رواية أنا والشيطانه الفصل الثاني عشر 12بقلم محمد طه
رواية أنا والشيطانه الفصل الثاني عشر 12بقلم محمد طه
#أنا_والشيطانه
#بقلم_محمد_طه
#الثاني_عشر
_ردت عليا بخوف..هقولك على كل حاجه
(وبدأت تحكي وتقول كل حاجه..ومكنتش مصدق اللي بسمعه..دا لو حكايه ف فيلم هندي مش هتتصدق برضوا..بلعت ريقها من الخوف وقالت)
_فيه قانون عندنا ف عيلتنا.. مفيش حد يعرفه غير نسوان العيله..واللي تخالف القانون دا يبقي بتحكم على نفسها بالمو،ت
_رديت عليها بسخريه..وإيه هوا بقي القانون دا إن شاءالله..بقلم..محمد طه
_إن مفيش بنت من عيله النادر تتجوز برا العيله..ولو حصل وبنت أتجوزت من برا العيله..بطنها ما تشيلش عيل يشيل إسم عيله تانيه.. ولو حصل وحملت حتى لو بالغلط تبقي حكمت على نفسها وعلى اللي ف بطنها بالمو،ت (وسكتت شويه) لو عايزني أحمل هحمل بس أنته عارف إنك مش هتقدر تحميني أنا واللي ف بطني منهم
_دا إيه التفكير الغريب ده..أنا مش قادر أستوعب إن فيه عقول بتفكر بالشكل ده(وبصتلها بكل غضب) وإنتي ليه ما قولتليش الهبل دا قبل ما نتجوز
_عشان بحبك وكنت خايفه أخسرك
_وإنتي دلوقتي وبعد اللي أنا عرفته دا مش هتخسريني
_اللي أنته شايفه أعمله يا عبدالرحمن..لو عايز تتجوز عليا أتجوز..ولو عايز تطلقني طلقني..ولو عايزني أحمل هحمل..شوف اللي أنته عايزه وأنا موافقه عليه
(ما بقتش عارف أرد عليها أقولها إيه..كل اللي عقلي بيفكر فيه إنها خدعتني وكذبت عليا..واللي يكذب مره يكذب تاني وتالت وألف مره..لكني برضوا رجعت والتمستلها عذر وقولت إنها كذبت عشان بتحبني ومتمسكه بيا ومكنتش عايزه تخسرني)
(ما بقتش عارف آخد قرار..أسامحها لأنها ملهاش ذنب ف القانون الأهبل بتاع عيلتها ده..ولا كل واحد فينا يروح لحال سبيله..وبعدين قولت لأ..تسامحها إزاي يا عبدالرحمن بعد اللي حصل لحنين أختك وإنها كانت عارفه باللي هيحصلها..أختك كانت هتمو،ت يا عبدالرحمن..وأنته بتفكر تسامحها..والله أعلم مخبيه عليك إيه تاني)بقلم..محمد طه
(وبعد تفكير قررت إني آخد منها مفاتيح الشقه وتلفونها واحبسها ف الشقه لحد ما أشوف أنا هعمل معاها إيه..وقفلت عليها باب أوضه النوم وخرجت من الشقه خالص لأني مش طايق المكان اللي هيا فيه وقولت أتمشي ف الشوارع شويه وأفكر واشوف أنا هعمل إيه)
(وطبعا ظهرتلي الشيطانه ف الوقت ده..والطبيعي إن دا وقتها اللي تظهر فيه عشان تضرب عالحديد وهوا سخن..المهم وأنا ماشي ف أمان الله لقيتها قدامي)
_ببرود شيطاني..محتار وبتفكر ومش عارف تعمل إيه..تحب أساعدك وأقولك تعمل إيه
(ما ردتش عليها وفضلت ماشي ف طريقي..لكنها ما سابتنيش وفضلت ورايا)
_هوا أنته ما بتردش عليا ليه..هيا اللي كذبت عليك وخدعتك..إنما أنا مفيش حاجه قولتلك عليها إلا وكانت حقيقه..أنا بجد مش عارفه أنته محتار ليه..
قدامك اللي بتخدعك وبتمثل إنها بتحبك..وقدامك اللي بتحبك بجد وواقفه جنبك وبتساعدك
_رديت عليها بهدوء..إنتي عايزه مني إيه يا سديل
_عيزاك تحبني يا عبدالرحمن..عيزاك ليا أنا وبس
_قولتلك يا سديل مش هيحصل
_أنا مش عارفه أعمل معاك إيه عشان أثبتلك إني شيطانه غير كل الشياطين اللي ف تفكيركم
_ما تتعبيش نفسك وتعملي حاجه..لأنك مهما عملتي هتفضلي ف الآخر شيطانه
_طيب هوا إنتو مش فيه مثل عندكم بيقول..تعرف فلان آه أعرفه عاشرته لأ يبقي ما تعرفوش..أنته بقي أعرفني وعاشرني وبعدين أحكم عليا
_بس إحنا عارفينكم وحافظينكم كويس أوي
_شوفت أنته بتتكلم بصيغه الجمع إزاي..
يا عبدالرحمن إنتو تعرفو الشياطين المؤذيين بس..
إنما أنا عيزاك تعرفني أنا وبس..تعرف سديل وتشوف قد إيه هيا بتحبك وبتساعدك وبتخاف عليك
_كلكم واحد يا سديل..كلكم أعداء لربنا ولأولاد آدم كلهم..بقلم..محمد طه
_يعني إنتو مفيش فيكم أعداء لربكم..مفيش فيكم كفار ومسلمين وحتي المسلمين فيهم الحلو وفيهم اللي أوحش من الشياطين..أنته ليه مش عايز تقتنع إن كل فصيل فيه الحلو والوحش
_أنا موافق يا سديل..بس بشرط..تؤمني بربنا وتكفري بإبليس
_صدقني دي حاجه مش بإيدي..ولو بإيدي هنفذ فورا
_أنا كمان اللي بتطلبيه مني مش بإيدي..ولو بإيدي مش هنفذو برضوا..سيبيني بقي ف حالي..
ومتظهرليش تاني
_اللي بيحب..ما بيعرفش يسيب اللي بيحبه يا عبدالرحمن..أنا هفضل معاك وهساعدك..يمكن تحبني ف يوم من الأيام
(سيبتها تكلم نفسها ولا كأني سامعها..لأني عارف إنها مش هتيأس بسهوله ومش هتستسلم عن اللي هيا عيزاه)
(لقيت قدامي إستراحه روحت أريح رجليا شويه وجات قعدت جنبي وفضلت تقول ف أي كلام وأنا عامل نفسي مش سامعها وما بردش عليها لحد ما قالت)
_عالفكره مراتك ما قالتلكش الحقيقه كلها
_هوا لسه فيه حاجه تاني غير اللي قالته
_لسه فيه أهم جزء ف الحكايه..أو تقدر تقول كده أوسخ جزء ف الحكايه
_بصتلها بقرف..مش عايز أعرف حاجه تاني..كفايه عليا اللي عرفته لحد دلوقتي..أنا عقلي خلاص ما بقاش قادر يستحمل..حاسس إني هتجنن أو هيحصلي حاجه..بقلم..محمد طه
_قولتلك مش هيحصلك حاجه طول ما أنا موجوده معاك
_رديت عليها بضحكه سخريه..أنا كل اللي بيحصلي دا عشان إنتي موجوده معايا..والله أعلم هيحصل إيه تاني
_هوا أنته حصلك إيه يا عبدالرحمن..أنته زعلان إني قولتلك على حاجات أنته مكنتش تعرفها ولا كنت هتعرفها..قولتلك مين اللي يعرف اللي ق،تل إبن عم مراتك..وعرفتك اللي حصل لأختك وبسببي أنقذتها من المو،ت..وعرفتك حقيقه مراتك وإلا كان زمانك مخدوع فيها (وسكتت شويه) هوا إنتو كده يا أولاد آدم.. اللي يقولكم الحقيقه يبقي عدوكم
_رديت عليها بغضب..إسمعي يا شيطانه إنتي(وفجأه لقيتها أختفت.. وذاد غضبي وبدأت أكلمها بصوت عالي زي ما يكون واقفه قدامي)كون إن إحنا ما نعرفش كل حاجه ف دي نعمه من ربنا علينا..لو كل واحد عرف كل حاجه عن التاني الناس هتاكل بعضيها ومفيش حد هيبص ف وش التاني..أنا مش عايز أشوفك تاني..مش عايز أشوفك تاني
(وبعدين رجعت على شقتي..وأنا راجع عقلي ما بطلش تفكير..وفضلت أأنب نفسي وأقول إن الشيطانه ما أذتنيش..بسببها أنقذت أختي.. وبسببها عرفت حقيقه مراتي وعيلتها واللي بيعملوه)
(وأخدني الفضول إني أعرف باقي الحكايه..الشيطانه قالت إن لسه فاضل أهم جزء أو أوسخ جزء مش هتفرق..المهم إني أعرف الحكايه كلها)
(ووصلت الشقه ودخلت أوضه النوم لقيت........
_ويتبع..........
_بقلم..محمد طه
_تحياتي لمتابعيني الأعزاء
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق