القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حافية القدمين الفصل السابع 7 بقلم نوره عبدالرحمن حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 

رواية حافية القدمين الفصل السابع 7 بقلم نوره عبدالرحمن حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 





رواية حافية القدمين الفصل السابع 7 بقلم نوره عبدالرحمن حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 



#حافية_القدمين 7 #بقلم_نوره_عبدالرحمن

يسرى بغباء : انت عاوز تضر*بها ليه..

ايلاف اتصدمت من غباء يسرى وراحت اوضتها بسرعه 

جسور بنفاذ صبر : انت غبيه مضروبه في نفوخك

يسرى بانفعال : انا مش غبيه وكفايه تقول عني كده ودخلت اوضتها متعصبه 

جسور كان مصدوم من سذاجتها ازاي مخطرش في بالها الا الحاجه دي.. اي الغباء ده..

جسور : انتي متعصبه برضو بعد.كل اللي عملتيه

يسرى : ومتعصبش ليه .... هااا متعصبش ليه انت بتقول عني غبيه دايما وعبيطه قدام الكل عارف شكلي يبقى عامل ازاي

جسور : منتي غبيه اعملك ايه

يسرى دبت الأرض برجلها بغيظ وهي بتقول : كفايه تقول عني غبيه...كفايه ياجسور 

جسور ضحك على أسلوبها ده اول مره تعند بحاجه لكن دي خطوه ممتازه وتطور حلو في شخصيتها..

يسرى بانزعاج : انت بتضحك عليا كده ليه..

جسور قرب منها وقال:  عشان شكلك حلو اوووي وانتي متعصبه 

يسرى : انا مش بهزر على فكره انا متعصبه منك بجد ...

جسور : عندك حق لكن انتي شايفه اللي عملتيه النهارده صح اي حاجه يقولولك تعمليها مباشره بتقولي حاضر .. 

يسرى: عايزني اعمل ايه وانا شايفه اهلك بالشكل ده  بسببي.

جسور بتريقه : اه تجري وتوقعي اي حاجه عشان تخلصي من عمك

يسرى بصت على الأرض ودموعها نزلت بحرج : انا اتكسفت ياجسور وشي بقى في الأرض من اهلك عمي مقدرش ان دي بقت عايلتي واحرجني قدامهم اوووي وهما اصلا مش حابيني

جسور بحب : مش مهم المهم انا بحب مين

يسرى فركت أيدها بضيق ..

جسور حاوط وشها ورفع وشها ليه وقال : بلاش اشوفك معيطه انا اسف ..حقك عليا ومسح دموعها

يسرى لفت وشها الناحيه التانيه بخنقه 

جسور : اي لسه مقموصه مني 

يسرى: سيبني يا جسور 

جسور بحب : الله اسمي طالع من بوقك زي العسل

يسرى : جسور 

جسور : عيونه 

يسرى : انت كنت بتتخانق مع إيلاف مرات اخوك ليه

جسور بتهرب : مفيش عشان الحجات اللي بتحصل

يسرى : انا اسفه كل ده بسبب عمي مش كده

جسور : لا خالص

يسرى : متكدبش انا عارفه أن كل ده بسبب عمي بس خلاص مش هرجع تاني 

جسور مسك أيدها حرك أنفه على أنفها  وقال : من ناحية مش هيرجع فأنتي مش هتشوفي وش امه  ابدا

يسرى : مش فاهمه

جسور : دي الاوراق اللي وقعك عليها مش كده 

يسرى : انت انت ازاي حصلت عليها

جسور : مفيش اتكلمنا بس

يسرى : اتكلمتوا 

جسور بكدب : ايوا وعلى فكره الأرض اللي سابها باباكي هو موقعك على تنازل عنها .  

يسرى :  انا مش عايزه اسببلكم مشاكل خليه ياخدها

جسور بانفعال : مشاكل انتي فاكره لو سبت عمك ياخد حقك كده هكون نفذت وصيت ابوكي انا عاوزك تتعلمي متتنازليش عن حقك مهما كان عشان الناس هتكلك لو سبتي حقك مره هيتعودوا انك تتنازلي دائما ..

يسرى : حاضر

جسور حرك أصابعه على خدها  : تؤ تؤ تؤ مش عايزك على كل حاجه تقولي حاضر ماشي.

يسرى هزت راسها 

جسور: ودلوقتي انا تعبان اوووي وعايز اخدك فحضني وانااااام لحد الصبح

يسرى رفعت كتافها وبعدت عنه بابتسامه

جسور : بانزعاج ايه 

يسرى : مش انت قلت اتعودي اتقولي انا بتعلم

جسور بنفاذ صبر : مش عليا يابنتي تعالي هنا..

يسرى : تؤ انا بتعلم خلصت كلامها وهي بتجري ولسه هتدخل الحمام مسكها وشألها وهو بيقول مش عليا يابنت محمود مش عليا

يسرى بدلال: جسور سيبني بقى.   

جسور : بخدك فحضني بس والله ودفن وشها بصدره عشان تسكت وووو


**********

بعد مرور شهر 

جسور ويسرى اتعلقوا ببعض جدا وحبو بعض لكن جسور لسا مش راضي يعترف أن البنت دي ببرائتها وسذاجتها عرفت توقعه بحبها.

اما الكل مش عاجبه وجود يسرى في البيت وعاوزين يخلصوا منها.. بأي طريقه 

ايمي رجعت من السفر " اخت ايلاف الصغيره وبنت خالة جسور اللي مخططين يجوزها لجسور "

ايمي اول ماشفت جسور دخل جريت عليه :  جسور انت رجعت

جسور بابتسامه : ايمي حمدالله بالسلامه ماشاء الله كبرنا واحلوينا

ايمي وقفت وحضنته وهي بتقول : عيونك الحلوه 

وقفت يسرى بصدمه ازاي تحضنه كده.. وكانت مصدومه.

جسور لاحظ ان يسرى على اخرها  لكنه معرفش يتهرب من ايمي اللي لفت ايديها على دراعه وقالت : احنا كنا بنشوف فيلم تعالي اتفرج معانا 

يسرى اتخنقت وطلعت أوضتها بخنقه فضلت رايحه جايه مش عارفه تعمل ايه خاصه انها سمعت أن مامت جسور تخطط تجوزه لايمي ..

لكنها نزلت بسرعه لما شافتهم قاعدين يتفرجوا عالفيلم 

جسور : تعالي ياحبيبتي روحتي فين

يسرى دخلت ما بينهم وقعدت جمب جسور وهي : بتقول هنا ياحبيبي

ايمي : اي ده انت هتقعدي فوقي كده

يسرى : انا بقعد جمب جوز ياحبيبتي لكن انتي اللي ده مش مكانك ..

كان جسور مصدوم من تحول يسرى لكن عاجبه التحول ده جدا ..

جسور حاوط خصرها وشدها ليه وهمس : ليها عندك حق ده مكانك انتي وبس 

احمر وشها وهي بتبعد عنه وهمست بضيق : جسور احنا مش لوحدنا اهلك حولينا عيب كده 

جسور: طب وماله نطلع اوضتنا مش احسن وشدها وطلع بيها اوضتهم ...

وكل ده وإيلاف وايمي هيتجننوا طلعت ايمي اوضتها و حصلتها ايلاف

وكانت بتعيط. ايلاف: بتعيطي على ايه ياغبيه 

ايمي : انت مش شايفه جسور مش شايف غيرها

ايلاف : اهدي احنا كلنا عارفين جسور لما يظهر وشه التاني هيبقى ازاي 

ايمي : وازاي هيظهر وشه التاني اللي بتقولي عليها دي انتي شيفاها بتمشيه بمزاجها

ايلاف بتفكير :كل حاجه بوقتها. وحياتك عندي لااخلي اللي اسمها يسرى دي تشوف وش جسور التاني وهتندم عالساعه اللي اتجوزته بيه ..

ايمى ازاي 

ايلاف بخبث : الصبر حلو ياحبيبتي الصبر حلو


*************

عند جسور ويسرى 

كان بيبوسها وهي بتبادله ولسه هيقلعها القميص بتاعها مسكت أيدها بخجل 

جسور بانزعاج: في أي تاني

عضت شفتيها بكسوف وقالت: مينفعش نكمل 

جسور حرك أيده على شفايفها عشان يحررها من سنانها وقال : ليه لا 

يسرى مسكت أيده بدلال وقالت: عشان عندي عذر 

جسور بانزعاج : هو ده وقته يعني .

يسرى وهي تحاوط رقبته : وانا ذنبي  اي 

جسور باس خدها : لا مالكيش ذنب ياروحي مالكيش ذنب بس ياريت متتأخرش الزياره دي .. عشان مش وقتها ابدا ..

يسرى بهمس : مش هتتأخر اطمن 

جسور : طب اي

يسرى بابتسامه : اي 

جسور : عندك عذر ماشي بس مفيش عذر نعمل حجات تانيه ودفن وشه برقبتها وووو


**********

بعد مدة 

جسور اضطر يسافر بشغل مستعجل برررا البلد ..

نزلت يسرى الدرج واتصدمت بفريده مامت جسور نايمه عالأرض وبتترعش صرخت وجريت عليها ووووو

يتبع 

النكد هيبدأ من الفصل الجاي أن شاء الله اتحملوني كم فصل بس

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة  باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

التنقل السريع
    close