رواية حافية القدمين الفصل الثانى عشر 12 بقلم نوره عبدالرحمن حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية حافية القدمين الفصل الثانى عشر 12 بقلم نوره عبدالرحمن حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
#حافية_القدمين 12 #بقلم_نوره_عبدالرحمن
ضحكت يسرى وهي بتحاول تداري غضبها وقالت : معلش قلتي ايه مش سامعه
ايلاف : بقول انا ممكن اساعدك تمشي من هنا اكيد مش هتفضلي في البيت ده العمر كله .. ومن غير محد يعرف مكانك
يسرى ببرود وتحدي : على فكره انتي واختك اللي المفروض تمشوت من هنا مش انا ..
ايلاف ضمت دراعتها على صدرها وبصت ليسرى اللي بتجاوبها بقوه مكنتش متوقعاها منها وقالت: انتي عارفه ان جسور مش هيكمل معاكي ..
قاطعتها يسرى بقوه : جسور ده جوزي والبيت ده بيتي والطفل اللي جوايا ده ابننا سامعه كويسه ابننا انا وجسور .. وبعد كل اللي فكرتك بيه وشكلك نسياه قوليلي مين اللي المفروض يمشي من هنا ..
ايلاف ضحكت بسخرية وقالت: انتي عارفه مصيرك كويس يايسرى بلاش تقاوحي
يسرى باستهزاء : اقاوح ... تصدقي انتي واختك صعبانين عليا اووي .. وقربت يسرى من ايلاف وقالت: ايلاف عاوزكي تبصي حوليك كويس مين مرات جسور انا مش كده.. طب لو مش فاهمها كده مين العشيقه .. كملت بسخرية وشاورت عليها وقالت : اختك وعمرها العشيقه متاخدش مكان الزوجه اكيد انتي عارفه ده كويس
ولفت وشها وهي تبتسم ابتسامه خبيثه وقالت : تصدقي والله اختك حتى أقل من عشيقه عشان مظهرها كده مع جوزي رخي*ص اوووي وبينت قد ايه هي رخي*صه ومالهاش قيمه .. بيتهيألي حتى العشيقه متسمحش يحصل تجاوزات براا البيت وقدام الناس كده لكن اقول ايه وحده ساف*له ورخي*صه
ايلاف اتجننت ورفعت أيدها عشان تضربها وهي بتقول : انتي الرخيصه يا****
لكن جسور دخل فجأه مسك أيدها بغضب وقال : انتي بتعملي ايه وازاي تمدي ايدك عليها
ايلاف :عشان مراتك قليلة الر*بايه...
جسور بتحذير : عندك اياكي تغلطي ياايلاف عشان مراتي دلوقتي حامل في ابني ولو ابني حصله حاجه صدقيني هطربق البيت باللي فيه على نفوخك..
ولسه هترد عليها منعها وهو بيقول : اتفضلي امشي من هنا وبلاش تدخلي الأوضه دي تاني
ايلاف بصت ليهم بغضب ومشيت بغيظ
يسرى مبصتش لجسور ومشيت عشان تخرج مسك أيدها وقال: اي اللي حصل
يسرى بعدت أيده بخنقه وقالت: روح اسألها ومشيت وسابته وهي جواها نار مش بتنطفي...
************
وسيم بقلق : انتي كويسه
أسيل بتعب : مش عارفه بطني وجعاني اوووي
وسيم : طيب غيري هنروح عشان نكشف
أسيل : مفيش داعي هشرب حاجه سخنه وهكون احسن
وسيم بانفعال : تشربي ايه مش شايفه وشك اصفر بقالك يومين يلاا بلاش تعصبيني يلاا ياحبيبتي طيب هساعدك وفعلا ساعدها تغير وخدها على اقرب مستشفى..
وكانت صدمه بالنسبه ليهم انها طلعت حامل ...
وسيم مكنش مستوعب اللي سمعه وقال الدكتور : حامل ازاي
الدكتور: مش فاهم حضرت بقولك المدام حامل اي الغريب في ده
وسيم ...
أسيل عيطت اول ماعرفت بحملها
***********
كان في مكتبه في البيت لما سمع تيا بتعيط وبتنده عليه جري بسرعه واتصدم لما شاف أمه غايبه عن الوعي وتيا بتعيط ويسرى بتحاول تفوقها مش عارفه
جسور حمل امه ودخلها العربيه وراح يدور عالسوق مكنش موجود هو مش بيعرف يسوق العربيه جسمه كله اتشنج طلع العربيه بارتباك كان عاوز يسوق العربيه ضرب المقود وهو بيقول بضعف مش قادر مش قادر اسوق وبص لامه وقال: امي هتبقى كويسه وفي صراع بين الماضي وخوف من الحاضر كان هيسوق العربيه لكن فچأه جي اشرف اللي كان جاي صدفه
اول ما شافه جسور جري ناحيته وقال امي تعبت والسواق مش هنا وصلنا المستشفى بسرعه
اشرف : طيب هي فين
جسور : في عربيتي يااشرف سيب عربيتك هنا ويلا امي تعبانه بسرعه
اشرف: حاضر حاضر
وفعلا طلعوا وكانت يسرى هتروح معاهم لكن جسور منعها وقال : انتي خليكي هنا
فعلا يسرى فضلت بالبيت لكن منظر جسور وهو بيحاول يسوق العربيه جنانه رعشت أيده مش بتفارقها ليه هو مش بيعرف يسوق العربيه والا ايه الحكايه بالضبط...
***********
ايمي : انتي جايبنا هنا ليه
ايلاف : عشان البنت طلعت مش سهله زي ماكنا شايفين
ايمي : مش فاهمه
ايلاف انا جبتك الكافيه ده عشان ناخد راحتنا بالكلام .
ايمي هزت رأسها
ايلاف : البنت اللي اسمها يسرى دي مستقويه بالحمل وبتعاند
ايمي: مش انتي كنتي بتقولي الحمل مش هيفيدها
ايلاف : شكلي حسبتها غلط البنت مستقويه ومش زي ماكنت فاكرها
ايمي : طب والعمل دلوقتي
ايلاف : عاوزه ارجعها زي ماجت اول مره للبيت ده مالهاش لازمه ووجودها زي عدمه وانتي لازمه تخلي جسور يتقدملك بسرعه
ايمي : حاضر لكن مش فاهمه ازاي هترجعها زي مجت في الاول
ايلاف : عشان الحمل ده مش لازم يكمل ...
************
كانت مامته في الطوارئ وتيا فحضنه بتعيط
جسور : اهدي ياتيا وقولي ايه اللي حصل وصلها لكده
تيا بحرقه: انا السبب ياجسور انا
جسور بعدها عن حضنه وحاوط وشها ومسح دموعها : اهدي وقولي ايه اللي حصل وانتي السبب ازاي
تيا : انا وأحمد فسخنا الخطوبه وهي شافتني زعلانه وحصلها كده
جسور باستغراب : فسختوا لي مش كنتوا متفاهمين
تيا عيطت وقالت بحرقه : احمد طلع بيحب وحده تانيه
جسور : ال***** هعلمه الادب افضاله انا بس
اشرف جاب ميه وقال : جسور اتفضلوا
جسور : متشكر .. انت النهارده أنقذتني جيت في وقتك
اشرف كان بيبص على تيا اللي بتعيط ومش واخده بالها منه وقال : العفو ياجسور احنا اخواتك وامك زي امي.
في الوقت ده خرج الدكتور وكان وشه مش بيتفسر
جسور : طمنا يادكتور ..
الدكتور : ازمه قلبيه والمفروض تدخل العنايه فورا بعد اذنك
علي صوت تيا وعيطت اكتر وبنهيار وجسور كان مصدوم مكنش متوقع كده ..
يتبع...
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق