رواية ورد الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم اسراء ابراهيم
رواية ورد الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم اسراء ابراهيم
البارت الاول
ورد
في بيت عيلة السوالمي اكبر عائلات الصعيد
منصور بغضب / بجي عزيز اخوي اللي كان كبير البلد كلياتها ، علي اخر الزمن بته تطلع عشجانة
ورد بدموع / انت بتضرو*بني يا عمي ، هيا دي وصيه ابوي ليك
منصور بغضب / اخرسيي ، انتي كمان ليكي عين اياك تتحدتي معايا ، جوليلي مين هو والا يمين بالله يا ورد هجطع خبرك وهج*تلك بيدي
ورد بعند / اني مش عشجانة حد ، وانت اللي سمعت غلط
منصور بصدمة / انتي كيف تتحدتي معايا اكده ، كانك مش خايفة اياك
ورد بجمود /اني مغلطتش عشان اخاف يا عمي انت اللي بتتهمني واني مظلومة وهو ده اللي عِندي
منصور بهدوء / هيبان يا ورد ، بس اما اتأكد بنفسي الاول ، الظاهر انك متربتيش زين ، كل مرة اجول هتكبر وتعجل ، بس الظاهر اني كنت غلطان ودلعي ليكي هو اللي خلاكي بجيتي اكده ، بس اني بجي اللي هعيد ربايتك من الاول بس بطريجتي ، هاتي الزفت اللي في يدك ده ، ومن انهاردة مفيش خروج من الدار ابدا انتي فاهمة؟
ورد اتجاهلت كلامه ومردتش عليه بس مدت ايدها بالتلفون وادتهوله بضيق وهو خد التلفون منها بعن*ف وخرج ورزع الباب وراه ، اما ورد فمسحت دموعها وهيا بتبص قدامها بجمود كأن مفيش حاجة حصلت
.........................................
في اوضة جمال ابن منصور
رباب فضول / الحق يا چمال انا سامعة ابوك باينه بيتعارك مع ورد بت عمك
جمال بلا مبالاه / ملكيش صالح يا رباب وخليكي في حالك
رباب ببرطمة/ يا سلام ، يعني الحق عليا اني بجولك عشان تروح تحوش بيناتهم
جمال بحدة / وهو لو اتعاركنا انا وانتي دلوجتي وضربتك وهما طلعو علي صوتنا يحوشو ، مش هترجعي تندبي وتجوليلي شمتانين فيا
رباب / بجي اكده ، ماشي يا چمال طب اني بجي زعلانة منك ومحارباك ومعدتش هتحددت وياك واصل
جمال / لا متهونيش عليا ، وادي راسك ابوسها ، بس ياريت تخليكي في حالك وملكيش صالح بحد
رباب بضيق / ماشي
جمال وهو بيلبس عمته / اني نازل ، وياريت تنزلي تساعدي معاهم تحت ، متخليش حنين مرت يوسف تعمل وتساعد وانتي جاعدة اهنه
رباب بزهق / حاضر ، هبجي انزل اساعد سلفتي عشان انت ترتاح ، وهيا تبطل تشتكي
جمال بضيق / محدش اشتكي يا رحمة ، ولا البنية اتحددت ، دي شايلة البيت كله علي كتافها هيا وورد وعمرهم ما اشتكو ، بس الاصول بتجول انك تنزلي تساعديهم ، و عيب لما تبجي هيا و ورد بت عمي شايلين البيت ، وانتي اهنه مستنية لما يجولولك الوكل چاهز
رباب بعصبية / اااه ، جول اكده بجي ، يعني بجيت اني اللي عفشة دلوك مش اكده يا چمال
جمال بيأس / الله يهديكي ، انا لو فضلت اتحدت معاكي مش هروح الشغل ، سلام
رباب بغيظ / ماشي يا حنين انتي و ورد
....................................
كانت واقفة حنين بتحضر الفطار وشهقت لما لقت ايدين يوسف محاوطاها
حنين / اخس عليك يا يوسف خضتني
يوسف بحب / سلامتك يا جلبي من الخضة ، ياريتني كنت اني وانت لا يا چميل
حنين بابتسامة / بطل حديتك ده ، لو حد وعي علينا هيبجي شكلنا ايه دلوك
يوسف وهو بيقرب / هيجوله ايه يعني ، واحد بيعشج مرته وبيصبح عليها ، اكمنها نزلت من غير ما تصحيه وتصبح عليه
حنين بعشق /حجك عليا يا حبيبي ، بس جولت الحج احضر الفطول ، جبل ما الكل يصحي ويروحو الشغل من غير فطور وخصوصا انت عشان مسافر مصر
يوسف بهيام / يخليكي ليا يا ام العيال ويبارلكي فيكي
ورد من وراهم / احم احم ، ده ايه الرومانسية دي كلها عاد ، اتحشم يا واد عمي انت في المطبخ والحلل شايفاكم
حنين بعتاب ليوسف / مش جولتلك ، شكلي ايه دلوجتي عاد
يوسف بهزار / ايه اللي چابك دلوك يا ورد ، جطعتي عليا اللحظة الله يحر*جك
ورد بضحك / احسن ، عشان تتحشم والمرة الچاية هچيبلك مرت عمي في يدي
يوسف بضحك / لا وعلي ايه ، الطيب احسن ، هروح انا استني الفطور ، احسن جوعت جوي ، وغمز لحنين ، مش كدة يا حنون
حنين ضحكت عليه هيا و ورد ، ودخلت ورد تساعد حنين زي كل يوم ، بس حنين لاحظت ان ورد مضايقة
حنين / مالك يا ورد ، شكلك مضايج اكده ليه ، ايه اللي حوصل
ورد / يعني مسمعتيش خناجتي مع عمي من شوية
حنين بصدمة / لا ، خناجة ايه كفا الله الشر
ورد بزهق / عمي سمعني وانا بتحدت مع هيام صحبتي وبجولها اني عشجانة
حنين بشهقة / يا مرك يا ورد ، وملحقتش تكمل كلامها لما دخلت عليهم رباب وهيا بتبتسم بسخرية فبصت حنين لورد بقلق لتكون سمعت كلامهم
رباب ببرود / وه سكتو ليه كملو حديتكم عاد ولا عشان اني چيت
ورد قامت بملل / خير يا رباب ، ايه اللي چابك عاد ، غريبة يعني مش بعادتك تنزلي وتشرفينا في المطبخ اهنه
رباب بغيظ/ والله مش بخوطري ، اني منزلتش الا لما انتو اشتكيتو
حنين / والله انا مشتكتش لحد يا سلفتي ، واني مش محتاچة مساعدتك كفاية ورد اهي يدها بيدي
رباب خبث / طيب اخرچ اني بجي ، واسيبكم تكملو حديت واسرار ، وفعلا سابتهم وخرجت
حنين بخوف / تفتكري سمعت حديتنا
ورد بلا مبالاه / ولا تسمع ، هتعمل ايه يعني ، يلا بينا نخلص احنا
...................................
في ارض من الاراضي الزراعية اللي ملك لعيلة السوالمي ، كان ماشي سالم وده ابن منصور التالت والكبير ، كان بيباشر العمال وبيشوف الشغل ماشي ازاي
جمال بصدمة /ريس سالم هنا مرة واحدة
سالم ابتسم / كيفك يا خوي
جمال بسخرية / والله ليك حج تسألني كيفك ، ده انا مبشوفكش في البيت اديلي اكتر من تلات ايام
سالم بضحك / ليك حج الصراحة ، بس غصب عني ما انا اللي مسئول عن الطلبيات ولو مجعدتش علي يد الرچالة مكناش هنسلم في معادنا للمصانع ، وانت اكيد خابر يا ولد ابوي ، ما انت محامي جد الدنيا وخابر كل حاچة عن العقود دي
جمال بتفهم / فاهم فاهم ، بس برضه لازمن تريح نفسك ، احسن ما تتعب اكده ويچرالك حاچة يا خوي
سالم بتنهيدة / ان شاء الله يا خوي
جمال / الا صحيح اما تروح الدار ابجي اتحدت مع ابوك واعرف منه اللي حوصل بين ابوك وورد بت عمك انهاردة
سالم باستغراب / مالها ورد ، وابوي كان بيزعج معاها ليه
جمال /علمي علمك ، دي مرتي اللي جالتلي انها سمعت صوتهم العالي
سالم بتفكير / ماشي يا خوي هسيبك اني بجي احسن بجالي يومين منمتش
جمال بابتسامة / روح بالسلامة انت ، وانا هكمل من اهنه بس متنمش هنتغدي سوا الاول عشان ابوك ميزعلش حاكم انت خابر هو بيحب لمتنا حواليه ، وفعلا مشي سالم وهو عقله مشغول بمشكلة ابوه مع ورد
........................................
العصر كان الكل متجمع علي السفرة في بيت منصور كان قاعد سالم وقدامه حنين مرات اخوه يوسف وجمبيها رباب وجمال جوزها وعلي راس السفرة كان قاعد منصور وقدامه بهية مراته
بهية بجمود / وينها البت ورد ، وكملت بغضب هيا مساعدتكيش انهاردة يا حنين ، مجص*وفة الرجبة دي
حنين بسرعة / لا يا عمة ، والله نزلت من الصبح وساعدتني بس تعبت شوية فطلعت وجالت مش هتجدر تاكل
بهية بغضب / بلا دلع بنتة ماسخ
جمال / ياما يمكن تكون تعبانة ابجي اطلعي اطمني عليها
بهية / اسكت يا جمال يا ولدي ، دي بنتة لسانها طويل عايز جصه ومتچيش بالحنية
رباب ابتسمت بخبث وهيا بتبص لبهية ، اما منصور فقام من مكانه بغضب
منصور / ورايا يا سالم علي المكتب
قام سالم وراح ورا ابوه ، وكمان جمال قام يغسل ايده ، وحنين كانت بتشيل الاطباق ومفيش غير بهية ورباب اللي قربت منها بخبث
رباب بخبث / يارب يلاجو حل لورد بسرعة جبل الفض*يحة ما تبان
بهية بصدمة / انتي بتجولي ايه يا مخبولة انتي ، و ف*ضيحة ايه اللي تبان
رباب مكر / وه ، واني مالي يا عمة ، ده البيت كلياته بيتحدت علي اللي ورد عملته والفض*يحة اللي چابتها للعيلة، اومال انتي مفكرة عمي منصور خد سالم ليه اكيد بيشوفه حل
بهية اتصدمت من كلامها ، وقامت بغضب وهيا مش شايفة قدامها غير ورد واللي عملته ، وطلعت علي فوق ، اما رباب فابتسمت بشماتة وقامت ببرود وكأنها معملتش حاجة
............................................
في بيت تاني من بيوت كبار عائلات الصعيد عيلة الاسواني كانت بدور بنت منصور السوالمي واقفة في المطبخ بتعب لحد ما دخلت عليها حماتها كريمة
كريمة بغضب / ايه هنقضي النهار كله في المطبخ ولا ايه
بدور بتعب / خلاص يا عمة ، انا شطبت المطبخ كله
كريمة بتريقة / لا جدعة ياختي ، ده وانا في شبابي كنت شايلة بيتين
بدور مردتش عليها ونشفت ايديها وكانت هتخرج
كريمة بغضب / مش بحدتك عاد بتسيبيني وتمشي يا بت السوالمي
بدور / يا عمة اني معملتش حاچة لكل ده ، اني مهما عملت مش بيعچبك مخبرش ليه
كريمة بضيق / عشان مكنتش رايداكي يا بت منصور بس اجول ايه ابني مش تحت طوعي ولو بيدي كنت حكمت عليه يطلجك
بدور عنيها دمعت / ماشي يا عمة ، بس مهما عملتي ، عمري ما هكر*هك ، عشان انتي ام چوزي ، وعشانه هو انا استحمل اي حاچة
كريمة بسخرية / شوفي ياختي كهن البنتة ، ليه حج يبجي ماسك فيكي ، عشان مالية راسه بالحديت الماسخ ده ، غوري ياختي من وشي غوري
مشيت بدور ، وطلعت علي اوضتها وهيا بتعيط زي كل يوم من كلام حماتها ليها ، وخايفة ليجي يوم وماهر يتأثر بكلامها وتك*رهه امه فيها
...........................................
كان ماشي يوسف بالعربية رايح القاهرة لحد ما لفت نظره بنت واقفة عالطريق الصحراوي وشايلة شنطة كبيرة في ايديها كان هيكمل طريقه بس صعبت عليه وتخيل لو بدور اخته مكانها اكيد كان هيتمني ان حد يساعدها فوقف عالطريق قدامها
يوسف / احم انتي محتاجة مساعدة يا انسة
شهد بقلق / انا المفروض كنت هقابل حد في مصر ، بس السواق اللي كنت راكبة معاه طلع مش محترم ، عشان كدة نزلت
يوسف / محدش ليه امان ، وانتي المفروض مكنتيش ركبتي لحالك مع حد غريب
شهد بحزن / معلش الحوجة وحشة ، وانا مكنش قدامي غيره
يوسف بحيرة / طيب معاكي عنوان الشخص ده اللي كنتي هتجابليه في مصر وانا اوصلك ليه
شهد بصتله بشك وكانها بتحاول تعرف هو صادق ولا زي اللي قبله ويوسف حس بيها
يوسف / علي فكرة انا متچوز و عندي اخت كمان ، وبتقي الله في بنات الناس ، وعشان اكده وجفتلك
شهد اطمنت / طيب متشكرة اوي ليك ومدت ايدها بورقة وهو اخدها
يوسف / تمام ، يلا اركبي
وفعلا ركبت شهد ورا وهو ركب وساق للقاهرة وكان بيلفت نظره في المراية دموعها اللي كل شوية تنزل وتمسحها هيا بسرعة وكان متردد يسألها بس حسم امره وسألها
.............................................
سالم بغضب / انت بتجول ايه يا بوي ، وكيف ده حوصل وميتي
منصور بهدوء / منيش خابر يا ولدي ، اللي حوصل جلوتهولك ، والمشكلة انها عندية ودماغها يابس ومبتسمعش لحد واصل
سالم بحدة / دماغها يابس نكسر*ها يا بوي ، ولا هنفضل نسايسها لحد ما تچيبلنا العا*ر
منصور / اهدي يا سالم ، الامور متتحلش اكده يا ولدي و ورد مبتچيش بالعند ، هو مفيش غير حل واحد ، واكيد انت خابره يا ولدي
سالم بضيق / يا بوي انت خابر اني مرايدهاش
منصور بغضب / لساك منستش المصرواية يا سالم مش اكده
سالم / يا بوي اللي چاب سيرتها دلوك ، انا جولت اني مرايدش اتچوز ورد ، دي عيلة صغيرة ، غير ان لسانها طويل ، وانا مضمنش امسك حالي معاها
منصور / خلاص اتچوزها ، واهو سعتها هتبجي مرتك ، وتعرف سعتها تربيها زين ومحدش هيجدر يجولك حاچة ، واني مش هغصب عليك تتمم چوازك منيها طالما جلبك مرايدهاش يا ولدي ، بس دي لحمنا ومينفعش اسيبها اكده
كان سالم لسة هيرد بس قطع كلامه صوت صريخ جامد جاي من برة فجريو هما الاتنين بقلق علي فوق...... يتبع
رأيكم يهمني جداااااا ❤
تفاعل جامد بقي، شجعوني بكومنتس كتييير
#ورد
#بقلمي_اسراء_ابراهيالبارت الثاني
ورد
كانت حنين بتحاول تخلص ورد من ايد مرات عمها بهية اللي نازلة فيها ضر*ب
حنين بخوف / همليها يا مرت عمي ، البت هتموت في يدك
بهية بغضب / هجت*لها مجصوفة الرجبة دي اللي چبتلنا العا*ر ، ويمين الله لا*جتلك يا ورد
ورد بصريخ / اااه ، همليني لحالي بجي ، انتي ملكيش صالح بيا
دخل سالم ومنصور بسرعة وحاشو ورد من ايد بهية
ورد بصريخ/ انا بكر*هك يا مرت عمي ، كيف ما انتي كنتي بتكر*هي امي،، وبتكر*هيني دلوك،،
بهية بتوتر / اجفلي خشمك يا بت فاتن والا هاجي اجفلهولك بيدي
ورد بعياط / فاتن دي ستك وتاچ راسك،، ولو كانت عايشة،، كان زمانها مكانك دلوك ،، ست الدار ده كلياته ،، ما تجولها يا عمي،،
منصور بحدة / اسكتي يا ورد ومتتحدتيش تاني
ورد بغضب / ماني طول عمري حاطة بلغة في خشمي وساكتة،، مغلوبة علي امري ومفوضاه لربنا،، وانت يا عمي كمان كنت شايف وساكت،، شايفها بتعاملني بجسوة طول عمري وساكت،، بتريح ضميرك بس بمعاملتك الزين ليا،، واجولك ليه ساكت يا عمي،، عشان....
مكملتش ورد كلامها لما لقت قلم نزل علي وشها من سالم ابن عمها من قوته وقعت عالارض ،، بصت ورد لسالم بكر*ه وهو بادلها النظرة بغضب
بهية بشماتة / تستاهلي يا عديمة الرباية انتي،، وبرضه هتجولي مين هو اللي ضحك عليكي وچبتلنا العار بسببه وخليتي سيرتنا علي كل لسان
سالم اول ما سمع كلام امه بص لورد بغضب وقرب منها ومسك شعرها بع*نف
سالم بقسوة / مين الحيو*ان ده انطجي
ورد بكر*ه وعياط / انت خابر يا سالم انت ظالم زيهم،، واني بكر*هك
سالم حس بنغزة في قلبه من كلامها بس حاول يتجاهل احساسه وكمل بغضب
سالم / انطجي مين هو يا ورد
منصور بحدة / كتب كتابك علي سالم الخميس الچاي،، قال كدة وسابهم وخرج
ورد بصدمة / كتب كتابي علي سالم كيف يعني
بهية بشماتة / مع اني مكنتش رايدة تبجي مرت ابني،، ولا ارضي انه يتچوز واحدة معيو*بة،، بس اجول ايه بجي النصيب،، يلا يا سالم يا ولدي
سالم بحدة /انزلي انتي ياما،، انا هتحدت مع ورد
حنين خافت علي ورد بس مش بايديها حاجة تعملها فبصتلها بحزن وسابتهم وخرجت ووراها بهية
..............................................
في عربية يوسف
يوسف / احم هو ممكن اعرِف انتي بتعيطي ليه
شهد بصتله في مراية العربية وكانت مترددة تحكيله بس هيا محتاجة تفضفض مع حد وتشاركه همها فقررت تحكيله بما انه مش هتشوفه تاني
شهد بحزن / انا هربانة
يوسف بصدمة / وه ،، هربانة كيف يعني وليه
شهد / امي ميتة وانا عايشة مع بابا ،، وعمي مصمم يجوزني ابنه،، وابنه ده مش كويس وحاول يعني يع*تدي عليا قبل كدة،، وانا قولت لبابا،، بس هو مش قادر يعمل حاجة لعمي لانه الكبير وليه كلمة،، فقالي اهربي واداني عنوان صديق ليه في مصر،، وانا رايحاله دلوقتي ومش عارفة مصيري ايه وخايفة اوي علي بابا من عمي
يوسف صعب عليه شهد جدا وحس انه ربنا حطها في طريقه عشان يساعدها
يوسف بجدية /اسمعيني زين يا شهد،، انا هوصلك لعنوان صاحب ابوكي ده ،، وهديكي رقمي وانا هخلص شغلي في مصر يعني هاخد يومين اكده وهحدتك اطمن عليكي لو طلع انسان زين وعيلته زينة معاكي خلاص ههملك ولو مكنش هاخدك معايا وانا معاود الصعيد تاني وربك يحلها
شهد بابتسامة /انا متشكرة ليك اوي يا استاذ...
يوسف بابتسامة / اسمي يوسف،، يوسف منصور السوالمي ،، وملوش لزوم الشكر ده،، اني معملتش حاچة
شهد بود / كفاية انك هتوصلني بجد متشكرة اوي ليك،، وبصت جمبها بشرود وهيا سرحانة في حياتها اللي جاية يا تري مصييرها ايه
.............................................
دخل ماهر البيت لقي امه قاعدة فباس دماغها وايديها
ماهر بابتسامة / كيفك ياما
كريمة بابتسامة / زينة يا ولدي،، يدوملي دخلتك عليا
ماهر بحب /تسلميلي يام ماهر،، اومال فينها بدور
كريمة بتكشيرة/ طلعت فوج،، يدوب شطبت المطبخ وطلعت ومهنش عليها حتي تعملي كوباية شاي،، ولما طلبتها منها،، جالتلي اني تعبانة وهملتني وطلعت
ماهر بضيق / معلش ياما،، انا هتحدت معاها،، وحجك عليا انا ،، وسابها وطلع فوق لبدور
بدور بحب / حبيبي،، حمدالله بالسلامة
ماهر بضيق/ الله يسلمك يا بدور
بدور باستغراب/ مالك يا ماهر،، فيك ايه،، وايه اللي مضايجك
ماهر بعتاب / مش جولتك يا بدور ميت مرة تراعي امي ومتزعليهاش واصل
بدور باستغراب/ طب ما اني بعمل اكده واكتر يا ماهر،، ده انا بصحي من صباحة ربنا وبتهد في عمايل البيت حتي الزريبة والوكل وكل حاچة،، ومبطلعش الا لما بخلص كل حاچة
،، وفي الاخر ياريته بيعچب امك،، بسمع كلمتين في چنابي واني مش الست اللي اتمنتها لابنها
ماهر بحدة / بدوور، اتحدتي عن امي زين
بدور بحزن / واني جولت ايه عفش يا ماهر،، انا جولتلك اللي بيحصل
ماهر / اللي حصل ان امي طلبت تعمليلها شاي وانتي جولتلها انك تعبانة وهملتيها وطلعتي
بدور بصدمة / بالله العظيم ما حوصل،، انت تصدج اني انا اعمل اكده يا ماهر
ماهر بتوتر / وامي هتكدب عاد
بدور بعصبية / وعشان امك مبتكدبش تكدبني اني،، مش اكده
ماهر بعتاب / بدور اني بعشجك وانتي خابرة،، اني بس مش رايد امي تزعل منك
بدور بزعل/ تزعل مني لو اني غلطت في حجها،، لكن اني مغلطش يا ماهر،، انت مصدجها بجي دي حاچة تانية
ماهر اتنهد بغضب وخد بعضه وخرج وبدور قعدت عالسرير وهيا مش عارفة هتفضل حماتها تعمل الحركات دي لحد امتي وعايزة توصل لايه
.................................................
سالم كان قاعد قدام ورد وبيبصلها بغضب وهدوء ميبشرش بخير
سالم / مين اللي انتي عاشجاه يا ورد،، وغلطتي معاه كيف،،
ورد بصتله وبعدين فضلت تضحك ودموعها بتنزل وسالم بيبصلها باستغراب
ورد / اانت خابر يا سالم،، انا طول عمري بخاف منيك ،، عشان طول عمرك جاسي ويايا ،، كانك بتعاقبني عشان امي هملتني ليكم ،، بس دلوك بعد ما كلكم بتجولي عني خاطية ومعيوبة ،، انا بجي بجولك اني مش بس غلطت يا سالم ،، ده اني حبلة كمان ،، يا تري عشان اسم العيلة هترضي تتچوز واحدة غيرك لمسها وكمان حبلت منه
سالم بصلها بغضب ومتحكمش في نفسه قام وبكل غضب بقي يضر*بها وهيا مش بتدي اي رد فعل بس بتتألم بصمت،، اما سالم فمسك شعرها بغضب
سالم بغضب جحيمي / اني هخلي عيشتك جحيم يا ورد،، واللي انتي بتستري عليه ومش رايدة تجولي هو مين،، هچيبه وهج*تله
بيدي ،، مش انتي يا بت السوالمي اللي هضيعي اسم العيلة وتحطيه في الطين،، وزقها بع*نف وسابها وخرج
ورد بعياط / اني هوريك يا سالم،، هوريكم كلياتكم مين هيا ورد السوالمي
............................................
خبطت شهد علي باب الشقه زي ما قالها البواب
ففتحتلها واحدة ست كبيرة
شهد باحراج / معلش يا طنط،، هيا دي شقة عم محمد السيد
الست/ ايوة يا بنتي،، انتي شهد مش كدة
شهد بابتسامة / ايوة انا
دخلت شهد وشافت محمد صاحب ابوها ورحب بيها وعرفها علي ولاده عليا ومهاب
شهد بود / اهلا بيكم
عليا رحبت بشهد جامد ومهاب كمان بس كانت نظراته ليها مش تمام وشهد حست بكده
محمد / ابوكي ليه عليا جمايل كتير يا بنتي،، فمتتكسفيش ده بيتك ودول اخواتك ودي ام مهاب اعتبريها امك
شهد ابتسمت بحب / اكيد طبعا،، انا متشكرة ليكم اوي بجد،، واسفة لو هسببلكم ازعاج
ام مهاب/ يادي العيبة يا بنتي،، متقؤليش كدة،، ده انتي زي عليا بالظبط،، يلا تعالي اوريكي اوضتك،، لحد ما احضر العشا
وفعلا قامت شهد بس عشان تهرب من نظرات مهاب اللي مش مرتاحة ليها
......................................................
كان قاعد منصور بيفكر في كلام ورد ومضايق اوي هو عارف انها عندها حق في كل كلمة قالتلها وان هيا دي الحقيقة اللي بيهرب منها بس للاسف وقطع تفكيره سالم اللي داخل عليه وهو باين علي وشه الغضب
منصور / مالك يا سالم،، حوصل ايه مخليك مصايج اكده
سالم بغضب / ورد حبلة يا بوي
منصور قام بصدمة / انت بتجول ايه حبلة كيف ،، هيا اللي جالتلك؟
سالم بتفكير / ايوة ،، جالتلي انها حبلة
منصور بقلق/ يا واجعة طين لو حد جاله خبر،، هتبجي سيرتنا علي كل لسان وراسنا هتبجي في الوحل
سالم بحدة / هنخلي كتب الكتاب والدخلة يوم الخميس،، جبل ما حد يدري،، والفض*يحة تبان عليها،، وحسابها بجي معايا،، اني هعرف بطريجتي مين هو الك*لب ده
منصور بخوف / ماشي يا ولدي،، هخلي الغفر يشيعو الخبر في البلد،، ان فرحك علي بت عمك الخميس الچاي،، وربنا يستر يا سالم
سالم بسرحان / متجلجش يا بوي ،، اني هتصرف
..............................................
نزلت بدور تحت وهيا حزينة وتعبانة لانها فضلت مستنية ماهر بس مجاش وفي الاخر سمعته دخل اوضة تانية عشان ميشوفهاش
بدور بحزن / صباح الخير يا عمة
كريمة بسخرية / صباح النور ياختي،، نازلالي الساعة 8 اعمل بيكي ايه
بدور / معلش يا عمة،، كنت تعبانة شوية فمجدرتش اصحي بدري جوي
كريمة / تعبانة،، ما انتي كيف الجرد اهو،، ولا تعبانة وحاچة،، ده حتي حتة العيل مش عارفة تچيبيه كنت جولت ده تعب الحبل
بدور بتنهيدة / خلاص يا عمة ده نصيب ،، هخش احضر الفطور
كريمة بخبث / ابجي اعملي حساب مريم بت اختي في الغدا عشان هتيچي تتغدي معانا
بدور بطاعة / حاضر يا عمة،، ولقت ماهر نازل عالسلم واتجاهلها وباس ايد امه ومصبحش عليها فبصتله بحزن ومتكلمتش
ماهر /صباح الخير ياما
كريمة بفرحة / صباح النور يا ولدي،، اجعد افطر معانا
ماهر بضيق /لا،، عندي مصالح هجضيها يلا،، سلام عليكم،، وسابهم وخرج
كريمة بغضب / عليكم السلام يا ولدي،، منها لله اللي منكدة عليك اكده،، منيش خابرة هتفضل يا عين امك اكده لحد ميتي
اتنهدت بدور بحزن ومردتش عليها وسابتها ودخلت المطبخ
.............................................
في اوضة شهد كانت قاعدة بتصلي الصبح وبتدعي ربنا يقف معاها ويهدي عمها ويصرف نظر عن جوازها من ابنه وبعد ما خلصت اتفاجأت بمهاب داخل القوضة عليها
شهد بصدمة / انت ازاي تدخل كدة،، مش الاصول بتقؤل انك تخبط
مهاب بابتسامة / بقؤلك ايه،، من الاخر كدة انتي عجباني،، ودخلتي دماغي ففتحي مخك كدة معايا وانا هعوضك،، وطلع فلوس من جيبه
شهد بدموع / لو قربت مني هصوت،، واقول لعم محمد اللي انت بتقؤلهولي ده
مهاب بضحك/ طب جربي اعملي كدة يا حلوة،، وانا اقؤل انك انتي اللي استدرجتيني لاوضتك وغاوتيني وانا ضعفت
شهد بعياط / بالله عليك ابعد عني وانا همشي مش هقعد هنا تاني
مهاب ابتسم بخبث وقرب عليها وهيا صرخت فمهاب اتصدم من صريخها وافتكر انها هتخاف وتسكت وجه علي صوتها محمد ومراته وعليا بنتهم
محمد / خير يا بنتي في ايه،، وانت يا مهاب ايه اللي جابك هنا
مهاب اتوتر وشهد جريت علي امه وحضنتها وهيا بتعيط بحرقة
محمد بحدة / انطق ايه اللي جابك اوضة شهد
شهد بعياط....... يتبع
بشكركم علي تفاعلكم الجميل وسعيدة ان الرواية عجبتكم
تفاعل جامد بقي عشان البارت الثالت.
#ورد
#بقلمي_اسراء_ابراهيم
البارت الثالث
ورد
شهد بعياط / انا شوفت فار يا عم محمد ولما صرخت جه مهاب علي صوتي
مهاب بتوتر /اه يا بابا هو ده اللي حصل
ام مهاب / خلاص يا بنتي حصل خير يلا تعالي معايا،، وانت يا مهاب دور عالفار ده وموته عشان البنية تعرف تنام في القوضة
محمد بص لابنه بشك وعليا برضه لانها عارفة اخلاق اخوها بس هما الاتنين سكتو وسابو مهاب وخرجو
...........................................
في اوضة ورد
ورد بعد ما عرفت انهم لسة مصممين يجوزوها سالم وانهم حددو الفرح كمان مع كتب الكتاب قررت تهرب وكانت بتحط هدومها في شنطة صغيرة وهيا مقررة تسيب البيت والبلد كلها ومترجعش تاني ابداً اتفزعت اول ما سمعت الباب بيخبط فحطت الشنطة تحت السرير بسرعة وقفلت الدولاب وراحت تفتح
حنين بابتسامة / كيفك انهاردة يا ورد؟
ورد بكسرة / خشي يا حنين ،، اني مكس*ورة يا حنين،، اهلي وناسي هما اللي كس*روني
حنين بعتاب /انتي اللي غلطانة يا خيتي،، ايه اللي خلاكي تسكتي ومتدافعيش عن نفسك،،
ورد بحزن /وهما ادوني فرصة اتحدت،، ما كان علي يدك كل حاچة،، اتهموني في شرفي،، وصدجو اني عشجانة حد،، ومحدش دافع عني،، كانهم شايفيني ر*خيصة واعمل اكده
حنين بحزن / تجومي تزودي الطين بلة،، وتجولي انك حبلة،، اتچننتي يا خيتي،، دي كان فيها موتك
ورد بسخرية / والله الموت يبجي ارحملي،، وبعدين انا جولت اكده لاجل مقهر سالم اللي صدج حديتهم عني ومد يده عليا وكان مفكرني عفشة ور*خصت نفسي ،، سالم يا حنين اللي انتي خابرة اني عاشجاه اكتر من روحي
حنين / اعذريه يا ورد،، صعب عليه انه يسمع انك عشجانة حد ،، ويتصرف عادي،، احنا صعايدة،، والرچالة اهنه دمها حامي،، وغضبها واعر جوي
ورد بغضب/ علي اساس ان چمال ويوسف اخواته مش رچالة،، ده محدش منهم اتحدت معايا بكلمة،، اشمعني هو اللي يصدج ويعاملني اكده
حنين /عشان هو الكَبير،، ودراع عمي اليمين،، والعيلة كلها بمشاكلها وهمها محدش شايلها غيره،، يبجي اعذريه يا خيتي،، واتحدتي معاه وجوليله الحجيجة،، وسعتها شوفي هيجف چارك ولا لا
ورد بجمود / معدش ينفع يا حنين،، انا ههمل البلد وههرب
حنين بخضة /يا مري،، تهربي تروحي فين،، اوعي يا ورد تعملي اكده،، متفكريش بجلبك،، فكري بعجلك،، اللي بتعمليه ده هيخلي الكل يتحدت عليكي عفش سيرتك هتبجي علي كل لسان
ورد بحزن / وايه الفرج،، ما اهلي وناسي بيجوله عني يا حنين وبيتحدتو ،، ده عِندي اسوأ من حديت الناس
حنين /وسالم يا ورد،، هتهمليه،، ده حب عمرك اللي دايما تجولي هو اللي مصبرني علي معاملة مرت عمي ليا
ورد بسخرية /سالم هو اول واحد دب*حني،، رغم انه كان بيعاملني بجسوة،، بس كنت عاشجاه،، واصبر نفسي واجول بكرة يعشجني كيف منا عاشجاه،، بس يا خسارة هو اول واحد چه عليا وصدج حديت امه،، بس خلاص ملوش عاذة الحديت
كانت واقفة رباب علي باب القوضة بتتصنت عليهم وسمعت كل كلامهم بس اتفاجأت بجمال بيشدها من ايديها وبيجرها وراه لاوضتهم
رباب بتوتر /استني بس يا چمال هفهمك
جمال مخلهاش كملت كلامها وضر*بها بالقلم علي وشها
جمال بغضب / اني ياما نصحتك وجولتلك ملكيش صالح بحد وخليكي في حالك يا رباب،، بس انتي متجدريش،، عشان طبعك اكده حشرية
رباب بغضب/انت بتضر*وبني يا چمال
جمال بغضب /واكس*ر دماغك كمان،، ويمين بالله يا رباب لو شوفتك بتتصنتي علي حد تاني،، ولا بتدخلي في اللي ملكيش فيه ،، لاكون مغضبك وموديكي بيت ابوكي،، واجوله يعيد ربايتك من اول وچديد،، وسابها وخرج ورزع الباب وراه
رباب بغيظ /ماشي يا چمال،، انا هوريك انا اجدر اعمل ايه وخرجت وراه تدور علي سالم
...............................................
كان واقف يوسف مع العمال في المصنع بيتابع الشغل وبيشوف لو في اي مشاكل وشوية وفونه رن فرد واول ما سمع صوت شهد بعد بعيد عن العمال والدوشة عشان يعرف يكلمها
يوسف /انسة شهد،، كيفك
شهد حزن /الحمد لله يا استاذ يوسف انت عامل ايه،، واسفة لو ازعجتك
يوسف بسرعة / لا طبعا ازعاچ ايه،، خير انتي زينة والناس اللي جاعدة عنديهم،، عاملين معاكي ايه؟
شهد بدموع / انا اسفة بس ممكن تاخدني معاك،، انا مش بثق في حد غيرك لانك انسان كويس واثبتلي انك محترم
يوسف استغرب وحس ان في حاجة حصلت بس محبش يضغط عليها
يوسف / خلاص تمام،، هفوت عليكي بليل،، اچهزي وهرن عليكي تنزلي
شهد باندفاع/ متشكرة اوي بجد،، اانا هستني مكالمتك،، بص هفضل جمب التلفون،، اوعي تنساني والنبي
يوسف بقلق/انتي زينة،، اچيلك دلوك اخدك
شهد بحزن / لا شوف شغلك ،، وانا هستناك وواثقة انك هتيجي،، مع السلامة ،،
قفلت شهد وهيا بتعيط وخايفة يوسف ميجيش وتفضل قاعدة مع اللي اسمه مهاب ده في مكان واحد ودعت الوقت يعدي بسرعة وقامت تلم حاجتها وتبلغ عم محمد انها هتمشي
..............................................
كان قاعد سالم علي مكتبه بيتكلم في التلفون
ملك/ وحشتني يا سالم ،، اوعي تكون نسيتني
سالم بابتسامة / مجدرش انساكي يا ملك،، المهم انتي كيفك،، زينة
ملك بحب/مستنياك،، لسة عندي امل اننا نكون لبعض
سالم بتنهيدة / جولتلك يا ملك شوفي حياتك،، لاني مش ليكي ولا انتي ليا،، متوجفيش حياتك وكملي
ملك بحيرة /متوقعتش انك تقؤلي كدة،، افتكرتك هتفرح،، اني مستنياك،،
سالم بتنهيدة / فرحي بعد يومين
ملك بصدمة /هتتجوز؟
سالم بيأس/اه يا ملك،، هتچوز بت عمي
ملك بهدوء/ بتحبها يا سالم
سالم سكت وهو بيفكر في ورد واللي قالته اخر مرة وغمض عينه بغضب
سالم /سلام يا ملك،، اعتقد دي اخر مرة هحدتك فيها ،، قفل الخط وهو مخنوق ومضايق كان خلاص مقرر انه هيقف قدام ابوه ويتجوز ملك حتي لو مكنش ده القرار الصح ،، بس جه موضوع ورد واللي عملته خليته ينهي كل حاجة،، قاطعه خبط الباب ودخول رحمة
رحمة بخبث/فاضي يا سالم،، كنت رايدة اجولك علي حاچة
سالم باستغراب / تعالي يا مرت اخوي،، جولي في ايه
...............................................
في بيت عيلة الاسواني كان الكل متجمع عالسفرة
كريمة بود/ انتي مبتاكليش ليه يا مريم،، كلي يا حبيبتي
مريم بخبث /باكل يا خالتي،، بس الوكل ناجصه شوية ملح
كريمة بضيق/مسمعتيش يا بدور مريم،، يلا جومي هاتي الملح،، الوكل عادم خالص
بصت بدور لماهر وكأنها مستنية يتكلم لكنه اتجاهلها وكمل اكل فقامت بدور بحزن تجيب الملح
كريمة بمكر / شوفت يا ماهر،، مش بدور چالها عريسين ورفضتهم،، كانها مستنية
مريم بخجل /وه،، متكسفنيش يا خالتي اومال
ماهر / ده نصيب ياما،، ومحدش خابر نصيبه فين
كريمة /يابني نفسي اشوفلك حتة عيل يشيل اسمك جيل ما اموت
ماهر بلهفة /بعدالشر عنك يا ما،، متجوليش اكده
كريمة بزن / مريم اهي،، بت اصول وموافجة تتچوز علي ضرة ،، وهتچيبلك الواد اللي نفسك فيه،، ومرتك خليها علي زمتك مهتظلمهاش
كانت خارجة بدور وسمعت كلام كريمة حماتها واضايقت وجابت اخرها من تصرفاتها
بدور بضيق/ ده بدل ما تجوليله حاجي علي مرتك وبيتك،، رايدة تچوزيه،، وچايبتله العروسة يشوفها جدامي
كريمة بحدة/ والله الچواز ماهوش عيب وبعدين هو هيتچوز عشان يخلف ومحدش يجدر يلومه،، مش كفاية مخليكي علي زمته وانتي ارض بور
بدور بغضب/ شايفاك ساكت يا ماهر،، كانه الحديت عاچبك وعلي هواك
ماهر بغضب /بدور اتحدتي زين،، ومتعليش صوتك جدامي،، امي مش جصدها حاچة،، هيا نفسها تشوفلي خلف
بدور بعتاب/ ده بدل ما تجولها اني هحب مرتي،، ومش هتچوز عليها،، ده چزاتي بعد اللي استحملته عشانك منها،، ده اني كنت بتعامل بجسوة وكنت راضية عشانك لاجل ما اكون چارك يا ماهر
كريمة /عيب اتعلي صوتك علي چوزك اكده،، ايه محدش علمك تتحدتي مع جوزك كيف ،، تربية ايه دي
بدور بغضب / اني متربية زين واهلي خابرين الاصول زين ،، الاصول اللي كنت بعاملك بيها يا ام ماهر
قل*م نزل علي وشها من ماهر قدامهم
ماهر بغضب/ازاي تتحدتي مع امي اكده،، اتچنيتي عاد
بدور بصتله بصدمة ودموعها نازلة دي لول مرة يمد ايده عليها وقدام اهله
بدور بهدوء/ اني رايحة بيت ابوي،، وهو يچيبلي حجي منك يا ماهر،، وسابتهم وطلعت
ماهر بغضب /لو خرچتي من البيت ده يا بدور مهترچعهوش تاني
بدور بابتسامة / مبجاش في حاچة اهنه اجعد عشانها يا ماهر،، اللي كنت بستحمل عشانه هاني جدام اهله،، وميستاهلش اجعد جاره ثانية واحدة،، وسابته وجريت علي فوق
ماهر اتأثر بكلامها وقعد وهو حاسس بالندم من تسرعه
كريمة /عين العجل اللي عملته يا ولدي،، اكده هتتربي،، عشان متفكرش تعلي حسها عليك مرة تانية،، بس انت اتجل ومتعبرهاش
............................................
في مكتب سالم
رحمة بخبث/ اني جولت اعدي علي ورد اطمن عليها يعني،، ولما چيت اخبط،، لجيتها بتتحدت مع حنين سلفتي،، وبتجول انها هتهرب مع عشيجها
سالم بغضب /انتي بجولي ايه
رحمة /زي ما بجولك يا خوي، حنين حاولت تقنعها،، تجعد وتهمل الفكرة العفشة دي،، بس هيا كانت مصممة،، وبتجول انها مش هتهمل عشيجها وتتچوز راچل تاني
سالم قام من مكانه وكان هيخرج بس رحمة وقفته بصوتها وهيا بتترجاه
رحمة /احب علي يدك يا خوي،، اخوك لو جاله خبر اني جولت حاچة هيطلجني
سالم بهدوء جحيمي / متخافيش يا مرت اخوي،، اخوي مهيعرفش حاچة،، قال كدة وخرج بغضب وراح لورد
................................................
كان يوسف واقف تحت البيت عند شهد ،، صوتها قلقه فقرر ميستناش فظبط شغله وراحلها علطول ورن عليها
يوسف / انا واجف تحت البيت
شهد بفرحة / بجد،، انا نازلة حالا،، ثواني بس،، وقفلت
محمد بعتاب / برضه مصممة تمشي يا بنتي
شهد بابتسامة / معلش يا عم محمد،، بابا كلمني وقالي ارجع،، بعد اذنكم
ام مهاب / خدي بالك من نفسك يا بنتي،، وابقي طمنينا عليكي
شهد / حاضر،، سلام،، وسابتهم ونزلت واول ما شافت يوسف،، دموعها نزلت وحست انها دلوقتي مطمنة
يوسف /بتبكي ليه عاد،، حد ضايجك،، جوليلي وانا اطلع اجيبلك حجك
شهد بحزن/ لا،، محدش ضايقني،، بس يلا نمشي من هنا لو سمحت،، وفعلا ركبو ومشيو سوا
يوسف /صوتك في التلفون مريحنيش،، عشان اكده چيتلك
شهد / متشكرة اوي،، انا كنت خايفة احسن متجيش
يوسف / طب ممكن تحكيلي ايه اللي حوصل،، وضايجك،، وخلاكي تمشي
شهد عيطت،، وحكتله اللي مهاب عمله والكلام اللي قالهولها
يوسف بغضب/ ابن ال... ،، طيب ومجولتليش ليه،، وانا كنت طلعت علمته الادب
شهد بحزن /ملوش داعي،، عم محمد راجل طيب،، وانا مش عايزة اسببله مشكلة في بيته مع ابنه
يوسف بغيظ/ ده عيل جليل الرباية
شهد بتردد / هو احنا كدة رايحين فين
يوسف بحيرة / هنعاود الصعيد،، بيت اهلي
شهد /طب وهتقؤلهم ايه عني؟
يوسف بسرحان /متجلجيش،، انا هحلها
..............................................
دخل سالم اوضة ورد من غير ما يخبط وبص لحنين وقال بهدوء
سالم/ حنين همليني انا و ورد هبابة
حنين بصت لورد بقلق وكانت خايفة عليها ،، بس في الاخر سمعت كلام سالم وخرجت،، وسالم قفل الباب وقرب من ورد و........ يتبع
رأيكم يهمني جدااا
تفاعل جامد بقي عشان انزل الرابع بسرعة
#ورد
#بقلمي_اسراء_ابراهيمالبارت الرابع
ورد
ورد بخوف / رايد ايه مني يا سالم
سالم بغضب/ بجي رايدة تهربي مع عشيجك يا بت عمي،، مش اكده
ورد بصدمة / عشيجي؟ انت بتجول ايه عاد
سالم / رايدة تهربي،، وتچيبلنا العار مش اكده
ورد بخوف /مين اللي چالك اكده،، انا مههربش مع حد يا سالم
سالم اداها بالقل*م فوقعت عالارض وبصتله برعب وهيا بتقؤل بعياط
ورد / صدجني يا سالم،، اني مش عشجانة حد صدجني،، ولا اعرف حد واصل
سالم قرب منها ومسكها من شعر*ها بغضب
سالم/ اني طول عمري بكر*هك بسبب لسانك الطويل ده،، ودلوجتي بكر*هك اكتر يا ورد،، عشان خلتيني هملت البنتة الوحيدة اللي كنت هتچوزها ، صدجيني هدفعك تمن كل اللي عملتيه ده غالي جوي يا بت عمي،، انا هخلي عيشتك جح*يم،، هخليكي تكر*هي اليوم اللي غلطي فيه وحطيتي شرفنا كلياتنا في الطين،، ودلوجتي من اهنه لحد الفرح مش رايد اشوف خلجتك،، هتتحبسي اهنه في الجوضة،، وابجي اسمع ان حد فتحلك يا ورد،،
ساب شعرها بع*نف وخرج وقفل عليها من برة وورد قاعدة في الارض وكلامه بيتردد في ودنها وبقت تل*طم علي وشها وتعيط بقهرة
..........................................
بليل كان الكل متجمع تحت ما عدا ورد وكانت حنين بتعمل شاي وخارجة بيه من المطبخ
وفي نفس الوقت دخل يوسف ومعاه شهد
يوسف / السلام عليكم يا اهل البيت
الكل رد السلام وفي نفس الوقت بيبصو لشهد باستغراب
منصور / عليكم السلام يا ولدي،، مين دي يا يوسف
يوسف بابتسامة / دي بنتة محتاچة مساعدة،، فمرضيتش اهملها لحالها يا بوي،، احنا متربناش علي اكده،، ولا ايه
منصور بهدوء /عداك العيب يا ولدي،، تعالي يا بتي اجعدي
دخلت شهد وباحراج وقعدت معاهم تحت نظرات رحمة الشمتانة وهيا بتبص لحنين
اما حنين فبصت ليوسف بحزن مش عشان شهد عشان اول مرة يجي من برة ومياخدش باله من وجودها وتشوف لهفته عليها فقربت منهم وحطت الشاي وقعدت بهدوء
بهية بهيبة / وانتي ايه حكايتك يا بتي،، جولي متخافيش كلنا اهنه اهلك وناسك
شهد ابتسمت بتوتر وحكت كل اللي حصل معاها واللي عملو يوسف معاها
شهد / انا بس محتاجة لمكان اقعد فيه فترة لحد ما بابا يكلمني ويقؤلي انه حل المشكلة دي مع عمي وسعتها همشي علطول
رحمة بخبث / وماله يا عروسة،، بس مش هينفع تجعدي لحالك اكده،، ده انتي بنتة وكيف الجمر والناس مبتسيبش حد في حاله
بهية بحدة / ومين جالك انها هتجعد لحالها يا رحمة،، البنتة هتجعد اهنه وسطينا لحد ما مشكلتها تتحل
رحمة بمكر / وماله يا عمة،، اهو تونس حنين وتساعدها برضك،، مش اكده يا حنين
يوسف بص لحنين اللي قامت بهدوء وطلعت علي فوق،، فحس انها زعلت منه فاستأذن منهم وطلع وراها ورحمة بتبتسم بخبث وهيا بتبص عليهم،، في نفس الوقت دخلت بدور وهيا بتعيط وشايله شنطة هدومها واول ما شافتها بهية اتخضت
بهية /يا مري،، مالك يا بتي،، بتبكي ليه اكده
اترمت بدور في حضنها وهيا بتعيط
بدور بعياط/ ضر*بني ياما،، مد يده عليا جدام امه وبت اختها،،
بهية بغضب/تتج*طع يده ماهر بن كريمة،، منه لله هو وامه
منصور بهدوء/ بطلي بكا يا بدور وجوليلي،، غلطتي يا بتي عشان يمد يده عليكي
خالد بغضب /وه،، وحتي لو غلطت يا بوي،، يرد علي اهلها مش يمد يده عليها الناج*ص ده ،، يمين بالله العظيم،، لاروحله واكون مربيه الك*لب ده
منصور بحدة/ خااالد،، احترمني عالاجل ومتعليش صوتك في وجودي يابن منصور
خالد بأدب/حجك عليا يا بوي،، اني مرايدش ابن الاسواني يفتكرنا جليلين،، وانه عادي يمد يده علي حريمنا
منصور بهدوء/جوليلي يا بدور اللي حوصل،، ولو مطلعتيش غلطانة،، حجك هيچيلك لحد عندك،، احكي يا بتي
.............................................
كان قاعد سالم مع صالح صاحبه الانتيم من وهما صغيرين
صالح /ايوة انا بدي افهم،، هتتجوز بت عمك كيف يا سالم وانت كنت ناوي تتچوز المصراوية
سالم بتنهيدة / مخبرش يا صالح،، انا ابوي حكم اني اتچوز ورد،، واني لازمن انفذ حديته،،حتي لو مش بخوطري
صالح بخبث /طب و ورد،، موافجة يا سالم
سالم بغضب /وهيا تجدر تجول لا،، طب ده انا كمت جتلتها،،
صالح باستغراب/ والله يا سالم،، اني حاسس ان في حاچة تانية،، بس مش هضغط عليك يا صاحبي،، بس رايدك تعرف انك طالما وافجت،، يبجي خلاص تهمل المصراوية دي،، وتتجبل ورد و انها هتبجي مرتك
سالم بضيق/ما هو ده اللي مضايجني يا صالح،، اني مرايدش ورد،، اني بكر*هها،، لانها بت عمي اللي كان السبب في موت چدي الله يرحمه و فرج بينه وبين ابوي
صالح / اللي فات مات يا سالم،، واللي حوصل زمان،، متعاقبش ورد عليه دلوك،، البنتة ملهاش ذنب يا صاحبي ياريت تراجع حساباتك وتعجل اكده وتفكر زين
سالم بتنهيدة / اني هجوم اعاود عشان ابوي،، واوعاك متچيش الفرح بكرة يا صالح،، هك*سر عضمك
صالح بضحك/ لا،، متخافش،، اني هاچي عشان اشمت فيك
سالم بضحك / متجلجش،، بكرة تلاجي بت الحلال،، اللي تخطف جلبك،، وتخليك تخش برچليك السجن ،، يلا سلام عاد..
...........................................
في اوضة حنين ويوسف
يوسف بحب/ شكل الجمر واخد علي خاطره مني،،
حنين بصتله بعتاب ودورت وشها فقرب يوسف وقعد جمبها
يوسف/ وه ده بجد بجي،، مالك يا حنيني محارباني ليه عاد
حنين بعتاب/ يعني مش خابر يا يوسف،،
يوسف / والله ما في نيتي حاچة من ناحية البنتة دي،، انتي خابرة انك في جلبي يا حنين ومحدش هيجدر ياخد مكانك واصل
حنين ابتسمت / واني مجصدش عالبنتة يا يوسف،، اني واثجة فيك اكتر من روحي،، وخابرة انك مهتشوفش حد غيري واصل ،، اني خدت علي خوطري لما لجيتك دخلت وكأنك مش شايفني،، مشوفتش لهفتك عليا كيف ما بيحصل كل مرة،، جلبي وچعني جوي يا يوسف
يوسف كان بيسمعها وقلبه بينبض بحبها فابتسم بعشق ومسك ايديها وباسها
يوسف /حجك عليا يا روح وجلب يوسف،، بس موضوع البنتة ده كان شاغلني،، وخفت احسن ابوي ميوافجش انها تجعد اهنه،، والبنتة غلبانة وملهاش حد
حنين بحب / واني مسامحاك يا يوسف،، بس معدتش تعملها تاني،، عشان اني كيف العيلة الصغيرة اللي متعلجة بابوها ،، لما تحس انه اتشغل عنها ،، ولا حد شاغله غيرها،، بتزعل وبتاخد علي خوطرها ونفسها بتتك*سر
يوسف اخدها في حضنه وتبت فيها اوي
يوسف / يخليكي ليا يا حنين،، انتي نعمة كبيرة،، بحمد ربنا عليها كل يوم
..............................................
تاني يوم كانت البلد كلها بتحضر لفرح سالم منصور السوالمي وده من حب الناس فيه وبليل اتكتب الكتاب وسمعت ورد صوت الزغاريط فعرفت انها خلاص بقت مراته
وكانت قاعدة وسط الحريم وحاسة انها من غير روح نفسها لو تقوم تهرب بس للاسف مفيش كانت بترد الكلام بالعافية وحنين قاعدة جمبها بتواسيها
حنين / ورد،، ابتسمي يا خيتي،، الحريم بتبص عليكي،، باين عليكي انك مغصوبة واكده الناس هتتحدت
ورد بحزن / سالم مفكرني كنت ههرب مع عشيجي يا حنين،، شوفتي بيفكر فيا كيف،، للدرچادي اني رخ*يصة،، ولا عشان مليش حد يدافع عني
حنين بحزن /خلاص يا ورد،، وانتي مبجتيش لحالك،، انتي بجيتي مرت سالم كبير الدار والبلد كلها،، انتي بس حاولي جربي منه،، ولازمن تخبريه الحجيجة يا ورد،، عشان صورتك تتغير جدامه
ابتسمت ورد بسخرية / تفتكري حتي لو جولتله،، هيصدجني،، ولا هيكر*هني اكتر
حنين / مش مهم،، المهم انه يعرف الحجيجة،، وانك اشرف بت في الدنيا يا جلبي
ورد سرحت في كلام حنين وبقت تفكر في حياتها مع سالم ،،
اما برة فكانت واقفة قدام البيت شهد بتتفرج عالخيل وهو بيرقص بانبهار لانها حاجة جديدة عليها وكانت بتبتسم بسرحان في حلاوة الفرح الصعيدي وانتبهت بفزع علي صوت صالح اللي بيزعقلها
صالح / انتي مين يا بت انتي،، وكيف تجفي اهنه عند الرچالة،، ايه مفيش حيا
شهد بصتله بغضب / انت مين عشان تزعقلي كدة،، ثم انا واقفة في بيتك عشان تقؤلي اقف ومقفش
يوسف شافهم وقرب بسرعة عليهم
يوسف / شهد بتعملي ايه اهنه،، وانت يا صالح بتزعجلها ليه عاد
صالح بغضب/ انت تعرف البنتة دي يا يوسف،، انا فچأة لجيتها اكده اهنه،، وواجفة ناحية الرچالة،، ولا حتي مختشية منهم
يوسف بعتاب/ايه اللي خرچك يا شهد،، مش الحريم كلهم چوة
شهد ببراءة / انا سمعت صوت الاحصنة،، فطلعت اتفرج عليهم،، وفجأة لقيت الشخص ده بيزعقلي وانا مكلمتوش اصلا
صالح بنفاد صبر /اللهم طولك يا روح
يوسف بهدوء/خلاص يا شهد،، حصل خير،، بس اهنه في البلد،، ممنوع الحريم تخرج لحالها اكده،، يلا ادخلي چوة
شهد حركت دماغها بأه وبصت لصالح بغضب
شهد /انا اسفة يا يوسف،، بس انا مكنتش اعرف عوايدكم هنا،، بعد اذنك
يوسف بابتسامة / ايه يا صالح،، خوفت البنتة منك،، في حد يتحدت مع حريم اكده
صالح باحراج/ اني مجصدش،، اني افتكرتها بنتة من البلد اهنه،، مكنتش خابر انها مش من اهنه ومتعرفش عاداتنا وتجاليدنا
يوسف بضحك/ حصل خير،، يلا نشوف سالم،، حاكم اني حاسس انه علي اخره،، وشوية وهين*فجر فينا
..........................................
كانت داخلة رباب قوضة سالم و ورد وهيا بتتسحب وطلعت من جيبها ورقة وحطتها فيها طوبة وكرمشتها بايدها ورمتها في الارض تحت الشباك وطلعت جوابين تاني وراحت عند الدولاب وفتحت ضرفة ورد ودفنت الجوابين بين هدوم ورد وقفلت الدولاب تاني
واتنهدت بشماتة وخرجت من القوضة براحة وقفلت وراها الباب بس خبطت في شهد اللي كانت معدية من قدام القوضة فاتصدمت رباب واتوترت وشهد استغربتها
شهد /انا اسفة،، مخدتش بالي منك،، عشان كدة خبطت فيكي
رباب بتوتر/ هه طيب ،، بس ابجي خدي بالك بعد اكده يا عروسة،، وسابتها وجريت علي تحت وشهد استغربت تصرفاتها،، بس كملت طريقها لاوضتها
رباب نزلت تاني مع الحريم وكانت بتبص لورد بخبث وشماتة من اللي هيحصلها
خلص الفرح ودخلت ورد الاوضة وهيا مرعوبة من سالم وكانت متوترة اوي وشوية ودخل سالم ورزع الباب فاتنفضت ورد
سالم بسخرية / كانك بتخافي زي البنتة مش اكده
ورد / ومخافش منك ليه يا سالم،، كانك ممدتش يدك عليا جبل سابج
سالم قرب منها ومسكها من وشها واتكلم وهو مقرب وعينه في عنيها
سالم / صدجيني،، اللي شوفتيه مني جبل سابج،، غير اللي هتعشيه معايا وانتي مرتي ،، اني هخليكي تجولي حجي برجبتي
ورد زقته بغضب بعيد عنها
ورد/ واني طول منا مظلومة،، هفضل اجف جصادك،، ومهضعفش ابدا يا سالم حتي لو بموتي
سالم سمع صوت ابوه وهو بينده عليه فابتسم بسخرية
سالم /ابوي مستني،، مفكرك بنت بنوت،، ميعرفش انك رخي*صة و
ورد بغضب/اخرررس،، اني اشرف منك ومن الف بنتة تعرفهم،، كانك فاكرني هسكتلك،، لا اني بنت عزيز السوالمي يا سالم،، اوعاك تنسي نفسك،، ودلوك هسيبك تجربلي،، بس لما تعرف اني بريئة ونضيفة،، سعتها هاخد حجي منكم نفر نفر
سالم باستغراب/انتي بتجولي ايه،، وجصدك ايه بحديتك ده عاد
ورد بصوت مهزوز/ جصدي انكم دوستم علي عر*ضي وشر*في،، انت وامك وحتي الراچل اللي كنت بجول عليه حنين عليا،، داس علي شر*في كيف ما انتو عملتو،، وصدج عني الحديت العفش،، بس لا،، اني هثبت للكل اني انضف واطهر بنتة في البلد بس سعتها،، نا*ري هتحر*جكم يا سالم وانت اولهم
سالم بصلها ومتكلمش كان عقله متشتت ومش عارف يصدقها ولا يصدق كلام امه واللي هيا قالته بلسانها بس حسم قراره وقرب منها و......... يتبع
بشكركم علي تفاعلكم القمر فرحتوني جدااا
تفاعل جامد بقي عشان البارت الخااامس
#ورد
#بقلمي_اسراء_ابراهيم
الجزء الخامس
ورد
سالم وهو بيقرب / بتتحدتي كانك صادجة،، مش خايفة اياك
ورد بقوة/ وهخاف من ايه يا واد عمي،، اني اشرف بت في الكفر كله،، واني هج*طع لسان كل اللي اتحدت عني عفش وجال اني معيو*بة
سالم حس بصدقها،، فاتنهد بحيرة،، وقعد علي حرف السرير وهو مش عارف يعمل ايه،، وهو قاعد شاف الورقة اللي حطتها رباب فاستغرب وقام جابها،، واول ما فتحها وقرأها،، عينه احمرت وعروق رقبته برزت من الغضب،،
ورد بقلق / فيها ايه الورجة دي
سالم قرب منها،، ومسك شعرها بعن*ف،، وبقت ورد تت*ألم جامد،،
ورد بو*جع/ اااه همل شعري يا سالم،، وجولي حوصل ايه عاد
سالم بغضب/ في انك كدابة ورخ*يصة،، اني محجوج اني اتأثرت بحديتك اللي كنتي بتاكلي عجلي بيه،، عشان اهملك واداري عليكي،، خدي شوفي عشيجك باعتلك چواب،، رايدك تهربي معاه وتهملي عريس الغفلة
ورد بصدمة / چواب ايه وعشيج مين،، كدب اني معرفش حد،، ده كدب يا سالم صدجني
سالم سابها وفتح الدولاب وبقي يدور في هدومها زي المجنون لحد ما لقي الجوابين وقراهم وبان عليه الغضب اكتر،، كل ده وورد متابعاه بخوف وهيا منهارة ومش عارفه الجوابات دي جت منين ومين االي حطها في هدومها كانت حاسة ان عقلها اتشل ومش عارفة تفكر
سالم بغضب / ودول برضك مش بتوعك،، انطجي والا هجت*لك ،، مين هو الكل*ب ده ، انطجيييي
ورد وهيا بتوطي علي رجله/ والله مخابرش يا سالم،، صدجني ولو لمرة واحدة في حياتك،، اني مظلومة يا سالم،، صدجني معرفش حد
سالم بقس*وة /مفكراني عيل اياك،، لا يا ورد،، مش هتضحكي عليا،، اني اللي هثبتلك دلوك انك رخ*يصة
ورد مسحت دموعها وقامت وهيا بتقؤله بجمود وقوة
ورد / صوح،، انت صوح يا واد عمي،، بس وغلاوة امي وابوي،، لادفعك التمن غالي جوي يا سالم
سالم وهو بيقرب منها / هنشوف مين فينا اللي هيدفع التمن يا ورد
......................................
كانت حنين واقفة في المطبخ بتعب بتغسل مواعين الفرح لحد ما دخلت عليها شهد وهيا شايلة اطباق
حنين بابتسامة / وه،، بتعملي ايه يا شهد،، عيب يا خيتي تبجي ضيفة عندينا ونتعبوكي اكده
شهد بحب / لا طبعا،، متقوليش كدة،، مفيش تعب ولا حاجة،، وبعدين انا بجد حبيتكم اوي،، وبحس وانا وسطيكم،، ان انتو اهلي
حنين / طبعا يا خيتي،، ده انتي اهنه وسط اهلك وناسك ،، عنك انتي بجي دول وتعالي اجفي چاري اعمليلنا كوبايتين شاي ،، واهو نتسلو سوا ونتحدت
شهد /من عيوني،، بس قوليلي يا حنين،، هو يعني انا مش شايفة سلفتك دي بتساعدك ليه،، بعد الفرح سابتك وطلعت
حنين / عادي،، انا اخدت علي اكده،، رباب من يوم ماچت الدار وهيا شايفة حالها،، بس اني مهرميش ودني للشيطان،، طالما هبجي مرتاحة خلاص،، مرايدهاش تعمل معايا،، بس تعرفي،، الشهادة لله،، البت ورد هيا اللي كانت يدها بيدي،، بحس انها خيتي والله
شهد / فعلا انا حبيتها اوي،، مع اني مشوفتهاش غير مرة لما خدتيني اوضتها تعرفيني عليها ،، بس طريقتها كدة تخليكي تحبيها غصب عنك ،، اما بصراحة رباب دي محبتش نظراتها خالص ومرتاحتلهاش،، حتي انهاردة لما شوفتها خارجة من اوضة ورد واتخبطنا في بعض ،، لقيتها بتكلمني بطريقة غريبة كدة
حنين بصدمة / شهد،، عيدي اللي جولتيه اكده تاني،، انتي شوفتي رباب خارچة من اوضة ورد انهاردة،، متوكدة يا شهد
شهد باستغراب /اه والله،، حتي اتأسفتلها عشان اتخبط فيها من غير ما اقصد وو
حنين بقلق/ يا مرك يا ورد،، الله يسترها عليكي يا خيتي،، يا خوفي لتكون رباب عملت للبت عمل
شهد بقلق/ تعملها عمل،، ايه اللي بتقؤليه ده يا حنين
حنين كانت لسة هترد سمعت زغاريط بهية حماتها فخرجت ولقتها واقفة سالم ومنصور حماها
منصور /ريحت جلبي يا ولدي،، الحمد لله،، البنتة طلعت زينة
سالم بهدوء /اني طالع لمرتي،، بعد اذنك يا ابوي وسابهم وطلع وبهية بتزغرط وحنين حاسة ان سالم فيه حاجة وخافت علي ورد اكتر
..................................................
في بيت ابرهيم ابو شهد كان واقف ابرهيم قدام اخوه احمد اللي باين عليه الغضب
احمد بغضب/ فين شهد يا ابرهيم،، خبتها فين
ابرهيم بحدة/ الزم حدودك يا احمد،، انا لحد دلوقتي مراعي صلة الرحم وانك اخويا الكبير ،، بس لحد بنتي ومش هسكت وان كنت سكت قبل كدة علي عملة ابنك المهببة،، فده عشان صعب عليا مستقبله يضيع
احمد / والله وصوتك طلع يا ابرهيم،، اياك تكون فاكر اني مش هعرف اوصلها،، البت هتتجوز ابني هشام غصب عنها عشان انا حكمت بده،، وانا هوريك يا ابرهيم ان كلامي هو اللي هيمشي ،، اصلا تحمد ربنا ان ابني فكر فيها
ابرهيم بجمود/ وابنك لو اخر راجل في الدنيا، انا مش هجوزه لبنتي،، واصلا ريحو نفسكو،، لان البت اتجوزت وسافرت خلاص
احمد بغضب / انت بتقؤل ايه،، اتجوزت ازاي وامتي ومين ده اللي جوزتهولها
ابرهيم ببرود/حاجة متخصكش يا احمد،، ولو معندكش حاجة تقؤلها ،، يلا بالسلامة،، وياريت بقي مشوفش وش حد فيكم تاني،، سواء انت او ابنك
احمد بتحدي/ ماشي يا ابرهيم،، هعرف صدقني الحقيقة،، وسعتها هوريك انت وبنتك،، وهخليك تتحايل عليا عشان أنا اللي اوافق علي جوازها منه،، اظن انت فاهم قصدي
ابرهيم بحزن / ربنا عالظالم
..................................................
كانت قاعدة بدور مهمومة وبتفكر في ماهر ومخنوقة عشان من ساعت ما مشيت وهو مسألش عليها
جمال بحنان /كيفك يا خيتي
بدور بابتسامة حزينة/ الحمد لله زينة يا خوي
جمال بحب /اسمعيني زين يا بدور،، الحديت اللي هجولهولك ده،، رايدك تفكري فيه زين جوي
بدور بتفهم /خير يا خوي،، اني سامعاك
جمال بعقل/ الراچل مننا لما بيعشج،، بيحس كانه مالك الدنيا ويا سلام لما تبجي مرته بيحاوط عليها برموش عنيه ،، ومفيش ست تملي عينه غيرها ،، ومهما كانت عيوبها،، دايما يخترعلها الف حچة عشان يسامح ويعدي،، الراچل اللي بجد،، ميهينش مرته جدام اي مخلوج ولما يتعب ويفارج ،، يبجي بالمعروف،، ماهر انتي اكتر واحدة خابراه زين وانتي اللي تقرري تكملي معاه ولا لا،، صدجيني محدش هيغصبك علي حاچة واصل،، وبرضه هنربيه وهنخليه يعرف جيمتك ولو قررتي ترچعي هتبجي راسك مرفوعة وسط الخلج وجدام اهله كمان
بدور / تسلملي ويخليك ليا يا خوي
جمال بابتسامة / اوعاكي تخافي طول ما اني چارك،، اني سندك يا بدور ولحد ما اموت،، واللي يدوسلك علي طرف،، ادوس علي رجابته
،، فكري يا خيتي واللي ترسي عليه هيتنفذ
.................................................
كانت قاعدة ورد عالسرير وضامة رجلها لحضنها وبتعيط بصمت،، بتفكر في كل اللي بيحصلها من ساعة ما اتولدت،، معاملة الكل ليها بقس*وة واولهم سالم،، اللي دب*حها بقس*وة ومفكرش حتي في مشاعرها،، بس قررت انها مش هتخلي خد يد*بحها تاني،، هتقف قصاد الكل وتندمهم علي كل اللي عملوه معاها،، مسحت دموعها بعن*ف وقامت وهيا مقررة تبقي ورد تانية غير ورد الضعيفة المكس*ورة،، عمرها ما هتبين ضعفها ابدا لحد،، ولاحتي لنفسها،،
دخل سالم ووقف قدامها وحاول يبص في عنيها بس مقدرش احساس الذنب مسيطر عليه
سالم / احنا لازمن نتحدت يا ورد
ورد بجمود/ خلص الحديت بينا يا سالم،، ومبجاش فيه غير الانتجام،، مش اتوكدت اني بنتة وبريئة ،، خلاص اكده اللي ليك عندي خلص
سالم بتردد /حطي نفسك مكاني يا ورد،، احنا صعايدة،، وانتي اللي جولتيلي انك حبلة،، وكمان الاجي چوابات مرمية كلها حديت حب ومسخرة،، كنت اعمل ايه عاد
ورد بقوة /تسألني،،تحكم عجلك،، تبجي واثق في مرتك اللي شايلة اسمك،، بلاش مرتك،، بت عمك اللي متربية في دارك،، بس هتصدج كيف
وانت اساسا بتكر*هني،، كانك كنت مستنيني اغلط يا سالم عشان تجت*لني،، للدرچادي كلياتكم بتكر*هوني،، محدش فيكم يشوفني بتظلم ويدافع عني
ورد بهدوء/الحديت ممنوش عاذة،، لانه مش هيطيب چرحي منكم يا سالم،، بس اني رايدة اجولك حاچة بسيطة جوي انت ناسيها ،، اني مبعرفش اجرا واكتب،، اني امية يا سالم،، بس زي ما جولتلك،، انت كنت مستنيني اغلط
سابته ورد ودخلت الحمام بهدوء اما سالم فقعد علي حرف السرير بصدمة وحط وشه بين ايديه
سالم لنفسه / كيف فاتني ان ورد مبتعرفش تقرا وتكتب،، غبي يا سالم غبي
..............................................
تاني يوم في بيت عيلة الاسواني كانت قاعدة كريمة وجمبها ماهر ابنها واتفاجأو بمنصور ومعاه سالم وجمال ويوسف داخلين عليهم
ماهر قام بتوتر وقلق
ماهر /اهلا يا حچ منصور،، اتفضلو
منصور بحدة /ما احناش چاين نضايفو يا بن كريمة
كريمة بضيق/وليه الغلط يا حچ منصور بتك اللي غلطانة
منصور بحدة/ اكتمي،، مسمعش حسك،، بتنا تعرف الاصول زين واللي عملتيه معاها مش هيعدي بالساهل يا ام ماهر،، وانت،، اني كنت فاكرك راچل هتحافظ علي بتي وتصونها،، بس للاسف طلعت تربية حريم ،، هيا كلمة يا ماهر بتي يچيلها دار لحالها،، مهتجعدتش ويا امك تاني واصل،، ويا اكده،، ياتطلجها
كريمة بخبث/ هو هيچيب دار چديدة يا ابو سالم،، بس دي تبجي للعروسة الچديدة اللي هتچيب لولدي اللي هيشيل اسمه واسم عيلة الاسواني
جمال بغضب / انت اتخبلت اياك،، رايد تتچوز علي خيتي يا ك*لب
ماهر بحدة /شرع ربنا يا چمال،، حجي،، اني نفسي في حتة عيل يشيل اسمي
سالم كان هيض*ربه بس وقفه منصور بصوته
منصور بحدة/ سااالم،، كفايا اكده،، وانت ماهر،، حجك مجولناش حاچة،، بس مش بت منصور السوالمي اللي تجبل بضرة،، عشية تجيني وفي يدك المأذون تطلج بتي وابجي سعتها اعمل ما بدالك،، يلا بينا يا رچالة
ماهر قعد بصدمة واتأكد انه ضيع بدور من ايده،، هو كان فاكر ان لما يقؤل كدة هما هيرجعوها،، بس كل حاجة اتعقدت اكتر
..............................................
في اوضة ورد
بهية بغضب/ كانك مفكرة حالك عروسة اياك،، يلا ياختي انزلي اشتغلي في الدار وساعدي مرت ولدي
ورد بصتلها بش*ر و....... يتبع
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق