القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية خلف الأقنعه الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس للكاتبة منة الله الجزار حصريه

 رواية خلف الأقنعه الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس للكاتبة منة الله الجزار حصريه 







رواية خلف الأقنعه الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس للكاتبة منة الله الجزار حصريه 




نبدا بسم الله الرحمن الرحيم 

❤❤❤❤❤

بعد مو'ت اهلي وحياة الفقر اللى انا عايش فيها هنا اكتشف انى ليا أهل في بلد تانيه وليا حياة تانيه غير اللى انا عايشه......... انا لازم اخد حقي وحق أهلي. 


كان واقف في نص الاوضة بتاعت اهله وماسك برسالة كانت امه كاتبها ليه قبل ما تمو'ت. 


كان بيعيط وهو ماسكها وقرر انه يرجع بلده تاني ويرجع الحق لصحابه. 


راح الشغل وقدم استقالته وخد الفلوس اللى كان اهله سايبنها ليه وحجز تذكره وسافر للمصر. 

وهو بيفكر ياترا هيحصل ايه معاه؟ 

❤❤❤❤❤

في مصر 

❤❤❤


وصل لجدته خبر انه راجع لمصر... وطبعا جدته رحبت بكدا وعملت ليه حفلة استقبال كبيره وهي كانت اول مره هتشوف حفيدها اللى ابوه اتجوز بنت الخدامه وساب ليها القصر والبلد ومشي عشانها. 


الكل كانو فرحانين انه خلاص راجع وجدته قررت انها تيدي ليه حق ابوه وكمان تعوضه عن اللى شافه في حياته كلها...... 


جدته بحب..وهي واقفه قدام صورة ابوه.. اخيراً ابنك راجع اخيراً ياحبيبي. 


بليل.. 

..................... الكل كان مستنيه قدام المطار 


واسطول من العربيات. 


جدته نزلت وراحت تستقبله جريت عليه اول ما شافته واخدته في حضنها وهو كان مستغرب 😑ومش فاهم حاجه. 


جدته بدموع فرحه.. اهلا بيك يا مالك.. نورت مصر وعيلتك. 


الشاب.. بستغراب.. مالك مين؟ 


جدته... مالك انت عرفت انك جاي انهارده وقولت اجاي استقبلك يا نور عيني 


الشاب.. بصلها ولقا لبسها باين عليه فخم والالماز اللى هي لابسه ابتسم بخبث... وحضنها. 


جدته.. حضنته بحب.. حبيبي وحشتني اووي اوي... وخرجته من حضنها بحب.. يلا بينا نروح القصر كل اللى في الاقصر مستنينك. 


الشاب راح معاها بخبث وهي كانت فرحانه إنه خلاص بقا في حضنها. 


❤❤❤❤❤❤❤


اما عند مالك 


نزل من الطياره وخرج بره المطار ملقاش حد جه يستقبله... بص بحزن كبير.. مالك محدش يعرف بوجوك اصلا عشان تزعل فوق. 


اخد تاكسي وقال ليه علي العنوان اللى كان مكتوب في الورقه معاه وراح هناك اتفأج من حجم المكان والقصر باين عليه الفخامه كان داخل بس البواب واقفه. 


البواب.. حضرتك عاوز مين جوه. 


مالك.. جدتي. 

البواب بستغراب.. جدتك مين وبعدين بص عليه من فوق لتحت لقاه هدومه عاديه ضحك عليه.. بسخريه.. جدتك انت عارف انت فين يلا العب بعيد ياشاطر. 


مالك اتعصب.. هو في ايه وصوته عالى اكتر.. حضرتك بتكلمني كدا ليه انت ماتعرفش انا مين. 


البواب بسخريه.. لا ما اعرفش انت مين؟ 


مالك.. انا الوريث الوحيد لعيلة الشافعي. 


البواب اتفجر من كتر الضحك.. الوريث ايه روح العب بعيد الوريث لعيلة الشافعي مالك بيه وهو جوه دلوقتي انت مين بقا؟ 


مالك اتصدم.. جوه ازاي؟ انا لازم ادخل انا مالك الشافعي الحقيقي اللى جوه دا اكيد مزيف مش انا ومنتحل شخصيتي. 


البواب بغضب.. يلا امشي من هنا مش ناقصين قرف والا هتطلب ليك الشرطه. 


وزق مالك بعيد عنه وقعو في الارض. 


مالك قام ونفض هدومه ومشي حزين 😔. 


مشي كتير وتعب من كتر المشي فقعد علي كرسي جانب الطريق وحط شنطنته جانبه... 


كان في جانبه شباب بيضايقو بنت. 


البنت بغضب.وتحذير.. امشو بعيد عنى والا.. 


واحد منهم بسخريه.. والا ايه هتعملي فينا اية؟ 


مالك من وراه.. بغضب.. هتعمل فيك كدا يروح امك.. ولفه ليه وضر'به بدماغه. 

الشاب رجع لورا ومناخيره جابت د'م 

البنت صرخت لما لقتهم فتحو عليه مطو'ه... حاسب. 


مالك لف ليه ورجع براسه وجسمه لورا بيفاضي نفسه.. من الخبطه. 


وضر'به تحت الحزام.. الشاب رجع لورا بوجع واتلمو علي مالك عشان يضر'بوه بس مالك ضر'بهم والبنت شافت ازازه كسر'تها وكانت هتعور'هم بيها بس هما خافو وجريو. 


مالك.. انتِ كويسه؟ 


البنت.. الحمدلله شكراً انك ساعدتني. 


مالك.. لا شكر على واجب وسابها وراح يقعد تاني مكانه. 


البنت راحت قعدت جانبه.. انت كويس؟ 


مالك بصلها وبعدين بص قدامه بشرود.. 


البنت.. مدت ايديها ليه.. هاي انا مليكه. 


مالك.. مالك وسلم عليها ببتسمه. 


مليكه.. اسماءنا مقربه من بعض يا مالك. 


مالك.. فعلاً وابتسم. 


مليكه بصت علي الشنطه اللى معاه.. وسألت بستغراب.. انت مسافر؟ 


مالك بشرود.. لا. 


مليكه.. امال اية الشنطه دي؟ 


مالك بحزن.. مفيش. 


مليكه.. بفضول.. باين عليك بتحب الغموض عشان كدا مش عايز تحكيلي مالك. 


مالك نفخ بضيق.. سبيني في حالى ونبي لاني علي اخرى. 


مليكه.. حالك ايه يا جدع انت هو انا قربت منك وبعدين احكيلي مالك يمكن اعرف اساعدك. 


مالك بسخريه.. كنتي ساعدتي نفسك من شويه، ونبي بلاش طولة اللسان بتاعت البنات دي. 


مليكه بغيظ.. تعرف انا غلطانه اني عاوزه ارد ليك الجميل بس انت مش عايز خلاص اشرب من البحر. 


مالك بغيظ.. انتى ازاى بتكلمنى كدا انتى مجنونه. 


مليكه بغيظ وغضب.. جن لما يلهفك انت اللى ماتعرفش انت بتحدتت مع مين؟ 


مالك..بسخرية.. هكون بتكلم مع مين يعني احمد زويل وانا معرفش. 

وبص قدامه تاني. 


مليكه بغرور.. لع مليكه الشافعي. 


مالك بصلها بصدمه.. قولتى مين؟ 


مليكه بغرور.. ايه اسنجيت اياك عارفه أنى اسمى ليه شده ماتعلبش ياشاطر بالنا'ر لتحرق صوابعك بيها. 


مالك بخبث.. وابتسم.. انتى شكلك من الصعيد هنا صح؟ 


مليكه بسخريه.. ايه السؤال العبيط ده، اكيد من الصعيد وكمان من أكبر العائلات في الصعيد كمان. 


مالك بنفس الابتسامه.. حلو.. طيب انا سمعت إن أبن عمك جاي انهارده. 


مليكه بلوى بوز.. وأنت مالك يا جدع أنت يجي ولا ميجيش. 


مالك.. عض شفته السفليه بغيظ.. هو انتى ليه دائماً لسانك طويل كدا.. انا بسأل مجرد سؤال عادى. 


مليكه كانت هترد بس فونها رن... وردت. 


مليكه.. الو. 


... فينك يابت من الصبح؟ 


مليكه بضيق.. عاوزه مني ايه؟ 


... أبن عمك وصل هو وستك يلا عشان تستقبليه. 


مليكه بغيظ.. وانى مالى ما تستقبلوه هو انى دائماً لزقني في اي حاجه. 


... انجزي يابت يلا أبوكي هيقطع خبرك. 


مليكه... اوووف جايه.. سلام. 


وقفلت، وبصت علي اللى بيبص ليها بستفهام. 


مليكه.. انى لازم امشى سلام وسابت مالك ومشيت. 


مالك بص على أثرها بخبث... لقيت المفتاح اللى هيدخلني البيت وابتسم بخبث. 


🙂🙂🙂🙂🙂


استوووووووووب 

نتعرف علي الشخصيات بتوعنا عشان انتم دماغكم هتلف مني 😂


مليكه ياسر الشافعي 

بنت لسانها متبرى منها مش بتسكت أبداً عن الكلام مش بتقبل حد في عيلتها كلها حتي ابوها وامها ودا هنعرف ليه بعدين..... 


مالك أنس الشافعي 

انسرقت هويته الحقيقه وعشان يرجع الهويه لازم يدخل البيت بس وهو بيرجعها هيكشف اسرار متخبيه بقالها سنين جوه عيلة الشافعي...... 


نديم ياسر الشافعي... 

بتكون أخت مليكه الكبيره بتحاول تاخد كل حاجه من مليكه ومفكره إن مليكه هي عدوتها مش أختها ونديم اتسببت في كسرت مليكه قبل كدا ودا هنعرف عملت ايه..... 


المنتحل.....؟.. هنعرفه بعدين 🙈😉



رواية خلف الاقنعة 

للكاتبة منة الله الجزار.



البارت 2

"خلف الاقنعة" 

بسم الله الرحمن الرحيم 

❤❤❤❤


في قصر الشافعي. 


كان الكل قاعدين مستنين مالك في منهم اللى كان مستنيه بشوق وفي منهم اللى مكنش طايقه وفي برضو اللى اكنه مش موجود ولا مهتم بالليله دي كلها. 


دخلت ستهم ومعاها مالك المنتحل طبعاً مش الحقيقي... 


جدته.. بحب.. عاوزه اعرفك علي عيلتك ياحبيبي. 


ده يبقي عمك ياسر ودي مراته سعديه ووبناته نديم ومليكه. 


مالك بخبث.. وراح حضن عمه ومرات عمه وكان رايح يحضن مليكه بس رجعت وراه وهب قلم طاير حاير نزل علي وشه بغضب وزعيق.... 


مليكه بغضب.. انت اجنيت يجدع انت ولا ايه، شكل بتوع بحريه مابيعرفوش في التقاليد بتاعت الصعيد... ياجدتي عرفي واد ولادك العادات كيف لعليمها ليه اني وساعتها مش هسكت واصل... وسابتهم وطلعت اوضتها وهي بتطبرطم. 


ستهم بغضب وضربت العكاز في الارض.. ياسر علم بتك الادب كيف وكيف بتتحدت اكده مع واد عمها. 


مالك بغضب.. ووعيد في سره.. ولله لدفعك تمن القلم ده غالي اوي.. بس الصبر حلو. 


ياسر باطاعه.. حاضر ياما... وحاول يتصنع الحب.. ماتزعلش ياولدي هي مليكه اكده دايما دبش ولسانها متبري منيها. 


نديم بدلع.. ومدت ايديها ليه.. انا نديم. 


"عشان مانتلغبطش بين الحقيقي والمزيف المزيف هيكون اسمه طارق" 


طارق... بصلها من تحت لفوق وابتسم.. اهلا نديم.. ومد ايده يسلم عليها. 


ستهم.. صافيه.. تعال يا ولدي اوريك اوضتك عشان ترتاح من السفر تلقيك تعبان واخليهم يجيبه ليك وكل عشان ترم عضمك اكده. 


صافيه.. بصوت عالي... بت ياهمت انتي يابت. 


همت جات جري بطاعه.. اوامرك ياستي. 


صافيه.. هاتي الوكل لابن الغالي عشان يرم عضمه بسرعه يابت. 


صافيه.. يلا ياولدي.. ومشيت وطارق معاها وكان بيبص علي البيت كله وهمت جابت الاكل ومشيت وراهم. 


صافيه بحب.. دي اوضتك يا ولدي ارتاح فيها اني هسيبك ترتاح... ومشيت وهمت حطت الاكل ليه وخرجت هي كمان... طارق اترمي علي السرير واتكلم... ياه ياض يا طارق الدنيا لعبتلك بجد عني انا كنت نازل الصعيد عشان اشتغل سواق في البيت ده و الناس دول هبل بجد دول مايعرفوش حتي انا مين بس مش اشكال المهم اني ادلع ليا يومين... وقام اكل وغير هدومه ونام. 


❤❤❤❤❤


عند نديم. 

❤❤❤❤❤

نديم.. بخبث.. دي فرصتك يابت انك تاخدي اكبر عدد من الاملاك وتبقي مرات الوريث الوحيد للعيله ياه يا مالك اخيرا هتحقق ليا كل امنياتي... وهغلب مليكه. 


❤❤❤❤❤


عند ياسر وسعديه في اوضتهم. 


سعديه بغل.. خلاص وصل الوريث وامك كيف المجنونه بيه انت خلاص معتدش هيكون ليك حاجه من الاملاك. 


ياسر بغضب.. ايه رجعو تاني ده بعد ما كنت خلاص همضي امي علي الورق التنازل يجي ليه رساله ان حفيدها لسه عايش لاع وكمان نازل الصعيد. 


سعديه بغل وشر.. مقدمناش غير حل واحد بس. 


ياسر.. ايه هو؟ 


سعديه... بشر.. الق'تل. 

ياسر بصدمه قام من علي السرير.. نق'تلو بتقولي ايه يامره ياخرفانه انتي.. انتي اكيد اجننتي. 


سعديه كانت بتلف وراه زي الحيه.. لاع مجنتتش اني خايفه عليك وعلي البنات والواد ده شكله مش ساهل وناوي علي انه ياخد الاملاك كلها لوحده ياخوفي ليمضي امك علي انها تتنازل ليه وبكدا انت وبناتك تطلعو من المولد بلا حمص.. فكر زين يا ياسر بس بسرعه قبل ما كل حاجه تطلع من تتحت ايدينا. 


ياسر كان الكلام بيدور قدامه وهي كانت واقفه جانبه وتس تس زي الحيه بتحط السم بتاعها. 


ياسر بشر.. هنقتلو كيف؟ 


سعديه ابتسمت بشر.. هقولك................ 

❤❤❤❤❤❤


مالك راح فندق ونام فيه 

❤❤❤❤❤❤


الصبح جه ومعاه احداث جديده 

❤❤❤❤❤❤


صافيه راحت علي اوضة طارق وخبطتت. 


... ياولدي اصح فوق اكده النهار طلع يلا عشان تفطر. 


طارق صحي بنزعاج.. مين بيخبط؟ 


صافيه.. اني ستك يا ولدي يلا. 


طارق بتأفف.. بصوت واطي.. اوف بقا انتم مش هتسبوني نايم في حالي... وبعدين عالي صوته.. قايم يا تيته. 


صافيه فرحت انها سمعت الكلمه دي منه.. قوم ياقلب تيته يلا هستناك تحت عشان نفطر سوا ماتتاخرش. 


طارق.. ماشي. 


قام دخل الحمام وصافيه نزلت تحت. 


طارق نزل وقعد معاهم علي السفره.. صباح الخير. 


ردو عليه الصباح.. معاد مليكه كانت بتاكل وهي ساكته. 


طارق بغيظ منها واتصنع الابتسامه.. صباح الخير يا كوكو. 


نديم بصتلها بكره. 


مليكه مردتش عليه. 


صافيه..بضيق.. سيبك منيها يا ولدي دي دايما اكده. 


ياسر.. ياما هو السواق لسه مجاش المفروض هيكون واصل امبارح. 


طارق قعد يكح كتير و صافيه جابت ليه مايه وشربتها ليه... الله اكبر الله اكبر مالك ياولدي مين جايب سيرتك.. 


طارق.. معرفش يمكن حد كره وجودي هنا. 


صافيه.. محدش يا ولدي بيكرهك اهنه.. انت صاحب العز ده كله. 


سعديه بغل وهمس لياسر.. شوفت مش قولتلك. 


ياسر بصله بكره وسكت. 


جه البواب وخبط ودخل... يا ياسر بيه جه السواق. 


ياسر.. طيب هو فين؟ 


البواب.. اهو يا بيه.. وجابه. 


طارق كان بيبص وراه بخوف ووواتصدم. 


مش هو بس ومليكه كمان. 


مليكه.. بصدمه.. انت؟ 


ياسر.. انطقي يابت تعرفيه منين؟ 


مليكه... بصتله ومردتش عليه.. ودا عصبه اكتر. 


مالك بخبث.. ايوه انا. 


صافيه.. بحزم.. بتبصلها اكده ليه انت اهنه خدام وممنوع عليك ترفع عينك في اي حد من اهل البيت انت فاهم؟ 


مالك بصلها.. وبعدين بص في الارض بحزن.. فاهم. 


في سره.. معقوله دي جدتي اللى دايما امي كانت بتقول عليها انها غلبانه وحنينه.. خلاص يا مالك انت دخلت جو اللعبه معدش في رجوع. 


ياسر.. عبدالله خده علمه ووريه هيبات فين؟ 


عبدالله.. امرك يابيه.. تعال معايا. 


مالك وهو ماشي مع عبدالله... مين اللي كانو جوه دول. 


عبدالله.. الست الكبيره دي صافيه هانم والست اللى كانت قاعده جانب ياسر بيه دي مراته الست سعديه و الست الصغيره الست نديم والست مليكه. 


مالك بستغراب.. والشاب؟ 


عبدالله.. ده يبقي الوريث للعيلة الشافعي مالك بيه.. 


مالك اتصدم. 


عبدالله.. دي الاوضة اللى هتنام فيها. 


مالك.. ماشي. 


دخل شنطته و خرج تاني عشان عبدالله نادى ليه. 


مالك.. نعم. 


عبدالله.. الست صافيه بتقولك جهز العربيه عشان عاوزه تخرج مع مالك بيه. 


مالك.. بحزن.. تمام. 


راح وجاب المفتاح وراح شغل العربيه وصافيه وطارق ركبو. 


صافيه بامر.. خدنا علي السوق. 


مالك.. انا اول مره انزل الصعيد عشان كدا معرفش الطرق بتاعتها. 


صافيه بضيق.. هعرفك الطريق.. امشي يا ولد. 


صافيه كانت بتشرح ليه هيمشي ازاي وكل شويه تكلم مع طارق بحب وتكلمه علي ابو وام مالك وازاي ان امه اغوت ابوه وخليتو طلع عن شعوره وبيته وساب ليهم البيت ومشي... مالك كان متعصب اوي لان دي مش الحقيقه وبالعكس ابوه وامه كانو بيحبو بعض ومره واحده فرمل. 


صافيه وطارق كانو هيتخبطو. 


طارق بغضب.. مش تحاسب يابيه'يم انت. 


مالك بغضب وكتمه جواه.. اسف حضرتك انتي كويسه.. كان بيكلم صافيه ومهتمش لطارق اصلا.. 


صافيه.. اه وكانت بتتفحص طارق.. مالك حبيبي انت كويس يا ولدي. 


طارق بغضب.. ادام مابيعرفش يتنيل يسوق بيشتغل سواق ليه؟ 


مالك بغضب ووويتبع. 



البارت 3

خلف الاقنعة 

للكاتبه منة الله الجزار 

نبدا بسم الله الرحمن الرحيم 

😍😍😍😍😍

مليكه كانت نزله عشان تروح كليتها. 


قبلتها نديم بكره... ميتي هخلص منك يا بوز الاخس انتي؟ 


مليكه بضيق.. يا صباح ياعليم مالك بيا يا نديم علي الصبح. 


نديم بكره.. هعوز منيكي ايه؟ ده اني اليوم اللى بصبح بيكي فيه بيقي اسود ايامي ميتي هخلص منيكي. 


مليكه بستفزاز.. مش هتخلصي مني يا نديم خابره زين ليه... عشان اني قدرك الاسود اللى دايما هتلقيني في وشك.. لتكوني مفكره ياك اني ما خبراشي اللى بتعمليه لكن لاع هتلقيني واقفه ليكي في كل حاجه ومش هسيبك تعملي اللى بيدك ياه يا بنت ابوي وامي.. باي بقي عشان اتاخرت. 


وسابتها ومشيت ونديم كانت شايطه من كتر الغضب وعزمت علي حاجه وابتسمت بشر. 


عند مليكه تحت. 

مليكه كانت بتنادي للبواب... ياعم عبدالله. 


جه عبدالله ليها جري... نعم ياست مليكه. 


مليكه.. بضيق.. ياعم عبدالله انا قد ولادك بلاش ست دي لو سمحت. 


عبدالله بضحك.. يابتي برضو العين ما تعلاش عن الحاجب. 


مليكه بتأفف.. بالله عليك مابحبش الجو ده وانت خابر زين اكده... المهم فين عربيتي. 


عبدالله.. الست نديم خدت مني المفاتيح بتاعها عشان تروح بيها مشوار عشان عربيتها بتتصلح ولحد دلوق مرجعتش المفتاح. 


مليكه بضيق وغيظ في نفس الوقت... طيب ياربي هروح الكليه كيف انهارده وانهارده عندي محاضرات كتيره قوي. 


ياسر من وراها... في اي؟ 


مليكه بضيق.. مفيش يا بوي انى هروح اكده وخلاص. 


ياسر.. بحزم.. استني عندك.. ووجه كلامه لعبدالله.. فين السواق الجديد خليه يجي يوصلها. 


عبدالله... السواق الجديد راح مع الست والبيه الصغير مشوار. 


ياسر في سره.. من دلوق ياما بتحطيه تحت جناحك ماشي بكره يروح وابقي انا صاحب كل حاجه.. 


ياسر... مليكه تعالي اوصلك في طريقي. 


مليكه اطرت انها تروح معاه عشان الكليه طول الطريق كانت ساكته. 


ياسر حب يفتح معاها كلام.. ايه يا لوكه عندك محاضرات كتير انهارده؟ 


مليكه بضيق.. بلاش يابوي الجو اللى انت بتعملوه ده، عشان مش هيأثر معايا. 


ياسر بتنهيده.. حزن.. نفسي اعرف ايه اللى حوصل عشان تقبلي علينا القلبه دي؟ 


مليكه غمضت عنيها بضيق وشافت مشهد قدامها وبعدين فتحت بسرعه ورجعت بصت من الشباك تاني. 


ياسر بصلها بحزن... وسكت. 


❤❤❤❤❤❤


عند مالك 

مالك بغضب.. حضرتك اللى بتكلمي عليها دي تبقي مرات ابنك صح ازاي تكلمي عليها كدا وبعدين حضرتك اللى ماتعرفهوش ان ماينفعش تكلمي عن حد كده وهو مش موجود. 


طارق بغضب... انت رامي ودانك معانا انت اتجننت ولا ايه وبعدين ستي تقول اللى هي عاوزاه وبعدين انت ليه محسسني انها بتكلم عن امك انت مش امي. 


مالك بغضب.. يعني سايبه تكلم عن امك بالطريقه دي ده انا مش ابنها واضيقت عشانها امال انت ابنها وعادي عندك كده ولا اكنها امك. 


طارق بتوتر حاول يخفيه.. لا امي بس دي جدتي وتعمل اللى هي عاوزاه. 


صافيه بشك.. خلاص يا ولدي.. ووجه كلامها لمالك.. وانت تاني مره ماترميش ودانك مع اي حد اهنه. 


مالك ضغط عشانه.. بغضب.. حاضر. 


مالك شغل العربيه ومشي... والتوتر كان قاتل طارق من جوه وبرضو الغضب لان مالك اقل منه قدام صافيه وكمان صافيه متكلمتش ولا زعقت ليه ولا حتي طردته... طارق طول الطريق كان بيفكر ازاي ينتقم من مالك. 


صافيه بشك..في سرها.. ليه السواق اللى اتعصب قوي علي داليا ومالك كان بيتضحك عادي معقوله لالا مستحيل. 


راحو السوق وصافيه اشترت هدوم كتيره لطارق وكمان راحو اتغدو وقضو اليوم كله مع بعض... رجعو بليل البيت. 


مالك نزل وفتح العربية لصافيه ومد ايده ليها تسند عليه عشان تنزل صافيه كانت بتبصلو وبعدين مدت ايدها ليه ونزلها براحها وقفل الباب... كان طارق لسه منزلش. 


صافيه.. بستغراب.. منزلتش ليه يا ولدي؟ 


طارق بغضب.. عشان السواق مش عارف شغله كويس وزي ما فتح ليكي العربيه ياستي يفتحها ليا كمان. 


مالك بغيظ.. وراح فتح ليه العربيه و طارق ابتسم بنصر عليه. 


صافيه.. تعال يا ولدي يلا ندخل. 

وخدت طارق ودخلو ومالك فضل واقف بيبص علي اثرهم.. بضيق. 


عبدالله.. جه عليه.. مالك يا ولدي واقف اكده ليه؟ 


مالك بحزن مكتوم.. مفيش. 


عبدالله.. بحنيه.. طيب تعال يا ولدي كل الوكل هيبرد مستنيك ناكل سوا. 


مالك ابتسملو وراح معاه... كان بياكل بشرود. 


عبدالله عمل الشاي ليه هو ومالك وادها ليه. 


مالك اخدها منه وبرضو زي ماهو شارد. 


عبدالله بحنيه.. مالك يا ولدي ليه مهموم؟ شايل الدنيا علي كتفاك ليه؟ 


مالك بحزن.. الدنيا جات عليا من يوم ما جيت الدنيا. 


عبدالله.. احكيلي يا ولدي فضفض انى زي ابوك. 


مالك.. طبعاً زي ابويا ياعم عبدالله. 


عبدالله.. ادام زي ابوك احكيلي يا ولدي.. وحط ايده علي كتف مالك بمعني الدعم. 


مالك بتنهيده.. من يوم ما جيت علي الدنيا لقيت ابويا وامي ناس علي قدهم ابويا كان نجار بيشتغل باليوميه وامي كانت بتشتغل في الاسواق وكانت بتصحي من الفجر عشان تمشي ابويا وبعدين تخرج هيا لشغلها كانت بيتسبني مع جارتنا لحد ما ترجع من الشغل ولما بترجع بتطبخ وتشوف اللى وراها كانت دي حياتنا ياعم عبدالله كانت ماشيه بفضل ربنا لحد ما كبرت ودخلت المدرسه وكنت بشتغل مع ابويا قولت اخفف عنه شويه واهو امي تقعد من الشغل السوق لحد ما في يوم كنت بسال امي عن اهلها واهل ابويا هما ليه مش بيسالو عننا لقتها دمعت عنيها وبتقولي... 

ـــــــــــــــــفلاش. 


داليا.. بدموع.. اهلنا مكنوش عاوزنا نتجوز ي حبيبي. 


مالك.. ليه؟ 


داليا.. عشان انا كنت اقل من ابوك واهله موفقوش عليا اني اكون جزء منهم وكمان راحو خطبو لابوك عشان يبعد عني وانا كمان قولتلو ابعد يا انس ماتخسرش عيلتك عشاني... رد ابوك عليا وقالي يوميها لو هقف قدام الدنيا كلها هقف عشانك ومش هاخد غيرك.. وراح قال لابوه الكلام ده.. وابوه قاله لا هتبقي ابني ولا اعرفك وهحرمك من كل حاجه، انس يوميها عند مع ابوه وقاله مش عايز حاجه في الدنيا دي كلها غير داليا حتي لو طولت اني اسيب ليك البلد كلها، وفعلا ده اللى حصل سيبنا البيت والبلد ومشينا وجينا هنا كنا متجوزين وطبعا كان معايا فلوس من شغلي ابوك مكنش راضي ياخدهم مني بس انا الا اسريت عليه ياخدهم وجبنا بيهم البيت اللى احنا قاعدين فيه ده وابوك نزل اشتغل نجار واهو بقا ربنا عوضنا باأجمل هديه منه وكانت انت يا نور عيني. 


كانت بتكلم وهي بتعيط. 


مالك حضنها ومسح دموعها.. ماتخفيش انا معاكم و احنا مش عاوزين منهم حاجه كفايه انكم جانبي وانتم كنزي الوحيد يا ماما. 


ـــــــــــباك. 


مالك عيونه دمعت 🥲وهو بيحكي. 


عبدالله بحزن عليه.. طيب مين اهلك دول يا ولدي اللى بيرمو ولادهم عشان يكونو مبسوطين. 


مالك بحزن.. اهلي بيكونو ووويتبع 


عاوزه رايكم في البارت وقصة مالك يا ترا خلصت لحد هنا ولا فيه تاني مالك مخبيه وياترا هيقول لعبدالله علي الحقيقه وازاي مالك بقا السواق مكان طارق. 


عاوزه رايكم كتيييير 



البارت 4

"خلف الاقنعة" 

للكاتبه منة الله الجزار 

نبدا بسم الله الرحمن الرحيم 

❤❤❤❤

عند صافيه 

كانت قاعده في الاوضه بتاعتها وسرحانه. 


... ليه مضايقه اني اتحددت مع الولد الجديد بطريقه وحشه... علي العكس لما بحس اني بتحدت مع مالك ببقي مش حاسه الاحساس ده بقول يمكن عشان مالك اتربي بعيد عن عيني عشان اكده مش حاسه. 


كانت بتكلم في سرها لحد ما الباب خبط وكانت همت. 


همت بحترام.. ياستي الوكل جاهز. 


صافيه فاقت من سرحانها... نازله وسكتت شويه وهمت كانت هتخرج بس وقفت لما سالتها.. 


صافيه بشرود.. همت عاوزه اسالك علي حاجه بس ما مش خابره اعمل ايه. 


همت بحترام.. اسالي يا ستي. 


صافيه.. اقفلي الباب وتعالي اقعدي اهنه. 


همت عملت كدا فعلا وراحت قعدت معاها. 


صافيه.. انتي اهنه بقالك عمر صوح ربيتي ولادي وخابره زين تصرفاتهم و كنتي خابره أنس الله يرحمه زين صوح. 


همت بحزن.. ايون يا ستي أنس كان ما بيخبيش عليا حاجه واصل. 


صافيه.. خابره اكده عشان اكده عاوزه اسالك هو مالك فيه حاجه من تصرفات ابوه او حتي داليا حتي مفيش بينهم شبه او طريقه ولا اني اللى مش خابره ابني صوح.. اتنهدت بحزن. 


همت بحزن.. أنس طول عمره كان عنيد.. بس يمكن الولد يختلف عن ابوه يكون كل واحد فيهم شخصيه غير التانيه. 


صافيه.. بشرود.. ما مش خابرة بقول يمكن عشان اتربي بعيد عني عشان اكده مش خابره اطباعه. 


همت... سبيها علي الله يستي وإن شاءلله هيكون كل حاجه زي ما نتي عاوزه. 

........... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ.......... 


عند مليكه كانت بتذاكر بس مكنتش عارفه تركز كل شويه يجي ليها نفس المشهد قفل الكتاب ونزلت تحت الجنينه تشم هوا نضيف. 


❤❤❤❤❤❤


عند مالك. 


مالك بحزن... اهلي بيكونو ناس من القاهره بس الدنيا جات عليهم اوي. 


عبدالله بحزن.. صعبت عليا يا ولدي إن شآء الله هيكون نصيبك زين زيك اكده. 


مالك بحزن.. إن شاءلله. 


عبد الله.. قوم نام يا ولدي الوقت اتاخر. 


سمعو صوت بره وكان صوت مليكه بتتخانق مع حد. 


❤❤❤❤❤


مليكه كانت نازله وقبلت طارق في طريقها.. مهتمتش وسابته وكملت طريقها بس هو مسك ايديها... 


مليكه هوب ونزل قلم محترم علي عنيه واتكلمت بعصبيه... انت جنيت ايك عشان تمسك يدي. 


طارق بغضب.. ورفع ايده عليها بس في ايد مسكت ايده طارق بيبص علي اللى ايد دي لقاه مالك في وشه. 


طارق.. بغضب.. ابعد عني يا حصاله انت انت ازاي تمسك ايدي انت ناسي انت مين وانا مين؟ 


مالك بغضب.. عارف كويس انا مين وانت مين بس مش من المرجله انك تمد ايدك علي وحده ولو ايدك فكرت تتمد عليها او علي اى واحده هتلقيني في وشك انت فاهم ونطر ايده بعيد. 


طارق بغضب.. وانت مالك يا بن... وسكت لما مالك مسك فكه بايده بغضب وكان هيكسروا ليه. 


مالك بغضب... كلمه كمان وقسم بالله ما هيمني حد وهيخلي كل عضمك متكسر. 


عبدالله كان واقف وشايف ازاي وكان خايف علي مالك واللى ممكن يحصل فيه لما اهل البيت يعرفوا. 


عبدالله.. وهو بيحاول يفك بينهم.. خلاص يا ولد انت وهو. 


طارق زق عبدالله وقعو في الارض... ومليكه جريت عليه تقومه بخوف.. عم عبدالله انت كويس؟ 


عبدالله صعبت عليه نفسه وان عيل من دور ابنه الصغير يعمل فيه كدا. 


مالك اتجنن ونزل في طارق ضر'ب... وقعو في الارض ومالك فوقه و نازل طحن فيه. 


مالك بجنون.. بتسقوى علي واحد قد ابوك يعني مابتفهمش ومعندكش ذوق قولت حمار بس انت تستقوى علي حد ده اللى مش هسمح بيه أبداً. 


الصوت كان عالي اوي لدرجة ان البيت كله نزل علي صوتهم. 


حتي الشباب بتوع الامن جهم وكانو بيفكو بينهم بس مالك كان مدشملو. 


طارق اول ما شاف صافيه... ستي الحقيني الحيوان ده لازم ينطرد بره. 


مالك... ولله مافي حيوان غيرك انت.. ابعدو عني خلوني اكسر ليه دماغه. 


صافيه كانت شايفه أنس قدامها و انه لما كان بيتخانق مع حد بيعمل كدا.. 


صافيه بغضب... ايه اللى بيحصل اهنه..؟ 


طارق جري واستخبي ورا صافيه بخوف وكدب.. ياستي هقولك الحقيقه لقيتهم واقفين الاتنين وبيتقربوا من بعض ولما كشفتهم لقيتو راح نازل فيا ضرب عشان يداروا علي عملتهم. 


مليكه..بصدمه.. كداااب اني هقولك ايه اللى حصول اهنه يستي. 


طارق بيحاول يلغوش علي مليكه... يابنت عمي ماتدفعيش ليه خلاص الكل عرف الحقيقه واكبر دليل انك كنتي تعرفيه من قبل ما يدخل هنا ولا يجي يشتغل هنا مش بعيده اصلا انك انتي اللى تكوني جايبه هنا عشان تعرفوا تقرطسو عمي كويس. 


مالك فك نفسه من الشباب اللى كانو حايشينو عن طارق و جاب طارق من حضن صافيه ونزل فيه طحن بجنون... مكنش حد المره دي عارف يشيل مالك من علي طارق. 


مالك بجنون.. انت مفكر الكل وس'خ زيك ولا ايه؟ 


مالك بقا يخبط دماغ طارق في الارض بعنف. 


مليكه.. ولله كداب مفيش حاجه من اللى بيقولها دي حصلت. 


نديم بخبث.. بلاش حركاتك دي يا مليكه كلنا عارفينك كويس اوي. 


مليكه بغضب.. انتي اتجننتي انتي كمان لي هو انا اللى خطفت عريس اختي منها يوم الفرح وهربت معاه. 


صافيه بغضب وضربت عكازها في الارض بقوه.. بس بقي كلكم التهريج اللى بيحصل اهنه ده مش عاوزاه.. اني هعرف ايه اللى حوصل اهنه. 


مليكه.. ستي في كاميرات اهنه في البيت وفي كاميرا اهي كمان شوفي اللى حوصل ولو حوصل زي ما مالك بيقول اعملي فيا اللى انتي عاوزه انشالله تقت'ليني. 


طارق خاف ومخدش بالله من الكاميرات هو اصلا اول مره يعرف ان البيت فيه كاميرات. 


صافيه... دخلت جوه وراحت المكتب وجابت التاب وفتحتو وشافت اللى حصل كله. 


صافيه..بزعيق..ياااسر. 


ياسر.. نعم ياما. 


صافيه... نادي ليا مليكه ومالك والولد الجديد عاوزاه التلاته.. عاوزاهم لوحدهم. 


ياسر فعلاً عمل كدا في المكتب التلاته كانو واقفين وطارق كان مرعوب. 


مليكه كانت بتبصلو بقرف ومالك كان هاين عليه يق'تلو بعد الكلام اللى قالو. 


صافيه بحزم.. اللى حوصل انهارده ده مكنش لازم يحصل اخر مره ليكم انتم التلاته فاهمين.. وبعدين وجهت كلامها لمالك.. اللى حوصل منك انهارده كانت حركة جدعنه وانك ماسبتش حد يمد يده علي مليكه حتي لو كان ابن عمها بس كان لازم تخبرني قبل ما تتصرف احنا اهنه مش في غابة.. وراحت موجهه كلامها لطارق بحزم شديد.. مالك عملتك دي مش هعديها ليك بساهل وانك تتحدت علي بت عمك اكده اعتذر منيهم. 


طارق اتعصب.. يعنى ايه اعتذر منهم وبعدين اعتذر من حتة الجربوع ده هو انتي اتجننتي ولا ايه؟ 


صافيه بغضب.. ولد ماتنساش انك بتحدت مع ستك واللى بيغلط لازم يعتذر ولا محدش رباك علي اكده العيب انك تكون تربية ولدي. 


طارق بغضب... مكتوم.. يستي انا اسف ليكي بس مش هتعذر من الجربوع ده وسابها ومشي. 


صافيه بغضب..... ووويتبع 

"خلف الاقنعة" 


رايكم في اللى حصل ده وهل ياترا مالك غلط لما دشمل طارق و ياترا صافيه هتعرف انه مش ابن ابنها ولا طارق هيقدر يضحك عليها. 



البارت 5

"خلف الاقنعة" 

للكاتبة منة الله الجزار 

"توضيح بس عشان الناس اللى بتسأل ليه مالك مايقولش الحقيقه ويفضح طارق الكداب 

مالك مش معاه دليل واحد يثبت الحقيقة، وطبعا زي ما احنا شوفنا طارق عمل اية في البارت اللى فات ولو مفيش كاميرات كان مالك ومليكه لبسو الليله كلها.... مالك لازم يجيب ادالة قوية عشان يثبت انه الحقيقي وكمان في خطه في رأس مالك هنعرفها مع بعض.." 


نبدأ بسم الله الرحمن الرحيم 

❤❤❤❤❤


صافيه بغضب.. مش خابره الولد ده جايب الوقحة دي منين؟ 


مالك بحترام.. حضرتك يا ست هانم عاوزه مني حاجه ولا استاذن. 


صافيه.. بصتلو.. لاع روح يا ولدي وتشكر علي اللى عملته مع مليكه. 


مالك.. بحترام.. علي ايه انا معملتش غير وجبي.. بعد اذنكم. 


ومشي مالك فضلت مليكه مع ستها. 


مليكه كانت هتمشي بس صافيه وقفتها. 

صافيه.. مليكه. 


مليكه بتأفف... خير ياستي. 


صافيه.. بحزم.. اسرار البيت ما تطلعش تاني يا مليكه، اللى حوصل زمان اتدفن خلاص واللى بينك وبين نديم ياريت يتقفل. 


مليكه بغضب مكتوم واتكلمت ما بين سنانها.. حاضر. 

وسابتها وخرجت. 


صافيه بحزن.. خابره يابتي زين ان اللى حوصل كان صح قوي عليكي جاتلك الخيانه من اقرب اتنين ليكي، ربنا يعوضك خير واكيد ربنا عاين ليكي حاجه حلوه عنده. 


مالك خرج وراح اطمن علي عبدالله وراح نام بس كان نايم صاحي.. كان حاطط دراعه تحت رأسه وبيبص للسقف بشرود... شكل البيت ده في اسرار كتيره اوي.. وانا لازم اعرفها ومفيش قدامي غير اني انكشر في السر بتاع مليكه واللى اختها عملته فيها ميرسي مليكه قدمتي ليا خدمه من غير ماتعرفي. 


❤❤❤❤


عند مليكه 

❤❤❤❤


طلعت فوق وقفلت الباب وسندت عليه وفضلت تعيط بقهر وهي بتفتكر.. وبتردد.. مكنتش استاهل اكده مكنتش استاهل اكده. 


ــــــــــــــــــــفلاش 


في يوم مليكه كانت في الجامعه كانت لسه اول ايام دراسه ليها.. كانت هي ونديم نديم راحت علي المدرج بتاعها وسابت مليكه. 


مليكه كانت فرحانه.. ان ابوها واقف انها تروح الكليه بعد ما كان رافض انها تروح الكليه عشان طبعاً نديم مكنتش عاوزه مليكه تبقي احسن منها او زيها. 


بس مليكه فضلت تزن عليه وعلي ستها لحد ما ستها قالتلها روحي و خلت ابوها يوافق. 


طبعاً دا ضايق نديم........ 


مليكه بفرحها.. يااه اخيرا وصلت الجامعه. 


مليكه.. "كليه اعلام" 


فضلت ماشيه في حرم الجامعه لحد دخلت جوه. 


كانت شايفه الاختلاط بين الشباب والبنات و قعدتهم مع بعض. 


بصتلهم بضيق وكملت مشي. 


كانت بتسأل البنات عن المدرج بتاعها.. 


راحت المدرج وحضرت المحاضرات بتاعها وكانت مبسوطه. 


حست بعطش وجوع راحت الكافتريا تجيب اكل وحاجه تشربها. 


اشترت الحاجات وقعدت عشان تاكل. 


نديم كانت واقفه مع صحابها ومتجاهله اني مليكه تبقي اختها. 


بنت صحابة نديم.. كانت بتبص علي مليكه... وسالتها.. نديم مش دي اختك مليكه. 


نديم انكرت ده.. اختي ازاي معقوله المتشرده دي تبقي اختي....... كانت بتكلم بسخريه. 


وقعدت تكلم مع صحابها. 


لحد ما جهم مجموعة شباب وجهم قعدوه قصادهم. 


واحد منهم.. كان بيبص لنديم.. ياه يا ما نفسي اكسر مناخيرك اللى رافعها في السما دي. 


رد عليه التاني.. مين دي؟ 


الشاب الاول... بغيظ.. نديم هو في غيرها. 


الشاب التاني.. بقرف.. انت مش لقاى غير نديم ياعم فكك دي بت شايفه نفسها قوي. 


الشاب الاول... مانا عشان اكده عاوز اكسر مناخيرها. 


لقيو في حد بيشده من الكرسي ويوقعو في الارض.. 


قام بغضب.. انتي جننتي يابت انتي، ايه اللى انتي هببتيه ده؟ 


مليكه بغضب... تستاهل اللى حصل ليك وتستاهل اكتر كمان. 


     "مليكه كانت قاعده ورا الشباب وسمعتهم" 


الشاب التاني.. بغضب.. روحي ياشاطره العبي بعيد. 


مليكه بغيظ.. انت مجنون انت وهو عشان تتفقو علي اختي وعاوزين تكسروا مناخيرها لاع لعاش ولا كان اللى بيقرب علي اختي وانا اسكتله. 


الشابين بصو لبعض بصدمه.. اختك؟ 


مليكه بقرف.. اه اختي... مليكه كانت بتكلم بصوت عالي وجمع الكل حوليهم بستغراب وفضول. 


نديم كانت واقفه وخايفه ان مليكه تقول انها اختها عشان كانت خايفه علي شكلها وان مليكه بتاعت مشاكل زي ماهي مفكره. 


مليكه بصوت عالي.. اه اختي يروح امك انت وهو. 


قاطعتها نديم بأنكار.. مين دي اللى اختك؟ 


مليكه برفع حاجب.. وحياة طنط انتي مش اختي؟ 


صاحبة نديم.. نديم انتي مش قولتلي انها مش اختك. 


مليكه... ولله مش اختها ازاي؟؟ اني وهي ولاد نفس الام ونفس الأب.. هي نديم ياسر الشافعي وانا مليكه ياسر الشافعي ازاي يا حيلتها مش اختها. 


صاحبة نديم.. نديم اللى بتقوله مليكه ده حقيقي؟ 


نديم أنكرت ده كله وكدبت مليكه كمان.. اختك ايه يا متشرده انتي انتي عشان بابا بيعاملك زي بنته فكرتي نفسك بنته انتي بنت البواب. 


مليكه فتحت عنيها  وبؤقها من كتر الصدمه.. نديم انتي بتقولي ايه؟ 


نديم.. بتوتر.. بقول ايه يعني بقول الحقيقه انا اختي في امريكا عايشه هناك من وهي صغيره وهي دلوقتي في امريكا انتي بتحاولي تنتحلي شخصيتها. 


مليكه بغضب.. انتحل ايه ياعنيا طيب ادام اختك في امريكا دلوقتي رني عليها واثبتي للكل انك مش اختي يلاااا. 


مليكه صوتها عالي اوي اكتر من اللازم. 


نديم في سرها.. يخربيت اليوم اللى بقيتي فيه اختي اهرب من الموقف ده ازاي دلوقتي انا لو رنيت فونها هو اللى هيرن وكدا هتفضح قدام صحابي. 


مليكه.. مستنيه ايه ماترني علي اختك. 


نديم بتوتر... هو هو انتي يعني.. مفكره.. يعني ان اختي هتبقي قاعده عشان حصاله زيك تتصدق اصلا انا اختي وراها دراسه هناك مش فاضيه. 


مليكه بسخريه.. بجد انتي مصيره للشفقه يا نديم وتستاهلي كل حاجه كانو هيعملوها فيكي. 


وسابتهم مليكه واخدت شنطتها وزقت نديم وصحبتها ومشيت بغضب. 


الشاب الاول.. نديم لازم تعرفي باباكي باللى حوصل وان اللى حوصل ده مايتسكتش عليه خليه يطردها من البيت الخدم بيفكروا نفسهم انهم اسياد البيت لازم يتحط ليهم حد عشان مايتجوزوش حدودهم. 


نديم في سرها... احيه ده لو ابويا عرف باللى حوصل انهارده او ستي هيبقي موتي علي ايديهم ياربي ماتكونش مليكه عرفته حاجه ولله ليحرمني من الجامعه ومن كل حاجه. 


❤❤🫠🫠😒


مليكه راحت تقعد في مكان خلف المبني بتاعها. 


جه شاب وكان لابس نضاره نظر وباين عليه انه لسه جديد زيها كان شايل شنطة ضهر علي كتف واحد وماسك الكتب في حضنه وكل شويه يعدل في النضاره. 


قعد جانب مليكه ولقاها بتنفخ من كتر الغضب. 


بقي يبص ليها واتكلم بأحراج.. اهلا انا انا سامر وانتي؟ 


مليكه مردتش عليه. 


سامر بتوتر واحراج.. ا.. اس.. ف اسف لو ضايقتك؟ بس انا.. وكان بيعدل النضاره.. انا شايفك مضايقه، وبعدين انا لسه اول يوم ليا هنا وانا اسف اوي اني بتقل عليكي او بدخل في اللى مليش فيه. 


مليكه بصتلو.. واخدت نفس وطلعتو تاني.. عادي ولا يهمك انا مليكه. 


سامر ببتسمه.. اسمك حلو اوي يا مليكه. 


مليكه.. واد انت انا مابحبش شغل النحنحه ده. 


سامر بتوتر.. انا مش قصدي بس انا قولت رأي بس. 


مليكه قامت من جانبه ومشيت وهو بص علي أثرها وابتسم. 


في البيت. 

نديم رجعت البيت واتصدمت ووويتبع 

"خلف الاقنعة" 

للكاتبة منة الله الجزار 

"منووش" 

عاوزه رايكم في البارت وعاوزه تشاركوني برايكم معانا................... 


لايك وكومنتات وصلو علي النبي ❤

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملة من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا





تعليقات

التنقل السريع
    close