القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جسد بلا روح الفصل الثالث وعشرون23بقلم خاتون عبد المنعم حصريه


رواية جسد بلا روح الفصل الثالث وعشرون23بقلم خاتون عبد المنعم حصريه





رواية جسد بلا روح الفصل الثالث وعشرون23بقلم خاتون عبد المنعم حصريه



الحلقة الثالث و العشرون 

   {{جسد بلا روح}}

انا كنت بلم هدومي كان فريد وشهاب جيبين حاجات للنونو نسيت اقول اني شفت نوع البيبي عرفت اني حامل في تؤام بس مش باين اية يعني صبيان ولا بنات الدكتورة حولت كتير بس هما مسكين في بعض مش باين نوعهم فمحمد قال خلص خليها علي اللة هو احنا كنا لقين الحمدالله اللي يجيب ربنا كلة كويس فريد اخوية معملتي اتغيرة خالص بقة يقعد.معاية ويتكلم ويهزر معاية اتغير مبقاش فريد القديم كان بيختار معاية انا ومحمد.الوان هدوم النونو في يوم   انا كنت  بكلم محمد  ورن فون كان رقم غريب انا مش برد علي اي رقم غريب محمد. في اليوم دة كان اخر جلسة وكنت فتح معها مكلمى فيديو هو سمع الفون

محمد.بتعب: مين بيتكلم 

منال: رقم غريب سيبك. منه شوفت فريد جاب اية 

كنت مسكة في ايدي سلوبيت علي شكل دبدوب ولية ودان ارنب 

محمدضحك: والله فريد دة طلع. مسخرة 

الفون رن تاني بس المرة دي رديت مع إصرار علي الرن 

منال : الوي مين 

....:مدام منال عثمان 

منال :ايوة  مين عوزها 

...:انا فاعل خير احب اقول لسيدتك اني جوزك مخلص جلسات الكيماوي والاشعاع من شهر وهو دلوقتي في شقتك مع عشقتة علي سريرك وحتي كمان بقمصان نومك 

منال بلامبالة؛:,بجد.طب كتر خيرك  شكرا للمعلومة 

....:انتي بردة كدة لية  مش هتروحي تشفية  وتتاكدي من كلمي

منال :لا اصل انا اللي قايلة  يعمل كدة   شكرا ما تتصلش تاني وشكرا علي خدماتك 

وقفلت لقيت بيتصل تاني 

منال :لا انت رخم بقة ورديه نعم 

....:طب انا هبعلك  حاجة تاكد اني مش بكدب عليكي 

وبعت صورة لمحمد وهو في حضن وحدة في سريري وفي شقتي 

انا بلعت ريقي ونزلت وانا مزهولة معقول محمد لا اكيد في حاجة غلط مشيت روحت بيتي لقيت الباب مفتوح وفي هدوم علي الارض استغربت  مسكت الهدوم  وطلعت بيها وانا بقول يا رب يكون كل دة غلط فتحت الباب لقيت محمد نايم صدرة عريان وكان حد في الحمام دخلت فتحت باب الحمام لقيت وحدة عريانة  سندة علي الباب ورجعت بضهري بصيت علي محمد اللي نايم ومستغرق في النوم مهو لم بيخلص اي جلسة بيكون مهدود وعاوز ينام وبس  هو كان بيفوق وبينتدي علي حد منو منو انتي فين وحشتني اوى يا روحي 

منال :يا خاين انت بتخوني  يا محمد 

محمد بيفوق  وفتح عينة 

محمد قام من علي السربر ووقف بعيد عني: منال اية  اللي جابك دلوقتي 

منال ابابتسامة  :جيت اشوف خيانتك  جيت عشان اعرف انك خاين وغشاش 

محمد بستغراب .:منال انا مش فاهم خيانة اية 

كشرة و دخلت الحمام كانت البنت لبسة  وشدتها علي برة  ووقعتها علي اللي كرسي اللي محمد وقف عندة في اخر الاوضة  

منال. ابتسمت في وش محمد: مش فاهم اية  مين دة يا محمد بية

محمد بستغراب شديد  :معرفش مين دة 

منال  بعت بوسة لمحمد :انا اللي بسال مش انت فين بيتي علي فرشتي وآية دة قميص نومي كمان لية لية انا كنت عملت اية فيك 

محمد بزعيق بستغراب  :انا مش فاهم حاجة انتي بتتكلمي عن اية وخيانة اية  ومين البنت دة 

البنت: خلص يامحمد هي عرفت ملهوش لزمة تنكر وتعمل نفسك مش عرفني 

محمد بشر  :اخرس يا بت منال انا معرفش مين دة والله وحيات ولدي معرف مين دي

البنت :هتنكر لية (وبصة نحيتي ) علي فكرة دي مش اول مرة اجي هنا هو كان بيقول أنة لوحدة وجيت هنا كتير 

انا كنت بصة لمحمد  ومبتسمت  وبعت بوسة في الهوي ومرة وحدة  لفيت وبعزم ما فية وقلم علي وش البت

منال بشر مسكتها من شعرها  :انتي فكرة اني هصدقك  يا كلبة وهقول علي جوزي خاين يا هبلة   مين  والوسخة اللي بعتتك دي انا هلبسك  انتي وهي مصيب يا ولاد الكلب 

محمد بزعيق  :منال هدي نفسك في ايو ممكن افهم انا مش فاهم حاجة ومين دة 

منال  شديت البت من شعرها : ابعد انت من وشي دلوقتي سرقتي اية مش شقتي يا بت انطقي والوسخة اللي معاكي فين 

البت زقتني وقعت في حضن محمد 

كان فريد جة 

اسسسسستوووووووب

(عرفة اني لغبطكم ازي مبتسمة وازي في خيانة وتابس كمان 

صح نجيب من الاول بس قبل الاول  )

(في الوقت اللي بتكلم في دة كان النت ظهر اوي ومحمد عرف اني ممكن نتكلم عن طريق الكمبيوتر  فيديو وممكن نوصل  بشاشة الشاشات كمان كانت ظهرت في الوقت دة  وكل يوم  بنتكلم عادي طبعا دة كان لزم يكون في نت محمد وصل النت عندي بابا عشان ناخد رحتنا في الكلام وانا في أوضتي يعني بعيد عن الفون  ) 

كنت انا ومحمد اتفقنا اني هقعد كمان ٢٠ يوم عند بابا بعد الجلسة الأخيرة ومحمد كان مكلف   شهاب يعمل شاشة  في أوضتي وهو كمان هيعمل زيها في اوضتنا عشان يعرف يشفني  بالحجم الطبيعي ومنكنش بيعيد عن بعض  في الوقت اللي جالي فيه الفون محمد كان مخلص اخر جلسة وانا بتكلم معها وشيفة 

محمد. بتعب شديد :ياااااة  اخيرا آخر جلسة بس والله هلكان جدا انا هنام ولم اصحي نتكلم 

منال :ماش يا روحي انا اصلا بلم هدومي شهاب وفريد جيبين حبة حاجات للبيبي تجنن وانا بلمهم 

محمد. بنعاس :تمام وفي حاجات كتير هنا كمان انا حطتها في الآوضة الصغيرة لم تيجي رتبيهم 

منال: ماش نامت بقة حبة ولم تصخي نتكلم ونتغدة مع بعض 

محمد كان بيقلع وهو بيكلمني وشيفني وشيفة 

منال :مود. البس  تيشرت كدة غلط هتعب 

محمد  بنعاس شديد :الجو حر جدا  

منال: طب البس حاجة وشغل التكيف وكمان تتغط

في الوقت دة الفون رن مين بيتكلم يا منو

منال :رقم غريب مش هرد 

رن تاني  نفس الرقم اعمل اية يا محمد 

محمد بنعاس:ردي وانا معاكي 

منال :الو مين 

....:مدام منال عثمان

منال :ايوة مين عوزها  

...:انا فاعل خير  احب اقول اني جوزك مخلص جلسات كيماوي والاشعاع من شهر وهو دلوقتي في شقتك  مع عشقتة  علي سريرك وبقميص نومك 

انا بصيت لمحمد اللي بينام والتعب جدا وظاهر قدامي 

منال :بجد طب كتر خيرك شكرا للمعلومة 

....:انتي  بردة كدة لية مش هتروحي تشفية وتتاكدي من كلامي

بصيت تاني علي الشاشة شفت محمد نايم في سابع نومة نام من التعب 

منال :لا اصل انا اللي قايلة يعمل كدة  شكرا ماتتصلش تاني وشكرا علي خدماتك 

وقفلت معها ليقتة بيتصل تاني 

منال  وانا برد :انت رخم بقة نعم 

...: شكرا علي الشتيمة بصي  انا هبعت حاجة تاكد اني مش بكدب عليكي 

وبعت صورة لواحد ووحدة مش باين فيها اي وش لواحد فيهم  بس الجسم جسم محمد بس قبل الكيماوي لان محمد بعد الكماوي جسمة بقة مش زي الاول خالص اتغير بصيت تاني.لقيت محمد غرقات في النوم وبتوجع  والباب بيتفتح علية وحد بيخش فتحت الكاميرا اكتر لقتها بنت بتقلع هدمها ومحمد نايم وجابت قميص من بتوعية ورمتة علي الاوض  وقعدة جنب محمد انا قفلت الشاشة من عندي وخرجت جري لقيت فريد لسة داخل 

فريد :في اية مالك بتجري لية كدة 

منال :بسرعة يا فريد محمد معها وحدة في البيت  وحكيت  الي حصل وانا نزلة جري فريد طب اصبري حبة انا هكلم ظابط صحبي شغال القسم هنا  هحكيلة ويقول نتصرف  ازاي شورت بأيدي بمعني اعمل اللي يريحك بس انا همشي

وفعلا فريد اتصل والظابط قال إني جية معها انا مستنتش وجريت علي شقتي وفتحت الباب بس الباب كان مفتوح  وحصل  اللي عرفتة 

 بعد ما ضربت البت قلم البنت زقتني عشان تجري مني وقعت في حضن محمد  بس فريد كان وصل ومسكها ومحمد مسكني عشان مقعش 

فريد كان لبس بدلة الشغل لبس الجيش 

فريد :ريحة فين يا حلوة هو دخول الحمام زي خروجة يا رح امك 

البنت :ابوس ايدك يا باشا سبني  

فريد شدها من شعرها  :اسيبك دى انتي ليلتك اهلك سودة كنتي بتعملي اية في شقة اختي يا بنت وسرقتي اية 

البنت  بخوف :ونبي يا باشا  تسبني انا هقول كل حاجة بس تسبني 

فريد :حسب اللي هتقولية يا روح امك قدام الظابط 

في الوقت دة كان حسام الظابط صاحب فريد وصل البت شافت الظابط وبقة تعيط 

البنت بعياط  :يا مصبتي رحت في داهية انا كان مالي ومال الاقرف دة  

فريد: حسام باشا هي دي البت

حسام: اسمك اية يا روح امك. 

فريد: باشا البت دي مزقوقة من حد. 

حسام الظابط :ما تنطقي يا روح خالتك بتعملي اي هنا ومين بعتك  

 البنت بعياط :حاضر يا باشا اناسمي مني وكنت شغالة في محل ملابس الصبح  وكمان  بليل بشتغل بقف اصتاد زبون ولا اتنين واطلع معهم   يعني  انت فاهم يا بية  

فريد  بحتقار :كملي فهمت 

البنت :من شهر كنت وقفة وجالي  واحد ورحت معها  اتعرفت علية وقالي عندي شغالنة ليكي هتغنيكي عن اللي بتعملية دة فسألت اية قال إني عوزني اروح أوقع بين  راجل ومراتة  وهاخد فلوس كتير  بصراحة أنا رفضت  انا عمل كل حاجة الا خراب البيوت 

حسام  بتريقة :لا صحبة مبدء يا روح امك. 

البنت كملت : هو. قال إني الست دة تستحق اللي هيحصل فيها لانة خرابت بيوت واني خربت بيت اختة عشان تتجوز جوز اختة  بعد موت جوز  الست دى  لان عيان بمرض وحش وبيموت قلت طيب  هعمل كدة بس بشرط تتجوزني قال موافق وفعلا اتجوزنا عرفي و بعتني هنا والله ما حصل حاجة بيني وبين جوزك  ولا خدة حاجة 

فريد  :اسم اية اللي اتفق معاكي 

البنت :اسمة حاتم العراقي 

محمد بستغراب  :اخو سارة طب يعمل كدة لية 

الظابط :سارة مين يا فريد بية

فريد :لا يا باشا دي موضوع كبير اوي 

منال بصيت لفريد  :سارة طب عوزة اية تاني 

الظابط :يا جماعة برحلة كدة افهم في اية 

في الوقت دة عمتي وعمر جم عمتي كانت عند الدكتور هي وعمر عشان رجلها كانت وجعها جدا ومش قدرة تمشي 

عمتي  بخضة :يا ستر يا رب في اية ابني 

عمر  بستغراب :في اية يا فريد  ومين  البت دي ومنال هنا. لية 

فريد :هدي نفسك يا عمتي هحكيلك 

وابتدي فريد يحكي اللي حصل وانا قولت  الباقي 

عمر بعصبية  :يا بنت الكلب انا قولت دي مش هتسكت والله لقتلها 

ظابط :اهدي يا وحش علي نفسك قعد كدة واعرف اية الحكاية ونخطط ونجبها هي واللي معها  محمد كان تعبان جدا  وقعد علي السلم وإبادة  يحكي حبة وكل واحد فينا يحكي حبة كل دة والظابط ماسك البنت والبنت بتعيط 

الظابط :نهار اسود كل دي حصل فيكي انتي 

محمد  بغيرة :ممكن تتكلم معايا انا بلاش مراتي 

فريد بهمس :حسام اهدي دي اختي ودي اللي جنبها اللي تعبان  دة ممكن يتحول عليك اسد اهدي يا حيوان 

حسام بنفس الهمس :يا أعم انا قولت حاجة انا بسال بس 

وبص للبنت اسمع يا بنت متعرفيش الواد اللي مشغلك عيش فين ولا كان بيجي البيت عندك ولا كنتي بتقبلة فين 

البنت :لا هو كان بيجي عندي البيت بس هو قال لم  توصل  مراتة الراجل  اتصلي بية عشان يبعت حد يضربها وتسقط 

عمتي  بتضرب علي صدرها :يا مصبتي 

انا حطيت ايدي علي بطني ومحمد  نزل جري كمان حط ايدى علي بطني بخوف وحضني جامد

في الوقت دة دخل شهاب 

شهاب :في اية محمد مالة وانتي ازي تجي هنا 

عمتي :اقعد يا شهاب شوف المصيبة اللي احنا فيها يا ابني 

  حسام :احلوت مين الشبح 

منال :انت كنت فين وسايب  محمد لوحدة لية انت مش كنت معها 

شهاب :ايوة كنت معها وسبتة يطلع مع الصنيعي ورحت اجيب دواء كان ناقص في الصيدلية  ودورت علية لحد ما جبتة في اية اية اللي حصل و البوليس هنا لية

فريد :مفيش سارة تاني يا شهاب 

حسام :واضح اني سارة دي مش سهلة بس كل مجرم ولية دخلة ولا اية فريد . باشا 

فريد بوقاحة  :طبعا دي لية دخلة  ودخلة اسف يا عمر بس سارة جابت اخرتها 

فريد مكنش يعرف اني عمر طلق سارة لان فضل فطرة مسافر 

عمر :برحتك انا اصلا مطلقها 

البنت :يا باشا تلفون بتاعي بيررن دي حاتم 

حسام :ردي وقول اني انتي مستنية الهانم  تيجي 

فريد بتفكير :ولو  سأل اية عربية البوليس دة قول معرفش اتكلمي طبيعي لحس تندمي يا رح امك

البنت هزة رأسها بحاضر

البنت :الو اية يا حاتم انا قعدة من بدري والراجل قرب يفوق والولية مراتة مجتش 

حاتم :يعني اية دي نزلة من بدري وطلعة البيت. وبعدها عربية بوليس وقفة قدام البيت انتي بتكدبي علية يا بنت 

حسام شاور اني تقفل بسرعة 

البت :طب اقفل احسن حسة بحد تحت اقفل بسرعة 

البنت قفلة  وحسام قال 

حسام :كدة كويس مدام منال عوزك تزعقي انتي والاستاذ محمد

نسيب الناس دي ونروح لسارة 

سارة دخلت علي حاتم لقتة بيتكلم في الفون مع البيت اللي كانت عندي 

سارة :بتكلم مين يا خاتم 

حاتم :البت مني 

سارة بستغراب  :مني مين 

خاتم : مراتي شوفي يا ستي انا خليت بنت من ايهم تروح شقة منال وهي مش موجودة. وانا اتصلت  بمنال وعرفتها اني جوزها بيخنها واول ما توصل هبعت حد يضربها ويسقطها وممكن تموت ويتهم فيها محمد ونخلص منهم وانتي بقة تخش لعمر بالحنية ويرجعك وطبعا بعد موت منال وحبس محمد املاك محمد هتتنقل لاخوتة وانتي تحولي  مع عمر وترجعي لية ونعيش بقة 

سارة :يخربيت الغباء انت غبي وآية اللي انت بتقول دة وازاي وتعمل حاجة من غير متعرفني 

حاتم :اعرفك لية اهي البت هناك والستات  اللي هتضربو منال مستنية مني اتصال اول ما البنت مني تتكلم هيتطلعو علي طول ونخلص منها  

سارة : الله يخربيتك  الله يخربيتك انت غبي وحمار مين دي اللي   تشك في محمد منال دي لوشافت محمد بعنيها مع وحدة هتكدب عينيها وتصدق محمد وستات اية اللي هتضربها يا غبي اتصل بالبت وقلها تخرج بسرعة من عندها 

حاتم : البت بتتصل بية اعمل اية 

سارة :رد واعرف في اية 

حاتم :قولي اللي عندك 

مني :مرات الراجل جت وشفتني  وجيتة  اجري مسكتني  فزقتها من علي السلم  وقعت وهي دلوقتي مش بتنطق وجوزها عمال ينازع واضح أنة بيموت 

حاتم :طب. البوليس اللي كان عندك دي اية 

سارة ردة :يا غبي في ظابط ساكن في نفس العمارة 

البت :معرفش انا مشفتش بوليس  اعمل اية ضبرني

حاتم :أخرجي من عندك بسرعة 

البيت :أخرج اية دي الشقة فيها خير كتير اوى أنا هشطب علي الشقة متيجي وبالنص 

حاتم بطمع:اكيد جي. خمسة وجي خلص وانا تحت بس لمي اللي ميلفتش النظر 

سارة :يا غبي دي كمين 

حاتم  بطمع :لا.مش كمين بقول اية  انا رايح متيجي معاية دي البت  بتقول في دهب  وقلماز كانها مغارة علي بابا اية رايك 

سارة  بطمع :,,دهب ايوة فعلاً محمد. جايب لبت منال كتير اوي دي غير دهبها اللي اشترة زمان خلص انا هاجية بس هستني تحت 

حاتم :لا تطلعي معاية عشان نخلص من البت مني ونصص انا وانتي اية رايك 

سارة بطمع: نخلص منها ازاي 

خاتم :احنا بعد ما ناخد منها حاجة اللي  تملي العين نخلص عليها  وعلي محمد ونقلعها عريانة و لم البوليس يجي يقول اني منال خلصت عليهم وهي نزلة وقعت من علي السلم وسقت وماتت اية رايك 

 سارة بطمع :ماشي موفقة بس لو منال هناك وعيشة لزم اخلص منها لو زي البت دة ما قالت انها زقتها انا لزم اخلص منها بقة 

حاتم : تخلصي منها انا عوزة اعرف انتي بتكريها لية كدة 

سارة  بحقد: انا مش بكرها وبس انا نفسي مكنتش ليها وجود علي الارض بت مدلعة اوي كل حاجة ليه كل العيلة بتحبها  حتي لو كان اسين  عليها بس بيحبوها اي حاجة تيجي عشان منال وانا وقت ما هي بتدلع كنت بضرب وأزل وقت ما هي. بتلبس انا بشحت الهدوم  القديمة انا واخواتي  من الجيران  وقت مهي خلصت علمها قعدة في البيت وان اشتغلت عشان اصرف علي نفيس وقت ما قالت يا شغل اشتغلت بس عشان تضيع وقت ومتخشش في حالة اكتئاب  وانا كنت بشتغل عشان القمة والهدمة حتي يوم فرحي كان فرح عادي وهي التعامل زي بنات الاغنية  حتي شقتها كبيرة دورين  مش زي شقتي دور واحد وصغيرة تعرف اللي خلاني اكرها اكتر عمر بعد ما اتجوزنا كل ماكون معها وفي حضنة. ينطق اسمها وهو نائم بيحلم  بيها كل دة. ومش عوزني اكرها دة عوزة اشرحها ورمي جتتها لكلب الشوارع ينهشو لحمها 

حاتم :  يا ساتر انتي مغلولة منها اوي خلص احنا رايحين اهو اعملي اللي يريحك فيها 

.سارة بغل : مغلوة دي كلمة قوليلة انا مكنتش بكرها بس بعد. ما دخلت وسطيهم كرهتا  رن علي  الستات اللي كانت مستنيك تيجي معنا وانت والبنت مني تشطبة علي الشقة وانا هخلص عليها

حاتم :وجب بس انا لية اكتر الفكرة فكرتي 

سارة  بغل :نخلص بس وبعدين نقسم اخلص يلا 

سارة وحاتم طعهم نساهم اني خطة حاتم غبية زية واني الكلام اللي قالة حاتم المفروض ميخشش دماغ عيل صغير  بس الطماع عمرة ما يفكر صح ديما غبي 

نرجع لبيت منال ومحمد

شهاب دخل وحسام سأل :مين الشيخ 

فريد :شبح  شهاب اخوية  انت عاوز منال تزهق مع مين يا غبي 

حسام :لا بقول اية يا فريد احنا صحاب ايوة بس متغلطش انا ظابط 

فريد :يا حسام يا حبيبي منال تزهق لية وهي المفروض اني محمد تعبان ولو في حد منهم تحت يطلع ازاي 

حسام   :تصدق صح طب انت  رايك يا فريد 

منال بهمس  :فريد هو دة ظابط بجد ولا بيمثل دي شكلة عبيط يا فريد

فريد :لا يا منو  دي ظابط ولية هبتة كمان ميغركيش شكلة دى بيهز القسم بصوت وبعدين شفت وهو داخل كان اسد   

عمتي عوجة بقها شمال و يمين

محمد :انت بتهزر يا فريد جايب  عيل اهبل وعمل فيها ظابط شرطه 

حسام :لو سمحت مش معني اني بهزر ابقة مش ظابط مسمحلكش 

فريد :بس يا حسام بس يا حبيبي اسمعني اللي هقول هيعجبك اوي احنا هنخالي البت دى تتصل بالاسم حاتم وتقول انها زقت منال من علي السلم وانها بتموت  واني جوزها طبعا بينتزع يعني بيموت 

عمتي بخضة  :بعد الشر يا زفت انت تف من بقة 

فريد فعلا تف بس في وش حسام الظابط 

حسام: يا حيوان يا مقرف بتقول تف من بقك مش تف في وشي  

فريد :انتي اللي واقف قصادي الله

منال :محمد هو دى اية بظبط مهما بيهزة ليها 

محمد :فريد انت جي تهزر  انت وصحبك وفي مصيبة موجودة هنا

فريد سكت وبص لحسام وحسام شد البت 

حسام :اسمعي يا بنت هتتصلي وتقولي يجي هو واللي معها عشان تلمة كل حاجة ليها قيمة في الشقة فهمتي 

البت :,ونبي يا باشا انا بجري علي اخواتي احنا يتامى اخواتي  ملهمش غير ابوس ايدك سبتي 

فريد :هنسيك وهنعمل شاهد مالك كمان بس تساعدينا وكمان هنجبلك شغل محترم بس تساعدنا 

حسام :بصي يا روح امك تعملي اللي هنقول علية هنقف جنبك اتفقنا 

البت :'حاضر انا تحت امركم 

🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔

 تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا




تعليقات

التنقل السريع