القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية سجينة العادات الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم نرمين قدرى كامله

 

رواية سجينة العادات الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم نرمين قدرى كامله



رواية سجينة العادات الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم نرمين قدرى كامله


الفصل الحادي عشر بقلم نرمين قدري

امير / بعصبية انت اتجننت ياهشام في عقلك والا ايه

هشام /  ليه هي مش اللي عوايد بتقول الأرملة تتجوز الاخ او ابن العم وانا شايف انك مشغول مع مراتك وابنك اللي جاي وانا فاضي لاعندي  زوجة ولا عندي حاجة يبقي لاء ليه يا امير ممكن افهم

امير  / علشان محدش بيطلب واحدة مخطوبة 

هشام  / و هي اتخطبت أمتي و هي لسة في فترة العده أن شاء الله وانخطبت لمين بقي

امير / حيكون لمين انت شكلك شارب حاحة عالصبح ولاوايه 

هشام /  وانت كل حاجة عاوز تكوش عليها انت مش متجوز عاوز ايه تاني 

نورما  / بااااس في ايه انتم عمالين تلقفوني لبعض زي كرة كل واحد بيشوط شوية ايه بيعة و شروة انا و لا اكون لعبة كل واحد يشوط فيها شوية 

بص  يا هشام بالنسبة الشغل انا حبعتلك للوكالة بتاعتي وهناك حيعملو معاك الازم لكن بخصوص موضوع جوزاز انا بعتذر منك ومش معني اني اعتذرت يبقي موافقة علي جواز منك يا امير انا مش حتجوز تاني انتم كل اللي يربطكم بيا بس اللي كام يوم الفاضلين في عده غير كده محدش فيكم ليا عليا حاجة 

وتأتي مرة يا امير متقررش عني حاحة افرض أنا كنت موافقة علي هشام أو عاوزة ادي نفسي فرصة افكر ده ميدكش حق تاخد قررات علي لساني ومين قال إني مخطوبه ليك من الأساس انت واحد متجوز ومراتك حامل 

وصل امير لاخره وبدأت علامات الغضب تبان علبه 

هشام لمح ملامح وجه امير وعرف أنه وصل لقمة غضبه 

هشام طايب ياجماعة حصل خير أطير انا قبل ما تقلب لجريمة قتل 

ووطي علي نورما يهمس لها

هشام / ربنا يتولاكي معاكي ربنا واتنين ملائكة صغيرين 

ضحكت نورما بصوت عالي علي كلام هشام مما زاد من غضبه لاقصي مراحل

امير هشاااام. يلا روح شوف وراك ايه 

هشام  / بضحك لاهشام ولا ام هشام انا طاير سلام  وغمز لنورما بعينة وجري 

طلع امير يجري وراها انتهزتها نورما فورصة اتسحبت براحة  تطلع علي قوضتها 

لمحها امير وهي بتتسحب 

امير بغضب نورماااااا ورايا تعالي 

بلعت نورما ريقها بالعافية  و استدارت ببطيء و تظاهرت للقوة 

امير يلا بسذذرعة حركي نفسك

نورما في ايه وطي صوتك انا بسمع مش طرشة علي فكرة. 

امير /بعصبية مش عاوز كتر كلام اتفضلي قدامي والحساب جوا 

نورما /. هو ايه اللي جوا قول اللي عندك هنا 

سحبها امير من أها انا قلت جوا اتفضلي معايا 

دخلت نورما وقلبها يزداد خفقان 

دخل امير وقفل الباب وراه وفجاءة وبدون اي كلمة سحبها امير لحضنة و التهم شفتيها في قبله عقاب وعتاب و شوق 

استسلمت نورما له بكل كينها وكأنها مغيبة في عالم لا يملاءه غير الاحلام والحب و الاحساس باالاشتياف 

وطي امير وهمس في أذنها يكون في علمك  يا انا يا مفيش جواز خالص و اديكي شوفتي بعرف اجيبك في حضني ازاي  وبمزاجك ومن غير أي مقاومة منك ياقلب امير ودقاته 

فاقت نورما وكان حد صفعها علي وجهها باالالم 

زقتة نورما بكل عزمها وقد أوشكت دموعها علي الانبهار ولكنها تمالكت نفسها 

نورما بغضب شديد من نفسها لضعفه له وغضب عليه 

نورما انت لو اخر راجل في دنيا انا مش عاوزاك

ويتبنى وطلعت تجري علي قوضتها 

امير في نفسة وبعدين معاكي يا نبض قلبي شكلك حتتعبيني معاكي قوي وكان لازم اققسي عليكي علشان تعرفي أن يا أمير يا مفيش بس بت الذينة حضنها يجنن 

دخلت نورما في قمت غضبها وشعور بالإهانة لا يوصف

انا ازاي اعمل كده ازاي استسلموا بمنتهي السهولة كده انا ازاي اعمل كده ازاي ازاي تركت نورما.موعها للانهيار واستسلمت للنوم وكأنها تود أن تخش في غيبوبة لا تفوق منها للابد

عدي معاد الغدا وهي نائمة ومنزلتش و جاء وقت عشاء 

الكل متجمع علي سفرة 

امير هو في اية نورما فين منزلتش علي غدا ودلوقتي عشا محدش طلع يطمن عليها 

هانم / اباي عاد وانت عاوز ايه من وش البوم دي  ما تنحرج بعيد عنينا عنها ما اكلت عاد 

امير/ ليه بس كده يا امي هي عملتلك ايه بس 

هانم  / جت بلخراب و شها نحس علي اخوك 

امير /  يا امي حرام انتي حاجة بيت الله وعارفة أن دي اراده ربنا ولازم  متعترضتش عليها اخويا عمره خلص لحد كده يعني مش اي حد ليه زمب دي ارادة الله 

نورما كمان اتظلمت معانا كفابا أنها بقت ارمله ولسة مكملتش سنه جواز ارحمي يا امي علشان ربنا يرحمنا 

ماهي /هو في ايه يا أمير عمال تدافع عن البرنسية باستماته ليه كده هي ايه حكايتك بلظبط افهم

امير /بعصبية تاني مرة صوتك حيعلي  وأنا قاعد انتي حرة الحساب يجمع وانتي كل يوم غلطاتك عمال تزيد عدي ايامك 

مهبتاب /امير انت مش حاسس انت بتعمل ايه انت مهتم بجانب البرنسيسه ولا كأنها هي اللي مراتك مش انا 

امير انا حامل ومحتاجة احس اهتمامك البيبي  في بطني بيحس بكل حاجة ده ابنك عارف يعني ايه ابنك يعني حته منك يا امير اللي حيشيل اسمك مبستهلش من شوية اهتمام حتي لو حبة صغيرين و عيطت بدموع مصطنعة

وجعت امير كلمة ابنك قام اخد ماهي في حضنة وقاعد يطبطب عليها في دخول نورما 

نورما /  مساء الخير يا ج٠٠٠٠٠ووقفت عن الكلام وكان الصدمة لجمتها  وشها جاب اللوان.  الدموع اتجمعت في. عنيها لمحتها ماهي حضنت امير اكتر وماسكة أيده حطتها علي بطنها 

ماهي/ شوف ابنك هنا يا أمير محتاجلك قوي يا حبيبي انا بحبك وابنك عاوزة 

انسحبت نورما بدون ماحد  يشوفها التفت امير اخد باله منها من ضهرها غمض عينة بشده لانه حاس بوجعها

سابهم امير وطلع وراها 

ماهي/  علي فين يا أمير العشا

امير / حطلع انادي نورما تتعشي

ماهي/ براحتها بقي

امير / ماااهي من فضلك بس كل اللي ليكي عندي ابنك وان اهتم بي لأنه حتة مني ملكيش دعوة بقي بتصرفاتي 

طلع امير وسابها 

خبط علي باب ملقاش رد منها 

فتح الباب ودخل لقاها واخده وضع الجنين ونايمة 

انحني رفعها من علي سرير واخدها داخل حضنة دون أن ينطق باي كلمة وكأنه  يعتصر ألامها  جواه وهي كأنها لقت طوق النجاه. دخلت جوا حضنه تستمد قوتها منه وقد غلبها ضعفها علي قوتها جلست تبكي داخل حضنة و كل واحد بستمد قوته من تاني و كأن توقفت كل انفاس العالم و ركزت داخل حضنه اخد يلتقط دموعها بفمة ويطبطب عليها بحنان 

امير /  بصوت يغمره الحب نورمت قلبي حياتي انا مش قادر اخبي مشاعري اكتر من كده انا بحبك بكل ذرة بكياني نورما بس انا مش قادر اديكي اي وعد باي حاجة اللي حاجة الوحيدة اللي املكها قلبي وبس لكن اي وعد بعتذر منك

طلعت نورما من حضنة وانا مطلبتش منك وعد باي حاحة و مطلبتش منك تيجي هنا ورفعت راسها بكبرياء وشموخ  ودلوقتي اتفضل من هنا انت متلزمنيش اتفضل

امير /نورما افهمي بس انا حتجوزك بس مش حقدر اسيب ماهيتاب 

نورما وقد غلبتها دموعها وانت لو اخر رجال علي وش الأرض مش عاوزاك مش عاوزاك وانهارت 

سحبها لحضنة ولكنها رفضضت تدخل في حضنة وزفته اطلع برا براااا مش عوزاك في حياتي مش عوزاك 

طلع امير وكأنه خسر العالم كله. وخسر نبض قلبه معاها

نزل تحت ملقاش حد طلع برا باب السريا و مشي في ظلام الليل و السكون وكأنه يود أن يخبر العالم ما في قلبه ظل ماشي يستنشق انفاس الليل وبداء المطر في الهطول و كأنه الكون يخبرة أنه حاسس نبضات قلبه وانفاسة ظل ماشي دون هدف والمطر يتساقط عليه إلي أن شق ضوء الفجر دون أن يشعر بحالة 

دخل امير السرية والماء يتساقط منه وصعد 

فتحت نورما الباب ونظرت إليه وكأنه كانت في انتظارة نظرة إليه نظرة عتاب ولكنها لاحظت بلل ملابسة والجو شديد البرودة 

نورما /خير يا أمير ايه اللي بل هدومك كده وايه اللي خرجك في جو زي ده 

نظر لها امير دون أن ينطق بكلمة ولكنة وقع من طوله امامها

وفي نفس الوقت ماهيتاب كانت بتقابل جاك علشان تاخد  منة السم 

ملكة القلم نرمين قدري


بارت طويل باصالحكم بيه اسفة التأخير عيد سعيد عليكم يارب

الفصل الثاني عشر بقلم نرمين قدري

نظر لها امير دون أن ينطق بكلمة ولكنة وقع من طوله امامها

وفي نفس الوقت ماهيتاب كانت بتقابل جاك علشان تاخد  منة السم 

ملكة القلم نرمين قدري 

جرت نورما علي امير بسرعة وبخوف شديد عليه 

نورما / امير امير فوق مالك في ايه بالهوي ايه اللي حصل رد عليا  اعمل انا ابو دلوقتي

قاعدت تفوق فيه مش عاوز يفوق سندته بداء يفوق قام معاها براحة دخلت معاة الاوضة بتاعتة حطيطة علي سرير بداء امير يرتجف من البرد 

اختارت نورما تعمل ايه هدومة مبلوله وجسمة سخن 

أجبرت نورما علي تبديل ملابسه

بداءت باحراج تغير ملابسة وهي في قمة القلق علية وبداء امير يخترف باسمها 

امير   نورما محتاجك قوي جانبي اوعي تسببني انا محتاجك حمبي قوي قلبي وجعني 

نورما / امير انا جمبك ومش حاسيبك ابدااا  اهدي شوية امير انت تعبان ومش عارف بتقول ايه

امير وقد زادت حرارة جسمه بدأت نورما القلق عليه 

احضرت قوالب تلج وسهرت طول الليل تعمل كمدات 

بداءت درجة حرارة تقل تدريجيا 

وقفت فجاءة عن عمل الكمادات وبدأت تتأمل ملامح وجه و تمرر يداها علي وجه برفق شعر امير بيها ولكنه تركها تكمل دون أن تشعر أنه فاق ظلت تمرر يداها تستكشف معالم وجه بحنان بمبالغ فيه. و تحسس علي شعرة و فجاءة وطت ولامست شفتها وجه وكانها لمست سلك  كهربائي بجسدها ارتجفت ولكنها وتصارغت نبضات قلبها حبا وشغفا هاهي وقعت في حب الأمير حتي النخاع كل نبضة من نبضات قلبها تصرخ عشقا 

ظل كأنه مغيب عن الوعي ولكن بداخله. ساعده لم توصف كأنه امتلك العالم كله ظلت نورما طول الليل تداعب معالم وجه وكأنها بتحفرها في ذاكرتها وهو عامل مغيب عن الوعي إلي أن غلبها النعاس فتح عينه لاقها نايمة علي كرسي شدها برفق بجانبة علي سرير  هي لم تشعر 

وبداء يستنشق عبيرها وكأنه يود أن يملاء صدرة برأحتها يود أن يخليها بين ضلوعة

وفي مكان تاني حيث اجتمع الشر 

ماهي /جاك جبت اللي تفقنا عليه ولا ايه. 

جاك /,هو انا اقدر مجبش القمر طلب بنفسة 

ماهي /,طايب هو فين يلا بسرعة علشان عاوزة امشي

جاك/انتي بتهزري بسرعو كده حتي انا جايبلك نوع لسة منزلش السوق يعني محدش حيقدىر بكشف سبب وفاه 

ماهي/اخلص يا جاك عاوز ايه انا مستعجلة 

جاك / قرب منها وضمها لصدره عاوزاك انتي يا ماهي مشتاق لك موت 

ماهي /جاك ده وقته أنا مستعجلة قوي 

جاك /هو ده وقته ياقلبي و قرب منها وضمها اليه وذهبوا فيما حرمه الله 

وبعد أن انتهو من ما حرم الله 

جاك /ماهي خالي بالك وانتي بتسخدمي سم ده قليل منه ليصيب شلل و الكتير جلطة وفاه 

ماهي/ ما تخفش عليا انا ححط نقطة صغيرة. 

دخلت ماهي السريا تنسحب وطلعت علي حجرتها ولكنها تجهل ما  كان من يراها و مراقب كل تحركاها من الاول ولكن يجهل موضوع السم  

عدي الليل علي كل بطيء ومع اشرف اول شمس 

استيقظت نورما و لكنها قامت مفزوعة لأنها وجدت نفسها. نايمة في حضن امير قامت بسرعه

من سرير 

امير / بكسل مالك قمتي مفزوعة ايه كده محصلش حاجه لكل ده

نورما/  بخجل شديد هو ايه اللي نيميني علي سريرك كده 

امير / وقد اصطنع التعجب والدهشة 

معرفش انا المفروض أسألك سؤال ده انتي اللي في سريري مش انا اللي عندك 

نورما و احمر وجهها من كثرة الخجل و من سخافة كلماته 

اكمل امير بسخرية وكأنه معجب بمناظرها وهي مكسوف 

انا كنت نايم  محستش بحاجة  انا معرفش اصلا ايه اللي جبتي هنا 

وفجاءة قام متفاجء  واده مين غيرلي هدومي هو ايه اللي حصل بلظبط. وغمز بعينه كي يزيد من خجلها 

نورما  بتلجلج مع خجل معرفش انت جيت الفجر هدومك مبلوله و قعدت من طولك. وكنت سخن جدا يعني انا غلطانه اني اهتم بيك كنت سبتك تموت يعني 

من أراد الحب ، عليه أن يتعلم فن الإهتمام أولاً ♥️

امير /  اه   اه افتكرت أنا كنت بتمشي برا سرايا و الدنيا شتت بس ده كل اللي انا فكراه. بس لكن تغيري هدومي و نومك في سريري دي بتاعتك انتي فسريها بقي 

نورما /. امير اتلم بقي.  انت جيت الصبح ولسة بكلمك و قعت من طولك 

امير  /   وهدومي  هاه هاه  مين غيرهالي وغمز لها 

احمر وش نورما بشده من الخجل وزاد غضبها علي تلميحاته 

فجاءة بدون انذار شدها امير عليه  ا

مير/. ايه يا اجمل فروله انا شوفتها    هو في حد بيتكسف من نفسة انتي نفسي. انتي حياتي ولا لسة عك شك نورما انتي بقيتي النفس اللي انا بتنفسه

نورما /امير ابعد ميصحش قربك بطريقة دي عيب 

امير/انا معدتش قادر على بعدم اكتر من كده كل ,ذرة في دمي مشتاقة ليكي  وشدها اكتر لحضنة و هي استجابت وكأنها في عالم اخر 

العشق عندما يتحدث يتوقف كل كلام المنطق 

وفجاءة فتح الباب ودخلت ماهيناب 

ماهيتاب/ بنهار اسود انتم بتعملو ايه هنا و بدأت تصوت 

امير /ماهيتاب اخرصي انتي اتجننتي  انا حفهمك بس زكي زفتك ده بطلي فضايح

ماهي/ لقتها فرصة تكسب هي جوله  هو انتم لسه شفتم جنان انا حوريكم جنان علي أصوله 

بتعملي ايه هنا يا مدام. يا صاحبة الصون والعفاف.  ياللي جوزك لسة دمه مبرتش في تربته افهم ايه مش قادرة تمسكي نفسك ياختي عاوزة تكوشي علي كل حاجة 

اه مش مهم بقي متجوز ولا مش متجوز المهم الفلوس  

اتلم كل اللي في سرايا علي صوت ماهيناب

هانم/ ياعيب الشوم  في ايه عاد مالك يا بنتي صوت عالي ادكده براحة علشان خاطر الولد اللي في  بطنك 

ماهي/  بدموع مصطنعة شوفتي ياماما شوفتي الفاجرة  مش صابرة لحد ما عدتها تخلص لقتها هنا في حضن ابنك  شوفي بقي كانو بيعملوا ايه طول الليل

امير بعصبية ماهيتاب احترمي نفسك وشوفي بتتكلمي ازاي 

ماهيتاب حكون بتكلم ازاي اشهدو انتم افتح باب الاوضة علي جوزي الالفي الهانم بلبس البيت وفي خضنة اسمي ده ايه حضن اخوي 

انتبهت نورما أنها بقميص نوم وعلية روب من خضتها علي امير نست تغير هدومها 

نورما  /لاء بقي انتي زوتيها زياده عن اللزوم جرت عليها قطع لسانك يا سفلة انا اشرف منك و جابتها من شعرها بغيظ 

ماهي / لقتها فرصة تخلص من قصة الحمل  بطني الحقوني عاوزة تنزل البيبي عاوزة تسقطني الحق ابنك يا امير عاوزة تنزله بنضربني في بطني ااه. بطني الحقوني مش قادرة 

انفعل امير وزق نورما من علي ماهيتاب ونزل للقلم علي وشها 

انصدمت نورما من المفحاءة وكأنها أصابت بشلل مكانها من صدمتة المفحاءة لأن القلم كان غير متوقع وضعت أيدها علي وشها  وقد احمر بشدة من شدة القلم 

ونظرات الانتصار علي وجه ماهي

ماهي / اااه بطتي اللحقوني مش قادرة انا حاسة البيي حينزل اااه باطني 

التفت امير لنورما و ماسكها من أيدها و بداء يهزها 

امير /  أنتي عارفه لو الجنين ده جراله حاحة حتعيش هنا اسود ايام حياتك حوريكي اللي عمرك في حياتك ماشوفتيه

نورما وقد اتلجم لسنها عن النطق و فقدت النطق وكلام و  دمعها هي التي تعبر عن ما بداخلها من صراخ 

امير بحدة علي قوطتك وماشوف خيالك برا وادعي أن ابني ميجرلهوش حاجة علشان قسما بالله لو جراله حاجة ليكون آخر يوم تعرفي تعيشي في مرتاحة  حعيشك عيشة الخدامين هنا 

التزمت نورما الصمت تام وكأنها انفصلت عن العالم كله

ماهيتاب لما صدقت انقلب عليها بداءت تتوجع اااه بطني بطني مش قادر. ابننا بيضيع مننا يا أمير مش قادرة اشوفها قدامي ابني هي عملت كده علشان ابنها ضاع منها عاوزة تموت ابني كمان حرام عليكي عملك ايه البيبي الغلبان ده انا كان نفسي في قوي في البيبي ده

وبدموع كتيره.  انت عارف يا امير احنا تعبنا اد ايه علشان نعرف نجيبة يروح مننا كده علشان واحده حاقدة اااه مش حاسمحك لو ابني جراله حاجة 

امير /  بحده نورما علي الاوضة بتاعتك ماشوفش خيالك برا

نورما /,وقد تملكها. غضب شديد  هو في ايه انتم حتكدبوت الكدبه وتصدقوها متفقوا بقي انا ملمستهاش 

وانت ملكش حق تمد ايدك عليا ومن هنا ورايح محدش ليه كلام معايا و انا سبيهالكم  مخضرة اشبعو بيها عيشه بقت تقرف  

امير / بعصبية موازية لعصبيتها  أنتي. اتجننتي في عقلك  بتعلي صوتك عليا لاء فوفي لنفسك بقي يا نورما وتعرفي بتتكلمي ازاي صوتك هنا يوطي ولو اللي في بطنها حصله حاجة اعتبري نفسك خدامة عندها من هنا ورايح

لمعت فكرة في عيون ماهيتاب 

ماهيتاب في نفسها قشطة كده قوي احنا ناحل موضوع سم ده شوية ونزل فيها براحتي بسلام يابت يا ماهي حخلص من موضوع حمل و حزل الكلبه دي الفرجة حتكون الركب 

هانم /انجري علي قوضتك عاد دلوق و ادعي ربنا يحفظ حفيدي وشك وش البوم 

نورما حاسة أنها مغلوب عليها الكل عليها حاسة بانكسار ولأول مرة في حياتها متباقش قادرة تدافع عن نفسها جرت ازيال  الخيبة  كسرة النفس وجرت علي غرفتها 

ما اصعب شعور الكسرة قاتل فإنه يدمر نبضات القلب والاصعب منه شعور خذالان فقد شعرت نورما بخذلان كل من حولها وخصوصا هو 

نورما بانهيار تام هو انا عملت ايه يارب علشان كل ده انا تعبت تعبت بس انا مش حاسكت انا لازم اسيب مكان ده و مش بكرة دلوقتي لازم امشي من هنا هما مشترونيش 

وعند ماهيتاب 

ماهي /دموع اه بطني الحقيني يا ماما وجع جامد ضربتها برقبتها في بطني كانت جامده قوي انا مش قادر استحمل ااااه 

هانم/ يا حزني حفيدي ده كمان حيروح مني يارب يارب 

انتهزت ماهي شدة قلق هانم 

ماهي /ابني حيضيع انا كنت عاوزة اسمية اكمل علي اسم مرحوم علشان اسمة بفضل موجود بنا لكن حقدها عليا صبح اسم الغالي اااااه

كلامها زاد من حزن هانم و فتحت في البكاء مما زاد من غضب امير علي نورما  

امير /انا حتصل بدكتور يجي يطمنا 

ماهي/ بسرعة لاء لاء انا حكلم دكتوري هو عارف حالتي 

امير /بس دكتورتك ده بعيد لكن دكتور بتعنا هنا معانا في نفس البلد

ماهي/ بدموع امير انا برتاح الدكتور ده محدش حيكشف عليا غيره 

امير /اللي يريحك بس انتي حتصبري لحد ما يجي 

ماهي/ لاء ماهو هنا كان جاي منتدب في مستشفي هنا وانا كلمته وعرفت

امير /طايب هاتي رقمة علشان اكلمة 

ماهيتاب/ لاء انا حكلمه علشان يفتكرني 

اصررها زاد شك امير ولكنه لم يبين 

ماسكت ماهيتاب تليفون اتصلت بجاك 

ماهي/ الو دكتور جمال انا ماهيتاب حضرتك افتكرتني

جاك/ ماهي أنا جاك مش دكتور

ماهيتاب/ اه اه منا عارفه ياكتور 

جاك/ فاهم اه عاوزة تقولي ايه 

ماهي/ انا تتخبط في بطني وحاسة بالم شديد هو ينفع تيجي انا عارفه انك منتدب في مستشفي هنا 

جاك/ افهم انك عاوزاني اجبلك دكتور اي كلام واجي صح

ماهي/ ايوة تمام كده بس بسرعة يا دكتور علشان انا تعبانه. قوي وحاسة اني البيبي نزل

جاك /اه فاهمتك وافهم دكتور يقول إن البيبي نزل 

ماهي /اه تمام كده معاد مناسب بس بسرعة 

وعند نورما انهزت فرصة انشغالهم بما هيتاب انسحبت و خرجت من باب سرابا و طلعت تجري في ظلام الليل  وهي غير مدركة بشكل الليل في صعيد بدأت نورما تبعد عن سرايا و بداء الخوف يتسرب لها من ظلام الحالك و اصوات ديابه وأصوات حشرات الأرض توقفت أنفاسها من شدة الرعب حاولت ترجع ولكن قد نفد الوقت فقد ضله الطريق العودة 

وعند ماهيتا دخل الدكتور عليها السلام عليكم

هانم/ وعليكم ياولدي بالله عليك طمني قلبي يحجف من رعب 

الدكتور /خير يا حاجة أن شاء الله اتفضلي ارتاحي برا بس وكل أن شاء الله خير 

دخل دكتور علي ماهيتاب

ماهي /أيوة دكتور جاك فاهمك كل حاجة

دكتور أيوة بس هو قال الحساب عندك انتي 

ماهي وانت عاوزة كام 

دكتور /مش كتير مائة ألف جنيه

ماهي /انت حتستعبط اده كله لا  ده انا احمل ارخص بقي

دكتور/ خلاص.زي ما تحببي بس انا حطلع اقول مافيش حمل من الأساس

ماهي/  انت اتجننت ولا ايه خلاص حكتبلك شيك بس انت تطلع تقول ان الجنين نزل من شدة الضربه  انا مش عارفه من أنه داهيه جاك جابك 

وعند نورما وقفت نورما مكانها من شده الخوف وبرودة الجو وفجاءة طلع عليها اتنين ماشين 

محمد /وه وه بص هناك عاد ياحسين جنية دي ولا ايه

حسين/  جنية ايه دي حته مزه يالهوي يابووووووي اده دي حاجة كده تقفيل بلاد برا 

محمد قرب منها هو حسن بنظرات رغبة 

محمد بالهوي يا ما هو في جمال كده يخربيت حلاوتك 

نورما  /بغزع شديد  نعم انتم مين وعاوزين ايه 

حسين /اهدي أكده يا سنيورة احنا حتنعرف بس اني حسين و دهو محمد ود خالي انتي بقي تكوني مين 

محمد/ وه عاد انت حتقجعد تتعرف عاد مافيش وقت ساعة وفجر يطلع يلا بقي يا سنيورة تعالي نقول احلي كلام 

نورما /ابعدو احسن حصوت ولم عليكم الناس

محمد/ هههههههههههه هما فين الخلج عاد انتي مدريناش انتي فين ولا ايه انتي في طريق مجطوع بين زارع يعني صوتي من اهنه لسنة جاية عاد محدش عيسمعك 

وقربو منها هما الاتنين  شدها محمد جامد من هدمها قطعتها من عليها وسط صرخاتها العالية وبداء حسين في ماسك أيدها وهي بتصوت بعزم ما فيها

وفجاءة جاءة دورية شرطي علي صوت صوات

نزل ضابط ايه اللي بيحصل هنا عاوز اعرف 

جرت نورما تتحامي في ظابط 

نورما /. وهي بتحاول تقفل هدومها بايدها الله يخليك الحقني منهم 

محمد /انتي حتستعبطي انتي جاية معانا بمزاجك

حسين/ يعني تعقل يا  باشا واحده تمشي في طريق زي ده كله ديابه من غير ما تكون متفقة مع حد هي كلمت معانا بمزجها

نورما /اخرس ياكلب انت متعرفش انا مين انا حوديكو في ستين داهيه 

الظابط/ بااس الكل علي بوكس لحد من شوف حكايتكم ايه 

ملكة القلم نرمين قدري


وصل وصل وصل وصل وصل وصل بارت متأخر وعارفه انكم زهقتو بس انا حصالحكم عمللكم مفجاءة في اخر البارت  يلااااا علي بارت 

الفصل الثالث عشر

الظابط/ بااس الكل علي بوكس لحد من شوف حكايتكم ايه 

ملكة القلم نرمين قدري

نورما / لاء بوكس ايه اللي حركبو ده لاء لاء ماينفعش 

الظابط /هو ايه اللي مينفعش هو انا واخدك اضايفك عندي وبصوت عالي اتفضلي علي البوكس يلا

انتفضت نورما من صوته ولكن تمالكت نفسها 

نورما / بتحدي لا مش راكبه حضرتك هو في اية نتفاهم انا معرفوهمش قبل كده انا كنت ماشية هما طلعو قدامي فجاءة بس انا بجد معرفوهمش اقسم بالله 

محمد / والله شوف البت وعمايلها بقي بزمتك ياباشا بلعقل كده في حد طبيعي يمشي وسط زرع في وقت زي و عارف ان طريق مليان ديابه تعقل يا بيه

الظابط /  ولا كلمة خلصنا الكل علي بوكس بسرعة ومش عاوز ولا كلمة 

وفي سرايا

الكل وافق برا الاوضة قلقان علي الحفيد المنتظر

وفي داخل 

دكتور /  الشيك الاول و بعدين اطلع اقولهم أن جنين نزل 

ماهي/ انت مادي بطريقه صعبة يا ساتر عليك اللي عملك دكتور ظلمك 

دكتور/ من غير غلط يا مدام وانتي إبليس نفسة يتعلم منك

 الست اللي تبقي قادرة تقنع جوزها انها حامل و لاء وكمان بتسقط و تلبسها لحد تاني تبقي قادرة و إبليس نفسة يسقفلها  ويضرب لها تعظيم سلام

ماهي /  برافو عليك خاف بقي علي نفسك لو حاولت تلعب معايا اعرف ان اللعب مع شيطان هلاك وانا شيطان نفسة اتفضل الشيك بتاعك خده وغور من هنا 

دكتور / لا العب معاكي ولا تلعبي معايا الله يكون في عون اللي حقيع تحت ايدك اللهم أكفيتا شرك 

طلع الدكتور من الاوضة وكان في انتظارة في الخارج الكل متجمع

تقدم امير 

امير /خير يا دكتور طمني  الجنين حصله حاجة

دكتور / للاسف كان نفسي اطمنك بس ربنا يعوض عليكم الجنين نزل شكلها اخدت ضربة جامده علي بطنها سببت في الإجهاض ربنا يعوض عليكم 

امير  /بحزن شديد شكرا يادكتور تعبناك معانا

وعند نورما وصلت قسم 

ضابط /  الكل يوقف و يحكي اللي حصل 

اتفضلي أبدأي   انتي يا آنسة  قولي اسمك وعنوانك

نورما /  بشموخ  انا اسمي نورما فارق الجندي 

قام وقف ضابط بسرعة انتي من عيلة الجندي كبار البلد 

نورما  / بتحدي اكتر و مرات المرحوم اكمل العزاوي حضرتك 

اتغير لو وش ضابط وبهت وتحولت ملامح وشة لزعر

ضابط  / وانتي ايه اللي منزلك في وقت زي ده من بيتكم

نورما /  ليه هو في قانون يمنع نزولي من بيني في أي وقت

انا انزل في الوقت اللي يعجبني ومش زمبي انكم سابين كلاب ضاله دي في طريق 

محمد / شوفو البت وردها انتي حتسنعبطي انتي ،جاية معانا بمزاجك 

نوما   اتلم بدل ما اجيلك  اغير ديكور وشك ده وانا مش طايقة نفسي اصلا و قرفانه منكم 

الضابط /  باااس ايه احنا قاعدين في سوق  هنا وانت وهو اتلمو 

وناده علي عسكري 

عسكري /  تمام يا فندم

ضابط  /اتفضل خد البهوات علي تخشيبة الصبح 

عسكري / أنجر يا متهم منك ليه 

 الضابط بهدوء وكأنه اعجب بجمالها 

مدام نورما انا مقدرش اعملك حاجة قصاد اتهامة 

نورما / وهو اي حد يقول اي حاجة تصدقها وانا كمان بتهمة هو اللي معاه بتهمة التعدي عليا في طريق عام 

وكلامي قصاد كلامهم 

ضابط/  بس احب اقولك انك مش حينفع تخرجي انهاردة حتباني معانا لصبح 

نورما  /اللي هو ازاي يعني انا لا يمكن اقعد هنا دقيقة واحده 

ضابط / للاسف مش بمزاجك الخدمة الوحيدة اللي اقدر اعمهالك  اني مش حنزلك التخشيبة تحت حاسيبك هنا علي مسؤليتي 

نورما  /بس صدقني مش حينفع ابات هنا انا معملتش حاجة هما اللي اتهجمو عليا 

ضابط /,انا عارف كل ده بس نيابة ليها الظاهر و انتي مش تعاوزة تقولي كنتي بتعملي ايه في وقت ده 

ضابط مدام نورما انتي المفرود مكانك مش هنا مكانك تحت 

بس اللي انا عاوز افهمه انتي ايه اللي نزلت في ساعة زي دي و متقوليش مافيش قانون بيمنع انتي عارفة انك في صعيد مش في مصر يعني نزول عنا بحساب اكيد حاجة قوية قوي اللي خاليتك خاطري وتنزيلي في وقت ده 

نورما /  هو ممكن احتفظ بالاسباب لنفسي لو سمحت. مش حابة اتكلم 

ضابط / اوكية اتفضلي نامي ساعتين انهار اصلا طلع

خرج ضابط من مكتب وماسك التليفون

ضابط / الو سلامة عليكم امير بيه غزاوي

امير وكان في قمة غضب وهو بيوصل الدكتور ايوه مين معايا

ضابط/ انا محمود عوض ضابط قسم نجع 

امير /خير في حاجة  حصلت ساعة الضابط 

ضابط / بصراحة اه مدام نورما عندنا وهي في ورطة بس هي مش عاوزة تفهم أنها في مشكله كبيرة

انتفض امير و بصوت حاد نورما مين اللي عندكم نورما مرات اكمل اخويا

ضابط /للاسف أيوة مدام نورما مرات المرحوم اكمل  

امير /انت بتخارف بتقول ايه وطلعت امتي من سرايا و جت عندكم اصلا ليه. اقفل اقفل انا ثواني واكون عندك

طلع امير زي مجنون اوضة نورما بتاكد انها مش موجوده 

فتح الاوضة وقاعد يدور عليها زي مجنون خبط أيده في الحيطة من غيظ

نزل جري علي عربتة أحدها وطار علي قسم نجع

دخل امير القسم بكل هايبتة وعلي وجه غضب عارم وكان جواه بركان أوشك علي الانفجار 

امير/ عاوزة الضابط محمود لوسمخت

العسكري/ اهو اللي هناك ده يا بيه 

جري امير علي ظابط 

امير /بكل هيبة انا أمير العزاوي 

ضابط/ اهلا وسهلا بحضرتك

امير/ فين مدام نورما لو سمحت 

ضابط /نايمة في مكتبي ماهو ماكنش ينفع انزلها تخشيبة 

امير /والله عال وليها نفس تنام كمان

 سهلة بكره حنسيها اسمها مش النوم بس ما علينا و المدام بقي مشرفه عندكم بتهمت ايه 

ظابط /اتلجلج اصل انا كنت ماشية ووو

أمير / بنفاذ صبر اخلص يا حضرة ضابط المدام جاية في أية

ضابط / بسرعة فعل فاضح في طريق العام 

تحول امير الي بركان غضب وماسك في رقبه ضابط

انت بتقول ايه انت عارف بتتكلم عن مين مرات مين و بينت مين انت اتهبلت ولا شكلك كده 

اتلم القسم عليهم 

وهما بيخلصو ايد امير من رقبه ضابط  

ضابط / اهدي بس يا أمير بيه اهدي وافهم باقي كلام 

امير /  افهم ايه هو بعد اللي قلته في كلام 

ضابط  /اهدي بس وانا حفهمك اتفضل اقعد بس تشرب ايه 

امير / مش عاوز اتزفت اخلص احكي 

ضابط /  انا كنت في دورية بلف زي كل يوم وفجاءة من ناحية الارض الزراعية لقيت صوات طالع وصوت ناس بتتخانق روحت اشوف في ايه لاقيت مدام هدومها متقطعة و اتنين ماسكين فيها 

اشتغل امير من غصب بشده 

امير/ هدوم مين اللي مطقعة يعني هي جوا هدومها متقطعة و انت قاعد ساكت كده 

ضابط / اهدي بس هي لوحدها جوا مافيش حد معاها 

المشكلة في الاتنين اللي في حجز تحت مصممين أنها كانت معاهم بمزجها و المدام مش راضية تقول هي كانت بتعمل ايه هناك في وقت ده و ايه اللي نزلها من بيتها 

امير /  نهار ابوهم اسود و مش معادي ابعت هاتلي الكلاب دول هنا يا اما انا وعزة حلال الله حنزل ليهم الحجز و ما حخالي حته سليمة فيهم اخلص 

ضابط/ اهدي بس يا أمير. بيه احنا دلوقتي اللي محتاجلهم  آلاتهم لو اصرو علي اقولهم حتتحول لقضايا وانا عاوز الحق موضوع قبل ما يوصل للنيابه 

انا حبعت اجبهم ولازم انت تكون هادي خالص زي ما فاهمتك انا لسه ما اختش اقولهم

امير/ ماشي اتفضل وانا هادي خالص عادي جدا 

ضابط / في نفسة يارب عدي الليلة دي علي خير

بعت ضابط عسكري يحبهم 

اول ما دخلو هجم امير عليهم وقاعد يضرب فيهم بعزم ما فيه 

امير بقي هي اللي جت معاكم بمزاجها بأولاد ال.....

ضابط / مش كده يا أمير بيه اهدي شوبة 

امير /اهدي ازاي دانا مش حاسبهم وحلبسهم تهمة سرقة واغتصاب انثي 

محمد/  خاف خلاص خلاص يا بية حقول علي حقيقة

حسين/ اخرص يا محمد حتودينا في داهية 

ماسك امير حسين من راقبته هو حيوديك في داهية وانا حطلع روحك ايه رايك 

محمد / خلاص يا بية و ربنا حقول خلاص 

احنا كنا ماشين انا وحسين بنشق علي الارض زي عاده الخوف علي محصول من ديابه وساعتك زين العارفين 

امير /  اخلص انت حتكي قصة حياتك اخلص 

محمد / القصد واحنا ماشين لمحنا مدام ماشية بتجري وكأن حد بيجري وراها و فجاءة واقفت تتلفت يمين وشمال وفاهمت ساعتها أنها تاهت و انها مش من صعيد اصلا علشان أهل الصعيد مش بيدلو في وقت ده لانهم عارفين أن وقت ده خطر 

بصراحة شيطان شاطر و ضحك علينا انا وحسين و البت ايه بصراحة. زي لهطة القشطة تتاكل اكل ملبسه كده 

جري امير علي لكن ماسكة ضابط بشدة 

ضابط / اهدي بس يا أمير لية براحة حياخدو جزاتهم متقلقش كل كلامهم لتسجل في محضر رسمي و حيتعرض علي نيابة الصبح

ثم التفت إلي محمد 

وانت ايا زفت اتلم واتكلم بأدب

امير /بعصبية ونفاد صبر  هو انا اقدر اخد مدام واجبها الصبح

نرمين قدري 

ضابط/ طبعا. بعد كلامهم هي معلهاش حاجة خالص خدها بس الصبح تكون عندي علشان نيابة

امير /شكرا لزوقك هي فين 

ضابط/ في مكتب ده ثواني اخش اندها 

امير / ماسك أيدها بعد اذنك انا داخلها مش يتقول هدمها مقطعة حتخش ازاي حضرتك

ضابط  /بعتذر لحضرتك 

دخل امير الاوضة و قلبه  بيتخلع عليها نفسه يضمها لحضنه يطمنها ويحسسها بالأمان لكن عملتها اكبر من ان تغتفر لازم عقاب

دخل امير كانت قاعده حاطة راسها بين أيدها و بتعيط بنهيار 

دخل رمي في وشها جاكت بتاعة في وشها 

امير ثانية الاقي برا يا هانم

وسابها وطلع 

نورما / في نفسها يالهوي يالهوي هو مين اللي قاله  ده مش حيعديها بالسهاهل و خصوصا اني هربت استر ها يارب معايا استر يارب 

جرت نورما تلم هدومها عليها و تلبس جاكت كان طويل عليها وواسع شكله يضحك عليها

طلعت نورما ملفوفة في جاكت امير الضابط كتم ضحكتة بالعافية 

امير / في غضب اتفضلي قدامي 

ماشات نورما وحتموت من خوف ركبو عربية و امير ملتزم الصمت تام مش بيتكلم 

نورما /في نفسها استر يا رب هو ده الهدوء اللي بيسبق العاصفه انا عارفه انها مش حتعدي علي خير 

دخل امير و نورما سرايا كان نهار طلع وناس بدات تصحي 

امير/ اجري علي اوضتك و استري نفسك قبل ما حد يصحي وأياكي اسمع اللي حصل ده اتقال لحد بموتك

انفضلي قبل ما حد يتزفت يصحي و انا جاي وراكي لأن حساب الهانم كتر قوي ولازم تشوف حل الوضع المهبب ده 

جرت نورما علي اوضوتها وركبها بتخبط من رعب 

دخلت الاوضة و قفلت علي نفسها ووقفت ورا باب 

نورما / استرها يارب حيعمل فيا ايه و فجاءة لبست قناع شجاعة ولا يقدر يعمل معايا حاحة انا عدتي تخلص انهارده و توظ انا حسبهالهم وامشي يشبعو بيها 

دخلت نورما واخدت دش سخن هدي أعصابها خالص 

 نورما / يووووو كالعاده ماجابتش هدوم معايا 

لفت فوطة وطلعت تلبس فجاءة بابا فتح و دخل امير بقمة غضبه 

يا تري الحديد والصخر حيلين ولا خبفضل صخر تابعونا في البارت القادم مع نورما في عشق الأمير 

تفاعل كتيرر.درررر علشان البارت الجاي حينزل بكرة علي حسب تفاعل

ملكة القلم نرمين قدري

راجعلكم ببارت ضرب نار و نقطة فاصلة في حياة امير و نورما تفاعلي كتيرررررر بقي شجعوني اكتب يلا 

الفصل الرابع عشر بقلم نرمين قدري

نورما / يووووو كالعاده ماجابتش هدوم معايا 

لفت فوطة وطلعت تلبس فجاءة بابا فتح و دخل امير بقمة غضبه 

نورما / اتخضت نورنا و بصوت عالي

انت اتجننت في عقلك انت ازاي تخش عليا كده من غير ما تخبط علي باب 

امير/  بغضب عارم بلا خبط بلا زفت انتي اصلا يومك مش معدي انتي ازاي يا هانم يا محترمة تسمحي لنفسك تنزلي في نص الليالي كده ااااايه مالكيش حاكم ولا فاكرة اني مش حقدر علي حتة بت زيك لاااااااا فوق لنفسك كويس انتي هنا في صعيد مش في مصر تسسرمحي علي كيفك لاء لهنا وبس انتي يدفنوكي مكانك وملكيش ديه فاهمة 

نورما بذعر من قوة صوته

اايه ياعم انت طايح كده. شبه القطار اللي من غير سواق حيلك حيلك انت مين انت علشان تحكم  

و تتحكم فيا   ليه  انت ملكش عندي حاجة كل اللي كان ليكم عندي هي شهور العده و الحمد لله خلصت و خلصنا منها غير كده بح خلاص فنيتو عاوز اقولها لك بكام لغة علشان تفهم انا ماشية سيبهالكم مخضرة افرحوا بيها 

نرمين قدري

امير قاعد وحط رجل علي رجل 

امير. /بضحك هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه 

نورما/ بعصبية انت بتضحك علي ايه  ممكن افهم شكلك مش مصدقني أنني ممكن اسيبك وامشي  حتشوف حعملها ازاي 

امير /وتغيرت نبرة صوته لاء مش مصدقك الصراحة  وريني كده ممكن جنابك تعملي وانا حوريكي انا حكسرك ازاي 

نورما /بتحدي لا انت ولا عشرة زيك بقدرو يكسرو شعرة من نورما فاروق الجندي انت مش عارف بتكلم مع  مين و إذا كنت ساكت قبل كده مش قله حيلة مني. 

او ضعف لاء و الف لاء انا ساكت لاني كنت مقدرة الظرف اللي كنتم في و موت  اخوك اكمل. وعلشان كنت عارفة انت كنت متعلق بيه ازاي 

لكن من النهاردة انا مش مجبرة استحمل اي حد فيكم و اللي حايمسني بكلمة حديلو عشرة 

امير /خلصتي الهبل ده اعملي حسابك حتجوزك واشغلك هنا تحت رجلي و ادوس كمان عليكي برجلي 

نورما /هههههههههههه ضحكتني وانا مليش نفس انزل يابني من ارض الاحلام اللي انت عايش فيها دي انزل لأرض الواقع وسيبك بقي من دور الحاكم بأمر ده و خليك معانا هنا فوق   لا انت ولا عشرة زيك بقدرو يخلوني اعمل حاجة انا مش عاوزاها كفايا مرة اتغصبت علي جواز من اخوك و متكلمتش لكن بعد كده محدش حيقدر يفرد عليا حاجة انا مش عاوزاها  وراجل وريني حتقدر تعمل ايه 

امير / وقد تكلم الغضب لابعد حد لدرجة أنه عماه عن أي شيء واي منطق

امير /  انا بقي حوريكي اذا كنت راجل ولا. عيل 

وفجاءة وعلي غير متوقع سحب امير الفوطة من علي جسمها و شدها من شعرها علي سرير

نورما  / نهارك اسود انت اتجننت صح 

امير/ انا حوريكي الجنان صح انتي اللي جبيته لنفسك أنا حكسرك و حخليكي متسويش  حاحة

كده ولا كده محدش يعرف انك لسة بنت  

نورما / ابعد عني احسن اقسم بالله حلم عليك سرايا كلها 

امير /  ياريت تلميها علشان يشوفوني وانا في حضنك و انتي كده بس اتصدقي طلعتي جامدة وبداء امير يعتدي عليها و هي  بتقاوم بكل طرق

غرزت ضوافرها في وشة مما زاد من غضبة و وأصر علي أن يكمل ما بداء 

تغيرت نبرة نورما للاستعطاف 

نورما /  امير اعقل اعقل وفق حتخسرني للابد كفايا كفايا بقي حرامم اااه اااه خلاص بقي كفايا كفايا وبدأت في عياط هستيري اااه ثم  أطلقت صرخة اللم هزت كيان امير ااااااااااه ولكن بعد فوات الاوان لقد أنتهك عذريتها  وكسرها أمام نفسها فاق لنفسة وقام بسرعة 

امير  / لاء لاء مش ممكن اكون عملت كده لاء مستحيل مستحيل انتي السبب انتي اللي خلايتي غضبي يسيطر عليا انا مش كده انا بحبك و لا يمكن اعمل فيكي كده انا عملت كده ازاي ازاي لاء مستخيل و سابها و خرج و هو في حالة هستيريا غريبة 

نورما  /وكأن الصدمة شلت كل اعضاءها ودخلت في حالة رعشة غريبة لينتفض كل جسمها وهي غير مستوعبه اللي حصل فضلت علي وضعها ده ساعتين في  هزاين وكأنها انفصلت عن الواقع إلي أن بدأت تسترجع قوتها بدأت تقوم من مكنها و دليل عزريتها وبراتها محاوطها من كل جانب دخلت نورما حمام و فتحت ماية ساقعة و نزلت تحتها بدون أي حركة و دمعها لم تتوقف وبعد مده من الوقت لا تعلم عددها استجمعت قوتها واحست ببروده ماية طلعت و لفت نفسها بلفوط

طلعت عنيها وقعت علي  ملايه سرير وكان  عليها الدم برأتها  مغرقها بدأت في حالة هستريا تانية من النواح و بدأت تشد ملايا من علي سرير. وكأنه تود أن تمحي كل اثر لهذه اللحظة لبست همومها ودخلت نامت وكأنها تود الهروب من واقع 

وعند امير حاله لم يكن افضل منها كان في حالة لا وعي غير مصدق اللي حصل وكأنه يهرب هو ايضا من الواقع

امير انا لا زاي اعمل فيها كده انا محبتش حد قد ما حبيتها  واللهي حبتها قلبي مدقش غير ليها ازاي تكسرها قدام نفسها كده انا لازم ارد لها اعتبرها لازم انا مش حاسبها 

وفي مساء الكل اتجمع علي عشا نزل امير تحت بيحث بعينة عنها لم يجدها بداء قلبه يخفق من شده الخوف عليها 

ماهي/ بدلع ماسخ  امير حيبيي تعالي يلا عشا جاهز وأنا حموت من جوع صراحة 

امير/. بحده مبالغة  متاكلي يا ماهي وحد ما سكك 

ماهي /وقد تصنعت الزعل  كده بردو بدل ما تقعد جانبي و تحاول تخفف عني موت ابننا هي دي حمدالله على سلامتك 

هانم/  اباااي مرتك عنديها حق يا اولدي اجعد جارها وسيها الست تحب جوزها يكون جارها وهي عاتبكي عاد 

جلس امير علشان ينهي كلام لانه كان في حالة مش عاوز يسمع اي كلام و بدات ماهيتاب في دلع عليه و هو بيستنفز اخر ما تبقي من صبرة عليها

وفجاءة ساد صمت عارم بدخول نورما. وراسها مرفوعة و في عنيها نظرات قوة و تحدي  و في أيدها شنطة سفر كبيرة  

نورما مساء الخير عليكم دون أن ترفع عينها و تنظر لوجه  

نورما  بتحدي وقوة. وكان لم يكسرها شيء من قبل 

مع سلامة يا جماعة اشوف وشكم بخير 

هانم / بستهزاء وعلي فين العزم بجانب البرنسيسة 

نورما /  بنفس نبرة القوة وهي متامسكة لابعد  حد  حيكون علي فين علي سراية جدي و منها علي مصر علطول  انهاردة اخر يوم  في عدة المرحوم اكمل و انا علي حسب العادات والتقاليد صبرت هنا لآخر يوم في عده أظن مليش مكان هنا خلاص 

امير /   و قد احمىرت عنيه من الغضب و مين قالك انك ماشية من هنا  ومين اصلا حيسمح بده

نورما  /ولم  ترفع عينيها  في عنية وانا ايه اللي يقعدني تاني استاذ امير 

امير /علشان انا مش حاسيب مرات اخويا لحد غريب انا حتجوزك بكرا انا كلمت مأذون و اتفقت علي معاد

نورما وسط كل القاعدين وانت لو اخر راجل. في دنيا انا مش عاوزاك و متقلقش انا  خلاص عرفت باخاتي و مش حتجوز تاي خلاص بصراحة قرفت من كل رجالة

امير / ومين طلب رايك انا حتجوزك يعني حت .. ولم يكمل كلامة. تدخلت هانم 

هانم  /سبها تغور من اهنه وش بوم ده معاوزاش منها حاجة وورثها في ولدي تنساه خالص 

نورما  /, وانا مطالبتش منكم حاجة و الله الغني عن فلوسكم 

امير/  ايه التهربج ده انا قلت مش حاتمشي واعقلي كده يابت ناس و استهدي بالله وتعالي اتعشي

ماهي /امير. انت عارف. بتقول ايه مين دي اللي تقعد معانا علي سفرة دي اللي قتلت ابني ازاي تقعد وتأكل معايا من طبق واحد

امير/  ماهي لحد هنا وكفايا اعصابي خلاص مش مستحملة و التفت لنورما  انتي اتفضلي اتنيلي اتعشي 

ماسكة نورما سكينة. من علي طربيزه 

نورما / سبني اروح احسن قسما عظما لكون غرسها في رقبتي و مش حيهمني انا بايعة الدنيا واللي فيها 

استشعرر امير الصدق في نظرة عنيها وأنها ممكن تعمل كده فعلا 

امير / بذعر من جننانها خلاص انتي اتجننتي اهدي هو ده في ايه

نورما/ في أن الموت عليا اهون من أن أكون مراتك و  بعياط هستيري وكأنها فرخة مدبوحة أمامهم فاهم مش حتجوزك  لو انت اخر رجل و بقولهالك قدام اهلك اهو مش حتجوزك يا امير يا عزاوي ومش حتجوزك 

هانم / مخلاص عاد عنك ماتجوزني يعني هو حيتجوز الامله. يلا في داهية اهو ترتاح من وش البومة ده

امير / امي بس الله يخليكي انتي مش عارفه حاجة باس انا لازم اتجوزها 

نورما  /وانا مش عاوزاك هو غصب 

امير بزعيق   اه غصب أيوة حتجوزك غصب  واهدي بقي. بدل مطلع جناني عليكي أقسم بالله لو ماتلمتي وقصرتي ليلتك الاكونت ... 

قطع كلامة والد امير اهدي بس ياولدي وفاهمنا براحة ليه اصرصراك ده علي جواز من مرت اخوك صحيح عوايدنا بتقول أكده بس البت مريداش ومصره 

امير   /يا سلام و من أمتي انتم بتاخدو برأي الحريم هنا ما هي كانت بردو مريداش اكمل واتجوزته يبقي مجاتش عليا  حتتجوزني غصب عادي عملتها قبل كده مش جديد عليها

نورما  / بتحدي مش حتجوزك   ومش عوزاك قدام عليتك اهو مش عاوزاك 

هانم /  انتي بنت قليلة الربايه عاد غوري واحنا  كمان مش رايدينك حدانه 

وقف امير عاجز قدام اصرراها و مش عاوز يلفت الإنتباه بإصرار لجواز منها  احسن حد يحس باي حاجه 

ولكن طبعا متفوتش علي ماهي 

ماهي هو في ايه بلظبط ليه اصرارك الغريب ده وليه هي واخدها قوي كده علي نفسها في حاجة حصلت اكيد 

امير /انتي حتبداء تخرفي شكلك كده اسكتي علشان هي مش ناقصاكي 

والتفت لنورما و انتي عاوزة امشي مع سلامة احنا مش بتبقي علي حد مش باقي علينا و اظن انا عملت اللي عليا  ومقصرتش معاكي وغمز لها  

فاهمت نورنا قصيدة مما زاد غضبها 

رمت نورما سكينة من أيدها. وشالت شنطتها و ركبت عربية وصلتها لحد باب سريتها

دخلت نورما لقت الكل متجمع علي عشا 

ابتسمت باستهزاء 

نورما مساء الخير عليكم 

ليلي جرت عليها  بنتي حبيبتي نورتي يا قلب امك بيتك 

نورما بفطور  نورت بجد ماشي يا امي 

بهيجة وانتي اي رجعك دلوق عاد 

نورما/ مش فاهمة وايه المفروض يحصل يعني عدتي خلصت ورجعت ايه المفروض أدفن  نفسي هناك ولا اية

بهيجة / اباي وأهل البيت هناك عارفين انك حتعتودي

نورما   اه عادي ايه مشكله  وانا مش مستنية الاذن من حد متهيقلي انا كبرت بما فيه كفايا

بهيجة ى/ وهملوكي تعاودي   لحالك كيف هي دي الأصول 

نورما   / واللهي ده ميشغلنيش ابقي اسءليهم انتي انا طلعة انام علشان بكرة ورايا سفر 

فاروق//  نورما تعالي هنا أنتي بتكلمي كده ازاي مع جدتك و استني فاهمبينا ايه اللي حصل 

نورما. / بنفاذ صبر  بابا مافيش حاجة حصلت خلصت العده ورجعت ونزله الصبح مصر علشان شغلي اللي حالة وقف خلاص تصبحو على خير

وطلعت قبل اي حد ما بتكلم تاني معاها 

جليلة/  لع لع دي فيها أن كبيرة أن هانم تسيب مرت ابنها أكده بسهوله تبقي البت عاملة مصييا كبير ولازم اعرف

ليلي/  مخلاص بقي سيبو البت في حالها عملت كل اللي انتم عاوزينه كفايا بقي سبوها ترجع لحياتها و شغلها شايفنها انطفت ازاي بقي بزمه دي نورما يا فاروق دي بنتك اللي كانت شبة ورده اللي كانت مش بتبطل ضحك وشاقوة انت مش حزين عليها وهي دبلانه كده ومطفيه كفايا بقي موتوها تحت اسم العادات والتقاليد سجنتوها ودمرتم حياتها سبوها بقي تعيش و تتنفس حرام عليم ده حتي ربنا ميرضاش بكده 

فاروق/  ليلي انتي اتجننتي  انتي ازاي تتكلمي معانا كده

ليلي  /قصدك عقلت كنت مجنونه لما سبتكم تدمرو في بنتي ووقفت ساكت لكن من النهاردة مش حسمح لحد يمسها وانا ونورما حنرجع مصر عاوز ترجع معانا اهلا وسهلا مش عاوزة براحتك لكن انت جيت عليان كتير و احنا استحملنا علشان بنحبك لكن انت فسرت سكوتنا ضعف مننا وانت عارف كويس أننا مش راضين عن أي حاجة حصلت و تصبحو علي خير ورايا سفر 

جليلة/ مرتك وبنتك اتجنوو عاد يا ولدي 

فاروق / لا يا امي ليلي عندها حق في كل حاجة قلتها بس احنا عاملين زي نعام بندفن راسنا و نعمل مش واخدين بالنا صح انا دمرت بنتي بأيدي عارف انها مش راضية عن جوازه وعملت مش شايف اهي راجعة مكسورة وارملة ومكملتش سنه

جليلة ماهو ده اللي انا بقوله بنتك أرملة ماهياش بنت بنوت عتدلع والارملة ماينعش تخش وتطلع علي كفيفها عاد يعني شغلها ده ميلزمتاش

فاروق بعد اذنك يا امي دي حياتها ياريت من فضلك سبيها بقي تعشها للطريقة اللي هي شيافها صح كفايا اللي راح من عمرها بقي و زمبها في رقيبنا كلنا  و رقبة الجهل اللي اسمة العادات

وعند نورما طلعت غرفتها و رمت كل أقنعت القوة و قاعدت علي حرف سرير. 

نورما ااااااه ااااه ودمعها شلال نازل بحرقة وكأنها جمرات نار نازلة من عنيها  قلبي واجعني كسرتني كسرت اجمل احساس كان نفسي احسه معاك وكسرت حبك جوايا خلاص انت موت بالنسبالي انا لازم اقوي لازم مش حخليك تهزمني لازم اكون اعلي منه انا حوريك و حوريكم كلكم نورما حتبقي ايه انا مش حرحم حد من هنا ورايح مش حرحم حد علشان محدش فيهم راحمني 

ماسكت التليفون 

نورما  /الو أيوة يا سحر ازيك يقولك حصريا كل  اورقي و حضري الباسبور بتاعي  انا حنقل الوكاله كلها لفرع فرنسا وانتم حتمسكو شغل اللي هنا حضري بس كل الورق تبع وكاله فرنسا علشان انا راجعة بكره مصر عاوزة اكون كمان يومين في باريس 

ملكة القلم نرمين قدري

الفصل الخامس عشر بقلم نرمين قدري

نورما  /الو أيوة يا سحر ازيك يقولك حضري  كل  اورقي و حضري الباسبور بتاعي  انا حنقل الوكاله كلها لفرع فرنسا وانتم حتمسكو شغل اللي هنا حضري بس كل الورق تبع وكاله فرنسا علشان انا راجعة بكره مصر عاوزة اكون كمان يومين في باريس 

سحر  / في ايه يا نورما الحاجات دي بتاخد وقت يومين ايه اللي عاوزة تكوني فيهم في باريس انا بس علي بال منقل شغل للوكالة هناك عاوز شهر لوحده

نورما / سحر. مش عاوزة كلام كتير جبيلي تأشيرة سفر و بعدين انقلي وكاله علي مهلك المهم اكون برا البلد في خلال يومين فاهمة

سحر/حاضر بس افهم في ايه و ليه سريعة دي بس

نورما ،/سحر بالله عليكي بالله عليكي يا شيخة مش عاوزة اسءله اعملي اللي اقولك علية من سكات احسن انا فيا اللي مكفيني ومش مستحملة اي سؤال من حد

سحر ،/حاضر خلاص متزوقيش بكرة تأشيرة فرنسا تكون عندك و التذكرة احجزهالك كمان ولا تزعلي  نفسك يا قمر بس  قوليلي عاوزه تاريخ السفر  أمتي 

نورما /علي أول طيارة بعد متخلصي تأشيرة 

سحر / ياااه لا انتي مستعجلة بجد بقي 

نورما /بعد نفذ صبر هو انا بتكلم انجليزي يا سحر بقولك عاوزة اكون علي أول طيارة طالعة باريس في ايه هي كميا مش فاهمة انا بقول ايه صعب يتفهم

سحر /خلاص يا نورما اهدي اعتبرية حصل وانتي في فرنسا خلاص

قفلت نورما تليفون وقاعدت تسترجع اللي حصل ودموعها سياقها 

نورما  /يارب انا حعمل ايه في مصيبة. اللي انا فيها دي حللها ازاي يارب حلها من عندك

دخلت ليلي علي نورما

ليلي/ مالك يا نونو في ايه بس شكلك مش مظبوط انا ماما حتخبي علي ماما حببتك انا حاسة بيكي يا قلب امك قوليلي فيكي ايه عنيكي مكسورة حد عملك حاجة احكي لامك 

قامت نورما وقفت 

نورما/ بدموع احكي ايه ولا ايه احكي عن بعكم ليا لواحد معرفهوش ولا عمري شفته واتجوزته وانا معرفش اسمة وكل ده تحت اسم عادات احكي عن ايه 

فاهمين يا امي عن حماتي اللي مفروض تكون امي تانية اللي باعت وشترت فيها كاني واحدة من شارع احكيلك عن ايه ولا ايه  ولا ايه بالله عليكي سبيني في حالي انا مش عاوزة اتكلم مع حد انا كرهت نفسي وكرهت مكان هنا و كرهت كل حاجة فيا سبوني يمكن الموت يجي ياخدتي و يريحني و يريحكم مني انا خلاص معتدش عاوز. حاحة من حد خالص كل اللي طلباه منكم اعيش في حالي لا عاوزة اعرف حاجة عن خد ولا عاوزة حد يعرف حاحة عني استكفيت خلاص 

ليلي/ ياقلبي بعد شر عنك 

قطعتها نورما/ شر ايه مش اكتر من شر اللي انا في يا امي اااه اااه نار جوايا ومحدش حاسس بيا اااه قلبي اللي انكسر. ونفسي انكسرت ارحموني وسبوني اعيش اللي فاضل في سلام داخلي مع نفسي وبس انا حكتفي بنفسي 

ليلي /حرام عليكي يا بنتي متعمليش في نفسك كده وانا مش حسيبك تاني انا نزله معاكي مصر

نورما /مين قالك اني حقعد في مصر يا امي. انا سيبهالكم كلها انا مش قاعدة معاكم كلكم في بلد واحدة

وفجاءة الباب اتزق دخلت جليله

جليلة /علي فين العزم يا بنت ابني و هي امك مقلتلكيش أن الأرملة مبتقعدش لحالها عندينا الأصول بتقول اكده مافيش وحدة عزبه بتقعد لحلها عوايدنا أكده 

نورما و قد جابت اخر صبرها منها 

نورما /وبصوت عالي طظ اه طظ في عوايدكم دي ايه هو قران المفروض نمشي عليه كل شويه عوايدنا قالت عويدنا عادت و فين البني ادمين هما عاوزين ايه مش مهم المهم العوايد و التقاليد والعادات الأصول والواجب لكن البني ادمين عاوزين ايه  بيحسو بايه كل ده طظ ملهوش لازمة عندكم أن شله يموتو المهم عوايد والتقاليد 

وانا بقولها لك اهو يا جدتي طظ في عوايدكم انا مش حدفن نفسي بلحيا  علشان خاطر العادات والتقاليد لاء كفايا مرة ساكت لا مش حسكت تاني و حتكلم وحعالي صوتي انا مش قاعده هنا تاني مش قاعدلكم  

جليلة /قولي بقي انك عاوز تمشي علي حل شعرك بنت قليلة الرباية 

في دخلت فاروق 

فاروق /امي من فضلك انا مربي بنتي صح و مستحل. تعمل كده  

جليلة /يعني ايه ياولدي حتهملها تعيش وحديها 

فاروق/ وايه يعني نوما عاشت في فرنسا اربع سنين لوحدها مش حخاف عليها

جليلة /الناس عتاكل وشنا عاد كيف بنته عزبه تقجعد لحالها أكده

فاروق /يا امي كفايا بقي انا كنت حضيع بنتي بسبب الناس و كلامهم وعاداتهم حرام بقي بنتي حتعمل اللي هي عوزازه ومعلش يا امي طول ما انا عايش محدش حيمشي كلامه عليها

خرجت جليلة بدون ولا كلمة 

ليلي /ربنا يخليك لينا يا فاروق ايوة كده

رفع فاروق عينه في عين نورما 

نورما /بقهر شديد بعد ايه يا حاج 

فاروق/  حاج انا ابوكي ولا ناسيتي

نورما/  للاسف مش انا اللي ناسيه  انت يا حاجة اللي نسيت اني انا بنتك و حابستني وعينت امي سجان و بعتني ومسالتش. فيا سنة كاملة 

فاروق / غصب عني يا حبيبتي مكنتش قادر احط عيني في عينك غصب غني 

نورما /ةخلاص حصل خير من فضلكم سبوني عاوزة انام علشان روايا سفر الصبح   يكون في علمكم انا حنقل شغلي باريس 

ليلي/ يعني انتي حتسبيني وتسافري حهون عليكي 

نورما / ما انا هونت عليكم سنة اشمعنا يلا يا ماما من فضلك بجد عاوزة انام تعبانه اليوم كان طويل جدا 

وفي سراية العزاوي 

امير قاعد من كتر الغيظ وشه وعينه حمر 

امير/ بقي كده ماشي. ماشي يا نورما حنشوف انا  ولا انتي بس وحيات حبك في قلبي ما حسيبك انتي بتاعتي ومش حاسيبك اهدي عليا بس. انا حطلعه عليكي كل ده  

دخلت هانم

هانم  / اباي عاد لساتك قاعد منمتش خير يا ولدي ايه شاغل بالك

امير/ مافيش يا امي بس خروج نورما في الوقت ده لوحدها غلط ركبنا احنا الغلط قدام أهلها 

هانم / لاغلط والا غيرة عاد انت بكرة تدلي عنديهم وتمضي بنت مركوب دي علي تنازل عن حقها في ورث الغالي مش  تبقي وش بوم وكمان تورث في ولدي 

امير / بس ده حقها اللي ربنا قال عليه يا امي 

هانم / الله في سماه ما يحصل ولا تاخد مليم من ولدي 

امير / حاضر يا ا امي انا حروحلها الصبح واشوف هي عاوزة ايه 

هانم /يعني عاوزة ايه مفهماش انا 

امير   يا امي يا امي الله يهديكي أنتي حاجة بيت الله وعارفه كويس ربنا بيقول ايه ليه بس نغضبه انا نفسي اعرف نورما عملتلك ايه علشان تكرهيها كده 

هانم   انا مش بكرها يا ولدي بس البت دي شوكتها حامية معرفتش امشي كلمتي عليها وكمان كانت واخدة اكمل خايك  في حضنها. وكان بينفذلها اي حاجة تعوزها معرفش ليه كان ضعيف قدمها وده كان بيدايفني قوي

امير /بردو كل ده ما يدكيش الحق في انك تكرهيها أو تحرميها من شرع ربنا في ميراثها 

هانم  /اعمل اللي تعمله يا والدي انا زهقت انا داخلة انام احسن تتصبح بلخير يا ولدي

امير / تصبحي على خير يا امي 

وفي صباح اليوم التالي 

دخل امير سراية الجندي لقي الكل متجمع علي فطار وشنط نورما كلها جاهزة. علي باب سراية قلبه اتخطف حس أنه حيخسرها الابد ضميره ارتاح اللي حيعملو 

امير سلامة عليكم 

قام فاروق و الجد الكبير يرحبو با أمير. ونورما مكانها مرفعتش عنها من علي طبق

الجد  يامراحب يا ولدي اتفضل فطور عاد

امير/ تشكر يا حاج سبقتكم انا بس كنت عاوز مدام نورما في كلمتين 

رفعت نورما راسها فاجأه وبرقت بعتبها 

الجد / اه طبعا يا ولدي بس ليه عاوزها عاد بنتنا غلطة في شيء 

امير/  لا ابدا يا حاج بس انا كنت عاوز أسلمها ورثها من المرحوم اكمل و لازم تمضي علي شوي. اوراق 

جليلة / صحيح ياولدي انت كيف تهمل مرت اخوك تعاود في عاشية لوحدها مش عيب في حقكم ولا ايه وليه تخليها تعاود من أصله هي دي عادات ولا ايه مش الأرملة لأخ الزوج ولا ايه 

نورما/ بااس في ايه يا جدتي انتي حتدللي عليا ولا ايه انا جواز مش حتجوز انا سيبالكم البلد كلها وماشية 

امير / وعلي فين العزم بقي أن شاء الله

نورما /  اظن دي حاجة متخصاكش ملكش فيها 

امير / اعرف بس علشان لو في شغل متعطل علشان امضتك علي حاجات اللي تخص  اكمل اخويا الله يرحمه

نورما / انا اصلا مش عاوزة حاجة وحكتبلك تنازل عن كده 

امير / واحنا مش بتاكل حق حد ولا بنقبل علي نفسنا

دخل الغفير العربية اللي حتودي مدام نورما مطار وصلت 

فاروق /طايب خد شنط طلعها وهي حتحصلك 

امير /مش حاتمشي غير لما تمضي علي ورق ده احنا مش بناكل حق حد

نورما/ اخلص هات الورق   خليني اخلص مستعجلة معاد طياره  اخلص هات  قلم ومضت نورما علي كل ورق وجرت بسرعة من غير. ما تسلم علي حد تركب عربية 

امير عنيه دمعت بفارق اعز حبيب عنده 

امير / استأذن انا و الف هنا علي فطار ثم رجع بضهره تاني هو صيحح نورما مسافرة فين 

فاروق / راجعة فرنسا حتشتغل في فرع وكاله اللي هناك

امير/  بتعجب راجعة يعني هي كانت عايشة هناك ومعاها باسبور واخده تأشيرة قبل كده اوووف 

فاروق /ايوة يابني هو في ايه غريب في كده 

انتبه امير لنفسة لاء لاء يا عمي مافيش حاجة انا بستفسر بس 

خرج امير مسرع من سرايا 

امير / الو أيوة يا احمد في باسبور حياخد تأشيرة لفرنسا عاوز تاريخ السفر ضروري 

رجعت نورما مصر. دخلت وكاله وكان روحها رجعتلها مرة تانية 

نورما /سلام عليكم ياقوم وحشتوووني

فجأة الكل اتجمع حولين نورما يرحب بيها 

سحر  /اهلا المديرة الشقية وحشتنا شاقوتك يا مديرة 

نورما / اهلا سحر خلصتي اللي طلبته منك

سحر/ عيب عليكي انا سحر بردو اللي بتسلك في حديد

نورما /طيب ياختي وريني الباسبور ويكون في علمك قدامك اسبوع بس تكوني خلصني ورق نقل وكاله 

دخلت نورما مكتب تلم أورقها  وحاجتها 

دخلت سحر 

سحر/ مالك يا نونو ممكن اعرف مش دي نورما اللي كانت عنيها كلها شقاوة و حياة ايه الي طفاكي كده يا قلبي 

نورما / سحر متفتحيش في جرح لسة حي و بينزف  يمكن لما يخف اقدار احكي لكن طول ما هو بينزف سامحيني مش حقدر 

سحر /الله يكون في عونك حببتي شكلك تعبني قوي بس معلش عدت شدي حيلك 

نورما /باستهزاء اه عدت عندك حق روحي بقي خاليني اخلص لم حاجتي طيارتي كمان اربع ساعات اتاخرت 

سحر / ولمحت دموع في عنين نورما حاضر يا نونو بس حعرف حعرف انا سوسو بردو

نزلت دموع من  نورما غصب عنها جرحها لسه في أوله و صعب يتلم بسرعة 

سلمت نورما علي كل أصدقائها في الوكالة و خرجت علي مطار 

دخلت نورما مطار مسىرعة متأخرة كالعاده 

قدمت نورما الباسبور 

الموظف  / انا اسف يا مدام حضرتك ممنوعة من سفر 

نورما /نعم هي مين دي اللي ممنوعة  شوف  الاسم كويس من فضلك اكيد في حاجة غلط وحضرتك مش وا بالك 

الموظف / ايوة هو الاسم نورما فاروق الجندي حرم أمير العزاوي  زوج حضرتك اللي منعك من سفر

نورما/  اهدي كده وعيد كلام تاني حرم مين قلت أنا مش متجوزة اصلا

الموظف/  ازاي يافندم قسيمة جوازك اهي قدامي وحضرتك ماضية عليها زوجك مانعك من سفر. 

خطفت نورما الورق. من أيده بصت فيها و برقت جامد 

تكملة الرواية من هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع