القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية احتياج الجزء التاسع 9 للكاتبة حنان حسن حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

رواية احتياج الجزء التاسع 9  للكاتبة حنان حسن حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات





رواية احتياج الجزء التاسع 9  للكاتبة حنان حسن حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات




رواية احتياج الجزء التاسع 9  للكاتبة حنان حسن حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايا


الجزء التاسع احتياج للكاتبة...حنان حسن سمية قالتلي.. هشام وحماتي كانوا بيخ..&دعوني ..وبيوهموني اني شبة القرد.. لكن..الحقيقة ...





سمية قالتلي..


هشام وحماتي كانوا بيخ..&دعوني ..وبيوهموني اني شبة القرد.. لكن..الحقيقة كانت غير كدا 



والغريبة انها بتعترف بانهااشتركت معاهم ومصممة انها عملت دا  عشان تنقذني



فا سألتها


وقلتلها.. ممكن توضحي اكتر وتقوليلي..


كنتي عايزة تنقذيني من ايه بالظبط؟



فا ردت سمية باسف


وقالتلي...



عشان ارد علي سؤالك..



لازم الاول اسردلك حكاية صغيرة



وبالفعل...بدات سمية حكايتها 


وقالت..



من فترة كبيرة كان لينا جارة ارملة ...الست دي جوزها مات وترك لها بنت اسمها (نعيمة) 


البنت دي كانت شديدة الجمال وجسمها فاير قبل الاوان 


 بالرغم ان كان عمرها ١٥ سنة تقريبا



للكاتبة..حنان حسن



وعشان الست  الارملة دي كانت فقيرة.. ومعندهاش مورد للرزق.. و مقطوعة من شجرة 



..قررت انها تتجوز اي راجل يصرف عليها هي وبنتها 



وفعلا اتجوزت


لكن..للاسف


 اكتشفت بعد كده ان حظها وقعها مع راجل سيئ الخلق..معدوم الضمير .. 


 م الاخر


الراجل دا متركش حاجة ح..&رام الاوعملها..



وانحرافة  دا  اتسبب انه اتصاب بالايدز



الكارثة مش هنا



المصيبة انه اعتدي علي بنتها (نعيمة) الي عمرها ميتعداش ال١٦ عام


ولما ام نعيمة عرفت بالي زوجها عمله  في بنتها قت..&لتة ..ودخلت السجن



وللاسف نعيمة طبعا اخدت العدوي 



ومش كده وبس ..لا 


دا نعيمة كمان  اتشردت في الشوارع بعدما صاحب البيت اخد شقتة وطردها



وبمجرد ما نعيمة اترمت في الشارع


ا صبحت مطمع لك..لاب السكك 


وكتير اتعرضت للاغت..&صاب 


وللاسف كتير من شباب المنطقة عملوا معاها كده 



واخيرا اخدوها شوية شباب وعملوا عليها حفلة بعدما ضربوها وبهدلوها كا العادة



لكن المرة دي ماتت نعيمة بين ايديهم


فا تركوها وهربوا



ولما الناس اكتشفوا جثمانها الي كان بينزف دم 


اخدوها علي المستشفي



وفي المستشفي اكتشفوا انها مصابة بالايدز



والموضوع اخد شهرة كبيرة


لان نعيمة اتعرضت للاغتصاب من اكتر من رجل


وكدا المرض ممكن يتنقل لزوجاتهم


عشان كده اشاعوا الخبر



وبالفعل .. الكل عرف ان نعيمة كانت مصابة بالايدز



وتوقفت سمية عن السرد


وقالتلي


ودي كانت حكاية نعيمة



فا رديت عليها بغضب


وقلتلها...وانا ايه علاقتي بالرواية دي؟


فا ردت سمية باسف


وقالتلي..عاطف زوجي ...


وهشام زوجك 


كانوا من ضمن الرجالة الي عاشروا نعيمة



بس انا وانتي ربنا انقذنا من العدوي


 لان انا  كنت مريضة 


 ودا منع زوجي من معاشرتي



وهشام زوجك ايامها كان متخانق معاكي و سايبلك البيت وبيبات  عند امه



ولما خبراصابة نعيمة اتعرف



عاطف زوجي راح حلل واكتشف انه اتصاب بالايدز



فا جاني واعترفلي بكل حاجة


وكان طمعان اني اسامحة



وقالي ان هشام اخوه اتورط في نفس الغلطة



 وطلب مني اني احذرك



بس انا ساعتها كنت مريضة وفاقدة النطق



لكن..الي طمني عليكي...


هو اني عرفت بان هشام عرف بامر نعيمة وراح وحلل


واتأكدت انه اتصاب هو كمان


لما دخلتي عليا وقولتيلي انه مش عايز يلمسك و بيدعي بانك شبة القرد



وفهمت طبعا ان هشام خاف علي اولاده 


لان لو انتي اخدتي العدوة  اولاده هيبقوا يتامي اب ..وام


وكملت سمية في سرد الحقيقة


وقالت.. لما سألتيني ان كنت شايفاكي قرد؟



ساعتها  بس فهمت هو ليه كان بيقول انه شايفك كدا



للكاتبة...حنان حسن



في اللخظة دي



وقفت سمية عن السرد



وقلتلها...لكن ام هشام كمان قالتلي اني شبة القرد؟



معني كده انها كانت عارفة بالي حصل لاولادها؟



فا ردت سمية


وقالتلي.. معرفش  ان كانت حماتك كانت عارفة بمصيبة ولادها ولا لا



بس عموما  كده كده حماتك كانت بتكرهنا انا وانتي


وطبيعي انها تشوفنا قرود



للكاتبة ..حنان حسن



في اللحظة دي



فضلت افكر في كلامها


بيني وبين نفسي



وقلت..


عشان كده  هشام طلب يشوفني قبل ما يموت؟



ورجعت فكرت تاني


وقلت..


ولما انا مكنتش شبة القرود؟


ليه جوز خالتي قالي انه شايفني قرد واني مسحورة؟



يكونش جوز خالتي كان بيستغل الظروف عشان  يخدعني 


 ويفهمني اني مسحورة؟



 وطبعا  اخترعلي رواية الجن داغر الي جنن امي؟



وكل دا عشان يوصل عن طريقي لتهاني  وياخد ولادها ويبيعهم   لطبيب الاعضاء



ورجعت فكرت تاني


وقلت...لا 


الاحتمال دا مش صح



لا ن  زوج خالتي اختفي


بمجرد ما داغر ظهر


 


ودا معناه  ان داغر جن عاشق فعلا



بدليل تصرفات داغر الغريبة معايا



وكمان سميرة اكدتلي  ان ايهاب  هو داغر ( الجن عاشق)



ورجعت  فكرت 


وقلت..لكن انا ايه الي خلاني وثقت في كلام سميرة اوي كده



ما يمكن كانت  بتحور عليا لسبب ما



ايوه سميره اكيد كانت بتحور عليا واكيد في بينها وبين 


ايهاب اخو تهاني  حاجة مش مظبوطة




وفضلت محتارة  بين افكاري المتتاقضة لدرجة اني كنت هتجنن


لغاية ما وصلت لقرار



وهو اني ارجع لبيت تهاني ..


 


واواجه  سميرة


واعرفها باني عرفت الحقيقة 


وعرفت كمان انها كانت بتكدب


وتوهمني بان ايهاب هو الجن داغر



وكل دا عشان تخليني امشي واسيبها تتمتع بعشيقها



ايوه اكيد ايهاب وسميرة بينهم علاقة مش مظبوطة



واكيد تهاني اختة مكنتش راضية عن العلاقة الغريبة دي



عشان كده  تهاني اختفت


ومش بعيد يكونوا قتلوها



ايوه هي دي الحقيقة



عشان كده لازم اروحلهم بيت تهاني واسود عيشتهم ...وبالمره اجبر ايهاب انه يطلقني



وبالفعل روحت علي بيت تهاني


ورنيت الجرس


وفضلت منتظرة سميرة تفتحلي كا للعادة



لكن الغريبة ان لما الباب اتفتح مشوفتش سميرة



واتفاجئت  ان الي بتفتحلي الباب هي.. مدام تهاني



فا بصتلها بدهشة


وقلتلها..اخيرا رجعتي يا مدام تهاني؟



فا ردت مدام تهاني بغضب


وقالتلي...اسكتي خالص انا مش عايزة اسمع صوتك


 


بقي انا ائتمنك علي ولادي تقومي تسيبني في عز ما انا محتجالك وتختفي ؟



دا لولا  البواب وزوجتة كانوا بيراعوا الولاد في غيابي كان زمان العيال جرالهم حاجة




فا رديت عليها بتعجب


وقلتلها..


انا متركتش الولاد لوحدهم



انا سيبتهم للدادة سميرة الي جابها اخوكي ايهاب بيه للولاد



للكاتبة..حنان حسن



في اللحظة دي


رمقتني مدام تهاني بنظرة 


غضب


وفضلت  تنادي  علي البواب وزوجتة


ولما وصلوا 


لقيتها بتقولي...


اولا...انا مليش اخوات..


وثانيا..انا مشغلتش عندي اي داده غيرك


وشاورتلي علي البواب وزوجتة



وقالتلي...هما دول الي اهتموا بولادي اثناء فترة غيابي



للكاتبة...حنان حسن



في اللحظة دي


جريت علي عم ابراهيم البواب 


عشان استشهد بيه


وسالتة..


وقلتلة... بالله عليك يا عم ابراهيم .. مش انت شوفت بنفسك ايهاب بيه وسميرة الدادة هنا في الشقة؟



فا رد البواب با اجابة صادمة


وقالي...


انا مشوفتش اي حد من الي بتقولي عليهم دول



واصلا شقة مدام تهاني كانت مقفولة و فاضية 




وانا الي قفلتها بايدي


 من ساعة ما الست تهاني تركت ولادها عندي في بيتي




بعدما سمعت كلام مدام تهاني...وسمعت شهادة البواب وزوجتة



وقفت متنحة ومزهولة


وسالت نفسي



ايهاب وسميرة ملهمش وجود ومحدش كان بيشوفهم غيري؟



 امال مين الي اتجوزني؟..ومين الي اعطي شهادة جوازي لحماتي...ومين الي انقذني من المجرم الي حاول يغت...&صبني في بيت



بصوا...انا لاخر وقت


 كنت شاكة ان ايهاب ممكن يطلع جن


بس هو في جن بيتجوز عند مأذون؟


ولا في جن بيطلع قسيمة زوج عشان يعطيها لحماتي؟


ولا في جن بيمسك بالمجرمين ويخليهم يعترفوا بجرايم جوز خالتي ؟



بصراحة كل الي فات دا بيأكد ان ايهاب بني ادم عادي


لكن...


كلام مدام تهاني وشهادة البواب وزوجتة


بيقول


ان ايهاب وسميرة الاتنين طلعوا الاتنين عفاريت ........



بصراحة انا كنت هتوه واصدق الكلام دا 


 لولا اني لمحت حاجة خلتني فهمت الحدوتة كلها


عارفين شوفت ايه.....

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملة من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

التنقل السريع
    close