القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية همسة حب الفصل الرابع 4 بقلم اسيل باسم حصريه فى مدونة موسوعة القصص والروايات


رواية همسة حب الفصل الرابع 4  بقلم اسيل باسم حصريه فى مدونة موسوعة القصص والروايات 




رواية همسة حب الفصل الرابع 4  بقلم اسيل باسم حصريه فى مدونة موسوعة القصص والروايات 


طرقت  على باب غرفتها  فتنهدت الأخرة بضيق. " قلتلك مش عايزة أتعشى ي طنط 

متتعبيش نفسك انا مليش نفس ....


وكيف لها ان تاكل وهو مان رفضت القدوم معه إلي منزله ...

حتى حملها كشوال  بطاطس ورماها داخل سيارته  ...

لم يهتم باعتراضها  .. ولا ب ضربها له  بل وقام بتهديدها  ... 

قاد سيارته  وانطلق بها الا منزله  وهي منذ ذالك الوقت حبيسة الغرفة التى من المفترض  المكوس بها  ....


هتف ياسين بهدوء من خلف الباب  " انا مش طنط 

افتحي  واطلعي كلي وبلاش دلع  .....


مان سمعت صوته حتى غلت الد__ماء في عروقها  ..... 

اتجهت وفتحت  الباب له بغضب  "   مش عايزة اطفح  ... ولو مش عاجبك دلعي رجعني من مكان ماخدتني غصب ي بيه

محدش جبرك عليا ... انا هعرف ادبر اموري لوحدي لحتى مايرجع راجح  ... 


ياسين بحب  " بس أنا معرفش من غيرك  


خزا  الاحمرار وجهها  لمس وجهها بافتتان   "  ازاي اقدر  أسيبك لوحدك  ...  وعيشتك مع راجح انا معترض فيها 

بس بصبر نفسي لحدما تبقى مراتي  ...


ابتسمت بسخرية  "  انا مستحيل ابقى مراتك انت بتحلم

اقترب منها يحيط خصرها  يقربها لصدره اكثر  "  مانتي كدا كدا هتبقى مراتي  ... المستحيل هيبقى ممكن والحلم هيبقى حقيقة وانتي هتبقى مراتي على اسمي  أنا حلالي وبس


وماكادت تعترض حتى تفاجاءت به يقبلها بعنف ونهم وشغف.  الفكرة وحدها  تجعله يحلق في السماء  ... 


ابتعد عنها بصعوبة وهي مغمضة العينين  ووجهها مكسو بالخجل لمس وجهها بحب  " الفكرة وحدها بتجنن ي قلبي 


سند جبينها بجبينه  "  اي رأيك  اخليكي مراتي  بحق وحقيقي

دفعته بخجل  شديد  "  انت قليل الادب ولو قربت مني تاني والله لقول لطنط  على عمايلك  دي


ياسين بوقاحة  " دي هتفرح بابنها اوي

انتي بس تعالي اسمعي مني ومش هتندمي صدقيني ...


حاول الإمساك بها  لكنها كانت كحبات الرمل  بين يديه الا ان خرجت من الغرفة  وهو يلحق بها  ...


نظرت لهم  نيفين باستغراب  "  بتجري كدا ليه ي همس 

همس بتوتر  "  اصل ي طنط 

جوعت اوي  .... ومش قادرة أتحمل ممكن تحطيلي اكل  لو مش هتعبك يعنى سوري


نيفين بحنية  "   انتي بتقولي اي بس ي حبيبتي  تعبك راحة وبعدين انتي من الصبح وانتي على لحم بطنك 

ثواني واجمل اكل هيكون قدامك 


اجلستها على الطاولة وهي تضع لها الأصناف اللذيذ التى اعدتها خصيصا لها ....  والاخر وقف يراقب تناولها للطعام بحب ...


همس ياسين لنفسه  " تعالا بسرعة ي راجح 

انا مش ضامن نفسي   ... اكثر من كده هتهور  ....


!!!!!!!!!!


دخلت كالعاصفة  لغرفة  مكتبه   وجدته يجلس ويضع يده على راسه  ويبدو انه كان شارد الذهن ...

يوسف  "  اي الدخلة  دي ي رانيا 


وهو يجلس هنا ببروده المعتاد وهي هنا تغلي   " هسالك سؤال ي حبيبي  .

هز الاخر راسه بنعم  سألته بحدة  " هو انت كتبت الشركة كلها باسم إبن نيفين  وطلعت ابني من المولد بلا حمص


يوسف ببرود  " ااااااه

سألته وهي بالكاد تمسك نفسها بصعوبة كي لا تقت___له بسبب برودة د___مه  " ليه

يوسف  ببرود  "  ياسين  اكثر حد هيعرف يدير الشركة حلو  ... لا لما تعبت المرة الفاتت وسبتها لابنك  قربنا نشحت في الشارع  لولا تدخل ياسين


رانيا  بغضب " بسبب غلطة واحدة 

هتفضل تمسكاله زلة لأمتي. ... ده الوقت اتعقد  بسببك

فارس إبنك ذي ياسين بالضبط   


يوسف ببرود "  عارف هما ولادي  وقطعة من قلبي ... واكيد مش هفضل حد عن التاني   ... بس إبنك  ي هانم فاشل وبسببك انتي ي هانم  

رانيا  " بسببي

يوسف. " دلعك ليه ... تحرضيك ليه ضد اخو لحتى ما بقى يكرهوا  بعض

الود لو اتعقد ف بسببك ي هانم  ...  


رانيا بغضب  "  بعمتلك دي انت ال بتبوظ نفسيته 

يوسف براحة  "  انا عارف انا بعمل اي 


!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


فتحت باب شقتها بمفتاحها  الصغير وهي تدخل الي والدتها  ركضت تحتضنها بسعادة    ...


ي حبيبتي ي ماما  ... انا مبسوطة اوي  النهارده

سارة بسعادة لسعادتها  "  شوقتني اعرف  قوليلي  في اي ...


حكت لها رحمة  ماحدث لها مع يوسف وقد تغيير وجه سارة بشدة للعبوس ....

سارة  " وانتي مين قالك  اني عايزة اعمل اي عملية  ... انا مش عايزة  اتشحطط ورا المشافي انا راضية بقدري والحمدلله 


تطلعت لها باستغراب  "  مفيش الكلام ده يما

انتي لازم تعملي العملية عشانك وعشاني  ي حبيبيتي  ... دمعت عين رحمة بشدة  " لو روحتي هتسيبيني لمين بس


سارة بفرحة  " اهو ده الموضوع لل كنت عايزة احكهولك 

جاكي عريس  ي بنتي وانا اديت للراجل موافقتي  

و هيجي النهارده يحدد معاد للخطوبة 

عبست رحمة  " بس انا مش عايزة اتجوز  ي ماما انا لسا صغيرة وعايزة اكمل تعليمي  ....


سارة "  وال اتعلموا  عملوه اي. 

آخرهم   اتجوزه  و خلفوه   وبعدين الست ملهاش غير بيتها وراجلها وولادها وبس

اسمعي مني ي رحمة أنور  زينة الرجال ووضعه ذي الفل واهو ال نعرفه احسن من ال منعرفوهش 

ضحكت بسخرية عليها  "  بتهظري اكيد ي ماما

عايزة تخطبني لواحد متجوز أثنين   وفوق كل ده نسونجي وقليل الذوق  واخلاقه في مناخيره   ... 


عبست سارة  "  اهو النسونجي ده هو ال عبرك  .....

قوليلي مين احسن منه حاء طلبك وانا رفضته  قولي مين


اخفضت راسها بحزن   هي جميلة وواثقة من نفسها انها كذالك لكن لا يتقدم لها الخطاب مثل  من هم في سنها  ...  

رحمة بصرامة  " مش عايزاه 

اهو افضل عانس  ولا  اتجوز راجل بتاع نساوين 


سارة وهي تربع يدها " وانا اديت الراجل كلمتي   وهو جاي النهارده على اساس انه يخطبك 

تاففت بضيق من عناده  "  برضو مش عايزه 


 مسكت يدها وهي تحاول ان تراضيها   " طب ولو قولتلك عشان خاطري  شوفي  اتخطبيله وبعد الخطوبة لو مارتاحتيش فركشي

بس دلوقتي وافقي  عشان خاطري 


وماكادت رحمة ترفض حتى قالت سارة بلهفة " تتجوزي هعمل العم__لية علطول اي قولك


وجدت الاخر ان لا يوجد لها مفر فقد وضعتها سارة أمام الأمر الواقع  

هزت راسها بنعم  بعبوس  وتركت والدتها تزغرط من شدة الفرح


أخرجت  سارة هاتفها  وهي تقول بفرحة " خطتنا ماشي 

ذي ماحنا مخططين  


دخلت لغرفتها تبكي وتنتهب بصمت شديد  حتى سمعت صوته " الف مبروك   ي بت   ... قالوا اتخطبتي 


ابتلعت  ريقها بتوتر وصعوبة  " راجح  انا  ....يتبع

 تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا




تعليقات

التنقل السريع
    close