القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حياة ال عاصم الفصل السابع وعشىرون 27بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 

رواية حياة ال عاصم الفصل السابع وعشىرون 27بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات






رواية حياة ال عاصم الفصل السابع وعشىرون 27بقلم سلوي عوض حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات


#سلوي_عوض

#حياة_ال_عاصم

بارت 27

منيره: اه لو اللي ف بالي يحصل، وياسلام كمان البت جمر تتجوز الواد فادي ده، وتبجا الفرحه الكبيره، مافيش حاجه بعيده علي ربنا.


نهله: احنا هنمشي بقا، الوقت اتاءخر.


مراد: نفسي النهارده يخلص بقا، وبكره يجي بسرعه علشان تبقي مدام مراد.


نهله: ضحكه خليعه، طاب باي بقا علشان الحق اجهز نفسي.


عز: تجهزي نفسك لاءيه؟ ده مجرد كتب كتاب.


نهله: ما انا عارفه، بس لازم انا بدري.


مراد: خلاص هنمشي كلنا، والجماعه هينزلو ضيوف عندنا علشان يحضرو حفله كتب الكتاب.


ليتحرك الجميع ف اتجاههم الي القاهره.


علاء: برافو عليك يا استاذ مراد، عرفت تبلفها.


مراد:  هيا لسه شافت حاجه، بكره إن شاء الله ترجع شحاته زي ما كانت، والحق يرجع لاءصحابه.


عاصم: بس بردك انا جلجان، ديه ممكن تجولك اجرا جسيمه، الجواز شكلها حويطه جوي.


مراد: حويطه بس طاب، ديه فيها الخبث كله، بس متقلقش، انا هظبط كل حاجه.

عندي واحد صاحبي مأذون، هخليه يطلع عقد جواز سليم، وبخفه يد هنبدله بعد ما نهله تشوفه وتمضي التنازل عن كل حاجه، وحقكم يرجعلكم يا عاصم ونهال وحياه ياخدو نصيبهم.


عاصم: والله العظيم مهناخدو مليم من الفلوس ديه.


مراد: بس انتم ليكم حق فيها.


عاصم: بس لمؤاخذه يعني، الفلوس ديه دخلت عليها فلوس حرام، وحد الله بينا وبين الحرام.


يحيي: الله يباركلك يا عاصم.


علاء: بس لازم تعرفوا مدام نهال وبنتها بمصدر الأملاك والفلوس ديه، وهما ليهم حق الاختيار.


يحيي: يتنهد، بس حياه تخف الاول.


عاصم: إن شاء الله هتطيب وتبجا زي الفل، وانا اللي هجوزهالك، وعلي الله تزعلها.


يحيي: ازعلها؟ ده انا كل املي ف الدنيا أنها تخف واتجوزها.


مراد: تعالي جنب ابوك يا يحيي.


يحيي: مش فاهم.


عاصم: اصل عمي مراد هو كمان غرجان ف حب الست نهال.

يحيي: اه قولتلي

 مراد: يعني اقولك سر تقوم تفضحني؟

عاصم: ياراجل ده انته المفروض تشكرني اني شيلت هم كبير من علي جلبك.

مراد: بس ادعو ربنا يتم شفاهم علي خير.

الشباب: اللهم امين.

علاء: بس ايه نهله عامله نفسها ناصحه اوي.

سهيله: ممكن بقا اعرف ازاي بسبورك الاجنبي غير المصري؟

علاء: سهله جدا، عملت حيله كده ونفعت.

مراد: ده انا كنت حاطط ايدي علي قلبي.

علاء: احنا ربنا واقف معانا علشان بنرجع حق ناس اتظلمت.

عاصم: سيبك انته، اهم حاجه اني بجالي اخوات ماشاء الله يشرحو الجلب.

مراد: وبقالك اب كمان، وعلاء وسهيله كمان زي ولادي.

مراد: بس يا سهيله، هنبطل بقا القضايا اللي تحت السلم ديه، انتي يا بنتي محاميه شاطره.

سهيله: خلاص والله همشي عدل بعد كده.

مراد: خلاص، يبقا معانا ف المكتب.

سهيله (بحزن): نفسي خطيبي يرجعلي.

عاصم: انتي مخطوبه؟

يحيي: كانت مخطوبه لمعيد ف الجامعه، بس والدته كانت رافضه يعني علشان مستوي عيله سهيله بسيط، يعني والدها موظف ووالدتها ست بيت، فوالدته خلته فركش الخطوبه وخطب بنت خالته، لكن هو وسهيله لسه بيحبو بعض، علشان كده سهيله اختارت الطريق السهل.

مراد: سيبي الموضوع ده عليا، انا نخلص من اللي احنا فيه وانا هظبطلك كل حاجه.

سهيله: بجد يا استاذ مراد؟

مراد: انشاء الله.

علاء: يعني كلكم فيكم اللي متجوز واللي هيرتبط، وانا بعد ما افرح بيكم هاخد بنتي واسافر ونرجع للوحده تاني أنا وهيا بس.

عاصم: طاب ما تصفي اعمالك ف بلاد برا وعيش ف مصر، صدجني الغربه صعبه جوي، وبلدك اولي بيك وبتك تتربي وتكبر ف بلدها وسط ناسها.

علاء: ربنا يسهل.

يحيي: ايه ده، معقوله وصلنا؟

مراد: فعلا، مخدناش وقت.

سهيله: علشان بس كنا بنتكلم ف محسناش بحاجه، انا هنزل أخد تاكسي علشان اروح بقا.

مراد: لاء، انتي هتقعدي معانا كام يوم، ولو كان علي والدك اتصلي عليه وهاتيه، انا هكلمه.

سهيله: ده شرف عظيم اوي يا استاذ مراد.

مراد: اولا، استاذ ديه ف الشغل وبس، تقدري تقوليلي عمي زي عاصم وعلاء.

مراد: تعالو بس ندخل الاول نرتاح.

عاصم: وإلله انا خايف ادخل احسن الاجي منيره خلصت علي جمر اختي.

علاء (يضحك): منيره طول عمرها شقيه ودمها خفيف.

عاصم: جري ايه يا عم علاء، خف تعوم.

علاء: شكلك بتغير اوي، ديه اختي يا ابني.

مراد: وبعدين يا أولاد.


أما شوق فكانت تجلس مع حور تحكي لها حواديت وتمشط لها شعرها.

شوق: ماشاء الله شعرك جميل، بصي كده ف المرايا شوف عملتهولك ازاي.

حور: الله جميل اوي، ميرسي يا شوشو.

شوق: وكمان بتجلعيني؟

حور: تعرفي اني عمري ماقولت كلمه "مامي" ديه ابدا، اسمحيلي اقولهالك.

شوق: بس كده باباكي ممكن يزعل.

حور: لاء، بابي بيحبني ومش بيزعل مني ابدا.

شوق: خلاص براحتك يا جلبي.


وهنا تدخل عليهم منيره.

منيره: يا سلام، جاعدين تلعبو وانا جاعده لحالي زي الجرده؟

شوق: مش جمر جابتلك تجعد معاكي؟ جولتي عاوزه اجعدي لحالي؟

منيره (بتغير كلامها): بجولكم ايه؟ تاجو نلعبو.

حور: اه انا عاوزه العب، بس هنلعب ايه؟

منيره: هنلعبو ايه؟ اجولك انا، استخبي وانتو دورو علي، واللي تمسكني فيكم هيا اللي تكسب.


وهنا تدخل عليهم قمر.

قمر: هو انتي هنا يا منيره؟

منيره: انتي شايفه ايه؟

قمر: اصل الجماعه جم، شوفتهم من البرانده.

منيره (بفرحه): صح جم هيه!

قمر: والله انتي مهبله،

 منيره: اوعي، طاب من جدامي خليني اشوف جوزي أصله وحشني جوي.

قمر (تضحك): روحي يا اختي.

حور: ياله بينا يا شوشو، احنا كمان ننزل علشان بابي وحشني.


---


شوق: من عيني يا حبيبتي.


مراد: (كان يتصل بالطبيب الألماني ليطمئن منه علي حاله نهال).


الطبيب: الحالة وصلت وعملنا لها تشيك أب كامل، بس الغريب إن الحاله دي مكانتش بتاخد أدوية من سنين، فإحنا هنبدأ معاها من النهارده.


مراد: طيب حضرتك أنا حولتلك مبلغ على حسابك، وأنا تحت أمرك في أي حاجه تحتاجها، أهم حاجه عندي إن نهال تخف وترجع زي الأول.


يحيي: (كان بيتصل هو كمان على الطبيب المعالج لحياه).


الطبيب: الحمد لله أقدر أقولك إن الحالة نفسيًا اتحسنت، ولسه طالبه مصليه ومصحف وإسدال صلاة.


يحيي: ربنا يطمنك يا دكتور، ومتشكر لحضرتك جدًا.


الطبيب: العفو يا أفندم ده شغلي.


(يغلق يحيي مع الطبيب لينظر لعاصم فيجده يضحك).


يحيي: خير، ما تضحكنا معاك.


عاصم: أصل إنت وأبوك كل واحد فيكم بيتصل يطمن على اللي ليه.


علاء: كده برضه يا عاصم؟ يعني إنت مش عاوز تطمن عليهم؟


عاصم: له طبعًا عاوز أطمن.


منيره: (نازله) تطمن على مين يا عاصم؟


عاصم: أعوذ بالله! جيتي منين إنتي؟


منيره: طلعت من الفانوس.


(ليضحك الجميع على منيره).


علاء: أمال فين حور يا منيره؟


منيره: نازله مع شوج. ده إيه يا أخويا، دخلتلك عليهم لجيتلك شوف! مجعدة حور على رجلها وبتحكيلها حواديت. طيبة جوي شوج ديه وحنينة.


علاء: آه فعلاً، باين عليها.


عاصم: بكرة يا عمي الحكم ف القضيه.


مراد: آه، ربنا كريم وأقدر أجيبلهم حكم مخفف.


الجميع: آمين.


(تنزل حور مع شوق لتجري على والدها).


حور: بابي حبيبي، وحشتني.


علاء: مش قولتلك تعالي معايا؟


حور: إنت وحشتني شوية صغنين بس، طنط شوق قالتلي حواديت جميلة، وطنط المجنونة دي كانت عاوزه تلعب معايا.


منيره: عاجبك كده يا سي عاصم؟ اهي البت مبتجولش عليا غير المجنونة!


علاء: عيب يا حور، دي عمتك منيره.


حور: خلاص، متزعليش طنط منيره المجنونة.


شوق: لأ يا حور، الصغير لازم يحترم الكبير، يعني تقولي طنط منيره بس.


حور: أوك، طنط منيره.


منيره: ماجلتوش! عملتوا إيه؟


مراد: كل حاجه تمام.


عاصم: بكرة إن شاء الله مش عاوز المح طرف واحدة فيكم، عشان بكرة هنعمل تمثيلية كتب الكتاب.


منيره: بخبث، آه حاضر، هنجعده ف أوضنا.


قمر: (كانت بتتحدث مع فادي).


فادي: إنتي بقالك كتير مش بتيجي الجامعة ليه؟


قمر: أصلنا في مصر.


فادي: خير؟ في حاجه؟


قمر: حاجه عائلية.


فادي: وأنا هبقا من العيلة.


قمر: اللي هو إزاي يعني؟


فادي: يعني هتقدملك واخطبك من أخوكي.


قمر: طيب قبل ما تتقدملي لازم تعرف كل حاجه.


فادي: قصدك سامر؟ أنا عارف كل حاجه وده ميعيبكيش.


قمر: طيب وناسك هيوافقوا؟


فادي: عارفين وموافقين كمان، لأنهم عندهم ثقة في اختياري. قوليلي بقا بتعملوا إيه في مصر؟


(لتقص عليه قمر كل ما حدث).


فادي: ابعتيلي اللوكيشن بتاع المكان اللي إنتو قاعدين فيه.


قمر: ليه يعني؟


فادي: عشان هاجي أوجف معاكم.


قمر: بس عاصم مش هيرضى.


فادي: ابعتي، وأنا مش هعرفه إنك إنتي اللي بعتيلي.


قمر: حاضر.


(ترسل له قمر الموقع).


فادي: وصل تمام، وكمان عشان أبقا جار عاصم ف المحكمة، محدش عارف القدر مخبي إيه.


قمر: ربنا يستر.


فادي: يارب.


(وفي فيلا عامر).


نهله: خلاص يا واد يا عز، كلها بكرة وأبقا حرم الأستاذ مراد السيوفي، وكمان شريكه ف مشروعه غير اللي عندنا وغير نص الفيلا بتاعته.


عز: أيوه بقا، إنتي كده شوطتي ف الجون.


نهله: طيب أنا هطلع أنام علشان أستعد، ما أنا عروسه بقا.


عز: أحلى عروسه. وأنا كمان رسمت على سكرتيرة الخواجه ووقعتها ف غرامي علشان بعد كده تنقلي كل أخبار...

تكملة الرواية من هناااااااا 


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا




تعليقات

التنقل السريع
    close