القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية خطة التسع شهور الفصل الرابع 4 بقلم الكاتب مصطفي جابر حصريه

 رواية خطة التسع شهور الفصل الرابع 4 بقلم الكاتب مصطفي جابر حصريه 




رواية خطة التسع شهور الفصل الرابع 4 بقلم الكاتب مصطفي جابر حصريه 



في اي يا دكتور ومفيش صوت عياط لي؟

الدكتور بتمثيل:  للاسف الطفل نزل ميت. 

حسام بصدمة : ايييييي ؟ يعني اي نزل ميت احنا مطمنين عليه قبل الولادة وسع كده ... دخل جري لاقي حياة نايمه وفي طفل جنبها ميت. 

شاله بس محسش ب حاجه دموعه نزلت بصمت:  كدا يا حبيب بابا انا ملحقتش افرح بيك. 

سميرة بدموع:  الحمدلله علي كل اللي يجيبه ربنا. 

حياة بتفتح بتعب لاقته شايل طفل ابتسمت ونامت تاني من البنج. 

.. عند روان... 

كانو واقفين و صابرين بتمثل القلق:  عارف لو جرا لها حاجه والله لهدعي عليك ليل نهار لانه بسببك فضلت زعلانه الشهور دي ونفسيتها زفت. 

حسن بحزن:  انا غلطت فعلا بس انتو مكنتوش عاوزين تدخلوني البيت كل لما اجي تقفلوا في وشي الباب. 

صابرين ببرود:  حقنا احنا اتهنا اوي بسببكم. 

الممرضة خرجت وشايله طفل:  الف مبروك ولد زي القمر. 

صابرين بغمز:  ما احنا عارفين ياختي انتي هتقولي لنا حاجه جديدة بسم الله ماشاء الله شبهي. 

حسن خده كبر في ودنه:  اخيرا بقيت اب نورت الدنيا يا روح قلب بابا انت. 

صابرين بزغروطه؛  لولولي ربنا جبر بخاطرنا الف مبروك انا هحلي بوق المستشفى كلها اه دا فرحة بنتي نور عيني. 

سميرة جت جري:  بسم الله الرحمن الرحيم وريني كدا يا بني. 

صابرين ببرود:  اي مش كنتي شاكة انه بنتي مش حامل جاية لي. 

سميرة بابتسامة:  معلش بقا اللي فات مات ياختي واحنا اهل. 

صابرين بخبث:  مبروك عليكي بقيتي جدة ل ولدين ابن حسن و ابن حسام ايوا مين قدك. 

سميرة بحزن:  هو جدة ل ابن حسن لانه للاسف ابن حسام نزل ميت. 

صابرين بتمثيل الشهقة:  اييي ميت يالهوي زمان امه موجوعه اوي عليه. 

حسن بصدمة ودموع:  انا لازم انزل اكون مع اخويا دلوقتي. 

سميرة بدموع:  خاليك هو محتاج وقت له و لمراته مش عاوزين حد منا. 


... بعد شويه... 

حياة بانهيار:  انا عاوزة ابني هات لي ابني مليش دعوووة مش انت بتحبني هات لي ابني والنبي يا حسام بص هاتهولي وخد عمري كله انا بس اشوفه او اشيله بين ايدي مرة ابوس رجلك مرة بس. 

حسام بدموع:  ادعي له يا حبيبتي هو دلوقتي بين ايدينا ربنا. 

حياة بانهيار وصويت:  لااا هو صغير كان عايش انا جبت له لعب كتير وهدوم دا انا فكرت في المدارس والحضانات بتاعته هو انا بحلم وهصحا دلوقتي اكيد انا لسه في البنج وبولد صح يا حسام. 

حسام بدموع:  لا انتي صاحية يا حياة اهدي وغلاوتي عندك. 

حياة قعدت تلطم:  غلاوتك ايييي ابني فييين انا عاوزة ابنييي حرررررااام انا كنت بعد الايام علي ايدي عشان اشوفه لليي اتحرم منه ابنييي يارب ابنيييي. 

حسام خدها في حضنها وهي اغمي عليها. 

الممرضه بخوف:  حطها بسرعه علي السرير الجرح بتاعها فتح انا هنادي الدكتور بسرعه. 

خرجت جري وهو بيبص لها بخوف... 


عند روان.. 

روان بتمثيل التعب:  هاتوا ابني اشوفه. 

سميرة ادته ليها:  خلاثي علي القمر الحمدلله شبهي. 

صابرين بخبث:  ياختي دا شبهي انا مش انتي. 

روان بضحك:  لا طبعا شبهي انا هسميه ريان. 

سميرة بغيظ:  لا هنسيمه علي اسم المرحوم جوزي عزيز. 

روان ببرود:  دا ابني مش ابنك واظن انتي متعبتيش ربع التعب اللي انا شوفته وبعدين اي جايبكم اصلا يا ماما مش انا قولت لك متقوليش ليهم. 

صابرين بخبث:  اهله بردو يا حبيبتي. 

روان ببرود:  بأمارة اي دنا مرميه بقالي سبع شهور ولا عبروني وتعبت ولا صرفوا جنيه يبقا ابنهم ازاي قال وجاية عاوزة تسمي ابني عزيز دا في المشمش. 

حسن بهدؤء:  خلاص يا حبيبتي سميه اللي انتي عاوزاه. 

سميرة بغيظ؛  ماشي انا غلطانه عن اذنكم انزل اطمن علي الغلبانه اللي تحت دي. 

روان بتمثيل الحزن:  ربنا يكون في عونها لو اقدر اقوم كنت قومت لها اه. 

الدكتور دخل بخبث:  ازيك يا مدام روان انا لاقت لك المرضعه اللي كلمتك عنها. 

حسن باستغراب:  مرضعه اي دي. 

الدكتور بخبث:  للاسف المدام روان مش هينفع تطعم ابنها لانه عندها تعب من نوع خاص و الرضاعه خطر عليها. 

روان بخبث:  مانت لو مهتم كنت عرفت اني كنت بموت بس الحمدلله. 

حسن بحزن:  انا اسف والله فعلا اثرت معاكي جامد. 

الدكتور بخبث:  هديكي رقمها وان شاءلله تكلميها عن اذنكم. 

سميرة ببرود:  محدش غريب هياكل الواد. 

روان بغيظ:  انا تعبانه ومش هينفع ااكله. 

سميرة بهدؤء:  حياة هي اللي هتاكله يا روان مننا وعلينا. 

روان بمكر:  طب والله فكرة خدي رايها وقولي لي ولا اقولك خدي ريان تشوفه يمكن يهون عليها. 

حسن بهدؤء:  لا مش دلوقتي لما تفوق من حالتها. 

روان في نفسها:  اما قهرتك يا حياة مبقاش اسمي روان. 


... بعد مرور اسبوع... 

روان ببرود:  هاتي بقا ريان مش اكلتيه كويس. 

حياة بحزن:  اه وغيرت له كمان ممكن تسبيه معايا شويه. 

روان شدته:  لا طبعا هو وحشني ومحتاجة اقعد مع ابني حبيبي شوية. 

حياة بصت ل ريان وقلبها موجوع:  ماشي خد بالك منه طيب ولو احتاجتي اي حاجه نديلي وانا هاجي لك جري. 

روان بخبث:  بصراحه محتاجة حد ينضف شقتي ممكن. 

حياة بهدؤء:  حاضر وهشيله شويه ماشي. 

روان ببرود:  ماشي يا سلفتي. 

حسام من وراها:  مش هتتحركي في حتة هتفضلي علي سريرك يا حياة لحد اما تقفي علي رجلك انتي لسه ولدة. 

حياة بلهفة وبتبص للطفل:  انا كويسه متقلقش. 

حسام ل روان بهدؤء:  خدتي ابنك معلش محتاج مراتي حبيبتي شوية. 

روان ببرود:  ماشي يلا يا ريان يا حبيبي نطلع نلعب. 

طلعت و حسام بص ل حياة.. 

حسام بجمود: ممكن افهم في اي بالظبط ولي مش عاوزة تسيبي الولد. 

حياة بدموع:  معرفش مش قادره ابعد عنه يا حسام. 

حسام بهدؤء:  لازم تبعدي عشان مش  تتعلقي بيه يا حياتي. 

حياة بدموع:  ابني وحشني اوي يا حسام اوي. 

حسام بابتسامة:  اوعدك نجيب مكانه داسته قد كدا ويخلوكي تقعدي تندبي من كتر زهقهم ليكي. 

حياة بكسرة:  ياريت يا حسام ياريت..

 

عند روان. 

حسن شايل ريان وبيلعبه... 

روان بدلع؛  حبيبي في اسورة دهب عجباني اوي ممكن تجيبها لي. 

حسن وهو بيلاعب ابنه:  عندك الفيزا هاتي اللي انتي عاوزة  

روان ببرود:  اي للدرجة دي بتحبه

حسن باستغراب:  طبعا مش ابني ولازم احبه هو انا ليا غيركم دلوقتي. 

روان ببرود:  لا انا هكلم امك تطلع تساعدني في ترويق الشقة اصلي تعبانه  . 

حسن بهدؤء:  ماشي سبيني بقا العب مع الواد دا شويه. 

روان بصت له بكره وبصت ل ريان بغل.. 

روان بحقد:  مكانك مش هنا يا ريان بس نصيبك كله وقف عليك وبقوا بيعاملوني كاني ملكة و هم خدم تحت رجلي وهو دا اللي انا عاوزه لولا خطة امي كان زماني انا اللي مركونة علي الرف وبخدم ست الحسن دلوقتي. 


تليفونها رن... خدته ودخلت الاوضه.. 

روان بهمس:  اي يا ماما في اي نازلة زن زن ما قولت لك هسحب اهو من حسن واجيب لك الفلوس.

صابرين بغيظ:  انتي من اول ما خرجت مطنشاني والممرضة عاوزة باقي فلوسها الدكتور خلاص قبض باقي هي عشان متفضحناش دول بتوع فلوس. 

روان بهمس؛  خلاص العصر تعالي لي خدي الفلوس ماشي. 

صابرين بخبث: ماشي الا قولي لي سمعت انه جوزك اترقي. 

روان بسخرية:  اه ياختي. 

صابرين بخبث:  الواد ابن سلفتك دا وشه خير.

روان بغل:  اسمه ابني متكرهنيش فيه زيادة بقا. 


بليل.. 

حياة شايلة ريان بحنان وقالت تحميه. 

رفعت السلوبته بصدمة:  اي دا دي نفس الوحمه اللي في ضهري ازاي ونفس الشكل كمان. 

بصت للطفل بحزن:  مالك يا حياة بتفكري في اي دا ابن سلفتك بطلي الجنان دا. 

روان دخلت بغيظ:  انتي بتعملي اي في ابني. 

حياة باستغراب: قولت احميه في اي يا روان. 

روان شدته بغضب:  انتي متعرفيش انه دا فال مش كويس انه واحدة ابنها ميت زيك تحمي طفل مكلمش اسبوع. 

روان بحزن: لا وبعدين دي اكيد تخاريف يا روان. 

روان بغل:  بردو مش تحميه و اخرك تاكليه والا والله العظيم اجيب له واحدة تانية. 

حياة بزعر:  لا لا خلاص انا اسفه بس متحرمنيش منه انا بعتبره زي ابني. 

روان ببرود:  بس هو مش ابنك يا حياة فوقي يا حبيبتي دا ابني انا وابنك مات وشبع موت. 

خدته و خرجت.. 

حياة انهارت في العياط.. 

حياة بدموع:  يارب انت العالم بحالي اعمل اي دبرني. 

.. روان نازلة سميرة قابلتها. 

سميرة بابتسامة: بنت حلال كنت لسه طالعه لك دلوقتي. 

روان بملل:  ليه هو كل شويه حد ينط لي انا زهقت. 

سميرة بهدؤء: احنا بنطط لك عشان الواد مش عشان جمالك هاتي حفيدي. 

خدته منها ببرود..  روان شدته تاني:  اوعي وسعي ايدك عن ابني انتي عاوزه تاخديه مني وفاكرة اني هسيبك بتحلمي. 

سميرة بصدمة:  انتي بتشديه مني يا روان. 

روان ببرود:  اه بشده منك فيها اي يخصني اكتر منك وسعي بقا عشان نازلة اشم هواء. 

زقتها ونزلت.. 

سميرة بغضب:  سبحانه ربنا يقويكي يا حياة يارب بقا انتي تبقي ام يا روان و الغلبانه دي ابنها يروح من غير ما تشوفه حتي. 

.. بعد شويه.. 

حسام كان نايم و جنبه حياة تليفون رن ب رقم اخوه. 

حسام بنوم:  الو يا حسن في اي. 

الشخص بحزن:  صاحب التليفون دا عمل حادثة بالعربية وتعيش انتي. 

حسام بزعر:  اييي اخويا انت بتهزر صح حسن ادى لك التليفون تعمل فيا مقلب قوله انه دمه تقيل من يومه. 

الشخص بحزن:  للاسف مش بهزر الاسعاف خدته ولاقينا التليفون دا مكسر وبصعوبه عقبال ما فتحناه و لقينا رقمك انت متسجل بسندي. 

حسام بصدمه :


التفاعل واقع اووي والله .. لو الروايه مش عجباكم أوقفها طيب؟!


#يتبع...

تكملة الرواية من هناااااااا

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا




تعليقات

التنقل السريع
    close