رواية خلف الأقنعه الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر للكاتبة منة الله الجزار حصريه
رواية خلف الأقنعه الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر للكاتبة منة الله الجزار حصريه
البارت 6
"خلف الاقنعة"
للكاتبة منة الله الجزار
❤❤❤❤
نبدأ بسم الله الرحمن الرحيم
❤❤❤❤❤
نديم رجعت البيت واتصدمت وهي شايف مليكه قاعده ليها وعلي وشها علامات الغضب.
نديم حاولت تتجاهل مليكه و كانت طالعه اوضتها.
بس صوت مليكه وقفها... نديييم.
نديم وقفت بتأفف.. افندم.
مليكه بغضب.. بقى انى مش اختك وبنت البواب طيب لو وصل الكلام لابوى هيعمل فيكي ايه بعد ما كان الباشا بنته خلته البواب قدام صحابها عشان برستيجها الكداب.
مليكه كملت بخبث.. يا حرام يا نديم هتتحرمي من اشعة الشمس انك تشوفيها وغير اكده ابوى هيكرهك.. لو انى بس رنيت عليه وخبرته باللى حوصل انهارده في الجامعه.. وكانت ماسكه الفون بتاعها بين اطراف صوابعها بتهدد بيه نديم و كمان حست بنصر وهي شايفه الرعب انتشر علي وش نديم.
نديم حاولت تاخد منها الفون لكن مليكه سبحتو منها بسرعه وهي بتقول بمكر... توء توء اكده نزعل من بعض.. وكملت بسخريه.. معقوله بنت الباشا بتتصرف بالتصرفات دي كلها مع بنت البواب.. يخساره بجد.
نديم بغضب.. ورفعه صابعه في وش مليكه بتحذير وشر.. لو عملتي اكده يا مليكه هتندمي فاهمه.
مليكه اتصنعت الخوف.. لاع لاع اوعك تعمل اكده انا بت غلبانه وبنت البواب اوعك تعملي اكده يست هانم... وبعدين اتكلمت بجديه.. ووهي بتحوش ايد نديم من قدام وشها.. فاكرني هخاف من تهديداتك يا نديم انتي ما خبرنيش زين وكمان ليكي عين تهددي وانتي روحك في يدي..
نديم بسخريه.. هكدبك قدام الكل وخلي ابوي يسفرك بره وبكده هكون انى اللى فوزت يا مليكه.
مليكه راحت قعدتت علي الكرسي قدام نديم وحطت رجل علي رجل بستماع.. وكانت علي وشها ابتسامه ماكره... هو انا ما قولتلكيش اوه نسيت كالعاده معلش يا خيتي إن اللى حوصل كله في الجامعه انهارده اتسجل علي علي فوني وحديتك كله حتي سخريتك عليا مع صحابك ولو الفويسات دي وصلت لستي ساعتها هنعرف مين فينا اللى هتسافر بره البلد او هتسافر روحها بلا رجعه.
نديم بخوف.. مليكه انتي مش هتعملي اكده صوح؟ انى اختك الكبيره مش هتعملي اكده؟
مليكه بضحكه.. هههههه لاع هعمل يا اختي الكبيره وسابتها وطلعت اوضتها وهي بتضحك علي رعب نديم.
نديم بشر.. لازم اخد الفون اللى معاها بأي طريقه.
ـــــــــــــــــ
مليكه طلعت اوضتها وهي بتضحك وراحت قعدت علي السرير ورجعت دراعتها لورا وهي بتبص قدامها .. طول عمرك غبيه يا نديم فاكره إن اللى حوصل انهارده هيعدي بساهل تبقي بتحلمي.
رمت الفون علي السرير ودخلت الحمام خدت دش واتوضت وصلت ونامت.
ـــــــــــــــــ
الصبح كان الكل قاعدين علي الفطار
وكانت مليكه قاعده وجانبها الفون ونديم كانت عيونها علي الفون وعاوزه تتخلص منه وكانت مليكه ملاحظه نظراتها عليه وكانت بتضحك في سرها عليها.
فطروا وكل واحد راح علي شغله.
كانت سعديه قاعده بتشرب قهوتها الصبح
كانت الصدمه لما لقت باب القصر بيتفتح بقوة ودخل منه كان واقف بشموخ المعتاد مع القليل من الشعر الابيض.. كان لابس لبس عادي تشيرت وبنطلون وكا العاده بتاعته حاطط ايده في جيب البنطلون.
اتصدمت سعديه ووقعت فنجان القهوة من ايديها لما شافته.. قامت بصدمه وفرحه مفرحتهاش يوم ما اتجوزت ياسر.. جريت عليه بلهف...
نورت بيتك يا ولد عمي.
بصلها بعدم اهتمام وبقرف.
سعديه بغيظ.. مالك يا ولد عمي شايفاك مش طيقني؟
.. بضيق وتأفف.. سعديه انا مابحبش هري الحريم ده وانتي خابره زين فين أمي؟
سعديه بغيظ.. هري الحريم شكل داليا علمت... وسكت لما اتفتح فيها بغضب.
.. ماتجبيش سيرتها علي لسانك الو'سخ ده وانتي خابره انها احسن منك ومن عشره زيك.
سعديه بغيره وحقد.. وسخ يا أنس هي اللى واحده لفت علي ابن الباشا وخدت مني حب عمري ولما انت ومشيت معاها عمي جوزني ياسر عشان العار وان ازاي بنت من عيلة الشافعي تتساب من عريسها.
أنس بضيق.. سعديه هو انتي لسه مصدقه الكدبه دي، مفكرني اني عيل صغير عشان اتجوزك واسيب داليا ولا نسيتي انك فضلتي تزني علي ابوي عشان تتجوزيني و كمان وقعتي بيني وبين ابوي عشان رفضتك لاني كنت بحب داليا.
سعديه بغيره وفرحه في نفس الوقت.. كنت بتحبها يعني دلوقت مش بتحبها عشان اكده رجعت صوح يا أنس انى مستعده اطلق من ياسر دلوقت اهو واكون معاك يا أنس حتي لو يوم واحد اكون فيه علي ذمتك.
كانت بتكلم وهي ماسكه دراعه برجاء.
أنس نطر ايدها بقرف عنه واتكلم بغضب.. اتحشمي يا مرآ ازاي تكلمي اكده وازاي تسمحي لنفسك انك تلمسيني وبعدين مين قالك اني مابحبش داليا انا بالعكس لحد دلوقت بحبها وهفضل لحد آخر يوم في عمري احبها ولو انتي مفكره انك ممكن تكوني في يوم من الايام علي ذمتي مش هاخد واحده كانت علي ذمة اخوي ولا انتى نفسك ياسعديه لو كنت عاوزك من الاول كانت زمانك مراتي بس لاع انى مش عاوزك حتي في احلامك اكده مش هتكوني مراتي يا سعديه.
كان بيزعق وهو بيتكلم معاها.. وسعديه كانت بتبص عليه بشر وغيره.
سعديه.. بشر.. امال راجع ليه؟
انس.. ملكيش صالح.
سعديه شافت ياسر جاي من بره انتهزت الفرصه وقعت نفسها في الارض بخبث وقعدت تصوت.
انس كان مستغرب ومش فاهم بتعمل كدا ليه!
سعديه بصويت.. وشقت هدومها.. اكده ياولد عمي تعمل اكده في مرات اخوك طيب احترم اخوك بتتهجم علي مراته الحقني يا ياسر.
ياسر جري عليها واخدها في حضنه وقلع الجاكت بتاعه حطه عليها.. وقام لأنس بغضب وضربه بوكس 👊.
انس رجع لورا من الضربه وكان مصدوم 😳من اللى بيحصل وسعديه كانت بتبص عليه بخبث وابتسامة نصر.
سعديه في سرها.. مش انت بتحبها تستاهل اللى هيحصول ليك انت اللى اجبرتني انى اعمل فيك اكده ياانس تستاهل.
انس بقوة وكور ايده والغضب طاير من عيونه وويتبع
البارت 7
"خلف الاقنعة"
"الاول كدا عاوزه اسالكم علي حاجه وياريت تردو بصراحه هل يعني مانزل البارت في اكتر من جروب يبقي كدا مكرر ولا دا طبيعي ولا ايه بالظبط عشان في حد هنا في كل كومنت تكتب ليا مكرر وتريقه لو مش عجباكم الرواية اوقفها بدل كدا انا ما بحبش كدا و لما اتكلمت علي التفاعل تقولي نزلي وكبري البارت واحنا نوريكي التفاعل ليه هو انا بنزل كلمتين وخلاص بالله انا بحبكم ومش عاوزه ازعل حد مني عشان لو لقيت من دا تاني بجد هسيبكم انتم اللى تردو تقولولي اعمل ايه؟ "
❤❤❤❤❤
أنس كور ايده بغضب.. وصوته عالى... ياااسر ما تنساش اني اخوك الكبير وبعدين قبل ما تحكم اعرف اذا الحيه دي صادقه ولا لاع، ماهو مش معقول يا خوي هبوص ليها يعني اني لو كنت عايزها كانت زمانها مراتي بس انى مش عاوزها عشان ابص عليها.
كان بيكلم بغضب وقرف.
ياسر بغضب.. مسك في هدوم انس.. اللى هتتحدت عنها دي مراتي يعني عرضي، يعني لو اني قربت اكده علي داليا كان زمانك ق'تلني ياخوي.
أنس بسخريه وقرف.. بس داليا مش كيف الحربايه دي، دي كلمة حربايه قليله عليها يا خوي مش خابر ليه ماسك فيها اكده اكنها الخضره الشريفه واحنا كلنا عارفين اتهمتني بيه زمان عشان ابوي يجبرني اتجوزها... ولا مش فاكر.
ونزل ايد ياسر من علي هدومه.
أنس بقوة.. اعرف يا خوي من عدوك ومين حبيبك قبل ما تكون عدواة مع اهلك دي متستهلش انها تكون مع حد كيفك فكر كويس ياخوي.
انس كان ماشي وكلم ياسر وكان حاطط ايده علي كتف ياسر وخلص كلامه ومشي.
ياسر كان واقف زي التايه وسعديه كانت خايفه ان كلام انس يأثر علي ياسر ويخليه يطلقها جريت علي ياسر بسرعه... ياسر شوفت كيف اخوك بيقول عليا تلقيها داليا هي اللى عملت اكده وربت الفكره دي عني في دماغ أنس عشان يقول ليك كدا ويخليك تطلقني عشان تبقي هي ست القصر كله وبعدين كملت بخبث.. لو مكنش كلامي صوح تقدر تقولي اية رجع انس بعد العمر ده كله اسمع منى مش تخلي انس يرجع البيت تاني ويقدر يأثر علي امك وياخد كل حاجه وانت تطلع من المولد بلا حمص.
ياسر.. اطلع كيف وانى ليا كيف انس بالظبط.
سعديه بشر وخبث.. ناسى ان أنس عنده واد وانت عندك بنات يعني انس وابنه وداليا هيورثو فيك واكده تكون داليا خدت القصر والاملاك اللى كانت بتخدم فيها هتبقي ستها واحنا هتكرم علينا بعدها ولما نعوز حاجه هنستنى الست داليا تتعطف علينا.
سعديه كانت عارفه بتلعب علي انهي وتر بالظبط وعارف ان ياسر غلبان مش زي انس كشف كل العابها السوده.
سعديه في سرها.. مش هخلى اللى حصول زمان يتكرر تانى انى خلاص قربت اوصل للى عاوزاه واول ما وصل هخلص منك انت وداليا و الواد وبكدا أنس هيكون ليا وحدي هههه.
كانت بتكلم بخبث كبير.. وبتبص علي ياسر بسخريه.
❤❤❤❤❤❤
ــــــــــــــــــــــباك
نرجع للحاضر.
❤❤❤❤❤
نديم كانت رايحه مشوار.
نديم بصت حوليها لقت عربيتها الكوتشات بتاعها كلها نايم بقت تزعق بغضب.... عبدالله انت يا زفت يلا اسمك عبدالله.
عبدالله كان قاعد هو ومالك وبيشربوا شاي عبدالله اول لما شاف نديم نازله... استغفرالله العظيم.
مالك بستغراب.. مالك ياعم شوفت ايه؟
عبدالله.. بقرف.. بص وراك وانت تعرف.
مالك بص ورا ولقها جايه عليهم بغرور.
عبدالله قام ليها لما زعقت ومالك قام ورا بستغراب.. وقرف منها ازاى تقول علي واحد قد ابوها كدا او تكلم بالطريقه دي شكل العيله كلها لسانها طويل.
عبدالله.. بحترام.. في ايه ياست نديم؟
نديم بقرف وغرور.. انت قاعد هنا لازمتك ايه يعني عشان يحوصل اكده في عربيتي.
عبدالله.. حوصل ايه يابتي؟
نديم بغرور... انت اتعميت اياك مش خابر ايه اللى حوصل الكوتشات نايمه كلها مين اللى عمل اكده فيها؟
جه صوت ليها من ورا بضحك... انى.
نديم لعنت في سرها لانها عارفه الصوت ده كويس اوي... ولفت بغضب..
مليكه قربت منها واتكلمت بشماته.. انى اللى عملت اكده يابت ابوي.
نديم بغضب.. ليه؟ مين قالك تقربي علي عربيتي؟
مليكه اتفجرت في الضحك.. عربيتك بجد فكرتها عربيتي مانت اخده عربيتي ومقولتش ليكي حاجه يابت ابوي عادي احنا اخوات ومفيش فيها حاجه لو بوظتها ليكي يعني.
نديم كانت هتضربها بس مليكه مسكت ايديها بقوة.. واتكلمت بشر.. ايدك يابت ابوي انت لحد دلوقت ماشوفتيش غير طيبة ابوي بس لو عاوزاني اوريكي شر امي هوريه ليكي زين قوي... ونطرت ايديها بقوة.
مالك كان ساند علي العمود اللى جانبه ولافف رجليها علي بعض و مربع ايديها وكان بيبص عليهم بستمتاع وابتسامه ماكره.
مليكه بشر.. اعتذري من عم عبدالله ولا الا؟
نديم بغرور.. ولا ايه؟
مليكه.. بخبث.. ولا هقول لستي علي كل اللى حوصل وانتي خابره زين ستي هتعمل فيكي ايه.
نديم دبدبت برجليها في الارض بغضب وغيظ و راحت ركبت عربية تانيه وقعدت فيها "دي العربية اللى مالك سواق عليها"
مليكه بحنيه.. حقك عليا يا عم عبدالله دي واحده قليله ربايه.
عبدالله.. بحنيه.. ولا حاجه يابتي هي زي بتي برضو.
نديم من شباك العربية بصوت عالي وغيظ... لمالك.. واقف متنحه ليه يلا تعال هتاخر.
مالك اتعدل ونفخ بضيق وراح ليها.. ركب ومشي.
نديم طول الطريق كانت بتتوعد لمليكه.. ماشي يا مليكه انى هعرفك كيف تهدديني.
وطلعت فونها ورنت... بعد شويه رد عليها.
نديم بشر.. خلص عليها انهارده.
.......
مالك كان مصدوم 😳من اللى بيسمعو معقوله هتخلص علي اختها عشان سبب تافه زي دا.
نديم بخبث.. عاوزه جثتها تتحر'ق.
......
نديم.. بشر.. اتفاقنا.
وقفلت.
نديم ابتسمت بشر.. باي باي يابت ابوي.
نديم منتبهتش لمالك انه معاها في المكالمه.
مالك في سره.. يانهار مش فايت طيب اتصرف ازاي دلوقتي او اهبب ايه انا مع البلوه دي ومش هعرف اسيبها والتانيه حياتها في خ'طر اتصرف ازاي ياربي.
مالك زود السرعه ومره وحده وقف.
نديم اتخبطت.. واتكلمت بغضب.. انت حمار اية اللى انت عملتو ده.
مالك مابين سنانه.. معلش يا هانم العربية عطلت لوحدها.. انا هروح اشوف اى عربية لحضرتك توصلك لحد ما العربية تتصلح.
نديم.. ماشي.
مالك نزل.. وفضل واقف في الطريق وبقا يشاور لاى عربية بس محدش كان بيقف ليه.
مالك في سره.. حظك منيل يا مليكه حتي في اليوم اللى هتمو'تي فيه مش لاقين عربية ابو شكلك.. لازم اخلص من البلوه دي عشان اعرف احذرها.
لحد ماجه تاكسي وشاور ليه و ركب نديم والتاكسي مشي وهو شغل العربية ورجع بيها القصر رن علي عم عبدالله عشان يساله علي مليكه اذا هي في البيت او لا.. وعم عبدالله قاله انها لسه خارجه.
مالك زود السرعه عشان يلحقها وفعلا كان قرب علي البيت شافها خارجه من الشارع لف وراح وراها وفضل يرن عليها بس مليكه كان فونها صامت ومش سامعه.
مالك كان متعصب اوي.. ردي يا هانم مش وقت كبرياءك هو.. وبقا يزود السرعه اكتر.
مليكه حست ان فونها بيرن برقم غريب استغربت وردت.. الو.
مالك... بغضب.. لسه فاكره تردي اقفي.
مليكه بغيظ.. انت مين ياجدع انت وبتحدت معايا اكده ليه؟
مالك بجنون.. وقفي الزفت اللى انت راكبها دي بسرعه.
مليكه بعند زودت السرعه... انت مين؟
مالك بجنون.. وقفي العربية انا مالك بطلي عند.
مليكه.. بستغراب.. مالك مين وجبت رقمي منين.
مالك بغضب وغيظ... مش وقت اسالتك دي انجزي وقفي العربيه.
مليكه جات توقف العربية ملقتش فيها فرامل.. مليكه بخوف.. العربية مابتقفش و بعدين سمعت صوت حاجه زي الساعه.. صوت اية ده؟
وبصت بصدمه.. ق'نبله.
مالك ومليكه بصدمه وويتبع.
البارت 8
"خلف الاقنعة"
نبدأ بسم الله الرحمن الرحيم
❤❤❤❤
نديم راحت كافيه وقعدت تشرب فيه عصير وكانت بتبص قدامها بنتصار.. واخيرا هخلص منك يابنت ابوي وبعدها هبدأ اخطط ازاي هرجع كل حاجه انتي خدتيها مني قبل اكده.
كانت بتشرب عصير وشافت شخص كانت بتشبه عليه.. نديم فضلت مركزه معاه لحد ما اتحققت من الشخص نديم بصدمه... سااامر.
والكوباية وقعت من ايديها اتك'سرت كل اللى في الكافيه بصو عليها واولهم سامر.
نديم اخدت شنطتها وطلعت بره الكافيه تجري برعب.
سامر ابتسم بخبث.. وشرب قهوته ومشي.
نديم طلعت تجري بره وكانت كل شويه تبص وراها بخوف و شاورت لتاكسي وركبت بسرعه ومشيت.
سامر خرج ولقاها بتركب ابتسم اكتر ولبس نضارته الشمس ومشي.
❤❤❤❤❤
نديم في التاكس
❤❤
كانت مرعوبه اوي وكل شويه تبص وراها حاسه انه هو ماشي وراها نديم برعب.. اكيد اكيد انا بيتهئ ليا استحاله يكون هو ده لو هو اكده اني اكون انتهيت.
❤❤❤❤
عند طارق
كان قاعد في الاوضه وفي ايده كورة تنس وبيحبطها في الحيطه كان نايم علي السرير رجل علي الارض ورجل علي السرير وحاطط دراعه ورا راسه وشارد.. الباب خبط وفاق من شروده بزهق.. مين؟
سعديه بخبث.. انى يا ولدي.
طارق نفخ بضيق.. ادخلي.
سعديه دخلت وكانت شايله صنيه فيها اكل وكانت بتبسم بخبث ومكر.. انى قولت اجيبلك واكل يرم عضمك اكده شكلها امك مكنتش بتوكلك زين.
طارق شتم سعديه في سره وبعدين اتعدل واتكلم ببرود.. عاوزه اية من الاخر.
سعديه اتصنعت الصدمه.. هعوز ايه منك يا ولدي.
طارق ببرود.. انا من يوم مجيت هنا وانتي معبرتنيش ببتسامه واحده دلوقتي بيقيت مهم عندك وجايبه ليا الاكل ماتقولي عاوزه اية.. من الاخر.
سعديه.. شكلك مش ساهل كيف امك.
طارق نفخ بيضيق.. ها هتنجزي ولا تقومي تطرقينا.
كان بيكلم وهو بيخبط علي دماغه بزهق.
سعديه اضيقت من طريقته معاها.. شكل داليا معرفتش تربيك زين.
طارق.. يلهوي عليا و علي سنيني وعلي اليوم اللى شوفتك فيه ماتنجزي ياست انتي انا دماغي مش فاضيه.
سعديه.. كتمت غيظها منه جواها واتكلمت بتصنع الحنيه.. يعني انى قولت اهتم بيك و انك ابنى اللى مخلفتوش وقولت ربنا عوضني بمالك وانه هو هيبقي سندي وسند البيت كله وفي الاخر تعمل فيا اكده الله يسمحك يا ولدي.
طارق صقف ليها واتصنع التأثر.. تصدقي اتأثرت فعلا انتي شكلك بتشوفي مسلسلات كتير بس مسلسلات قديمه انصحك تشوفي مسلسلات جديده هتفيدك.
سعديه ضغطت علي سنانها بغيظ منه وقامت وسابته ومشيت.
طارق ببرود.. مرات عمي.
سعديه لفت ليه.. نعم.
طارق ببرود.. خدي الباب في ايدك وانتي خارجه.
سعديه مشيت وهي متعصبه اوي ورزعت الباب وراها.
طارق.. ابو شكلك وليه بومه انا عرفت مليكه دي طالعه لمين بس ما انكرش انها مزه.
ونام تاني زي ماهو كان قبل ما تدخل سعديه.
❤❤❤❤❤
عند مليكه
❤❤❤❤
مليكه بخوف.. في ق'نبله اهنه اعمل ايه؟
مالك بصدمه وهو بيحاول يهديها... مليكه اهدى اوك وبعدين قوليلي الق'نبله دي فيها وقت قد ايه؟
مليكه... فيها 20 دقيقه.
مالك.. مفيش هنا جبل او بحر قريب من هنا؟
مليكه... في منحدر قريب من اهنه.
مالك.. مليكه حاولي تسيطري علي العربية و وروحي علي المنحدر ده.
مليكه... حاولت تسيطر عليها بس مكنتش عارفه والوقت بيمر وهما اعصابهم سايبه.
مليكه خلاص من كتر الخوف استشهدت وخلاص اعصابها مفيش اعصاب خالص وسكتت وكان صوت المؤقت هو اللى شغال.
مالك بخوف.. مليكه مليكه ردي عليا انتي فين؟
وزود السرعه اكتر بقا جانب العربية بتاعتها.
فضل يخبط في العربيه عشان يغير طريقها غير اللى هي ماشيه فيه وفعلا قدر يعمل كدا والعربية دخلت في غابة والغابه دي بتودي للمنحدر.
مالك رجع لمليكه تاني اللى خلاص غمضت عنيها واستسلمت... بزعيق... مليكه فوووووقي معايا ماتعصبنيش عليكي مش وقت استسلام خالص مليكه حاولي تنطي من العربية.
مليكه بصوت ضعيف.. وفيه رجفه... ما لك خلاص دي النهايه وخلاص معدش فيه اللى 5دقيق بس.
مالك... ملييييكه انتي سمعتي انا قولت ايه نطى من العربية بسرعه قبل ماتقع من علي المنحدر انجزي مفيش وقت.
مليكه بدموع.. بس انا خايفه.
مالك بحنيه.. ماتخفيش انا جانبك ومش هخلى حاجه تحصلك.
مليكه شالت الحزام بتاع الامان وفتحت الباب وغمضت عنيها ونطت ومالك زود السرعه وخبط عربية مليكه وقعت من علي المنحدر واتفجر'ت
مالك شال الحزام بسرعه ونزل جري يطمن علي مليكه.. اللى كان مغمى عليها وفي فجسمها جر'وح كتيره غير اللى في دماغها.
جري عليها واخدها في حضنه وفضل يخبط علي وشها بالراحه عشان تفوق بس مفقتش شالها برعب واخدها وفتح العربية وحطها علي الكرسي جانبه وهو جري الناحيه التانيه و ركب ومشي علي المستشفى بسرعه.
❤❤❤❤❤
عند صافيه.
❤❤❤❤
كانت قاعده في المكتب وحد اتصل عليها.
صافيه.. الو مين معايا؟
... هههههههه معقوله بسرعه دي نستيني.
صافيه بتشبه علي الصوت.. انت مين يا ولد؟
... انا اللى معايا اجابات الاسئلة اللى في دماغك كلها.
صافيه بشك.. اسألت اية؟
.. مين هو حفيدك؟ وهل اللى معاكي ده حفيدك ولا لا؟ كل الاسئلة دي كلها اجاباتها معايا انا وبس هههه.
صافيه.. واي يثبت ليا انك هتعقول الحقيقه مش بتكدب عليا.
.. براحتك انتي اللى عاوزه الحقيقه مش انا عاوزه تصدقي صدقي مش عاوزه براحتك.
صافيه.. بغضب.. اني مش عيله معاك عشان تقول الحديت ده.
.. عارف انك مش عيله صغيره بس اكيد الحقيقه تهمك وعاوزه تعرفي فين هي الحقيقه.. انا هسيبك فتره تفكري فيها وهرن عليكي تاني سلام وقفل معاها.
والشك بدأ يلعب في دماغ صافيه ومبقتش عارفه الحقيقه من الكدب بقت تايهه.
❤❤❤❤❤
عند سعديه.
كانت في اوضتها عامله تغلي من طارق و انه مش سهل انه يتلعب معاه بس في حاجه لفتت نظرها.. اللى اعرفه عن مالك انه فيه شبه من أنس وداليا الولد ده مش فيه شبه حتي في التصرفات انا لازم اعرف طريقه اخلي حماتي تبعده عنها وعن البيت والشركه وكله... رد عليها عقلها.. احنا لازم نخليه في صفنا عشان نعرف نكوش علي كل حاجه.
سعديه بتفكير.. كيييف؟
لمعت في بالها فكره وكشمت عن انيابها فيها.........
مفيش حل غير اكده لازم اضحي عشان اكسب كل حاجه معلش بقى ياقلب امك بس امك محتاجاكي ولازم تضحي بيكي.
❤❤❤❤❤❤
عند مليكه
❤❤❤❤
مالك وصل المستشفى ونزل وشالها ودخل بيها جري.. لوسمحتو لو سمحتي فين قسم الطوارئ.
الممرضه.. استني.
وراحت جابت ترولي و مالك حط مليكه عليه وراح معاها عملو ليها كشوفات واشعه وخيطو ليها الجر'وح ومالك فضل واقف قلقان بره عليها كله بيدخل ومحدش بيخرج وهو القلق خلاص هيمو'توا
الدكتور خرج.
مالك جري عليه بلهفه.. مليكه عامله ايه؟
الدكتور.. الحمدلله كانت جرو'حها سطحيه وعملنا ليها أشعة عشان نشوف اذا الخبطه أثرت علي المخ ولا لاع واحنا مستنين لحد ما النتيجه تظهر ونطمن.
مالك.. طيب ممكن اشوفها؟
الدكتور.. طبعا الف سلامه عليها.
مالك... الله يسلمك.
وسابه وراح يشوف مليكه دخل لقاها دماغها وايدها مربوطين بشاش ومتعلق ليها محلول ونايمه قعد جانبها وبقي يبص ليها بحزن.. حقك عليا دا كله بسببي حقك عليا يابنت عمي وفجاء الباب اتفتح وويتبع.
"خلف الاقنعة"
البارت 9
"خلف الاقنعة"
نبدأ بسم الله الرحمن الرحيم
❤❤❤❤
نديم وصلت البيت ونزلت من التاكس وطلعت تجري علي اوضتها فوق بسرعه وكانت بتتلفت وراها بخوف كبير.
دخلت البيت و كانت بتخبط برعب... جات الخدامه وفتحت ليها اول لما شافتها اتخضت برعب وشهقت ودخلت جري حتي لما صافيه وسعديه نادو عليها مردتش عليهم وطلعت علي اوضتها بسرعه وقفلت الباب بالمفتاح وجريت قفلت الشباك و دخلت قفلت شباك الحمام برضو برعب و نامت وشدت اللحاف عليها وكانت مرعوبه وبتترعش.. ل لا ع لا ع انى اكيد بحلم استحاله لاع سا مر استحاله يرجع تاني.
وفضلت ترتعش من الصدمه كانت حالتها صعبة اوى.
❤❤❤❤❤❤
تحت كانت صافيه وسعديه مستغربين منها.
صافيه بستغراب.. مالها البت دي؟
سعديه.. مخبراش مالها.
صافيه.. قومي شوفي بتك فيها ايه؟
سعديه فعلاً قامت وطلعت فوق وهي بتقول في سرها... ياترا يابت بطني مهببه ايه المره دي؟
سعديه راحت تفتح الباب لقتو مقفول استغربت وخبطتت عليها ونديم اتفزعت بخوف.
نديم برعب.. م ي ن؟
سعديه.. افتحي يابت قفله ليه؟
نديم شالت اللحاف برعب وقامت فتحت الباب كانت واقفه بتترعش.
سعديه استغربت من شكلها.. مالك يابت واقفه اكنك قت'له حد اكده ليه؟
نديم برعب.. صرخت وسعديه كتمت بؤقها بايديها ودخلتها الاوضه وقفلت الباب.
سعديه.. بغضب.. بتصرخي ليه؟
نديم برعب.. رجع رجع.
سعديه بعدم فهم.. مين هو اللى رجع؟
نديم بصتلها برعب وايديها كانت بتترعش.. س ا م ر.
وقعت الصدمه علي سعديه.. بتقولي ميييين؟، كيف كيف رجع واي رجعو ده؟
نديم.. معرفش انى شوفته انهارده.
سعديه مسكت نديم من ايديها بقوه وهزتها.. انتي متاكده من الحديت ده لتكوني بيتهئ ليكي.
نديم بدموع.. متاكده.
سعديه لطمت علي وشها بخوف.. اكيد راجع ينتقم من اللى عملنا فيه زمان، ومش هيسيبنا في حالنا ولاع كمان ممكن يكشف السر القديم اللى لو اتكشف كلنا هنمو'ت سامر هو المفتاح الوحيد لكل الأسرار، وغير اكده سامر معاه اداله علينا وعارف المكان اللى دفناه فيه.
نديم برعب.. هنعمل ايه دلوقت؟
سعدية.. بشر.. لازم نخلص من سامر بأى طريقة.
نديم برعب اكبر.. سامر راجع من المو'ت ياما المصيبه ليكشفنا قبل ما نقدر عليه.
كانت سعديه ونديم بيكلمو وكان في بره حد رامي ودانه معاهم وبيتصنت عليهم وبيبتسم بمكر.
❤❤❤❤
عند مليكه.
❤❤❤❤
الباب اتفتح وكانت الصدمه.. مالك فكر إن حد من اهله اللى جه وعرف الحقيقة لكن كانت الممرضه جايه تتطمن علي مليكه وتديها حقنه.
مالك اخد نفس براحه.. وسألها عن حالة مليكه.. مليكه عامله ايه دلوقتي؟
الممرضه.. هي بخير الحمدلله وانى اديتها حقنه هتفوق دلوقت تقوم بسلامه إن شاءلله.
وسابته وخرجت.
عدت دقيقتين ومليكه فاقت بوجع ومسكت رأسها.
مالك راح ليها وقعد علي السرير جانبها واتكلم بغلاسه.. اتاخري شويه واخده السرير كله لوحدك.
مليكه بوجع.. من تخني يعني؟
مالك بضحك.. اه مانتى ماتعرفيش اللى بيبقو رفعين دول بياكلو كتير اوي، وانتي ماشاءالله واكله كل الاكل اللى في البيت لوحدك.
مليكه.. حاولت تنعدل ومالك ساعدها وحط ليها مخده وراها عشان تعرف تقعد كويس.
مليكه.. بشكر.. شكرا ليك بجد من غيرك كان زماني... وسكت لما مالك اتكلم وبعدين اتعصبت من كلامه.
مالك بغلاسه.. انا بس انقذت نفسي منك، لان انتى كنتي هتيجي ليا في المنام ومش هتخليني اعرف انام ههه.
"مالك انهارده ناويها غلاسة 🙈"
مليكه بغيظ.. لي هو انت مفكر نفسك محور الكون ولا ايه عشان اجاى ليك في المنام.
مالك بغرور متصنع.. ورفع الياقه.. لا بس انا مالك أنس الش... ولحق نفسه في اخر لحظه وحمحم... احم احم.
مليكه بصدمه.. كمل الش ايه سكت ليييه؟
مالك بتوتر.. الشناوي.. اه الشناوي.
مليكه بغموض.. الشناوي.
مالك.. بتوتر.. اه الشناوي.. انا هروح اشوف الدكتور واشوف هنخرج امتي.
وسابها وخرج من الاوضه جري.. وهي بصت عليه بغموض.. اكيد وراك حاجه يا مالك ولازم اعرفها.
بعد شويه الدكتور جه وكشف علي مليكه وكتب ليها خروج.. كانت ماشيه وسانده علي الحيطه وكانت رافضه مالك انه يمسكها.
مالك.. خلينى اساعدك انتى ماشيه تقعي.
مليكه بغيظ.. مالك خليك في نفسك.
مالك.. ببرود.. اوك وسابها ومشي.
مليكه بغيظ اكبر.. وصدمه.. ده سابني بجد لازمتها عند ياست مليكه مكان ساعدك بس لاع لازم عند وبس.
مالك كان ماشي قدامها وسامعها وبيضحك عليها.
ومره واحده لف ليها وشالها وهي معترضتش ومشي وهو بيضحك.
ركبها وركب ومشيو وطول الطريق يبص ليها ويضحك عليها وعلي شكلها وهي كانت منغاظه منه.
مليكه.. ماشي يا مالك هعرفك تضحك ازاي؟
وصلو البيت ومالك نزل وفتح ليها وشالها ودخل بيها واللى اول لما شافوها جريو عليها.
صافيه بخضه.. مالها مليكه؟
مالك.. مفيش فيها حاجه زي القرده اهئ.
مليكه خبطتو في كتفو بغيظ.
مالك بضحك.. شوفتي وفيها صحة فرعون.
صافيه ضحكت عليهم.
طارق نزل وشافه شايل مليكه والكل واقفين بيضحكو عليهم... بغضب.. ايه دخل الصلعوك ده هنا؟
وبعدين شايلها كده لي نزلها وانتم واقفين تضحكو كمان ازاي تتجرء انك تلمسها اصلا.
مالك بصوت واطي ومليكه سمعتو.. شكل العلقه اللى اخدتها مني معملتكش الادب شكلك عاوز واحده تانيه.
مليكه ضحكت.. واتكلمت بنفس مستوي صوت مالك.. هو فعلاً عاوز واحده تانيه.
مالك.. صح انا بقول كدا برضو.
طارق بغضب.. انت بتكلمها بصفتك ايه وبعدين هاتها. وكان رايح ياخد منه مليكه مالك بصله بغضب.. وراح نزل مليكه علي الكرسي وهمس ليها.. استني هنا علي ما اعلمه الادب ازاي.
مليكه ضحكت.. حاضر.
مالك راح وقف قدامه.. قولي بقا كنت بتقول ايه؟
طارق بغضب.. انت مش عارف انا ابقى مين انا ابقي مالك الشافعي.
مالك بسخريه.. يراجل ده بجد
طارق بغضب اكبر.. انت ازاي تكلمني كدا؟
مالك برفع حاجب.. بجد انت مالك الشافعي طيب فين الدليل.
طارق التصدم من السؤال ومكنش عارف يقول ايه.
مالك ببتسمه خبيثه.. ايه كان صوتك عالي دلوقتي القطه كلتو دلوقتي ولا ايه؟
طارق بتوتر.. انا انا.
مالك..وهو بيقلد طارق.. انا انا ايه انت علقت.
صافيه فضلت ساكته ومستنيه الاجابه زيها زيهم.
حتي نديم وسعديه نزلو علي صوت طارق وياسر دخل من باب البيت وانضم ليهم.
ياسر.. بستغراب.. في اي واقفين اكده ليه؟
طارق في سره.. خلاص يا طارق اخر يوم في حياتك انهارده دول صعايده مش هيرحموك.
مالك.. ها هتفضل ساكت كتير؟
طارق.. لا مش هفضل ساكت هتكلم انا وانا جاي اااه وانا جاي في الطياره الشنطه بتاعتي يستي اتسر'قت اللى كان فيها الورق بتاعي انا وانا نازل كنت بقول اهلي مش هيعرفوني عشان الورق بس انتي ياستي عرفتيني صح.. عرفتي ابن ابنك حفيدك الوحيد وبعدين انتي يستي مش عارف تصدقي واحد زي ده يعني اكيد حد زقه عليا عشان يخليكم تكرهوني وبعدين انا ابن انس ابنك حبيبك.
وكان ماسك في ايد صافيه وبيلعب علي العاطفه.
مالك ببتسمه علي جانب.. انا مت'همتش حد انا بتكلم عادي انت ليه اخدتها اتها'م ليك.
طارق بغضب.وكان رايح يضر'ب مالك. انت مين زقك عليا يابن... بس اتوجع لما مالك مسك ايده وكان هيكسر'ها.
مالك بغضب.. ابوي وامي خط اسود مش احمر انت فاهم ولو فكرت انك تجيب سيرتهم هقط'ع ليك لسانك انت فاهم.
ونطر ايده وخرج بس عارف انه رمي قن'بله وانها هتفر'قع في الوقت المناسب.
مليكه وصافيه بصو على طارق بشك وبعدين صافيه اتكلمت بهدوء وغموض.. مالك تعال ورايا علي المكتب.
وسابتهم ومشيت وطارق راح وراها.
الكل كانو بيبصو لبعض بغموض وشك.
صافيه في المكتب
صافيه.. بهدوء مريب.. قول انت مين؟
طارق بصدمه وويتبع
❤❤❤❤
يا ترا طارق هيقدر يهرب من الكمين اللى عملو ليه مالك و هل مليكه هتعرف الحقيقه وطارق خلاص اتكشف ولا لا ومين سامر ده وليه كانو خايفين اوي منه وايه السر؟ 🤔
البارت 10
"خلف الاقنعة"
نبدأ بسم الله الرحمن الرحيم
❤❤❤❤
صافيه بحزم.. انت مين؟
طارق بصدمه.. هكو هكون مين يعني يستي انا ما.. وسكت لما صافيه حطت صابعها علي بؤقها بمعني اسكت.. هشششش.
صافيه بحزم.. اسكت.......... وبعدين اتكلمت تاني.. مش انت مالك ابن ولدي صوح قولى أنس كان عنده كام سنه لما خرج من البيت اهنه واتجوز داليا.
طارق فتح عنيه بصدمه.. والعرق بدأ يظهر عليه وايده كانت بتترعش.. كا كان عنده 25 اه 25سنه.
صافيه كانت مراقبه حركات جسمه بتمعن.. صوح.
طارق اخد نفس برتياح.. شوفتي يستي انا مالك مش اى حد تاني.. عاوزك ترتاحي يستي.
صافيه بهدوء.. امشي.
طارق ماصدق انه سمع الكلمه دي وطلع يجري من قدامها اكنه كان في امتحان ومصدق إن الجرس ضر'ب عشان يمشي.
صافيه طلعت فونها واتكلمت مع حد...........
❤❤❤❤❤❤
بره عند مليكه
نديم اتصدمت لما لقتها لسه عايشه وكانت بتبصلها نظرات مش مفهومه.
سعديه بستغراب.. مليكه مالك يابتي؟
مليكه وهي بتبص علي نديم.. مفيش ياما بس العربيه الفرامل بتاعتها باظت عشان اكده حوصل اللى حوصل.
ياسر بحنيه.. فيكي شئ يابتي؟
مليكه.. انا بخير الحمدلله.. الشكر لله وبعديه مالك كان جاي بالعربية وشافني وهو اللى اسعفني.
ياسر.. مالك ولد عمك.
مليكه.. لاع مالك السواق الجديد يابوي.
ياسر بشكر.. الولد ده دايما بيطلع في الوقت المناسب عشان يحميكي انى قررت اعينه البودى جارد بتاعك اهو نكون مطمنين عليكي ادام انتي اكتر واحده بتتعرضي للا'ذى.. وبعدين كمل بستغراب.. تعرفي بسال نفسي ليه انتى اكتر واحده بتتعرضي للاذى يعني نديم عمر محد فكر انه يأذيها اشمعنا انتى يعني؟
سعديه حاولت تلم الموضوع وهي عارفه ومتاكده مين اللى وراها.. مليكه شقيه ونديم عاقله مش بتاعة مشاكل اما مليكه مشكلجيه بتتخانق مع طوب الارض.
ياسر.. يمكن.. تعالي ياقلبي اطلعك اوضتك ترتاحي.
كان بيكلم مليكه وسندها وخدها وطلعو علي فوق.
اما سعديه بصت لنديم بغضب وشدتها بقوة ودخلتها اول اوضه قبلتها زقتها جوه بغضب وقفلت الباب من درجه الزقه ان نديم وقعت علي السرير.
نديم بوجع.. اه في ايه؟
سعديه بغضب شدتها من ايديها قومتها وهب قلم نزل علي عين نديم كان جامد... انتى اتجنيتي ولا ايه؟ توصل بيكي الحقارة انك تقت'لي اختك.
نديم بكدب.. مش انى ولل... وصرخت لما قلم تاني نزل علي وشها...
سعديه بغضب اكبر... كداااابة كيف بيجي ليكي قلب تعمل اكده في اختك.
نديم بصريخ وغضب... دي مش اختي انا بكرها ايون بكرها بكرها اوي اوي فوق ماتتصوري كل حاجه ليها هي حتي لما حبيته هو حبها هي و كان عايز يتجوزها عشان اكده اخدته منها لما جه لابوي عشان يتقدم ليها وافقتو عليه وانتم عارفين انى بعشقه انتي وابوي كنتم السبب في الكره ده ماتلومنيش انى اتربيت علي اكده انى لو مخدتش الحاجه اللى انى عاوزها ماتكونش لغيري ادمرها هو انتى مفكرني هغلط غلطتك زمان.. ايون عارفة انك كنتي بتحبي عمي أنس وهو مكنش بيحبك كان بيحب بت الشغاله عشان اكده جدي جوزك ابوي لاع دي انتى مش انى اللى تسيب حبيبه لوحده تاني حتي لو كانت التانيه دي اختها.
سعديه كانت مصدومه من كمية الشر اللى بنتها شايله لاختها وإن بنتها التانيه الخطر الحقيقي عليها هو اختها.
سعديه بسخريه علي هبل بنتها.. راحت قعدت علي الكرسي وحطت رجل علي رجل.. اهو حبيبك راجع يابت بطني شوفي بقى هتعملي ايه ولا حبك ليه هيعمل ايه؟
نديم الرعب دق في قلبها لما سمعت كلام امها.. ده مش حبيبي ده واحد تاني حبيبي خلاص راح ده واحد عاوز الد'مار بس.
فون نديم رن وكان رقم غريب مسكت الفون واستغربت حتي سعديه استغربت لي بنتها متنحه في الفون كدا... ماتردي يابت واقف اكده لي؟
نديم ردت وجسمها اتشل لما سمعت صوت حد بيصفر كان دايما بيقعد يصفر ولاسف لحد دلوقتي لسه فاكره الصوت لان كان ليه نغمه مميزه...
نديم رمت الفون علي السرير من الرعب.
سعديه بعدم فهم مسكت الفون و فتحت الاسبيكر واتصدمت برضو زي نديم.
سامر... بضحك.. بخخ ههههههههههه.
الاتنين اتنفضو من مكانهم برعب.
سامر بضحك.. نيدو عامله ايه وحشتيني.
سعديه برعب.. ا نت ل سه عايش؟
سامر بضحك اكبر... حماتي ولله وليكم وحشه هههههه شوفتي لسه عايش ممو'تش زي مانتم كنتم مخططين بجد عجبتني خطتتكم بس كان ناقصها حاجه واحده انكم تحبكوها مانتم عشان تدفنو حد لازم تقت'لوه الاول بس انتم غلطتو ودي كانت غلطه كبيره قوي فكرتم انتم لما تخدروني وتجيبو ناس يدفنوني كدا هتخلصو مني انتم اغبياء لاني كنت عارف خطتكم من الاول وكنت مجهز رجالتي عشان لما انتم تمشو هما يطلعوني ههههه شوفتي يا حماتي ذكي انا برضو.
كان بيكلم بشر وضحك في نفس الوقت.
سعديه برعب.. طيب ادام انت مخطط لكل حاجه اكده راجع ليه؟
سامر بشر.. راجع اخد حقي منكم واعرف الكل الحقيقه واكشف السر السر اللى انتم بتخبوه من زمان.
سعديه برعب.. انت زي ولدي وانت علطول بتقولي انى زي امك هتعمل اكده في امك.
سامر.. بشر.. ااه اعمل اكده في امي ادام كانت عاوزه تخلص مني انى اخلص عليها ادام حاولت تقرب علي رقبتي.. حضري كفنك انتى وبنتك لأن انى راجع ليكم من جديد.. وقفل.
سعديه برعب بصت لنديم اللى كانت بتعيط من كتر الرعب وماسكه في امها بخوف.
❤❤❤❤❤❤
عند مليكه
صافيه راحت تطمن عليها خبطت ودخلت لما مليكه سمحت ليها بدخول.
صافيه راحت قعدت علي السرير جانبها وسندت ضهرها عليه ومليكه نامت علي رجليها وصافيه حطت ايديها علي رأسها بحنيه.
صافيه بحنيه.. عامله ايه ياقلب ستك؟
مليكه.. الحمدلله.
صافيه.. تستاهلي الحمدلله دايما يارب.
مليكه بتسأل.. ستي عاوزه اسالك علي حاجه؟
صافيه.. اسألي يابتي؟
مليكه قامت اتعدلت وصافيه استغربت.. احم احم هو عمي أنس كانت اطباعه كيف؟
صافيه بحنيه وعيونها لمعت فيها الدموع.. كان حنين قوي ووقت الجد قاسي كان بيحب الكل ومفيش حد في البلد كلها اللى مكان بيبحبه وبيحترمه كان عصبي حبتين تلاته بس قلبه طيب بيروق بسرعه ولما كان حد بيحتاجه كان بيقف معاه حتي لو كان عدوه كان لما بيتخانق مع حد مكنش بيسيب حقه واصل تعرفي شوفت شويه من الاطباع دي في الولد الجديد لما كان ماسك في ولد عمك وطابق في زمارة رقبته شوفت فيه لما أنس كان بيتخانق لما كانت داليا او اي ست تتعرض للظلم او الإساءة كان بيقف للى بيظلمها وبياخد حقها تالت ومتلت.
مليكه بشك.. طيب يستي ليه طلع من البيت؟ انى اللى وعيت عليه انه كان سايب البيت من زمان قوي عشان حب بنت وانتم مردتوش تجوزوها ليه.
صافيه.. ده جزء من الحقيقة بس باقي الحقيقه إن امك كانت السبب في خروجه من البيت.
مليكه بصدمه.. أمي؟
صافيه بحزن.. وويتبع
البارت الجاي في احداث كتيره يلا تفاعل عشان ينزل 🥹🥹🥹🥹🥹❤
وعاوزه رايكم في البارت
"خلف الاقنعة"
للكاتبة منة الله الجزار
اشوفكم بخير
باي
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملة من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق