القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

قصة حكاية محمود الفصل الثاني 2 الأخير بقلم نور محمد حصريه

 قصة حكاية محمود الفصل الثاني 2 الأخير بقلم نور محمد حصريه 





قصة حكاية محمود الفصل الثاني 2 الأخير بقلم نور محمد حصريه 






حكايه محمود الجزء الاخير


:جـ*ـثه محمود مش موجوده يامحمد التابوت فاضي؟!!!

سمعته وبرقت من الصدمه والزهول وقولت بصوت عالي

:ازااي الجـ*ـثه مش موجوده ده مكان مقطوع ومحدش يعرف بجر*يمتنا دي غيرك انت وانا ومحمود؟!!!

احمد قال بصوت مهزوز

: والله مش موجوده تعال بص بنفسك

وفعلا قربت بصيت جوه التابوت وعينا برقت اكتر الج’ثه راحت فين انا بايد مع احمد د’افنها هنا جوه الت’ابوت ده فقولت بصدمه وزهول’

: اكيد فيه حاجه غلط انا متأكد انه مات دنا كنت واقف قدامه لغايه ماروحه طلعت لخلقه’ا ازاي ال’ج’ثه اختفت

احمد ساب ال,تابوت وص,رخ فيها,

: مش قولتلك يامحمد انا شوفته في شقتي وانت مصدقتنيش يبقى اكيد محمود لسه عاي’ش واعاوز ي’نتقم مننا وي’ق’تلنا زي ماق,تلناه هنا

كان بيصرخ برعب وحاله هستيريه قدامي فسبت التابوت وقرب منه وقولت بهدووء

: اهدي يااحمد ارجوك انت كده اللي هتموت نفسك من الخوف اكيد فيه تفسير لاختفاء الج’ثه من هنا بس محمود انا متأكد مليون في الميه انه م,,ات

احمد هدي ,شويهو قدامي وقال

: طب وهنعمل ايه دلوقتي يامحمد

مسكت ايده وطلعنا سوى من البيت وقولت

: والا حاج,ه هترجع انت شقتك عادي وانا كمان هرجع البيت علشان الوقت اتأخر اوي وبكره نفكر هنعمل ايه؟!

احمد طلع في العربيه جنبي وقال بت,وتر وخ,وف,

: كله منك ,ويامحمد, قولتلك من,ق,تلوش كان ممكن نهدده نخوفه بس بدون قت,ل انت اللي اصر,يت على ق,تله

نفخت بضيق منه وقولت بحده

: علشان عار,ف انه مستحيل يسكت يااحمد اللي زي محمود ده انا عارف اصله وطريقه تربيته لو شاف حاجه زي اللي بنعملها مش ’’وممكن يسك,ون عنها, غير بال,موت فاهدى كده وقول هدي’’ت خليني افكر بكره هنعمل ايه

سكت احمد بطاعه وقلق ولسه الخو,ف مسي,طر ’’ةعليه من جوه وبعد وقت و,صلته الاول شقته وبعدها قولته

: انا همشي دلوقتي وانت اقفل الشقه عليك,, كويس وخد منوم كمان علشان تقدر تنام, وبكره انا هعد,ي عليك تاني تمام

هز رأسه بطاعه وقفل الباب خلفي كو,يس وانا ر,جعت البيت لان ال,وقت تأخر اوي,


وعند احمد في شقته**

بعد مامشي مح,مد من عندي انا فضلت قاعد في الص,الون الشقه وكل دقيقه عيني تاجي على مدخل غرفه نومي لان مشهد محمود وانا شايف,ه امبارح واقف قدام الاوضه نظرته ليا مغ,بش عن بالي وكل ماابص,في نفس المكان اتخيله موجود قدامي لغايه ماف,جاه سمعت صوت جرس الباب


قومت علشان افتح وانا بقول

: ياترى ده محمد بس هو رجع تاني ليه؟!

فتحت الباب بهدووء وبصيت قدامي بس ملقتش حد فبلعت ريقي بخوف كبير وقفلت الباب تاني ولفيت علشان ارجع الصالون بس وقفت متسمر لما سمعت صوت الجرس الباب بيرن تاني


التفت تجاه الباب وايدي بتترعش بقوه فتحت الباب وبصيت تاني وللمره التانيه مفيش حد برضو موجود فقولت بخوف ورعب

: بسم الله الرحمن الرحيم انا اكيد بتخيل مش اكتر ايوه محمد عنده حق ده مجرد خيال

قفلت الباب للمره التانيه وتقدمت تجاه غرفه النوم علشان اخد الدواء المنوم وانام بس قبل ماادخل حسيت بخيال مشي خلفي فبصيت ورايا برعب


ومكنش حد موجود الخوف والرعب وقتها سيطروا عليا حواسي كلها حسيت انها تجمدت وطرافي كلها بقت زي التلج من الخوف فقولت برعب وصوت مهزوز

: مين هنا.. مين موجود في الشقه معايا لو كنت فعلا راجل اطلع قدامي وبلاش شغل العيال ده


سكت وعم السكون المكان كله وده اللي زاد رعبي بجد غمضت عنيا وسميت الله بهمس ولسه هفتح عنيا لقيت قدامي ابشع مشهد ممكن تتخيله في حياتك ومن شده الرعب صرخت بصوت هز المكان كله حولي

: لااااااااااااا


وعلى الجهه الاخرى عند محمد **

صحيت من النوم بنزعاج علي صوت فوني وهو بيرن مسكته بضيق فلقيت المتصل احمد نفخت بزهق لاني بجد زهقت من افعاله وفتحت عليه

: الوو ايوه يازفت انا مش قولتلك خد منوم ونام خليني انا كمان ارتاح منك

سكت دقيقه وسمعت صوته

: محمد تعال بسرعه ارجوك انا مقدرتش انام والا ارتاح في الشقه فرجعت لنفس البيت ولقيت هناك حاجه غربيه اوي لازم تاجي حالا تشوفها

انصدمت من كلامه وقولت

: انت مجنون يالا هو ده وقته مش قولنا الصبح هنلاقي حل روحت تاني ليه؟!

رد عليا بتوتر وارتباك

: ماقولتلك مقدرتش انام من كتر التفكير والقلق فروحت البيت تاني اتأكد تعال بقى بسرعه انا لقيت حاجه مهمه

نفخت بضيق كبير وتعب وقولت

: تمام حاضر مسافه السكه وهكون عندك سلام

قفلت معاه ولبست الجاكت بتاعي نزلت وركبت العربيه علشان اروح لاحمد وارتاح من الحوار ده كله


وبعد وقت في نفس البيت المهجور**

دخلت البيت وكان وقتها المكان كله ضلمه فنورت فلاش الفون علشان اشوف وبعدها ناديت على احمد

: احمد انت فين يازفت اطلع وخلصني خليني اروح انام بقى

مرت وقت واحمد مردش عليا فدخلت نفس الغرفه اللي كانت فيها جـ*ـثه محمود وانا بدور عليه

: احمد رد عليا بقى والله هسيبك وهرجع البيت مش وقته هزارك ده خالص

بصيت في كل اركان الغرفه وبرضو احمد مردش عليا فبصيت خلفي علشان اطلع بس لقيت فجأه احمد واقف قدامي وفي ايده جركن البنز*ين


فقولت بتوتر وخوف

: احمد انت مش بترد عليا ليه انا ليا وقت بنادي عليك كنت فين وهتعمل ايه بجركن البنزين اللي في ايدك ده؟!

ابتسم ليا احمد ومكنتش ابتسامه طبيعيه وقال

: هعمل نفس اللي عملته فيا ياصاحبي

انصدمت بشده من كلامه وقولت

: احمد انت كويس مالك حصل لك ايه وليه بتقول الكلام الغريب ده

قرب مني خطوه وقال بس المره دي لقيت صوته تحول لصوت شخص تاني

: احمد مين يامحمد.. ايه ياصاحبي انت مش فاكر عملت فيا ايه هنا وفي نفس مكانك ده باظبط

بلعت ريقي بخوف ورعب كبير وقولت بصوت مهزوز

: محمـ  محمود ده انت بجد بس بس ازاي انت مش مت قدامي يعني كان احمد عنده حق وانت طلعت له عفريت الاول في شقته

ضحك قدامي بقوه وقال

: صحيح ممكن اللي بتشوفه تقول عليه خيال ومش واقع بس ربنا مش بيسيب حق مظلوم وانتو ق,تلـ*ـتوني ظلم وربنا ارد ان حقي يرجع ليا وانا اللي اخده بنفسي اجه وقت دفع الحساب وهبدأ بيك وبعدها بأحمد اللي ملكت جسده حاليا علشان اخلص حقي معاك

تراجعت للخلف برعب كبير وكنت لسه هجري خارج الغرفه بس محمود مسك ايدي بقوه وفجأه دفع جسدي كله تجأه الحيطه جنبه وحسيت وقتها ان دماغي اتفتحت من قوه الضربه


وقعت على الارض قدامي وهو نفس المكان اللي كان هو في الماضي موجود فيه قدامي ورأسي كانت يتنز*ف بنفس الطريقه اللى رأسه كانت بتنز*ف بيها وقولت بترجي ورعب

: محمود ارجوك سامحني انا ق,تلـ*تك لان كنت خايف تبلغ عني انا انا اسف اسف اوي هعمل لك اللي عاوزه بس سيبني امشي من هنا

ضحك محمود وقرب مني بشماته وقال

: فاكر قبل 15يوم لما انا كنت مكانك هنا وترجيتك كمان علشان تسيبني انت قولتلي ايه.

بلعت ريقي بخوف وندم وهو بيكمل

: قولتلي اسف يامحمود بس انت اللي حكمت على نفسك لو سكت من الاول مكنش هيحصل فيك كده  وانا برد ليك دلوقتي نفس الكلام لو سبتني في الاول امشي مكنش حصل لك ده كله يامحمد

خلص كلامه وفتح جركن البنزين وسكبه كله على محمد وبعدها وقف قدامه وقال

:لكل فعل رد فعل وربنا ديما بينصر المظلوم حتي بعد مو*ته عقابك هاخده منك في الدنيا ويوم القيامه هخلصه منك برضو قدام رب العالمين

قال جملته وولع بعدها في محمد ووقف في نفس مكانه وهو بيشوفه بيصرخ بنفس الطريقه لغايه ما مات’ في النهايه ومحمود مسك الباقي من البنز*ين وسكبه برضو على جسد احمد وبعدها و*لع فيه ليكمل انتقامه منهم


وبعد عشر دقايق على الطريق المقطوع نفسه فيه شخص كان بيسوق العربيه بصدفه و’شاف ان فيه ن’ار’ خارجه من البيت ده فخرج من عربيته وقرب من البي’ت وان’صدم بشده لما لقى ج’ثـ*ـتين محرو*قين’ قدامه فطل’ع’ فونه بسر’عه واتصل على الشرطه تاني تشوف المكان


وتاني يوم بعد الشرطه تدخلت وعرفت هويات الج’ثـ*ـث.. ده من بقيا البطايق بتاعتهم واللي ولحسن الحظ كان جزء منها موجود وبعد تفتيش الشرطه في البيت كله لقوه كمان جـ*ـثه محمود زي ماهي في نفس التابوت وعرفوه هويته وكل شئ عنه من الكليه لانه مفقود من فتره وقفل المحضر وقتها بفعل مجهول


وعلى الجهه الاخرى في الصعيد وبداخل منزل محمود**

ام محمود قربت من جوزها وقالت بقلق وخوف

:محمود لسه مش بيرد عليا ياابو محمود ابنك بقاله اكتر من 15يوم مش بيرد عليا وانا قلبي واكلني عليه

رد عليها ابو محمود بقلق اكبر

:خلاص ياام محمود انا بكره هنزل القاهره اسئل عليه في كليته اكيد مشغول في الكليه والدراسه هناك بس متقلقيش

تهندت ام محمود بقلق وخوف بياكل في قلبها على ابنها الوحيد اللي بعدته عنها بصعوبه علشان يحقق حلمه وحلمهم هما كمان وقالت

:ماشي ياخويا ربنا يحفظك ليا يابني ويرجعك تاني لحضني

قالت كده ولسه ابو محمود هيرد عليها سمعوا سوي صوت الباب فقال

:روحي شوفي مين يمكن يكون حد تبع محمود والا حاجه

قامت ام محمود وقربت من الباب فتحته وانصدمت لما لقت قدامها تابوت كبير وفي شخص وقف قدامها قال

:لو سمحتي ده بيت محمود طاهر عزام

قالت ام محمود بقلق وحست ان قلبها مقبوض على ابنها

:ايوه هو ليه خير

مد لها ايده بجواب ابيض وقال بحزن

:البقاء الله ابنك محمود توفي في حادث واحنا عملنا الواجب ودي ج’ثـ*ـته والجواب ده وجدناه في مكان الجريمه مكتوب عليه عنوان البيت بتاعكم تفضلي

ام محمود الصدمه شلت جسدها كله في مكانه فطلع ابو محمود واخد منه الجواب وهو حاسس قلبه هيقف من الخبر ده وقال

:الف شكر يابني معلش تعبناك من القاهره لهنا علشان توصله

رد عليه الظابط بحزن كبير

:الشكر لله ياحج وربنا يصبركم عن ازنكم

رحل من قدامهم وام محمود اخير نطقت

:الراجل ده اكيد بيكذب علينا ياطاهر انا ابني بخير ’هو سافر وقالية هرجع ياامي وانا دكتور كبير علشان ارفع رأسك انتي وابويا في البلد كلها مح’مود اكيد مس’بناش ياطاهر

طاهر نزلت دموعه و’حض’ن مراته بوجع كبير’ وقال

:قدر الله وما’شاء فعل’ ان لله وانا إليه راجعون وحدي الله ياحنان دي امانه ربنا وده نصيب ابننا محمود

قال كده و’بعدها فتح الجواب’ في ايده وهو بيقرأه بدموع وصوت مسموع

:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته’ ’عامله ايه يا’’ام محمود وعامل ايه يابو محمود انا عارف انكم زعلانين عليا دلوقتي بس مش عاوزكم تزعلوا ’انا سبت ’البلد علشان ادخل كليه الطب وابقى’ دكتور كبير وارفع رأسك انت وامي قدام البلد كلها ويعلم ربنا اني عملت كل اللي اقدر عليه بس اراده الله وسعت كل شئ ده حكمه وده قضائه وانا راضي بيه مش هتصدقوا اني كتبت الجواب ده بعد موتي بس ربنا كان لطيف بحالي وعارف ا’ني نفسي اودعكم قبل ماامشي من الدنيا لاخر مره ارفعي رأسك ياام محمود ابنك مرتحش قبل مااخد حقه في الدنيا قبل الاخره وكل اللي نفسي فيه منكم اني جثـ’*ـتي تدفن في’’ بلدي وجنب اهلي وناسي ومتزعلوش عليا انا مش هس’يبكم انا هفضل ديما جنبكم لقيام الساعه روحي هتف’’ضل م’تعلقه بيكم يااحلا اهل في الدنيا..


خلص الجواب على كده وخلصت’ كمان قصتنا معاكم حكايه شاب سافر لمكان بعيد عن بل’ده واهل’ وحياته بهدف يحقق حلمه بس ظلم وجبروت البشر كانوا له بالمرصاد واخيرا ايه رايكم في الحكايه دي اول مره اكتب قصه زي كده لو عجبتكم وده هعرفه من التفاعل طبعا هنزل لكم قصص زيها واكتر تشويق ومتعه كما’ دمتم سالمين


لمتابعة الروايه الجديده زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله  من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا






تعليقات

التنقل السريع
    close