رواية المشاغبه والظابط الفصل العشرون 20بقلم سلوي عوض حصريه فى مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية المشاغبه والظابط الفصل العشرون 20بقلم سلوي عوض حصريه فى مدونة موسوعة القصص والروايات
#سلوي_عوض
#المشاغبه_والظابط
بارت 20
---
ورده: عارفه يا فردوس انا امي خلفت خمس عيال بس كلهم ماتوا وانا بس اللي عيشت جامت عمتي جات يوم سبوعي ونكدت علي امي وجالتلها يعني الولد يموتو وتجعد البت احنا معايزينش بنات بلا هم احنا عاوزين واد
وطبعا امي زعلت وأبوي كمان زعل وبعدها امي عملت عمليه وشالت الرحم وأبوي جعد طول عمره كان نفسه ف واد ومهما الدنيا اتجدمت لسه بردك في ناس بتفرج بين الواد والبت
فردوس: كل واحد عنده هم الحمد لله على كل حال
ليمُر الليل وها هو الصباح قد اتي وتستيقظ وابتسام
ابتسام: الله راحت فين المجنونه ديه هيا الساعه كام ايه ده معقوله الساعه اتناشر ده انا نمت كتير اوي
ثم تدخل ياسيمن
ابتسام: ايه ده انتي لا بسه كده ليه ورائحه فين
ياسمين: لتضحك جوللي جايه منين
ابتسام: طب جايه منين
ياسمين: كت عند ولدك وبلغت عن حنتيره
ابتسام: ياخبر يعني انتي قابلتي سيف
ياسمين: اه ومعرفنيش ابن العبيطه
ابتسام: بنت
ياسمين: أصله اهبل جوي ودخلت عليه
ابتسام: وقولتي ايه لابن العبيطه
ياسمين: جولتله اني واد البواب وكنت بوديلهم طلبات وسمعتهم وهما بيتفجو علي تسليم المخدرات بعد المغرب جعد يشكرني وطلع ميتين جنيه وجاللي خد هاتلك حاجه حلوه
ابتسام: طاب انا لازم امشي عشان شاكر ميزعلش ولو اني كان نفسي احضر لحظه القبض علي المجرمين
ياسمين: مش هينفع روحي وانا هبجا احكيلك وكمان عشان اخت جوزك العيانه هيا وبتها
ابتسام: قلبك حنين اوي
ياسمين: انتي عندك شك ف كده
ابتسام: اغير انا عشان شيكو وحشني اوي
اما ياسين فكان يجلس ف المزرعه يتحدث مع نفسه
ياسين: ايه هيا البت ورده وحشتني اوي كده ليه معقول اكون حبيتها
اما اشوف الحالة بتاعتها ايه ده هيا كاتبه (ساعات الجفا والقسوه بيقتلو الحب)
ياسين: معقول تكون خلاص مش بتحبني
انا هستاءذن ناجي اني اسافر بكره
اما سيف فكان يجلس ف القسم يرتب الحمله
سيف: اسمعو يا رجاله عندنا كبسه ف اذان المغرب وربنا يوفقنا
ليتحدث مع نفسه
كان نفسي ياسمين تكون موجوده مش عارف ياسين خدها معاه ليه
خلاص انا بعد ما اقبض علي المجرمين اتقدم واخطبها واعيش انا والمجنونه
اما في منزل شاكر
باكينام: انا عاوزه امشي عاوزه اروح بيتي
شاكر: ليه يا اختي هو حد ضايقك
باكينام: معلش خليني علي راحتي بس ياريت يعني تبقا تيجي تزورنا
شاكر: من عيوني حاضر
سوزي: متخلينا قاعدين هنا يا مامي
باكينام: قولت هنمشي يعني هنمشي
شاكر: طاب ارتاحو انتو شويه وانا عندي شغل ولما ارجع اخر النهار نبقا نشوف موضوع مشاينكم ده
ليخرج شاكر ويتركهم
سوزي: هو انتي عاوزه تمشي ليه
باكينام: اللي جرالنا ده مقلب من مقالب ابتسام عشان كده لازم نروح عشان افكرلها براحتي واردلها اللي عملته فينا بنت الشحاتين ديه
سوزي: وانتي عرفتي منين
باكينام: لاءن خالك وقع بالكلام وقال إن سيف بايت ف القسم وعنده نوبتشيه
سوزي: اه فهمت خلاص نروح بيتنا ونلاعبها
اما ورده كانت تتتحدث مع فردوس
ورده: انا عاوزه اسافر انا زهجت من الجعده هنا
فردوس: طاب وأستاذ ياسين هيوافق بكده
ورده: مبجاش فارج معاي
لتدخل عليهم ياسمين
ياسمين: بتعملو ايه
ورده: بنحكو
ياسمين: طاب اسمعي كده الفويس ده
ليُسمع صوت ياسين
ياسين (فويس): صباح الخير يا ياسمين عامله ايه معلش حقك عليا متزعليش انا اخوكي حبيبك
ورده عامله ايه طمنيني عليها
مش عارف ليه حاسس انها وحشاني بجد والله وحشتني اوي انا كت فاهمها غلط لكن صدقيني اول ما دخلت صفحه الفيس عندها وجريت كلامها حسيتها رجيجه جوي
علي فكره انا راجع بكره القاهره بس عشان خاطري خليها مفاجأة وبلاش تعرفيها
ورده: وحشته طيب.
ياسمين: بت يا بومه، انتي افردي خلجتك.
فردوس: اديله فرصه يا ورده.
ياسمين: عاوزه اشرب جهوه مظبوط.
فردوس: انا هقوم اعملك احلي فنجان قهوه.
ياسمين: بجولك يا ورده، عاوزه اعمل حاجه.
ورده: حاجه ايه تاني؟
ياسمين: هخلصك من سيد جشطه.
ورده: بجد ياريت.
ياسمين: انتي ناسيه اننا جبل مناجو مصر، اشتريت خط من خالك مرسي المهبل؟
ورده: اشتريته، اه ما انا عارفه.
ياسمين: تجدري تسميه استعاره؟
ورده: وهتعملي بيه ايه؟
ياسمين: ما انتي نايمه ف مايه البطيخ.
ما هو انا اديت النمره ديه لشوجي على اساس نتكلمو ونتفجو.
ورده: وهتعملي ايه؟
ياسمين: ما انا بفكر اهو.
(وتأتي فردوس بالقهوه)
ياسمين: انا هخش اوضتي عشان افكر براحتي.
ورده: ياكش ميكونش فيه نصيبه جديده.
(تتركهم ياسمين وتدخل غرفة سيف لتتصل علي شوقي)
شوقي: اهلا ميدو بيه.
ياسمين: اهلا بيك عواد جنبك.
شوقي: اه جاعد جاري اهو.
ياسمين: طاب اسمعني كويس، البت المذغوده.
---ونذهب لبيت شاكر ونشوف ما حدث
ابتسام: ايه ده انتو رايحين فين باكينام؟
باكينام: هنروح بيتنا، اصلنا تقلنا عليكم اوي.
ابتسام: ايه الكلام ده احنا اللي ضيوف عندكم.
سوزي: معلش يا انطي احنا كده هنرتاح اكتر.
ابتسام: علي راحتكم.
(وبعد أن انصرفوا، تتصل ابتسام على سيف)
ابتسام: سيفو عندي خبر حلو اوي، لقد تم الجلاء عن منزلنا.
سيف: مش فاهم.
ابتسام: قصدي باكينام وسوزي سابو البيت ومشيو، رجعو بيتهم.
سيف: بفرحه بجد، ولا بتقوللي كده عشان عاوزاني ارجع البيت؟
ابتسام: لاء والله مشيو بجد.
سيف: احسن المركب اللي تودي.
ابتسام: كده بقا ترجع البيت عشان وحشتني.
سيف: معلش خليها بكره عشان عندي شغل مهم.
ابتسام: ربنا يوفقك يا حبيبي، خلاص خلص شغلك وتعالي.
سيف: إنشاء الله.
ابتسام: اه صحيح، هو احنا مش هنقابل ياسمين؟
سيف: للاءسف ياسين سافر اسبوع وخد البنات معاه.
ابتسام: بدهشه طيب تمام.
(تغلق ابتسام الهاتف مع ولدها، وتتصل على ياسمين)
ياسمين: بوسي جلبي.
ابتسام: حصلت حاجه غريبه؟
ياسمين: خير، حاجه ايه؟
لتقص عليها ابتسام ما قاله لها سيف.
ياسمين: واخويا يعمل كده ليه؟
ابتسام: ممكن يكون خاف سيف يعرف انك موجوده فيحاول يتقرب منك، فاانتي تعملي فيه مقالب. سامحيني.
اصل سمعتك ف موضوع المقالب مش اد كده.
ياسمين: كده طاب، خلاص مش هحكيلك باقي الخطه.
ابتسام: خلاص، بليز احكي.
ياسمين: هصطاد كذا عصفور بحجر واحد.
ابتسام: ازاي؟
ياسمين: هبعت شوجي وسيد جشطه عند حنتيره واخليهم يجولوله احنا من طرف ميدو بيه وجايين عشان نتفجو معاكم وهما جايين ورانا، وف نفس اللحظه يدخل عليهم سيف ويلمهم كلهم.
ابتسام: ياسمين، ممكن اطلب منك طلب؟
ياسمين: خير.
ابتسام: ارجوكي، انا عاوزه اقطع علاقتي بيكي وكمان طلعي ابني من حساباتك.
ياسمين: مستحيل، خلاص انتو بجيتو تبعي.
ابتسام: انا خايفه علي ابني منك، انتي شريره اوي.
ياسمين: يا اختي يا حنينه، وانتي بجا اللي مرهم يتحط علي الجرح يبرد.
ابتسام: انا اه بعمل مقالب بس مش زيك كده.
ياسمين: خلاص براحتك، يبجا متتصليش بيا تاني. ياله سلام.
(تغلق ياسمين الهاتف مع ابتسام لتسمع صوت طرق على باب غرفتها)
اما ابتسام تسمع صوت طرق علي باب غرفتها
ابتسام: ادخل.
(تدخل الخادمه نشوي)
ابتسام: خير يا نشوي، في حاجه؟
نشوي: اه يا هانم، اصل انا سمعت الست باكينام وبنتها بيتفقو علي حضرتك، وأنهم متاءكدين أن حضرتك اللي عملتي فيهم المقلب ده عشان ساءلو شاكر بيه عن سيف بيه، قالهم ده نايم او ف القسم وبعد كده قالهم مش عارف، وسمعتهم بيقولوا انهم يعني هيعرفو حضرتك مقامك وهيخططولك علي رواقه.
ابتسام: هما قالو كده؟
نشوي: اه والله.
ابتسام: طاب، روحي انتي.
(وهنا تتصل ابتسام على ياسمين)
ياسمين:، خير، عاوزه ايه مني؟
ابتسام: الحقيني.
ياسمين: في ايه؟
لتقص عليها ابتسام كل ما حدث.
ياسمين: وانا مالي انتو جرايب ف بعض.
ابتسام: كده برده مش انا، بوسي حبيبتك.
ياسمين: ولو انا تجوليلي كل اللي بينا انتهي، وابعدي عني وعن ابني خلاص ياست.
هانم انا هبعد عنكم خلاص وربنا يتولاني.
ابتسام: وحياه شاكر عندي كنت بهزر معاكي.
ياسمين: خلاص فات الاوان.
(تغلق ياسمين الهاتف وهيا تضحك)
ابتسام: ايه اللي انا عملته ده؟ بس ديه زعلت بجد.
(تتصل على زوجها شاكر)
شاكر: بوسي حبيبتي،
ابتسام: الحقني يا شاكر.
ياسمين: زعلت مني عشان كنت بهزر معاها وهيا خدت الكلام جد، ارجوك كلمها وصالحني عليها.
شاكر: طاب، خلاص براحه، اقفلي هكلمها وارجعلك.
(وهنا يتصل شاكر على ياسمين)
ياسمين: ايه يا بيه، حابب تكمل اللي مرتك عملته في
شاكر: يا بنتي، كانت بتهزر معاكي، ديه كانت بتكلمني وهيا زعلانه جدا، استني هجيبها معانا علي المكالمه.
(ليتصل شاكر على زوجته ابتسام)
ابتسام: بفرحه، هاه كلمتها، بس اكيد مردتش عليك.
(لتضحك عليها ياسمين)
ياسمين: ايه رءيك ف المجلب، اتمني يكون عجبك.
(لتضحك ياسمين ضحكه شريره)
ابتسام: اه بس لما اشوفك احنا هنعمل مقالب ف بعض.
ياسمين: طاب، اجفلو، اشوف شغلي وارجعلكم.
ابتسام: يعني انتي مش زعلانه مني؟
ياسمين: مجولنا خلاص.
وها هو اذان المغرب قد قارب.
ياسمين: لتتصل علي زكريا، رزقك ف رجليك، في اتنين رجاله صعايده من الأعيان ومن كبار تجار الصنف ف الصعيد، هييجو قبلنا، ضايفوهم واعملو معاهم الواجب لغيت ما احنا نيجي.
زكريا: وجب.
اما سيف: فكان يحوم هو ورجاله حول العماره.
(وهنا يصعد عواد ومعه شوقي الي شقه حنتيره)
(وهنا يؤذن للمغرب)
(ليصعد سيف ورجاله)
(ليجدو الجميع ف الشقه)
(وبتفتيش الشقه يجدو شحنه مخدرات كبيره جدا)
(ليقبضو علي كل من ف الشقه)
عواد: ليصرخ، انا ماليش دعوه، انا معرفهمش، شوفي انا بريء، كله من اللي اسمه ميدو ده.
زكريا: كده برده يا ميدو تعملها فينا.
حنتيره: هاتولي ميدو، انا عاوز ميدو.
سيف: بصوت عالي، بس مش عاوز اسمع صوت حد فيكم.
شوقي: والله ما عملنا حاجه ياباشا، اكيد ده ذنب ياسمين
سيف: قولت اخرسو.
(لينزلو جميعا)
سيف: ارموهم ف البوكس.
(ثم يتحدث الي حنتيره)
سيف: اخيرا وقعت يا حلو.
حنتيره: انا مش لوحدي، انا ورايا ناس تقال اوي.
سيف: خليهم ينفعوك.
شوقي: انا كت جاي زياره لياسين المحامي واد عمتي.
سيف: انته بتقول ايه؟
شوقي: اه والله ياباشا.
(ليتصل سيف علي ياسين)
ياسين: خير يا صاحبي؟
سيف: ياسين، هو انته عندك ابن خال اسمه شوقي المرسي؟
ياسين: اه.
سيف: اصلنا قبضنا عليه ف شقه المجرم حنتيره، وبيقول أنه كان جاي زياره ليك.
ياسين: مش عارف، هتصل علي ياسمين.
سيف: مش قولت أنها سافرت معاك؟
ياسين: لاء، هما موجودين مسافروش معايا، بس بصراحه خوفت عليك من مجالب اختي.
سيف: طيب هتعمل ايه مع قرايبك؟
ياسين: معلش اطلع عند ياسمين واساءلها أن كانت تعرف ان شوجي جاي زياره ولا له.
سيف: اوك سلام.
سيف: خليكم هنا ثواني.
(ليصعد سيف الي شقه ياسين)
(لتفتح له ياسمين الباب)
ياسمين: خير يا ام فردوس؟
(لتجد سيف أمامها، فها هيا المره الأولي التي يري فيها ياسمين علي الحقيقه)
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات
إرسال تعليق