رواية خطة التسع شهور الفصل الأول 1بقلم الكاتب مصطفي جابر حصريه
رواية خطة التسع شهور الفصل الأول 1بقلم الكاتب مصطفي جابر حصريه
سامعه ياماما صوت الزغاريط اللي في شقة سلفتي اه يا ناري مش قادره اقعد اكتر من كدا هاين عليا انزل واكسر فرحتهم بي إيدي.
امها بخضة: اوعا تعملي كدا يا مجنونه محدش فيهم هيرحمك انا بقولك اهو.
روان بغل: اومال عاوزاني اعمل اي .. انا السلفة الكبيرة و بقالي اربع سنين مخلفتش وهي اللي يدوب بقالها شهرين متجوزه وبقيت حامل.
امها بخبث: انا هقولك تعملي اي بس عاوزاكي تنفذي كلامي بالحرف انتي دلوقتي تنزلي وتزغرطي معاهم وتقولي انك حامل انتي كمان.
روان بغيظ: لا والله ودي اعملها ازاي ان شاءلله ياما اني مبخلفش اصلا وعمالة اقنعهم اني باخد علاج و بقول دي ارادة ربنا.
امها بمكر: اعملي اللي انا بقولك عليه ولما تطلعي هقولك الباقي يلا.
روان بغيظ: ماشي اما اشوف اخرتها اي.
.. قفلت مع امها ونزلت شقة سلفتها..
روان بغل مخفي: الف مبروك يا حياة انا لما سمعت الخبر متتخيليش فرحت قد اي.
حياة بابتسامة: الله يبارك فيكي يا روان عقبالك.
روان بخبث: ماهو عقبالي انا كمان النهارده الفرحه فرحتين انا حامل انا كمان.
حماتها بصدمة: حامل ازاي دا انتي بقالك اربع سنين ارض بور.
روان بغيظ: كنت باخد علاج والحمدلله خفيت.
سميرة بابتسامة: مبروك كدا انا مرتات عيالي حوامل الحمدلله بعد صبر سنين.
حياة بابتسامة: فرحانه لك اوي يا روان.
روان بجمود: وانا اكتر يا حبيبتي عن اذنكم بقا هطلع افرح امي واخواتي.
سميرة بهدؤء: ماشي وانتو ارتاحوا النهارده من شغل البيت وانا هعمل ليكم اكل تتغذوا.
.. طلعت روان شقتها بغيظ...
.. بليل...
روان بابتسامة دلع: اي رايك يا حسن في الخبر دا.
حسن بابتسامة: دا احلى خبر سمعته في حياتي.
روان بغيظ: يعني خلاص مش هتكمل في خطوبتك اللي امك راحت وخطبت لك من وريا وانت وافقت عادي.
حسن بتوتر: انتي عرفتي منين.
روان بسخرية: جوزي وحافظك بامارة لما تتسحب من جنبي بليل زي الحراميه وتقوم تقعد تكلمها في التليفون.
حسن بابتسامة خوف: ا لا هي بس كانت بتحتاج تشتكي لي من مرات ابوها.
روان بسخرية: وانت الحضن الحنين بتاعها مش كدا يا حبيبي يلا زي الشاطر انزل و افسخ الخطوبة دي كفي بيتك وجاي لك اطفال اهو بدل ما تزود الحمل اكتر وانت مش قده.
حسن بتوتر: عندك حق هروح افسخ الخطوبة.
روان بخبث: ماشي وانا دقيقه الف الطرحه وانزل معاك اصل مش هسيبك تروح لوحدك.
حسن بتوتر: هتيجي معايا يعني ما بلاش ارتاحي لك شويه.
روان ببرود: لا يحبيبي رجلي علي رجلك .. وبعدين عالاقل تاخدني تفسحني ثواني هلبس واكون جاهزه
دخلت تلبس ببرود..
.. عند حياة...
حياة بابتسامة: اي كل الهدوم دي يا حسام دا لسه منعرفش ولد ولا بنت.
حسام بحنان: ما الحاجات دي تنفع لو ولد او بنت هو فاضل له كام شهر بقا.
حياة بحنان: انا في التاني لسه سبع شهور يا حبيبي.
حسام بحب: علي خير ان شاءلله نفسك في اي حاجه.
حياة بحب: اه نفسي تفضل معايا العمر كله وعينك دي متبصش غير عليا.
حسام بحنان: وانا عمري ما احب ولا اشوف غيرك يا حبيبتي..
.. عند حسن وروان..
روان بتخبط بقرف: افتحوا يا نسايب جوزي.
فتحت بنت ما: اي دا حسن اتفضل ومين دي.
روان بترمي لها الدبلة في وشها: انا مراته خلاص فضنها الحكاية دي يلا يا حبيبي نتفسح بدل السحنه دي ذؤقك بقا وحش اوي يا سحس.
البنت بقرف: عندك حق والله عشان كدا اختارك.
.. روان هترد راحت البنت قفلت في وشها الباب ببرود..
روان بغيظ: تصدقي انك قليلة الذؤق.
حسن بجمود: كفايه يا روان انتي اللي غلطانه هي متكلمتش اكيد مش هتقلي منها و هي هتسكت لك يعني.
روان بغضب: انت كمان بتدافع لي عنها وديني بيت اهلي دلوقتي حالا.
حسن بهدؤء: هوديكي بس اهدي عشان الحمل.
روان بزعيق: حمل دا كل اللي همك انت وامك الحمل و مرمطه البيت.
حسن بص لاقي الناس بتتلم: اسكتي يا روان ويلا اركبي العربية خلينا نمشي عيب اوي كدا الناس عمالة تتفرج.
روان ببرود: توديني بيت اهلي ولا اركب تاكس.
حسن بزعيق: قولت هتنيل اوديكي دقيقه تانيه وهرمي عليكي اليمين.
روان خافت و حست الموضوع بيكبر ركبت بتوتر...
حسن للناس: الفرجة خلصت خلاص.
ركب ومشي بغضب...
.. في بيت ما ..
روان بتمثيل العياط: كان محموق اوي عليها و بيقولي انه انا غلطانه غلطت في اي انا يا ماما.
صابرين بغضب ل حسن: انت مش كفاية روحت خطبت عليها بص يابني انت تسيب لي بنتي يومين اعصابها تهدا.
حسن بهدؤء: المفروض تهدي الموقف مش تزوديه اكتر.
صابرين ببرود: انا بردو بنتي بقالها اربع سنين خدامه ليك و ل امك و ل اخوك الصغير و بتعاملوها اقل من الخدامة عشان محملتش ودا جزتها.
حسن بغيظ: انا معملتش حاجة عاوزة بنتك اهي عندك اشبعي بيها.
صابرين ببرود: تنورني وتكترني يلا يا حبيبي اخرج انت عشان ننام و بنتي حبيبتي اعصابها ترتاح.
حسن قام مشي بغضب..
روان بضحك خبيث: حاسة اننا افورنها اوي يا ماما.
صابرين بخبث: عادي فدنا المهم انك تفضلي هنا عشان الخطة تمشي صح.
روان باستغراب: بردو مقولتليش ناوية علي اي.
صابرين ببرود: ببساطة هناخد بن سلفتك ويكون ابنك.
روان بصدمة: اييي انتي عاوزاني اشتري ابنها منها.
صابرين بغيظ: دا انتي متخلفة اسمها نخطفه ونسرقه اومال انا قولت لك تقولي انك حامل و نلغي موضوع خطوبته لي.
روان بذهول: مش فاهمه حاجه.
صابرين بتضرب كف علي كف: الصبر يا رب بصي عشان محدفكيش ب حاجه في وشك انتي هتفضلي هنا فترة حملك الوهمي اللي هما ال9 شهور وهتولدي في نفس اليوم اللي سلفتك هتولد فيه و نتفق مع دكاترة ينفذوا الخطة وناخد الواد ونحط لهم طفله تكون مولوده متوفيه مكانها و الواد يبقا ابنك و خلصت الحكاية.
روان بذهول: دا انتي دماغك دي شيطانه بس عجبتني وارجع وادوس علي نفس الكل واحد واحد.
صابرين بتفكير: بس وجودك هنا الفتره دي كلها بسبب تافه زي ده هيخلي الكل يشك فينا لازم نعمل سبب اكبر.
روان بخبث: اي رايك استفزه لدرجة انه يضربني بالقلم واغضب ونقول انه عاوز يسقطني عشان يتجوز عليا البت بتاعته.
صابرين بخبث: هي دي تربيتي ....
#يتبع...
تكملة الرواية من هنااااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق