رواية حياة ال عاصم الفصل الخامس 5 بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية حياة ال عاصم الفصل الخامس 5 بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
#سلوي_عوض
#حياة_ال_عاصم
بارت 5
عاصم: احاول أناملي ساعتين بس، هنام كيف انا؟ وبدء صوت شخير عوض يعلو أكثر من الأول.
عاصم: ربنا يسامحك يا عم عوض، هطلع أنام وسط الزرع ياكش بس ملجاش تعبان ولا طريشه.
(ليخرج عاصم ليجلس وسط الزرع ليغلبه النعاس ويمر الليل علي الجميع)
وفي الصباح كان سامر يرتدي ملابس فخمه ليجد شوق قد أعدت له الإفطار.
شوق: صباح الخير.
سامر: صباح النور، أمال البت جمر فين؟
شوق: جوه مع جدتي.
سامر: طيب هدخل أصبح علي جدتي واخد الزفته ديه عشان نروح الجامعه.
شوق: مش هتفطر؟
سامر: له، هفطر مع صحابي.
شوق: طاب حتي شج ريجك بشويه حليب.
سامر: هاتي ياستي.
شوق: بالهنا، مطرح ما يسري يمري، بس الله أكبر شكلك ف الطقم الجديد ولا بتوه السيما.
سامر: عشان خاطرك انتي بس، فوتي جدامي.
قمر: اديني فايته.
(وبعد ساعه يصلوا إلى الجامعه)
سامر: روحي علي المحاضره، انا هجعد مع صحباتي.
قمر: مش هتحضر المحاضره؟
سامر: له.
قمر: يا ابني الدكتور بتاع الماده ديه صعب جوي، واللي مش بيحضرله بيشيله الماده.
سامر: مالك انتي وصيه عليا؟
قمر: انته حر.
سامر: طاب غوري.
(ليتركها ويذهب إلى أصدقاءه)
سامر: عاملين ايه يا فاشلين؟
بسنت: الله، ايه الطقم الجامد ده؟
سامر (بغرور): شكرا.
فادي: تلاجيه جايبه بالجسط.
سامر: له يا فالح، انا بشتري حاجتي كاش، طاب شوفوا الايفون ده ولا العربية الجديده.
سليمان: منين لك هذا؟ ده انتوا ملاجينش تاكلوا.
سامر (بغضب): انته ناسي انا مين؟ انا سامر عاصم، وعمي عامر أكبر راجل أعمال ف البلد كلها.
فادي: تشابه أسماء.
سامر: مساكين.
سليمان: يعني عاوز تفهمنا إن حياه عاصم، ملكة جمال البلد ولاعبة التنس المشهوره، تبجا بنت عمك شيماء؟ كداب طبعا.
سامر: انا مش كداب.
شيماء: طاب بص علي اختك الأول وشوف بتلبس إيه.
سامر: هيا جمر اختي كده، ملهاش ف مرجعه البنات.
سليمان: مجولتش، هتثبتلنا إزاي إن الليدي حياه تبجا بت عمك؟
سامر: ثانيه واحده.
(ليتصل سامر علي حياه ماسنجر لكن حياه لا ترد عليه)
فادي: يا عيني علي الكسفه.
سامر: أصلها عندها بطوله النهارده.
سامر: اتكتم بجا، أديها بتتصل.
سامر: ايه يا بنتي مردتيش ليه؟
حياه: سوري، مسمعتش الفون، المهم اخباركم ايه؟ وأخبار تيته ايه؟
سامر: بتسلم عليكي.
حياه: سامر، عمي، أخو أبوي، أخباره ايه؟
سامر: تمام.
حياه: علي فكره انا كسبت البطوله، وشك حلو عليا يا ابن عمي.
سامر: طول عمري يا بنتي.
حياه: طاب باي بقا عشان أغير هدومي.
سامر: قبل متقفلي، أخبار طنط نهال ايه؟
حياه: والله لسه تعبانه.
سامر: هاتيها الصعيد عندينا وهتروج وهتبجا زي الفل.
حياه: طاب اسأل تيته، لو وافقت إننا نيجي البلد أوعدك هجيبها وأجي علي طول.
سامر: بس كده، من عنيا.
حياه: أخبار قمر وشوق ايه؟ قول لقمر ملكيش بنت عم تسألي عليها، ده انا حتي بعتلها أد علي الفيس بوك مقبلتوش.
سامر: هشدهالك من ودانها.
(ليغلق سامر الهاتف مع حياه)
سامر: ها يا غجر، صدجتوا إنها بت عمي وله ليكم كلام تاني؟
بسنت (بحزن): صدجنا.
فادي: بغضب وانتي زعلتي ليه يا بسنت؟
بسنت: هاه؟ له مافيش حاجه، عادي.
سامر: عارفين البت مفيده أبو النجا؟
شيماء: اه مالها ديه؟ من المتفوقين زي جمر خيتك.
سامر: اهي البت ديه بجا دايبه ف هوايا، وكل يوم تاجي البيت عندينا، وابص عليها الجاها بتبص علي بهيام.
بسنت: جيت سيرتها اهي جات اهي.
مفيده: بهيام، ازيك يا سامر؟ ايه الشياكه والجمال ده؟
سامر: خلصتو المحاضره؟
مفيده: اه، وجمر جالتلي اني هروح معاكم ف عربيتك.
سامر: وماله، روحي معانا.
بسنت: ينفع تاخدوني معاكم؟
مفيده: طريجنا غير طريجك.
فادي: طاب موصلك انا، احنا كده كده جيران، وناسك عارفين اني بوصلك كل يوم.
بسنت: اصلي عاوزه أنجل المحاضره من جمر.
فادي: خلاص زي ما تحبي، عن اذنكم.
ليتركهم فادي ويذهب الي قاعه المحاضرات، ليجد قمر تخرج من القاعه.
فادي: انسه جمر ممكن كلمه؟
قمر: خير؟
فادي: بعد اذنك يعني، كت عاوز منك كشكول المحاضرات.
قمر: بطيبه حاضر.
فادي: وممكن لوسمحتي رقم تليفونك؟
قمر: ليه يعني؟
فادي: بصراحه انا بشتغل عشان اصرف علي خواتي وامي ومبيبجاش عندي وجت احضر المحاضره، فكت عايز رجم تليفونك عشان لو مفهمتش حاجه تشرحيهالي، وربنا يجازيكي عني خير.
قمر: طاب واشمعنه انا يعني؟ ما زمايلنا كتير.
فادي: بخبث نفسي تحسي بيا.
قمر: افندم؟
فادي: يعني ايه احس بيك؟
قمر: تحسي اني معجب بيكي وباءدبك واخلاجك، ونفسي تبادليني نفس الشعور.
قمر: عن اذنك.
فادي: هو يعني عشان انا فجير وعلي جدي تعامليني المعامله ديه؟ كتر خيرك.
قمر: بطيبه كلنا فجرا وربنا هو الغني الوحيد.
فادي: اه بس انتو بردو عيله كبيرة، ده كفايه سامر اخوكي شايل ايفون وكمان جاب عربيه جديده، وله بت عمكم حياه عاصم.
قمر: وانته تعرف حياه بت عمي منين؟
فادي: بخبث اللي يحب بيعرف كل حاجه عنه.
قمر: خد كشكول المحاضرات اهو.
فادي: طاب ونمره التليفون؟
قمر: هات اكتبهالك، بس مترنش عليا كتير، ف حدود الزماله وبس.
فادي: بس انا...
قمر: لوسمحت احنا زملا وبس.
فادي: حرام عليكي تكسري جلبي.
قمر: للدرجه ديه؟
فادي: واكتر كمان.
قمر: وايه اللي عجبك فيا؟ ده حتي يعني كل البنات بيجولو عليا عامله زي الست العجوزه، حتي سامر اخوي دايما يتريج عليا وعلي نضارتي، وبيجول عليا أبله نظيره.
فادي: والله ما عنديه نظر، كل اللي بيجول عليكي عفشه غيران منيكي.
قمر: بكسوف يعني انته شايفني حلوه؟
فادي: احلي بنوته ف الدنيا كلها، طاب ده انا لو بيدي كت أخبيكي عن عيون الناس.
قمر: ده انته مجامل جوي.
فادي: ديه حجيجه مش مجامله.
قمر: طاب عن اذنك بجا.
فادي: اذنك معاكي.
لتتركه قمر وتذهب الي أخيها.
قمر: ياله يا سي سامر عشان نروحو.
مفيده: وانا كمان هروح معاكم.
بسنت: وانا كمان جايه معاكم.
شيماء: يا بتي أنتي مش بتروحي كل يوم مع فادي ف عربيته؟
لتسمع قمر شيماء وهي تقول أن سامر يملك سياره.
قمر: بحزن ياله يا سامر، مخي واجعني، عاوزه اروح.
سامر: ما هو من النضاره الفجر اللي انتي لبساها ديه.
قمر: طاب ياله بينا.
سامر: اركبو يا بنات عربيتي الجديده.
سامر (بغرور): انتي شايفه كده شوق؟
شوق: الصراحه يعني مش انا بس، ده كل بنات البلد بيتجننو عليك. عارف البت مفيده بت اخت الخاله سكينه مرت عم عوض؟ عشيه جاتني وجعدت معاي وجعدت توصف وتتوصف ف وسامتك، وتجوللي إنها عمرها ماشافت شاب ف لبسك وشياكتك، ولجيتها اتنهدت كده وجالت: "اه لو يسعدني زماني ويكون سامر من بختي ونصيبي". ديه حتي بتجوللي كل البنته ف الجامعه هيتخبلو عليك، اصل هيا معاك ف الجامعه.
سامر: عارفها، بت فجريه كده وعامله زي الغفير، بس صح جالت عليا كل ده؟
شوق: اه والله جالت.
سامر: طاب لما تاجيكي تاني جوليلها سامر جلبه مشغول بأجمل بت ف الدنيا.
شوق (بحزن): مين ديه؟
سامر: لو بصيتي ف المرايه هتلجيها جدامك. لتفرح شوق وتشعر بالكسوف. طاب خش بجا شوف جدتك احسن تتاءخر علي الجامعه.
(ليضحك سامر)
سامر: اديني داخل اهو.
(ليدخل سامر غرفة جدته)
سامر: صباح الخير يا كركر.
كريمه: صباح الخير والسعادة عليك قمر.
قمر: ايه مافيش صباح الخير ليا؟
سامر: ياله يا اختي عشان نروحو الجامعه، واعملي حسابك بكره ها اخدك انتي وشوج اجيبلكم ملابس بدل ما انتي عراني وسط اصحابي.
قمر: مش عاوزه منك حاجه.
سامر: احسن بردك وفرتي يا ابله نظيره.
كريمه: اللي يشوفكم ميجولش عليكم تؤام، بطلو مناجره.
سامر: اجي الجاكي جاهزه يا جده.
قمر: ليه؟
سامر: وانتي مالك يا بارده، رايح انا وجدتي مشوار.
قمر: خليكي ماشيه وراه يا جده لما يبيعك خلجاتك.
سامر: موتي بنارك يا سوده.
كريمه: متزعلش خيتك يا سامر، خيتك حبيبتك.
سامر: حاضر يا كركر، كل شويه متزعلش اختك متزعلش اخوك، كان سامر ده هو اللي مزعل الدنيا كلها وهما ملايكه.
قمر: انا هروح اذاكر، انته مافيش فايده فيك.
(وهنا يدخل عليهم عاصم)
عاصم: ايه كانكم مصدجتو اني مشيت وبيت برا، اللي ما في حد فيكم ساءل في؟
قمر: انا اتصلت بيك مرتين وانته مرديتش.
عاصم: انا بكلم جدتي واخويا الوحيد.
سامر: انا كت لسه هكلمك، بس جاللي شغل فكت عاوز افرحك.
(ليخرج سامر مبلغ خمسه الاف جنيه من محفظته)
سامر: خد يا سامر هاتلك جلابيتين بدل ملابسك اللي جدمت عليك ديه.
عاصم: وجبتهم منين إنشاءالله؟
كريمه: اصل سامر اشتغل بيلبس ملابس ف المحلات وبيصوروه بيها ويدلو الملابس وعليها فلوس كمان.
(ليضحك سامر)
سامر: اصل انا اشتغلت موديل.
عاصم: يعني ايه؟
سامر: معذور ما انته متعلمتش.
قمر: انته لطخ ليه يا واد انته؟
قمر: متزعلش يا عاصم اصله ناجص ربايه.
سامر: ياله يا جده هنتاءخرو.
عاصم: وجدتك كمان هتشغلها معاك؟
سامر: اشغلها كيف يعني؟ جدتي حبيبتي وشها حلو علي، وبعدين مد يدك خد الفلوس، خد يا راجل عشان متجعدش تجول ربيتك وضحيت واسطوانه الذل بتاعتك ديه.
عاصم: بكره اردلك كل اللي صرفته عليا علي المركوب الجديم.
سامر: خليلك فلوسك وكتر خيرك يا واد امي وابوي.
كريمه: مخلاص بجا يا عاصم متنكدش علي خيك، أن مكانش هيجلع عليك هيجلع علي مين.
قمر: يعني عاجبك جله أدبه ديه؟ والله ماحد مخصره غيرك، جلعتيه جلع ماسخ.
سامر: اخرسي يا جوجه بدل ما امد يدي عليكي.
عاصم: الله اكبر عليكم، متضربو بعض جدامي، ايه مافيش احترام ولا تربيه؟
سامر: اسمعو بجا، من دلوك وجاي محدش فيكم يتكلم معاي نص كلمه.
عاصم: ومن ميته حد بيجدر عليك، انا رايح الأرض يا جده، وانتي يا جمر اطلعي ذاكري ربنا ينجحك.
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات
إرسال تعليق