رواية قصص الحب الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم منال كريم
رواية قصص الحب الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم منال كريم
عندما قال المأذون مقولته الشهيرة، بارك الله لكما وبارك عليكم وجمع بينكما في خير..
كان هذا آخر مسمار في نعش الصداقة، وانقلبت حياة الجميع رأسا على عقب.
ومن هذا اليوم يتغير كل شي الي الاسوء فا الاسوء..
انتهى الزفاف
الذي كانوا العروسين فيه روح بلا جسد...
في غرفة النوم
يجلس كل منهما على طرف السرير ويعطون ظهورهم لبعض
هي دموعها لا تنتهي
وهو ينظر إلى الفراغ الذي أمامها ولم يستوعب
ما حدث، كيف تم هذا الزواج؟!
في مكان آخر
تقف فى الشرفة بكل جمود
وتبعد خصلات شعرها إلى الخلف، وتنظر إلى الزينه المعلقه الخاص بالزفاف بكل غرور
وتذكر نفسها من هي؟
لا يجب أن تضعف، هي قوية ليست ضعيفة..
كانت تنهار من الداخل ومن الخارج مثل الجبل.
طال صمتها وتنظر بلا هدف ولا حركة ولكن قاطع هذا الصمت
صوت طلقات نار في الهواء
لم تتحمل الصمود أكثر فهذا دليل أن اكتمل زواجهما الان
وضعت أيدها الاثنين على أذنها حتي لا تسمع وتبكي وتصرخ بلا صوت...
و الان الماضي يطرق عقلها
منذ سنوات
في الصعيد
فى منزل محمد الالفي
تستيقظ شروق بانزعاج عندما يأتي شعاع الشمس علي عيونها
قامت بنشاط لتأخذ حمام وتصلي وتجهز وتنزل إلى الاسفل..
تجلس على السفرة
و تقول بابتسامه: صباح الخير
الجميع: صباح النور يا قمر.
حسن: جاهزة للامتحان.
شروق: أن شاء الله
حسين بأمر :دي اخر سنه ليكي
نظرت شروق بتعجب و قالت: لا طبعا أنا حلمي ادخل كلية الطب.
حسين بصوت عالى: الثانويه كويسه اوي البنت ملهاش غير بيت جوزها وكفايه دلع بقا.
شروق بعصبية: لكن ده مش دلع أنا نفسي أكون دكتورة.
قال حسن بعصبية: مفيش احترام لي، مش وقته يا شروق يلا علشان هاتاخري.
تغادر شروق المنزل وهو ليس بمنزل عادي بل يشبه القصر
شروق: في الثانوية عامة،
حلمها أن تكون طبيبة.
من عائلة ذو شأن عالي جدا فى الصعيد يمتلكون المال والسلطة والنفوذ.
توفت ام شروق عند الولاده إذا شروق لم تري امها..
أما ابوها توفي وعمرها عشر سنوات.
قام بتربيتها شقيقها حسن وحسين وزوجه حسن وحسين
حسن اكبر من شروق ١٥ سنة
وحسين ١٠ سنة
إذا كانت شروق با النسبه لهما ليس شقيقه بل ابنتهما
حسن دائما ينفذ كلام شروق
عكس حسين دائما قاسي معها.
أختلف حسن وحسين فى تربيته شروق لكن اتفقوا على حبهم لشروق.....
شروق عصبيه جدا مغروره متكبره ،لديها ثقه بنفسها عاليا جداً ،ليس فقط لأنهم أغنياء لكن هي ذو شخصيه الجميع يحبها يتمني القرب منها
ولكن أيضا إذا شعرت أن أحد يريد المساعده لا تتأخر....
تجلس شروق فى سيارتها الفاخرة
تقف السياره أمام منزل بسيط جدا
تخرج منها فتاة تصعد السياره مع شروق
شروق بعصبية: كل ده تأخير نتأخر على الامتحان
جميلة بابتسامه: لا أن شاء الله مش نتأخر
جميلة: صديقه شروق المقربه منذ المرحله الابتدائيه من أسره بسيط جدا.
تعيش مع ابوها وامها وأخوها وزوجة اخوها.
طيبه جدا جدا شخصيته ضعيفه جدا دائما شروق تدافع عنها أمام الجميع
وهذا حدث من معامله عائلتها لها وايضا قله المال
وهما فى السيارة
جميلة بخبث: مش ده جاسر
شروق بهدوء: ايوه
جميله: طيب ممكن نوصل معانا لأن المسافه بعيده
السواق: هو كل يوم يا انسه جميله
شروق: معلش يا عم محمد خلي يجي احنا رايحين نفس المكان
السواق: حاضر
جاسر وهو يصعد فى السياره، بجوار السائق :السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الجميع : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
جاسر:فى آخر سنه فى الثانوية العامه من أسره بسيط جدا ابوها يعمل فى الحقول وأمه تخدم فى البيوت ليس لديه اخوات يدرس ويجتهد حتي يصبح ذو شأن عالي
سريع الغضب مغرور رغم أنها لا يملك مال يظهر ل الجميع أنه أفضل من الجميع وأن المال ليس كل شي ويفتخر بعائلته دون خجل.
و حدث معه مثلما يحدث فى الافلام أحب بنت الأكابر شروق ولكن لم يعترف لها لأنه يعلم أن هذا لم يحدث ابدا.
ولكن الذي لم يعلمه أن شروق أيضا تعشقها ولكن فى صمت مثله، وتنتظر أن يعترف جاسر اولا الوحيده التي تعرف هي جميله وهي تطلب كل اليوم من شروق أن توصل جاسر معهما الى المدرسه حتي ظن السواق أن جميله تحب جاسر وهذا المطلوب حتي لا يعرف أن شروق هي من تحبه لان إذا السواق علم بهذا سوف يقول ل اخوات شروق وهذا سوف يكون مثل العاصفة..
بعد وقت
وصلوا إلى المدرسه
انتهت الامتحانات ومر وقت وظهرت النتجيه وبعد عذاب تم الموافقه من اسره شروق و جاسر وجميله أن يقدموا فى كليه الطب وأيضا فى جامعة القاهرة..
هذه كانت مهمه صعبة خصوصا بالنسبة لشروق و جميلة في إقناع عائلتهم...
في بداية عام جديد
يدخل جاسر وجميله وشروق الى جامعة القاهره با انبهار و حماس شديد ..
وهما يسيرون انصدمت جميلة مع فتاة
ولكن كانت الصدمه أن الفتاه لم تسأل ،ماذا حدث
بل رفعت أيده و صفعت جميله بدون تفكير..
جميله أغمضت عيونها بصدمة وخوف.
وقبل أن تصفع الفتاة جميلة كانت شروق أمسكت أيدها
طبعا جميلة وشروق و جاسر يتكلموا صعيدي.
شروق بعصبية:: بت انتي احمدي ربك أن ايدك مش لمستها، لان لو ده حصل كان يبقي اخر يوم في عمرك فاهمه يا بنتي
ضحكت الفتاة وكل اللي وقفنا استهزاء على لغة شروق
الفتاة بابتسامه استهزاء: هي الجامعة فتحت فرع صعيدي واحنا مش عارفين ولا ايه
جاسر بعصبية: ومالو الصعيد
الفتاة: الصعيد زي الفل دول اهلنا الطيبين بس فيه ناس غبيه.
قالت جملتها وهي تنظر إلى شروق بغضب
شروق بغرور: سبحان الله نفس الكلام القاهره بلد الجمال بس فيها شويه ناس غبيه برضو.
الفتاة بغضب: انتي مجنونه يا بنتي
شروق ببرود: مش لازم تكون كل الناس زيك يا حلوه
جميله بدموع :شروق كفايه يلا نمشي.
اخذت جميله شروق ومشيت و جاسر معهما
أما الفتاه تريد أن تحرق شروق
شاب: انتي كويسه يا فرح
فرح بعصبية: ايوه
فرح : بنت رجل أعمال كبير فى القاهره, بنت وحيده تعيش مع امها وأبيها فتاه مدلله كل شي تريده يكون امامها فى أولي طب.
عصبيه جدا و لا تسطيع التحكم في عصبيته.
في الكافتيريا
تجلس فرح بعصبية
سهر بهدوء: فى ايه يا بنتي
فرح بعصبية: اسكتي يا سهر اصلي مش طايقه نفسي
سهر بهدوء: ده الطبيعي يا قلبي
فرح بصوت عالى: سهر
سهر:) صديقه فرح المقربه منذ الطفولة
بنت محامي كبير فى القاهره تعيش مع أبيها و أمها
لديه اخ اكبر منها لكن يعيش في الخارج
هاديه رقيقه تكرهه الصوت العالي بشدة، تعشق القراءة و تحب الهدوء..
جاء شاب يجلس مع فرح وسهر
و قال فارس: سمعت انك عملتي مشكله في أول يوم جامعة.
تبدل حال فرح و قالت بهدوء :
تعرف عني كده يا فارس
سهر باستغراب: سبحان مغير الاحوال
فارس بحب: اعرف أنك قمر
فرح بحب: بحبك
فارس بحب: وانا بعشقك
سهر : احممممممم نحن هنا
فارس: اقومي من هنا.
( فارس ) شاب من اسره بسيطه
يسكن في شبر تعرف علي فرح وأصدقائها فى الدروس من اول ثانوي من يومها أصبحوا أصدقاء.
و نشأت علاقه حب بينه وبين فرح بعلم اهلهم وتمت قراءه فاتحه وهما فى حكم المخطوبين يتميز با العقل الشديد هادي..
يجلس شاب آخر
سامر بحب::يالهوي على القمر اللي انا بحبه ده
سهر بخجل: سامر
سامر بحب: قلب سامر
سامر: إبن أكبر دكتور جراحة فى مصر يعيش مع أبيه وأمه
ولديه اخ واخت اصغر منها
عصبي جدا جدا جدا جدا جدا
كأنه كتله نار تسير على الأرض
وبعده با ثواني يعرف خطاه ويعتذر لانه دائما يخطا وقت العصبيه.
أيضا هو سهر مخطوبين
وجاء شاب آخر
يونس :مسا مسا يا حلوين
فارس با ابتسامه: يا اهلا يا معلم
زهقتوا من تعريف الشخصيات اخر حاجه
بس ده مش وعد مني 😂😂
يونس: من عائله عريقه
يعيش بمفرده لانه ابوها وامها متوفين و ليس لديه اخوات، لكن تركوا له أموال تكفي احفاد أحفاده ،متقلب المزاج مرح جدا ، له علاقات نسائيه يشرب الكحول، رغم محاولات اصدقائه معه ان يتوقف عن العادات السيئة لكن بلا جدوي..
فرح سامر سهر يونس أصدقاء منذ الطفوله لأنهم يعيشون في نفس المكان
وتعرف فارس عليهما فى الثانوية...
فى المدرج لسنه اول طب
تنظر شروق وفرح لبعض بغيظ وحقد
انتهت المحاضره
وانتهى اليوم
وذهب الجميع الى المنزل
و جاسر وشروق وجميله إلى ساكن الجامعه
مر بضعة اشهر
والجميع ينشغل فى الدراسه
واقترب جاسر من فارس وسامر و يونس
وهذا يغضب فرح وشروق بشده
شروق بعصبية: جاسر
جاسر بهدوء: نعم
شروق بعصبية:مش قولتك بلاش تكلم العيال دي
جاسر بهدوء: ليه يعني
شروق بعصبية:علشان البت الملزقه دي
جميله: انسي بقا يا شروق كان موقف وعدي
شروق بعصبية: انتي ازاي ضعيفه وساذجه كده البت غلطت فيكي انا مش عارفه انتي من غيري كنتي عملتي ايه
جميله بدموع: شروق
شروق بزعل: أنا اسفه يا جوجو
انتي عارفه اني عصبيه
جميله بحب: حصل خير
جاسر : بجد انتي طيبه اوي يا جميله وقلبك طيب.
شعرت شروق با الغيره
شروق: أنا اروح اجيب حاجه من الكافتيريا
قامت وقام جاسر وراءها
جاسر: شروق
شروق: نعم
جاسر: زعلانه ليه
شروق بعصبية :مش زعلانه
جاسر ولاول مره يقولها و أخيراً قرار الاعتراف: بحبك يا شروق
شروق بصدمه: ها ها
جاسر بحب:بحبك
حسين اخوه شروق بصوت عالى: شروق
اتفزعت شروق و جاسر وووووو
رايكم أكمل و لا لا
#قصص_الحب
#الفصل_الثاني
بقلم منال كريم
//////////////
جاسر بحب :بحبك يا شروق
شروق بصدمه: ها ها
جاسر بحب: بحبك
حسين أخو شروق بصوت عالي :شروق
اتفزعت شروق و جاسر
اقتراب حسين عليهما والشر يتطاير من عيونه وشروق كادت تموت خوفاً.
وقف أمامهم و سأل حسين بعصبية: أنت قولت ايه يا واد أنت.
جاسر بهدوء: قولت بحبك يا شروق.
انصدمت شروق من الرد وفتحت فمها وعيونها على اخرهم.
حسين مسك جاسر من رقبته و قال بصوت عالى: أنت
مجنون انت نسيت نفسك.
جاسر بهدوء مبالغ فيا :ليه بس دي الحقيقه
شروق: 🙆♀️🤦🏼♀️😭
حسين و هو يضغط على رقبته و قال بغضب:انت نهايتك سوده انت وهي.
ابتعدت جاسر و سأل بهدوء: ليه كل ده
حسين بصوت عالى: أنت شارب حاجه يا ابني أنت بتقول ل اختي بحبك وأنا واقف.
جاسر ببرود: اه
شروق :😱😱
حسين بغضب شديد: جاسر
جاسر بهدوء: حضرتك احنا نتدرب على مسرحية نقدمهم فى الجامعه ،يعني ده مشهد تمثيلي انت فهمت غلط.
حسين بتنهيده: طيب ما تقول كده على طول
جاسر: اسف
نظر حسين إلى شروق و قال بأمر: شروق انتي جايه علشان تتعلمي سيبك من التمثيل والكلام الفراغ ده.
شروق بتوتر: حاضر بس كنت جاي ليه
حسين: كان عندي شغل في القاهره قولت اعدي اشوفك عامله ايه
شروق بابتسامة :الحمد لله أنا بخير يا خوي.
حسين: طيب سلام عليكم
شروق و جاسر: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
رحل حسين
نظرت لها بعصبية و قالت: أنت مجن
قاطع كلامهم و قال بحب: بحبك
شروق بهيام: ها ها 🥰
تنهد بحب ثم قال:
بحبك يا شروق حياتي
فاقت شروق على نفسها و قالت بخجل: ايه الكلام ده يا جاسر
جاسر بحب: ده مش كلام ده مشاعري بحبك وعارف أن صعب اوصلك لانك بنت البيه وانا ابن الغفير
ضحكت و قالت: ايه ده بيه و غفير كان زمان الكلام ده
قال بحزن: لا مش زمان لسه موجود انتي تفتكري اخواتك يوافقوا على جوازنا.
لم تجيب شروق
جاسر بحزن: شوفتي
شروق بحب: أنا بحبك
جاسر: قولتي ايه
شروق: مش اقول تاني
جاسر بحب :وانا بعشقك
ابتسمت شروق بخجل..
مرت شهور ويقترب الاصدقاء من بعض الا شروق وفرح مازالوا لا يحبون بعض
فى الحمام
تقف شروق أمام المرايا لتظبط حجابها
وفرح تضبط شعرها
ومن وقت لتاني ينظرون إلى بعض بحقد
كادت تخرج فرح من الحمام ، قالت شروق: انتي
فرح: أنا
شروق بسخرية: ايوه فى غيرك
فرح: نعم
شروق: على فكره كنت ناويه اسيبك تخرجي والكل يضحك عليكي لكن أنا مش شريره اوي كده.
فرح بعدم فهم: ليه
شروق: الفستان مقطوع جدا من وراء الظاهر شبك فى حاجة
وتقطع وانتي مش خدني بالك
فرح بصدمه: ايه
شروق: بصي انا معي جاكت طويل البسي وها يظبط الدنيا على ما تروحي البيت.
فرح بابتسامة :شكرا بجد ليكي
شروق بابتسامة: العفو يمكن بسب المواقف التافه ده نكون أصحاب
فرح: ده شرف ليا
شروق: الشرف لي.
خرجت شروق وفرح مع بعض
كان الجميع يجلس معنا
استغراب الجميع رؤيه شروق وفرح معنا.
سهر:فى ايه بقا
جميلة: حصل ازاى ده
شروق: مش مهم، المهم اننا دلوقتي أصحاب
فارس: ده بجد يا فرح
فرح: ايوه
سامر: يعني مفيش شغل عيال تاني
شروق: مفيش
جاسر: احسن حاجه كده.
يونس: يلا اقعدوا ونمسك ايد بعض كلنا قولوا وراي قسم الصداقة.
نظروا له باستغراب و سألت شروق: ايه قسم الصداقة ده.
قال يونس بتحذير: ده قسم و اللي يخون يصاب با للعنة، و القسم يكون، أقسم بالله العظيم نكون أصدقاء اوفياء والخيانة ملهاش مكان بينا
وضعوا يديهم فوق بعض و قال الجميع في صوت واحد: أقسم بالله العظيم نكون أصدقاء اوفياء والخيانة ملهاش مكان بينا🫂
عادت من هذه الذكريات ، و هي تهرب بالنوم....
في مكان آخر
شخص يكسر كل شي أمامه
ويكرر كلمة واحد فقط
خيانة خيانة
فى الصباح
يذهب الجميع إلى المستشفى
ينتظر الجميع في حالة خوف وقلق
يخرج الطبيب
الطبيب: الحمد لله عملنا غسيل معدة و الاربعة وعشرين ساعه الجاين مهمين جدا.
ورحل الطبيب
يقف الجميع ينظرون إلى بعض بكل المشاعر الكراهيه والحقد
دون حديث بينهم كانت العيون تتحدث فقط.....
قاطع نظرتهم سماع صوت انذار من غرفة المريض
ركض الطبيب والتمريض وينتظر الجميع فى قلق
خرج الطبيب ركض الجميع عليه
الطبيب بهدوء : الحمد لله عدت خير، قلب مريض كان توقف عن العمل، بس رجع تاني لازم نصبر و ندعي ربنا يقوم منه.
رحل الطبيب وظلوا ينظرون إلى بعض بحقد و كراهية ولوم وعتاب وندم.
يجلس على الأرض ويسند رأسه على الحائط
وتنزل منها دمعه يمسحها قبل أن يراها أحد
و عاد إلى ذكريات الماضي.
سامر: قولي يا يونس لو حد خلف القسم نعمل فى ايه
يونس بمزح: نشوي بدل الكفته..
ضحك الجميع
فارس: أنا عن نفسي مش خائن
سامر: تصدق أنا خايف منك أنت ياض
فارس بعصبية: ليه أن شاء الله اتلم واحترام نفسك ياض
سامر بابتسامه: اصل أنت معقد
فرح بحب: مين ده أن شاء الله فارس حبيي ،لا طبعا بس يا ابني منك ليه ،اقولك انا خايفه من مين.
سهر: مين يا اختي
فرح: جميلة
جميلة بصدمة: أنا لا طبعا
شروق بعصبية : فرح ابعدي عن جميلة احسن لك ماشي احنا لسه متصالحين
فرح بغموض: اصل الخيانه مش تطلع الا من الطيبين الزائده اللي زي جميلة كده
جميلة ببرود: طيب ما سهر
قريبة من شخصيتي ممكن تكون زي.
تبعد سهر خصلات شعرها
و قالت بخبث: يمكن ليه لا
فارس بصوت عالى: شروق
شروق بخضة: ايه يا ابني براحه أنا قاعدة جنبك
فارس بنظرة حادة: لا أبدا قصدي اقول أنك ممكن انتي تكوني خاينة.
شروق بهدوء بص يا فارس أنا مغروره وعصبية ايوه بس خاينه لا.
جاسر بحب: انتي لا تملكي إلا الصفات الجيده فقط يا حبيبتي
أبتسمت شروق بخجل
يونس بخبث: ممكن تكون أنت يا جاسر اصل اسف فى الكلمه ديما الخاينة، تطلع من اللي عنده احساس با النقص
جاسر بصوت عالي:: وأنا معنديش احساس با النقص،
شوفوا مين يتكلم واحد صاحب سيجاره وكأس وكل يوم معه واحدة شكل.
خبط يونس على الطاوله بقوة
وذهب إلى جاسر ومسكه فى بعض.
يونس بعصبية: وأنت مالك حياتي وأنا حر فيها مالك أنت .
فارس وسامر بعدهما عن بعض.
فارس بعصبية :ايه الجنان ده احنا لسه بنقول احنا صحاب لاخر العمر ،اهدوا مفيش حد فينا خاين
سامر : يونس جاسر اعتذروا لبعض
جاسر بندم: آسف
يونس بندم: آسف
شروق: أنا بنقول نحلف القسم تاني لان اكيد أول مره مش عملت مفعول.
ضحك الجميع
بعد مرور سنوات
على الاصدقاء
مثل أي أصدقاء دائما بجوار بعض مذاكره وأكل وشرب وخروج مع بعض يتركون بعض فقط وقت النوم.
واكيد يوجد شجار بينهم مثل أي أصدقاء
يقضون وقت الدراسة فى القاهرة
وقت الاجازه يذهبون إلى الصعيد
وتعرفت عائلتهم على بعض
في منزل فرح
في غرفة فرح
جميله بعصبية: اعمل ايه بارد
فرح : على فكره أنا شايفه ان مفيش حاجه لو البدايه منك
شروق : لا طبعا يا فرح لازم هو الأول
سهر: أنا مع فرح يعني يونس شكله خايف يبدأ ابدي انتي
جميلة: خايف ليه أن شاء الله
وبعدين افرضي قولت له وقالي لا مش بحبك.
فرح: لا أنا واثقة أن يونس بيحبك
جميله بسعادة: بجد اومال ساكت ليه
سهر بحزن: خايف ترفضي
جميلة: ليه..
عند الشباب فى حديقة منزل فرح
يونس بحزن: يعني انتوا عارفين كنت بشرب وستات و مصايب وكل يوم مع واحدة شكل اكيد ترفض واحد ازاي
فارس بهدوء: بس أنت الحمد لله اتغيرت وربنا غفور رحيم
جاسر بهدوء: أنا رأي السكوت يخسرك قول لجميله انك بتحبها واللي يحصل يحصل
سامر: أنا مع جاسر قول وان شاء الله خير انا عندي احساس أنها بتحبك
يونس بسعادة: بجد
سامر بابتسامه: إحساس مش متاكد
على طاولة السفرة
يجلسون الشباب والبنات مع ابو و أم فرح
ابو فرح: اخبار الدراسه ايه يا شباب
فارس: كله بخير يا عمي
أم فرح: شدوا حيلكم طب صعب
شروق: ان شاء الله خير
بعد الطعام
في الحديقة
يجلس كل حبيب مع حبيبته
أمام حمام السباحة
فرح بزهق: ممكن أعرف فى ايه يا فارس
فارس بعصبية: والله مش عارفه يعني
فرح بصوت عالى: لا مش عارفه عرفني ايه الجريمه اللي عملته علشان تخصمني أسبوع كامل
فارس ببرود: اعملي الغلط وانسي يا فرح
فرح بعصبيه : ما تكلم على طول يا فارس زفت ايه اللي عملته.
فارس بعصبية: زفت يا فرح حاضر أقولك
تروحي عندنا و تدفعي فلوس
ايجار البيت ليه هو أنا شحات
فرح بهدوء: أنا كنت بزور طنط و بظروفها صاحب البيت جه وطلب الايجار وأنا كان معي فلوس فدفعت ،الموضوع بسيط
فارس بعصبية وصوت عالي: هو بسيط با النسبه ليكي لكن بالنسبه لي لا، مش بسيط علشان مش أنا الرجل اللي ياخد فلوس من واحدة ست فاهمه يا فرح ،وهي دي ظروفي علشان تكوني عارفها علشان لو حصل نصيب تعرفي أنا اكيد يحصل و اتاخر على دفع الإيجار فا اوعي وقتها تجري على بابي وتقولي عايزه فلوس فاهمة
فرح بعصبية: ممكن تكلم بصوت واطي.
فارس بعصبية: أنا كده إذا عجبك يا فرح.
وأخرج فلوس من جيبه و اعطها لفرح
فارس بهدوء: خدي فلوسك و اوعي تكرر تاني فاهمه
فرح بحب و فخر ' والله فاهمة وبحبك.
فارس بهدوء: طيب
فرح بدلع: طيب بس
فارس بحب: لا مش بس بحبك اوى يا فرح.
في مكان آخر
على الأرجوحة
تجلس سهر وسامر
سهر بهدوء: سامر
سامر بحب: قلب سامر
سهر بحزن: أنا بجد مش عارفه امك ليه مش بتحبني، بجد أنا زعلانه اوي ومش لقي سبب يخليها مش تحبني.
سامر بهدوء: حبيبتي كبري دماغك منها كفايه أنا بحبك
سهر بحزن: لا يا سامر انا مش نفسي فى المستقبل تكون في حيرة بين أمك و مراتك
سامر بسعادة: يا لهوي حلوه اوي كلمه مراتك دي
سهر بهدوء: ممكن نكلم بجد
سامر بهدوء: يا قلبي أنا بكلمك بجد المهم اننا بنحب بعض وكده كده بعد الجواز أن شاء الله نعيش فى مكان لوحدنا بعيد عن أهلك واهلي
سهر بهدوء : ماشي يا سامر بس اكيد مش تحبني لسبب
سامر: لا مفيش
سهر : اسمعني أمك لو فضلت مش تحبني ،عمر حياتنا ما تكون سعيده قولي السبب علشان احاول احل الموضوع
سامر: مصممة يعني
سهر: ايوه
سامر : بصي يعني امي كان نفسها اتجوز بنت خالتي زي الجو القديم ده بنت خالتك أوله وكده يعني.
سهر بعصبية: أمك عايزه تجوزك بنت خالتك بيكهام دي
سامر بابتسامه: بيكهام مين اسمها باكينام
سهر بعصبية : ومالك فرحنا كده وأنت بتقول الاسم دي ولا اسم حلوه ولا شكل حلوه ، دي جلد على عضم ، وكمان أسم باكينام فى كل الافلام يكون دور الشريره فى الفيلم وأمك و باكينام هما الاشرار فى حكايتنا
سامر : اه عندك حق البت مش حلوه خالص بس متخافيش محدش شرير فى قصه حبنا
سهر: طبعا مش حلوه
سامر لنفسه :باكينام مش حلوة دي ملكة جمال العالم البت قمر..
و كمل وهو بيص على سهر بحب في نفسه : بس أنا حبيتي أحلي من بنات العالم كلهم وبحبها هي وبس مش عارف ازاى أمي مش تحب الملاك البريئه
سهر بصوت عالى: سامر ،سامر
سامر بحنيه: قلب سامر
سهر بحب: بحبك
سامر بحب: وأنا بعشقك
على طاوله يجلس جاسر شروق
شروق بعصبية: ممكن يا جاسر تبطل كل لما نقعد مع بعض تكلم في نفس الموضوع أنا زهقت بجد
جاسر بعصبية: زهقتي مني يا شروق
شروق بهدوء: انا امت قولت كده ،بس أنت كل شويه تقولي أفتح موضوعنا مع اخواتي علشان تجي تطلب أيدي وأنا اقولك اجلها، لحد ما خلص الجامعه وأنت مش بتزهق من نفس الكلام.
جاسر بهدوء: ايوه ما انا عايز أفهم ليه رفضها اجي اطلب ايدك
شروق بهدوء: لاني متاكد أنهما يرفضوا واول حاجه يعملوا، اني مش أكمل الجامعة وأنا خايفه يعملوا كده أنت عارف حلمي أني أكون دكتورة، خالص فات الكتير ما بقي الا القليل الامتحانات على الابواب وبعدها ندخل آخر سنه و نتخرج وساعتها تجي تطلب أيدي ولو رفضوا ،نجوز برضو و نشتغل أنا وأنت ونبني حياتنا سوه، جاسر افهمني من غير زعل أنت طلبت أيدي دلوقتي وهما رفضوا وقالوا مفيش كليه تاني ها نعمل ايه نجوز أنا وأنت واسفه أنت تقدر على مصاريفك با العافيه اكيد مش تقدر على مصاريف جامعتي انا كمان
و أكملت بحب:
أنا بحبك اوى وعمري ما أكون لغيرك
جاسر بحب: وأنا بحبك و بعشقك وعمري ما نكون غير لبعض
يسير يونس وجميلة معنا
وكل منهما يريد يفصح عن مشاعره الى الاخر
يونس بهدوء: جميلة
جميله بهدوء: نعم
يونس بهدوء: كنت عايز أقولك حاجه
جميلة : قول
يونس بندم: أنا عارف أني اني عملت غلط كتير في حياتي، بس أنا ندمت ونفسي ربنا يسامحني
جميلة بابتسامة: ربنا غفور رحيم
يونس: جميلة أنا ب.
قاطع الحديث صوت صرخات عاليا و هما يقولون حريقة ، حريقة......
ركض يونس وجميلة بفزع و خوف.......
#قصص_الحب
#الفصل_الثالث
بقلم منال كريم
///////////////
يونس: جميله انا ب
قاطع الحديث صوت صرخات عاليا و صوت يقول, حريقة حريقة.
ركض يونس وجميلة
وجدوا الجميع يضحكون
يونس بغيظ: ممكن أعرف فى ايه.
سامر بابتسامه: مفيش يا يونس
يونس بعصبية: اومال ايه الصوت العالي
فارس بابتسامه: كنا نلعب
جاسر ببرود: أنت مالك يا يونس فى حاجة.
شروق: الصراحه بقا دي فكرة الشباب قالوا نعمل كده علشان نقطع اللحظه عليك
سهر:معلش يا يونس
يونس بصوت عالي: والله انكم عيال صغيره
جلس يونس على ركبته
امام جميلة و قال بحب: جميلة أنا بحبك و اتمني تقبلي تعيشي معي العمر كله بحبك يا جميلة بحبك
جميله بابتسامه وبحب: وأنا كمان بحبك اوي يا يونس
يونس بسعاده: بجد أنا كنت خايف تكوني مش بتحبني
جميله بحب: أنا اللي كنت خايفه تكون مش بتحبني
يونس بحب: أنا بعشقك يا احلي جميلة فى الدنيا
فرح بابتسامه: لا حلو الجو ده يا يونس
كان الجميع سعيد لأجل يونس وجميلة
💞💞💞💞💞💞💞💞
تمر الايام فى سعاده وحب وغيره و خصام وعتاب على الأصدقاء
انتهت الامتحانات وتبقى سنه واحده لانتهاء من الدراسة
قرر سامر وسهر وأيضا فارس وفرح الزواج فى الاجازه و يكملون آخر سنة بعد الزواج..
في فندق على النيل
زفاف سامر وسهر
وفارس وفرح
بدأ الزفاف وكان يسير على أكمل وجه وكان الجميع سعيد جدا
اقتراب الزفاف من الانتهاء
وقف أبو جاسر ومسك الميك و قال : فى خبر عايزين نقوله للكل.
الجميع منتظر الخبر و جاسر وجميله متوترين جدا
أبوه جاسر: انا بعلن خطوبه جاسر ابني على جميلة.
أنصدم الجميع ومنهما من قال أنه سمع خطأ
ولكن اكتملت الصدمه عندما وقف جاسر أمام جميلة وقاموا با ارتداء الدبل
كادت شروق تسقط و لكن تمسكت بقوة في الكرسي
أما يونس رمي كوب الماء على وجهه ، ظن أن هذا حلم،
لكن كان كابوس فظيع.
ذهب إليهم يونس و قال بغضب شديد: أنا مش فاهم ايه الكلام ده.
جاسر بهدوء: يونس أسمع
يونس لكم جاسر بوكس بقوة فى وجهه.
تجمع الناس ويحاولون أن يبعدهم عن بعض
يونس بصوت عالي جدا: أنت جبان وخائن أنت فاهم و ....
وضع سامر أيده على فم يونس لمنعه أن يتحدث عن جميلة وأخذه فارس وسامر
الجميع يسأل جاسر
لماذا فعل يونس ذلك؟
تقف جميلة تبكي بشده
أما شروق تقف بقوىة
اقتربت سهر وفرح منها
سهر بحزن: شروق
شروق بابتسامه: ايه يا سهر زعلانه ليه يا حبيبتي النهارده فرحك افرحي وانتي يا فرح مفيش حاجه حصلت فين سامر وفارس.
فرح بحزن: انتي كويسه
شروق بابتسامه: جدا و مفيش حاجه حصلت، أو تخلي شروق الالفي تزعل.
انتهى الزفاف
ذهب سامر وسهر إلى شرم الشيخ.
فارس وفرح الى الغردقة..
يونس إلى الديسكو
جميلة و جاسر فى القطار لعوده إلى الصعيد
وشروق فى سياره اخواتها لعوده الى الصعيد
عند سامر وسهر
سهر بحزن: أنا مش قادره أصدق اللي حصل ده
سامر بحزن: اغبياء قولت ليهم يشوفوا حل
سهر باستغراب: أنت بتقول ايه أنت كنت عارف
عند فارس وفرح
فارس بحزن: ايوه كنت عارف أنا وسامر ، سمعنا جاسر وجميلة يتكلموا عن الموضوع ده ، أن أهليهم غصبنا عليهما ياما الجواز أو مفيش تكملة الجامعة.
فرح بحزن: هو لسه في كده
فارس: للاسف ده اللي حصل
فرح: أنت عارف لو يونس وشروق عرفوا أنك أنت وسامر كنتوا عارفين يزعلوا منكم اوي
فارس: ربنا يستر بقا......
في السيارة
تنظر شروق إلى الطريق وتخرج وجهها من شرفة السيارة وتحاول تمنع دموعها من النزول أمام اخواتها..
أما عند يونس عاد لحياته القديمه شرب الخمر وأخذ معها فتاه وذهب إلى المنزل
و جاسر وجميله رغم الاسئله الكثيره من اهلهم ما سبب رده فعل يونس الا أنهما التزموا الصمت..
فى منزل جاسر
أبو جاسر بصوت عالي: أنا عايز أفهم ليه يونس عمل كده.
جاسر بعصبية: معرفش أنت ازاي تعمل كده أنا قولت لك اني مش موافق على جميله تصرف من دماغك ليه بقا.
أم جاسر: وطي صوتك وأنت تكلم مع ابوك وبعدين أنت وجميله مناسبين لبعض
جاسر بصوت عالي: وانا مش موافق.
وخرج جاسر من البيت
في منزل جميلة
اخو جميلة : بت انتي كفايه عياط بقا مالك فى ايه.
تحدث جميله لاول مره بصوت عالي وعصبيه ودموع شديدة :
مالي دلوقتي بس تقول مالك
أنا أقولك ،أنا واحده ضعيفه و جبانه وكل ده بسبكم ،ديما تعاملني بطريقه وحشه ،ذل وإهانة طول الوقت ،و ذنبي ايه اني بنت وأنت ولد
فا لازم أكون أنا ماليش لازمة فى البيت ،حرام عليكم أنا مش عايزه اتجوز جاسر ليه عملتوا كده ،حرام كفايه بقا ذل وإهانة كل يوم، حتي التعليم كان نفسكم أني مش اتعلم انا بكرهم بكرهم كلما.
أبو جميلة ببرود: خلصتي فرحك على جاسر الاسبوع الجاي أنا اتفقت مع أبوه.
قعدت جميله تصرخ تصرخ
جميله بصرخه: مش عايزه مش عايزه
مسكها اخوها من شعرها وضربها با القلم بقوه
اخو جميله بغضب: بت انتي احسن لك اسكتي ها تفضحينا
زوجه اخو جميله بخبث: الخوف يكون قاعدتها فى مصر لوحده حصل حاجه كده ولا كده
أم جميله بعصبية: بت يا جميله الكلام ده صح
جميله بصرخه: لا طبعا كدب كدب المفروض تكونوا واثقين فيا
أبو جميله: الموضوع خلص الفرح الاسبوع الجاي.......
عند شروق
وصلت المنزل صعدت إلى غرفتها أغلقت الباب وقفت أمام المرايا و قالت بكل قوة: أنا
شروق الالفي ،مفيش اي حاجه تخليني ضعيفه، جميله و جاسر كلاب ولا يسوه عندي حاجه.
قاطع حديثه مع نفسها
رن الهاتف نظرت إلى الاسم كان جاسر
لم تجيب عليه....
مر الاسبوع سريعاً
وجاء موعد الزفاف وتم الزفاف
في شقه جاسر
يجلس جاسر وجميله كل منهما على طرف السرير ويعطون ظهورهم لبعض
كانت هي تبكي و هو ينظر أمامه بلا هدف
حتي قال بهدوء: جميلة
بكت جميله بشدة
قام جاسر وجلس على ركبته أمامها ومسك يدها و قال بهدوء: جميلة اهدي، اهدي.
جميلة بدموع: جاسر ازاي نعمل كده في شروق اكيد عمرها ما تسامحني ولا تسامحك أنت كمان.
جاسر بهدوء: طيب اهدي ده كان غصب عنا نعمل ايه يعني
جميله بدموع: بس محدش يصدق كده يا جاسر محدش يصدق
و انهرت من البكاء
اخذه جاسر فى حضن واصبح يمشي أيده على حجابها بحنان
وهي الأخري بدلته الحضن
و اكتمل زواجهما..
بعد وقت
رن هاتف جاسر
أجاب جاسر بنوم: الو
سامر بصوت عالي جدا: نايم يا وطي يا جبان يا زباله، اه من أنت عريس بقا، يونس فى المستشفى بين الحياه والموت اتوف عليك أنت و الزبالة التانية.
واغلق سامر الخط
جميلة: فى ايه
جاسر بحزن: سامر بيقول أن يونس فى المستشفى
جميله بخوف: ايه
جاسر: لازم نزل القاهره
بعد معرفة الخبر ، قطع سامر وسهر ، وفارس وفرح شهر العسل ونزلوا القاهره لأجل يونس.
وسافرت شروق إلى القاهرة
&&&&&&&&&&&&&&
الوقت الحالي
يقف الجميع ينظرون إلى بعض بكل مشاعر الكراهيه والحقد
دون حديث بينهم كانت العيون تتحدث فقط
وقررت شروق تبدأ الحديث
شروق بخبث: معلش يا عرسان قاطعنا عليكم شهر العسل بس صحيح انتوا ناوينا تقضوا شهر العسل فين.
جميلة بدموع: شروق أنا
قاطعتها شروق
شروق بصوت عالى جدا: شروق بس , اوعي تنسي نفسك انتي أمك خادمه عندنا في البيت، وأنا بس كنت بعاملك شفقة ورحمه كنت باخد صواب لكن تنسي نفسك لا.
جاسر بحزن: شروق من حقك تزعلي لكن اسمعي لو سمحتي
نظرت شروق لهم من فوق لتحت بقرف
شروق بغرور: ازعل ليه وعلشان مين أنت ولا هي، لا مش زعلانه ، فعلا انتم لقينا على بعض شحات و شحاته
بجد ثنائي رائع
سهر بهدوء : شروق كفايه
شروق ببرود: عندك حق كفايه
بس الكفايه أن خلاص الصحابيه دي ملهاش اي لازمه انا هنا بس علشان يونس.
فارس: شروق احنا ملناش ذنب
شروق بعصبية: ازاى مش أنتم كنتم عارفين وأنا ويونس نايمين فى بحر الاحلام صح ولا غلط .
فارس بحزن: كنا خايفين نقولكم
شروق بغضب شديد : خايفين ده مش مبرر، طيب أنا ولسه متعرفة عليكم من فتره
أما يونس صديقه الطفوله يا سامر.
سامر بحزن: والله كنت بحاول اقولوا الموضوع مش عارف
شروق بهدوء: خلاص اللي حصل حصل ،وبجد أنا مش عايزه اعرف حد فيكم تاني أنا بكرهم كلما.
فرح بحزن: ليه كده يا جميلة ليه
لم يتحدث أحد بعد ذلك
مرت الساعات وكأنها سنوات مرت ٢٤ ساعه على خير
و عاد يونس إلى وعيه
يخرج الطبيب من غرفه يونس
الطبيب: شروق
شروق: نعم يا دكتور
الطبيب: يونس عايزك
فارس: واحنا
نظر الطبيب لجاسر وجميلة نظره كراهيه.
نظر جاسر وجميله إلى الأرض خجل وندم
الطبيب: قال شروق بس
الطبيب ده دكتور فى الجامعه وعارف كل حاجه عنهم.
تدلف شروق إلى الغرفة وهي لاتعرف ماذا تقول حتي تهون الصدمه على يونس؟
فهي تعلم ما شعوره الان فهي مثلها وأكثر فا جميلة صديقة طفولتها و جاسر حب حياتها..
جلست على الكرسي الذي بجانبه و قالت بهدوء: عامل ايه يا يونس
يونس بتعب: حزين اوي يا شروق.
شروق بهدوء: يونس هما زباله لكن احنا لازم نكون أقوياء
يونس بحزن: ازاى يا شروق ازاى وليه
شروق بهدوء : يونس انا متأثرة اكتر منك ، جميلة صديقة طفولتي و جاسر حب الطفولة، بس أنت متعرف علينا من كام سنه ، بس أنا عمري كله معاهم و بيهم ، بس عمري ما أضعف علشان شويه كلاب اجمد يا يونس وبلاش تراجع تاني ل الشرب و الستات بلاش تغضب ربنا يعني هو علشان أنت غضبان من المخلوق تغضب الخالق، استغفر ربك يا يونس.
يونس بندم: استغفر الله العظيم و اتوب إليه لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
شروق بابتسامه : ونعم بالله شد حيلك علشان نخلص آخر سنه على الخير دي طب مش لعب عيال.
يونس بابتسامه: أن شاء الله شكرا ليكي
شروق بهدوء: العفو بس على فكره كل الشله بره
يونس بحزن: وهما
شروق: ايوه
يونس بحزن: جينا ليه علشان يفرحوا فيا
شروق بابتسامه: سيبك منهما المهم أصدقاء طفولتك عايزين يطمنوا عليك
يونس: دخليهم.
تخرج شروق من الغرفة
وهي تسير وتنظر إلى سامر وسهر وفارس وفرح
شروق: يونس عايزكم
دخلوا إلى يونس
وهي تسير بكل قوه وهدوء
خارج المستشفى
يكون السائق الخاص بها فى انتظارها.
تصعد إلى السياره وفي طريق العوده الى الصعيد
أمام غرفة يونس
جاسر بهدوء :يلا يا جميله
جميله بهدوء : يلا أحنا ملناش مكان هنا.
ومد جاسر أيده لجميله نظرت الى أيده ثم له أشار برأسه بمعني امسكي ايدي
و مسكت أيده وذهبوا ليعود إلى الصعيد..
في غرفة يونس
يونس بحزن: آسف اني قطعت شهر العسل بتاعكم
سامر بعصبية: انت تخرس خالص ايه اللي انت عملته فى نفسك ده.
فارس بصوت عالي: شايف حد يستهل انك تعمل كده
سهر بهدوء: براحه يا شباب المهم أنه كويس دلوقتي
فرح بدموع: أنت كويس يا يونس
يونس بسعاده: والله أنا محظوظ اني عندي اخواتك زيكم ولازم اكون كويس علشانكم
فارس با ابتسامه : حبيبي يا يونس والله
سامر با ابتسامه: ياض انت اخوي الغالي
يونس با ابتسامه: طيب يلا بقا عايز أخرج من هنا وكل واحد ياخد مراته ويكمل شهر العسل
فرح بدموع: المهم أنت مش مهم حاجه تانيه
سهر بدموع :احنا كنا نموت لما سمعنا الخبر انك فى المستشفى
يونس بهدوء : الحمد لله انا كويس
$$$$$$$$$$$$$$
فى منزل محمد الالفي
تدلف شروق من باب القصر
حسين: تعالي يا شروق عايزك
حسن: اصبر يا حسين، يونس عامل ايه.
شروق : الحمد لله
حسين:طيب فى عريس متقدم ليكي وأنا وحسن موافقين رايك ايه.
شروق بصدمه: ايه.
رايكم ايه شروق توافق ولا لا
يونس يعمل ايه لو عارف أن سامر وفارس كانوا عارفين أن جاسر وجميله يتجوز
و جاسر وجميله يحصل ايه فى حياتهم مع بعض
#قصص_الحب
#الفصل_الرابع بقلم منال كريم
**************
حسين: في عريس متقدم ليكي وأنا وحسن موافقين رايك ايه
شروق بصدمه: ايه
حسين: ايه مالك مصدومه ليه كده ،كل أصحابك اتجوزه.
شروق بعصبية: أنا ماليش دعوه بحد
حسن بهدوء: حبيبتي براحتك أحنا بس ناخد رايك ،خليكي متاكده أن عمرنا ما نغصب عليكي حاجه.
حسين بعصبية: بطل دلع فيها بقا.
حسن: بس يا حسين
شروق بهدوء: مين العريس
حسين : نفس العريس اللي تقدم اكتر من مره واحنا نرفضه
شروق باستغراب: ايه ده هو مبيفهمش ولا يزهق
حسن بهدوء: هو بيحبك يا شروق
شروق: وانا موافقه
أنصدم حسين وحسن
حسن: بجد ولا هزار
شروق: ايوه موافقه ، بس الجواز بعد نهايه السنة
حسين بسعادة: أنا متاكد أنه يوافق ده ما يصدق.
صعدت شروق إلى غرفتها،
تجلس على السرير وتفكر
هل قرارها صحيح أما خطأ؟
&&&&&&&&&&&&&
في مكان آخر
أول مره نذهب إليه
فى قصر كبير و جميل
هو بصوت عالي: أنت يا ابني عايزك تذبح عشر عجول و توزع على أهل البلد كلها، مش عايز حد ناقصه حاجه فاهم
الخادم: حاضر يا بيه
كاد يذهب الخادم ولكن قال بصوت عالي: استنا يا ابني أقولك خليهم ١٥ عجل
الخادم: حاضر
هو : استنا خليهم ٢٠ لا ٢٥لا ٣٠
الخادم بابتسامه: آخر حاجه ٣٠.
هو بابتسامه: اه وامشي بقا قبل ما ارجع فى كلامي.
رحل الخادم..
هو بصوت عالي: يا صالح أنت يا صالح
جاء صالح سريعا و قال : نعم يا بيه.
هو: عايزك توزع على كل الفلاحين اللي شغالين فى الارض وكمان اللي فى القصر هنا شهرين مكافاه.
صالح: حاضر يا بيه
أخرج الهاتف من جيبه وطلب رقم و قال شريف: ايوه يا فندم.
هو: عايزك تصرف لكل الموظفين فى الشركات مكافاه شهرين.
شريف: حاضر يا فندم ، بس فى سبب معين
هو بسعاده: ايوه بمناسبه أن ست الحسن و الجمال وفقت على الجواز مني.
شريف بسعاده: بجد الدكتوره شروق وافقت
تنهد بحب ثم قال: اه وأخيرا وفقت عليا.
شريف بسعاده: الف مبروك ، الف مبروك يا صحابي.
هو : الله يبارك يا شريف ،سلام دلوقتي.
اغلق شريف الهاتف..
وقف هو فى الشرفة ينظر إلى الطبيعيه الخلابة ، و الشمس تغرب و أخذ نفس عميق ، يدل على كم المرات التي تم رفضه من شروق، تعبر كم هو يعشقها.
هو بحب: اه لو تعرفي بحبك قد ايه يا شروق ، أنتي من النهارده بقيتي ، شروق الشمس، مرة واحدة شوفتك فيها ، خطفتي قلبي و عقلي.
تعالوا نتعرف على البطل الجديد
شمس محمود الصاوي: من الصعيد شاب عمرها ٣٢ سنة ، خريج كلية تجارة ، يستطيع التحدث باللغة الإنجليزية والفرنسية.
عائلته من كبار الصعيد و أبوه وأمه متوفين وليس له أشقاء
شخصيته عصبي مغرور متكبر بشده، لكن عندما يذكر اسم شروق تنهار حصونه لمجرد سماع اسمها.
هو من أغنياء الصعيد والعالم أيضا شغله بين الصعيد والقاهره وله شغل فى الخارج أيضا ، يعيش بين الصعيد و القاهرة...
يوجد شغل بينه وبين اخوات شروق وأول مره شافه كان فى بيت عائله شروق ومن اول نظره وقع فى غرامها وطلب من اخواته الزواج أكثر من مرة ولكن كل مره الرفض من نصيبه ولكن كان لم يياس واخيرا تحقق حلمه وافقت شروق الشمس زي ما يطلق عليها يجمع اسمه و اسمها فى جملة، لم يستطيع النوم طول الليل بل ينتظر الصباح حتي يأتي إلى منزل شروق.
&&&&&&&&&&&&&
في منزل شروق
في غرفة شروق
مازلت تجلس مثل ما هي تفكر
لماذا وافقت على الزواج وهي حتي لا تعرفه أو تتذكر أنه قابلته قبل ذلك؟
حدثت نفسها بغضب شديد: ايوه كان لازم أوفق لان ده مش اي حد ده شمس الصاوي ، اغني أغنياء العالم مركز ومال علشان يعرف جاسر هو خسر ايه وكمان جميله تشوف انا مين وتزوجت مين ،مش زيها هي شحاته و خدت شحات لكن أنا شروق الالفي وأكون مرات شمس الصاوي، لازم انتقم منكم ..
و فقت شروق لأجل الانتقام فقط
ونسيت أنها كده تدمر نفسها وشخص ليس له أي ذنب إلا أنه احبها بشدة...
مر الليل على الابطال
منهما من يحاول يستمع بشهر العسل....
و منهما من يحاول يتعافي وينسي لأجل نفسه..
و منهما من يحاول تقبل الواقع أنهما أصبحوا ازواج...
و منهما من تخطط لاجل الانتقام..
ومنهما لا يستطيع النوم من كثرت السعاده ظن أنها أيامه القادمه تكون في الجنه و الحقيقة سوف يكون الجحيم من نصيبه...
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
اشرقت الشمس تعلن عن يوم جديد محمل با الأحداث ل ابطالنا
فى القاهرة
في منزل يونس
لم ينام طول الليل و فكرة واحدة مسيطرة عليه ، ويحاول يمنع نفسه أن يفعل ولكن فى الاخير فعلها
رن على جميلة ، لا يعلم ماذا يقول لها، لكن يريد سماع صوتها.....
في شقة جاسر
تستيقظ جميلة بانزعاج على رنة الهاتف تفتح عيونها ، لتجد نفسها نائمه على يد جاسر
وهو يحضنها باليد الأخرى.
كادت تخرج من حضن جاسر لتجيب على الهاتف
لكن جاسر ضمها أكثر إليه وهو مازل مغمض عيونه
جاسر بصوت هادئ: على فين
جميلة: ارد على التليفون
يفتح عيونه وينظر إليها بابتسامة: سيبك من التلفيون دلوقتي عايز اقولك حاجه مهم
قالت بدلال: جاسر بس بقا اوعي
( جاسر با ابتسامه: بقولك موضوع مهم
ضحكت ضحكة بدلال و قالت: يولع التلفيون، طالما الموضوع مهم...
$$$$$$$$$$$$$$$
عند يونس
القي الهاتف على الأرض بعصبية
يونس بعصبية: كمان مش تردي ،طبعا تردي عليا ليه، زمانك مع جوزك دلوقتي
اغمض عيونه بألم لمجرد التخيل أن حبيته بين أحضان صديقه.
وصرخ صرخه عاليا و هو يكرر كلمة : ليه عملوا كده، ليه.
وللاسف اتصل على فتاة ليل ليشعر نفسه، انه ،مازل مرغوب وأنه ذات الشاب الذي كل الفتيات تتمناه اشاره منه.
ونتركه يفعل المعصيه رغم أنه كان يستطيع أن يذهب إلى الله كان افضل له..
$$$$$$$$$$$
فى شقه فارس
شقه فى إسكان الشباب لأن فارس رافض اي مساعده من أبوه فرح.
فى المطبخ
تقف فرح تحضر الفطار بكل حب وسعادة رغم أنها لم تدخل المطبخ إطلاقا فى حياته ، لكن تحاول لأجل من تحب..
ذهب فارس إليه و حضنها من ظهرها، وضع قبله على خدها و قال بحب: صباح الخير يا حبيبتي.
وضعت فرح قبله على خده و قالت بحب: صباح الورد والفل والياسمين على احلي فارس فى الدنيا
فارس بحب: قلب فارس والله
والقمر ده بقا يعرف يعمل فطار
فرح بغرور: اومال أنا اكون ست بيت شاطره واعرف اعمل كل حاجه
فارس با ابتسامه: والله طيب عملتي فطار ايه بقا
فرح بغرور: بص جبنه بيضاء وجبنه رومي و تونه و لانشون ومربي شوفت بقا أنا شاطره ازاى.
فارس با ابتسامه: طبعا انتي كفايه انك فضتي الحاجات دي فى اطباق تعملي ايه اكتر من كده تقطعي نفسك
فرح بدلع شديدة: عندك حق بس أنا قطعت السلطه لوحدي
وكمان سخنت العيش.
( فارس بحب: حبيبتي شاطره كده ، نقفل على الفطار دلوقتي .
حملها وذهب بها إلى الغرفة
ولكن للاسف كانت فرح تسخن العيش فى الفرن و تركت الفرن وذهبت.
وهما فى الغرفة
فرح: حبيبي في حاجه تحرق
فارس: لا مفيش حاجة.
وصرخت عندما سمعت صوت شي ينفجر
$$$$$$$$$$$$$
فى فيلا سامر
و احرص سامر على عدم وجود أي خدم حتي يكون على راحتهم...
يسبح سامر فى حمام السباحة يرتدي شورت سباحه فقط
وتجلس سهر على الشاذ لونج
تضع نظاره شمسيه وتنظر إلى السماء وترتدي ملابس سباحة .
القي سامر عليا الماء
قلعت النظاره بعصبية و قالت: ايه ده سامر مش قولتك مش عايزه الماء تجي عليا
يستند سامر على حافه حمام السباحة و قال ببرود: اصل أنا رخم اوي.
سهر بغيظ: رخم جدا
سامر بحزن: كده يا سهر بدل ما تقولي لا حبيي مش رخم
سهر با ابتسامه: لا حبيي رخم جدا جدا جدا
نظر سامر الى الاسفل
سامر با استغراب: غريبه ايه ده
سهر : فى ايه
سامر بتوتر : مش عارف فى حاجة غريبه فى المياه
جاءت سهر و سألت بتوتر: ايه ده
جذبها سامر و سقطت فى الماء..
صرخت سهر و قالت بصوت عالي: قولتك مش عايزه أنزل المياه أنت غبي.
سامر اعجاب: ما هو ابقي مجنون لا سبت القمر ده يكون بعيد عني
سهر بخجل: احترم نفسك بقا
سامر بابتسامه : اصل أنا مش محترم اصلا.
سهر بابتسامة : اصلا
سامر با ابتسامه: اومال سيبك مني ايه الحلاوه دي
سهر بخجل: شكرا
سامر بعصبية: شكرا
ايه يا سهر انتي مراتي
سهر: يعني اعمل ايه
سامر: لا انت مش تعملي أنا اللي اعمل
و ضمها إلى حضنه بحب و امتلاك...
فهما يحبون بعض منذ الطفوله والان تحقق الحلم و أصبحوا كيان واحد
&&&&&&&&&&&&&&
في شقة فارس
فرح بصرخه: فى ايه
فارس بتوتر : اهدي اهدي
ارتداء فارس روب الحمام وخرج سريعا ،و ارتدت فرح روب الحمام وخرجت خلفه
وجدوا دخان يخرج من الفرن
قفل فارس الغاز سريعا وفتح شباك المطبخ
وفتح الفرن ليجد الخبز محروق
جلست فرح على الأرض وبكت
جلس فارس بجواره وأخذها فى حضنه، و قال بهدوء: خلاص يا حبيبتي مفيش حاجه بلاش العياط .
فرح بدموع: أنا فاشله وعمري ما أكون ست بيت شاطره ،وانت تطلقني صح .
فارس بابتسامة: اه
ضربته فرح على كتفه
فارس: بهزار ايه الكلام ده انتي اشاطر ست بيت فى العالم واللي حصل ده بيحصل عادي اهدي بقا.
فرح بدموع: كان ممكن نموت
فارس: الحمد لله احنا بخير
انا اللي غلطان
فرح بدموع: وانت مالك
( فارس) انا اللي جيت خدتك وانتي وقفه تعملي الاكل
فرح بدموع: لا أنا اللي المفروض كنت قفلت الفرن الاول
فارس بحنان : ممكن كفايه عياط بقا
فرح بابتسامه: حاضر
فارس بحب: حبيبتي اللي بتسمع الكلام
فرح بحب: بحبك
فارس بحب: اقسم بالله أنا بعشقك
حضنته فرح بشدة وهو بدلها الحضن فهما يحبوا بعض منذ سنوات طويلة
$$$$$$$$$$$$$$
جاء الليل
وذهب شمس ومعه عمه وزوجته إلى منزل شروق وهو ينتظر اللحظه الذي يراها فيها...
في غرفة شروق
تقف أمام المرايا وهي متوتره بشده
دلفت إلى الغرفه زوجه اخوها حسن .
صباح: يلا يا شروق العريس قاعد تحت من بدري
شروق بتوتر: أنا خايفه اوي مش عارفه أنا اللي بعمله ده صح ولا غلط
صباح بحب: شروق انتي عارفه انك بنتي صح
شروق بدموع: طبعا انتي وابله سمر كنتوا زي امي والا كنت حسيت اني يتيمه فعلا
صباح بحب: يبقي تعرفي أن عمر ما حد فى اخواتك أو انا وسمر نزضي ليكي الاذي الخوف والتوتر طبيعي يا قلبي وشمس زين الشباب و بيحبك
شروق: طيب شكلي حلوه
صباح بابتسامة : قمر ماشاء الله
نزلت شروق مع صباح
( سمر زوجه حسين ) بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن عليكي يا شوشو
شروق: شكرا يا ابله سمر
سمر: يلا شيلي الصينيه وادخلي
شروق بلهفة: ايه ده أنا ادخل لوحدي
صباح: لا طبعا احنا ندخل معاكي بس لازم تشيلي انتي الصينيه
شروق بهدوء: طيب
حملت شروق الصينيه وكادت تسمع دقات قلبها من كثرت التوتر..
دلفت صباح وسمر وخلفهم شروق
شروق وهي تنظر إلى الأرض
قالت بهدوء: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الجميع : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
كان شمس دقات قلبه سريعا جدا..
اخذت صباح من شروق الصينيه.
صباح: اقعدي جنب اخواتك يا شروق
جلست شروق فى المنتصف بين اخواتها وتمسك ايدهم لتحاول تطمن..
نظر حسن وحسين فى نفس الوقت إلى شروق نظره حب وعيونهم ممتلئه با الدموع
نظرت شروق لهم
شروق بدموع : انتوا تعيطوا من دلوقتي اقوم اهرب ولا ايه
ابتسم اخواتها
وشمس أيضا الذي كان يسمع الحديث
( عم شمس) حسن أحنا جينا نطلب ايد شروق ل شمس و عايزين نقرأ الفاتحة النهاردة .
حسن: واحنا نتشرف إن كان عليا أنا وحسين موافقين، بس الرأي الاول والاخير لشروق
مرات عم شمس: رايك ايه يا عروسة
شروق بتوتر: الرأي راي اخواتي
شمس بسعاده: يبقي نقرا الفاتحه
ابتسم الجميع على سرعه شمس
أما شروق تريد رفع عيونها لتتعرف عليها لكن تشعر بالخجل...
حسين: نقرا الفاتحه
وبالفعل تمت قريت الفاتحه
وبعد الحديث فى الامور الماديه...
حسن: بقول نسيب شمس وشروق يتعرفوا على بعض
بدأ الجميع يخرج
لكن شروق مسكت ايد حسن وتهز رأسها بمعني بلاش تخرج
رتب حسن على رأسها بحنان و غادر..
شمس بابتسامة: على فكره مش أكلك يعني
لم تجيب
شمس بابتسامة : وعلى فكره ممكن ترفعي عينك و تشوفني دي رويه شرعيه
لم تجيب شروق ولا ترفع عيونها
شمس بهدوء : تمام تحبي تقولي حاجه
أومأت رأسها بمعني لا..
شمس: اكلم أنا،
أنا شمس محمود الصاوي من مواليد الصعيد عندي ٣٣ سنه وأبوي وامي متوفين و ماليش اخوات عايش بين الصعيد والقاهره علشان شغلي ,يعني بعد الجواز حياتنا تكون بين هنا والقاهره
أنا من أول يوم شوفتك هنا وانا بحبك ومش قادر انساكي علشان كده طلبت ايدك اكتر من مره وكل مره ترفضي كنت ازعل اوي ، بس الحمد لله وافقتي المره دي ، ممكن انا اسال سؤال ليه وافقتي المره دي.
مازلت شروق تنظر إلى الأرض
و سألت بهدوء: عايز الصراحه
شمس: طبعا
شروق بهدوء: أنا طبعا عمري ما شفتك ولا اعرف شكلك
قال بغرور : معلش استني مين مش عارف شمس الصاوي، اكبر رجل اعمال ايه مش شوفتي على النت فى المجلات غير اننا عايشين في نفس البلد.
أجابت بهدوء: أنا مش مهتمة بحياه رجال الأعمال علشان اشوف صورهم فى النت، او المجلات ممكن فنانين بس رجال أعمال لا
وبالنسبه أن احنا عايشين في نفس البلد اكيد انت عارف اني مش بخرج خالص اخواتي خايفين عليا وكمان انا طلعت من الثانوية ل طب يعني
حياتي كله مذاكره
مش عارفه حد من البلد تمام.
قال بهدوء: تمام نرجع لسؤال
أجابت بوضوح : مكانتك و مركزك الاجتماعي فى البلد
شمس بابتسامه: صريحه انتي اوي
أجابت بهدوء : اكدب يعني
شمس بحب: لا مش تكذبي لكن أن شاء الله تحبيني يا شروق الشمس.
واخيرا رفعت شروق عيونها من الأرض ونظرت له
وهو أيضا تسمر مكانه عندما نظر له من قريب ، وهي ايضا نظرت له لتجده وسيم جدا
قالت بهدوء: ايه شروق الشمس دي ،جو قديم اوي أنك تخلي اسمنا واحد
شمس بحب: بس دي الحقيقه احنا نكون كيان واحد من اللحظه دي
قالت بهدوء :أن شاء الله
ونظرت إلى الأرض مره اخري
قال بابتسامة :ليه بس كنا حلوين مع بعض
وبعد وقت ذهب شمس مع عمه وزوجته بعد الاتفاق على موعد الخطوبة..
أما شروق فتحت الفيس
وكتبت موعد خطوبتها هي وشمس محمود الصاوي
الجمعه القادمة
$$$$$$$$$$$
فى شقه جاسر
كان يجلس يتصفح الانترنت وجد هذا الخبر
قال بصدمه: ايه شروق وشمس
خرجت جميله من المطبخ
جميله بتوتر: فى ايه
جاسر بعصبية: شروق خطوبتها الجمعه الجايه
جميله بصدمة: بتقول ايه ازاي ومين العريس
جاسر بغيره: شمس
جميله: شمس الصاوي
جاسر بعصبية: ايوه هو ازاي شروق تعمل كده ازاى
جميله بحزن: شروق تنتقم منا
جاسر بصوت عالي جدا: بس هي كده تدمر نفسها مش احنا
جميلة بدموع: احنا السبب يا جاسر فى ده
جاسر بعصبية: احنا كنا مضطرين لكن هي
جميله بدموع: هي مصدومه فى صديقه طفولتها وحبيبها يا جاسر تخيل
جاسر : ادخلى يا جميله اعملي كوبيه شاي
جميله: حاضر
دخلت جميله و انهرت من البكاء
تبكي على صديقه طفولتها
تبكي لانها تعلم أن زوجها يحب فتاه اخري
تبكي حزنا على يونس
وحال جاسر لا يختلف عنها
فكيف لحبيتها تكون لشخص آخر
$$$$$$$$$$$$$
عند يونس
يجلس في حضن فتاه ليل
وهما سكرانين جدا
يونس بسكر: انتي بتحبني صح
الفتاه بسكر: طبعا مين مش يحب القمر ده، أنت مال وجمال وكل حاجه حلوه
يونس بدموع: اومال هي مش تحبني وتسبيني وتروح لصاحبي ليه ليه وانا بحبها اوي وتغيرت علشانه
الفتاه بسكر: هي مين دي
يونس بحب: جميله وهي جميله
الفتاه: هي اللي خسرانه مش انت, أقولك اقوم ارقص ليك علشان تفرفش
يونس بسكر: قومي
$$$$$$$$$$$$$
سهر تتحدث مع فرح على الهاتف
سهر: ايوه يا فرح شوفت الخبر وبرن على شروق مش ترد عليا
فرح: أنا خايفه على شروق اوي تكون علشان تنتقم تدمر نفسها
سهر: احنا نروح صح
فرح : اكيد انا بحاول ارن عليها مش ترد نفسي ترد اقول لها بلاش.
سهر: ربنا يقدم اللي في الخير
فرح: يارب, ويونس كمان رجع تاني لشرب
سهر بدموع : ايوه البواب كلم سامر وقاله وهو اتصل با فارس وراحوا يشوفه ربنا معه
فرح بدموع : يارب
***,,**,*
أمام منزل يونس
يدق فارس و سامر الباب و لم يجيب عليهم.
سامر بتوتر: يكون حصل حاجة له.
فارس بغضب: نفسي اروح أقتل الخائن و الخائنة علشان خاطر يونس يرتاح..
وللحديث بقية
#قصص_الحب
#الفصل_الخامس
بقلم منال كريم
///////////
ذهب سامر وفارس إلى منزل يونس
ظلوا يدقوا الباب لكن بلا فائده
يونس يعيش بمفرده بلا خدم يوجد البواب فقط وكل أسبوع تأتي سيده لتنظيف المنزل
فارس: هو مش بيرد ليه
سامر بعصبية: اكيد مشغول مع الزفتة اللي معه يلا نكسر الباب
فارس: يا ابني بطل عصبيه شويه نكسر الباب ايه
سامر بصوت عالي: اومال نعمل ايه البيه مش بيفتح ها يدمر نفسه علشان واحده خاينه ومعها واحد كلب
فارس : اهدي يا سامر اهدي
وبعد دق على الباب كثير فتحت الفتاة
سامر بقرف: يلا يا بت غوري من هنا
الفتاه بدلع شديد: أنت مين يا قمر يا طويل أنت.
فارس بصوت عالي: ما تلمي يا بت ويلا غوري
الفتاه بدلع: وأنت كمان قمر وطويل يلا ادخلوا وأنا ادلعكم
وضحكت ضحكه عالية
جذبها سامر و دفعها إلى الخارج و أغلق الباب
دخلوا إلى الداخل كان يونس يجلس على البار عاري الصدر يرتدي سروال فقط و فى أيده كاس و الآخرى سيجاره ويشرب منهما
نظروا إليها بحزن شديد
ذهب فارس إليه وقف أمامه
فارس بحزن: وبعدين معاك يا صحابي
نظر يونس إليه بعيون باكيه ولم يجيب
اخذ فارس من يونس الكاس و السيجارة
فارس بحزن: كفايه يا صحابي محدش يستهل تعمل في نفسك كده
ألقى يونس نفسه بين أحضان فارس ويبكي مثل الطفل الصغير
يونس بدموع: امي وأبوي ماتوا وانا عندي خمس سنين
وعائلتي كلها عايشه بره كل واحد فيهم كان عايز يأخذني البلد اللي هو عايش فيها
بس أنا كنت عايز افضل فى مصر وافضل فى بيتي اللي في رايحه امي وأبوي ،وكمان مش عايز ابعد عن صحابي
فضلت هنا ،واللي ربياني أهل سامر وفرح وسهر بقيت هنا شويه وهنا شويه
والحقيقه عمري ما حست اني يتيم كنت ديما بغيظ سامر وسهر وفرح وقولهم انتوا عندكم اب وام واحد بس انا عندي ثلاث امهات وثلاث آباء
ولما بقيت في الثانويه عيشت هنا صحيح طول اليوم كنا مع بعض بس لما ادخل البيت واكون لوحدي بكون حزين اوي
لما شوفت جميله حبتها وقولت اخيرا يكون ليا ونيس فى البيت وادخل القي حد يقولي حمد الله على السلامه ،بس طلعت خاينه ومع مين صحابي اتحمل ايه ولا ايه أنا.
كان يونس ويحكي ومازال فى حضن فارس
كان سامر ينظر من بعيد على حال أخيه ليس فقط صديقه وينظر إليه بدموع شديدة
سامر بدموع: ياه يا اخوي كل ده كان فى قلبك وعامل تضحك وتهزر و واحنا نحسدك ونقول يا بخت يونس مش شيل هم الدنيا تطلع شيل فى قلبك كتير كده انا اسف اني مش حاس بيك اسف
وذهب إليهم وانضم معهم إلى عناق طويل مليء با الدموع والوجع و الحزن والقهر
قضي سامر وفارس الليله مع يونس وقطع لهم وعد لن يعود مره اخرى الى فعل الحرام
وأخبره عن خطوبه شروق و تصدم مثل الجميع .
مر الاسبوع وجاء موعد الخطوبه ولكن السؤال
هل تمر بسلام أما لا
وخصوصاً شروق عزمت جاسر وجميله
فى حديقه منزل الالفي
الحديقه مزينه بالورود و البالونات وجميله جدا
ويقف شمس ينتظر ظهور شروق
سامر : أنا مش عارف شروق ناويه على ايه
فرح: الغريب أنها عزمت جاسر وجميله
يونس بغيظ: وهما فين
سهر: لسه ما وصلوش ، بقولك يا يونس اعقل مش عايزين مشكله اكيد ربنا عمل كده علشان فى خير ليكم
فارس: سهر تكلم صح الناس دي صعايدة اي حاجه ممكن تاثر على سمعه شروق ترض بكده
يونس بنفي: لا طبعا
وصل جاسر وجميله وذهبوا إلى الاصدقاء
جاسر: منورين يا جماعه
لم يجيب أحد
جميله: وحشتوني يا بنات
سهر بهدوء: وانتي كمان يا جماعه يلا نسي اللي حصل ونرجع زي الاول اكيد ربنا شيل لينا الخير
فرح بعصبية: ايه ده يا سهر الخيانة عمره ما تنسي وهما خاينين
فارس : خلاص يا فرح مش عايزين نكلم مع حد
سامر بعصبية: خد مراتك وامشي
يونس اتالم بسب كلمه مراتك
يونس با ابتسامه: مراتك خد مراتك وامشي يا صحابي خد مراتك اللي هي كانت حبيتي.
غمضت جميله عيونها
جاسر: يونس أنا
قاطع حديثهم صوت تصفيق
كانت شروق تخرج فى ايد حسن وكانت مشرقه مثل اسمها
كان جاسر ينظر إليها بغيره
وشمس ينظر بحب
التفت إلى أصدقائها وأشارت لهم بمعني مرحبا 👋
وهما ابتسموا الجميع له وأشار له إلا جاسر وجميله ينظرون بحزن و غيرة..
تقف أمام شمس وهو دقات قلبه سريعا جدا كادت تسمعها شروق ويشعر أنه يلمس السماء بايديه
حسن: يلا البسوا الدبل
مسك شمس الخاتم
ينتظر شروق تمد يدها له ، لكن هي في عالم آخر.
شمس: هاتي ايدك يا شروق
لم تسمع أو تنبه.
حسن با ابتسامه: ايه شروق رجعتي فى كلامك مدي ايدك يا حبيبتي
انتبهت و قالت بهدوء: حاضر 💍🫳
ارتدت شروق الخاتم ثم مد شمس أيده ولبستها شروق الدبله
صفق الجميع
تجلس شروق وشمس المكان المخصص ل العروسين
شمس بحب ::ايه الحلاوه دي يا شروق الشمس
شروق بخجل:شكرا
شمس: شروق بصي ليا
كانت شروق تنظر على جاسر وجميله
نظرت شروق له
والحقيقه اعجبت بلون عيون الشمس الزرقاء و سألت : ده لون عينك بجد.
أجاب بابتسامة: أيوة لون عيني زي لون عين جدتي الله يرحمها.
شروق: ربنا يرحمها.
شمس بحب: بحبك
ابتسمت شروق بخجل ونظرت إلى الأرض
طبعا أصدقائها عيونهم عليها وطبعا الكل مستغربا
ابتسامة شروق لانها طالعه من قلبها مش تمثيل وهما أصحاب وعارفين إذا كانت بتمثل أو لا
وجاسر غيران جدا
أشارت شروق إلى أصدقائها ذهبوا إليها
شروق: شمس ده فارس ودي مراته فرح
وده سامر ودي مراته سهر وده يونس
وده جاسر ودي مراته
اخذت نفس ثم قالت )جميله
شمس با ابتسامه: تشرفت بمعرفتكم
الجميع: احنا اكتر
شمس: الكل مرتبطه وأنت يا يونس مش ناويه
يونس بغرور:: الحقيقه مش لقي واحده تستاهل
سامر بهدوء: عندك حق يا سامر صدقني اللي تسيبك تكون غبيه اوي
جميله بابتسامه: هي تكون غبيه لو فضلت معه
فرح ببرود: لا معلش يا جوجو كله الا يونس
فارس بهدوء: انا معه فرح يونس اي بنت فى الدنيا تمناه
يونس بابتسامه ؛ حبايب قلبي والله مليش غيركم
وانتي يا بت شروق وسهر مش تقولوا حاجه
سهر بهدوء : رأيي أن اكيد ديما ربنا كتب لينا الخير
سامر : حبيبتي القمر العاقلة،
وانتي شوشو رايك ايه
شروق بهدوء: الطيور على أشكاله تقع
جاسر ببرود :نفس الطيور دي اللي كانت عجبنا
يونس ببرود : أنت قولت كانت
طبعا كل ده شمس وافق مش فاهم حاجه غير أن حاسس أن بينهم شد وجذب
قالت سهر لإنهاء الحوار: أنا بقول نسيب العرسان وحدهما يا شباب
ذهب الجميع
شمس: شروق
شروق: نعم
شمس: ليه حاس انكم زعلانين من بعض
شروق : عادي حاجات الصحاب وكده
تم اليوم و كان تحاول شروق أن تثبت لجاسر هي بنت مين و سوف تزوج من منين، تجعله يفكر أنه دون المستوي...
تجلس شروق فى الغرفة
رن الهاتف
: شروق: الو
جاء الرد من الجهه الاخرى: الرقم ده رن عليا
أجابت بعصبية : لا مش برن على حد
و أغلقت الخط
رن الهاتف مره اخري وكان نفس الرقم
خرجت شروق من غرفته الى غرفه حسن
دقت الباب
حسن: مين
شروق بهدوء : أنا
حسن: ادخلي يا حبيبتي
دخلت شروق
شروق با حراج: اسفه يا أبيه
بس فى رقم بيرن عليا و رخم عليا.
اخذ حسن الهاتف واجاب هو: الو
شمس: ايوه يا حسن
حسن بابتسامة: انت اللي بترخم على شروق
شمس بابتسامه : بهزر معها
حسن: خدي يا شروق ده شمس يهزر معاكي
شروق بعصبية: جاب رقمي منين
حسن: مني
اخذت شروق الهاتف
شروق: اسفه يا أبيه
وخرجت
شروق بعصبية: عايز ايه
شمس: براحه شويه
دلفت غرفتها و أغلقت الباب بقوه
شروق : يعني ينفع كده
شمس' بهزر
شروق: طيب وهزرت
( شمس) اه
شروق: ممكن اقفل علشان عايزه انام
شمس: تصبحي على خير
( شروق) وانت من أهله
تمر الايام وانتهت الاجازه واليوم اول يوم دراسة
تجلس الاصدقاء مع
بعض إلا جاسر وجميله
شروق: انا نسيت الكتاب فى المدرج اجيبه واجي
فى المدرج دخلت جذبها جاسر وبدون حديث قبلة بعشق
انصدمت شروق و تسمرت مكانها
وللحديث بقية
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق