القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مهمة حب ((سلسلة عشق الرجال الجزء الثاني من رحم للإيجار)) الفصل الحادى عشر والثانى عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر والسادس عشر والسابع عشر بقلم ريحانة الجنة

التنقل السريع

     


    رواية مهمة حب  ((سلسلة عشق الرجال الجزء الثاني من رحم للإيجار)) الفصل الحادى عشر والثانى عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر والسادس عشر والسابع عشر بقلم ريحانة الجنة 





    رواية مهمة حب  ((سلسلة عشق الرجال الجزء الثاني من رحم للإيجار)) الفصل الحادى عشر والثانى عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر والسادس عشر والسابع عشر بقلم ريحانة الجنة 





    #مهمة_____حب


    الجزء الثانى من رواية #رحم_للايجار


    #الحلقة_الحادية_عشر_والحلقة_الثانية_عشر


    👇👇👇👇👇👇


    في المطار كان شهاب وتمارا داخلين علشان يركبوا طيارتهم. وطبعا هما مسافرين بجوزات واسماء مزيفة مش اسمائهم الحقيقية. مسافرين علي انهم عرسان جداد بيقضوا شهر العسل. شهاب بإسم جاسر . وتمارا بإسم سهر.خلصوا كل الاجراءات وركبوا الطيارة. وبعد شوية وقت تمارا ابتدت تنعس من الارهاق هي ذهنها كان مشغول بالمهمة وخطورتها وازاي هتقدر تثبت كفائتها فيها. كمان جواها توتر وخوف كبيير من وجودها مع شهاب لوحدهم ازاي هتتعامل معاه طول الوقت وهي اصلا بقت تشوفه تتكهرب وتبقي مش عارفة تبص في عنيه. عنيها من السهر وقلة النوم غفلت. شهاب بصلها وابتسم وبعد شوية راحت في النوم اكتر ومالت برأسها علي كتف شهاب. شهاب قلبه دق بقوة من قربها اللي بقي مش فاهم ليه بيحرك جواه حاجات هو نسيها ومش عايز يفتكرها. بس بص عليها وابتسم علي جمال وبرائة ملامحها. لاول مرة تكون بالهدوء ده. من يوم ماقابلها وهي متعصبة والغضب ملازم ملامحها. خصلات شعرها كانت نازلة بنعومة علي خدها قرب ايده وشالها وبعدها عن خدها لقاها حست بلمسة ايده وابتسمت في نومها كأنها سعيدة او يمكن بتحلم حاول يبعد بس لقي نفسه باسها من جبينها بحنان وحاوطها بإيده حاولين كتفها وضمها لحضنه. تمارا اكنها واعية وبتبادله نفس الاحساس اتمنعت في حضنه بإستمتاع وحاوطته بإيديها وحضنته بقوة. شهاب ابتسم بقوة. 


    شهاب: ههههههههه. يا ليلتك السودا لما تصحي وتلاقي نفسك في حضني كدة . ممكن ساعتها ترمي نفسك من الطيارة . ههههههههههه. وفضل باصص ليها وضاممها لحضنه . قربت منهم المضيفة تسألهم عن الاكل بس لقتهم بالشكل ده ابتسمت بهدوء وصوت واطي. 


    المضيفة: دي نايمة خالص. مش هتاكل؟


    شهاب ابتسم وبهدوء: ايوة وياريت تسيبيها هي مرهقة وتعبانة مش مهم لما تصحي. 


    المضيفة ابتسمت بتلميح: امممم واضح انها تعبت في الفرح جامد. 


    شهاب بيكتم ضحكته لانها متخيلة انهم فعلا عرسان وانهم كان فرحهم قبلها بليلة. 


    شهاب: ايوة فعلا . هي مش قادر اقولك فرفوشة بشكل. 


    المضيفة ضحكت بخبث: هههههههه. وواضح كمان ان حضرتك كمان تعبتها زيادة بعد الفرح. وبصراحة انت تجنن. عموما مبروك. عن اذنك. 


    شهاب ابتسم علي تلميحها وبص لتمارا: ههههه. البت دي غبية والله. هي تمارا وش كدة بردوا. دي لو اتجوزت ممكن تغز جوزها ليلة الدخلة دي عايزة كاتيبة تكتفها . هههههههه. بس فجأة ابتسامته راحت وتخيل تمارا فعلا مراته هو وممكن يحصل بينهم ايه. بس أنب نفسه . ااوووف ده جنان. انت فيك ايه . دي تمارا لا لا انا مافيش جوايا حاجة ليها لكل ده. كل الحكاية شبه الطباع بينها وبين ملك. وابتسم. بس ملك كانت انعم وارق. اااااه ياربي هو انا ايه اللي بيحصلي ده. 


    بعد فترة كبيرة صحيت تمارا من النوم وفتحت عنيها لقت نفسها في حضن شهاب وهي كمان حضناه اوي وماسكة فيه بقوة. قامت مفزوعة وبخجل. 


    تمارا: هههههو ايه ده ااانت ازاي تحضني كدة. انت شكلك هتبتديها بجنان. 


    شهاب ضحك: ههههههه. شششش وطي صوتك علشان كل الناس فاكرة اننا متجوزين . ثم انا مالي انتي اللي لزقتي فيها وشبطي في التيشيرت زي الجرادة. 


    تمارا بإحراج ولاول مرة شهاب يشوف إحمرار وشها من الخجل: اااانا ! لا انا مش ممكن اعمل كدة. انت اللي اكيد حضنتني بالعافية. 


    شهاب بمكر : لا والله ده علي اساس انك انچيلينا چولي. يا بنتي فوقي لنفسك. انتي واحد صاحبي مش اكتر. ثم انتي كمان بوستيني وانتي نايمة علي كتفي انا قولت اكيد تمارا بتحلم بحد . بصراحة مش مصدق انك عملتي كدة. 


    تمارا بغيظ: نهههاار اسوح بوستك! انا! يالهههوي لا انت كداب. 


    شهاب بيكتم ضحكته: طيب اندهلك المضيفة علشان تسأليها كانت واقفة وشافتك. وقالتلي انك بتحبيني اوي وباين كدة انك لسة متاثرة بليلة امبارح. 


    تمارا بعصبية: كمان جايبلي شهود ربنا يهدك. وعقدت حاجبها. واشمعن ليلة امبارح ! 


    شهاب غمزها: مش المفروض ان احنا عرسان وكانت دخلتنا امبارح. وكدة بقي 


    تمارا بخجل: اااانت ..ووو هههي تتقصد ااا. 


    شهاب هز راسه بإستفزاز: ايوة تقصد كدة. فاكرة اني قطعتك بقي وحركات من اياها. 


    تمارا: وانت قاعد تتكلم مع المضيفة في السفالة دي. وازاي تفكر فيا كدة. انت بجد انسان ااااا


    شهاب بتحزير: اياكي تلبخي هزرفك كف خماسي يعدلك. بقولك هي اللي قالت مش انا.


    تمارا بخجل: كاتها القرف اصل المشرحة ناقصة قتلي. حاجة هباب. 


    شهاب عجبه خجلها بالشكل ده : ههههههههههه. هي الحلوة بتتكسف تصدقي مش لايق عليكي. 


    تمارا بغضب: انكسف من مين! منك انت ؟ياشيخ روح اوعي يغرك المنظر ده والعضلات ده انت ولا تدخل زمتي ببصلة. 


    شهاب رفع حاجبه وابتسم: ممكن انتي اه. بس غيرك كتيير. انتي ماشوفتيش المضيفة كانت نفسها تقولي ازرفها بالشلوت وقعدني مكانها هههههههه. 


    تمارا بغيظ:طب اسكت بقي لحد ما نوصل ماتفرسنيش. هي مهمة منيلة انا عارفة. 


    شهاب بغلاسة: اطلبلك الاكل اكيد جعانة من ليلة امبارح. ههههههههههه. 


    تمارا غصب عنها ضحكت:ههههههههه. تصدق ماكناش اتصور انك ممكن تكون مرح وبتهزر كدة. اول ما اتقابلنا تخيلت انك خنيق كدة والضحكة مش بتعدي جنبك . 


    شهاب بصلها بنظرة غريبة غامضة مش واضح منها حاجة. واتنهد بحزن: هتصدقي لو قولتلك. اني من يوم ما شوفتك وانا رجعت شهاب من تاني. بعد ما عشت سنين زي ما انتي قولتي خنيق والضحكة مش بتقرب مني. 


    تمارا بصتله بهدوء: واشمعن انا! 


    شهاب: مش عارف. بس مناكفتك ليا وعلاقتنا دي خلتني ارجع لايام زمان . ايام ما كنت بضحك من قلبي. 


    تمارا: بردوا مش فاهمة ليه كنت كدة واتغيرت. 


    شهاب حاس انه بيفتحلها قلبه بسهولة وهو مش عايز كدة وغير الموضوع: احمممم. يالا الاكل جاي كلي انتي مااكلتيش من وقت كبير. 


    تمارا فهمت انه بيتهرب منها سكتت . وهي مش عارفة ايامها معاه هتكون شكلها ايه. 

    ......................................


    في شركة رعد الحديدي. 


    في مكتب حلا قاعدة بتفكر في حالها واللي وصلتله. وساندة راسها علي الكرسي. الباب خبط ودخل احمد. 


    احمد بحب: الجميل عامل ايه. حلا ايامي كلها بتفكر في ايه كدة وسرحانة. 


    حلا ابتسمت: ازيك يا أحمد. وبعدين معاك احنا مش اتفقنا ما تكلمنيش بالطريقة دي احنا اصحاب فاهم. 


    احمد بصلها بحنان: وانا بس قولت ايه. انا بقول حلا ايامي ودي حقيقة انا حياتي مادخلهاش الفرح غير لما شوفتك. وبحزن حلا اياكي تفتكري اني اتنازلت عنك. لا انا حبيتك بجد. بس الحب اللي بجد بيخلينا نضحي لأقصي درجة المهم نشوف حبيبنا سعيد حتي لو مش معانا. هو اللي بيحب لو شاف حبيبه في نار مش هيفديه . اهو انا بفديكي بالنار يا حلا عايزك تكوني مبسوطة. مع اني مش شايف ده. فادي طريقه صعب وخايف عليكي تنجرحي تاني. 


    حلا بدموع: تصدق اني عشت سنين بتمني اسمع الكلام ده من فادي. انا نفسي اعرف لما هو بيحبني ليه بيقسي ليه بيبعد. ليه بيعاند. هيخسر ايه لو قالي كلمة حلوة يحسسني اني اغلي حاجة عنده. 


    أحمد: مش معقول عمره ما قال. اكيد قالك يا حلا هو بس غشيم اوي. 


    حلا بسخرية: هو بيقول بس بيقول ملكي بتاعتي اكني عربية ولا انتيك غالي عليه. مش انسانة روح وقلب ومشاعر. انا بجد ابتديت ايأس. 


    أحمد: لا يا حلا اياكي تيأسي. حلا اقسملك اني لو عندي شك واحد في المليون انك ممكن تنسي فادي او تبطلي تحبيه وممكن تحبيني. انا كنت مستحيل اساعدك. كنت شجعتك انك تبعدي اكتر واكتر. بس انا كل يوم بتأكد من حبك ليه واحتياجك للحنان والحب والاهتمام منه هو مش من اي حد تاني. علشان كدة انا جنبك ومعاكي هساعدك لما تحتاجيني. واكون سرك لما تحبي تفضفضي. بس اياكي تيأسي. 


    حلا بصتله براحة وابتسمت: أحمد هو انت بشر زينا. انسان كدة عادي. انا حقيقي مستغربة ازاي جواك كل الحب والحنان ده ومش سعيد في حياتك ! ازاي مراتك مش عايزة تقرب منك وتفهمك. 


    احمد اتنهد بحزن: انا حاولت لحد ما يأست. علشان كدة مش عايزك تعملي زيي. قاومي يا حلا فادي لازم يجيلك راكع . 


    حلا ابتسمت: تعرف لو الحب بإيدينا وبنختاره. كنت اختارتك انت يا أحمد. 


    احمد ابتسم : عارف . عارف انه مش بإيدك. بس احساسك ده كفاية عليا. احممم بقولك ايه انا عاندي فكرة كدة ممكن تخلي فادي يتجنن شوية. 


    حلا :فكرة ايه! ؟


    أحمد سافري اي حته وماتعرفهوش مكانك فين وخاليه يقعد يلف حاولين نفسه. هو كدة كل يوم بيشوفك في الشركة وبيعاند معاكي. 


    حلا بتفكير: طيب اسافر فين . 


    أحمد : امممم. اقولك سافري الجونة للولاد اهو تشوفيهم وفي نفس الوقت تبعدي عنه. 


    حلا : عندك حق قولي هو جه ولا لسة. 


    أحمد: لا لسة عانده مواعيد برا الشركة. 


    حلا قامت واخدت شنطتها : طيب انا هروح اجهز شنطتي واحجز كمان ولو سأل عليا قوله سافرت وماتعرفش فين. اوك. 


    احمد : حاضر بس خالي بالك من نفسك واي وقت تحتاجيني كلميني وانا اجيلك طاير. 


    حلا : هههههههههه. عارفة والله يالا سلام. 

    ......................................


    في الحي اللي بتسكن فيه فتون كان حمزة واقف مستنيها بعربيته علشان يوصلها معاه . نزلت هي وركبت معاه وحمزة ابتسملها ومشيوا بسرعة. 

    كان واقف بيتابع كل ده عزت وجواه نار من الغيرة مين ده! وليه جالها وهي ركبت معاه! وبعدين شكله ابن ناس ومعاه عربية اخر موديل. وجاله شك ان فتون بتشتغل شغل مش تمام . وغضب منها. 


    عزت: كدة ياست فتون. طيب ماانا اولي ده حتي الجار اولي بالشفعة. بس ماشي انا وانتي والزمن طويل لما ترجعي يا ست الحسن. 


    في الاستوديو وصل حمزة وفتون . فتون اول ما وصلت العمارة قلبها انقبض. وحاست انها خايفة. بس حاولت تتماسك وحمزة هداها . 


    حمزة بهدوء: اهدي خالص ماتخفيش.انا جنبك ومعاكي. 


    فتون هزت راسها ونزلت معاه واول ما وصلت الدور وخرجت من الاسانسير قلبها دق بعنف مكسوفة من حمزة وانه عارف ان الحقير محسن حاول يعتدي عليها. وهي اصلا ماتعرفش انه عمل الالعن من كدة. حمزة بصلها بحزن وبص لشركة محسن. 


    حمزة: لعلمك هو لسة مختفي من يوم الحادثة. حتي الشركة مقفولة. ومافيش حد من البنات ظاهر. بس انا كلمت ظابط اعرفه كنت اتعرفت عليه في حفلة من حفلاتي. هو جدع جدااا وخدوم. وهو بيعمل تحرياته وهيعرف مكانه واقسم بالله يوم ماهعرف مكانه ماهسيبه يعيش لازم اخدلك حقك منه. 


    فتون بدموع وانكسار: لا ارجوك انا مش مستغنيه عنك. انت مش ممكن تضيع نفسك علشان كلب زي ده. والحمد لله انك لحقتني كانت بقت فضيحة وكنت ضعت. انا مش قادرة اتخيل لو كان عمل فيا حاجة كان ممكن يحصلي ايه. ااانا كنت ممكن اموت نفسي مستحيل اعيش بعدها يوم واحد. 


    حمزة جوااه حزن لو خرج هيحزن بلاد وبلاد . جواه نار في قلبه. ااااه يا فتون هو ده اللي كنت خايف منه وعامل حسابه . لو كنتي عرفتي كان حصلك ايه. 


    حمزة بيحاول يسيطر علي حزنه : احممم ماتقوليش كدة. ده كلب زي ماقولتي مايستهلش تموتي نفسك علشانه. انا عايزك تنسي خالص وماتفكريش في اللي حصل ده. وعلي فكرة انا حاليا بدور علي استوديو تاني في مكان تاني علشان نبعد عن المكان ده وماتفتكريش اي حاجة حصلت. 


    فتون بصتله بإستغراب : معقول ! هتسيب المكان اللي اتعود عليه وبتشتغل فيه علشاني. 


    حمزة ابتسم: طبعاا انا ممكن اسيب المحافظة بحالها بس ما اشوفش نظرة الرعب والخوف دي في عنيكي تاني . احممم مش يالا بينا بقي ندخل ولا هنقضيها سلالم . 


    فتون: ههههههههه. لا هندخل. 


    دخلوا سوا بيضحكوا وريم كانت قاعدة متعصبة هي اصلا مش متقبلة فتون ولا وجودها معاهم. وعارضت حمزة بس هو صمم. 


    حمزة: اتفضلي يا ستي. دي تبقي ريم زميلتي من زمان من ايام المعهد. كمان عضو مهم في الفرقة وصوتها يجنن. وده ايمن صديق عمري كله وباقي الفرقة هعرفك عليها بعدين. 


    فتون ابتسمت وسلمت عليهم بس حاست ان ريم مش حباها وبتسلم عليها بعدم اهتمام . 

    ايمن ابتسم: اهلا اهلا يا فتون. منوره. يارب بقي يطلع وشك حلو علينا ونعمل احلي حفلات السيزون ده. 


    فتون: يارب. ان شاء الله ربنا هيكرمكم وتبقوا اشهر فرقة. 


    ريم بعصبية: حمزة ممكن تيجي معايا في مكتبك ثانية. 


    حمزة اتنهد هو عارف انها مش عايزة فتون: حاضر اتفضلي . 


    دخلت ريم المكتب مع حمزة 


    ريم : ممكن اعرف انت ليه مصمم تجيب البنت دي هنا . وهتشتغل ايه هنا بقي. هاه . ثم ازاي تجيب الاشكال دي تشتغل معانا بعد ماكانت شغالة مع محسن الزبالة ده. مش خايف علي سمعتنا. 


    حمزة بغضب وتحزير: ريم الزمي حدودك. فتون مش زي البنات التانية فاهمة . وهتشتغل هنا غصب عن اي حد ومرتبها زيكم تمام . وماتخفيش انا اتشرف بفتون مش انكسف منها. شوفتي منها ايه علشان تقولي كدة. 


    ريم بحزن وغيرة: للدرجة دي ياحمزة. عملتلك ايه علشان تدافع عنها كدة. وبعدين عايز تدفع لدي زينا احنا . ليه هتشتغل ايه اصلا . 


    حمزة : اي حاجة سكرتيرة. تستقبل تلفونات المتاعهدين وترتب المواعيد وتحددلنا اماكن الحفلات وكل حاجة خاصة بالشغل. 


    ريم بعتاب: طب وانا انا كنت بعمل كل ده مع شغلي في الفرقة. 


    حمزة: يبقي كفاية عليكي شغل الفرقة وسيبي كل ده لفتون وماتفلقيش. مرتب فتون من مالي الخاص مش من شغل المكتب هنا. انا مش هاخد من تعبكم جنيه واحد. 


    ريم: كمان من جيبك يا سلام. وهي بقي عارفة كل ده وان انت مشغلها صدقة كدة. 


    حمزة بعصبية قرب منها : اياكي تعيدي الكلام ده تاني انتي سامعة وخصوصا قدام فتون. عن اذنك هروح اوريها شغلها. 


    حمزة خرج لفتون وفهمها شغلها وبعد كدة ابتدوا يتمرنوا بالات فتون كانت واقفة بعيد بتابع حمزة بإعجاب وهو بيعزف وهو اخد باله منها. وندهلها. 


    حمزة: تعالي يا فتون قربي. انتي لحد دلوقتي ماسمعتيش صوتي صح. 


    فتون ابتسمت: بصراحة لا. ونفسي اوي اسمع صوتك. 


    حمزة بصلها بحنان : طيب اقعدي هسمعك حاجة هتعجبك اوي. وبدأ حمزة يعزف بالجيتار .... 


    فتون كانت بتبصله بإعجاب وحب وقلبها بيدق مع كل كلمة وكل عزفة وتر. 


    حمزة رفع عنيه وبصلها بحب وكمل اكنه بيقولهالها هي 


    حبيييييتك يوم ما تلاقينا لما حكينا اول كلاااام . 

    حبييييييتك واحلف علي اده تسمع زيادة ده انا مش بناااااام. 


    فتون حاست الكلمة خرجت من شفايفه دخلت قلبها بسرعة. حبييتك ااااه ياحمزة ده انت حلم بعييد اوي اوي 


    حمزة اكنه سمع عتابها لنفسها ورد عليها وهو لسة عنيه في عنيها. 


    الناس في عيني حاجة وانت حاجة تانية عندك مشاعري حتي خدها واسألها انا صعب اعيش حياتي وانت لحظة بعييد . احساسي بيك في وقت ضعفي قواني . 

    كانت حياتي ناقصة جيت تكملها فرحة لقايا بيك بتبقي زي العيد 


    حبيييتك يوم مااتلاقينا .. لما حكينا اول كلااام . حبيييتك واحلف علي اده تسمع زيادة ده انا مش بناااام. 


    حمزة خلص الاغنية وكانت عنيه في عنيها اكنه بيقولها صدقي ايوة حبييتك وكل كلمة كانت ليكي انتي. 


    فتون كانت بتكدب احساسها وتقول لا دي أغنية مش انا المقصودة. بس قلبها بقولها غبية افهمي دي علشانك هو اختارها ليكي انتي . 


    ريم كانت واقفة جواها حزن وغيرة من النظرات اللي بينهم . شافت في عيون حمزة نظرة لفتون اتمنتها سنييين وسنين بس هي اتأكدت ان فتون بالنسبة لحمزة مش مجرد بنت بيعطف عليها وبيشغلها عنده.


    حمزة ساب الجيتار وقرب من فتون وابتسم: هاه عجبتك الاغنية. 


    فتون ابتسمت: الاغنية جميلة بس صوتك هو الأجمل انت بجد فنان. انا قلبي كان بيرقص مع جمال صوتك. 


    حمزة بص في عنيها: وقلبك رقص بس مافهمش حاجة. 


    فتون دقات قلبها زادت من تلميحه: ااااه طبعاا قالي انك احسن مغني في الدنيا . 


    حمزة ابتسم من خجلها : هههههه. انتي اللي اجمل بنت شوفتها في حياتي . 


    ريم قربت بضيق وغيرة:مش خلاص سمعتي صوته ممكن بقي تتفضلي تشوفي شغلك وتسبينا نشوف شغلنا. 


    فتون اتحرجت من كلام ريم: 

    حححاضر انا اسفة عن اذنكم.


    وقبل ما تمشي كانت ايد حمزة مسكت ايدها ووقفتها وبص لريم بشزر وتحزير. 


    حمزة: اياكي ثم اياكي تكلميها كدة تاني. فتون بتشتغل معانا مش عندنا . ثم انها لما تكون معايا مافيش مخلوق يطلب منها تمشي غيري انا اظن واضح. ومش هكرر كلامي ده تاني. 


    ريم بغضب: انت بتكلمني انا بالشكل ده علشان دي . طيب انا مش هقعد هنا دقيقة واحدة عن اذنك . 


    ومشيت ريم وايمن راح وراها يلحقها. فتون بصت لحمزة بإستفهام معقول بيعمل كدة علشانها طيب ليه ! معقول يخسر اصحابه من سنين بسببها . 


    فتون : ليه عملت كدة. انا مش زعلانة منها هي معاها حق. لازم اشوف شغلي. هي ماغلطتش. 


    حمزة قربها ليه وبص في عنيها بقوة: لا غلطت لما تكلمك بالشكل ده تبقي غلطت. وانتي هنا قبل الكل حتي قبلي انا شخصيا. فاهمة واياكي تسمحي لحد يهينك او يقلل منك طول ما انا موجود. 


    فتون دمعت : هو انت بتعمل كل ده ليه ااانا اهمك في ايه . 


    حمزة عايز يقولها عايز يصارحها بس مش عارف هتتقبل ده بسرعة وسهولة ولا هتفهمه عطف وخلاص. ولا ممكن تتخيل انه طمعان فيها زي غيره. 


    حمزة: عملت كدة علشان انتي تستاهلي اكتر من كدة. وانتي عندي حاجة كبيرة اوي يا فتون . 


    فتون مش عايزة تفهم ولا تاكد احساسها وكلامه شدت ايديها من ايده بهدوء : عن اذنك هروح اشوف شغلي. 

    ......................................


    في مكتب حلا فادي دخل ولقي أحمد هو اللي موجود وحلا مش موجودة. اتعصب من مجرد ما شافه. 


    فادي بعصبية: انت بتعمل ايه هنا. وفين حلا! ؟


    أحمد: انا هنا لان رعد بيه طلب مني اسيب المصنع وارجع الشركة وكمان اقوم بشغل مدام حلا لحد ما ترجع بالسلامة من السفر. 


    فادي عقد حاجبه : ترجع! ترجع منين وهي سافرت فين اصلا؟


    أحمد : والله حضرتك تقدر تسألها هي انا ما اقدرش اقولك هي فين. 


    فادي قرب منه بغل يهد جبل ومسكه من هدومه: اسمع بقي انت تحمد ربنا انك عايش لحد النهاردة وواقف علي رجلك . انا اقسم بالله مافيه حاجة حايشاني عنك غير عيالك اللي انا مش عايز ايتمهم فماتخلنيش اوريك انا ممكن اعمل فيك ايه . انطق حلا فين؟


    أحمد بيتخلص من ايده: وانت بتسأل عنها ليه . وبعدين عايزها روح اسأل عدي بيه هو يقولك او لا انا ماليش فيه. 


    فادي زقه بقوة: ماشي يا احمد.موتك علي ايدي.وانا وانت والزمن طويل. 


    خرج فادي علي مكتب عدي مالقاهوش راح مكتب ابوه رعد. لقاهم قاعدين بيتكلموا في شغل. 


    فادي بغضب: ممكن اعرف الهانم راحت فين ومن غير اذني. 


    رعد وعدي بصوا لبعض بيأس. عدي اتنهد: هانم مين ؟


    فادي: حلا مراتي هتكون مين يعني . 


    عدي : هو انت مش بتفهم يا ابني. دي طالقتك مش مراتك اغنيهالك. وبعدين انت مالك تروح مكان ماهي عايزة انا ابوها وانا بس اللي من حقي اسأل. 


    فادي بغضب : انا عايز اعرف حلا فين احسن وديني اطربق الشركة علي اللي فيها. 


    رعد بغضب وتحزير:فادي. اياك تنسي نفسك تاني انت فاهم شركة مين اللي تطربقها علي اللي فيها انت اتجننت. 


    فادي بعصبية: ايوة اتجننت. اتجننت لما سمحتلكم تدخلوا بيني وبين مراتي. اتجننت لما سيبتها تسمع كلام الهانم امها اللي بتكرهني من وانا عيل صغير. وكانت رافضة جوازنا. اتجننت لما طلقت مراتي وانتم السبب. بس خلاص كفاية جنان انا مش هسيب حد يهد بيتي وحلا هرجعهاغصب عنها وعنكم كلكم وهعرف مكانها وهردها ويبقي حد يقف قصادي. 


    خرج فادي وهو زي المجنون مش شايف قصاده من الغضب . رعد ابتسم وحط ايده في جيبه بثقة . 


    عدي بإستغراب: افهم ايه الابتسامة الغربية دي. ده مجنون ده ممكن يأذيها ده بيقول عيردها غصب عنها. 


    رعد بهدوء: اهاه . سمعته . بس كدة خلاص فادي في مرحلة الشوي والتسوية. وبعدين هو مش ده اللي احنا عايزينه انه يرجعها برضاه وهو اللي يجري وراها يبقي خلاص كدة ابتدت اول طوبة في جدار عناده تقع. ومسك فونه وكلم السكرتيرة... ايوة يا بنتي اسمعي عايزك تروحي لفادي بيه وتقوليله انك سمعتي انه عايز يعرف مدام حلا سافرت فين. وانها في قرية الجونة . بس اسمعي الكلام ده من ورانا احنا فاهمة. 


    السكرتيرة: حاضر يا فندم تحت امرك. 


    عدي قعد بقلق: والله انا خايف علي البنت . ده مجنون وممكن يعمل فيها حاجة. 


    رعد قعد بثقة وابتسم: ده بيعشقها مش ممكن يأذيها. هي ممكن ترسي علي كام علامة كدة من شوقه ليها انت فاهم بقي . هههههههه


    عدي ضحك: ههههههه. الله يخربيتك انت وابنك. حتي في كدة عنف ده انتم جبروت. 


    رعد غمزه: يعني الامر مايسلمش مش شوية عنف خفيف كدة. المهم بس يرجعو ا لبعض وبعد كدة ربك يحلها. 


    عدي اتنهد : يارب يسمع منك. دي هنا النهاردة هتبات في الانعاش لما تعرف. 


    رعد : هههههههههه

    عدي: ههههههههه. اضحك ما انت مش خسران حاجة انا اللي هلبس. 

    ......................................


    فادي اول عرف ان حلا في الجونة اخد عربيته وطلع علي المطار. وفي الطريق اتصل ولقي حجز اتنهد براحة كان خايف يضطر يستني وقت اطول. 

    ......................................


    في موقع المنتجع بمرسي علم كانت چنا واقفة مع المهندسين وبتتكلم معاهم بخصوص التصميم ومروان متابع عيون كل اللي في الموقع والاعجاب اللي في عنيهم لچنا. كانت جواه غيرة رهيبة نفسه يضرب فيهم لحد ما يعميهم علي نظراتهم ليها بالشكل ده. چنا خلصت مع المهندسين وشافت مروان وشكله متغير وزي مايكون بيغلي من الغضب. 


    چنا : مالك يا مروان في ايه انت متضايق من حاجة. 


    مروان بعصبية شدها من ايدها بعيد وبعنف: اولا اخر مرة تنزلي الموقع بالچينز الضيق ده او تلبسي عليه حاجة طويلة. وشعرك ده يتلم وتلبسي نظارة شمس. مش لازم كل الناس تفضل تالفت علي جمالك وعيونك الزرقاء. فاهمة . ثانيا بقي انا مستر مروان مش مروان. اياكي ترفعي التكليف بينا ولا تنسي فرق السن اللي بيني وبينك . 


    چنا في لحظة الدموع اتجمعت في عيونها وصعبت عليها نفسها من كلامه ليها وطريقته العنيفة دي. شدت ايدها منه وهي بتتوجع من ضغطه عليها. 


    چنا بدموع: حححاضر يا مستر مروان مش هنسي فرق السن ولا هشيل التكليف تاني. بس احب افهمك اني لبسي مش عريان ولا ضيق للدرجة دي. وانا مش مسؤلة عن وقاحة الناس ونظراتها ليا. عن اذنك انا خلصت شغلي وراجعة الاوتيل. 


    مروان كان عايز يضرب نفسه من الغيظ لانه جرحها وكلمها كدة وهو عارف رقتها وضعفها. راح وراها. 


    مروان: استني هوصلك. 


    چنا بصتله بعتاب:شكرا يا مستر انا هعرف ارجع لوحدي .


    مروان بحزن جواه: اسف . اسف يا ارق نسمة دخلت حياتي بس لازم اعمل كدة. انتي مالكيش ذنب تكوني في حياتي. انتي تستاهلي حياه احسن مش انا. بس قلبي موجوع عليكي. اسف اني جرحتك بالشكل ده. 


    چنا ركبت عربية من الموقع وطلبت منهم يوصلوها الاوتيل. وطول الطريق بتبكي بحزن . كدة يا مروان. وانا كنت غلطت في ايه ليه بتعاملني كدة. والله لو اقدر اخرجك من قلبي كنت عملت كدة . بس مش بأيدي ومع ذالك انا ماحولتش اعمل حاجة تضايقك ليه تعمل كدة بس ليه. 

    ......................................


    في العاصمة الايطالية روما في شقة فخمة جدااا وجميلة كان شهاب واقف في التراس بيستمتع بالمنظر الجميل ده . المكان يحنن والشوارع. تمارا دخلت وراه وكالعادة متعصبة. 


    تمارا: ممكن افهم بقي احنا ليه مانولناش في اوتيل وكل واحد يقعد في اوضة. 


    شهاب اتنهد بنفاذ صبر :ياربي . ياربي انا عملت ايه في دنيتي علشان تبليني البلوة دي. طب اقولها ايه دي بس. ولفلها. يا غبية هانم. 


    تمارا بعصبية: ماتغلطش انا بقولك اهو. انا مش غبية. 


    شهاب بيحاول يسيطر علي غيظه منها: حاضر . يا ذكية هانم. احنا جاين هنا ليه وبصفتنا ايه. 


    تمارا : جاين مهمة وبصفتنا ظباط. 


    شهاب مسك دماغه : لا اقسم بالله كدة كتييير. انا هرمي نفسي من هنا وابقي شهيد غبائك. يا بنتي انتي احنا قصاد الناس زفتين عرسان جاين شهر نيلة عسل. مش ظباط وماسمعكيش تسيحي كدة تاني وتعرفي امتي وفين تتكلمي. ثم احنا لما ننزل في اوتيل كان لازم وقتها نزل في جناح واحد لاننا متهببين متجوزين قدام الناس طبعا . مش كل واحد في اوضة . علشان كدة اجرنا الشقة دي علشان سيادتك تتهببي تقعدي في اوضة لوحدك. وانا في أوضة لوحدي. ولا تحبي نطلع علي الاوتيل وننام مع بعض في اوضة واحدة وسرير واحد. 


    تمارا بإحراج: ااايه. لا لا ااانا فهمت خلاص. 


    شهاب اتنهد : اوفففف. اخيرا وصلت . اااه بس لو اشوفه اللي رشحك للمهمة دي كنت لبيته رصاصة تريحنا منه. 


    تمارا بغضب : ماخلاص بقي هي حفلة . قولنا فهمني. 


    شهاب : يا شيخة بقي اتنيلي هو انتي لسة هتتحمقي. انا داخل اخد حمام. اوعي. 


    تمارا بغيظ: غور يارب تغرق وارتاح منك. 


    شهاب: ههههههه. ده علي اساس اني نازل المحيط صح. بصي انتي من الناس اللي لما بتتكلم. بنقول يا ليته سكت. اسكتي وكسبي فيا ثواب اوففف. 


    ......................................


    في المساء في عربية حمزة اخد فتون علشان يوصلها البيت وفعلا وصل الحارة وهي نزلت وبتسلم عليه 


    فتون: متشكرة اوي يا استاذ حمزة تعبت نفسك.


    حمزة ابتسم: لا مافيش تعب وياريت مانتكلمش في الموضوع ده تاني ماشي. يالا اطلعي بقي. 


    عزت جه من وراهم. 


    عزت: اهلا اهلا بست الحسن. ايه يا حلوة مين البيه مش ولاد حارتك اولي بردوا من الغريب. 


    فتون بغضب: عزت انت اتخبلت انت بتقول ايه. 


    عزت جاي يشدها من ايدها. حمزة سابقه ومسك ايده. 

    حمزة بغل: لو مديت ايدك عليها هقطعهالك فاهم. 


    عزت : الله الله. وانت مين يا امور. لا ده انت هنا في حتتي يعني مش هتخرج سليم وهتتقطع هنا. 


    حمزة لواله دراعه بقوة وهو بيجز علي سنانه: تقطع مين يا حلة امك. لا مايغركش البس والعربية. انا اصيع من بلدك ولا انت ولا اي حد هنا يهز فيا شعرا. انت سامع 


    عزت بيتألم ويزعق: الحقوني يا ناس الحقي يا منطقة. عزت ابن المعلم جابر بيضرب في منتطقته. ولا ياروما ولا يا موكا. تعالوا بسرعة.البيه بيضربني علشان بقول علي اللي بيعمله هو وفتون الحارة دي مش وش الكلام ده. 


    حمزة ضغط علي دراعه اكتر : ولول زي الحريم يا حيلتها ماحدش هعملك حاجة. وانت ومنطقتك دي انا انسفكم كلكم واسمع بقي انت والحارة بتاعتك. فتون تخصني انا واي حد هيتعرضلها هجيب كرشه انتوا سامعين وفتون تبقي خطبتي واللي هيدوس ليها علي طرف هولع فيه. سامع يا زفت انت . 


    عزت بياخد نفسه وجم اصحابه اللي شبهه: خطيبتك ده من امتي ده. حتي لو كدة انت مش هتخرج من هنا سليم. 


    حمزة: وريني هتقدر تعملي ايه. ولو علي الصيع اللي حاوليك دول. انا في 10 دقايق اغرقلك الحارة دي بادي جارد يطربقوها علي دماغك انت واي حد من طرفك. هاه يا حيلة عايزها دم ولا هتلم تعابينك. 


    اصحاب عزت شايفين حمزة قلبه جامد وبيتكلم بثقة. 


    موكا: خلاص بقي يا زميلي بيقولك خطبته. عادب بقي. 


    روما: معلش يا هندسة هو بس المعلم عزت بيخاف علي بنات الحارة . بس مادام تخصك يبقي أمين. حمزة بصلهم بأرف واخد فتون من ايديها ومشي. ووصفتله البيت وطلع معاها. 


    في بيت فتون 


    والدة فتون مديحة: والله يا ابني انت زينة الشباب ربنا يحميك لاهلك انت ابن حلال. بس ماكناش حابين تدهل في مشاكل بسببنا . 


    حمزة ابتسم: ايه الكلام ده يا ست الكل. هو انا مش زي ابنك وبعيدين انا وعدت فتون ان هي وحياة وحضرتك مسؤليتي من هنا ورايح. 


    مديحة : روح يا ابني ربنا يسعدك ويفرح اهلك بيك.ويباركلهم علشان طلعوا راجل زيك . انت اللي زيك قليلين اليومين دول. 


    حمزة ابتسم وقام: ربنا يخليكي يا ست الكل استأذن انا بقي وان شاء الله هعدي علي فتون الصبح. 


    مديحة: والله ماينفع لازم تتعشي معانا مايصحش. 


    حمزة : لا معلش خاليها مرة تانية . 


    مديحة: لا واللع ازعل. ولا انت بقي قرفان مننا اكمننا علي قدنا. لا احنا اه كدة بس نضاف ولا ماتخاف. 


    حمزة بإنكار: لا لا ايه اللي بتقوليه ده طيب علشان اللي قولتيه ده هتعشي بس ماتزعلوش لو كلت اكلكم انا اصلا هموت من الجوع. 


    مديحة بفرحة: الف بعد الشر عليك. ثواني والاكل يكون جاهز. هدوقك بقي شوية بامية وورق عنب تاكل صوابعك وراهم .. يالا يا حياة تعالي ساعديني. 


    فتون بإحراج: متشكرة اوي علي اللي عملته علشاني وكمان علشان جبرت بخاطر ماما وهتتعشي معانا انت بجد راجل ماقيش زيك. 


    حمزة ابتسم: وانا عملت ايه. ازا كان لازم اوقف الحيوان ده عند حده . ثم انا اصلا جعان . 


    فتون ابتسمت براحة. وفعلا قعدوا كلهم اتعشوا وبعد الاكل حمزة طلب يمشي. 


    حمزة: بجد بقي احلي ورق عنب اكلته والبامية دي حكاية تسلم ايدك. 


    مديحة : الف هنا وشفا. تعابي كل يوم وانا اعملك اللي نفسك فيه. 


    حمزة: هههههه. لا كدة ممكن اكلكم بقي. تسلم ايدك وربنا يخليكي لينا كلنا يالا تصبحوا علي خير. 


    فتون وصلته للباب وهي حاسة انها بتودع قلبها معاه اكنه واخده منها : خالي بالك كن نفسك. 


    حمزة سند كتفه علي الباب: عيوني بس انتي كمان خدي بالك من نفسك واحلام سعيدة. 


    فتون : وانت كمان يارب احلامك تكون سعيدة. 


    حمزة: اكيد لازم تكون سعيدة. مش شفتك قبل ماانام. حد يشوف الجمال ده ومايحلمش بيه احلي حلم. تصبحي علي خير. 


    فتون بخجل: وانت من اهله . 


    مشي حمزة وهو سايب جوه فتون الف سؤال من غير اجابة ياتري هتعرف اجابتهم امتي؟


    وشهاب وتمارا رئيكم فيهم ايه؟


    وفادي هيعمل ايه مع حلا ؟وياتري فعلا هيرجعها ولا ايه ممكن يحصل؟


    #خلصت_الحلقة_ويارب_تعجبكم_واشوفكم_الحلقة_اللي_جاية_بعد👇👇👇👇


    #اضافة_ومتابعة_لصفحتى_الشخصية

    #مهمة___حب


    (((سلسلة عشق الرجال الجزء الثاني من رحم للإيجار)))


    #الحلقة_الثانية_عشر

    👇👇👇👇👇👇👇👇👇


    في قرية الجونة فادي وصل وسأل علي حلا موجودة ولا لا وعرف انها وصلت وهي والولاد موجودين في   الشاليهات الخاصة بعائلة رعد الحديدي . فادي راح بسرعة ماالقهاش.  راح علي البحر  ولما قرب وشافها هي والولاد قلبه هدي من القلق عليها كان طول الطريق خايف ماتكونش هناك. كانت فكرة انها تكون في مكان بعيد عنه هو مايعرفهوش كانت بتجننه. اتنهد براحة وابتسم هي كانت نايمة علي الشيزلونج. ومغمضة   عنيها وبتسمع اغنية خالته يبتسم اكتر ويتأكد انه عايش جوه قلبها وعقلها . والولاد شافوه بس هو شاورلهم مايتكلموش . قربوا منه براحة وحضنوه وهو قالهم يروحوا يكملوا لعب. وقرب منها وقعد علي الشيزلونج اللي جنبها وهو بيسمع الاغنية ويبتسم.


    فادي قرب منها وقعد جنبها وباسها من خدها بهدوء وشوق.

    فادي : وحششتيني . 

    حلا فتحت عنيها وبصتله بشوق مش عارفة هي مصدومة من وجوده ولا كانت مشتاقة للمسته. بس كانت زي الغرقان اللي فجأة لقي طوق نجاه.

    مهما هقابل بعد منه نااااس كتيرة لسة اللي بينا في قلبي زي زمان. والله  ماليا في الدنيا دي غيره سيرة عمري ماعز عنه روحي كمااااان . 

    مهما في حياتي العمر فات فاكراله اجمل ذكريات جوايا هتعيش بالسنيييين.

    فادي بصلها بحنية : انتي اللي اغلي الحبايب واللي مهما بعدت ساكنة في قلبي هنت عليكي يا حلا خلاص فادي بقي بيهون كدة تبعدي وتسافري خلاص مابقتش الراجل اللي يملي عنيكي يا حلا.

    حلا بدموع حطت ايديها علي شفايفه: اياك تقول كدة تاني هو انا عمري شوفت ولا اتمنيت راجل غيرك . انا جنس الرجال ده بالنسبة ليا هو انت . انت وبس يا فادي . بس انا اللي هنت عليك انا اللي طلقتني ورمتني برا حياتك .

    فادي باس ايدها : عموك ما هنتي وعمري ما اقدر اخرجك من حياتي . حلا انتي حياتي نفسها مش مجرد زوجة في حياتي . حلا انا بحبك بحبك اوي.

    حلا حضنته بقوة وهي بتبكي: وانا بحبك . بحبك اوي يا فادي اوي. وحشني حضنك اوي.

    فادي ضمها لحضنه بقوة لدرجة انها حاست انه ممكن يكسر ضلوعها من شدة ضمته. 

    فادي: اااااااه يا حلا انا كنت زي المجنون من غيرك مش شايف حاجة ولا عارف اعيش. كل ليلة ابص لاوضتنا اللي شافت اجمل ايامنا وللسرير اللي ياما غمضتي فيه في حضني واتوجع علي بعدك . وحشتيني اوي.

     

    حلا : بجد يا فادي وحشتك اوي كدة. حقيقي كنت بتفكر فيا بالشكل ده.

    فادي خرجها من حضنه وابتسم: والله انا راجل عملي احب اثبت كل شئ علي ارض الواقع. واقدر اوريكي الدليل علي كلامي.

    حلا ابتسمت بخجل: ههههههههه. والله طيب لما اشوف الدليل ابقي اصدق.

    فادي : بس بشرط.

    حلا عقدت حاجبها: شرط ايه بقي !

    فادي اتنهد: ترجعي برضاكي ونتفق ان مافيش شغل انا خلاص مش حتحمل تاني تقعدي وسط الرجالة وكل واحد عنيه تبقي هتطلع عليكي. ده اهم شرط . هاه قولتي ايه .

    حلا بتفكير مترددة. ترفض وتسيبه تاني بس المرة دي مش هتضمن فادي ممكن يرجع ولا لا. ولا توافق وترجعله واهو ابتدا يتغير ويحس بيها .

    فادي بغيظ من سكاتها وتفكيرها: انتي لسة بتفكري يا حلا ؟!

    حلا عضت علي شفايفها بحيرة: طيب بص هنتفق اتفاق.

    فادي بيمسح وشه بغيظ : هو احنا لسة هنتفق. اتفضلي سمعيني .

    حلا بعصبية: شوفت بقي اهو انت زي ما انت مش هتتغير. عايز تسمع نفسك وبس مش عايزني اقول رئيي. وده مش هينفع.

    فادي بغل: حلا اتكلمي عايزة ايه. انا دقيقة وهولع فيكي.

    حلا : اولا احنا هنفضل فترة كدة نتعود علي بعض اكنها خطوبة .

    فادي قام وقف بغضب وصوت عالي: ننننننننعم يا اختي خطوبة ده ايه . ده احنا جايبين عيلين تقوليلي خطوبة. انتي باينلك اتهبلتي ولا ايه.

    حلا بغيظ شدته من ايده وقعدته: ممكن بقي تقعد علشان نعرف نتكلم .

    فادي قعد بعصبية: اتنيلت قعدت. لما اشوف اخرة جنانك . انا مش عارف انتي حصلك ايه ما. كنتي بعقلك .

    حلا : بص يا فادي احنا علي قد حبنا لبعض ده بس مختلفين كل واحد وليه دماغه وتفكيره. بس ده مش مهم المهم ان كل واحد فينا يتفهم دماغ التاني ويحاول يتنازل علشان نريح بعض. يعني انا اتحمل غيرتك المجنونة وتحكمك فيا. وانت تتحمل ان ليا رأي وشخصية وكمان حياة اشتغل واثبت ذاتي.

    فادي بغيظ: امممم ذاتك . يعني اما اسيبك علي حل شعرك تخرجي زي ما انتي عايزة وارفع الاريل وانا بتفرج علي الرجالة اللي بتاكلك بعنيها لا اما ابقي مش فاهمك. طب ده عقل مين ده بس يا ربي.

    حلا بعصبية: يووووهوه. وبعدين بقي كدة مش هنتفق.

    فادي بيحاول يهدي: وايه كمان!

    حلا ابتسمت لانه ابتدا يلين ويسمعها: تبطل زعيق ونرفزة وتقضي وقت معايا انا والولاد اكتر من كدة. عايزين ولادنا يا فادي يحسوا بدفئ حضننا علشان خاطري بلاش نعقدهم.

    فادي بص علي الولاد وهما بيلعبوا وابتسم واتنهد: وانا موافق.

    حلا ابتسمت بسعادة ماكنتش مصدقة انه ممكن يوافق وهي عمالة تتشرط عليه. قامت بسرعة وحضنته وهو حضنها.

    فادي: ههههههههههه . مجنونة بس بحبك. بس في اشكالية كدة مش عارف هتتحل ازاي.

    حلا : ايه تاني!

    فادي قربها ليه جدااا وبص في عنيها وبشووق: ازاي هستحمل تنامي ليلة تانية بعيد عن حضني. لسة هتفضلي متحرمة عليا كدة. طيب مش صعباان عليكي حالي .

    حلا بتنههااار من كلامه والحنين والشوق اللي في عنيه شئ بجد. يجنن ان راجل زيه بشدته وعنده تشوف منه الحنان والرقة دي .

    حلا بهمس: بببس اااصل احنا مش لازم نستعجل. انت اصلك ماتضمنش. ممكن في ثانية تتغير وتصحي الصبح فادي القديم.

    فادي بهدوء همس في ودنها: ولو قولتلك ان كلامنا ده وعد ومش هغيره وهعملك اللي يرضيكي بس ترجعي لحضني انا بجد الليلة لازم تكوني في حضني حقيقي مش قادر محتاجلك يا حلا عايزك افهمهالك ازاي بس .

    حلا خلاص دي كانت اخر. محاولاتها انها تتماسك صعب ست بتحب جوزها وبتعشقه للدرجة دي وتكون بين ايديه وتسمع منه الكلام ده وتتحمل او تبعد.

    حلا برقة باسته من خده: وانا كمان محتجالك وعايزاك. وفاهمة كل حاجة.

    فادي بص في عنيها: موافقة اردك حالا.

    حلا ابتسمت: بسسسرعة .

    فادي ابتسم و قام شالها وغمزها: اجهزي لليلتك يا عروسة.

    حلا ضحكت:ههههههنههه. طيب استني بس الولاد .

    فادي: ولاد مين دي قرية ابوهم وجدهم عايزاهم يتوهوا مثلا. هما يبقوا يرجعوا الشاليه. انا لو ابويا قصادي هسيبه وامشي ده انا اقتيلك الليلة ده شوق اسابيع يا حلا حياتي.

    حلا اتنهدت براحة: حلا حياتك اول مرة تقولها.

    فادي ماشي بيها وابتسم:بس مش اخر مرة اوعدك يا روحي هخليكي اسعد ست في الدنيا. المهم اياكي تبعدي عني تاني هقتلك المرة اللي جاية.

    حلا : ههههههههههه. فظظيييييع مافيش فايدة فيك . ماتقدرش تفضل حنين لازم ترجع تاني مفتري كدة.

    فادي غمزها: يا بنتي الراجل ماينفعش يفضل حنين كدة علي طول. غلط عليه والله احسن يطبع بالحنية وتبقي من كله وانتي ساعتها اللي هتلبسي بقي ماليش فيه.

    حلا: هههههههههه. يالهههوي كنت فين من زمان يافادي انا حاساك واحد تاني.

    فادي: واحد تاني ده ايه انا هو وربنا واحد تاني وشايلك كدة ده كان زمانه السمك بيتعشي بيه دلوقتي. المهم بس قوليلي جايبلنا معاكي ايه علشان السهرة الحلوة دي.

    حلا بخبث: وانا كنت هعرف منين انك جاي اصلا او هنتصالح. علشان اجيب حاجة !

    فادي بمكر: الكدب مالوش رجلين هندخل الشالية واثبتلك انك كنتي مستنياني.

    دخلوا الشاليه ونزلها وراح لدولابها. وبصلها بمكر.

    فادي: هاه كانوا لمين دول؟

    حلا بدلع: لاحلامي كنت جايباهم لاحلامي مش ليك.

    فادي شدها لحضنه: تمام انا الليلة هعيشك احلي حقيقة ممكن تعيشها ست ........ 

    ......................................

    في نادي شهير قاعدة مايا وكانت شكلها متعصب شيري جات وقعدت معاها.

    شري: هاي يا مايو وحشاني.

    مايا بغيظ: وحشاكي وهو انتي بقيتي فضيالي. انتي خلاص الاستاذ مؤمن خدك مني . تقدري تقوليلي ايه الحكاية وفي بينكم ايه وليه كل يوم والتاني بتتقابلوا.

    شري بإحراج: عععادي علي فكرة مافيش حاجة احنا صحاب مش اكتر.

    مايا رفعت حاجبها : والله! اصحاب . امممم ماشي يا شيري بس اعرفي انك بتخبي عليا.

    شيري: مش بخبي والله بس فعلا لسة مافيش بينا حاجة. هو انا بس اللي اتعلقت بيه اوي وخايفة هو ما حبنيش. واكون فترة كدة في حياته.

    مايا بسخرية: يا بنتي ده ظابط ممكن بلفك علي صوابعه وانتي ولا انتي هنا. خالي بالك انا نصحتك.

    شيري: طيب ماشهاب ظابط وانتي بتحبيه وحتي بعد قابلتي انس لسة بتحبيه.

    مايا بعصبية: وايه جاب شهاب لأنس. أنس ده دكتور وبس. ده غير اني اصلا مابقتش طايقاه من وقت ماعرفت انه اخو زفته تمارا دي.

    شيري بتعقل: يا مايا انسي شهاب بقي وبصي لحياتك. انا حاسة ان وجود أنس في حياتك مش صدفة. مش يمكن يكون هو الحب الحقيقي اللي ربنا شايلهولك. قربي منه ده إنسان جميل جدااا خسارة تضيعيه من ايدك.

    مايا بغضب: انتي باين عليكي اتجننتي . انا احب أنس ده مستحيل انا بحب شهاب وهفضل احبه واوعدك شهاب ليا انا مش لحد تاني وهتشوفي.

    وقامت تمشي بعصبية بس قابلت أنس كان جايلها.

    أنس بإبتسامة: ازيك يا أنسة مايا.

    مايا استغربت: دكتور أنس انت جيت هنا ليه؟

    أنس بإحراج: احممم. اولا احنا اعضاء هنا في النادي بحكم نقلنا في الكومبوند . وعدل نظرته بتردد. كككمان انا كنت جاي اقولك اني لقيت متبرع ليكي والتحاليل بتاعته مطابقة لتحاليلك . وعايزك تيجي المستشفي في أقرب وقت علشان نجهز للعملية.

    مايا بعصبية ممزوجة بخوف من قرب العملية: طططيب ماكنت تتكلم في الفون مالوش لزوم تيجي هنا عموما انا هبقي اقول لبابي ونجيلك المستشفي عن اذنك.

    مشيت وسابته وهو كان حزين  من رد فعلها الجاف ده . ومش فاهم ليه بتتعامل معاه كدة. مشى هو كمان وراح المستشفي ودخل مكتبه وقعد بيفكر ليه يوم ماقلبه يدق لبنت تعامله بالشكل ده. معقول هو فعلا مش من الرجالة اللي بتجذب البنات . بس هو ده طبعه اتنهد . 

    ياتري انتي ظهرتي في حياتي ليه يا مايا. انا طول عمري اسمع عن الحب ومشاكله وماكنتش اتوقع اقع فيه. هو انا فعلا حبيتك من اول نظرة ولا ده اعجاب ولا تعاطف ولا ايه . انا بجد محتار.

    باب مكتبه خبط واتفتح ودخل دكتور آدم.

    آدم: مساء الخير يا دكتور.

    أنس ابتسم وقام : مساء النور يا دكتور آدم. اتفضل. بس مش قولنا بلاش دكتور دي. انا أنس بس.

    آدم: ههههههههه. كان زمان أنس الصغير اللي كان يجي هنا علشان يقعد معايا ويقولي انا هبقي دكتور زيك. وتقولي انت وكل الناس يا دكتور. فاكر.

    أنس ضحك: هههههههه. طبعا فاكر طول عمر حضرتك مثلي الاعلي.

    آدم: طيب لما تبقي دكتور وشاطر كمان ينفع بقي اقولك أنس كدة حاف. مستحيل. ثم اني ببقي فخور بيك لما بشوفك انت نعمة في حياة اي حد يا أنس. عكس ابوك ده مصيبة .

    أنس: هههههههههه. والله انا مستغرب ازاي كنتوا اصحاب وانتم مختلفين جداااا بالشكل ده.

    آدم: ههههه. بص يا أنس. احنا ايوة مختلفين بس ده مامانعناش نكون اصحاب واخوات. انا ومهاب اتربينا سوا وهو اخويا مش مجرد صديق. المهم سيبك من كل ده. وقولي فيك ايه انت بقالك فترة كدة متغير وشارد وبتسرح كتيير مالك !

    أنس بحيرة:اااانا مافيش حاجة انا كويس.

    آدم ابتسم: بس حالك ده انا عارفه كويس. قولي قابلتها؟

    أنس بإستغراب: هي مين!

    آدم: اللي شغلتك وخالتك تسرح فيها كدة. قولي ماتخبيش عليا.

    أنس اتنهد بحزن: مش عارف اقولك ايه. انا شوفتها اول مرة قلبي دق وحاسيت انه خايف عليها كانت تعبانة مش عارف ايه الاحساس ده. من يومها مش بتغيب عني بفكر فيها بروح النادي اللي قالتلي انها عضوة فيه . علشان بس اشوفها من بعيد. فضلت طول الفترة اللي فاتت همي الوحيد هو اني الاقي متبرع ليها علشان تعمل العملية.

    آدم: امممم. هي دي المريضة اللي انت جبتها معاك من فترة هنا؟

    أنس هز راسه: ايوة هي. انا بجد مش عارف ده حب ولا اعجاب  انا اول مرة احس بالحاجات دي متلخبط ومش عارف اتعامل معاها ازي.

    آدم ابتسم: عارف يا أنس انا هقولك حاجة اول مرة اعترف بيها. انا عشت سنين مش ايام وشهور متخيل وموهوم بحب واحدة. فضلت احبها من بعيد حتي لما اتجوزت كنت بتالم لفراقها. بس يوم ماشوفت وعد مراتي قلبي دق دقة عمره مادقها حسيت اني لاول مرة عندي قلب وبيدق. قربت منها واتكلمنا وحبينا بعض. ماترددتش اني اتجوزها وقتها بس فهمت اني محتبش غيرها. الخلاصة يا أنس  ان الحب بيبان والاعجاب بيبان. بس امتي لما يجي المعاد .انت لو فعلا حبيتها  فجأة هتلاقيك بتقلها بحبك. ولو مجرد اعجاب هيفضل التردد والخجل مسيطر عليك. بس الاهم من كل ده. هي . هي بتحبك ولا لا. أنس لازم تتأكد قبل ماتتعلق بيها أكتر انا مش عايزك تنجرح.

    أنس اتنهد بحيرة: عندك حق انا هستني واشوف الدنيا مخبيالي ايه. 

    ......................................

    في ڤيلا عدي

    كارما وچوري قاعدين بيتكلموا.

    كارما بغيظ: انتي احنا هنسيبهم يروحوا الحفلة دي كدة بسهولة. ده علي جثتي امير يروح الحفلة دي.

    چوري بقلق: طيب وهنعمل ايه بس . ده صاحبهم وليهم شغل معاه. وحفلته النهاردة ازاي مش هيروحوا بس.

    كارما بتجز علي سنانها: يابنتي انتي ثلاجة. بقولك حفلة توديع العزوبية. وكلهم شباب ومكان مقفول ورقصات وبنات وشرب دي حفلة شمال اصلا.

    چوري بتحاول تداري خوفها: ايوة عارفة بس كريم مش ممكن يغلط . هو اصلا بيحبني كمان مش هيبص لست غيري.

    كارما خبطت راسها بإيديها : ياربي بت غبية. يا بنتي بقولك شرب لو شربوا مش هيحسوا بحاجة.

    چوري: بس كوكي مابيشربش.

    كارما بإستفزاز: ولا أمير بيشرب. بس في الحفلة بقي هتلاقي شياطين الانس والجن بتلعب في دماغهم شطرنج.

    چوري: طيب هنعمل ايه بس.

    كارما بتفكير:انا هتصرف مع أمير مش ممكن يروح الحفلة .

    چوري : طيب قوليلي بسرعة علشان اعمل زيك.

    كارما : تؤتؤتؤ. ماينفعش كل واحدة جوزها ليه دماغ. انا عارفة دماغ ميرو وهعرف ازاي احبسوا الليلة.

    وفعلا كل ست عارفة زوجها وتفكيره بيحب ايه بيكره ايه والمفروض تقدر تتصرف معاه بحرفية.

    وصل كريم وامير وقعدوا.

    كريم باس ايد چوري: وحشتيني يا وردتي عاملة ايه.

    چوري ابتسمت: الحمد لله حبيبي بخير.

    أمير باس كارما من خدها:كراملتي حبيبتي وحشتيني.

    كارما ابتسمت: وانت اكتر ياقلب كاراميليتك.

    كريم : مش يالا يا أمير بقي كدة هنتأخر علي حفلة حازم

    أمير : عندك حق يالا بينا انا هطلع اخد شاور والبس.

    كريم : وانا كمان. ايه يا وردتي مش جاية معايا تحضريلي هدومي.

    چوري: حاضر يا حبيبي جاية وراك.

    أمير: وانا مش هدوق الكارميالا قبل ما اخرج ولا ايه.

    كارما: حالا يا روحي وراك هوا .

    كل واحدة بتفكر ايه اللي ممكن تعمله علشان جوزها يفضل معاها وتمنعه من الحفلة اللي من وجهة نظرها خطر عليه.

    في اوضة كريم وچوري. كريم خرج من الحمام لقي چوري لبست فستان ابيض جميل ورقيق كالعادة. ومجهزة عشاء وولعت شموع وكمان هدومه اللي هيروح بيها الحفلة جاهزة. استغرب وقرب منها.

    كريم ابتسم: افهم ايه من كدة بقي عشاء وشموع وجو رومانسي. وفستان ابيض بيفكرني بليلة جوازنا . وكمان هدومي ده اسمه ايه.

    چوري قربت منه برقة وملست علي خده بنعومة:  ولا اي حاجة. العشاء علشان تتعشي معايا لاني مش باكل وانت مش معايا انت عارف. والفستان الابيض زي مانت قولت علشان تفتكر ليلة جوازنا وماتبصش علي ست غيري . وهدومك جاهزة اهي انا مش عايزة حاجة.

    كريم ضمها لحضنه وبحب: وانتي متخيلة بعد الجو الرومانسي ده. والفستان الاب


    ((سلسلة عشق الرجال الجزء الثاني من رحم للإيجار)))


    #مهمة______حب


    #الحلقة_الثالثة_عشر_والفصل_الرابع_عشر


    مر تقريبا اسبوع علي كل الابطال مرت الايام تقريبا في سلام اللي ابتدا يعرف طريق السعادة ويدوق طعم الحنية. واللي ابتدا قلبه يزيد من دقاته وهو جنب حبيبه اللي لسة مش عايز يعترف انه حبيبه. واللي بيأنب نفسه علي حب وحنين لحبيب مش ليه. واللي بيتمني حبيبه يحن عليه. وحاجاااااات كتييير في قلوبهم مخبينها . 


    في قرية الجونة.

    في شاليه فادي وحلا. فادي صحي من النوم وبص لحلا اتنهد براحة وابتسم . وفضل يحقق من جمالها واللي حتي الغطاء اللي مغطيها مش قادر يخبيه. قرب منها اكتر وحضنها بحنان. حلا حاست بيه فتحت عنيها و ابتسمت. 


    حلا بصوت نعسان: بتعمل ايه! 


    فادي بيضمها اكتر : بفكر ازاي مر اسبوع بحاله كأنهم دقايق . والاسابيع اللي قبله كانت بتمر تقيلة وطويلة اكنها سنيييين. اااااه يا حلا كنت ميت من غيرك. 


    حلا انتهدت بشووق: ااااه منك انت . لما انت جواك كل ده. ليه كنت حارمني منه. كان لازم البعد والعند. 


    فادي لفها ليه وبص في عنيها: انا عمري ماكنت قاسي ولا وحش. انا طول عمري بحبك وانتي عارفة. بس غصب عني انا مابعرفش اكون طري كدة واقعد اقول كلام حنين. 


    حلا ملست علي خده بحنية: ومين قالك اني عاوزاك طري ولا تتفنن في الكلام. كل اللي بطلبه انك تفتح قلبك وتقول اللي جواك . تقول اللي حاسس بيه. وصدقني انا مش عايزة اكتر من كدة. لو قولت اللي في قلبك هكون اسعد ست في العالم كله. 


    فادي ابتسم وباس ايديها: انا لو قولت اللي في قلبي هتنهاااري. ده انا في قلبي كتييير اوي . 


    حلا ابتسمت بدلع: طب وانا اشتكيت. ماتقول وخاليني انههاار. انا بحب الانهياار. هههههههههههه


    فادي: ههههههههه. انتي بقيتي مش تمام. انتي كنتي بتتعلمي ايه في بعدي يخرب عقلك . بقيتي نااااار. 


    حلا : هو في ناار اكتر من اللي عيشتني فيها اسبوع بحاله. ده انا اكني عروسة جديدة. لسة بتبدي حياتها . 


    فادي غمزها: وهو في عروسة جديدة تعمل اللي بتعمليه ده. دي تبقي متجوزة قبل كدة 13 مرة. ههههههههههه


    حلا بخجل:هههههه. فادي بس بقي بنكسف. 


    فادي عض شفايفه بحب: تنكسفي مني انا ده انا حبيبك. بقولك ايه. 


    حلا : اهممم. 


    فادي قرب منها بمكر: انا ناوي نفضل هنا اسبوع كمان. بصراحة انتي وحشاني موووت . ولسة ماشبعتش منك. 


    حلا بدلع: بس انا عندي شغل ولازم نرجع. 


    فادي بغيظ بعد عنها: شغل ! شغل ايه ده اللي اهم مني انتي باينك عايزاني اقلب علي محطة زمن العند الجميل. 


    حلا بهدوء ودلع قربت من خده وباسته : الله مالك يا روحي انا بقول اللي المفروض يحصل . مش اللي انا عايزاه وهعمله.


    فادي هدي ولان وبصلها بإشتياق: وايه هو بقي اللي هتعمليه ده؟! 


    حلا عضت شفايفها بخبث وحضنته: هسيب العالم كله وافضل في حضنك . انا عمري ماهشبع منه. انت مخليني مش عايزة حد غيرك انت وبس. 


    فادي اتولدت جوااه ناار حبها وشوقه ليها في ثانية . ضمها بقوة وهو بيدفن راسه في شعرها الملخبط من النووم. 


    فادي: ياااه . انتي ازاي بقيتي كدة. ازاي بقيتي بنزليني من سابع سما لحضنك بشوق وسهولة كدة. حلا انا اكني فعلا لسة متجوزك جديد لسة مشتاق لحضنك وكل حته فيكي . اكني لسة عريس من اسبوع واحد. مش مالل ولا زهقان. عايز افضل هنا في الشاليه ده وفي السرير ده وانتي في حضني . مش عايز اسيب حضنك . 


    حلا ضمته بحنان كل سنين حبها: فادي انا اتحرمت منك ومن حنانك سنين. كنت معايا ومش معايا جنبي وبعيد. كنا محتاجين اللي حصل ده علشان قلوبنا تفوق وترجع. عارف اللي حصلنا ده زي ايه. 


    فادي خرجها من حضنه وابتسم وهو بيلعب في شعرها: زي ايه! 


    حلا دمعت: زي المريض اللي بيموت وقلبه بيقف. ويحاوله ينعشوه بصدمات كهربة ومع كل صدمة قلبه يدق دقة. لحد ماقلبه رجع يدق ويرجع لاحياه من تاني. احنا حبنا كدة بالظبط كان محتاج صدمة . بس لاسف الصدمة دي كانت طلاقنا. انا لحد دلوقتي مش قادرة اصدق انك قدرت تقولها لا وكمان بعدت وعاندت. انت وجعت قلبي اوي يا فادي اوي. 


    فادي قلبه اتألم لحزنها ووجعها. هو نفسه مش مصدق انه قدر يعمل كدة في حبيبته. مسح دموعها بحنان وباسها من خدها برقة مش متعود عليها. 


    فادي: اسف . اسف ياعمري. صدقيني انا مش عارف ازاي هنا علي بعض بالشكل ده. قوليلي ايه اللي يرضيكي وانا اعمله . تحبي تاخدي حقك مني ازي. انا اهو مش هلومك اعملي اللي يعجبك. 


    حلا كانت في اللحظة دي اكنها مسكت النجوم بإيديها مش مصدقة ولا مستوعبة ان ده فادي جوزها. يااااااه يا فادي معقول انت قاعد بتصالحني وتحايلني بالشكل ده. انا مش هقولك انك رجعت زي زماااان. لا لا انت اتولدت من جديد. انا دلوقتي خلاص اخدت حظي ونصيبي من الدنيا وفرحتها مش عايزة حاجة تاني عايزة فادي حبيبي وبس اشوفه واملي عيوني منه. 


    فادي ابتسم: يعني خلاص نسيتي اللي كان وجعك مني. خلاص سامحتي حبيبك. 


    حلا غمضت عنيها :تؤتؤتؤ. كدة كتيير بجد. فادي هو انا صاحية مش بحلم


    فادي ضحك من قلبه: هههههههههه. لا مش بتحلمي انا اهو بين ايديكي. 


    حلا بدلع: ياللههههوي لا بحد اقرصني عايزة اتأكد اني مش بحلم. 


    فادي شدها لحضنه وبمكر جيناات الحديدي : تؤتؤتؤ. قرص ايه ده بس. ده انا هدبحك دبح علشان أأكدلك انك صاحية بس اياكي يطلعلك صوت فاهمة. 


    حلا بخوف منه هي عارفة هو بيلمح لإيه حاولت تقوم من السرير: لا لا انت ناوي علي ايه. 


    فادي لحقها وكتفها وبعنف حبيب ودايب:هكتفك واقرصك. 


    حلا : ههههههههههه. لا لا فادي وحياتي بلاش. 


    فادي : ششششش مااسمعش صوتك هتفضحينا. 

    ......................................


    في ڤيلا أكمل التهامي چنا لسة واصلة البيت وبتسلم علي عائلتها. 


    تسنيم حضناها بقوة : وحشتيني يا قلب ماما وحشتيني . 


    چنا هي كمان حضناها اوي: وانتي كمان يا مامي وحشتيني موووت بجد. 


    أكمل واقف مبتسم: ياسلاااام. وبابي مالوش حضن ماوحشكيش. 


    چنا سابت تسنيم وضحكت وجريت علي حضنه: حبيبي يا كيمو وحشتني بشكل رهيب. 


    أكمل ضمها بحنان: وانتي ياعيون كيمو. وحشتيني. كنتي واخدة حتة من قلبي معاكي يا چنا. انا غلطان اني طلبت منك. تشتغلي في المشروع ده . بعدك عننا وخدك واحنا يادوب في البداية اومال قدام شوية هنعمل ايه بس. 


    چنا : ههههههههه. لا مستحيل حد ياخدني منكم . بس معلش ده شغل وانت اكتر واحد بيحب الشغل صح. 


    أكمل : صح . قوليلي بقي عاملة ايه مع الناس هناك. حد ضايقك. قوليلي. 


    چنا افتكرت مروان ووجوده جنبها طول الوقت وانه دايما بيحاوطها بعيونه ومش بيخلي مخلوق يفكر انه يقولها كلمة واحدة تزعلها. 


    چنا ابتسمت: بصراحة يا بابي مستر مروان دايما معايا مش بيسبني لوحدي. واي مشكلة مع المهندسين او العمال. هو اللي بيحلها مش بيدخلني طرف فيهااصلا. حقيقي انسان رائع. 


    أكمل : عندك حق مروان ده من الناس المحترمة بجد. راجل تعتمد عليه بلد بحالها. طول عمره واقف في ظهر رعد وانا هكون مطمن طول ماهو معاكي . خصوصا انه ماخلفش فأكيد انتي بالنسبة ليه زي ابنته تمام ومش هيسمح لحد يضايقك. 


    چنا ملامحها غضبت من كلام أكمل : بببس هو مش كبير اوي كدة هو مش من سنكم مش كدة. 


    أكمل: لا طبعا هو اصغر مني انا ورعد وعدي. بس بردوا زي ابوكي. دول تقريبا 20 سنة. 


    چنا بحزن: هو فعلا يستاهل يكون ااب بس مالوش نصيب حظة تعيس. 


    أكمل: عندك حق. انا حتي لسة لما كنت قاعد مع رعد بيقولي انه حزين علي حاله هو وريما. حتي ريما مصممة تشوف موضوع تأجير الرحم ده. بس مروان ورعد رافضين. 


    چنا بصدمة ازاي تأجير رحم والعيب من مروان: هو العيب من مين يا بابي هو ولا مراته. 


    أكمل: لا ريما مراته هي اللي مش بتخلف. بس مسكينة حاولت كتيير بس ربنا مش رايد. 


    چنا كدة اتأكدت ان مروان قالها ان العيب منه علشان يحافظ علي شكل ريما قصادها حبته اكتر واحترمته اكتر. حاست قد ايه ان لسة فيه رجالة عندها قلب وبتعمل حساب جرح الناس بالشكل ده . 


    تسنيم حاست ان چنا مهتمة زيادة وبتسأل بإهتمام شديد . 


    تسنيم: ده نصيب كل واحد في الدنيا بياخد نصيبه. انا وبابي كمان حاولنا كتيير قبل حمزة وماكملش. لحد ماربنا كتبلنا الخلفة. بس انتي كنتي ماليا عليا حياتي. عارفة وقتها كنتي لسة صغيرة جدااا. ومروان وريما بيتجوزوا. 


    چنا بحزن: بس انا خلاص كبرت ومابقتش صغيرة. 


    أكمل بقلق: مالك حبيبتي انتي في حاجة مزعلاكي. 


    چنا بتحاول تداري حزنها: لا ابدااا. انا كويسة. قولولي هو حمزة فين مش شايفاه. 


    تسنيم : هيكون فين نايم طبعااا. كان عنده حفلة امبارح ورجع متاخر. 


    چنا ابتسمت: طيب انا طالعاله عن اذنكم. 


    طلعت چنا وتسنيم فضلت تبص عليها قلبها بيقولها ان چنا مخبية حاجة ومش اي حاجة. دي حاجة وجعاها اوي . اكمل قرب منها وحضنها . 


    أكمل: سمسمتي سارحانة في ايه ! 


    تسنيم ابتسمت: ههههههه. هو انا لسة سمسمة خلاص بقي كبرت علي كدة. 


    أكمل لفها لحضنه وبص في عنيها: العيون دي مستحيل تكبر. هتفضل مغرقاني في بحرها كدة لحد ما اموت. 


    تسنيم ابتسمت بحب: هو لسة في رجالة زيك كدة يا كيمو. رجالة بجد. 


    أكمل: بصراحة مش كتيير كلهم بقوا كسر. حبيبتي انتي بس اللي كان حظك حلو. 


    تسنيم : عندك حق. انا فعلا محظوظة بيك . ونفسي ربنا يجعل لچنا نصيب مع راجل زيك يخليها ملكة علي قلبه . 


    أكمل بثقة: طبعااااا. چنا دي حتة منك يوم ما تحب لازم يكون راجل يعرف قيمتها ويقدرها . ويحطها في عنيه. 


    تسنيم اتنهدت بأمل: يااارب. 


    في أوضة حمزة نايم ومستغرق في النوم. دخلت چنا وقعدت تصحيه. وتضحك. 


    حمزة بزهق: يووووووه بس بقي. 


    چنا قرصته من خده: بتزعق لمين يا تافه. 


    حمزة سمع صوتها قام بسرعة وحضنها: حبيبتي وحشتيني . 


    چنا حضنته اوي بحنان: وانت كمان حبيبي طمني عامل ايه. 


    حمزة: الحمد لله. ايه راجعة بغلاستك. بتصحيني ليه يارخمة. 


    چنا بحزن مصتنع: اخس عليك يعني مش عايزني اسلم عليك. 


    حمزة: ههههههههههه. لا يا ستي صحيني براحتك انا راضي. المهم طمنيني عنك عاملة ايه في الشغل الجديد. 


    چنا : الحمد لله كله تمام . المهم انت كويس والحفلات تمام. 


    حمزة اتنهد وسند ظهره علي السرير: والله انا كويس ومش كويس. 


    چنا بقلق: مالك حبيبي فيك ايه بس. 


    حمزة غمض عنيه واتنهد بمرار: اااااه يا چنا اخوكي علي قلبه حمل كبييير. ومش عارف هيقدر يشيله ولا لا. 


    چنا قربت منه وحضنت وشه بين ايديها : مالك حبيبي. حمزة انتي اه اخويا الصغير بس بحس انك ابني. طمني عنك ايه الوجع اللي في صوتك وملامحك ده. 


    حمزة بصلها بحزن: هو فعلا وجع. وشايله لوحدي. بس سامحيني مش هقدر احكيلك حاجة. 


    چنا قلقت اكتر: ليه بس. ده انت سرك طول عمرك معايا عمرك ماخبيت عليا حاجة. 


    حمزة بحزن: علشان المرة دي مش سري لوحدي في حد تاني طرف معايا. ومش من حقي اني اطلع سره لحد. ماتزعليش حبيبتي بس غصب عني. 


    چنا بتفهم: ولا يهمك حبيبي انا بس اللي يهمني راحتك انت. قولي هو مفيش استوديو النهاردة. 


    حمزة ابتسم: لا طبعاا فيه بس كلنا هنروح متأخر علشان الحفلة بتاعة امبارح. 


    چنا:طيب ايه رئيك اجي اقضي اليوم معاك هناك. 


    حمزة ابتسم: يا سلام وده من امتي بقي. 


    چنا اتنهدت بحنين: ابداااا حاسة اني نفسي اوي اسمعك بتغني. 


    حمزة: تمام هخد حمام واجهز واجيلك اوك 


    چنا: اوك وانا كمان هاخد حمام والبس بسرعة يالا اقوم بقي. 


    حمزة: ايوة اهو خلاص قايم . 


    حمزة وچنا لبسوا فعلا ونزلوا وركبوا في عربية حمزة. وهو في الطريق. كلم فتون علشان يعدي ياخدها. 


    چنا: مين دي ! وليه هتعدي تاخدها من البيت . 


    حمزة: دي فتون بتشتغل معانا جديدة. بنت جميلة اوي هتحبيها بس هي لاسف ظروفها سيئة كل ما تكون في مكان لازم تلاقي اللي يطمع فيها. فانا وعدتها اوصلها كل يوم وارجعها. 


    چنا بخبث: امممممم. بس مافيش سبب تاني ! 


    حمزة بتوتر: يعني هيكون فيه ايه. لا هو كدة بس. 


    چنا: طيب لما نشوف بقي. 


    وصل حمزة عند بيت فتون ولما نزلت وشافت چنا قاعدة جنبه حاست بغيرة وحزن خصوصا ان چنا جميلة جدااا. هي مش عارفة دي تبقي مين. 


    فتون ركبت ورا وهي ساكتة بس حمزة اخد باله انها حزينة . 


    حمزة: مالك يا فتون انتي تعبانة! 


    فتون كانت باصة علي چنا : لا ابدا انا كويسة. 


    حمزة بص لچنا علشان يعرفهم علي بعض. 


    حمزة: دي فتون يا چنا اللي كلمتك عنها. ودي تبقي .... 


    چنا قطعته علشان مايقولهاش اختي. 


    چنا لفت ليها: چنا انا چنا. مبسوطة اني شوفتك يا فتون. 


    فتون بوجع:متشكرة ليكي. انا كمان مبسوطة حضرتك جميلة اوي. 


    چنا : بس مش اجمل منك. 


    حمزة استغرب من چنا ليه قاطعته بس سكت خصوصا ان چنا غمزته. 


    چنا: يالا يا حبيبي بقي اطلع واقف ليه. 


    حمزة:حاضر اهو مالك بس متصربعة ليه. 


    چنا: علشان وحشني صوتك يا حبيبي عايزاك تغنيلي النهاردة. 


    حمزة : هههههههه. من عيوني انتي تؤمري. هو انا عندي اغلي منك يا حبيبتي. 


    چنا : ههههههه حبيبي ربنا يخليك ليا. 


    فتون غصب عنها عنيها دمعت حاست بوجع. افتكرت ان چنا تبقي حبيبته او خطبته هي ماتعرفش هو خاطب ولا لا. بس مافيش في ايده دبلة. 


    فتون: انتي هبلة وغبية صح. كنتي فاكرة انه ممكن يحبك او يشوفك اصلا. بصي شوفي القمر اللي جنبه شوفي شكلها ولبسها. هتيجي انتي ايه جنبها شوفتي وهمك وصلك لإيه.ياريت بعد كدة تبقي تبصي وتحلمي علي قدك. ده بيقولها يا حبيبتي وهي يا حبيبي . ااااه يارب. 


    و صلوا كلهم الاستوديو. وچنا سلمت علي ريم بترحاب وعلي ايمن وكل الفرقة. 


    چنا شافت حزن فتون واتأكدت انها سبب انشغال حمزة وان هي كمان مشغولة بيه. 


    چنا مسكت ايد حمزة : تعالي يا حمزة عايزاك. 


    حمزة : استني طيب بنجهز الالات. 


    چنا واخداه علي المكتب ودخلت وقفلت الباب: انا عايزاك في حاجة اهم. 


    حمزة:ممكن اعرف مالك بقي مهيبرة ليه النهاردة كدة. 


    چنا : قولي فتون هي الشخص اللي موجوع علشانه ومش عايز تقولي صح. 


    حمزة :فففتون. اشمعنا هي اللي قولتي عليها كدة. 


    چنا ابتسمت: علشان ماشوفت غيرتها عليك من وقت ماشافتني . متخيلة اني حبيبتك. 


    حمزة ابتسم وافتكر فعلا شكلها وضيقتها وهي بتركب العربية بعد ماشافت چنا. كمان وهي برا شكلها زعلان. 


    حمزة بيحك شعره بتفكير: اممممم. تفتكري فعلا غيرانا. 


    چنا غمزته: عيب احنا بنات زي بعض والحاجات دي بتتفهم بسرعة. بص بقي انا عمري ماكنت شريرة كدة. انا عملت كدة بس علشان اتأكد ان هي اللي شاغلة بالك. انده عليها بقي وعرفنا ببعض علشان حرام. انا مش متحملة شكلها كدة. 


    حمزة ابتسم : عندك حق استني. 

    فتح الباب ونده عليها . فتون .. فتون تعالي بسرعة. 


    فتون دخلت المكتب وهي عيونها محبوسة فيها الدموع. ومكسورة. 


    فتون بحزن: نعم . 


    حمزة : انا شايف انك الوحيدة اللي لسة ماتعرفتيش علي چنا اختي . وغمز چنا . الكبيرة . 


    فتون فتحت عنيها بصدمة وبصتله بدهشة وبصت لچنا وقلبها دق من الفرحة وابتسمت. 


    فتون: اختك! هي الانسة چنا اختك . 


    چنا ابتسمت: اه يا ستي اخته اومال فاكراني مين؟! 


    فتون بخجل : لا لا ابدا. ااصله بيقول اخته الكبيرة. وبصراحة شكلك صغير جداااا. انتي جميلة اوي بجد. 


    چنا : والله ماحد يجنن وقمر غيرك. هو فيه جمال كدة. فعلا صدق اللي سماكي فتون. يالا انا هروح اشوف ريم. وانت يا حمزة شوف كنت عايز فتون في ايه. وغمزته وخرجت. 


    حمزة قفل الباب ورا چنا ولف لفتون وقرب منها . 


    حمزة بمكر: الا قوليلي انتي من الصبح شكلك متغير كدة ومش مظبوط في حاجة مزعلاكي؟! 


    فتون قلبها بيدق حاسة انه مش متحمل فرحته لانها رجعت تحس بالامل من تاني: لا ابدا انا كويسة. ااانا هخرج اشوف شغلي. 


    حمزة شدها ورجعها مكانها تاني وحاوطها بيإيده علي الجدار اللي وراها بقي قصادها وبص في عنيها. 


    حمزة: كنتي فاكرة چنا حبيبتي صح! 


    فتون ارتبكت من الوضع ده وقربه منها كدة. كمان نظرته ليها تدوب اي ذرة ثبات جواها . 


    فتون بإرتباك:رببصراحة اه. بس عادي انت حر. 


    حمزة ابتسم: لا مش عادي ومش حر. اصل انا عمري ماحبيت. بس يادوب قلبي من كام يوم بدأ يدق ويحب بس بقي تقيلة اوي عليا مجنناناي معاها . 


    فتون بتنهااار من كلامه معقول هي المقصودة: ومممين سعيدة الحظ دي. 


    حمزة غمزها: لا بقي دي حاجة ماتتقلش تتحس. 


    فتون غمضت عنيها بحب واتنهدت: ومين دي اللي ما تحسش بيك. 


    حمزة قرب اكتر وهو بيحرك شعرها بخفة: يعني حسيتي. 


    في اللحظة دي الباب انفتح ودخلت ريم. شافتهم قريبين من بعض بالشكل ده وقفت مصدومة وبغضب. 


    ريم: اقدر اعرف ايه اللي بيحصل ده. انا من الاول قولت انها بنت مش تمام وهتشبهنا بقذارتها. ادي النتيجة. 


    فتون عيطت : واللله انتي فاهمة غلط. 


    حمزة بغضب: فتون اسكتي انتي. وبص لريم بغيظ. لا انا ولا فتون مجبرين نبررلك حاجة. لان اصلا انتي مش من حقك تدخلي لا في حياتي ولا في حياتها. ثم انتي ازاي تدخلي من غير ماتخبطي انتي مالك بتدي نفسك حقوق مش بتاعتك ليه. 


    ريم بدموع: مش من حقي عشرتنا سنين وكل اللي بينا ومش من حقي 

    اومال من حق مين الهانم دي !اللي مش من مستواك ولا تشرفك حمزة اللي الكل بيستني حفلته والبنات بتتمني تقرب منه. اخرتها تكون دي دي اخرها تكون خدامة هنا مش اكتر. 


    حمزة كان غصب عنه وصل لمرحلة من الغضب عمته رفع ايده وضرب ريم بالقلم. 


    حمزة بعنف: اياكي تقولي عليها كدة تاني دي هتبقي مراتي. 


    ريم انصدمت وفتون مش اقل منها صدمة. 


    ريم: مراتك . دي مراتك وبتضربني علشانها . دي اخرتها يا حمزة . 


    دخل كل الاستوديو وشافوا ريم وهي بتبكي وكلامها ولاموا حمزة علي تصرفه. 


    ايمن بعتاب: ايه اللي عملته ده. ازاي تضرب ريم . علشان واحدة لسة تعرفها من كام يوم. 


    حمزة بعصبية: الواحدة دي هتبقي مراتي واي حد يتكلم عنها نص كلمة مش هسكتله حتي لو كان مين. فاهمين. 


    كلهم خرجوا وسابوهم فتون كانت بتبكي من الوجع والاهانة اللي سمعتها ريم انضربت بس الكل كان معاها لانهم زيها. لكن فتون لازم تتلام لانها مالهاش سند زيهم. حمزة قرب منها بحنان . 


    حمزة: كفاية عياط يا فتون انا مستحيل اسمح لحد يضايقك. اانا.. 


    فتون سكتته وحطت ايديها علي شفايفه بحزن: ماتكملش. اللي حصل ده كان لازم يحصل علشان يفوقني ويفوقك. انا مش لازم ابص لفوق. وانت مش لازم تبص لتحت. دي عينة من اللي ممكن يحصل وتسمعه لوفكرت تقرب مني اكتر. 


    حمزة : انتي بتقولي ايه اانا ب


    فتون: ماتقولهاش. علشان لو قولتها مش هتشوفني تاني وهخرج من حياتك انت محتاج حد احسن مني. ارجوك خالي اللي بينا زي ماهو . انا راضية. بس بلاش تدخل نفسك في متاهة زي دي انت مافيش حاجة. تجبرك علي كدة ارجوك يا حمزة لو ليا عندك معزة بلاش تخليني اشوف نقصي وزلي في عيون الناس وانا جنبك. 

    حمزة بحزن حضن ايديها وباسها بقوة : عمري ما ازلك ابدااا وانتي مش ناقصة حاجة انتي في عيوني اجمل واكمل النساء. فتون اعتمدي عليا وثقي فيا انا جنبك هقويكي. 


    فتون بدموع : انت كدة بتهد نفسك ومستقبلك صدقني حمزة احنا خلاص ماينفعش نفضل مع بعض بعد كدة . انا هشوف شغل في مكان تاني. 


    حمزة بعنف ضمها بقوة: اياكي . اياكي تفكري تبعدي عني مش هسمحلك ابدااا. 


    فتون لاول مرة تكون في حضنه. حاست انها محتاجة اوي في اللحظة دي تكون في حضن احن وارجل انسان قابلته. اتعلقت بيه اوي وبكت بحرقة. 


    فتون: هو احنا اتقابلنا ليه وليه اتعلقنا ببعض كدة. انا كنت عايشة وراضية بحالي والله كنت راضية 

    بس قلبي مش بإيدي غصب عني والله غصب عني. 


    حمزة خرجها من حضنه ومسح دموعها : انا بقي حبيتك بإرادتي وعايزك وهتحدي الدنيا كلها بيكي وعلشانك. 


    فتون: حتي اهلك! 


    حمزة ابتسم: اهلي بالاخص عمرهم ماهيقفوا قصاد سعادتي وانا سعادتي معاكي. 


    فتون بحزن: حمزة ممكن اطلب منك طلب. 


    حمزة: اؤمري. 


    فتون: بلاش تاخد اي خطوة دلوقتي. نستني يمكن اللي جواك ليا ده مجرد اهتمام وعطف. 


    حمزة قرب منها وسند جبينه علي جبينها واتنهد:عمره ماكان ولا هيكون عطف. ده حب انا بحبك يا فتون بحبك.


    فتون غمت عنيها بحزن: وااانا ااانا كمان ببحبك بحبك اوي. 


    حمزة ابتسم: فتون احنا لازم نتجوز. انا النهاردة هطلبك من والدتك. 


    فتون: قبل ماتكلم ماما. لازم تكلم اهلك الاول. واياك تعارضهم او تقف قصادهم. عمري ما هقبل اتجوزك غصب عنهم. فاهم. 


    حمزة ابتسم بحب: فاهم. بحبك. 


    فتون ابتسمت : بحبك 

    ......................................


    في روما شهاب وتمارا في باار قاعدين ومتابعين شخص بإهتمام. 


    تمارا بضيق: اوفففف . احنا هنفضل لحد امتي قاعدين كدة انا زهقت. طيب مش المفروض ناخد خطوة ماهو الحيوان ده قصادنا ايه اللي مانعنا عنه. 


    شهاب اتنهد بثبات: تمارا انتي عايزة تتعلمي ولا لا. وعايزة تنجحي في المهمة دي ولا لا؟


    تمارا بتصميم: طبعااا عايزة اتعلم ولازم ننجح. 


    شهاب بجدية: يبقي تراقبي وتتعلمي بهدوء من غير تسرع وعنف. احنا ايوة قصادنا مهدي. بس ده مش اي حد. ده كان ظابط مخابرات ومش اي ظابط ده كان كفؤ جداا . كمان انتي مش شايفة الحرس اللي حاوليه. ثم احنا مش ممكن نتدخل الا لما نتأكد ان الميكروفيلم معاه . يعني لازم نتصرف بحساب وندرس كل خطوة كويس. فاهمة. 


    تمارا بتفهم: فاهمة. طيب هو ممكن يكون سلم الميكروفيلم للمافيا دي. 


    شهاب: المعلومات بتقول انه لسة معاه لانه رافض يسلمه الا لل Boss بتاعهم. والBoss مابكشفش شخصيته لحد. وهما حاليا في فترة تفاوض. ومش قادرين يخلصوا عليه علشان محتاجين الميكروفيلم. 


    تمارا: هو الميكروفيلم ده عليه بس اسماء الاغتيالات. 


    شهاب: اسمائها ومواعيدها واماكنها. كمان سلسلة الانفجارات في كل بلد. ده غير الاسماء الكبيرة اللي متورطة في كل العمليات دي في كل بلد من البلاد دي. 


    تمارا بتجز علي سنانها: ابن ال... انا بجد نفسي افرغ المسدس ده في دماغه. 


    شهاب ابتسم:تعرفي انتي لما بتبقي في الشغل بتكوني مختلفة بحب اشوف تصميمك ده واصرارك انك تنجحي. 


    تمارا ابتسمت: امممم. شامة ريحة مش تمام. كمان دقيقة هتقلبها تريأة. 


    شهاب ضحك: ههههههههه. ليه بس . لا يا ستي امسكي انتي لسانك وانا مش هتريق. 


    قرب منهم ويتر وهو بيقدم ليهم المشروبات. 


    شهاب: بقولك ايه ماتشربيش هتفضحينا. 


    تمارا:هههههه. لا ياعم انا ماليش في الشرب. 


    الويتر: ليك والله ما احلاكن. انتم عرب. 


    شهاب بصله بإستغراب: ايوة وانت. 


    غريب: نعم حبيبي . انا غريب من لبنان. انتم مصرين صحيح . 


    شهاب: ايوة مصرين. اهلا بيك ياغريب. 


    غريب: لك والله العظيم انا فرحت لشوفتكم انا كتيير بعشق مصر واهلها. 


    شهاب ابتسم: متشكر اوي يا غريب. انت عايش هنا بقالك كتيير. 


    غريب: نعم. انا هون بقالي 5 سنين 


    شهاب: كويس مرتاح بقي ! 


    غريب بحزن: شو بدي قلك خي. الغربة مرة. والله عم بشتاق لاهلي وضيعتي واخواني ولمتنا. بس شو فيني ساوي. المصريات هي اللي عم بتتحكم فينا مو نحنا . 


    شهاب : عندك حق.ربنا معاك. 


    غريب: لهلأ ماتعرفت فيكم. 


    شهاب: انا جاسر ودي مراتي سهر. 


    غريب ابتسم: انتم عرسان مو هيك. 


    شهاب رفع حاجبه :وانت عرفت منين! 


    غريب: حبيبي الشغلة مو محتاجة ذكاء مبين عليكم عرسان جداد. انا هلأ راح ضايفكم ضيفة عقدي. بس بوعدكم باكر ان شالة بواعدكم ورفرچيكم علي مكان جنان بنتچمع فيه نحنا العرب هون كل ويك اند . بنتعرف ونتكلم واللي بده مساعدة بندبرله اياها. هاه شو قلتوا. 


    شهاب ابتسم: تسلم يا غريب واجبك وضيافتك وصلت. ماتكلفش نفسك. بس اكيد هنتقابل بكرة. 


    غريب: بس يحرسكم مالعين كتيير لابقين لبعض. يخربيتكم كتييير حلوين. 


    شهاب بص لتمارا اللي تقريبا فاضلها دقيقة وتقوم تاكل غريب مش هضماه وكتم ضحكته: احممم. متشكر اوي يا غريب. الدم بس هو اللي بيحن . 


    غريب: هي ليش المدام ماعم تتكلم. انشالة مااكون ضايقتم بعتذر. 


    شهاب: لا لا ليه بتقول كدة هي بس بتتكسف وكلامها قليل. 


    غريب: الله يهنيكم. راح روح هلأ غيبت كتيير بس راح ارجع واقلك علي المكان اللي راح نتقابل فيه بكير. 


    مشي غريب وتمارا زفرت بضييق: اوففففف. ياليلة هباااب. ايه الواد ده. ده بالع راديو. اوففف. 


    شهاب: ماله بس ماهو الراجل حبوب اهو. 


    تمارا بسخرية: اهاه حبوب اوي. ده واد ملزق. ده شبه البنات. هو ده راجل! 


    شهاب: اممم. ليه اومال الرجالة بتبقي عاملة ازي ! 


    تمارا بإندفاع عفوي: هو ايه اللي ازي ده كان بيتمايص وهو بيتكلم . شوف انت مثلا مممكن تتقارن بيه انت حاجة تانية. 


    شهاب بخبث ابتسم: اممم. وايه سمات الرجولة من وجهة نظرك. 


    تمارا : هي دي عايزة كلام. الراجل اللي بجد بيبان من اول مرة. لازم تكون الرجولة دي في كلامه . شخصيته صوته نظرته. انا الراجل الخرع مايملاش عنيا. 


    شهاب سند ظهره وابتسم: اممم. تمام . قوليلي انتي عمرك حبيبتي. 


    تمارا بصتله وارتبكت: ااانا. لا لا طبعاا. شهاب : مالك اتلخبطي ليه بس. ده سؤال. هو الحب عيب. 


    تمارا: ايوة انا شايفاه ضعف. وانا مابحبش الضعف. 


    شهاب: تعرفي انا كمان بفكر زيك . الحب ده اكتر احساس ممكن يدمر انسان. 


    تمارا : هو انت حبيت قبل كدة. 


    شهاب بصلها بحيرة: ياريت مانتكلمش في الموضوع ده. 


    تمارا: تمام براحتك. تمارا بصت علي مهدي لقته بيبتسم ليها ويرفع ليها كأسه. استغربت. 


    تمارا: شهاب انت شوفت البغل ده عمل ايه. 


    شهاب عقد حاجبه:بغل مين! 


    تمارا بغيظ: مهدي هو فيه بغل غيره. 


    شهاب بص عليه لقاه بيبص علي تمارا بإعجاب. شهاب لاول مرة يحس انه غيران عليها. اتعصب. 


    شهاب: احممم. هو كدة نقطة ضعفه الوحيدة الستات. بس المفروض الستات الحلوة زي الاربيچية اللي قاعدين جنبه دول. مستغرب بيبصلك ليه . 


    تمارا بغضب: قصدك ايه بقي هاه . اني مش ست ولا حلوة. 


    شهاب: مش ده كلامك. وانا قولت ايه جديد. 


    تمارا حاست انها انجرحت في انوثتها وده احساس جديد مابقتش تحس بيه الا من يوم ماعرفته. قبل كدة ماكنش فارق معاها رأي حد. 


    تمارا حاست انها عنيها بتدمع بس تماسكت: عموما رئيك مايهمنيش. انا عارفة نفسي كويس. 


    شهاب حاس انه ضايقها: احممم. تحبي نروح. 


    تمارا: ياريت. انا زهقت من المكان ده. 


    شهاب :طيب يالا بينا. 


    قاموا علشان يروحوا وغريب قابلهم وادالهم العنوان للمكان اللي بيتقابلوا فيه .وهما في العربية. 


    شهاب : تحبي تتعشي ايه. 


    تمارا بزهق: ماليش نفس. 


    شهاب : انا كمان زهقت من اكل المطاعم. 


    تمارا: عارف انا نفسي في ايه. 


    شهاب: في ايه! 


    تمارا : طبق اسكلوب كدة وخضار ومايونيز واعيش بقي . بس بيتي مش مطاعم


    شهاب: اممم. معني كدة انك بتعرفي تتطبخي! 


    تمارا بإحراج : ايه اااه طبعا بعرف انا بعرف اعمل كل حاجة. 


    شهاب عارف انها بتكدب وبخبث: حلو اوي تعالي بقي انا هخليكي تعملي اللي نفسك فيه. 


    تمارا: ازاي! 


    شهاب غمزها: اتقلي وهتعرفي. 


    شهاب اخدها علي السوبر ماركت. ودخلوا قسم اللحوم. 


    تمارا: احنا بنعمل ايه هنا. 


    شهاب بمكر: مش عايزة اسكلوب وبيتي يالا شوفي هتحتاجي ايه وهاتي كل حاجة وتعشينا الليلة من ايديكي. 


    تمارا بلعت ريقها بخوف: ااانا! 


    شهاب هز راسها بإستفزاز: ايوة انتي يالا بسرعة جعاان. 


    تمارا محتارة هي ولا بتفهم في اللحوم وانواعها ولا ايه المناسب. تمارا اختارت قطعة لحمة وشاورت عليها. للبياع. 


    تمارا: هاخد دي. 


    شهاب بصلها بسخرية: بس دي مش اسكلوب. 


    تمارا بإرتباك : ايه يياراجل والله اتلخبطت . مش مركزة. 


    شهاب: ههههههه. ايوة ماهو باين فعلا. ولف للبياع. لو سامحت عايز دي. وشاور علي قطعة تانية خالص. 


    مشيوا وراحوا عند الخضار. 


    شهاب بسخرية: هاه مركزة ولا اختار انا! 


    تمارا ابتسمت بسماجة: والله ده يبقي من زوقك. انا النهاردة مش في المود


    شهاب بمكر: ولا يهمك انا هختار . وانتي كفاية هتعملي العشاء ده شكله هيبقي عشاء تحححفة. 


    تمارا لوت شفايفها بخوف: هو من جهة تحفة فهيبقي تحفة اوي. ربنا يستر . 


    شهاب اختار كل حاجة ورجعوا البيت و غيروا هدومهم شهاب لبس بنطلون قطني رمادي وتيشيرت ابيض. خرج المطبخ ووقف يتفرج عليها وهو ساند علي الثلاجة بكتفه وحاطت ايده في جيبه وبيكتم ضحكته. تمارا كانت واقفة تبص للحاجات بارف ومش عارفة تعمل ايه . 


    شهاب : هههههههه. مالك يا سكر شكلك عامل كدة ليه. 


    تمارا لإحراج حكت شعرها : بص بقي من الاخر كدة وبصراحة انا ماليش في المطبخ . انا اخري اكل بس . 


    شهاب ضحك بقوة: ههههههههههه طب ما انا عارف. 


    تمارا بإستغراب: عارف! ولما انت عارف دبستني في كل الحاجات دي ليه بقي. 


    شهاب راح ووقف قصادها وخبط علي خدها. 


    شهاب: علشان تحرمي تكدبي عليا تاني مرة وتعملي فيها سبع رجالة. تقولي مابعرفش. 


    تمارا بغضب طفولي: انت اللي دبستني انا كنت جعانة. هنعمل ايه دلوقتي هموت من الجوع. 


    شهاب شاف فيها طفلة بريئة بتتكلم بعفوية شديدة ابتسم: وانا مايهنش عليا تموتي من الجوع انا اللي هعشيكي ومن ايدي. 


    تمارا فتحت عنيها بصدمة: انت بتعرف تطبخ. 


    شهاب بثقة: طبعاااا. انا ياما عشت لوحدي في سفر. واتعلمت. وغمزها. تعالي للمعلم بقي واتعلمي . 


    اخدها ووقفها قصادهه وبدا يقطع اللحمة هو بإيده شرايح استيك.


    شهاب كان جواه احساس جميل وهي قريبة منه وبيعلمها. مسك ايديها ومسكها السكينة وبدأ هو يمسك ايديها بالسكينة ويقطع بخفة وهدوء. 


    شهاب: اولا تثبتي قطعة اللحمة بإيدك دي. وهنا تثبتي السكينة وتبدأي تقطعي بسمك مناسب كدة .. 


    تمارا كانت اصلا مش مركزة في كلامه كل اللي جواها لخبطة وتوتر من قربه الزايد وكمان لمسة ايديه لإيديها ونفسه اللي بيتنفسه في رقبتها بإنتظام. كانت مغمضة عنيها وجواها لاول مرة احساس بالسعادة. ولاول مرة تتمني انه مايبعدش عنها ويفضل قريب كدة. 


    شهاب حاسس بنفسها العالي ودقات قلبها اللي زادت. هو كمان في احساسيس بتتولد جواه ناحيتها مش فاهمها بس عجباه ومستمتع بيها. 


    شهاب بصوت مجهد من كل المشاعر اللي اتملكته في اللحظة دي: هاه فهمتي. 


    تمارا : مش سامعة حاجة هي لسة مسجونة جوا احتوائه ليا اللي هز كيانها بقوة. 


    شهاب لقاها مش بترد بعد عنها بهدوء:تمارا .. تمارا. 


    تمارا انتبهت انه بعد عنها وحاست ببرودة بعد ماكانت في دفئ حضنه. 


    تمارا بلخبطة: نننعم. نعم بتقول حاجة. 


    شهاب ابتسم: انتي جعانة فعلا لدرجة انك سرحتي في الاكل. 


    تمارا ابتسمت وافتكرت هي كانت عايشة ايه من لحظات: ههههه. هو فعلا اكل بس لذيذ اوي. هههههههه


    شهاب : ههههههههه. باين عليكي سكرتي من ريحة اللحمة.تعالي بقي علشان نسويها ونحضر الخضار. شوفي يا ستي. 


    وابدا شهاب يجهز الخضار وتمارا مبهورة من مهارته وسرعته في التحضير والتقطيع. كمان تسوية اللحمة جهز كل حاجة بسرعة وقعدوا علشان يتعشوا. تمارا بتاكل بنهم فظيع من جمال الاكل. 


    تمارا: اممممم. مش ممكن انت شيف عالمي يا بوب والله. 


    شهاب: هههههههه. بالهنا والشفا. اهو رحمت نفسي لتكليني ولا حاجة. 


    تمارا: ماهو بالطريقة دي لو انا اكلتش اكل حلو زي ده كل يوم كدة فعلا ممكن اكلك.


    شهاب: ههههههه. لا ماتخديش علي كدة لازم تتعلمي. 

    يا امورة. 


    تمارا: اممم ححاول اتعلم. واضح كدة اني هتعلم منك حاجات كتيير. 


    شهاب قرب منها وبص في عنيها: كتييير اوي بس وعد تبسطك اكيد. 


    رن فون شهاب فبعد عنها وراح يرد. 


    تمارا: اوفففف. يا نهااار الوان. هو ايه اللي بيحصل ده . انا بيجرالي ايه. يخرب عقلك ياشهاب انت فعلا مصيبة

    ......................................


    في ڤيلا مروان. 


    ريما بعصبية: هو ايه اللي لا لا. انا تعبت منك حس بيا انا عايزة ابقي ام حرام عليك. 


    مروان بغضب: وانا مش هجيب ابني من الحرام قولتهالك بدل المرة الف. جايبالي واحدة الله اعلم هي مين واصلها ايه وعايزاها تشيل ابني انتي اتجننتي. 


    ريما: يا اخي قرفتني ابني وحرام واصل وفصل . ايه بقي حرام عليك انا بموت وانت مش حاسس. انا عايزة طفل في حياتي تعبت منك ومن عنادك. حتي التبتي رفضدتوا قولي اعمل ايه علشان ابقي ام قولي حرام عليك. وانهارت من العياط والوجع وكسرة القلب. 


    مروان غمض عنيه واتنهد بمرار واخدها في حضنه: يا حبيبتي كفاية بقي. حرام عليكي نفسك. انا وانتي تعبنا ارجوكي افهميني وحسي بيا. لو علي الولاد انا مش عايز خلاص. 


    ريما بعدته بعنف: انت مش عايز بس انا عايزة . انا عايزة طفل . افهم بقي. انا انت مش عايز انت حر بس ماتحرمنيش من حقي ده . 


    مروان بصلها بلوم وعتاب: يعني انتي عايزة طفل وهو ده اللي يهمك بس. حاضر ياريما انا هخليكي ام بس بطريقتي انا مش انتي. 

    وقام وسابها وخارج. 


    ريما : رايح فين! 


    مروان: اظن مش لازم تعرفي . خليكي في اللي يهمك. انا بقي سبيني لنفسي . عن اذنك. 


    خرج مروان مجروح منها هي كل اللي بتفكر فيه من وجهة نظره الطفل وبس وهو خلاص نسيته اهملته مش بتفكر هو مرتاح ولا لا ؟عايز ايه ؟محتاج ايه؟خلاص هو بقي وسيلة تخليها ام وبس. 


    وريما كمان بكت بحرقة هو من وجهة نظرها اناني مش حاسس بيها وبكسرتها ووجعها. هي من حقها يكون فيه في حياتها طفل. بس هو ليه مش متساهل. ليه بيعقد الامور. 

    متناسية اي خطأ او حرمانية في الوسيلة اللي هي عايزة تكون ام بيها. وده مش لوم عليها. هي غصب عنها  لجأت للحل دة من ياسها


    #يتبع.......بعد👇👇👇


    #متابعة_لصفحتى_الشخصية_علشان_نكمل_الرواية


    #مهمة_____حب


    #سلسلة عشق الرجال الجزء الثاني من رحم للإيجار


    #الحلقة_الرابعة_عشر


    في العاصمة الايطالية روما. 


    شهاب وتمارا كانوا مراقبين بيت مهدي ومتابعين تحركاته وكانوا منتظرين خروجه من البيت هو والحرس بتوعوه. طلعوا هما في العمارة المقابلة ليه. ووصلوا لحد الروف فوق شهاب طلع الاجهزة والادوات اللي معاه ومنهم سلاح وضرب منه سهم وصل لروف بيت مهدي وثبته في المكان اللي هو فيه. 


    شهاب: اسمعي انتي هتفضلي هنا. انا هعدي هناك وانزل تحت وهدخل اشوف ايه اللي ممكن نلاقيه يفدنا في بيته. وانتي تخلي بالك اي قلق او هو رجع تبلغيني احنا علي اتصال تمام. 


    تمارا كانت خلاص بقي جواها ارتباط بيه مش طبيعي . بقت تخاف عليه من اي ضرر او ازي. 


    تمارا بقلق: ططيب خالي بالك بس قولي البيت اكيد متأمن وفيه كاميرات هتعمل ايه وهتدخل ازاي. 


    شهاب ابتسم وطلع جهازين معاه: ده جهاز بيتثبت في اي كاميرا بيعمل تشويش علي كل نظام مراقبة . وده جهاز بيفك شفرات اي جهاز تأمين . 


    تمارا : طيب خالي بالك وانت بتعدي المسافة كبيرة اوي. 


    شهاب غمزها وابتسم: ايه خايفة عليا ولا ايه. 


    تمارا ابتسمت: هاه هاه. لا يا خفيف خايفة انام من غير عشاء. اصل انت لو جرالك حاجة هعمل ايه انا مين هيعشيني. 


    شهاب: هههههههه اه يا مفترية يعني خايفة علي بطنك مش عليا. ماشي . المهم ركزي بقي مش عايز غلطة. ولف علشان يثبت الحبل اللي هيعدي بيه


    تمارا مسكت ايده بخوف :شهاب ثبته كويس. 


    شهاب بص في عنيها وشاف قلقها عليه بقي محتار هي جواها ايه ليه بالظبط. ابتسم: ماتخفيش انا البوب هرجعلك بالظبط بعد 15 دقيقة احسبيها يالا سلام مؤقت. 


    تمارا وقفت تبص عليه بخوف بس لما شافت مهارته وسرعته . وانه وصل بسرعة جداااا . ونزل هناك وكلمها . 


    شهاب: يالا احسبي 15 دقيقة


    تمارا ابتسمت ووقفت تتابع وتراقب المكان. 


    شهاب نزل تحت بحرس لان البيت تحت فيه حرس بتحرسه ثبت جهاز التشويش جنب اول كاميرا مراقبة قابلته وفعلا الكاميرات كلها اتشوشت. وطلع الجهاز التاني وفك شفرة الآمان ودخل البيت. 


    شهاب بدأ يدور في كل مكان لقي خزنة مقفولة ومشفرة فك الشفرة وفتحها لقي. فلاشات كتير، وجهاز اللاب توب الخاص بيه وكمان اوراق كتيير. شهاب خرج اللاب ده والفلاشات وشغلها كلها لقي معلومات كتيير وتسجيلات لرجال اعمال مصرين وعرب وكمان اجانب كمان لقي صور كتيير لرتب في الدخلية والجيش ومناصب حساسة في البلد بس في وسط الصور دي لقي صور للواء مهاب عز الدين والد تمارا. 


    شهاب بغضب : كل دي صور وتسجيلات. اومال الميكروفيلم هيكون عليه ايه. ااااه يا ابن الكلب وديني لتكون نهايتك علي ايدي. 


    شهاب طلع جهاز وحمل عليه كل المعلومات اللي موجودة علي الفلاشات دي وكمان صور الاوراق اللي معاها. وبعد كدة رجع كل حاجة مكانها وقفل الخزنة . ورجع زي مادخل وكمان شال جهاز التشويش للكاميرات. ورجع تاني للروف فوق. تمارا شافته ظهر اخدت نفسها واتنهدت براحة علشان اتطمنت عليه . شاورلها ان كل حاجة تمام. وثبت الحبل تاني ورجع ليها تاني . 


    شهاب بياخد نفسه : هاه اتأخرت. 


    تمارا ابتسمت: تؤتؤ. في معادك. انت فعلا تستاهل كل اللي اتقال عنك. 


    شهاب بيجمع كل الادوات ويشيلها : مش للدرجة دي. انتي لسة ماشوفتيش حاجة.احنا لسة مادخلناش في الجد. يالا بينا بسرعة بقي نمشي من هنا. 


    تمارا: تمام يالا. 


    نزلوا ورجعوا البيت وغيروا هدومهم . تمارا خرجت لقت شهاب بيفرز المعلومات والبيانات اللي اخدها من عند مهدي. علي اللاب الخاص توب بيه . قعدت جنبه تشوف بيعمل ايه. 


    تمارا: لقيت حاجة مهمة. 


    شهاب مركز في اللي بيعمله: مهمة بس. قولي كوارس. ده ابن ستين .... الله يحرقه. ولسة لما ناخد الميكروفيلم هنلاقي كوارس اكبر من كدة. المعلومات دي لازم توصل مصر بسرعة . 


    تمارا كانت بتبصله بإعجاب هي بقت مستغربة نفسها ليه بقت دايما تحب تشوفه قصادها حتي لو ساكت المهم انها مش بتبقي عايزة تبعد عنيها عنه. تمارا بدأت تقرب منه وتعرف طباعه عن قرب. حبت مهارته وذكائه كمان ملامحه رجولته . كانت مبتسمه ومركزة مع كل حركة بيعملها. 

    شهاب رفع عنيه فجأة لقاها بتبصله بإعجاب واضح ومبتسمة ابتسم. وشال اللاب توب وحطة علي الترابيزة. وقرب منها اكتر. 


    شهاب: ممكن اعرف بتبصيلي كدة ليه! 


    تمارا بخجل: ايه لا لا. عادي ااانا بس بشوف المعلومات اللي جبتها.


    شهاب : وهي المعلومات دي علي الشاشة ولا علي وشي انا! 


    تمارا اتكسفت وجات تقوم. مسك ايديها وقعدها تاني. 


    شهاب : رايحة فين؟


    تمارا دقات قلبها بتزيد: هدخل اوضتي. 


    شهاب بعتاب: وتسبيني لوحدي. طب ليه ! 


    تمارا علي قد احتيتاجها لقربها منه. لكن احساسها بالضعف قصاده اللي بقي يزيد كل يوم عن اللي قابله خالها عايزة تبعد عنه. 


    تمارا: اااصل عايزة انام. 


    شهاب: بدري كدة ده احنا لسة مااتعشناش. 


    تمارا: لا مش عايزة. 


    شهاب شد ربطة شعرها اللي دايما مش بتغيرها وفرد شعرها وهو بيمرر ايده في خصل شعرها وقلبه بيقله ان في حاجة جواه ليها. لسة مش متأكد منها بس خلاص مابقاش بيقدر يقاومها. 


    شهاب بهمس: هو انا كام مرة قولتلك ان شعرك احلي وهو مفرود. 


    تمارا بصتله بهدوء ومش قادرة توقفه ولا تبعده: ااصل اتعودت عليه كدة مش بحب افرده. 


    شهاب بدأ يمرر صوابعه علي خدها ورقبتها برقة : بس انا بحب اشوفه كدة. 


    تمارا كانت بتحس بحاجات اول مرة تمر بيها اول مرة في ايد راجل مهما كانت بتلمسه بالشكل ده. كانت مغمضه عنيها وأكنها في دنيا تانية. 


    شهاب: حاس انها بدوب مع كل همسة وكل لمسة منه حتي مع انفاسه اللي بقت كلها حنين ليها. فجأة جاله احساس بالذنب نحايتها. هي امانه معاه. كمان ليه هيوهمها بيشئ هو مش متأكد منه. وخاف يصدمها او يجرحها . خصوصا انها بدأت تكون معاه واحدة تانية خالص مختلفة. حاول يسيتطر علي مشاعره واحتياجه انه يضمها لحضنه ولو لدقائق. بعد عنها وهو بيسيطر علي انفاسه ودقات قلبه.


    شهاب: احممم. ععلي فكرة احنا هنسافر بكرة. انا حجزت خلاص. 


    تمارا بخجل واحراج من استسلامها ليه بالشكل ده. : احمم. ههنسافر فين؟


    شهاب: فلورنسا. مهدي مسافر لشغل واحنا لازم نكون هناك. 


    تمارا : وهو مش ممكن يشك لو شافنا تاني! 


    شهاب: اولا لما شافنا في البار كان سكراان طينة متهيألي اصلا هو تاني يوم الصبح ماكنش فاكر هو روح بكام واحدة. فمش هيفتكر ناس كانت موجودة كدة. ثانيا احنا المفروض عرسان وجاين نقضي شهر العسل . يعني طبيعي نسافر معظم الاماكن السياحية هنا. كمان فلورنسا دي مدينة السحر و الرومانسية . مدينة جميلة كل السياح بيجوا علشنها من كل العالم. 


    تمارا : انت جيت ايطاليا قبل كدة. 


    شهاب ابتسم: ااه كتير. 


    تمارا بغيرة عفوية: لوحدك؟


    شهاب فهم سؤالها : يعني مش دايما. 


    تمارا: شهاب هو انا ممكن اسألك سؤال. بس ياريت تجاوبني. 


    شهاب: اسألي. 


    تمارا بقلق وترقب من اجابته: ههو انت عمرك ماحبيت ولا فكرت تتجوز. انا عارفة اني سألتك قبل كدة وانت رفضت تجاوب . بس حقيقي عايزة اعرف ايه السبب انك مافيش في حياتك ست لحد دلوقتي. 


    شهاب غمض عنيه بألم ومرار: وانتي ليه عايزة تعرفي يهمك في ايه؟انا مش عايز اتكلم . 


    تمارا بإحراج دمعت وقامت:انا اسفة اخر مرة هسألك عن اذنك . 


    شهاب مسك ايديها بحزن : اسف. اقعدي. 


    تمارا جوها خاطر بيقولها ياريتك ماسألتي ليه عايزة تعرفي: مافيش داعي للاسف. انت حر. 


    شهاب قعدها وبصلها بحزن واتنهد: انا عمري ماحكيت لحد الموضوع ده ولا حد يعرفه غير 3. امي ومروان زوج عمتي ريما ومؤمن صاحبي. 


    انا عمري ماكنت عايز ولا في دماغي احب. لحد ماقابلت ملك. كانت لسة متخرجة جديد وجاية تدرب عندنا. اتقابلنا وكانت اول مرة قلبي يدق لبنت او ست. حبيتها من كل قلبي حبيت هدوئها ورقتها وقت مابتكون معايا وبين ايديا. حبيت قوتها وثقتها في نفسها وهي شغلها حبيت عنيها ضحكتها كل حاجة فيها حبيتها. وبصلها بقوة. تعرفي ان اول ماشوفتك فكرتيني بيها كانت عنيدة زيك . 


    تمارا غصب عنها اتوجعت ودمعت . حاست بجرح كبيير وهي شايفة حزنه وحنينه لحبيبته اللي لسة ماتعرفش بقيت حكايتها. 


    تمارا: وبعدين! 


    شهاب اخد نفسه وكمل :حبينا بعض جدااا واتفقنا علي الجواز. وفي يوم جاتلنا عمليه صعبة ضبطية سلاح. وتجار كبار. في العملية دي كان اسمها اتحدد ضمن العناصر اللي هتنزل معانا علشان يكونوا معانا. بس هي في اخر لحظة تعبت وسخنت طلبت من القيادة تستبعدها . رفضوا لان خلاص الوقت ازف والعملية خلال ساعات قليلة. هي كمان كانت عنيدة ودماغها ناشفة رفضت انها تنسحب. ودخلنا العملية وانا طول الوقت عنيا عليها خايف عليها هي كانت بتقاوم تعبها بشدة. 


    فلااااش بااااك


    ملك وشهاب والكل تحت حصار ضرب النار في كل مكان والكل بيعمل اللي عليه . ملك كانت واضح عليها الالم بس بتقاوم وشهاب من تركيزه عليها وخوفه عليها ماكنش مركز في اي حاجة تانية . ملك شافت عنصر من التجار دي بينشن علي شهاب في لحظة كانت قصاده وبتحضنه شهاب اتفاجأ منها بس صدمته الاكبر لما سمع ضرب النار ولقاها بتتفض بين ايده. ولقي ظهرها غرقان دم. 


    شهاب بفزع: ملك .. ملك ردي عليا . ملك . 


    ملك اخدت اكتر من رصاصة في ظهرها كانت صعب تعيش بس بصتله وابتسمت بحب. 


    ملك: بحبك. كنت نفسي نتجوز بس ماليش نصيب تكون ليا. 


    شهاب سحبها بعيد عن ضرب النار وهو بيبكي: اسكتي ماتتكلميش . علشان النزيف . وطلع جهازه وبعصبية مؤمن عايزكم تغطوني ملك مصابة وبتنزف لازم اخرجها من هنا. بسرررررعة. 


    ملك مسكت ايده وكلامها كان بصعوبة : ششهاب مافيش فايدة. اااانا خلاص. عمري خلص. 


    شهاب بيبكي بحرقة:لا لا ياملك مش بعد مالقيتك وحبيتك تضيعي مني لا لو بتحبي شهاب اتمسكي بيه وبحياتك. ارجوكي ياملك ماتسبينيش انا بحبك بحبك اوي. 


    ملك بدموع: وانا عمري ماحبيت غيرك. اوعي في يوم تنسي ملك خاليك فاكرني . وشاورت علي قلبه. ااانا اول دقة قلب . بس مش الاخيرة اكيد هيدق بعدي لغيري. وماتت ملك ومااتكلمتش بعدها. 


    شهاب حضنها بوجع وبيصرخ. لاااااااااا. ملك .. ملك لا يا ملك ااااااه . ليه انتي لييييه يارتني انا اللي مت. ليه ضحيتي بنفسك علشاني ليه. ااااه يا حبيبتي ازاي هعيش من بعدك. انا عمري ماحب ولا قلبي هيدق من بعدك. تحرم عليا الستات ويحرم عليا الحب من بعدك يا قلبي . 


    بااااك. 


    شهاب كان بيحكي وهو متأثر بحزن كان مسيطر علي اي دامعة بتحاول تهرب منه. بس هو فضل متماسك. 


    شهاب: هي دي كانت الاولي والاخيرة. 


    تمارا بتمسح دموعها: ليك حق . اللي يعيش قصة حب بالقوة دي. ويحزن علي حبيبته بالشكل ده. يبقي صعب يعرف غيرها او يحب غيرها. 


    شهاب شاف حزنها وفهم انها بدأت تتعلق بيه وزعلت لما حكي ليها. 


    شهاب ابتسم وقرب منها: بس يا تمارا النسيان ده من اكبر نعم ربنا علينا. حتي الانسان جاية من النسيان. لانه بيتنسي مع الوقت والزمن . ممكن يفضل جوانا ذكري وماضي بس الاكيد ان الحياة مش بتقف. 


    تمارا بصتله بلوم: اومال ليه لسة متأثر باللي حصل ورافض تدخل تجربة جديدة. 


    شهاب ابتسم: هو انا كنت رافض ومش عايز علشان ماكنش فيه اللي تحرك جوايا اي حاجة . بس. 


    تمارا بأمل: بس ايه! 


    شهاب بص في عنيها بمكر: في واحدة كدة بقت تحرك فيا حاجات استغفر الله العظيم عيب. 


    تمارا بعصبية: تصدق ان انا غلطانة اني بتكلم معاك . 


    شهاب: ههههههههه. ليه بس . انا قولت ايه. انتي فهمتي غلط. انا اقصد يعني اني بقيت احب اقعد معاها. وقرب منها اكتر. اتكلم معاها. وقرب زيادة اااااا


    تمارا قامت بسرعة بخجل: ايو


    #مهمة____حب


    #سلسلة_عشق_الرجال_الجزء الثاني من رحم للإيجار


    #الحلقة_الخامسة_عشر_والسادسة_عشر


    مر اسبوع ولسة الاحداث مكملة ولسة ابطالنا علي حالهم . 


    في الجونة حلا مع الولاد علي البحر وفادي كان في مكتبه في الادارة بيتمم علي شغل القرية والحسابات . دخلت ليه سيلا. 


    سيلا بإبتسامة: صباح الخير يامستر فادي . 


    فادي ابتسم: صباح النور يا مدام سيلا اتفضلي. 


    سيلا قعدت: هو مش ممكن تبطل تقولي مدام دي. خاليها سيلا بس. 


    فادي عارف انها بتحاول تقرب منه بأي شكل: والله انا شايف كدة افضل خصوصا ان اللي بينا شغل احنا مش اصحاب. 


    سيلا بغيظ من انه مصر يعمل مسافات وحدود بينهم: فعلا مش اصحاب بس ممكن نبقي ولا ايه . 


    فادي قام من مكتبه وحط ايده في جيبه: اممم . سيلا انتي عايزة ايه. وياريت نجيب من الاخر انا مابحبش اللف والدوران. 


    سيلا قامت ووقفت قصاده وقربت منه جداا وبدلع وهي بتلعب في ازرار قميصه. 


    سيلا: بصراحة انت عارف اني معجبة بيك ونفسي نكون اصحاب. فادي انت ان رضيت عني وبقيت معايا انا هكون اسعد ست في الدنيا. وهسعدك سعادة عمرك ماعشتها. بس انت حن. 


    فادي بحزم مسك ايديها بقوة ونزلها : مايتهيأليش انك عمرك سمعتي اني رجالة الحديدي ليهم في الشمال ولا بيلموا زبالة غيرهم. اسمعي يا سيلا انا لو كنت بعدي اي حاجة بتعمليها قبل كدة فده لانك كنتي بتلعبي من بعيد وتلمحي. لكن دلوقتي انتي بتلعبي علي المكشوف. انا تنسيني . انا مش هقرب منك لو بقيتي ملط قدامي مفهوم. 


    سيلا دمعت: يااااااه. للدرجة دي شايفني وحشة. ولا تكونش بتحب مراتك وعايش دور الوفي. 


    فادي بسخرية: ههههههه. لا ابدا انتي مش وحشة انتي جميلة واي واحد غيري وحطي تحتها خط دي هاه. ممكن يريل عليكي بسهولة. لكن انا مستحيل. كمان انا مش محتاج اعيش دور الوفي لاني كدة فعلا انا بحب مراتي وعمري ماهخونها وده مش بس لانها ماتستهلش كدة. انا لو كنت حتي مش متجوز ماكنتش هقربلك. لاني قولتهالك رجالة عيلة الحديدي. مابتلمش زبالة غيرها . واللي زيك  عرفت رجالة فاهماني ياسيلا ولا اقول كمان ! 


    سيلا بقي جواها غضب وغل منه ومن كلامه عنها ونظرته ليها بالشكل ده. كمان برغم كل ده الا انها متمسكة بإنها تحاول لاخر نفس. انها تمتلكه ولو لليلة. 


    سيلا بتمثيل بتعيط: الناس كلها فهماني غلط . وبتحكم عليا بالشكل ده لكن انا كنت بتجوز انا مش بعمل حاجة حرام . 

    وقربت منه تاني وبإستعطاف. 

    طيب ممكن اطلب منك طلب اخير . ولو بتحب حلا مراتك بجد ماترفضش. 


    فادي بنفاذ صبر: نعم ! 


    سلا : تجي حفلتي الليلة حتي لو هتجيب معاك مدام حلا مش مهم المهم ان انت تيجي. ارجوك مش طالبة منك غير الطلب ده بس.


    فادي بزهق: يا مدام سيلا قولتلك انسي اللي في دماغك. 


    سيلا برجاء: علشان خاطري طيب بلاش خاطري بحلفك بحياة حلا مراتك تيجي هي مرة فرصة انك اجازة مش في القاهرة وبتبقي مشغول. انا بس عايزة اصحابي يشفوك في الحفلة دي لوحدها كبيرة اوي. وزي ماقولتلك هات حلا معاك . 


    فادي: طيب ربنا يسهل هشوف. عن اذنك علشان سايب حلا والولاد كتيير لوحدهم. 


    خرج فادي وفضلت سيلا بتفكر وتدبر ايه اللي ممكن يفرقه عن حلا ويخليه يفكر فيها هي. 

    ......................................


    في مكان هادي كان مؤمن وشيري واقفين قصاد عربية مؤمن. وبيضحكوا.


    شيري: ههههههههه. والله العظيم انت مسخرة آل ظابط آل يخرب عقلك. 


    مؤمن: ههههههه. لا عندك انا ظابط اوي انتي ماتعرفيش. 


    شيري: ههو انت ليه ماتجوزتش لحد دلوقتي . 


    مؤمن اتنهد: بصراحة مش هكدب عليكي. مش لاقي واحدة تكون فيها مواصفاتي حاسس اني بطلب المستحيل. 


    شيري عقدت حاجبها:مش فاهمة وانت عايز ايه يعني! 


    مؤمن: احنا كرجالة وشباب لفينا وعرفنا بنات وستات كتيير. لما بنيجي نتجوز بيبقي عندنا مشكلة. عايزنها بنت ناس ومؤدبة ومتربية . وفي نفس الوقت تكون بدلع وشقاوة البنات اللي عرفناها بس طبعا بعد الجواز. 


    شيري: طيب وفين المشكلة ماهو طبيعي لما تتجوزوا هتخدوا علي بعض وتتفاهموا. 


    مؤمن بسخرية: والنبي يا بنتي انتي غلبانة يا ايما هبلة . 


    شيري: ليه بس؟


    مؤمن: البنات والستات عندنا ماعندهمش وسط الا قلة بس. يعني ياتكون يمين اوي يا شمال اوي . بصي انا هفهمك. انا ليا. واحد صاحبي كان خاربها ستات وشرب وسهر وسفر وايه. عرف ستات في حياته اكتر من الرجالة. زهق بقي وقال الواحد دايما في خطر وبيبقي بينه وبين الموت ثانية. يتوب بقي ويرجع لربنا ويتجوز. 


    شيري: حلو جدااا. ربنا هداه اهو. 


    مؤمن بصلها بسخرية: ااه فعلا ماهي مراته توبته. الواد سأل ولقي بنت ناس واهلها محترمين واتقدم واتجوز وكدة قشطة اهو. 


    شيري:وبعدين. 


    مؤمن: من اول ما اتجوزها وهو حاسس انه اتجوز واحد صاحبه. يهزر كدة ولا كدة تقفش وتزعق . قال يمكن مكسوفة احنا لسة بناخد علي بعض. يطلب منها حاجة كدة ولا كدة. تبهدله . وتقوله انت فاكرني مين زي البنات الزبالة اللي عرفتهم. الواد ياقلب امه صبر واستحمل وقال يمكن مع الوقت تفك وتاخد وتدي كدة. خلف بنت في التانية. وهي زي ماهي مابتتغيرش. 

    الواد تعب بقي وقلبه اشتكي من قلة الهشتكة. 


    شيري: هههههههههه. انت فظييع. ايه اللي بتقوله ده. 


    مؤمن:هههههههههه. اه والله ياقلب امه اتمرمط مع الشاويش اللي اتجوزها دي. المهم قال يحركها شوية ويفاجأها كدة. قام مشتري بدلة رقص ورجعلها . قالها يا حياتي عايز اشوفك بترقصي. الولية جالها انهههيار في اعصابها وقلبت علي الليمبي. انت سافل انت راجل مش محترم. انت واخدني من بيت ناس انا متربية ويالهههوي كانت ليلة سوداء. 


    شيري: يا خبر ليه كل ده. 


    مؤمن: انا عارف. محسساني انه قالها انا هشغلك في جامعة الدول ولا مضيت عقد احترافك في تركيا. حاجة نيلة. المهم اتصلت بأهلها واهله وفضحته وقالتلهم شوفوا البيه عايز ايه. اهلها بهدلوه احنا بنتنا متربية مش بتاعة الكلام ده انت فاكرها ايه. 


    شيري: يادي الفضيحة ليه كل ده بس؟! وهو عمل ايه. 


    مؤمن: عمل ايه. عمل كل خير. طبعا مارضيش يطلقها علشان عياله . بس بقي بينهم شرخ.اصل انا راجل من حقي اتدلع واعيش حياتي في بيتي مع مراتي حلالي. اللي. سيبت كل الستات واخترتها هي. نهزر نضحك تحسسني انها حبيبتي وعشيقتي وصاحبتي. مش مجرد مراتي وام ولادي. وانا كمان ادلعها واعيشها كل اللي اتحرمت منه وماعاشتهوش. 


    شيري: طيب مش يمكن انكسفت او مش بتعرف ترقص. 


    مؤمن: علي فكرة المشكلة مش انها تعرف ولا لا. المشكلة في المبدأ نفسه .هي مش عايزة تتغير. بصي ياشيري لاسف احنا عندنا فكر عقيم متخلف سواء ستات او رجالة. الراجل اللي يطلب من مراته انها تدلعه هو وبس هو ماطلبش منها تدلعه هو اصحابه مثلا. يبقي قليل الادب وعايزها تنحرف. والست اللي تسأل وتفهم وعايزة تسعد زوجها ونفسها جوزها يعتبرها انحرفت وبقت مش تمام لا ده كمان ممكن يشك فيها. الغريب ان ربنا أمرنا بالحب والتودد بين الازواج. مش بالجفاء والنفور. كمان الحرام بين . والحلال بين . هو مابيطلبش منها حاجة حرام. هو عايز اهتمام دلع فرفشة بعد قرف اليوم اللي بيشوفه. 


    شيري: عندك حق. ولعلمك لو كل ست اعتبرت ان تزينها ودلعها ورقتها مع زوجها دي مكافأة ليها هي كمان بعد يوم طويل مع الولاد والبيت والمسؤلية. هتحس براحة مش مجرد تأدية واجب وخلاص. 


    مؤمن ابتسم وغمزها:ايه ياواد ياسمارة العقل ده هو فيه كدة. 


    شيري بخجل:ههههه. المهم صاحبك عمل ايه مع مراته. 


    مؤمن: ولا حاجة مش هو سافل وقليل الادب وهي مالهاش في قلة الادب. سابلها ادبها بقي وراح للي تدلعه. 


    شيري: رجع يعرف ستات. 


    مؤمن:تؤتؤ. هو كان زهق من النوع ده . بس اتعرف علي واحدة تانية وارتحلها واتجوزها من وراها ومدلعاه اخر دلع. 


    شيري: ياحررام. ومراته . 


    مؤمن: كاتها قطر ياكلها . دي وليه حيزبون عايزة تتعلق من حاوجبها. تستاهل مش هي اللي طفشته. يابنتي الانسان مننا طاقة لما بتخلص ويجيب اخره مابيتحملش ولا بيعمل حساب حاجة. ولعلمك هو مستبيع لو عرفت هيطلقها ويخلص منها وبناته يبقي يشوفهم براحته. 


    شيري : احممم. طيب ممكن تروحني بقي اتأخرت. 


    مؤمن بحزن: ليه بس لسة بدري. انا مالحقتش اشبع منك. شيري انا مش برتاح غير وانا معاكي. 


    شيري بخجل: ووانا كمان والله. بس ماما مستنياني علشان محتاجاني معاها في مشوار. تتعوض مرة تانية. 


    مؤمن ابتسم: خلاص علشان خاطر ماما بس.وقرب منها وبص في عنيها. احمم هو انا ممكن اسألك سؤال. 


    شيري: اه طبعا اسأل. 


    مؤمن ابتسم بخبث:هو انتي بتعرفي ترقصي. 


    شيري انكسفت وزقته وراحت تركب : انت قليل الادب. 


    مؤمن ضحك وشدها قبل ماتركب. ولفها ليه

    : ههههههههه. يبقي بتعرفي. قويناااا يااااارب. 


    شيري بخجل ووشها احمر: اوعي بجد عايزة امشي انا غلطانة اني بسمعك. 


    مؤمن بحنية: شيري عايزك تحددي معاد مع باباكي عايز اقابله. 


    شيري بصتله بزهول: بببابا وانت عايز بابا ليه! 


    مؤمن بمكر: والله مش فاهمة! 


    اصلي قديم (اصلي قديم)

    دي ماهياش مستهلة لا س ولا ج. انا فاهمك صح انا اصلي قديم. من ايدك دي انا لإيدك دي . ومعاك انا دغري ماشي سليم. 


    شيري ابتسمت: لا مش فاهمة عايزه ليه! 


    مؤمن قرب منها اكتر : عايز اقوله ان بنتك حلوة اوي وجميلة اوي ومجننناني اوي اوي. 


    اااه ياشاغل قلبي عيني دابه . ده انا داخل بيتكوا من بابه . سنين صابر . كله بثوابه شوف بقي التصميم. 


    شيري قلبها بيدق دقات مش عادية كلها فرحة وسعادة ماكنتش متوقعة من مؤمن انه يتقدم لها عايزة تصرخ وتقوله قولها بصراحة فرح قلبي. 


    شيري: عايز تقول كدة لبابا بس. 


    مؤمن اتنهد: شكلك بتحبي شغل الروايات والافلام. تمام وانا مش هحرمك من حاجة. يا سمارة . 


    مؤمن نزل علي ركبته قصادها ومسك ايديها باسها. وبصلها بحب صادق بجد. 


    مؤمن:شيري تتجوزيني! 


    شيري من فرحتها دمعت : مؤمن ااانت بتتكلم جد ولا هزار زي عاويدك. 


    مؤمن قام وقرب منها وهو بيمسح دمعة فرحة نزلت منها: انا عمري ماتخيلت اقولها بجد لاي واحدة . بس انتي عملتي فيا اللي محدش غيرك قدر يعمله.كل حاجة فيكي حبيتها واتمنيتها. 


    الاحلي في عيني بالترتيب عنيك ضحكتك اشوفهم اشيب. انا ماقابلتش كدة في الدنيا . احساسي ده جديد عليا اكيد.


    اااه ياشاغل قلبي عيني دابه. ده انا داخل بيتكوا من بابه. سنين صابر. كله بثوابه . شوف بقي التصميم. 


    شيري ابتسمت:واشمعن انا يا مؤمن . 


    مؤمن قرب من ودنها وهمس بحب: علشان بحبك. 


    شيري مسكت ايده لانها حاست ان كل اللي بيحصل ده جديد عليها كانت اكنها دايخة ومش عارفة تتماسك. 


    مؤمن مسك ايديها بقوة وسندها وابتسم ورفع عنيها ليه تقابل عنيه: بتحبيني! 


    شيري من غير ماتفكر بصت في عنيه بحب: بحبك وبحبك اوي كمان. 


    مؤمن باسها من جبينها بحب : اوعدك يا شيري اخليكي اسعد عروسة في الكون ده. 


    شيري ابتسمت: مصدقاك. 


    مؤمن : طيب هاجي لباباكي امتي بقي. 


    شيري: امممم. هتفق معاه وابلغك. 


    مؤمن ابتسم بخبث وغمزها: طب ايه مافيش حاجة كدة تحت الحساب ما انا جاي لابوكي اهو راضيني بقي كدة وهاتي بوسة. 


    شيري بغيظ ضربته في كتفه:مش هتتغير هتفضل سافل كدة. ده بعينك لما تكتب الكتاب يا حبيبي. 


    مؤمن عض علي شفايفه :هي هتبقي بوسة بس ده انا هموتك بعد كتب الكتاب ده. بس تعالي هنا . قولي حبيبي دي كدة تاني. 


    شيري : ههههههههههه. تؤتؤ


    مؤمن: وحياتي ده انا غلبان. 


    شيري: انت حبيييييبي. 


    مؤمن اتنهد : يالهههوي ياجدعان حد يجبلي ابوها هكتب وقتي هنا. 


    شيري: ههههههههه. يالا يا مصيبة روحني اتاخرت. 


    مؤمن غمزها: قريب مافيش اتاخرت وروحني. هتبقي روحنا علي عش الحب وطير يا حمام. 


    شيري بخجل:ياارب. 


    مؤمن: انا قولت انتي واقعة من زمان ماصدقتنيش. 


    شيري بغيظ: بس يارخم. 


    مؤمن: طيب يالا علشان اروحك واعرف هتعملي ايه مع باباكي ياسمارتي. 

    ......................................


    في الاستوديو الخاص بحمزة التهامي. كانت فتون لوحدها في الاستوديو وكانت في مكتب حمزة وواقفة قصاد صورته وسارحانة وبتغني. (لولا الملامة ل وردة). 


    حمزة كان في معاد برا ومعاه ايمن. ورجع ومالقاش فتون برا قرب من مكتبه لقاها بتغني وقف هو وايمن مصدومين صوتها جميل جدااا.ايمن جه يدخلها . بس حمزة وقفه وشاورله مايتكلمش عايز يسمعها دي اول مرة يعرف ان صوتها حلو كدة. وهي بتغني . ابتسم وسمعها بقلبه. فتون بهياام وهي بتبص لصورة حمزة. 


    لولا الملامة ياهوا لولا الملامة . لفرد جناحي علي الهوا زي اليمامة . واطير وارفرف في الفضا واهرب من الدنيا الفضا. وكفاية عمري. كفاية عمري اللي انقضي وانا بخاف الملامة. 


    حمزة ابتسم: وانا بحبك والله بحبك. 


    فتون بدموع وحزن لما افتكرت كلام ريم ونظرة كل اصحابه ليا وخوفها من اللي جاي . 


    سألوني كتيير. سألوني كتيير سألوني . سألوني عليك . بتحبيه؟

    ايوة . ايوة . وهنكر ليه. بصولي ملام وقالولي كلام جراح. ااااه. فرشولي الارض فرشولي الارض دموع والشمس جراح.


    فتون حضنت صورته بدموع. 

    كل ده كله عشان حبيت. ولا عشان قولت انا حبيت. لولا الملامة . 


    حمزة بإعجاب وهو ايمن سقفوا ليها بقوة. 


    فتون اتخضت ولفت بصدمة وانكسفت. 


    حمزة قرب منها وبصلها بحب:مش معقول انتي صوتك يجنن. ليه ماقولتيش انك صوتك حلو كدة. 


    فتون وشها احمر بكسوف:اااانا . لا مش للدرجة دي. ااانا بس بدندن مع نفسي. 


    أيمن: لا يا فتون فعلا صوتك حلو اوي. كمان ادائك مع الاغنية مقنع . 


    حمزة بصله بغضب وغيرة: أيمن استناني برا. 


    ايمن بإحراج: احممم. حاضر عن اذنكم. 


    خرج ايمن وحمزة بص لفتون تاني : بقولك ايه ايه رئيك. تغني معايا. 


    فتون بزهول: انا! اغني مش ممكن. 


    حمزة بحماس: ايوة انتي. اسمعي مش انتي اللي مخوفك من ارتباطنا انك تحسي انك اقل مني مع انا مش شايف كدة. بس انتي لما تغني معايا هتتشهري في الحفلات والكل هيعرفك ووقتها هيبقي ارتباط اتنين مغنين . ده غير انك هيكون ليكي نسبة من اي حفلة هتتعمل وده هيفرق معاكي ماديا. طبعا قصاد الناس. لانه مايفرقش معايا وانتي عارفة. كمان هتكوني معايا طول الوقت في البروڤة هنا وفي الحفلات. هاه قولتي ايه. 


    فتون متلخبطة ومترددة بس طبعا ثقتها في حمزة مالهاش حدود اتنهدت: انا مش فاهمة كل ده. بس مادمت انت شايف ان ده في مصلحتنا انا موافقة بس انا بنكسف اغني قصاد حد. هعمل ايه قصاد الناس. 


    حمزة قرب منها وبص في عنيها وابتسم: وقتها هخليكي تبصي في عنيا وتغنيلي انا مش هتحسي بالناس. زي ماكنتي بتغني لصورتي من شوية. 


    فتون بكسوف : ااانت سمعتها كلها؟


    حمزة ابتسم: ااه كلها. بس انا عايزك تفضلي واثقة في نفسك وفيا اياكي تخلي حد يقلل منك. انتي حبيبة حمزة التهامي مش اي حد. 


    فتون ابتسمت: ربنا يخليك ليا انت اجمل هدية من ربنا. 


    حمزة باس ايديها وبمكر : وانتي اكبر فتنة من ربنا ليا. مش عارف هصبر عليكي ازاي وانتي قصادي كدة وعمالة تحلوي وتحلوي. كدة ممكن اتهور. 


    فتون: هههههههه. مستحيل تتهور انا عمري مااخاف منك. انا ارمي نفسي في النار لو انت قولتلي ان دي جنة هصدقك واكدب عنيا. 


    حمزة قربها لحضنه بحنين: وانا عمري ماهأذيكي ابدااا. هحطك تاج علي راس الكل. مش هتكوني حبيبتي وبس لا هتكوني مراتي وحبيبتي وشيركتي كمان. انتي بقيتي دنيتي كلها يا فتون. المهم بقي انا عندي ليكي خبرين الاتنين احلي من بعض. 


    فتون :بجد خير قولي بسرعة. 


    حمزة: عرفت مكان محسن الكلب وحاليا بحضرله مصيبة علي مزاجي تليق بكلب زيه. 


    فتون بحزن: مش بحب اسمع اسمه بفتكر اللي حاول يعمله. 


    حمزة بحزن اكبر جواه: وانا اكتر منك. بس انا بيتولد جوايا نااار لما بفتكر اللي عمله مش اللي كان هيعمله . 


    حمزة: احمم. انسي يافتون انتي حاليا بقي ليكي حياة جديدة معايا وليا. ماتفكريش في اي حاجة عدت نهائي. فكري في اللي جاي وبس. انا بقولك بس علشان تتأكدي اني عمري ماهسيب حقك وحقي ابدا. وانا اقسمت هوصله لحبل المشنقة بنفسي ولو ماحصلش هقتله بإيدي. 


    فتون بصتله بحب: بحبك اوي ياحمزة اوي. 


    حمزة اتنهد براحة: طيب ينفع كدة توقعيني من سابع سما وانا في عز حماسي كدة . وتخليني انهاار . يالههوي قولي بحبك ياحمزة كدة مرة كمان. 


    فتون بخجل:حمزة بس بقي انا قولتها كدة . مااعرفش طلعت ازاي. 


    حمزة: ههههههه. طلعت من قلبك يا روحي. وانا كمان بحبك وبموووت فيكي. نقول بقي الخبر التاني. 


    فتون هزت راسها: قول . 


    حمزة : خلاص لقيتلك الشقة الجديدة اللي هتنقلي فيها انتي ووالدتك واختك . ومضيت العقد ومن بكرة هتكوني في الشقة الجديدة. يعني تروحي النهاردة وتجهزوا كل هدومكم بس مش هتاخدي اي حاجة غير كدة. 


    فتون : بجد . ربنا يخليك ليا ببس ايجارها كام وفين وازاي هناخد هدومنا بس طيب هنفرشها ازاي. 


    حمزة قعد وقعدها جنبه: قلبي انا الشقة حاليا بتتفرش. انا اختارت كل حاجة وهما دلوقتي بيفرشوها. وبعدين انا عايزك تنسي خالص بكام ومنين. انا اللي متكفل بكل حاجة. انتي نسيتي اني قولتلك انك ملزومة مني يبقي خلاص. ماتشليش هم حاجة. 


    فتون دمعت:كل ده بتعمله علشاني. انت بجد بتحبني اوي كدة. 


    حمزة مسح دموعها: لا مش بحبك كدة. بحبك اضعاف كدة . فتون انا ماحبتش غيرك ومش عايز غيرك. انتي بقيتي حتة مني . 


    فتون : انا كنت دايما اقول اني حظي قليل وان الدنيا جاية عليا واني مش عارفة افرح. بس اتضح ان ربنا راضي عني وشايلي اجمل واحلي هدية . نصيبي معاك وقدرنا ده. نعمة كبييرة اوي وكتييرة عليا. 


    حمزة ضمها لحضنه بحب وحزن علي اللي حصلها واللي هي لسة ماتعرفوش: انتي اللي ماتستهليش اي حاجة وحشة حصلتلك. انتي جميلة وبريئة وتستاهلي حبي واكتر كمان. 


    فتون ضمته بحب وآمان : ربنا يخليك ليا انا مااقدرش اعيش من غيرك. 


    حمزة ابتسم: ويخليكي ليا يا روحي . ولا انا كمان اقدر اعيش من غيرك ابدااا. 


    وخرجها من حضنه بهدوء. : بستهبل انا واحضنك كتيير. بس غصب عني لما بتكوني قصاد عنيا مش بسيطر علي نفسي وابقي همووت واضمك لحضني. علشان كدة عايز في اسرع وقت نتمم جوازنا. 


    فتون: طيب مش لما تكلم اهلك الاول. 


    حمزة : قلبي انا لمحتلهم اني معجب بيكي وعرفتهم ظروفك وماحدش منهم علق ولا اعترض. بس النهاردة هافتحهم في جوازنا. بس ماتقلقيش. انا مافيش اي حاجة ممكن تخليني ابعد عنك مهما كانت . يالا بقي تعالي ارجعك البيت علشان تلحقي تجمعي حاجاتكم . علشان بكرة الصبح هاجي اخدكم علي الشقة الجديدة . 


    فتون: حاضر يالا بينا . حمزة كنت عايزة اسألك. انت اعتذرت لريم زي ماوعدتني. 


    حمزة ابتسم: ايوة ياستي وصالحتها كمان. وهي تفهمت. عصبيتي يومها وفهمت اني بحبك ومش ممكن هبعد عنك. وبعدين ريم دي صديقة عمر من زمان وعارفاني كويس. 


    فتون : الحمد لله. كنت زعلانة اوي . ماكنتش احب ابقي سبب في اي بعد بينك وبين اصحابك. يعني هترجع تشتغل معانا هنا. 


    حمزة: ايوة هترجع بس مش دلوقتي هي هتسافر فترة كدة مع اهلها ولما ترجع . هتشتغل معانا تاني. يالا بقي علشان مانتاخرش. 

    ......................................


    في ڤيلا مهاب عز الدين . 


    چودي ومهاب قاعدين مع بعض لوحدهم. 


    چودي بخوف: مهاب ابعد شوية علشان انا اصلا ماصدقت بابي رضي عني وعدي المرة اياها . اتلم بقي. 


    مهاب بضيق: ابو كدة بقي انا زهقت. ماتخلصي طيب بقي الشقة الجملي دي. انا كدة مش متحمل. 


    چودي بدلع: الله وايه بقي اللي مخليك مش متحمل . 


    مهاب : طيب بذمتك لما تقعدي تدلعي كدة عليا وانا متكتف ومش قادر اقربلك يبقي حلال ولا حرام. 


    مهاب من وراه ضربه علي دماغه: لا حلال وحياة ابوك الغالي. ماتتلم يالا انت انت مابتحرمش. 


    مهاب اتعدل في قعدته: احمم. ايه بس يا سيادة اللواء انا عملت ايه . دي مجرد همسات بريئة. 


    مهاب: ههههههه. بريئة ماتت مولعة يا ابن سامح. ولا اتقل كدة علشان هنفخك. 


    مهاب بغيظ: طيب مانكتب الكتاب بس لحد الشقة ماتجهز. 


    مهاب: ماينفعش اختها مسافرة وانت عارف . مش هكتب كتابها من غير تمارا. ثم كتاب مين يا اهطل انت . انت عايزني اكتبلك انت وبعدين الجواز. يا ابني اللي زيك ما اضمنوش من هنا لحد الباب ده. انت هكتبلك يوم الفرح وقبل كمان ما الفرح يخلص بربع ساعة. ده انت ممكن تسهينا وتاخدها قبل ما الفرح يبدأ اصلا. 


    چودي: هههههههه. والله يابابي عندك حق مجنون ويعملها. 


    مهاب بعصبية:ليه يعني مافيش ثقة خالص كدة. والله هتحكم في نفسي بس كدة حرام ممنوع الهمس واللمس . 


    مهاب : ههههههه. اقسم بالله . انا فرحان فيك. وبعدين انا لو كتبتلك عليها هلقيك اجوزتها ليلتها انت اصلا متنيل علي عينك ضايع. انا عارف انت ظابط ازاي بس. 


    مهاب: لا ياباشا بقي عندك. انا جامد اوي وبتحكم في نفسي. بس ده حب قلبي بقي بحبها من وهي في اللفة . 


    مهاب قام يدخل اوضته : يبقي تتحكم من دلوقتي وماتقرفنيش معاك. خاليها تخلص الديكورات. واول ماتمارا ترجع بالسلامة اجوزكم وارتاح منكم بقي جاتكم الهم. 


    مشي مهاب. ومهاب قرب من چودي بحماس: سامعة يا چيچي. تخلصي بقي بسرعة ابوس ايدك. علشان نتجوز. 


    چودي بدلع: اممم. ايدي بس. 


    مهاب قرب منها اكتر بشوق:ايديك ايه بس اللي بس دي. دي ايدك ورجلك ووو. 


    مهاب من بعيد:ابعد شوية يا حيوان . احسن اجيلك واكسرلك ايدك دي. 


    مهاب بعد عن چودي وهي بتكتم ضحكتها. 


    مهاب: اوفففف. الصبر يارب. انا مافيش حاجة مصبراني علي المرار ده. غير اني بحبك . الله يلعن ابوا الحب ده. بيقل قيمة الواحد. 


    چودي صعبان عليها وبحنية:وانا كمان بحبك يا هوبا . وعمري ماحبيت غيرك . حقك عليا انا اسفة. والله هخلص الشقة في اسرع وقت. 


    مهاب ابتسم وقرب تاني وباس ايديها: ولا يهمك يا قلب هوبا . انا لو هعدي النار بس اوصلك هستحمل واعدي. انتي مش ممكن تتخيلي انا بحبك قد ايه. انتي روحي يا چيچي. 


    چودي: غمضت عنيها وابتسمت:ياربي عليك انت بتجنني بكلامك ده. 


    مهاب: طيب ابوس ايدك فتحي عنيكي بقي واسكتي علشان انا كدة علي اخري وربنا اقوم اغتصبك وابوكي هنا . ولا يهمني. 


    چودي:ههههههههه. لا لا خلاص اعقل يا رمضان 


    مهاب: واجيبه منين ياختي بقي وانتي واخدة عقلي معاكي. انا اصلا ماشي من غير قلب وعقل سرقتيهم والحمد لله. 


    چودي: ربنا يقرب البعيد ونتجوز. بس يارب تفضل تحبني كدة وماتتغيرش بعد الجواز. 


    مهاب: اتغير مين بس ده انا هستقيل من الدخلية واقعد جنبك بس نتجوز. 


    چودي :هههههههه. 


    مهاب: اضحكي يا تاعبة قلبي انتي . هههههههههه. 

    ......................................


    في ايطاليا بمدينة فلورنسا . داخل محل ملابس شيك جدااا واقفة تمارا مع شهاب. 


    تمارا بعصبية: انت اكيد اتجننت انا مستحيل اشتري الحاجات دي. انا ازاي هلبس الفستان ده ولا الجزمة ايه الكعب ده . علي جثتي . 


    شهاب بتجاهل ليها اختار كل حاجة واداها للبنت علشان تجهزهاليهم. 


    تمارا بغيظ: انت بتستفزني صح . 


    شهاب بهدوء: اولا بقي مافيش عروسة وجاية تقضي شهر العسل وتفضل طول الوقت باللبس ده. انتي لازم تلبسي زي البنات والستات. كمان هنا هنكون معظم الوقت علي البحر ولازم لبس مناسب لكدة. ده غير الحفلة اللي بيجهزولها اخر الاسبوع ده. هتروحي بإيه بقي ممكن اعرف؟


    تمارا بإحراج: اايوة ببس. انا عمري مالبست كدة. 


    شهاب: عارف. اعتمدي عليا وانا هختار كل حاجة. انتي بس اسمعي الكلام. 


    تمارا : ببس انا مش هقدر البس كدة ده لبس مكشوف وووانا .. ااانا. 


    شهاب ابتسم وقرب منها: انتي هتكوني جميلة اكتر لما تتغيري. وخاليكي واثقة اني مستحيل البسك حاجة عريانة ولا قصيرة. ده لبس عادي بس انتي مش واخدة عليه . 


    تمارا ابتسمت: وليه بقي مش هتخليني البس عريان. انا حرة اصلا. افرض عجبتني حاجة وجبتها. 


    شهاب: هاتي اللي يعجبك والاوڤر. هيتلبس في البيت . ماحدش هيشوفه. وده مش كلام . ده امر. يالا اتفضلي قدامي. لسة ورانا مشاوير كتييير. 


    تمارا ابتسمت: اااه يازمن بقي تماارا عز الدين تاخد اوامر منك عجبي. 


    شهاب: ههههههههه. ولسة انتي شوفتي حاجة. ده البوب انا السيطرة يابنتي . 


    تمارا: ههههههههه. 


    شهاب وتمارا اشتروا كل حاجة وروحوا البيت. ولما رجعوا كانوا بيجهزوا علشان يروحوا يراقبوا مهدي كان عنده مقابلة مع اشخاص من الماڤيا . بس المقابلة هتكون في أوتيل وفي غرفة في الاوتيل ده . حجزوا اوضة هما كمان وراحوا الفندق وغيروا هدومهم بلبس تاني وغطوا وشهم وملامحهم. وجهزوا الادوات اللي هينزلوا بيها من تراس الاوضة للدور اللي فيه الغرفة اللي فيها مهدي واللي معاه. ونزلوا فعلا بإستخدام ادوات زي ادوات تسلق الجبال كدة. ووصلوا تراس الاوضة بتاعة مهدي. وبحزر قربوا وسجلوا المقابلة صوت وصورة. بس في نهاية المقابلة حد من الحرس لمح طيف في التراس. وشهاب اخد باله منه. وبسرعة ابتدا يهرب هو وتمارا من التراس بس ماطلعوش اوضتهم . نزلوا لتحت والحرس شافهم وهما بينزلوا بالحبل ده. وضرب عليهم رصاص. شهاب وتمارا نزلوا تحت وخرجوا من الاوتيل وابتدا يحصل قلق والحرس نزلوا وراهم . شهاب بسرعة ركب العربية هو وتمارا. بس حرس مهدي وراهم. بعربية تانية. شهاب كان بيسوق بسرعة جنونية. تمارا فجأة اخدت بالها ان شهاب بيكتم المه. بصت علي دراعه. لقته بينزف. اتخضت . 


    تمارا: شهاب انت انصبت وبتنزف 


    شهاب متماسك ومركز مع عربية رجالة مهدي: ماتقلقيش انا كويس. اسمعي تحت الكرسي اللي انتي قاعدة عليه ده. هتلاقي شنطة طلعيها. 


    عربية رجالة مهدي بتقرب وبيضربه رصاص علي شهاب وتمارا. وشهاب بيضرب عليهم هو كمان . 


    شهاب : بسرعة يا تمارا . 


    تمارا طلعتها :اهي طلعتها. 


    شهاب : افتحيها بقي وهاتي السلاح اللي قصادك . 


    تمارا فتحتها بس استغربت:ده سلاح غريب اوي . ايه ده . 


    شهاب بيتألم: تمارا المرة دي عايز نشانك يصيب اياكي تفشلي. عايزك تنشني علي العربية بتاعتهم كويس. هي طلقة بس وهنخلص منهم. 


    تمارا بخوف ورهبة من الموقف: ححاضر ححاول. 


    شهاب بحزم وعصبية: مافيش محاولة لازم تنشني صح بسرعة. 


    تمارا اخدت نفس طويل وخرجت برا شباك العربية ونشنت وفعلا نشانها اصاب واصابت العربية. 


    شهاب ابتسم بألم: براڤوا عليكي. هاتي بقي الجهاز اللي في الشنطة . 


    تمارا ادتلوا الجهاز. شهاب اخدته وشغله وداس علي زرار. وفي لحظة كانت عربية رجالة مهدي بتلف حاولين نفسها بسرعة وجنون وفجاة انفجرت.. 


    شهاب اخد نفسه وارتاح وكمل سواقة علي البيت . 


    تمارا : مش ممكن ده ايه السلاح ده. 


    شهاب: لسة هتشوفي وتعرفي اكتر معايا. ماتستعجليش. 


    تمارا بخوف عليه: شهاب انا قلقانة عليك . انت بتنزف جامد اوي . اسوق انا طيب. 


    شهاب بيتحامل علي الالم: لا انا هكمل ربنا يستر . وبصلها بقوة

    انا هبقي كويس طول ما انتي جنبي وخير . انا مش مهم المهم انتي تبقي كويسة. 


    تمارا مسكت ايده اللي سايق بيها: وانا جنبك ومش هسيبك . وهعمل المستحيل علشان انت كمان تكون بخير. 


    شهاب ابتسم وكمل سواقة للبيت. 


    #خلصت_الحلقة_نكمل_بعد👇👇👇


    #متابعة_لصفحتى_الشخصية#مهمة_____حب


    #سلسلة_عشق_الرجال_الجزء_الثاني_من_رحم_للإيجار


    #الحلقة__السادسة_عشر


    في مدينة فلورنسا شهاب وتمارا وصلوا البيت بس شهاب كان تعب جدااا من الرصاصة اللي اخدها . تمارا سندته وقعد علي الكنبة . 


    تمارا بخوف رهييب: شهاب انت نزفت كتيير اوي هنعمل ايه هنجيب دكتور منين دلوقتي . 


    شهاب بألم: انتي مجنونة صح . دكتور ايه اللي هنجيبه ده. انتي اللي هتشيلي الرصاصة دي. 


    تمارا برعب: لا لا مستحيل ماقدرش. 


    شهاب بتعب: تمارا اسمعي الكلام .المكان اللي بنخزن فيه الاسلحة هتلاقي شنطة هاتيها بسرعة . 


    تمارا بتوتر: ططيب حاضر. 


    تمارا جابت الشنطة وفتحتها: اهي جبتها. 


    شهاب :يالا عندك المعقم والادوات عقمي وشيلي الرصاصة بسرعة. 


    تمارا: انت بتهزر صح . انا ماعرفش اعمل كدة. 


    شهاب بألم وعصبية: بطلي كدب.انتي لازم تكوني متضربة علي كل الحاجات دي. و مستحيل تترشحي لمهمة زي دي وماتكونيش فاهمة كل ده. 


    تمارا فعلا بتكدب. هي متضربة كويس علي كل ده . بس مش قادرة تقوله ان هو بالذات ماتقدرش تشوفه كدة بيتألم ولا ان هي كمان اللي تداوي جرحه بنفسها. 


    شهاب: انتي ساكتة ليه بسرعة. تمارا الرصاصة دي مش هتموتني. بس لو فضلت اكتر من كدة في دراعي هتسمم. فاهمة. وفرصتك اني اكون واعي معاكي هي 10 دقايق بالكتير. انا بدأت درجة حرارتي تزيد. واسخن من الرصاصة. بسرعة قبل ما اروح منك وابقي لوحدك. يالا. 


    تمارا برعب ودموع وايد بتترعش من خوفها وتوترها: حححاضر. بس ارجوك اتماسك وخاليك معايا. 


    تمارا اخدت المعقم وعقمت الجرح. وطلعت الادوات وبدأت تشيل الرصاصة. شهاب كان بيكتم ألمه بصعوبة وبدا يعرق بشكل كبيير. خرجتها بعد صعوبة. 


    شهاب وجع: اااااااه. 


    تمارا بدموع: اسفة والله اسفة معلش. 


    شهاب بتماسك: يالا اكوي الجرح بسرعة. قبل مايتلوث. 


    تمارا قلبها مش مطاوعها تعمل الخطوة دي. عارفة انها مؤلمة بشكل رهييب. وفعلا كوت الجرح. وشهاب صرخ. 


    شاب: تمااااارااااا. 


    تمارا سابت اللي في ايدها ومسكت ايده : سلامتك يارب انا اللي كنت انصابت. بس انت لا. 


    شهاب بيكتم المه . وبصلها بحب: اوعي تقولي كدة. انا اتحمل اي حاجة الا اني اشوفك بتتأاذي او تتوجعي. تمارا انتي غالية عندي اوي. 


    تمارا بصتله بحب : وانت كمان غالي عندي اوي. 


    شهاب ابتسم بتعب واضح : طيب بصي هتلاقي في الشنطة حقنة مسكنة وحقنة مضاض حيوي . هتديني الاتنين بس المضاض الحيوي ده وريد. خالي بالك. تمارا انا تقريبا بنام . 


    تمارا بدموع:لا لا ياشهاب وحياتي اوعي تنام انا كدة هقلق عليك خاليك معايا. 


    شهاب بيقاوم اغمائته بصعوبة: تمارا بسرعة المسكن. 


    تمارا ادته المضاض الحيوي. والمسكن.وكمان لفتله الجرح. بس شهاب كان خلاص نام ومابقاش حاسس بحاجة


    تمارا كانت مرعوبة عليه لقت درجة حرارته زادت. ولسة الدواء مفعوله مابدأش. قامت وجابت كمادات وبدأت تعمله كامدات. كانت دموعها ودقات قلبها بتزيد مش بتقل . شهاب بقي الآمان والحماية بالنسبة ليها. كمان حبه بقي خلاص متمكن من قلبها بقي صعب تداريه . عدلته كويس ونيمته براحة اكبر وقعدت جنبه علي الارض. كانت بتبصله بحب وحنيين. كانت بتمرر عنيها وايديها علي ملامحه بحنان.وبدأت تمرر ايديها في خصلات شعره بهدوء. 


    تمارا بدموع: تعرف انا كانت اخر حاجة ممكن اصدقها ان انا احب . لا وكمان احب مين . احبك انت ياشهاب. اااه انا بعترف اني بحبك . انا بقولك دلوقتي لاني مافتكرش ممكن تجيني الشجاعة وانت صاحي وعينك في عيني واقولهالك. انا لما شوفت الرصاصة دي. اتمنيت تكون في قلبي انا. بس انت ماتتألمش. انا هكون متطمنة علي نفسي وانا بين ايديك. حبيبي اياك تبعد عني . انا اكتر حاجة رعباني انك ما تحبنيش وعارفة ان ده صعب. لان ملك لسة عايشة في قلبك . مش عارفة انا ليه حظي كدة. عمري مااحب بس يوم ما احب احب واحد قلبه مش معاه. انا عارفة ان قربك مني وتغيرك معايا ده . مش ممكن يكون اكتر من خوف علي آمانة معاك زميلة بتحاول تعلمها وتفمها. بس الغريب اني اوقات بشوف في عنيك نظرة حب. خايفة اصدقها . خايفة اتوهم وبعد كدة اصحي علي كابوس. شهاب انت صعب اي واحدة تعرفك وتقرب وماتحبكش . حبيبي يارب تقوم بخير وتبقي كويس. انا مابعرفش اعمل اي حاجة من غيرك. 


    اخدت ايده في حضنها وضمتها لقلبها وسندت راسها جنبه وفضلت تبصله لحد مانامت هي كمان. 

    ...................................... 

    في المستشفي الخاص بأنس عز الدين . كان عدي وعيلته متجمعين علشان عملية مايا. وانس فضل انها تتعمل عنده في المستشفي علشان يتابع حالة مايا بإهتمام اكبر. 


    مايا كانت خلاص داخلة العمليات . 


    هنا بدموع ماسكة ايد مايا: حبيبتي ربنا يشفيكي وتقوميلي بالسلامة يارب انا وانتي لا. 


    مايا بدموع: لا يا مامي ماتقوليش كدة بعد الشر عليكي. 


    عدي بخوف: دكتور انس ارجوك خالي بالك منها انا مش هتحمل يجرالها حاجة. 


    أنس: ماتقلش حضرتك . انا هحضر معاها العملية علشان اتطمن عليها اكتر. بس دكتور ماهر دكتور ممتاز وان شاء الله مايا هتكون بخير. 


    في غرفة العمليات


    أنس بقلق: دكتور ماهر ارجوك خالي بالك منها . انا خايف عليها 


    دكتور ماهر: ماتخفش يا أنس ان شاء الله هتبقي بخير . انت مش واثق فيا ولا ايه. 


    أنس: لا طبعا واثق فيك . وبتردد عدل نظارته . بببس اصلها غالية عالية بشكل خاص . 


    ماهر بمكر: قولتلي شكل خاص. حاضر ماتقلقش هتبقي كويسة. 


    انس قرب من مايا وابتسم: ممكن تبطلي عياط وتهدي. كدة ضغطك بعد ما ظبطناه هيبوظ تاني. 


    مايا بدموع وخوف: غصب عني انا خايفة . ارجوك خاليك جانبي انا بتطمن وانت معايا من فضلك. 


    أنس بسعادة : ماتقلقيش. انا جنبك مش هسيبك ابدااا. 


    ماهر: هاه يا أنس المريضة الجميلة بتاعتنا جاهزة . 


    أنس: جاهزة اتفضل. 


    بدأ دكتور التخدير يخدر مايا وبدات العملية. 

    ......................................


    في الجونة في شاليه فادي وحلا. 


    فادي: بردوا مش عايزة تروحي الحفلة ! 


    حلا بعصبية: انا اصلا مش عارفة انت ليه عايز تروح. دي ست مش كويسة وانت عايز تروح عندها ليه وكمان تاخدني معاك. 


    فادي بهدوء: ماهو علشان هي مش تمام . عايزك. تروحي معايا. حلا انتي اظن خلاص اتاكدتي اني مستحيل ابص لست غيرك مهما كانت. وسيلا انا عارف دماغها ايه وعارف عايزة توصل لايه. هي متخيلة اني خايف اقرب منها او اضعف. بس هي غلطانة انا اللي بتحكم في نفسي قصاد اغراء الف ست زيها. بس عايزك تيجي معايا الحفلة دي علشان هي بس تتأكد انك معايا دايما وانك انتي حبيبتي وملكة قلبي. واني لو ليا مزاج منها هروح لوحدي مش هخدك . وده كان سهل علي فكرة. كمان انا هقابل هناك عاصم قدري. وده راجل تقيل وبينا شغل وعرفت منه النهاردة انه هيكون عندها في الحفلة . او تقريبا عندها كل يوم. هاه هتيجي ولا اروح لوحدي. 


    حلا اتنهدت: خلاص هروح معاك. بس لو استفزتني وقعدت تتمايص عليك والله هضربها انا بقولك اهو. 


    فادي: ههههههههه. لا يا روحي خالي الضرب ده عليا انا . انا بس لو فكرت تضايقك بكلمة هفرمها. 


    حلا ابتسمت وحضنته: حبيبي انا ربنا مايحرمني منك ابدااا. 


    فادي ضمها بحنان: ولا يحرمني منك يا حبيتي.بس قوليلي حاسك متغيرة كدة ومش مبسوطة في ايه . 


    حلا خرجت من حضنه و اتنهدت بحزن: مش عارفة قلبي مقبوض وحاسة ان حد من مامي وبابي او اخواتي في حاجة . كنت بكلم بابي النهاردة وصوته مخنوق وحزين سألته بس قالي مافيش حاجة . انا خايفة تكون مامي فيها حاجة او تكون زعلانة مني وتعبت وبابي مخبي عليا. 


    فادي ابتسم بحنان ورفع عنيها لعيونه: ماتخافيش يا روحي لو حد منهم كان تعبان كان علي الاقل بابا قالي ماانا بكلمه هو وماما كل يوم . وعموما احنا كلها يومين وهننزل القاهرة. انا سايب الشركة بقالي كتيير والشغل تقل علي بابا. اهدي حبيبتي ان شاء الله كل حاجة تمام . 


    حلا: يارب يافادي . 


    فادي بمكر قربها ليه اكتر: احممم. هو انتي اتطمنتي علي الولاد خلاص في الشاليه بتاعهم مش كدة. 


    حلا ابتسمت: ايوة وبتسأل ليه بقي. 


    فادي : هي دي محتاجة سؤال طبعا علشان عايزك في موضوع مهم جداااا. 


    حلا : هههههههه. اهاه. ده اللي هو ايه. 


    فادي غمزها: عايزين نتناقش اذا كان الكلام في البحر احلي ولا علي اليخت ولا هنا ولا فين بالظبط. علشان هيفرق معايا جدااا. 


    حلا بدلع : هههههههه. حبيبي انت الكلام معاك جميل في اي وقت واي مكان. المهم اني معاك. 


    فادي ضمها وابتسم: اممم. افهم من كدة انك دايما بتكوني مبسوطة. 


    حلا بحب: طبعاااااا.ده كفاية بس ان تكون عنيا شايفاك وايدي لمساك وووو. 


    فادي: هاه وايه كمان بقي عايز اللي جاية دي. 


    حلا عضت علي شفايفها بخجل: تؤتؤ مش هقول افهم انت بقي. واقول انا اقصد ايه. 


    فادي قام وشالها : تؤتؤتؤ. انا ماعنديش وقت اتكلم. انا حالا هنفذ. 


    حلا حضنته وهمست : بحبك. وبتمني تفضل كدة علي طول. 


    فادي ضمها لحضنه بحب : انا وعدتك ومش هرجع في وعدي. وعمري ماهتغير ابداااا. انا كنت غلطان لما حرمتك من حبي وحناني . كنت غبي خايف تفهمي ده ضعف مني. لكن خلاص بعد بعدك عني وفرقتنا احنا وولادنا ودموعك اللي نزلت من حزنك مني. مابقاش عندي استعداد ابداااا اني اخسركم تاني. وفهمت ان الحب عمره ماكان ضعف. خصوصا مع حبيبة بتحبني ودايبة فيا من يوم ماعنيها فتحت علي الدنيا دي. حبيبتي انا لو جرحتك تاني انا اللي بقولهالك عاقبيني ياحلا وابعدي وماترجعيش. لاني وقتها هكون اغبي انسان في الدنيا واستاهل اي عقاب منك . 


    حلا ابتسمت بدموع: والله انا بحلم. بجد بحلم. معقولة انت فادي انت بتقولي انا الكلام ده. مش مصدقة. بس حبيبي وحياة حبك وحنانك اللي ماشوفتش زيهم ابداااا. انا اللي عمري ماعبعد عنك تاني حتي لو اتغريت شوية حتي لو جرحتني هفتكر كلامك ده وهعزرك. وعمري ماهسيبك . اسيبك ازاي وانت روحي 


    فادي ضمها سند جبينه علي جبينها واتنهد بشوق : بحبك. بحبك ياحلا . 


    حلا غمضت عنيها بشوق اكبر من شوقه ولهفة لكل نفس من انفاسه اللي بتخرج مع كل كلمة منه: بحبك يا حبيبي بحبك . 

    ......................................


    في فلورنسا طلع النهار من تاني. وشهاب بدأ يفوق ويفتح عنيه واول ماحرك دراعه المصاب اتألم بس كمان لقي دراعه السليم تقيل استغرب وبص لقي تمارا قاعدة علي الارض جنبه و حاضنه دراعه ونايمة عليه . ابتسم وهو بيبص لملامحها الجميلة . 


    شهاب: قد ايه انتي جميلة . ليكي حق تخبي جمالك ده ورا قناع القوة والرجولة اللي بتتقمصيه . اصلك لو كنتي بتدلعي كدة مع حلاوتك دي كانت بقت مصيبة.


    وحرك دراعه المصاب بألم وشال خصل شعرها بهدوء وملس علي خدها بحنان. 


    شهاب: تمارا ... تمارااا. 


    تمارا ابتدت تصحي وتفتح عنيها ولما شافت شهاب صحي ابتسمت بفرحة . 


    تمارا: شهاب . انت فوقت سلامتك الحمد لله انك بقيت كويس. انا كنت هموووت من خوفي عليك. 


    شهاب ابتسم اكتر: بجد خوفتي عليا اوي كدة. 


    تمارا بلهفة :اااه والله كنت مرعوبة عليك لما روحت في النوم مابقتش عارفة ده نوم ولا اغماءة ولا ايه. وكمان انت سخنت اوي . انا مش عارفة الليلة دي عدت عليا ازاي. 


    شهاب :بجد مش عارف اقولك ايه. انتي تعبتي معايا امبارح اوي كمان فضلتي طول الليل قاعدة جنبي في الارض كدة ومانمتيش في اوضتك وبمكر كمان من خوفك عليا فضلتي حاضنة دراعي اوي. 


    تمارا لقت انها لسة لحد دلوقتي حاضنة دراعه ومش واخدة بالها. سابته بخجل وتوتر. 


    تمارا : اااااه. ااااصل انا ااانا . 


    شهاب ضحك من توترها: ههههههههه. عارف اكيد كنتي خايفة انا عارف . 


    تمارا بعصبية: مين دي اللي خايفة ده انا اخوف بلد. 


    شهاب: هههههه. يالهههوي قلبت في ثانية . ماكنتي كيوت ورقة من شوية . مابتلحقيش . 


    تمارا ابتسمت: طيب بطل رغي بقي وسيبني اروح احضرلك الفطار انت اكيد جعان. 


    شهاب بشكل مسرحي:ياعيني عليكي يا تمارا لهو انتي نمتي من غير عشاء. اكيد في كلااااب بتهوهو في بطنك انتي مش واخدة علي كدة. 


    تمارا بغيظ: عارف لو ماكنتش مصاب كنت رزعتك بوكس دلوقتي. انت محسيني اني باكل كتيير. ده اقل من العادي علي فكرة. 


    شهاب: هههههههه. كل ده واقل من العادي يابنتي انتي ناقص تاكليني معاكي .ده انتي لو مش رياضية وشغلك فاحتك. كان زمانك شبه الكورة. 


    تمارا: تصدق انا غلطانة اني بفكر فيك قوم بقي كدة واكل نفسك . انا هروح افطر. 


    شهاب بتمثيل: ااااه .هو دراعي بيألمني ليه كدة . انا كمان بدأت اسخن تاني اااه. 


    تمارا بخوف قربت منه وحطت ايديها علي راسه : ااااه تصدق صح. اانا حالا هديك الحقنة ده معادها. ببس ثواني اجبلك حاجة تاكلها الاول كدة غلط عليك . الجرعة زيادة من امبارح وانت ما اكلتش. 


    شهاب بيمثل التعب: طيب ممكن تسنديني لحد اوضتي ادخل اخد حمام علي ما انتي تحضري الفطار. 


    تمارا بقلق واضح علي ملامحها: ححاضر تعالي معايا. 


    شهاب قام معاها وهو مش تعبان للدرجة دي وكمان ممكن يتحرك لوحده. بس هو كان عايز يأكد احساسه انها فعلا جواها حاجة ليه وانها خايفة عليه من قلبها. سند عليها وحط ايده علي كتفها وضمها بقوة اكنه هو اللي بيسندها مش هي. تمارا كانت جواها احاسيس كتيير خوف عليه. فرحة بسلامته . قلق من اللي جاي.توتر من قربها منه ولمسته ليها . 

    وصلته اوضته ودخلته وبعدت عنه. 


    تمارا: يالا ادخل خد حمام بسرعة وخالي بالك ماتجبش مايا علي الجرح لحد مايلم لسة مفتوح. 


    شهاب بمكر: طيب ممكن تساعديني وتقلعيني التيشرت دي . 


    تمارا بخجل : لا لا انت حاول. 


    شهاب بيتألم: بس دراعي بيوجعني هو التيشرت بس. 


    تمارا قربت منه بتوتر وخجل وخدودها احمرت غصب عنها وقلعته التيشرت بإيد بتترعش من الموقف الجديد عليها معاه ده. وحاولت تبعد بسرعة بس شهاب قبل ماتبعد ماادهاش فرصة حاوطها من خصرها وقربها لحضنه وبص في عنيها بإحتياج حقيقي لقربها منه. 


    شهاب: رايحة فين . 


    تمارا بتوتر وانفاس سريعة: ااانا لازم اخرج ععلشان اجهزلك الاكل. ارجوك ابعد. 


    شهاب قرب منها اكتر وهو بيضمها ليه: تمارا انا متشكر اوي علي وقوفك معايا . تمارا انا عايزك جنبي علي طول ماتبعديش ممكن. 


    تمارا دقات قلبها بتزيد وتدق بقوة بصتله بحب: وانا جنبك ومعاك مش هسيبك. 


    شهاب ضمها بقوة وهو بيتنفس في حضنها بشوق:تمارا انا محتاجلك حقيقي محتاجلك . انا مش عارف ليه انتي بس عايزك جنبي. 


    تمارا اتفاجأت من حضنه حاولت تبعد بس هو ضاممها بقوة صعب تبعد هي كمان كانت محتاجة لحضنه ده. عمرها ماجربته قبل كدة ضمته وسندت راسها علي كتفه. وانا كمان محتجالك وعايزاك جنبي. 


    فضلوا شوية في حضن بعض مش حاسين بالوقت ولا بوضعهم ده. فجأة تمارا اتأنبت هي ازاي عملت كدة فاقت من سرحانها في حضنه وبعدت عنه. شهاب خرجها من حضنه وهو كمان اتحرج من اللي حصل. 


    شهاب: احممم. تمارا انا اسف مش عارف انا ازاي عملت كدة . اانا فعلا واضح ان السخونية ماثرة علي دماغي. ياريت ماتزعليش. 


    تمارا بخجل: احممم. لا لا مافيش حاجة. اانا كمان لازم اخرج بسرعة علشان تاخد حمامك. عن اذنك . 


    خرجت تمارا وشهاب مسك دماغه بقوة وجز علي سنانه: انت ايه اللي عملته ده. انت مجنون انت عايز منها ايه . تقربها وتعشمها ليه . غبي يا شهاب غبي. خبط الحيطة بإيده ودخل الحمام. 


    تمارا في المطبخ بتحضر الفطار وسارحانة : ازاي يا تمارا كنتي بالضعف ده . ازاي بتدوبي في وجوده بالشكل ده. طيب هو يقصد ايه بإنه محتاجني وعايزني جنبه . ههو فعلا ممكن يكون بيحبني ولا دي تهيأت وهو فعلا بيخرف من السخونية. واتنهدت بحيرة . اااااااه كان مستخبيلك فين ده بس يا تمارا.

    ......................................


    في مرسي علم 


    چنا واقفة مع العمال بتتكلم معاهم . وشايفة مروان واقف بعيد بيتكلم في الفون وشكله متعصب. قربت منه تشوف ماله . 


    مروان بعصبية: يا ريما ارجوكي ارحميني. انا مش هجيب عيل من الشارع افهمي. انا مش هربي غير ابني وبس. 


    ريما: وانا بقولهالك بقي ايما تعمل العملية او اتبني طفل او تطلقني يا مروان . وانا اتبني طفل لوحدي واربيه. 


    مروان بصدمة : تطلقي يا ريما . هو ده حبك ليا فعلا عايزة تطلقي علشان طفل غريب عنك وماتعرفيهوش وتبعيني انا. طيب احب اقولك انك لو مطلقة يا هانم مش هتقدري تتبني طفل. لازم يكون في عيلة مش ست لوحدها.


    ريما بندم علي تسرعها: مروان ااانا اسفة مش عارفة قولت كدة ازاي ارجوك سامحني. انت عارف انا بحبك قد ايه . 


    مروان بحزن: ما تتاسفيش. انتي قولتي اللي جواكي واللي فعلا عايزه ومحتجاه. انتي محتاجة طفل اي طفل. بس انا محتاج زوجة وحبيبة وكنت عايش معاكي ومفضلك علي احتايجي للابوة. واني اكون اب. بس مادامت هي كدة وبقت علاقتنا مصلحة. يبقي خلاص ياريما كل واحد يعمل اللي يريحه. 


    ريما: تقصد ايه . انت ناوي علي ايه . 


    مروان: ماتشغليش بالك انتي. باللي ناوي عليه . يالا سلام انا عندي شغل . 


    ريما: مروان انت نازل الاجازة دي . 


    مروان بسخرية: ايه وحشتك. ولا واخدالي معاد مع واحدة من اللي كل مرة تجبيهالي. 


    ريما: مروان انت لازم تقدر ظروفي واللي انا فيه . انت ليه اناني كدة. 


    مروان: انا اناني! هاه . طيب يا ريما اللي تشوفيه. بس انا مش نازل الاجازة دي. عندنا شغل مهم. انتي عايزة تيجي تعالي . يالا سلام. 


    قفل مروان ولف لقي چنا واقفة عقد حاجبه. 


    مروان: چنا! واقفة كدة ليه؟


    چنا بتردد: ااانا اااصل لقيت صوتك عالي وشكلك متعصب. فقولت اشوف مالك . ااانا اسفة . 


    مروان ابتسم بهدوء وحط ايده في جيبه : وانتي ليه مهتمة اذا كنت متعصب ولا متضايق . 


    چنا بإحراج: لا لا ابدااا. انا مش قصدي اتدخل في خصوصياتك اانا اسفة عن اذنك. 


    مروان شدها من ايديها ولفها ليه وبص في عنيها: علي فكرة انا محتاجلك جدااا. عايز اتكلم معاكي محتاج افضفض لحد. وانتي بقيتي قريبة مني اوي. وبرتاح في كلامي معاكي ممكن. 


    چنا ابتسم


    تكملة الرواية من هناااااااا 

    لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

    بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

    متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

    الرواية كامله  من هناااااااااا

    مهمة حب من هناااااااااا

    مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا

    مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



    تعليقات