رواية الاشتياق الحزين الجزء الثاني من رواية (ام العيون السود) الفصل الثالث 3 بقلم محمد منصور حصريه
رواية الاشتياق الحزين الجزء الثاني من رواية (ام العيون السود) الفصل الثالث 3 بقلم محمد منصور حصريه
ح(3)
أم العيون السود 2
الاشتياق الحزين
من تاليفي، ،
محمد منصور. ** منص **
وقبل ما نبدأ الحلقة نوحد الله ونصلي علي خير خلق الله سيدنا محمد. وعلي بركة الله نبدأ
بسم الله توكلت علي الله. وهو رب العرش العظيم
ومن جوة المستشفي يقف جعفر قدام موظفه الاستقبال وكان بيسالها عن ادم فتقول له بعد ما تبص في شاشه الكمبيوتر قدام منها
ماعندناش مريض باسم ادم
جعفر
ازاي دة دخل المستشفي عندكم من يومين تقريبا في حادثه عربيه
موظفه الاستقبال
في تلت حالات دخلو المستشفي من يومين في حادثه عربية
فيخرج جعفر جواز سفر ادم ويحطة قدام الموظفة وفي نفس الوقت كانت ديما بتكلم وردة في الموبيل وتقول لها
ايوة جعفر جوز اختك. وبيسال علي ادم
وردة بخضه
ادم. اتصرفي يا ديما واوعي تخلي يوصل لي ادم. والا هايقتله
ديما بخضه
هي حصلت للقتل
وقفلت ديما وطلعت الدور التاني بسرعه وهو الدور اللي محجوز في ادم وحلا وسالت علي اوضة الدكتور نضال ووصلت للدكتور نضال وحكيت له علي اللي عايز يعمله جعفر في ادم وطلبت منه أن يخفي ادم. وبالفعل تحرك الدكتور نضال ودخل الي اوضة ادم ومعه اتنين ممرضين ونقل ادم بسرعه لاوضة تانية وحط مريض تاني مكان ادم وفي نفس الوقت كان جعفر بيفتح باب الاوضة ودخل فلقي الدكتور نضال بيكشف علي المريض دة فقال جعفر وهو بيبص للمريض
اومال فين ادم
فيبص له الدكتور ويقول بعصبية
ادم مين. وانت ازاي تدخل هنا بالشكل دة
جعفر بعصبيه
ادم اللي دخل المستشفي في حادثه عربيه من يومين
نضال وهو بيبص لسقف الاوضة وكانه بيفتكر الاسم ثم قال
اة. افتكرت دة خرج.
جعفر بعصبيه شديدة
خرج ازاي بس. وخرج راح فين.
نضال
ماعرفش. وممكن بقي تخرج من هنا. عشان اكمل كشف علي المريض اللي قدامي
فيخرج جعفر وهو في حاله هياج شديد وبيقول لنفسه
راح فين دة، ،،،،،،
وبعديها بتلت ساعات ومن جوة الشركه اللي شغاله فيها وردة يقعد ادم في مكتب وردة. ووردة تقعد قدامه ومعها ديما اللي قدرت تخرج بي من المستشفي من غير مايشوفها جعفر وبص ادم لوردة اللي قالت
انت مش فاكر انت مين وجاي هنا ليه
ادم وهو عمال يحاول ان يفتكر اي حاجة. وبعد ان ياس مسك دماغه يقول
مش فاكر حاجه خالص ولا قادر افتكر وكل ما افتكر الصداع يزيد في دماغي
وردة
طيب. اهدئه
فتميل ديما علي وردة
الدكتور. رضي يخرجه معايا علي مسئوليتي ولازم يكمل علاجه عشان يقدر يفتكر
وردة
والدكتور قال لك انه هايفتكر
ديما
مايعرفش. الخبطه جت في مركز حساس جدا في مكان الذاكرة ودي خليته ينسي كل حاجه
وفي الوقت دة يفتح باب مكتب وردة ويدخل ياسين فتنصدم وردة لما تشوف والدها وتقول
والدي. خير
ياسين
بتصل بيكي موبيلك مقفول فقولت أجي اشوفك في الشغل. ولا عند اختك
فتبص وردة لديما وتقول ديما
ازيك يا عمي ياسين
ياسين
ازيك يا ديما يا بنتي وازي والدك
ديما
بخير.
وردة لياسين
للدرجه دي ما بقتش تثق فية.
ياسين
ليه بتقولي كدة
وردة
علشان انت اول مرة تيجي لي الشغل
ياسين
عايز اتاكد انك هاتحترمي كلمتي ومش هاتروحي تاني
ل اختك
وردة
انا عند كلمتي
وتقع عين ياسين علي ادم اللي كان لسة رابط دماغه بالشاش وقال ياسين
مين دة. مش تعرفيني بي. وايه اللي حصل له
فتبص وردة لديما وقلبها كان بيدق بشدة من الخوف وبتفكر تقول لوالدها ايه فقالت ديما
دة قريبي من مصر. اسمه ادم. وعمل حادثه عربيه بسيطه
ياسين وهو بيمد ايدة ل ادم ويقول
اة. اهلا وسهلا بيك في الاردن. والف سلامه عليك.
ادم وهو بيمد ايدة ويسلم علي ياسين
اهلا بيك
ياسين
ودة شغال معاكم هنا في الشركه
وردة
لا. دة،،،،،،،
وتسكت وردة مش عارفه تقول ايه ولا عارفه تكدب علي والدها فتبص لديما فتقول ديما
لسه هادور له علي شغل
ياسين
وليه تدوري لي علي شغل خلي يجي يشتغل معايا انا محتاج حد يقف في محل العطور بتاعي
ديما
مش عايزا اتعبك معايا يا عمي وخصوصا ان الحادثه اتسببت لي ادم في فقدان الذاكرة وكمان كل اوراقه راحت في الحادثه
ياسين وهو بيبص ل ادم
يا ساتر يارب لا. ربنا يشفي عموما اي حاجه ممكن تهون وكفايه انه قريبك يا ديما يا بنتي ويشرفني اني اخدمه ورد جميل من جمايل والدك عليه
ديما
طيب والاوراق بتاعته اللي ضاعت واللي خاصه بالاقامه والفيزا
ياسين
انا هاتصرف ما تشغليش بالك.
ديما
شكرا ليك يا عمي.
ياسين
طيب انا لازم امشي دلوقتي. ولما يبقي حالته كويسه ويقدر يشتغل عرفي وردة وانا هاشغله.
ويبص ل ادم ويقول
هو اسمه ايه
ديما
اسمه ادم
ياسين
ادم. باين عليه ابن حلال
فيبتسم ادم. ويخرج ياسين وتسحب وردة ديما من ذراعها وتروح بيها بعيد عن ادم وتقول لها
ايه اللي انتي عملتي دة
ديما
عملت ايه.
وردة
توافقي ان والدي يشغل ادم. دة لو عرف انه هو دة اللي رسم حلا مش بعيد يقتله. وخصوصا ان هو مصدق ان حلا كانت علي علاقة بادم
ديما
ومين بس اللي هايقول له ان دة اللي رسم حلا. وسبب الفضيحه اللي حصلت له. هو دلوقتي كل اللي يعرفه انه قريبي وانا هاوصي بابا لو عم ياسين ساله يقول له كدة والموضوع هايتلم. واهو فرصه ادم يكمل علاجه وهو تحت عينينا لغايه ماترجع له الذاكرة وحلا صحتها تتحسن وتفوق من الغيبوبه اللي دخلت فيها ويتقبلو وتنحل المشكله دي
وردة
تفتكري ان المشكله دي ليها حل
ديما
مافيش طريق قدمنا غير كدة وخصوصا ان ادم دة ممكن يكون السبب في شفاء حلا لو شافته
وردة
وهو دة اللي انا بتمنا من ربنا ان حلا تشوف ادم وهو يفتكرها وترجع فرحتها اللي اتكسرت،،،،،،،،
وبعديها بأسبوعين تقف وردة مع الدكتور نضال وهو حزين وينظر لها ويقول
ادعي لي اختك حلا بالرحمه. حالتها كل يوم بتبقي اسوء من الاول. ومن ساعه ما دخلت الغيبوبه دي والحاله سيئة
وردة بحزن شديد
يعني ايه. اعمل يا دكتور اي حاجه وحاول تخلي حلا. ترجع زي ماكانت
نضال
صدقيني يا وردة انا مش مقصر بس. مرض حلا بقي نفسي اكتر منه عضوي والدليل علي كدة انها بترفض اي علاج يعدل من حالتها يعني بتنتحر بالبطئ
وردة
طيب والحل يا دكتور
نضال
ادعي لها انها تفوق من الغيبوبه اللي دخلت فيها وساعتها نبقي قطعنا شوط كبير ناحيه علاجها وشفاها، ،،،،،،
ووقت ما كانت حلا في الغيبوبه كانت بتحلم وشافت نفسها قاعدة لوحدها وسط جنينه كبيرة بطلع علي البحر وهي ساكته جه قعد جنب منها ادم بصيت له وقالت
اخيرا جيت عارف انا مستنياك من امتي
ادم بص لها وابتسم وبعدها خدها في حضنه وقال
انا جنبك وقريب منك والايام بتجهزني علشان لما اشوف ام العيون السود اخدها في حضني وما حدش يحرمني منها تاني
حلا
بتقول كدة وخلاص لكنك بعيد ومش فارق معاك اشتياقي ليك
ادم باس ايدها وبص في عيونها وقال
زمان قالو لي اوصف حبيبتك قولتهم اوصفها بعيوني ولا بعيونكم ردو عليه وقالو وهي هتفرق. انتو بتهزرور طبعا هتفرق اصلي بعيوني انا شايفها ملكة والعرش من جفوني بعيونكم تشوفها قمر لكن غلط دي طلتها هي اللي نورت القمر. اكمل ولا تقولو عليه معمولي عمل واترمي جوة قلبي باسمها وسحرها و كله كوم وشفايفها كوم بسكوتاية شوكلاتاية و اة عليها وهي بتقول اسمي. مين زيها ولا قدها وانا فوق راسي حاططها. دي هي الحب والحب هي ،،،
وباس ادم راس حلا وحضنته حلا واتحول لحبات من الرمل طلعت موجه من البحر بلعتها. وهنا بدات حاله حلا تسوء وجهاز التنفس الصناعي ادي اشارات ان في حاجة غلط. جريت الممرضة بسرعة علي الدكتور نضال اللي جه جري وبص لها وبص للجهاز. اللي بيقيس النبض وقال
القلب وقف بسرعة جهاز الصدمات الكهربائية
وبدات حلا تعيط والدموع تنزل من عيونها وهي بتصرخ في الحلم وبتقول
روحت فين وسبتني ادم
في نفس الوقت كان الدكتور نضال بيصدم قلبها بالجهاز وانتفض جسم حلا من الكهرباء لكن حلا لسة واقفة علي الشاطئ بتعيط ونزلت البحر تدور علي ادم وهي بتصرخ باعلي صوتها. والقلب وقف والصدمات الكهربائية مش قادرة تعمل حاجة وحلا في الحلم بتغرق في نص البحر. والدكتور نضال بينشط القلب بالصدمات الكهربائية وحلا بدور علي ادم. و قالت الممرضة ل نضال
مافيش فايدة القلب مش عايز يستجيب.
نضال ساب مقابض جهاز. الصدمات الكهربائية وقال
بلغو اهلها بانها ماتت
في نفس الوقت جوة الحلم ادم بيمد ايدة ل حلا وبيبص لها وبيقول
عايزا تموتي وانا قريب منك
حلا ابتسمت ودموع عيونها اختلطت بدموع البحر. وقالت
ادم انت معايا
شالها ادم علي ذراعه وخرج بيها من البحر وقال
مش لازم اكون بجسمي جنب منك انا روحي موجودة وبطوف في المكان اللي انتي في.
وطلع بيها علي الشاطي ولسة الممرضة بتغطي وش حلا الجهاز اعلن ان النبض رجع من تاني والقلب رجع يدق استغربت الممرضة وقالت
دكتور القلب رجع للحياة تاني
نضال بص للجهاز مش مصدق نفسه وقال
دي معجزة.
وبدا يتابع حالتها وقال
اللي بيحصل دة انا اول مرة اشوقة. حكمتك يارب علاج الحاله دي مش طبي لازم فرحتها تكمل ،،،،،،
وبعدها بشهرين ومن جوة محل العطور بتاع ياسين يقف ادم في المكان المخصص لمقابله الزبائن. وياسين حب ادم جدا وبدا يعتمد عليه في الشغل وخصوصا ان ادم كان أمين والزبائن كمان كانت بتحبه ووقت ماكان ادم في المحل دخلت زبونه وبدأت تتكلم معه بطريقه لطيفه وتهزر معه وادم يهزر معها هو كمان من باب المجامله وكان ياسين برة المحل بيشتري بضاعه وجت وردة ومعها ديما ووقفت قدام ادم وفضلت تبص له وهو بيهزر مع الزبونه وكانت مضايقه ومش عارفه هي مضايقه ليه فلاحظ ادم وجودها فقال لها
واقفة ليه يا وردة. تعالي اقعدي
وردة وهي بتبص للزبونه بغل
شيفاك مش فاضي
ادم
لا خالص.
فتستأذن الزبونه وتخرج من المحل. وادم يلاحظ ان وردة تبص لها بضيق فيقول لها
مالك زعلانه ليه. في حاجه
ادم لديما
مال وردة زعلانه من ايه
وردة بعصبيه
انا مش زعلانه بس يعني شيفاك فرحان ومبسوط
ادم
هو في حد يبقي مبسوط وهو مش فاكر هو مين
وردة بحدة
اومال الضحك والهزار اللي مع الزبونه دة اسمي ايه
ادم
عادي. بحكم شغلي لازم ارد علي دي واهزر مع دي عشان تشتري
وردة
لا والله. وهو لازم اللي تشتري تشتري بالمسخرة اللي انت بتعملها دي
ادم بضيق
وردة. انا ماسمحش لحد يتكلم معايا بالطريقه دي
وردة
والله دة محل والدي وانت مش هاتعرفني ازاي اتكلم في مع اللي شغالين عنده
ديما
وردة مالك. اهدي مش كدة
وردة وقد لاحظت انها تفتعل مشكله عشان سبب تافه فتقول مسرعا
انا اسفه. مش عارفه ازاي قولت كدة حقك عليه
ادم
الموضوع مش مستاهل انا واحد شغال عندكم ومن حقك تعلميني الادب
وردة
لا. أوعي تقول كدة تاني انت مننا
ادم
لا. انا واحد انتو بتعطفوا عليه عشان مريض وانا مش هانسي معروفك فيه انتي ووالدك عم ياسين اللي سمح لي اني انام في المحل بعد ماخلص شغل
ويسيبها ادم ويطلع للدور التاني من المحل فتقول ديما لوردة
مالك
وردة وهي مخنوقه من اللي حصل
مالي.
ديما
أللي عايزه قلبك دة ماينفعش. عشان خاطر حلا
وردة بارتباك شديد قالت
قصدك ايه
ديما
انتي بتحبي ادم
فتنصدم وردة لان ديما قالت الحقيقه وتنظر لها وردة وتقول بارتباك
انا. لا. لا.
ديما
بتحبي ادم. وعلشان كدة كل يوم والتاني بقيتي تيجي المحل علشان تشوفي وفي الوقت اللي عم ياسين مش موجود في
وردة
اسكتي. ويلا نمشي من هنا
وتستعد وردة للخروج من المحل فتلاقي والدها ياسين في وشها، ،،،،،،،،،،،
هايعمل ايه ياسين بعد اللي سمعه. مع وردة ووردة هاتتجوز ادم عشان بتحبه بس ولا في سبب تاني للجوازة عايزين تعرفوا تابعوني في اللي جاي. واوعو تروحو بعيد يجعل يومكم سعيد وسلالللللللمو عليكم
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملة الجزء 1-2من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق