رواية لاجل الحب الفصل الثانى عشر 12بقلم منال كريم حصريه
رواية لاجل الحب الفصل الثانى عشر 12بقلم منال كريم حصريه
:أنا موافقة أتجوز معتز.
و طلعت على اوضتي و أنا قلبي يتقطع مليون حتة.
دخلت شقتي ،المكان اللي جمع بيني وبين أدهم،مش عارفة لساني نطق ازاي أني موافقة على الجواز ، بس فريد صعبان عليا و كلام الناس ممكن يطول ولادي أكتر من كده،و هما ملهمش ذنب في كل ده.
أما في الاسفل
رامي بصوت عالي: أنا مش موافق على القرار ده.
حماتي: نجاة موافقة.
بص رامي لمعتز: و أنت رايك ايه ، أنت ليه ساكت كده.
رد معتز: أقول ايه.
سألت سمر: أنت موافق انك تجوز نجاة.
مردش و خرج من البيت كله، الحقيقة الفرق بين أدهم و معتز، ديما أدهم يواجه اي مشكلة عكس معتز فكل مشكلة يهرب و يلتزم الصمت....
رامي: بابا بلاش ،علشان خاطري بلاش ازي نتحمل نشوف مرات أدهم مرات حد تاني حتي لو اخوه.
قال حماي: دي الحل علشان نمنع كلام الناس.
و دخل أوضته و حماتي وراءه.
سمر: رامي ما يمكن راي ماما صح و ده أحسن حل.
رد باعتراض: لا مش صح .
في الليل
نايمة في حضن ولادي و أنا دموعي مش بتخلص ازاي أكون مرات اخوي أدهم بعد ما كنت مرات أدهم حب عمري.
كانت ليلة صعبة ، أول ما النهار طلع خدت ولادي و روحت المقابر أزور حبيبي.
: أدهم ليه كل ده حصل، ليه مش قادرة أتحمل، ردي عليا قولي أنك موجود و كل ده كابوس، قولي أنك موجود و مفيش حاجة من كل ده هيحصل، أنا آسفة يا حبيبي ،أنا مش خاينة و لا نسيتك ،أنا عملت كده علشان ولادنا ،فريد صعبان عليا، سامحني يا أدهم سامحني.
قالت فريدة: هو بابا خلاص مشي.
بصيت لها و انفجرت من العياط ،حضتني هي و فريد.
: كفاية يا أم فريد علشان العيال.
كان صوت معتز، مردتش و فضلت حضنه ولادي قال: فريد فريدة.
جريوا عليه و هما يقولوا: عمو معتز.
حضنهم و قال: بابا قولوا بابا.
بصيت بغضب و قولت: لا ملهمش غير اي واحد هو أدهم ،أدهم و بس.
خدت ولادي و مشيت و هو وراءنا.
مر أسبوع و أنا قافلة على نفسي شقتي ، و جه يوم الخميس يوم كتب الكتاب.
نشرت حماتي الخبر لكل للمنطقة.
قبل كتب الكتاب ،طلبت أقابل معتز، ،طلع لي شقتي ،كان الباب مفتوح ،واقف قدم الباب و هو يبص في الارض،قال: نعم يا أم فريد.
ردت بهدوء: سهلت عليا الموضوع يا معتز، أنا فعلا أم فريد و أفضل كده بالنسبة ليك ،مرات اخوك و بس.
مرات أدهم حب عمري اللي عمري ما أحب أو أقبل راجل في حياتي غيره، أنا اتجوزتك بس علشان ولادي، خايفة عليهم من كلام الناس، بعد كتب الكتاب أنا اطلع على شقتي أنا و أدهم مع ولادي، موافق على كلامي.
كان لسه بيص في الأرض و قال: موافق يا أم فريد.
أخذت نفس و قولت: أنت مش ملزوم بأي حاجة ،يعني من حقك تحب و تجوز و تعيش حياتك ،أنا و أنت اخوات بس.
قال بتنهيدة: موافق يا أم فريد.
: شكرا يا معتز.
= العفو
و نزل معتز و أنا بعده بشوية و تم كتب الكتاب.
قالت حماتي بسعادة: يلا خد مراتك و أطلع شقتك يا معتز.
اتصدمت من الكلمة و قبل ما أكلم ،قال معتز بهدوء: الجواز على الورق بس يا ماما ، احنا طول عمرنا اخوات و هنفضل كده، أنا و نجاة اخوات و بس.
اتكلمت حماتي باعتراض و قالت: و أنا مش موافقة، فاهمين، يا تكونوا متجوزين بجد ،او اقطعوا علاقتكم بي.
بصيت أنا و معتز لبعض بحيرة
مش عارفه حماتي عايزة ايه تاني بعد كل ده.
صرخت بعصبية: لا يمكن اسمح أن راجل يدخل حياتي بعد أدهم.
قالت بتهديد: يبقي تخرجي برة البيت و ملكيش عيال عندنا.
و للحديث بقية
عارفة أن الفصل صغيرة بس نزلته علشان اتكلم في النقطة دي
معلش اقروا بعناية الكلمتين دول
و قبل اي حاجه الله اعلم و رسوله.
علشان انهي الجدال اللي حاصل
اكرر كلامي اللي قولتها في أول فصل و اعرض عليكم جميع الآراء ،انا بحثت في الموضوع جامد لأن الموضوع مش سهل هنا نتكلم في الدين
نقطة مهمة دي افضل رواية يعني لا قدر الله واحدة حصل معها نفس ظروف نجاة يكون مراجعها دار الإفتاء المصرية اللي تقول رايها في الحالة دي
الآراء اللي وصلت ليها مش من نفسي او ناس ملهاش علاقة بالموضوع
معنا راي داعية إسلامية و محامية و استاذ في لجنة الفتوي
دول مؤيدين جوز نجاة من معتز و الجوز شرعي و قانوي
اولا راي جوجل من مواقع اسلام ويب ،قالوا في الحالة دي إن جوز نجاة من معتز باطل و جوزه من أدهم صحيح
و في راي آخر و هو يؤيد نفس راي جوجل، حتي ذكر مسلسل ل غادة عبدالرزاق اتجوزت اربع مرات و المحكمة حكمت أنها تكون للزواج الأول لو حد عارف المسلسل لكن اظن دي ظروفها غير ظروف نجاة.
أما راي استاذ من لجنة الفتوي نركز في الاسم لجنة الفتوي
و راي داعية إسلامية ،زي اللي يطلعوا على التلفزيون و الناس تسألهم في الدين
و الجديد بعد الكومنات اللي زي دي سألت محامية ،و مش محامية بالاسم دي شاغلة بقالها سنين و ليها اسم في المحاكم
الثلاثة اتفقوا إن جوز معتز من نجاة صحيح طالما، نركز بالله عليكم تم إثبات الوفاة ،وطلع شهادة وفاة ل ادهم و تم الدفن ،إذا جوزهم صحيح، صحيح
و هي ليها حق الاختيار
و في الاخر الله واعلم ورسوله و ربنا يستر و مكنش بفتي بس ده مش راي أنا ،عرفتكم الآراء مين
معلش نقطة تانية برضو
في اسكريبت هشام و نوار حصل خطأ غير مقصود و كتبت
الجملة دي غلط ؛ ربك يمهل ولا يهمل
معلش اعذروني ساعات يكون في أخطاء إملائية غير مقصود و رغم مراجعتي قبل النشر اكتر من مرة يكون في خطأ لاني مش بكتب جملتين بس
خدوا مثال كتبت بدل كلمة حب خل و مخدتش بالي غير بعد كام يوم من تنزيل الفصل
حبيت أنوه لأن حالي تعليقات كتير عليها
و بس كده اتكلمت كتير
قراءة ممتعة
#لأجل_الحب
#الفصل_الثاني_عشر
#نجاة
#روايات_بقلم_منال_كريم
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله العظيم و اتوب اليه
لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
❤️❤️❤️❤️❤️❤️
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملة من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق