رواية اشلاء انثي الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نور الشامى
رواية اشلاء انثي الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نور الشامى
ظلت تركض بشده وهي تحاول الهروب منهم وتخبئ جسدها الشبه عاري حتي وصلت الي احدي الفيلات الفخمه وللحظ ان الباب الرئيسي كان مفتوحا فدخلت بسرعه واختبأت خلف احدي الاشجار وهي تنظر بتوقب لهؤلاء الشباب تتوقع قدومهم في اي وقت حتي وقف امامها شاب طويل القامه ذو عيون بنيه حاده وشعر اسود كثيف وبيده مسدس فنظرت الي رعب وجاءت لتتحدث ولكن فجأه وجدت شخص ضخم يأتي من خلفه فوقعت علي الارض فاقده .... فتحت عيونها ببطئ شديد فوجدته يجلس علي الكرسي المقابل وامامه اللاب توب فنهضت من علي الفراش بفزع وتحدثت بخوف مردفه: معملتش حاجه والله العظيم
نظر الشاب اليها بدهشه ثم تحدث بجديه مردفا: انا مقولتش انك عملتي حاجه اهدي انتي مين وكنتي مستخبيه عندي ليه
الفتاه بتذمر : انا مش حد انا اسمي لينا كان فيه ناس وحشين بيجروا ورايا هو انت اسمك اي
الشاب بضيق: اسمي مراد عز الدين مين بقا الوحشين دول وفين اهلك
لينا ببلاهه: اهلي مين مش عارفه انا معرفش حاجه
مراد بضيق: ازااي يعني مش انتي ليكي اهل
لينا: معرفش حاجه انا معرفش حد انا عايزه اغير هدومي علشان وحشه
نهضت لينا من علي الفراش وبدأت في ازاله ملابسها فتحدث مراد بحده مردفا: استني انتي مجنونه اي ال بتعمليه دا
لينا بعدم فهم: هغير هدومي هي وحشه
مراد بحده: وانتي عادي تغيري هدومك كده قدامي انتي شكلك هبله انا هخرج وهخلي حد يبعتلك اي حاجه تلبسيها لحد ما اعرف انتي مين
لينا بخوف: انا مبعرفش اغير تدومي لوحدي خليك معايا هتجيب مين
مراد بأستغراب: هو اناي فاقده الذاكره ولا مجنونه ولا انتي بتستعبطي
لينا بدموع: عيب متقولش كده علي حد انا مش مجنونه
مراد بضيق: خلاص متزعليش انا مش عارف اناي طلعتيلي منين انا هخرج وهجيبلك واحده هتساعدك متقلقيش
القي مراد كلماته ثم خرج من الغرفه وقام بأتصال هاتفي ثم ذهب الي احدي الغرف وطرق الباب ففتحت له سيده عجوز وتحدثت مردفه: خير يا بيه اتفضل
مراد بضيق: اسف يا داده وفاء اني صحيتك متأخر كده شوفي اي هدوم من بتاعت الخدم بس تكون نظيفه وروحي علي اوضه الضيوف هتلاقي واحده هناك ساعديها في اللبس وحاولي تعرفي منها اي معلومه
وفاء بأستغراب: حاضر يا ابني انا هروح وهخلي حد يحضرلك العشا
مراد: شكرا يا داده مش عايز اكل هي ماما نامت ولا مش في البيت
وفاء: لا هي نايمه لكن انسه مي مع استاذ اياد لسه مجرش لحد دلوقتي
مراد بضيق: ماشي روحي انتي وانا هتصرف
ذهبت وفاء من امام مراد فاخذ هاتفه وقام ببعض الاتصالات ولكن لم يتلقي رد اما عند وفاء اهذت الملابس ودخلت الي الغرفه فوجدت لينا جالسه علي الفراش تحاول ان تبدل ملابسها فتقدمت منها وتحدثت بأستغراب مردفه: بتعنلي اي يا بنتي اساني انا هساعدك
لينا بخوف: انتي مين
وفاء بابتسامه: متقلقيش يا حبيبتي انا اسمي داده وفاء هساعدك في اللبس
اقتربت وفاء منها وساعدتها في تبديل ملابسها ثم جلست بجانبها وتحدثت مردفه: قوليلي بقا يا حبيبتي انتي مين اهلك وفين
لينا بتذمر: يووه كلكم بتقولرا اهلي دول وانا مش عارفه هما مين اصلا بس انا كنت في المستشفي وعموا ال هناك قالي امشي من هتا بسرعه ومتجيش هنا تاني وخوفني وانا مشيت
وفاء بضيق: وهو مين الراجل ال قالك امشي دا وبعدين انتي كنتي في المستشفي ليه كنتي تعبانه
لينا بضيق: مش عارفه معرفش حاجه
وفاء بابتسامه: خلاص يا حبيبتي نامي وارتاحي دلوقتي وانا هقوم اروح اوضتي
لينا وهي تمسك يديها وتتحدث بخوف: لا يا طنط والنبي انا بخاف انام لوحدي خليكي هنا
وفاء بدهشه: طيب يا حبيبتي نامي وانا جمبك اهه
في تمام الساعه الثالثه صباحا شعرت لينا بحرمه في الغرفه ففتحت عيونها ولم تجد وفاء ووجدت شاب يدخل الي الغرفه ويضيئ النور وعندما وجدها صرخ بشده وتحدث بحده مردفا: انتي مييين واي ال جابك هنا
لينا ببكاء: ابعد عني انت مين
جاء مراد علي اثر صوتهم فركضت لينا واختبأت خلفه فتحدث مراد بحده مردفا: انت اي ال دخلك هنا
اياد بضيق: مكنتش عايز انام في اوضتي انهارده هي مين دي
لينا ببكاء: هو دخل هنا ليه وبيزعقلي
اياد بحده: انا مزعقتش بلاش كدب انتي مين اصلا
مراد بعصبيه: اخرس خالص الساعه كام في ايدك دلوقتي
مي بأستغراب: مين دي يا ابيه
مراد بعصبيه: ملكيش دعوه حسابك معايا بعدين انا بكلم الباشا دا دلوقتي انطق الساعه كام
اياد بأحراج: احم الساعه 3
مراد بحده: الساعه 4 الا ربع واخد اختك ومسهرها لحد الساعه 4 الا ربع طيب انت فاشل وبايظ من زمان وكلنا عارفين لكن تاخد اختك تسهرها في الديسكوهات لحد الساعه 4 الا ربع
مي بضيق: يا ابيه والله احنا كنا هنيجي بدري بس
مراد بعصبيه: قولت اخررسي يلا علي اوضتك مش انتي ال غلطانه ال غلطان الفاشل ال واقف قدامي دا
نظرت لينا اليه وانفجرت في الضحك بشكل طفولي فتحدث اياد بعصبيه مردفا: انتي بتضحكي علي اي وبعدين انتي ميين اصلا علشان تضحكي عليا كده
مراد بحده: امشي علي اوضتك وحسابنا مع بعض بكره
ذهب اياد ومي بسرعه الي غرفتهم وجاء مراد ليذهب فتحدثت بخوف مردفه: انت رايح فين انا بخاف انام لوحدي وطنط ال كانت هنا كدبت عليا ومشت
مراد بضيق: يعني مطلوب مني اي انام جمبك يعني
لينا: ايوه علشان انا بخاف انام لوحدي
جاء مراد ليتحدث ولكن فجأه قاطعه صوت طلقات ناريه في الخارج وووووو
الفصل الثاني
اشلاء انثي
ارتعبت لينا ومسكت ايد مراد وهي تتحدث بخوف مردفه: متسبنيش هما هيقتلوني
مراد بضيق: اهدي مفيش حاجه انا هنزل اشوف اي ال حصل
لينا ببكاء: لا لا هيقتلوني هيقتلوني
مراد بضيق: طيب تعالي نعايا متخافيش محدش يقدر بعملك حاجه طول ما انتي هنا
مسكت لينا ايد مراد بقوه ونزلوا الي الاسفل ثم الي الحذيقه فوجد مراد الحراس يقفون امام اسطبل الخيول فتحدث مراد بعصبيه مردفا: اي ضرب النار دا
الحارس بخوف: الخيل يا فندم خرج فالحارس ضرب نار غصب عنه والله في الهوا
مراد بغضب: انتوا بهايم ازاي تضربوا نار في رقت زي دا وبعدين متعرفوش تدخلوا الخيل وخلاص من غير دوشه
الحارس: اسفين يا فندم
نظرت لينا اليهم بتذمر ثم صعد مراد ودخل الي غرفه الضيوف وتخدث بضيق مردفا: يلا نامي وانا قاعد اهه مش همشي
لينا بابتسامه: ماشي بس متمشيش
ذهبت لينا الي الفراش وبغد دقائق غفت في نوم عميق وايا مراد نام مكانه علي الاريكه وفي الصباح استيقظ مراد ثم خرج من الغرفه وذهب الي غرفته واخذ حنام دافئ وارتدي ملابسه وذهب دخل مراد الشركه وخلفه اثنين من حراسه فوقف الجميع احتراما لع حتي وصل الي مكتبه واشار للسكرتيره ان تأتي خلفه ... دخلت السكرتيره الي المكتب ومعها بعض الاوراق ثم تحدثت بتوتر مردفه: دي اوراق الصفقه يا فندم ودا ملف الموظفه الجديده هي قاعده بره
مراد بجديه: عشر دقايق ودخليها وابعتي لأحمد خليه يجيلي دلوقتي
السكرتيره: حاضر يا فندم
خرجت السكرتيره واتصلت بأحمد ليذهب الي مراد فجلست الفتاه امامها وهبةي تشعر بالضيق الشديد ثم تحدثت مردفه: وبعدين يا فايزه هفضل قاعده كتير كده
فايزه بضحك: بصي بقا علشان تعرفي تتعاملي مع مراد بيه هحكيلك عنه شويه بصي يا ستي مراد عز الدين دا من اكبر رجال الاعنال في البلد هو اصلا متخرج من كليه اقتصاد وعلوم سياسبه بتقدير جيد جدا عنده 28 سنه بالرغم انه سنه صغير بس شاكر اري في شغله عنده شركه بره مصر بس دي ال بيديرها واحده اسمها جاكلين وفيه اشاعات بتقول انها خطيبته المستقبليه شخصيته بقا عصبي اوي وبارد اوي يعني الشخصيه وعكسها وعبقري في ناس بتقول عليه مغرور وناس بتقول عليه متواضع بس انا شايفه انه عامل حدود وبيتعامل مع كل واحد علي حسب شخصيته معندوش في الشغل هزار واكبر رجال الاعمال بيخافوا منه خسر قبل كده شركه كل اسهمها في ضربه واحده والشركه في خلال اسبوعين اعلنت افلاسها بيكره الخداع والمدب ومش بيرحم اي حد بيكدب عليه ولا بيخدعه
رشا بخوف: يا نهار اسود دا مرعب يا بنتي و
وفجأه وقفت فايزه عندما وجدت احمد قادم اليها ثم تحدثت بابتسامه: اهلا يا فندم مراد بيه في انتظارك
نظر احمد الي رشا الجالسه ثم تحدث بضيق مردفا: مين دي
نهضت رشا من مكانها ثم تحدثت بتوتر: انا .. انا رشا يا فندم سكرتيره مدير الحسابات الجديده
احمد بسخريه : السكرتيره بتاعتي يعني وانا اول اخر وتحد يشوفك حلو اووي فايزه نص ساعه ودخليها مكتب مراد
فايزه بأرتباك: حاضر يا فندم
دخل احمد الي المكتب فتحدث رشا بخوف مردفا: مين دا كمان
فايزه: دا استاذ احمد السيوفي صاحب استاذ مراد المقرب وشريكه تقريبا بس مش في كل الشغل ونفس شخصيه استاذ مراد فوله واتقسمت نصين ويبقي خطيب انسه مي اخت استاذ مراد
عند مراد دخل احمد وجلس علي الكرسي بضيق فنظر مراد له وهو يقرأ الملفات ثم تحدث مردفا: مالك يا ابني
احمد: فكك دلوقتي قولي بقا اي حكايه البنت ال بتقول عليها دي
مراد بضيق: معرفش والله يا احمد كل ال اعرفه ان اسمها لينا بس البنت شكلها مش طبيعيه تحس ان تصرفاتها زي الاطفال وعقلها تعبان باين انا اتصلت امبارح بمروان هو ظابط ويعرف اكتر يتصرف وقالي هيحاول يعرف اي حاجه وانت شوف اي دكتور وابقي ابعتهولي انهارده يشوفها
احمد: خلاص تمام .. اخوك فين هو ينفع لعب العيال دا
مراد بحده: هو لسه موصلش لحد دلوقتي
احمد: لا ومينفعش كده يا مراد اياد مش صغير علي لعب العيال دا لازم يركز شويه في الشغل احنا مش هنعمل كل حاجه لوحدنا
مراد بعصبيه: جاي دلوقتي تقولي كده كل لما اجي اعاقبه انت اول واحد بتدافع عنه اتفضل روح اتصرف انت وهاته حتي لو هتروح تجيبه من سريره
احمد بمزح: خلاص يا عم اهدي متتعصبش كده انا ماشي يلا نتقابل في البريك
القي احمد كلماته وخرج من المكتب فأخذ مراد هاتفه واتصل بالبيت حتي يطمأ علي لينا واخبرته وفاء انها مازالت نائمه في قصر عز الدين وبالتحديد في غرفه مي نهضت من علي الفراش علي صوت رنين هاتفها واجابت بكسل مردفه: ايوه يا احمد
احمد بحده: الساعه 11 مش المفروض عندك محاضره الساعه 10
انتفضت مي من مكانها ثم تحدثت بلهفه مردفه: والله العظيم نسيت خالص انا هقوم البس بسرعه وامشي
احمد : خلاص المحاضره اكيد فاتتك اقعدي انهارده في البيت مفيش داعي للخروج وانا هاجي مع مراد وروحي اوضه اياد صحيه وخليه يجي بدل ما ابعت اخوه يجيه يطين عيشته
مي بضيق: حاضر حاضر سلام
نهضت مي من علي الفراش وغسلت وجهها ثم ذهبت الي غرفه اياد فوجدته مازال نائم فأقتربت منه وفجأه صرخت بصوت عالي مردفه: ايااااااااااد القصر بيولع قوووم
انفزع اياد من نومه ثم تحدث بلهفه مردفا: فييين يلا بسرعه نهرب
نظرت مي اليه ثم انفحرت في الضحك فنظر اليها اياد وتحدث بعصبيه: والله العظيم اناي رخمه وقليله الادب
مي بضحك: معلش معلش قوم بسرعه الا احمد اتصل وبيقول ان ابيه مراد ناوي يجي يطين عيشتك لو كروحتش الشركه في ظرف نص ساعه
اياد بحده: طيب امشي بسرعه علشان اروح اغير هدومي
خرجت مي من الغرفه وكانت ذاهبه للمطبخ ولكن تذكرت التاه التي رأتها امس فدخلت الي غفه الضيوف وجدتها السه علي الغراش تبكي بشده فأقترت مي منها وتحدثت بلهفه مردفه: مالك انتي بتعيطي ليه حد ضايقك
لينا بخوف: ابعدي عني انتي هتقتليني انا معملتش حاجه
مي بدهشه: لا والله متخافيش انا مش هعملك حاجه بس اهدي بطلي عياط
لينا بخوف وبكاء. : بالله عليكي خليه يجي هو مشي وسابني ليه
مي : طيب بطلي عياط وانا هخليه يجي انتي قصدك علي ابيه مراد صح بصي قومي معايا تعالي لما اوريكي اوضتي واختاري فستان حلو من عندي البسيه بدل اللبس دا ونعل اكل علشان انا جعانه ونتصل بأبيه مراد يجي هو مش انتي جعانه
لينا ببراءه: ايوه انا جعانه اوي ومحدش جابلي اكل من زمان
مي بابتسامه: طيب يلا امسحي دموعك وتعالي معايا متخافيش
شعرت لينا ببعض الراحه ثم مسحت دمعها ومسكت ايد مي وذهبوا الي غرفتها فتحدثت لينا بابتسامه: اوضتك حلو اوي
اقتربت مي من الخزانه ثم فتحتها وطلبتمن لينا ان تختار ما يعجبها فأختارت لينا فستان باللون الزهزي به رباط باللون الابيض عند وسط الفستان علي شكل فيونكه يصل الي بعد الركبه ثم ساعدتها مي لترتديه ومشطت لها شعرها ونزلوا الي الاسفل فنظرت اليهم وفاء بابتسامه وتحدثت مردفه: صباح الخير يا اميراتي احضرلكم الفطار
مي: ياريت يا داده حضريه بسرعه الا احنا هنموت من الجوع
ابتسمت وفاء ثم دخلت الي المطبخ واحضرت الطعام وجلسوا علي طاوله الطعام واثناء تناولهم الطعام لمحت لينا سيده في الخمسينات تقريبا تنزل من علي درجات السلم يبدوا علي ملامح وجهها الجديه الشديده فنظرت اليها السيده بدهشه وتحدثت مردفه: مبن دي يا مي صاحبتك
مي: لا يا مانا دي ابيه حابها امبارح داده وفاء بتقول انها مانت مستخبيه ورا الشجره
علا بضيق: ومن امتي اخوكي وهو بيقعد هنا معانا هنا وبعدين مش يعرف مين الاشكال ال بيدخلها البيت الاول
ارتعب لينا من صوت علا المرتفع نسبيا وشعرت ني ايضا بخوفها فتحدثت بضيق مردفه: ماما بعد اذنك مينفعش كده دي ضيفه عندنا
علا بعصبيه: هو انتي هتعلميني اتكلم ازاي كمان
ارتعبت لينا ونهض من علي الطعام ثم اقتربت من مي واختبأت خلفها فتحدثت علا بسخريه مردفه: ودا اسمه اي دا كمان هو اي الاشكال دي
بدأت لينا في البكاء فتحدثت مي بعصبيه مردفه: ماما حرام عليكي مينفعش كده بقا عيب ال بتعمليه دا
نظرت علا اليها بغضب ورفعت يديها لتصفعها علي وجهها ولكن فجأه مسك شخص يديها وووووو
الفصل الثالث
اشلاء انثي
انصدمت علا عندما وجدت اياد يمسك يديها ثم نظر اليها وتحدث بغضب مردفا: مين عطاكي الحق انك تمدي ايدك علي اختي
علا بعصبيه: اتكلم معايا بأحترام يا ولد متتساش اني امك وبعدين هي اختك بس دي بنتي
اياد بحده: مراد قالك مليون مره ملكيش علاقه بتربيه حد فينا يبقي مش من حقك تمدي ايدك علي حد فينا
لينا ببكاء: مي هي هتقتلنا
علا بغضب: اخرسي يا حيوانه اناي وقعتيلنا من اي مصيبه
اختبأت لينا اكثر خلف مي ومسكتها من ملابسها بشده فنظر اياد الي والدته وتحدث بحده مردفا: ملكيش علاقه بحد في البيت دا لا اختي ولا حد تاتي مفهوم يا علا هانم .... وانتي يا مي يلا هاتيها وتعالوا معايا الشركه
مي بضيق: حاضر
التفتت مي الي لينا وتحدثت بهدوء مردفه : حبيبتي متخافيش يلا تعالي عبشان هنروح لمراد
لينا بخوف : لا انا مينفعش اطلع من هنا هيقتلوني لو طلعت
اياد بابتسامه : بصي انا اسف علشان زعقتلك امبارح مكنتش اعرفك ومتخافيش انا هكون معاكم يعني محدش يقدر يقربلك
مي بابتسامه : متخافيش اياد مش هيخلي خد يقربلك يلا نمشي
مسكت لينا يد مي وذهبوا كان اياد يقود السياره وهو يشعر بضيق شديد حتي وصلوا الي الشركه فتحدثت لينا بدهشه مردفه : الله .. حلو اوي البيت دا وكبير كمان
ابتسمت مي ودخلوا الي مبني الشركه ثم صعدوا الي مكتب مراد وعندما دخلوا تفاجئ مراد بوجود مي ولينا فتحدث بأستغراب مردفا : في اي اي ال جابكم غريبه يعني
اياد بضيق : انا رايح مكتبي
القي اياد كلماته ثم ذهب الي مكتبه فتحدث مراد مردفا : في اي
مي بابتسامه : مفيش حاجه بس وحشتنا قولنا نجيلك
مراد بشك : طيب اتفضلوا اقعدوا
لينا بتذمر : انا جعانه اووي
مراد : انتي مأكلتيش في البيت
لينا : لا طنط الشريره جات زعقت واتخانقت مع اياد ومعرفناش ناكل
نظر مراد الي مي ثم تحدث بضيق مردفا : ماشي يا مي حسابنا لما نروح .. هطلع اخلي حد يجبلكم اكل
خرج ادم من المكتب فنظرت لينا الي مي ثم تحدثت مردفه: انتي زعلانه ليه
مي بضيق: علشان ابيه مش بيحب حد يكدب عليه واحنا ضحكنا عليه وقولناله ان مفيش حاجه
لينا بضحك: زعلانه علشان كده انتي مجنونه هو مش هيعملك حاجه شكله طيب
جاءت مي لتتحدث ولكن فجأه دخل احمد فأرتعبت لينا وتحدثت بحوف مردفه: مي مين دا
مي بابتسامه: متخافيش يا قلبي دا خطيبي
احمد بابتسامه: اذيك يا لينا عامله اي مراد حكالي عنك
لينا: بجد انت شكلك طيب زي مراد
قاطعهم دخول مراد ومعه بعض الطعام وخلفه رجل في الخمسينات تقريبا من عمره فوضع مراد الطعام وتحدث بابتسامه مردفا: يلا اقعدي علشان تاكلي وبصي دا يبقي عم احمد هيقعد يسألك علي شويه حاجات وانتي ال تعرفيه قوليلوا ماشي
لينا بتذمر: ماشي هات بس الاكل دا الاول
اخذت لينا الطعام فجلس امامها الطبيي وتحدث بابتسامه مردفا: قوليلي بقا يا حبيبتي انتي اسمك اي
لينا وهي تأكل: اسمي لينا بس
الطبيب:متعرفيش اسم باباكي اي
لينا: لا معرفش اسم حد انا معرفش حاجه غير اني كنت في المستشفي وواحده بتعيط بتقول ان اسمها ماما وراجل شرير قالي امشي من المستشفي دي ومتجيش هنا تاني
مراد بضيق: طيب اسم المستشفي اي او في شارع اي او اي حاجه
لينا بضيق: معرقش حاااجه
الطبيب: خلاص يا مراد متضغطش عليها اكتر من كده مراد بضيق: طيب اي الحاله بقا دلوقتي يا عمي
الطبيب: هي حصلها صدمه جامده اتسببتلها في فقدان للذاكره وخلل في العقل يعني تصرفاتها تصرفات طفله وممكن تتعالج بس عبي المدي الطويل غير لو اتعرضت لنفس الصدمه مره تانيه
مراد: يعني اعمل اي دلوقتي
احمد: اعمل اعلان في الجرايد يا مراد ال يعرف عنها حاجه يقول ونزل صورتها وسيبلي انا الحكايه دي
اما في مكان اخر وبالتحديد في احدي المناطق العشوائيه جلست هذه السيده تبكي بحرقه وهي تتحدث مردفه: يا تري اي ال حصل لبنتي عايشه ولا ميته ولا حالتها اي
غرام بحزن: اهدي يا ماما هنلاقيها والله ان شاء الله ربنا مش هيسيبنا
فوزيه ببكاء: حسبي الله فيك يا محسن انت السبب في كل ال حصل دا
قاطعهم دخول احدي الرجال الذي يبدوا عليه الثمول ثم تحدث بعصبيه مردفا: بتدعي عليا ليه يا فوزيه كنتي عايزاني افضل اصرف علي علاج بنتك الهبله لحد ما يتخرب بيتي
غرام بغضب شديد: اختي مش هبله ولو سمحت الزم حدودك ال بيصرف علي البيت دا هو انا وماما انت من امتي وانت بتصرف اصلا
محسن بسخريه: الله الله بنتك بقت شاطره اهي يا فوزيه وبتطول لسانها عليا خلاص يا حلوه روحي بقا من بكره اتصرفي واشتغلي متقعدليش زي البيت الواقف كده
غرام بحده: اصلا انا مقدمه في شركه وهروح بكره وهصرف علي نفسي وعلي ماما وهدور علي لينا وهلاقيها وانت هتطلق ماما
محسن بسخريه: في المشمش يا روح امك ابقي تعالي قابليني ولو محترمتيش نفسك هجوزك واخلص منك
القي محسن كلماته ودخل الي الغرفه فجلست غرام بجانب والدتها تواسيها اما عند مراد بعد الانتهاء من العمل ذهبوا جميعا الي البيت وعندما لمحت لينا علا وني جالسه مسكت في يد مراد فتحدثت علا بحده مردفه: اهلا بست الحسن والجمال ال كلت عقل ولادي كلهم في يوم واحد
مراد بحده: ماما بقولك اي ما تطلعيها من دماغك انتي مالك ومالها هي ضايقتك في حاطه دي قاعده عندنا فتره لحد ما الاقي اهلها وبعدها هتمشي فخفي بقا شويه ولا لازم تكرهي الناس في الدنيا كلها الاول
علا بعصبيه: انا دلوقتي ال غلطانه ولما اخوك طول لسانه عليا دا مش غلط ولما اختك كمان قعدت تبجح فيا دا مش غلط
مراد بحده: اياد انت ومي اعتزروا من ماما فورا
اياد بأعتراض: بس يا مراد..
مراد بحده: مش عايز كلام كتير يلا
اقترب اياد ومي من والدتهم واعتزروا منها فتحدث مراد بضيق مردفا: اخر مره اسمع انك كديتي ايظك علي حد من اخواتي
علا بحده: انا خارجه
جاءت علا لتخرج فصرخت لينا فجأه ووووووو
الفصل الرابع
اشلاء انثي
صرخت لينا عندما وجدت علا ذاهبه فتحدث مراد بحده مردفا: في اي ماالك
لينا : طنط دي ماشيه بهدوم قليله الادب هي نسيت تغير هدومها
ضحك الجميع علي كلمات لينا فنظرت علا اليها بغضب ثم ذهبت وصعد مراد ومعه احمد ليبدل ملابسه وايضا اياد صعد الي غرفته فجلست لينا ومي ينظرون الي بعض حتي قاطع صمتهم صوت وفاء وهي تتحدث مردفه: الاكل هيكون حاهز كمان عشر دقايق
لينا: طنط ممكن تعمليلي عصير رمان
وفاء بدهشه: رمان والله يا بنتي هشوفلك حاضر
اما عند مراد جلس علي الفراش بعدما ابدل ملابسه فتحدث احمد مردفا: ماالك
مراد بضيق: زهقت اولا مش عارف البنت ال تخت دي هتفضل هنا لامتي ولا عارف هي مين ولا اي ال وصلها للحاله دي ثانيا ماما مش عارف هتتصلح امتي بجد زهقت من كل تصرفاتها دا غير اياد ال مش غارف هيفضل عايش حياته هبل كده لأمتي
احمد بحده: طيب وانت بقا انت كمان بتغلط واول غلط بتغلطه هو موضوع عدم جوازك دا مينفعش كده يا مراد لازم تخطب وتتجوو بقا ويكون عندك ولاد هتفضل عايش حياتك في الشغل كده لامتي
مراد بعصبيه: مش عايز اتجوز بلاش قرف ةوجع دماغ انا كده مبسوط
احمد بحده: الكلام معاك ملوش فايده يلا ننزل علشان جوعت
نزلوا الجميع الي طاوله الطعام ووضعت وفاء انا لينا كوب العصير فتحدث احمد بابتسامه مردفا: دا عصير اي بقا يا لينا
لينا: دا عصير رمان انا بحبه اووي اكتر حاجه في العالم
مي بضحك: والله انتي عسل يا لينا
مراد بضيق: لينا مفتكرتيش اي حاجه عن اهلك او اي معلومه
لينا بتذمر: مش فاكره حد مش فاكره اي حد
احمد: خلاص يا مراد براحتها خليها تفتمر براحتها خالص
نظر مراد اليهم بضيق وبدأ في تناول الطعام وفجأه سمع صوت انوثي وهو يتحدث: مراد وحشتتي ااوي
نعض مراد من علي الطعام فوجد جاكلين امامه وهي ترتدي فستان قصير جدا فأقتربت منه واحتضنته بقوه ثم تحدث بابتسامه مردفه: وحشتتي اووي
مراد بابتسامه: ،وانتي كمان وحشتيني
التفتت حاكلين الي احمد ثم احتضنته تحت نظرات مي الغاضبه وايضا فعلت مع اياد مثل احمد ومراد فتحدثت مي بضيق مردفه: مش هتسلمي علينا ولا اتاي بتسلمي عليهم بس
جاكلين بضحك: لا يا قلبي انا اقدر انتي وحشتيني اوي انتي كمان
ثم وجهت نظرها للينا وتحدثت مردفه: مين دي
مي: دي لينا صاحبتي قاعده معانا فتره
جاكلين بابتسامه: اهلا يا لينا
لينا بتذمر: اهلا
مراد بابتسامه: حاكلين اطلعي ارتاحي وانا ههلي الخدم يحضرولك الاوضه
جاكلين بدلال: ،بس انت وحشتني اوي يا روحي وعايزه اقعد معاك انهارده خليهم يطلعوا الشنط علي اوضتك
لينا بعصبيه : عييييب ... عيب تقعدي مع واحد راحل في الاوضه
احمد بضحك : احم احم طيب جاكلين اطلعي انتي ارتاحي
اياد : اوضتك جاهزه فوق اطلعي ارتاحي فيها
نظرت جاكلين اليهم بضيق ثم صعدت الي الاعلي فتحدث احمد بضحك مردفا: انا ماشي يلا ربنا معاك يا مراد
مراد بحده: امشي من هنا
ضحك احمد بشده وسلم علي الحميع ثم ذهب وصغد كلا منهم الي غرفته فجاءت مي لتنام ولكن وجدت لينا جالسه وعلي وحهها علامات الضيق
مي بابتسامه: مالك يا قلبي
لينا بحزن طفولي : زعلانه علشان البنت ال اسمها غريب دي احلي مني
مي بضحك: قصدك جاكلين لا يا قلبي انتي احلي منها بكتير
لينا بسعاده: بجد
مي :،اه والله انتي احلي منها واحلي بنوته في العالم بس يلا نامي بقا علشان ترتاحي
في صباح اليوم التالي استيقظ الجميع ودهب كلا منهن الي عمله اما في شركه مراد كان اياد جالسا علي مكتبه يشعر بالغضب الشديد فتحدثت السكرتيره بخوف مردفه: والله يا فندم كان لسه قدامي
اياد بغضب: خمس دقايق الملف دا لو مبقاش علي مكتبي هتكوني مرفوضه ودخليلي البنات ال مقدمين للوظيفه
السكرتيره: حاضر حاضر
خرحت السكرتيره من مكتبها وهي تمسح دموعها فأقتربت منها غرام وتحدثت بضيق مردفه: انتي كويسه
السكرتيره بدموع: ايوه بس فيه ملف ضايع مني والمدير هيمشيني لو معرفتش الاقيه
غرام بابتسامه: خلاص اهدي بصي دخلي البنات للتانين ةانا اخر واحده وهدور معاكي عليه
السكرتيره: شكرا
زلت غرام تبحث علي الملف كثيرا نع السكرتيره وفي النهايه تحدثت غرام بسعاده: هو دا صح اخيرا لاقيته
السكرتيره بأرتياح : الحمد لله والله مش عارفه اشكرك ازاي تعالي معايا هدهل للمدير ياخد الملف وتعملي المقابله بتاعتك
ابتسمت غرام ودخلت خلف السكرتيره فتحدث اياد بعصبيه: ساااعه لحد ما تلاقيه
السكرتيره : لاقيته يا فندم اتفضل
نظر اياد الي غرام التي كانت تقف خلف السكرتيره تشعر بالخوف الشديد فتحدث بحده مردفا: انتي مييين
انتبهت غرام لصوته ثم تحدثت بتوتر مردفه: انا .. انا غرام ال جايه اقدم في الوظيفه حضرتك
اشار اياد للسكرتيره ان تخرج ثم نظر الي غرام والي ملابسها البسيطه ثم تحدث بجديه مردفا: انتي شايفه فيكي ميزه اي علشان اعينك معانا هنا
نظرت غرام اليه بضيق ثم استحمعت شجاعتها وتحدثت مردفه: ولا اي حاجه مفيش فيا اي ميزه
اياد باستفزاز : بس انا مش شايف فيكي حاجه غير ان عينك حلوه وشكلك حلو تفتكري الميزه دي ممكن تشغلك اي
غرام بحده: رقااصه يا فندم
انفجر اياد من الضحك عند سماعه لكلماتها ثم نهض من علي الكرسي وتوجه اليها وتحدث مردفا: مبروك انتي اتقبلتي في الشغل
غرام بسعاده: بجد يا فندم شكرا ليك والله مش عارفه اشكر حضرتك ازاي بجد
اياد بجديه: اتفضلي اطلعي للسكرتيره وهي هتعرفك شغلك هي هتروح مكان تاني وانتي هتمسكي مكانها والشغل هيبدأ من انهارده
غرام بسعاده: شكرا يا فندم شكرا بجد
القت غرام كلماتها ثم خرجت من المكتب اما في مكتب مراد كان يجلس علي الكرسي يباشر بعض اعماله فدخلت عليه حاكلين ومعها لينا اندهش مراد لوجودهم ثم تحدث مردفا: لينا انتي اي ال جابك معاها
جاكلين بضيق : مي ال قالتلي اجيبها علشان متقعدش لوحدها مع طنط انا ماشيه رايحه اشوف شغلي
القت جاكلين كلماتها ثم ذهبت فتحدثت لينا مردفه: انت مضايق انك شوفتني
مراد: لا انا هضايق ليه خليكي هنا متتحركيش لحد ما اخلص شغلي واجي مش هتأهر وهخلي حد يجيبلك اكل
لينا بابتسامه: ماشي بس متتأخرش
خرج مراد من المكتب فجلست لينا علي الكرسي وهي تنظر الي المكتب بابتسامه ولفت نظرها صوره علي مكتب مراد تجمعه مع مي واياد واحمد وفجأه دخل الي المكتب شاب في عمر مراد تقريبا فأنفزعت لينا وتحدثت بخوف مردفه: انت مين
الشاب ويسمي فادي: واووو اي الجمال دا انا فادي صاحب الشركه ال مراد هيعمل معانا الصفقه الجديده واخيرا بعد محاولات اقتنع انتي مين بقا
لينا بخوف: ملكش دعوه
اقترب فادي منها بخطوات سريعه ثم تحدث مردفا: انا للأسف مبقدرش اقاوم الجمال ودا اكبر عيب فيا
جاءت لينا لتخرج من المكتب ولكن سحبها فادي اليه
فصرخ بشده وهو يقترب منها فتحدث فادي بخبث مردفا: تعالي بس انتي اصلا عاجباني اوي
لينا ببكاء : مراااااد .... ابعد عني بالله عليك
فادي بخبث: لا انا اصلا مش هبعد غير علي جثتي
اقترب فادي منها اكثر وهي تركض في المكتب حتي مسكها من يديها بقوه ومزق فستانها فصرخت صرخه قويه وصل صداها في كل ارجان الشركه وفحأه تلقي لكمه قويه علي وجهه فوقع علي الارض فأختبأت لينا خلف مراد ولكن تقدم مراد اليه مره اخري وظل يسدد له الضربات حاي دخل احمد واياد وابعدوه عنه فتحدث مراد بغضب شديد مردفا: الكلب دا يترمي بره الشركه والصفقه ال بينا انا لغيتها وقسما بالله لهخلي شركته ملهاش وجود
اشار احمد للحراس ان يأخذوا فادي فنظر مراد الي لينا ثم خلع جاكيته ووضعه عليها وتحدث بحزن مردفا: اسف انا السبب
نظرت لينا اليه بعيون باكيه فأقترب مراد منها اكثر واحتضنها بقوه وفجأه فقدت لينا وعيها بين احضانه ووووو
عايزه تفاعل كبير بقا وتوقعاتكم ورأيكم وسلطان الصعيد هتنزل كمان ساعه ان شاء الله بس عايزه تفاعل كبير بقا علي الفصل دا
الفصل الخامس
اشلاء انثي
ارتعب الجميع عندما وجدوا لينا تفقد وعيها فتحدث مراد بحده: اطلب الدكتور بسرعه يا اياد
ذهب اياد بسرعه الي مكتبه وزل يبحث عن هاتفه ولكن لم يجده فخرج وتحدث بعصبيه لغرام: موبايلي فييين
غرام بتوتر : معرفش والله يا استاذ
نظر اياد الي المكتب فوجد هاتفها واخذه واتصل بالطبيب ثم القاه بغضب عبي الارض وتحدث بعصبيه مردفا: تقلبي الدنيا علي الموبيل
القي اياد كلماته ثم ذهب فجلست غرام علي الارض واخذت هاتفها الذي اصبح قطع ثم حاولت ان تشغله ولكن لم تستحيب فتحدثت بدموع مردفه: هطمن علي ماما ازاي دلوقتي
اما في غرفه مراد وقف الطبيب وفحصها وتحدث مردفا: متقلقش يا مراد بيه مفيش خاجه دا اغماء بسيط وهتفوق كمان نص ساعه
احمد: شكرا يا دكتور
جلس مراد بجانب لينا وظل ينظر الي وجهها وهيئتها وهي نائمه حتي قاطعه صوت احمد وهو يتحدث مردفا: في اي يا مراد مالك
مراد بضيق: مش عارف
احمد: مراد مينفعش تخليها تتعلق بيك كده هي بقالها يومين معاك وكأنها تعرفك من سنين
مراد بضيق: يعني اعمل اي انت شايف حالتها وكمان انا بحاول ادور علي اهلها واول ما الاقيهم هرجعها
زفر احمد بضيق وتحدث مردفا: والله انا خايف لما تلاقي اهلها تكون وصلت لمرحله انك متقدرش ترجعها
اما عند اياد وصل الي مكتبه فوجد هاتفه علي المكتب فاتصل بغرام لتأتي وعندما دهلت تحدث اياد بحده مردفا: كان فين الموبايل دا
غرام بحزن: كان علي مكتب حضرتك يا فندم تحت الملفات
اياد بضيق: اممم طيب ميعاد الشغل انتهي لو خلصتي كل حاجه تقدري تروحي بيتك
غرام: تمام يا فندم
القت غرام كلماتها وخرجت بسرعه قبل ان يري اياد دموعها ثم لملمت اشياءها وذهبت اما عند مراد ظل حالسا بجانب لينا حتي فتحت دموعها فتحدث مراد بابتسامه: حمد لله علي سلامتك
لينا بابتسامه: انا نمت كتير
مراد: هو انتي مش فاكره اي ال حصل
لينا: انت ضربت الراجل الشرير ال قطعلي فستاتي
مراد بضيق: طيب يلا بقا علشان نمشي
لينا: ايوه يلا علشان انا جوعت اووي
ابتسم مراد ومسك يديها وخرجوا من المكتب اما عند غرام ظلت واقفه علي الطريق تنتظر اي وسيله مواصلات ولكن لم تجد فنظرت في،ساعتها ووجدتها السادسه مساءا وفحأه وجدت اياد امامها بسيارته ثم تحدث بجشه مردفا: انتي واقفه كده ليه
غرام بتوتر: مش لاقيه اي حاجه توصلني يا فندم
اياد : مفيش هنا موصلات غير لو تاكسيات ونادر كمان
غرام بضيق: هلاص يا فندم انا هخدها مشي لحد ما اوصل لأي مكان الاقي فيه حاجه توصلني
اياد: لا اركبي انا هوصلك
غرام: لا يا فندم شكرا انا هتصرف
اياد بحده: قولت اركبي
نظرت غرام اليه بضيق وركبت بجانبه فنظر اليها وتحدث بجديه مردفا: عنوانك فين
غرام : اتفضل اطلع وانا هوصفه لحضرتك
انطلق اياد بسيارته وكان يقود بسرعه كبيره نسبيا فأغمضت غرام عيونها وتذكرت فلاش باااك
غرام بصراخ: لييينا تعالي يا لينا
لينا وهي تركض في الشارع وتبكي بشده: لازم الحقه يا غرااام كامل ماااات لازم اشوفه لازم انقده
نظرت غرام الي اختها ثم الي السياره القادمه تجاهها فصرخت غرام بشده وفجأه اصتدمت لينا في السياره ووقعت علي الارض غارقه في دماءها
ففتحت غرام عيونها بفزع وصرخت بشده: لااااا
اوقف اياد السياره بسرعه ثم نظر الي غرام وتحدث بلهفه مردفا: مالك في اي
غرام وقد استجمعت الدموع في عيونها وتحدثت بصوت متقطع باكي : ارجوك يا فندم بلاش تسوق بسرعه كده
اياد وهو يحاول تهدئتها: خلاص خلاص اهدي بس انتي انا اسف خدي اشربي مايه
تناولت غرام الماء من اياد ثم هدئت قليلا فدور اياد السياره مره اخري ولكن هذه المره هدي السرعه كثيرا ثم تحدث بضيق مردفا: انتي بتخافي من السواقه السريعه ليه كده
غرام بحزن: علشان السرعه والتهور دا هو ال ضيعلي اختي او يمكن حد تاني ال ضيعها
اياد بعدم فهم: مش فاهم انتي اختك عملت حادثه
غرام بضيق وحزن : اختي كانت رايحه تنقذ خطيبها هي دكتوره وقالوا انه مات وهي كانت مستعجله فالعربيه خبطتها وهو مات وهي حالتها اتدهورت
اياد بضيق: اسف اني سألتك ربنا يشفيها
اكتفت غرام بابتسامه بسيطه وخل الصمت حتي وصلت الي منزلهم فتحدثت بابتسامه مردفه: شكرا يا فندم
اما عند مراد وصل الي الفيلا وعندنا وصلوا ركضت لينا بسرعه الي غرفتها لتبدل ملابسها فأبتسم مراد علي حركاتها الطفوليه وصعد الي غرفته فوجد جاكلين في انتظاره فتحدث مراد بضيق مردفا: اي ال جابك هنا
اقتربت جاكلين منه ولامست وحه مراد وهي تتحدث بدلال مردفه: انت وحشتيني اوي يا حياتي
نظر مراد اليها ببرود فوجدها تعبث في ازرار قميصه ثم اقتربت من شفتيه فبادلها مراد وتجاوب معها في قبلتها وبدأ ايضا يعبث في ملابسها وفجأه قاطعتهم صوت لينا وهي تصرخ بشده: انتوا بتعملوا اي
ابتعد مراد عنها فأقتربت لينا منهم وتحدثت بعصبيه مردفه: عيب كده قله ادب ازاي تبوسيه كده انا شوفتك وانتي بتقلعيه البتاع ال لابسه جا
جاكلين بعصبيه: وانتي مالك انتي خليكي في نفسي دا حبيبي
لينا بعصبيه: حبيبته يعني اي محجش حبيبه هنا
نظرت جاكلين الي مراد فوجدته يضحك فخرحت من الغرفه بعصبيه اما عن لينا اقتربت من مراد وبدأت تقفل له ازرار قميصه ثم تحجثت بابتسامه: كده حلو عيب تقف كده قدام واحده بنت
مراد بضحك: حاضر ينفع تطلعي بقا علشان افير هدومي
لينا بابتسامه: حاضر
انا عند اياد كان سيذهب بسيارته ولكنه انابه لحقيبه غرام فأخذها ونزل من السياره انا عند غرام دهلت الي البيت ووجدت والدتها في المستشفي تأخذ علاجها الاسبوعي فدخلت الي غرفتها لتبدل ملابسها وتذهب الي والدتها ولكن فجأه وجدت محسن يدخل الي الغرفه فحاولت ان تخبئ جسدها وهي تتحدث بخوف مردفه: انت عايز اي
محسن بخبث: عايزك تعالي اقعدي معايا
غرام بتوتر: طيب اطلع لما اغير هدومي
تراجعت للخلف عدت خطوات وهي تتحدث بخوف شديد مردفه: انت مجنون والله عاايز مني اي
محسن بشهوانيه: عايزك انتي حلوه اصلا وعجباني من زمان انتي واختك الهبله بس يلا اهي غارت في داهيه
غرام بعصبيه: الزم حدودك ومتتكلمش علي اختي كده وخلي عندك دم دا انت جوز امي
محسن: اعتبريني جوزك دلوقتي وسيبك من امك
حاولت غرام ان تركض خارج الغرفه ولكن لم تستطع فمسكعا محسن بقوه وحاول تقبيلها اكثر من مره وهي تصرخ يشده ثم صفعها علي وجهها بثوه وموق ثيابها وفجأه تلقي لكمه قويه علي وجهه ووقع علي الارض من شده اللكمه فنظرت غرام وتحدثت بتعب قبل ان تفقد وعيها مردفه: استاذ اياد
اقترب اياد منها بلهفه وخاةل ايفاقتها ختي استيقظت فتحدث مردفا: انتي كويسه ومين الحيوان دا
نظرت غرام الي محسن ولكن انصدمت عندما وحدتهةاستيقظ ومعه عصا كبيره فحأئت لتنبه اياد ولكن فجأه وجدته يقع علي الارض من اثر الضربه فصرخت غرام مردفه: استااااذ ايااااااد وووو
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق