رواية حب بلا حدود الفصل التاسع 9 بقلم الكاتبه مريم وليد حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية حب بلا حدود الفصل التاسع 9 بقلم الكاتبه مريم وليد حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
الفصل التاسع
نبدأ يوم جديد صحيت رزان وهي بتحاول تستوعب اللي حصل معاها امبارح فتحت عينها المنتفخه من كتر عياطها لقيت نفسها علي الارض قامت براحه والم شديد في ضهرها وجسدها لاكن الالم والوجع اللي في قلبها وجعه اقوي
رمت نفسها علي الفراش وعينها مصوبه في نقطه وهميه
الي متي ستظل منتظره شخص قاسي قلبه لا يبالي
تعبت وعقلها كاد يجن من كتر التفكير
هجومه عليها قدام كل اللي في القصر
ووصفها بإنها عمل انساني
وهي مقيده بعشقه.
لاكن حزمت امرها بعد تفكير طويل ارهق قلبها و واجب عليها تنفيذه
لن تسمح لاي احد ان يهدر بكرامتها ارضا
كرامتها فوق عشقها لن تقبل ان تكون عمل انساني
فاقت من شرودها علي صوت طرق الباب
دخلت فاطمه بابتسامتها المشرقه كالعاده بيدها صنيه تحتوي علي بعض الشطائر والعصير الفريش
فاطمه بحب
صباح الخير يا حبيبتي
حاولت رزان رسم الابتسامة علي وجهها بصعوبه
صباح النور يا ماما
لاحظت فاطمه وجهها الحزين لتحاول تلطيف ما افسده ابنها
انا عملتلك فطار يجنن وكمان عملتلك عصير الفراوله اللي بتحبيها عايزاكي تدوقي وتقوليلي رأيك
رزان ياحبيبتي انا عارفه انك زعلانه من اللي عمله قاسم امبارح وحقك تزعلي عشان اللي عمله غلط وانا مش ببررله الغلط
بس صدقيني الغلط الاكبر علي عمك مصطفى لان فاجئه بالموضوع مع اني نبهته وقولتله يعرفه قبلها بفتره لاكن هو رفض
مش عارفه سبب رفضه لحد دلوقتي ومع العلم ان قاسم غلطان في اللي عمله بس معلش اعذريه يابنتي هو حتي ميعرفكيش ولا عمره شافك قبل كده هو اتصرف بتهور وجنون
تعرفي مصطفى لو كان قاله قبلها بفتره كان هيفكر بهدوء ويوافق وعمره ما كان هيتصرف بالشكل ده
قاسم من الشخصيات اللي بيحب يحسب كل حاجه بدقه
فتخيلي موضوع الجواز بقي حاجه مهمه زي دي
عكس ابني سيف متسرع ومندفع بياخد قراره في ثانيه وبينفذه كمان
لاكن والله قاسم طيب وحنين جدا انا واثقه انه هيقعد مع نفسه ويفكر بهدوء
رزان بألم
بس هو مقلش حاجه غلط احنا فعلاً جوازنا جواز مؤقت
عشان كده انا مش زعلانه منه انا اللي زعلانه علي نفسي
ثم انفجرت في البكاء قطع قلب فاطمه
احتضنتها فاطمه بحنان وحزن عليها فهي تعلم ان رزان بتحب قاسم
فاطمه بحزن وبكاء
خلاص ياحبيبتي متوجعيش قلبي عليكي حقك عليا انا حاسه بيكي والله ومتمناش لقاسم واحده غيرك وواثقه انه لو شافك هيحس قد ايه انتي رقيقه وطيبه وجميله وعمره ما هيسيبك
عشان كده خدي وقتك وفكري وشوفي اللي انتي عايزاه وانا معاكي في اي قرار هتاخديه
كانت كلماتها كالبلسم يطيب الجروح
ارتسمت علي شفتي رزان ابتسامه صغيرة فهي تحتاج الي دعمها
رزان بسعاده وحب
ربنا يخليكي ليا يا ماما
فاطمه
ويخليكي ليا يروح قلب ماما يلا بقي الوقت اتاخر عايزاكي تخلصي فطارك ده كله وانا كلمتلك الميك اب ارتست عشان تيجي وعبال ما تجهزي وهاخدك ونروح القاعه عشان اعرفك علي شجن قبل الزحمه والناس هتحبيها اوي بنت طيبه ورقيقه شبهك بالظبط اتفقنا
رزان بحماس
اتفقنا انا هفطر وهجهز علي طول
واقل من دقيقه تحولت حاله رزان من حزن لسعاده وحماس فهي حقاً تشبه الاطفال
في مكان اخر عند جومانه كانت بتتحدث بعصبيه مع صديقتها رغد في الهاتف
رغد
خلاص يا جومانه بقي انسيه واقبلي بالامر الواقع وسبيه يعيش حياته وانتي كمان عيشي حياتك وكفايه كده
جومانه بإستنكار
لا مش هرضي بالامر الواقع ومش هسمحله يعمل فيا كده مستحيييل اسيبه يتجوز واحده غيري انا كنت بحاول اعتذرله ولما لقيته رفض يسمعني قولت اسيبه يهدي شويه
لاكن متوقعتش انه بيفكر يتجوز بعدي سيف بيحبني انا وعمره ما هيحب غيري هو اكيد عمل كده عشان يضايقني بس تلاقيها واحده من الشارع بيغظني بيها عشان نرجع لبعض وهو وافق اجيب بيبي ومقلش مش عايزة.
رغد
ازاي بس يا جومانه هو في واحد يتجوز واحده تانيه عشان يغيظ مراته وبعدين انا اللي سمعته انه بيحبها واوي كمان وانها كانت بتشتغل معاه مش زي ما انتي فهمتي خالص انا رأيي متخسريش سيف كإبن خالتك ومتعمليش عداوه معاه وخلاص وانتي عايشه في خيره وماله بدل ما تخسري كل حاجه ولا هتطولي حاجه ابدا
جومانه الو......
اغلقت جومانه الهاتف وظلت تكسر كل ما يقابلها وهي تصرخ وتبكي بقهر جعلت الشقه عباره عن حطام
جومانه بغل وحقد
ماشي يا سيف انا مش هخسرك مهما حصل عندها حق لازم اتصرف بعقل احسن ما اخسر كل حاجه
مسكت هاتفها مره ثانيه واتصلت علي ساره
جومانه
الو يا ساره انا عايزة اعرف كل حاجه عن الهانم اللي هيتجوزها هستني منك رساله فيها كل معلوماتها
ساره
حاضر هبعتلك بس الله يخليكي مش عايزه حد يعرف ان انا اللي قولتلك حاجه
جومانه
متخفيش محدش هيعرف حاجه بس عايزة ادق التفاصيل
ساره
حاضر يا مدام جومانه اول ما اعرف اي معلومه هقولها لحضرتك
وغلقت الهاتف
قالت بتوعد
ماشي يا سيف لما اشوف اخرتها معاك ايه ويا انا ياست الحسن والجمال اللي فرحان بيها دي
وقفت تتطلع الي هيئتها امام المرايه بإنبهار بعد ان انتهت من اللمسات الاخيرة
ارتسمت علي شفتيها ابتسامه خجل عندما تذكرت انها بعد قليل ستصبح زوجته
اقتربت منها والدتها وصديقتها شروق
مبروك ياحبيبتي طالعه زي القمر
اقتربت منها شروق وهي بتبصلها بإعجاب
مبروك ياقلبي انتي ملكه فعلا
لتشعر بالخجل واعين دامعه متأثره بكلامهم وتتعالي الزغاريط من حولها بفرحه وسعاده
اقتربت منها فاطمه وهي بتحتضنها بحب والدموع منهمره من عينها
مبروك يا بنتي ربنا يسعدكم ويرزقكم بالذريه الصالحه
احتضنتها شجن بحب وخجل
الله يبارك فيكي يا ماما
انتبهت فاطمه لرزان فجذبتها من يدها
تعالي يا رزان دي بقي شجن بعد دقايق هتكون مرات سيف ابني
ودي يا شجن رزان مرات قاسم ابني
لتقترب رزان لتسلم عليها بخجل
مبروك
بينما اقتربت منها شجن تحتضنها بود
الله يبارك فيكي يا رزان ماشاءالله انتي جميله اوي
لتجيبها رزان بخجل
انتي الاحلي والله طالعه زي القمر
بينما اردفت فاطمه
ربنا يسعدكم انتو الاتنين وان شاء الله تكونوا اخوات واصحاب زي سيف وقاسم
رزان
طبعا يا ماما انا حبيتها اوي
شجن مأكدة
وانا كمان والله حاسه اني اعرفك من زمان
ليقاطعهم مصطفي بضحك
يلا يا جماعه سيف هيتجنن تحت وانا مثبته بالعافيه عايز يطلع يجيب العروسه بنفسه
ليضحكوا جميعا علي جنون سيف ولهفته
اما بالاسفل نجد زواج اسطوري بمعني الكلمه كان في اكبر واشهر الفنادق الموجوده في البلد
كان يقف سيف بكامل اناقته في وسط القاعه يستقبل المعاذيم وكبار رجال الأعمال
كان يقف بسعاده لم يشعر بها من قبل وكأنه لاول مره يتزوج
صدحت صوت الموسيقي والانوار الساطعه تشير علي قدوم العروس
اتجهت جميع الانظار اعلي الدرج ليراها تنزل وتتأبط زراع عمه مصطفى تنزل بطلتها الخاطفه للانفاس
اتجه اليها وسط عدسات الكاميرات وكذالك المصورين في هذا الحفل الاسطوري
تنزل الدرج جسدها يرتجف من النظرات الموجهه عليها وعدسات الكاميرات
اخذ عمه يربط علي ظهره بفرحه ويوصيه عليها قبل ان يسلمها له
وقف امامها مبهور بجمالها وجهها مغطي بطبقه رقيقه من التل الابيض منزله رأسها أرضا
مد يده ليرفع الطرحه من علي وجهها ليري البدر في ليله اكتماله
ليمر بعيناه علي فستانها الذي اختاره خصيصا لها فضل يبصلها بفرحه وقلبه يخفق بجنون
مد يده يحتضن وجهها بين يده وطبع قبل علي جبينها بحنان
لتكتسي الحمره وجنتيها بخجل
شبك اصابعه بأصابعها المرتجفه وصار بها نحو طاولة المأذون
وضع يده في يده جده المنياوي ليكون وكيل العروسه
بعد دقايق اخذ يردد المأذون جملته الشهيره
(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)
حملها واخذ يدور بها بسعاده امام الحاضرين وسط تصفيق وتهليل المدعوين
صدحت الاغاني ليفتتحو الرقص
واخذو يتمايلون علي نغمات الموسيقي
سيف بفرحه
مبروك ياقلب سيف ودنيته
شجن بخجل
الله يبارك فيك يا حبيبي
سيف
مالك يا حبيبتي جسمك بيرتعش ليه
شجن
مش عارفه حاسه اني متوتره من نظرات اللي حوليا والكاميرات
ليحاول ان يبث الامان بداخلها لتهدأ علي الفور
ليتها كانت اول نصيبه
ليته هو يسحق الماضي الاليم من عقله
عاش اكتر من عشر سنوات في كدب وخداع
صدحت الاغنيه الثانيه ليدعو كل الكابلز بالرقص
ليستقيم مالك ابن اللواء ايمن يدعو رزان للرقص بكل لباقه
كل ذلك امام فاطمه التي نظرت بعينها للأمام اتفاجئت بوصول شخص ما
لتلمع فكره خبيثه في عقلها
وقبل ان تعتذر رزان نهرتها فاطمه بحده مصطنعه وسحبتها من ايدها بقوة
قومي يا حبيبتي ارقصي ده مالك مش غريب احنا قرايب وبنا معرفه
بصتلها رزان بذهول من كلامها
وهي مش حابه ترقص مع حد غريب بالنسبالها
بتقوم رزان علي مضض ومدت ايدها ليه بحرج
في نفس الوقت كان قاسم وصل لمكان سيف وشجن
ليحتضن سيف بقوة وأيضاً بادلة قاسم بأخوه
قاسم بحرج من موقفه الاخير
متزعلش منى يا سيف حقك عليا انا كنت مخنوق وفعلا مكنتش حاسس بنفسي ولا كنت عارف انا بتصرف ازاي ولا بقول ايه متزعلش مني يا صاحبي
سيف بأخوه
مش زعلان منك يا قاسم انت اخويا حصل خير بس انت مش قولت انك مسافر
قاسم
ايوة ما انا كنت فعلا مسافر بس بعدين قولت مينفعش محضرش فرح اخويا
ثم بارك لشجن
مبروك يا شجن ربنا يتمم علي خير
شجن بسعاده
الله يبارك فيك يا قاسم
ثم استدار ليبحث عن زوجه عمه
لمحهم علي الطاولة قدام الاستديج
لينظر لها قاسم بذهول مااااا هذا انها هي امام عيناه
قربت فاطمه في نفس اللحظه من قاسم لاكنها استغربت من نظراته لرزان
اما هو فاق من صدمته بينظر لمالك بغضب وعقله يكاد يجن ترا خطيبها ام حبيبها ام ماذا..
ينظر لها بغضب عقله غير مستوعب بعد ان اخذ يبحث عنها ويوم لقائه بها يجدها برفقة رجل اخر
اندفع اليها ليتفاجئ بيد قوية قابضه علي يده ولم تكن سوا فاطمه
ايه يا حبيبي انت جيت حمدلله علي السلامة
قاسم بعدم تركيز
هااا الله يسلمك يا امي معلش عن اذنك ثواني وجايلك
كاد ان يذهب لتوقفه فاطمه مره اخري ليزفر هو بغضب
انت بتبص علي ايه عجبتك البنت القمر اللي هناك دي
اما هو فكان كالغريق الذي تعلق بقشه
قاسم
انتي تعرفيها
فاطمه بمكر
ايوة طبعا أعرفها
بصلها قاسم بغضب
مين اللي معاها ده مش ده مالك
هي مخطوبه
فاطمه ببرود
لا ياحبيبي مش مخطوبه دي متجوزه
بصلها بحزن ونار الغيره مولعه في قلبه
يعني هي متجوزه طلعت مرات مالك
فاطمه
لا ياحبيب قلب امك مالك مش جوزها
قالتها بإستفزاز
بينما اكملت استفزازها
جوزها كتب كتابه عليها امبارح وقهرها ومشي بعد ما سمعها كلام زي السم قدام الخدامين وكل اللي في القصر واهانها وقالها جوزنا مؤقت وان.....
فتح عينه بصدمه
انتي بتقولي اييييه هي دي رزان بنت الدكتور كاظم
دي رزان مراتي اناااااا
فاطمه
ايوة ياقلب امك هي
ليندفع كالقطار ولم يدري ما الذي اصابه كلمات والدته نزلت عليه زي الصاعقه
#الكاتبة_مريم_وليد
#حب_بلا_حدود
ياتري قاسم هيعمل ايه بعد ما عرف ان رزان هي حبيبته؟!
لمتابعة الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق