القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غصن الفصل الأول والثاني بقلم منى عبد العزيز

التنقل السريع

     رواية غصن الفصل الأول والثاني بقلم منى عبد العزيز



    رواية غصن الفصل الأول والثاني بقلم منى عبد العزيز 


    الاول🌿

    تقف تتمايل ببراعة تقترب منه وتميل بحزعها بين يديه تتراقص بحرفيه ودلال، لتشهق فور حملها فجأة دالفًا لاحدي الغرف وضعها على الفراش يبدل ملابسة وعينيه لا تحيد عنها، يتمدد جوارها يده تستبيحجسدها غاص معها في عالم خاص به لتتشنج اوشاجة وهي تحدثه بصوت إنثوى بكلمات جعلته يقف من مبتعدا عنها يجذب ملابسه يرتديها بسرعة وهو يخرج من المكان يقف بعد غلقة باب المنزل بعنف يلتقط أنفاسه بسرعه خلف بعضها مد يده في جيب بنطاله يخرج دلاية مفاتيحه تقع يده على ورقه اخرجها سريعا ينظر لها بحزن وغضب يسب حاله ويمزق تلك الورقة ويلقيها ارضا ويخطوا عليها بقدمه في طريقة لسيارته يصعد بها يضع راسه على مقود السيارة يغمض عينيه يلوم نفسه ويسب حاله


    تخرج بعد ان ارتدت ملابسها ممسكه بجذلانها وحذائها تلبس واحده والاخرى بيدها تنفست براحة وهي تراه قابع بسيارته تسرع بفتح باب السيارة وتجلس تعدل من هندامها توجه له الحديث ولا تجد منه اي ردت فعل لتضع يدها على كتفه تحدثه.


    ليرفع راسة من فوق عجلة القيادة وبصوت دب الرعب في أوصالها ودون ان يلتفت لها ايدك متلمسنيش انتي فاهمة خلاص ال عوزة اخدت وانتهينا .


    الفتاة انا كنت بطمن عليك بس ايه ال قالبك كده ما احنا كنا حلوين مع بعض من شويه وقضينا وقت لذيذ كنت مبسوط وبتضحك يا صوبي ايه ال حصل خلاك قلبت كده .


    ليتحدث بحده وصوت جهوري ولازال على حالته لم يلتفت لها . الاسم ده ما تنطقهوش فاهمة وال حصل من شويه تنسيه نهائي كأنه ما كان وقت قضيته واخدتي تمنه والورقة وقطعتها، اخر ما يربطني بيكي

    هو اوصلك مكان ما اخدتك بعد كده تنسي اي شي حصل ما بنا مفهوم واياك تحاولي تيجى الشركة او أي مكان أنا بروحة حتي لو صدفة


    قالها بنبرة صوت مرعبه جعل الخوف يتسلل الي أوصلها .


    اومت برأسها وبلعت لعابها، و


    أدار هو السيارة وأنطلق بأقصى سرعه جعلها تنتفض من الخوف ممسكه بحافه المقعد الجالسة عليه تستعطفه أن يبطء السرعة .


    ليذيد من سرعة السيارة غير عابئ بصراخها وتوسلها له بتهدئة السرعة تغمض عينها وتتمسك بحواف مقعدها تتمسك جيدا ليذيد صراخها مع سمعها لصوت صرير عالي دوي المكان اثر إيقافه السيارة بسرعه جعل السيارة تدور حول نفسها عدة مرات


    لتقف السيارة اخيرا وسط صراخها تفتح عينها وتسبه وتلعن الساعة التي راءته به .


    ليصرخ بها بصوت مرعب وهو على حالة لا ينظر لها : انزلي حالا قالها بصوت مرعب لم يعيدها لتنزل الفتاة سريعا وتبتعد عن السيارة وينطلق مرة أخري بنفس السرعة ليصل بعد قليل أمام منزل فخم


    يترجل من سيارته بكل وقار يصعد درجات السلم الخارجي يقف أمام الباب يتنفس بعنف شديد مرات متتاليه اخرج المفتاح وفتح باب المنزل ودلف بخطي ثقيلة يتنهد بحزن ووجع عالت أنفاسه .


    وسار باتجاه غرفة في ممر طويل .


    يدخل إليها بعد أن طرق بابها ينظر أمامه الي تلك النائمة علي فراشها ومن حولها أجهزة كثيره موصله بها .


    يشير إلي الواقفة دون أن يتحدث بالخروج .


    ينتظر قليلا بعد خروجها يجثوا علي ركبتيه أطلق العنان لدموعه ينتحب بجوارها يتلمس يدها يقبلها


    بجنون يخرج كلماته كطفل صغير يستعطف والدته

    أسف يا حبيبتي سامحني للمرة اللي مبقتش عارف عددها، صدقني انا مقدرتش اتحمل ضعفت زي كل مرة مقدرتش اتحمل رغبه وسيطرت عليا كنت محتاج سامحيني لمست ست غيرك وقت ضعف بس زي مرة كنتي انتي ال معايا وبين ايديا بكلمك انتي بلمسك انتي عيوني كلها انتي وبالرغم كل ده حصل بدون شعور رغبه وسيطرت عليا كنت محتاجك سامحيني حاولت كتير ما قدرتش فوقي بقي وارجعيلي تلات سنين وانتي زي ما أنتي فوقي للدرجة دى زعلانه مني انا تعبت تعبت من غيرك محتاجك ترجعي ليا الحياة ترجعلي روحي اللي ضاعت من يوم الحادثة ارجعي ورجعي صهيب من تاني انا تعبت من نفسي ومن بعدك عندي.


    ظل جالس مدة طويله علي تلك الحالة لا يسمع الا لصوت الأجهزة من حولها قبل يدها وجبينها وظل فترة يتلمس وجنتها ثم نهض من مكانه يتنهد بألم ويتحصر علي الممددة غير واعية له ويرحل من الغرفة صاعدا الي اعلي .


    دلف لغرفته واغلق بابها بعنف وشرع في ابدال ملابسة ليستلقي على الفراش يدفس وجهه في وسادته ويغمض عينيه محاولا النوم ظل وقت طويل على حالته ليعتدل ويتمدد على ظهرة عينيه مصلته على سقف الغر فه يتنهد بين الحين والأخر بضيق ذكريات تداهم عقلة يكور مفرش الفراش بيده حتي ارتخت جفونه وغط في النوم، يفيق مفزوعا على صوت صدوح جرس هاتفة بلا توقف يلتقطه ينظر لهاوية المتصل يفتحالإتصال سريعا .


    صهيب بفزع : عمى عمي في ايه بتتصل في الوقت المتأخر ده. العم: صهيب فينك طول النهار برن على تليفوناتك كلها مقفولة أخر ما تعبت اتصلت على سليم بالعافية اداني الرقم ده بعد ما عرف المصيبة اللي احنا وجعين فيها.


    صهيب يعتدل فزعا يهب واقفا مصيبه مصيبة إيه ياعمي كفاله الشر.

    العم: تعالي البلد قوام يا صهيب الدنيا جايدة حريقة وفي ناس كتير


    هتروح في الرجلين غير الزرع اللي باظ والجناين اللي اتحرجت.


    صهيب بضيق: حصل ايه لكل ده ياعمي.


    العم: مهران اخوك.


    صهيب بضيق وحدة عمل ايه الزفت ده من تاني، هو لحق ده لسه راجع من يومين.


    العم ياريتك ما وفقت انه يرجع بعد عملته السودة، اللي ملحقناش نلمها وراه رجع وجلب حال الدنيا وبسببه خمس عزب جايمين على بعض وراح


    في الرجلين ناس غلابه بيجروا على اكل عشهم.


    صهيب يجلس على الفراش بعنف: استغفر الله احكلي ياعمي حصل ايه لكل ده.


    العم الكلام مش هينفع بالتليفون تعال على البلد.


    يقف بزعر يحرك راسه يمين ويسار بلا.


    صهيب عمى البلد لا انا مقدرش انزل البلد تاني انا بكره البلد وحضرتك عارف السبب.


    العم: لازم تيجى يا صهيب ، واللي حصل لأريام بنتي مقدر ومكتوب


    وسواء كنت في البلد او كنت فى القاهرة الحادثة كانت هتحصل هتحصل.


    صهيب أرجوك ياعمى بلاش تناقش في الموضوع ده البلد لا فهمني اللي


    حصل و مهران عمل ايه يا اما.


    العم يا اما ايه يا سي صهيب، لا مش حاكي حاجة، وخليك عندك ولما


    البلد كلها تولع واموت انا والعائلة ابق خد عزانا بالتليفون


    صهيب بتنهديه وضيق يمسح بيده على وجهه يهدئ من روعه بعد الشر عليك ياعمى، حاضر اخر النهار هكون عندك.


    العم بحدة بقولك مفيش وقت الفجر خلاص قرب مع طلعة النهار القيك قدامي.

    صهيب تمام بعد اذن حضرتك يدوب اقفل عشان اجهز.


    العم بهمس: صهيب قبل ما توصل البلد تعالي من طريق المزرعة بلاش تجي من السكة الوسطانية.


    صهيب طريق المزرعة ليه ياعمى ده طويل و.


    العم الحذر واجب يابني ، لازم اكد الموضوع كبير ولازم تأخد حذرك.


    صهيب تمام یا عمى هاجي من طريق المزرعة في حاجه تانيه.


    العم بحزن: أريام عاملة ايه دلوقتي يابني لسه مفيش تحسن عن اخر مره شفتها فيها.


    صهيب بتنهيده حزن : لسه ياعمى لسه بس حاسس خلاص هانت وهتخف، سمعت عن دكتور عالج حالة مشابهه لحالة أريام واتوصلت معاه وقريب هيجي مصر عندى احساس ان شفاها هيكون قريب أوي على ایده.


    العم: قول ان شاء الله يا بني، قادر ربنا يأخد بيدها ويشفيها ويطمن قلبي عليها وانت ترجع صهيب بتاع زمان


    صهيب عمى بعد اذنك مضطر اقفل يدوب اللحق أجهز المسافة طويلة.


    العم: حاضر يابني انا هقفل بس متتاخرش عليا.


    اغلق صهيب الهاتف ودلف للمرحاض يقف أمام المرآه بعد غسل وجهه


    بالماء عدة مرات يضغط على مغسلة الوجه يكاد يكسرها بيديه تنفس بقوة واكمل


    روتينه اليومي وخرج يرتدي ملابسة ووقف أمام المرآه يصفف شعرة يحرك راسة يمين ويسار، كلما لاحت ذكرى قديمة بعقلة، أخذ هاتفة وجذلانه وخرج سريعا يهبط الدرج صار فى اتجاه غرفة زوجته دون


    طرق الباب فتحه و دلف وقف أمام الفراش ينظر لزوجته تنهد: انا رايحالبلد يا حببتي، عمى محتاجني ضروري لولي كده استحالة كنت روحت البلد مرة تانيه.

    انحن مقبلا رأسها وخرج يخطوا لخارج المنزل صاعد سيارته وقف يضغط على بوق السيارة حضر فرد الأمن سريعا.


    صهيب انا رايح البلد، ممنوع دخول حد مهما كان وخصوصا مدام جيداء مفهوم.


    فرد الأمن: تحت امرك يا فندم تؤمر بحاجه تانيه


    صهيب خلى بالك انت وزميلك وشدد الحراسة كويس في كل شبر في


    الجنينة وحوالين القصر وأي حاجة اتصل عليا .


    انطلق صهيب بسيارته يقود بسرعة كبيرة، حتى خرج للطريق العام التداهمه ذكرى حاول نسيانها يضغط على عجلة القيادة بيده ويذداد بسرعة السيارة مع تذكرة.


    مهرولا في أروقة المشفي لايري امامه خلفه صديقيه يتخبط بمن حوله لا يلتف ليعتزر عقله يكاد يجن مما سمع وصديقه سليم خلفه يعتزر لهم وشهاب يحاول اللحاق به


    يصل أمام غرفة العمليات يسند رأسه علي بابها يخبط الباب براسه مغمض العينين وقلبه يدق بسرعه من شدة رعبة وما يتوقع سماعه يقترب


    صديقيه منه وهم يشفقان علي حالته ل يربتا علي كتفه . سليم :


    اهدي يا صهيب إن شاء الله هتكون بخير اطمن وتعال استريح شويه من وقت ما وصلنا وانت واقف .


    صهيب : يهز راسه وهو لازال مسندها علي الباب الخارجي لغرفة العمليات وبأنفاس متقطعة


    يارب يارب نجيهم يارب نجي ليا مراتي وابني .


    سليم مشفقا عليه يبتعد عنه واخرج هاتفة الذي لا يتوقف علي الرن ويبتعد عن المكان ويقوم بالرد على المتصل بعد معرفة هويته.

    صهيب ابتعد عنى الباب اوشاجه ترتعد دقات قلبه تتصاعد فقد مر وقت طويل ينظر في ساعة يده ليشعر بالتوتر يتنهد بحزن وابتعد قليلا يجوب أمام غرفة العمليات ذهابا وإيابا ليتوقف فور فتح باب غرفه العمليات وخروج الأطباء ليقطع المسافه في خطوة واحده .


    صهيب :


    طمني يا دكتور أريام اخبارها ايه .


    الطبيب : طبعا حضرتك عارف ان الحادثة كانت صعبة جدا وو.


    صهيب وايه يادكتور


    الطبيب بحزن ادعلها الاربعه وعشرين ساعه يمروا علي خير وان شاء الله في أمل تعيش .


    صهيب : اختل توازنه كاد أن يسقط لولا يد صديقه الذي هرول اليه يسنده


    الطبيب: اهدي يا حضرت ياريت تستريح.


    صهيب بحده ابتعد عن سليم صديقة كمل ابني ومراتي فيهم ايه.


    الطبيب بتأثر اقترب منه : حضرتك مؤمن بقضاء الله.


    صهيب بنفاذ صبر: قول يادكتور من غير كلام كتير.


    الطبيب للأسف المدام اتعرضت لحادث شديد ادي لكسر في العمود


    الفقري وشرخ في الجمجمة والحوض ونزيف فى المخ وللأسف الشديد


    الرحم تضرر وفقدنا الجنين واطرينا نشيله وقدرنا الحمد لله نوقف نزيف المخ لكن لازالت حالتها صعبة جدا دلوقتي هتتنقل العناية المركزة لو الأربعة وعشرين ساعه مروا بسلام يبق إن شاء الله في أمل تعيش ونتأكد


    من حجم الضرر بالمخ.


    ليلتفوا جميعا علي صوت سقوط احد علي الارض


    ليسرع صهيب وسليم إليه .


    صهيب

    عمي عمي يضرب علي وجنته بلطف بسرعه يا دكتور إنت واقف كده ليه شوف عمي حصله إيه.


    سليم :


    إهدي يا صهيب ابعد شويه ندخله اوضه الكشف .


    صهيب يترك عمه ممد علي الارض ويقف بسرعه مهرولا فور رؤية خروج الممرضين من غرفة العمليات يجذبون سرير زوجته وهي مربطه ببعض الأجهزة.


    صهيب وقف مكانه لم يقوي علي التحرك يري زوجته عشقه الوحيد حب طفولته ومراهقتة وشبابه ممددة علي فراش متصل بها أجهزة كثيرة وجهها لا يري من لفافات الشاش الابيض الملوث ببعض قطرات الدماء الظاهرة بوضوح


    كلما ابتعدوا بزوجته كلما تدفقت علي ذاكرته ما حدث قبل عدة ساعات .


    يفيق من نومه علي يد ناعمه تتلمس وجهه تداعب شعيرات لحيته


    الصغيرة بحركة يعشقها هو ليفتح عيناه وعلي وجهه ابتسامه .


    صهيب : يجذبها اليه قد الحركات دي .


    ليعلو صوت ضحكاتها وتومي براسها اعمل ايه بصحي فيك من بدري مش بتصحى .


    صهيب : امم ومن أمته بتصحي بدري كده اكيد في سبب قوي .


    أريام : ابدا مش جايلي نوم وحاسه بتعب .


    صهيب يرفع نفسه سريعا مالك يا قلبي ايه تعبك .


    اريام : بابتسامه فهي دائما تري خوفه وهلعه عليها فتذيد من تدللها عليه لتوصل الي مرادها .


    متقلقيش يا قلبي دي حاجه طبيعية الفترة دي انت ناسي أنا في السابع .


    صهيب : تلمس بطنها بحب حببتي هتصل بالدكتور يجي يطمني عليكي . أريام : حبيبي متقلقش كده انا كويسه خالص بس تعبت واتخنقت من القاعدة في البيت عوزة اخرج واغير جو .


    صهيب : اوعدك اول ما ارجع من البلد هاخد إجازة نقضيها في أي مكان تحبيه


    اريام : صهيب أنا عوزة اخرج مع صاحباتي بقالي كتير مخرجتش معاهم ولا اتكلمنا محتاجه احس بالخصوصية شويه من وقت الحمل وانا يا اما نايمه علي السرير يا في المستشفى أنا تعبت وزهقت عوزة أرجع احس بالحيوية من وقت ما حملت وانا مقيدة


    زهقت وقرفت من الأدوية والنوم كل حاجه عشان الحمل يثبت خالي بالك الحركة غلط لا مافيش خروج اي حركه غلط عليكم فين أنا من ده كله خوفك كله علي ولي العهد من قبل ما يجي وانا مقيدة كده امال بعد ما يجي للدنيا هيعمل فيا ايه انا حاسة اني هموت من الحبسة دي.


    صهيب : اختفت ابتسامته وظهر الحزن علي وجهه


    انا خايف عليكي انتي ناسيه الدكتور قال ايه علي خطورة اي حركه علي صحتك ودي اخر فرصه ممكن تحملي فيها نسيتي الموانع ال اخدتيها من نفسك هي ال كانت السبب قلتلك كتير تستشيري دكتور وتاخدي اي وسیله غير الحبوب رفضتي وعندتي وقلتي صحبتك بتاخد نفس النوع ، أنا كمان تعبت


    مش قادر المسك سبع شهور من وقت العملية وانا متحمل من خوفي عليكي .


    أريام : يوه نفس الكلام اعمل ايه انا كنت لسه في الجامعة مكنش ينفع ابدا احمل وانا بدرس وكمان


    كنت لسه صغيرة عوزة اعيش وأخرج واسافر مش اتربط بولاد وانا بالسن ده لتنظر لعين صهيب بعينها المغروة بالدموع كنت عوزة نعيش اجمل ايامنا أنا وانت وبس اهتمامي ليك وبس عيوني متشوفش غيرك اكون ملكك وليك طول الوقت مافيش حد يبعدك عني زي دلوقتي مش قادر

    تلمسني أنا تعبت من الوضع ده بعدك عني عشان الحمل بيجنني .


    صهيب يجذيها داخل أحضانه يربت علي ظهرها بيده


    متزعليش نفسك بلاش دموعك دي حاضر هعملك كل ال نفسك فيه


    هخرجك ونتفسح ونروح كل مكان تقولي عليه .


    أريام : عوزة اخرج مع شروت وميمي بقالنا كتير مخرجناش مع بعض هنلف علي المحلات ونشتري حجات للبيبي .


    صهيب : كاد أن يعترض .


    أريام اقتربت منه تنظر له بنظرتها التي تأثره ترجوه بالموافقة: بليز يا صوبي بليز وافق .


    صهيب : بشرط واحد هتخرجي مع السوائق ولوحسيتي باي تعب تتصلي عليا في الحال .


    أريام تقبل وجنته اوك يا بيبي وتنهض سريعا أنا هبلغ البنات يدوب نلحق اليوم.


    فاق من ذكرياته يدور حول نفسة ببهو المشفى


    يحاول أن يستجمع قواه وما سمعه من الطبيب


    أغمض عينه يهرب مما سمع لعله يكون ما حدث ما هو إلا كابوس أو يتوهم بتلك الأحداث


    يفتح عينه براوية انحن بجزعه يضع يده علي ركبتيه يتنفس بصعوبة


    ليرفع نفسه مرة واحد مخرجا يااااااااارب موجعة من حلقة تلاها ااااااه


    ليعتدل علي أثر وضع أحد يده علي كتفة ليلتفت الجهة الأخرى .


    يجد رجل بلحية بيضاء ووجه باسم يرتدي ملابس


    المشفى بیده جهاز السيرون وممسك بيده الأخرى حامل السيرون وكيس


    خارج من اسفل ملابسه موصول به بخرطوم رفيع .


    صهيب / ينظر له بعيون دامعه وقلب مفطور ووجه عابث وزاد بعد ما راء ذالك الشخص أمامه

    أسف يا حضرت أن ازعجت حضرتك .


    الشخص / اوم براسه وظل يربت علي كتف صهيب عدة مرات متتاليه يبتسم في وجهه .


    متتاسفش يا بني أنا بطمن عليك بس شكلك موجوع أوي .


    صهيب أغمض عينه لتنزل قطرات دموعه أوي فوق ما حد يتصور لدرجة


    حاسس ان مش قادر اتنفس وان حيطان المستشفى بضيق عليا


    الشخص / هون علي نفسك يا بني وتعال اقعد هنا جنبي وردد الدعاء ده ورايا أن شاء الله ربك يستحيب ويهون الصعب عليك .


    صهيب / ابتسم للرجل بامتنان وأمسك يدة واجلسة بالمقعد وجلس جواره بس ال أنا فية مافيش حاجه تخرجه من جوايا ولا ترجع ال حصل


    الشخص / لا حول ولاقوة الا بالله ليه بس يا بني التشائم ده ربك حنان منان قبل ما بينزل قضاة علي عبدة بينزل الصبر والبرد عليه .


    ادعي ربك بس وخال عندك يقين بيه وهتشوف فضلة عليك وسرعة إستجابة الدعاء بس صفي قلبك وعقلك وادعي بل ترجوه منه .


    صهيب / ابتسم ابتسامه ساخرة كل ال بمتناه دلوقتي اكون نايم وال أنا فيه ده يكون كابوس وهفوق من نومي القي مراتي نايمه جنبي وابني في بطنها وباقي أيام ويجي للدنيا أشيله علي ايديا .


    الشخص / استغفر ربك واحتسب واسترجع وادعية هو قادر علي كل شئ. ربك قال ادعوني أستجب .


    صهيب / بضحكه باهته خرجت من بين شفتاه هه ادعي بإيه قلي ادعي بايه وابني مات ومراتي بين الحياة والموت أنا جوايا نار وحزن محتاج سنين عشان تنطفئ .

    الشخص / قول ورايا بس في الاول يكون عندك يقين إن ربك يستجيب .


    صفي نيتك وخرج صدقة بنيه شفاء زوجتك واصبر وان شاء الله ربنا يعوضك بابن تاني وتالت وعاشر


    ممكن ابنك ال راح ده كان جه للدنيا مريض بمرض


    مزمن وكنت تتمنا ليه الموت أو يطلع طالح وفسد وبردود كنت تتمني وتدعي أنه يموت أو مجاش الدنيا اصلا .


    صهيب / اوم براسه في تفهم وداخله يستهزأ بكلامه هناك هاجس بداخلة بخبرة بأن يجاري ذالك الشخص ويتركه ويرحل . ادعي بايه .


    الشخص / أدعي باي دعاء يجي في بالك دعاء تتمن أنه يتحقق وربك يرزقك منه بفرحة كبيرة تخرج وقتها جزء كبير من أموالك الله .


    اهم حاجه حسن الظن بالله وانك علي يقين باستجابة الدعاء .


    صهيب داخله مراتي تعيش ويرزقني بولاد وعزوة يشيلوا اسمي واسم الخبيري من بعدي ولاد كتير انسي أسمائهم من كترهم .


    ابتسم ساخرا كيف سيحدث ذالك وزوجته ومعشوقتة بين الحياة والموت


    الشخص / وهو يري تقلب معالم وجه صهيب أمامه تيقن بعدم اقتناعه بكلامه ليربت علي يده .


    ادعي ورايا الدعاء ده وأمن بعد ما اخلص .


    يا بديع السماوات والأرض، يا ذا الجلال والإكرام يا صريخ المستصرخين يا غياث المستغيثين، يا كاشف السوء، يا أرحم الراحمين، يا مجيب دعوة المضطرين، يا إله العالمين بك أنزل حاجتي، وأنت أعلم فأقضها

    فاقضي حاجتي ودعائي ورجائي الذي دعوته لك بداخلي فلا أحد يعلمه إلا أنت .


    قول يابني ورايا تاني وأمن


    لا اله إلا الله الحليم الكريم، سبحان الله رب العرش العظيم، الحمد لله رب العالمين، أسألك موجبات رحمتك، وعزائم مغفرتك والغنيمة من كل بر والسلامة من كل اثم، اللهم لا تدع لي ذنبا إلا غفرته، ولا هما إلا فرجته ولا حاجة هي لك رضا إلا قضيتها يا أرحم الراحمين" يارب إستجب يارب إستجب .


    الشخص / الدعاء بيغير الأقدار ادعى ربنا دائما وكن على يقين باستجابة الدعاء والاستغفار خالي لسانك عامر بيه


    التأتى ممرضة مش يلا بقى يا الصافي بيه الدكتور لو مر وملقأكش في السرير ومرتاح هيتعصب علينا وحضرتك عارف أنه مانع حضرتك من الحركة الكتير هم كام خطوه في اوضة حضرتك وبس عشان


    الجرح وحضرتك ال أصريت على الخروج .


    الصافي / يلا يا ست مريم يا ملاك الرحمة هاتي المشاية وخدي بايدي قبل الدكتور ما يجي ويبهدلنا أنا وانتى خلينا في خلصه.


    مريم / إقتربت منة وقامت بإسناده ومساعدته في المشي ليلتف الي صهيب الغارق في افكارة


    الصافي / بعد اذنك يا بني أنا همشي بقي وان شاء الله ربنا هيجبر بخاطرك بس دايما خاليك فكرة .


    ليرحل دون أن يتلق إيجابة سوي هز رأس صهيب له دون أن يتحدث .

    ليلتف صهيب لذالك الصوت الذي ينادي عليه بصراخ وحزن .


    صهههههیب


    رفع رأسه لأعلي واخفض بصرة للأرض بخذلان وضعف .


    اقترب الصوت منه وقف صهيب ليتلقى صفعه علي وجهه تلاتها صفعات وهو لم يتحرك ساكنه أو ينطق بكلمه يستمع لما يلقي عليه من سباب واتهام واهانات دون أن يتحرك أو ينبث ببنت كلمه .


    هي دي الامانه ال وعدتني هتصنها وتحافظ عليها من الهواء الطاير ، فين وعدك ليا أنك هتكون زي ضلها فين حمايتك ليها اديهالك وردة مفتحة دلوقتي بين الحياة والموت . قالتها سيدة فاتنه الجمال .


    صهيب لازال واقف يستمع لما يقال دون أن يحرك ساكنه مغمض عينيه دموعه تحجرت في مقلتيه


    ليخرج من صمته علي أثر تلقيه ضربات علي صدرة وصوت بكاء عالي .


    صهيب / حاولت حاولت كتير اوي امنعها وهي ال صممت علي الخروج . لتقاطعه


    بنتي وحدتي كل ماليا في الدنيا بين الحياة والموت مش مسامحاك لو بنتي حصلها حاجه .


    جيدااااااء . تصمت وتلتف عند سماعها ذالك الصوت بجسد يرتجف وعيون دامعه تنطق اسمة بصعوبه نا ناصر


    ناصر / سيبي صهيب بل هو فيه سبية في مصبته

    دا مراته وابنة مش هتزيديها علية .


    جيداء زوجة ناصر الاولي وام ابنته الوحيدة أريام ناصر الخبيري.


    جيداء / نظرت إلي مصدر الصوت واغمضت عيونها


    تبكي في صمت ترفع عيناها بحزن تجاه الواقف


    الذي يتجاهلها ويذهب في تجاه صهيب .


    اقترب منه


    ناصر / مستندا على يد شهاب صديق صهيب ايه ال حصل والدكاترة قالوا ايه عن حالتها.


    صهيب / قص ما حدث في الصباح قبل تركه لأريام في المنزل في انتظار أصدقائها والذهاب للتنزه معهم


    صهيب / قلتلها بلاش اول ما ارجع من البلد هخرجها واعمل كل اللي هي عوزاه اصرت على رايها يارتني كنت اصريت انا كمان على رايي ومكنتش وافقت.


    جيداء: كنت فين وقتها ملحقتهاش ليه طول عمرك قريب منها مش بتبعد عنها من وهي صغيرة .


    صهيب للأسف كنت في البلد بخلص شغل مهم حضرتك ياعمي بنفسك كنت بتلح عليا اني اجي اخلصه وللأسف هناك سمعت اسود خبر في حياتي.


    تذكر قبل عدة ساعات وهو في المزرعة في اجتماع مع المهندسين


    والعمال اتاه اتصال هاتفي يفتح الهاتف.


    صهيب الو لياتيه الرد يسقط الهاتف من يده بعد إعادة السؤال علي المتصل بأن


    يخبرة مرة أخري ما حدث .


    امسك الهاتف صديقه شهاب شهاب الو الو .


    ليأتيه صوت فتاة


    شهاب / أيوة مع حضرتك ممكن نعرف في إيه .


    الفتاة / هنا مستشفي السلام الدوليه للاسف بنبلغ


    سيادتكم بوصول السيدة أريام ناصر الخبيري في حادث و.


    لم يستمع لباقي حديثها وهو يخرج خلف صديقة الذي هرول للخارج يصعد سيارته يقود بأقصى سرعة ليصلا الي المشفي في وقت قصير يجد زوجته فى غرفة العمليات وبعد مرور فوق الخمس ساعات علم بحجم الكارثة التي حدثت ولكن لم يعرفوا كيف حدثت تلك الحادثة .


    جيداء بعصبيه أزاي متعرفش حصل إيه ومين ال اتسبب في الحادثة دي وتمحيه من على وش الدنيا .


    شهاب متدخلا بعد أن راء امتعاض وجه صديقة


    شهاب / جيداء هانم صهيب كتر خيرة من وقت ما جاله خبر الحادثة وهو واقف قدام أوضة العمليات متحركش ولا لحظه وحضرتك جيتي بنفسك وشفتيه واكيد نطمن على أريام وهنعرف كل حاجه ومين السبب . لتاتى ممرضة تتحدث إليهم .


    الممرضة / لو سمحتم مين زوج المريضة اريام ناصر .


    صهيب / أنا .


    الممرضة / إتفضل حضرتك دكتور سامى مدير المستشفي طالب حضرتك تروح ليه المكتب .


    أوم صهيب وغادر تجاة حجرة مكتب الطبيب تسبقة الممرضه تزامننا مع قدوم أحد الضباط ومعه مجموعه من الأشخاص يسألون عن أهل اريام

    ومن معها .


    ناصر / أغمض عينيه وجلس علي أقرب كرسي بمساعدة شهاب بعد أن استمع الي كلام الضابط


    الضابط / للاسف السيدة أريام بإعتراف شهود الواقعة هي ال اتسببت في الحادث وهى بتسوق العربية في سباق مع صديقتها بطريق الاستوراد وإصابة تلات فتيات أخريات ونقلهم مستشفي أخر وحالتهم خطيرة


    ووفاة فتاة بعد وصولها بدقائق .


    جيداء / تضع يدها علي فمها تكتم صراخها


    تهز راسها وتدعوا ربها بنجاة وحيدتها .


    وصل صهيب الي مكتب مدير المشفي وكان هو نفس الطبيب الذي أجري العملية إلي زوجته .


    الطبيب / وقف مرحبا بصهيب وأشار له بالجلوس لاخباره بطبيعة حالة


    زوجته الصحية والاحتمالات التي قد تحدث .


    الطبيب سامي / شاب في الثلاثين من عمرة مسئول عن المشفي وخاصه


    قسم الجراحه ذو لحية خفيفه


    على وجهه بشاشة وقبول .


    سامی / اهلا يا صهيب بيه اتفضل حضرتك استريح


    صهيب / كالمغيب لا يعلم ماذا يقول أو يفعل أوم براسة وجلس في الكرسي أمام مكتبه .


    سامي / حضرتك بالطبع إنسان مؤمن وراضي بقضاء الله وأننا لا نملك في أمرنا شي ليسترسل في حديثة بأسف صهيب بيه مدام حضرتك للاسف


    دخلت في غيبوبة مش هنقدر نعرف سببها غير لما تفوق بس مبدائيا كدة

    المدام تلقت ضربة قوية علي مركز المخ جعلها في الحالة دي غير فقدانها كمية كبيرة من الدم وضربة قوية على بطنها بعد انقلاب العربية بيها أدت لانفجار الرحم وللأسف فقدان الجنين غير كسر في الجمجمة والحوض والعمود الفقري .


    صهيب / ارتعدت أوصاله أغمض عينه يحاول أن يستوعب ما يسمع كل تلك الأمور الذي يسمعها زوجتة بغيبوبة فقد إبنة الذي تمناه من الدنيا قبل ولادته بأسابيع قليله .


    الطبيب / شد حيلك والبقاء لله في الجنين وان شاء الله ربنا يعوض


    حضرتك خير وتتحسن حالة المدام وتعوض الجنين بأطفال اصحاء .


    تقدر تستلمه وتدفنه بمعرفة حضرتك .


    ومرة تانيه البقاء لله.


    صهيب في عالم أخر تقع عليه الكلمات وتتردد في أذنيه كأنه جالس فوق جبل شاهق الارتفاع والمكان خالي والصوت يأتيه بصعوبة وبنفس الوقت قوي زلزل كيانه كاملا اوم إلي الطبيب ورحل دون أن ينطق بكلمه .


    سليم / صديقه إقترب منه وهو يراه يترنح بمشيته كأنه شرب أطنان من المسكرات شفق عليه توجه له وقام بإسناده اتي يتحدث أشار له صهيب


    أن يصمت فهو لا يود أن يتكلم أو يسمع صوت مشي بجوارة حتي وقف صهيب يتنفس بلهات وعينه مغروة بالدموع قلبة تمزق علي صديقه وهو يري الغرفة التي توقفا أمامها .


    سليم / صهيب ليه جيت هنا تعال نطلع عند عمك فوق ونطمن عليه وعلي اريام .


    صهيب / اتصل علي مسعود وقله يفتح مقابر العائلة هندفن عدنان الصغير جنب جدة .


    سلیم ابتلع رمقه احس بنبرة صديقة الموجوعة في صوته ربت علي كتفة واوم براسه فصديقه بغني عن أي كلمه الان حتي ولو كانت مواساه.


    بخطي ضعيفة وقلب ممزق دخل إلي الغرفة وجد ممرض شاب ملتحي بشوش الوجه يقف يحمل لفافه صغيرة بيضاء نظر الي صهيب ومد يده له


    الممرضة / البقاء لله ربنا يجعله ليك حرز من النار سيشفع فيك وفي والدته وياخد بأيديكم للجنة احمد واسترجع انا لله و إنا إليه راجعون .


    مد صهيب يده تناول اللفافة منها وقف ثواني ينظر لها قلبة يصرخ بداخلة عينة تحجرت بها الدموع لم ينطق بكلمة واحدة وقف بشموخ وخرج من الغرفة وجد صديقه يقف ومعه عمه اشار لهم دون أن ينطق بكلمه وخرج بخطي ثابته وصل إلي


    السيارة التف الي عمة .


    صهيب / عمي بعد اذنك خاليك هنا جنب أريام وطنط جيداء وهكون علي تواصل معاك واي جديد بلغني بيه وانا وسليم وشهاب هنروح البلد ندفن عدنان ونرجع علي طول .


    عمه / اتصل علي العائلة بالبلد وخليهم ينتظروك ويصلوا علي الولد جبل الدفن ده راجل من العيله


    وابن كبيرهم .


    صهيب / مافيش داعي أنا وسليم هنخلص ومسافة الطريق صد رد وهنكون هنا .


    قالها ودخل الي السيارة يجلس علي المقعد الخلفي وجواره صديقه وشهاب بجوار السائق

    سليم / علي البلد يا عم سعيد .


    سعيد / تحت امرك يا فندم .


    لينظر في المرأة يري صهيب ممسك بتلك الفافة البيضاء ويضمها الي صدرة ليتنهد بحزن وقام بالانطلاق تجاة البلد ليتحدث بعد فترة


    سعيد / البقاء لله يا باشا ربنا يعوض حضرتك خير ويجعله ياخد بأيدك للجنة


    صهيب اوم براسة دون أن ينطق بكلمة ينظر إلي ما يحملة بين يديه دون أن ينبث بكلمه فقط ينظر له


    بأعين متحجرة ينحني يضمها لصدرة ويغمض عينه ويفتحهم مرة أخري وهو يتنفس رائحة ما بين يدية.


    سليم جالس ينظر إلي صديقة بحزن ربت علي كتفه


    سليم / صهيب هون عليك يا صحبي الله ما أعطي والله ما أخد ، هونها واسترجع .


    شهاب البقاء لله يا صهيب اجد عن يا صحبي ان شاء الله ربنا هيعوضكم بس اصبر.


    لم يتلقي استجابة من صهيب الغارق في افكارة وجده يفتح اللفافة


    البيضاء ليصدم من حركات صديقه ليمسك سليم يده يمنعه عن إكمال فتحها .


    صهيب / سبني يا سليم عاوز اشوف وشه .


    سليم / كلها ساعه بالكتير وتوصل البلد قبل الدفن شوفه بلاش دلوقتي اصبر يا صحبي .


    مد سليم يده لياخذة من بين يدي صهيب منعته يد صهيب المتمسك به بشدة وضمه الي صدرة يبكي بصمت دون نزول دموعه التي تحجرت في مقلتيه


    لتتوقف السيارة بعد سفر فوق الأربع ساعات قطعهوها من القاهرة الي البحيرة لتتوقف أمام مقابر


    ال خبيري في عزبة الخبيري .


    يترجلوا من السيارة ليجدوا أكثر من خمسين شخص يحمل البعض منهم اضواء ليقوموا باستقبال صهيب وعلي رأسهم أمام المسجد تقدم صهيب يحمل الطفل يقترب منه رجال عائلته يواسوه ويقدموا له العزاء وصهيب لم ينبث ببنت كلمة حتى تم دفن الطفل تركهم صهيب واتجه لمقبرة على بعد عدة خطوات ، اوقفه شهاب يسأله أين يذهب.


    شهاب صهيب على فين لسه مخلصناش دفن


    صهيب وظهرة لهم لم يلتفت تحدث بصوت مملوء بالحصرة والوجع هزور قبر والدتي لو سمحت سبوني لوحدي شويه.


    انهي كلماته واكمل سيرة بين القبور وعين الجميع عليه حتى وقف أمام إحدى القبور جثى على ركبتيه بعد ان قراء الفاتحة لم يتمالك حاله خارت قواه لم يعد يستطيع كبح دموعة.


    صهيب وحشتني يا امي وحشتني أوى سامحني بقالى فترة ما زورت کیش، من يوم ما جيت بلغتك بحمل أريام بحفيدك يومها وعدتك يوم والدته هجيبة واجي ازورك واديني جبته بس جبته ميت، ميت يا أمي حولت كتير امنعها تخرج سبع شهور سايب شغلي ومصالحي وقاعد جنبها في البيت زي ضلها


    رجليها مكنتش بتلمس الأرض ال تؤمر بيه يجاب لو طلبت اي حاجه بتكون عندها بعد لحظات كل يوم تبكي أنا تعبت عاوزه اخرج اشوف الناس تعبت من قاعدة البيت عوزة اروح المول اتفسح مع صاحباتي . كنت برفض واخليها تجيب صاحباتها وتشتري كل ال تحبه اون لاين كتير

    قلتلها تستحمل الكام شهر الباقين ما هو مش بعد صبر عشر سنين


    محرمتهاش من اي حاجه سفرتها كل دول العالم مفيش بلد مسفرتهاش ليه درست في أعرق الجامعات حرمت نفسي من الخلفة عشنها عشر سنين الاول لسه صغيرة والدراسة وبعدها ماجستير ودكتوراه استحملت عشر سنين وانا كنت بطمن طفل يحمل اسمي وكانت بترفض، وأنا كنت بقول هي اهم عندي بالدنيا كلها ماهي اريام بنتي وحببتي انا ربتها على ايديا، ولو فضلت عشر سنين كمان كنت هصبر لكن الدكاترة قالوا دي آخر فرصة للحمل ولولا كده كانت فضلت رفضه تحمل وبعد ما حلمي خلاص اتحقق والحلم بقي حقيقة صحيت على أسود كابوس في حياتي كلها أغمض عينيه وانسابت دموعه وتحدث بصوت متحشرج يبكي بشهقات عالية راح ابني ومراتي حب عمري بين الحياة والموت ليه يا أمي بحيصل لي انا كده ليه كل اللي بحبهم بيروحوا مني اولهم حضرتك في عز ما انا محتاجك خطفك مني ولسه يدوب شميت نفسي وبدءت اتخطي موتك جه الموت وخط جدتي وجدي وبابا وفضل على كده بياخد في سكته اي حد قريب مني بس المرة ده وجعه شديد أوي يا أمي نفس الوجع اتوجعته يوم وفاتك وجع مش قادر اتحمله ازاي اشوف حته مني بيدفن تحت التراب قلبي مش قادر يتحمل وعقلي هيشت مني .


    اسند رأسه على القبر يبكي بصوت عالي جعل الجميع يشفق عليه اقترب منه إمام المسجد وضع يده على كتف صهيب يواسيه والقي عدة كلمات. وقبل أن يكمل انتفض صهيب وهب واقفا تحدث بقوة وحزم ورحل. الشيخ


    صهيب متشكر يا شيخ عطية وفر كلامك، شكر سعيكم يا رجالة انا موطر امشي دلوقتي مسعود اهتم بالمدفن وازرع كام شجرة حوالين القبر والارض تندف حواليه من الكسر والحشايش دي.


    أحد أعمامة هتمشي ازاي في الليل ده خلاص الفجر وجب بات اللية دى هنا والصبح خد عزاء ابنك وابق ارجع برحتك.


    صهيب عمي ابني وخلاص اخدت عزاه وتاني مرة شكر الله سعيكم.


    رحل صهيب دون ان يلتفت لاحدهم يخطوا بسرعه كبيرة توقف امام


    سيارته اشار للسائق الذي اتى مهرولا خلفة.


    صهيب خليك هنا يا سعيد خد عربية من الجراج وارجع بشهاب وسليم انا هسوق انا وارجع لوحدي يصعد صهيب السيارة وينطلق بأقصى سرعة.


    شهاب سمع حديث صهيب مع السائق اسرع في خطواته ووقف يضرب يديه ببعضهما ينظر لصديقة سليم.


    شهاب صهيب استني انا جاي معاك بلاش انت تسوق في حالتك دي. رحل صهيب ولم يعيره انتباه.


    شهاب وسليم بسرعة يا عم سعيد هات عربية بسرعه نلحق صهيب حالته مطمنش.


    اسرع السائق تجاه حراج المزرعة واحضر سيارة صعد بها سليم وشهاب ورحلوا خلف صهيب، الذي يقود بأقصى سرعة يحدث نفسه.


    صهيب ليه انا بيحصل معايا كل ده ليه كل حاجه بحبها بضيع مني عملت ايه عشان يحصلى كده كفاية عليا استحملت كتير معتش قادر ولا في حيل لوجع جديد اسرع في قيادته وزاد من سرعة السيارة لتفلت عجلة


    القيادة من يديه وتدور السيارة عدة مرات في الطريق لتأتي سيارة نقل كبيرة تسير بسرعة، يصرخ قائدها في صهيب.


    السائق حاسب يا جدع انت ححااااسب......



    الثانى🌿

    صهيب وقف عربيته قبل ما تخبط في العربية اللي قدمها بعد ما سواق عربيه جنبه ضغط على كلاكس العربية عملت صوت عالى فوقه من


    ذكرياته ركن العربية على جنب وحط راسه على الدريكسيون بياخد نفسه بصوت عالي لحد ماهداء خالص وكمل سواقة لحد ما وصل المزرعة اول ما دخلها وقف العربية وافتكر اخر مرة جه فيها من ثلاث سنين ليرجع بذكرته مرة تانيه.


    صهيب وهو سايق العربية باقصي سرعه لقي عربية طلعت فجأة قدامه وانخبطوا سواه والعربيتين اتحطموا واتقلبوا


    فضل محبوس في عربيته بين الحياة والموت لاكثر من ربع ساعة استسلم صهيب وغمض عينه وحاسس انه خلاص دى نهايته، بعد شويه لقي حد بينادي باسمه فتح عنيه وابتسم ورجع مغمض عينه.


    سليم و شهاب اول ما صهيب مشي بعربيته وسبهم اخدوا عربية عمه وراحوا وراه


    شهاب بسرعة ياسليم صهيب حالته صعبه.

    سليم : اكتر من كده حطر .


    %٣٦١١


    شهاب : دوس بنزين مفيش حاجه حتحصل العربية كويسه خلينا نلحق صهيب حالته مطمنش


    سليم: يابني قلتلك مش هينفع


    شهاب: اهدي يا سليم ومعلش زود السرعة شويه.


    سليم انا هجنن احنا متأخر ناش ومهما كان صهيب سايق بسرعة وخصوصا طريق البلد صعب يسوق عليه بسرعة ازاي يختفي كده من الطريق وعربيته مش ظهره قدمنا.


    شهاب ايه ده ياساتر يارب : وقف العربية بسرعة دى عربية صهيب.


    وقف سليم العربية اول ما شاف عربية صهيب مقلوبه وفي عربيه تانيه

    قريبه منها .


    نزل يجرى هو و شهاب سليم جرى على صهيب وشهاب على العربية التانيه.


    سليم صهيب صهيب سامعني.


    صهيب فتح عينه وهز راسة.


    %٣٦١١


    سلیم ابعد وشك هكسر القزاز عشان اطلعك.


    سليم بكل قوته ضرب القزاز برجلة كسره باعد القطع المتكسرة وحاول يفتح باب العربية اكثر من مرة لحد ما فتحه.


    سليم: الحمد لله صهيب صهيب اسمعني انا هخرجك براحه حاول تساعدني.


    صهيب بصوت ضعيف اتالم اول ما سليم مسكه من دراعة


    سلیم ساب دراعه لما حس ان بيتالم وفضل يحرك في جسم صهيب لحد ما خرجه وقع صهيب على الارض مش قادر يتحرك وسليم جنبه بيأخد

    نفسه بفرحه انه قدر يخرج صديق عمرة من العربية.


    شهاب جرى على سواق العربية التانيه بيحاول يخرجه شامم ريحة البنزين مليه المكان وشايف الراجل مش بيتحرك كسر باب العربية من جنب السواق وخرجه على أخر لحظه وشده بكل قوته بعده عن العربية قبل ما النار تشتعل فيها


    صهيب وسليم اتنفضوا وجرى سليم يصرخ وينادى على شهاب بخوف اول ما سمعوا صوت فرقعه جامد وشافوا النار ماسكة في العربية التانيه

    سليم برعب سهاب سهاب هااااا هاااا.


    %٣٦١١


    جری سلیم ناحيه العربية المشتعله وقف يحمد ربنا اول ما شاف شهاب قاعد على الارض بيفوق السواق.


    جرى عليه ركع على ركبه وهو بيقول : الحمد لله قلبي كان هيقف لما سمعت صوت الفرقعه وشفت النار.


    شهاب وهو بيضرب السواق على وشه بشويش يفوقه ويحط ودنه على صدر السواق يتاكد انه عايش: الحمد لله قدرت اخرجه من العربية وابعد بيه على أخر لحظه.


    سليم بتوتر هو عايش


    شهاب بحزن للاسف شكلة اتوفي.


    صهيب قام وقف بصعوبة بيتحرك يمين وشمال والدم نزل على وشه مش قادر يركز في مشيته بقى ينادى على صحبة وهو بيبكى وبيقول.


    صهيب اول ما سمع صحابه ، كل اللي حواليا بيروحوا واحد وراء الثاني وانا الموت الدنيا استكترته عليا، وبدل انا اللي اموت واحد تانى مات.

    شهاب وسليم بصوا لبعض باستغراب من كلام صهيب سليم وقف قرب منه صهيب انت بتقول ايه الخادثة ما كنتش قضاء وقدر.


    صهيب سكت وبص على السواق وشهاب بيقلع جاكت بدلته ويغطى وشه بيتكلم بهستريا بيدافع عن نفسه: انا لالا مكنتش متعمد اخبط فيه هو اللي طلع قدامى فجأة أنا انا كنت سايق بسرعه كبيرة وبتمنا اخلص من حياتي صدقنی یا سلیم صدقنی یا شهاب هو طلع قدامى حاولت اسيطر على العربية ومخبطش فيه معرفتش، هو هو اللي غلطان ماشي مخالف وكمان بسرعه.


    سليم اهدی یا صهيب اهدى احنا مش بنتهمك احنا خايفين عليك.


    شهاب: انا هتصل على النجدة والاسعاف.


    صهيب لا نجده لا تحقيق وسين وجيم ونيابه مش هقدر انا لازم امشي أريام فى المستشفى لوحدها لازم اروح اطمن عليها لو البوليس جه مش هقدر اروح لها.


    شهاب بعصبية والرجل اللي مرمي على الارض ده ذنبه ايه قولی یا صهيب انت ناوى على ايه.

    صهيب بلجلجه معرفش معرفش انا كمان مليش ذنب.


    سليم ممكن تهدوا صهيب لازم تهدى وتعالي اقعد في العربية ارتاحمينفعش تمشي كده لازم تستنى ونثبت حالة، شهاب اتصل انت.


    قطع كلامه والتفت بسرعه جرى هو شهاب اول ما سمعوا صوت العربية و صهيب بيسوقها بسرعه كبيرة.


    سليم وشهاب صهيب استنى بلاش


    مکملوش كلامهم وكان بعد عنهم بمسافة كبيرة.


    شهاب بعصبية: صهيب اتجنن على الآخر.


    سليم صهيب في حالة صعبة اول مره اشوفة محبط كده انا قلقت زيادة عليه.

    شهاب هنعمل ايه دلوقتي في الراجل ده وهنقول ايه للأمن ما يجي.


    سليم معرفش انا مش قادر افکر ادينا قاعدين منتظرين الاسعاف والبوليس وقتها نقول اللي حصل.


    شهاب وتفتكر صهيب في حالته دى تسمح اننا نجيب سيرته في الموضوع.


    سلیم امال هنعمل ايه مقدمناش حل غير اننا نقول الحقيقة ونقول انه راح للمستشفي للعلاج لانه مصاب وكمان زوجته في حالة خطيرة.


    شهاب رفع ايده يبص في ساعته مش عارف دول اتاخروا ليه مفروض كانت الاسعاف وصلت من شوية.


    سليم: انا سمع صوت العربية من بعيد ان شاء الله توصل.


    بعد شويه اتصل شهاب تانى بعد ما عدى نص ساعه ومحدش وصل رد عليه شخص وقاله انهم مشغولين في حادثه على بعد كيلو واحد من مكان الحادث وان في عربية نجدة واسعاف جاين ليهم في الطريق.


    شهاب بقلق قفل معهم وكلم سليم: انا قلبي مش مطمن صهيب كان ماشي بسرعه جنونيه وبيقول حادثة على بعد كيلو.

    سليم بخوف: ليه مسألتهوش عن اللي عمل الحادثه واخدت نمر العربية.


    شهاب بصوت عالى وانا في عقل اسأل انا الكلام نزل عليا زي الصاعقة.


    قطعوا كلامهم مع وصول عربية النجدة والاسعاف.


    سلیم شهاب زی ما اتفقنا صهيب تعبان جامد ومصاب واحنا هنا بدالة لحد التحقيق ما ينتهى.


    شهاب تمام متقلقش مهى دى الحقيقه مش هقول صاحبنا هرب يعني.


    الظابط قرب منهم: اسفين على التأخير واحنا في الطريق لقينا عربية دخله في عمود كهرباء وربنا جبنا في الوقت ده عشان ننقذ اللي فيها.


    شهاب وسليم بصوا لبعض واتكلم سليم كانوا كتير.


    الظابط : لا واحد بس بس حالته صعبة واكيد اتكتبلة عمر جديد.


    بدء التحقيق ومعاينه الحادثة وجثة السواق وعرفوا هو مين بعد ما الظابط لقي بطاقته في جيب بنطلونه والظابط اخد اقوالهم وقال شهاب وسليم كل حاجه للظابط زي ما اتفقوا الاسعاف نقلت الجثة.

    الظابط : لازم اتحفظ عليكم وتتعرضوا على النيابة للتحقيق، وصحبكم التالت هنبعت نستجوبه ونقبض عليه عشان نتاكد من كلامكم.


    شاور الظابط العسكرى واخد سليم وشهاب ركبوهم عربية النجدة وبعد شوية وصلوا للقسم وبدء التحقيق معهم بصورة رسميه وقالوا نفس كلامهم.


    الظابط اسم شركم التالت في الحادثة.


    شهاب لو سمحت يا حضرة الظابط ليه حاسس بان حضرتك مش مصدق كلامنا مع اننا قلنا كل حاجه حصلت وتقدر تتاكد من كلامنا لو سالت في عزبة الخبيري

    الظابط ما هو مش معقول تقفوا انتم الاتنين وتسيبوا زميلكم مصاب يسوق بنفسه.


    سليم: قلنا لحضرتك بردة مكنش ينفع واحد فينا يروح معه ونسيب التاني لوحده في طريق مقطوع كده مع جثة السواق وحضرتك عارف ان المنطقة مليانه ديابة وتعالب.


    الظابط اممم كلام منطقي بردة قلتلي اسم زميلك ايه.


    سليم بضيق: صهيب الخبيري.


    الظابط قام وقف انت بتقول اسمه ايه.


    سليم بقلق : صهيب الخبيري


    الظابط: ده نفس الشخص اللي عمل حادثة من شوية.


    شهاب وسليم ايه صهيب عمل حدثه.


    شهاب هيجنن اتكلم بخوف لو سمحت طمنا حالته ايه وهو فين دلوقتي.

    سليم مقدرش يمسك نفسه بقي بيعيط زى الاطفال ويترج الظابط يخليهم يمشوا يطمنوا على صهيب.


    الظابط بعد عرض النيابة وانتهاء التحقيق تقدروا تمشوا.


    بعد اكثر من ساعتين خرج سليم وشهاب من النيابة واخدوا تاكسي وراحوا للمستشفى اللي قال على اسمها الظابط، وصلوا لمكان صهيب وقفوا يبصوا لبعض ويرجعوا يبصوا عليه وهو بيزعق للممرضة عاوز يمشي والممرضة بتهدي فيه.


    الممرضة : اهدي يا حضرة مينفعش تمشي ولا تتحرك خطر عليك انت عندك ارتجاج في المخ غير كسر مضاعف في اديك غير الجروح اللي بوشك ورجلك مجبسة هتمشي ازاي بس وفوق كل ده دي حادثة يعني سين وجيم وبوليس وتحقيقات بعد الظابط ما ياخد اقوالك والدكتور يكتبلك خروج ابق امشي بلاش تقطع لقمه عشي الله يخليك.


    صهيب افهمي ياست انتي مراتي تعبانه وبين الحياة والموت وانا لازم اكون جنبها دلوقتي مش هنا.


    قرب شهاب: اهدي يا صهيب انا وسليم معاك اهو كلها كام ساعة استريح

    فيهم والتليفونات معانا هنتصل بعمك ولا بالمستشفى نطمن على أريام.


    صهيب شهاب سليم كويس انكم جيتم اتصرفوا وخرجوني من هنا بأي طريقه انا مش قادر افضل دقيقة واحدة ومش عارف ايه اللي حصل لاريام.


    سلیم اهدی یا صهيب مش شايف حالتك عامله ازاي غير تحقيقات النيابة وعشان تهدي انا هتصل على عمك وكلمة واطمن بنفسك.


    اتصل سليم اكثر من مرة جرس ومحدش بيرد مرة واتنين وعشرة نفس الحال، اتصل على المستشفى، ولسه بيسالهم اخد صهيب التليفون من ايديه بقوة بايدة السليمة وسمع رد المستشفى...


    سليم لو سمحتم عاوز اطمن على حالة مدام اريام الخبيري ممكن توصلني بالمسئول عن حالتها او حد من اهلها الموجودين عند العناية.


    مسئول المستشفى يا فندم منقدرش ندي اي معلومة عن مرضنا غير لاهل المريض.


    صهيب بحدة انا صهيب الخبيري زوج مدام أريام الخبيري.

    المسئول : للاسف حالة المدام ادهورت ودخلت في غيبوبة تامة ووالدتها مصممه نشيل الأجهزة ونعلن وفاتها، لكن دكتور اسامة رفض ومنتظر حضرتك


    صهيب مقدرش يتحمل اللي سمعه وقع التليفون على الارض وجري طلع من الاوضة يمشي بصعوبه وهو بيخبط في الناس وعيونه بتدمع سليم وشهاب جريوا وراه بالعافية قدروا يوقفوه بقي يكلمهم بهستريا ويزعق فيهم.


    صهيب سبوني سبوني اللحق أريام جيداء عاوزه تشيل الاجهزة من عليها سبوني اللحقها أريام هتروح مني.


    شهاب استهدى بالله يا صهيب واهدي سليم اتصل على المستشفى وبلغهم انهم ما ياخدوش اي اجراء غير لما صهيب يوصل ويقرر بنفسه.


    وانا هشوف تاكسي ولا هتصل بسعيد في المزرعة يجيب اي عربية ويجي


    صهيب معدش قادى يتحمل الوقوف على رجلة المجبسة دماغة بقت يتوجعه بقوة وعنيه مش قادر يفتحها صرخ من الالم ووقع اغم عليه.

    سليم : شهاب بسرعة وقف العربية اللي جاية هناك دي صهيب حالته خطرة والوحده هنا امكانياتها ضعيفة.


    شهاب سليم انت عارف معنتها ايه ناخد صهيب من المستشفي كده وفي تحقيقات.


    سليم بحده شهاب مش وقته خالص كلامك ده اسمائنا وعنونا مع البوليس ننقذ صحبنا وبعدها يقبضوا علينا يسجنونا میهمش انت شايف بنفسك مستوى الخدمة هنا غير بقنا قد ايه وقفين حد سأل.


    شهاب: صهيب مش لازم يسيب المستشفي دى مسئولية عليه وخصوصا ان مشي من موقع الحادثة اول مرة ودلوقتي من المستشفي، عارف معناها ايه.


    سليم كل حاجه هنقدر نحلها انا عارف انك حنبلي بس مش وقته المهم صحته.


    شهاب انا خايف عليه ياسليم مش حنبلي.


    سليم هنفضل نتكلم ومش هنطلع بفايدة، وقف اي عربية خالينا نلحقة

    شهاب رفع ایده و يهز راسه امرى لله لما نشوف اخرتها معاك انت وياه


    وقف شهاب على الطريق وشاور العربية وطلب منه مساعدته في نقل صحبه للقاهرة وعرض عليه مبلغ كبير وافق الشخص بصعوبة وقالة.


    شهاب لو سمحت اخويا تعبان اوي ولازم نوديه على مستشفى في القاهرة هد فعلك اي مبلغ تطلبة.


    الشخص : انا مساعدك بس عشان اخوك التعبان مش عشان الفلوس


    شهاب تشكر يا اخ جزاك الله خيراً، ممكن بعد اذنك تقرب العربية شويه قدام المستشفي عشان نقدر نركبه.


    قرب السواق من المستشفي وسليم كان فوق صهيب وبقي واعي لحد ما وجه شهاب وشاله هو وسليم


    ركبوه العربية ركب صهيب بالكرسي وراء مع سليم وشهاب ركب جنب السواق.


    سليم متشكرين يا اخ بس لو سمحت زود السرعة شويه عشان اخونا تعبان اوی.

    سلیم: يكون أفضل اهو نطمن صهيب لما يفوق.


    بعد ساعتين فاق صهيب ينادى باسم أريام حاول يقوم من مكانه حس بوجع شديد في راسه، حاول الدكتور يهديه وهو مصمم يخرج، دخل سليم على صوته.


    صهيب لو سمحت يا دكتور لازم امشي اللحق مراتي.


    الدكتور: يا فندم حالتك ما تسمحش تتحرك اي حركة غلطت عليك ااقل حاجه هتشعر بألم وهتفقد الوعى.


    صهيب: أنا هتحمل اي آلم الا انها تضيع مني، خرجني على مسئوليتي يا سيدي.


    سلیم اهدى يا صهيب احنا هنا في المستشفى عند اريام


    وشهاب عندها بيطمن عليها هتصلك عليه عشان تطمن.


    صهيب سليم لازم اروح عندها جيداء عاوزه تشيل الأجهزة وتعلن وفاتها

    سليم انت بتقول ايه هي اتجننت ولا ايه.


    صهيب اصرف یا سليم وودنى عندها.


    سليم للدكتور: لو سمحت يادكتور زوجته في نفس المستشفي في قسم الحوادث والحلات الحرجة ياريت تسمح ليه بكرسي متحرك وممرضة يطمن على زوجته ويرجع هنا تاني دى حالة انسانيه وزي ما حضرتك سامع.


    الدكتور بس حالته متسمحش للحركة والكلام.


    صهيب انا.


    سليم قطعة اوعدك يا دكتور انا همنعه من الكلام والحركة هنثبته كويس على الكرسي وراسه اكيد كده كده مش قادر يحركها.


    الدكتور شاور للممرضة : جهزى الاستاذ واطلبي كرسي متحرك وخاليكى جنبه.


    جهزت الممرضة صهيب وساعدها سليم وقعدوه على الكرسي وخرحوا

    راحوا لمكان أريام لقوا شهاب واقف يهدي في جيداء والدة أريام وهي بتبكى بإنهيار، صهيب بفزع من اللي شايفه.

    صهيب شهاب أريام حصلها ايه.


    جيداء التفتت ليه ومسحت دموعها وقربت من صهيب وبكل قوتها ضربته بالقلم وصرخت فيه عاوز يحصلها ايه اكثر من اللي حصلها، اسمعني كويس لازم تقولهم يشيلوا الاجهزة من علي بنتي سبوها تنام بسلام بلاش تعزبوا جسمها بالاجهزة، هي كده كده ماتت ليه تحيوها بجهاز بيعد هواء سيب بنتي ترتاح يا صهيب سيب اريام حررها منك ومن تحكماتك اللي وصلتها للموت فضلت حبسها في البيت بحجة الحمل، الحمل اللي فرضته وصلتها للموت فضلت حبسها في البيت بحجة الحمل، الحمل اللي فرضته عليها وهي مكنتش موافقة عليه الحمل اللي حرمها من الحياة قيدها شهور في السرير بناء على اوامرك حتي الاكل حرمتها منه بتأكلها على مزاجك لكن انا مش هسمحلك تعزبها اكثر من كده مش هعزب بنتی بالاجهزة غصب عنك يا صهيب لازم يشيلوا الاجهزة.


    صهيب مش قادر يتكلم ألم في راسة مش قادر يتحمله حاسس بغثيان ودوخه غمض عينه واتنهد بحزن من كلام جيداء مش قادر يدافع عن نفسه ولا قادر يمنعها تتكلم فتح عينه وهو بيسمع صوت عمة.


    عم صهيب والد أريام جيداء ولا كلمة ابعدي عن صهيب لو حد السبب في اللي حصل لأريام يبقى انا وانتي انا لاني سبتها مع ام انانيه مستهترة میهمهاش غير نفسها ونزواتها ام معلمتهاش غير تاخد وبس تعمل اللي هي عوزاه نسخه طبق الاصل منك نفس طبعك، متملك واناني ضحيتى بالانسان اللى ساب الدنيا كلها عشانك وهى بانانيتها وتهورها ضيعت ابنها ونفسها والانسان اللي عشقها


    وضحى بشغله ومنصبة وفضلها عليه انتي عملتي ايه سبتيها في اهم وقت محتجاكي جنبها فيه تراعيها وتطمنيها وسافرتي تستجمي مع عيل من دورها.

    لو حد يتحمل اللي هي فيه انتي يا جيداء مش صهيب شفي حالتك وحالته انتي خايفة على جسمها وجمالها اللي ضاع من الحادثة وهو خايف عليها هي خايف على مراته حببته، انتي متأكده انها ماتت وهو عاوز يديها من عمره وتعيش انتي واقفه تصرخي وتخرجي اللي جواكي شفي هو عامل ازاي وكاتم وجعه والمه انتي وقفه تهددى وتؤمري وهو مش همه غير انه يمنعك تحرميه منها.


    لوحد يتحمل اللي حصله انا لانى مربتهاش ولا وعلمتها ازاي تحترم زوجها وحياتها الزوجيه معلمتهاش دينها سبتها على رحتها لا علقت يوم على لبسها ولا على طلعها ودخلها من غير اذن سبتها لام انانيه تعلمها وتشرب منها لو حد هيتحاسب فهو أنا أنا يا جيداء انا يا صهيب انا السبب في اللي حصل لبنتي وحيدتي..


    جيداء عنيها على كل اللي واقفين بيبصوا عليها شيفه نظرات احتكار في عيونهم صرخت فيهم واتكلمت


    بإنهيار مالكم بتبصولي كده ليه دى بنتي ماليش غيرها في الدنيا كلها قدروا موقفي الدكتور قال انها دخلت غيبوبة كامله يعني ميتة اكلاينكيا اجهزة جسمها خلاص ماتت مفيش غير شوية هواء بسبب الاجهزة اي منطق يخلينى اسيب بنتي ميته على سرير وجسمها يدوب ويتملى قرحفراش بعد ماكانت ملكة جمال تتحول لهيكل عظمي ومشوها انا استحالة هوافق ان بنتى تتبهدل وتتحول لمسخ والناس تشفق عليها بعد كانوا مبهورين بجملها وحلوتها دى كانت بتمشي الدنيا كلها بتقف.

    صهيب: أريام هتفضل اجمل ست في عيوني مهما حصل ليها، شهاب سليم اتصلوا على الشركة تبعت تلاته بودى جارد يفضلوا ليل نهار قدام العناية هنا وميسمحوش لبنادم يهوب نحية الباب.


    شهاب ممكن تهدي يا صهيب انت تعبان ياريت ترجع اوضتك ترتاح وايا سليم وانا هعمل كل اللي طلبته.

    جيداء بهستريا : لا يا صهيب مش هتقدر تمنعني عن بنتي فاهم انا امها انا اکثر واحده في العالم خايفه عليه اكثر واحده قلبها موجوع عشانها انا هنفذ اللي قولته غصب عن أي حد في الدنيا كلها حتى لو وقفت مليون بودي حارد انت فاهم.


    عم صهيب قرب من جيداء ورفع ايده لفوق ونزل بكل قوته وضربها بالقلم على وشها خلها تقف مصدومه وبصوت قوي رعبها انتي اتمديتي على الأخر ولازم تقفي عند حدك شهاب خدها من هنا وصلها على بيتها ونبه على أمن المستشفى ما يدخلهاش وتاني مرة يا جيداء لو فكرتي مجرد تفكير تقولى كلامك ده مرة تانيه اقسم بالله لادخلك مستشفي المجانين.


    جيداء لسه هتكلم سكتها بصوته وهو بيكلم شهاب : انا قلت ايه يا شهاب ماشي الست ديه من قدمي مش قادر اشفها ولا اسمع صوتها مشيها.


    جيداء بذهول بتقولي انا الكلام ده يا قاسم بتقول ليا انا الكلام ده وبتضربني كمان انت اتجننت .


    قاسم عم صهيب بحده لا عقلت عقلت يا جيداء عقلت وندمان اني معملتهاش من سنين مكنش حال بنتي بقي كده ندمت اني كنت سلبي وسبتلك بنتي تربيها على كيفك لحد ما شربتيها انانيتك وغرورك وحبك لنفسك بقت نسخه تانيه منك ندمت اني وافقت اجوزها لابن أخويا واشربة من نفس الكاس اللي فضلت ليومنا ده سكران منه باسم الحب بس خلاص يا جيداء خلاص انا فوقت ومصير صهيب هيفوق، يلا امشي من قدامي واقسم بالله العظيم


    ما هتردد في تنفيذ اللي قولته.


    شهاب قرب منها وبرجاء: لو سمحت يا مدام جيداء امشي معايا، بلاش تتكلمي دلوقتي نهائي حضرتك شيفه الوضع عامل ازاي تعالى معايا دلوقتي وانا اوعدك هكلم عمي قاسم وصهيب بس يهدوا.


    مشيت جيداء مع شهاب وبعد كام خطوة التفت لوره واتكلمت بتهديد متفتكروش اني ماشيه خايفه من كلامك يا قاسم، واسمعني كويس انت وصهيب اللي جوه دي بنت انا وانا مش هسمحلكم تعذبوها، وخاليك فاكر يا قاسم القلم اللي ضربتهول ده هدفعك تمنها اضعاف مضاعفة.


    صهيب بحزن عمي لو سمحت عاوز حضرتك في موضوع مهم لازم ترجع البلد عشانه.

    قاسم البلد واريام بالشكل ده انت اتج.


    صهيب مقطعه: اسمعني ياعمي ارجوك في الأول، حكي كل حاجه حصلت معهم في الطريق.


    قاسم: استغفر الله العظيم انت اتجننت يا صهيب حاولت تنتحر ده اسمه كلام في حد عاقل يعمل اللي عملته طيب لو هانت عليك نفسك مفكرتش فيا وفي اريام مفكرتش هتقابل ربنا وتقولة ايه اعترضت على قضاك يارب.


    صهيب عمي ارجوك مش وقته خالص انا مش حمل كلمة روح البلد اعمل الواجب مع أهل الشاب ده واديهم تعويض كبير وامه طلعها الحج على حسابي.


    قاسم اسمه ايه الجدع ده.


    صهيب سليم فاكر اسمه انا مش متذكر غير عالته.


    سليم اسمه أشرف من الشرفوة.

    قاسم: يا حول الله يارب أشرف بن هنيه يا سبحان الله يعني المصيبة متجيش غير مع الشرفوة احنا ما صدقنا الدنيا هدت بنا والبلد رجعت وحده بعد ما اتقسمت.


    صهيب عمي انا مكنتش غلطان هو اللي كان جاي مخالف وسايق بسرعة كبيرة امكن اكثر مني انا معليش اي مسئله قانونيه اي محامي هيخرجني من الموضوع ده انا بس بعمل اللي يمليه عليا ضميري، هم ملهمش حاجه عندي دي حادثة عادية بتحصل كل يوم على الطريق ده انا بس بعوض والدته عن حرمانها منه، وآه خطبته كمان متنساش


    تعوضها هي كمان.


    شهاب من وراه تعويض ايه يا صهيب اللي يعوض ام عن ابنها انت مسمعتش سعد وهو بيحك عن امه واخواته الست بدل ما تزف ابنها بتاخد عزاها فاهم يعني ايه بتاخد عزاها انت مقدرتش تتحمل انك تدفن ابنك اللي لسه لحمه حمره تخيل امه حالتها ايه انت لازم تروح بنفسك تعزيها وتاخد بخطرها وان طلب الامر تطلب منها تسمحك.


    صهيب شهاب انت اتجننت انا اطلب السماح صهيب الخبيري يطلب السماح من مين من.

    شهاب بعصبيه من امته بتفكر بالاسلوب ده صحیح ده قضاء وقدر لكن من العدل انك تواسي الست وتواسي عروسته وانت بحالتك دى مش بعدين عشان الست قلبها يبرد لما تروح ليها.


    سليم انا رايي من راي شهاب وشايف عمك رايه من راينا


    صهيب انت سمعت سعد قال عنك ايه وهو لسه معرفوش مين اللي كان في الحادثة يبال لما يعرفوا بالتحقيقات.


    قاسم البلد هتولع وفي ناس هتشعلها مش هطفيها، وبدل ما الخبيري عزبه وحده هترجع تنقسم من جديد شرفوه وخبيري وكل يوم والتاني ضرب ورزع ونار لا ليها اول من اخر.


    صهيب بعد اللحاح واقناع عمه ومساعدة سليم وشهاب ليه وافق بشرط.


    صهيب: خلاص بس انا هروح بس بشرط واحد سليم هتفضل هنا متتحركش وانت يا شهاب بلاش موعظك دي انا هروح اعزي وارجع من غير كلمة واحدة اي كلام مش هيعحبني مش هيحصل كويس، ومعنديش مانع البلد تتقسم مرة تانيه.


    قاسم راح وقف عند شباك العناية فصل بصص على بنته ودموعه مغرقة وشه وكان بيكلم نفسه سامحيني يا أريام لازم امشى دلوقتي مع ان قلبي

    مش مطاوعني اسيبك بس مش في ايدي حاجه اعملها غير ادعيلك وكمان انقذ ارواح بريئه هتتاخد في الرجلين بسبب اللي حصل.


    صهيب حاسس بالم شديد في راسه وايده ورجليه مش قادر يتحملها لكن اتحمل الوجع وشاور الشهاب يزق الكرسي المتحرك لحد ما وصلوا للعربية دخل بصعوبه العربية وساق السواق وبعد اكثر من ثلاث ساعات كان وصلوا البلد وراحوا على العزاء وطلب قاسم من احد اهل المتوفي الدخول لوالدة المتوفي التي قالت اول ما شافت صهيب......

    تكملة الرواية من هناااااااا 


    لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

    بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

    متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

    الرواية كامله  من هناااااااااا

    مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا

    مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



    تعليقات