رواية أوتار أحد من السيف الفصل الخامس عشر 15بقلم زهرة الربيع حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية أوتار أحد من السيف الفصل الخامس عشر 15بقلم زهرة الربيع حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
فاطمه كانت هتقع من طولها لما عرفت ان العريس هو عقبه قالت بذهول...ده جد ولا انتو بتهزرو على الصبح..اكيد...اكيد ده مقلب صح
عقبه غمض عنيه بحزن شديد وفياض اتوتر من ردها كان فاكر ان مهيبقاش عندها مانع من الجواز بواحد زي عقبه كل البلد بتحبه وتحترمه قال بغضب..فيه ايه يا فاطمه ...هزار ايه ما انا كلمتك من شويه..يلا روحي اعمليلنا شاي يلا
فاطمه قالت بغضب وانفعال.... شاي ايه وكلمتني في ايه...ده العريس...عقبه...لا ده انت اكيد سهر الشغل تعب دماغك يا فياض
فياض بصلها بذهول شديد وقال بغضب اشد...مين ده اللي دماغه تعبانه يا بت....ما تصطبحي على الصبح لصبحك
واتقدم عليها وهو في قمة انفعاله بس عقبه وقف قدامه بسرعه وقال ...استهدى بالله هتعمل ايه...يمين بالله لو لمستها لساني ما هيخاطب لسانك تاني
فياض حاول يهدى وبص بعيد وهو متعصب جدا من اخته ومن الللي قالته قدامهم
عقبه اتنهد بحزن خصوصا من الموقف اللي حصل قصاد والدته اللي قالت بخنقه...يلا بينا يا عقبه...يلا يا ولدي اللي مايجيلك جري ميستاهلش تتقدم عليه مشي
فاطمه قالت بغضب وسخريه...ههه ومين دي اللي تجري وتتعب رجليها لجل ولدك يا خاله فهيمه....لا مال ولا ولا مركذ ولا حتى يعرف يقول كلمتين حلوين ينسو الهم... ده اخره تجوزيه واحده خرسه زييه عشان يقعدوا ساكتين طول اليوم و......
بس مكملتش كلامها ولقت كف نازل على وشها بقوه وقعها على الارض
الكل اتصدم وفاطمه حطت ايدها على خدها بذهول لما لقت والدتها هيه اللي ضربتها وقالت بغضب....اتكتمي يا قليلة الحيا
فاطمه اتصدمت جدا وقالت بدموع...انتي...انتي بتضربيني ياما
امها قالت بغضب...وهاكسر رقبتك يا طويلة اللسان يا غبيه...ده بدل ما تحمدي ربك ان نصيبك مع واحد سايب الحديت ويا الناس و بيخاطب رب الناس ..يا قلة عقلك وقلة ادبك
فاطمه بقت تبكي على الارض وعقبه قال بحزن...ليه كده يا خاله ...البت صغيره واتفاجأت اكيد متقصدش مينفعش كده
وقرب على فاطمه ونزل لمستواها وقال بحزن...حقك عليا انا يا فاطمه...قومي خلاص
فاطمه بصتله بغل وقالت بهمس علشان اهلها ميسمعوش...انا فتحتلك قلبي وحكيتلك اللي فيه...عمري ما هسامحك...سامع مش مسمحاك
قالت كده وقامت جريت على اوضتها وهيه بتبكي جامد
عقبه وقف وبص لطيفها بحزن شديد وحسره
وفياض قعد وحط ايده على دماغه وهو حاسس بغباء شديد لانه محكلهاش قبل ما يجيب صاحبه ويحطه في الموقف ده
بس عقبه بصله وقال....متنزلش راسك يا صاحبي انت مليكش ذنب
فياض قال بحرج شديد ....حقك على راسي يا عقبه
عقبه ابتسم بالعافيه وقال..عيله ومتوعاش ..عيب علينا لما ناخد على كلامها....متزعلوش روحكم ....بكره تقلبها في دماغها وتاجي تقولك انها موافقه وتستسمحك كمان
بقلم...زهرة الربيع
فياض ووالدته بصوله باستغراب لان شكلها مبيقولش انها هتوافق ولا بعد عمر بحاله
بس عقبه ابتسم بثقه وقال....بالاذن احنا دلوك ....ونبقو ناجو بكره لما ربنا يهديها
قال كده واخد والدته ولسه هيمشي افتكر حاجه والتفت لفياض ووالدته وقال...حملتكم امانه ربكم شاهد عليها ما تلمسوها تاني
فياض لسه هيتكلم عقبه قال....انا حملتك امانه ...ملكش صالح بيها يا فياض لو قربتلها هعرف وهتبقى القاطعه بينا
قال كده واخد والدته ومشي وقلبه مكسور وبيجاهد علشان ميبانش عليه
اول ما مشيو فياض وقف وكسر الطاوله بغضب وانفعال وهو هيتجنن من اللي عملته فاطمه وقلبه وجعه جدا على صاحب عمره لانه عارف انه بيحبها ...جذب شعره بغضب شديد وهو بيفكر ايه سر رفضها الغريب ده وقلقه ذاد اكتر
امه قالت بتوتر...استهدى بالله يا ولدي.... انا هكلمها وان شاء الله اقدر اللين دماغها
فياض اتنهد وقال بغضب...لاه يا اما متكلمهاش...الغلط غلطي...انا اللي غبي لاني فكرت ان لسه عندي اخت مربايه متخرجش عن طوعي ولا تكسر كلمتي
امه قالت بحزن..يمكن اتفاجأت بس يا ولدي
فياض قال بغضب..حتى لو اتفاجات يا اما...وحتى لو مش ريداه وعايزه ترفض محدش كان هيجبرها...بس مش بالطريقه دي واصل ...اللي عملته واللي قالته مهنساهوش ...ولا هنسى انها احرجتني وكسرت قلب الجدع قدامنا كلنا وهيه عارفه زين مكانته عندي
قال كده وفتح الباب ولسه هيطلع لقى الغفير في وشه وقال...كويس اني لقيتك ياريس فياض...خطاب بيه عايزك في الشغل وبيقولك ارجع كفايه عليه عيل واحد
فياض مسح على وشه بخنه وضيق ميتوصفش
عند دياب اتفاجا بالسلسله مع غفران وقام سحبها من ايدها وراح ناحية دلابه وهو بيقول بتوتر...احم...سلسله عادي ...بتفتشي خلقي ليه من اساسه
غفران بدأت تشك اكتر انها لفاطمه من طريقته وقالت ..وفيها ايه ما انا على طول بفضي جيوبك قبل الغسيل....مرديتش عليا يا دياب بتاعة مين السلسله دي
دياب حط السلسله في الدولاب وقرب منها جامد وقال...عايزه تعرفي ليه...مالك من امبارح مهتمه يعني بدياب...وباللي بعمله وباللي بتلاقيه وياي...يعني هيه اول مره تلاقي حاجه حريمي في جيبي
غفران اتوترت من كلامه ومكانش ينفع تقوله انها شاكه ان السلسله لفاطمه حاولت تبعد وقالت بضيق....مش دي اجابة سؤالي بردك و....
بس قطعت كلامها بشهقه لما دياب قربها ليه فجأه وحاوطها بادرعاته علشان متبعدش وقال ...بتاعة صبيه كيف القمر ...ودايبه فيا دوب كمان ... بس انا اللي مهتم بعديم الدم
غفران حاولت تبعد وهيه بتقول...انا عديمة دم وانت ايه ده انت ما عنديكش ريحته..هملني يلا بعد....بعد يا دياب
دياب كان بيقربها ليه اكتر ومستمتع بمحاولتها الغبيه في انها تبعده وهيه لاشيئ قدامه وقال بمشاكسه....عارفه يابت ....لو لفيت الدنيا بطولها وعرضها وشوفت نسوانها كلهم.....ماهيحلالي غير جعفر اللي بين اديا...اصلي بموت في الحوادق
غفران بصتلو بذهول وقالت...ده مدح ده ولا ذم ولا بتقول ايه انت..هملني يادياب خلقي داق ...متخلنيش اناهد معاك انا حايشه نفسي عنك عشان تعبك لحسن تنزف تاني
دياب سابها وضحك وراح نام على السرير وقال....خايفه علي...انا معارفش العقل ده جالك منين .... لو افتكر اني لما اتصاب هتهدي كده كنت افتحلك نافوخي كل ليله...بس يلا ملحوقه
غفران نفخت بزهق لانه برده مقلهاش السلسله بتاعة ميت ولسه هتسأله تاني لقته عمل مكالمه وشاورلها بايده علشان تسكت وقال.......ايوه يا نعيم اخبارك ايه
تحت عند اوصاف ضحكت جامد لما سمعت عرض خطاب وقعدت وحطت رجل على رجل وقالت ...دلوك بقيت عايز تدفع الطاق طاقين...لسه من شهور كنت معايزش تطلع جنيه ذياده..عجبي عليك يا زمن
خطاب قعد وقال بهدوء..يابت الناس انا رايد مصلحتك..انتي مش كنتي عايزه الفلوس لجل تسافري بعيد عن جوز عمتك..طب انا مش بس هديك الفلوس لا وكمان هأمنلك السفر ومكان تقعدي فيه قولتي ايه عاد
اوصاف قالت بسخريه...عايزه كمان سوداني متحمص اتسلى فيه في السفر
وبصتلو بقرف وقالت...تكونش شايف عيله بتريل قدامك ...ما انا عرفت اللي فيها خلاص ...وعرفت انت عايز ايه وليه بتدفع كل الفلوس دي...انسى يا عمده النجوم اقربلك....يارب تكون فهمت ان مفيش فايده وترجعني داري.
خطاب وقف بغضب وقال ....اكده....طيب اجهزي بقى لجوازتنا يا حلوه ...هعمل فرحنا الاسبوع ده ...ولو بت ابوك صوح امنعيني
قال كده وطلع اوضته بغضب شديد
اول ما مشي اوصاف طلعت على الجنينه بسرعه ولسه هتسأل عن فياض لقته جاي جريت عليه وقالت بسرعه ....زين انك جيت انا عيزاك ضروري
فياض رفع حاجبه وقال ...عيزاني ...كيف لا مؤاخذه
اوصاف بصت له بغيظ وقالت...مش وقت خفه ..انا محتاجه مساعده منك.... انت وبس اللي تقدر تعملها
فياض قال بخنقه......انا مخنوق قوي انهارده ومعايزش اي مشاكل ..كفايه اللي على دماغه الله يباركلك.... بالاذن
ولسه هيمشي مسكت في ايده وقالت باصرار...بس دي مساعده انسانيه ...انا واقعه في عرضك..وفي طولك كمان ...وبعدين انت السبب في حبستي هنا ومجبور تساعدني
فياض مسح على وشه بخنقه وقال .....يا صبر ايوب يا رب.....قولي وخلصيني
اوصاف قالت بتوتر........عايزاك تطلعني من السرايا الليله.... فيه حاجه لازم اوصلها بنفسي...وهرجع معاك صد رد اوعدك مهعملكش مشاكل
فياض اتسعت عيونه بذهول وقال بدهشه...وناجو صد رد ليه ما نقعدو نتعشوا ولا مشكم خلص
عند عقبه رجع البيت وهو مش شايف قدامه من التعب والحزن والحرج كان مش قادر يبص لامه ومنزل عيونه طول الوقت وقال ..احم....انا هدخل اريح شويه ...تؤمريني بحاجه يا امي
امه قالت بحزن عليه...ما يؤمرش عليك غير ربك يا حبيبي
عقبه باس ايدها وقال...عن اذنك
ولسه هيمشي مسكت ايده وحطت يدها على خده وقالت...عيونك الحلوين دول اللي منورين بنور كتاب الله ليل نهار... مينفعش ينزلو الارض كده....ورحمة ابوك الغالي هيه الخسرانه
عقبه ابتسم والدموع بتلمع في عيونه وضمها وقال بحزن.....وانا متمناش انها تخسر ياما...ادعيلنا ربنا ينور البصاير ويقرب كل زول لنصيبه
عند دياب كان مستني نعيم يرد عليه بس نعيم كان مش قادر ينطق من الخوف
دياب قال بحده...فيه ايه بلعت لسانك اياك..... بقولك ايه الاخبار عندك
نعيم اتوتر جدا لانه لو عرف باللي عمله مع اوصاف وانه باعها لواحد وضاعت بسبب كده هيخرب الدنيا على دماغه قال بتوتر...ها بخير...بخير طول ما انت بخير يا دياب بيه
دياب قال باستفهام....امم....طيب انا هطلع الجبل الليله وقولت اقولك علشان تجهز القعده على مزاجي ...وخلي اوصاف تستناني
نعيم قال بسرعه وخوف..لاه...مهينفعش الليله..اصل.. اصل البت اوصاف عيانه ...عيانه وراقده ومش هينفع تخدم عليك الليله واصل
دياب غمض عنيه بغضب شديد لما قال كده واستنتج ان له ايد في خطف اوصاف قال بغضب مكبوت...تمام....تمام قوي يا نعيم.... اصلا انا كمان تعبان وكنت متردد اجي ولا لاه.... يلا ليله تانيه بقى..... بس مهطولش في اي وقت ممكن تلاقيني قدامك
نعيم بلع ريقه بخوف وقال...تنور...تنور يا دياب بيه..و
بس قطع كلامه لما لقاه قفل السكه قال بخوف...راحت علينا ..ده اللي كنت خايف منه
فوزيه قالت بتوتر...مقولتلوش ليه انها اتخطفت وانت معارفش مكانها...يمكن كان دور معانا عليها
نعيم قال بخوف...اقوله كده كيف وهو عارف بوجود رجالة الجبل اللي متنتورين في كل حته ..مهيصدقنيش..ده لو عرف اني تاجرت بيها هيدبحني...هيدبحني ايه ده لو دبحني طوالي يبقى رحمه ليا
فوزيه قالت ببكا...يا مرك يا فوزيه يا مرك...ضيعت البت وضيعتنا وياها يا نعيم...منك لله يا شيخ
نعيم قال بغضب...اكتمي يا وليه لارقدك مكانك اكتمي مش وقت ندب خليني اعرف اتصرف
فوزيه حطت ايدها على بقها وبقت تبكي
ونعيم عمل مكالمه بسرعه وقال....ايوه اسمعني زين...خد كل الرجاله اللي معاك واطلعو راس الجبل...فيه بيت هدلكم عليه ...متمشوش من جاره واصل...... اوصاف ضروري هتاجي هناك .. خلو عينكم مفتوحه ليل نهار سمعت
وقفل معاه وقال بتوتر...لازم تاجي يا اوصاف ...اكيد هتلاقي طريقه وتروحي تديهم فلوس ..انا متأكد
بقلم...زهرة الربيع
اما دياب كان في قمة غضبه من نعيم ومتأكد انه ساوم على اوصاف واداها لفياض باديه وعلشان كده كدب وقال انها نايمه وتعبانه قال بغضب...ابن الصرمه معارفش يكدب حتى...ماشي يا نعيم .....ماشي
غفران قالت بضيق...باينلها الست اوصاف تهمك قوي
دياب قال بسخريه .....طبعا تهمني...... مش هتبقى ضرة امي
غفران قالت بضيق ...متلفش وتدور باين انها تهمك من قبل موضوع امك..وواخد رقم حد يعرفها كمان وبتتطقس على اخبارها
دياب بصلها باستغراب وقال.....انتي فيكي ايه يا بت من امبارح...مره تقوليلي اوصاف ومره تقوليلي سلسله....اوعي تكوني غيرانه وانا البعيد طور الله في برسيمه
غفران ضحكت بسخريه وقالت...ايه غيرانه...على مين... عليك انت...الف سلامه والله شكلها الضربه عملتلك حمى
دياب ابتسم بسخريه وقال..انا قولت كده بردك...عموما ملكيش حق تسأليني..لا تساليني ولا اسألك ما انتي اها حبيب القلب قاعدلك في البيت وامبارح ضربني بالسكين عشانك وانا ركبت قرون وقعدت ساكت
غفران قالت باصرار..... .بس انا مهقعدش ساكته ومهامنيش اعرف غير السلسله..امانه عليك تقولي بتاعة مين يا دياب وبعديها مهسألكش على اي حاجه
دياب نفخ بزهق وقال..يووووه يادي ام السلسله اللي وجعتي دماغنا بيها .....اقولك انا نازل اقعد مع الغفر تحت احسن من القعده وياك
وقام بتعب وفتح الباب بس اتجمد مكانه لما قالت بسرعه وبدون تفكير....بتاعة فاطمه اخت فياض...مش كده
دياب فضل مكانه مش فاهم ازاي عرفت حاجه زي دي وقفل الباب ورجعلها وعيونه متبشرش بالخير وقال بصدمه واستفهام...وعرفتي كيف انها لفاطمه
غفران بلعت ريقها بخوف شديد وهيه بتلعن نفسها على تسرعها وووووو
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق