رواية رحيل الهوارى الفصل الاول والثاني بقلم هايدى الصعيدى حصريه
رواية رحيل الهوارى الفصل الاول والثاني بقلم هايدى الصعيدى حصريه
الاول والثانى🤎
ف تمام السابعة صباحا تجلس الحجه راضيه في بهو السرايه تلتف الي ابنها : صباح الخيري ولدي تعاله حداي هنا افطور وتصيح بعلو صوتها بت ي ورد انتي ي بت ورد : ناعم يامه الحجه حضري الفطور عشان مراد بيه
مراد مفيش داعي يامه انا طالع اشوف امور الارض والشغل المتاخر
الحجة : لاه ي ولدي مفيش خروج غير لما تاكل لول يجلس مراد بوجه عابس تقترب منو الحجه
راضيه : مالك ي ولدي فيك ايه انا عارفاك وحفظك لما تكون ف
حاجه شغلاك
مراد مفيش حاچه یامه شوية مشاغل وانت عارفه الشغل هنا كلو علي انا هشام واستاذ رياض سارح ومروح وراه الحريم عشان كده اصريت علي حسن وعامر يكملو علامهم ويديرو شغلنا بحري
الحجه : ربنا يعينك ي ولدي ويخليك لاخواتك بعد ابوك المرحوم انت الي ربيتهم نسيت نفسك وهتميت ليهم غير الاراضي والمصانع والاسطابلات وشركتك بحري ربنا يعينك ي ولدي
مراد : علي الله يامه ع الله عجلي بالفطور هعمل كام تلفون وجاي
علي طلعت مراد برا السرايه نزلت نسمه هانم تتمختر : صباح الخيري حجه
الحجه راضيه : صباح الخير ما بدراي مفوجتيش ليه مع جوزك چهزتیلو هدمتو وحضرتي فطورو
نسمه نمت متاخر وبعدين لازمه الخدم ايه امال
الحجه : خدم ولدي شجيان عايز مرا تهتم بيه ودير بالها عليه
وانتي تجولي خدم تأففت نسمه ودارت عينيها بلا مباله مما اغضب
الحجه راضيه : وكماني مش عجبك هجول ايه ع رباية فاطنه
نسمه : ومالها رباية فاطنه امال مانا زي الفل وتاج ع راس الكل ولا انت ملجياش حاجه ترطي فيها ي مرت عمي
صدح صوت مراد عالي : نسسمه امي ليها احترمها وهيا هنا الكل ف الكل والي تجولو يتنفذ سمع ولا لاه اعتذريلها حالا
نسمه من غير نفسه وبتسمه صفره : حجك عليا ي مرات عمي مجصدش حاچه
جلسو وفطرو وذهب مراد لمشغلو ونسمه امسكت هاتفه ومن
صباح الله خير ورط مع امها الحربايه ت
ف بيت اخر وجو من الهدوء والراحه ي حلو صبح ي حلو طل ي
حلو صبح نهارنا فل
الام : اصحي ي بنت منك ليه ولا انت عرفين
رحيل : صباح الفل ي ماما
الام : صباحك عسل ي دكتورة يلا خودي شور وفوقي ويلا عشان تفطري قبل ما تنزلي حاضري ماما الام وتتخذ كاس ماء وتقذفو ع رقيه
رقيه : هيييييق بغرق بغرق وتستفيق ع ضحكات رحيل وممتها رقيه برضو كده ي ست ماما اه مهو انا مش الدلوعه رحيل عشان تصحيني براحه
الام : طب يلاي مقصوفة الرقبه قومي عشان تفطر و قبل
الجامعه تذهب الفتاتين يعملو روتينهم الصباحي رحيل بتلبس درس اسود هادي برسمه بسيطه فيروزي وشوذ اسود وطرحه فيروزي وشنطه سوده وحتط ملمع بسيط ومسكارا بس جمالها رباني وعطرها الهادي بريحة الفراولة وخرجت
رحيل : بابا فين ي ماما الام نزل من بدري ي حببتي ورامي لسه نايمه وتنادي ع رقيه عشان تفطر وتنزل هيا ورحيل ذهبت رحيل للجامعه وكان عندها عملي ف المستشفي راحت وكانت بتادي وجبتها ع اكمل وجه مع الطبيب المشرف عليها
ف مكان تانى ف القاهره يدخل السكرتير الى مكتب فخم استاذ عامر الحق استاذ حسن اتعور وهو بيشيك ع المكن ف المصنع يجري عامر واخوه فهد لقو حسن مجروح ف ايدو جرح عميق وبينزف جامد والعمال حوليه خدو بسرعه ع العربيه وطلعو ع اول مستشفي .
رحيل كانت وقفه ف الطوارئ هيا وزميله ليها وفجاءة الدنيا ادر بکت وجريو يشوف ف ايه واستقبلت رحيل حسن وهو ع وشك الاغماء وكان معاها الطبيب المشرف بسرعه ي رحيل ع الغرف العلاج الحقيني
رحيل بهدوء منفضلكم ابعدو خلاص احنا هنهتم بيه عامر بقلق : الحقي منفضلك ي دكتورة بعد اذنك نزف كتير رحيل : متقلقش حضرتك عن اذنكم
ودخلت غرفة العلاج خلف الدكتور و نضفت الجرح وخيطت ایدو وركبت محلول يعوض الدم وسبتو نايم وكل ده الدكتور
كان متابع الحاله
الدكتور بنبهار : برافو عليكي ي رحيل
رحيل شكرا ي دكتور ده تعلمات حضرتك وخرجت
استقبلها عامر: خيري دكتورة طمنينا
رحيل بهدوء : خير انشالله انا خيط الجرح وعلقتلو محلول والدكتور بيشيك عليه هو نايم دلوقتي تقدرو تدخلو لما
بعد سعتين رحيل راحت تشيك ع حسن خبطت ع الباب ودخلت رحيل : ازي حضرتك دلوقتي حسن شاف رحيل ونبهر بجمالها ورقتها كانت عامله زي الملايكه وبسمتها الي نورت
وشها
رحيل استغربت سكوت حسن ونظرتو ليها حسن انتبه : احم احم لا الحمد لله زين ي دكتورة الفضل يرجع ليكي
رحيل ابتسمت : ده شغلي ي استاذ عن اذنكم خرجت رحيل وحسن مسك قلبو وفهد وعامر كان مسكين ضحكتهم واول
منتبهم لهم
فهد الحق ابن عمك ي عامر داخ عشان الدكتور ضحكتلو
عامر بضحكه : بس ي فهد ياخي ده تلقيه تاثير البنج
حسن بصلهم بقرف : اتنيل بس منك ليه ده ضحكتها فتنه وانا دوبت فيها
فهد: لا متعشمش اخوك ميكرهش قد بنات البندر وجلعهم
متز نقش نفسك ف خانة اليك بدل ما مراد يقلب عليك وعلينا
حسن بشرود في رحيل وضحكتها وف كلام فهد وتحكمات مراد....
🤎🤎🤎🤎
ف سرايه حسين الهواري وصل مراد بعد المغرب وذهب لغرفتو ليخذء حمام بعد يوم شاق بين الحقول والمصانع وطبعا منساش يروح للخيل بتاعو ...
الحجه راضيه : جومي ي بتي شوفي جوزك وتبهي ليه شوية نسمه بتأفف: حاضر ي مرت عمي حاضر
الحجه يحضر لك الخير ويكتبلك الزرية الصالحه اجدعني شوي مع مراد عايزين نشوف خلفتكم
نسمه بملل : ربنا كريم ي حجه وقامت وهيا اصلا مش هممها خلفت ولا لا هيا كده مرتاحه ومتنغنغه ف عز مراد دخلت الغرفه لقت مراد خارج من الحمام ولافف منشفه صغيره وعضلت صدرو العريض وذراعيه وخصلاتو الفحميه المبتله منظر يجنني
مراد : توك ما افتكرتي اني ليكي راجل طلعيلي خلجاتي خليني انزل
نسمه وهيا تقترب : وانا ليا غيرك رجلي وسندي والي داير بالو عليا وشايف طلباتي وتضع يدها ع صدر مراد وتمررها حتي وصلت ليده اخذت المنشفه وجففت شعرو الحريري ... وهيا ف بالها انا لازم اخليك طوع ايدي ومشيفش غيري وخيرك كلو يكون ليا
شرد مراد ف كلام نسمه فهو لا يشعر من ناحيتها غير بالواجب وهذا بعد احساسو ان نسمه لا تكن له اي مشاعر ف هيا لا تطمع غير ف مالو ولا تهتم بهي ولا بقلبه ..... استفاق ع يد نسمه وهيا تبعد المنشفه وتقترب لتقبيلو ولكن قطعهم رنين الهاتف
مراد : ايوة ي عامر الاخبار ايه واخبار الشغل معاكم اااايه بتقول ااااااي حسن اتصااب انا هجيلكم حالا
عامر: مفيش داعي ي مراد حسن بخير وخيط الجرح واديني خرجين من المستشفي
مراد وانت لسه فاكر تعرفني دلوجتي
عامر : مانا ي مراد بتصل عليك من بدري تلفونك مجفول مراد انا لسه واصل وحاطه ع الشاحن فصل وانا راجع
عامر : ع العموم هو بخير ولو حبيت انا هخلي فهد يوصلو لحد عنديك ف السرايه عشانك تطمن عليه ويخدلو يومين اجازه يرتاح فيهم
مراد ماشي ي عامر طمني اول باول وانا هتبعكم وقفل معاه ع
خبط الباب .. مراد بصوت صارم : خير
ورد الست شهد تحت وشكلها جايبه اخبار مش زينه معاها
والحجه ضغطها ارتفاع
مراد يلبس بسرعه وينزل يشوف امو : خير يامه ف ايه ف ايه الحجه : اخوك ي مراد حسن منصاب
مراد متجلجيش يامه هو بخير لسه مطمن عليها وفهد هيجيبو بكره يرتاح ليه يومين ويلتف لشهد ... وانتي يشهد جلبها مناحه ليه خير اخوك زين مفيهش حاچه ويضمه لصدره
شهد : سمحني ي اخوي اول ما هاشم جالي معرفتش استنه وجيت ليكم طوالي
مراد حصل خير خليكي اتعشي معانه وانا هتصل بهاشم يجي نتعشو سواه وتروحي معاه
شهد : ربنا يخليك لينا ي خوي ويديمك سند ف حياتنا انا هروح العشا جاهز ف البيت وسبت سليم مع ندي وعمي هروح ليهم وبكره من الفجريه هاجي انشالله وبعدين ده البيت جمب السرايه لازج .. وتذهب تودع امها وهي تطمنها وتركتهم وذهبت
مراد بت ي ورد هاتي العشا للحجه يالاه عشان تاخد الدوا .. ايه يامه ايه ي ست الكل مفيش حاجه لده كلو ولا بس اكمن حسن
الدلوعه بتاعك .
الحجه : كلكم من غلاوت بعضی ولدی ده انتو الى فضلتو من ريحة المرحوم
عند نسمه بدل ما تنزل تطمن ع الحجه اتصلت بامها ونقلت لها الاخبار وكانت بجوارها زوجها عادل ورحمه مرات رياض ام نسمه فاطمه : وعملين ده كلوو عشان خدله حتت خربوش ف يدو اومال لو كانت اتجطعت
رحمه : بعد الشري مرت عمي ليه كده
عادل: ايه خايفه عليه ولد الكلب ده يكش يجيهم غاره كلهم ف ساعه وحده يختي .. ع دخلت رياض خير يابه ف ايه حكالو الي حصل
رياض: اسمله يختي يام جلب حنين غوري اخفي من وشي جاتك البله اخذت طفلتها رنا وذهبت لغرفتها اغلقت نسمه وقعدت تتصفح التلفون ولا ع بالها ...
عند رحيل كانت بتجهز شنطتها وهيا خرجه من المستشفي شافت حسن معاه ولاد عمو
رحيل ببتسامه : الف سلامه ي استاذ حسن وتاني مره خالي بالك من نفسك
حسن بتوهان : حاضر ي دكتورة .. حضرتك اسمك اليه رحيل : انا رحيل
حسن : عاشت الاسامي ي دكتورة وشكرا ع اهتمامك ولو عزتي اي حاجه انا هكون تحت امرك الشركه بتعتنا متوهش شركة....
رحيل : شكرا ليك ي استاذ حسن بعد اذنك
فهد: طب يلاي خوية يلا يحنين بدل مانت واجف تسبل ليها واحنا متمرمطين وراك من الصبح
عامر بضحكه : متخف عليها ي فهد مش كده ولد عمك وجع ع بوده
وصلت رحيل البيت واتعشت مع اهلها ودخلت غرفتها وخدت حمام يروق اعصبها بعد يوم طويل وهيا ع المخده افتكرت حسن وطرقتو معاها ضحكت وهزت دماغها وراحت نايمه
................
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملة من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق