القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية سجينة العادات الفصل الحادي وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون بقلم نرمين قدرى كامله

 رواية سجينة العادات الفصل الحادي وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون بقلم نرمين قدرى كامله




رواية سجينة العادات الفصل الحادي وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون بقلم نرمين قدرى كامله



الفصل الواحد والعشرين

ملكة القلم نرمين قدري

ولقت ملف مكتوب عليه تسجيل مكالمات بدأت نورما تسمع مملكتها و هي مصدومة 

نورما / يالهوي ايه اللي انا بسمعة ده انا لازم اروح نيابة حالا الوضع خطير ومينفعش يتسكت علية 

ملكة القلم

خرجت نورما مسرعة النيابة وغافلة عن العيون التي تراقبها 

وصلت نورما نيابه 

نورما / لو سمحت ممكن اقابل وكيل نيابة 

عسكري /نقوله مين

نورما /انا جياله بخصوص قضية. مهيتاب الالفي 

دخل العسكري استأذن من وكيل نيابة

دخلت نورما 

نورما /مساء الخير انا نورما جندي حرم أمير العزاوي وارملة المرحوم اكمل العزاوي 

وكيل نيابة/ اهلا بحضرتك اتفضلي خير ايه سبب تشرفيك لينا 

طلعت نورما مو بايل من أيدها 

نورما/ ده سبب تشرفي موبايل ده عليه بلاوي وممكن يدلك علي فاعل الحقيقي

وكيل نيابة /هو انتي متاكده قوي كده من براه امير ليه 

نورما / علشان مش امير اللي يعمل كده مستحيل ي*قتل

وكيل نيابة/  بتحدي وليه مستحيل ده صعيدي وتار عندهم حاجة عادية زيه كده زي زواج الأرملة من اخو جوزها ولا ايه يا مدام 

اتعصبت نورما لاء بس دي حاجة ودي حاجة 

قام وقف وكيل نيابة لاء هي هي هو انتي مش عارفه أنه كان متجوز و مع كده اتجوزتيه صح تار عند صعيده كده ويبدخلو ناس كتير ملهاش زمب

نورما/ واكيد حضرتك عارف تقتاليد هنا أننا ملناش راي و كلام كبار هو اللي بيمشي ولا ايه

وانا مش جاية اناقشك في عادات وتقاليد البلد انا جاية اديك موبايل ماهي وتشوف اللي عليه ممكن يغير مسار القضية 

وكيل نيابة /وانا بعتذر اذا كنت حاد معاكي بس عادات دي لازم تتغير يقي المهم مش ده موضوعنا بصي مدام انا خقولك علي سر بس لازم يفضل سر بنا علشان انتي اكتر واحده ممكن تساعدني ا

انا عارف ان امير بريء بس انا سايبة لغرض في دماغي 

قطعت نورما/ كلامة علشان اللي عمل كده يطمن صح بس ايه اللي خلاك تقول كده   حضرتك شاكك في حد قريب مننا 

وكيل نيابة/ علشان واحنا بنرفع بصمات من 

طبيعي اقلاقي بصمات امير في الاوضة وبصمات ماهي و بصمات خدم لكن في بصمة غريبة موجوده غير ناس اللي في البيت كلهم و تكررت في اكتر من مكان و منهم بصمة عليها بعض د*م علشان كده انا عاوزك عيني اللي في سرايا 

نورما /طايب شوف تسجيلت اللي هنا يمكن يطلع واحد من دول 

اخد وكيل نيابة موبيل وبدأ يسمع تسجيلات ماهي مع دكتور و هو بيبتزها علشان فلوس و كلمها مع جاك وازاي يخلصوا من دكتور و ازي سم جه البيت و اللي بنها وبين جاك وأن نورما هي اللي كانت مقصوده الاول بلسم و بعدين ولده امير وازي هي كانت بتخون امير مع جاك و ازي عملت حكاية الحمل كاذب

انتهي وكيل نيابة من سرد كل التسجيلات 

وكيل نيابة ،/,بزهول انتم ازاي كنتم عايشين مع البني ادمة دي اكيد دي مش طبيعية 

نورما/ بهدوء تااام  الطمع وجشع وحشين حضرتك 

وكيل نيابة /فعلا ربنا يكفينا شرهم المهم مدام نورما مش عاوزة كلمة من حصلت تطلع برا وانا ححقق مع جاك ودكتور لو لسة عايش

نورما /تمام يا فندم بس هو مش ممكن اشوف امير شوية 

وكيل نيابة/   ابتسم تمام بس مش عاوزه يعرف بالي بيحصل عاوزة يكون طبيعي 

انتي  اوعي تقوليوا حاجة من كلامنا ده مفهوم

نورما /طيب لية بس محنا نطمنه علشان ما يبقاش مقلق

وكيل نيابة/ مينفعش علشان لو عرف يبقي أنا كده حجزة مش قانوني وممكن ميصبرش ويضيع شغلنا وهو اصلا متهم الرئيسي عندي 

نورما/ تمام  خلاص و مني مش حتكلم بس اطمن عليه 

استعدي وكيل نيابة امير من حجز 

ا

مير /لمح نورما جري عليها نورما انتي كويسة طمنيني عليك بلهفة كلها حب  ابني عامل ايه وحطت أيده علي بطنها يستمد قوة من ابنه اتكلمي يا بنت قلبي جاية متأخر كده ليه في حاجة حصلت امي كويسه صح

نورما  بنفس اللهفة جرت عليه و كأنه نست كل شيء حصل معاها   

نورما /امير  اهدي كده وسبلي فرصة اتكلم  انت اللي كويس عامل ايه طمني عليك الاول 

بصلهم وكيل نيابة و ابتسم وسابهم وطلع و في فجاءة 

وعلي غير توقع شد امير نورما اللي صدرة و التقت شفتيها في قبله  فيها كل شوقه ولهفته عليها قبله وكأنه قارب نجاه انتشلهم من غرق مشاعرهم والغريب أن نورما استجابت له وكأنه كانت عطشانه لحنانه هي كمان 

فاقت نورما من لحظات العشق 

نورما / وقد احمر وشها خجلا امير انت ايه اللي عملته ده عيب كده

امير / و علي وجه شبح ابتسامة   هو ايه اللي عيب انا لسة معملتش عيب اصبري عليا اخرج بس 

وانا بقي عملت ايه مراتي  وحشاني عيب ولا حرام بس اقولك انا متاكدش من حاحة تعالي كده عاوز اتاكد تاني 

نورما  / بضحك ياسلام بزمتك انت في ايه ولا في ايه 

امير / بصي نورما انا واثق أن ربنا حيظهر الحق و انا واثق فيكي انك مش حتسكتي بذمتك عاوزاني اقلقل ليه بقي والحمد لله علي كل حال انا بس شايل هم امي و اللي حيحصلها لو عرفت

نورما /متقلقش انا لسة كنت في سرايا و جمعت كل خدم 

ونبهت عليهم محدش يجيب سيرة بالي حصل انت بس اهتم بنفسك انا جبتلك اكل جاهز و بعته مع عسكري ومتاخفش ولدتك في عنيا انا حطلع دلوقتي على مستشفى علي بال ما اخلص الإجراءات يكون نهار طلع واخدها و نطلع على سريا 

امير/ مش عارف اقولك ايه غير انك بنت اصول 

صدقت لما قلت عليكي بنت قلبي

ها قوليلي  وعملتي ايه في قوضة ماهي 

خالي بالك  مينفعش تنساب كده

نورما/  متقلقش عيب عليك انا اطمنت الاول أن شغل مبااحث ومعمل جنائي خلص جمعت كل شغالين في الاوضة وخلتهم يرمو كل حاجة حتي السجادة و الاوضة رجعت جديده ثم ضحكت 

امير/.  ايه الي بيضحك ضحكيني معاكي 

نورما / بضحك اصل فوزية مخها لسع منها وعمالة تقول قوضة مسكون فيها عفاريت روح ماهي لسه هناك 

امير / ضحك وكأنه لم يضحك من قبل 

نظرت نورما ليه وعلي ضحكته بكل اعجاب وشوق وكأنها اول مرة تشوفه هي فعلا اول مرة تشوفه بيضحك كده 

استشعر امير نظرتها وقرب منها وبدون مقدمات التهم شفتهيا مرة تانية بس في قبله حب ورضا وحنان واشتياق ولهفة ووداع قبله بث فيها كل معاني اللي مدفونه بداخلة و اتفصلو بيها عن عالم المحيط بيهم لدرجة أنهم تغافوا عن خبط الباب ودخول وكيل نيابة 

وكيل نيابة/  بصوت عالي انا قلت نجيب شجرة واتنبن لمون محدش سمع كلام ده مابقاش قسم ده بقي كازينو العشاق 

امير / بخجل في ايه بس حصل لده كله مراتي ووحشاني 

وكيل نيابة/ بهزار ايه رايك انزلها معاك حجز اهي تسليك تحت

نورما ووشها بقي كل الالوان من خجل انا ماشية يلا سلام. سلام وجرت بسرعة 

.ابتسم امير علي خجلها في نفسة بحبك يا مجنونه جننتني معاكي يا رب بنت قلبي

التفت وكيل نيابة لامير اللي كان في عالم تاني خالص 

وكيل نيابة / بتحبها صح 

امير/  باستعحاب بحبها انا اتعديت مرحلة الحب اسمها يتعشقها أن حبي اتحول من حب لعشق عارف العشق ده أقصي مراحل الحب انا بقيت بتنفسها هي نبض اللي انا عايش بيه هي بنت قلبي و روحي وحياتي انا بتنفس بس علشنها 

وكيل نيابة / أتصدق بالله أنا اتمنيت اكون مكانك نفسي الاقي اللي احبها وتحبني كل حب ده 

امير / بس انا مش متاكد انها بتحبني انا قاسيت عليها كتير و ظلمتها معايا قوي معقول تكون بتحبني بعد كل ده 

وكيل نيابة / الست اللي تحفر في صخر علشان نثبت انك بريء  و جات من مصر علي أول طيارة ومستحملتش ولهفتها عليك و خوفها وقلقها كل ده تسمي ايه غير عشق 

امير /,يمكن الواجب و الظروف اللي حكمت انا خايف بعد ما تعدي ظروف دي تسبني التي 

وكيل نيابة / معلش بقي مع احترامي ليك انت مش بتشوف لهفتها عليك لهفة عاشقة مش محبه ربنا يهنيكم ايه رايك نشرب كوبايتين شاي و دوقني الاكل اللي مدام جيهولك 

امير ضحك/  قول بقي انك طمعان في الاكل بقي

وكيل نيابة /تقريبا تشرب بقي شاي 

امير /لو امكن قهوة علشان افوق محتاج افكر وياريت لو دوبل

وكيل نيابة/تنام اتفضل اقعد هنا وهات الاكل احسن انا واقع من جوع 

امير / هو ساعتك بتعمل معايا كده ليه اكيد أنت واثق اني معملتش كده 

وكيل نيابه/ . بابتسامة الاكل بقولك واقع من جوع يا عم 

فهم امير ما يقصده وكيل نيابة 

دخلت نورما المستشفي ونسايم نهار لا بدأت تشقشق 

احست ببعض دوار هي لا نامت ولا اكلت من اول امبارح 

دخلت  علطول علي قوضة هانم لقتها نايمة فردت نفسها علي سرير تاني راحت في نوم دون أن تشعر وكأنها استسلمت للتعب 

فاقت نورما علي صوت دكتور وهو بيكلم هانم

دكتور/ تمام كده يا حاجة وحمدالله علي سلامتك انتي حالتك بتحسين بسرعة حتي النطق عندك تتحسن خالص بس رجلك  حتاخد معانا شوية . وقت ومع علاج طبيعي حترجعي احسن من الاول 

هانم /  بلسان تقيل شوية تسلم يا ولدي   

دكتور / علي ايه بس ده واجبنا 

ادخلت نورما في كلام 

نورما/  اولا بعتذر كنت تعبانه ونمت

ممكن سؤال دكتور 

دكتور/  اتفضلي مدام

نورما /حضرتك طبعا اكتر حد عارف حاله الحاجة انا بس كنت عاوزة ممرضة معاها وعاوزة بتاعتة علاج طبيعي يقيموا معانا فترة علاج حاحة 

دكتور /  بصي علشان اكون صريح معاكي هو ممكن ممرضة تقيم معاكم عادي لكن دكتورة علاج طبيعي حتيحي بس في مواعيد جلسة تمام

نورما / تمام حضرتك وشكرا لزوقك دكتور 

خرج دكتور من الاوضة

نورما /,يلا بقي يا ست كل علشان تنوري بيتك

التفت بعنيها وكأنها بدور علي حد 

نورما /بدوري علي امير صح

هزت هانم رأسها هو فين مش شايفاه مش مفروض يكون معاكي اهنيه راح فين. لتكونو اتزعلتو كيف عاده 

نورما / معلش امير غصب عنه اتضر يسافر امريكا شركة هنا كانت مهددة بالافلاس . هو ماكانش عاوز يسافر بس انا اقنعته اني انا مكانه و ميقلقش 

هانم/ استر يارب هو تعب في شركة دي عاد 

نورما /متقلقيش هو كلمني وقال إن الوضع بداء يستقر ويلا بقي علشان اسعدك تلبس 

خبط باب دخلت بنوته 

انا سعاد ممرضة بتاعة حاجة ومن هنا ورايح انا مسؤله عن أي حاحة تخصها 

نورما / تمام كده اتفضلي يا انسىة دخلت ممرضة وساعدت هانم 

دخلت نورما وهنام وسغاد ممرضة سرايا

هانم /هي جنينة شكلها عامل اكده ليه هو  الزفت الي اهنه فين  عاد

نورما /لا احنا مش عاوزين عصبية دكتور قال نهدا خالص وكل حاحة تتخل 

ويلا عاوزة تروحي علي قوضتك ولا تقعدي شوية 

هانم / لع اناعاوزة اتحدت معاكي في موضوع مهم 

نورما /يبقي تعالي نخش مكتب علشان نكون براحتنا 

زقت نورما كرسي متحرك وهي بتكلم سعاد 

نورما /سعاد خشي مطبخ شوفي حاحة تكليها وخالي فوزية توريكي الاوضة بتاعتك علي بال اخلص كلام مع الحاجة 

دخلت نورما مكتب و هي بتزق كرسي متحرك عليه هانم 

هانم /اقعدي حداية يا مرت غالي 

نورما /خير انا قلقت في ايه

هانم /مافيش قلق عاد بصي يابنتي انتي شيفاني واحده ظالمة و جيت عليكي يمكن في الاول عاد كنت أكده بس بعد لما عاشرتك عرفت معدنك بس كنت مجبرة اجي عليكي علشان احميكي من شر الحية اللي فوق و نصيحة مني متحيش جنبها دي حيه وسمها بيموت 

نورما/ متقلقيش ماهي سابت البيت خالص 

هانم /و الله بتتكلمي جد يا بنيتي غارت عقربه دي خلاص 

نورما /واللهي ماشت خلاص و مش حتشوفيها تاني 

هانم /غارت في داهية ريحتنا من شرها بس ايه اللي حوصل خلاها تغور 

نورما / مش وقت كلام ده دلوقتي يلا بقي علي قوضتك نامي حبه لحد معاد دكتورة علاج طبيعي 

هانم / ماشي يا بنتي 

وفي نيابة  تم استعداء جاك ومواجهة بكل تهم واتفاجيء بموت ماهي. وزعل عليها جداااا واخد بصماته و تم استدعاء الدكتور واخد بصماته  وتم حجز الاتنين بتهمة 

جاك بتهمة شروع في قت**ل و تحريض عليه و

دكتور بتهمتة التزوير و مخالفة  قاونين المهنة 

وفي سرايا طلعت نورما قوضتها ترتاح بعد تعب يومين 

تليفونها رن 

نورما اوووووف مش حخلص من زنك يا زفته عارفه انك مش حتسكتي في لما تقعدي علي بير و قراراة

نورما /أيوة سحر اشجيني ماهي ناقصاكي 

سحر /انا غلطانة اني بسال عليكي 

نورما /انا اخر واحده تقول إن هي كويسة الحمدلله 

سحر /خير يا نورما مالك ايه اللي حصل عندك 

نورما / حصلت بلاوي و مش وقت اني احكي  المهم خالي بالك انتي من شغل و خالي مساعد امير و كيله يساعدوكي انا وامير حنغيب شوية عن شغل مش عارفين حترجع أمتي 

سحر / ربنا يعينك بس يارب يكون خير

نورما / أن شاء الله خير لما ارجع ححكيلك كل،،،، 

وسكتت فجاءة ضربت عنيها علي بلكونه عندها بتطل علي قوضة ماهي 

تنحت شافت خيالات جوا الاوضة خيال رايح جاي بسرعة رهيبة شعرت نورما لحظات خوف جرت بسرعة علي قوضة ماهي فتحت باب لقت نور ماطفي و مافيش حاجة

سحر / علي خط الو الو الو نورما انتي سمعاني الو سبتيني وروحتي فين الووووو

انتبهت نورما التليفون 

نورما /, أيوة سحر مافيش حاجة اقفلي بس انتي علشان مشغولة واعملي زي ما قلتلك ماشي اوعي تنسي كلمة

سحر/ خلاص بقي نورما انا مش داخلة احارب فاهمت 

قفلت نورما تليفون و مخها شغال في اللي شافته وفي نفسها معقول كلام فوزية يكون صح لاء صح اية انتي متعلمة حتصدقني شوية خرافات دي بس انا شوفت خيال اه اكيد بيتهيقلي من تعب هو تهيؤات وفجأة الباب خبط قامت نورما نتطت من مكانها فجاءة من خضه 

نورنا بصوت من خوف مين مين 

فوزبه /انا فوزية يا هانم 

نورما/  فوزية اه فوزيه خشي 

دخلت فوزية انا جبتلك اكل تلاقيك ما اكلتيش من اللي حصل صوح

نورما / اه والله انا جعانه جدااا هاتي وريني جبتي ايه 

حطت فوزية الاكل قدام نورما 

فوزبه /بصراحة يا ست نورما انا حسداكي علي اعصابك داهيت

نورما / وهي منهكه في الاكل من شده الجوع وليه بقي يا ام عريف 

فوزية/  اصل قلبك جامد خالص وقاعدة في ريح الاوضة بتاعتة ست ماهي 

نورما/  ودي في ايه  بقي دي كمان 

فوزية/  يعني شر برا وبعيد روحها لسة هناك 

نورما / مابين وهم وحقيقة بطلي هبل فوزية مافيش حاجة كده ويلا شيلي الاكل خلاص شبعت.

فوزية/  اباااي انتي ما اكلتيش عاد

نورما/  بركة فيكي اخلصي بقي علشان عاوزة انام ولسه بتحاول تقنع نفسها انها اوهام و يادوب لسة 

حتنام اتصل بيها وكيل نيابة مدام نورما مممكن تشرفي عند ي  شوبة 

انعدلت نورما خير في حاجة امير كويس صح هو كوبس 

وكيل نيابة اهدي متقلقيش انا  عاوزك علشان في حاجات جدت في قضية حيتغير كل الاتجاهات 

ملكة القلم نرمين قدري


الفصل الثاني والعشرين

انعدلت نورما خير في حاجة امير كويس صح هو كويس 

وكيل نيابة /اهدي متقلقيش انا عاوزك علشان في حاجات جدت في قضية حيتغير كل الاتجاهات 

ملكة القلم نرمين قدري

قفلت نورما التليفون والنوم راح من عنيها 

نورما /  وبعدين بقي في اليله اللي مش ناوية تعدي علي خير دي وادي النوم راح

اوووف ايه زهق ده وايه اليلة الطويله. دي 

قامت نورما من سرير فتحت بلكونة وفجاءة لمحت نفس خيال ولكن المرادي بوضوح  كانها واحدة واقفة في بلكونه والتشاور لنورما أنها تيجي اتخضت نورما جامد وجرت علي قوضة ماهي لكنها كالعادة ملقتش حاجة فتحت نورما نور  الاوضة كلها و بلكونه ملقتش حد 

نورما في نفسها بسم الله الرحمن الرحيم خير يا رب ليكون كلام فوزية صح طلعت بسرعة من الاوضة جرت علي قوضتها وهي بتجري بسرعة خبطت في حد 

نورما / عاااااااااااااا. في ايه 

فوزية / خير يا هانم اهدي اهدي انا فوزية خير 

نورما/ انتي ايه مطلعك هنا طلعة ليه 

فوزية/ انا كنت طالع. اسألك لو محتاجه  حاجة اصلك ما اكلتيش و انا نزلت صنية الاكل  زي ما هي بصراحة صعبتي عليا 

وبصراحة اكتر انا قلت أنام  حداكي في الأرض 

نورما/  بصوت مهزوزز من خوف وتنامي عندي ليه هو انا صغيرة 

فوزية/لع  العفو يا ست نورما انتي كبيرة في مقام 

بس هو حضرتك كنتي بتعملي ايه في قوضة الست ماهي و ليه طالعة مخلوعة أكده 

نورما /ولا حاجة ويلا لو حتنامي عندي اخلصي احسن انا عاوزة انام 

دخلت نورما و  فوزية قوضة جرت نورما علي سرير و كل 

جسمها بيترعش من خوف وغطت رأسها باغطي تحاول تنام 

فرشت فوزية علي ارض علشان تنام و حظها أن وشها جه قدام بلوكونه و بلكونه مفتوحة نورنا نست تقفلها 

ولسة بتضرب عينيها وشافت نفس خايلات 

فوزية / يابوي يابوي يابوي بالهوي بالهوي ست نوما عاااااا عاااا

صحت نورما مفزوعة علي صوت فوزية 

نورما /في ايه يا بت خير في ايه 

فوزية/  متنحة  و عمالة تشاور علي بلكونه وكل جسمها بيترعش وعرق نازل ونظرات هلع وخوف غير طبيعية 

فاهمت نورما اللي حصل جرت قفلت البلكونه بسرعة وجرت علي فوزية تفوقها

نورما / فوزية فوقي دي تخيلات مافيش حاجة اهدي كده ووحدي الله وتعالي نشغل قران ونام 

شغلت نورما قران وبدأت فوزية تهدأ 

فوزية/  بعياط انا شوفت عفريت الست ماهي 

نورما / بضحك مصتنع هههههههههههه عفريت ايه انتي هبله ما عفريت الا بني ادم انتي اكيد كان بيتهيقلك 

فوزية/  وحيات ربنا وقرأن ده لع انا شوفتها كيف ما انا شيفاكي أكده كأنها كانت واقفة وعمالة تجولي تعالي 

نورما / و بدأت تترعش تاني خلاص بقي فوزية قران شغال يلا نام 

فعلا النوم غلبهم وناموا 

فاقت فوزية بدري قامت بهدوء ونزلت تحت علي مطبخ عملت فطار و طلعتة للست كبيرة عارفه انها بتصحي بدري 

فوزية خبطت علي باب 

هانم  / ادخل 

دخلت فوزية 

فوزية /صباح الخير يا ست الحاجة كيفك دلوق 

هانم /انا مليحة بي انتي مالك عاد  لونك مخطوف   ليه أكده 

فوزية /برعش وعنين زايغه لع لع مافيش انا بس ما منمتش مليح

هانم /ليه ليكون رجع بضايقك تاني 

فوزية /لع ميقدرش حتي أنه مبيخطيش سرايا خالص

خبط الباب ودخلت نورنا 

نورما  /بابتسامة صباح الخير يا ماما اخبارك ايه دلوقتي 

هانم/ بابتسامة حب ورضا الحمد لله تعرفي إن دي اول مرة عتقولي فيها ماما 

نورنا /وحقولهالك علي طول يلا بس انتي شدي حيلك كده وافطري كويس علشان دكتورة علاج طبيعي جاية أنهاردة عاوزينك علي بال ما امير يرجع تكوني بقيتي احسن 

هانم /بحزن امير هو فين امير حتي ما اتصلش يطمن عليا انا زعلانه منيه اصلا 

نورما/ له بالله عليكي ادعيلة 

هانم /بخضة ليه ولدي ماله هو بخير 

نورما/  اهدي براحة هو كويس بس شغل مضايقة مش عارف يظبطة 

هانم /ما في داهية شغل ده عاد يقفلة وياجي هو حداه شوية عندية أهنيه اراضي ومال كتير 

نورما /الحكاية مش فلوس ده شغل تعب عليه سنين علشان كده 

هانم /ربنا يسهلو الحال ويفك كربه يارب 

نورما /اللهم امين افضلي انتي بس ادعيلة انا رايحة مشوار صغير و حاجيب معايا دكتورة علاج طبيعي ارتاخي وافطري كويس لحد ما اجي وانا خليت فوزية و ممرضة يخلو بالهم منك 

اللي هي فين ممرضة مشفتهاش هي لسة نايمة

فوزية /بتفطر تحت في مطبخ 

نورما /يعني طلعت عطت حاحة علاج 

هانم/أيوة يا بنيتي متقلقيش طلعت الاول عطتني علاج قبل الاكل 

نوما / تمام كده استأذن انا علشان متاخرش وافطري كويس 

هانم / حاضر يابنتي بس انتي راح فين علي اصبح أكده وانتي متعرفيش حاجة . في البلد

في دخلت والد امير 

والد امير /خير ايه يا حاجة انا بعتها تخلص ورق علشان انا مقدرش اروح 

هانم /وه ياحاج وهي عترعرف 

نورما /بضحك لا أسبكم انتم تتناقشوا سوا انا اتاخرت سلام  علشان الحق ارجع بدري

والد امير/  انا نازل معاكي تحت علشان اقولك حتعملي ايه

نورما /يلا بينا 

نزلت نورما ووالد امير تحت 

ولد امير/ انتي رايحة لا مير صح خوديني معاكي اتوحشت ولدي قوي

نورما /اه و كيل نيابة اتصل بيا عاوزني في حاجة مهمة بلاش المرادي تيجي  علشان ماما الحاجة متاخدتش بالها  انا حسلملك عليه 

والد امير /استرها يارب ويفك كربك يا أمير ياولدي 

نورما /اللهم امين أن شاء الله خير و يفك كربه قريب 

والد امير طبطب عليها أصيلة يا بني اصيله ومن بيت اصل واحده غيرك بعد اللي حوصل معاكي كانت سابتة و مشت لكن انتي واقفة حداه و مراعيه امه مريضة و واقفة مع البيت كله 

نورما /في ايه بس يا حاج وحد الله ده واجبي و حمشي انا علشان اتاخرت كده 

خرجت نورما مسرعة وغافلة عن عيون عمالة ترقبها 

دخلت نورما نيابة وسالت علي وكيل نيابه ودخلت 

خبطت نورما علي باب 

وكيل نيابة/ اتفضل 

دخلت نورما وعلامات قلق ظاهرة علي وشها

نورما/صباح الخير ازي حضرتك 

وكيل نيابة/صباح الخير اتفضلي مدام نورما اخبارك ايه 

نورما/ طمني بس حضرتك الاول امير بخير صح هو كويس 

وكيل نيابة /بابتسامة اه يا ستي كويس و حاخليكي تشوفيه كمان دلوقتي

نورما / بفرحة بحد بجد حشوف امير 

وكيل نيابة /اوعدنا يارب اه يا ستي حشوفية 

اتكسفت نورما من شدة لهفتها علي امير واحمر وشها

وكيل نيابة/خلينا بس في جد في حاجات جدت في قضية و عقدتها اكتر 

خبط الباب و دخل امير

امير اول ما لمح نورما جري بسرعة عليها 

امير/نورما ازيك وحشتيني عاملة ايه يا بنت قلبي وامي عاملة ايه امي كويسة يا نورما خرجت من مستشفي صح 

نورما /اه خرجت امبارح و متقلقش محستش باي حاحة انا قلتلها انك مسافر في شغل اهدي كده وخليك في حالك 

نظر امير لها نظرة حب وشوق 

وكيل نيابة/ممكن بقي كفايا نحنحة واتفضل اقعد علشان موقفك انعقد في قصة خلينا نفكر سوا انا مش بعمل كده مع في حد انا ليا ورق وبس ولكن عندي  احساس قوي عمال يقولي انك بريء معملتش كده مع أن كل الادلة ضدك  

نورما/حضرتك خضتنا في ايه جد هو تليفون ماهي ماسعدكش 

وكيل نيابة /اتفصلوا بس اقعدوا انا طلبت قهوة محتاجين نركز ونفكر سوا 

مبدايا القضية كلها ضدك ولادله كلها بتقول انك صاحب مصلحة في اللي حصل حاحة واحده بس هي اللي عاملة زي طوق نجاه ودي حنتشعبط فيها 

امير /بتركيز اللي هي ايه 

وكيل نيابة/بصمة في بصمة غريبة في مكان الحادث مش بصمتك 

نورما /و بصمة دي معرفتش لمين 

وكيل نيابة/للاسف جاك ودكتور طلعت مش ليهم البصمة دي معني كده ان في طرف تالت في موضوع بس هو مين و ليه و ايه مصلحطو في اللي حصل ده اللي مش قادر أوصله علشان كده طلبت منكم نقعد كلنا كده ونفكر بصوت عالي 

خبط الباب ودخل عسكري بقهوة 

وكيل نيابة/  اتفضلو قهوة ونركز و كل واحد يقول كل حاحة حتي لو كانت تفاصييله مش مهمة عندنا ليها أهمية 

نبدا با مير يوم حادث انت كنت في سرايه صح 

احكيلي احداث اليوم كانك لسة بتعيشة اي تفاصيلة مهمة ليا 

حكي امير كل اللي حصل و ايه كلامة اللي حصل بينه وبين فوزية لحد ما سجل لماهي فيديو و هي بتكلم مع جاك و عدم اقتناع محقق بالفديو ده لان مافيش إذن بيه 

وكيل نيابة / ولسة معاك فيديو ده ولا ماسحته

امير /طبعا لسة معايا علي موبايل عاوز تشوفه 

وكيل نيابة / طبعا عاوز ده اخر فيديو اتصور قبل وقوع حادث مباشرة و يهمني اشوفه 

امير /بس موبايلي عندكم متصادر

وكيل نيابة رن جرس دخل عسكري 

عسكري /تمام يا فندم 

وكيل نيابة/عاوز كل متعلقات الاستاذ امير من الامانات بسرعة 

عسكري/ تمام و خرج 

التفت وكيل نيابة ناحيت نورما 

وانتي مدام نورما مافيش حاجة غريبة حصلت معاكي  

احمر وجه نورما لاحظ وكيل نيابة اضربها 

وكيل نيابة /وشكل في حاجة حصلت صح عاوزك تحكي كل حاجة بلتفصيل الممل وكانة لسة بيحصل معاكي اوعي تستهوني باي تفصيلية 

فجاة انهارت نورما وبدأ جسمها بيترعش جامد و عياط 

جري امير عليها 

امير /في ايه خير ايه حصل لكل ده اهدي وبداء يحضنها يطمنها 

اول مرة نورما ترمي نفسها في حضن امير كده انهارت جوا حضنه كأنها لقت ملذها وأمامنها 

امير بدأ يطبط عليها اهدي حببتي اهدي انتي في حضني خلاص احكيلي ايه اللي حصل ايه اللي وصلك لي كده انا عارف انك قوية ايه اللي خلاكي تنهاري كده اكيد حاجة جامده اللي وصلتك لكده احكيلي يابنت قلبي مين عمل فيكي كده 

وكيل نيابة/ اهدو بقي انتم الاتنين و انت اقعد مكانك 

زمان عسكري داخل وانتي مدام نورما اهدي كده و براحة احكي اللي حصل 

بدأت نورما تهدي شوية و امير لسه حاضنها 

هدات نورما شوية وطلعت من حضن امير ولكن مازالت علامات الفزع علي وشها

امير /اهدي كده عاوز اسمع في ايه حصل 

نورما/انا حاحكي بس صدقوني لا وأقسم باالله ده حصل جد 

وكيل نيابة /مش انا قلتلك انا مهم عندي اي تفاصيل 

نورما /بس اللي انا حقولة مافيش عقلي حيصدقة 

امير /خير يا نورما احكي بقي وقعتي قلبي

نورما /ححكي بس محدش يضحك انا بعد ما جبت مامتك من مستشفى دخلت ارتاح في الاوضة بتاعتي 

دخلت بلكونة اشم هوا وزي اما انت عارف ان بلكونتي قصاد بلكونت ماهي لسة برفع عيني لقيت خيالات في بلكونه عندها طلعت اجري علي هناك ملقتش حاجة 

امير /بصخك نورما انتي متعلمة ايه خرفات دي 

نورما /بعصبية شوفت شوفت علشان كده مكنتش عاوزة احكي 

وكيل نيابة /ممكن تهدي وتكملي 

امير /بعتذر كملي نورمتي 

نورما / قلت يمكن دي كلها تهيقات وخصوصا بعد فوزية ما كلمت قدامي أن ممكن حاجة تطلع في قوضة بعد اللي حصل قلت دي اكيد تهيقات من كلام فوزية ودخلت انام جه تليفون حضرتك

نوم ضاع بفتح بلكونه لقيت خيالات واضحة و ايد حد بيقولي تعالي كالعادة جريت علي قوضة ماهي اشوف في ايه  ملقتش حاجة خالص

جريبت علي برا خبط في فوزية بس اللي اكد لي أنه مش تهيقات أن فوزية جت علشان  تنام معايا في الاوضة شافت برضو نفس خيالات دي 

خبط الباب ودخل العسكري 

العسكري /دي كل متعلقات الاستاذ امير 

وكيل نيابة /تمام اتفضل ووصلنا علي قهوة تانية 

العسكري/تمام يا فندم

خرج العسكري وبدأ وكيل نيابة يدور في متعلقات امير و اخد موبايل وعطاه لامير 

اخد امير موبايل و فتح فيديو رواه لضابط

ماهي قاعدة ضهرها البلكونه وماسكه تليفون بتكلم جاك 

وكيل نيابة /امير انت اتفرجت علي فيديو ده

امير/ بصراحة لا علشان دمي ميتخرقش كل ما اعرف انا اديه كنت مغفل و هي عمالة تستغفل فيا 

وكيل نيابة /,دليل برأتك  اهو اتفضل شوف كده 

قام امير بسرعة ونورما يبصوا في تليفون 

امير / اده اده ده كان في حد في الاوضة مستخبي ورا ستاره بس مين ده وازاي انا ماختش بالي منه وانا بسجل لماهي

وكيل نيابة /علشان كل تركيزك كام موصب حوالين ماهي 

بس من واضح أنه حد ضخم 

نورما/ بس ده دخل سرايا ازاي و خدم ده كله موجود في بواب علي باب برا 

وكيل نيابة /,بكل بساطة هو مدخلش من بوابة هو  اصلا واحد من سراية 

امير / بعصبية بس مين ممكن يكون عمل كده وليه  

وكيل نيابة/ وهو نفس شخص اللي بيحاول يخوف مدام نورما علشان تمشي من سرايا لانه عارف ومتأكد أنها مش حتسكت علي حبسك وتحاول تدور علي جاني 

نورما /  بعياط بس مين مين بيعمل كده 

وكيل نيابة/لا مدام نورما انهيارك في وقت ده غلط احنا كلنا معتمدين عليكي دلوقتي اتماسكي كده و مش عاوز مخلوق يعرف بالي حنقولة عاوزك لما ترجعي سرايه يبان علي وشك زعل و توهمي كل أن تهمة خلاص ثبتت علي امير 

امير /وامي كلامة ده لو وصلها تروح فيها

نورما /ما تخافش انا لحد دلوقتي مسيطرة علي موقف وهي معرفتش 

امير /طايب وابويا كمان 

قطعة وكيل نيابة /,والدك كمان لازم يعرف أن تهمة ثبتت عليك علشان يزعل بجد و اللي مراقبكم يقطنع ويبدأ يطمن دي اول حاجة واهم حاجة في الخطة أنه يقتنع أن تهمة ثبتت خلاص علي امير 

تاني حاجة حنديكي كاميرات لازم نزرعيها في الاماكن اللي حقولك عليها ولاهم من ده كله اوعي اوعي حد بشوفك أو تجيبي سيره لحد 

نورما /تمام حضرتك 

وكيل نيابة /الكل لازم يقتنع أن امير ثبتت عليك تهمة مفهوم  

نورما /خلاص مفهوم قولي بقي علي اماكن كاميرات 

وكيل نيابة/ركزي كويس معايا عاوز واحده علي باب قوطتك وعلي باب قوضة ماهي وواحده في بلكونه عندك و في بلكونه ماهي و في قوضة ماهي  الحرص اهم من دا كله

ولو انكشفتي جاني  مش حيسيبك الحرص اهم من اي  حاجة 

اوعي اوعي يحس بكده مافهوم في خطوره عليكي انتي فاهمة

امير /نورما اسمعي كلام بلاش عند لو حاسيتي اني في أي خطورة عليكي بلاش

نورما/ اطمن امير أنا مش عندية لدرجة عارفه ان خطة كلها معتمدة عليا متقلقوش

امير /نورما انا خايف عليكي انتي مش مهم اي حاجة 

نورما /امير متخافش عليا  صدقني حقدر 

قطع امير كلمها ازاي مخافش عليكي الجاني لو حاس بس انك بدوري عليه أو حاس انك كشفتي في خطورة عليكي بلاش موضوع ده انا قلقان بجد 

وكيل نيابة/ اطمن متخافش انا حتابعها الكاميرات كلها متوصلة بلموبايل عندي وانا مراقب كل تحركاتها وهاتي  

نرمين قدري

موبايلك حعمل لينك بنا اي خطوة اكون عارف بتعملي ايه 

وفي عربية شرطة واقف علي بعد من سرية اي حركة مش طبيعة في ثواني حيكونو جوا سرية ماقلقش

امير/انا سلامة نورما عندي اهم من اي حاجة وبصراحة أنا مش موافق علي خطة  فيها خطورة عليها 

نورما/متقلقش يا أمير خليك ترجع وسطنا بقي

امير /نورما خالي بالك علي نفسك بالله عليكي 

سلمت نورما علي امير و  رجع الحجز وبداء وكيل نيابة يشرح لنورما ازاي تزرع كاميرات في البيت و ازاي توصلها للموبايل واازي يفضل خط مفتوع بنهم 

فاهمت نورما كل خطة ورجعت سريا وبدأت فعلا تنفيذ اول بند من خطة وهي إقناع الكل أن امير خلاص ثبتت عليه تهمة 

دخلت نورما سريا وعلي وشها علامات حزن ولاحظ كل اللي في سريا وفعلا نجحت في إقناع الكل للحزن اللي علي وشها أن امير ثبتت عليه تهمة و عمت سحابة حزن علي سراية كلها 

دخلت نورما قوضتها وبدأت بزرع كاميرات اللي في بلكونه. وعلي باب الاوضة و انتهزت فرصة انشغال الكل في شغل سرية وبدأت بزرع باقي كاميرات 

خرجت نورما وبدأت تتعامل عادي 

حضرت جلست علاج طبيعي مع ولدت امير واهتمت بأكلها وعدي اليوم و الكل حزين علي امير 

جاء مسا ودخلت نورما الاوضة 

دخلت عليها فوزية 

فوزية انام حداكي مدام نورما 

نورما /لاء يا فوزية انا حنام لوحدي انهاردة لان عندي شغل حخلصة قبل ما انام 

خرجت فوزية و شغلت نورما موبايل علي كاميرا و فجاه قامت واقفة معقول معقول طايب ليه يعمل كده معقول هو 

ملكة القلم نرمين قدري


وصل وصل وصل وصل وصل وصل وصل بارت الإثارة والتشويق والأحداث المولعة 

الفصل الثالث والعشرين 

خرجت فوزية و شغلت نورما موبايل علي كاميرا و فجاه قامت واقفة معقول معقول طايب ليه يعمل كده معقول هو 

نرمين قدري

ماسكات نورما التليفون وكلمت وكيل نيابة

نورما / اللو سيادة وكيل نيابة

وكيل نيابة/ أيوة مدام نورما انا عارف انك حتتكلمي دلوقتي شوفت كل حاجة حرصي علي نفسك ده مراقبك وخالي بالك شكله شاكك فيكي 

نورما /ربنا يستر بس توصل بيه الجرأة أنه يخوفني بس انا خايفة احسن الاقي في الاوضة عندي زي ما بيطلع قوضة ماهي بس هو  ق*تل*ها.  ليه انا اللي عاوزه افهمو

وكيل نيابة/اكيد بدافع سرقة وده اللي احنا حنعرفة بس قولي يارب بصمتة تطلع هيا علشان لو مش هي كده امير حيكون المتهم الأول عندنا لسة 

نورما / هو حضرتك مستني ايه علشان تقبض عليه 

وكيل نيابة /مستني امسكة متلبس في اوضة ماهي 

نورما /ودي حنعملها ازاي بقي

وكيل نيابة/دي بقي مهمتك انتي 

نورما /ازاي مش فاهمة 

وكيل نيابة /بصي يا ستي انتي دلوقتي حتروحي قوضه ماهي تقفلي باب من برا بالمفتاح. و خليكي مستعده من خلال كاميرا اول ما تشوفيه حط سلم و بيطلع بلكونه اصبري يطلع وانزلي بسرعة شيلي سلم و انا عليا الباقي 

نورما /تمام كده حلو خالص انا حقوم دلوقتي اقفل باب ماهي من برا بس يارب تعبنا يطلع بفايدة وتطلع بصمته 

قامت نورما نفذت خطة بلظبط وقفلت باب ماهي 

بالمفتاح من برا وجرت تستني في قوضتها 

وهو كالعادة مكدبش خبر و حط سلم وبداء يطلع وهو لابس باروكة علشان يخوف نورما 

نورما شافته طلع جرت بسرعة البرق تشيل سلم 

وفعلا شالته من غير هو ما ياخد باله 

بدا هو في تخوفها علي اعتقاده أنها مقتنعة بالخيالات 

دخلت قوات شرطة السريا  و بدأت في هجوم طلع ظابط قوضة ماهي وفتح باب 

سمع الجاني صوت باب جري علي بلكونه علشان ينزل اتفاجيء أن سلم مش موجود

الجاني /ياسنة سوخه يا ولاد شكلي انكشفت ولاوايه يا وجعقتك المربرة يامجاهد  شكلي انكشفت عااد ياحظي الواعر عااد

دخل ظابط علبه بلكونه 

ظابط/سلم نفسه والا حضرب  رصاص 

مجاهد /خلاص بابية وعلي ايه أنا  اهو عاد 

قبض ظابط علي مجاهد طليق فوزية متلبس في قوضة ماهي 

طلع ظابط وفي أيده مجاهد و أيده كلبشات

هانم طلعت من قوضتها

نرمين قدري

هانم / خبر ايه عاد  ايه اللي عيحصل اهنه في سرايا ممكن حد يرد وايه چاب حكومة حيدانه حد يرد عليا 

وفجاءة 

وه وه وه عاااد مين سمح لولد المركوب ده يخش اهنه انا مش منبه عليك رجلك متخطيش اهنه ولا انت معتحرمش عاد 

مجاهد /احب علي يدك ياست حاجة خليهم يهملوني عاد علشان خاطر اربي الولد 

هانم /وه صوح وانت سيد مين يربي عاد اذا كان انت نفسك ناقص رباية 

الفتت هانم الضابط /هو ممكن تفهمني ولد مركوب ده عمال ايه عاد

ضابط /متهم ب*ق*ت*ل المدعوة ماهيناب 

خبطت هانم علي صدرها 

هانم /وه وه وه إييه يليلية غابرة هي ماهي ماتت و مق*ت*و*له كمان امير ولدي عنده خبر باللي حوصل ده 

ظابط /امير المتهم الأول عندنا وهو محجوز عندنا 

تدخلت نورما بسرعة 

نورما /ماما خوشي ارتاخي يلا انتي تعبتي كتير انهاردة 

هانم/ بزعيف  راحة راحة انهو راحة دي عاد امير ولدي محبوس وانا اخر من يعلم ليه عاد ولدي اااه يا ولدي. انت كمان حضيع مني كيف مضاع خيك اكمل يا حرقت جلبي عليك ياولدي 

نورما /يضيع ايه بس يا امي امير كويس وانا كل يوم عنده اطمني

هانم /خوديني عنده يا بنيتي خوديني لولدي 

نورما /اوعدك لو مطلعش انهاردة حاخدك عنده مش يمكن كمان ساعة ادخل ايدي في ايده ادعيلو بس ويلا دكتوره علاج طبيعي جت عاوزه امير لما يطلع يشوفك واقفة علي رجلك 

هانم /حاضر يابنيتي ربنا يباركلي فيك 

نورما /,وفيكي حجري انا بقي ظابط مشي مع مجاهد من زمان 

هانم /بسلامة بس ابقي طمنيني عاد 

نورما وهي بتجري حاضر حاضر سلام 

نادت  هانم علي فوزية 

هانم بقوة ،/فوزززززية تعالي اهنه حالا 

جرت فوزية بسرعة/  خير يا ست الحاجة انا جيت اهو  نعم 

هانم /انتي عندك خبر باللي عمله ولد مركوب مجاهد 

فوزية /بعياط قسما بالله مكنتش اعرف حاجة انا عمري ما اعمل أكده واصل انا لحم كتافي من خيركم 

احب علي رحيلك يا ست حاجة انا مليا صالح بحاجة 

هانم / فزي قومي يابت كل حاحة حتبان بس ورحمه اكمل ولدي لو ليكي صالح باللي بيحوصل ما حخلي دبان يعرفلك طريق حدفنك حيا 

فوزية /يالهوي يالهوي مظلومة و اقسم بالله مظلومة 

هانم /حيبان اجري دلوق شوفي شغلك عاد 

وفي قسم دخلت نوما تجري علي وكيل نيابه 

نورما خبطت باب ودخلت 

نورما /خير طمني ايه البصمة هي 

وكيل نيابة /اتفضلي ارتاحي بس لسة مطلعتش مستنينن. النتيجه

نورما /يارب يارب 

اقسم وكيل نيابة

نورما/ حضرتك بتضحك علي ايه 

وكيل نيابة /بصراحة أنا عمري ماشفت حب لدرجة عشق كده إذا كان انتي أو امير نظرة الحب والشوق و اللهفة و الخوف  اللي في عنيكم كفيلة تحرك اي حد ربنا يخليكم لبعض وتفصلوا كده علي طول  اتمني اقابل الحب ده في يوم من الايام 

نورما /وانا مش حخلي نفسك في حاجة طلبك عندي بس اطمن علي امير الاول 

خبط الباب ودخل امير 

جرت نورما عليه وبدون شعور اترمت في حضن وفتحت في عياط 

امير /خير يا بنت قلبي بس اهدي اهدي كل اللي حيجيبوا ربنا كويس اهدي بس 

نورما/انا ماسكة قلبي بايدي خايفة حموت 

رفع امير وشها له والتققط دموعها بشفافية 

امير /وانا لو مت دلوقتي حكون اسعد انسان علي وش ارض كفايا نظرة خوف اللي في عنيكي دي عندي بالدنيا 

وكيل نيابة/ احم احم الله يبارك لكم مش وقته خالص اهدو كده واستنو النتيجة احنا في نيابة حضرتكم 

امير ماسك ايد نورما وقعد بيها وكلهم علي أعصابهم و 

نورما / دموعها نزله مش قادره تتحكم فيها 

امير / ممكن تهدي شوية أن شاء الله خير

نورما /انت لو مطلعتش معايا انهاردة انا مش عارفه ايه ممكن يحصلي غير أن ولدتك عرفت مينعش اقولها انك لسة محبوس 

امير /امي عرفت ازاي ازاي ده يحصل 

نورما /,غصب عني واللهي لما جم بقبضوا علي مجاهد كان لازم تعرف بس انا طمنتها متقلقش

قطع كلامهم خبط علي باب ودخول عسكري بنلتيجة بصمات 

الكل اتجمد مكانه 

اخد وكيل نيابة التقرير و قراه 

وفجأة ضحك الف مبروووك برأتك ظهرت البصمة لمجاهد

امير /قام وقف احلف بجد الف حمد وشكر يارب الحمد لله الحمد الله 

وجري علي نورما وحضنها وشلها ولف بيها الفضل ليكي انتي يابنت قلبي انا بحبك بحبك 

اتفاجاءت نورما اول مرة تسمع منه كلمة دي وشها احمر من خجل 

وكيل نيابة/لاء دي مبقتش نيابة اقعد بقي مكانك احسن اجدد حبسك 

امير/وعلي ايه الطيب احسن بس انا ليا طلب عند ساعتك 

عارف أننا تقلنا عليك وأنك بصراحة عملت معانا اللي ميعملهوش اخ وجميلك ده علي راسي و عمري ما حنسهولك 

وكيل نيابة/,خير قول علطول اللي انت عاوزة و بلاش تقول واجب ومش واجب انا لو مكنتش حاسس انك بريء مكنتش عملت معاك كده كفايا اني كسبت اخ 

امير/بعد اذنك انا عاوز احضر التحقيق مع مجاهد ينفع 

وكيل نيابة / ينفع طبعا وانا كنت ناوي اعمل كده علشان عاوزاك تسمع كل حاجة بتتقال علشان توضح اي حاجة لينا 

والتفت لنورما ومعلش بقي مدام نورما احنا نستاذنك برا شوية علشان مينفعش كل ده يحضر تحقيق

نورما /وهو كذالك حستني برا 

امير/لو تحبي تروحي وأنا احصلك مافيهاش مشكله بدل ما تقعدي برا كل ده 

نورما /هو انا مقلتلكش انا مينفعش اخش سرايا من غيرك مامتك تاكلني

وكيل نيابة /وهي كمان مينفعش تروح انا لسة محتاج اخد اقولها ويلا بقي اتفضلي علشان زمنهم جايبن مجاهد 

طلعت نورما ودخل عسكري وفي أيده مجاهد 

وكيل نيابة /فك كلابشات من أيده يا عسكري 

فك عسكري كلابشات و قدم سلام وخرج 

وكيل نيابة /اسمك بالكامل ايه وسنك 

مجاهد /اسمي مجاهد عويضة السعدني 40 سنة يا بيه 

وكيل نيابة / انا عاوز كل حاجة بلتفصيل وخالي بالك الإنكار مش في مصلحتك بصمتك موجوده في مكان حادث يعني التهمة ثابتة عليك ثابتة يبقي تقعد كده وتحكي كل حاجة و عملت كده ليه و ايه دافع بلظبط

قاعد مجاهد وعينة جات في عين امير نزل عينة بسرعة علي أرض

مجاهد/ انا ححاكي كل حاجة يابية بس واللهي مكنت عاوز اعمل اكده بس هي اللي استفزتني يا بية

بص يا بية انا مرة كنت سهران كالعاده براعي جنينة حكم انا احب شغل اليليل عن نهار في طراوة يعني اصل الصبح بتكون شمس واعرة قوي 

المهم انا كنت قاعدة و بظبط حوض الورد اللي في جه شرقية في ظلمة محدش يشوفني لمحت حد خارج بيتسحب من سرايا ربك الحق قلت حرامي بس حرامي حيخش منين وكيف  واحنا كلنا قاعدين قلت ايه يا واد قوم شوف مين ده 

سبت اللي في ايدي ومشيت براحة علشان ميحسش بيا لقتها الست ماهي ماشية تنسحب مشيت وراها لقتها رايحة ورا سريا من ورا قربت منها شوفتها قابلت واحد ولمواخدذة يعني متاخذونيش في اللي حقولها اترمت في حضنه انا ربك الحق دم غلي ولسة حقرب منهم سمعته بيقولها خالي بالك سم ده خطير جداا بس استحالة ينكشف ولقتها بتقولوا انا عاوزها تغور باي طريقة هي واللي في بطنها أصلها لو ولدت انا كده حتروح عليا 

محستش بنفسي غير وانا مطلع موبايل وبسجل كل ده الشطان لعب في دماغي ساعتها اني اسومها باللي حصل 

عرفت انهم بيتكلمو عن الست نورما وأنهم عاوزين يخلصو منها دي كانت مرة 

مرة تانية لماكتور جه و هو نازل كلم نفس شخص وقالو انها عطيتو فلوس علشان ميتكلمش بس فلوس دي مش عجباه و لو مدفعتش اكتر حيروح لاستاذ امير ويقولو أنها مش حامل اصلا ربك الحق انا قلت طاقت القدر وانفتحتلي وشطان بدأ يلعب بدماغي اكتر قلت مبدهاش وبدأت اهددها التسجيلات اللي معايا  

الاول عملت أنه مش هممها و قلتلي اعلي ما في خيلك اركبه بس انا ماسكتش طلعتله قوضتها ولما اتفجاءت بيا فلاش باااااك

ماهي /انت انهبلك ولا شكلك كده انت ايه اللي طلعك هنا 

مجاهد /وه ايه انهبلت دي عاد انتي متعرفيش انا ممكن اعمل فيكي ايه انا بس بضغطت زر ابعت التسجيل لامير بيه و انتي كده في باي باي عاد 

سحبت ماهي ناعم و ليه بس كده انا بقول عليك طيب انت عاوزة ايه وديني تسجيل ده 

مجاهد/ مليون اجنية

ماهي /ااايه كككام انت انعبط ولا شكلك كده 

مجاهد /وليه غلط تاني عاد هي رقبتك متسولش مليون دول شوفي بقي لما يعرفوا الست الكبيرة مين كان سبب في اللي هيا في ده عاد 

ماهي /بتلجلج وواننا مالي بالي حصلها 

مجاهد./هههههههههههه هههههههههههه حنشوف إذا كان ليكي يد ولا لع عاد   اياكي تكوني فكراني عيل اصغير عاد  سلام و خرجعلك تاني 

بااااااك 

وكيل نيابة/,كل ده تمام لحد كده ماشي ايه بقي اللي حصل خلاك تعمل كده 

مجاهد /منا جاي لساعتك في كلام اهو 

انا يوم حادث مكنش في نيتي اعمل أكده طلعت عنديها علشان اسومها تاني ولسة عدخل الاوضة منا بخش من بلكونه عاد 

لقتها عطياني ظهرها ويتكلم نفس شخص وبتتفق أنها تخلص مني كيف وعمالة تشتم فيا وازاي بتخطت علشان تخلص مني

ربك الحق دمي غلي في عروقي وعرق صعيدي طلع محستش بنفسي غير و دم*ها سايح في كل الاوضة فوقت لنفسي بسرعة وسرقت كل حاحة ايدي طالتها 

وكيل نيابة /تمام كده اكتب يابني امرنا بحبس المتهم مجاهد عويضة السعدني بتهمة قت* ل 

ماهيتاب خالد الالفي مع سبق الاصرار والترصد والإفراج عن امير العزاوي 

وكيل نيابة/الف مبروووك امير برأتك الف مبروك اتفضل اطلع وابعتلي مدام نورما ناخد اقولها بسرعة علشان تروحو 

دخل عسكري .

وكيل نيابة /خد متهم علي حجز 

عسكري/تمام يا فندم وسحب مجاهد علي حجز

دخلت نورما 

وكيل نيابة/مبروك براه امير 

نورما / الله يبارك فيك 

وكيل نيابة /اتفضلي احكي بقي الي حصل علشان تروحي بسرعة 

قاعدت نورما تحكي كل اللي حصل وازاي كشفت مجاهد انتهت من اقولها 

خرجت نورما وامير من نيابة بعد توديع وكيل نيابة لهم 

امير /انا مش مصدق نفسي أن ربنا  عد محنه دي علي خير الحمد لله الحمد لله يا رب

نورما /يلا بينا علي بيت زمان مامتك علي نار 

شدها امير  ليه جامد بيت ايه اللي حروحه دلوقتي انا عاوزك في كلمة الأول 

نورما /امير مش معني اني وقفت جنبك في محنتك ابقي سامحتك في اللي عملته في حقي لاء امير دي حاجة ودي حاجة انا كان لازم اقف معاك في محنتك 

امير /نورما وبعدين بقي احنا ضعينا وقت كبير في خصام  ناوية تسامحني أمتي بقي انا تعبت من كتر هجر 

نورما /امير اوعي تنسي انك كسرتني جامد. وده حياخد وقت لحد ما جرح ده يتلم ويلا بقي زمان مامتك علي نار

امير /وانا مش مستعجل وانا حخليكي تغيري فكرتك عني بس عاوزك تعرفي حاجة واحده اني بحبك و بحبك من زمان مش من دلوقتي قلبي مدقش لحد غيرك يا بنت قلبي  وانا حصبر و مش حزهقك وحعمل المستحيل  وحستحمل اي حاجة منك  كفابا عندي انك شايله جواكي حته مني ومنك 

بحبك قوي يا نورمت قلبي من جوا يانبضي قلبي وعمري وعشقي كله 

نورما وبدا قلبها يدق بشده خافت يبان عليها دورت وشها  وبصوت مخنوق يلا اتاخرنا 

لاحظ امير ارتبكها وعرف أنها بدأت تلين ابتسم و دور وشه 

دخل امير و نورما سرايه مع بعض

امير /امي امي امي فين انا جيت 

نورما/شكلها فوق مع دكتورة علاج انا حطلع بسرعة اقولها انك جيت و طلعت نورما بسرعة تجري تبلغها وعلي اخر سلمة رجليها أتنت وفقدت توازنها وبصوت عالي امييير الحقني ااااه ابني ابني ااااااه  ووقعت من علي سلالام 

ملكة القلم نرمين قدري


صباح رومانسيه والحب جمعة مباركة اسفة على تأخير رجعتلكم ببارت طويل بصالحكم فيه 

الفصل الرابع و العشرون

نورما/شكلها فوق مع دكتورة علاج انا حطلع بسرعة اقولها انك جيت و طلعت نورما بسرعة تجري تبلغها وعلي اخر سلمة رجليها أتنت وفقدت توازنها وبصوت عالي امييير الحقني ااااه ابني ابني ااااااه  ووقعت من علي سلالام 

ملكة القلم نرمين قدري

جري امير بسرعة البرق علي سلالم وحضنها من ظهرها ونزل بيها سللالم كله علي ضهره وقعت فوقة 

قامت نورما من علية وفي الم بسيط في رجلها 

امير من شده الألم في ضهره مش قادر يتحرك 

نورما/ امير مالك ايه بيوحعك 

امير /من شدة تالم مش قادر يتكلم اه 

نورما /دكتور حد يتصل دكتور 

نزلت تجري دكتور علاج طبيعي والممرضة من فوق 

امير/  بألم شديد اطمنوا علي نورما الاول فيها حاجة 

نورما / بعياط أنا كويسة انت فيك ايه انا اسفة بجد 

بدأت دكتورة علاج تفحصة بحرص شديد 

نرمين قدري

دكتورة/  الحمد لله فقراتك سليمة بس هي مضغوطة من أثر الوقعة اسبوع وحتتحاسن بس الحركة ممنوعا خالص اي حركة غلط او فجاءية حتزعلك جامد عاوزة كل حاجة براحة حتي دخلولك للحمام يكون بحساب وحد يسندك متخاولش تعمل اي مجهود حتي رفعت ايدك علشان الاكل ممنوع عاوزة اريح فقرة علي قد ما اقدر مفهوم 

نورما /طبعا مفهوم بس احنا حنطلعوا فوق ازاي 

دكتوره/بسيطة متقلقيش هو سليم مافيهاش حاجة هو بس الفقرتين طضغوطين علي بعض ودي قلمها جامد بس هو بطل و حيوفق ويحول معانا علشان يطلع فوق 

امير /بالم شديد طبعا طبعا المهم عندي أن نورما كويسة

حاول امير يقف بمساعدت المنورة ونورما ودكتور اكتر من مرة لحد مواقف فعلا ولكن طلوع السلم كان من اكتر الاشياء مؤلمة 

طلع امير اوضة النوم بالعافية نام علي سرير وبدأت دكتورة في عمل مساج لفقرات ضهره وبداء تشنجات جسمة تهدأ وبدأ ينام من تعب 

دكتور /مدام نورما طبعا انتي بتباتي معاه عاوزاكي تخلي بالك من درجة الحرارة علشان من مؤكد حترتفع بليل انا عطيته مسكن حينمام وكريم ده كل ساعتين تدهني فقرات ظهرو مهم قوي ده باسط عضلات

نورما /اااه طبعا متقلقيش اكيد انا حبات معاه 

دكتورة/  تمام انا كمان خلصت شغلي مع الحاجة حامشي دلوقتي وبكرة أن شاء الله حاجي اطمن عليه عن اذنكم

سلمت نورما علي دكتورة ودخلت اوضة امير كان نايم وعلي وشة علامات الالم 

نورما / في نفسها اااه يا امير انا مش عارفه اعمل معاك ايه اسامحك ولا اسيبك ولا ايه والطفل اللي في باطني ده زمبه ايه  أنه يكبر من غير اب 

منا لو سامحتك انا شكلي قدام نفسي حيكون ايه ياربي انا احترت مش عارفة اعمل ايه هي دنيا مش عاوزة تضحك لينا بقي كفايا كده 

وفجأة رن تليفونها 

طلعت نورما بسرعة من الاوضة علشان ميقلقش 

نورما /الو أيوة يا سحر خير بتتصلي في وقت متأخر ليه

عاوزة اية اخلصي

سحر وهي بتأكل /في ايه بس يا نونو وانتي علطول قافشة كده 

نورما /سحر بطلي استفزاز يا تاكلي يا تكلمي انتي عارفة أن انا بتعصب من كده 

سحر /خلاص خلاص مش حاكل تاني بقولك انا كنت عاوزه اطمن عليكي و في شوية حاجات في شغل عاوزه 

اخد اريك فيها 

نورما/سحر هو كلام في شغل ده ميتأجلش لبكره علشان انا بجد هلكلنه 

سحر / يووووو يا نونو انا مابقاتش عارفه. اتلم عليكي خالص بجد زهقت. 

نورما /معلش يا سوسو استحمليني بس كام يوم وانا ححكيلك كل حاجة بس اصبري عليا بجد ظروفي هنا صعبة جدااا

سحر /حاضر لما اشوف اخرتها صحيح ناسيت اقولك مش دق خلاص وحياتك عندي دق 

نورما /احلفي كده بجد يا حبتتتي  دق قلبك خلاص 

الف مبروك يارب بس يستحمل غلاستك وميطفش 

سحر /يقدر يطفش انا لما صدقت أنه دق وغير كده  انا قمر  ميقدرش يطفش

نورما. / ربنا يستر بس قوليلي هو حد نعرفه قولي واخلصي مش فاضية

سحر/ بصراحة انتي بقيتي ممله ايوة معرفة 

الوكيل اللي ماسك شغل امير

نورما /, اللعب ماشية معاكي حلاوة وبصراحة الواد حلو ويتحب 

سحر /فعلا وقررنا نعمل خطوبة اخر شهر 

نورما /  اوبا اوبا ايه وتطورات دي و بسرعة كده الف مبروووك ياحببتي ربنا يكملك علي خير انت طيبة وتستاهلي كل خير. وشكل الواد واقع لشوشته 

سحر /طبعا واقع يا بنتي هو انا شوية 

بس اوعي ماتجيش ازعل منك والله

نورما/  من هنا الاخر الشهر ربنا يسهلها ان شاء الله الأمور تتحسن وحاجي مستحيل اسيبك في يوم زي ده انتي اختي  حببتي 

سحر/وانتي كمان اكتر من اخت وربنا يعلم المهم طمنيني عنك و دنيا هناك عاملة ايه 

نورما /انا كويسة الحمدلله بس تفاصيل مش وقتها خالص اهدي عليا بس افوق وححكيلك كل حاجة من الاول للاخر انا كنت في فيلم عربي طويل بس الحمد لله عدت 

سحر / ياااااه عليكي مش حتبطلي رخامة 

مصممة الفضول يموتني مش عارفه حصبر لحد امتي ماشي يا نونو لما نشوف اخرتها معاكي

قفلت نورما مع سحر ودخلت لقيته لسة نايم ووشة احمر جداا 

جرت نورما عليه لقيتة سخن قاعدت نورما تعملة كمادات تلج لحد حرارة ما نزلت 

فاق امير من سقعيت ماية فتح عينه شاف نورما قاعده علي كرسي و عينيها غفلت شوية. ابتسم امير ابتسامة مكر

امير /  بصوت عالي ااه اااه مش قادر  ظهري اااه مش قادر

نورما اتخضت نورما وقامت بسرعة تجري علية

نورما /بلهفة امير مالك مالك ايه وجعك اكلملك دكتور يجي يشوف في ايه طايب قولي حاسس بأية 

امير / بوجع شديد مش قادر ظهري ااااه ااه اعدليني كده 

نورما/حاضر بسرعة اهو 

انحنت  نورما علية تعدله ماسك وفجاءة وشها والتهم شفايفها في قبله طويله يبث فيها شوقه لها 

احمر وش نورما بشده من كسوف 

نورما /أتصدق بقي انت قليل الادب وانا مش حقعد معاك عدلته وسابتة  وخرجت  وششها احمر من كسوف لكن علية ابتسامة غريبة 

ابتسم امير هو كمان 

امير في نفسة اااه يابنت الذينا تعبتيني معاكي قوي بس تستاهلي تعب يا تبض قلبي 

نزل امير من علي سرير حاول يسند يخش حمام

فتحت نورما باب ودخلت اتفجاءت بيه بيحاول يقوم مش قادر من الالم

جرت نورما عليه وسندته

نورما /انت ايه اللي قومك بس منادتش عليا ليه 

امير / بخبث مرتضتش اضايقك اكتر من كده 

نورما /,كده برضو انت بتعمل فرق بنا دلوقتي انت عاوز تروح حمام 

امير /اه صراحة و مرضتش اتعبك كفايا انك واقفة علي رجلك طول نهار وحامل 

نورما ،/,متقلقش عليا انا كويسة و الفضل ليك بصراحة مش عارفة من غير اللي عملتة ده انا كان حيكون ايه مصري دلوقتي

التفت ليها امير وماسك أيدها

امير / انا افديكي بعمري يا عمري انتي بنت قلبي و حبي الوحيد انتي اللي قلب دق لها من غير استاذن بصراحة مش عارف انتي عملتي فيا ايه شقلبتي كل كياني بقيتي النفس اللي بتنفسة بقيتي نبض اللي مخليني عايش 

نورمت قلبي  انا بحبك وما حبتش حد قبلك ومش ححب بعد 

نورما وشها احمر من كسوف  

نورما / مش يلا بقي علشان اسندك وتخش حمام 

امير لا أنا حسند نفسي انا تقيل عليكي اموت انا في طماطم اللي بتتكسف دي ووطي سرق منها بوسة و كمل مشي كاني مافيش حاجه حصلت 

ابتسمت نورما وعنيها بتلمع من فرحة كأنها اول مرة تعيش الاحساس ده كأنها بنت مراهقا في ثانوية

حابت نورما الاحساس بالحب  ودفء مشاعر 

نورما /في نفسها وايه يعني لما اديله فرصة تانبة يعني ده ربنا بيسامح بس لاء انا مش حسامحه كده علطول انا بس حديلو فرصة يتقرب مني  وابتسمت تاني لما افتكرت همسة ليها و بوسه اللي خطفها منها 

فتح الباب وخرجت امير براحة جرت نورما علية تسنده 

امير لاحظ لمعان عينها والابتسامة غريبة علي وشها فهم أنه ماشي في طريق صح وأنه قرب يوصل لقلبها 

عمل امير نفسة تعبان جرت نورما عليه 

امير  / نورما سنديتي مش قادر ماسكت نورما ايده شدها اكتر لحضنة وكأنه يستنشق عبيرها ويحتفظ بيه جواه 

قاعدته علي سرير

نورما يلا امير تقلع تي شيرت بتاعك خلينا نخلص 

امير حط أيده علي صورة لاء مافيناش من كده كله الا كده متفقناش علي كده لاء لاء انتي عاوزة تضحكي عليا وقلتي فرصة تعبان بس لاء كله الا شرف

ضربته نورما علي صدره براحة 

نورما/  بضحك ايه اللي انت بتقوله ده بقولك اقلع علشان ادهنلك ظهرك بكريم 

امير/  اه بحسب إذا كان كده ماشي اتفضلي بس بسرعة هه

نورما/ اتلم بقي وبعدين حروح انادي فوزية تدهنلك ظهرك انت حر 

امير /فوزية لاء وعلي ايه الطيب احسن ساكت اهو 

بدأت نورما تدهن ظهر امير برفق تام وكل ما يدها تلمسه قلبها ينتفض من تدق 

شعر امير بخفقان قلبها وتأكد أنها بتحية وبشدة  ابتسم وبدأ قلبه هو كمان في الخفقان وكأن القلوب بتعث لبعضها إشارات 

سـأحبك ..

كما يشاء قلبي لا يهمني عقلي..

سـأعشقك...

مثلما يوحي لي نبضي..

ﻋﺸﻘـــى ﻟﻴــﺲ ﻋﺸﻘـــﺎ ﺑــــﻞ ﺣﺘﻤـــــﺎ..

ﺟﻨــــــﻮﻥ.....

_ﻓﺄﻧــــﺎ ﺣﻴــــﻦ ﺃﻋﺸــــﻖ ﻻ ﺃﻋــــﺮﻑ..

ﻣـــــﻦ ﺃﻛــــﻮﻥ...

ﺃﻧﺴــــى ﻛــــﻞ ﻣـــﺎ ﺗﻌﻠﻤﺘــــﻪ..

ﻣــــﻦ ﻓﻨــــﻮﻥ....

ﻭﺃﺑــــﺪﻝ ﺍﻟﻌﻘـــﻞ الحكيم بالعقل..

المـجـنــــــﻮﻥ......

ﻓـﻼ ﻳﻌـﺪ ﻳﻬﻤﻨــى ﺍﻟﻨـﺎﺱ ﻭﻛـﻞ ﺍﻟـﺬى..

ﻳﻘﻮﻟــﻮﻥ......

ﻭﻻ ﻳﻌــــﺪ ﻳﻬﻤﻨـى ﻛــﻞ ﺗــﻠﻚ ﺍﻷﻟﺴﻦ..

ﻭ ﺍﻟﻌﻴـﻮﻥ.....

ﻓﺄﻧـــﺎ حقاً ﺣﻴـــﻦ ﺃﻋﺸـــﻖ ﻻ ﺃﻋـــﺮﻑ..

ﻣــﻦ ﺃﻛـــﻮﻥ.....

انتهت نورما من دهن كريم علي ظهره

نورما/ ايه حاسس موجوع في حاجة وجعاك

امير قلبي واجعني قوي يا بنت قلبي مش ناوية بقي تحني عليا انا تعبت بقي من كتر هجر كفايا كده كفايا يا نورما بالله عليكي انا تعبت

نورما/ ودموع في عينيها وانا كمان تعبت و مش عاجبني وضع ده بس حاعمل ايه مش بايدي يا أمير 

التفت امير وماسك أيدها امال بايد مين بس تعالي نفتح صفحة جديدة مع بعض سيبي قلبك يتنفس يا نورما سبيه يحب  

قطعت نورما كلامة انا جوايا شيء مكسور مش عارفه أصلحة غصب عني

شدها امير لحضنة خاليكي جانبي وانا حعوضك عن كل دمعة نزلت منك بسببي انتي تعرفي أن دموعك نار بتكوي قلبي . كل دمعة نزلت كانت بتنزل جوا قلبي من جوا نار بتحرقه 

انا كفيل اني اصلح الجرح ده بس متسبنيش انا محتاجك معايا انا من غيرك مش عايش انا من غير ماليش نبض ميت بني ادم من غير روح عايش وبس 

نورما / امير انت اخدت اعز حاجة كنت املكها انا كنت شيلهالك انت يعني كانت بتاعتك بس انت اتنزعتها متي وكأنه حق مكتسب 

امير /حط ايده علي بوقها بالي كفايا يا نورما عارف اني غلطتي كبير وربنا يعلم انا كنت بحس بأية كل ثانية 

وانتي  كمان  سرقتي متي  نبض قلبي و حياتي وعمري كله سرقتي ضحكتي و فرحتي 

لما سبتيني وماشيتي اخدتي معاكي كل حاحة جوايا اخدتي حياتي كلها مني 

اديني فرصة علشان خاطري فرصة 

وانا مستعد اني اعوضك عن كل ده بس اديني فرصة علشان خاطري بلاش علشان خاطري علشان خاطر ابننا اللي في بطنك

نورما/ بابتسامة قصدك بنتنا 

امير/  بمداعبة لا ياختي انا عاوز ولد يكون زي ابوة كده قمر 

نورما/ لا انا عاوزة بنت مليش دعوه 

امير /ضمها اكتر لحضتة ولد بنت مش حتفرق المهم انهم منك انتي انا بعشقك نورما بجد بحبك قوي بحبك حب محبتهوش لحد قبلك 

نورما / طابب وماهي محبتهاش

امير / نورما ماهي راحت خلاص بس حاجوبك علشان نقفل صفحة دي خالص

 ماهي كانت بالنسبالي حب تعود مش حد موجود في حياتي وخلاص بشبع بيه رغبة وبعد كده كل واحد في ملكوته 

 لكن. اقسم لك أن  قلبي عمري ما دقلها 

اقسم بالله يا بنت قلبي أن قلبي عمره ما دق لغيرك عمري ما حسيت حد غيرك افهمي بقي انا بحبك انتي انتي وبس نفسي اعرف انتي ليه مش مصدقاني اعملك ايه علشان تصدقي انا حبيتك اكتر من نفسي انا بقيت اتنفسك يا نورما 

نورنا وعنيها مدمعة امير انا مش عارفه اقولك بجد مش عارفه احساسك ده هو كياني من جوا 

امير  / متقوليش تعالي بس انا اللي حقول ده انا عندي كلام 

نورما /امير انت حتعمل ايه اوعي تكون 

امير/ هوش  ببااس مش عاوز اسمع اي كلام تعالي احسن انا  عاوزة اقولك كلام كنت حموت واقوله

نورما / امير ضهرك  و دكتورة محظرة من حركة بس بقي 

امير /بلا دكتورة بلا زفت بقي انا لما صدقت أن الحجر نطق تقوليلي دكتورة تعالي بقي اقولك كلمتين  فيهم خلاص 

ولسة بيضمها لصدرة جامد

امير / فجاه اااه اااه ضهري 

قامت نورما بسرعة مش قلتلك انا قلت بلاش حركة بس تسمع كلام  ام مبتعرفش تسمع كلام ايه حاسس بأية 

امير /  بالم شديد بعض ما عندكم اللي يسمعك يقول انك انتي بتسمعي كلام 

ااه مش قادر ضهري  انا عارف بختي  عارفة انا لما صدقت ااا ه

نورما وقعة علي الارض من ضحك

امير/  اضحكي اضحكي بس حتروحي مني فين الصبر اخف مش حسيبك 

نورنا /بضحك طايب نام نام   مش وقته كلام ده 

امير/  بت انتي بطلي ضحك أحسلك مش قادر اقولك

نورما و حاطة أيدها علي بقوقها من كتر ضحك خلاص خلاص نام بقي 

امير /  نام  هو ايه اللي  نام  نام بتنيمي ابن اختك  ايه حنام لوحدي 

نورما بضحك هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه اه مخلاص بقي العضمة كبرت 

امير/  بت انتي أتلمي احسن حقوملك ومش حيهمني ضهري

نورما/  وعلي ايه خلاص حاسكت ويلا نام 

شدها امير عليه تاني نام انا مش حماده ابن اختك علي فكرة 

هو  وانا ينفع انام وبنت قلبي بعيد عن حضني بردو تعالي نامي جوا حضني ده مكانك من هنا ورايح اوعي اشوفك نايمة برا الحضن ده مفهوم 

نورما / بكسوف حاضر وقربت عليه 

امير/  اموت في فراوليا و هي بتحمر كده تعالي حببتي نامي حببتي في حضني 

وحتضن امير نورما وكأنه ملك العالم كله وذهبا في سبات من النوم وكأنهم اول مرة ينامو كل واحد منهم حاسس ان مالك العالم في كف التاني الشعور بالأمان و الطمأنينة الذي يبعثه كلامنها الاخر شعور جميل 

فاقوا علي خبط علي باب و كان ما اقصر الليل عليهم 

فاقت نورما 

نورما /امير امير. شيل ايدك خاليني اعرف افتح الباب عمال يخبط من بدري 

امير /تؤتؤ مش حشلها انا لما صدقت حاطتها

نورنا /والباب واللي بيخبط 

امير /طظ اعملي نفسك مش سامعة 

نورما /امير ماهو مش حينفع نفضل طول نهار كده وقت كمان اتاخر 

امير /وانا مالي يتأخر ولا يتقدم انا في حضن بنت قلبي. وحبيت عمري وروحي طظ بقي انا عاوز  الو قت في ايه 

زاد الخبط علي باب وصوت فوزية ست نورما ست نورما اصحي 

نورما /خلاص بقي امير و سع ايدك خاليني أشوفها عاوزة ايه 

امير /بعصبية اتفضلي نورما انتي اللي عاوز تقومي صح 

نورما /مالت عليه انا نفسي انام جو حضنك العمر كله بس غصب عني اديك شايف انا كمان لما صدقت دخلت جوا الحضن ده مش عاوزة اطلع منه مهما حصل. بحبك 

امير /ايه ايه انتي قلتي ايه بت ايه بتحبي ايه بالهوي

لاء طظ في فوزبة طظ في دكتورة و تعالي بقي انا اول مرة اسمع كلمة دي منك وعاوزاني اسيبك تفتحي للفوزية ابقي اهبل 

وشدها لحضنة كأنه بيث حنان العالم كله لها وهي مستحجيبة معاه بكل كيانها التهم شفتيها في قبلة طويله يثبت مدي حبه لها 

ولكن زاد خلبط الباب اعلي 

امير/وسعي نورما كده لما اقوم انيل عيشتها 

نورنا/بضحك. امير اهدي يمكن في حاجة مهمة و هي عاوزة تقولها يمكن  مامتك تعبت خلينا نقوم نشوف هي عاوزة ايه اصلها مش حتسكت 

امير ،/هو مافيش اهم من اللي كنت حعمله بس عندك حق الخوف بس لتكون أمي تعبت غير كده يومها مش معدي وسعي انا اللي حفتحلها الباب 

سند امير وقام براحة و فتح الباب وشر في عنيه

امير /خير نعم القيامة قامت دنيا خربت افندم فوزية هانم خبر ايه نعم حضرتك عاوزة ايه طلبات الكونتسة فوزية ايه 

جرت نورما لحقت البت 

نورما / امير مش كده وطي صوتك خش جوا وانا حشوف هي عاوزة ايه 

امير /لاء مش داخل غير ما تتهبب وتقول ايه الخبر اللي ميتأجلش لحد ما نصحي ولازم تصحينا و تقوله 

نورما /اهدي بس براحة 

التفتت لفوزية ماتقولي يابنتي في ايه انطقي بقي

فوزية ووشها احمر من كسوف /,الست كبيرة بتقولكم انزلو فطار جاهز 

امير /بعصبية اااايه يعني انتي طالعة و تاعبه نفسك علشان نفطر لاء احنا صايمن انزلي قولي الامي عليهم ايام من رمضان وصايمين مش بيفطرو

نورما حتموت من ضحك /امير خلاص بقي اصبر انا وقاعدته تضحك مش قادرة تمسك نفسها 

امير /بطلي ضحك متعصبنيش يا  نورما 

فوزية/اسمعوا بس انا لسة مخلصتش اصل عمت حضرتك تحت جت هي. والست سماح تحت والست الحاجة عاواك ضروري انت عارف اللي بيحصل لما تيجي عمتك هنا 

امير/ودي ايه اللي فكرها بينا استر يارب مشاكل حتبدا هو الواحد ميعرفش يقعد هادي يوم مش طمعان يارب في اكتر من يوم 

ماشي فوزية قالهم نازلين كمان نص ساعة

فوزبة /تمام يا أمير و بيه واسفة اني صحيتكم 

امير/  فوزززبة انزلي وما تفكرنيش 

فوزبة  /بضحك مكتوم نازلة اهو خلاص 

فوزبة وهي نازلة يارب يهنيكم يارب ويبعد عنكم سم حربايه وامها اللي قاعدين تحت 

دخل امير في قمة غصب 

نورما/,امير ما تهدي شوية بقي حصل ايه لكل ده

امير/  قاعد براحة علي سرير من الالم ظهره 

امير /جيت عمتي دي مافيهاش خير يا نورما لازم كل ما تيجي توقع البيت كله في بعض وامي زي ما انتي شايفه. تعبانه ومش مستحملة اي ضغط أو  كلام ملهوش لازمة 

نورما /وعمتك بتعمل كده ليه انا مشفتناش خالص من ساعة ما دخلت هنا لاء استني استني هي دي اللي كانت في عزا المرحوم اكمل صح 

امير /  اه الله ينور عليكي هي دي 

نورما / يباه دي صعبة بجد وما حدش قدر عليها غيرك 

بس انا ما شوفتهاش من ساعتها 

امير/ ماهي مش بتيجي كتير متجوزة وعايشة في اسوان مع جوزها  بعيد عننا 

نورما /طايب وايه سبب اللي هي بتعملة ده 

امير/ هي كانت بتحب واحد زمان و جدي الله يرحمه بقي كان قاسي قوي وزي عادات صعيد اللي ظلمت ناس كتير جات عليها و ظلمتها 

جدي مرضاش بالشخص اللي بتحبه علشان غريب هو كان مهندس زراعي شغال عندنا وجدي صمم يجوزها لابن. عمها زي عادات وتقاليد العايلة. الكريمة ما بتقول  اتجوزت عمتي قهر ومن غير موافقتها  وكمان جوزها  أخدها وبعد بيها عن أهلها في بلد تانبة علشان شغله و هو كمان الله يرحمه كان قاسي عليها قوي و كان معاملته معاها وحشة جداا .

هي بقي حقدت علي كل وشالت منهم   وعلي ابويا بلذات أنه موقفش معاها ودافع عنها قدام جدي

محدش اصلا كان بقدر يقف قدام جدي 

هي بقي راسها والف سيف أن كان لازم حد فينا يتجوز بنتها عادات وتقاليد والبت وابن عمها  اشمعنا هي اللي طبق عليها العادات والتقاليد بس 

انعدلت نورما /ايه ايه سمعتي كده تاني بتقول ايه وتجوز مين لمين 

بقولك ايه يا أمير هو انا مش اخلص من ماهي تطلعي ام أربعة وأربعين دي ايه حلفين عليا معش متهنية يوم مع اللي بحبة بس لاء لاء بقي أنا مش حاسكت لاي حد يجي حانبك انتو متعرفنيش بقي كلكم فاكرني نورما هادية كيوت لاء انا شرانية جدا وخصوصا في اللي يجي ياخد مني حاجة بتاعتي اسال عني في سوق اسالهم نورما الجندي بتعمل ايه في اللي ياخد منها صفقة بتاعتها بمحي من علي وش الأرض ما بالك بقي في اللي عاوز يجي 

يا  خد   منها حببها وأبو ابنها هي كده لعبت في عداد عمرها 

شدها امير اموت انا في الي بيغير. عليا ده هو مين قالك اني عارف انك مش طيبوبه وانا حانسي يوم اللي حطيتي وش ماهي في طبق البيض من ساعتها عرفت انك مش سهله و لو بتسكتي بيبقي بمزاجك

نورما /,الحمد لله انك عرفت خاف بقي انت وام أربعة وأربعين اللي قاعدة تحت 

امير /,وانا مالي هو انا عملت حاجة دلوقتى انا دلوقتي واخد حبيت قلبي وروحي وعمري في حضني عملت ايه بس 

نورما /لاء انا بقولك علشان لو حصل تحت حاحة معجبتنيش

امير/. ضمها ليه اعملي اللي انتي عايزاه بس سبيني في حضنك حبه بقي 

حضنها امير جامد و ذهبا مع بعض في عالم مافيهوش غيرهم عالم طال انتظاره كتير ولكن كان لقاء مميز لقاء كله اشتياق و لهفة وحب كان لقاء من نوع اخر لقاء لهفة  اتنين عشاق بقالهم سنتين عطشانين من الاشتياق  بث كل واحد منهم حبه واشتياقوا التاني بحب شديد وكانت من اسعد اللحظات علي وجه الارض وكأنهم أوقفوا كل ساعتان الزمن عند اللي حظة دي 

فاقت نورما و علي وشها كسوف شديدة

ضمها امير في حد بينكسف من نفسة حببتي انا نفسك  انا حبيبك وروحك اوعي تتكسفي مني حبيبتي تاني انا نصك اللي بكملك .

وفجاءة الباب أتزق ودخلت بنت عمته 

ملكة القلم نرمين قدري



الفصل الخامس والعشرين

ضمها امير في حد بينكسف من نفسة حببتي انا نفسك  انا حبيبك وروحك اوعي تتكسفي مني حبيبتي تاني انا نصك اللي بكملك .

وفجاءة الباب أتزق ودخلت بنت عمته 

ملكة القلم نرمين قدري

وامير /اده اده هو في كده انتي بتستعبطي ولا بتستهبل

سماح /اباااي انا كنت فاكراك لحالك وتطلع مين السنيورة دي عاد

نورما اتعدلت وقامت شاورت باديدها اتفضلي اطلعي برا دلوقتي احسن انا شياطين الانس والجن بيتنطوو قدامي لو لسة خايفة علي عمرك اخفي من قدامي حالا اتفضلي برااااا 

انتفضت سماح و طلعت تجري علي برا   

نورما /, هو في ايه الشيء ده 

امير/دي بقي ياستي الربوت اللي مبرمجاه عمتي دي سماح بنت عمتي أو ضحية عمتي 

نورما /بعصبية ولو محديش يخش علي حد كده ايه متعلمتش ايه الأصول متعلمتش أنها تخبط علي باب بسيطة مش محتاجة

امير /ممكن القمر يهدأ شوية 

نورما /امير ايه الهدوء المبالغ في ده  انت هدوءك ده عصبني اكتر من التحفة اللي دخلت علينا  دي شكلها كارثه

امير/ بضحك اولا حتعصب ليه دي سماح 

نورما /ياسلام يعني ايه سماح أن شاء الله

امير /وهو بيضمها لحضنة اكتر يعني أما تتعرفي عليها حتعرفي يعني ايه دي سماح 

كانك بتتعاملي مع طفل علي فطرة ضحية ام استغلالية عاوزة كل حاحة 

سيبك بقي من سماح وام سماح وخلينا في كلام اللي لسة مكملش

نورما /امير ما خلاص بقي كفايا 

امير /هو ايه اللي كفايا انا لما صدقت قمر رضي عني 

تعالي بس ححكيلك علي موضوع مهم 

نورما /بضحك امير وعمتك اللي مستنيانا تحت دي 

امير/طظ سبيها تستني 

نورما /ياسلام ولو لقتها فوق راسي زي ما بنتها عملت 

امير/,اولا متقلقيش هي مش بتركب نفسها غلط وعلي كلا قام امير وادي الباب ياستي اهو قفل بلمفتاح 

نورما /انت مشكله والله

امير /انتي مشكلتي وحياتي دنيتي كلها بحبك يا بنت قلبي وعاوزة افضل في حضنك العمر كله 

وقرب امير منها وضمها لحضنة و نسي العالم ودنيا وناااس وراح معاها لعالم جنه الاحلام يشبع حبه و يشبعها من حنانه 

وبعد مده من الوقت فاقوا من عالم الاحلام 

امير /نورما نورما اصحي حببتي ويلا بقي علشان نلحق ننزل زمان عمتي عاملة قلبان تحت

نورما بكسل مش قادرة امير عاوزة انام خالص

امير /معلش حبيبي قومي يلا حساعدك انا 

فتحت نورما عنيها تساعدني في ايه

امير /بضحك حبيبي كسلان وتعبان يبقي انا اشيلة كده وشلها 

نورما /امير نزلتي بتعمل ايه 

امير /حط ايه علي بقها ششششش حساعد بنت قلبي تاخد شاور بتاعها وتلبس 

نورما / خلاص امير انا فوقت وحقوم لوحدي 

امير/  تؤتؤ انا قلت حساعدك يعني حساعدك وبس بقي خلينا نخلص علشان ننزل 

استسلمت نورما بكل كيانها لامير فهو ملجأ ها الوحيد 

انتهت نورما وامير من لبسهم و حط ايده في أيدها

امير /يلا بقي ممكن جناب برنسيسه تنزل معايا علشان زمان عمتي بقت شبه التنين بطلع نار من بقها 

نورما /ضحكت بصوت عالي 

أمير/يا خراببي تتدوخ بت انتي بطلي ضحك احسن مش حفتح الباب ده انهاردة وحكمل نوم انتي حرة 

نورما /بضحك هههههههههههه لا خلاص خلاص يلا بقي 

امير/نورما بلحق بقولك ايه خفي حركتك شوية انتي شكلك ناسية انك حامل براحة وانتي بتتحركي ومش عاوز حد تحت ياخد باله من انك حامل ماشي ياقلبي 

نورما/ متقلقش انا واخده بالي كويس من اللي في باطني كفايه اني شيلة حته منك حخاف عليه قوي متقلقش 

امير /حتجنن واعرف ولد ولا بنت 

نوما / هانت يلا بقي اتاخرنا 

فتح امير الباب ونزلين علي سلالم سمعوا عمتو بصوت غاضب جداا

زينب/ ماكنش عشم ياخويا تجوز امير زينة شباب لوش البومة اللي فوق مش كفايا موتت اكمل ايه حتستني لما تخلص علي امير 

والد امير/خبر ايه عاد يازينب ملهوش لازمة عاد كلام ماسخ ده 

زينب /هو ايه اللي ملهوش لازمة عاد يا خويا و مافكرتش في سماح بنتي ليه عاد وه وه ولا متكونش بنتي لاده علي ولدك و لا متكونش قد مقام عاد لع واللي خلق الخلق ما حسكت البت من صغرها وهي عارفة أنها موعوده لولد خالها  اكمل مات يبقي امير يشيل الشيله 

والد امير/شيلة ايه يا خيتي هي بيعه وشروا ولا ايه دي بنتك يا زينب عيب عاد تتحدتيتي عليها اكده 

زينت /اباي اباي يا خوي وانا اتحدت كيف عاد ما ده علشان همي استر بنتي 

ولد امير/ومحدش قالك منسترهاش بس انتي كده بترخصيها عيب يا خيتي 

قامت وقفت زينت ما عيب الا العيب يا خوي ويكون في معلومك مش حتنازل عن حتة الأرض اللي في جنينة شرقية غير لما ولدك يكتب علي بنتي

سماح /ما بزيادة بقي عاد يا ماية كفايا عاد بقي هوانا رخيصة قوي كده حداكي 

وبدون سابق انذار رفعت زينت أيدها ونزلت علي وش سماخ بمنتهي قسوة 

زينب /انتي تخرصي خالص مافهوم واللي بقول عليه حيمشي ورجلك فوق رقبتك  عاد 

انتي اهنه كيفك كيف كرسي انا اطبخ انتي تأكلي انا افصل انتي تلبسي انا أخطب انتي تتجوزي

وخاشمك ده مقفول عاد مافهموم ولا مش ما فهوم قبر يلم العفش طلعة حالك مايل كيف ابوكي

نورما وامير واقفين علي سلم سامعين كل حوار

نورما/ يالهوي ايه عمتك دي استغفر الله دي صعبة قوي وسماح صعبت عليا قوي هو في كده 

امير/عرفتي ليه بقي بقولك دي سماح 

نورما /عرفت لاحولا لا قوه الا بالله ربنا يهدي 

امير/عمتي مش حتهدي غير بحاجة واحده 

نورما /بغضب واللي هي 

امير/اني اتجوز سماح 

نورما /زقت ايدى والله جد طايب ربنا يهني سعيد بسعيدة وسع كده

امير بضحك رايحة فين يا مجنونه تعالي بس وجري وراها وماسلكها

امير/  مش ناوية تبطلي جنان بتاعك ده وقفشك بسرعة 

وافقوا كلام علي صوت والد امير عالي

ولد امير/انتي انعبطي ولا شكلك كده امير اتجوز وخلصت خلاص بلاش بقي من. كلام في موضوع ده مش ناقاصين مشاكل يا زينب

زينت/وه عاد يا خوي لما احافظ علي بنتي بيقي عاوز ه مشاكل بقولهالك اهه علشان متقولش زينب ماقلتش عاد انا مش حتنازل عن جنينة الشرقية حوقف مشروع كله لو محصلش جواز واللي عندك اعمله يا خوي 

والد امير/حتوقفي مشروع بملايين علشان جوازة عاد 

نورما ما ستحملتش اكتر من كده نزلت هي وامير ودخلت 

امير/صباح الخير كيفك يا عمه 

زينب / مليحة يابني انت كيفك يا غالي اتوحشتك والله

امير /الحمد لله يا عمة 

زينب باصت لنورما من فوق لتحت و بقرف

وانتي كيبفك يا مرت مرحوم أن شلة تكوني مليحة 

نورما /بعصبية انا دلوقتي مرات امير يا عمتي  ولا موصلكيش الخبر 

زينت/لا وصل خبر شوم وندامه

نورما / خير بتقولي حاجة يا عمه

دخلت هانم عليهم علي كرسيها وبمساعدة الممرضة 

الكل سكت 

قامت نورما  راحت ليها

نورما /صباح الخير ماما فطرتي

هزت هانم رأسها للموافقة وعنيها علي زينب منزلتش وعلي وشها علامات الغضب

هانم /,اهلا بيكي يا زينت خير ايه اللي جابك

زينب / اباي عاد جاية بيت اخويا يا هانم ولا عندك اعتراض

اه صوح الف لابأس عليكي زعلت والله ودمعة فرت من عيني لما عرفت خبر عياكي تقومي بسلامة ان شالله 

هانم /الله يسلمك عاد صوح عيانه بس كلمتي بتتسمح اهنه والسبب اللي خلاكي تهملي بلدك وتاجي علشانه لما تشوفي حلمت ودنك مش حيحصل

زينت /هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه ضحك عاليا حنشوف ياهانم عاد مين اللي كلامه حيمشي وانا مش بهمل بلدي علي فاضي انا جاية وعارفة انا بعمل ايه وبقول ايه واظن انتي خبراني مليح

لسة هانم ختتكلم 

قاطعتهم فوزيه 

فوزية /الفطور جاهز علي سفرة عاد 

والد امير / يلا ياجماعة اتفضلو فطور ونكمل حديتنا بعد الوكل هات مراتك يا امير ويلا 

زينب /انتي يا مخبلة عاد تعالي اهنه

سماح/خير يا ماي نعم جيت اهو

زينب/عاوزاكي تبقي جار ود خالك كيف ضله مفهوم متفارجهوش هبابه عارفه يا مخبله لو شوفتك مفارقاه حجسف رقبتك دي مافهوم 

سماح هزت راسها 

زينت/ بزعيف  اونطقي مافهوم

سماح / بخضة مافهوم يامي مفهوم 

زينت غوري يلا اعملي اللي قلتلك عليه 

جرت سماح علي سفرة لقت امير ونورما بأكلو بعض و مبسوطين عينيها دمعت كان نفسها هي كمان تلاقي الحب مرة في حياتها بس امها سده عليها كل الابواب 

سماح /  انا مستحيل اهدم الحب ده حتي لو وقفت قدام امي 

لاحظت نورما دموع سماح 

نورما /ايه يا سماح واقفة بعيد. كده ليه حببتي تعالي قربي تعالي اقعدي

سماح /متاخذونيش علي عملته من شوية 

نورما / اللي هوايه 

سماح اني فتحت عليكم باب الاوضة والله ما كنت اعرف انك جوا مع و لد خالي ولا كنت اعرف أنه اتجوز اصلا امي اللي قالتلي اعمل أكده عاد

نورما / وقد شفقت علي حالها ولا يهمك يا سماح تعالي اقعدي افطري انا ناسيت اصلا 

قاعدت سماح تفطر دخلت زينب لقتها قاعده بعيد عن امير وامير ونورما في عالم تاني لحالهم انتين عشاق في شهر عسل 

زينت / بصوت عالي ابااااي ما بزياده قلت حيا عاد ولا انتي يا بندرية خلاص جلعتي برقع الحياء مخبراش أن أكده عيب اهلك معلمكيش احترام ناس ولا ايه 

قامت نورما تقفت

نورما / هو في ايه افهم بقي من ساعة ما جيتي وانتي مش طايقاني ااايه في اايه محروقة قوي كده ليه 

زينت/ وانا حنرق منك أنتي ليه انتي هنا ضيفة وماشية ماشية عاد 

امير /عمتي عندك بقي نورما هنا صاحبة بيت قاعدة بنصيب اكمل اخويا و بنصبها أنها مراتي يعني هي ليها هنا اكتر مننا 

زينت/  وه وه هو في ايه عاد يا ود اخوي 

امير /مافيش يا عمتي خلاص 

زينب /بس خالي بالك انت شرع محللك أربعة 

امير /وايه لازمت كلام ده دلوقتي 

زينب/هو ده وقته يا ابن اخويا وافهم ماعني كلامي مليح

نورما /لاء معلش حد يفهمني علشان انا فهمي علي قدي 

زينت /إباي ودي محتاجة فهم أو علام امير حيكتب علي بنتي السبوع ده 

امير /عمتي انتي بتحلمي سماح زي اختي مش اكتر

ولد امير /امير مش وقت كلام ده نقفل علي موضوع

امير/هو ايه اللي مش وقت يا حاج معني انك معلق الموضوع انك موافق

زينب / ابوك فاهم بيعمل ايه 

نورما / انتم اكيد بتهرجو صح  انا مستحيل حوافق علي حاجة زي  كده مستحيل 

في دخلت هشام ابن عمه الجو كان مشحون 

هشام/هوانا ماجيش في وقت مناسب ابدا لازم اجي ودنيا مكهربه كده 

هشام بخفة دمة معتاده صباحو خناق لا سلام علي طعام أنا جي اطمن علي مرات عمي وحطير

زينب / وعمتك عاد ملهاش عازة 

هشام /ازاي بقي يا عمه انتي خير وبركة اتوحشتك 

وفجاءة عينه وقعت علي سماح 

هشام أطلق صافرة اعجاب اوعي تقولي انك سماح بنت عمتي واووو ايه يابت حلاوة دي يخربيتك 

زينب / اتحشم ياولد دي في مقام مرت ابن عمك

هشام /بصوت واطي هو ابن عمي مكوش علي كل مزز ايه مافيش راجل غيرة ولا ايه

امير/خبط علي ظهره جامد بتقول حاجة يا اتش

هشام /لاخالص بقول الف مبروووك يا ابن عمي 

سماح عينها لمعت و الاول مرة قلبها يتحرك 

     استووووب انه الحب يا ساده يأتي بدون استئذان أو معاد يأتي مثل القدر  

لقد تحركت مشاعرها ناحية هشام ولمعت عينها أنها اول مرة تحس الاحساس ده 

قاعد هشام علي سفرة جمبها

هشام / هو الحلو بيدرس ولا مخلص

سماح خايفة ترد عليه من امها عينها زي صقر علي عليها مما زاد رعب سماح اكتر واحمر وشها من خوف 

هشام /في اية يابنتي كانك شايفه دراكولا قدامك بيرفع عينه لاقه عمته بمبرقه وبصالهم

هشام / في سره سلاما قولا من رب رحيم انصرف انصرف اده الله يكون في عونك يا بنتي 

سماح سمعتة مقدرتش تمسك نفسها من ضحك 

زينت /  بزعيق اتحشمي عاد  بنت قليله رباية

دمعت عنين سماح من الاحراج 

امير نقذ موقف سماح اطلعي مع نورما فوق علشان عاوزين نتكلم في شغل 

ماسكت نورما ا يد سماح وطلعو و عنين نورما علي امير تحظرة من قبول عرضهم 

اتجمع الكل زينب و هانم و امير وهشام ووالد امير

امير/ امير انا طلبت انكم تتجمعوا واتصلت بيكم علشان مشروع كبير اللي داخلين عليه طبعا كلنا شركة في كل حاحة وانا وهشام درسنا مشروع كويس جدا ودرسنا ربح كويس 

هشام / فعلا المشروع ده مربح بنسية كبيرة و احنا مجمعنكم دلوقتي لأن الأرض اللي حيتعمل عليها مشروح شركه بين الاخوات وبما أن ولدي متوفي فا انا بتكلم باسمة عن نصيبة و امير عمي عمله تنازل عن نصيبة مافضلش غيرك يا عمة

زينت/ ومالو يا ولدي محدش يقول الخير لاء وأنا نصيبي حكتبوا باسم سماح بنتي بس بشرط 

هشام/شرط ايه ياعمتي 

زينب/ امير يعقد علي بنتي كده يا اما تعتبرو مشروع كله لاغي

هشام/بعصبية  وغيرة وكأنه بيحب سماح من سنين  امير متجوز يا عمه وشكله بيحب مراته 

ولد امير/متكلمي كلام ناس عاقلين بقي 

هانم /الله في سماه ويحصل ولا تتسماله علي اسمة طول منا عائشة

هانم /خلاص عاد بكيفكم هو ده شرطي علشان مشروع يتم 

هشام /ياعمتي مشروع بملايين مينفعش نوقفة علشان طلب مستحيل يتحقق

امير / ومستحيل ليه يا هشام انا موافق يا عمتي اتجوز سماح 

نزلت كلمات زي القضي علي ودان نورما اللي كانت واقفة على سلم تسمع كلامهم وكان خنجر تطعن في قلبها 

غمز امير هشام بس نورما صدقت أن امير اتنازل عنها بجد 

هانم/  انت بتقول ايه انت واعي للبتقوله ولا ايه عاد 

امير/  امي انا مش صغير وادري ناس بمصلحتي 

بس انا ليا شرط يا عمة المأذون انا بمضي معاه تكوني انتي بتمضي تنازل 

زينب /و انا عند كلمتي يا ود اخوي 

امير/علي خيرة الله ساعة وماذون يكون هنا هشام تعالي علي مكتب عاوزك 

طلعت نورما قوضتها جري وهي مصدومة ومش مصدقة

نورما/معقول معقول اكون انخدعت في لدرجاتي معقول لا مستحيل كل اللي عشتة يكون كدبه انا حاسيتة بكل كياني استحالة استحالة يكون كدب لاء لاء مش مصدقة نفسي امير باعني علشان مشروعة انا في حياته مليش لازمة باعني علشان فلوس انا لا يمكن اقعد له و مش لازم يعرف مكاني المرادي

انا استحالة اقول لحد انا رايحة فين الحمد لله باسبوري لسة في اني غير متزوجة ومش حيعرف يوقفني في مطار المرادي

وفي مكتب امير 

هشام /امير انت اتجننت حتجوز سماح ازاي ونورما

امير/بضحك ومين قالك اني ممكن اتنازل عن نورما بكنوز دنيا انت عبيط يابني

هشام/ امال وافقت تتجوز سماح ازاي 

امير/,هي مش عمتك ليها امضي علي عقد جوزاز حمضي بس حينغير حاجة بسيطة جدا بدل ما حمضي في خانه عريس حمضي في خانه الشهود وخلصت 

هشام /امال مين عريس

امير/للاسف الشديد انت انا شوفت لمعت الاعجاب في عنيكم انتم الاتنين

هشام /وحيات امك احلف كده ياهووووو وو

امير/  اعقل بقي وبطل هبل مش عاوزة مخلوق يعرف عاوزة الكل يقتنع اني حتجوز سماح علشان عمتي ماتشكش في حاجة خالي بالك عمتك زكيه جدا ولو وصلها شك واحد في ماية حتلغي كل حاحة وحتوقف دنيا  

هشام /ونورما حتقولها

ملكة القلم نرمين الفقي

امير/اه طبعا بس بعد كتب كتاب علشان ردها يكون واقعي 

هشام نورما ممكن تولع في دنيا 

امير /هو ده اللي يخلي عمتي تقتنع اكتر 

دخلت فوزية عليهم

فوزية/ امير بيه ماذون وصل 

امير/ بسرعة دي ماشي داخليه هنا وبلغي بابا وعمتي 

دخل مأذون وفاهمو امير كل حاحة بسرعة قبل ما حد يوصل دخلت زينت وجرا سماح في أيدها ودموعها علي خدها من قهر و الد امير و هانم وعلي وشها علامات غضب شديدة 

وعلي جانب الآخر نورما تترك سرايا بدون أن يشعر بيها حد وعلي وشها علامات تحدي وقهر و خذلان و حزن 

ملكة القلم نرمين قدري


تكملة الرواية من هناااااااا 



تعليقات

التنقل السريع