القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مابين الضلوع الفصل الخامس 5 بقلم امانى سيد

التنقل السريع


    رواية مابين الضلوع الفصل الخامس 5 بقلم امانى سيد 






    رواية مابين الضلوع الفصل الخامس 5 بقلم امانى سيد 



    ذهبت مهره لمنزل زوجها وقررت أن تمر على حماتها أولا وبعدها تتحدث مع ايهاب وتخبره بوصولها 

    طرقت على باب والده زوجها وبعدها فتح لها الباب طفل صغير ونظر اليها بسؤال 

    ـ إنتى مين وعايزه ايه 

    ـ أنا مهره ممكن أدخل 

    ـ استنى اسأل خالتوا الاول 

    وذهب مسرعاً من أمامها دون أن ينتظر اجابتها ودخل حيث يجلس الجميع 

    ـ خالتوا فى واحده بره عايزاكى اسمها مهره 

    نظروا جميعاً لبعضهم لما أتت الآن فلم يمر أسبوع على ذهابها 

    نظر ايهاب لرباب بابتسامه خبيثة 

    ـ مش قولتلك مش هتقدر تبعد عنى لحظه 

    ـ لما نشوف 

    كانت رباب جالسه بجوار ايهاب وترتدى ثياب فاضحة وكان ايهاب يحيط خصرها بيده ، لم تنتظر مهره خارجاً بل دخلت خلف ذلك الصبى لغرفه الجلوس 

    ـ سلام ع 

    لم تكمل حديثها فوقعت عيناها على زوجها وتلك الفتاه التى تجلس بجانبه وسلطت نظرها على يد زوجها وهى تحيط خصر امرأة أخرى غيرها 

    دون شعور منها سقطت دموع من عينيها مما جعلها حماتها تتأفف وكانت تنظر لها رباب بابتسامة خبيثه 

    ـ يادى النكد انتى جايه تعيطى هنا انا ابنى عريس وأحنا قاعدين فرحانين وانتى جايه تقلبيها مناحه أنا مش عارفه ايه اللى جابك هنا أصلا 

    نظرت لها مهره بعتاب قصص وروايات أمانى سيد 

    ـ انا بنكد عليكم أنا كنت راجعه بيتى 

    تحدث ايهاب بجديه وهو مازال محتضن خصر رباب 

    ـ بس يا مهره إحنا اتفقنا إنك هتفضلى فى بيت أهلك اسبوع والاسبوع لسه مخلص 

    ظلت نظرات مهره معلقه على يد إيهاب 

    ـ انت متضايق إنى جيت 

    ـ لا هتضايق ليه انت عليكى انتى عشان ماتشوفيش حاجه تضايقك بس طالما جيتى إنتى حره 

    تحدث حماتها محاوله كسرها

    ـ بقولك ايه طالما جيتى خشى بقى اعمليلنا حاجه ناكلها لحسن إحنا جعانين وكنا لسه هنطلب ناكل

    ـ طيب ما تطلبوا اعتبرونى مجتش 

    كاد إيهاب أن يتحدث لكن اوقفته رباب وتحدثت هى 

    ـ إحنا بقالنا كام يوم بناكل من بره ومعدتنا نشفت وأنا بصراحه ماليش نفس لأكل بره 

    ـ خلاص قومى اعملى لنفسك 

    نظرت رباب لايهاب نظرات خبث وفهمها إيهاب 

    ـ ايه يا مهره انتى ناسيه إن رباب عروسه ومكملتش أسبوع ولا ايه وبعدين انتى هتطبخى لجوزك وحماتك زى ما كنتى بتعملى بس كل الحكايه إنك هتزودى شويه عشان خاطر رباب 

    ـ أنا جايه تعبانه ومش قادره أعمل أكل اعتبرنى مجتش 

    وقف ايهاب واقترب منها وجذبها من معصمها وذهب بها للمطبخ 

    ـ أنا قولت انك هتطبخى يعنى هتطبخى فاهمه وباقى الاسبوع ده هتعملى اكل وتطلعيه بنفسك ليه فوق فى الشقه إنتى فاهمه 

    ـ لا مش فاهمه هى دى حمد الله على السلامه هو ده وعدك ليه 

    ـ اسمعى الكلام عشان انفذ وعدى واوعى تفكرى تصغرينى يلا قدامك ساعه والغدا يجهز 

    ثم تركها وخرج مره أخرى وجلس بجوار رباب واحاط خصرها مره اخرى وهمس لها فى اذنها 

    ـ اهى هتعمل الأكل اهو ومش بس كده اكلنا هيطلع لنا لحد شقتنا كمان ثم ضمها اليه بخبث 

    ـ عشان تعرفى أنى مش بكدب عليكى 

    ـ لا انا كده صدقتك أهو وطلعت راجل واد كلمتك 

    أبتسم إيهاب بزهو وفخر بحاله فهو اصبح شهريار والنساء تسعى لارضاءه

    انتهت مهره من تحضير الطعام بمفردها ووضعته على الطبليه وذهبت اليهم دون أن تنظر لهم وتحدثت 

    ـ الاكل بره ، ورحلت لتجلس وتأكل معهم 

    جلس ايهاب فى البدايه وبجانبه رباب واسرعت أمه وجلست بجانبه فى الجهه الاخرى وجلس ابن رباب بجانبها وجلست مهره مقابله لايهاب ورباب وقررت رباب أن تحرق قلب مهره 

    ـ ايه ده مافيش حاجه تتشرب انا مش بعرف اكل من غير ما اشرب حاجه قومي هاتيلى حاجه اشربها 

    نظرت لها مهره ببرود

    ـ قومى هاتى لنفسك انا عملت الأكل 

    نظرت رباب لايهاب ففهم عليها أنها تتحداه

    ـ قومى يا مهره هتلاقى حاجه ساقعه فى التلاجه هاتيها انا كمان عايز اشرب حاجه ابلع بيها 

    قامت مهره واتت بالزجاجه 

    ـ طيب ايه هنشرب كلنا منها فين الكبايات هو لازم تعملى حاجه ناقصه 

    ذهبت مهره مره اخرى وأتت بالكوبايات 

    تحدثت حماتها 

    ـ بقولك ايه الأكل ناقص ملح هاتى الملاحه 

    قامت مهره وجلبت لهم الملاحه وجلست وشرعت فى الطعام ولم تنظر اليهم 

    كانت رباب تجلس وتطعم ايهاب فى فمه 

    كل يا حبيبي ألف هنا على قلبك أنت عريس جديد ومحتاج تتغذى كويس 

    وقام ايهاب بالمثل معها تحت اعين مهره الدامعه وتجاهلوا وجودها كانها لم تجلس معهم 

    بعد انتهائهم من الغداء قامت مهره بجمع الاطباق وتنظيف المطبخ واخذ ايهاب زوجته وصعدوا لشقته 

    قررت مهره ان تذهب لغرفه زوجها القديمه للراحه لكنها تفاجئت بوجود غرفتها فقام ايهاب بتغيير غرفه نومه وتخلى عنها ، إذا كان يكذب عليها تلك الفتره وقرر أن يتركها لوالدته 

    قررت أن ترتاح من مجهود اليوم وان تصعد له غدا بتتحدث معه و وقامت بتغيير ملابسها والاستلقاء على التخت وكادت أن تنام وجدت حماتها فتحت الباب دون انذار وبيدها ابن رباب 

    ـ ايه ده خير يا ماما فى ايه 

    ـ بقولك ايه الواد بينام هنا كل يوم خديه ينام معاكى وانا هدخل انام فى اوضتى 

    ـ بس إزاى انام جمبه مايطلع ينام فوق

    ـ تصدقى انتى معندكيش دم دول عرسان جداد عارفه يعنى ايه عايزانى اطلعلهم عيل يعملوا بيه ايه .

    ـ وانا مالى انا مش امه 

    ـ طيب هنيمه فين يا هانم الشقه اوضتين وصاله انا مش بعرف انام وحد جمبى يبقى هينام هنا خديه بقى وبطلى رغى كتير 

    اخذته منها مهره وخلدت للنوم وهو بجانبها وفى اليوم التالى استيقظت مبكراً وظلت جالسه تفكر فى وضعها الجديد وقامت بالاتصال بإحدى اعمامها وقصت له الوضع كاملا 

    ـ وانتى ازاى توافقى على كده مش معنى إن اخويا متوفى يبقى مالكيش سند 

    ـ انا قولت إن ده حقه لكن الوضع صعب اوى انا مش قادره استحمله ولا عارفه اعمل ايه 

    ـ جهزى نفسك هجيلك انهارده 

    ـ طيب ادينى فرصه اتكلم معاه الأول ودى اخر حاجه انا هعملها 

    ـ اللى زى ده الكلام معاه خساره احنا نكب عليه ونخليه ينفذ طلباتنا هو لما حط ايده حطها فى ايد رجاله يبقى احنا هناخدلك حقك منه 

    ـ عشان خاطرى يا عمى اخر فرصه عشان بعد كده ماحنلوش تانى 

    ـ وهو بعد كل اللى عمله ده ولسه عملاله خاطر 

    ـ دى عشره والعشره مابتهزنش غير على ولاد الحرام 

    ـ خلاص معاكى. انهارده وبكره احنا نتصرف 

    ـ حاضر يا عمى ربنا يخليك ليا ومايحرمنيش منك أبدا 

    ظلت مهره جالسه الى أتت الساعه ال ١٢ ظهرا وارتدت اسدالها وصعدت لشقتها وطرقت الباب 

    كان زوجها نائم ولم يستيقظ بعد 

    استيقظت رباب على صوت طرق الباب وارتدت روب اعلى القميص البيتى وذهبت لفتح الباب نظرت من العين السحريه ووجدت مهره هى من تطرق الباب ، قامت بخلع الروب وفتحت لها الباب بملابسها الخفيفه 

    وتحدثت بنعاس 


    تكملة الرواية من هناااااااا 

    لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

    بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

    متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

    الرواية كامله  من هناااااااااا

    مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا

    مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا







    تعليقات