القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية احتياج الجزء الحادي عشر 11 للكاتبة حنان حسن حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 


رواية احتياج الجزء الحادي عشر 11 للكاتبة حنان حسن حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 






رواية احتياج الجزء الحادي عشر 11 للكاتبة حنان حسن حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 



رواية احتياج الجزء الحادي عشر 11 للكاتبة حنان حسن حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 





الحادي عشر احتياج للكاتبة..حنان حسن بعدما اخدتني عايدة للصعيد...لقيت نفسي اتورطت في خناقة مع العروسة وامها...وللاسف العروسة قررت...




بعدما اخدتني عايدة للصعيد...لقيت نفسي اتورطت في خناقة مع العروسة وامها...وللاسف العروسة قررت تن..&تقم مني اشد انتق...&ام 


ودا لما امرت شلهوب بقطع لساني والزج بيا في السجون...


في اللحظة دي اتدخل شخص اسمة داغر وانقذني منهم



وطبعا انا اول ما  سمعت اسم داغر 


اتجهت بنظري في الاتجاه الي جاي منه صوتة



وفي اللحظة دي 


اتفاجئت ادامي با( ايهاب بيه)



ايوه الشخص الي انقذني من شلهوب 


هو.. ايهاب بيه


بس ليه هو معروف هنا باسم داغر؟


يكونش داغر وايهاب شخصية واحدة؟


المهم..


بعدما اتأكدت اني واقفة ادام  داغر... او ايهاب ( طليقي)



لقيت نفسي بستنجد بيه 



وقلتلة...الحقني يا ايهاب اقصد... يا داغر 


 انقذني منهم ارجوك



 وكان مفروض  داغر يرد عليا


لكن...


داغر فضل يبصلي ويتحقق مني شوية


لكن للاسف مردش عليا



وبعدها ..وجه سؤالة لشلهوب


وقالة...مين البنت دي ؟وواخدها علي فين كدا؟



فا رد شلهوب 


وقال... انا عبد المأمور


 و كنت بنفذ الاوامر 


الهوانم قالولي روح بيها علي غرفة التأديب..واقط..&ع لسانها وانا كنت رايح ا نفذ الامر



في اللحظة دي


اقترب داغر مني داغر


وسألني ...


وقالي...انتي مين ؟


وعملتي ايه عشان ياخدوكي للتاديب


فا رديت وانا مستغربة انه عامل نفسة مش عارفني



وقلتلة...


انا عايدة جابتني البيت دا عشان اشتغل عند زوجة العمدة



وفجاءة لقيت العروسة (هانم) بتشتمني وتطردني هي وامها



فا بصراحة بقي.. رديت عليها


واخدت حقي ..زي ما هي اهانتني



وهو دا السبب الي خلاها تأمر شلهوب انه ياخدني لغرفة التاديب


وكانت عايزة تقطع لس..&اني.. وتحب...&سني



بعدما استمع داغر لدفاعي


سال العروسة


وقالها..ممكن اعرف انتي باي صفة بتصدري الاوامر هنا في البيت دا؟



فا ردت العروسة وهي بترتجف


وقالتلة..البت دي كدابة


هي مكنتش جاية تشتغل ولا حاجة


دي حرامية وانا بنفسي ضبطها وهي بتسرق


حتي اسأل امي


فا ردت امها بدون ما حد يسألها


وقالت..ايوه حصل وانا شاهدة ان البت دي حرامية



في اللحظة دي


 انا قولت هيصدق عروستة وامها..


الي هي اصلا تبقي عمتة


(اخت ابوه)



 واكيد هيسلمني للشرطة علي اني حرام..ية


لكن..الي حصل



ان داغر  اقترب من عايدة (مديرة المنزل)


وسالها وهو بيشاورلها عليا



وقالها..البت دي دخلت البيت هنا ازاي؟



فا ردت عايدة وهي مرعوبة من التبريقة الي في عنية



وقالت..بصراحة بقي انا الي دخلت غرام البيت هنا


بهدف انها  تشتغل..



و دا كان بناء علي طلب الست الكبيرة (مراة العمدة)



ويعلم ربنا ان غرام لا سرقت ولا عملت اي حاجة غلط من ساعة ما دخلت هنا



في اللحظة دي


حمدت ربنا ان داغر اتأكد من كدب عروستة..وافتراء امها


وبعدما ظهرت برائتي



حاولت انتهز الفرصة دي واهرب بجلدي من الصعيد كله



فا طلبت منه انه يسمحلي اني امشي


لكن داغر وقفني



وقالي..للاسف مش هينفع تمشي


لاني خلاص وافقت انك تشتغلي هنا



فا رديت بدهشة


وقلتلة..


يعني انا هشتغل عند عروستك بعد كل الي حصل دا؟



فا رد داغر (ابن العمدة) بحسم


وقالي.. لا


معدش في شغل عند العروسة


لانها هتغادر البيت النهاردة هي وامها 



فا ردت عمتة (ام العروسة)


وقالت..


خلي بالك انت كده بتطردنا من بيتك يا ولد اخويا


 



فا اكد داغر علي قرارة


وقالها.. 


بيت العمدة له قوانين لازم تحترم


وانتي وبنتك يا عمة اخترقتوا كل القوانين


والي زيكم ملوش مكان هنا



في اللحظة دي


غضبت ام العروسة


وهددت بانها هتنقل كل الي حصل دا لاخوها العمدة



وبعدها اخدت بنتها (هانم) وغادرت بيت العمدة



وبصراحة رحيل العروسة وامها من البيت  خلاني اشعر بالاتياح


هما صحيح مارحوش بعيد واتنقلوا لبيتهم الي كان ملاصق لبيت العمدة



لكن ..اتمنعوا من دخول بيت العمدة نهائي



ودا اداني فرصة اني ازوال عملي براحتي ..


وقدرت اتعرف علي كل الشخصيات الي في البيت واتعامل معاهم


هو صحيح العمدة كان صعب



لكن...


بصراحة مراة العمدة كانت ست طيبة


 


وكانت بتعاملني بطيبة وحنية


وكأنها امي



اما بقي عن داغر فا دا الي كان غريب بجد



لان انا اول ما شوفت داغر افتكرتة ايهاب بيه من  الشبة المتطابق بينهم



لكن لما عيشت في بيت العمدة وبدات اتابع داغر


لقيتة شخصية تانية خالص



داغر كان راجل شديد وحاسم


وكل البلد بتعملة الف حساب 



وكلمتة ماشية علي الكل زي العمدة ابوه بالظبط



 وفي نفس الوقت كان بار بامة وبيتعامل معاها بحنية


كمان لاحظت انه بيخاف ربنا وبيصلي الوقت بوقتة  ..وسمعت انه بيعمل خير كتير 


ومشوفتوش بيظلم حد



اما عن علاقتي انا بيه


فا كان واضح انه ميعرفنيش قبل كده ...وكلامة  معايا كان قليل جدا


 بس احيانا كنت بتخيل انه بيبصلي ومركز معايا انا بالذات



بس كنت بكدب نفسي 


لان ظاغر كان شخص محترم ومعروف عنه انه بيغض البصر 



بصراحة كل الصفات دي عجبتني... و خلتني اركز معاه.. واتابعة باستمرار 


لغاية ما  وقعت في غرامة وبقيت مجنونة بيه



بس طبعا كنت عارفة ان الاعجاب كان من طرف واحد


وراضية بكده



لان استحالة ابن العمدة هيبص للشغالة الي عندهم



المهم



فضل الوضع علي كده


لغاية ما في يوم



عايدة  طلبت مني... 


اني ادخل انضف غرفة داغر بيه 


بمجرد ما يغادر البيت هو و ابوه العمدة كا العادة



وبالفعل  نفذت الاوامر


وبمجرد ما سمعت صوت المحرك بتاعة عربية العمدة


اعتقدت ان داغر غادر الفيلا



 فا دخلت علي غرفة داغر بيه


بدون ما اخبط


لكن بمجرد ما فتحت الباب اتفاجئت ان داغر مازال في غرفتة 


وبصراحة المفاجئة كانت تخض  لان داغر كان بيبدل ملابسة وواقف في الغرفة  وهو عاري الجسد



وبالرغم من ان الموقف كان محرج ...  وكان مفروض اني اغمض عنيا واغادر الغرفة فورا



لكن انا اتسمرت في مكاني


لما شوفت الوحمة الي في جنبة



اصل الوحمة دي انا عارفاها كويس وشوفتها كتير في جسم ايهاب 


ايام ما كان زوجي



في اللحظة دي


داغر اول ما شافني واقفة متنحالة... ستر نفسة بالبشكير


وسالني


وقالي...انتي واقفة كده ليه ؟



فا رديت بتوتر


وقلتلة... ابدا مفيش



فا رد وقالي


طب قولي للسواق يجهزلي العربية عشان خارج دلوقتي حالا



فا قلتلة ..حاضر



وبسرعة انصرفت من امامة 


وانا بفكر في حكاية الوحمة الي في جسمة



وللاسف ملقتش اي تفسير



المهم...


لما نزلت من غرفة داغر روحت علي عايدة 


وقلتلها اني منضفتش لان داغر ما زال في الغرفة



فا قالتلي...


خلاص خدي صينية الاكل دي


وطلعيها  للسواق الجديد



وبالفعل اخدت الاكل وخرجت علي الجراج


 ادور علي السواق 


لكن مكنش في  للسواق اي اثر



ولما ملقتوش


بصيت جوه العربية



ولحظتها شوفت ادامي شاب   نايم بداخل السيارة



وكان واضح من مظهرة  انه  متعلم لان  لبسة كان متناسق وشعرة بيلمع


ومعاه موبيل غالي



واول ما  ناديت عليه


لقيتة فتح عنية وبعدها ابتسم وسالني


وقالي.. انتي حورية؟



فا قلتلة حورية مين؟



فا قالي..معلش اصلي كتت بحلم اني دخلت الجنة 



ولما فتحت عنيا ولقيتك ادامي



فا افتكرتك حورية من الجنة



في اللحظة دي 


عرفت انه من النوع الي بيقسم وبيسرح بالبنات


لكن بطريقة اوفر



فا  تجاهلت كلامة وتلزيقة



وقلتلة .. انا بشتغل هنا في بيت العمدة


وجيبالك الاكل دا



فا قرب مني وهو بياخد الصينية من ايدي


وقالي..اسمك ايه؟



فا قلتلة..اسمي غرام


فا رد وهو مازال متشبس بالصينية


وقالي ...الله 


اسمك جميل اوي


 زيك يا غرام



في اللحظة دي


سمعت صوت داغر وهو بينادي عليا بعصبية


وبيقولي... انتي ايه الي جابك هنا؟


 و بتعملي ايه عندك ؟



فا رديت بهلع


وقلتلة...


 عايدة طلبت مني اني اوصل الاكل للسواق 


فا جيت وجيبتهولة



فا بصلي داغر بغضب


وقالي..  


طب ادخلي جوه وابعتيلي عايدة



وبالفعل دخلت وقولت لعايدة   ان داغر عايزها في الجراج



وبعد ما عايدة خرجت لداغر سمعت صوت زعيق داغر



وكان واضح انه بيعاقبها هي  والسواق



لان عايدة جت بعدها ونبهت عليا اني مخرجش بره الفيلا تاني...


 ولا اتعامل مع السواق ولا اي جنس راجل 


ونهت كلامها بجملة زعلتني



لما قالتلي..


حاولي تبقي محترمة


 وسيبك من شغل بنات بحري دا لانه مش هيناسب عادتهم وتقاليدهم هنا



في اللحظة دي 


اتضايقت لان داغر فهم عني حاجة غلط



وفضلت صاحية طول الليل


لغاية ما رجع



واول ما شوفتة دخل غرفتة


خبطت علية


ولما فتحلي


بصيتلة وانا بعيط


 وقلتلة...


حضرتك ظلمتني


السواق هو الي كان بيستظرف


وانا والله ما عملت حاجة 



في اللحظة دي


مد ايده ومسح دموعي


وضمني لصدرة بمنتهي الحنية



لحظتها شميت نفس ريحة البرفان بتاعة ايهاب بيه



فا ابتعدت عنة 


وسالتة


وقلتلة...هو انت داغر ولا ايهاب؟


عفريت ولا بني ادم؟


انا مبقتش فاهمة حاجة



فا بصلي داغر بتعجب


وقالي... ايهاب مين ؟ وعفريت ايه؟


انا مش فاهم انتي تقصدي ايه؟


وطبعا مكنش ينفع اشرحلة 


قصدي


فا سكت وسيبتة ومشيت


لكن الغريبة ان داغر بقي لطيف معايا من بعد الموقف دا


وبقي مركز معايا اوي



لدرجة اني بدات اشعر انه بدء يحبني


ومش كده وبس


لا دنا سمعت كمان انه فسخ خطبتة من عروستة 



المهم



بعد كام يوم



التعب زاد علي الهانم الكبيرة (زوجة العمدة ) 


واستدعوا الطبيب وكتب لها علي ادوية للقلب ..


والطبيب نبه عليا اني اكون حذرة وانا بعطيها نقط الدوا..



لان اي نقطة زيادة هيكون فيها خطر علي قلبها



وبالفعل..سهرت بجانب زوجة العمدة 


وبدات اعطيها الدواء با انتظام


وكل شيئ كان تمام



لغاية ما العروسة وامها عرفوا بامر مرض زوجة العمدة فا استأذنوا العمدة


وجم يزوروا الهانم الكبيرة



وطبعا انا تركتها معاهم وروحت اجيب خاجة اقدمهالهم



لكن الغريبة انهم منتظروش لغاية ما ياخدوا واجبهم



وفجاءة نزلوا العروسة وامها وهما في عجلة من امرهم



ولما رجعت للست الكبيرة لقيتها نايمة



فا تركتها وقولت اصحيها علي ميعاد الدواء



لكن لما جه ميعاد الدوا وجيت اجهزلها النقط 


 اكتشفت ان الزجاجة مفتوحة و فاضية ومفيهاش ولا نقطة



فا اتفزعت..



وروحت بسرعة افوق زوجة العمدة


 لكن للاسف ..الست الكبيرة مكنتش بتتحرك



فا جريت بسرعة علي داغر وقلتلة ان امه قاطعة النفس ومش بتتحرك



فا اتصل داغر علي الدكتور فورا


في اللحظة دي


كنت مرعوبة وشكيت في العروسة وامها 


وقلت ممكن جدا يكونوا اعطوا لزوجة العمدة الدواء


عشان يخلصوا منها


وانا طبعا الي هشيل اليلة


فا حاولت اتخلص من الزجاجة لكن ملحقتش 


لان


 الدكتور كان وصل مع داغر



فا دسيت الزجاجة في صدري بسرعة


المهم


 بمجرد ما  الطبيب كشف علي زوجة العمدة



سألني عن زحاجة الدواء



في اللحظة دي مكنش ادامي غير اني .....؟

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملة من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

التنقل السريع
    close