القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جسد بلا روح الفصل الحادى عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم خاتون عبد المنعم حصريه

التنقل السريع

     


    رواية جسد بلا روح الفصل الحادى عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر  بقلم خاتون عبد المنعم حصريه 






    رواية جسد بلا روح الفصل الحادى عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر  بقلم خاتون عبد المنعم حصريه 





    الحلقة الحادي عشر

       {{جسد بلا روح }}

    هنرجع بالاحداث شوية 

    محمد كان قاعد في الورشة وسرحان بحزن  ودخل علية زبون 

    الزبون: سلام عليكم 

    محمد : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اهلا وسهلا ازيك يا استاذ 

    الراجل: الحمدلله  انت عمل اية 

    محمد:الحمدلله طولت الغيبة 

    الراجل: والله  كنت عيان اوي وكنت محجوز في المستشفي

    محمد: الف سلامة عليك 

    الراجل:انا منستش طلبك وجبتة معاية وانا راجع من برة هو دة 

    محمد بفرحة: ايوة هو نفس اللي خطبتي عوزها لا وجي في وقتة تمام بكرة عيد.ميلادها والله كنت محتار هجيب اية  اتكلف كام

    الراجل:انت كدة  بتشامي وللة ابدا دي هدية مني ليك وانبي قبل الهدية 

    محمد: وانا قلبلت 

    الراجل: انا لزم امش لكن رجع بكرة عشان تشوف  العربية وكمان في عربية مراتي مش عارف ملها 

    محمد:وانا عيني ليك انشاء الله بكرة من النجمة هكون عندك  

    الزبون: طب امشي انا بقة سلام عليكم  

    محمد. وعليكم السلام

    وطلع جري شاف فادي اللي كان قاعد. في شقتة وبيشرب قهوة وبيقرء في كتاب 

    محمد:دلوقتي حالا لزم تيجي معاية انا خلص تعبت مش قادر علي بعدها 

    فادي قفل الكتاب  بملل :علي فين وتعبت  من اية 

    هتقولة هو فادي دة علي طول ماسك كتاب هقول احنا زمان كانت وسيلة التسلية عندنا نقراء او نتفرج علي التلفزيون بس كانت اكتر حاجة القراء وكان اهلينا او حد. من اخوتنا الكبر هما اللي يختارة نوع الكتاب المهم 

    محمد:اسمع بقة انا يا قاتل يا مقتول النهاة منال لزم تكون من نصيبي يعني هتكون من نصيلي  

    فادي:مش فاهم 

    محمد بغضب   : فادي بطل برود المثقفين دة  انا رايح لخالي ولزم يوافق يامة والله  العظيم هخطفها واتجوزة غصب عن الكل وتبقة فضيحة بجد 

    فادي شرب من فنجال القهوة شفطى وبص لمحمد ورجع شرب تاني : انت خلص اتجننت  يا محمد منال جننتك 

    محمد بصوت عالي :يا اخي بطل برود  انت لية مش حاسس بية بحبها يا عالم مش قادر اعيش من غيرها عوز اموت وهي مراتي ودي امنيتي الاخيرة 

    فادي: طب وطي صوتك يا مجنون  

    محمد: هتيجي ولا لا 

    فادي: حاضر جي بس وانت بتتكلم تكون هادي وتتكلم بالعقل بلاش جنان ولا قولك متتكلمش خالص انا هتكلم هي مش نقصة عك 

    محمد خد فادي وطلع علي بيتنا 

    ماما فتحت: - هلا وسهلا يا ولاد انفضل يافادي خش يا محمد 

    فادي: ازيك يا خالتي فين خالي 

    محمد.: ازيك يا خالتي 

    ماما: مريح حبة بس هصحية اتفضلة امك عمل اية يا محمد 

    محمد: الحمدلله تمام صحي خالي لو ممكن

    ماما دخلت تصحي بابا وخرج ليهم

    بابا: فادي ومحمد يبقة في حاجة مهمة خير 

    فادي: احم بصي يا خالي انت اللي مربينا صح وعرفنا كويس واكتر واحد. انت بتحبة فينا  محمد  لانة شبهك في الكفاح صح 

    بابا: ايوة بيفكرني بشبابي بس انا بحبكم كلكم في اية 

    فادي: تمام محمد بقة لية طلب عندك بس وحيات الغالي  عندك ورحمة خالي حسن وغلوة ابوبة عندك  ما ترفض 

    بابا: في اية يا فادي مالك اول مرة تعمل كدة انت علي طول دغري لو في ايدي هنفذة طلب محمد مش هتاخر 

    فادي: لا في ايدك من غير لف ولا دوران محمد طالب ايد منال بنتك 

    بابا.بص لمحمد:  منال بنتي هو احنا مش كان اتكلمنا ونهينا الموضوع دة من زمان اية اللي فتحة تاني 

    محمد: خالي انت عارف اني بعشقها ارجوك وافق 

    بابا: انت ناسي اللي اخوك عملة مع بنتي 

    فادي:يا خالي انت عارف عمر مدلع وبصراحة انت اتسرعة في الموضوع دة 

    بابا:ولاد احترم نفسك

    فادي'خالي  اهدي كدة واسمعنا محمد.من قبل عمر وانت عارف انة بيحب منال  وعشان غلطة صغيرة انت بعد.محمد عن منال هو فعلا بعد  عنها ورغم كدة فضل يحبها وفضل يدافع عنها ووقف جنبها كتير يعني الراجل شتري  ودلوقتي محمد قدامك اهو لو عاوز اي صمان انة ميعملش زي عمر قول وهو مستعد 

    محمد:والله  مستعد اصحي بعمري عشنها 

    بابا سكت حبة: كب ومنال اللي رفضة موضوع الارطبات دة هتعمل اية معها 

    محمد: سيب منال علية انا المهم عندي انت توافق يا خالي والله  انت فهمت موضوع الدهب غلط 

    فادي زقة في ايدة: مش وقتة ياغبي 

    بابا فضل يفكر حبة: يا محمد مينفعش 

    فادي: لية مينفعش  عشان مسالة التعليم الراجل ميعبهوش غير جيبة يا خالي 

    بابا': لا مش موضوع التعليم وبس كمان 

    فادي: قصدك. السن يعني يا خالي انت خير من يعرف بابا كان كبير عن ماما بنفس اللي بين محمد ومنال وانت وخالي حسن نفس الحكاية 

    بابا: طب والناس اللي عرفين انها كانت متجوزة عمر واطلقت منة هقولة اية لفة  علي الاخوات 

    محمد بحزم : اللي هيجيب سيرتها هقطع لسانة انت لية مستقل بية  

    فادي: يا خالي انت كنت عار ف اني محمد بيحب منال من قبل ما عمر يتقدك ليها وافق يا خالي محمد بيحب منال وهو اللي هيسعدها 

    بابا بص حبة: طب سبني افكر واخد راي منال 

    محمد: يعني انت موافق بس مستني منال تقول رايها وقبل ما ترد  ممكن بعد اذنك بكرة اخدها احتفل بعيد ميلادها وافتحها في الموضوع وسبها علية 

    بابا بعد تفكير : انا مش هغصب بنتي علي حاحة 

    فادي: ولا غصب ولا خاجة محمد هيفتحها في الموضوع وفقة كان بها موففتش يا دار ما دخلك شر وكدة كدة احنا بردة ولادك ومش هنضرك ولا هنضر منال وافق وانا اللي ضامن محمد 

    بابا بعد تفكير: ماشي  اخرج انت وهي بس متتاخرش بس دي مش معنها اني موافق لا انا مش هقول راي اللي لم اسمع من منال

    محمد بفرحة: ماشي والله يا خالي ما هتندم 

    محمد قام فضل يبوس بابا

    فادي ومحمد. مشية 

    تاني يوم خدني واحتفلانا وبعد الحفلة روحت وانا شايلة الهدابة  

    دخلنا البيت وماما اول ما شافت محمد داخل 

    ماما :اذيك يا محمد كنتم فين كدة وآية دي كلة 

    منال :محمد خد إذن من بابا اني يحتفل بعيد ميلادي ودي هداية من محمد كتر خيرة الوحيد اللي افتكر عيد ميلادي 

    ماما :امممم كتر خيرة بس  انتي مش كبرتي علي العيد ميلاد يا منال 

    محمد.:منال عمرها ما هتكبر في نظري يا خالتي

    ماما مسكت الدبدوب :و اية دة بقة انشااللة

    منال :دي دبدوب كان  نفسي فيه من زمان ومحمد جابة من برة. 

    بابا كان بيصلي : حمدالله بسلامة يا ولد كل سنة وانتي طيبة يا منال 

    منال بحزن :وحضرتك طيب تشرب شاي يا مودي 

    محمد ،:لا انا ماشي بس فكري في اللي طلبتة منك وعرفي خالي ومها يكون ردك انا في ضهرك

    ماما :وانت طلبت اية من منال يا محمد 

    محمد.:هي هتبقى تقول يا خالتي عن اذنكم 

    محمد.مشي وماما الفضول هيقتلها :كان طالب منك اية ابن عمتك واية اللي في ايدك. دة جيبة من فين 

    منال :كان عاوز يتحوزني وجاب الخاتم. دة هدية بمناسبة عيد ميلادي 

    ماما مسكت الخاتم  :بجد طلب يتحوزك طبعا انتي وفقتي صح 

    منال :لا بفكر 

    ماما :ودي محتاجة تفكير الواد كسيب وعند فلوس كتير هيعيشك في السماء وفقي يا هبلة 

    منال :انا دخلة الغير هدومي وانام تصبحون على خير 

    ماما :شوف البت عوزة تفرسني متكلم بنتك يا محسن 

    بابا :خشي نامي يا اسماء اللي يشوفك يقول انك مش امها 

    (علي فكرة عوزة أوضح حاجة بابا مكنش  ضعيف بس المرضى هو اللي ضعيفة لان حاللت القلب كانت ضعيفه جدا والدكتور كان منعة كن اي انفعال ) 

    ماما :هو عشان عوزة مصلحتها. اكون مش امها يا خوية بالا هم اوع كدة بت يا منال 

    بابا :سبيها يا اسماء برحتها 

    ماما :براحتها اية بنتك عندة ٢٥ سنة اللي في سنها اتجوزة وخلفة يا راجل 

    بابا: اسكتي بقة. وسببها في حلها

    ماما : اهي عندك والله لتعنس علي ايدك  

    ودخلت جوة اوضتها شوية وطلعة ودخلت اوضتي

    ماماو: فكرتي 

    منال بستغراب: في اية 

    ماما: طلب محمد وفقي يا منال فرحي ابوكي 

    منال: ماما ارجوكي سبيني انا خلص مش هتجوز استريحي بقة انا هعيش لمستقبلي ونفسي مش كفاية ابنك بوظ طلب الهجرة اللي كنت عملها 

    ماما: انتي كنتي عوزة تهجري 

    منال: انتي عوزة ابة يا امي ريحي نفسك انا مش هتجوز 

    ماما: كدة

      انا ممكن اموت لم تقولي كدة و ممكن تموتي ابوكي بحسرتة

    منال:في بنات كتير عايشى من غير جواز انا مش هكون اول وحدة وبعدين انا خلص اكتفية من اللي حصل ومش هتحوز. 

    ماما:يا بنتي هتعيشي مهما تعيشي بردة مسيرك للجوز 

    منا:ماما استريحي انا مش هتجوز  وهترهبن سبيني  بقة انا خلص قدمة في الجيش 

    ماما:يا مصبتي  انتي اتجنني يا بت وهو في بنات بتخش الجيش 

    منال: هو اللي يشوف مستقبلة يبقة اتجنن وايوة في بنات بتخش الجيش 

    ماما بزعيق : ايوة اتجنن الجيش يختي للرجالة مش للبنات وبقولك اية يامنال هتوفقي علي محمد غصب عنك 

    منال: غصب لية شيفاني اية جهلة انا مش هتجوز ريحيّ نفسك بقة 

    ماما: ورحمة ابوية وامي يا منال لو ما وفقتي علي محمد لكونو غضبانة عليكي ليوم الدين 

    منال: حرام عليك انتي بتعملي معاية كدة لية هو انا مش بنتك سبيني مرة اعمل اللي بريحني 

    ماما بزعيق ومسكتي من شعري /: حرمت عليكي عيشتك اسمعي برداكي غصب عنك هتوفقي علي محمد 

    منال دموع': والله  ما متجوزة حد ولو غصبتم علبة يبقة موتي احسن 

    ماما بضرب': يبقة تموتي بدل ما تجبلنا العار ومن النهاردة مفيش خروج 

    منال بانهيار: ربنا يخدني واستريح 

    بابا دخل:في اية بتزعقة لية 

    ماماو:اسمع بنتك بتقول اية قال اية مش هتتحوز واية  قدمة طلب تخش الجيش ولية ولية بقلها هتتحوز محمد غصب عنها عملت اللي بتعملة دة  

    بابا: هو انا مش قولت سبيها اية اللي دخلك وخلكي تتكلمي معها اتفضلي اطلعي برة وسيبها 

    ماما: اهي عندك  بس حطها في دمغك لو بنتك فضلت مصصمة علي اللي في دمغها انا مش هقعدلك في البيت وبقة استريح يا منال لم تخربي البيت يا خربت البيوت 

    منال: يا بابا انا مش عوزه اتجوز كفاية اللي حصل ارحوك يا بابا سبني برحتي 

    بابا:طب ممكن اعرف لية مش عوزة تتجوزي ولا انتي رفضة الجواز ولا عشان محمد اخوة عمر 

    منال:يا بابا انا فكرة الجواز كلها انا رفضها  ومش عشان عمر ولا غيرة عمر دة خلص مبقاش لية وجود في حياتي  

    بابا: يعني مش عشان محمد اخو عمر 

    منال: حتي لو حد تاني غير محمد انا مش عوزة اتجوز

    ماما رجعة تاني وبكل قاسوة بكرة فريد يتجوز ويخلف  زي شهاب ما تجوز وخلف  وانا وابوكي نموت وانت هتكوني لوحدك ومرات فريد تشغلك خدامة عندها مهو محدش من اخواتك هيوافق تعيشي لوحدك بكرة تكبري وشيبي وشوفي ولاد اخواتك وتتحسري علي نفسك وانتي لوحدك وتقولي يا ريت وتضربي نفسك بميت جزمة وتموتي وتعفني لوحدك ولا حد يفتكرك  

    بابا: اسسسسماء 

    ماما: بلا اسماء بلا زفت بقة 

    وخرجة وسباني اعيط من قسوتها علية 

    بابا: منال انا طبعا مش راضي علي اللي امك قالتة بس نقول الحق هي بردة بتتكلم صح 

    انا جية اتكلم بس بابا قال:  فكري براحة وخدي قرار ومهما كان قرارك انا معاكي 

    بابا خرج وسبني اعيط وانا  متلغبطة 

    عدي يوم اتنين وانا في حيرة مش قدرة اخد قرار محمد. طيب اوي وميستهلش اي حاجة وحشة وانا خلص مبقتش انفع لحد نفسيتي مدمرة مش قدرة اثق في حد ولا اسلم قلبي لواحد تاني يكمل علية كل ما كنت قعد مع نفسي افتكر محمد ديما ووقفاتة معاية حنيتة علية محمد.غير عمر مفيش اي تشابة بنهم بقية حيرانة  عد اسبوع وجة الوقت اللي هقول ردي لمحمد  خرجة من الشغل و رحت لحد عندة الورشة كنت مترددة حاحة جوية بتقول وفقي وحاجة تاني تقول لا هترجعي تعيدية تاني محمد

    كان شغال في عربية ونايم تحتها 

    منال :محمد 

    محمد وهو طالع من تحت العربية و.بحب صادق :روح قلب محمد عمل اية 

    منال : الحمدالله كنت عوزاك في حاجة 

    محمد. :من عيني استأذن منك ربع ساعة  اطلع اخد دش وانزل نقعد في اي مكان نتكلم برحتنا 

    منال  وانا بقلع الخاتم :ملهوش  لزوم يا محمد انا جية اعرفك راي  (محمد بصلي وسكت) بصي يا محمد انت تستاهل كل خير وتستاهل وحدة احسن مني وحدة تحبك مش وحدة مش عرفة  تحب نفسها و تعيش  وهي مكسورة انا بجد اسفة كان نفسي اوافق عليك بس انت مليون وحدة تتمناك اتمنالك السعادة من كل قلبي مع حد غيري انا اسفة (وقلعت الخاتم وقدمتة لبة محمد مسكة وغمض عينة بخزن عينة دمعت ) 

    محمد بحزن :خلصتي  في الاول الخاتم دة بتاعك هدية عيد ميلادك منال انا عارف انك مش بتحبني ولسة بتحبي عمر وعرف اني مش من مقامك انتي متعلمة وانا  راجل صنيعي ايوة معاية اعدادي بس بقراءة بالعافية مش زيك معاكي كم لغة وجامعة  بس والله دي كانت امنيتي الأخيرة قبل ما اموت 

    منال  بستغراب :تموت يعني اية الكلام دة 

    محمد بتوتر  :اموت علينا حق وكل واحد ميعرفش امتة هيموت 

    منال :انتي بتخبي اية يا محمد.لية قولت أمنيتك الأخيرة 

    محمد : متخدش في بالك 

    وداني ضهرة شديتة من كتفة 

    منال :محمد انت مخبي اية قول وانت عارف مش هقول لحد 

    محمد.فضل واقف يفكر  و راح نحية مصحف وجابة وبدموع  : الاول احلفي انك تحفظي السر اللي هقولة ومحدش غيرك يعرفة 

    منال بقلق  :اخلف قول بقة 

    محمد.مشي نحية المكتب وطلع ظرف كبير اوي بتاع أشعة 

    محمد بلع ريقة. بخزن  :مكنتش عاوز حد يعرف كنت عاوز اموت لوحد. زي ما انا متعود 

    منال  بقلق :بتوع مين دول ويعني اية تموت لوحدك 

    محمد  مد ايدى لية : اقري الاسم واني تعرفي 

    منال قرة الاسم محمد رضوان: دي بتعتك دي اشعة مقطعية علي المخ لية عملتها 

    محمد بدموع : من سنة و ست شهور بظبط  جالي صداع قولت عادي من الارهاق خدة مسكن اتكرر تعبت رحت للدكتور طلب مني أشعة مقطعية علي المخ عملتها وكانت الصدمة عندي ورم في المخ(منال شهقت بخضة وحطية ايدي علي بقي) بس  حميد ماخافيش مع العلاج هيخف 

    مشيت علي العلاج بعد ٦شهور  متحسنتش الصداع بيزيد ومش شايف كويس   رجعت للدكتور تاني قال لزم ناخد عينة من الورم كان شاكك في أنة مش حميد وفعلا خد عينة فكرة لم كنت بقول اني بعمل ورق عشان السفر هي الفطرة دي  و خدة عينة وعرفة أنة الورم خبيث والعلاج الوحد عملية بس مش هنا برة مصر ونسبة نجاح العملية مش كبيرة بصراحة خوفت واتعصبت علي الدكتور وطلبت منة اي علاج تاني غير العملية قال مفيش غير المسكنات بس مش حل لزم عملية جراحية المسكن هيجي علية فطرة ومش هيعمل مفعول وغير كدة. هيضر أعضاء تاني مشيت علي المسكنات ورفضة العملية  الدكتور قال اني كدة بنتحر ردية علبة يعني فاضل كام شهر واموت قال العلم عند. الله  قولت خلص سبني عايش وسط حبيبي بتعجل بموتي لية  وفضلت اموت ما انا هعيش لمين لم عمر سابك اتجدد الامل تاني عندي ورحت للدكتور تاني طلب مني اشعة جديدة 

    محمد سكت بدموع وقهر: بس بس خلص مفيش امل قولت اموت  وانتي في حضني 

    منال  بحزن :ولية محدش يعرف لية تكون لوحدك لية لية مقولتش لية لية علي طول ساكت 

    محمد بعياط  :طول عمري لوحدى اية الجديد  بس كنت بصلي وادعي ربنا انك تكوني من نصيبي بس واضح اني ربنا مش راضي عني كان نفسي اموت في حضنك نفسي اموت وانتي مراتي نفسي تكوني منال محمد رضوان 

    بصراحة قلي وجعني اوي  او بمعني تاني قلبي التعصر 

    منال بحزن شدية ايدة عشان يقوم   :قوم معاية قوم مش هسيبك كدة لزم تعمل العملية عشان خاطري 

    محمد مسك ايدي بحب .:خلص يا منال اخر إشاعة عملتها امبارح  المرض انتشر مبقاش ينفع لم طلبت اتجوزك كنت عاوز اعيش  الكام شهر اللي فاضلين معاكي في حضنك بس خلص انا راضي بقضاء اللة ههههه 

    في الوقت دة حسيت اني انا اللي بموت مش محمد قلبي وجعني اوي علية جواية  شعور غريب نحية مش عرفة اية هو نغزة في قلبي جمدة خوف انة يسبني لوحدي 

    منال  بدموع شديتة من ايدة  :قوم ونبي يا محمد اكيد في امل اقوم  لو بتحبني نروح للدكتور تاني وتالت عشان خاطري يا محمد لو بتحبني بجد 

    محمد بحزن ودموع :لو بحبك لحد دلوقتي مش عرفة انتي اية عندي ولسة بتسالي لو بحبك  ياااااااه  يا منال لو تعرفي انتي اية عندي اةةة علي عشقك اللي بيقتلني انتي العشقك يا منال انت   في دمي انا بعشقك وعشانك اعمل اي حاجة  مسح دموعة وسبني وطلع  

    مش هنكر اني بحب محمد دي انسان طيب اوي حنين اوي قعد  فطرة من التفكير والعياط  معقول محمد يسبني طب هيسبني لمين دى وجودة في حياتي هو اللي مخلني تستحمل كل اللي حصل مش هنكر اني بحس باللمتن غي وجود. محمد. مكنتش عرفة اخد قرار  بس محمد. يستاهل كل خير طول عمرة لوحدة مش بيعمل مشاكل لحد فضلت افكر معرفش فضلت اد اية افكر رفعت رأسي لقيت محمد واقف بدر  لبس شيك جدا جدا كان واحد  من رجال الأعمال  مش اللي كان واقف معاية من شوية 

    محمد بحب وهو بيمسح دموعي  : متحتاريش وتتغطي علي نفسك وكفاية عياط دموعك دي اغلي من الماس بس عشان خاطري متقوليش لحد خلني اموت لوحدي زى  ما انا متعود اكون لوحدي  دموعك. دة بتقتلني يا منال عشان خاطري بطلي عياط 

    منال بدموع بدون ما احس لساني نطق  :وانا أنا انا  ممممموفقة اتجججوزك 

    محمد ابتسم بحزن  : صعبت عليكي  عوزة تتجوزني شفقة لا يا منال مينفعش انا ممكن ارضي باي حاجة منك الا انك تشفقي علية وتتجوزني عشان تجبري بخاطري، ولا عشان تنفذي امنة واحد.ميت  مينفعش في دي بزات مينفعش فيها جبر خواطر 

    منال بدموع  :لامش جبر خاطر  بس انت من حقك  تعيش انا موفقة اني

    محمد بمقطعة  : لا....  لا انا مش عوزك تتجوزني شفقة ولا عشان تحققي امنيتي الاخيرة   اصلا مش من حقي  اني اعيش مبسوط واضح اني مليش نصيب في الدنيا يمكن يكون لية في الأخري منال الجواز مش جبر خواطر الجوز عشرة ومودة ورحمة وحب بين اتنين 

    منال بشفقة : لا انا عوزة اتجوزك بس مش شفقة ولا تحقيق امينك 

    محمد:مكدبيش عشان انا اللي مربيكي يا بنت قلبي 

    منال. مسحت دموعي: هو مش انت  كنت مستني قراري  انسي اي حاجة  فولتها  وكاني لسة بقول اهو  وانا اهو بقول  انا موفقة اتجوزك 

    محمد.: موفقة بعد. اية بعد. ما عرفتي اني هموت 

    منال بخوف شديدو حطية ايدي علي شافايفة وحضنتة : بعد الشر عليك عشان خطري متجبش سيرة الموت تاني  ونبي 😭😭😭

    محمد. باس ايدي' وخرجني من حضنة: خاطرك غالي عيني يا نور عيني بس خلص انتهت 

    منال كان محمد قالش حاجة : ها هتيجي تخطبني من بابا امتة 

    محمد'فضل ساكت و باصصلي وبس 

    منال: اية مش عاوز خطوبني  ولا اعشان انا  اللي طلبت منك مش عوزاك تتجوزتي طبعا يا عم ليك حق ترفضني راجل تقفيل برة لزم لم اعرض علية الجواز يدلع 

    محمد ابتسم : خدي ميعاد ما خالي وبلغني 

    منال: بس انا عندي شرط

    محمد بابتسامة حزن :شرط انتي تامري وانا علية انفذ 

    منال :هنتحوز علي طول مشي فكرة خطوبة  بس بعد الجواز تتعالج وهيكون الفطرة اللي بعد.كتب الكتاب شهر عشان اكون عرفت دكتور يتابع حالتك لان بصراحة انا مش مصدقة حد في اللي رحتلهم  وتقوم حالا نروح للدكتور واتنين لحد ما نلقي علاج  

    محمد :حاضر تامرني يا اميرتي وملكة قلبي 

    منال :خلص يلا نروح للدكتور 

    محمد :يلا بس في حاجة لو شفت دموعك تاني هزعل منك اوي 

    منال :انت جميل اوي يا محمد 

    محمد :طبعا واد اجنبي والبنات بتجري وراية 

    مش عرفة اول مرة في حياتي احس اني مديقة لم محمد قل اني في بنات بتجري وراها مع انة قالها كتير بس المرة دي كانت غير اي مرة مش عرفة لية اديقة اوي كدة  

    منال وانا بشد يدة وطلع بية برة الورشة وبنبرة تحزير  :محمد اتلم بكرة تكون عندنا ومعاك المأذون 

    محمد بابتسامة  :ماذون مرة وحدة طب نقول لخالي الاول ونخليها خطوبة 

    منال :لا  ماذون مرة وحد اصل انا خلص هتجوزك يعني هتجوزك  انا هروح  داوقتي وهقول لبابا وهتصل بيك وبكرة تجيب الماذون 

    محمد :صحيح انا جبت محمول عشان اكلمك  

    منال :بجد طب هات رقمك 

    محمد :هتلقية رانن عليكي من ساعة

    منال :,هو دى رقمك 

     (عوزة اوصف محمد وهتعرفة لية بوصفة بعد كدة محمد تخين جدا زي ما بيقولة كدة جسم  مفشكل بس الغريب بقة أنة ملهوش كرش واكيل يعني بحب الاكل جدا ضخم بجد  بردة هتعرف لية بقول كدة بعدين  عينة زرقة لا هو متعرفوش لونها اصلا  وشعرة بني  ابيض يعني حاجة كدة زي الاجانب )

    معلش لوصف محمد. كتير لانة مش لقية وصف يتقال علية 

    وفعلا  خدة محمد و رحنا للدكتور وشاف الإشاعة  ومكنش في امل محمد حلتة متأخرة  

    روحة وانا مقررة اني اساعد.محمد باي طريقة إنشاء الله أحكم علي نفسي اني اعيش معها وخلص  محمد يستاهل كل خير  ومن حقة يعيش بس هو يكون مبسوط روحت وقولت لبابا اني موفقة اتجوز محمد ابن عمتي بابا كان مستغرب جدا ازي كنت رفضة ودلوقتي بوافق لا واستغرب اكتر لم  عرفة اني محمد.هيكتب بكرة وبعد شهر هندخل  تاني يوم رحت لمحمد 

    محمد  بفرحة :لا كدة كتير علي قلبي  في اية مالك جية لية 

    منال كنت بشد محمد من ايدة   : اية بلاش اجي اية المقبلة دي يا مودي انا جية اقول اني عرفت بابا اني موفقة اتجوزك وجيت اخدك لبابا وعرفتة كمان اني هنكتب بكرة  وبعد شهر هندخل 

    محمد بحب وهو بيبص لايدي الصغيرة   :منال انتي خايفة علية

    منال بصدق  :اكيد لزم اخاف عليك انت ابن عمتي واخوية لزم اخاف عليك وانا بحبك اوي زي شهاب اخوية 

    محمد  بستغراب : ابن عمتك واخوكي طب ازاي.تيجي دي  

    منال  فهمت اللي قالت : والله ما قصدي بس بجد انا موفقة عليك أنت بقة عرفت عمتي 

    محمد : لسة هعرفها انهاردة  حاضر  

    منال: طب يلا معاية 

    محمدز: علي فين 

    منال: دلوقتي تعرف 

    منال خدة محمد بالبس بتاع الشعل علي البيت :بابا انا موفقة اتجوز محمد انا جبتة لحد عندك 

    ماما من غير متسمع رد بابا زغرتة  :الف مبروك بس يا محمد مش المفروض تجيب حد من العيلة معاك 

    محمد بصلي باخراج :احم اكيد يا خالتي طبعا منال دي غالية اوي 

    بابا  بصلي بستغراب: خلص يا محمد بكرة تجيب امك وسالم معاك  ويكون فريد نزل إجازة وشهاب يكون رجع من السفر وتجي نقراء الفاتحة 

    منال :لا انا مش عوزة خطوبة نعمل فرح علي طول

    ماما  بستغراب :فرح علي طول لية مش خطوبة الاول وبعدين مش لم نعرف شقتك هتكون فين والشبكة والمهر اية  متزعلش يا ابن بس بنتي مش هتقعد مع مرات اخوك عمر وانت عارف  وفاهم 

    محمد :اللي منال تشاور علية يجي في لحظة يا خالتي 

    منال بصدق  :انا مش عوزة حاجة انا عوزاك انت وبس 

    ماما :بس يا بت اسكتي دي كلام رجالة يا ختي

    محمد.:خالتي لو تحبي انتي وخالي نروح نشوفة الشقة اتفضلة الوقتي انا شقتي جاهزة من كل حاجة 

    منال :محمد انا عرفة الشقة كويس 

    محمد :انا غيرة الشقة وبعتها لفادي اخوية  واخدة  شقة في نفس الشارع فوق الورشة  دبلكس ملك 

    ماما بتسرع  :مشاء الله تبارك الله طب يلا نشف الشقة 

    وخدنا محمد روحنا الشقة كانت مش نقصها حاجة ابدا غير وجود العروسة حتي البس موجود 

    ماما :لووووووو. مشاء الله تبارك الله حلوة يا جوز بنت عقبال ما تملوها عيال  

    بابا :مشاء الله يا محمد الشقة مش نقصها حاجة 

    محمد.:ومكتوب باسم منال كمان دي  مهرها يا خالي 

    منال :لا يا محمد دي كتير اوي علية انا مش عوزة حاجة 

    محمد بتعب .:ولا كتير ولا حاجة دي قمتك عندي وبرة قليل عليكي انتي قمتك قصر يا ست البنات وتاج راسي

    بابا ابتسم :ماشي يا محمد بكرة تجي معاك منال اختي والباقي وتكتب علي منال الصغيرة 

    (حد هيقولك في اية اية سلق البيض دة  دي  هقول والله انا نفسي مش عرفة بس بجد والله دي اللي حصل محدش فيما انا ولا محمد كان عامل حساب حد في العيلة المهم الموضوع مشي بسرعة رهيبة غير متوقعة 

    الشقة كانت كبيرة دبلكس الدور الاول رسبشن كبير وموجود فية اتنين انترية وصالون وسفرة كبير واوضة بالحمام بتعها المطبخ مفتوح علي  الرسبشن وموجود حمام للضيوف غير حمام اللي في الأوضة 

    الدور التاني عبارة عن ثلاث غرف اوضة صغيرة واتنين كبار الاولة  اوضة بالحمام بتعها والاوضة التانية زي اوضة معيشة فيها تلفزيون وانترية  واوضة كمان معملوة لضيوف وكمان صالة فيها انترية  بس فيها باب ممكن يتقفل تبقة اوضة وحمام يخدموباقي الاوض اتفرجنا عليها واحنا بنتفرج 

    انا لحظت التعب اللي بأن علي محمد 

    منال :محمد عوزاك 

    محمد بتعب :حاضر 

    منال :فين العلاج بتاعك متختوشى لية 

    محمد بتعب :في جيبي هاتي مائة بسرعة اه 

    منال بخوف  :اتفضل بشفة انشاء الله 

    محمد :اه يا رب  الوجع جامدة  اوي المرة دي ربنا ما يحرمني منك 

     منال بصدق  :ولا منك 

    ماما :في اية يا منال 

    منال :ابدا يا ماما محمد كان بيورني الأجهزة الكهربائية 

    محمد شاف ماما جية علي المطبخ قام وقف وشعور علي مكينة 

    محمد :دي بقة يا ستي بتعمل النسكافيه ودي عشان الفشار 

    ماما :مشاء الله مش ناسي حاجة يا محمد 

    منال بهمس :بقية كويس الوجع راح 

    محمد ابتسم بالم  :ايوة متقلقيش علية وكمل اية رايك يا خالتي في الشقة وانت يا خالي 

    بابا :مشاء الله يا ابني ربنا يماها بركة مبروك عليكم 

    وروحنا ومحمد روح 

    في بيت عمتي 

    محمد :ماما. يا ماما 

    عمتي : حمدالله بسلامة خير يا حبيبي احضرك تاكل 

    محمد :لا انا عوزكم كلكم ممكن 

    عمتي :حاضر 

    الكل لتجمع في الصالة 

    محمد :انا قرارات اتجوز  

    عمتي :بجد الف مبروك أخيرا يا محمد هتفرح قلب امك 

    عمر :الف مبروك يا حمادة 

    فادي  بحب اخوي :وقفة.  اخيرا 

    وفاء بفرح   :معقول. وفقة

    محمد  بفرحة :ايوة الحمدالله 

    عمتي  بستغراب :هي مين دة اللي وفقة 

    محمد :منال 

    عمتي بستغراب  :منال مين 

    محمد :منال محسن محمد عثمان بنت اخوكي 

    عمركان بيشرب شرق واتكلم  بغيرة  :اية انت بتقول اية يا محمد منال مين منال مراتي لا منال لا يمكن توافق عليك منال بت خالي انا انت اتحنون يا محمد 

    محمد بتحدي  : اللي كانت مراتك متنساش دى وايوة وفقة وهي مبسوطة يا عمر وعيب يا عمر  انا مش محنون  انا اخوك الكبير 

    سارة بحقد    :وفقة ازي وانت يا محمد ازي توافق عليها وانت عارف هي عملت اية في اخوك وكمان متزعلش مني سمعها بقة وحشة 

    محمد بص لسارة بصة خرستها .: لم مراتك يا عمر 

    عمتي :سارة خليكي في حالك اللي بتتكلمي عليها دة بنت اخوية متنسيش نفسك 

    عمر  بغيرة :ماما منال لا يا ماما لا حرام عليكم تعملة فيه كدة  قولوة يا ماما بلاش منال حرام عليكم 

    محمد. بغيرة اشد  :لية يا عمر منال لا  فيها اية غلط 

    عمر  بغيرة :دي كانت مرات اخوك انا لسة بحبها 

    محمد: عمممممر لزم حدودك اللي بتنكلم عليها دة هتبقة مراتي 

    عمر بحزن: 

     يعني هتخسر اخوك عشان وحدة كانت مراتة  حتي لو بنت حالك وحدة كانت 

    محمد  بتحدي :اخرس او تغلط فيها  ولا تقول عليها  كلمة وحدة لم انت تقول عليها كدة الناس تقول اية وانت قولتها  كانت فعلا ماضي صح يا فادى مش بتقولة كدة

    سارة  بمكر :متزعلش مني يا محمد اصل يعني انت يعني كبير في السن وهي صغير عنك يعني انت داخل  علي 40 وهي صغيرة  لا مؤاخذه يعني انت مش متعلم وهي متعلمة يعني هتوافق لية غير أنها تكون طمعانة فيك او يعني عشان تكون قريبة من عمر ولا عشان تدتري علي اللي بتعملة في الدرة(  عوزة اقول اني محمد. في الوقت دة مكنش عندة 40لا كان عندة 31سنة وانا عندي 23 بس طبعا سارة لزم تحط. التش بتعها) 

    محمد بستحقار وبصوت يرعب  :طب اية يعني متطمع فية  مش بنت خالي قبل ما تكون مراتي  ومن العيلة دي اهم حاجة عندي يا سارة انها من العيلة يعني مني   وموضوع انها هتتحوزني عشان تكون قريبة من عمر معتقدش  لانها مبقتش تطيق تسمع اسم عمر اصلا ولا حتي اسمك وبعدين وموضوع السن معتقدش اني كبير اوي كدة انا عندي 31سنة يعني فرق 8سنين مش كبير و  من  الاحظة دي ياريت تتكلمي عنها بحترم عشان دي قبل ما تكون بنت خالي هي حبي والوحيد  واوعي تفكر حتي مع تفسك تعملي معها حاجة غلط لاني مش هسكت لانها هتكون في عصمتي  وانا مش هصدق علية حاجة زي غيري ما عمل حتي لو شفتها بعيني بتعمل الغلط مش هصدق اصل  دي مش اي حد لا دي هتكون منال محمد، ضوان فهمة يا سارة يعني اي حد هيقول عليها حاجة يبقة ناوي علي موتة 

    ماما قولتي اية خالي مستني بكرة اكتب عليها 

    عمر بغيرة اكبر  :تكتب علبة بسرعة كدة طب ما تخليها خطوبة الاول تكتب عليها مرة وحدة لية كان بينك وبنها اية عشان تكتب عليها بسرعة كدة 

    محمد بعصبية  :عمممممممر احترم نفسك منال اشرف من الشرف وبعدين خطوبة لية  هو احنا محتاجين نعرف بعض دي بنت خالي وانا عرفها كويس وعارف اخلقها كويس دي تربية ايدي 

    وفاء :منال بنت حلال يا محمد الف مبروك 

    فادى : وتربية ايدك يا امي 

    عمتي بحيرة  :طبعا دي بنت اخوية بس يعني  وبصة نحية عمر 

    عمر وهو ناسي وجود سارة بغيرة  وبعصبية :دلوقتي بنت اخوكي وتربية ايدك وانا لم طلقتها مقلتيش كدة لية ومنعتني لية  وانت يا فادي مقولتش كدة لية وانتم عارفين انا بعشقها  وانت يا محمد عينك كانت علي مرات اخوك من امتة وياتري متسربع لية غلط معها وعاوز تستر عليها  

    محمد  بعصبية   ضربة قلم  : اخرس واضح انك عاوز تتعلم الادب من جديد انا استحالة كنت ابص لمراتك دي بنت خالي قبل متكون  مراتك  منال اللي بتتكلم عنها وبتتكلم في شرفها دي بنت خالك وبعدين ما انت طلقتها واتجوزت عاوز اية تاني اية مكفش اللي عملتة فيه  عمر منال هتبقى مراتي يعني اي حد هيبص ليها هجيب عينة في أيدي وروحة قبل عينة قولتي اية يا ماما 

    عمر بجنون : ايوة قول كدة بقة انك. كنت حاطت عينك عليها وهي مراتي وتلقيك كنت عارف انها غلطت مع الواد ايها وكنت مقديها معها وجي دلوقتي تستر عليها 

    محمد رفع ايدة وضرب عمر قلم: اخرس اللي بتعيب فيها دي بنت خالك يا حمار وانا بقولك اهو اي حد. هيحيب سيرت منال ورب الكون لطلع قلبة من مكانة وكلة واللي مش عاوز يجي فرحي علي منال عنة ما جة انا هتجوز منال غصب عني اي حد 

    عمتي : لية كدة يا عمر بتقول كدة علي بنت خالك وانت يا محمد. من امتة بتمد ايدك علي اخوك الصغبر 

    محمد: هو انتي مش سمعها 

    عمتي: مهو بردة غريب اشمعني منال ولية بسرعة كدة 

    فادي: ملها منال يا ماما بنت مليون واحد يتمننها 

    عمتي: انا مش معترضة علي منال بس بقول اني كدة محمد بيخسر اخوة ولية السرعة دة 

    وفاء: يا ماما عمر خلص اتجوز وربنا لو كان عاوز عمر يتحوز منال كان هيتجوزها اللي انا مش فهمة يا عمر  انت طلقتها عاوز منها اية تاني وبعدين نفترض اني حد غير محمد اتقدم عشان يتجوزها كنت هتعمل كدة انت عاوز منها اية 

    عمر بانهيار: بححححبها افهمة بقة بلاش يا محمد  ابوس ابدك انا بحبها 

    عمتي حضنة عمر: عمر كل شيء قسمة ونصيب يا ابني وانت دلوقتي متحوز وبكرة تنس كل دة 

    عمر فاق لنفسة وبص شاف سارة وقفة مصدومة  وفي عنيها نظرة حقد :انا مش هحضر فرحك يا محمد لو اتجوز منال يحرم علية بيتك  وانت تحرم علية 

    محمد  بتحدي :برحتك بكر يا ماما حضري نفسك واتصلي بسالم ومراتة عشان كتب كتابي علي منو حبيبتي قلبي 

    عمر :وانشاء الله هتتجوز فين بقة هنا في البيت علي جثتي تقعد هنا انت وهي 

    محمد  بطريقة كلم بطيء

    : شيء ما يخصكش  و متنساش نفسك يا عمر انت اخوية الصغير بس هريحك انا سيبت هنا مينفعش أن منال متقعدش هنا  انا بعت شقتي لفادي واشتريت شقة فوق الورشة وماما هتيجي تقعد.معاية عن اذنكم  اللة منو بتتصل  

    الو روح قلبي من جوة كنت لسة هتصل بيكي يا نور عين ثواني بس عن اذنكم  عن اذنكم يا جماعة مكلمة خاصة 

    في نفس الوقت  

    بعد ما محمد روح دخلت أوضتي وبصيت للمرابة

    ( الانعكاس كان شكل سارة :  اية اللي عملتي دة بتنتقمي من مين محمد دي غلبان اوعي دى مريض 

    انا :انتقام عمري ما فكرة في حاجة زي كدة انا سيبة ربنا ياخد حقي

    الانعكاس :طب وفقتي لية دي اكبر منك بكتير ويعتبر جاهل وانتي متعلمة انتي نسية انك بتخديد كورسات تقوية لغة هو بقة هيوافق لا طبعا اكيد مش هيخلكي تكملي 

    انا:لا محمد مش كدة محمد انسان كويس  وطيب وحنين 

    الانعكاس :محمد اخو عمر مش يمكن بيلعب بيكي زي عمر 

    انا :لا استحالة 

    الانعكاس :لية لا سارة كانت صحبتك وعملتلك فضيحة وعمر مش كان  حبيببك وحب الطفولة اية مش فضحك هو كمان لا دي دمرك مش فضحك اية نستي اللي اتعمل فيكي انتي قولتي فرصة اتجوز محمد وانتقم من عمر في محمد وانتي عرفة عمر بيحب محمد ازاي 

    انا : لا انا مش كدة  انا مش بحب محمد انا هتجوزة عطف شفقة بس مش اكتر عشان احقق أمنية مايت

    الانعكاس :متتضحكيش علي نفسك انتي  طمعتي  في محمد صح قولي الحقيقة 

    انا :لا انا مش طماعة اني شيطان  عوزة مني اية ابعدي عني بقة  وكسرة المراية 

       عاوز بالله من الشيطان الرجيم عاوز بالله من الشيطان الرجيم )

    🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔



    الحلقة التانية عشر 

    اتصلت بمحمد في الوقت اللي هو بيتكلم معهم  الو روح قلبي من جوة كنت لسة هتصل بيكي  عن اذنكم  يا جماعة مكالمة خاصة جدا 

    منال بدموع  :انت معاك حد 

    محمد بخضة  : مالك في اية بتعيطي لية حد زعلك

    منال بنفس الطريقه: لا معاك حد ولا لا 

    محمد: لا انا لوحدي مالك يا نن عيني 

    منال بدموع : انا سمعة دوشة حوليك انت لوحدك 

    محمد بقلق: ايو انا لوحدي ومفيش حد جنبي 

    في الوقت دة عمر كان عمال يزعق وفادي بيزعق معها وانا كنت سمعة

    منال: انا سمع زعيق 

    محمد.: ولا زعيق ولا حاجة 

      دى انا كنت بتكلم مع ماما عشان بكرة تصدقي الكل فرحان جدا   بقولة ابة  في حاجة ناقصة عوزها اجبها وانا جي 

    منال بدموع  :محمد انا  انا مش 

    محمد بمقطعة  : لسة مترددة صح منال انا عارف انك هتتجوزني شفقة و عطف عشان تحققي أمنية لية قبل ما اموت انا عارف انك مش بتحبني 

    منال بعياط  :كفاية حرام عليك لية كدة  اعصابي تعبت  

    محمد :  بعد الشر عليكي يا روحي هي دي الحقيقة هنخبي  لية انا عارف كل حاجة عارف انك مش بتحبني عارف انك بين نارين نار كلام الناس لم نتجوز ونار حبك لعمر 

    منال بزعيف: كفاية كفاية حرام عليك انا عمري مكرهت زي ما كرهت عمر اخوك كفاية ضغط علية بقة 

    محمد: 

     قومي صلي وادعي  ربنا يا منال  قومي استاخيري ربنا و سبيها علي الله وهو يحلها من عندة  تصبحي علي خير 

    منال :محمد. انا 

    محمد : قومي صلي واستيخيري ربنا تصبحي علي خير يا قلب محمد 

    محمد. قفل معاية وانا متلغبطة بس حسة بفرحة وخوف وفعلا قومة اتوضبة وصلات ودعيت ربنا يرشدني للخير تاني يوم. الكل جة حتي عمر وسارة ودي الغريب في الموضوع  والغريب اكتر اني سارة تبارك وتهني وبعد كلام كتير وتشاورات علي كتب الكتاب وطبعا فادي كان مسيطر علي النقاش و بعقلة اقنع بابا  اني محمد. يكتب علية اتقرة الفاتحة وبعد ساعة جة الماذون وكتبنا الكتاب انا كنت لبسة فستان لونة ازرق قطيفة محمد قرب مني بعد.كتب الكتاب وطلع علبة فيها دبلة وخاتم ومحبس ولبسنهملي 

    محمد. بجب: مبروك طبعا دى مش الشبكة دي هدية مني ليكي 

    منال: الله يبارك فيك كان لزم اجبلك انا كمان دبلة بس انت سربعتني 

    محمد.: مين قال كدة انتي جيبة دبلة من زمان اوي 

    منال: انا ازاي 

    محمد. وراني ايدة كان لبس دبلة انا كنت كسبتها زمان في الملهي: فكرة دي 

    منال بدهشة:معقول لسة محتفظ بيها : 

    محمد:من يوم ما لبستهالي وانتي صغيرة وهي في ايدي مبرك علية  وجودك في حياتي 

    منال بكسوف:الله يبارك فيك محمد.قرب مني وباسني من راسي وبص لبابا  

    محمد.:بعد اذنك يا خالي ممكن اخد منال  افسحها ونحتفل انا وصحابي  

    بابا :اتفضل يا ابني 

    سالم بسماجة :محمد هي خطبتك مش اكتر 

    محمد برخامة  :دي مراتي ها مراتي 

    سالم بنفس الطريقة :طب يا خفيف اوع تتهور ولو اتهورت متنساش 

    محمد خبط علي صدر سالم :خليك في حالك يا سولي يلا يا منال 

    نزلت انا ومحمد ركبت العربية بتاعتة وسرحت مع نفسي افتكرة لم رحنا الملهي انا ومحمد وعمر ووفاء وشهاب كنت عندي ١٠سنين لعبنا كتير ومحمد معاية ديما انا وعمر عشان انا وعمر كنا علي طول بنتخانق ومحمد. الوحيد اللي كان بيفصل بيني وبينة لعبنا كتير وجينة عند. لعبة النشان وعمر رخم علية جامد انا عيط محمد طبطب علية وخدني في حضنة 

    محمد: مالك. يا روحي بتعيطي لية 

    منال بعياط: عمر يا مودي مش عوزني العب العبة دي عشان بيقول علية مش هعرف اكسب العروسة الكببر دة 

    محمد: وانتي عوزة العروسة دة 

    منال بعياط: ايوة 

    محمد: طب يا ستي انا هلعب باسمك بس او لو كسبت هتدني اية 

    انا كنت مسكة في ايدي كيس من البطاطس كان في زمان. نوع بطاطس بيكسب كل حاجة مرة فلوس او سلسلة اوخواتم من البلستك اللي عامل زي الازز  كان رفيع وطعمة يجنن كانت احلي من البطاطس اللي بتكلوها دلوقتي   كانت مقرمشة انا كنت بحبة اوي بعد ما محمد قال كدة خدة وحدة بطاطس ووكلتها وانا بفكر  وبعدين حطيت ايدي في الكيس بتفكير ولقيت فية دبلة شكلها زي الازز وفيها زي ورق شجر انا طلعتها من الكيس وبصية لمحمد. 

    محمد.: ها لو كسب هتديني اية اوعي تقولي بوسة 

    منال بطريقة طفولية وبفرحة  : لا انا هديك. دة فتحت ايدي هو بص لقة دبلة ضحك حلوة صح لو كسب العروسة  انا هلبسك.دي 

    محمد:طب اقفي هنا وتفرجي وشجعني 

    منال: حاضر وفضلت اهتف باسم محمد محمد محمد هاها هاها

    ومحمد مسك الطوق وحدفة جة في العروسة  انا عملت هيصة وجريت علية حضنتة وبستة من خدة 

    منال: يعيش مودي يعيش مودي  انا بحبك اووووووووووي يا مودي هات ايدك 

    محمد. مد ايدة وانا حطيت الدبلة في ايدة بس يا خسارة الدبلة صغيرة انا زعلت محمد باسني من خدي: منزعليش انا هابسها 

    ومسك الدبلة وحطها في صباع ايدة الصغير 

    محمد: اية رايك 

    منال وانا بحضنة : اللة حلوة اوي 

    فقت من سرحاني وانا مبتسمة بصية علي محمد 

    منال :,انا سالت علي دكتور كويس اوي وحجزت بكرة ممكن نروح الدكتور دة استشاري في الاورام 

    محمد بديق وغيرة  .:تمام

    منال حسة بدقتة: مالك

     محمد بغيرة: عمر كان بيقولك اية وانتي في البلكونة 

    منال بستغراب  :بلكونة انا مدخلتش البلكونة انهاردة اصلا 

    محمد  بعصبية :انا شفتك وانتي بتكلم عمر وبتضحك معها 

    منال بستغراب :وانا بقول انا مدخلتش البلكونة ولا شفت عمر انهاردة حتي اسال عمتي اللي كانت في البلكونة بنت سالم مش انا 

    محمد  سكت حبة :انا اسف بس بغير عليك اوي لم شفتة بيكلم حد في البلكونة قولت انتي لانك. كنتي وقفة هناك 

    منال :  هنبتيها شك بقة 

    محمد: عمري ما هشك فيكي بس والله  بغير عليكي 

    منال: اسمع يا محمد من ساعة ما وافقت عليك واتجوزك  وانا استحالة اعمل حاجة غلط من وراك وحتي من قابل ما تكون جوزي انا مش بعمل حاجة غلط عمر ماضي  واللي عملة عمر عمري ما هنسها ريح نفسك اخوك لو اخر راجل في الكون عمري مهبص لية ولا حتي احس نحية بحاحة ياريت نريح نفسنا ونطلع موضوع عمر دة من دمغنا عشان كل واحد يستريح   بس عند سؤال 

    محمد.:امممممم اتفضل 

    منال:انت بجد مريض ولا بتضحك علية وعامل كدة عشان تتجوزني 

    ومرة وحدة لقت فرامل جمدة جدا لدرجة اني دماغي اتخبطة في التباوة العربية 

    محمد.:يعني انتي متخيلة اني ممكن ابشر علي نفسي بمرض زي دة عشان اتجوزك  اد كدة انا وحش في نظرك 

    منال :محمد انا 

    محمد  بغضب :هششششششش انتي حجزة بكرة عند دكتور انتي اللي جيبة مش انا  وهو اللي هيقول أن كنت مريض ولا بمثل عليكي  

    منال :اعزرني اللي بيحصل كتير علية اوي انا بنت مدلعة من الكل عمري ما اتعرض لموقف صعب   اتتعرض لكل دة محتاج مني اية يكون في ثقة في اللي حوليها معتقدش 

    محمد بهدوء : حصل خير مش هنقدي اول يوم جواز لينا في كلام مش لية لزمة يلا نكمل طرقنا 

    منال :هنروح فين

    محمد.:شقتنا بس متخافيش هوركي حاجة 

    منال :وانا مش خايفة منك ووثقة فيك 

    وصلنا الشقة وكان عامل فيها زي حفلة لية ولية ترتاية عليها صورتي وصورتة ورد احمر كتير وشمع في كل حتة وموسيقة هادئة  دخلت 

    محمد : اية رايك  

    منال بفرحة  :يجنن 

    محمد.:تسمحي بالرقص دى 

    اول ما محمد.مسك ايدي لقيت نفسي في حضنة  لمست صدرة اية دة زي ابطال الافلام الاجنبيه طول  بعرض في عضلات مش جسم حد تخين  كنت اول مرة احس بمحمد وجسمة هو ايوة حضني كتير بس المرة دة مختلفة حسيت بجسمة دي مش دهون لا دي عضلات    ايدي اترعشت وانا لمسة صدرة العرض 

    محمد بابتسامة  :مالك 

    منال:ااااانت بتلعب رياضة 

    محمد: بتسالي لية 

    منال: دددة مش جسم واحد تخين لا دييي عضلات 

    محمد :ايوة انا عندي عضلات بس شغلي مخلني كدة جسم رياضي لية بتسالي 

    منال  لمست صدرة :صدرك في عضلات مش دهون 

    مسك ايدي  ونزلها وحطها علي عضلات بطنة

    محمد : شفتي كرشي حسة بأية 

    في الوقت دة جسمي كلة اترعش قلبي دق جامد مش عرفة من الخضة ولا من الصدمة 

    محمد.حس بية.مسك ايدي تاني وحطها علي رقبتة. بكتفة شهقت 

    محمد ابتسم .:اية مالك 

    نزلت أيدي علي درعة ومسكتة وشهقت اكتر وعيني برقة

    محمد :في اية عملتي كدة لية مستغربة لية 

    منال  بخضة :انت جسمك ضخم من  عضلات انت جسمك زي فريد اخوية انت بتروح حيم 

    كاني اول مرة اعرف واحس بية وسالت نفسي  لية عمري محسة بمحمد ولا حسية بالشعور دة  

    محمد فهم نظرتي : عشان طول عمرة معتبراتي اخوكي فلازم متحسيش بية 

    منال بهبل: محمد مش هقول علية قليلة ادب لو قولت اقلع جاكت البدلة والقميص 

    محمد.بابتسامة :انتي مراتي وقولي اللي يريحك حاضر قلع الجاكت والقميص وشفت اللي خل جسمي كلة اترعش رجعة  خطوة بدوخة شوفت  جسم رياضي جدا جدا شبة جسم الرجل اللي كان بيعمل دور في فيلم الرجل الاخضر زمان (لو حد فكر الفيلم دة )

    رجعت لوري من الخضة  ومن منظر جسمة محمد.قرب علية ومسك ايدي وحطها علي صدرة العريان ومشي ايدة علي كلمة بالتركي

    محمد. قرب من وداني و بهمس : منال الاقلب بتركي اول حد يكتب اسم حبيبتة علي صدرة كان انا كنت بعمل عربية زبون وكان جي من برة وانا بتكلم معاة عرفت انو بيرسم  اي حاجة علي  الجسم ومش بتطلع منة خالص طلبت منة اني اكتب اسمك علي قلبي عرض علية لغات كتير بس انا اخترت التركي شكلة حلو عجبني 

    منال بدموع  مكتومة :عوزة اروح 

    ولفيت عشان اخرج 

    محمد شد ايدي بحدة  .:لا مش هتروحي وبلاش الدموع المكتومة دى نزلي دموعك وبطلي ضعف  وضمني علي صدرة نزلي دموعك علي صدري طفي نار قلبي بدموعك 

    منال بدموع  :انت بتعمل فيه كدة لية لية بتوجعني بكلامك لية 

    محمد :لا عشت ولا كنت  أنا استحالة اوجعك اتوجع انا وانتي لا انتي روحي يا منال كبرتي علي ايدي حفظت كل حاجة فيكي اعرف جسمك كويس اعرف بتحبي اية وبتكرهي اية كنت بشوفك بتكبري قدامي وقلبي يفرح بنت قلبي بتكبر  حبك بيكبر جواية وبعشش في قلبي  اااااه يا منال حبك وشقوتك  بتجنني كنت اتمني تدلعي  علية كنت بدور علي شكولاتة اللي بتحبيها وشوف فرحتك في عبنك وانتي بتخدبها مني كنت بطير من الفرح وانا  شيفك مبسوطة كنت كل سنة احتفل لوحدي بعيد ميلادك وطفي شمعك لوحدي اتمنيتك من زمان اوي    ويوم ما تخطبتي لعمر كنت بموت من الحزن جريت علي مكام فاضي وقعد اعيط وانده عليكي وادعي ربنا انك تفرحي  والله العظيم فرحتلك اوى اوى وانا شايف فرحتك في عنيكي كنت بضحكي وانا بموت يوميها دعيت ربنا اني لو مش هتكوني لية اموت  

    منال  بنهيار ضربتة في صدرة  :ليييييية ليييية لييية كدة حرام عليك تعذبني ليييييية سبتني  لييية ضحيت بية لييييييييية عملت فية كدة لية مجتش وقلت ليييية اااااااااة انتم بتعذبوني ليييييية انت بحبك لية اللي كنت حبسة جواك وضحيت بية و اللي انا محسش بية  وهو هو اخوك ظلمني وااااااة من الظلم و جي دلوقتي تقول الكلام دة بعد اية بعد ما بقيت مشوها  من جوة اااااااااة(  كل دة وانا بضرب في صدرة) معقول  بتحبني كل الحب دة معقول كل الحب دة لية وانا مسحشة معقول انا كنت عمية كدة  معقول انا  كنت غبية اوي كدة اللة يسمحك علي اللي لضاع من عمري في وهم الله  سمحك كدة انت مبسوط وانت شيفني متعذبة حلو انك شيفني متعذبة 

    محمد قعد علي الارض   :كنت اعمل اية. اتخطفتي من ايدي كنت عوزك في بيتي ملكة كنت عوزك لية بس اتخطفتي مني ومقدرتش اتكلم واحد جاهل بنسبة ليكم صنيعي وانتي نجمة في السماء  جة هو وخطفك مني  كنت اعمل اية ها ومش اي واحد لا دي اخوبة الصغير كنت رايح اعرف امي اني بحبك ومش قادر علي بعدك بس هو سبق 

    كان قاعد علي الارض قدامي علي ركبة نزلت لية  وقربت منة واول مرة في حياتي اخس بحب  ومشاعر حلوة نحية محمد حب من نوع خلص حب مختلف مش حب اخوي لا حب ومشاعر حبيبة لخبيبها  دخلت جوة جضنة وقعدة اعيط اعيط بصوت عالي كاني ما صدقة وليقة الامتن بتعي عيط في حصنة ولاول مرة اعيط وكاني بشتكي مش لا اخوية لا بشكي لحبيبي اللي كان بعيد وجالي عيط كاني عمري ما عيط ولا عمري كنت بعيط في حضنة هو بصراحة سبني اعيط واشتكي لية كان حضني بحب غريب كلكت نفسي  اةةةةةة يا محمد كنت محبي الحب كلة فين  دي فين وهو كمان كان حضني وكانة بيقول حفظت علي حبك لليوم دة عشان من في اليوم دة هعرفك الحب هو اية 

    اخيرا هديت واتكلمت  

    منال بعيط. :انا اسفة سمحني اني كنت عمية ومشفتي حبك لية اسفة اني بكلامي عذبتك يا محمد.  اسفة علي كل ثانية وجعتك فيها من غير ما احس اسفة اسفة لو غضلت عمري كلة اتاسف مش هيكفيك 

    محمد  بعياط اتنهد : ياااااااة هي دي الحظة اللي كنت مسانيها من زمان من يوم  مخدك في حضني وانتي صغيرة 

    منال وانا في حضن محمد.: اتعذب كتير بسبي 

    محمد وهو بييوس  رقبتي: اوى اوى اوى اتعذب  دي كلامة قوليلة علي اللي كنت بحسة بس حضنك دة نساني اي عذاب /(وبص في وشي ونزل بشفايفي ومسك راسي بايدة  مع اني كنت جهلة بالحاجات دة. اوى  بس هو كان القائد وماسك لجام الموضوع  وفضل يبوس فية كدة معرفش اد آية  فصل البوسة وهو حضني اوى.) بعشقك  

    منال بكسوف زقيتة  : اوع انت قليل الادب 

    محمد :وهي دي قلة أدب دي لسة لم متجوز   بجد وغمز 

    منال انا بدفن راسي في صدرة من الكسوف  : انت قليل الادب 

    محمد: قليل الادب لية عشان عملت كدة 

    ورجع تاني باسني

    منال بكسوف: محمد بس بقة 

    محمد: لا مش عاوز تكسوف مني لزم تتعودي علية وتمسحي من دماغك فكرة اني زي شهاب 

    منال: يعني لزم باقلة الادب دي 

    محمد. حضني: يا روح قلبي لزم تفهمي اني دي عادي بين العشاق 

    منال: يعني اية اي اتنين بيحبة بعض يعملة كدة 

    محمد: لا يا روحي مش اي اتنين المتحوزين بس فهمتي

    منال: ايوة فهمت يعني زي انا وانت وبابا وماما وشهاب وسلمي صح 

    محمد.: هههههههه صح منو  حبيبي انا عوزك تخدي علية

    منال: طب ما انا وخدة عليك 

    محمد.: لا وخدة علية وانا زي شهاب اخوكي مش جوزك حبيببك 

    منال بعيظ: انت رخم علي فكرة مش كل شوبة تفكرني اني اني كنت عمية عن حبك و اني كنت بحبك زي شهاب 

    محمد. بضحك: طب يلا عشان منتاخرش

    منال :طب قبل ماننزل ممكن حاجة عوزة اعرفها 

    محمد لسني من جنب شفيفي  : انا تحت امرك 

     منال : لية مجتش وقلت كل اللي في قلبك لية ولية مخبي اني انت جسمك كدة لية بتخليهم يقول عليك انك مبهدل ومفشكل  ووو انا اسفة عبيط وعلي نياتك لية 

    محمد بصلي حبية وحط وشي في ايدى  وقال :طب ممكن طلب صغير قبل ما اجاوب

    منال بكسوف  :اتفضل 

    محمد قام وقومني وقعد علي الكرسي وقعدني علي رجلة وحاوط وسطي بايدى وشدني علية يعني كنت في حضنه  :عوزك تبوسيني

    منال  بتوتر :نعم ازاي لا مينفعش  (هو كشر اوي )طب خلص  ماشي 

     وغمضة عيني  ومستنية  محمد يبوس 

    محمد بابتسامة :لا انتي انتي اللي تبوسي مش انا 

    منال بسكوف :لا عيب مينفعش  

    محمد : اية  هو اللي  مينفعش وهو مش عيب انتي مراتي حلالي بتعتي يعني اعمل اللي عوزة فيكي بما يرضي الله وانا جوز حلالك بتاعك تعملي اي حاجة فية ومعة انا بس ووقت ما تحبي بوسي يلا 

     (انا بجد كنت مكسوفة جدا بوستة من خدة) وهو ضحك 

    محمد.  بابتسامة :تؤتؤ  انا مش زين ابن اخوك عشان تبوسني كدة انا عاوز من هنا وشاور علي شافيفة 

    منال بكسوف  :لا اتكسف 

    محمد :وانا لية مكسفتي لم بوسك من شوية 

    منال: عشان انت قليل الادب انا مكنتش متخيلة انك. كدة ابدا 

    محمد ضحك: ههههههه

    (انا اتكسفت وحطيت وشي في الارض) هو دة بظبط  هو دى اللي كنت بحس بية كل ما اجي اقول اني بحبك عقلي يقول عيب دي بنت خالك ميصحش 

    وقلبي يرد يقول لا مش عيب انت عوزها في الحلال عقلي يرد ويقول  بس انا مكسوف  قلبي يقول الحب مفهوش كسوف قوم واخد خطوة عقلي يقول ميصحش خالك يقول اية قلبي يرد ويقول هيقولك اية يعني هو انت عاوز حاجة حرام انت عاوز تتحوز عقلي يقول انت كبير اوى عليها قلبي يرد ويقول الحب مش بالسن قوم يا راجل  وجيت اتكلم عمر سبق  كنت زيك كدة بظبط مكسوف علي متوتر  مكنتش اقدر اعمل حاجة اخوية الصغير وانتي حب حياتي  شفتك فرحانة فرحت ليكي 

    (مسك ايدي وحطة علي صدرة العريان واتنهد) الكل كان بيقول علية تخين مفشكل عبيط علي نياتة   حط راسة علي صدري  وباسني في رقبتي وحضني اوى انا واحد محبش حد يدوس علية واحب اعمل اللي علي مزاجي وقت محب واحد بحب اسمع في هدوء وأحل المشاكل في هدوء  مبحبش افرض نفسي علي حد واحد بتاع مزاج بس مش بشرب اعوز باللة اني اغضب ربنا 

    اتجرء وفتح سوسة الفستان انا شهقت :محمد لا 

    محمد بحب  :متخافيش عارف انك لسة مش في بيتي بس عاوز المس جسمك  مش اكتر 

    (كنت هعترض بس لقيت لمس ضهري بطرف صوبعة حسيت بخشوة صوبعة علي جسمي  جسمي كلة أشعر وباسني في رقبتي) 

    محمد بهمس  :جسمك ناعم اوي وانا ايدي خشنة عليكي انتي حتة ماس غالية رقيقة زي ورقة الورد البلدي   

    منال بتوتر كبير  :عععععوز اروح 

    محمد  شدني في حضنة اكتر وبايدة التانية حط ايدي حلوين رقبتة :مش عوزة تسمعي إجابة انا لية مخبي جسمي وسيبهم يقولو كدة علية 

    منال بتوتر  :عوزة بس بس 

    محمد.فضل يحط ايدة علي ضهري  العريان ويحركها ايدة  بنعومة : هسسسسسس محدش في العيلة دة بيسمع حد  انتي اكبر دليل علي كدة انا  (وسكت حبة كبير كنت حسة بنفسة في رقبتي وشافيفة بتمسي علي رقبتي    )انا اتعرضة لكبر خدعة في حياتي كطفل اعتبرتها كدة خدعة  كنت في اعدادي وكنت معجب ببنت الجيران كانت معاية في المدرسة كنت بروح واجي معها  كنت فاكر اني بحبها بس طلعت غلطان هي كانت بتحب ابن عمها ابن عمها معجبوش اني اجي  وأروح معها مع أن ابوها كان عارف ووصاني عليها ابن عمها كان حاجة كدة زي التور متعرفيش درعة من رجلة  كف ايدى من وش رجلة مشاء الله باب متحرك  (بصراحة أنا ضحكت وصوت عالي  ومحمد شد علي خصنة اوى ) حلو الضحكتك مش عوزك تبطلي ضحك طول ما انا عايش حتي لو مت اضحكي اوع تعيط علية عشان وانا ميت هتعذب وانتي بتعيطي (في الحظة ظي دموعي نزلة وبستة من خدة بحب) 

    منال: بعد الشر عليك  انشاء الله  هتخف ونتجوز وهحبك بس اوع تزهق من حبي ليك 

    محمد اتنهد: عمري مهزهق منك (محمد. مسح دموعي وباسني) 

      بس يا ستي  فيوم قبلني انا وهي واحنا راجعين من المدرسة   وقال محمد متبقاش توصلها تاني انا هجبها واوديها انا قولت معلش اسمع الكلام دة من ابوها  لانة موصنيي عليها طب  بذمتك انا في الكلام دة قولت اية غلط معرفش الواد. كان ماصدق  وماسك سجادة بينفضها لا دي بينتقم منها وفين يوجعك يا معلم دشدشني (انا شهقت ) اللي زعلني بقة مش اني اضربت  لا  هي  هي كانت وقفة بتسقف لابن عمها وهو بيضربني الشارع كلة اتلم علينا وابوية الله يرحمة كان جي من الشغل شفني وزعق للولد واشتكل لعمة ابو البت  وخدني علي البيت   وزعق وقال لية تسيبة يضربك  لية رد علية الضرب ردة علية وانا بعيط وقلت مش بعرف اضرب حد انا مش بتاع مشاكل انا  مغلطش عشان يضربني ابوي حضني وقال لزم تعرف تدافع عن نفسك تاني يوم رحت المدرسة لقتها وقفة مع صحبها البنات  اول ما شفتني فضلت تضحك وتحكي لصاحبها علية وصحبها يضحكة انا اديقت وخرجة من باب المدرسة  من ساعتها وانا مبحبش المدرسة روحت لقيتك عندنا  بتعيطي   انتي كنتي بيبي بترضعي صغننى اوي  شيلتك وحضناك انتي سكتي في حضني وانا كنت بعيط صعبان علي. نفسي  من اللي حصل انتي ضحكتي ضحكت كانت حلوة اوي بوستك حسيت بقلبي وروحي بيرفرفة ليكي انتي  مسكتي صباعي وحطتية في بقك 

    انا إديتك  لخالتي عشان تكلي  عيطي لم بعدتي  عن حضني ختك تاني سكتي وضحكتي من ساعتها وحبك في قلبي بيكبر ضحكتك طبطب علي قلبي وقفلت عليكي قلبي  وكل ما تكبري حبة حبك يكبر  جواية حولة معاية كتير ارجع المدرسة رفضة   وكنت بقعد عند الميكانيكي اللي جنبنا واشتغل بايدي  لحد ما بابا عرف قال خلص خد أعداد واشتغل زي ما انت عاوز فعلا اخدة الاعدادي واشتغلت بقيت أشيل واحط جسمي التغير ايدي نشفة كنت كل ما العيلى تتجمع ميكنش في سيرة غير محمد. واللي حصل معها  وانة ضعيف كنت بدايق واحاول ادافع عن نفسي بس كان اي حد فيهم يتريفة علية ومرة كنت قاعد مع واحد صحبي  كان  بيحكي عن الستات وقالي تعرف يا محمد اني اي ست بتحب الراجل اللي يحتويها بجسمة وقلبة وقلبة قبل جسمة الكلمة شدتني سالت ازاي قال جسم الراجل لزم يكون اضخم من الست يعني عضلات قوية وقلب طيب عليها ايد شديدة وقلب يعطف عليها صدر تنام علية وقت الضعف حنين عليها وقت حزنها هو دى الراجل اللي من برة جامد من جوة حنين يقسي علي الكل ويجي لحد ولفتة ويعطف عليها  يعني بمعني اصح يكون ابوها زى ابوها اللي امنة عليها وسلمها لية  الكلم لزق في دماغي وىحت الجبم وفضلت اعمل عضلات وكانت بسمع من كل اللي حولية كلام يدايق وكانو  بيتريقة علية بصراحة أنا اديقت اوي  فقررت اني محدش يعرف اني عندي عضلات وعرفتها اني بحب الاكل   اني تخين ومفشول بس الصراحة لا دة انا بعمل اتغذية السليمة كنت بكون قاسي علي الكل وانتي الحب والحنية يوم ما حصل موضوع عمر كنت جي اقتلك انتي شرفي انا ازي تعملي كدة الشيطان وسوسلي بحاجات كتير اوي كنت زي المجنون خلص وصلت البيت بس مقدرتش عرفة لية عشان انتي متعمليش كدة 

    (بصراحة لم قربت من ملمح محمد عجبني اوي عينة لونها حلو ملمحة جميلة ايدي لمسة صدرة العريض الجامد مش هكدب عليكم عجبني مش عيب دي جوزى    اتجرات  وقربت منة وبوستة علي شافيفة بوسة رقيقة هو اتصدم ولحظة وحدة كانت شافيفي كلها علي شافيفة بوسة كلها حب وعشق كان بيبوس بحب غريب علية بعد عني وقال  مش عوزك تكسفي مني كل اللي في نفسك اعمليه معاية كل اللي في قلبك قولي علية اي حاجة تيجي في دماغك معاية اعمليها   

    عاوزك تخدي علية متتكسفيش مني 

    منال رفعت وسي من حضنة بحب  :محمد عوزة 

    محمد :اوي تقولي عوزة اروح 

    منال رجعت لحصن محمد  وبهمس: لا عوزة احبك علمني احب خدني فحصنك نسيني اللي فات 

    محمد  بحب صادق :حبني زي ما يعجبك باي طريقة انا ملكك وتحت امرك   

    منال دخلت في حضنة  :عوزة انسي اي حاجة بيك انت 

    محمد وهو بيشد علي حضني  :هنسيكي  كل وجع عشتية وحيات غلوتك في قلبي لخليكي تنسي نفسك بية 

    ورجع يبوس فية ويخضني  

    منال :انت طيب اوي وحنين اوي وحلو اوي 

    محمد بابتسامة  : بجد بانا حلو اوي  طب يلا احسن تأخرنا ياختي 

      

      منال :هتنزل كدة 

    محمد.:كدة ازاي يعني 

    منال بكسوف :صصصدرك عريان 

    محمد :ثواني وارجع 

    دخل الآوضة ولبس القميص  ونزلنا روحتي وانا ماشية 

    منال :محمد هو انت مش هترفض اني اشتغل أو اكمل تعلمي 

    محمد :وارفض لية  بس متخدي  إجازة من شغلك واتفرغي لتعلمك  وانا متكفل بكل حاجة تخصك 

    منال :انا هعمل كدة عشان باخد كرسات تقوية لغة فلازم أتفرغ ليها 

    محمد.:تمام بس اكتبي العنوان ومواعيد الكرسات عشان اوصلك 

    منال:حاضر. 

    وصلنا محمد طلع  وهو طالع داس علي الفستان كنت هقع و هو مسكني عمر وسالم كانو نزلين شافة محمد حضني واللي يشفى يقول بيبوسن 

    محمد :اية لحقت اوحشك حضني وحشك 

    منال :سافل  

    سالم بديق  :احم اية يا عم محمد 

    عمر  بغيرة :متحترمة نفسيكم حبة

    محمد :مراتي بقة وعرس  وعروسة وكدة حبة شقاوة مش هيضر  

    سالم بزعيق  :شقاوة في بيتك مش بيت ابوها و انتي يختي اطلعي فوق 

    سالم زقني عشان اطلع محمد. بصلةةبغباء كنت هطلع جري من خوفي  بس محمد شدتي لحصنة تاني حسيت بامان غريب اوي محمد بصل لسالم بطريقة حسيت انة خاف من محمد 

    عمر  بغيرة :امك عوزاك انتم اتاخرتم لية كدة  انتم كنتم فين

    محمد وهو بيحرك حوجبة .:سؤال غريب وجوبش علية يلا يا قلبي  وشدني وطلعنة وانا حسة بشعور غريب نحية محمد 

    ودخلنا والكل كان مستني 

    ماما كانت مشحونة : حمدالله بسلامة اية كل التاخير دة 

    محمد :معلش اصل المركب تاخرة حبة وصحبي كان عملين حفلة صغير لينا  

    سارة  بمكر :فين الروج اللي كنتي حطة يا منال وآية دة مال هدومك كدة مكرمشة 

    محمد بوقاحة  : ماكيش دعوة وبعدين انا مسحتة بطريقتي يا سارة في حاجة وانا اللي كرمشت الهدوم 

    رحاب :يعني اية بطريقتك انتم كنتم فين كدة 

    محمد. بوقاحة : انتي مالك انتي  ما قولنا كنا في مركب مع صحبي  اية يا رحاب  سالم ممبيمسحش  الروج ولا اية عجز 

    فريد وهو بيشدني بغباء :يعني اية انت 

    محمد شدني لحضنة   وبصوت قوي  :فررررررريد دي مراتي واحنا كنا خرجين واتعشينا برة واكيد كانت لزم تغسل اديها وبقة ولزم الروج يتمسح وكنا قعدين فلازم الهدوم تتكرمش  مش كدة ولا اية كل واحد يلزم حدودة دي مرات محمد رضوان وبص لرحاب وسارة  وبلاش نظام الشحن دة عشان انا محمد رضوان  فاهم يا فريد 

    بابا ابتسم وفعم انة كان غلطان لم كان رتفض محمد  :فريد منال مرات محمد يعني اكتر واحد بخاف عليها  خشي يا منال غيري يا بنتي 

    فريد بعصبية  :ايوة ما كنت مرات عمر وعمر عمل اية فضحنا ولا نسيت 

    محمد  بعصبية : خلصة وبصلي هتروحي الشغل امتة 

    منال :يييييعني بخرج من هنا علي سبعة كدة 

    محمد بنظرة تحدي لفريد .:طب خلص انا هاجي اوصلك تصبحي علي خير وقرب مني وبسني في جبهتي هتصلةبيكي قبل ما تنامي  يلا يا امي 

    الكل روح وانا وقفت في البلكونة  مستغربة  من طريقة محمد الجديدة علي اي حد كنت معجبة بية اوي سمع سالم بيكلم محمد 

    سالم :بق انا مش بعرف امسح الروج تحب اوريك بمسح ازاي 

    محمد بنفس الوقاحة :لا وري رحاب يا خوية  انا عن نفسي بعرف امسح الروج  ولم اتجوز مش هبطل مش روج  ولا  وغمز لسالم 

    سالم  بوقاحة :ام اشوف يخوفي تكون عطلان  تفضحنا وتحط راس رجالة العيلة في الأرض 

    محمد  بنفس الوقاحة :تحب اوريك  انا عطلان ولا شغال يا سالم  واحب اعرفك   هحط راس رجالة العيلة فين 

    سالم بوقاحة شديد  :لية كام حصان تلقيك   نص حصان  

    محمد بنفس طريقة سالم :طب تحب تجرب كام حصان مش هتقدر علي السرعة دى سرعة الف حصان   

    سالم  بستغراب :اية دة محمد القطة المغمضة بيعرف يقول  

    محمد.: وقول اكتر من كدة تحب تجرب  

    ومشية قعدة مع نفسي فكرة كل حاحة مع محمد والبوسة عملت مقارنة بين عمر ومحمد بس محمد هو اللي كسب محمد راجل في امان غرب في حضنة مش زي عمر  ايوة عمر كان بيحصني بس كنت بحسة عادي زي ما شهاب بيخضتي  نامت من التفكير  أصبح  وانا نزلة لقية محمد جة وصلنيعند الشغل  وطلع فلوس 

    منال بستغراب :اية دة 

    محمد برخامة .:ورق كرنب عوزك تعمل حلة محشي  فلوس دي عشان لو احتاجتي حاجة لو انا اخترت عليكي خدي تاكسي وروحي اصل احتمل اتاخر عليكي عندي شغل كتير اوى انهاردة  في أكتوبر كام عربية كدة بتاعة راجل كبير وبعدها هطلع علي الشرقية في كام جرار زراعي كدة بتوع ناس حبيبي عوزة حاجة من الشرقية يعني لو اتاخر روحي  انتي وطبعا مش عاوز اقول فونك متسبهوش كل شوية. هرن ماشي   

    منال : ربنا يرزقك حاضر مش هسيب الفون من ايدي بس انت نسي ميعاد الدكتور 

    محمد :هو الساعة كام 

    منال :٨بليل 

    محمد :حاضر هكون عندك في الميعاد 

    منال :خلي بالك من نفسك  ولو حسيت انك تعبان ارجع محمد عشان خاطري متعبش نفسك 

    محمد :حاضر يا قلب محمد ربنا ما يحرمني منك 

    منال :ربنا يرزقك ويكفيك شر طريقك وترجع سلم غانم قلبك فرحان جيبك ملينان حب ايمان  

    محمد :يا رب ههه مالك قلبي علي خالتي اسماء كدة 

    منال :كنت بسمع ماما تقول لبابا كدة وهو  روح الشغل سوق علي مهاك باي 

    محمد :باي 

    منال:محمد لا اله الا الله

    محمد :محمد رسول الله (وبعت بوسة في الهوى) 

     نزلت ودخلت الشغل وبعد الشغل لقيت عمر واقف 

    🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔


    اسفة علي التاخير بس انتم طبعا عرفين العيد وكدة بس انا معوضتكم بارة طويل 


    الحلقة الثالث عشر 

    جسد بلا روح 

    نزلت ودخلت الشغل وانا خارجة اتصلت بمحمد 

    منال: الو محمد انت فين 

    محمد بديق : خلصتي  شغل 

    منال: ايوة انت فين برة ولا لسة مرجعتش

    محمد/: لا يا حبيبتي انا لسة مرجعتش خدي تاكس وروحي وانا لم هرجع هاجي اطمنك

    منال: حاضر هوقف تاكس اهو وانت خلي بالك. من نفسك عشان خاطري 

    محمد: حاضر يلا سلام لم تركبي كلمني وانا هفضل معكي لحد ما توصلي 

    منال: محمد لا إله إلا الله 

    محمد: محمد رسول الله 

    قفلت مع محمد وخرجت عشان اركب وانا وقفة لقية اللي بيندهلي  لفيت لقيت عمر اتخضيت 

    منال: عمر في اية محمد في حاجة ولا عمتي فيها اية رد علية محمد جرالة حاجة 

    عمر مسك ايدي وضغط عليها بغضب  :محمد  .......لا يا منال انا جي هنا مش عشان محمد 

    منال حولت اشد تيدي بس هو مسكها جامد: طب جي  لية 

    عمر: 

     منال ارجوكي اسمعاني سيبي محمد مش هيسعدك محمد مش من سنك محمد كبير عنك  انا بموت يا منال من المبارح  هن عليكي حبي معقول يا منال تخدي واحد جاهل وانتي  معاكي لغات وهو مش بيعرف يقراء،غير بالعافية  اتطلقي من محمد  وانا هتجوزك اتطلقي من محمد يا منال طب اسمعي انتي كنتي عوزة تسافري صح خلص اطلقي وسافري وانا هطلق سارة وطلقها لية انا هخليها  هنا تخدم امي ايوة هي هتكون خدامة لامي وانا حصلك ونتجوز هناك من غير ما حد يعرف ونعيش برة منرحعش هنا تاني   وحيات حبنا سيبي محمد انا كنت غبي لم طلقتك  ارجوكي يا منال اطلقي منة اسمعي كلامي 

    منال شدة ايدي منة بغضب  :ابعد ايدك  دى عني  انت اتجننت انت ازي تمسك ايدي كدة لا. و عوزني اسيب مين جوزى اللي وقف جنبي اللي سمع مني محمد دى  حبيبي محمد دى برقبتك انت ازاي كدة  معقول انا كنت عمية لدرجادي انا مكنتش شيفة. البشاعة دي   اللي بتتكلم عنة  دى اخوك ابعد عني يا عمر انا مرات اخوك  وبنت خالك عيب يا عمر 

    عمر :منال ارجوكي يا منال عشان خاطري وحيات حبنا انا عارف انك رضيتي بمحمد عشان تكوني جنبي منال انا عارف اني غلط فيكي كتير بس والله من غيرتي عليكي انا بحبك يا منال بحبك انا بعشقك وعارف انك بتحبني  محمد مش من مستواكي مش هيفهمك واكبر منك منال عشان خاطري اطلقي منة   

    منال زقتة بعيد عنها  بزعيق : وانت اللي هتفهمني صح انا مرات محمد اخوك الكبير  كفاية بقة اية يا اخي كنت عوزني افضل ليك وانت عايش  حياتك انت انسان اناني مريض  ابعد عني يا عمر  لو مبعتش والله هقول لمحمد وانت عارف محمد افهم بقة انا خلص مش بفكر فيك انا كنت غلطانه لم رضيت ارطبت بيك اصلا افهم يا عمر بقة انا  بحب محمد ومتجوزتش محمد عشان اكون جنبك لا انا اتجوزت محمد عشان بحبة تعرف يا عمر انت لو اخر راجل في الكون عمري ما هبص عليك 

    عمر :طب بصي في عيني وقولي انك بتحبي محمد  وكرهتني 

    منال بتحديد  : اسمع ياعمر انا عمري ما حبيتك وانت مش اكتر من اخ لية ودلوقتي اخو جوزي  وابن عمتي 

    عمر: كدب انتي بتحبني بس انتي بعملي كدة وبتقولي كدة عشان اللي عملتة معاكي بتعقبني  وانا اهو بقلك انا ندمان وكفاية كدة بقة عقاب 

    منال: انت مش بتفهم انا عمري ما حبيتك ولا ههحبك افهم بقة 

    عمر: واللي كان بنا اية مش حب 

    منال: تعود مش حب لا مكنش حب كان تعود محديش فين حب التاني احنا كنا قدام بعض علي طول  اتعودنا علي وجود بعض فكل واحد فينا افتكر انة دي حب 

    عمر: تعود اية اللي بتتكلمي علية دي انتي كنتي بتخافي علية وبعدين مفيش فرق بين الحب والتعود 

    منال: لا في التعود غير الحب الحب تضحة احتواء اهتمام امان وكل دة بيتلخص في حاجة وحدة وهي محمد ام التعود عكس كل دة انانية طمع في وجود حد مش من نصيبك ودة بقة انت وايوة  كنت اخاف عليك عادي مش ابن عمتي ومنربي معاية 

    عمر: طب موافق انة تعود بصي في عيني وقولي انك بتحبي محمد وبتكرهني 

    منال كنت مستغربة عمر جدا والتكلمت بكل حب؛: 

     انا مش بحب محمد لا انا بعشق محمد بموت في التراب اللي بيمشي علية تعرف الضافر اللي بيطير من رجل محمد  انا بعشقة الضافر دة  وبكرهك يا عمر   انا عمري ما كرهت حد زي ما كرهتك حسك عينك تقرب نحيتي تاني روح  لمراتك وابعد عني وشلني من دماغك احسلك تعرف حاجة انا بشكرك جدا انت وسارة تعرفة لية عشان فتحتم عني علي حب عمري مهلقي زي ابدا حب صادق حب تحسة معة بالامان فوق لنفسك انا اصلا مكنتش ليك 

    وسبتة ومشيت مصدوم مني  لقيت اللي ماشي وراية  وبيشدني من ايدي  آنسة لو  سمحتي

    منال بعصبية :هو يوم  باين من اولة ولفيت  ورفعت ايدي عشان اضرب اللي بيشدني من أيدي لقيت محمد 

    محمد مسك ايدي  :يابنت المجانين كنتي عوزة تضربني بالقلم 

    منال  بعصبية :كنت بحسبك عيل عبيط   بيعاكس

    محمد :لا راجل يا بنت كدة انا مخافش عليكي و ممكن اتحمل فيكي 

    منال بنوفزة  : والله امال العضلات دة اية نفخ  

    محمد بغرور  : نفخ  فشر يا ماما دى طبيعي وبعدين انتي هتقري بقة عمتا دي حاجتك وانتي حرة بقة   تعالي العربية قدام شوية 

    انا كنت لسة متعصبة من كلم عمر مكنتش متخيلة اني عمر يفكر فية كدة معقول انا في نظرة رخيصة كدة عوزني اسيب اخوة واسافر ونتجوز من وري الكل 

    منال  بعصبية بصية لمحمد  ومسكت دراعة من قوف من عند عضلات ايدة  :, طبعا دي حاجتي  انا وبس عندك مانع 

    محمد بابتسامة  وطبطب علي ايدي :لا يا معلم احنا تحت امرك يا باشا 

    منال  بعصبية :انت مالك مبسوط كدة لية وبعدين انت  مش كنت مسافر 

    محمد. بجدية  : عم جعاص  مالك فيك اية 

    منال بتوتر   :مالي يعني ما انا كويسة اهو وبعدين انت رجعت ازي انا لسة مكلماك 

    محمد بص في عيني جامدز:مالك يا بنت في اية 

    منال  بارتباك :رد علية مالك مبسوط كدة لية  ورجعت بسرعة ازي وانا لسة مكلمتي 

     محمد :انا مش مبسوط لا انا طاير من الفرحة بجد انتي بقة مالك 

    اخدة نفس وطلعتة وقلعت النظارة الشمسية بتعتي ورماها علي التبلوة  وقعد اخد. نفس براحة هديت حبة 

    منال بتوتر  :بص انا متعوتش اخبي حاجة علي بابا  وانت جوزى أبوية واخوية  و انا خت عهد  علي نفسي اني اكون صريحة معاك في كل  حاجة  ومخبيش حاجة عنك ابدا 

    محمد. سكت وبصلي: وانتي كنتي عوزة تخبي عني حاجة 

    منال: -انا مش بعرف اخبي   وانت عارف انا 

     عوزة اقول حاجة بس وحياتي عندك تسمع وتوعدني انك متعملش حاجة  وحياتي عندك لو بتحبني  تسمع واحكم عقلك زي ما انت معودني 

    محمد بحزن .: من امتة وانا عصبي  وبعدين انا عارف  اللي عوزة تقولية عمر جالك صح انا كنت ماشي وشفتة جي وقف مستني لحد ما خرجتي من الشغل  و سمعت كل حاجة 

    منال بخوف : محمد والله انا زعقتلة وبعدين  دي اخوك انت كنت وقف فين انا مشفتكش

    محمد بحزن: 

     كنت  واقف وكانت قدامي عربية كنا مستني توسع  وشفة عمر وهو جي لكي وسمعتك وانتي بتزعقي لعمر كنت خايف متقوليش وكنت مستني تقولي لوحدك وفعلا  ومخيبتيش ظني فيكي متقلقيش دي اخوية الصغير مهما كان هعمل اية يعني  

    منال مسكت ايد محمد وبوستها :وحياتي عندك متعمل حاجة  بكرة يفوق لنفسة انا المهم عندي انت

    محمد اتنهد بزعل  :مقدرش اعمل حاجة  دي اخوية  بس متخيلتش انة يكون كدة اناني بالشكل دة  انا  عندي طلب ممكن 

    منال :اللي عوزه انا  هعملة 

    محمد :عوزك تتفرغي للكرسات بتعتك وتخدي إجازة من غير مرتب مش بتقولى عليها كدة 

    منال :انا فعلا كنت هعمل كدة وكنت مستنية اخد رايك  

    محمد :قدمي عليها من بكرة ممكن 

    منال :حاضر 

    طول الطريق وهو ساكت وشكلة مدايق وحزين محمد روحني هو روح وطلع علي شقة فادي بعصبية 

    فادي: مالك يا محمد في اية 

    محمد.اتنهد بخزن: نادي عمر وامك ومتخليش سارة تطلع 

    فادي: في حاجة 

    محمد بغضب : اخلص يا فادي انا علي اخري 

    فادي فعلا ناده عمتي وعمر واول ما طلع عمر وعمتي محمد وقف قدام عمر وفضلت باصص في عينة حبة 

    محمد بصة : عاوز اسالك سؤال يا عمر بتحبني 

    عمر: ايوة طبعا  انت اخوية ولزم احبك 

    محمد: لو جالك فرصة عشان تبعني هتبعني 

    عمر: انت بتقول اية لا طبعا استحالة

    محمد: طب لو عندك فرصة تخون اخوك مع مراتة هتعملها 

    عمر بلع ريقة ومردش 

    محمد: رد ساكت لية (لف حولين عمر) مهو اللي يبص لمرات اخوة بيكون خاين مهي الخيانة مش بالجسم لا بتفكير يعني لم تفكر في مرات اخوك وتتمنها كدة بتخون اخوك (عمر كان متوتر جدا وعمل يبص حولية ويغرك في ايدة) تعرف لو مشفتش بعيني وسمعت بودني كنت كدبت اللي قال بس للاسف انا شوفت وسمعت كان نفسي اموت قبل اليوم دة تعرف لية عشان اخوية الصغير الل كبر علي ايدي طلع خاين مش راجل مهو اللي يخون يبقة مش راحل تعرف يا عمر اني هي طلعت ارجل منك حكتلي انت بقة هتحكيلي قدام امك واخوك الكبير كنت قبلت منال لية ولا مش هتحكي 

    عمر بارتباك ~: انا مرحتش لمنال الشغل دي كدابة 

    محمد: هو انا قولت انك رحت الشغل لمنال 

    عمتي: وعمر هيروح لمنال الشغل لية يا محمد 

    محمد: اسالي ابنك راح لمراتي لية شغلها وكان بيقولها اية وهي ردة علية وقالت اية 

    عمر بارتباك: محصلش منال كدابة وانتم عرفين انها خاينة وخانتي ولا نسيتم وبعدين هتصدق منال وتكدب اخوك لحقة تلعب في عقلك وتقومك علي اخوك 

    محمد ضرب عمر،  قلم: اخرس منال اللي بنتكلم عليها دي بنت خالك منال ما قلتش حاجة انا اللي شوفتك بعيني  وسمعتك بودني اسمع يا عمر 

    عمر بسرعة : منال هي اللي  هتصلت  بية ووطلبت مني ارحلها لانها معتبراني لسة جوزها هي قالت وانت 

    محمد فضل بتصص لعمر :منال مراتي وحسك عينك تقرب منها 

    عمر بتوتر :طب هريحك انت عاوز تعرف هي عوزاني لية  وانا رحت لية وقالت اية انا رحت عشان اخليها تبعد.عني دي كل يوم بتتصل بية وتترجاني عشان نرجع لبعض وانا قلتلها عيب محمد بيحبك 

    محمد كان كاتم غضبة: واية كمان 

    عمر بتوتر: لم سالتها بتحبي محمد ردة وقالت انا مكرهتش زي ما كرهة محمد منال بتحبني انا يا محمد وانت مجرد وسيلة عشان تفضل جنبك تعرف هي متجوزاك ليه عشان تنتقم مني فيك عشان عرفة اني بحبك انا اخوك يا محمد هتصدق منال وتكدبني 

    محمد بصدمة : انت اية يابني معجون باية معقول ابوك وامك. قصرة  في تربيتك معقول  تقول كدة علي بنت خالك و مرات اخوك  انت ازي كدة ومحدش فينا خد بالة منك ازي يا فادي سبتة كدة معقول انت يا عمر بالغل دة والحقد دة 

    عمتي:  في اية حد يفهمني اية الحكاية 

    محمد بعصبية : ابنك المحترم المؤدب راح لمنال الشغل وفضل يقول كلام وحش علية وطلب منها انها تطلق مني وتسافر وهو هيطلق مراتة ويحصلها ويتجوزها برة ويعيشم  هناك تعرفي هي قالت اية قالت انها مش بتحبة   اتفضلي يا امي اخر دلعلك تعرفي دي لو مش اخوية كنت قتلتة 

    عمتي بصة لعمر :انت عملت كدة يا عمر 

    عمر ببجاحة: ايوة عملت ولو مطلقتهاش هعمل اي حاجة عشان افرقكم انتي عرفة اني بحبها واني مقدرش اعيش من غيرها 

    فادي: اللي انت بتقولة دة يا عمر انت ازي تتكلم كدة  

    عمر: اية يا فادي ما انت عارف اني بعشقها 

    محمد قعد حاطت ايدة علي راسة قام وقف وبص لعمتي بلوم وعتاب 

    محمد: طول عمرك مدلع الباشا المحترم علمتة الانانية وحب التملك وهو قدامك قوليلي اعمل اية مع ابنك حسي بينا مرة اسالي ابنك فادي وهو يقولك انا كتب بتعذب ازي 

    عمتي: من الاول وانا قولت الجوازة دي مش هتفع هتخسر الاخوات بعض 

    محمد: هو دي اللي فهمتية طب والحل 

    عمر: الحل بسيط طلق منال وانا ارجعها واخدها وابعد  عنكم 

    فادي: انت بتقول اية هي منال دي لعبة في ايدك تطلقها وترجع ترجعها طب فرضنا منال وفقة طب وخالك انت مفكرتش في خالك اني ممكن يقطع علقتة بامك لو محمد فعلا عمل كدى انت فاهم معني كلامك اية 

    عمر: ايوة فهم برجع حبي عمري 

    فادي: لا معنها انك بترخص خالك وبنتة بتقول خالك اللي رباك بعد ابوك ما مات انك رخيص ومتسواش حاجة وبنتك ولا حاجة ولعبة في ايد كل واحد فينا انت بتحكم علي علاقة امك وخالك انها تتقطع دي غير منال اللي هتدمر نهايي وتخليها متثقش في حد خالص 

    محمد بحزن: وانا استحالة اعمل كدة و اطلق منال تحت اي ظرف  ولا اخلي خالي يخس بكدة انا نازل يا امي ولم ارجع تكوني عقلتي ابنك واعملي حسابك لو ظلمتني عشان ترضي عمر انا مش هقعد في البيت  و محدش فيكم عارف انا حصلي اية وتعذب ازي  احكي يا فادي لامك يمكن في مرة تنصر حد فينا سبوني افرح حبة باللي باقي من عمري مع الانسانة الوحيدة اللي حبتها  فهمي ابنك اني مكنش بيحب منال لا منال بنسبة لابنك كانت لعبة شبط فيها وانتي ساعدتة في انة يخدها 

    محمد نزل وساب فادي يحكي محمد كان بيتعذب ازي لم عرف اني عمر بيحب منال واتعذب اكتر لم عمر اتجوز منال وازي كان عاوز ياسفر عشان يبعد 

    فادي: محمد كان مسافر عشان يبعد عن هنا يا ماما عشان ميبصش لمرات اخوة شوفي محمد كان بيعمل اية وعمر عمل اية محمد بيحب بنت اخوكي بجد مش زي عمر شبطان في منال فكرها لعبة  وهيلعب  بيها حبة ولم تتكسر يرميها 

    عمتي: يعني يوم ما عمر جة يطلب ايد منال محمد كان 

    فادي: كان جي يقولك تروحي معها تطلبي منال. من خالي ولم سمع عمر سكت وبعدين كفاية يا امي ترضي عمر علي حسبنا محمد بيعشق منال من قبل ما عمر يعرف يعني اية حب متظلميش محمد يا امي عقلي عمر وعلي فكرة يا عمر انا شفتك يوميها وانت بتسمعني انا ومحمد وهو بيعرفني انة بيحبها بس انت طبعا جرية قبل اخوك عشان تلحق تاخد. منة حاجة من حقة مهو دي طبعك

     عمتي كانت بتسمع وحسة انها فعلا ظلمت محمد وفادي كتير بصة لعمر 

    عمتي: عمر كل شيء قسمة ونصب وانت خدة نصيبك منال كانت معاك وانت اللي ضيعتها 

    عمر: يا ماما 

    عمتي: كفاية انت كل ما تتكلم تغلط انت غلط كتير في بنت اخوية ولو خالك عرف اللي بتقولة علي بنتة  هيقطعني ارد يا عمر بنصيبك ويسب اخوك يفرح بمرتة 

    فادي: عمر لو كان ربنا عوزك تستمر مع منال اكيد كنت فضلت معها 

    كل واحد فيهم نزل عمر نزل شقتة بص لساره اللي كانت بتبص بطريقة غريبة  محمد نزل وفضل يلف بالعربية وفي ميعاد الدكتور جاني طول الطريق ساكت مش بيتكلم كل ما تكلم يرد بطريقة غريبة   روحنا للدكتور  كان دكتور استشاري كبير 

    منال :مساء الخير يا دكتور 

    محمد :مساء الخير 

    الدكتور :مساء النور اتفضل مين المريض 

    محمد.:انا 

    الدكتور :بتحس بأية. 

    محمد :من فطرة. كدة وحكى كل حاجة وادم الإشاعة والتحليل 

    الدكتور :دي اخر تحليل  ودي اخر أشعة

    محمد. :ايوة 

    منال  بقلق :خير انشاء الله يا دكتور

    الدكتور وهو بيبص للاشعة بتدقيق  : انشاء الله خير  انشاء الله خير ممكن اعرف لية رافض العملية 

    محمد.  بديق :كدة 

    الدكتور قلع النظارة :اسمعني يا استاذ محمد مفيش حاجة اسمها كدة وخلص لزم يكون في مبرر الطب تقدم وانشاء الله تعمل العملية وتكون كويس يمكن في من فطر كانت  ممكن نقول  مفيش امل وعشان كدة انت رافض العملية بس انا بقولك انشاء لله  في امل لان العلم  والطب كل يوم في تقدم 

    محمد بعصبية .:متضحكش علية انا عارف اني نسبة النجاح ٢٪يعني ميت ميت  يبقة اعيش واموت وقت ما ربنا عاوز  بتعجلة  بموتي لية

    منال بخوف مسكت ايد محمد  :الكلام  دة صح يا دكتور 

    الدكتور : ايوة و لا 

    منال : مش فهمى يعني اية 

    الدكتور: يعني ايوة صح ولا مش مظبوط

    منال: بس  طبعا اكيد في بديل 

     الدكتور جة بتكلم 

    محمد بعصبية .:الكيماوي  صح البديل هو اني اخد الكيماوية وشعري  يقع وجسمي الكيماوية يكل فية وحايلي يتهد   ومنفعش لحاجة صح يا دكتور  متقول متخبيش  حاجة عليها 

    الدكتور : هو مش كدة بس 

    محمد. بمقطعة : مبسش عملية لا كيماوي لا سبوني اموت وانا واقف علي رجلي وانتي كفاية بقة صدقني اني مش بكدب عليكي 

    منال :دكتور  اكيد في حل غير كل دة ارجوك سعدنا 

    الدكتور :للاسف هي دي العلاج المتاح وهو رافض طب سؤال  المسكن اخبارة اية معاك 

    منال :مفعولة خف مش بيعمل معها حاجة 

    محمد بعصبية  .:اسكتي بقة اسكتي افهمي لو عملت العملية يبقة هموت وانا بعملها 

    الدكتور  بصل لمحمد حبة :واخد المسكن امتة 

    منال :  واحنا طالعين عند حضرتك  عشان خاطري يا محمد قول اللي بتحس بية  

    الدكتور :في الم حاسس بية صح 

    محمد. وهو ماسك دماغة  : ايوة فعلا المسكن مبقاش عامل مفعول انا تعبان الصدع هيفرتك دماغي 

    الدكتور :طب انا شايف اني حضرتك ليكي تاثير علية وقوي  اقنعي جوزك أنة لزم ياخد الكيماوية يا ام العملية انا هكتب مسكن تاني هو غالي بس قوي جدا اتمني المرة الجاية يكون في قرار اشوفك الاسبوع الجي في نفس الميعاد وانت خارج الممرضة هتديك حقنة تهديك بس دي مش حل 

    محمد خرح ياخد الحقنة والدكتور ندهني: عوز الفت نظرك اني هيكون عصبي جدا لزم تحتوية وانفعلاتة هتكون عنيفة لزم تكوني انتي هدية وتعرفي تتعملي معها 

    منال: حاضر وانشاء الله  المرة اللي جية نقول القرار اية 

    الدكتور:لزم تخدو قرار في اسرع وقت 

    مشيت أنا ومحمد وهو  كان متعصب جدا 

    محمد بعصبية :انتي كدة استريحتي اتكدتي اني مش بضحك عليكي  خلص امطمنة انتي كدة بعد اللي سمعتية  انا مش فاهم انتي امتة هتحسي بية ( كل دو وهو ماسك ايدي كنت حسة اني ايدي هتتكسر في ايدى) 

    منال بعياط.:اة ايدي هتتكسر يا محمد 

    محمد.بعصبية :انتي اية يا شيخة لحد امتة مش هتحسي بية  وتحسي بعذابي اسمعي كويس  لحد   ما نوصل مسمعش صوتك وعملية مش هعمل  وياريت متتكلميش معاية في الموضوع دة تاني حلو كدة اني اكون ضعيف قدامك ولو عوزة تطلقي يا بنت الناس انا مستعد  

    انا سمعت كدة فضلت اعيط 

    منال بدموع  :انت بعمل معاية كدة لية انا غلطانة  اني خايفة عليك غلطانة اني عوزاك تعيش حياتك معاية  مش تسبني أرملة صح انت  فعلا بتحبني لو بتحبني كنت عملت العملية لكن لا ازاي لزم اعذب منال حتي بعد ما اموت اعذبها وانت عايش عذبني وانا  معرفش انك بحبها وسبتني اتهان وتظلم من الكل فلازم تكمل عليها وتتجوزني  وتموت وتعيش منال  أرملة مش مهم بقة الناس هتقول عليها اية صح  مرة أرملة ومرة مطلقة روح موت لوحد وسبني لكلام الناس يقتلني  يا خسارة يا محمد دي انا ابتديت احس نحيتك بمشاعر حلوة يوم ما كنا مع بعض في شقتنا محستش بية  وصلني يا محمد لبيت أبوية وسبني ووعد مني مش هتشفني. بجد انا حبيتك وقلبي حبك  انا حسيت معاك بالامان بعد ما ضاع مني 

    مشي محمد بالعربية  وصلنا البيت وطلعت جري وهو وراية دخلت وهو وراية وقفات باب الآوضة علية ماما انخضة من منظرنا 

    محمد :افتحي يا منال واسمعني الموضوع مش زي ما انتي فهمة افتحي عشان خاطري 

     فتحت الباب ومحمد دخل وقفل بالمفتاح 

    منال وفقة ومربعة ايدي  :اتفضل سمعتك اقنعني 

    محمد قرب مني  : والله مش اللي انتي فهمها انا استحالة اعمل كدة فيكي مستحيل اعذبك 

    منال بعد ايظة عني و بعياط :واللي بتعملة اية مش عذاب لم اعرف انك عيان ورافض العلاج وعاوز تموت وتسبني كدة متكنش بتعذبني 

    محمد وهو بيحضن :منال والله لو عملت العملية مش هطلع منها دكتور اجنبي قال كدة وقال اني نسبة النجاح تعتبر معدومة 

    منال وانا بدخل جوة حضنة اكتر  :يا محمد ربنا بيقول اسع يا عبد وانا اسع معاك مش كسل وانا اسعدك 

    محمد بعد عني بعصبية  :انتي عوزة اية دلوقتي

    منال انا قربت منة وعدلت ياقة القميص   :تقرر حل من الدكتور قال عليهم 

    محمد بتردد :ماشي الكيماوي بس كدة لزم الكل يعرف وفي حاجة كمان الكيماوي هيكل في جسمي اللي شفتية وعجبك مش هيكون موجود  وغير كدة ممكن مقدرش اخلف 

    منال حضنتة اوي  :انا عوزاك انت وبس مش مهم اي حاجة تاني  

    محمد حضني  واتنهد .:خلص نعمل الكيماوي 

    منال بدلع  :تؤ لا نعمل العملية وبعدها الكيماوي 

    محمد بارتباك : حاضر 

    منال رفعت نفسها لمحمد لان محمد.اطول مني  وهمسة في ودنة: بحبك يا مودي 

    محمد رفع وشها لية بحب  : اخيرا يا قلب مودي من جوة انتي طب اية  بعد المنهدة دي مفيش حاجة كدة 

    منال بعبط: حاجة اية 

    محمد بوقاحة: اية انا عطشان اوي 

    منال يهبل :ثواني واجيب مياة 

    محمد شدني لية  :مياة اية بس تعالي انا عاوز كدة (وباستي بعد فطرة)

    منال زقيتة بس لسة في حضنة: اوع كدة انا مخصماك 

    محمد: لية هو انا عملت اية تاني 

    منال بزعل : بقة عاوز تطلقني

    محمد:انا قدر بردة دانا الموت ولا اني طلقك ياعمري 

    منال بدلع: بردة مخصماك

    محمد حضتي: 'لا كدة لزم اصالحك   محمد قرب مني وباسني بكل حب وحنية انا اتجوبت معها جدا احساس غريب انك تعيش حب من نوع جديد حب تضحية فضلنا كدة مدة وكل ما يبعد اعترض بعد فطرة محمد بعد عني بصعوبة وانا كنت معترضة جدا انة يبعد. 

    محمد:سند راسة علي راسي: طب اية كدة مش هينفع  لزم نتجوز بسرعة لحسن وربنا اتهور 

    منال اتكسف: انا بحبك اوي واسفة ان كنت بعيدة عند. اوع تزهق من حبي عشان هحببك بجنون 

    محمد. بلع ريقة: حبني زي ما يعجبك واي طريقة انا ملكك وانتي ملكي بعشقك. 

     انا موافق علي العملية وكمان  الكيماوي بس  ٠بعد ما نتمم الجواز ممكن 

    منال دخلت في حضنة اكتر  :بس انا خايفة عليك و كدة غلط وانا خايفة عليك اوي اوع تبعد عني موتي في بعادك 

    محمد حضني بخوف : بعد الشر عليك الحاجة الوحيدة اللي ممكن تفرقنا هي الموت 

    منال وانا بحصنة اوي: بعد. الشر عليك يومي قبل يومك. وبوستة من صدرة 

    محمد اتنهد بحب وفضل حضني اوي  انا خرجت من حضنة بس لسة جوخها 

    منال: 

     بس قولي انت فيك. حاجة غير اللي انت فية انت مدايق من اية انت خايف من العملية 

    محمد اتنهد بحزن . :اللي كتبة ربنا هيكون بس مخنوق يا منال مخنوق اوي 

    رفعت راسي من حضنة وبوستة في خدة : من اية بس فضفض معاية يا حبيبي 

    محمد خرجني من حضنة: انا ضربت عمر 

    منال: لية كدة مش قولت حكم عقلك  لية كدة بس انتم اخوات اكيد دلوقتي الكل بيقول انا السبب

    محمد. حضني تاني وفضل حضني وساكت:اللي حصل بقة  يلا نخرج 

     احسن انا شايف حد واقف وري الباب باين من الزاز 

    منال بخضة :يا مصبتي دي ماما 

    محمد.: نهار اسود امك هتقيم علينا الحد 

    منال :ربنا ستر دي ممكن تعمل دخلتنا دلوقتي 

    محمد.:حلو اوي  خلص خلينا حبة كمان وحضني اكتر وفصل يبوس فية 

    منال :يا سافل بطل بقة 

    محمد :انا سافل جدا خليها تخش تشفنا متلبسين 

    منال: محمد 

    محمد حس بخوفي: تعالي بس 

    وخدني وقعدنا علي السرير 

    محمد: حلو كدة تلبس مع سبق الاثرار. والترصد 

    منال: ابوس ايد هروح في دهية 

    محمد: طب خلص يلا يا ختي ناخد.كلمتين منها 

    محمد فتح الباب وكانت ماما وقفة انا كنت وري محمد ومسكة فية 

    ماما :خير يا جوز بنتي شيفاك كدة داخل جري وقعدة جوة في حاجة 

    محمد. :احم ابدا اصل منال كانت  زعلانة مني وكنت بصلحها

    ماما بصتلي بشك  :امممم وصلحتها يا حبيبي اتصلحتي يا ختي

    منال  بإحراج:محمد.هيتعشا معانا يا ماما بابا فين 

    ماما :في الجامع يا عروسة 

    محمد :انا نازل اشوف خالي 

    منال شدة وقعدتة تاني و بهمس :ونبي تقعد دي هتكلني لو نزلت 

    محمد بنفس الهمس :خلص هقعد معلش ممكن قهوة يا منال 

    منال :حاضر 

    عملت القهوة ودخلتها لمحمد

    محمد.: اية رايك في يوم الخميس الجي نعمل الفرح 

    منال :قول لبابا وشوف اخواتي 

    محمد.:تمام 

    بابا جة  ومحمد قعد معها وفضل يقنع فية لحد ما وافق وفعلا حددة معاد الفرح يوم الخميس وعدة يوم وكل يوم محمد يفسحني في مكان يا ام نروح شقتني نقعد حبة حسيت اني محمد عاوز بشيل من جواية فكرة انة اخوية وفعلا نجح وحسيت اني محمد عوض ربنا محمد مش بيحبني لا دي محنون بية اخدة قرار مع نفسي اني لزم احب محمد اكتر ما بيحبني كان بابا عوز عمتي وجة عمر وسارة  

    كنت قعدة وعمر ومراتة قعدين عندنا  

    محمد كان قعد وحاطت ايدة علي كتفي وبنتكلم  بالهمس وبنضحك :

    محمد بهمس: بقول اية متجي في البلكلونة حبة 

    منال بابتسام وهمس: بطل سفالة بقة 

    محمد ضحك وصوتة علي: فعلا انا كدة يا مفترية 

    بقول يا مونى اية رايك بكرة نروح ديم بارك 

    منال : بجد ماشي بس زين هيجي معانا 

    محمد :وام زين وأبو زين واللي عاوز يجي انا عزمكم 

    سارة بغيرة  :انا عوزة اروح يا عمر

    عمر :ماشي ممكن يا محمد نجي معاكم 

    محمد من يوم اللي حصل وهو بيتلشي التعامل مع عمر

    محمد. بصلة حبة: طبعا انا عازمكم  

    وقام وخدني البلكونة قعدنا بس طبعا محمد. كا يعتبر مقعدني علي رجلة

    تاني يوم اللي راح انا ومحمد وزين وسلمي وشهاب وسارة وعمر   

    دخلنا وكانت جميلة جدا ركبت انا ومحمد الصروح وكان يوم اسود علية كل ما يطلع اصوت وأمسك في. محمد وهو يضحك وانا اصوت نزلنا وانا حضنة محمد  

    منال :منك للة يا محمد يا ابن منال 

    اشوفك زي ما  وعوزة يا بعيد 

    محمد ميت علي نفسة من الضحك الكل بيضحك علية  معدة سارة وعمر 

    وسارة مولعة ومحمد عمال يحضن  اه يانا ياما حد يعمل كدة في مراتة بردة منك للة يا ابن منال 

    محمد :مش انتي اللي عمل فيها راجل وعمالة تقولي عوزة اركب اصعب لعبة دلوقتي قلبتي قطة يا قطة قلبي 

    منال : والله ما سيبلك وجريت وري محمد وهو يجري وانا مش عرفة امسكة  وقعدة علي الارض اه يانا ياما تعالي يا شاطر شيل شلتي يا حواش 

    محمد ضحك وجة  جري علية وشلني وجري بية نزلين وشالني علي كتفة  كان بنتة وانا قعدة علي كتفة رفعت. ايدي زي الطيارة وصوت بصوتي كلة 

    منال ميلت علي راس محمد بوباستها : اوووووووووووووو بحبك يا مودي

    محمد بصوت عالي : اوووو وووووووو. بعشقك يا قلب مودي  

    كل دة وعمر وسارة مولعين عدة الأسبوع  كان اسعادة في ايام حياتي رحنا للدكتور وعرف اني خلص هيعمل العملية بس بعد اسبوع وجة يوم الفرح  الفرح كان تحفة خيال متوقعتش تبدا اني دة يكون فرحي فرح  ولا في الاساطير 

    هنسيب الفرح حبة ونروح. حتة تاني بس الاول عوزة اعرفكم حاجة هتعرفة لية بعدين 

    (تعريف صغير لعمتي منال وبنتها اصلا الاتنين واحد  هي ست طيبة جدا وعلي نيتها جدا بس فيها غلطة هي انة بتامن جدا بسحر والشعوذة  والنحس  والكلام الفارغ دة عندها استعداد تخسر اقرب الناس ليها لو حست اني عينة وحشة أو وشة نحس عليها  وعلي ولدها ديما لبسة خرزة زرق في رقبتها وديما تقول رقم خمسة في وسط كلمها انا لحد دلوقتي مش فهمى اي علاقة رقم خمسة بالحسد والسحر والكلام دة وطبعا بتباعية بنتها وفاء زيها بظبط وتصدق من غير ما تفهم هي وعمتي نفس الطبع سبحان الله  ) 

    نخش في المهم 

    قبل يوم الفرح سارة راحت عند رحاب 

    سارة بحقد :هنسيب منال تتجوز محمد وتكوش علي كل اللي عندة دى عندة اكتر من عمر متنسيش محمد شغال من وهو صغير والكل عارف أنة عندة فلوس ودهب  دي كفاية العربية اللي ركبها جوب يا خالتي ولا لبسة من اغلي الاماكن  اموت واعرف لم باع الشقة لفادي خد شقة شكلها اية هموت يا خالتي  

    رحاب : انتي هبلة يا بت شقة اية وعربية اية محمد بخيل يعني منال هتعيش في زل

    سارة : بخيل اية انتي مبتشفيش لم بيخرج معها بيصرف ازي ويجبلها اية دا لو طال يحيب حتة من السما هيعملها  مليش دعوة يا خالتي   دي لو اتجوزت محمد هتكون قريبة من عمر وعمر بيحبها لحد دلوقتي يا خالتي انا سمعت وهو بيقولها انة لسة بيحبها دي اتخانق مع اخوة ورحلها الشغل وهي طردتة  انا محربش وعمل مصائب وأبعدها عنة وهي ترجع تقرب كدة بسهولة منال لو دخلت مش هتخرج غير وهي منتقمة مننا 

    رحاب :طب وهنعمل اية يعني البت وكل عقل محمد زي ما بتقولي 

    سارة بتفكير  :نعمل فضيحة تاني نخلي  محمد يطلقها وكدة الناس تقول عليها نحس  ومحمد عبيط هيصدق اللي هيتقال  عليها 

    رحاب بتفكير  : عبيط اية بس انتي مشفتيش لم حبينا نششك فيها امها واخوتها في انهم  كانو مع بعض وبيعملة حاجة  غلط عمل اية  بس  برافو يا سارة هو دة 

    سارة :طب هنعمل  الفضيحة ازاي  وهو معها علي طول دي مش بيسبها انا عندي فكرة انا هسرق فون محمد وخلي اي حد يتصل بيها ويعرفها انة عمل حادث واخليها ترحلة وهناك بقة يكون مستنيها كام واحد. يكتفوها ويغتصبوها ونخلي  محمد يشفها  اية رايك 

    رحاب  بتفكير :بس اية الهبل دة لا مش هنعمل  فضيحة المرة دي حماتك اللي هتعمل هي  بتخاف من الحسد والنحس   نلعب علي الوتر دة 

    سارة :ازي يعني دي مهما كان بنت اخوها يعني مش هتصدق أنها تحسدها أو تنحسها 

    رحاب :يا رب صبرني يا بت احنا مش هنقول بتحسد احنا هنقول نحس وش فقر بومة قدمها مش كويس  كدة يعني 

    سارة :طب ازاي 

    رحاب :يعني تعزميهم  عندك هي ومحمد وتعملي اني حاجة جديدة وتكسرة وتقولي عين وصبتنا وعلي طول كدة داخلي في دمغها حتة انها نحس وحدة وحدة 

    سارة :احبك يا خالتي بس كدة حماتي مش هتكرة منال وبس لا دي هتكرة كمان اخوها واللي يجي من رحتة وكمان ممكن يكون في قطيعة بين أبو منال وحماتي 

    رحاب :كدة فهمتني هو دي اللي انا عوزها عوزة حماتك بفلوسها هي وولدها  لوحدها وسالم بفلوسة لوحدة  محسن كان سر إخوة  وكان بيقعدة مع بعض كتير محسن دماغة صعبة ميغركيش أنة تعب بس علية مخ جبار  واكيد يعرف حاجة عن نيتي للعائلة دة  يعرف اني هدفي الفلوس وبس  

    سارة :بس يا خالتي عاوزة اعرف انتي لية بقيتي تكرهيهم كدة مع انك بتحبيهم جدا 

    رحاب بكرة  :عمري محبيت  حد فيهم بس كنت عوزة اعيش انتي عرفة احنا كنا عايشين ازاي فقر وفرق وانا كنت بشتغل من صغري ومصدقت اوقع سالم واتجوزة بس الكل كان واقف ضدي ابو سالم كان فهمني وعرف بفكر في اية  انا لا بحب سالم ولا زفت عرف اني بفكر في الفلوس عوزة اعيش واصرف وبس وهو كان فاهم اني ممكن اعمل اي حاجة عشان الفلوس مش هنكر اني محسن هو اللي خلها يوافق علي الجوزة دي عمري ما هنسي سالم لم كان مسافر برة كان بفيكر  في منال وفاء  وانا لا كل حاجة حلو تجيب لمنال و وفاء  وانا مراتة ينساني حماتي كانت تتصل بية وهات لمنال منال معندناش وفاء بتجهيز   هات بطاطين لوفاء  منال منال مع اني منال كنت صغيرة بس كانت كل حاجة حلو ليها  وانا مراتة لم اطلب يقول هبعت وميبعتش حاجة حتي يوم ما رجع من السفر بعد موت ابوة رجع علي عمة عشان يشوف منال وراح لعمتة عشان يشوف  وفاء   كل العيلة دى بتحب منال وفاء عشان مفيش بنات غيرهم مدلعين كل وحدة فيهم  وانا من صغيري متمرمتة في الشغل مرة محامي مرة دكتور لحد ما خلص اتخناقت شفت نفسي فيكي  انتي  من صغرك زي بتشتغلي انتي وأخواتك عشان تعيشة كنت عوزة اجوز اخواتي البنات لفادى ومحمد بس سالم وقف قصادي وقال :مينفعش كفاية وحدة من العيلة صممت اني لزم اعيش بنات اختي في مستوي كويس وميعشوش زي  في فقر وزل وابتديت  وعملت معاكي لعبة  فضيحة منال  عمر كان غبي متهور وهو دى اللي سعدني بس محمد لقيم  مكار يبان عبيط بس هو فاهم كل حاجة و واضح اني سالم فهم اني عيشة معها عشان الفلوس وبس وابتدي يبعد عني ويبعد ولدة عني فكان لزم افرق بين العيلة دة لان سالم اتغير بعد  ما قعد ما عمة بعد اللي حصل وبعدها اتغير يبقة كدا انا  خسرت كل حاجة بس انا لسة مسكة سالم من رقبتة لاني  محدش في العيلة  عرفة السر اللي سالم مخبية  

    سارة: سر اية 

    رحاب: سمير اخو سالم كان عندة فلوسمن ورث ابوة كانت  في البنك لم مات ورحنا نسحبها لقنها متنازل عنها لعمة ومنال دي غير دهب حماتي اللي  وميرثها من عيلتها كلة باسم منال وسالم طبعا مداش حد حاجة من كل دة عرفي بقة بكره منال اية عشان وخدة كل حاجة حتي دهب حماتي اللي من حقي بعد ما تعبت معها في مرضها قال اية كتبتة باسم منال  

    سارة :معقول يا خالتي انتي مش بتحب عم سالم دي حنين اوي  بس يا خالتي عم محسن هو اللي خال ابو سالم يوافق علي جوازك وبعدين دي عيان وتعبان حرام يا خالتي 

    رحاب بزعيق : حرمت عليكي عشتك اية عوزة ترجعي تعيشي في فقر وزل تاني عوزة  تكملي بقيت عشاكي نوم  وبعدين  ملكيش دعوة انت اشتغلي بس علي اللي بقول علية خلي فكرة الحسد والنحس تعشش في مخ  حماتك يلا قومي انتي روحي قبل ما عمر يرجع   

    مشية سارة ورحاب قعدة مع نفسها وفتكرة يوم ما محسن جلها البت 

    رحاب: عمي ازيك عمل اية اتفضل اهلا وسهلا بيك نورت البيت يا عمي  

    محسن: ولا اهلا ولا سهلا والبيت منور باهللة وبنسبة لعمي دي بلاش منها لاني كشفك يا رحاب

    رحاب:انا عملت ايةةيا عمي بس عشان تقول كدة 

    محسن:زمان لم جيني البيت وعيطي واعترفتي اني سالم اعتدي عليكي وانك حامل منة وقغت جنبك وخليت حسن اخوية يوافق بجوزكم مع انة كان رافض عشان عرفك كويس وعارف انبتك اية بس انا وقفت جنبك وقولت حرام عندك زيها اعتبرها بنتك وقغ جنبها وحصل وجوزتك ابن اخوية وغصبت اخوية يطلب ايدك لابنة عملت زي بنتي وبقيت اجي علي ابن اخوية عشانك وبعد كل دة تعملي كدة في بنتي لية 

    رحاب: انا معملتش حاجة 

    محسن: تعرفي انت عيشتي وسطينة كام سنة بس بردة متعرفيش محسن اكتر حاجة بكرها الكداب

     🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔


    اسفة جدا جدا علي التاخير بس والله  الفون باظ عمل اعادة ضبط مصنع  لوحدة ومسح. كل حاجة من علية ولسة جيبة من شوية ولم حولت اكتب البارات تاني مساحة الملاحظات بقة صغيرة جدا

    الحلقة الرابعه عشر 

    جسد بلا روح

    مشية  سارة ورحاب قعدة مع نفسها و فتكرة  يوم ما محسن جلها البت بعد اللي حصل لمنال علي طول 

    فلاش باك 

    الباب خبط قامت رحاب تفتح وكان محسن 

    رحاب: عمي ازيك عمل اية اتفضل اهلا وسهلا بيك نورت البيت يا عمي  

    محسن.بغضب: ولا اهلا ولا سهلا والبيت منور باهلالة وبنسبة لعمي دي بلاش منها لاني كشفك يا رحاب بلاش شغل العوالم دة احنا فهم بعض كويس 

    رحاب: لية كدة يا عمي هو انا عملت اية بس عشان تقول كدة انا زعلتك في حاجة 

    محسن بغضب: زمان لم جيتيلي البيت وعيطي وقولتي اني سالم اعتدي عليكي وانك حامل منة وقفت جنبك وخليت حسن اخوية يوافق بجوزكم مع انة كان رافض عشان عرفك كويس وعارف نيتك اية بس انا وقفت جنبك وقولت حرام عندي زيها اعتبرها بنتك ووقف جنبها وحصل وجوزتك ابن اخوية وغصبت اخوية  يجي بيتكم و يطلب ايدك لابنة عملتك زي بنتي وبقيت اجي علي ابن اخوية عشانك وبعد كل دة تعملي كدة في بنتي لية ادني سبب واحد. يخليكي تتهمي بنتي بابشع التهم وتعملي فيها كل دة 

    رحاب: انا معملتش حاجة 

    محسن: تعرفي انت عيشتي وسطينة كام سنة بس بردة متعرفيش محسن اكتر حاجة بكرها الكداب وانتي كدابة يا رحاب انا فضلت وري الموضوع لحد ما جبت اصلة وجبت الواد واعترف انك انتي وسارة اللي خلتو يعمل كدة في منال والغريب انة نفس الواد دة هو نفسه اللي امة كنت شغالة معاكي زمان لبيسة 

    رحاب: انا معرفش حاجة عن. كل دة 

    محسن: ورب العزة يا رحاب انا لو مش خايف علي ولاد ابن اخوية كنت عرفت جوزك كل بلويكي 

    رحاب: يا عمي ارجوك انا مش فهمة انت بتتكلم علي اية 

    محسن: مش عرفة طب اعرفك انا ولا اقولك انا اعرف سالم عشان يعرف اخر  مجابية 

    ومين قال اني معرفش يا عمي انا عارف كل حاجة عملتها هي وبنت اختها انا لسة جي من البيت عندك قالو

     انك هنا انا اصلا كنت رحيك عشان العرفك اني الكل ظلم منال  ودي كان صوت سالم رحاب اتخضة وبصة لسالم 

    محسن.: للاسف انا كنت شريك معاكم وظلمت بنتي اسمعي يا رحاب انا هسمحك المرة دي بس لو حصل حاجة تاني متلونيش غير نفسك وعلي فكرة انا مش هسمحك. غير عشان ولادك. ملهمش ذنب انك امهم 

     سالم: بس انا مش مسامح يا عمي لانها طلع مش كويسه انا هطلقه

    محسن: خلص يا سالم مهما كان دي ام ولادك. مش عشان خاطر سواد عينها لا عشان خاطر امير وسناء 

    سالم: انا قدامك اهو يا عمي رحاب هتعبش في البيت دة عشان خاطر ولادي مش اكتر 

    مخسن: دي مراتك وانت حر في طريقة عقابك ليها 

    مشي محسن وسالم بص الرحاب وجة بتكلم 

    رحاب: برافو يا  سالم والله صدقتك 

    سالم: بس انا فعلا بتكلم جد. 

    رحاب: بجد يا راجل تعرف يا سالم انت متقلش حاجة عننا انت زيك زينا بظبط. 

    سالم: انا زيك انتي وبنت اختك الحربية اللي وقعت بنت عمي في حفرة والحمداللة اني محدش فينا قتلها بسبابكم

    رحاب: هههههه علي القاقل انا وبنت اختي حفرنا عشان اعرف اعيش بنت اختي في العز الدور والباقي علي اللي مخبي علي عمة انى سمير الله  يرحمة عامل تنزل بكل حاجة يمكلها وفي حسابة في البنك لمنال ووفاء وانت مخبي عليهم ولا بلاش نقول علي دهب ماما دولت امك اللي كانت جيبة باسم منال ووفاء وكانت كتبة وصية بان الدهب بعد موتها يتقسم علي الاتنين وانت خفيت الوصية وخدة الدهب وبعتة وجبت بية الشقة اللي احنا فيها مهو انت مكنتش شاري الشقة اصلا زي ما كان عمي حسن قال 

    سالم: بردة انا مش زيك دي اصلا مالي وخدتة 

    رحاب: مالك فعلا بس ياشاطر انت من زمان وانت بتعمل حاجات لو عمك وعمتك عرفوها هيتبرة منك يعني مثلا بيت ابوك اللي كان عايش فيها مش باسم عمتك منال وانت احرتة بعد موت الكل وبتاخد اجارة ولا لالا حتة الارض اللي مرفوع بيها قاضية وانت المفروض ماش في اجرات استرددها وانت لا ماشي ولا زفت مش هي دي الارض بتاعة العيالة وفي ناس حطة اديها عليها ومرفوع قاضية بكدة ولا بلاش

    سالم بغضب: رحاب اتلمي 

    رحاب:  ماانا كنت سكتة وانت اللي اتكلمت اسمع يا سالم 

    سالم: اسمعي انت شيلي منال من دماغك احسن للجميع 

    رحابو: لا اسمع انت بقة سارة لزم تتجوز عمر احسنك انت  ولزم تساعدني في كدة لا وكمان تخلي ولاد عمتك يتجوزة بنات اختي 

    سالم: ولو معملتش كدة هتعملي اية 

    رحاب: بسيطة جدا كل بلويك عمك هيعرفها وهيعرف موضوع سمير واتنزل ودهب امك قولت اية 

    سالم: ماشي يارحاب موافق 

    رحاب: كدة انت سالم حبيبي وسرك في  بير 

    حضنة سالم وهي بتهمس: ربنا يكفيك شر مكر العوالم 

    باك

    رحاب بردة مش هسيبك يا منال لزم ارفع ولاد اختي واهلي محمد يتجوز وحدة منهم 

     سيب جوز الشر دة ونرجع بقة لفرح منال ومحمد 

     في نفس اليوم محمد جة بليل وجاب علبة كبيرة وشنط كتير 

    محمد :اتفضلي يا برنسيسة دي فستان الفرح وكل حاحة تلزمة يا رب يعجبك 

    ماما  بخضة :هو انت شفت الفستان

    محمد :متخافيش يا خالتي  عارف اني حظرتني اني اشوف الفستان سلام بقة 

    منال:محمد عوزاك معة في الحنة بكرة 

    محمد قرب لية :مش عارف هيرضة  ولا يقولة في حاجة عمتا هحاول  لاني صحابي عملين حنة بس لو مقدرتش هنسهر مع بعص اتفقنا  عوزة حاجة 

    منال :ايوة قربت علية وهمست في ودنة هتوحشني اوي 

    محمد ابتسم بحب .:انتي اكتر تصبحي علي خير  ومشي  يوم الحنة كان يجنن محمد وعمتي والكل جم عندنا بس للاسف بردة محدش فيهم خلني اشوف محمد ولا هو يشفني انا كنت فوق في البيت وهما تحت في الشارع بس انا سمعة صوت الاغاني كنت هتجنن. عشان انزل معهم بس الكل كان وافق مش عوزني انزل وعدا اليوم وجة يوم الفرح 

    يوم الفرح كان تحفة كان في قاعة كبيرة جدا والكل حضر حتي سارة وعمر اللي كان وقف بيدخن من الغيرة محمد جة وخدني من الكوفير كنت لبسة فستان ابيض رقيق جدا  ولية ديل طويل اوي  ومحمد لبس بدلة سوداء  بصراحة كان زي القمر ام  زفة كانت   تجنن  متوسكلات  وعربيات  وعربت العريس   متزينة بالورد والياسمين وكانت عربية اسبور مكشوفة انا ومحمد بس اللي في العربية 

    محمد دخل الكوافير كان شبة ابطال مسلسل شيك جدا 

    محمد باسني من راسي  :بسم الله مشاء الله قمر 

    منال :انت اللي تجنن يا مودى بصي البنات بتبص عليك ازاي 

    محمد :قلب مودي  محدش يملى عيني غيرك يلا  بينا 

    وركبنا  وسط الطريق كانت المتوسكلات عملين صفين صحاب محمد كتير اوي وطبعا بيحبة انا بقول كدة من اللي شفتة  كلهم ركبيت متسكلات وكل شوية يطلع واحد وكل متوسكل يعمل حركة قدام العربية  وكان في واحد بيصور  الزفة وقفنا في الشارع وصحاب محمد نزلة محمد وفضل يرقص هو وصحبة بصراحة كنت شيفة الفرحة في عينة مش هنكر انا كنت طيرة من الفرح  بصيت علي اللي حولية لقيت نظرات  مختلفة  منها الفرح منها  الكرة ومنها الاحتقار  ومنها الحقد (ايو احتقار محدش يستغرب هتعرف لية بعد كدة)   الزفة خلصت ودخلنا علي القاعة محمد كان سائق وقفنا وهو نزل ونزلني وقال 

    محمد :ثواني وارجع  

    وجري انا كنت مستغربة سبني لية دة لقيت الكل بيبص علية في اية وانا وشي اتخطف  خوفت انا وقفة لوحدي وفي ناس ابتدي تهامس علية  وعقلي قال سابك هو كمان هو. كمان هيعمل فضيحة  عيني دمعة  وحطيت وشي في الأرض 

    لقيت اللي جي راكب حصان وجي نحيتي ومرة وحدة شلني وقعدني علي الحصان قدامة 

    محمد باسني من خدي  :قولت مئة مرة دموعك ما تنزليش ولا  ازعل منك 

    منال وانا مسكة في رقبتة وحضنها  :خوفا تسبني 

    محمد بحب  :حد يسيب روحة 

    ولف بية ومشي لحد مكان الزفة نزلت مشيت في ممر طويل انا وهو مليان ورد وفي بنات صغيرة ماشية قصدنا  وبنات وراية مسكة ديل الفستان اخر الممر  كان في كرسي كبير زي كرسي العرش  وحولية رجالة سمر 

    محمد طلعني علية وبكل حب  :الملكة تقعد علي كرسيها علي عرش قلبي  

    هو نزل وقعد في الكوشة وشاور بايدة الكرسي اتشال من الرجالة اللي حولية والموسيقى اشتغلت  دخلت القاعة وانا قعدة علي الكرسي ومتشالة وقدامي بنات بترقص  كل اللي في القاعة استغرب من منظر  الزفة  ونظرات الحقد والكرة بانت وصلت لحد محمد نزلت ومسك ايدي وباسها  وقعدني جنبة ولا كان ملكة وحوليها الرعية بتعتها

    محمد بحب  :اية رايك  

    منال  بحب شديد :بجد مش عرفة اتكلم من السعادة انت تجنن 

    محمد :ولسة اصبري 

    نسيت اقولو اني محمد وصحابة مسمين نفسهم العتولة  طلعنا قعدنا في الكوشة مفيش ثواني  ولقيت صحاب محمد. دخلين (اسفة يا منال بس بجد لقية الاغاني دة ليقة اكتر من اللي قولتي عليها ) بغنية بوم بوو وسع العتولة جم طلع احد و شد. محمد نزل رقصة وسطيهم شوية  ونور القاعة قفل والكل سكت والنور اسلط علي محمد وصحابة واشتغلت اغنية (عتولة عتولة) محمد غني (مع اعتزرنا للجميع حضرنا بيلغي كلة لو حد. سال احنا مين قول التاريخ. هيقولة احنا ابصمة احنا الهيبة عمر ميطلع مننا عيلة كرزما وطلة قول مشاللة قالو عننا اجمد لعيب) خلصة الاغنية ومحمد. طلع قعد. جنبي عمتي قربت منة وهمسة بحاحة محمد. 

     طلع من جيبة علبة فيها خاتم قلماز  وشاور بايدة بنت صغيرة جت ومسكة في اديها علبة فيها عقد ماس ودبلبلتين وحدة  ماس  والتاني نفس اللي جبتهالة زمان بس مقاسة  لبسني الخاتم وباس ايدي ومسك الدبلة ولبسهالي وباس ايدي ولبسني العقد وميل علية وباسني من شفيفي من غير ما يتكسف انا لبستة دبلتة 

     محمد:مبروك يا منال الاقلب 

    منال  بهمس :بحبك  وابتدي صوتي يعالي بحبك والله  العظيم بحبك بحبك  بحبببببببك 

    محمد خدني في حضنة وبصوت عالي :انا اللي  بعشششششششقك

    الفرح كان يجنن وكلة حب وحنان من محمد  بس الفرحة مش بتكمل كنت برقص انا ومحمد وهو حضني من ضهري وببرقص و وسط الرقصة هو بيميل علي كتفي يبوسة  محمد وقع 

    منال بصويت  :محممممد قوم يا محمد محمد 

    محمد بتعب  :ااااااة دماغي مش قادر 

    الكل اتجمع  حولية حتي صحابة ومحمد وقع ومنخيرة بتنزل دم واحد. قال لزم دكتور بسرعة دي اجهاد 

    منال بخضة وانا وخدة راسة في حضني   :حدي شيل معاية بسرعة بيموت مني  

    محمد قوم معاية يلا يا حبيبي عشان. خاطري 

    فادي وعمر شالة  وصحابة محمد معنا  وانا جريت معهم  ركبنا عربية فادي  انا كنت وري انا ومحمد اللي وخدها في  حضني وعمالة افك في الكرفات ودعك في صدرة وعيط فادي كان سائق وعمر قاعد جنبي  وبيبص عليها ومستغرب اية كل الحب دة  انا كنت بعياط بانهيار

    منال :محمد يا عمري حظرتك من التأخير وانت مسمعتش الكلام 

    محمد بتعب : ااااااة بسرعة انا قادر مش وقتة كلام امسكي دماغي جامد  اااااااة

    عمتي في القاعة  كانت  مخضوض علي مصدومة مش قدرة تتحرك وطبعا اللي حصل كان علي هوي سارة ورحاب وابتدي السم يتبخ في ودن عمتي عن النحس اللي كانت السبب في تعب ابنها 

    في الوقت دة انا في العربية معهم 

    منال  بعياط :علي مستشفي #####بسرعة يا فادي

    وصلنا  وفادي خال حد يجيب سرير متحرك بتاع المستشفي وانا فكيت ديال الفستان والطرحة  ورميهم  وجريت وسأل علي الدكتور اللي بيعلاجة   محمد 

    موظف الاستقبال :يا فندم الدكتور مش موجود 

    منال بعصبية :اتصل بية بسرعة قول حالة بتعتك تعبانة جدا  اخلص انت متعرفش بتكلم مين 

    فادي وعمر مستغربين مني ومن القوة اللي بتكلم بيها  ومحمد اللي بيتوجع وانا اللي معرفش جبة القوة دي من فين 

    قربت من محمد  اللي نايم علي السرير وبتالم :استحمل حبة فين الدوء بتاعك 

    محمد بتعب :فففففي ججججييبي  ااااااة 

    منال بقوة  :انشاء الله هتكون كويس 

    وبصيت للموظف الدكتور قال اية 

    الموظف :جي في السكة و المساعد بتاع. موجود وطلب يشوف الحالة لحد ما يوصل 

    منال بقوة  :ومستني اية اخلص 

    الدكتور المساعد جة :خير 

    منال  بقوة :دي حالة كنسر في المخ والدكتور  صلاح كان بيعلاجة   وانهاردة كان  فرحنا وحصل  نزف من منخيرة 

    الدكتور :عمل مجهود

    منال: ايوة 

    الدكتور: سرعة علي اوضة الكشف

    وفعلا بعد الكشف الدكتور وصل وحط محمد في الرعاية ادالة مهدء 

    الكل كان وصل والكل اتلم حولبة وبسال محمد في اية 

    فادي :منال عوزة اعرف محمد مالة 

    عمر بغضب:اخوية مالة يا منال 

    عمتي :متتكلمي يا بنتي ابني مالة 

    منال بعياط : سمحني يا محمد عندى سرطان في المخ من سنة  وكان بيتعالج 

    الكل شهق والنظريات ابتدة تبص لية ومحدش فيهم سمع كلمة من سنة وسمعة بس سرطان في المخ والكل بصلي  كاني انا اللي جب المرض لمحمد

    وسمعت سارة  بتقول :طول عمرك بومة وش نحس نخسة الراجل بفقرك 

    عمر :اسكتي يا سارة 

    رحاب وقفة جنب عمتي بتبخ  سمها   : بومة دخلت برجليها الشمال يعيني عليك يا محمد كنت بدر يوم فرحك نحستك والله  الواحد. مش عاوز يتكلم 

    عمتي بصة نحيتي وبشك :ملهوش لزمة الكلام دة 

    الدكتور خرج جريت علية :خير يا دكتور 

    الدكتور :بجد مش عارف اقول اية بس لزم نسرع في اتخاذ القرار لزم عملية تتعمل  وانتي مقولتيش قرارك لحد دلوقتي 

    منال: حنا بلغنة حضرتك اني العملة بعد فرحنا 

    اادكتور: انا محدش بلغتي بحاجة خالص حصرتك لزم تخدي قرار سريع 

    عمتي وهي بتبصلي بغضب  :وهي تاخد قرار لية دة ابني اعمل العملية  ملكش دعوة بيها 

    الدكتور موجة الكلام لية  :طبعا انتي عرفة مخاطر العملية يا مدام منال 

    منال  بعياط :عرفة انا عوزة اتكلم معها 

    عمتي بغضب  :انا اللي بقول اعمل العملية وانتي كتر خيرك يا بنت اخوية تقدري تروحي مش عوزة اشوف وشك 

    (في اللحظة دي عمتي اتاكدة  اني نحس عليها وعلي ولدها )

    بابا كان موجود   فهم :منال انتي بتقولي اية 

    عمتي  بغضب :بنت كانت عرفة اني ابني عاوز عملية وطلب من الدكتور اني ياجل العملية عشان ابني يموت  وكانت عرفة اني ابني عندة سرطان وكانت سكتة انت اخوية علي عيني وعلي راسي بس بنتك لا دي طلعت مش كويسة دي وشها وحش

    منال  زهول  :,انا كتر خيرك بس انا مع جوزي ومش هسيبة

    عمر :منال امشي دلوقتي 

    فادي :منال لزم تروحي تغيري حتي الفستان 

    سارة كانت وقفة وقغة جنب وفاء وعمالة تقول في كلام زي نحس من ساعة ما اتحوزة عمر لم كانت بتيجية هي ومحمد وتشوف حاجة جديدة تتكسر ومن هذا القبيل طبعا وفاء تابع لعمتي سمعتها وهي بتقول وشها وحش وابتدة تتملم من غير ما تفهم 

    وفاء :حلي عنا بقة بنحسك دة

    منال بزهول  :انا  نحس بس انا مش همشي غير وجوزي معاية شكرا يا وفاء 

    الدكتور :مدام. منال المريض فاقو عوزك 

    دخلت جري وعمتي وراية  :محمد حبيبي قوم انت كويس 

    محمد بتعب :انا اسف يا عمري بوظت الفرح

    منال بحب :فداك الدنيا بحلها بس تكون كويس قوم عشان خاطري 

    محمد بتعب  :انشاء الله هقوم بس مش عاوز دمعك  تنزل من عينك 

    ومرة وحدة عمتي دخلت و شدتني من حضن محمد 

    عمتي: اوعي كدة بركة علي نفس الواد. كدة لية اوعي كدى 

    🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔


    الحلقة  الخامسة عشر 

    جسد بلا روح 

    ومرة وحدة عمتي دخلت وبكل عنف  وبغضب شدتني من ايدي  :اوعي كدة بركة علي نفس الواد كدة لية  اوعي يا اختي بدل السهوكة دة كنتي خلتية يعمل العملية اوعي كدة سبيهم يحضرة عشان العملية

    انا بصية لمحمد. وقربت مني 

    منال  بحب : انت مبلغتش الدكتور انك هتعمل العملية بعد الفرح صح 

    محمد بتوتر : مش فاكر 

    منال بجمود: محمد... لزم تعمل العملية زي ما اتفقنا  وتخف الدكتور قال لزم عملها عشان خاطري وافق  

    محمد  برفض :لا مش عاوز  عشان خاطري يا منال  مش عاوز  سبني اموت وانا في حضنك بلاش عملية 

    عمتي بغضب .:انت بتقول اية  وبتاخد رايها لية  انا خلص اتفقت مع الدكتور وهتعمل العملية انت بتاخد رأيها لية دي وش فقر نحستك  وبعد العملية لينا كلام تاني 

     وبصتلي بطريقة غريبة اوي اول مرة اشفها وقالت وانتي اتفضل برة خليهم يشوف هيعملة اية واشكرا جدا يا بنت اخوية اتفضلي روحي ولم يخف هنبعتلك وشكرا جدا 

     

    محمد بتعب  : امي لية كدة 

    عمتي بغيظ  :هتطلع عشان تروح تغير الفستان وترجع تاني اتفضلي روحي يا بنت اخوية 

    منال  بحب بصية لمحمد  :انا جنبك مش همشي غير وانت معاية زي ما دخلنت مع بعض هنخرج مع بعض 

    محمد بتعب شديد  : انا بحبك اوى اوعي تسبني يا منال 

    منال بحب  : وانا بقة اكتشفت اني مش بحبك لا بعشقك اكتر منك يلا قوم بسلام عشان خاطري وانا مش هسيبك  هتعمل العملية صح 

    محمد  بتعب :هعملها عشانك انتي  بس لية طلب لو 

    منال  بعياط :هشششششش مفيش لو انشاء الله هتقوم وهتخرج وهنعيش مع بعض اجمل ايام حياتنا  وبهمس محمد عوزة اجيب منك عيال كتير اوي 

    محمد بتعب  :انشاء الله عوزك تكوني معاية اول ما افوق تكوني اول عين اشفها  واول وش اشوفة وانا بتبنج قربي  مني 

    قربت علية وواول  شفايف تبوس خدي اول ما افوق 

    منال بهزر وابتسامة  :سافل 

    محمد  بهزار وابتسامة  :كان نفسي تعرفك السفالة انهاردة بس اخف واعرفك اية هي السفالة

    منال بكسوف  :انشاء الله هتخف وتقوم بسلامة وتعلمني حاجات كتير زي ما علمتني اعشقك هتقوم وترجعلي انت اماني وسندي انا من غير مقدرش اعيش خلص هبلغ الدكتور انك هتعمل العملية 

    محمد: عشان خاطرك انتي بس ادعلي يا منال 

    منال: قلبي دعيلك بكل حب تقوم وترجع لقلبي ولحياتي يا سندي بعد ربنا 

    عمتي وهي بتزقني  :اوعي بقة خليهم بعملة شغلهم بركة كدة علي نفس الواد خلية يختي يخد نفسة 

    منال بابتسامة حزينة لمحمد : هكلم الدكتور وارجع 

    وخرجة لقيت الكل بيبص نحيتي  بنظرة اتهام معادة بابا وشهاب وسلمي مرات اخوية 

    (بس اتهام لية مش عرفة )

    سارة  بمكر كانت قعده جنب وفاء :نحستي الراجل  شفت يا عمر اخوك كان وردة  وهي جابت أجلة احمد ربنا بقة اني ربنا انقذك من نحسها

    وفاء بصتلي  بحتقار 

    ( علي فكرة  هو دة الاحتقار اللي قصيدة البصة دي المفروض من اختي هي وفاء كبيرة عني بس كنا اخوات في الحظة دي متخيلتش اني وفاء تعمل معاية كدة ولا تبصلي كدة  )

    ماما :طول عمرها كدة وش فقر مفيش فرحة بتكمل معها 

    فريد  بحقد :عرفت لية محبش اتعامل معها عشان متنحسنيش 

    رحاب بمكر  :بومة يا ساتر مفيش مرة تيجي عندي الا وحاجة بتتكسر يا تتقطع 

    سالم  :عيب يا جماعة كدة وبس عشان متسمعكمش 

    بصيت لبابا وشهاب وسلمي  وبحزن : الحمدالله هيعمل العملية ادعولة عشان انا من غيرة اموت ولو  مامتش اضيع او اتجنن 

    بابا طبطب علبة  :اجمدى انتي قدها وربنا هيعديها

    شهاب حضني  :انشاء الله يقوم بسلامة ربنا كبير صلي و ادعي.

    سلمي :منال لزم تغيري هدومك 

    منال :اطمن علية الاول وقلبي يرتاح  يا سلمي وكل حاجة تتحل 

    عمتي خرجة بغضب  :كتر خيركم يا جماعة محمد قال مش عاوز حد موجود غيري انا واخواتة روح يا محسن عشان صحتك وخد ولدك ومراتك وبنتك معاك ولم محمد يخرج بالسلامة يقعد معاك قعدة كدة ويشوف يرضيك انت وبنتك اية 

    محسن بزعل  : كتر خيرك يا اختي انا كنت ماشي مكنش لية لزمة تقولي كدة  وقولي لابنك خالك مش عاوز حاجة منك لا هو ولا بنتة وبعدين  يا منال اي قعدة هتتعمل لزم تكون في وجود محمد واي كلام يتقال لزم اسمعة من محمد 

    عمتي  بتوتر :متزعلش يا خوية  انا خايفة عليك لتتعب ومحمد قال كدة عرفيهم اني لم اخرج هقعد معهم كفاية نحس وفقر بقة 

    بابا بزعل وهو فهم عمتي قصدها اية   : لا ياختي مفيش زعل ولا حاجة بس مكنش العشم اني اختي الصغيرة تطاردني   يلا يا منال نمشي ولم ابن عمتك يخرج نبجي نشوفة 

    منال  :مقدرش يا بابا امشي جوزي عوزني  لزم  اخد اذن جوزي الاول قبل ما اعمل اي حاحة 

    عمتي  بغضب : جوزك دي فيها كلام تاني  هو قال امشي مش عوزك 

    منال  بتحدي:اسفة لم هو يقولها انا همشي 

    سبتهم ورحت للدكتور :دكتور لو سمحت صرحني بحالة  محمد 

    الدكتور :بصي مش عوزك تخافي حالت  جوزك في جراح كبير بيزور مصر الايام دة  هو متخصص في الحالت دة وكان عاوز الحالات الحرجة اللي زي جوزك وانا كلمتة وهو وافق أنة يعملها وانشاء الله بكرة جي يشوف جوزك  وانشاء الله هيكون كويس  متقلقيش 

    منال :يا رب متعرفيش هو عندي اية لو ممكن طلب انا عوزة اكون المرافق معها ممكن 

    الدكتور. :اكيد طبعا احنا بتشوف اللي المريض عوزة ونعملة وانتي مراتة يعني لزم تكون معها فأكيد  هتكوني المرافق 

    منال :شكرا يا دكتور 

    خرجة ورحت لمحمد :حبيبي عمال اية 

    محمد  بتعب : الحمدالله بس انتي مش كنتي مشية وقلتي كدة  انك تعبانة وهتروحي 

    منال  وانا فهمى مين قال كدة :لا انا مش همشي من هنا غير وانت معاية انا ممكن امشي لو انت عاوز  كدة  

    محمد  بتعب :انا عاوز حاجات كتير اوي بس مش وقتة بس انتي لزم تروحي عشان تغيري هدومك دي 

    منال :مودى  بس بقة انت علي طول سافل كدة وبعدين انا مش همشي من هنا غير وانت معاية وان كان علي الفستان انا مش هغيرة غير وانت موجود 

    محمد: شوفتي مين فينا السافل دلوقتي 

    منال: والله  البركة في الاستاذ اللي علمني وخلني بجحة معها 

    محمد: ههههه الله  مش انتي اللي كنتي بتتكسفي من اي حاجة فكان لزم اتصرف واعلمك من جديد يا روحي يلا روحي غيري ورجعي بسرعة 

    منال بعند : وانا مش هسيبك وانت اللي هتقلعني الفستان زي ما قولت ولا نسيت 

    محمد: تؤ منستش خلص يا بنت محسن شلتب برقع الحي 

    منال: معك انت وبس مش انت علمتني كدة 

    محمد: حبيبي اللي بتعلم بسرعة

    منال:طبعا لزم اتعلم منك كل حاحة مش انت حبيبي وسندي واماني وانا لزم اسعدك 

    محمد: سعادتي بوجودك جنبي 

    منال: بدل سعادك بوجودي جنبك 

     يبقة تبطل تترقني علي فكرة انا طلبت اني اكون المرافق معاك ولا انت عاوز حد تاني 

    محمد : احلي مرافق في الدنيا مفيش حد غيرك هيكون معاية  اسف هتعبك معاية ياروحي

    منال  بحب :تعبك راحة بس تقوم بسلامة يا روح قلبي

    عمتي دخلت وكنت مديقة مني جدا انا وسعت ليها وهي قعدة جنب محمد 

    عمتي :سلمتك يا ضي عين عين وصبتك ربنا يبعد عنك انحس والفقر  

    وطلعة عين زرقة من شنطتها وحطتها علي السرير كان نفسي تكون كبير عشان العين والنحس ينفك منك وراحة بصة نحيتي 

    انا دموعي ظهرة في عين محمد كان باصص لية :نحس اية يا امي انا مريض من سنة ومحدش كان عارف كنت مخبي ولم منال عرفة كانت عوزة تقول بس انا خلفتها علي المصحف  متقولش لحد وهي اللي كانت بتجري معاية علي  الدكاترة وهي اللي جابت الدكتور دة دي دكتور كبير استشاري  يا امي 

    عمتي بغضب  :يعني كانت عرفة باللي عندك انا  سمعت الدكتور وهو بيقول انتي مخدتش قرار عشان العملية يعني هي اللي أخرى العملية  

    محمد بتعب  :ابدا يا امي انا اللي كنت ماخر العملية وكنت مش عاوز اعملها ولا اخد كيماوي وهي اللي كانت بصر علية وانا كنت رافض 

    عمتي :بردة كنت ممكن تقول مكنتش حلتك كانت هتوصل لكدة هنقول اية بقة مهي الستات اقدام 

    محمد بصلي بترجي اني مزعلش وانا ردة  علية بابتسامة حب 

    الكل روح وانا وعمتي قعدين ومحمد خد مخدر ونام  وطبعا عمتي مبطلتش تقول كلام عن الحسد والستواللي وشها وحش 

    عمتي : يا ضنيي يا ابني كنت وردة مفتحة الله يجازي اللي كان السبب كنت قاعد  معرفش اية اللي خلاك يقول يا جواز صح صدق من قال الجواز اقدام 

    كنت بسمع ونفس اصوت في وشها وقول حرام عليك ابنك مريض من فطرة  بس دي عمتي مينفعش سكت عشان خاطر محمد ميتعبش عمتي نامت علي الكرسي وأنا فضلت صحية  اصلي  وادعي ربنا انة يخف

     نور أصبح طلع وانا بدعي ربنا يقومك بسلامة يا سندي واماني   وعلي الساعة  ٨ الدكاترة جم وكشفو علي محمد  

    الدكتور الأجنبي  كان اسمة كيان :هذه حالة لست بخطيرة ولا يوجد  مخاطر في العملية 

    انا كنت فهمها وردة علية 

    منال  بعياط :ارجوك تساعد زوجي انة املي الوحيد في البقاء والعيش  انا مستحيل اني اعيش من غيرة 

    الدكتور بصلي فضل ساكت  كان شاف حد غالي علية 

    :الدكتور  كيان اتكلم بحنية: انتي زوجتة اني اريكي بفستان الزفاف صغيرتي 

    منال  بعياط :نعم امس كانت حفلة الزفاف ارجوك ساعندي 

    الدكتور :حسنا سوف افعل كل ما بوسعي من اجلك عزيزتي  لا تبكي صغيرتي سوف يكون بخير انا معك لا تخافي يا بجوارك حبيبتي 

    منال بعياط  :ارجوك انا في حاجة إلى زوجي هو كل ما لي في الحياة ارجوك افعل كل ما في وسعك من اجلة 

    الدكتور :لا تقلقي صغيرتى الجميلة  انتي مسلمة صحيح  

    منال :نعم أنا مسلمة  

    الدكتور :حسنا الجئي الي الله بدعاء وهو علية الإجابة 

    منال :انت مسلم  أليس كذالك 

    الدكتور :نعم اني مصري في الأصل لكن عشت في الخارج ولم ازور مصر سوي هذة الايام أبي مسلم امي مسيحية 

    ومشي وسبني بسرعة غريبة بس انا شفت في عينة دموع  دخلت لمحمد بابتسامة  :صباح الخير وحشتني اوي 

    محمد :صباح الفل علي احلي عيون  انتي اللي وحشتني اوى 

    منال :انت اكتر الدكتور بشرني انك هتكون كويس انشاء الله واني حلتك مش خطيرة 

    محمد :انشاء الله  قال اية 

    منال :قال عملية بسيطة وانشاء الله هتنجح وتقوم بسلامة ونعمل شهر عسل طويل اوى انا مش هتنزل عن شهر عسل مش كام يوم 

    محمد : انشاء الله اعملك احلي شهر عسل لاخلي عروسة شفتها عيني متقربي اصبح عليك 

    منال: طب ما انت قولت صباح الخير 

    محمدز: لا يا قلبي في صباح تاني هعلمهولك بس بعدين 

    منال: لا يا شاطر مفيش صباح وحصص تعليم غير بعد شهر العسل 

    محمد  بحب :احل شهر عسل لاحلي عروسة في الكون  سمحني كسرة فرحتك معرفتش اكمل الفرحة للآخر  كان في حاجات كتير لسة هعملها انا وصحابي 

    منال وانا بنام على صدر محمد : ولا يهمك فرحتي انت فرحتي لم تخف وتقوم بسلامة  تصدق انت فرحاتين انت الفرحة اللي عمري ما هعرف افرح زيها ابدا كفاية علية حبك كفاية علية اني كنت حسة اني ملكة والرعية حوليها ملكة وجنبها ملك والفرحة التانية لم تخف وتقوم بالسلامة 

    محمد بفرحة لف ايدة حولية .:وحياتك عندي لعوضك عن كل دة بشهر عسل يا عسل انت  انا كنت عامل حسابي اني بعد الفرح نطلع يومين اسكندرية بس اللي حصل بقة 

    منال وانا بخضنة واي  :ولا يهمك المهم صحتك بدنيا وتقوم كدة ونكمل حياتنا سوي عوزة اجيب محمد صغير بس يكون شبهك كدة هادي مع الناس شقي مع حبة عمرة  

    محمد بحب  :طب بمناسبة الشقاوة ما تيجي نتشاقة حبة

    منال  بدلع :تؤ اتكسف 

    محمد بحب .:كسوف اية بس يابت دي انا مودى العشق 

    منال بكسوف : بمنسبة العشق كنت عمل مفاجاء ليك 

    محمد :اية قولي 

    منال بكسوف  :مش هقول هتشوف

    محمد.:متبقيش رخمة بقة قولي 

    منال : اصل دي مش بتتقال دي بتتشاف(محمد استغرب ) فين منال الاقلب 

    محمد.بستغراب :هنا وحط ايدة علي قلبة علي عرش قلبي 

    منال: وانت محمد. العشق ومسكت ايدة وحطتها علي قلبي  انت بقة مش احسن مني انا رسمت اسمك في نفس المكان  محمد العشق بالتركي 

    محمد بتكشيرة وشال ايدة من علي قلبي وشدني من دراعي وبعضب : رسمتها فين وعند مين 

    منال بخوف  : في البيت  وعند  سلمي مرات شهاب اختها بترسم كل حاجة وخدة كرسات في الوشم وحبة تنقطني (نقتة يعني تعمل جميل معها) بمناسبة فرحي وكانت جية ترسم حنة بس انا طلبت انها توشم اسمك علي صدري زيك كنت فكرة انك هتفرح بس طلعت غلطانة انا اسفة 

    محمد شدني لخضنة  :حبيبتي مش قصدي بس غيرة عليكي افتكرتك رحتي لراجل يرسم 

    منال :وهو ممكن اعمل كدة يعني ممكن راجل غريب يشوف جسمي هو انا كدة في نظرك  

    محمد :لا طبعا عارف متعمليش كدة طب خلص متزعليش بقة طب عاوز اشوف اسمي علي صدرك ولا بلاش تعالي نتشاقة حبة  الاول 

         منال: لا انا زعلانة منك 

    محمد: طب ينفع تزعلي مني وانا عيان 

    منال: لا مينفعش بعد. ما تخف هزعل منك 

    محمد.: طب عوز اشف اسمي ومكان فين يمكن نغير المكان 

    ولسة هفرج محمد 

    مرة وحدة عمتي كانت سمعة كل دة و كانت. وقفة علي الباب ودخلت بعنف لم لقة محمد خلص مقرب وهيبوسني 

    عمتي بغضب  :شهر عسل اية وزفت  اية وشم اية  يا اختي يقوم بسلامة لاول ولا انتي  مش بتفكير غير في نفسك 

    محمد بقلة حيلة  غيظ .:يا امي دي كلام هو الكلام علية جمرك ومفيش وشم ولا حاجة وبعدين هو يعني اية وشم  

    منال  بإحراج : انا  هاجب اكل عشان تفطر بس  هسال الدكتور الاول عشان في تحاليل لزم هتتاخد منك 

    عمتي بتريقة  :قال يعني خايفة علية بلا هم كنتي قولتي من الاول يا اختي مكنش دة بقة حلاوة بلا قرف قل شهر عسل قال بلا نحس  

    محمد  بديق وبيجز علي سنانة  :يا امي انا اللي كنت رافض  العلاج وهي اللي سعادتني كفاية ظلم بقة حرام عليكي خافي يحصل كدة في وفاء   

    عمتي : لية وهي وفاء نحس اعمل حسابك بعد العملية لينا كلام تاني يا ابني البت دي نحس فقر  فاكر لم كانت مخطوبة لعمر كان الرزق قليل في ايد اخوك دي حتي امها بتقول عليها كدة وأخوها كمان هو انا جيبة حاجة من عندي 

    محمد بزعل :  يا امي منال مكنتش السبب في قلة رزق عمر ابنك هو اللي كان بيلعب مش بتاع شغل يا شيخة دة انا جيت وقولت دي لعبي مش بتاع شغل ولا نسيتي  

    عمتي بعند :بردة كانت نحس علية وعليك انت كمان 

     محمد بغيظ من أمة  :تعرفي يا امي بكرة تندمي علي كل اللي بتعملية في منال دي بنت اخوكي يعني بنتك وانتي اكتر وحدة عرفها اللي يشوف كدة يقول انك متعرفهاش وأنها وحدة غريبة عنك  

    كل دة وانا سمعة ومش بتكلم وكتمة في نفسي  

    صعبة علية نفسي اوى معقول عمتي دي كانت بتحبني اوي ولا هو مكنش حب  دخلت الحمام وسبت دموعي تنزل لاني مش بقدر اعيط قدام محمد. بيزعل مني وانا مبقتش اقدر  ازعلة لقيت اللي وقفة وراي كانت سارة 

    سارة بشماتة :قولتلك مش هسيبك هدمرك واهو كل حاجة ماشية زي ما انا مخططة

    منال :انا نفسي اعرف انتي بتكرهني  لية كدة انا من ساعة ما عرفتك وانا بتعامل معاكي كوبس لية الكرة  

    سارة  بكرة :تعرفي انا مكنتش  بكرهك بس عشان عمر  كرهتك كنت ممكن اعمل اكتر من كدة وكان  لزم اعمل كدة فيكي بس دلوقتي انا مش بكرهك لا انا نفسي تختفي من حياتي تعرفي لية عشان عمرة بيحبك اكتر من نفسة حتي محمد مش بيحبك لا دي بيعسقك فيكي ايو زيادة عن اي بنت نفسي اعرف  

    منال بستغراب  : فية القناعة والطيبة ورضي بالمقسوم اللي مش فيكي 

    سارة بخقد: بردة بكرهك. ومش هيسلك غير وانت مجنونة يام قتل نفسك 

    منال: طب لية ما انا سبت عمر ومش بفكر فيه 

    سارة بحقد  : سبتية  ايوة بس هو لا  مسبكيش ايوة  انا بكرهك تعرفي لية عشان عمر لحد دلوقتي بيحبك بيموت فيكي دي في لحظات الحب اللي بنا  بيقول اسمك بينادي عليكي حتي يوم فرحي اليوم اللي كل بنت بتحلم بية عمر  نده عليكي قال بحبك اوي يا منال انا بكرهك يا منال بكرهك ومش هسيبك غير وانتي مدمرة وبتشحتي وبتزلي زي ماكنت بازل في الشغل ايوة لزم يكون دة مصيرم انا سمعت عنر وهو بيعترف لمحمد وللكل بحبك  

    منال  بستغراب  :ربنا شفيكي  يا سارة اسمعني انا بحب محمد وخلص عمر مش اكتر من اخ جوزي وابن عمتي عوزة تصدقي صدقي مش عوزة برحتك 

    سارة بحقد: حتي محمد خطفتية من ايد اختي هالة بس وعد مني هطلقك منة بفضيحة اكبر 

    منال: غبية محمد عمرة ما هبصدق حاحة فية لتنة وبساطة بيعشقني 

    سارة: بكرة نشوف يا منال 

    سبتها ومشيت وانا خايفة منها جدا معرفش اية كمية الخقد دي ولية بفية بدعي ربنا يبعدها عننا انا ومحمد  

    اليوم عدة وانا لسة  بفستان الفرح ماما جتة هي وشهاب والكل جم كان قعدين برة الآوضة وسارة قعدة جنب عمتي وبتصلي بغل 

    شهاب حضني:حبيبتي هو عامل اية وانتي اخبار اية  

    منال  بحزن : الحمدالله ادعليها يا شهاب محمد ميستهلش كل دة 

    سارة  بكرة :فعلا غلبان وانحس صابة معلش يا حماتي نصيبة بقة وهو المثل بيقول حاسب قبل ما تناسب 

    عمتي  بغضب :هنقول اية  النصيب قطة سودة.ودخلة بيتي ربنا يكفينا شر السواد 

    شهاب بدهشة  :هو في اية يا عمتي مالك 

    عمتي  بغضب : هيكون مالي يا ابن اخوية ابن. واتنحس يوم  فرحة  هيكون مالي يعني عين وصابت كان قمر بدر منور وهو راكب الحصان العين والنحس جابة الأرض دخلت برجلها الشمال استر يا رب 

    ماما بصة عليةوقالت :ياعيني عليك يا محمد متستهلش كدة   مهو المثل بيقول حاسب قبل ما تناسب 

    كنت بسمع كلام امي وانا مزهولة معقول دي امي وكلام ماما نزل علية زي المائة المغلية حرقة قلبي واااااة من حرقة الاقلب كنت عرفة أنها قاسية بس كدة لا دي مش قساوة لا دي كدة كره  كملت ماما وقالت وانتي يا منال مش هتغيري الفستان دة كفاية نحس وفقر علي الراجل  بقة 

    شهاب  بزعيق :ماما لية كدة 

    منال بزهول و بحزن شديد  :سيبها يا شهاب تعرفي يا امي طول عمري بشوف في عينك كرة لية طب لية معرفش دي  انا بنتك كنت بكدب نفسي بس انهاردة اتاكدة من شعوري انة صح لية طيب هو انا مش بنتك لية كل دة  حرام عليكي زنبي اية اني جدي مات في يوم ما اتولدة لية بتخمليني ذنب مش ذنبي 

    وجيت اخش لقيت اللي شدني من ايدى وقالت 

    وفاء بغل  :اية يا منال مش كفاية كدة نحس عمر وربنا انقذة منك  ومن نحسك  ومحمد صابة  النحس كنت بكدب سارة بس صدقتها لم شفت حال اخوية غوري بقة ربنا يكفينا شرك  ويبعد نحسك عننا وعن اخواتي 

    منال  بزهول  : انا يا وفاء  نحس انا كنت نحسة عمر ونحست محمد  عمتا  انا هنا مش عشانك ولا عشان حد فيكم انا هنا عشان جوزي 

    شهاب  بزعيق :اية دة في اية مالك يا وفاء وانتي يا عمتي لية كدة بتعملة لية كدة 

    منال بحزن ووجع  :سبهم يا شهاب محمد هو المهم عندي ربنا يقومك بسلامة يا سندي  

    ودخلت لمحمد كان اللي واخد. مخدر نايم 

    منال  لنفسها  بدموع :نوم الهنا ياحبيبي   قوم الكل بيكل فيه يا سندي من غيرك الكل الدنيا ملهاش لزمة مسكت ايدة ونامة عليها وبوستها دموعي نزلة عاي ايدة 

    محمد.فاق علي دموعي نزلة علي ايدى :مالك مش قولت لو عيطي هزعل منك 

    منال  بدموع حضنة ايدة في صدري  :انا عوزاك جنبي اوع تسبني يا عمري انا  حبيتك يا محمد وخائفة عليك اوي اوع تسبني 

    محمد بخضة :تعالي في حضني لية كدة لية دموع  دي  انا كويس  متخافيش علية مش الدكتور قال كدة  

    منال وانا في حضنة :بحبك اوي تعرف بحس بالأمان معاك بحس انك سندي وضهري اسفة اني محستش بيك وكنت عمية اسفة علي وجع السنين اللي حسيتة  وانا معرفش انك بتحبني اسفة علي كل حاجة  اسفة 

    وفضلت ابوس في صدرة حقك علية سمحني  انا كنت غبية 

    محمد بستغراب  : اسمحك علي اية وانتي  بتعيطي لية الدكتور قال حاجة مفيش امل اني اخف صح 

    منال مسحت دموعي :لا والله ابدا الدكتور بشرني أنها عملية بسيطة  انا بس قعدة مع نفسي وعدة لاحظتي  معاك وعرفت انك بتحبني ازاي وازاي انا كنت غبية ومش شيفاك ولا شيف حبك لية  شفت انك راجل وسيد الرجالة شفت انك رجالي وسندي  شفت اني في وجودك محدش يعرف يدوس علي طرفي  وشفت انك اماني احضني اوي  خلني في حضنك متسبنيش  اوع تسبني

    محمد حضني وانا في حضنة فضلت ابوس في ايدى   وارفع راسي وابوس خدة 

    محمد بهزار  :صدقي كدة عيب اوي عمالة تبوسي فيه وفي خدي طب مفيش حاجة تاني تبوسيها يا بت دي انا علمتك كل حاجة كدة هنعيد الدروس من جديد  

    منال  :محمد بطل بقة 

    محمد :وربنا ما يحصل دي يبقى عيب في حقي طب يرديكي حد يجيب الحق علي جوزك ويقول مدرس فاشل 

    منال : والله.. بطل احنا في المستشفي حد يخش علينا 

    محمد :ابدا والله ما يحصل  انتي اللي جيتي برجلك وبعدين طلعتي فاشلة ولزم دروس تقوية  تعالي بس  نبتظي الدرس الاول 

    وفعلا باسني ومقدرش اقول فضلنا كدة قد اية بس فصلني 

    الدكتور اللي كان وقف علي الباب ولم شاف المنظر دة  عمل نفسة  أنة بيسال علي مريض تاني  عشان محدش من المساعدين يخش علينا الدكتور  دخل  علينا من الأول انا في حضن محمد وبيبوسني  

    الدكتور  : احم احم مساء الخير كيف حالك واضح اني جاء في وقت غير مناسب 

    منال  بإحراج : لالالا لا عليك أنهى فقط مجرد حضن لكسب  للقوة   من زوجي وحب عمري  انها طاقكي وعندما تنفذ لابد من أخذ شحنة  منة للستمرار   متي العملية 

    الدكتور :  لا عليكي صغيرتي كل انسان لابد من تجديد طاقتة  ام العملية خلال هذا الأسبوع لا تقلقي صغيرتى ولم البكاء  هل لم تكتمل مستوي  الطاقة عندك 

    منال  وانا  خض ايد  محمد  وبابوسها  وهو مش عاوز يسبني  وباخراج: لا لا  

    دكتور  بص لمحمد اللي ماسك في ايدي وشدها لية :كل هذا الحب لهذا الرجل  انت محظوظ يا رجال بحب هذه الحسناء 

    منال  بحب :نعم هو فارس الاحلام  بلا انا المحظوظة بية وبحبة  دكتور ارجوك لا تتخلى عنة أنة قلبي أتوسل إليك لا تترك زوجي 

    دكتور :انشاء الله سوف ابزل قصار جهدي لا تقلقي وكف بكاء أنة في حاجة اليكي والي حبك صغيرتي  

    منال :شكرا ليك مش الدكتور وانا كنت مستغربة هو لية ديما بيقول صغيرتي  وقعدة اقول لمحمد  اللي حصل والكلم اللي قال الدكتور لمحمد 

    محمد  بغيرة :وهو مالة  

    منال :الراجل مقلش حاجة الموضوع دة عندهم عادي يعني لم يخش يلقي واحد بيبوس وحدة  عادي مش بيتكلم وممكن يعتزر ويخرج عادي 

    محمد  بغيرة :بس احنا مش عندهم المفروض كان يخبط قبل ما يخش 


    منال : قال يعني لو كان خبط كنت هتسمع وبعدين اللى حصل خير 


    محمد.: فعلا والله  ما كنت هسمع اي حاجة بس انتي مش وخدة بالك من حاجة 

    منال :لا في حاجة 

    محمد :ماما مدخلتش علينا هي فين 

    منال :صح دي حط كاميرات هنا اول ما تشفنا  مع بعض تخش جري 

    محمد :🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 امي  المفتش كرومبو

    منال :اة لو سمعتك ممكن تعلقك من حوجبك 

    محمد :🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 بجد انت مسخرة 

    الكل كان قعد برة وسامع الضحك من محمد انا خرجت اجيب حاجة ولقيت الكل بيبص لية كان عملة حاجة . غلط  مبرقيم انا دخلت تاني جري 

    منال :الحق يا مودي الكل اتحول لاصنام برة 

    محمد :🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣يخربيت عقلك يا مو هموت من اضحك

      كنت مبسوطة اني محمد فرحان ومبسوط  

    وعد يوم وكل يوم  كنت اسمع كلام يسم البدن مرة من ماما مرة من عمتي مرة من سارة ورحاب حتي وفاء  ما وفاء كلمة توديها وكلمة تجبها  ملهاش راي 

    قبل يوم العملية رحاب كلمتة سارة 

    رحاب: خفي العب حبة علي منال سارة 

    سارة: لية ظي حماتي خلص بقة مصدقة انها نحس 

    رحاب: بردة خفي لان لو محمد خد خبر ممكن كل حاجة تبوظ فهدي بقة لحد ما يخش العملية 

    سارة: ماشي بس خلي بالك وفاء 

    رحاب بمقطعة: وفاء مين دة اللي كلمة تجبها وكلمة توديها الخوف من فادي وكويس انة الايام دي مختفي وبيخلص ورق نقلة 

    سارة: عندك حق فادي بيحب منال اوي بقول اية اية رايك نشكك مرات فادي في منال 

    رحاب: حلو دة بس اصبري خبة نخلص الاول من موضوع طلق منال ومحمد وبعدين ندخل علي فادي 

    سارة:ماشي 

    كل دة وعمر كان واقف برة وسامع  

    في يوم العملية 

    محمد ماسك ايدي   وشدني علية وحضني الكل كان وقف 

    محمد وانا في حضنة : معلش ممكن الكل برة عوز مراتي لوحدها 

    الكل خرج معادة عمتي فضلت وقفة 

    محمد.:اسف يا امي انا عاوز منال مراتي ممكن 

    عمتي بغيظ  :,ودة وقتة 

    محمد.:امي لو سمحتي 

    عمتي خرجة ومحمد شدني لحضنة تاني 

    محمد :اسمعني كويس مش عاوزك تقطعتي منال عوزك تكوني راجل  عاوز افوق علي وشك  وغمض عيني علي وشك ممكن  دي حاجة لو 

    منال :,لا متقولش لو هتقوم وتخف باذن الله وهغرقك في حبي 

    محمد :اسمعني لو سمحتي  لو حصللي  حاجة اتجوزي بعدي وعيشي حياتك اوعدني

    منال :استحالة راجل غيرك يخش حياتي  لو لمسني الموت عندي ارحم من اني راجل غربك يدخل حياتي  انا هعيش منال محمد رضوان وهموت منال محمد رضوان

    محمد :ارجوكي اسمعي يا منال   لو مت روحي شقتان اطلعي اوضة النوم بتعتنا.خش الحمام المراية الطويلة اللي في العمود  دوسي عليها دستين من فوق هتتفتح هتلقي خزنة رقم السري عيد ميلادك افتحيها هتلاقي ٣اظرف الظرف الكبير لكي الصغير لعمر والوسط  ادية لفادي هو هيتصرف الشقة والعربية والورشة وحسابي في البنك باسمك انتي وكمان في وديعة في البنك باسمك اللي في الخزنة بتاعك حاجاتك انا كنت شريها ليكي كل علبة في الخزنة ملكك انتي دي هداية اعياد ميلادك   اللي كنت يحتفل بية لوحدي كنت بشتري هدية واتكسف اقدمها  وفي صندوق الدهب بتاعك اللي اتباع زمان انا كنت اشتريتة  موه مينفعش دهبك حد غيرك يلبسة عوزك قوية مرات محمد رضوان و عقلة مش عاوز حاجة تأثر فيكي واخر حاجة اترحمي علية ولم تتجوزي وتخلفي لو افتكرني سمي ابنك علي اسمي اخر طلب عوزك معاية في العملية لحد ما اغمض عيني اللي قولتة في الاول يتعمل لم اموت غير كدة خلي كل حاجة زي ما هي فهماني 

    كنت بعيط من كلامة 

    منال   بعياط :لية كدة انا مش عوزة حاجة  انا عوزاك انت وبس اسفة مفيش حاجة من اللي قولت عليها هتتعمل واول ما تقوم بسلامة هتناول عن كل حاجة ليك تاني  ومتقلش كدة انت هتعمل العملية وهتخف قولةيا رل  بس حاضر هطلب من الدكتور اني اكون معاك  

    الدكتور دخل :كيف حالك ليسي كل مرة شحن طاقة  صغيرتي

    منال بدموع  :بيسال عمل اية 

    محمد : الحمدالله 

    الدكتور :تحبي  أن تكوني معنا في العملية منال 

    محمد :بيقول اية 

    منال :بيسال اني اكون معاك في العملية 

    محمد : ايوة لزم انا عوزها معاية لو سمحت 

    منال بحزن  :أنة ياكد بنعم  دكتور كيان 

    كيان  :,لم الحزن صغيرتي 

    منال المرة دي اتكلمت عربي مش مهم عند الدكتور يفهم :عشان روحي في خطر روحي عوزة تسبني لوحدي وسطهم عوز يتخل عني بوصية اني اتجوز.لو مات  أنة مش عوزه حاجة انا عوزاك انت  ولفيت لمحمد ورميت نفسي في حضنة انت مش بتحبني لو بتحبني متقولش كل اللي قولتة انا عوزاك جنبي اوع تسبني  

    محمد بحب : والله بحبك ومش عاوز غيرك بس دي تامين ليكي من اللي حوليك خلص انسي اي حاجة قولتها اضحكي عوز اشوف ضحكتك 

    انا ابتسمت لمحمد والدكتور ابتسم للحب الغريب دة بس كانت ابتسامة حزينة  

    الدكتور بعربي مكسر  :زوجة تحبك بشدة اتعلم أنها لا تنام من أجل راحتك لا تحزنها مرة اخري  

    محمد :طبعا دي عشقي الوحيد 

    الدكتور :هيا بنا سوف انتظرك  في غرفة العمليات لا تقلقي منال سوف افعل كل ما في وسعي 

    محمد مسك ايدي :منال اوعي تسبني  خليكي جنبي 

    منال حضنت ايدة  : حاضر  محمد استودعك الله الذي لا تضيع ودائعه في امان الله وحفظه ورعايته لا اله الا الله 

    محمد :محمد رسول الله اشوفك لم افوق قربي مني  

    منال قرب لية وهو خدني في حضنة وباس راس وباسني   هتوحشتي 

    انا دخلت في حضنة وفصلت ابوس فية.وفي كل حتة في وشة  زي المجنونة كان بشبع منة 

    منال :بعشقك يا مودي  انت اللي  هتوحشني  هستناك ارجعلي اوع تسبني 

    دخل محمد العمليات وانا كنت معها لحد ما خد البنج ونام خرجت 

    عمتي شفتني خارجة وبعيط  :مات موتي بنحسك موتية منك لله يا بعيدة

    منال  بجدية :بسسس محدش يجيب سيرة الموت هنا ادعولة  ودخلت الآوضة وقعدة اصلي وصلي معرفش صليت قد اية بس سمعت حد بيقول العملية خاصة معقول ٦ساعات في عملية سلمت وقمت جري علي الدكتور اللي كان لسة خارج 

    منال  :كيف حال زوجي 

    الدكتور بابتسامة :بخير لا تقلقي لكن احتمال أن  يفقد البصر  بس ليس ماكد 

    منال : ماذا لا انك تكدب 

    الدكتور :انا قولت احتمال ليس اكيد لكن سوف نعرف النتيجة بعد أن يفيق 

    منال :أنة بخير  اليس كذالك اريد  ان أرها ارجوك طمني 

    الدكتور : انة بخير صغيرتي لا تخافي 

    منال: اريد انة اوها 

    كنان

     ليس الان في الغد انها الان في الرعاية لمدة٢٤ ساعة  ادعي لها اني يكون توقعي خاطئ 

    عمتي :بيقول اية دة حد يتكلم بيرغي في اية 

    فادي :بيقول محمد كويس والعملية نجحة بس ممكن محمد يتعمي

    عمتي :يعني اية ابني هيتعمي مش هيشوف منك للة يابعيدة ابعدي بقة عننا  نحستنا دة

    وجيت علية وشدتني من هدوني وزقني وقعت علي الارض  شهاب كان موجود 

    شهاب :منال  لية كدة بس يا عمتي 

    عمتي :ابعدوها من هنا دي وش نحس عمت ابني شهاب عاوز تجي انت وابوك وامك   تعالي بس البت  دي لا امشي بقة أبعدها عننا  

    وفاء :متمشي  يا بردة ناقص اية تاني  كفاية فقر ونحس بقة   فضلت وفاء تزق فيه  وتشتمني  وتشدني من هدومي شهاب  شدني في حضنة 

    شهاب :يلا يا منال ولم يفوق نجي نشوفة 

    عمتي : لا انتي يا بت  اوعي اشوفك هنا تاني لو جتي مش هدخلك خليكي في بيت ابوكي ولم يفوق ورقتك  هتوصلك  وضربتني قلم علي وشي  غوري  من وشي بنحسك اعوز باللة من نحسك (قل اعوز باللة الفلق) من شرك يا نحس يا فقر يا بوز الفقر يا بمومة غوري  


    🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔


    تكملة الرواية من هناااااااا 

    لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

    بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

    متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

    الرواية كامله من هناااااااااا

    مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

    مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا




    تعليقات