القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الدميمة والوسيم الفصل التاسع والعاشر بقلم جهاد محمد

رواية الدميمة والوسيم الفصل التاسع والعاشر بقلم جهاد محمد




رواية الدميمة والوسيم الفصل التاسع والعاشر بقلم جهاد محمد



#الدميمة #و #الوسيم/#البارت التاسع #والعاشر


ركض خالد خلفها ثم اقترب منهم بملامح الخوف 

احلام:مين دول يا خالد مش تعرفني 


نظر خالد الي احلام "دول زميلي في شغل 

ثم غمز لهم "نظر الجميع لبعض بتسائل 

دنيا:طيب مش تعرفنا يا خالد 


خالد:وهو يبلع ريقة وينظر لأحلام "احلام قربتي من مصر 


دنيا:اه افتكرت مش دي مرات قريبك صح 


خالد: بخفوض "ايوة هيا 


ظلت احلام تنظر له بصدمة وحزن 

كان يبتعد عن نظرتها التي كانت تقتلة 


دنيا: اهلا " انا دنيا زميلة  خالد ثم مدت يدها لكي تصافحها 


مدت احلام وهيا تستطنع الابتسامة "اهلا بيكي 


جلس الجميع في صالون ومعهم دنيا 

كان خالد واحلام ينظرون لبعض "ابتعدت احلام 

لكي تذهب غرفتها 


تبعها خالد بنظراته "زفر بضيق من هذه الورطة الذي اوقع نفسه فيها 


كدا ان يذهب لها اوقفته صوت دنيا 

انت رايح فين يا خالد وبعدين هو انت وهيا قعدين لوحديكم فين عمته عفاف وفين قرييك 


تحدث احد اصدقائة وهو يسخر من احلام 

يا بنتي في ايه ده شباب العالم كلو لو قعد وصادها مستحيل حد يجي جمبها شكل جوزها 

خلع من خلقتها "انفجر باقي ضاحكا علي كلامة 


دنيا:بس بقي يا جماعة عيب كده حرام عليكم 


خالد:حرام ليه خليهم يوصله الحقارة بتعتهم 


دنيا:معلش يا خالد انت عرفهم


خالد:انا رايح اشفها وعللا اسمع حد يتريق او يقول كلمة قدمها انا مش ناقص ثم ابتعد عنهم 


انهارت دموعها بعد ما سمعت حديثهم في الخارج  

دخل خالد عليها غرفة ثم اقترب منها ينظر لها وهيا تمسح دموعها لكي تخفيها 


خالد:انا اسف يا احلام بس انتي عارفة " ظروف شغلي مش لازم حد يعرف 


احلام:خلاص يا خالد انسي  انا عارفة ظروفك 


خالد:طيب مدام عارفة ظروفي ليه دموع دي


احلام :لا دي مش دموع "روحلهم يا خالد 


خالد:طيب قومي تعالي معايا برة


احلام:لالا انا هنام وانت خد رحتك مع صحابك


خالد:لا مش هطلع من غيرك وحياتي يا لومي 

يلا قومي معايا ثم سحبها من يداها لكي تنهض


طلع احلام وخالد الي خارج يجلسون معهم 

اقترب دنيا من احلام وهيا تبتسم لها" انا مبسوطة اوي اوي ان اتعرفت عليكي 


احلام :وهيا ترد الابتسامة "وانا كمان


سمع الجميع جرس الباب 

دنيا :ده اكيد احمد اصل هو اخد اجازة وجاي يقضيها معانا 


خالد:ايه ده بجد احمد ده وحشني اوي 

ركض خالد ليفتح الباب لصديقة "احمد 


احمد "خلودا حبيبي وحشني يا اتش 


خالد :وانت كمان يا رخم وحشني "تبدله الاحضان "رحب خالد بصديقة ثم ادخلة الي داخل


سلم احمد علي اصدقائة وعلي دنيا صديقته ثم اقترب احمد من احلام وهو يبتسم لها 

اهلا انا احمد صديق خالد من زمان 


احلام:برقه "اهلا بيك منور 


احمد:مش تعرفني يا خالد علي الانسه


خالد:مدااام مش انسه "احلام تبقي مرات قريبي


احمد:طيب انا اسف جدا يا مدام احلام  اصل شكلك صغير جدا 


خالد:ماشي يا خويا اتفضل اقعد  


جلس الجميع وهم يضحكون ويتحدثون 

كانت احلام تجلس بعيدا عنهم تحاول تخفي نفسها من نظرتهم وسخريتهم عليها بينهم وبين بعض "حولت كثير تجلس وحدها في غرفة 

رفض خالد واصر ان تجلس معهم 


......................


وقفت امام باب منزله تفكر ماذا تفعل بهذا المفتاح الذي في يداها " تذكرت مني عندما اتت لها سماح تناول لها مفتاح المنزل

قبل متسافر الي البلد هيا وزوجها مصطفي 

احضرت لها المفتاح لكي تعطيه لعماد 

حسمت رايها ثم دلفت الي منزلهم ثم ذهب الي غرفته لكي تنتظرو لكي تتحدث معاه براحة اكبر


نزل عماد من عربية الاجرة ثم صعد الي منزله دلف عماد المنزل بعد ما رئي الباب مفتوحا

قفل باب  ثم نداه بصوته العالي علي ولدته 

بحث عنها في انحاء المنزل "زفر بضيق 

ثم ذهب الي غرفته "دلف عماد الغرفة 

حولت ملامحة لغضب عندما رئها نائمة علي فراشه وفي حضنها قميص له 

اقترب منها بصوته العالي"انتي يا مدام فتحت مني عيونها وهيا تبتسم عندما رئته امامها


 عماد:ممكن اعرف دخلتي هنا ازاي 

 ‏

جلست مني علي فراش وهيا تتأمل نظر فيه 

طنط سماح سفرت هيا وعمو مصطفي البلد 

ووصتني ان اجهزلك الغدا  وكل طلابتك


عماد:متشكر اوي انا مش عايز حاجة اتفضلي قومي امشي


مني:مش همشي يا عماد الا لما اتكلم معاك 


عماد:انتي مبتزهقيش ابدا 


قامت مني وهيا تقترب منه " لا مبزهقش 

مستحيل ازهق منك يا عماد انا بحبك اوي ارجوك اديني فرصة وحدة ارجوك 


عماد:انسي يا مني انسي انا مستحيل انسي 

الي عملتيه فيا 


مني:بس انا بحبك وانا متأكدة انك بتحبني 

كفاية فراق يا عماد كفاية انا تعبت انا نفسي ابقي في حضنك ثم اقتربت منه اكثر لكي تضع راسها علي صدرو العريض "اغمضض عيونها 

وهيا تنعم براحة وامان  


ابعدها عماد عنه بلطف لكي ينظر لعيونها 

عايزة مني ايه يا مني عايزة ايه تاني 


مني:عيزاك انت وبس انا مستعدة اكون خدامة ليك تحت رجيليك بس متسبنيش وحياتي يا عماد


ابعد عما وجه عنها لكي يمنه نفسه من ضعفه امام عيناها


مني: طيب قولي اعمل ايه عشان تسمحني 


عماد:مش عايز حاجة يا خالص عيزك تبعدي عني


مني:يا عماد حرام عليك بقي كفاية يا اخي 


عماد:امشي يا مني امشي 


مني :مش همشي انا بحبك وعشان بحبك هفضل وراك لحد متسمحني :فاهم مش هسيبك بحبك يا اخي بحبك ثم هجمت علي شفتيه

صدم عماد من فعلتها حاول بأجهاد يبتعد عنها فشل فا كان احساسة وحبه كبير لها اكبر

ضمها عماد الي حضنه وهو يبدلها القبلة 


.........................


في مساء 


كان الجميع جالس في الحديقة " وكانت احلام مزالت تجلس بعيدا عنهم بعبوس شديد بحث بعيونها علي خالد الذي اختفي اكثر من نصف ساعة قامت تبحث عنه في انحاء منزل 


.......................


خالد :مش وقته خالص يا دنيا ارجوكي 


دنيا:وهيا تفتح له القميص بدلع "بقولك وحشتني يا بيبي ايه موحشتكش بقالك فترة بعيد عني يا بيبي مالك متغير ليه 


خالد :وهو ينظر نحو الباب بخوف "يا ستي انا لا متغير ولا متنيل "اول مرجع مش هسيبك خالص وهعوضك يا حببتي بس خلينا نروحلهم 


دنيا :بغضب  في ايه يا خالد مالك خايف كده ليه من امتي وانت بتعمل حساب الناس الي تحت 


خالد:يووووه يا دنيا بقولك احلام تحت وهيا تعتبر من اهلي 


دنيا:والله انت شايف كده ماشي خالد انا همشي مسك خالد يداها قبل متغادر"استني بس

 

دنيا :ابعد عني خالص


خالد:وهو يضمها الي حضنه "طيب خلاص متزعليش يا قلبي انا مقصدش ازعلك ولا اقدر علي زعلك


دنيا :وهيا تضمه اكثر "بجد يا بيبي 


خالد:بجد يا روح بيبي " انتي متعرفيش اد ايه بحبك يا دنيا 


دنيا::وانا بموت فيك يا قلبي ثم اقترب من شفتيها وهو كذاالك ليطبعون قبلتهم في غرفة بعيدا فا هيا غرفة عمته في الطابق الاعلي 


حملها خالد الي فراش لكي يفعل معاها علاقة مثل العادة محرمة 


.....................


وقفت احلام بجوار غرفة عفاف في الطابق الاعلي الذي يوجد فيها دنيا وخالد يفعلون علاقة تأففت بضيق 

روحت فين يا خالد بس انا ضورت عليك قي بيت كلو ثم نظرت الي غرفة  عفاف 

يمكن دخل جوة ينام بعيد عن دوشة وانا هتعب نفسي ليه لما اخش اادور عليه 

اقتربت من غرفة ثم وصعت 

يداها علي مقبض لكي تفتحة ..........


#جهاد #محمد 

#الدميمة #و #الوسيم


#الدميمة #و #الوسيم/#البارت #العاشر


وضع يدو علي يداها ليمنعها من دخول 


ابعدت احلام يداها فورا وهيا ترقمة بنظرات غضب


 احمد:اهدي بس يا مدام احلام "انا بس كنت عايز

اتكلم معاكي في موضوع قبل ميجي خالد 


احلام:هو فين خالد اصلا انا معرفش اختفي فين 


احمد:ممكن يكون هنا او هنا "مهم عايز اتكلم معاكي قبل ما خالد يجي في موضوع مهم 


احلام:خير يا استاذ احمد 


احمد:طيب نقعد في مكان بعيد عن الانظار 

ثم نظر الي الحديقة الخلفية "تعالي نقعد هنا


احلام:ايه هو الموضوع مهم لدرجة ان نبعد عن الانظار 


احمد:هتعرفي كل حاجة بس اديني فرصة واسمعيني للاخر خالص ومش عيزك تزعلي مني انا والله عايز مصلحتك 


تنهدة احلام بضيق "ماشي اتفضل 


ابتعدو عن غرفة ليذهبون الي الحديقة الخلفية


.....................


ابتعد عنها خالد وهو ينهض من فراش ليرتدي ملابسه "يلا يا دنيا قومي بقي 


دنيا:حاضر يا بيبي مع ان نفسي انام في حضنك 


خالد:معلش عادي اليومين دول يلا انا هحصلك علي برة عشان محدش ياخد باله 


دنيا:انا مش عارفة ايه الخوف ده كلو منها


خالد:انا مش خايف يا دنيا "وميت مرة افهمك ان حياتنا في مصر غير هنا خالص 


دنيا:اف خلاص خلاص اطلع وانا وراك 


خالد"تمام يا قلبي يلا سلام ثم رمي قبلة علي هواء 


.........................


خير يا استاذ  احمد موضوع ايه المهم اوي ده


احمد:اولا كده لازم اعرفك بيا "انا احمد صديق خالد من فترة كبيرة هنا "انا بشتغل دكتور تجميل في اكبر مستشفي في نيويورك 


احلام:طيب ليه حضرتك بتقولي 


احمد: من غير زعل او حساسية "انا بعمل بحث هنا في امريكا عن تجميل موضوع بحث 

عن الحلات الي زي حلتك يا احلام وارجوكي متزعليش مني 


احلام :وهيا تخفض راسها بألم "ومطلوب ايه 


احمد: اولا انا مش عيزك تزعلي وتديقي 

بجد انتي انسانة رائعة يا احلام واتمني توفقي 

ان تبقي موضوع البحث بتاعي 


احلام:بغضب "يعني ايه موضوع بحث بتاعك 


احمد:اهدي بس يا مدام احلام " انا والله مش هسخر منك ولا هعمل اي حاجة تجرحك 

بلعكس انا موضوعي هيبقي فايدة ليكي 

انا عايز اعملك عمليه كاملة "عايز تبقي وحدة تانيه خالص "عمليتك صعبه جدا ولو نجحت

هتبقي فايدة كبيرة ليا وليكي 


احلام:انا اعمل عملية يعني انا ممكن ابقي زي البنات يعني ممكن اتغير 


ابتسم احمد بحزن عليها " اه هتبقي زي القمر 

وكمان احلي من اي بنت برة 


احلام:طيب انت ليه مش عايز تقول لخالد


احمد:عشان ممكن يرفض مضمنش الصراحة 

عشان كده انا بطلب منك موضوع ده يبقي سر مؤقتا بس لحد مجمع افكاري وافتح خالد في موضوع بس قبل اي شئ عايز اسمع موفقتك


احلام:انا طبعا نفسي اتغير وابقي حاجة تانية 

بس خايفة اتعلق بأمل وفي الاخر يبقي سراب 


احمد:طيب انا عندي حل حلو "انا هبدء بكشف عشوئيا عليكي حاليا "لو في امل هوعدك 

ان مش هيبقي سراب ابدا 


.......................


كان يبحث يمينا وشملا عليها "بحث في غرفتهم وفي الحديفة وفي الطابق العلوي 

ثم ذهب اخيرا الي الحديقة الخلفية  بحث بعيونة ثم وقع نظرو علي زوجته وصديقة وهم مقتربين من بعض


كان احمد يقوم بكشف عليها "اقترب من وجهها 

كان يتحسس وجها وملمحها ليفحص بدقة 


هجم عليهم خالد بغضب وانفعال "ايه الي بيحصل هنا بظبط 


ابتعد احمد عن احلام " ثم نظر لخالد ولا حاجة يا خالد مالك في ايه 


اقترب خالد من احلام ثم شدها من يدها بقوة 

كنتي بتعملي ايه معاه وازاي تخليه يقرب منك بشكل ده 


احلام:ايدي يا خالد حرام عليك سبني 


احمد:بانفعال"في ايه يا خالد انت اتجننت 

سبها هتكسر اديها 


خالد:ملكش دعوة مراتي وانا حر فيها 


صدم احمد من اخر جملة قلها خالد "مراتك 


حرر خالد وهو ينفخ بضيق "ايوة مراتي 


اخمد: مدام مراتك معرفها علينا 


قطعة"خالد بحدة"ملكش دعوة فاهم ثم اخذها وهو يشدها الي غرفتهم 


رمها داخل الغرفة"وقعت احلام علي الارض من اثر الوقعة "انهارت بكأ من تحولة المفاجئ 


انحني خالد لمستواها "الواد ده كان مقرب منك بشكل ده ليه وازاي تسمحيلة بكده 


احلام:ببكاء "انت فاهم غلط هو كان بيكشف عليا 


خالد:نعم يعتي بيكشف علكي وشك وهو 


قطعته احلام وهيا تنهار من بكاء "ايوة بيكشف عليا"بيكشف علي وشي الي اتريق عليه صحابك من ساعت مشافوني "راجل معملش حاجة

هو عايز يسعدني ان اعمل عملية تجميل 

اعمل عمليه عشان ابقي انسانة زي اي حد 

انسانة يا خالد انسانة تقدر تفتخر بها متستعرش بها قدام صحابك "انسانة متهربش منها ديما انك تخرج وتعرفها باناس معاك "اوعي تفتكر ان مصدقة ان ظروف شغلك والحاجات دي انا عارفة انك مستعر مني ومن شكلي عارفة انك خايف تخرج معايا عارفة كل حاجة عااارفة ثم انهارت وهيا تبكي بحرقة علي حلها


جلس خالد علي الارض بجورها "وضع يدو 

علي راسها ليمشي علي شعرها بحنو 

اسف يا احلام اسف ان جرحتك بشكل ده 

ليه مصرحتنيش بالجواكي يا حببتي "اهدي 

انحني براسه ليطبع قبلة علي راسها 

ثم اقترب من ازنيها " انا اسف ان عملتك وحش قدامه سمحيني "انا لما شفته بيقرب منك 

مقدرتش امسك نفسي حسيت بغلي نار لما شفته بيقرب منك كده صدقيني يا احلام 


رفعت احلام راسها بعيونها الباكية "انا كمان اسفة انا كان لازم قبل ما اعمل اي حاجة استأزن منك الاول 


ابتسم لها خالد "ثم وضع اصابعة الكبيرة ليمسح دموعها "خلاص انسي خالص 

بقولك لمي هدومك وخلنا نمشي من هنا 


احلام:هنروح فين دلوقتي والناس الي برة 


خالد:نروح بتنا يا احلام يلا يا حببتي 

وانا هبقي اتكلم مع احمد في موضوع العملية دي ولو مفهاش خطورة عليكي "هوافق ..


احلام:بابتسامة واسعة "انا بحبك اوي ثم رمت نفسها في حضنه 


ضمها خالد الي حضنه اكثر ثم دفن وجه بين عنقها ليشم رئحتها الحميلة " ثم تحدث بين نفسه 

وانا يا احلام شكلي حبيتك "ضمها اكثر وهو يحس لأول مرة احساس جميل بجورها 


.......................


خرجت من مطبخ وهيا تحمل الاطباق ثم وضعتها امامة "يلا حبيبي انا عملتلك العشي بنفسي 


عماد:متشكر"يلا بقي علي شقتك وياريت متجيش تاني يا مني


مني:انت لسه زعلان مني يا عماد 


عماد: انا قولتلك محتاج افكر يا مني وبعدين مش عايز حد يتكلم والناس تشوفك طالعة خارجة من عندي وانا لوحدي 


مني:بس انا بثق فيك يا حبيبي وعارفة انك مستحيل تأزيني 


عماد:بس الناس مش هتعرف كده


مني: طيب يا عماد انت اصلا شكلك اتنخنقت مني انا همشي ولما تعوزني قولي عن ازنك 


وقفها عماد وهو يقف اممها " انتي مجنونة 


مني:بيك اعمل ايه بحبك بحبك يا لوح 


ابتسم عماد ابتسامة واسعة "وانا ا لسه بحبك


شهقت بصدمة عندنا سمعت كلمته الاخيرة 

انت قولت ايه يا عماد قول تاني كده 


ابتسم عماد عليها"قولت لسه بحبك


مني:اخيرا يا عماد سنه ونص بحاول اصالح فيك 


عماد :انتي سبب انتي الي خلتيني

 

قطعته مني وهيا تصع يداها علي فمه " انسي كل حاجة ارجوك خلينا نفتح صفحة جديدة 


مسك عماد يداها وهو يضمها لفمة اكتر ليطبع قبلة خفيفة عليها " هنبدء صفحة جديدة بعد 

منتفق وتوفقي علي شرطي 


مني: اتفاق وشرط ايه يا عماد 


عماد:شرطي الوحيد تنسي فلوسك خالص 

وتعيشي علي اد عشتي انا


مني:موافقة يا عماد انا هعيش معاك لو في عشه 


عماد "لا مش لدرجة دي "احنا هنعيش هنا مع ماما وبابا لحد موضب ظروفي واقدر اخد شقة


مني:بفرحة "موافقة موافقة موافقة 


ضحك عماد علي جننها ثم اخذها الي احضانة 

ربنا يقدرني واقدر اعوضك يا مني 


مني :وهيا تضمه اكثر عوض ربنا ليا هو انت يا عماد انك تبقي جمبي "المهم هنتجوز امتي 


ابعدها عماد بالطف وهو يبتسم"يا بنتي اتقلي 


مني:اتقل علي مين يا حبيبي دنا من صغري بتمني باليوم ده 

عماد: ان شاء في اقرب وقت بس لازم اختي 

تكون معايا "لازم احلام تنزل وسعتها نتجوز علي طول 


مني:تمام انا هروح شقتي اتصل بيها واقلها تنزل في اقرب وقت بااااي يا روحي 


ثم ركضت الي منزلها 

ظل عماد يبتسم علي جننها ثم رجع الي جلسته 


....................


 في صباح 

 ‏

دخل خالد واحلام الي منزلهم "ركض خالد الي الغرفة يجلس علي فراش "يرتعش من سخونيه 

البرد الشديد الذي اصابه من تغيرات جو 


بدلت احلام ملبسها ثم ذهبت الي مطبخها 

لكي تحضر له الثلج  والحساء الساخن 

وبعد مودة قصرة " ذهبت الي الغرفة 

اقتربت من خالد الذي كان يغرف في نومه بتعب والم "" احست علي جسده"شهقت بفزع من حرارته الذي كانت ترتفع 


اخذت الثلج ثم جلست بجوارة لكي تعمل له كمدات الباردة 


ظلت احلام تجلس بجوارة طول ليا تفعل له كمدات الباردة  وتعطيه الادوية اللازمة 

فتح خالد عيونه تحت تأثير السخونية "تحدث بدون وعي 

احلام انا اسف سمحيني احلام  بحبك 

ابتسمت احلام بفرحة علي حب زوجها لها 

وسرعان تلاشت الابتسامة عندما قال خالد 

دنيا حببتي سمحيني  بحبك ..........


#جهاد #محمد 

#الدميمة #و #الوسيم


 تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملة  من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

التنقل السريع