رواية رحماك الفصل التاسع والعاشر والحادى عشر والثاني عشر بقلم اسما السيد
رواية رحماك الفصل التاسع والعاشر والحادى عشر والثاني عشر بقلم اسما السيد
رواية رحماك الحلقة التاسعة
( بين ايدك واحد تانـــــــي)
(من رحم الالم يخلق..الامل)
2
جالسا بمكتبه بمتجره الجديد
الذي أنشأه من ماله الخاص واستأجر شقه هنا بجواره.. مبتعدا عن عائلته…..
بالامس حينما التقاها وحكت له سبب اندفاعها واحتمائها به فارت دمائه..واشتعلت الغريزه بقلبه مجددا لتلك الصغيره بنظره…ولولا خوفه علي سمعتها وخصوصا بمنطقه كمنطقتهم..لاردي ذلك الحقير قتيلا..
ولكنه طمأنها واصطحبها لمنزلها بأمان..وحينما عاد كلف شخصا موثوقا به لمتابعتها ذهابا وايابا..
دخل مسرعا علبه..ألبكه..
مسعد..الحق ياعابد..الحق..
عابد..بلهفه..في ايه يامسعد..ياسمين جرالها حاجه..
مسعد..ياسمين…كانت مروحه من الدرس وانا وراها زي ماقولتلي فجأه جت عربيه في ثانيه زي الصاروخ..خطفتها ومشيت…
عابد..بصراخ..خطفها فين..وانت سيبتها وجيت ليه..
ياااغبي..
مسعد.اهدي ياعابد..انا قطرتهم بالفذبه..وجيت اقولك..يالا بسرعه المكان بعيد..
انطلق خلف مسعد..صارخا به ان يسرع..
بسرعه يامسعد..بسرعه..اه يابن 🐕 ياعصام..
هقتلك..
مسعد..انت عرفت منين انه عصام..
عابد..اخلص بسرعه…
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
بأخر البلده..بمنطقه زراعيه ببيت قديم نسبيا يطل علي مقابر البلده..
حيث ألقي بها الخاطفون..أرضا..بذلك المنزل
دموعها المقهوره تسيل من عيناها يشاركها كحل عيناها الاسود الحزين المرتعب كقلبها المذعور..
ماذا سيفعلو بها..
صرخت وصرخت..وهو ينظر لها كالذئب من خلف ستار قديم متهالك..
قلبه حزين كحزنها…ولكن لابد وان تكون له..قلبه المريض بها..يؤلمه..علي صرخاتها المفزوعه…
يعشقها ويهيم بها…
ولكنها تكرهه وتكرهه بشده…
ضرب برأسه الجدار…
صارخا بصوته المخنووق..
اسكتي اسكتيي يا ياسمين…انتي اللي وصلتينا لهنا..
انتي..
سمعت صراخه عليها فعلمت انها النهايه…
ياسمين..بارتعاش…عصام انت..انت اللي خطفتني..طب ليه..
اقترب منها..خطواته البطيئه التي تتقدم منها…كانت تدب بقلبها الرعب..
لم تبغض شخصا بحياتها كما تبغضه..
جلس علي ركبتيه أمامها…الجو حار للغايه..
عرقه الذي سال علي جبينه ووجهه شارك دموع عينيه..
عصام..بوجع..ليه محبتنيش..
بقالي سنين مستني اللحظه اللي تقوليلي فيها بحبك ياعصام..
خايفه ليه علي طول مني..
ارتعشت وارتعش كل شئ بها ودموعها تسيل وتسيل..
وخرج صوتها مهذوذا يزيد من عذابه ومراره…
أنا بخاف منك.اوي ياعصام..
عصام..بصرااخ..لييييه..أمسك يدها المرتعشه بحده..
بصيلي ياياسمين وقولي ليييه..
دانا حياتي وقفه عليكي…قلبي دا مدقش ولا ارتعش غير ليكي..
لو طلبتي الدنيا بحالها هجبهالك..
ياسمين..الدنيا اللي بتجي من عرق الستات وتهديدهم متلزمنيش ياعصام…
دفعها بحده..صارخا بها…..وسي عابد بتاعك هو اللي شريف..
هاااا…شريف اومال لو كان منمسكش مع المحروسه اختك..
ياسمين..بصرااخ..اخرس اختي اشرف منك ومن عينتك..وانت عارف دا كويس..
ولا ست امل اللي انت مدورها معاها والبلد كلها عارفه مقلتلكش ان اختي بريئه..
منكو لله..
عصام..بدافعي عنه بحرقه اوي..بتحبيه..
أمسكها من حجابها…بتحبيه..عاوزاه..انا بقي هخليكي متنفعيش غير ليا انا…
انا بس ياياسمين..
ياسمين بصراخ..ابعد عني ياعصام انا مبحبش حد..ابعد.
ابعد وحياتي عندك ابعد ياعصام متخلنيش اكرهك..
أرجوك.
عصام وهو يخلع ثيابه ويكتفها اسفله بقدميه…
يعز عليا وجعك ياقلب عصام…يعز عليا تتحايلي عليا وأرفضلك طلب..بس انتي اللي اضطرتيني لكدا…
ياسمين..بصراااخ…لا ياااعصاام ارجوك. بلاش..هكرهك..هموت نفسي..
عمري ماهكون ليك…
عصام…المهم ماتكونيش لغيري..
ياااسمين..لاااااا..وضاعت صرخاتها…
ـــــــــــــــــــــــــــــ
قفز مسرعا…باتجاه المنزل المتهالك بذلك المكان المهجور..
يتتتبع بقدماه صرخاتها المكلومه..
عااابد..يااااااسميـــــــن..
ويالمراره مصيرك ياياسميـــــن…
انتهي منها وانتهي جنونه….مع ازدياد صياحه من خلف الباب..
لمح نزيفها وعيونها التي أغلقتها مستسلمه كالموتي..
لملم نفسه…وهز رأسه بجنون..
لالا..ياسمين..ياسمين..أنا أسف..والله أسف..
بصي أنا هتجوزك..أنا عملت كدا عشان تبقي مرااتي…
انتي مرااتي صح..
عابد بصراخ..هقتلك ياوسخ..مش هسيبك..
اندفع الباب بقدمه فتركها مسرعا ورحل من الشباك يجري وسط المزروعات..الي ان اختبأ بالمقابر..
فسخ الباب بقدمه…ودخل مسرعا يبحث عنها…
التفت لمسعد قلبه يخبره أنه لا يجب ان يكون معه..
مسعد استني انت هنااا.
مسعد…امرك..
دخل وفزع..وياليته ما دخل…
أغمض عينيه..بحزن..واقترب ململما جراحها..بيديه..
كابتا غليان قلبه بقلبه..ودموعه أغلقت لحيته..
قبل رأسها..هامسا..
سامحيني ياياسمين مقدرتش احميكي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بسوهاج..
خلاص ياولدي..راحل..
أيوه ياأمي..شغلي متعطل ولازم اسافر ضروري..
زينب وهي تناوله ملابسه..
هتغيب كتير ياولدي..
كيان..مش عارف ياأمي..دعواتك..بس..
وخلي بالك من نفسك…ومن صحتك
زينب..بمراره..معنتش عايزاها ياولدي..بعد مارحلو الحبايب..ياولدي..
كيان..باصرار..وحياتك لجبهوملك ويرجعو لحضنك من تاني..
زينب..جد ياولدي..
كيان…جد الجد..كمان..انا مش ساكت وقريب اوي هوصلهم…بس خلي بالك انتي من نفسك واوعاك تجيب سيره عنهم قدام عمتي وبناتها او جدتي سعديه..
زينب…حاضر ياولدي..مهجولشي طمنت جلبي..الهي يريح جلبك ويراضيه ياولدي..
كيان بابتسامه..الله علي دعوتك ياأمي..ادعيلي بيها دايما..
ادعيلي وقوليلي ربنا يبرد قلبك ياكيان….
ادعيلي وحياتك ياأمي..
زينب..بحزن..ربنا يجربلك البعيد ياولدي..وينولك اللي في بالك..
ويجي اليوم اللي تلاقي اللي تخطفه
واشوف عيونك بتضحك.وبتلمع من العشج لمعان..
كيان بتنهيده. وبغصه .امين ياأمي..امين….
تركته والدته واقترب جالسا علي طرف فراشه بحزن…
مخرجا..سلسالا من خلف قميصه الفاخر..ممسكا به..
سلسالا باسمها..فريده…
شاردا بذكراه..
flash back..
هاتي ايدك يافريده متخافيش..
فريده بخوف..هنروح فين ياكيان انا خايفه..
كيان بابتسامه علي خوفها وجبنها.
خلاص انتي حره .واقترب مسرعا حاملا اياها من خصرها..كالاطفال..كريشه خفيفه هي..
فريده..عااا..هقع..هقع..
كيان.. وهو يضعها بحرص علي باب الطائره..الخاصه بعائلته….
انا افديكي بعمري يافريده..قبل ماتقعي أكون انا بدالك..
رمقته بتلك النظره التي تجعله بدنيا اشبه بدنيا الحكايات..
مبتسمه بوجهه..مطلقه بوجهه كلمتها القاتله..
بحبك ياكيان..لو مر سنين وسنين..وبقيت عجوز ومكحكح هفضل احبك زي اول يوم.
امسك قلبه متأوها..بوجع..هامسا ببحته القاتله..
دوما ماتخبره الا يتحدث بها..
اد كلامك يافريده..
فريده بجرأه نادره..أده وأده وأده..
انتشلها من علي الارض زارعا اياها بين أحضانه هامسا لها بكم هائل وهائل من كلمه احبك..
أغلق باب الطائره راحلا بهم لمكان..يشهد مغامره جديده لمغامراتهم..المجنونه…
وقوانين عائلته العقيمه…وانه هو كبير العائله..وتحكمه العادات والتقاليد..معها يرجع شابا لم يكمل العشرين
صغيرا يعيش مراهقته معها لاول مره بعمره..
استدارت تلهث بسعاده وخانتها قدماها فجلست علي شاطئ البحر بتعب واجهاد..
جلس بجانبها…راميا بحمل ظهره للخلف..ملقيا بجسده علي الرمال..
فريده بضحكه سعيده…وهي تميل برأسها علي وجهه..
تحدثه بشماته كطفلها الصغير..تعبت ياصغنن..
كيان..وهو يصارع خصلاتها التي حاوطت وجهه من جميع الجهات…
ابعدي شعرك دا يافريده قلتلك لميه متخرجيش بيه كدا..
وبعدين مش وعدتيني تلبسي الحجاب..ايه بقي فين راح الوعد..
فريده..ببراءه..أنا لسه صغننه…بص يوم فرحنا اوعدك هلبسه..
كيان..بحده..وانا لسه هستني يوم فرحنا يكون الكل شبع منه..
فريده..يووه ياكيان بقي..هي دي كل سنه وانتي طيبه..
انهاردا عيد الحب..
كيان..بتنهيده…وانا هغلبك يعني..ماشي يافريده..بس تبقي مراتي وانا أمشيكي عالعجين متلغبطيهوش..
فريده..بسعاده..الله امتا بقي يجي اليوم دا وابقي مراتك..
كيان بغصه..يريد ان يخبرها وخائفا من رده فعلها بالاخير لابد وان تعلم انه زوجا لاخري وان كان لا يحمل للاخري شيئا..لابد ان تتفهمه وتعلم انها زوجته من قبل ان يلقاها هي..
لقد اجبره والده من شهور علي كتب كتابه من ابنه عمته سلوي..
سيخبرها وانتهي الامر..
التف لها…وجدها تعطيه هديه صغيره بيديه..
كيان..ايه دا.
فريده..بحب..كل سنه وانت معايا..فتحتها وطل منها سلسالا فضيا مزرقشا باسمها…
فريــــــــــــــده..
لمعت عينيه بفرحه…
فريده..عشان تفضل فاكرني..تفضل لابسها دايما…
اليوم اللي هتقلعها فيه…هعرف ان معدش ليا مكان بقلبك..وساعتها هنساك زي ماهتنساني..
كيان..بحزن..فريده أنا..
أفضل الهدايا لأحبائكم
عاوز اقولك حاجه مهمه..
وضعت يدها علي فمه مسرعه..لو هتقولي حاجه تزعلنــي..بلاش..مش عاوزه حاجه تنكد عليا انهارده..
وبهمس توسلته..
أرجوك ياكيان..
تنهد يجبر نفسه علي ابتلاع غصته وارتدي سلسالها بعدما جعلته يقسم بألا يخلعها يوما..
أخرج من جيبه شيئا وأغلق بكفيه عليه..
فريده..بلهفه.. وهي تشير علي يديه..
ايه هنا..
كيان..بتلاعب حظري فظري..
خمنت بكل ما كانت تتمناه ورفضه..الا هو..
فريده..خلاص غلب حماري..
كيان طب غمضي عينك..
فريده بسعاده..اهو..
اقترب من قدمها المفروده..والبسها اياه بهدوء وصمت..شعرت بملمس اصابعه علي قدمها..
ففتحتها مسرعه تصفق بيديها..
خلخـــــــــــــال..الله..
كيان..خمنتي كل حاجه رفضتها الا هو…
فريده بسعاده..عشان انت يومها زعقتلي جاامد..
كيان بحده..ولسه..علي فكره…دا هيتلبس بس ليا..
في أوضه نومي..هااا فااهمه..والاااا.
فريده بخجل..وهي تستقيم مسرعه تجري من خجلها…
فاااهمه..فااهمه بس ميمنعش ان اجرب الجري بيه.
كياان…استني يامجنونه..
back..
ضحك لذكراها..وياليتها كانت دامت..
وياليتها لم تأتي ذلك اليوم للقياه..وياليته اصر علي اخبارها ذلك اليــــوم
تنهد شاردا بما عرفه من صديقتها التي مازالت علي تواصل مع حسام..الذي بدأ بقصه حب ملتهبه بعدما التقته باحدي الكافيهات..
صديقتها ديما…
تزوجت وأنجبت وتطلقت ورحلت لمكان لا يعلماه..
بحث وبحث حتي علم ماألهب قلبه..حبيبته البريئه..اتهمت بشرفها وفضحت ببلدتها..التمعت عينيه بحده وهو يتذكر ماعلمه عن زوجها وما لاقته علي يديه..
كياان..وحياتك عندي لخليه يتمني الموت وميطولوش..بس ترجعيلي يافريده..
ياترا انتي فين..وفين ألاقيكي…
يااارب..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اصلبي ظهرك يافريده وانتي عم تنشني علي النجطه البعيده..
فريده..بقوه…أهوو ياجدي..
الجد..عفارم عليكي..يالا وريني كيف البعيد بيتصاوب..
اعتدلت والتمعت عيناها وهي تتخيل تلك النقطه البعيده هي..تلك التي سلبتها والدتها قبل مرآها تخيلتها شيطانه بأنياب..
أفضل الهدايا لأحبائكم
وانطلقت رصاصتها تصوب ناحيه قلبها بقوه…
أصابت هدفها مره وأخري الي ان انتهت رصاصاتها..
وهدأت شعله قلبها..
الجد..عفارم يابتي..عم تتعلمي بسرعه يافريده يابتي..
فريده بفخر..تعليمك ياجدي..
ضحك وحط بيده علي كتفها بفخر..تعي يابتي خلينها نعاود..
فريده..يالا ياجدي…
الراوي..جدك بيتعسس بكل مكان مخلاش مكان الا ودور بيه عنك وعن خواتك..
فريده..قرب ولا لسه..
الراوي..وصل لخيط رفيع..ومش بعيد الخيط يكر..
فريده…تفتكر هيقدر يوصلنا..
الراوي..اللي متوكد منه انه اتاكد واطمن ان سلمي ومحمد معاكي..
بس ان يوصل لمكانكم..اهنه..لسه جدامه كتير..
لسه مأنش اوانه…مهيعرفش واصل يوصل ليكو ولا الجن الزرق..يعرف..
الا وجت ما أقرر اني..امتا يبتدي الحساب..
فريده..تقصد ايه ياجدي..
الراوي بشرود..وحكمه…متشغليش فكرك انتي..
يالا نعاودو….
اقترب احدهم مسرعا
عاملا بقصر الراوي العريق..
حمدان..الحجنا ياشيخنا..
الراوي..في ايه يا حمدان الولد جرالهم شي..
حمدان.بنفي..لع دا عدنان..عم يصرخ ولامم الجبيله
وعم يجول..بحبك ياساجده ووهدان بدو يجتله..
الحجنا ياشيخ..
الراوي..همي يافريده يابتي اما نشوف ولد الفرطوس ده..
ضحكت بسعاده وجرت امامه..يالا ياجدي بسرعه..
اما نلحق المشهد من اوله..
ـــــــــــــــــــــــ
في الساحه حيث يتسامرون ليلا..
يقف علي حصانه الصامد
وكانه يعلم بما صاب صاحبه..
يهاوده ثابتا بمكانه…
وصاحبه يقف كالجبل الشامخ..
صارخا بعشقه لها..
عدنان، بهتااف..
جولو لها ان عاشج لها..
عاشج أنا ياساجده.،.ولاجل عيونك الناعسه
بتغني بالمواويل..
في البعد نار بجلبي انا..،.واه لو تجرب المواعيد..
محمد..ياعدنان ياجامد غنيلها…غنيلها..
سلمي..بتشجيع غني ياعدنان..
ساجده..يافضحتك بالجبيله ياساجده…
جال يغني جال..
بوي هيموته..الله يرحمك ياعدنان..
وهدان..فتوني عليه…هجتلك ياعدنان وما بعطيك بتي..
محمد..غني ياعدنان وقول للكل انك بتحبها..
اقترب الراوي وفريده….من الجمع
ومعه صدحت حنجره عدنان..
ــــــــــــــــ
حبيت الحب من عيونك
وبقيت حبيبك مجنونك..
عمري ياحبيبي مافكرت في يوم اني أخونك
وأحب عيون غير عيونك..
ياعيون أخدتني في دوامه..
ياعيون نستني عمري وأيامي..
حبيت الحب من نظراتك
قلبي سحرني ببسماتك..
غنيت لعودك وحدودك
لكن ما وصلتش لحدودك
ياأجمل حبيب.
.ولا أجمل شاعر يقدر يوصف فيك
ياطيري ياناري ولهيبي..
اوعدني ما تبعد عني ياللي عشانك بغني..
عن حبي في قلبك طمني ياشوج ياحبيبي
2أفضل الهدايا لأحبائكم
وهدان..ياويلك مني ياعدنان..
غني ايش ما تغني ما بعطيك بتي..
عدنان…بصياح..بحبها ياخلج..واللي خلج الخلج بحبها..
جولو لابوها اني بحبها..
علا صوت الراوي….علي عدنان..
ياعدنان..
عدنان..انجدني ياشيخ..
الراوي…ايش راح يكون مهرك اذا بنعطيك ساجده..
عدنان بهيام..فجير انا بأحوالي..
عايش رحال وبيها بيستجر حالي..
قلبي زواد..ومن حبي بسجيها
وارويها بحناني..
اذا بتجبل بجلبي والله من الفرحه
بتتغير احوالي..
واذا ما بتجبل بيموت جلبي
ومن الدنيا بتنجطع أخباري..
ردت بلهفه عليه..سلامه جلبك ياروح الروح..
والله ما بريد غير جلبك ياأغلي الغوالي..
بيصير صدرك مخدتي ومن حنانك يكون زادي…
راضيه انا بمرك..وفجرك بيحلالي..
وهدان..بحده..بتكسري كلمتي ياساجده…
الراوي…بحده..
من اليوم..
…عدنان لساجده وساجده لعدنان..
ادبحوا الدبايح وعلجوا الانوار.. وبعد يومين،..بيتم المراد..
قفز عدنان من علي حصانه..
مسرعا مقبلا يد الشيخ
ياسلم بجك ياشيخنا..والله فرح جلبي..
الراوي بحده…من اليوم مافي غنا عالربابه
ليوم الفرح ومافي جري ورا ساجده
ممنوع تشوفها الا بيوم العرس..
عدنان بهيام وهو ينظر لها…
كله يهون لاجل عيونك ياساجده..
ضربه الراوي بعكازه…صارخا به..
اتحشم ياولد..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
برافو.. عليك يامجاهد..هو دا..
مجاهد بخبث وهو ينظر لجسدها..
أنا تحت امرك يا ملبن.. عشان ترضي علي مجاهد
وينول المراد
روان..بدلع..انت مبتشبعش يامجاهد..
مجاهد وهو يتحسس بيديه هنا وهنا..
وانتي يتشبع منك ياملبن..
روان….متجاوبه مع لمساته التي تسكرها..
طب ايه هتخلصني منهم امتا…
مجاهد..هي جلسه كمان..وتبقي رقبتها في ايدك..
روان…وانا بين ايديك يامجاهد..
مدام هتخلي رقبتهم تحت ايدي..
مجاهد…انتي بس ركزي معايا
وانا اجبلك رقبتهم ياملبن انتي..
وانغمسا بالحرام…
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بمنزل أمل..
يلهووي يلهووي أنا فعلا حامل…أعمل ايه…
أنا لازم أروحله يتصرف..بس دا مبيردش عليا..
لا مبدهاش بقي انا هروحله دلوقت..
ارتدت ثيابها وجسمها يرتجف ذعرا وخوفا…
من مصيبتها…..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد يومين…
بالمشفي..
يجلس واضعا رأسه بخزي
وحزن من فضيحه ابنته.. وما جري له..
وبجواره والدتها..تبكي وتصفع خديها…
شريفه..يامرك ياشريفه..يامرك..
يقف يستند بيديه علي الحائط ناظرا للفراغ..بشرود..
لم يستطع ان ينقذها لقد وصل متأخرا بعدما ذبحها ذلك الوغد وتركها غارقه بدمائها وهرب…
حتي ذلك البيت الذي وجدها به…لم يكن ملكا له..
جلبها مسرعا..للمشفي نازفه…منظرها لا يغيب عن باله وعقله..
حتي والدها المتخاذل دائما بحق بناته..
رفض أن يبلغ عنه…
ولكنه يقسم سينتقم ولو بعد حين.
اقترب مسعد منه..فساله عابد بلهفه..
هااا يامسعد عرفتله طريق..
مسعد..فص ملح وداب….حتي امه متعرفش عنه حاجه..
أومأ برأسه..
وقد اهتدي عقله لحل ولابد منه…
اقترب من عبدالله الجالس بحزن..
عابد..عم عبدالله…
رفع عبدالله رأسه بهم..ايوه ياولدي..
عابد…أنا عاوز أتجوز ياسمين..
ـــــــــــــــــــ
بعد ساعات..
بمنزل عبدالله
بعدما سمح الطبيب لها بالخروج..
انتهي..المأذون من كتب كتابهم…بعدما أطلعوه بكل شئ وذهب..
عابد..أنا هعمل لياسمين فرح الكل يتحاكي بيه ياعم عبدالله بنتك ما يعبهاش شي وانا يشرفني تكون مراتي..
ياسمين بدموع توشك عالانهيار..
وضعت يدها علي أذنها… صارخه بهم..
كفايه..كفايه..
مش عاوزه حاجه ولا عاوزه فرح..
مش عاوزه شفقه من حد..سيبوني في حالي..سيبوني في حالي..
انهارت….لقد تعبت..وتشعر بالاشمئزاز من نفسها..
فاقترب مسرعا منها محتويها بين ذراعيه..
دافعا بها لغرفتها..مغلقا الباب خلفهم..
لا يريد غيره يري ضعفها…
غريزه فطريه زرعت بقلبه تجاهها
منذ انتهي المأذون وردد أخر كلماته..
يشعر بأنها لا تخص احدا الا هوو…
احتواها بذراعيه…
بكت وبكت..وهو يهدهد بها كطفله صغيره..
ياسمين..انت ذنبك ايه تشيل بلوه غيرك..
مش هيسيبك قالي اللي هيقرب منك هقتله..
ابعد عني الله لا يسيأك كفياني ذنب نفسي
مش عاوزه أشيل ذنبك معايا….
أرجوك..ياعابد..
عابد بهدوء وبابتسامته
التي تبث الطمأنينه..دائما..
مسح دموعها بيده ورفع وجهها..مقبلا عينيها
الباكيتان..بحنان.
خلاص هديتي..عاوزك تخرجي
كل اللي جواك مره واحده..
عشان مش هسمحلك بعد كدا..
نزلت دموعها وارتمت بين ذراعيه..
ياسمين..مش عاوزه فرح..خدني من هنا..
أرجوك ياعابد….
أنا مخنوقه هنا…حاسه اني روحي بتطلع..
واحتراما لوجعها..
نامت ليلتها علي صدره..ببيته هو…
كطفلته الصغيره…يحكي لها وتستمع
الي أن أغمضت عينيها أخيرا..
مطمئنه..
بين ذراعيه….دقات قلبه العاليه بقربها…
جعلته يدرك أن طريقه معها يشبه السهل الصعب..
وأن هناك بداخل قلبه..زرعه جميله أنبتت به..
زرعه اقتلعها غيره..ونمت بداخله هووو….
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تضيق الدنيا دي عليا….
تنتهي حكايه..
وتبدأ حكايه…
ونفتكر اد ايه كانت صعبه النهايه..
تبتسملي وأضحكلك..
تشاورلي علي قلبك…..
أمد أديا وأندهلك…
.بين ايدك لقيت عنواني..
تايهه وعلي شطك….أنا وحداني..
بتقوليلي ايه ذنبك…
.ذنبي اني في عشقك..
انا الجاني……
والله ياعمري أنا الجاني..
يتبع….
رواية رحماك الحلقة العاشرة
(ليت الماضي يعود يوما)
(الندم)
ـــــــــــــــــــــــ
بالمنصوره..
يجلس وبيديه صوره لهم بيوم زفافهم..
صورتها هي… لاول مره منذ تزوجا ينتبه لتلك النظره بعينيها..
ألهذا الحد كان معمي علي عينيه..
لم يلمح دموع عيناها
وكانها كانت مساقه للموت ليس لزفافها..
التلك الدرجه كانت كارهه.. ناقمه..
أغمض عينيه..
وذاكرته تأبي أن ترحل بذكراها
كما رحلت هي من عالمه.. وبلا رجعه..
ولا امل من العوده يوما
هو من جني علي حياتهم معا…
هو من أساء واهان وغدر..
والان.. جالسا بعد شهور ليست بالكثير..
يشتاقها…. يشتاق للمحه من عيناها..
الندم عنوان ايامه..
ماذا جني غير زواجه من انسانه
اكتشف علاقاتها المشينه وطرقها الملتويه..
وهل يستطيع الكلام..
يعيش ديوثا لها…يعلم بعلاقاتها…ويصمت..
طواعيه..
ماذا جني.. غير الوحده والمرار
سيعيش باقي حياته بلاسند ولا ولد..
تلك الحيه التي تزوجها لا تنجب..
حتي ذكراه من الدنيا تخلي عنهم بدناءه..
ماذا تبقي له.. ومن تبقي بجانبه…
غير كومه باليه من نساء حاقدات.. امه وزوجته واخته التابعه لها.
ارتمي برأسه للخلف.. دموع عينينه خانته…
يشتاقها يشتاق وبشده…
ضرب علي صدره.. صارخا بوجع..
انا غبي.. غبي.. ضيعتك من ايدي..
أنا غبي وانتي أنانيه أوي يافريده.. أنانيه اوي..
امسك بصورتها يحدثها كما لو انها تسمعه
لو كنتي حبيتيني بجد.. كنتي حاولتي..
كنتي احتويتي ضعفي.. كنت هتغير عشانك..
بس انتي محبتنيش للاسف..
من أول يوم وانتي مستسلمه
ولا كأنك زهدانه فيا وفي الدنيا..
كنتي ثوري.. كنتي اصرخي فيها وقولي دا بتاعي..
انتي محبتنيش يافريده..
بس انا حبيبتك.. والله حبيتك…انتي السبب..
اللي بيحب بيدافع عن حبيبه
وانتي محبتنيش..
استنيتك تصرخي فيا..تتمسكي بيا
بس سيبتيني أضيع واضيعك من ايدي..
دانا عديت اخويا وانا عارف انه كان عاوزك..
عشان خطفتيني من أول ماشوفتك..
أنا ظالم..وعارف..بس انتي أنانيه..
ــــــــــــــــــــــــ
بشقه عصام..
تجلس هي تتوسله بخزي..
تتوسل أن يحمي شرفها وعارها..
خائفه..ضائعه..
بقلبها غصه…وفكرها شارد..
يردد..أن كما تدين تدان…
وما فعلته بفريده…رد لها وبأبشع الطرق..
أغمضت عينيها..بقهر…
هامسه…سامحيني يافريده…انا اتهمتك زور..
دلوقت هيتهموني وببرهان..
يارب..
عادت توسلاتها..به..
أمل بدموع..
أنا حامل ياعصام..
عصام رد عليا..هنعمل ايه في المصيبه دي..
انت لازم تيجي تتجوزني.
رفع نظره بعينيه الداميه…من اثر البكاء والنحيب..
منذ علم بزواجها منه..
ضعيف هو بهواها….هائم بها..ومريض..
كلما تذكر أنها،
الان بين احضانه..يواسيها علي فعلته هو…
دمرها وماذا جني..
يقسم سينتقم منه..سيحط هامته بالارض..
سيقتله..ويأخذها له..
سيهرب بها..هي له..له هو…
أمل..ياعصام..أرجوك..أنا هنفضح..
عصام ببرود..واش ضمني ان اللي
في بطنك دا ابني..
امل..بصدمه…يعني ايه..
انت بتقول ايه..انا مراتك.
عصام..بسخريه..اثبتي..
انهارت جالسه أمامه….دموعها أغرقت وجهها..
تترجاه..
أبوس ايدك ياعصام..انا عارفه اني غلطت..
بص انا عارفه انك دلوقتي بتقول زي
ما سلمتلي نفسها…سلمته لغيري.
وبانهيار لطمت خديها…
صائحه به..بس والله ماكان في غيرك ياعصام..
انت اول واحد…انا حبيتك..
أنا..انا..عارفه..انك كنت متفق مع روان عليا..
بس أنا حبيتك عشان كدا سلمتك نفسي
وانا سعيده..
أرجوك ياعصام..
انت قولتلي ان جوازنا حلال..
وانا والله صدقتك..أنا اتعلقت بيك..انت..
غصب عني..أنا ملقتش حد جنبي يقولي دازعيب ودا حرام..
والله غصب عني..
اتجوزني وأنا والله هصونك..بص..
هعمل اللي تقولي عليه..أرجوك ياعصام..
اتجوزني وطلقني حتي..
ذنبو ايه اللي جاي..أرجوك..
نظر لها بشرود وتوسلات أخري ترن بأذنيه..
توسلاتها هي..
ولكن شتان بين الذهب والنحاس..
الاثنان يلمعان..ولكن يختلفان بالجوهر..
هي ياسمين زهرته النادره..
وهذه نبته شيطانيه نمت لتشوه
منظر المزروعات..
أزاحها بيده واستقام صارخا بها..
بره..بره ياوسخه..روحي الزقي وساختك في غيري..
روحي لاخوكي الهمام يستر عليكي..
غوووري..
امل…لالا والنبي ياعصام..عشان خاطري دا ابنك انت..
أخواتي لو عرفو هيقتلووني
أرجوك..
دفعها بيده للخارج وأغلق الباب..
هامسا بغل..
دي البدايه..بس..هخليكو تتمنو الموت ومطلوهوش..
اللي يمد ايده علي حاجه تخص عصام
لازم ينتهي..
ودخل مصرا علي تنفيذ ما برأسه..
سيجعلهم علكه بفم الجميـع وسيرو..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
مشت هائمه…ضائعه..
عالمها ينهار..وكل ما جنته يداها حصدته اليوم…
وبراسها فكره واحده..الانتحار..
ــــــــــــــــــــــــــ
بيوم العرس..
فريده..فريده
فريده….هاااا.
سلمي بحماس..ايه رايك بالفستان دا..
ولا دا…ولا دا..
فريده بابتسامه…اهدي ياسلمي جننتيني..
كلهم حلوين عليكي..وبعدين خلصي عشان نلحق
نروح لساجده..
سلمي..بهياام..امتا بقي يجيلي فارس يخطفني زي ساجده كدا..
فريده….لا ماهو بمنظرك دا والنيولوك الجامد دا…
هتطلعي انهاردا بجوز مش واحد..
سلمي…هيييه ايوا بقي..
انت عارفه يافريده..انا كنت استحاله البس كدا..
لولاكي في حياتي كنت هفضل سلمي بلبسها الشوال..
فريده..شوال..مين اللي قال كدا..
وبسخريه اكملت..هي الحشمه اليومين دول بقت شوال..
سلمي..بحزن ايوا فهد..
…كان دايما يتنمر علي لبسي ونضارتي….
هو انا وحشه يافريده..
فريده بتنهيده..وهي تجذبها لاحضانها..
مفيش واحده اتخلقت وحشه ياسلمي احنا اللي بنحط من قدر نفسنا..
كل ست ربنا ميزها عن التانيه بميزه وسبحان الله..
بيخلقلها حد يحب مخصوص الميزه دي..
شخص يكملك وتكمليه..
ساعات مش،بنتوفق في اختيارتنا ياسلمي..
ونستسلم ونقول امر واقع
زي مانا كنت عايشه حياتي مع احمد كدا..
انا اللي جنيت علي نفسي باستسلامي وضعفي..
وانا فكره اني بكده بحافظ علي ولادي..
سلمي انا مش عاوزاكي نسخه مني..
عاوزاكي قويه…تثوري وتعترضي..
حبيبتي احنا بدأنا هنا صفحه جديده..
اللي فات ارميه ورا ضهرك..بحلوه ومره..
ومتتجوزيش الا اللي قلبك يختاره..
حتي لو فضلتي سنين..تدوري عالحب دا…
اتجوزي لما تلاقي عينك بترقص من الفرحه اول ماتشوفيه..
اتجوزي وانتي راضيه عن نفسك وعن حياتك.
عشان متفضليش طول عمرك تقارني بين عيشتك وعيشه غيرك..
اتجوزي اللي تلاقي الفرحه بتنط من عيونه أول مايلمحك..
مش جواز والسلام..
انتي انهاردا..سلمي جديده..
قويه واثقه في نفسها..
مايهزهاش حد…فاهماني..
ابتسمت بدموع بأحضانها…
ربنا يخليكي لينا يافريده..
انا كنت حاسه بالوحده والضياع بعد
ماماما اتقتلت بس من يوم ما اجتمعنا وانا حاسه بالحياه..
حاسه اني طايره يافربده..
هجم هو عليهم..
اه طايرين انتو.
وسايبني انا مش عارف البس البتاع دي
ولا البس كيف الفرسان..
يالا سيبوني..ويقولو عليكو فاشلين..
فريده بضحكه سعيده..
يخرب عقلك انت جبت اللبس دا منين..
سلمي..كدا بقيت بدوي رسمي…
محمد بفخر…طبعا يابنتي دي قدرات..
خلصوني بقي..
فريده وهي تتطلع للعمامه البدوبه بيديها..
بص مش عارفه..
سلمي..ولا انا..
قفز سليم الصغير بسعاده..
بس انا عارف ايه رايك يا ماما..
فريده..يلهووي ايه العسل دا..
مين لبسك كدا..
سليم..جدتي سليمه..
محمد مسرعا..انا رايح للخاله سليمه تلبسني..
ضحكا عليه واودعت أبنائها برفقه أخيها..
وانطلقا لساجده..
وياليتها أخذتهم معهــــــــا
ـــــــــــــــــــــــــ
بسوهاج..
دخل… وجدي مسرعا للمجلس..
ياكبير..جبتلك الخبر اليجين..خبر طازه..
راشد بلهفه..طمن جلبي لجيتهم..
وجدي..بهمس..الحيطان ليها ودان ياكبير..
ايوه لجيتهم..كيف ما خمنت..
بأرض البدو…مع الراوي..
راشد..براحه..كلياتهم يا وجدي..
وجدي…كلياتهم..
صارو كيف الوحوش..الراوي بيدربهم ليل مع نهار..
وخصوصي الداكتوره الكبيره..
راشد..بلهفه..كيفها..كيف شكلها..
وجدي..بتشبه اللي انسمت علي اسمها…
ربي يباركلك فيها..
راشد..وايه تاني..
وجدي..ليها ولدين..سليم واسم اكده بنته
ماعرفش انطجه..جوزها مطلجها…..
راشد..وهو يدورهاا براسه. عال..عال….
وجدي…الراوي بيحرسهم من حديد وعامل عليهم
حصار كيف مايكونو بجبهه..
بس العبدلله عندو الحل..
راشد بلهفه..حل ايه..لايمني عليه..
وجدي..اليوم..في بالمزرعه عنديهم
فرح واحد من فرسانه…
والمزرعه كلياتها قايمه علي رجل..
ومافي أحسن من اليوم….
راشد..بقلق..بس معيزش اذي ليهم..
وجدي بمكر…لع هخليهم يجولك برجليهم…
هخلي الدكتوره..تجولك اوامرك ياجدي..وتدخل النجع برجليها..
راشد…كيف ده..خبرني..
وجدي..هجولك..
راشد بزهول…كيف راحت عن بالي ده….
أني اكده لازم أتصل بكيان..
عفارم عليك ياوجدي…أن تم المراد..صوح..
تشاور واني انفذ..
وجدي بامتنان..خيرك سابج ياكبير..أني برد دينك..
اللي مغرجني..
راشد..ربنا يسدد خطاك ياوجدي..
علي بركه الله..
(وجدي…كبير مطاريد الجبل…..بينه وبين راشد صداقه جميله خد وهات..ورغم انه من المطاريد…الا انه تاب علي ايد راشد وبقي عينه اللي بيشوف بيها..
بعد هروب سلمي ومحمد اللي هو بالاساس مصدقهوش..
طلب المساعده منه…ومن يوم مامشيت سلمي ومحمد وهو عارف انهم عند الراوي..
او الراوي بنفسه اللي حب يطمنه علي أحفاده..
هنعرف)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخل شقته التي استأجرها بالقرب من عمله
لقد تركها صباحا تغط بنوم عميق
واضطر للذهاب لمتجره وكي يطلع
علي اي شئ يوصله بذلك الحقير..
دارت عينيه عليها..بأرجاء الشقه..
ولكن كانت كما تركها…كل شئ بمكانه..
دخل الغرفه التي غفوا بها أمس..
وجدها مازالت متقوقعه علي نفسها…
اقترب منها بهدوء….
جلس مقابلا لها علي قدميه..
تطلع لمحياها البهي…جميله هي تشبه نسمه خفيفه..
كورده كانت علي وشك التفتح و
أفضل الهدايا لأحبائكم
اقتطفت ولم يكتمل نموها…فذبلت..ولم تجد من يحافظ عليها..
بشعرها الاسود القصير..
ابتسم متذكرا ماكان يخبر به اصدقائه يوما..
كان يخبرهم أنه لا يحب الشعر القصير..
اذن فلم الان يراه عليها..أحلي ما رأته عيناه..
تنهد شاردا بكوابيسها
التي لم يستطع أن يغفو منها ليلا..
فتحت عينها الناعسه أخيرا..
هامسه باسمه… عابد..
وبضحكه صافيه.. لها..
أكمل يناغشها..
ايه النوم دا كله..أناقلت هاجي جعان ألاقي مراتي مجهزالي الغدا بقي زي الستات اللي بدلع جوزها دي..
مش اجي الاقيكي نايمه ياسمسم.
ابتسمت بهدوء..وهمست بتوهان..
عابد..أنا بردانه أوي…
نظر لما تتلحف به بصدمه..
كل دا وبىدانه ياياسمين..
دا احنا في عز الصيف..
انتي تعبانه ياياسمين..
مد يده يتحسس حرارتها فابتسمت بوجع..
أنا تعبانه اوي ياعابد أوي..بس مش جسمي..دي روحي…
اقترب مسرعا مقبلا راسها بحزن لحالتها…
ياسمين..انا قلت ايه…اياكي يا ياسمين مش هسمحلك تضعفي كدا…فاهمه..
قومي ياياسمين….يالا خدي دش..علي مااعملك احلي غدا..بس دا انهاردا بس..
بكره اجي الاقيكي مقبلاني وتقوليلي حضرتلك الغدا ياسي عابد..
ابتسمت علي مزاحه..وابتسم هو والتقطها بذراعيه كطفلته ناحيه الحمام..
أنزلها بهدوء..ورفع بيده راسها وقبل جبينها..
يالا فوقي كدا…وهستناكي بره متتأخريش..
أغلق الباب..
تنهد بحزن..هامسا بوجع..
طريقنا طويل أوي يا ياسمين….
بس أوعدك… ينتهي بنهايه واحده…
وانتي في حضني..
ـــــــــــــــــــــــــــ
أنتبهت لغلق الباب..نظرت حولها بضياع هي بدونه ضائعه..
خائفه..
هو أمانها الوحيد…
اقتربت من المرآه نظرت لوجهها الذي بهتت ملامحه…من هذه..
أهذه هي.. أنا… ياسمين..
تلك هي، ام حطام أنثي حطت عليها يد الخسه والدناءه..
رفعت يديها تتحسس وجهها الباهت….
تذكرت آمالها وحلمها الضائع..
بليله زفاف اسطوريه علي فارس
من ابطال الروايات التي طالما
حدثت فريده عنها..
فارسا يخطفها لعنان السماوات..
كما كانت تحكي لها أختها دوما..
كانت تحكي لها عن رحلات كيان الاسطوريه معها..
ولكن أين فريده واين كيان واين هي..
لعنه وحطت عليهم كما تخبرها أمها..
ماذا ينقصهم ليعيشوا سعداء..
أقوياء.اهو المال..أليس الانسان هو الانسان..
ألم يعلموا ان الله سيحاسبنا جميعا علي اعمالنا لا اموالنا..
ماذا أجرمت ليكون مصيرها هكذا وبماذا اجرم هو ليشيل نكبه غيره..
هو لا يستحق فتاه بلا شرف مثلها..
لا يستحق هذا أبدا..
امتدت يدها لباقي جسدها..
التي طالته يد الغدر..
هطلت دموعها وهي تتذكر كم توسلته وكم ترجته..
وهو فقط يصرخ بعشقها…
اي عشق هذا الذي يجعله يسلبها روحها قبل شرفها..
تشعر بالقئ كلما تذكرت لمساته وكلامه البزئ
عن جسدها جسدها التي كرهته..وقرفت منه…
لمحت شفره موضوعه بجانب المرآه..
أخذتها بيد مرتعشه وباعتقادها هكذا
ستزول لمساته..
عن جسدها…
ستزول..حتما ستزول..
خلعت ثيابها وبقت عاريه…
وأخذت الشفره تشق جسدها..
شقت كل مكان طالته يداه هو…
لتتخلص منه…
صرخت بقهر..
اخرج….من عقلي…وجسمي..
سالت دمائها وانهارت حصونها..
جلست القرفصاء ارضا بحوض الاستحمام..
والماء الساخن يهطل علي رأسها…يكويها ويكوي جراحها عله يلتهب ويقلعه من جذوره..
علها تحصل علي الراحه ولو قليلا..
علي صوت بكائها..الي أن..
رحماكي
أسما السيد
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
بكائها العالي وصله بالخارج..
قفز مسرعا من مكانه.. يبحث بعينيه عنها…
استمع لنحيبها من خلف الحمام..
مازالت بالداخل..
دق بيديه وجسده ينتفض علي بكائها.. شئ هنا بداخل قلبه يبكي معها…
ارتعشت يده وازدادت خبطاته..
ياسمين.. افتحي ياياسمين عشان خاطري..
استمعت لندائه باسمها… ليس له ذنبا بمأساتها…
لم يكن عليه أن يدخل تلك الدائره معها..
شفقه بها..
علي بكائها
وصاحت به… تشاركه أفكارها التي تغص بقلبها…
وتؤرقها…
ليه اتجوزتني… أنا حطام ست.. منفعش ليك ولا لغيرك..
ليه… تضحي وتشيل شيله مش بتاعتك..
عابد.. بوجع…. مين قال انك حطام ست..
انتي أجمل ست في الدنيا ياياسمين..
أنا عمري ماكنت سعيد ومرتاح قد دلوقت….
أنت هتبقي بنتي مش مراتي..
بنوتي الحلوه..ونور أيامي
ياسمين.. ببكاء. وهي تمزق جسدها بيديها…
كدااااب..
بتكدب ياعابد.. كداااب
انا لو مكنش حصلي كدا
عمرك ماكنت هتتجوزني أبدا..
كداااب..أنا عاله عليك..
أكمل غير عابئا بترهاتها..أكمل بصدق..
مشاعره الصادقه تحكمت به..
عابد… جميله.. من جواكي ومن براكي
.. حب الجسد زايل ياياسمين…روحك..ابتسامتك..
وضحكه عيونك..أحلي عندي من جمال شكلك…
ياسمين..بضياع..
أفضل الهدايا لأحبائكم
عارف..
حتي جسمي بقيت بقرف مني..
أنا قرفااانه من نفسي أوووي ياعابد..
كل لمسه لمسهالي..
وكل كلمه..أنا قرفااانه..قرفااانه..
.دق الباب بعنف أكبر…بعدما سكتت همساتها…
صارخااا بهاااا..
ياسميـــــــــــن..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
ضرب الباب بقدمه بعدما يأس أن تفتح هي له…
صدم من منظرها المهلك لقلبه..
رغم دمائها التي تسيل من جميع أنحاء جسدها..
ابتلع ريقه واقترب منها.
همس باسمها..
يااسمين..
رفعت عينيها ببطئ..وعيون تائه..
هامسه باسمه.برجاء..
عابد..أحضني..أنا خايفه أوي..
لبي ندائها بلا عقل..
تخلي عن عقله واقترب مسرعا..
مختطفا اياها بين ذراعيه..
مخفيا وجعها بصدره هو..
أنت هي بتعب…
فهمس معاتبا لها…ليه كدا ياياسمين…
همست بحزن…..عاوزه أتخلص من كل حته لمسها..
عابد..شششش اسكتي يا ياسمين..
اسكتي..
غامت عيناها..وارتمت بأحضانه..
تنهد حاملا اياها بين ذراعيه…
وضعها علي الفراش..
واقترب يضمد جراحها…
فتحت عينيها مبتسمه بوجع..
اقترب مقبلا جبينها فتعلقت به..
سحبها لاحضانه…
يسيطر بصعوبه علي ارتعاشه يدچه من قربها..هكذا..منه..
اقترب من أذنها هامسا..
فين بيوجعك ياياسمين..
التفتت ناظره لعينيه
همسه باسمها…جعلها تسلم بطمأنينه له..
ارتعشت شفتيها ببكاء جديد..هامسه بوجعها..
كل جسمي بيوجعني ياعابد..أنا قرفانه منه أوي..
اقترب من موضع جراحها..
لامسا اياه باصبعه يسألها وتجيبه فيقبله لها..
فتبتسم..بفرحه طفله..
وكأن تلك الطفله ألقت علي قلبه تعويذه سحريه..تسحبه لدوامتها رويدا رويدا..
استسلمت لقبلاته..واستلم هو لدوامتها…
همست به تخبره أن يقترب يمحي بشفتيه أثار نكستها
وجراحها…
المسني ياعابد…نسيني..
أرجوك..
ابتلع توسلاتها بشفتيه….ملبيا نداء قلبه..
متعللا بتوسلاتها..
مغلقا صفحه قديمه باليه..
لم يعد لها أهميه..
غارسا بها عشقه هوو..
عشق يشبه قلبه المتسامح..
وابتسامته التي تمحي بؤسها…
دوامتها التي سحبته..جعلته يدرك أنها هي..
هي عشقه الكبير..
قلبه التي يقفز بين ضلوعه لقربها…
أنسته من كانت قبلها..
وأغشت عينينه عمن بعدها…
وحدها هي وهو..
عشق خلق من قلب أوجاعهم..
استسلامها..وأناتها…
جعلته يصرخ بنشوه..
أن ياإمرأه..
رحماااكي…
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحماكي يا من سكنت فؤادي
واحببتها
رحماكي يا من ملكت فؤادي وبعشقها..
كانت عذابي..
رفقا بقلبي عنداللقا
ورفقا بقلب اكتوا بالوعة و الفراق
رفقا بي حبيبتي
يتبع….
رواية رحماك الحلقة الحادية عشر
(ياغائبه..ياعائده)
بالمزرعه..
مزرعه العشق والعاشقين..
بوليمه اشبه بولائم الامراء….
وبعدما أتم كتب الكتاب..
وانطلقت الاعيره الناريه وفاز الفارس بجائزه العشاق..
جائزه باسمها هي..
ساااجده..
وهدان..ماتفرحشي اكده أني وياك والزمن طويل يابن خيتي..
عدنان..وااه ياخال.،.ليش اكده.،.والله عاشج بتك..
وتعب الجلب من الشوج والفراج..
وهدان..اكتم ياعدنان واتحشم.،.والا مابعطيك يااها
وجضي عمرك كله بفراج..
الراوي..بحده..خلص..ياوهدان..، خلينا نفرح اومال..
فجاه استمعوا لصوتها الناعم، بحنجرتها الذهبيه…
التي كتمتها مع مراره أيامها وتناستها..
ومن فرحتها بجمع العشاق..
قررت مشاركتهم بها..
تسعدهم كما اسعدوها واحتوا اوجاعها..
بهم صارت اقوي..اجمل..لحياتها هدفا..
ولايامها حلما..تعيش عليه….
ومعها هم، شاركوها الغناء بإبلهم، وأحصنتهم الراقصه… ليله ساحره..
تختلف عن لياليهم الغناء..
ليله شهدت علي ازدياد عشاقهم اثنين..
صاحت فريده..بصوتها الفريد..
واقتربت محتضنه ساجده السعيده بحب..
فرحه هي لفرحتها..لزواجها أخيرا ممن عشقه قلبها..
بأنشوده اسلاميه..استمعت لها صباحا…
الله الله..، صلو علي رسول الله…
زي القمر بدر في سماه..، انا قلبي شافهم من هنا سمي وصلي..
قولو ان شاءالله..
باركلهم واسعدهم امين….
الليله ليله الطيبين
تمم عليهم نعمتك..قولو ان شاءالله..
لذات الدين..عريسنا الزين.،.ربه اللي هداه.
ادعوا للغالين بأحلي حيااه..
ماشاءالله، علي سنه رسول الله..
هيبتدو الليله الحياه..
يارب ارزقهم بالفرحه… كل الايام..
الليله دي كتبتو الكتاب.
أغلي ما لينا ماتصلو علي طه نبينا..
مين اللي هيعرف من الفرحه الليله دي. ينااام…
لذات الدين عريسنا الذين..ربه اللي هدااه..
ادعو للغالين بأحلي سنين وأحلي حياه..
ــــــــــــــــ
في سوهاااج..
ينادي علي حفيده فهد بلهفه..
فهد..يافهد ياولدي..
اقترب فهد مسرعا..
نعم ياجدي في ايه..حاجه حصلت..
الجد بفرحه..ايوه ياولدي..
اتصلي علي خيك كيان جوله يعاود وين ماكان..
ضروري ياولدي..
اقتربت هي كالحيه تتلصص علي حديثهم..
سعديه..ياتري ملهوف اجده ليه علي حفيدك ياغراب البين انت..
ميتا يجي اليوم اللي اخلص منيك..نوهائي..
سحر من ورائها..
مالك يااماي..عم تتلصصي اجده علي ايه..
استدارت لها بحده..بعدي يدك عني جبر يلمك..
انتي وبناتك بساعه وحده..
سحر..ليش اجده يااماي..
سعديه….عشان خايبين كيف امهم..لازمن اني اللي امشي كل شي..
سحر..بشماته، لع ماتجلجيش يااماي.،.جريب جوي هيجيلك الحفيد.. اللي تستمنيه..
سعديه…صوح يابت ياسحر..اوعي تجولي ان الخلطه اللي عطيتهالك جابت نتيجه..
سحر.. بغرور جابت بس..دي جابت وجابت..
اللي بجالنا سنين مستنينه حصل يااماي..
وكيان..دخل علي سلوي..
سعديه..بحده..وليش ماجولتيلي ياغراب البين انتي..
سحر…جولت استني لحد مانتوكد ياماي ان البت حبله..
دعواتك انتي بس لاجل مايتم المراد..
سعديه..واه ياسحر لو تم..هيبجي ناري بردت..
سحر..بس ليه خايفه اكده يااماي..
سعديه..عشان انتي بهيمه..ومهتفهميش شي واصل..
سحر..الله ماتفهميني يااماي.
سعديه….بوكي عم يخطط ليجوز كيان بفريده بت ناديه..
سحر…باااه..وهو عرف طريجها منين..
سعديه..بغل..ماعارفاش..
حواليهم دايره..حتي الاسياد ميعرفولهاش طريج..
سحر بخضه..كيف ده يااماي..ازاي ميعرفوش..
سعديه بشر…تحويطه محاوطاها هي واخواتها..
اللي عملهالهم ضليع..عليم..
بس أني وراهم لما اعرفلهم طريج..
ساعتها هخلص عليهم بيدي..
سحر…ايوه يااماي..خلصي عليهم خلينا نرتاح..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انقلب فرحهم لدمار..
وليلتهم الغناء لحزن وفراق..
بعد انتهائها من انشودتها وصمتت هي..
علي صوت الصياح والقتال..
والسبب..خطف الابناء..
تبكي وتبكي..ويشاركها الجميع..
يحبونها هم ويفدونها بروحهم..
دخل الراوي بهيبته..صائحا بهم..
فتونا لحالنا…
تحرك الجميع وبقيت هي واشقائها..
فريده بلهفه..ها ياجدي لقيتوهم…طمن قلبي ياجدي الله يخليك..
الراوي..بحده..امسحي دموعك يافريده..
ولادك بأمان..
فريده..بلهفه..فين هما ازااي..
عرفت.. ومين خطفهم..
الراوي..المرسال..يابتي..
اظاهر ان آن الاوان..
فريده..اوان ايه ياجدي..
الراوي..تعاودي لاهلك يابنتي….
استجمعت افكارها اخيرا ولمعت عيناها بشعله الانتقام…….
الراوي..الولاد مع جدك..
شرطه….تعاودي..انتي وخواتك ليهم…
يتلم الشمل..وتاخدي ولادك بحضنك..
فريده بقوه….هنعاود…
نظر لها بفخر…لجرأتها وقوتها..
وانتقل بنظره لاشقائها ووجد بهم مازرعه بهم
منذ شهور..
القوه والصلابه..
الراوي..تمام يابتي..
يطلع النهار…..وتكونو حضرتو حالكم..هشيع لجدك المرسال..
بس الاول..خدو دول..
فريده…ايه دول ياجدي..
الراوي…حصنكم الحصين من الشر والشياطين..
حجابكم الحاجب…عن الاذي والسحر بتوع سعديه..
انتو هتخشو جحر الشياطين..
ولازمكو تحويطه..
أمسكتها سلمي تنظر لها بيديها مستغربه..
فيه ايه الحجاب دا ياجدي..
الراوي..دي أيات قرانيه..بتحجب عين الشياطين والسحره يأجل ما تكونو فريسه سهله ليهم..
ومهوصيكوش الصلاه والقرآن..
واعرفو اني في ضهركو وعيني عليكم..
اما انتي يافريده..أنا واثج من جراراتك..وانك هتاخديها بحكمه…
مع ذلك…أني حواليكي…
هدخل.. في الوجت المناسب..
واسمعي يابتي..جدك راجل حكيم..
بيحكم بالعدل وله هيبه.. والكل بيعمله حساب..
كل اللي هيعمله من حبه وخوفه عليكم..
فهماني يابتي..
اسمعو لكلام جدكم..ومد يدكم وخدو حجكم من عين التخين..وأني في ضهركم..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صعد الجبل ليلا يطمأن عليهم
بنفسه ويملي عينيه من جمالهم..
ألا يقولون ان أعز الولد ولد الولد
هذا مايشعر به وهم يلعبون
بسعاده مع الخيول والماعز…
لم يخشوه…يبدو انهم شعرو بحبه كما يشعر بأنهم نور عينيه الذي عاد له بعد عمرا عاشه بالظلام..
ان كانو أبنائها هكذا فكيف هي..
نده عليه..
سليم..تعي ياولدي..
اقترب الطفل مسرعا…يلبي نداءه..ايوه ياجدي..
مش انت كمان جدي زي جدي الراوي..
راشد بضحك..جدك الراوي جوي جلبك..جوي ياولدي..
سليم بفخر..وبلهجه بدويه اعتادها منهم…
جوي جوي…أومال..
نشج النار ومنخافش..
راشد..يعني مخيفش مني ياوحش..
جدي الراوي..حكالي عنيك وعن بطولاتك وعن حواديتك وجالي يوم ماتجابل جدك راشد..
ماتخافش منه..
وجوله الراوي..صان الامانه….
راشد..بفخر…يسلم فومك ياغالي يابن الغاليه…
اقتربت سيليا تتحسس لحيته الطويله بدهشه..
بجلبابها البدوي الصغير فحملها علي قدمه..
اسمك ايه ياجميله..
سيليا بطفوله..سيليا..
راشد.. باستغراب، واه..سيريا..
سليم..سيليا ياجدي..
حاول نطقها مرارا وتكرار..ويأس..
بااه معرفشي ياولدي…هي سيريا حلوه اجده..
قضي نصف الليله سعيدا معهم..
وتركهم بأمانه وجدي..وهبط للبلده..
الي ان يحين اللقاء..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتصف الليل وهي بانتظاره..
بفستانها….ببيته البسيط..
فقير هو وبعيناها أغني الاغنياء..
زاهده بالمال وكان هو لها زواد..
تنهدت..برعشه خفيفه..
وهي تستمع لصهيل جواده التي تعرفه اذناها..
وهل تخطئ به..
تميز خطواته ورائحته الفواحه، ولو عن بعد..
فتح الباب ودخل هو..
جسده المشتعل يتمني لقياها هي..
خطواته غصبا عنه
أبطأت وهو يتطلع لمحياها الخجل..
عدنان… بهمس.. ياويلك ياعدنان..
ناداها..ساجده..
رفعت راسها له بعيونها التي تخجله هو..
عيون عابثه..عيون تتلاعب به..
منذ ابصر عشقها..، وهي متلاعبه..
أوقعته اثيرا لغمزاتها وضحكه محياها..
ساجده…عدنان..
أجابها قلبه،..ياعيون عدنان،..وياويل عدنان ياساحره..
ااقتربت خطواته وأصبح مقابلا لها..
يسالها..يطمئن قلبه..
ساجده……ماحيلتي زاد ولا زواد..
فارس انا رحال…بتقبليني..كيف ماانا..
حطت بيدها تكتم باقي حديثه..
لتريح قلبه..
صرخت بوجه القبيله كلاتها، وجلت صدرك زادي وحنيتك زوادي، ولسه عم تسأل ياعدنان..
ابتسم لحديثها واطمأن قلبه..
مد يده يزيح حجابها..
ازدادت لمعه عيناه، بفرحه كطفل، أعطته امه للتو حلواه..
شعرك كيف وهج النار.. ياساجده..
ساجده..بخجل..عدنان..
أكمل غير عابئا.. بخجلها خاطفا شفتاها بشفتيه
برقه..
رفع رأسه ناظرا لعيناها المصدومه..
مكملا غزله بها..
وشفايفك كيف شهد الرمان…..
ساجده. بخجل…استحي ياعدنان..
هبط لخصرها أزاح سترت فستانها
وتأوه مقبلا خصرها التي يحاوطه خلخالا
يصدر صوتا مع ارتعاش خصرها من قبلاته..
أنت باسمه..عدنان..
انتفض حاملا..اياها….بشوق..
كاتما همساتها بشفتاه..
راجيا اياه..الرحمه..
هامسا..بنشوه.. لها..
ارحمي عدنان….، ياجلب عدنان..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بمنتصف الليل..
بين ذراعيها..هي..
تحتضنه كطفلها…تغيرت الاحوال…
أصبحت نكبتها..نكبته هو..
يديها تعبث بشعره الحريري، الذي ينسدل علي وجهه
تهدهده كطفلها هي..
صباحا احتضن ألامها..، والان حان دورها..
دموعه تنزل في خزي..
همس بها…
ياسمين..
قبلت رأسه…وهمست..نعم ياعابد.
أنا تعبان أوي ياياسمين..حاسس اني ظهري انكسر..
أنا مش مصدق..أختي..أنا تعمل كدا..
أغمضت عينيها بحزن عليه..
منذ وصلته تلك الرسائل علي هاتفه وهو بتلك الحاله.
حزينا..ساهدا..
هي تعلم من ارسله له انتقاما..
ولكنها لن تخبره لن تزيد الامر عليه..
لقد منعته من الخروج، وملاقاه اخته بصعوبه..
بعدما كان يقسم أنه سيقتلها..
فتوسلته..واستجاب لها كطفل صغير..
ارتمي بأحضانها..يحكي لها وتسمعه…
ياسمين..عابد..اسمع ليها…
هي غلطت وللاسف ملقتش حد يوجهها..
أنا واثقه فيك ياعابد..
عابد اللي قدر يحتويني ويفهم وجعي..
مش قتال قتله..
عابد..اختك محتجالك..
تقف جنبها….متقساش عليها..
رفع رأسه..شاردا بها..هي..
ابتسمت له وسألته.. بتبصلي ليه كدا…؟
تنهد وأجابها..
بعد دا كله.،.واللي عملوه في فريده.،.انتي اللي بتقولي كده…
ابتسمت بسخريه..
اومال عاوزني اقولك اقتلها..
عارف فريده.كانت دايما تقولي ان امل صعبانه عليهاأوي..
عارف ليه..عشان ملقتش حد يوجهها للصح والغلط..
يمكن لو فريده مكنتش زاهده في الحياه عندكو كانت قدرت تحتوي امل وتنصحها..
بس في المجمل..أمل ضحيه ياعابد..
متختلفش عني وعن فريده..
اغمض عينه مستمتع بنبره صوتها ببحتها المثيره..
تلك المراه تؤثر به..وبجسده تعبث به فسادا..
مسيطره هي عليه منذ التقاها..
استطاعت امتصاص غضبه بهمسها وابتسامتها
ويدها التي تعبث به فسادا
تنهد مغمضا عينيه، لاول مره يذكر اسمها أمامه
ولم يؤثر به..
لم تكن حبا اذن..أيسميها ماذا..؟
بالدوار..
مساء..
ياكبير..ياكبير…الحج ياكبير ست سلمي وسي محمد رجعم ومعاهم واحده كيف الجمر..
ارتعشت يد الجالس بجانبه واسقط الكوب من يديه..
فلمحه الجد بطرف عينه.. وابتسم..بسعاده.. وثقه..
الجد.. افتح البوابه ليهم..
فهد..دا بجد ياجدي.. رجعم لوحدهم..
الجد..جد الجد كومان..
فهد بسعاده يحاول اخفائها..سلمي رجعت..
دخلت الدوار لاول مره بحياتها دارت بعينيها المكان .. وهي مازالت بسيارتها التي اشتراها لها الراوي من مالهم الخاص التي تركته والدتهم لهم..
ودار معها صراعها الداخلي..
هنا رائحه والدها ووالدتها.،.تنهدت وقلبها يتأكلها علي أبنائها….
لمحته قادما بهيبه تشبه هيبه الراوي وأكتر..وبجانبه شابا بجلباب صعيدي…
همست سلمي بجانبها…فهد..
فريده…هو دا فهد..
أومأت سلمي بتوتر وهو يرمقها بنظره مشتاقه..
لم تخفي عليها…ولكنها استغربتها..
محمد..انزلي يافريده..
نزل محمد وتبعته سلمي..واقتربا بلهفه..
جدي..
الجد بحزم..
لا سلام بينا..ولا كلام..
رفع يده مشيرا بيده لمن خلفه…
فأتو مهرولين..
آمرا اياهم..
اقفلوا البوابه.. وهاتوهم..
انصدمت سلمي ومحمد، وصرخت فريده به..
فين ولادي…انا عاوزه ولادي..
التفت لها..بحسم..
انتي جيتي اهنه بمزاجك…
يبجي تنفذي اللي اجوله
والا ملكيش ولد عندنا..
فريده…يعني ايه..هتحبسنا هنا…
متقدرش..
الجد..زي ماجبتك اهنه..اجدر. يابت الغاليه…
خدوها..
ـــــــــــــــــــ
يومان مرا عليهم محتجزا اياهم..
أملي شروطه عليهم، وتركهم أخرج محمد
وحبسهم هم..
سلمي…هنعمل ايه يافريده…
هنفضل محبوسين كدا..
فريده..بشوق لابنائها…
اشتاقت لهم قلبها يغلي عليهم..
لا يا سلمي هنوافق..
نادي علي حد ينادي علي جدك..
سلمي..بصدمه..موافقه تتجوزي حد متعرفيهوش..
فريده..بوجع..أومال يعني أسيب ولادي..
اشوف ولادي بس وبعدين يحلها الحلال..
سلمي..بس انا استحاله أتجوز فهد..أنا بكرهه..
فريده..عشان خاطري ياسلمي..
وافقي دلوقت وبعدين يحلها الحلال..
سلمي بخوف..أنا خايفه..دا فهد بيكرهني اوي..
فريده بحسم..نخرج بس من هنا..
وأخد ولادي وبعدين يحلها الحلال ياسلمي..
وافقتها سلمي وندهت عليهم تخبرهم بقرارهم
ــــــــــــــــــــــــــــ
كيان. بصدمه،.ايه اللي بتقوله دا ياجدي..
انت عاوزني اتجوز بالطريقه دي…. انت نسيت اصلا اني متجوز..
الجد..بحسم..هتعصاني ياكيان…
بنت عمتك انت اولي بيها..
ولو مربطاش بيك هتعاود للراوي..
أني تعبت من الفراج ياولدي..،
طاوعني الله لا يسيئك..
التمعت عيناه بحزن..لثاني مره سيخونها
ويرتبط اسمه بأخري…
سيصبح زوجا لاثنتان وليست هي واحده منهم..
لمعت عيناه بالدموع ومسحها مسرعا بكف يده..
بعصبيه..
مغلوب هو علي امره….كتلك المحتجزه..
ليتزوجا..وبعدها يحلها معها هي..
اهتدي تفكيره لذلك..
وأطاعه بصمت.. لن يقدر علي عصيانه..
أمرك ياجدي..
التفت الجد، للجالس بسعاده، لم يستطع مداراتها فضحك عليه.
وااه يافهد كأنك سعيد مش مغصوب ياااك.
فهد..بلبكه..هاااا..لا..ياجدي ولا حاجه..
أمرك..
الجد…طب يالا عاوز ليله من الف ليله وليله..
اليوم فرح أحفاد راشد…
الليله عيد..
فهد بسعاده..أمرك ياجدي..
ــــــــــــــــــــــــــــــ
تدور بالغرفه ذهابا وايابا، يتأكلها الغيظ.
الي ان دخل هو عليها.
اندفعت عليه..
كيان انت فعلا هتعمل، زي ماجدي بيقول..
هتجوز بنت ناديه دي..
طب وانا…هتجوز عليا..
نفض يدها..بحده..متذكرا فعلتها وما حدث بينهم…
تذكره بدناءته.
وببرود آجابها.،.اه عندك مانع،..وبعدين مالك زعلانه ليه..
تكونيش بتحبيني ولا حاجه.
سلوي..بصراخ..انت عارف ان الحب مش في قاموسي بس انا مبحبش حد، يشاركني حاجه بتاعتي..
التف بغيظ منها، ويده حطت علي وجهها بحده…
صارخا بها.. انا مش بتاع حد…فاهمه..
واوعي تفكري اني بدخولي عليكي،
هيتغير حاجه
سلوي…بغل..اتجوز…بس بردو هيفضل قلبك محروق عليها هي..
وبغل أكتر.،.عارف انا ببقي مبسوطه، وأنا شيفاك حزبن ومحروق قلبك كدا.. وانت لا طايل سما ولا ارض….
ولو رجع بيا الزمن تاني كنت قتلتها قدامك وشفيت غليلي..
سنين عايش علي ذكراها..كأنها محور الكون..
وانت شهريار..
اتجوز غيرها….المهم مش هيااا..المهم اشوفك متعذب كدا..
دفعها بيده..صارخا بها…
غووري انتي ايه شيطان… شيطان..
أنا ازاي كنت معمي علي عيني وعملتك اختي وحكيتلك..
غوري..
ــــــــــــــــــــــ
تقف بتلك الغرفه المظلمه..، تحاول وتحاول..
لا تستطيع..خارت قوااها وارتعش جسدها
وفشلت في القاء تعويذاتها عليهم..
سعديه بغل…هجتلكم ياولاد ناديه..
هجتل نسلكم وسلسالك..
استمعت للطبل والزمر..معلنا بدء الاحتفال..
وضرب النار…آتي من الخارج…
وضعت يدها علي أذنيها صارخه بشيطنه…
احضروا..احضروا..
ارتعش جسدها من فرط المحاوله..
وغابت عن الوعي..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مساء…
بعدما رفضت فريده النزول للاحتفال..
واجبرت سلمي علي النزول..
تم كتب الكتاب، ووقعت هي ولم تلحظ علي ماذا وقعت..
قلبها يؤلمها علي ابنائها، دموع عينيها غلبت عليها..
ستقتلهم جميعا.ان حدث لهم شي…
حتي حينما اخذهم والدهم منها، هناك لم يطول فراقهم هكذا لثلاثه أيام…
بكت وبكت وسالت زينه عيناها..
التي وضعوها لها جبرا..
لم تلحظ أن صوت المزمار الاتي من الاسفل أغلق منذ فتره..
أفكارها الشارده.،..البعيده،..بأبنايها فصلتها عمن حولها..
هي هنا بغرفه أخر…يدعي زوجها..واين هم..
لم تلحظ باب الغرفه الذي فتح وطل هو منه باحثا بعينيه عمن اصبحت زوجته..
ابنه عمته التي وصته عليها مرارا وتكرارا
وجدها تجلس بجانب الفراش أرضا ترتدي الاسود وشعرها الاسود، كملابسها يغطيها ، تخفي راسها بين قدميها..
تنحنح..فرفعت رأسها وياليتها مارفعت..
جحظت عيناها..وكذلك فعل..
ارتد بصدمه للخلف..
مبتلعا حروف اسمها بجوفه..
مرت دقائق ومعها اشتعلت حرب النظرات..
أحدها مشتاق
وأخري حاقده كارهه..
اقترب منها لا يصدق عيناه التي تبصرها..
هي.. هنا.. أمامه..
دار بعينيه بجوانب الغرفه بصدمه…هي هنا بالفعل…
عيناها الجاحظه الغارقه بدموعها..عيناها..واه من عيناها…
هل يخطأها يوما…هي…فريده…فريدته هو..
ابتلع ريقه.بصعوبه…بفرحه يملؤها الغصه..بعد تلك السنوات…وذلك الفراق…الطويل..
عمرا طويلا…طويلا جدا…
تيبست قدماه وصدمته هي…باندفاعها اليه..تهزه…بحده..
تضربه بكل قوتها…تستقوي علي قلبه وتغرز به سباباتها
تصرخ به بأناتها وعذابها..
فين ولاااادي…ولاادي ياكيااان…
هقتلك ياكيان
لو مرجعتليش ولادي..
جحظت عيناه بصدمه بعدما ربط الخيوط
أخيرا ببعضها…
هي..فريده تلك… كفريده هذه…
تلك التي التقفت سلاحها ببراعه من بين ثنايا ثيابها..تهدده به..
حبيبته…الغائبه…وزوجته….
رفعت يداااها وأصابت هدفها..
بمهاااره..مهااره شديده..
ـــــــــــــــــــــــــ
ياغائبه..
ياعائده..ياعمرا راحلا وعمرا آتيا..
ياوهج من نار عاد لاهبا..
اقسي..افتعلي بقلبي جرحا داميا.
ان كان قتلي..بيديكي يرضيكي..
فأنا ياعمري راضيا..
راضيا
يتبع….رواية رحماك الحلقة الثانية عشر
(ياوجعـا فوق وجعـي)
يقف ينظر لها بصدمه مما تفعله..
لقد أتي ليصطحبها بعدما انتهي الاحتفال..
دفعت يده بحده.. وصعدت مهروله..
لم تترك له مجالا.. للحديث..
والان يقف ينظر لما تفعله بصدمه..
أتلك سلمي الخجوله..
خلعت برقع وجهها التي كانت تضعه بالاسفل
أمام النسوه وألقته أرضا
وتبعته بحجابها..
والتفت صارخه به.. فرجع للخلف بصدمه..
سلمي بصراخ.. أوعي تفكر انك كدا هتعمل
راجل عليا وهسملك تتمسخر وتقل بيا..
لا فوق..
أنا اتجوزتك بس عشان خاطر فريده ولادها يرجعولها..
انت ولا شئ بالنسبه لي..
جز علي اسنانه بغضب.. واقترب مغلقا
الباب خلفه.. بسرعه..
خلع عمامته وأخذ نفسا طويلا يهدأ به نفسه..
لن يخذل جده مره اخري، لقد وعده
أن يكون صبورا هينا لينا معها..
اغتاظت من سكوته ولا مبالاته..
اقتربت بغيظ منه.. ضاربه اياه بقبضه يدها علي ظهره الذي يعيطيه لها ببرود..
أنا بكرهك يافهد بكرهك..
الا… هنا وكفي..
أستدار مسرعا قالبا الادوار مختطفا اياها بين ذراعيه..
متحدثا من بين أسنانه..
تقتله باعترافها بكرهه..
صرخت به..
سلمي.. ابعد عني يافهد.. مش طيقاك..
فهد.. بغصه.. مش طيقاني ياسلمي.. بتكرهيني..؟
سلمي بصراخ.. بكرهك ابعد عني يافهد سيبني..
انت أخر واحد كنت أفكر اتجوزه..
كتم صراخها بهمسه الضائع..
وانتي كل اللي اتمنيته ياسلمي..
سلمي.. بغيظ
كداب..
أنا مش هسمحلك تعملني خدامه لست سمر بتاعتك.. مش هسمحلك..
فهد.. بصدمه من فكرها، أهكذا تراه؟
خداامه.. انتي مراتي ياسلمي مرات فهد سويلم.. انتي وبس… لا كان في قبلك ولا هيبقي في بعدك..
حاولت افلات نفسها
من قبضته ولم تستطع..
ابعد عني يافهد.. ابعد..
تركها بوجع وقلبه يتمزق، من كلماتها التي تغرس في قلبه جروحا. داميه…
أيلومها… هو من أوصلها لهنا.. لتلك المرحله..
دارت حرب النظرات بينهم نادم هو، وكارهه هي..
قطعها عليهم فتح الباب بقوه.. وطلت هي….
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ارتعشت يداه وتيبست قدماه وهو ينظر لها..
هي..أمامه وهنا..
زوجته وحبيبته..
لم يتحدث هو وتركها لتخرج
أناتها وعذاباتها من الدنيا به..
ان لم يتحملها هو ويتحمل صراعاتها
من سيتحمل..؟
يداها التي ارتفعت ممسكه، بسلاحها تصوب ناحيه قلبه….يدها التي قبلها مرارا..يخبرها بقبلاته
أنها كل دنياه..
تريد قتله بها…
اذن.
فلتصوبي برصاصه الرحمه ياكل دنياي..
فريده..هقتلك ياكيان..
كيان بوجع..لو هترتاحي ياقلب كيان
والحقد اللي شايفه في عيونك هيزول
ويجي مكانه حنان الدنيا اللي كان في عيونك..اقتليني وأنا راضي..
فريده..بصياح..سيبك من الاسطوانات
اللي ضحكت عليا بيهم زمان.
.بطل كدب ..بطل تتغني بالحب..
عشان كرهته وكرهت سيرته..
ابتلع غصته بحلقه ورفع كفه يحركها بعصبيه
علي وجهه في محاوله بائسه منه..
لكبت دموع عيناه..
(ماأصعب ان تلتقي بمن تحب بعد فراق…بقلبك عشق العالم له….ويغرس بك هو، سمومه وما فعلته به الايام)
تنهد بوجع وهو يلمحها تعد العده
لتصيب هدفها
فتح ذراعيه لها.. يرحب برصاصتها..
هطلت دموعه ولم يعد يسيطر عليها..
لاداعي لاخفائها بعد الان…
لطالما كان ضعيفا بهواها..
وهي تعلم..
اذن..
أفضل الهدايا لأحبائكم
اخرج صوته أخيرا..
اقتليني يافريده.. اقترب منها ممسكا بيدها بحده..
واضعا سلاحها علي صدره..
وبوجع أكمل..
اقتليني يافريده.. يمكن ترتاحي كده
ياقلب كيان..
ونارك تبرد..
يالا اقتليني….
ابتلع غصته..، وأكمل راجيا
اقتليني..وريحي قلبي يمكن يلاقي هناك الراحه..
صرخ بها.. مجددا
اقتليني..
أزاحته بيدها بغلظه..وقوه..ارتد علي أثرها للخلف ورفعت سلاحها..وصوبت بقوه..
وصابته فأردته قتيلا…
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يقف مستندا بجسده علي غرفه المشفي..
يجاوره أخيه….بخزي كلاهما لا يتحدثان..
شاردان بفضيحتهما الكبري..
وحدها والدته النادبه من تصرخ..
بعلو صوتها..
لم يعد يحتمل..
التفت صارخا بها..
اسكتي بقي كفايه صويت وقرف..
فضحتينا.
انتي السبب في كل ده..
صدمت أمه واصفر وجهها بخوف من نبرته..
هي لا تخشي احدا حتي زوجها لم تخشاه يوما.،.وحده هو من تخشاه وتخشي حدته..
رجعت ومثلت البكاء.
أنا ياعابد..انا السبب في ايه يابني..
عابد بقرف..بطلي تمثيل شويه الدور، دا معدش لايق عليكي..
ايوه انتي السبب خليتك تبخي السم في ودن بنتك وادي النتيجه..
بنتك كانت حامل وانتحرت
وفضيحتنا بقت علي كل لسان..
وبقرف أكمل..انتي ازاي مش مقدره حجم المصيبه اللي احنا فيها….
بنتك الشباب بتشير فيديوهاتها ولا كأنها
ممثله بورنو..
انت ايه ياشيخه..انتي ازاي كدا..؟
ذنبه ايه ابويا في اللي جري…..مبسوطه دلوقت..كان ممكن بدل ماتعلميها الشر وتغذيها بيه
تنتبهي ليها شويه..
دا حتي كنتي بتمنعيها تكلمني..
كأني عدوك مش ابنك..
بلاش الشويتين دول ياأمي..
انتي ميهمكيش حاجه غير الفلوس
وانك تبقي فوق الكل..
لمعت عينيها بغل ونظرت لابنها الاخر
فنظر لها بكره جديد عليه وادار وجهه..
خرج الطبيب فجريا عليه بلهفه..
أحمد..بلهفه.. بابا عامل ايه يادكتور..
نكس الطبيب رأسه بخزي متمتما…
البقاء لله ياجماعه، مقدرناش ننقذه ياجماعه..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالمزرعه..
عدنان..ياعدنان..
ياويلك مني ياعدنان..
عدنان وهو يرتدي ملابسه بسرعه..
ياوجعه مطينه بوكي مش ناوي، يجبها البر ياساجده..
معرفشي اتلم عليكي..
ساجده بضحك..بااه ياعدنان..
هم افتح لابوي لاحسن انت خابره..
اقترب هامسا لها..فوتيه يدج..
بوكي راح يضل جاعد الليل كله..
ومهعرفش أتلم عليكي ياجلب عدنان..
ساجده بخجل..اتلم ياعدنان..وافتح..
اقترب أكثر محاوطا اياها بذراعيه ساحبا
اياها لدوامته.. التي تعشقها هي..
فاندفع هو بالباب ممسكا به
بالخلف من ثيابه..
وهدان..ياويلك ياعدنان..
عم تبوس بتي يافجران..
عدنان بصدمه…بتك مرتي ياخالي والله مرتي..
وهدان..غور جبر يلمك..
عدنان..كسرت الباب ياخال..
شكيتك للرب يمهل ولا يهمل..
وهدان..بيتك خربان..همي يابتي اليوم تونسي بيت بوكي العمران…
عدنان..بصدمه..ساااجده..
لوين رايحه..
نظرت له بقله حيله..
فتمتم بغيظ..منك لله ياخال..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دفعت الباب بحده..ودخلت عليهم..
كانت بالقاهره ولم تستطع اللحاق به..
سمر بحده..اتجوزتها يافهد..اتجوزت دي..
نظرت باتجاهها، ولمحت طلتها المهلكه بتلك الفستان الذي يفصل تفاصيلها، ببزخ جسدها المرسوم باغراء وعينيها المزينه، ويبدو انها تخلت عن نظارتها الطبييه بعدسات لاصقه..
شعرها الذي يهفف خلفها ووقفتها الواثقه تنظر لها بسخريه
وانتصار جعلتها تهتز داخليا خوفا منها..
اقتربت سلمي منها ببطء
تتفحصها هيئتها المتبرجه بسخريه…
مالها دي ياحلوه…مدت يدها وأمسكت بشعرها بقوه..
سمر بصراخ..شعري ياغبيه..انتي اتجننتي..
سلمي بغل…اتجننت فعلا لما سمحتلك السنين اللي فاتت
تتطولي عليا ياحشره..
لو انتي فاكره اني سلمي الضعيفه
بتاعت زمان فأنا بقولك اهو..
إنسي…
نظرت له وهو يقف ينظر لها بصدمه
وعين جاحظه..
وبسخريه اكملت…
زعلانه عشانه أووي..
دفعتها بيدها تجاهه فارتمت بين ذراعيه.
خديه أهو..
انتي وهو لايقين علي بعض..
ميشرفنيش ابقي مراته…
أنا مفرطالك بيه..
يالا بره انتو الاتنين..
سيطر علي صدمته..وازاح سمر بحده…
صارخا بها..سلمي.. انتي اتجننتي..
بتسلميني لغيرك يامجنونه..
صوت ضرب الرصاص من
جعلهم ينتفضون ذعرا..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
اغمض عيناه بسعاده يستقبل رصاصتها بصدره..
فجأه دفعته بيدها بحده..وأصابت هدفها..
بعدما لمحته يقترب منه مسرعا..
صدمت من هيئته كان ثعبانا أسودا
يشبه ظلام الليل..
صرخ بها بصدمــــــــــه..
بعدما انتبه..
فريــــــده..
حاسبي يافريده..
ارتعشت يدها بعدما أصابت واحدا..
وانتبه هو للاخر الذي يقترب منها مسرعا..
وكأنه مسلطا عليهم….
حاوط خصرها مسرعا وانتشلها بين ذراعيه
وخطف سلاحها وبسرعه البرق كان أرداه قتيلا..
مرت دقيقه عليهم بحاله صدمه وذهول..
الي ان استشعر اين هي..
قربها من أحضانه مستنشقا، عبيرها الذي افتقده..
هامسا باسمها.. بلوعه.. فريده..
انتبهت لوضعها..وغصبا عنها استسلمت لدفئ أحضانه..
هامسه بدموع..
عاوزه ولادي ياكيـان أرجوك..
كيان بابتسامه حزينه….وغصه بحلقه..
وحشتيني ياقلب كيان..وحشتيني أووي..
انهمرت دموعها….بصمت..ومرت ذكرياتها معه
أمام عيناها…
ابتعدت مسرعه عنه، بعدما اقتحم الجد بلهفه الغرفه وخلفه الجميع..
الجد..بلهفه انتو مناح..ليش ضرب النار ده..
دار بعينيه بالغرفه…في ايه ياولدي..
طمن جلبي..
كيان..أبدا ياجدي كنا بنموت ال…
والتف يبحث عنهم..لم يجد شيئا..
كيان..بذهوول…ايه دا..كانو هنا..
فهد بعدما اتي مسرعا وخلفه سلمي….
في ايه ياكيان..ومين دول اللي كانو هنا…؟
كيان بصدمه وهو ينظر لها..كانو هنا..؟
فريده…وهي تنتبه لما يقوله..
بحثت بعينها ولم تجد شيئا حتي اثر الدماء
لايوجد شيئا..
تأكد حدثها ونظرت لاختها التي اندفعت لها واحتضنتها..بنظره. يعلماها جيدا…
دخلت هي وخلفها ابنتاها..
سلوي بسخريه….في ايه هنا..ولا العروسه قتلت العريس…
رفعت نظرها ووقعت عينيها
بعينها التي تنظر لها بسخريه..
فصدمت وارتدت للخلف..
مردده.. بصدمه..
فريده..
سمر.. من خلفها.. انتي تعرفيها..؟
سويلم..بحده..فضونا منيها اللمه
دي مادام مفيش حاجه اهنه..
يالا يامره منك ليها انجلعي من اهنه..
اقتربت زينب..من فريده غير مهتمه
بصياح زوجها..
زينب بفرحه..انتي فريده بت ناديه..
تعالي في حضني ياغاليه يابت الغالين..
أني عمتك اخت بوكي..
انتشلها سويلم بحده..
جولتلك يالا بلا دلع ماسخ..
بلا جله حيا..
الجد بحده..شيل يدك عن مرتك ياسويلم لاجطعهالك..اني لساتني عايش مموتش..
صاح بهم..
برا كلياتكم برا..
خرج الجميع وبقيا هما..
نظر الجد لسلمي بحده..ليش لساتك اهنه ياسلمي..
وفايته جوزك..
سلمي.. بغيظ..
لا معلش ياجدي..لحد هنا والتمثيليه دي انتهت..
جواز واتجوزنا اظن آن الاوان
ترجع سليم وسيليا..
الجد..ومين جالك انهم مرجعوش ياسلمي..
فريده..بلهفه..تقصد ايه.. ولادي فين…؟
الجد..بحنيه لم يستطع اخفائها اكتر..
جربي يافريده..تعالي..
نظرت لاختها بتوتر..
فأومأت سلمي لها..
اقتربت فسحبها مقبلا رأسها بحب..
نورتي دارك يابت الغالين..ولادك بالحفظ والصون
فريده..بلهفه عاوزه اشوفهم..أرجوك..
الجد.. بابتسامه..
طب سندي جدك العجوز ده وتعالي وياااي..
ابتسمت بسعاده وسارت بجانبه..
بعدما رمقته بطرف عيناها ولمحت شروده..
جرت خلفهم..فاستدار بحده لها..
الجد..علي غرفه جوزك ياسلمي..
ضربت الارض بقدمها بغيظ
وتأفف.
الجد..جولت عاودي ياسلمي…..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
بالاسفل…
بوكر الشياطين..
بعيون داميه وصوت مخنوق..
جتلتيه ياجادره….
القت تعاويذها..ولم تفلح..
مره..اثنتان..
انهت تحضيرها واقتربت تضرب رأسها بالحائط بشيطنه..
اني وياكي والزمن طويل يابت ناديه..
بس أوصل للي عملكم النحزيطه دي وأخلص عليكم..
وصاحت بشيطنه..
عااااا
ــــــــــــــــــــــــــ
انتهت الدفنه وواري جسد والده التراب..
انتهي اليوم وبقي هو وأخيه..
وأمه الصامته الجامده..
الام..هي الست المحروسه مراتك مجتش تاخد بخاطري ليه..ولا احنا منشرفش..
عابد بسخريه…ان جيتي للحق انتو فعلا متشرفوش..
روان…بحده..الزم حدودك ياعابد واعرف بتكلم مين..
عابد وهو يستقيم..لا وعلي ايه ياست روان..
انا فيتهالك بحالها اشبعي بيها
اللي كان ليا هنا راح خلاص..
روان… باستهزاء والورث ملكش فيه….
عابد بسخريه، وهو يرمق اخوه بقرف..
فتهولك الله الغني..سلام..
روان..في داهيه…وفرته..
احمد..ايه اللي عملتيه دا…
روان..عملت ايه..كوشتلك عالورث أهو…
الام..ورث ايه يام ورث..وانتي ايه دخلك انتي عشان تتكلمي عن الورث..
اندفع احمد بقرف من مجلسهم وحديثهم وصوتهم التي بات يبغضه..
فاقتربت هي منها عابثه بهاتفها..
روان..تعالي تعالي قربي متخافيش..
هفرجك علي حاجه ايه طازه..
الام..حاجه ايه..
وجهت هاتفها لها..ثواني وانصدمت مما تري..
الام..ايه ده يانصيبتي..يانصيبتي..
روان بضحكه مستهزأه…هااا ايه رايك..؟
انتي وبنتك تبقوا فضيحه الموسم..
الام..بخوف ورعشه..
طلباتك..؟
روان..شاطره ياطنط….
الام..عاوزه كام..
روان…النص..
ضربت صدرها بغل…يلهووي…دا كتير..
روان..مليش فيه نص منك ومن أمل ومن عابد..
كل اللي هيطلعلكو يبقالي فيه النص..
والا بقي انتي عارفه..
جزت علي أسنانها بشر..قائله..
أوامرك..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خلعت ثياب المشفي بعدما أتي عابد
ليطمأن عليها..
صمته يقتلها، عتاب عيناه يذبحها،لقد جلبت لهم العار.
موت والدها غاضبا عليها يدمي قلبها..
لقد فقدت الجنين وانزاح حمل من عليها
بعدما حاولت الانتحار..
ستذهب من هنا…لن تستطيع…
غيرت ثيابها ببطء من وجع يدها التي قطعت شراينيها بها..
الدوار مازال يداهمه.
ولكن لتتحامل قليلا وتخرج من هنا..
هنا ماضيها الاسود..
انتهت ونظرت لصيغتها التي مازالت ترتديها وحمدت الله عليها…
وعلي بعض الاموال التي تركها عابد بحوذتها..
خرجت تمشي رويدا..
والحمدلله لم يكن احد بالطرقه..
زفرت براحه والهواء يلفح وجهها…
طريقها طويل بائس لكن الي أين ستذهب..
لمعت الدموع بعيناها.. وانطلقت لمحطه القطار..
انتصف الليل عليها هنا ولا احد..
بعدما استقر القطر بمكان لا تعلمه..
لمحت بعض الشباب آتيا باتجاهها..
ارتعشت بخوف..من منظرهم..
لمعت عينيهم بمكر كالثعالب أخافتها وعلمت فحوااها..
جرت وجرت..ومازال دوارها..يعوق حركتها.
لمحتهم خلفها…
فبكت وانهمرت دموعها..صائحه بوجع..
يــارب..أنا غلط كتير بس والله مش وحشه..
انجدني يارب..
تسلل اليأس لقلبها وبعقلها تأكدت أن هذا عقاب الرب..
لتستسلم..
ومن بين دوامتها..امتدت يدا خفيه..
لتنتشلها..
رفعت عينيها واصطدمت بعيون تشبه سواد الليل..
ارتعش جسدها…
وغامت عيناها..
راحله..لطريق لا تعلمه..
ــــــــــــــــــــــــــ
أخيرا استمعت لخطواته الصاعده..
وصوت قفل الباب يفتح..
(هل سمعتم يوما بأحد صوت قفل الباب عنده بالدنيا وما فيها)
هي اذن..يسكن قلبها، ويهدأ من صوت مفتاحه..
اقتربت بلهفه من الباب الذي فتح..
عااابد..
فتح ذراعيه لها بحب وحنان..
هامسا بابتسامه..
قلب عابد..
ارتمت بداخل أحضانه بسعاده طفله بثياب العيد..
شددت من احتضانه..وفعل هو..
همست بأذنه.،.وحشتني اوي.،.أتأخرت عليا..
شدد من احتضانها وسار بها ناحيه الاريكه..
أجلسها علي قدميه..
مجيبا علي همسها..
انتي وحشتيني أكتر..
رفعت وجهها بابتسامه
ورفعت يدها تتحسس لحيته..
تهمس له… بحزن لحزنه.. حزين..؟
أغمض عينيه مستشعرا دفئ يداها..مجيبا بلا اراده منه…
ـــ أوي..
حزين أوي..ياياسمين..
انهمرت دموعها واحكمت ذراعيها علي رأسه وقربتها لاحضانها كما يحب هو..، كما أخبرها تلك الليله..
أن تأخذه بأحضانها هكذا..
مقبله رأسه وجبهته..
هامسه بحنان..
سلامتك من الحزن ياقلب ياسمين..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نائمان بعمق بسرير الجد..
اقتربت منهم، وقبلتهم بحنان..
اقترب الجد منها..،..مطبطبا بيديه علي ظهرها..
بحب..
أظن ان الاوان يابت الغاليه
تاجي في حضن جدك..
رفعت نظرها لها
واندفعت محتضنه اياه بحب..
الجد..بحب..وحشتيني جووي
ياجلب جدك..شبها الخالج الناطج..كني شيفها جدامي..
ضحكت..ودموعها تغرق وجهها..
قول بقي انك اشتقتلها..
ضحك بسعاده وجلس واجلسها بجواره..
يحكي لها وتحكيله..
مرت ساعه، اثنتان.. مر الوقت ولم يشعرا..
الجد..يالا يابتي روحي علي اوضتك..وزي مااتفجنا..
فريده..بتردد.بس ياجدي..
الجد..اعملي اللي جولتلك عليه يافريده..
ريحي جلبي..يابتي..
وبغيره أكمل..
وشوفي جدك العجوز اجوي ولا الراوي..
ضحكت علي غيرته من الراوي..
واقتربت تحمل اطفالها..
الجد بلهفه..لاه..لاه..من اهنه ورايح..
مهيفرجونيش واصل..
بعدي يدك عنيهم..
فريده..بغيظ..ياسلام دول ولادي بقي
مقدرش ينامو بعيد عني.. مش كفايه حرمهم مني
بقالهم 3ايام..
الجد..بغيره..بعدي يدك يافريده…
ويالا انجلعي من اهنه..
فريده..ياجدي..بس..
الجد..جولت انجلعي جبر يلمك..
وضربها بنبوته..
فرت من أمامه مسرعه..
ونظر هو لغنيمته النائمه..
جال تاخدكو مني جال..انتو حبايب جدو..انتو..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
غيرت ثيابها..بأخري مهلكه مثلها..
ابتلع ريقه وهو يرمقها بشوق لقربها……
رفعت نظرها له ورمقته بأخري ساخره..
نفخت خدها…وصاحت..به
ممكن تقفل النور ده عشان ننام..ولا حراام..
فهد بغيظ..متعليش حسك ياسلمي..عليا..
سلمي بغيظ..عاوزه انام ممكن..؟
فهد..بلامبالاه..متنامي انا حايشك..
وخفض نظره لحاسوبه، يعمل بصمت..
وضعت الوساده علي رأسها بغيظ
تستجدي النوم..
ضحك عليها وأغلق حاسوبه
واستقام مغلقا الاضاءه..
فرفعت صوتها.. بتنهيده
أخيرا..
أخرسها هو وهو يرمي بنفسه، بجانبها علي الفراش..
سلمي. بصدمه…ايه دا انت هتنام جنبي..ولا ايه..؟
حاوط خصرها بقوه..هامسا لها من بين أسنانه ..
نامي وانتي ساكته أحسن اخليكي مراتي
فعلا… ودلوقتي..
سلمي بغيظ…انخمد..
فهد..بضحك..شاطره..
ـــــــــــــــــــــــ
دخلت تلك الغرفه التي تركتها..
علي امل ان يكون ذهب لتلك وترتاح منه.
دخلت تبحث بعيناها عنه..
فوجدته مازال هنا.. جالسا مكانه علي الفراش خافضا رأسه للاسفل..
ابتلعت ريقها..وهيأت نفسها لالاف الاسئله..
يبدو أنه قد أتي وقت الحساب..
رفع نظره لها..بعين داميه…لا يصدق عيناه..
دار براسه ألاف الاسئله..والاسئله..
وسؤال واحد بقي عالقا…
لما لم يري بأنها متفاجئه..؟
ماذا يحدث.. ارتعش قلبه بشوق..لها مجددا..
وهو يراها امامه..
ولمحات من ماضي وعمر فات..تلفح ذاكرته
تتعبه وتؤرقه..
نظره منه ونظره منها..
لم يستطع..
ليحتضنها الان يشبع قلبه منها ويروي روحه..
ولاحقا سيسألها..وحتما ستجيبه..
تخطته بقدمها ودخلت لقلب الغرفه….
هب مسرعا..يلبي نداء جسده الخائن..
مد يده ، مديرا اياها له..
صدمت وجحظت عيناها..وصاحت به..
كيـــــــــان.. انت اتجننت..
غرسها بأحضانه هامسا بأذنها بحده..
اخرسي يافريده..واحضنيني..
اخرســــــي..
ارتعش جسدها…
وهو يعتصرها بذراعيه..
جسدها الخائن كجسده يحن اليـــــــــــه..
همس….بحنين.. بأذنها.. فريده..وحشتينــي
انتي هنـا بجد ، ياقلب كيان.
غامت عيناها..وتوقفت..
علي
هو ملكـا لغيرها…هو خائــــــن..
لا شفقه ولا رحمـــه له..
هو باع هواهـــا وكان لغيـرها..
دفعته بحده..
صائحه..به..
خايـــــــــــــن…
جحظت عينـــاه..بصدمه..
ليست هي..من تقف بجبروت…
ليست هي..
قلبه يصرخ به..هي..
وعقله ..يتساءل
ياقلب حبيبتي اين ذهبت أنت ؟ وأين ذهبت تلك الرحمه.؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يامن هواااه.. وجعا فوق وجعي..
خائن انت وللخائنين انت علامه..
تقترب مني وتغمرني..
وبفكرك..سأنسي أنا الاهانــــه..
ياوجعـا فوق وجعي..ارحل
فقلبي العاشق لا يقبــــل بالذل و المهاانـ
يتبع….
تعليقات
إرسال تعليق