القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية سجينة العادات الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين بقلم نرمين قدرى كامله

 رواية سجينة العادات الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين بقلم نرمين قدرى كامله




رواية سجينة العادات الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين بقلم نرمين قدرى كامله



الفصل السادس عشر بقلم نرمين قدري

الموظف/  ازاي يافندم قسيمة جوازك اهي قدامي وحضرتك ماضية عليها زوجك مانعك من سفر. 

خطفت نورما الورق. من أيده بصت فيها و برقت  جامد 

نوم 

نورما/ ايه التهريج ده في حاجة مش مظبوطه الورق ده مزور اكيد انا متجوزتش  ايه هو انا مش حعرف نفسي اذا كنت اتجوزت ولا متجوزتش 

وسرحت فجاءة 

فلاش باااك

امير /اتفضلي أمضي علي ورق ده احنا مش بناكل حق حد 

نورما /اخلص هات ورق انا مستعجلة معاد طيارة مش حيستني

امير /امضي هنا وهنا وهنا شكرا.ااا قولتي بقي مسافرة فين 

نورما /حاجة متخصاكش وسابتة وماشت

امير /ابقي قابليني لو سافرتي 

بااااك

نورما /يا ابن الااااا  ماشي يا أمير ماشي والله ما حعدهالك 

لمت نورما شنطتها و خرجت من المطار في قمة غضبها 

وفجاءة شافت اخر واحد المفروض انها تشوفه قدمها ساعة دي

امير /بابتسامة سخيفة. حمد الله على سلامتك يا مدام اتفضلي وفتح لها باب العربية 

نورما /في شده غضبها رمت شنط من أيدها وصوت كله غضب 

انت جنسك ايه انت ازي تسمح لنفسك تعمل كده الجواز دي باطلة انت متعرفش أن ده ما اسموش جواز ده نصب واحتيال انا حوديك في داهيه انا حبلغ عنك انت لا يمكن تكون بني ادم انت شطان عارف يعني ايه شطان انا بكرهك وبكره اليوم اللي قابلتك في انت واحد معندكش قلب ولا ضمير

امير /بهدوء تااام خلصتي اتفضلي اركبي

نورما /اركب فين انا حخش جوا وقلهم جوازا دي باطله وانا متجوزتكش من أصله 

امير /خوشي وانتي ايه اللي حايشك الحكومة ملهاش غير الورق وانا ورقي سليم وبستخدم حقي في اني امنعك من سفر و ده حقي حضرتك

نورما /انت ايه انت مش بني ادم انت استحالة تكون طبيعي 

امير /لا أنا صناعني مصنوع من بلاستيك. خلصتي اتفضلي اركبي بقي علشان انا صبري بداء يخلص 

نورما/ اركب علي فين انا مش فاهمة اوعي تكون فاكر أن ممكن يجمعنا مكان انا وانت تبقي بتحلم 

أمير /جاب أخره ماسك أيدها زقها في عربية و حط شنط 

نورما/ انت بتعمل ايه افهم بس

امير/ بنفاذ صبر بااااس ممكن  تسكتي شوية ممكن تتفضلي بقي اقعدي عدل علشان اعرف اتهبب اسوق 

وطلع امير بالعربية علي أقصي سرعة و هو في قمة غضبه

وقف امير أمام ڤلاتهم اللي في قاهرة 

نورما /انت وقفت هنا ليه هو انت فاكر أن في مكان حيجمع بيني وبينك انت بتخلم يا امير انا اصلا مش قادرة ابص في وشك حقعد معاك ازاي بكل هزار بقي ورجعني علي بتنا اللي هنا 

امير /متهيقلي يا مدام الست بتكون مطرح ما جوزها بيكون ولا انا بقول حاجة غريبة

نورما/ انت حتكدب الكدبه وتصدقها الجوازه دي باطلة و لا حضرتك مش واخد بالك ولا قاعدك في بلاد بره نساتك شرع بيقول ايه 

امير/. اتفضلي ا نزلي وابقي اسبتي أنها باطله ولحد ما تثبتي كده انتي مراتي وتقعدي في مكان اللي انا فيه متهيقلي كلامي واضح وبصوت عالي اتفضلي يلا انزلي وعدي يومك ده 

نزلت نورما تهبد برجيلها زي الاطفال و عمالة تبرطم بكلام غير مفهوم 

ابتسم امير علي شكلها الطفولي و طريقة غضبها شبه الطفل اللي اخدت منه لعبه بتاعته 

امير /ااااه شكلك حتتعبيني قوي يا بنت قلبي بس كله يهون واقدر اعوضك عن اللي عملته معاكي عارفة يا قلبي اني كسرتك بس وغلاوتك لاعوضك عن كل دمعه نزلت من عينك انا حخليكي ملكة قلبي وروحي وعمري عارف يا بنت قلبي أن جوزاة باطله وعهد عليا مش حلمسك غير لما ترضي و تطلييها مني وان شاء الله حيحصل قريب وبرضاكي يا بنت قلبي وروحي وعمري كله يا اول نبضة دخلت قلبي 

دخل امير لقاها قاعدة في صالون وهي في قمة غضبها 

امير / مطلعتيش فوق ليه اتفضلي اطلعي واختاري الاوضة اللي تعجبك واعتبريني ضيف عندك وانتي صاحبة البيت انا حقغد هنا  تلات ايام بس كل اسبوع علشان شغلي   وانتي مارسي حياتك عادي كأني مش موجود معاكي

بصت له نورما ومن غير ولا كلمة اخدت شنطتها وطلعت علي فوق اختارت قوضة و حطت فيها شنط قفلت نورما عليها باب وسرحت شوية مع نفسها 

اااه وبعدين في قلبي ده انت مش عاوز تبطل دق ليه البني ادم ده ما يستهلش دقة واحدة علشانة ده كسرك وكسر كل حاجة حلوة جوايا و ضيع اجمل فرحة كنت مستنياها معاه أيوة معاه ومش مع غيرة انا قلبي مدقش  غير له هو وبس أيوة هو سرق اول نبضة ليا

وفجاه فاقت ايه يا نورما لا فوقي كده وبطلي هبل دقة ايه وقلب ايه لاء انا مش حهتم غير بشغلي وبس محدش يستاهل اهتم بية وماسكة تليفون

الو الو أيوة سحر 

سحر /نونو انتي مفروض تكوني في طيارة دلوقتي حصل اية

نورما /مسافرتش بقولك أجلي شوية موضوع نقل وكاله ده لحد ما اشوف حعمل اية وحضري كل شغل المتاجل انا ساعة وحكون عندك 

سحر/ نورما انتي بتكلمي جد انت حترجعي معانا تاني يا يا هوووو ده اجمل خبر سامعتة انهاردة

نورما /اقفلي طايب علشان متاخرش سلام يا مجنونه

قامت نورما اخدت شاور وليست واتشكيكت و ظبطت حالها بصت لنفسها في مرآيا ماشي يا أمير انت اللي بدأت استحمل بقي 

نزلت نورما في قمة شياكاتها وجمالها 

لمحها امير نازلة أنصدم من جمالها 

امير/ علي فين العزم أن شاء الله

نورما /علي شغلي اظن حضرتك معندكش مانع انا شغلي اتعطل بما في كفايا

امير/ لا طبعا معنديش مانع بس حتروحي شغل كده 

نورما /وماله كده وحش 

امير/ لا بلعكس ده حلو وحلو بزيارة كمان بس اللبس ده يتلبس وانتي رايحة فرح مش رايحة شغل و حتقابلي عملاه

نورما /  بص بقي علشان تكون علي نور من اولها انا شغلي في مجال دعاية واعلان وانا صاحبة الوكالة لازم اكون وجه الوكاله 

فا ياريت بس بعد اذنك ملكش دعوة بلبسي وشغلي 

امير/ وانتي لازم متنسيش انك مراتي ومسؤلة مني ولو شوفت اي حاجة مش عجباني حتكلم عادي 

نورما /مراتك مؤقتا لحد ما أثبت أن الجوازه باطل 

امير /بضحك ماشي يا فؤاده اتكللي علي الله شوفي شغلك وقاعد يغني جواز عتريس من فؤادي باطل باطل ويرقصلها بكتافة باطل 

نورما /لفت رسها تداري ضحكتها انا ماشية اتاخرت 

امير/ بصوت عالي اضحكي  اضحكي ما تخفيش وشك مش حيشقق 

خرجت نورما وعلي وشها ابتسامة غريبة 

نورما /صباح الهبل انا خفضل بضحك كده كتير 

دخلت نورما الوكاله لقت في حركة غريبة و الموظفين كلهم في حالة انبهار والكل مشغول في اوراق قدامة و نشاط علي غير عادة 

دخلت نورما صباح الخير يا شباب خير في ايه حاسة كده أن في حركة غريبة خير 

محمد /مدام نورما حدثت طفرة مهوله في وكاله عندنا حتنقلنا كلنا نقله تانية 

نورما/ خير مش فاهمة حد يفهمني ايه اللي بيحصل وايه سر الاهتمام الزائد بالورق اللي قدمكم ده

سحر /  حقولك انا اكبر شركة استثمارية في وامريكا حتنقل شغلها كله مصر و ووكلت وكاله بتاعتنا أنها تمسك قسم التسويق كله و دعايا والاعلان و والوكيل الرسمي بتعاهم جاي تقريبا كده كمان ساعة علشان يقابلك و حتنفق علي شروط العقد 

نورما/  كنتي اديني خبر يا سحر مش اتفاجاء كده 

سحر /احنا كمان اتفاجاءنا لية عارفين من نص ساعة بس

نورما /طيب شركة دي شغاله في ايه بلظبط يعني 

حنسوق ليهم ايه ودعايتنا حتكون عن ايه

سحر /بصي انا معرفش بلظبط بس من الواضح أنها بتشتغل في اكتر من مجال  الموضة والأزياء والمكياج والتجميل والعطور والاكسسوارات والمجوهرات والأحذية شامله كله يعني بتاخد الموديل من راسها لرجليها زي ما بيقولوا مش بيجيبوا حاجة من برا 

نورما /واوووووووو شركة بالحجم ده دي اكيد استثمارها ميقلش عن ملاين تمام بس هما عرفوا وكاله. عندنا منين 

سحر/ في ايه يا نورما انتي مستقلية يشغلنا حضرتك واخده دكتوراه من فرنسا في مجال التسويق و دعاية و شغل شركة مسمع. 

نورما /علي خيرة الله أن شاء الله خير بص يارب يكون العقد الشروط في مععقوله اصل شركة بالحجم ده اكيد حتأمن نفسها كويس ربنا يستر حنشوف لما يوصل الوكيل 

وفي الصعيد في سرايا العزاوي 

هانم /اباي وبعدهالك عاد يا مرت ابني حتفضلي  تدلعي كتير خلاص بقي عاد دلعك بقي ماسخ انزلي تحت مع حريم الدار شغل كتير تحت 

ماهي/ انتي بتكلمني انا يا ماما 

هانم /لع بكلم خيالك عاد 

ماهي// في ايه يا ماما عاوزة مني ايه بس 

هانم/ عاوزاكي تسيبي المحروق اللي في ايدك ده وتنزيل تخدمي مع الحريم تحت 

ماهي /اولا اسمة موبايل مش محروق ثانيا انا مش بخدم  علشان انا بتخدم سوري يا ماما كان نفسي اساعدك  بس للاسف أما مش بعرف اعمل حاجة خالص 

هانم /اباي عاد علي دلع الحريم ده 

في دخلت امير ايه صوتكم عالي ليه 

ماهي/ بدموع الحقني يا أمير مامتك وبعياط هيستري 

امير/ في ايه اهدي كده علشان اسمع في ايه يا امي حصل ايه 

هانم/ بحده ما خبرش عاد أسألك مرتك 

ماهي /انا كنت قاعده علي موبايل مش بعمل حاحة لحد فجاءة ماما جت شدت موبايل من ايدي ورمته وعاوزاني انزل اخدم تحت مع حريم 

هانم/ وه وه وه انا عملت اكده بنت جليله حيا 

امير /باااس انا لسة جاي من سفر وسايب روايا هم هناك في مصر مش حاجي كمان الالقي قرف هنا لو سمحتم انا عاوز اعيش في هدوء احسن اقسم بالله انزل مصر و مرجعش هنا غير في الإجازات

ماهي/ بدلع مصتنع خودني معاك مصر يا ميرو انا مش عاوزة اقعد هنا تاني 

امير/ مصر ايه اللي اخدك فيها دي انا كمان شغلي هنا و بقعد هنا اكتر ما بنزل مصر و

كمان مقدرش اسيب امي وابويا إذا كان عاجبك 

بصي يا بت ناس العيشة علي كده ماشي مش عجباكي هي حته ورقة تقطعها ونخلص بقي من وجع دماغ ده و يكون في علمك من بكرة حتنزلي تعملي شغل البيت زي ما امي بتقولك انتي قاعده وعاوزة اللي بخدمك 

ماهي /هو في ايه يا أمير انت واخدني وعارف اني مش بعرف اسلق بيضة و أن شغلي واخد نص وقتي 

وفجاءة حالها رسالة علي موبايلها 

امير /خير. مين بيبغتلك رسائل في وقت ده

ماهي/ مين يعني بصت في رسالة وشها كله  اتغير بس لاحقت نفسها حيكون مين دي ماري بتوريني كلوكشن الجديد بتاعها 

امير /شكلك كده  ايه حنيتي للشغل تاني 

قامت ماهي نطت من مكانها بصراحة قوي اللبس و موضه و الاضواء و كله كله وحشني ليه حنرجع امريكا صح حنرجع  ونبي نرجع بقي 

امير /  ماهي انتي هبله انا لسة بقولك مقدرش اسيب امي و ابويا تاني و قاعدتنا حتكون هنا انا مضربتكيش علي ايدك علشان تسيبي شغلك و تيجي تقعدي معايا أنتي من نفسك اللي كنتي عاوزة كده 

و عند نووما  تمام كده يبقى حضرتك الوكيل الرسمي الشىركه طايب فين مالك الأساسي نحب نتعرف عليه 

وكيل/ مدام نورما اعتبريني انا اللي ماسك كل حاحة انا معايا توكيل رسمي منه بإدارة كل اعماله ممكن بقي حضرتك تشوفي العقود علشان عاوزين نبداء شغل حضرتك عارفه الامريكان بيحبو الدقة في مواعيد ازاي 

نورما  / يعني افهم أن صاحب شركة امريكاني

الوكيل/ لا يا فندم هو مصري وكان قاعدة في امريكا و دلوقتي حابب يستثمر في مصر حينقل كل شغله هنا 

نورما / تمام وريني كده عقود اده بس العقود باسمك انت

وكيل/  أيوة يافندم ما التعامل حيكون بنا احنا هو مش حيظهر غير في صفقات كبيره غير. كده هو مشغول بشغل تاني 

نورما/  أوكيه ممكن بس اقري شروط العقد الاول

الوكيل/  براحتك. خالص و انا معاكي في أي بند مش عاجبك 

وفجاءة نورما وقفت عند بند 

نورما / ايه شرط غريب ده 

وكيل /خير يا مدام أنه واحد فيهم  

نوما  / هو واخد بس كل شروط عادية خالص في أي عقد لكن شرط ده غريب قوي 

الوكيل/ ممكن حضرتك تقري 

نورما / في ايه حالة إخلال أي طرف للعقد و تركه للشغل فجاءة وبدون اسباب  يدفع شرط جزائي مليون دولار مش كتير كده افرض شغل معاكم معجبميش لا حضرتك كمان عامل أن مده  العقد خمس سنوات كتير قوي كده وبعد كده ويتجدد العقد من تلقاء نفسة 

. نرمين قدري

وكيل/ وانتي ايه مزعلك في شرط زي ده المفروض احنا اللي نقلق متزعليش مني افرضي بعد ما ماضينا العقود لقيت شغلك مش عاجبني اصلا طريقتك في تسويق متتج مش حلوة ساعتها حكون انا ملزم بدفع قيمة شرط جزائي يعني حكاية مافيهاش قلق واي عقد لازم يكونه له مده قابله للتجديد 

أنفقت نورما و الوكيل علي كل حاجة روحت نورنا علي امل تشوف امير دخلت لقت البيت فاضي خالص مافبهوش حد 

نورما / في نفسها يعني مش قادر تبات هنا اول ليله ليا لوحدي في البيت يلا جت عليها 

طلعت نورما غيرت هدمها وليست لبست حاجة  مريحه نزلت فتحت تلاجة لقت كل انواع حبن و عصائر و شيكولاتات بأنواعها و حاجات ساقعة و فاكهي تلاجة مليانه بخيرات ربنا 

نورما واووو. اده كله حاب كل ده امتي لقت ورقة علي بابا تلاجة  مكتوب فيها 

مساء الخير يا بنت قلبي اكيد جاية تعابنة تلاقي كان عندك شغل كتير متعطل 

كل حاجة عندك موجوده في تلاجة وعلي بوتجاز في فرخة مشوية كلي  كويس يا فؤاده 

حبيبك و جوزك  عتريس 

ابتسم نورما علي كلامة و بدأت تحط الاكل وتأكل كانت جعانه جدا   ويتردد كلمة يا بنت قلبي الله كلمة دي ليها طعم كده وإحساس غربب

وفي صعيد 

ماهي/ ينهار اسود ده شكله بيلعب في عداد عمره دكتور الغابرة ده انا مهيتاب اتهدد من حتة عيل 

ماهي /الو جاك

جاك/   ياااه انتي لسة فاكرة خد بالاسم ده أنا قربت انسي

ماهي/ جاك وحياتك انا مش ناقصة تريقة انا عندي ببلاوي دنيا

جاك/ خير احكي ما انتي مش وراكي غير الهم

ماهي/  اسمع البلاوي اخير غورت الزفته اللي كان ممكن تسحب كل حاجة من تحت ايدي عملت حدوته الحمل و لبستهلها 

جاك /تمام كده دنيا حلوه عاوزة ايه تاني بعد كده

ماهي / انا كمان قلت زيك كده انا غورتها وححاول ارجع امير ليا تاني لكن ابه منحوس منحوس 

مش كفايه اني عاقر مش حخلف عمري غير دكتور زفت ده عمال يهددني و حيجي لامير يقوله اني مش حامل اصلا 

جاك /يخربيته انتي مرضتهوش لما كان عندك وتعالي هنا أناس عرفتي منين انك عاقر

ماهي/  ازاي بقي واخد ماية الف ابن اللذينه

  عرفت كنت قبل ما انزل من أمريكا عاملة تحاليل شاملة ولسة بعتلي نتيجة دلوقتي

جاك /طايب  الزفت دكتور ده عاوز ايه تاني

ماهي/  عاوز زيهم ومش عارفه حجبهملو منين 

جاك/  أنتي حتغلبي يا ماهي بردو

ماهي /جاك انت بتستهبل اجبهملو منين امير اصلا مش طايقني غير العقربه امه وقفالي علي واحدة 

جاك / اخلصي منها خالي ملعب بفضالك

ماهي /تفتكر أتصدق كانت رايحة عن بالي و اللي مش من نصيب نورما يكون من نصيب عقربه تمام كده يلا بقي علشان انزل اشوفها تحت بتهبب ايه 

قفلت ماهي تليفونات و قامت تفتح الباب علشان تنزل لقت هانم في وشها. 

ملكة القلم نرمين قدري


الفصل السابع عشر بقلم نرمين قدري

قفلت ماهي تليفونات و قامت تفتح الباب علشان تنزل لقت هانم في وشها. 

ملكة القلم نرمين قدري

ماهي/ بخضة وتتغير لون وشها  في حاجة يا ماما واقفة كده ليه  

هانم  / يعني ماخبراش واقفة أكده ليه عتتحسوكي قدام جوزك و ماهمكيش اني انا أمة بس لع وحياتك لاخرجك من اهنه بفضيحة انتي لسة معتعرفيش هانم مليح سلميلي علي حمل بتاعك اللي نورما ساقطتة  صوح اوعي ابت تكوني فكراني هبله انا عارفاكي من اول يوم دخلتي في اهنه وقريت في عنيكي كل حاجة عاوزة تعمليها انا شعري شاب مش ببلاش سبتك بمزاجي تخططتي وترسمي   تحسي انك صح  سبتك تبعدي نورما عن اهنه وانا كمان كنت عاوزاها تبعد علشان تتقي شرك انا نورما احطها تاج علي راسي العمر كله بس انا عملت أكده علشان احميها من شرك انتي افتكرني نفسك ذكيه بس اني كنت متبعاكي  خطوة بخطوة  و لازم ولدي كمان يعرف حقيتك بس موت خيه و طلوع نورما. من حياته مآثر فيه اصبري عليا يا انا يا انتي يا بت امبارح فاكرة نفسك عتضحكي علي هانم العزاوي لا انتي ولا عشرة زيك 

ماهي / بلاش   تتحديني  انا  علشان انتي مش قدي 

هانم /  بتقولي ايه سمعيني أكده  

ماهي /  بغل واضح مبقولش عن اذنك يا ماما علشان اشوف جوزي حبيبي ويبقي شوفي حيصدق مين فينا

نزلت ماهي علي سلالم  

ماهي بصوت عالي ودموع امير امير اللحقني

جري امير عليها خير في أيه 

ماهي /  بعياط اللحقني مامتك طلعت فوق عندي وعمالة تقولي اني خلاص بقيت ارض بور ومش حعرف اخلف تاني وعاوزه تجوزك واحد تانية تعرف تخلف منها ده جزاتي اني مبلغتش عن مجرمة اللي نزلت البيبي بتاعي وحرامتني من اجمل احساس اي ست تحسه انا حموت يا أمير لو سبتني واترمت في حضنه بعياط هستيري 

امير  / ومين قال إني حاسيبك بس اهدي يا ما هي

ماهي /  بخبث. طايب انا عاوزة اعوض البيبي بتاعي عاوزة اجيب بيبي تاني 

نزلت هانم من فوق 

هانم /  الله في سماه مايحصل ولا تحبلي من ابني  هوانتي كنتي حابل اولاني 

امير /  ماما هو في ايه الكلام اللي بتقوليه   يعني ايه كانت حامل اولاني  معلش ممكن توضحي كلامك  ماهي كانت حامل والا ايه

هانم  /  انت الماية بتجري من تحت رجلك الست الهانم اللي انت مخليها وسطينا 

وفجاءة ماهي الحقني يا أمير ووقعت من طولها

امير ماهي ماهي مالك 

شلها امير وطلع بيها فوق 

هانم  / البت دي مش سهلة حربايه ولازم اخلص منها 

حطها امير علي سرير 

امير  / ماهي فوقي مالك ايه اللي حصل 

ماهي /  امير حيبيي كويس انك جنبي انا معرفش ايه خغصل انا لقيت دنيا بتلف بيا شكل كلام مامتك أثر علي ضغط عندي 

أمير /  طايب ارتاحي دلوقتي علشان انا لازم انزل. مصر عندي شغل 

ماهي  / تروح وترجع بسلامة يا حبيبي بس اعمل حسابك لما ترجع حتكون في حضني 

امير / باستعجاب يعني انتي مش مدايقة اني مسافر وحاسيبك

ماهي/  اكيد مضايقة ياقلبي بس شغلك اهم ياحبي 

استعجب امير من أمرها وبدأ يشك أن في حاجة 

ماهي / في نفسها الا مضايقة قال انه مسافر قال 

ماهو لازم يسافر علشان اعرف اخلص من حيزبونه للي تحت دي بعد اللي سمعته مش لازم  تعيش  

نزل امير تحت 

امير  / علشان خاطري يا امي مش عاوز مشاكل لحد مرجع بس انا حاغيب يومين بس عندي 

هانم / كيف ياولد انت حتسيب حرباية  دي وسطنا  انت متعرفش عاملت ايه 

قطعها امير /  بعصبية وبعدين يا امي فضلتي ورا نورما لحد ما سابتلك دنيا كلها وماشت مش دي ماهي اللي اتفقتي معاها علي نورما خلاص ماشت نورما مافضلش غير ماهي بصي يا مي انتم الاتنين حرين مع بعض لكن انا مش عاوزة اسمع هي عملت ايه الانه ميهمتيش اللي عملته 

وعند نورما خلصت اكل وطلعت تنام امتلكها شعور غريب بلوحده  استرجعت ذكريتها  وبدات دمعها في الانهيار و شعورها بالإهانة وبكسر نفسها 

نورما / والله يا أمير ما حعدي اللي عملته معايا اوعي تكون فاكر انك ضحكت عليا بشوية كلام اللي عمال تغني عليا بيهم انا نورما جندي اللي ماشية شركه بحالها لموظفيها حغلب معاك الصبر حلو 

وفي صباح اليوم التالي صحت نورما أحست بحركة تحت   بداء القلق عليها لبست روبها ونزلت في خطوات بطئ اتفجاءت باامير في مطبخ 

نورما / انت بتعمل ايه هنا وايه اللي رجعك

امير  /الناس بتقول صباح الخير السلام عليكم مش بتخش مرة واحدة كده  غير أن في حد بيصحي من نوم حلو قوي كده وايه الجمال هو في كده بنت قلبي يا ناس

نورما  / امير من فضلك متغيرش كلام انا بسألك جيت ليه

امير  /انا اجي وقت ما احب و امشي وقت ما احب اوعي تنسي أن هنا بيتي

قعد  علي كرسي في مطبخ  انا سافرت الصعيد علشان ماهي كانت وحشااااني قوي رحت اطمن عليها ورجعت عادي دي كل حكاية

احمر وجه نورما من غيرة. و الغضب  طلما حبيبت قلبك وحشاك ايه اللي جابك هنا لو سمحت انا مش عاوزك في حياتي اصلا من فضلك بقولها اهو انا مش عاوزاك  أخرج منها كفايا بقي أخرج منها كفايا اللي عملته فيا دمرتني انت دمرت  فيا كل حاجة انا مكرهتش حد قد 

ما كرهتك اطلع بقي من حياتي انت مش بتحس مش عاوزاك مش عاوزاك  فيها سبني بقي ألم اللي فاضل منها وادويها

فضل امير ساكت و عنيه كلها دموع محبوسةمن شده حزنه عليها هو معترف أنه كسرها وجه عليها كتير بس ما بليد حيلة 

انسحب امير من مطبخ دون أن ينطق بكلمة  طلع قوطتة فوق وقفل علي نفسة 

قاعدت نورما مكانة تبكي بهستريا ويعد لحظات فاقت لنفسها 

نورما اهدي اهدي واحتضت نفسها عملت قهوتنا وشربتها في صمت تاااام 

طلعت قوضتها. غيرت ملابسها وخرجت للشغل دون أن يلتقو

دخلت نورما شغلها وعلي وجهها علامات الجدية فكانت في مزاج لن  يسمح لها باي مزاح

نورما / صباح الخير شباب عاوزة تقرير مفصلة عن عقد امبارح وعاوزة تفصيل عن شروط عقد امبارح 

سحر / ايه يا نونو في حد يخش كده  الناس بتقول صباح الخير الاول

نورما /سحر لو سمحتي من فضلك مش عاوز حد يتكلم معايا لو سمحتي 

سحر /  خلاص يا نورما بعتذر 

نورنا  بصوت عالي عاوزة شغل مش عاوزة اسمع كلام غير في شغل 

وسابتهم ودخلت المكتب 

دخل احمد عليها مدام نورما دي اوراق عقد امبارح  وكل شروط العقد مفصلة

نورما / بعصبية  وسحر ماجبتهوش ليه ايه عاملة زعلانه احنا في شغل هنا مش بنلعب مع بعض هنا ولا ايه لازم الكل يعرف أننا في شغل مش جاين تلعب 

احمد / ابدا يا مدام نورما هي  قاعدة بتجهيز  التقرير المفصله عن الشغل في الفترة اللي حضرتك كنتي غايبة فيها وبعتتني انا بشرط عقد امبارح بس هو في حاجات بصراحة مش عاجبني ممكن انتاقش معاكي 

نورما /خير احمد في ايه 

احمد /انتي قريتي العقد ده كويس بصراحة مش مرتاح بنوده غريبة شوية وحاسس أننا اتصرعنا

نورما ا/نا كمان مش مرتاحة بصراحة خصوصا الشرط جزايء الاخير ولو أن الوكيل حاول يقنعني بيه 

احمد/ بردو هو ده اللي لفت نظري طول عمرنا في شغل ده عمرنا ما شوفنا شرط جزائي للمبلغ ده كده بيجبرنا أننا نشتغل معاه سواء عجبنا شغل أو معجبناش 

نورما / هو ده بالظبط اللي مخوفني وخصوصا أن تعاملنا مع وكيل مش مع صاحب الشغل نفسة  بص يا احمد احنا حتشتغل ونحاول علي قد ما نقدر نحظر ويكون شغلنا مظبوط لحد أن يثبت العكس وربنا يستر احنا خلاص معندناش حل غير كده احنا مضينا عقد خلاص مش قدمنا غير أننا نشتغل بلغهم برا أن الكل يجي بكرة بدري في اجتماع للكل علشان نحط اساسيات للشغل جديد و نوزع الادوار وانا حتصل بلوكيل علشان لازم يحضر الاجتماع ده 

ياريت بس يا احمد تبلغهم أن محدش يتأخر مرفوض اي عذر من اي حد الاجتماع ده مهم جدا ده علي اساسه حنبني عليه كل شغل في الايام الجاية 

احمد / تمام يا استاذة حروح ابلغهم 

نورما /تمام وابعتلي سحر علشان عاوزاها علي بال ما اتصل بلوكيل

احمد/.  تمام عن اذنك 

ماسكت نورما التليفون

نورما / الو صباح الخير ازي حضرتك 

الوكيل/  صباح الورد مدام نورما خير اؤمري

نورما / انا بس حبيت ابلغ حضرتك أن في اجتماع بكره الصبح علشان نشوف حنعمل ايه وحنبداء ازاي ولازم حضرتك تكون موجود

الوكيل / بعتذر مدام انا دوري لحد هنا وخلص 

قطعت  نورما كلامة ازاي يعني امال انا حتعامل مع مين اجيب ناس من شارع ولا اعمل ايه

الوكيل /  اهدي مدام نورما  حضرتك مش عطيالي فرصة اتكلم

نورما / بعتذر اتفضل حضرتك عاوز تقول ايه

الوكيل/  كل اللي انا عاوز اقوله أن تعامل حيكون مع المدير. العام للشركات صاحب شركات بنفسة هو اللي يحضر الاجتماع هو طقم السكرتاريه بتاعة

خبط الباب دخلت سحر شورتلها نورما تقعد 

نورما /  تمام كده حضرتك يعني حضرتك عاوز تقول ان صاحب شركة بنفسه هو اللي حيحضر الاجتماع طايب. بعد اذنك عاوزين بس نعرف شوية تفاصيل عنه 

وكيل / بضحك ايه عندكم عروسة علشانه

نورما/ بخجل لاء يافندم بس علشان نعرف نتعامل معاه ازي 

وكيل/ عادي يا مدام نورما زيه زي اي حد عادي

نورما/ اوك شكرا يا فندم 

قفلت نورما الفون 

نورما /سحر احمد بلغك باجتماع بكرة مش عاوزة غلطة المدير عام بنفسة حيحضر الاجتماع هو طقم السكرتاريه بتاعة

عوزاكي بنفسك بنفسك مش  تاني طبعا فاهماني عاوزاكي تشرفي علي بوفية عاوز كل انواع مشروبات تكون جاهزة عاوز. فطار خفيف من مخبوزات باتيه كرواسون بيتزات كل أنواع مخبوزات تكون موجوده 

سحر /تمام مدام نورما اي أوامر تاني

نورما /سحر اتعدلي بالله عليكي أقسم بالله أنا ما مستحملة اتعدلي وبعدين نتعاتب مش وقته خالص 

سحر /ماشي يا نورما بعدين نتعاتب خير بقي في ايه 

نورما /بكرة في اجتماع مهم يمكن ده اهم  اجتماع عملناه من ساعة ما فتحنا وكاله بتاعتنا

سحر /تمام متقلقيش كلنا شغالين وكل حاجة حتكون زي ما انتي عاوزة 

نورما/ بقولك ايه الساعة خمسة بعد ضهر اعملي اجتماع صغير لكل روساء القسم بلغيهم محدش يروح انهاردة علشان الاجتماع وماتنسبش تطلبي اكل علشانهم مش جنقعدهم ونجوعهم كمان 

سحر / تمام اطير أنا عندي شغل كتير مش فاضية 

انهمكت نورما طول نهار في شغل و عملت الاجتماع مع روساء الاقسام حتي نست نفسها و الوقت اتاخر

سحر  / نورما كفايا كده اهدي بقي روحي وبكره نكمل شغل دنيا مش حطير

نورما /بوخم هي ساعة كام أنا مش فاكرة بجد ظهري واجعني قوي وعاوزة انام وجعانه جداا

سحر/  طبيعي انتي ما اكلتيش حاجة من صبح 

نورما /انا متعودة علي كده لما بكون عندي  ضغط شغل مش باكل بس التعب المرادي غريب ماشي اوكية انا ماشية ااه سحر سحر  يلحق بقولك اوعي تتاخري بكره بموتك بكرة يوم مهم علينا كلنا 

سحر/بضحك  علله بس تعرفي تصحي انتي الصبح منظرك ده بيقول حتنامي سنة 

نورما /ربنا يستر لا متقلقيش عليا يلا بقي احسن اتاخرنا قوي

رجعت نورما البيت كان هادي جدااا 

نورما لنفسها شكله سمع كلام وسأبني في حالي احسن بردو جات من عنده دخلت غير ت ملابسها بلبس خفيف نزلت مطبخ لقت اكل علي بوتجاز بس من غير  رسالة علية حطت واكلت كانت جعانه جدااا فجاءة دخل امير عليها بلبس النوم وأضح أنه كان نايم فتح تلاجة اخد ازاة مايه وطلع من غير ما يتكلم معاها بحرف لمت نورما الاكل وطلعت قوضتها ولكن النوم كأنه بيعند معاها حاست بوجع جامد في معدتها جرت علي حمام تخرج كل ما بداخل معدتها 

نورما * انا شكلي داخل عليا دور برد قوي ربنا يستر بقي لأن مش وقت عيا خالص وخصوصا اننا داخلين على شغل تقيل 

وفي الصعيد 

ماهي ،/هو ده الوقت المناسب اللي ممكن اخلص من حيزبونه قبل ما امير يرجع 

نزلت تحت دخلت مطبخ الكل كان مشغول بتحضير الغدا

ماهي/ فوزية هي القهوة دي لمين 

فوزية/ القهوة دي لست الحاجة طلبتها علشان رأسها بتوجعها

ماهي/ طايب هاتي انا اودهلها وانتم تخلصوا بقي من عمايل الاكل 

اخدت ماهي الصنية من أيدها ومشت شوية صغيرين وبسرعة حطت سم في قهوة بنسبة بسيطة

راجعت تاني 

ماهي /, فوزية بقولك ايه خدي انتي طلعي القهوة الحاجة احسن تضايق انك انتي مجبتهاشي بنفسك 

فوزية/ صوح يا ست ماهي هاتيها  احسن تزعق حكم ست الكبيرة تحب كل حاحة ماشية زي ماهي عاوزة

ماهي /خلاص روحي بقي قبل ما القهوة تبرد

دخلت فوزية علي هانم قهوة حضرتك ست الحاجة

هانم/ حطيها عندك وكل وقت ده عتعملي فنجان قهوه يا مخبله.

وعند نورما صحت تاني يوم حاسة بوجع جسمها و عاوزة تنام 

نورما هو في أي انا مش مظبوطه خالص قامت غيرت هدومعا وليست اشيك فستان عندها 

دخلت نورما شركة الكل بيعمل علي قدم وساق 

نورما/  صباح الخير يا شباب من فضلكم كل رؤساء الأقسام علي قوضة الاجتماع بسرعة قبل الضيوف ما يوصل

سحر/ نورما انا عملت تقارير مفصلة ححطها ليكم في الاجتماع

نورما / اوكية سحر بس اشرفي  بنفسك علي بوفية.مش عاوزة غلطة 

سحر  / كله تمام يا ريسة  ركزي انت بس في اجتماع انهارده

شعرت نورما بدوار غريب ولكنها تملكت نفسها

الكل اجتمع في قوضة الإجتماعات

نورما /  بصو شباب عاوزين تكون وجهة مشرفه انهاردة 

الناس اتاخرت انا مش بحب اللي ميحترمش مواعيده 

سحر/  ممكن تهدي يا نورما غير كده ناس متاخرتش انتي اللي اعصابك مشدوده ممكن تهدي 

نورما/  عندك حق يا سحر اصل الخوف يطلع راجل عجوز وانا مش بحب أتعامل معاهم خلقهم بيكون ضايق 

سحر /  اصبري وحنشوف متسابقين الأحداث انا حقوم اجبلك كوباية لمون تهدي بيها اعصابك

خرجت سحر لفت مجموعة كبيرة داخلة شركه 

السكرتيرة /  احنا عندنا معاد مع مدام نورما 

سحر/  اه اهلا وسهلا هي في انتظار حضرتكم 

لمحت سحر  امير 

سحر في نفسها يالهوي هو ده المدير العام يخربيت جمالك هو في كده 

جرت سخر علي نورما

سحر  /نورما وصلو وصلو وايه يا لهوي الواد مز اخر حاجة ختتعملي معاه ازاي ده 

نورما /  سحر بطلي هايفا الله يكرمك الناس داخلة

دخل طاقم كامل من سكرتارية كلهم امريكان

نورما  / هو في ايه احنا داخلين  حرب ولا اجتماع ليه الاستعمار البريطاني اللي دخل علينا ده

وبعدهم دخل المدير العام للشركات 

تنحت نورما وتملكها حالة من الزهول

سحر / اقدم لحضرتك مدام نورما الجندي صاحبة الوكاله 

نورما كانت في عالم تاني خالص 

سحر/  نورما نورما راجل مادد ايده بقاله ساعة نورما ها اه اه اهلا وسهلا بحضرتك 

المدير/انا أمير العزاوي صاحب مجموعة شركات ناشيونال جروب ومد يده يسلم عليها 

نورما  اتفضل حضرتك اهلا  تحب حضرتك تشرب ايه 

جلس امير دون أن ترفع عينه لها قهوة وياريت حد يشوف سكرتاريه بتاعتي تشرب  ايه

نورما /  بغيظ عنيا حاضر. سحر سحر ممكن بس تشوفي الإنسات حيشربوا ايه 

سحر /  تمام يا نورما

جلست نورما واندمجو في شغل

نورما  / بس طريقة شغل كده مش نافعة الشروط جاية علينا المفروض شرط جزائي ده يتغير 

امير / وايه بقي انا مش حغير اي بند من بنود العقد متهيقلي حضرتك كان معاكي فرصة قبل تمضي العقد صح خلاص حضرتك لو مش عاجبك الشغل ادفعي شرط جزائي وأنا حشوف اي وكاله تانية 

اتعصبت نورما يا سلام هو لوي دراع ولا ايه 

امير  / شكل حضرتك مش واثقة في شغلك وفي ناس بتوعك

نورما  / مين قال كده ماشي اصبر وشوف شغلي عامل ازاي

سحر / اهدو بس يا جماعة مش كده صلو على نبي نورما اهدي شوية يا نورما

امير / علية افضل الصلاة والسلام بس شكل مديرة بتاعتك ملهاش في شغل 

نورما / الله مطولك يا روح 

فجاءه تليفون امير رن

امير /بعتذر بس لازم ارد

امير /الو أيوة ماهي وفجاءة قام وقف أمتي ده حصل وازاي مش يتصل بيا انا حلي حالا

نورما/ خير في ايه امير ايه حصل

امير /امي امي يا نورما


الفصل الثامن عشر بقلم نرمين قدري

امير /الو أيوة ماهي وفجاءة قام وقف أمتي ده حصل وازاي مش يتصل بيا انا حلي حالا

نورما/ خير في ايه امير ايه حصل

امير /امي امي يا نورما

نورما / خير يا أمير في ايه

امير ،/,انا لازم اسافر البلد حالا معنديش وقت اشرح 

نورما / استني انا مسافرة معاك  اديني بس ربع ساعة الم حاجتي سحر من فضلك تعالي معايا علي مكتب

دخلت نورما وسحر مكتب 

نورما  / باستعجال سحر انتي مكاني هنا مش عاوزة غلطة لحد مرجع انا مش عارفه ايه اللي حصل هناك

وقفت سخر عند الباب 

سحر /اقسم بالله ما انتي خارخة من هنا غير لما افهم مين امير ده وتعرفيه منين و ايه سر العصبية اللي كنتي فيها ساعة الاجتماع 

نورما /سحر يعني انتي شايفه أن ده وقته يا سحر بعدين احكيلك كل حاجة وبالتفصيل كمان

سحر/ والله ما يحصل اديني عناوين حتي لكن تسبيني كده مش حيحصل انا معاكي من زمان وعارفاني مش حسكت غير لما اعرف

نورما /سحر امير يبقي جوزي وهو أخو اكمل حكيلك كل حاجة لما ارجع بس موضوع جواز ده مش عاوزة مخلوق يعرف عنه حاحة دلوقت

سحر/ نورما كل ده يحصل وانا معرفش احنا مش صحاب احنا اكتر من الاخوات يا نورما 

نورما /,وغالاوتي عندك اصبري عليا كل حاحة. حتعرفيها بس مش وقته الله يخليكي امير مستعجل واضح أن في مصيبة كبيرة حصلت في البلد

سحر / تمام يا نونو مش وقته بس يخربيت عقلك الواد مز انتي ازاي بنتعاملي معاه بلجفاء ده كله يا بنتي اللي زي ده  تخبي من ناس وتقفلي علية ده زي كتاب ما قال مافيهوش غلطة 

نورنا/ سحر تصدقي بالله انك هايفه وحظك مش فاضيالك اصبري عليا بس أقصي واوعي من سكتي دلوقتي علشان مطلعش عليكي جناني

سحر/ ماشي ماشي اهربي براحتك مسيرك حتقعي تحت ايدي

خرجت نورما من مكتب دخلت غرفة الاجتماعات 

نورما/ انا جاهزة خلصت شاور لها امير كان بيتكلم في تليفون

امير / أيوة اول طيارة مسافرة قنا تذاكرتين فريست كلاس كمان ساعة تمام نص ساعة حتكون في مطار

قفل امير تليفون

امير /ها تمام جاهزة محتاجة تروحي البيت تجيبي حاجة لسة قدمنا وقت علي معاك طيارة 

نورما/اه ياريت انا مش عارفه ظروف هناك ايه ححصلك بعرببتي 

امير/  لاء خليها هنا في جراج شركة تتفضلي معايا

خرج امير و نورما  تحت انظار سحر المزبهله من فجاءة 

ركبت نورما عربية مع امير 

نورما / هو ايه اللي حصل بلظبط ومالها مامتك

امير /معرفش كل اللي حصل بابا اتصل وقالي تعالي حلا امك بتموت غير كده معرفش

نورما  /تغير لون وشها الخوف  خير ان شاء خير 

وصلو البيت نزلت نورما 

امير / نورما من فضلك بسرعة مافيش وقت علشان نلحق طيارة 

نورما / دقتين بالظبط طلعت نورما تجري وبسرعة حضرت حاجتها و دخلت قوضة امير اول مرة تخشها جابتلو شنطة صغيرة حضرت فيها حاجتة ونزلت تجري بسرعة

وصلت عربية حاست بدوخة جامدة مقدرتش تقاومها 

لاحظ امير عدم اتزنها نزل بسرعة من عربية وماسكها قبل متقع 

واول مرة يلمسها بعد اخر مرة حاس وكان كهربا اتصربتج لجسمة فاق بسرعة 

ا

مير./  نورما نورما مالك حاسة بأية 

تمالكت نورما نفسها لقت نفسها بين اديه بعدت أيده بسرعة عنه 

امير  اسف بس ما كتش عندي حل غير كده علشان ما تقعيش بعتذر مرة تانية

نورما / بارتباك لا ء خلاص محصلش حاجة 

امير / هو ايه اللي حصل انا فجاءة لمحت رجليك بتلف علي بعضها خير وشكلها مش اول مرة لانك كنتي بتقاوحي مع نقسك

نورما / اكيد من الإجهاد و مكلتش حاجة علشان كده  دوخت

امير /بعصبية و انتي ايه اللي ميخليكيش تأكلي اتفضلي اركبي مافيش وقت لدلعك ده 

نورما /شعرت بالاحراج انا مش بدلع علي فكرة ومحدش قالك تنزل وتلحقني وتاني مرة لو بموت متحطش ايدك دي عليا مفهوم 

امير /مفهوم ممكن تركبي علشان انا خلاص معادنش عندي أعصاب خبر امي دوخة بتاعتك خلو اعصابي صفر اتفضلي اركبي 

ركبت نورما قفل امير بابها وركب ماسك تليفون 

امير/ بجدية وصرامة أيوة فؤاد وانت جاي علي مطار هات معاك وجبتين اكل 

فؤاد/ ماشي امير بيه تحب اجيب ايه

امير /اي حاجة فؤاد اخلص بس علشان معنديش وقت 

فؤاد /  أنا قربت خلاص علي مطار و حجبلكم من هناك الاكل 

امير/  ماشي فؤاد سلام 

ساق امير العربية بسرعة كبيرة و متكلمتش ولا كلمة 

نورما من كتر سرعة عربية مش قادة شعرت بدوار و أنها عاوزة ترجع مافي معدتها 

نورما / امير اقف تقف بسرعة 

وقف امير مستعجب من طلبها 

نزلت نورما رجعت ما في بطنها نزل امير بزجاجة ماية

امير /بخصة نورما انتي كويسة شكلك تعبانه بجد انا ممكن ارجعك مع فؤاد هو جاي ياخد عربية من مطار ممكن اخليه بروحك 

نورما /لاء لاء انا احسن بس هو مين فؤاد

امير / اركبي بس ونتكلم واحنا في طريق علشان وقت ركبت نورما براحة لشعورها بدوار 

امير /فؤاد ده سواق شركة عندي بس مش ده موضوعنا انتي شكلك تعبانه بجد وشك أصفر جدا

نورما / انا كويس شويه إرهاق مع قلة اكل و شكلي داخل عليا دور برد شديد 

امير. / ممكن بردو الف سلامه عليكي يا بنت قلبي

شعرت نورما بخفقان شد في قلبها من كلمة بنت قلبي 

كلمة ليها مذاق خاص علي قلبها تجعل قلبها يخفق بشدة

وصل امير مطار ركن عربية لمح فؤاد بيدور عليه

امير/  بصوت عالي فؤاد فؤاد هنا تعالي 

جري فؤاد و في أيده وحبات اكل سلم امير الاكل وتذاكر طيارة  و امير عطاله مفاتيح العربية 

اخد امير الاكل من فؤاد و راح لنورما

امير /من غير ولا كلمة ولا مناهده كتير تتفضلي كولي بسرع. طيارة قدمها ربع ساعة اخلصي

نورنا / بس انا مش جعانه خالص

امير بنرفزاه / انتي متعرفيش تعيشي من غير ما تعترضي  بس دي مش مشكلتي خالص دلوقتي اتفضلي يلا كلي

فتحت نورما الاكل وكأنها بقلها سنة ما اكلتش انقضت علي الاكل من كتر جوع محستش بنفسها وهي بتاكل الوحبتين كل ده وامير منزلش عينه من عليها وهو ينتظر لها بنظرات حب و عشق واعجاب يود أن يسحبها لحضنه ليستمد منها قوته يود أن يختبي بداخلها ليمنع وسواس عقله يشتغل عما يجري في قنا

يود  أن يقول لها ضميني إكتر اكتر فا انا كلطفل محتاج حنانك 

اشعر كاني ظمأن لدفءك اريد أن ارتوي من حنانك كي اطمئن قلبي الذي ينبض بين ضلوعي بنبض نبضات قلق وجع ولكنه ابي أن يهين نفسة وهو عارف  ردها  حيكون ايه

استشعرت نورما ما يدور في عقله واستشعرت شعوره بتوهان كانه طفل فقد أمة لتوة

نورما /امير انت كويس 

هز امير راسة بالرفض لاء يا نورما مش كويس مش كويس مش حستحمل افقد حد تاني موت اكمل كسرني كسرني لدرجة اني ممكن يحصلي حاجة لو حد جراله حاحة 

نورما بطريقة لا إرادية حطت اديها علي أيده وكأنه تبث له الامان 

احس امير بلمسة أيدها وكأنها تحتضنه تغمض عينيه بشده كأنه داخل حضنها يستمد قوته منها 

فاق امير علي صوت نداء طيارة 

امير / يلا يا بنت قلبي طيارة 

ماسك امير ايد نورما كالطفل يخشي فقدان امه ماسك أيدها بشده 

شعرت نورما بحاجة الشديدة لأديها سابت اديها تحتضن أيده 

طلعو طايرة وهو ما زال متمسك بايديها بشده وبعد مده من وقت لا يعلم عددها هو أو هي وكأنهم مغيبن عن واقع وايدهم بتحكي كل شيء وصلو مطار قنا 

كان في انتظارهم عربية مخصوص اخدتهم مستشفي 

وصل امير مستشفي وجري بسرعة وراه نورما قابل أمير ولده 

امير /بابا طمني ماما فين  هي فين 

والده/ اهدي يا ولدي امك محتاجة منا دعاء مافيش في يدنا غير أكده

امير/  ايه ايه امي ماتت يعني ماتت

والده / لاء ياولدي ليه بتقول أكده امك زينه بس هي في غرفة الانعاش محجوزة فاقدة وعي 

نورما  انتهدت كان قلبها حيقف من خوف 

امير/ هي فين غرفة زفت دي 

ولده/ اهدي ياولدي زيارة ممنوعة عنها 

امير/  هو ايه اللي حصل عاوز افهم 

ولده/ مخبرش هي كانت عتشرب قهوة كالعاده وفجأة لقتها بتقولي بطني ووقعت من طولها

امير /دكتور قال ايه  يعني عندها ايه 

ولده/ مخبرش لساته محكاش معايه

امير/ ماشي يا بوي حروح اشوفه 

ماشي امير و جرت وراه  نورما

نورما/ امير امير. استني جاية معاك 

امير /ماشي بسرعة بس

وصل امير عند دكتور 

امير/  مساء الخير دكتور انا امير العزاوي 

دكتور اهلا استاذ امير حضرتك علم من اعلام الاقتصاد معروف جدا

امير  / الله يحفظك بس ممكن تقولي حاله امي ايه 

دكتور / مكدبش عليك ولدتك انكتباها عمر جديد 

امير /  ازاي مش فاهم 

دكتور/ امك اتحط ليها سم قوي في قهوة وحظها أن قهوة بتقلل مفعوله وهي كمان مشربتش غير بق واحد بس ربنا معاها بجد بس السم عملها جلطة بسيطة بس لحقتها بس في مشكلة صغيرة جلطة أثرت عليها حتقعد بس شهر شهرين شلل نصفي و كل ما كانت نفسيتها حلوة المده. مرضها معتمد علي نفسيتها 

امير / سم سم انت متاكد من كلامك ده سم وفي بتها دي كارثة. 

نورما / اهدي بس يا امير أن شاءالله حتكون كويسة 

امير /انتي عارفة بيقول ايه بيقول أن حد من جوا البيت حط سم لامي يعني كان ممكن يحطه علي اي حاحة غير القهوة و أمي تضيع مننا 

دكتور /خد بالك أن نوع سم ده مش بببان أنه سم نوعية بيبان أنه جلطة دماغية و ممكن كمان بعمل ساكته دماغية ده اخطر نوع وللاسف النوع ده مش موجود في مصر ده جاي من برا احنا عرفنا أنه سم لأن متفاعلش مع قهوة فبان مع تحاليل لو اي حاحة تاتبة مكناش عرفنا 

بداء مخ امير بشتغل 

امير /يعني انت قاصدك أن سم ده مش هنا في مصر. 

دكتور /خالص مش موجود اللي مدخله عارف هو بيعمل لبه بلظبط اعذرني انا لازم ابلغ الشرطة علشان دي مسؤلية 

امير /براحتك يا دكتور ده شغلك بس مش عاوز حد يعرف

دلوقتي انك بلغت 

امير /نورما خاليكي انتي هنا مش عاوز  يعرف انك رجعتي من مصر خالص حتي اهلك مفهوم

نورما /مفهوم بس ايه افهم 

امير/ مش وقته أنا رايح مشوار نص ساعة وراجع مش عاوزك تخرجي برا باب مستشفي بعصبية مرة واحدة اسمعي كلام في حياتك بقي وسا بها ومشي 

دكتور/ من بعيد استاذ امير لو سمحت ثواني 

امير /خير  يا دكتور في ايه 

دكتور /دي جناية قتل وانا بلغت شرطة وهما في طريق   امير /تمام انا مسافة سكة ربع ساعة حكون هنا علي بال ما يوصلو

خرج امير بسرعة متواجه السرايا 

دخل هدوء دون علم. خد دخل علي مطبخ 

امير/  فوزية تعالي عاوزك في مكتب

فوزية /برعب أوامرك امير بيه 

دخلت فوزية وخوفها باين علي وشها

امير/  اقعدي هنا و احكي ليا ايه اللي حصل بلظبط من ساعة ما عملتي  فنجان قهوة 

فوزية / بعياط واللهي يابيه ما عملت حاجة اقسم بالله ما عملت انا عملتها زي كل يوم 

امير / ركزي ايه اللي حصل علشان لو مركزتيش البوليس حياخدك انتي وانا مليش دعوه بيكي 

فوزية / بالهوي يا لهوي احب علي ايدك يا بيه معملتش حاجة اخب علي ايدك. يا بيه انا غلبانه و بربي يتامى 

امير  / يبقي خلاص احكي ليا ايه اللي حصل بلظبط 

فوزية /  مخبراشي مخبراشي لاء لاء في حاجة غربية حوصلت حتي انا كنت مستغربة  قوي 

امبارح وانا بعمل قهوة دخلت عليا ست ماهي تزعق علي الأكل أنه اتاخر وهي جعانة وقالتلي هاتي قهوة انا خوديها للست كبيرة و اخدتها و قبل ما تحصل باب رجعت تاني وقالتلي خديها انتي و ديها احسن ست كبيرة تضايق 

اصل انا سمعتهم بيتخانقو مع بعض فوق والست كبيرة بتقول لست ماهي أنها حاتفضحها عندك و سامحني يا أمير بيه  انا سمعت كل كلامهم واللهي مش قاصدي اسمع

امير/  اخلصي ما عنديش وقت سمعتي ايه 

فوزية/  سامحني يارب سامحتي  واللهي غصب عني

امير ى/ بزعيق ,اخلصي بقي 

فوزية / بخوف حاضر حاضر سمعت ست كبيرة بتقولها انها  عارفه  هي عاوزة ايه  من اول يوم دخلتي في هنا وان ست ماهي مكناش حامل اصلا و أن ست كبيرة عملت كده مع ست نورما علشان تحميها من ست ماهي وان ست ماهي اتفقت مع دكتور علشان يقول أنها سقطت الولد اللي في بطنها 

امير/  بعصبية وغضب شديد كل ده عارفاه وساكته 

فوزىة  / انا خفت يابيه انا حاجي فين وسطيكم

امير/  فوزية حسك عينك حد يعرف بكلام ده او اي مخلوق يعرف اني عرفت بكلام ده 

فوزية/  عيب يا بيه انا لحم كتافي من خيركم وانا اتربيت في بيت هنا وست كبيرة هي اللي ربتني .

امير / روحي شوفي شغلك دلوقتي

فوزية /يعني انا كده خلاص مش حتبلغ  عني

امير/روحي يا فوزية دلوقتي ومتقلقيش انتي بنت البيت ده

امير ماشي يا ماهيتاب دبور وزن علي خراب عشه انا ما 

سجنتك مبقاش امير العزاوي

طلع امير عندها كانت بتكلم في تليفون مش حاسة 

ماهي/  أيوة يا جاك دكتور زفت ده كل شوية يتصل يهدد أنه خيقول لامير

جاك / سيبك منه انا حتصرف معاه الصبح تسمعي خبرة 

المهم ركزي في اللي عندك 

ماهي /أنا خلصت من الحيزبونه كبيرة وتقريبا كده ماتت  غارت في داهية عقبال امير علشان اورث بقي 

طلع امير بهدوء من غير ما تحس بيه بس المفجاءة أنه كان بيسجلها كل كلام 

امير اه يأولاد ال .... ماشي سهله سهلة الحساب بعدين

رجع امير مستشفي 

لقي الكل متجمع عند هانم 

امير  / بفزع خير في ايه امي حصلها حاحة 

نورما/  انت اتاخرت ليه كل  ده متقلقش   هي كويسة بس فاقت وكانت عازة تشوفك 

دخل امير بسرعة لاقها نايمة على السرير وبوقها معوج  وعنيها رايحة جاية بتسال عليه  دخل بأس أيدها 

امير/   سلامتك يا امي وغلاوتك لااجبلك  حقك اصبري عليا واجمدي كده انتي قوية وحتعديها 

هزت هانم رأسها ا نها سمعاه 

دخل دكتور يلا بقي كفايا كده انهاردة سبوها  ترتاح 

شاروت هانم بعتها علي نورما 

امير / انتي عاوزة نورما يا امي 

هزت هانم رأسها مواقفة 

امير / نورما من فضلك قريي امي عاوزاكي 

قريت نورما  منهم رفعت هانم أيدها بصعوبة بالغة و ماسكة ا يد نورما وحطتها علي ايد امير وبدأت تهمهم 

امير/  خير يا امي عاوزة ايه وليه حطتي ا يد نورما علي ايدي 

هانم / بدأت تتهته في كلام ج. و ز 

امير / اتجوز انتي عاوزاني اتجوز نورما 

هانم / اااااه اممم

نورما لسة حتكلم امير ماسك أيده بشده علي نورما علشان تسكت 

امير / حاضر يا امي حاضر بكرة مأذون يكون هنا  يكتب علينا 

ابتسمت هانم ابتسامة باهته 

لكن علامات  الغضب  وعدم الرضا علي وجه نورما 

دكتور /  اظن كده كفابا يلا اساذنكم 

امير / حاضر يا دكتور طلعين 

طلع امير و نورما شدت اديها منه 

نورما/  بعصبية انت ازاي تسمح لنفسك تتكلم عن لساني مين قالك انا حتجوزك 

امير/ ممكن تهدي اهدي خلينا تعرف تتكلم امي مش مستحملة و دكتور قال ان حالتها نفسية عليها عامل وانتي اصلا مراتي ولا ناسيتي  كل اللي احنا حنعمل حنوثق العقد بموافقتك 

نورما / بغضب وعصبية مبالغ فيها نجوم سما اقربلك 

امير / انتي ايه اللي معصبك متقلقيش الوضع مش حيتغير زي ما احنا علي وضعنا بس عقد حيكون بموافقتك  وانتي زي ما انتي في قوضتك وانا في اوقضتي

نوما/  وانا بقول  لاء لاء لاء  يا أمير مش حيحصل و مش راحت دايخه وغابت عن الوعي 

امير بلهفة عاشق وبدون وعي طلعت منه كلمة  بنت قلبي  وجري عليها 

امير /بفزع دكتور دكتور عاوزة دكتور حالا جري عليه كل ممرضين نقلوها قوضة كشف و أخدو عينة بسرعة من  دمها تحليل 

دكتور /متقلقش انا بس مش عاوزة لديها اي حاحة غير لما نتيجة تحليل أظهر 

امير/  يعني حنسبها غايبة عن وعي كده انت شاكك في حاجة ياكتور  طمني انا حموت من خوف 

دكتور/ابتسم   متخافش مافيش حاجة تقلق نبضات قلبها منتظمة مش مشكله سبها كده 

دخلت ممرضة وعلي وشها ابتسامة 

دكتور / خير يا ملك زي ما انا متوقع 

ملك/ طبعا ياكتور مبروووك مدام حامل 

نزلت كلمه علي امير زي زلزال

ملكة القلم نرمين قدري


الفصل التاسع عشر بقلم نرمين قدري

دكتور / خير يا ملك زي ما انا متوقع 

ملك/ طبعا ياكتور مبروووك مدام حامل 

نزلت كلمه علي امير زي زلزال

ملكة القلم نرمين قدري

امير \ بذهول انت عاوز تقول ان نورما حامل انت متاكد من كلام  ده

دكتور /طبعا متاكد. انا كنت شاكك حتي من قبل تحاليل ما تظهر بس هي ضعيفة جداا وتقريبا مش ببتغذي كويس وكلام ده مينفعش دلوقتي خالص لان ممكن يعرضها الإجهاض

امير/ هي حامل في أد ايه لو سمحت يا دكتور

دكتور /حامل في شهر واسبوع 

امير /دموع الفرح في عنية يا ما انت كريم يارب الحمد لله . 

امير /,دكتور من فضلك مش عاوزة حد خالص يعرف أن مدام حامل لو سمحت اي حد حتي  ياريت متبلغش نورما نفسها 

دكتور /اللي تشوفو بس مدام نورما لازم تعرف  علشان تخلي بالها علي نفسها مينفعش متعرفش 

امير /خلاص سيب عليا انا نورما انا حقولها بس لما تفوق

دكتور/ بصراحة أنا عاوزها تنام اطول مده ممكنه 

امير / في نفسة يكون افضل أنها تنام انا مش متوقع رد فعلها لما تعرف استر يا رب

طلع دكتور وساب امير معاها قرب امير من سرير ووضع يده علي شعرها يلمس خصلاته 

امير ااااااه يابنت قلبي يا كل املي لو تعرفي   اد ايه انا بحبك اه لو تعرفي حبي ليكي مكنتيش تبعدي ثانية واحده عني لو تعرفي يا نورما انك نبضي اللي انا عايش بيه

انك الأكسجين اللي انا بتنفسة مكنتيش تبعدي وتقسي عليا كده عارف والله يابنت قلبي اني جرحتك وكسرتك بس غصب عني والله غصب عني يا املي في دنيا لو تعرفي قد ايه انا بتمناكي جنبي بتمناكي في حلمي كل يوم .

بحبك يا نور قلبي وعنيا بحبك يا نبضة دقت جوايا يا حلم حلمتة واتمنت من ربنا أنه يتحقق ربنا يخليكي ليه نبض لا ينتهي 

فاقت نورما علي صوته وسمعت كل كلمة قالها ودموعها نزله وقلبها من كتر نبضة سيتوقف نفسها لو تقوم وتاخدة في حضنها وتقوله انت كل حياتي تود أن تقوله أن قلبها يحترق شوقا لنبضه

نعم يا ساده أنه العشق الذي لايعرف سلطان علي قلوب فا القلب يعشق دون حسابات لاي شيء يعشق بكل نبضة وكل همسة وهنيا لمن لقي نبض قلبه  واختاره نبض الحياة 

فاقت نورما 

نورما ،/هو في ايه حصل انا فين ونايمة كده ليه وايه محاليل دي كلها اللي في ايدي 

امير /حمدالله على سلامتك يا بنت قلبي 

نورما/  امير لو سمحت ممكن تقولي ايه حصل وانت مقرب قوي كده ليه مني لو سمحت ابعد شوية لو سمحت وياريت ماقربش مني تاني 

امير /بهدوء نورما اهدي كده واسمعي كلام اللي عاوزة أقولهولك بهدوء تام علشان اللي حقوله ده مش عاوزة أعيده تاني

نورما/ ياسلام وانا ايه اللي  يخليني اسمع كلامك 

امير /نورما من فضلك بقي مش كل حبة عند عند اهدي بقي واسمعي كلام بقي   

استشعرت نورما من نبرة صوته أن كلام مهم فعلا سكتت

امير/  نورما دلوقني أمي مش حينفع ترجع تعيش في سرايا تاني حيتها في خطر  انا بفكر اخدها تعيش معانا في مصر 

قطعت نورما كلامة اللي هو ازاي واحنا مش متجوزين اصلا

امير/  ممكن تسكتي بقي واسمعي كلامي للاخر مرة في حياتك تبطلي تقاطعي وافهمي كلام

انا حبعت اجيب مأذون هنا و حبعت لأهلك ونكتب من جديد تاني 

نورما /وقامت نطت من مكانها وخلعت محلول من أيده 

هههههههههههه هههههههههههه نجوم سما اقربلك جواز مش متجوزاك يا أمير 

ماسكها امير من أيدها بشدة وبداء علي وجه معالم غصب 

امير / بغضب ماهو مش بمزاجك ولا بمزاجي احنا مجبرين علي كده انا مش متيم يعني بعنيكي علشان افرض نفسي عليكي ولا يكون اخر قطعة منك نزلت سوق مثلا هو عارف أنه بيغظها

نورما/, وشدت أيدها منه بقوة ولما انت مش متيم ماسك فيا كده ليه ومصمم تتجوزني هي لازقة وخلاص

امير  / وقد جاب اخره مش عشانك وانا مش بلزق في حد مش عاوني كل ده  علشان ابني ميطلعش من غير اب

توقفت انفاس نورما عن التنفس و تنحت مكانها كأنها جماد لا يوجد فيه روح 

امير/  اقعدي كده واسمعي بقي حقول ايه وافهمي كويس اللي مفروض يحصل

نورما فاقت لنفسها اهدي ايه ولا ليه هو مين ده اللي يهدأ الجنين ده لازم ينزل انا مش عاوزة اشيل اي حاحة تربطني بيك 

استشاط امير غيظا  وبصوت عالي مين ده اللي ينزل اقسم بعزة جلالة الله يا نورما لو فكرتي سمعة فكرتي بس انك تنزلي اللي في بطنك مش حيصلك كويس انا بنذرك فاهمة ولا مش فاهمة ردي عليا فاهمة 

نورما/ وقد رجها علو صوته وانا من حقي ما حتفظشي بحاجة تفكرني باليله دي انت مش عارف انك دبحتني يوميها مش واخد بالك قد ايه حجم الاهنانة ساعتها اد اية انت كسرت جوايا كل حاجة حلوة 

لاء يا أمير بقولها لك باعلي صوت عندي لاء يا امير انا مش عاوزة حاحة تربطني بيك مش عاوزة مش عاوزة انت فاهم

امير /بغضب لاء مش فاهم ولا عاوز افهم واياك تعملي حاحة لابني اللي في بطنك و مأذون حيجي انهاردة و خيكتب علينا واتلمي ولمي الدور احسلك يا نورما 

نورما هزتها كلمة ابني ووضعت أيدها علي بطنها بطريقة لا إرادية . و شعرت بنبض قلبها بيعلو وظهرت شبح ابتسامة علي وجها 

نورما /بعند وان مسمعتش كلامك حتعمل ايه حنظله يا أمير وحتشوف حنزله حنزله  

وهي في داخلها طايرة من فرح علي انها حامل في حتة منه جواها لينمو نبضة من نبضة ولكنها لاتود أن تظهر ده

امير. وقد استنفذ كل صبرة 

امير/  بصوت كافحيح الافعي نورماااااااا. قسما عظما ابني لو جراله حاجة لندمك عمرك كله مفهوم 

نورما / ببرود وانا مبخافش. اعلي ما في خيلك اركبه 

امير/  لاء لازم تخافي مني لانك اتعدتي كل خطوط حمراء اتفضلي اترزعي واسمعي عاوز اقول اية

قاعدت نورما تجنبا لشره لانها لمحت في عيونه اقصي مراحل الغضب

امير /اولا مش عاوز مخلوق علي وش الارض بعرف بحملك ده دلوقتي وحتي بعد  ما نتجوز مش عاوز حد يعرف 

قبل ما تكلمي  علشان عارف لسانك مش  حايسكت  كل ده علشان امانك انتي وابني 

قطعته نورما قصدك بنتك 

ابتسم امير لو بنت حتطلع حلوة كده انا موافق ولو أن انا عندي بنت قلبي واحده بس 

ابتسمت نورما 

امير / اموت انا في الابتسامة ام نغزات دي 

اسمعي بقي المفيد مش ده موضوعنا دلوقتي انا موضوعي مش عاوز  حد يعرف بحملك حتي امي وامك الوضع اخطر ما انتي متخيلة 

انتبهت نورما لكلامة خطر ازاي يعني هو حد ممكن ياذي ابني وحطت أيدها علي بطنها وكأنها بتحمي ما بداخلها و تمد له الامان 

امير ا/ وعي تقولي كده انا بس اللي يحاول  يمس شعرة منك او من ابني اعتبري ربنا ما خلقة 

خبط الباب ودخل دكتور معاه جهاز صونار 

دكتور /  حمدالله على سلامتك مدام نورما تعالي بقي لما اوريكي الضيف الجديد واسمعك نبضة قلبه 

ابتسمت نورما بفرح شديد وبداء الدكتور يسمعهم نبضة 

قرب امير من نورما وماسك أيدها وهي كانت كالمغيبة سرحانه مع نبضات الطفل وكأنها ملكت العالم كله

انتهي الدكتور 

الدكتور /  الف مبروك بس حضرتك ضعيه  جد ا وعاوزة راحة تامة 

نورما متقلقش عليا دكتور 

دكتور تمام الف مبروووك مرة تانبة عن اذنكم 

خرج الدكتور التفتت نورما لامير وانتبهت أنه ماسك أيدها 

سحبت أيدها بلطف واحمر وجهها خجلا 

نورما  / بص بقي انا ليا شرط علشان نكتب كتاب 

امير/  خير ها اي شرط البرنسيسه

نورما/  شوفت من اولها بتتريق عليا

امير/ مش يتريق ولا حاجة اخلصي ايه هو شركتك

نورما اولا 

قطعها امير اولا ده مش شرط واحد بقي  ابه محضرة كراسة شروط ولاواية

نورما/  اسمع بقي عاوزة اقولك ايه اولا شغلي هو حياتي مش  حقعد منه والشرط ده قبل اي حاحة 

امير،/وانا ما طلبتش تقعدي من شغلك غيره  ابه باقي شروط

نورما /حياتنا زي ماهي مافيهاش تغير 

امير /يعني ايه مش فاهم

نورما /يعني احنا زي  ما احنا كل واحد في قوضة بتاعته ماهما حصل

امير /وانا مش حغصبك علي حاحة انتي مش عاوزاها

نورما /خلاص اتفقنا وانا مواقفة بس ماتجيش ترجع في كلامك 

امير/ ليه انتي شا يفاني عيل قدامك واتفضلي اعدلي هدومك زمان اهلك و الماذون علي وصول 

خرج امير ونورنا من قوضة وفعلا كان الماذدون وصل و والد ولدت نورما 

ليلي/ نورما انتي ماسفرتيش ليه

نورما /ماما اهلا بيكي اصل كان في شغل متعطل مكانش ينفع اسافر واسيبه كده

ليلي /طايب اتصلي وقولي انك مسافرتيش متسبنيش قلقانه كده 

امير/  خلاص يا حاحة هي بس انشغلت يلا بس علشان مأذون مستعجل 

تم كتب كتاب في غرفة هانم وكانت حالتها النفسية مرتفعة جدا 

خلص كتب كتاب  

ليلي / نورما قولي لامير وتعالو نوصلكم معانا سريا 

تدخل امير لاء نورما حتنزل مصر حالا علشان عندها شغل كتير متعطل انا حجزتلها تذاكر الطيران 

استعحبت نورما من رد فعله ولكن التزمت الصمت 

ليلي/  شغل ايه ليله فرحكم هو انت مغصوب عليها يا ابني 

امير/  لاء طبعا يا امي بس هي بجد عندها شغل متعطل وانا بكرة حخلص أجرات خروج الحاجة واحصلها 

ليلي / طايب ما تصبر هي وتسافرو سوا بكرة الدنبا ما طارتش

نورما/  ماما بعد اذنك ده شغلي وانا اكتر واحده علي درايا بيه وعارفه أنه مينفعش يتأجل خالص 

سافرت نورنا و معرفتش تتكلم مع امير بمفردهم ولكن الفضول حيموتها ليه سفرها بسرعة كده 

وفجاءة انتبهت ليكون خايف ماهي تعرف معقول سفرتي علشان كده وبدأت وتعصب 

تلفونها رن

نورما بصت الرقم يوووووة يا سحر مش حتهمدي 

فتحت خط الو أيوة يا زفته أنتي شمتي خبر اني رجعت منين

سحر/ اخلفي كده انك رجعتي 

نورنا/ اخلصي عاوزة ايه

سحر هو ايه اللي عاوزة ايه عازة اسمع حدوته قبل نوم حكون عاوزة ايه يا نونو عاوزة اعرف كل حاحة واي حاجة حصلت معاكي 

وفي صعيد دخل محقق علشان يحقق علي وقعة التسمم

المحقق/  استاذ امير حضرتك بتشك في حد بعينة

امير / أيوة بس عاوز اعرف شريكها   الاول هو مين

المحقق/  قصدك مين بالظبط

سمع امير المحقق التسجيل 

اامحقق/  التسجيل ده ملهوش قيمة علشان متاخدش بيه إذن من نيابة

بس احنا كده حطينا رجلينا علي طرف خيط احذرز منها انا بس حاجيب اذن نيابة واقبض عليها

تمام وانا حرجع سراية وكاني مافيش حاجة حصلت

دخل امير سريا لقي هدوء تام استغرب من هدوء غريب كل خدم نايمين 

طلع فوق يشوف ماهي دخل الاوضة لسة بيفتح الباب يادوب فتحة اتسمر مكانه  من هول مفجاءة وكأنه اتشل

بدون حركة

ماهي كانت مدبوحة وغرفانه في دمها 

ملكة القلم نرمين قدري


الفصل العشرون

ماهي كانت مد**بو**حة وغر*فانه في د,**مها

ملكة القلم نرمين قدري

صعوق امير من منظرها و جاله حاله من زهول وقف مخة عن التفكير المنظر كان بشع لدرجة الهزيان

دخل امير بهدوء تام وعنيه لم تنزل من علي ماهي وبداء عدم التحكم في أعصابه من هول المنظر وفوجاء أن كل اغراض الاوضة متشقلبه وكأن في حد بيدور علي حاجة بسرعة 

وجدت أن كل مجوهرات وفلوس اختفت 

لقي موبيايلها مرمي علي الارض اخده امير بسرعة ونزل جري علي مكتب حط موبايل في درج 

و اتصل امير بسرعة بلشرطة وكل ده وكأنه مغيب عن الوعي. غير مدرج باللي بيعملوا حاله غريبة ما بين الواقع ولا واقع حالة من الهزيان 

وبعد قليل من الوقت السريا كلها كانت مليانة للشرطة و اسرع من برق انتشر الخبر في كل أنحاء البلد 

انقلبت سرايا كلها و الغريب أن محدش من خدم فاق علي كل الأصوات دي 

دخل المحقق غرف الخدم اكتشف أنهم تحت تأثير المخ*در

وان الكل م *ت *خ*در 

بداء المعمل جنائي في شغله وتحديد معاد وفاه 

بداء ضابط في تحقيق 

ضابط/ استاذ امير انت اللي اكتشفت الجريمة صح

امير / رد بصعوبة أيوة افندم كنت راجع من المستشفى داخلت لقتها كده 

ضابط/ يعني انت مشفتهاش انهاردة خالص غير ساعة اكاشافك للجريمة 

امير / بدون تفكير اه يا فندم.انا مشفتهاش غير لما دخلت ولقتها كده

الضايط /تمام اجمعلي كل خدم اللي هنا عاوزهم كلهم 

بداء يسأل واحد واحد من خدم لحد موصل لفوزيه

فوزية /واللهي يا بية ما شوفت حاجة من ساعة ما امير بيه كان هنا المغربية وأنا دخلت نمت 

ضابط/ امير هو امير جة هنا نهارده قبل وقوع حريمة 

فوزية/ ايوه يا بيه ايه مافهماشي 

ظابط / بنفاذ صبر يعني امير جه هنا قبل ما تتقنل ماهي. ولا مجاش ايه اللي في سؤالي يستاهل غباء ده 

فوزية/متاخذنيش يابيه علامي علي قدي 

أيوة يا بية جه هنا و قعد يحكي معايا في موضوع سم و علي ست ماهي 

ظابط / واتعدل في قعدته سم سم ايه قولي يابني انتي بتقطيعي في كلام كده ليه 

فوزية / بخوف اصلي يابية ست ماهي حطت سم للست كبيرة علشان كده ست كبيرة. في مستشفى

ضابط /وامير عرف منين أن ماهي هي اللي عملت كده 

فوزىة / مخابرش بس هو جة من حوالي كام ساعة وكان شايط خالص و عمال يزعق ويحقق معايا لحد معرف أن ست ماهي هي اللي حطت سم في قهوة

ضابط/ لاء اقعدي كده واحكي كل اللي تعرفي بتفصيل 

قاعدت فوزبه وبدأت تحكي كل اللي حصل 

ضابط / و بعد ما سالك مشي علطول. ولا قاعد شوية

فوزية / الكدب خيبة يا بية مخبراش بس هو طلع علي فوق مخبراش بقي ماشي علطول قاعد انا كنت نعسانه ونمت 

ضابط/ تمام يا فوزية امشي دلوقتى بس كلامنا لسة مخلصش ولو افتكرتي اي حاجة تعالي بسرعه قوليها

استدعي ضابط امير 

ضابط / استاذ امير انت قلت انك ما شوفتش المجني عليها غير ساعة اكاشافك للجريمة 

امير / اه ليه في حاجة حصلت

الضابط/ بسخرية اللي هو ازاي و فوزية بتقول انك كنت هنا من كام ساعة 

امير وكأنه اكتشف شيء مهم. ااه ااه فعلا انا كنت هنا من ٣ساعات بس كنت قاعد مع فوزية 

ضابط / يعني انت عاوز تفهمني انك اتكلمت مع خدامة ومشيت من غير ما تطلع تطمن علي مراتك يا راجل قول كلام يعقل 

امير/ بعصبية وانا حكدب ليه علي حضرتك

ضابط/ حتكدب ليه هو ده اللي حتعرفوا لما تشرف معانا 

امير / اشرف مع مين انا امي في عنايا مركزة لو عرفت تروح فيها 

ضابط/ بسخرية هو انا بعزمك علي غدا علشان تقولي رايح ولا مش رايح دي أوامر اتفضل معانا انت مقبوض عليك بتهمت قتل زوجتك ماهيتاب خالد الالفي

امير / بصدمة كبيرة انت بتقول ايه قتل ايه وجريمة ايه اكيد في حاجة غلط اكيد 

ضابط / وحضرتك حتشرف معانا لحد ما نعرف ايه فين صح وفين غلط

ضابط /يا عسكري اتفضل خد الاستاذ علي بوكس 

امير/ طايب اطمن ابويا 

في دخلت والد امير 

الاب/ خير في ايه . ايه اللي بيحصل هنا وايه كلام اللي داير في بلد هي صحيحه ماهيتات اتقتلت 

و عند نورما 

الباب خبط 

نورما/ لحقت تيجي الزفته دي مش حخلص من اسءلتها اوووف عيلة زنانه 

نزلت نورما بكسل تفتح باب

سحر / بصوت عالي ايه يابنتي ساعة علشان تفتحي 

نورما/ سحر بالله عليكي افصلي انا دماغي حتنفجر من صداع

سحر/ لاء وحيات خالتي ما حاسيبك غير لما اقعد علي بير وقراراه من اول ما تتجوزني المرحوم اكمل لحد المز جامد ده

نورنا / أتلمي سحر بدل ما تطلع جناني عليكي

سحر / اتلم هو ايه اللي اتلم بزمتك هو مش مز و جا مد كمان يلا بقي حب الفضول حيموتني بجد ازاي وانتي انجوزتي امير و ليه مخبيه جوازك و ليه مقولتليش ليا و ليه انتي 

قطعتها نورما بااااس انتي عطياني فرصة اتكلم معاكي اصلا

اسكتي شوية خليني اعرف اتكلم معاكي ايه ايه بلعة راديو 

سحر / ما انتي اللي ساكتة ومش راضية تحكي. 

نورما/ بصي سحر انا ححكيلك كل حاجة علشان اريح دماغي من زنك ده بس اسمعي و أنتي قافلة بوقك علشان دماغي لو اتكلمي أو علقتي علي حاجة مش حكمل 

هزت سحر رأسها وحطت أيدها علي بوقها علامة أنها حاتسكت 

نورما/ تعالى بقي ورايا علي مطبخ نعمل قهوة و شوية سندوتشات. احسن انا حموت من جوع ونقعد نحكي للصبح كده ولا كده امير مش حيوصل في بكرة عصر

سحر/ حلو كده بلا بينا أنا كمان جعانه جدااا

نوما/ بضحك ده عادي بتاعك انتي جعانه علطول 

دخلو مطبخ بعملو سندوتشات العشا 

سحر/ نورما انا عاوزة اخش حمام من فضلك

نورنا /طيب اطلعي حمام اللي فوق علشان اللي تحت مش شغال

سحر/ لسة حطلع فوق امري لله طلعت سحر ودخلت حمام 

وهي نازلة سمعت موبايل نورما بيرن اخدت موبايل

سحر/ وهي نزله نورنا نورما يا نونو 

نورما / خرجت نورما من مطبخ في ايه بتزعفي كده ليه يا زفته

سخر/ اتصدقي بالله أنا غلطانة اني عبرتك وجبتلك موبايلك عمال يرن 

نورما/ سخيفة من يومك هاتي اشوف مين اتصل وانتي تعالي كملي سندوتشات وبس بسرعة علشان انا جعانة قوي 

سحر / كمان كمان حتشغليني عندك 

نورما سحر وسعي من وشي خاليني اشوف مين اتصل بيا 

ماسكت نورما تليفون بتفتحة اده ايه كله٢٠ مكالمة لم يرد عليها

استر يا رب خير ايه اللي حصل ده امير و ماما استر لتكون مامت امير جرالها حاجة اكيد جرالها حاجة 

اتصلت نورما علي امير مش بيرد عليها 

اتصلت على مامتها

نورما / الو ماما خير في ايه كل مكلمات دي ليه

ليلي/ انتي فين يا نورما بتصل بيكي بقالي ساعة تعالي حالا علي أول طيارة امير مبقبوض عليه ودنيا هنا هيصة وكلنا في قسم 

نورما/ ماما براحة كده وفاهميني ايه اللي حصل انا مش فاهمة حاجة امير مقبوض علية ليه

ليلي/ ماهيتاب اتقتلت ونيابه متهمين امير فيها ودنيا هنا علي بعضيها 

نورما/. ايه ااايه ااايه امير. اايه انتي بتقولي عليه ده استحاله امير استحالة يعمل كده 

جرت سحر علي صوت نورما 

سحر/نورما خير في ايه بتزعقي كده ليه 

نورما / سحر تعالي بسرعة ساعديني انا لازم اسافر دلوقتي حالا البلد تعالي بسرعه حضري معايا شنطة واتصلي با احمد يحجزلي علي أول طياره بسرعة 

سحر / حاضر بس افهم في ابه بس 

نورما/. ييوووووة يا سحر اعملي اللي بقولك عليه معنديش. حيل للمناهده انا في مصيبة

طلعت نورما بسرعة تجهز حالها و طلعت علي مطار 

وفي الصعيد 

وكيل نيابة / ممكن حضرتك تقولي علي سبب تواجدك في سرايا في وقت وقوع الحادث و ايه اللي خلالك تمشي بسرعة وليه خبيت علي ظابط اللي بيحقق معاك انك كنت في سريا وقتها

امير/ انا اصلا من مفجاءة نسيت كل حاجة ونسيت اني كنت في سريا وقتها 

وكيل نيابة/ طايب نعيد سؤال بشكل مختلف ايه اللي وداك سراية في وقت ده 

امير / بعد كلام دكتور أن امي اتعرضت لمحاولات قتل بالسم وان سم ده اتحط من حد في البيت قلت لازم اروح واعرف ايه اللي حصل وخصوصا أن امي مبتعرفش تشرب قهوتها الا من ايد فوزية هي بس اللي بتعمل القهوة ليها فا رحت اتكلم مع فوزية وعارف سبب 

وكيل نيابة / وانت شاكيت في فوزية انها تكون هي اللي عملت كده 

امير/ اطلاقا فوزية متربية عندنا في سريا من وهي لسة مولوده وكبرت واتجوزت وهي معانا حتي لما جوزها طلع وحش امي و ابويا اللي وقفوا معاها وطلبوا منها مع أنه بيشتغل عندنا جنانيني من زمان بس هما كانو في ظهر فوزية استحالة تكون ليها يد في حاجة

وكيل نيابة / وايه اللي حصل بينك وبين فوزية وعرفت مين اللي عمل كده

امير / اه طبعا عرفت مين عمل كده 

وكيل نيابة / وطلع مين 

امير / ماهيناب هي اللي عملت كده بعد ما امي اكتشفت أنها كانت بتضحك علينا وان حملها ده كان وهمي ما كنتش حامل اصلا

وكيل نيابة/ وانت عرفت منين كلام ده من فوزية صح

امير / اه فوزيه سامعت كلام اللي حصل بين امي و بين ماهي وسمعت امي وهي بتهددها أنها حتقولي و كمان ماهي كانت مصممة هي اللي تودي الامي القهوة 

وكيل نيابة/ وانت بقي عرق صعيدي نطر عليك وقلت تاخد بتارك منها صح قلت تاخد حق امك أنها حاولت تقتلها وحق ضحكها عليك وما خفايا كان اعظم 

امير /انت قصدك تقول ايه حضرتك انت عاوز تقول ان انا اللي قتلتها 

وكيل نيابة/. بعصبية قصدي انك انت المتهم الأول والرءيسي عندي في القضية الدافع موجود و الوقت ده كنت متواجد في مكان جريمة عاوز ايه اكتر من كده 

امير/ بس انا مقتلتهاش انا سجلتها بس المكلمة بتاعتها ونزلت اجري علشان كان عندى معاد مع المحقق اللي بيحقق في مستشفى وقدمت فعلا تسجيلات الظابط اللي كان بيحقق في موضوع السم بس هو قال إن ده مش قانوني ومش حياخد بيه 

وكيل نيابة/ اكيد طبعا طلما مافيش إذن من النيابة ممكن اسمع تسجيل ده 

امير /. اه طبعا اتفضل وشغل موبايل علي تسجيل 

سمع وكيل نيابة للتسجيل 

وكيل نيابة / لاء و كمان بتخونك كده انا اتاكدت انك انت اللي عملتها مش حد تاني القضية اتحولت كمان لقضية شرف و انت صعيدي و دمك حامي 

امير / بعصبية شديده انا مقتلتهاش مقتلتهاش انت ليه مصمم وعاوز تخليني انا متهم

وكيل نيابة / علشان محدش عنده دافع قوي زيك حاولت تموت امك خانتك و كمان ضحكت عليك وهو همتك بحمل كاذب عاوزة ايه اكتر من كده وعلي العموم كله حيبان في تحقيقات ولحد ما يبان حضرتك مشرف معانا هنا 

عسكري اتفضل خدو علي حجز 

طلع امير و في أيده كلبش وفي ايد عسكري كلبش 

في دخلت نورما تجري

نورما / امير امير انت رايح علي فين انتم واخدينه فين

امير / نورما انا معملتهاش مش انا اللي قتلت ماهي 

نورما / عارفة من غير ما تتكلم انك استحاله تعمل كده 

امير/. سيبك مني وركزي في اللي حقوله اول حاجة تاخدي بالك من امي هي مفروض تخرج من مستشفي انهارده

تطلع علي ثرايا ومتجبلهاش سيرة باللي حصل و غير كده دوري ورا ماهي تليفونها معايا في قوضة مكتب دوري في يمكن في حاجة تدل على قاتل 

عسكري/ خلاص كفايا كده لو سامحتي يا مدام ابعدي 

نورما / في ايه بس يا دفعة كلمة واحدة بس وحمشي

نورما / امير اجمد كده عارفه انك قوي وقدها ومتقلقش كله خيعدي

امير/ نورما حقك عليا في كل اللي عملته معاكي

نورما /امير انت شايف أن ده وقته تطلع بسلامة وبعدين نشوف من فينا ليه حق عند التاني وياخدو

امير/ نظر لنورما نظرة حب نورما خالي بالك كويس علي اللي في بطنك خافي عليه اكتر من اي حاجة ولو مطلعتش منها اوعي تقوليو حاجة وحشة عني عارفيه اني موت من قبل ما هاو يتولد 

نورنا / امير اوعي تقول كده اوعي محدش حيربي ابنك غيرك فاهم فاهم 

في طلعت وكيل نيابة و ايه رايكم نجيب شجرة واتنبن لمون 

وبزعيق في ايه يا عسكري ايه مش عارف تشوف شغلك ولا عجبك جو نحنه ده اخلص ونزل المتهم علي حجز يلا نفذ الأوامر

خرجت نورما من النيابة و قلبها بيتقطع بس مافيش وقت للانهيار لسة قدمها مشوار طويل لازم تجمد علشان يكمل 

اول حاخة عملتها راحت سريا 

اول ما دخلت جمعت كل خدم 

نورما / مساء الخير يا جماعة طبعا كلكم عارفني قبل كده اللي متعرفوش اني انا دلوقتي مرات امير 

من فضلكم عاوزة سرايا دي بتلمع من نظافة وخصوصا. قوضة مرحومة مش المعمل جنائي خلص شغله صح 

فوزىة/ أيوة يا هانم خلصو شغلهم وقالو لو عاوزين القوضة تحت امركم 

نورما / تمام كده الكل حيخش علي قوضة كل حاحة فيها تترمي حتي فرش سرير مفهوم و تتفرش من اول وجديد و تتغير سجادة بتاعتها عاوزها من الاخر قوضه جديدة 

فوزية / بس يا هانم الشر برا وبعيد لتكون مسكونه ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم

نورما/ فوزية وحيات عيالك يا شيخه مش وقت هبل الجو مش مستحمل عبط الكل بسرعة يشتغل فيها 

اه وفي حاجة تانية الست حاجة حتطلع الصبح من مستشفي مش عاوزة حد يجيب سيرة قدمها باللي حصل هي مفروض كانت تخرج انهاردة بس انا قلت اظبط دنيا هنا الاول ولو سألت علي امير هو مسافر بيخلص شغل مفهوم حد فيكم عنده اي حاجة بقولها 

يلا الكل يتفضل علي شغله عاوزة سرايا قبل صبح تكون تمام وعاوزة الجنينة برا تتظبط هو جنابني فين ما اجتمعش معاكم ليه

فوزية/ الست حاجة مانعة دخوله هنا بعد اللي عمله معايا أصلو طليقي 

نورما / طايب تمام حد منكم بديلو خبر ويخلبه يظبط جنينه

دخلت نورما مكتب و سندت ظهرها علي كرسي تراجع احداث يوم كلها 

نورما/ ااااه ااه حيخلص امتي كابوس ده يااارب فكها من عندك يارب و بدأت تدور علي موبايل ماهي 

نورما/ اهو لقيتوا فتحت موبايل صور كتير لماهي لما كانت عارضة أزياء و صور مع امير في امريكا شعرت نورما بالغير 

ولفت ملف مكتوب عليه تسجيل مكالمات بدأت نورما تسمع مملكتها و هي مصدومة 

نورما يالهوي ايه اللي انا بسمعة ده انا لازم اروح نيابة حالا الوضع خطير ومينفعش يتسكت علية 

ملكة القلم نرمين قدري



تكملة الرواية من هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع