القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حب من طرف واحد الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم ندى رافت كاملة

 


رواية حب من طرف واحد الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم ندى رافت كاملة 





رواية حب من طرف واحد الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم ندى رافت كاملة 



_هتجوز بنت عمك يعني هتتجوزها 

_ حضرتك بتقول إيه يا بابا انا مشفتهاش في حياتي غير  مره وأحنا صغيرين وحتى المره دي مش فكرها 

وثانيا يا بابا أنا مشغول جداا  وبعدها  بص لساعه إيده وقال بسخريه :لما الاقي وقت لمراتي هبقى الاقى وقت لغيرها فلو سمحت أنا مضطر استأذن عندى مأمورية والرجاله مش هيعرفوا يتحركوا من غيري 

تكلم والده بغضب : استنى هنا يا أدهم انا مخلصتش كلامي وكمان انا مبخدش اذنك دا أمر يا سياده العقيد انت عايزني اسيب بنت اخويا في الشارع دي ملهاش حد غيري دلوقتي انت ناسي إن  امالكهم كلها اتحجز عليها بسبب إفلاس شركه اخويا الله يرحمه دا كان سبب اساسي في وفاته وبعدين دا قبل ما يموت وصاني عليها هي ووالدتها عايزني اكسر وصيه أخويا مش كفايه اني معرفتش اساعده 

شد أدهم على قبضه إيده بعصبيه من كلام والده ومع ذلك تكلم بهدوء وقال : اسمعني يا بابا انا واحد دلوقتي عنده أريعه وتلاتبن سنه  عايز تجوزني واحده عندها ١٨ سنه وبصراحه أنا مش هسمح إن يتكرر الموضوع دا تاني  كفايه العلاقه الفاشله الي دخلتوني فيها مع بنت خالتي وبردو كان دا السبب معلش أنا مش ملجأ أيتام العيله 

بص والده ليه بغضب أكتر وكان هيفقد اعصابه لولا تدخل عمته (ثريا هانم) في آخر لحظه : اسمع يا أدهم يا أبني انا ميرضنيش  أبدا أن حد يغصبك على حاجه بس والدك عنده حق مينفعش نرمي الي من دمنا في الشارع دا حتى الناس تقول ايه عليه طه باشا معندهاش اصل 

تنهد أدهم وقال : يا عمتي هو لازم  علشان يبقى عندنا أصل اني اتجوزها نجبلها شقه تعيش فيها هي ولدتها 

ثريا بصدمه : عيب يا أبني الناس تقول ايه عيله طه عايشه في العز لوحدها وسايبين  أهلهم في شقه صغيره وبعدين وهو انت معترض ليه مش انت قولت ان علاقتك ببنت خالتك فاشله انا معاك انها فاشله راحت ضحكت بسخربه وقالت : دي حتى معرفتش تجبلنا الواد الي نفسنا فيه وهتيجبه ازاي يا حسره وهي مبتخلفش  وبصت على زوجه أدهم بأستحقار راحت زوجته  نزلت وشها في الأرض وشدت على إيدها علشان تتمالك  دموعها  وبعدها كملت كلامها وقالت بترجي واستعطاف : يا أبني علشان خاطري انا نفسي اشوف احفادك كدا بيلعبو حوليا حرام عليك متحرمنيش من حلم زي دا ومتكسرش بخاطري ارجوك بص يا ابني مش عايزه اسمع رأيك دلوقتي روح شغلك وبعدها ارجع هنا وفكر براحتك وبعدها قولي قرارك وانا واثقه انك مش هضايقني ..هي عارفه بل متأكده انه مش هيرفضلها طلب دا بيعتبرها أمه كونها الي ربته بعد وفاه والدته بعد والدته علطول فكانت ليه الام وكل حاجه في الدنيا وميقدرش يرفضلها طلب 

بصلها أدهم بهدوء وخد نفس طويل و 

قام من على السفره  واتجه لعمته وق"بل رأسها  ويدها وقال : هحاول 

وتجاهل زوجته الي ابتلعت غصتها بهدوء علشان متنهرش قدامهم  وبصتلهم بقهر لأنها عمرها ما أثرت مع حد فيهم كل دا علشان يتيمه وملهاش ضهر مش المفروض يكونو ضهرها وسندها مش المفروض يكون هو ضهرها وسندها ليه بيعملها كدا مع ان عمرها ما غلطت في حقه بل كانت دايما بتعمله بكل حب ومازالت لأنها فعلا بتحبه خدت نفس طويل اول ما شافته خارج من الفله  قالتله بصوت مخنوق ومتحشرج : تر..جع بالسلامه يا حب..يبي  لكنه كالعاده خرج من غير ما يعرها اي اهتمام وهي عارفه  كدا ولكن مع ذلك عمرها ما غيرت معملتها على أمل انه يتغير في يوم من الايام ويقدر كل الي هي عملته علشانه ويا ترى لو وافق هتفضل متماسكه بردو ........



#حب_من_طرف_واحد_٢

Miyano Shiho   (ندى رأفت )

وفي ظل لما كانت  تايهه في افكرها  سمعت صوت ثريا هانم  بتناديها فانتبهت وقالت بخنقه: نعم يا عمتي 

ثريا بسخريه : سرحانه في ايه يا أختي بقالك ساعه هو  انتي اصلا عندك حاجه تفكري فيها  يلا يا ماما الكل قام ..قومي شيلي الاطباق وجهزي الغداء  انتي عرفه الخدم واخدين اجازه انهارده احنا ناس رحيمه يعني هنشغلهم كل يوم يلا يا نور على الأقل تعمليلك فايده كل يوم بدل ما أنتي ملكيش لازمه كدا 

نور بخنقه : والنبي يا عمتي انا مش قادره أشيل حاجه 

ثريا بغضب : يعني اشيل انا يعني دا ايه القر"ف دا راحت قامت ومشيت  

قامت نور بخمول  وشالت كل حاجه ودخلت المطبخ علشان تبدأ الغداء الفخم لعيله طه الي لازم يبقى أصناف كتيره وفي الاخر بيترمي نصها وبعد فتره خلصت بتعب وخرجت من المطبخ وأتجهت لجناح جوزها الي مدخلتهوش غير مره ولا مرتين في حياتها وعمرها ما هتنسى نظراتهم وبذات نظرات ثريا هانم في اليوم الي عرفت فيه انها مبتخلفش ومن ساعه اليوم دا وهي منبوذه ومحدش طايقها بيعملوها على انه شيئ بأيدها ومن ساعتها بقى ليها غرفه لوحدها منفصله بيها فتحت باب الجناح ودخلته وبعدها قفلت الباب وراها وابتسمت من غير ما تحس لوجود كل حاجه خاصه بأدهم هنا وبعدها اتجهت لسريره الفخم ورمت نفسها عليه ومحستش بنفسها ونامت مع ان أدهم محذرها من دخول جناحه من غير إذنه ...

بعد فتره ...

قلقت على صوت هبد الباب جامد .. 

فتحت عنيها لقيته بيقلع الجاكت الجلد بتاعه ورغم شكله الي يدل على انه مش طايقها الا انه قالها بهدوء : هو انا مش قولت محدش يخش جناحي من غير اذني 

راحت قامت نور وقالت بسخريه : قولت أخشها يمكن دي تكون اخر مره بعد ما تشرف ست الحسن .

أدهم: طب اتفضلي برا 

نور : أدهم انت بتعمل معايا كدا ليا هو انا حد انا مراتك على فكره يعني المفروض دا يكون مكاني زي ما هو مكانك ..

أدهم وابتدى الغضب يبان في نبرته : انا مش هعيد كلامي تاني ..وبعدين انتي عارفه كويس اني مبعتبركيش ولا هعتبرك مراتي 

كانت لسه نور هتكلم لكن قاطعها صوت هي عرفاه كويس 

ثريا هانم : هتبقى مراته يا ماما لما تجيبي الواد ودا مش هيحصل خالص انتي مراته قدام الناس وبس فا يريت تسيبي الواد يستريح شويه دا لسه راجع من الشغل انتي ايه مفيش في قلبك رحمه وبدل كدا روحي حضريله لقمه ياكلها مش عايزه تبقي مراته دا واجبك يا أختي 

نور بغضب : هو حضرتك يا عمتي متعلمتيش الخصوصيه أن لما يكون راجل ومراته بيتكلموا مينفعش حد يدخل بين خصوصيتهم 

محستش نور بعد الكلام دا غير ب"قلم جامد جاب وشها الناحيه التانيه 

أدهم بغضب : عمتي دي زي امي يعني تدخل زي ما هي عايزه في الوقت الي هي عيزاه انتي فاهمه ويلا بقا برا 

ثريا : تسلم يا أبني الا قولي ها قولت ايه في الموضوع بتاع الصبح انا مش قصدي اضغط عليك بص خلاص رد عليا بعد ..راح قاطع أدهم  كلامها و ومسك إيدها وباس"ها وقال : انا عمري ما ارفضلك طلب يا عمتي ...انا ..وبص لنور بغضب وقال :موافق .......


#حب_من_طرف_واحد_٣

Miyano Shiho  (ندى رأفت)

ثريا هانم: انا كنت عارفه انك مش هتزعلني ابدا يا حبيب"ي هروح اتصل بصفيه علشان نقابلهم بكرا ونخلص من الموضوع بسرعه وبعدها راحت خرجت ثريا من الاوضه وهي بتبص لنور بصه سخريه وقالت : يلا يا حبيبتي تعالي حضري لجوز وقبل ما تكمل ثريا كلامها قطعتها نور وقالت بصرامه : طلقني يا أدهم انا مش هقبل على نفسي اني استحمل اكتر من كدا 

ثريا بغضب : انتي بتقولي ايه يا بنت مفيش حاجه في عيله طه اسمها طلاق انتي فاهمه ويلا بقا امشي من هنا وبطلي كلام فارغ 

نور بزعيق ودموع : انا بقا هحط الطلاق في عيله طه باشا طلقني يا أدهم مش انت بتقول عمرك ما هتعتبرني مراتك خلاص بقا خلينا نبعد عن بعض احسن بدل ما انا يا عيني كتمه على نفسك كدا يلا لو سمحت لأني خلاص مبقتش قادره اكمل في العيشه دي تاني 

ثريا بغضب وسخريه : وهتروحي فين يا أختي هو انتي ليكي حته تروحي فيها 

نور بدموع وحسره: انا عندي ابات في الشارع على اني أعيش هنا يوم واحد بعد النهارده ..انهارت نور  وورجليها مبقتش شيلها فقعدت على السرير بدون اراده منها وحتى مبقاش فيها حيل تتكلم  ولكنها قالت بشهقات وترجي  : ا..رج..و..ك ..طل..قن..ي ..ار..ج..وك.... 

أدهم بص عليها بصه مفهمتهاش وبعدها قال بهدوء : عمتي ينفع تسيبينا لوحدنا شويه ..

ثريا بغضب : ماشي يا بني يا ريت تعقلها شويه وبطلي يا أختي دموع التما"سيح دي الي يشوف كدا يقول ان احنا منعين عنك اكل وشرب ولا حاجه يلا يا أبني عايز حاجه 

أدهم: اعوز سلامتك يا عمتي 

وبعدها خرجت ثريا من الجناح راح أدهم وقفل باب الجناح  نور قامت وقفت وقالت بدموع و بعصبيه وشهقات : انت.. بتعم..ل ايه طلقن..ي وخرج..ني من.. هنا بصلها أدهم وبالأخص على الضر"به المعلمه على خدها   وقال بهدوء: انتي الي بتخليني اعملك معامله مش عايزها يا بنت خالتي  

نور بعصبيه: ليه ..تقدر تقولي عملت ايه 

أدهم بهدوء  وهو مركز على خدها: انتي عارفه كويس عمتي تبقى بالنسبه ليا ايه تروحي تهني"ها قدامي 

نور بقهر : هو انا كدا هن"تها وهي مبتبصش بتعمل معايا ايه  دي بتحسبني على شئ مليش يد فيه 

راح أدهم قرب منها ورفع إيده علشان يلم"س خدها بعدت نور عنه بخوف 

رجع أدهم إيده وشد عليها بغضب وقال : عمري ما كنت عاوز اكون سبب خوف ليكي انا دايما عاوز اكون امانك والي دايما بتلجئي ليه مش الي تخافي منه الي دايما كنتي تيجي تستخبي وراه لما خالتي كانت تعوز تخليكي تعملي حاجه انتي مش عيزاها 

نور بحسره : لا يا بابا دا أدهم الصغير المراعي مش بتاع دلوقتي انا كنت بعتبرك اخ وصديق وكنت اب ليا بعد وفاه والدي انت كنت كل حاجه بالنسبه ليا ..لكن دلوقتي..انت للأسف بقيت ولا حاجه بحاول اكدب نفسي واقول انك لسه زي ما انت لكن إظهار أن انا لازم أصدق حقيقه انك اتغيرت واتغيرت اوي كمان 

أدهم بحزن : لا انا متغيرتش ولا حاجه انتي الي بتبدأي الو"حش لكن انا لسه سندك واخوك وصديقك وكل حاجه انتي عيزاها لكن جوزك لا 

نور بعصبيه : طب وافقت تتجوزني ليه ها علشان عمتك الي بردو طلبت منك كدا انا بقى يا سيدي لا بقيت عيزاك صديق ولا اخ ولا حاجه و بص يا أدهم نصيحه مني ارفض الجوازه دي مش علشان خاطري والله انت كدا كدا هطلقني بس علشان خاطر متظلمش حور معاك هي لسه صغيره 

أدهم بصرامه : طلاق مش هطلق وكلام عمتي هيمشي هي اكيد قصده مصلحتي 

نور بزعيق : لا هطلقني  يا أدهم انا مبقتش عايزه اعيش معاك 

أدهم بغضب: مفيش حاجه اسمها طلاق في عيله طه باشا 

نور بزعيق : يا أخي خليك راجل في العيله دي وطلقني 

خرج أدهم عن شعوره  ومسك إيد نور ولفه"ا لضهرها جامد 

نور بألم ودموع  : سب..ني ااه ..يا أدهم انت بتو..جعني 

أدهم همس بغضب جنب أذنها وهو بي"شد على إيدها اكتر  وقال : انا راجل  وغصبن عنك انتي فاهمه يا نور  وبعدها ساب إيدها وقال بغضب مكتوم : أطلعي برا بدل ما اعمل حاجه اندم عليها بعد كدا 

نور بزعيق: مش همشي من هنا غير ما طلقني يا سيدي انا خلاص مش عايزه اعيش معاك 

اتعصب أدهم اكتر  وشد على إيده الي عروقها برزت من الغضب راح مس"ك إيد نور جامد ورم"اها برا  وه"بد الباب وراها  هبد"ت  نور على باب الاوضه بغضب عارم  وقالت  بزعيق : هطلقني يعني هطلقني يا أدهم انا كان فضلي تكه وأخرج عن شعوري وانت الحمد لله محتها 

افتح يا أدهم

والد أدهم جه بسرعه على الصوت العالي وقال : في ايه يا بنتي استهدي بالله كدا  وبعدين طلاق ايه الي انتي عيزاه دا  صلي على النبي يا بنتي وأخذي والشيطان 

نور وشها كله بقى مليان دموع وشهقات ومش عارفه تاخد نفسها قالت : عليه..افضل ...الص..لاه ..والسلام  ارجو..ك يا عم..ي قله ..يطل ..يطلقني ..انا تعب..ت من العي..شه دي  فجأه  شد"ت ثريا شعر نور بقوه وقالت : لا انتي اظاهر كدا عايزه تت"ربي من اول وجديد وانا هر"بيكي......



#حب_من_طرف_واحد_٤ 

Miyano Shiho (ندى رأفت)

فجأه شد"ت ثريا شعر نور بقو"ه وقالت : لا انتي اظاهر كدا عايزه تتر"بي من اول وجديد وانا هر"بيكي 

والد ادهم  بغضب: ابعدي عن البنت يا ثريا المواضيع متتحلش كدا 

ثريا بغضب : لا مش هبعد دي لازم تتربي دي قلت" أدبها زياده عن اللزوم 

نور بصراخ وهي بتمسك إيد ثريا بقوه: ابعد..ي ع..ن..ي اااااه .. 

ثريا وهي بتش"د شعرها بقو"ه : لا مش هسيبك يا ماما انتي لازم تاخدي علقه مو"ت علشان تعرفي ازاي تعلي صوتك بعد كدا في نصاص الليالي ..

أتدخل والد أدهم بسرعه وبعد ثريا عن نور وقال بغضب : ادخلي أوضتك يا نور يلا دخلت نور اوضتها وقفلت الباب وراها بخوف وحست أن رجليها مش قادره تشيلها فوقعت على الأرض وقعدت تعيط جامد بشهقات وكانت مندمه نفسها انها وافقت على جوازه زي دي مع علمها أن أدهم كان بي"حب زميلتها  في الجامعه لكن عمته رفضت انها تناسب العيله دي لانها على قد حالها ولأن ادهم بيحترم كلامها جداا وافق على الي هي بتقوله مع انه كان باين جدا من نظره عنيه انه معترض ومكس"ور  ومع أنها كانت عارفه بكل ده الا انها قبلت انها تكون مراته لأن ح"بها الكبير ليه خلاها متبصش على اي حاجه تانيه غير انها تكون معاه هي الي غلطت لأنها مفكرتش غير في نفسها وبس استفادت ايه هي دلوقتي وافتكرت اول يوم جوازهم في منتهى الوضوح هو قال ...[اسمعي يا نور انا مش هقدر اعتبرك مراتي انتي هتفضلي أختي  بس انتي هتفضلي قاعده معايا في الجناح فتره صغيره علشان محدش يحس بحاجه لأن مش من الأصول خالص قدام ابويا وعمتي اني مقرب"ش من مراتي بس انا مش عايز أظلمك معايا وبالنسبه لعمتي الي هتفضل دايما تسأل عن العيل فأنا بعد فتره هتفق مع الدكتور بنفسي انه يقول انك مبتخلفيش وهعملك اوضتك الخاصه بيكي  ] 

نور بقهر ودموع كلمت نفسها وقالت : انا وافقت على  كل دا علشان عيزاه بس كنت فاكره أن الموضوع هيتحل وهينجذب ليا لكن لا ..دا بعد ما عمتي عرفت اني مبخلفش   بقت بتعملني اسوء معامله بعد ما كانت بتقولي اني زي بنتها انا الي ظلمت نفسي وفكرت بأنان"يه وكسبت ايه في الاخر غير التهز"يق والاها"نه دخلت في حاجه انا عارفه كويس اني مش هعرف اخرج منها ..

وفي المطبخ ..

عمه أدهم حضرتله الاكل وبعدها حطت كوبايه العصير  قدمها وطلعت العلبه الي كانت معاها وحطت حبايه منها على كوبايه ادهم وقلبت وبعدها حطت الكوبايه في الصنيه وقالت : معلش بقا يا حبيب"ي انا عارفه ان ملكش ذنب  بس الي ماتو"ا بردو مكنش ليهم ذنب .......



#حب_من_طرف_واحد_٥ 

Miyano Shiho   (ندى رأفت)

في جناح أدهم...

أدهم كان قاعد شارد على السرير ..

سمع الباب بيخبط 

ثريا : أدهم يا حب"يبي انت صاحي انا حضرتلك الاكل 

أدهم بتعب : اتفضلي يا عمتي خشي 

دخلت ثريا وهي معاها صنيه الأكل وراحت قعدت جنب أدهم على السرير 

ثريا : كلك لقمه يا أبني 

أدهم: والله ما ليا نفس يا عمتي 

ثريا : لا يا بني ما ينفعش انت عايزني ابقى نايمه وقلقانه عليك مش كفايه الكلام الفارغ الي قلتهولك مراتك وكمان شكلك مش عاجبني 

أدهم : ما أطلقها يا عمتي 

ثريا بصدمه : انت بتقول إيه يا أدهم مينفعش الناس تقول علينا ايه وبعدين هي ليها حته تروحها دا احنا مقعدنها معانا معززه مكرمه رغم أنها مبتخلفش وملهاش" لازمه  وكمان متقوليش موضوع الشقه دا تاني 

أدهم: هي الخلفه بأيدها يا عمتي 

ثريا : طب سيبك منها يا أبني وكلّ ومتقوليش مليش نفس دي ..راحت مسكت الملعقة وملتها بالأكل وقالتله افتح بقك يلا من إيدي استسلم أدهم ليها وفضل يأكل من إيدها لغايه ما خلص الاكل 

ثريا : يلا بقا أشرب كوبايه العصير دي علشان تديك طاقه كدا 

أدهم: والله ما قادر يا عمتي 

ثريا بحزن: هتكسف عمتك يا أدهم  دا انا عملتلك العصير البرتقال الي بتحبه 

أدهم بتعب : حاضر يا عمتي راح مسك منها كوبايه العصير وفضل يشربها لغايه ما خلصها 

أدهم: تسلم إيدك يا عمتي أكلك متذوقتش زيه في حته تانيه حتى كوبايه العصير محدش بيعرف يعملهالي مظبوته غيرك  

ثريا : بالهنا والشفا يا أبني صحه وعافيه اقوم بقى واسيبك ترتاح وكانت لسه هتقوم راح مسك أدهم إيدها وقال بصوت مخنوق : خليكي شويه يا عمتي 

ثريا : مالك يا أبني خلاص مش همشي راحت قعدت السرير تاني فحط أدهم رأسه على فخذ"ها 

ثريا : مالك يا أبني فيك ايه 

أدهم: مفيش حاجه يا عمتي خليني كدا شويه بس 

ثريا : ماشي يا ابني ..براحتك وقعدت تمسد على شعره شويه 

ثريا : الا بقولك يا أدهم انا بتصل بسيف مبيردش عليا 

أدهم: متقلقيش يا عمتي هو في مهمه بس كام يوم وراجع وانا هتواصل معاه وخليه يطمنك بنفسه 

ثريا : شكرا يا حبي"بي ربنا يخليك ليا انت وسيف انا بعتبركم انتم الاتنين ولادي مش سيف بس 

راح قام أدهم  ومسك إيد عمته وباس"ها وقال : وانا بعتبرك زي امي ربنا يخليكي لينا يا ست الكل راح با"س رأسها 

ثريا : ويخليكوا ليا يا حبا"يبي ها بقيت احسن دلوقتي 

أدهم: اه الحمد لله روحي انتي علشان ترتاحي تصبحي على خير 

ثريا قامت واتجهت للباب وقالت : وانت من اهله يا حبيب"ي وخرجت 

الصبح ...

على السفره 

كان كله قاعد بياكل  الا نور كانت بصه على الطبق وملهاش نفس 

بصلها أدهم  وهو قايم علشان يروح شغله وقالها بهدوء : مبتكليش ليه يا نور كلي 

ثريا : إيه يا أدهم هو دا اكل يا أبني 

أدهم: معلش يا عمتي علشان متأخرش 

ثريا : متنساش انهارده ترجع بدري علشان نروح نقابل صفيه علشان نكتب الكتاب النهارده بليل 

أدهم بضيق : حاضر يا عمتي انا عندي مأموريتين هخلص الأولى وأجي أخدك ونروح على هناك وبعدها أطلع على التانيه 

ثريا : لا متتعبش نفسك يا حبي"بي السواق هيوصلني على هناك تعال انت على هناك علطول 

أدهم: تمام يا عمتي 

وكان لسه هيتجه للباب راح فجأه حس بدوخه وعدم توازن  وعينه ابتدت تتشوش في الرؤيه فرجع لورا من غير ما يحس 

نور بخوف قامت بسرعه وقالت بصر"اخ : ااأدهم 

والده قام بسرعه وخوف ومسكه وقاله : انت ..كويس يا ايني 

ثريا وفقت جنبه وقالت : لو مش كويس بلا شغل انهارده يا أبني مش هينفع تروح كدا 

نور بخوف وعنيها اتكونت فيها دموع القلق لأنها اول مره تشوف أدهم بالوضع دا قالت بخنقه : ايوه يا أده..م عمت.ي معاها حق ..

أدهم: انتم كبرتم الموضوع كدا ليه انا كويس اهو دي شويه دوخه بس مفيش حاجه يلا بقى علشان متأخرش 

راح با"س إيد والده وراس عمته ومسح دموع نور بهدوء وقال : انا كويس متخافيش 

عمته : ابقى طمني  اومأ ادهم براسه 

وبعدها اتجه للباب ومشي 

وبعد فتره ..

اتجهت ثريا لبيت صفيه 

وطلعت وخبطت على باب الفله 

فتحت ليها صفيه بوجه مرهق و بأبتسامه حاولت تخليها بشوشه 

ثريا : السلام عليكم 

صفيه : وعليكم السلام اتفضلي يا ثريا 

دخلت ثريا وقالت : إيده انتي الي فتحالي بنفسك مخلتيش الخدم يفتح ليه ولا علشان مفيش اصلا لأنك مش هتقدري تدفعلهم دلوقتي 

صفيه بضيق وحرج : اتفضلي اقعدي يا ثريا عايزه تشربي ايه 

ثريا : الي عندك احنا مبنحبش نتقل على حد  بس ياريت ميكنش شاي أو قهوه 

صفيه بضيق : تمام 

وبعد فتره صغيره جت بعصير مانجا وحطه قدمها 

ثريا : صافي دي ولا معلبات أصل لو معلبات مش هشربها انا بحب الحاجه فريش 

صفيه بأبتسامه صفرا: لا صافي يا ثريا متقلقيش 

ثريا : طب كويس المهم اكلمك بقى في الموضوع الي جايه علشانه 

صفيه : ياريت أتفضلي 

ثريا : انا طبعا عارفه ان الفله دي محجوز عليها وكل شركات اخويا الله يرحمه بسبب الضرايب وانك واخده مهله أسبوع علشان تمشي منها 

صفيه بغير فهم : ايوه كلامك صح خير 

ثريا : فأنا مقدرش اسيب بنت اخويا ومرات اخويا الله يرحمه يتر"موا في الشارع علشان كدا انا بطلب إيد بنتك حور لأبن اخويا أدهم 

صفيه بتوتر : انتي بتقولي ايه هو مش أدهم متجوز وبعدين انا بنتي لسه صغيره مجوزهاش دلوقتي 

ثريا : صغيره ايه صفيه ١٨ سنه صغيره دا انا اتجوزت في سنها 

صفيه بتوتر اكتر : انا مش موافقه على الجوزاه دي ومتقلقيش انا بشتغل وهعرف اصرف على بنتي كويس مش محتاجه حد يصرف علينا 

ثريا ابتسمت ابتسامه خفيفه وقالت : انتي اظاهر فهمتي قصدي غلط يا صفيه انا مش جايه اخد رأيك دي بنت اخويا يعني هتعيش معايا في فله طه باشا 

قامت صفيه بعصبيه وقالت : ودي بنتي وانا الي أقرر تعيش فين وقولتك انا هعرف أصرف عليها ومش محتاجه حد شكرا لحضرتك يا ثريا هانم 

ثريا بهدوء مستفز : بصي يا صفيه انا بكلمه واحده بس مني أقدر البس"ك قضيه ومتشوفيش بنتك طول عمرك بكلمه واحده بس اقدر اخلي مديرك يرفدك من الشغل ومتلقيش الي يصرف عليكم فياريت تعقدي كدا وتفكري بالعقل وتردي عليا دلوقتي علشان كتب كتاب البنت هيبقى بليل 

قعدت صفيه بحسره لأنها عارفه كويس ان ثريا قد كلامها وبتنفذه 

بصتلها ثريا نظره انتصار وقالت : ايوه كدا برافو عليكي 

وفي الأثناء دي باب الفله خبط 

ثريا : يلا يا صفيه قومي افتحي دا أدهم 

قامت صفيه بأنكسا"ر وفتحت الباب 

أدهم: السلام عليكم ازيك يا مرات عمي 

صفيه بخنقه : وعلي..كم السلام ازيك يا أبني اتفضل 

أدهم: في حاجه يا مرات عمي 

ثريا بصوت عالي : تعالى يا أدهم يا أبني 

دخل أدهم وراح قعد جنب عمته وصفيه جبتله عصير 

أدهم: شكرا يا مرات عمي مكنش ليه لزوم 

صفيه : لا يا أبني مينفعش 

ثريا : طبعا مينفعش يا أدهم احنا ضيوف وبعدين انت شايف انها قدمتلنا شوكلاته يعني دي كوبايه عصير  المهم حور فين هاتيها علشان أدهم يشوفها 

صفيه بتوتر ملحوظ : حو ..حور نايمه 

ثريا بشك : نايمه ايه احنا العصريه هي بتشتغل بليل ولا حاجه  اصلي مشفتهاش وقت عزا أبوها وبقالي كتير اوي مبشفهاش حتى انتي مبتجبهاش معاكي اي مناسبه خالص 

صفيه اتوترت جدا وبدأت تخاف ولكنها حاولت تبقى هاديه وادهم لاحظ انها هتكذ"ب من حركه جسمها : لا اصل حور كانت منهاره جدا وقت مو"ت والدها ولغاية دلوقتي نفسيتها تعبانه علشان كدا بقول نأجل كتب الكتاب شويه 

ثريا : كله هتيحل مفيش تأجيل حاجه  طب هاتي صوره ليها أدهم يشوفها متقوليش مبتتصورش كمان وياريت نكون الصوره وهي في سنها دلوقتي 

صفيه بتوتر : لا طبعا بتصور ثواني راحت قامت وجابت صوره لحور وهي متصوره في جنينه الفله 

صفيه بحزن : اتفضل يا بني 

مسك أدهم الصوره بعدم مباله ولكنه اول ما بص على البنت من غير ما يحس شدته كل تفاصيلها غر"ق في عنيها البنيه العميقه في شعرها الأسود الطويل في خدود"ها الحمره الجميله في بشرتها البيضه في ابتسامتها الي خلته يبتسم من غير ما يحس مفقش غير على صوت ثريا وهي بتقول : إيه يا أبني و"حشه ولا ايه 

أدهم رجع لبروده وكلم نفسه ونصحها وقال :بلاش يا أدهم بلاش تعلق نفسك بحاجه تاني وبعدها قال لصفيه : اتفضلي يا مرات عمي نتقابل بليل في كتب الكتاب .. 

سلام يا عمتي سلام يا مرات عمي وريا شغل دلوقتي 

ثريا: استنى يا أبني انا جايه معاك سلام يا صفيه نتقابل بليل وانا هبعت عربيه تاخدكم بنفسي وبلاش تيجي بأي شنط انا مرتبه كل حاجه 

اومئت صفيه بكسر"ه وبعدها خرجتهم من الفله ومقدرتش تتماسك اكتر من كدا قعدت على الكرسي من غير إراده منها واتكلمت بحسره  ودموع وقالت : معلش يا بنتي اضطريت اوافق معنديش حل تاني ثريا هتخدك مني وانا يمو"توني ولا اني ابعد عنك وبالذات وانتي في الحاله دي ابوكي وصاني عليكي جامد كفايه انه معرفش يجبلك حقك انا اسفه يا بنتي سامحيني مجتليش الجرئه اقولهم على الي عندك ........


تكملة الرواية من هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع