قصة حكاية محمود الفصل الأول بقلم نور محمد حصريه
قصة حكاية محمود الفصل الأول بقلم نور محمد حصريه
:محمد الحقني انا شوفت محمود امبارح باليل عندي في الشقه
كنت بقلب في تطبيق الفيسبوك بملل زي العاده بس فجأه وصلتني رساله من صاحبي احمد على تطبيق الوتساب بيقول
:محمد الحقني انا شوفت محمود امبارح باليل عندي في الشقه
انصدمت من رساله فرديت عليه
:شوفته ازاي ده مات وشبع موت يااحمد
وصلت الرساله عنده وفتحها دقيقه وبعت ليا رساله تاني
:بقولك شوفته بعنيا تعال بسرعه عندي
حسيت انه فيه حاجه حاصله معاه لان رده كان كله تصميم واصرار فبعت له
:خلاص حاضر اهدي انا جاي
قفلت بعدها الفون وجهزت نفسي وقولت اروح اشوفه ده اول مره يبعت ليا رسايل بطريقه الغريبه دي..القصه بقلم نور محمد
وبعد وقت وصلت قدام شقته رنيت الجرس ففتح ليا الباب وشد ايدي بسرعه ولهفه وقال
:ادخل بسرعه انا من امبارح باليل مش قادر اتلم على نفسي بعد ما شوفته قدامي انت لازم تلاقي ليا حل بسرعه
كان شكله فعلا تعبان والهالات السوداء مغطيه عنيه يعني كلامه في جزء منه صحيح فقولتله
:خلاص اهدي فيه ايه انا عارف قلبك رهيف وده اكيد خيالات من اللي شوفته معايا مش اكتر
سمعني وبعدها صرخ فيها بجنون
:بقولك والله شوفته كان واقف قدام اوضه النوم بتاعتي انا مش مجنون علشان تقولي كده
حاولت اسيطر على حالته اللي كانت متدهوره قدامي واخدته على الكنبه علشان يهدى شويه وقولت
:طب صلي على النبي كده واهدي وبالعقل ياصاحبي هو فيه ميت هيرجع للحياه تاني لا وكمان هيدخل شقتك باليل بدون ماتاخد بالك منه
هز رأسه بجنون ورفض وقال
:معرفش يامحمد بس انا شوفته ورحمه امي شوفته كان بيبصلي بغضب وانتقام انا متأكد هو رجع علشان ينتقم مننا ويقتـ*ـلنا زي ما قتـ*ـلناه محر*وق وولعنا فيه عايش..القصه بقلم الكاتبه نور محمد
اول ماسمعت كلامه حطيت ايدي على بقه وانا بقول
:اخرس الله يخرب بيتك انت عاوز تودينا في داهيه والا ايه وبعدين كنت عاوزنا نسيبه بعد ماعرف احنا بتعمل ايه ده قال هروح ابلغ عنكم يعني كنا هناخد باقي عمرها كله في السجن بسببه
سكت احمد بطاعه بعد ماسمع كلامي بس قال
:انا خايف اوي يامحمد ياريتنا اتحبسنا افضل من الرعب اللي انا عايش فيه ده
ضربته في كتفه بضيق وقولت
:بقولك ايه بلاش شغل الجبانه بتاعتك وجمد قلبك اصلا مفيش ميت بيرجع من المو*ت وشغل العفاريت ده انا مش بصدقه
دلك كتفه بوجع وقال بهمس وقلق
:انت فاكر يامحمد احنا عملنا فيه ايه من قبل 15 يوم لما قتـ*ـلناه
سمعت كلامه وغمضت عنيا وانا بتزكر ازاي قتـ*ـلنا محمود قبل 15 يوم
فلاش باك قبل 15يوم
احنا من البدايه الحكايه انا واحمد طلاب في كلية الطب وصحاب من الطفوله وابويا صاحب ابوه وشريكه في الشغل كمان اهما الاتنين دكاتره كبار وغصبوا عليا انا واحمد ندخل الطب علشان في المستقبل نطلع زيهم..القصه بقلم نور محمد
انا كنت رافض الفكره دي وقولت كده لبابا مليون مره بس هو كان كل مره يتجاهل كلامي ويكمل ضغط عليا فدخلت غصب عني انا واحمد كليه الطب بس انا بطبيعتي بكره الد*م والتشر*يح كنت بخاف منهم فكنت بحضر الدروس دي بالعافيه وبعد سنه اتعرفت على واحد في الكليه لما شاف حالتي عرض عليا اني اخد منه مخد*رات نوعها قوي وشكلها غريب كانت لسه نازله جديد في السوق وظفتها انها مش بتخلي حواسك نشطه اوي بس التركيز والفهم شغال فضلت اخد منه انا واحمد سوى لانه كان زيي واصعب مني كمان
لغايه مافي مره عرضت على الولد ده اشتغل انا واحمد معاه حسيت اني لو عملت كده هيبقى معايا من المخد*رات دي ديما متوفر وفي أي وقت وفعلا عملنا كده ومحدش عرف حاجه عننا لغايه ماوصلنا لسنه الاخيره ووقتها اتعرفنا بصدفه على محمود كان طالب في اول سنه في كليه طب فقولنا نقرب منه يمكن ينفعنا في شغلنا ده بعدين
وفضلنا فتره مع بعض بتعمل كل حاجه سوى ومحمود كان فرحان اوي بوجودنا معاه لانه كان غريب عن القاهره وهو اصله من الصعيد واجه القاهره علشان يدخل كليه الطب ويبقى دكتور ده كان حلم ابوه وامه، بس في مره شافنا واحنا بنبيع المخد*رات دي لولد تاني وقتها عرف كل حاجه وهددنا انه هيبلغ الشرطه قال ايه هو اتربى على القيم والاخلاق ومستحيل يقدر يتجاهل اللي بتعمله ده
وبصراحه انا واحمد حاولنا معاه كتير يغير رأيه وياخد الفلوس اللي يطلبها بس هو اصر على قراره فمكنش قدام خيار غير اننا نخلص منه وللابد
في الاول ضحكنا عليه وقولنا له تعال على العنوان ده نتفاهم واحنا خلاص ندمنا وهنسلم نفسها كمان زي ماهو طلب بس في الحقيقه ده كان فخ ليه وهو لانه طيب اوي صدق كلامنا وجه على العنوان المطلوب
وفي مكان مجهول مقطوع ومهجور**
محمود كان قاعد قدامنا على الارض ورأسه بتنز*ف د*م بعد ماضربته انا بالحديدة وهو داخل المكان فقال بموجع وخوف
:انتو هتعملوا فيا ايه خلاص انا مش هنطق حرف بس سبوني امشي
ضحكت بسخريه على كلامه وقولت
:لا وانت فاكر اننا هنصدق كلامك ده مااحنا ياما اتحيلنا عليك وانت رفضت يبقى خلاص حياتك قصاد حياتنا احنا يامحمود..القصه بقلم نور محمد
احمد كان واقف جنبي وهو قلقان وخايف فقال
:بقولك يامحمد انا خايف من المكان ده ياله خلص بقى بسرعه
بصيت عليه بضيق وقولت
:ماشي روح جيب جر*كن البنز*ين من العربيه علشان نخلص
احمد سمعني وقال بصدمه
:اييه انت ناوي تو*لع فيه والا ايه؟!
رديت بحده
:امال عاوزني اقتـ*ـله ازاي انا بكره شكل الد*م اخلص بقى خلينا نخلص بسرعه
طلع احمد من المكان ومحمود بصلي بتعب كبير لان الضربه كانت مأثره عليه اوي
:محمد خلاص ارجوك صدقني مش هتكلم وهرجع الصعيد تاني مش هتشوف وشي هنا خالص بس سبوني امشي
بصيت له بخبث وشر وقولت
:اسف يامحمود بس انت اللي حكمت على نفسك لو سكت من الاول مكنش هيحصل فيك كده
وبعد دقايق فعلا دلقت البنز*ين كله عليه وو*لعت كمان فيه واحمد مقدرش يتحمل المشهد قدامه فطلع من المكان ومحمود كان بيصر*خ بقوه هزت المكان كله لغايه مافي النهايه اخيرا ما*ت واخدنا الجثه ودفنا*ها في نفس المكان في تابوت خشب كبير في الارض
باك عوده للحاضر**
فوقت من خيالي على صوت احمد اللي قال
:محمد ارجوك خلينا نروح نتأكد من وجود جثته مكانها هناك علشان ارتاح
بصيت له بضيق وقولت
:نروح نتأكد من ايه دي زمانها عفنت هناك يبقى هتتأكد منها ازاي يعني؟! القصه بقلم نور محمد
وقف باصرار وقال
:المهم الاقي اثر لها يبقى كده فعلا محمود ما*ت واللي بيظهر ليا ده عفر*يته واقدر اجيب حد يتصرف فيه
وقفت قصاده بنفاذ صبر وقولت
:ماشي يااحمد حاضر اطلع قدامي خلينا نخلص
وبعد وقت وصلنا لنفس البيت ودخلنا سوى وصلنا للمكان اللي حطينا فيه جثه محمود وقولت
:احفر بقى ياحلو مدام انت اللي مصمم
بصلي بتردد بس بدأ فعلا في الحفر لغايه ماوصلنا لتابوت المدفون فقال
:تعال افتحه معايا علشان نشوفه
قربت منه بضيق وزهق ورفعنا سوى غطاء التابوت وقولت
:اهو بص خلينا نخلص الجـ*ـثه اكيد عفـ*ـنت مكانها يازفت
خلصت كلامه واحمد مردش عليا فقولتله بضيق
:فيه ايه مش بترد عليا ليه؟!
مرت دقيقه ولقيته نطق بصعوبه ورعب
:جثه محمود مش موجوده يامحمد التابوت فاضي؟!!!
سمعته وبرقت من الصدمه والزهول وقولت بصوت عالي
:ازااي الجثه مش موجوده ده مكان مقطوع ومحدش يعرف بجريمتنا دي غيرك انت وانا ومحمود؟!!!
يتبع
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات
إرسال تعليق