القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية وسيطرت المشاعر الفصل الخامس عشر 15 بقلم زهرة الربيع حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 

رواية وسيطرت المشاعر الفصل الخامس عشر 15 بقلم زهرة الربيع حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات





رواية وسيطرت المشاعر الفصل الخامس عشر 15 بقلم زهرة الربيع حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات



اخوك قال لي على كل حاجه..  عرفت انت ليه طول عمرك زعلان مني وبتكرهني ..وصعب عليا انك ساكت لحد دلوقتي ....انا ابوك يا سليم كنا ممكن نتكلم ونتفاهم احسن ما تفضل شايل مني العمر ده كله


 سليم غمض عنيه بغضب شديد وهو بيلعن ادهم في سره لانه مكانش قادر يتكلم نهائي 

 حاول يسيطر على اعصابه وقال بجمود...انا شايف ان مفيش موضوع نتكلم فيه اصلا....احنا كويسين خالص كده....و كل واحد عارف مكانته عند التاني 


ولسه هيمشي نادر قال بسرعه ودموع ...بس انت مش عارف مكانتك عندي ابدا يا سليم.. انا عمري ما حسيت ان انت وادهم توام.... بالعكس طول عمري بحس ان انت ابني الكبير اللي اتسند عليه في اي وقت....انا مش عارف ابرر لك اللي سمعته ازاي.... ولا كنت بتمني اواجهك في موضوع زي ده ....ولا كنت اتخيل انك تسمعه اصلا ......سليم يا حبيبي والله كانت غلطه في وقت ضعف وقلة حيله....لقيت الدكتور فجاه بيقول لي لازم واحد فيكو هي ...هيموت..... ما عرفتش بعمل ايه ولا بقول ايه 


سليم قال بسرعه ووجع.... مقدر طبعا فاهم فاهم قلبك هو اللي اختار وقتها مش لسانك.... بس مش مشكله عادي...بس  اللي كان شاغلني انو ليه يعني مش اكتر ....انما عمري ما اتمني

انك تكون اخترتني انا...لان بصراحه عمرك ما فرقت معايا


 نادره اتملت عيونه بالدموع وقال...... طيب انا غلطت حقك عليا.... ممكن تسامحني يا سليم قبل ما اموت 


سليم ابتسم بسخريه وقال بقسوه ....لا لا لا بلاش الطريقه دي...كلمة اموت دي مش هتجيب معايا ... استخدمها مع ادهم احسن هتاثر فيه... في النهايه انت صاحب فضل عليه .....يعني  اخترت انو هو اللي يعيش وكانك الاه ...ونسيت انت والدكتور بتاعك  ان الحياه والموت بايد ربنا وبس ...والدليل قدامك اهو ابنك اللي ما لوش اهميه اللي اخترت انه يموت بكل سهوله عايش قدامك


 نادر لسه هيتكلم سليم قال بسرعه.... انا تعبان جدا ومش حابب اتناقش في اي حاجه .....هقول لك حاجه واحده تريحني وتريحك..... اعتبر ان امنيتك تمت واختيارك طلع في محله .....اعتبرني مت يومها .... نهارك سعيد يا نادر بيه


قال كده وطلع على السلم بسرعه مش عايزه يشوف دموعه اللي غرقت خده ..دموع طفل اتحبست جواه سنين  وكل ما يتفتح الموضوع تنزل بغزاره


 نادر قعد على الكنبه بحزن شديد والم وهدى كانت واقفه بعيد وبتبكي بحزن ومش قادره تتكلم 

اول ما سليم مشي قعدت جنب نادر بسرعه و مسكه ايده وقالت بقلق عليه... اهدى..... ما تزعلش صدقني كده كويس قوي...على الاقل عرفت اللي مزعله وكلمته


نادر قال بحزن.... متاخر قوي.... قوي يا هدى....انا الللي قاهرني اني طول عمري غضبان منه وفاكر انه ولد قاسي وقليل الادب ....عمري ما اتخيلت اني انا الغلطان في حقه واستاهل منه اكتر من كده.... معاه حق..... كل الحق... يفرق ايه عن اخوه علشان اعمل كده..كان فين عقلي وقتها مش عارف.... بس انا والله ما قصدت ....انتي عارفه اننا جبناهم بالعافيه ما كنتش عايز اخسر اي حد فيهم....ولما..لما الدكتور قال ان لازم في واحد فيهم هيروح لقيت نفسي فجاه بقارنهم ببعض.... كان هيفضل معايا طفل واحد..... غصب عني كنت عايز الافضل ..كان ادهم متفوق ومن الاوائل بيصلي وبيصوم ولد مثالي بالنسبه لي عكس سليم كان لعبي ودايما جايب لنا المشاكل.... عارف ....عارف وفاهم انه ما كانش ينفع اختار ما فيش حاجه تبرر اللي عملته وانا بعد ما اخترت ادهم ندمت ....وقلبي كان بيتحرق وهما جوه العمليه ...وفضلت ادعيله ... لو كان مات يومها كنت حسيت اني قتلته بايدي..... والله يا هدى انا جريت على اوضته قبل اوضة ادهم وقلبي كان مقبوض عليه لحد ما فاق وكلمنا ....بس ايه الفايده ..خلاص ضيعتو... للاسف خسرته 


عند ادهم راح على العنوان اللي بعتته له لبنى لقاها قاعده بتبص في الساعه بملل واول ما شافتو قالت بعتب...كل ده ياباش مهندس هيه الساعه عندك كام دقيقه


ادهم سلم عليها وقال بسرعه.... انا اسف جدا جدا جدا بجد يعني انا مش عارف اقول لك ايه ..حصلت مشاكل غصب عني والله 


لبنى ضحكت وقالت..... حصل خير  ولا يهمك...اتفضل


ادهم قعد ولبنى قالت.... ها بقى ايه سر اللقاء الجميل ده


 ادهم ابتسم وقال ...رحمه 


لبنى ضحكت وقالت ....كده على طول من غير مراوغه


 ادهم ابتسم وقال...انا راجل  دغري قوي وما بحبش اللف والدوران.... عشان كده طلبت اقابل حضرتك... مش هاخبي عليكي من اول ما قابلت رحمه و انا بفكر فيها ...قلبي ميال ليها بطريقه عجيبه مش عارف افسر سببها.... بس طبعا شفت بنفسك لقائنا الاول ما كانش احسن حاجه.... واللي حصل بعد كده  كوارث...بس استوقفني موقف حضرتك لما كنا في القسم  ما حاولتيش حتى تعرفي ايه اللي حصل و فورا اتنازلتي عن المحضر


 لبنى اتنهدت وقالت ....علشان انا عارفه كل اللي حصل لانو مش جديد عليا....مش هخبي عليك يا باشمهندس زي ما انت جيت معايا دغري انا هاجي لك دغري ....رحمه مريضه و اللي عملته معاك ده مش اول مره تعمله ....هي متعوده كده اي شاب يكلمها بتبقى حاطه في دماغها نظرية المؤامره وان الشخص ده لازم عايز يؤذيها او يتحر،،،ش بيها ....هي بتبص للرجاله كلهم بنفس المنظور ده شيفاهم كلهم كده...وده  بسبب صدمه حصلت معاها زمان

بقلم....زهرة الربيع

 ادهم ابتسم بسعاده وقال.... كنت متاكد 


لبنى بصتلو  بدهشه وقالت.....دي حاجه كويسه


 ادهم قال بسرعه ....لا ابدا.... اكيد مش كويسه طبعا بس كان عندي احساس ان كل ده غصب عنها وانها مش شخصيه عدوانيه زي ما بتبين....طيب ممكن ابقى فضولي  زياده عن اللزوم و تحكي لي ظروف مرضها وسببه 


لبنى اتنهدت وقالت...تمام .... طالما مهتم هحكي لك 


في البيت سليم طلع بغضب وقبل ما يفتح باب اوضته بقى يحاول يهدى وهو بيفتكر كل اللي شافه في الفيديو وازاي هيواجهها بعد كل ده 

فتح الباب ودخل بتوتر ومشاعر اول ما دخل شالت الولد بسرعه وحضنته وقالت بارتباك.... لو قربت مني ولا عملت حاجه هصوت واعمل لك فضيحه في البيت كلو.... انا ما كنتش عايزه امد ايدي عليها هي اللي غلطت الاول


 سليم كان عايز يضحك على حركاتها هو نسي اصلا موضوع غاده واللي عملته معاها قرب منها بخبث وقال...... طب انا راضي ذمتك.... القمر اللي كانت تحت دي تنضرب.... يا بنتي دي نعمه يعني  تتباس... وتتشال على الراس 


مشاعر بصت له بغيظ وقالت...... بالنسبه لك ...انما بالنسبه لي زي الصرصار على الحيط لو قرفتني تاخد بالشبشب عادي


 سليم ضحك بخفه وقال.... بلاش تغيري منها قوي كده... احنا لسه ما اتجوزناش ...امال لما نتجوز وتشوفيها في حضني هتعملي ايه


 مشاعر قالت بضيق...... والله ما يهمنيش.... طالما قاعده في حضنك ومش قاعده على دماغي ...خلاص براحتها 


سليم قرب منها قوي وبقى يبص لعيونها بعشق شديد واشتياق وكانه بقى له سنين ما شافهاش وقال بتوهان.....وحشتيني....وحشني جنانك قوي ..ووحشني بحر عيونك الغريق كنت هموت من العطش في صحرة فراقك 


مشاعر رمشت بعيونها بذهول وسليم قرب اكتر وشال الولد من بين ايديها وهي واقفه بذهول شديد وحطه على السرير وقربها ليه ولمس شعرها بحنيه وقال.... اشتقت لشعرك قوي ...ولريحته اللي بتقتلني

وبقى يستنشق ريحة شعرها بارتياح


مشاعر بلعت ريقها بتوتر وقالت...س...سليم ..سليم في ايه ....هو انت تعبان ولا حاجه 


سليم ابتسم وبص لعيونها وقال..... تعبان جدا بس اخيرا لقيت دوايا


مشاعر لسه هتتكلم شدها لي بقوه وقرب منها بلحظه مجنونه اتمناها  بقى له كتير


 مشاعر اتصدمت وبقت تحاول تبعده بس ما قدرتش 

واول ما بعد عنها  شويه بص لعيونها بابتسامه تسحر وقال بغمز .....عدنا للساحه.... واللي جاي ما فيهوش راحه


مشاعر اتسعت عيونها على اخرهم وضربتو قلم ضعيف بسرعه واتخضت اكتر لما ضربته وحطت ايديها على بقها بخوف منه 


سليم بصلها بصدمه  وقال...... يا حلاوتك


عند خالد كان بيشرف على الخدم في الفيلا باوامر من نادر لان ايديه مش هيقدر يشتغل بيهم وكان حرفيا الكل مش طايقه من تحكماته وتصرفاته كانه صاحب المكان

وهو بيتكلم مع الخدم جالو تليفون بعد بسرعه ورد وقال...ايوه يا حازم باشا


حازم رد بغضب رهيب وقال...انت وحبيبة القلب وجوزها كمان استنو حق القلم اللي الحلوه بتاعتك ضربته لبنتي...شكلها كده مش عارفه هيه لعبت مع مين الحيوانه الواطيه


خالد بلع ريقه وقال..اكيد..اكيد متعرفش واللي ما يعرفك يجهلك يا باشا...صدقني كان من غير قصد وانا هخلي مشاعر تعتذر لبنت حضرتك وتبوس ايدها كمان


حازم قال بغضب....هيحصل  ...بس خليني الاول اعرفها مقامها ..واخلي جوزها الغالي يطردها من البيت بنفسه


خالد قال بتوتر ...انت..انت ناوي على ايه سعادتك


حازم قال بحقد..متقلقش اللي ناوي عليه انت هتحبه قوي...استعد علشان هتاخد حبيبتك وتغورو من البلد كلها ومش عايز المحكم هنا طول ما انا عايش ولا حتى بعد ما اموت


قال كده وقفل معاه وخالد بلع ريقه بتوتر وقال....ليه كده يامشاعر....استرها يارب


عند ادهم طلب عشا ليه وللبنى وكان بيسمعها باهتمام وهيه قالت بحزن شديد ... كانت مراهقه ما كملتش ال ١٥ سنه وكانت زي الورد متفوقه في دراستها وبتحب كل الناس عموما 

وكان في استاذ عندها في اعدادي وبيديها دروس هيه ومجموعه اصحابها.... كانت على حسب سنها معجبه بيه جدا ...هو كمان ابدا اعجابه بيها واقنعها انه بيحبها وانت عارف البنات في سن المراهقه بيصدقوا اي حوار 

كانت مبسوطه جدا وقتها وطايره من السعاده 

 وفي يوم اتصل عليها وقال لها ان المجموعه جايين علشان ياخدوا الدرس وما كانش ميعاده واتحجج بان معاه سفر تاني يوم وهيديهم الدرس في اليوم ده 

طبعا رحمه فرحت جدا و راحت جري


 لبنى اتملت عيونها بالدموع وحاولت تمسك كوبايه الميه واديها بترتعش 

سليم  ناولها الكوبايه وهو بيسمعها باهتمام وحزن على حالتها 


شربت شويه وكملت وقالت بدموع.... لما راحت ما لقيتش حد من الطلاب هناك كانت هي لوحدها ...هو قال لها انهم شويه وجايين على الطريق بس الواطي ما كانش جايبها علشان درس ولا زفت....وبدأ يتهجم عليها 


ادهم غمض عنيه بغضب وحزن 

ولبنى قالت ...هيه اتخضت جدا منه.... الشخص اللي كان ملاك بالنسبه لها بقى شيطان فجاه وكل همه انه يتمكن منها...عافرت كتير واترعبت اكتر  ومن صدمتها ضربته على دماغه و الحمد لله قدرت تهرب منه بعد معاناه قبل ما يأذيها

بقلم...زهرة الربيع

 ادهم اخذ نفسه بارتياح وشرب هو كمان وقال باهتمام شديد ....وبعدين


 لبنى قالت بدموع...اللي  حصل بعدين كان اسوء من كده بكتير ...لانها جات متبهدله ومنهاره وحكت لنا انا وابوها كل اللي حصل...... وكانت عايزه ترفع عليه قضيه بس باباها كان مترشح للدايره وقتها وللاسف رفض يقف جنبها و قال لها انسي اللي حصل ومتجبيش سيره لحد

كانت صدمه اكبر بالنسبالها ان والدها اللي المفروض هو امانها يتخلى عنها كده ....جالها اكتئاب حاد ومبقتش تخرج خالص ....و انا لما لقيت حالتها بتسوء بقيت اتحايل عليه نرفع القضيه او يعمل اي حاجه علشانها.... بس هددني بالطلاق وقال لي مش هيخسر تعب السنين كلها علشان يرفع قضيه ويعمل شوشره على الفاضي.... لا وكمان مقبلش يخليها تسيب المدرسه واضطرت تشوف الاستاذ ده قدامها كل يوم  ...وكل حركاته القذره اللي كان يعملها معاها بقى يعملها مع غيرها  و يصطاد فريسه تانيه قدام عيونها وهي ما قدرتش تتكلم.... ومن يومها وهيه شايفه كل الرجاله انتهازيين كلهم يهمهم مصلحتهم بما فيهم ابوها ... كنت بحاول اطلعها من الدايره دي وانسيها كل اللي حصل بس حالتها بقت تسوء وبدات تخاف من كل حد حواليها حتى ابوها نفسه بقت تخاف منه... اتحايلت عليه تاني نوديها لدكتور بس رفض خاف يتقال بنته مجنونه.... ولحد ما توفى كانت حالتها تعبت خالص زي ما انت شايف كده..... بعد ما اتوفى حتى اللي قدرت اوديها  عند دكتوره نفسيه تتعالج عندها


و نزلت دموعها بشده وقالت.... لو كان عندها ام اقوى مني كانت لحقتها من الاول حتى لو اتطلقت ...بس انا جبانه ما كنتش اعرف ان هيحصل فيها كده ....وبدفع ثمن جبني وخوفي لحد النهارده 


ادهم اتنهد بحزن شديد وناولها منديل وقال.... ارجوكي اهدي ....انا اسف ما كانش قصدي افكرك 


لبنى مسحت دموعها وحاولت تقوى وقالت...... انا عمري ما نسيت يا  باشمهندس اللي حصل ما يتنسيش


 ادهم قال بسرعه ....لا هيتنسي .....هيتنسي صدقيني في ناس كتير بتعيش مواقف صعبه وبتعديها وانا مش هسيبها لوحدها ابدا 


لبنى بصت له بدهشه وقالت..... انت تقصد ايه


 ادهم قال بسرعه.....اقصد اني معجب جدا برحمه ...واللي قولتيه مغيرش حاجه بالعكس ذود اعجابي بيها...و لو توافقي من بعد اذنك حابب اتواصل معاها  يمكن يكون فيه فرصه بينا....انا مش حابب اتواصل معاها من ورا ضهرك عشان كده كنت حابب اقابلك ونتكلم واستاذنك يعني


 لبنى ابتسمت وقالت.... انت انسان خلوق جدا ....ويسعدني طبعا...بس بما اني امها مش شايفه اي امل في اللي انت بتقوله 


ادهم ابتسم وقال..... طول ما ربنا موجود الامل موجود ما تقلقيش عليها ابدا انا هحاول اخليها تثق فيا ... كمان كنت حابب اعترف لك بحاجه يعني...... انا كنت متجوز ومطلق


 لبنى بلعت ريقها بتوتر وقالت.... كملت..... كده الموضوع بقى من المستحيل 


ادهم قال بسرعه..... ليه بس ده انا طلقت بمنتهى الذوق وما عملتش اي مشاكل واديت طلقتي كل حقوقها  


لبنى اتنهدت وقالت ...مش دي الفكره...بس انا لسه بقول لك مشكلتها مع الرجاله انهم انتهازيين وبيخدعوا البنات واي راجل مطلق حطاه في الخانه دي....ان الست اللي كانت معاها دي ملاك بس ما قدرتش تستحمله 


ادهم  قال .....ياه للدرجه دي 


لبنى ضحكت وقالت..... واكثر...... دي حتى عمرها ماكان عندها صحاب بس لما بقت تروح تتعالج عند الدكتوره النفسيه قابلت واحده مطلقه كانت جالها صدمه بعد طلاق.....وبقم صحاب جدا زي الاخوات عارف ليه....لانها مطلقه وبتشكيلها من جوزها ومظلومه .....اي واحده مطلقه تبقى مظلومه ده قانون كده


ادهم ضحك بخفه وقال....طب انتي الافضل تخليها تعرف نماذج احسن..يعني ناس متجوزين وسعداء مثلا


لبنى ابتسمت وقالت...مش هتهتم لانها مش بتصدق ... بس عارف انا موضوع صاحبتها المطلقه زعجني في الاول وخفت انها تزود عقدتها لكن بعدين حمدت ربنا 1000 مره لان البنت دي ساعدتني جدا ووقفت معانا كتير وبقت اقرب لها مني.... تعرف جات لي فكره انت ممكن تقرب لها عن طريق البنت دي ...هيه صاحبتها قوي بقى لهم تلت سنين زي الاخوات


 ادهم ابتسم وقال..... والله فكره معاكي رقمها طيب 


لبنى قالت بابتسامه ......اه طبعا..... ده انا كنت....


 بس قطعت كلامها واتسعت عينيها بذهول شديد  وقالت.... رحمه


 ادهم التفت وراه وكانت رحمه واقفه بدموع وصدمه وقالت...... انا مش هصدقه بجد ....هو انا تقيله قوي على قلبك لدرجه ان اول واحد يقابلك تحكي له عني وعن اسراري وعن كل مشاكلي... معقوله انتي كمان مش قادره تستحمليني ياماما 


 لبنى حطت ايدها على بقها بذهول وهيه مش مصدقه انها سمعتهم ووووووو

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة  الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

3 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع
    close