قصه حرب ضد اهلي كامله نور محمد
قصه حرب ضد اهلي كامله نور محمد
أبويا وأمي رفعوا عليا قضية حجر واتهموني بسلب أموال جدتي ووصفوني قدام الكل إني مختلة وعاطلة ومش وش نعمة.. لحد ما القاضي فتح الملف وسكت لحظة وسأل سؤال واحد شقلب الكيان كله.
أنا عمري ما حكيت لأهلي حقيقتي إيه مش لأني مخبية حاجة غلط بس لأني فهمت بدري إن في ناس مش بتبحث عن الحقيقة هما بس عاوزين صورة معينة عنك تريحهم وتخدم مصالحهم. وبالنسبة لأبويا وأمي أنا كنت الخيبة اللي راسمينها لنفسهم من قبل ما أكبر وأفهم هما بيفكروا إزاي.
اسمي نهى عندي 34 سنة من أسرة على قد حالها في الظاهر بس مهتمة جدا بالمنظرة والشكليات في حي المعادي. طول عمري كنت على الهامش وجودي زي عدمه ومحدش بيفتكرني إلا لما يحبوا يقارنوا أختي الصغيرة
بيا عشان يثبتوا إنها أشطر وأنجح
جدتي ستهم كانت هي الاستثناء الوحيد.
كانت الوحيدة اللي تلاحظ سكوتي على سفرة العشا الوحيدة اللي تسألني مالك يا نهى وتستنى تسمع الرد بجد مش مجرد سؤال وخلاص. في الوقت اللي كان فيه أبويا بيفتخر بكل خطوة بيعملها أخويا الكبير وأمي بتعامل أختي كأنها عروسة صالونات بتجهزها لأحسن عريس كانت جدتي بتبص لي بصبر وهدوء كأنها شايفة اللي هما مش شايفينه الكاتبه نور محمد
لما توفت سابت لي 25 مليون جنيه.
مش مبلغ رمزي ولا مجرد قرشين للزمن ولا حساب في البنك بشروط.. ده ورث صافي وحق شرعي وقانوني موثق وكنت أنا المستفيد الوحيد منه
أول ما أبويا وأمي عرفوا الخبر الدنيا قامت ما قعدتش وبدل ما يباركوا
لي أو يكلموني رفوا عليا قضية.
ما فكروش يتصلوا بيا ولا يسألوا حتى ليه جدتي عملت كده. جالي المحضر ب إعلان رسمي بيتهمني إني اتلاعبت بست عجوزة وخرفانة وإني غير متزنة عقليا ولا أصلح إني أدير مليم واحد. لما قريت الكلام ده ما حسيتش بالخېانة بالعكس حسيت بالراحة.. لأنهم أكدوا لي إن الصورة اللي كنت شايفاها في عينيهم طول سنيين كانت صح.
نفس الأب والأم اللي نسوا عيد ميلادي عشر سنين ورا بعض واللي كانوا بيقولوا على تعليمي تضييع وقت وكلام فاضي افتكروا فجأة إن ليا وجود.. بس لما الريحة طلعت ريحة الفلوس.
يوم الجلسة كان يوم تلات كئيب وغمام.
روحت المحكمة بدري كنت لابسة طقم رسمي بسيط لونه كحلي من غير أي بهرجة ولا دهب ولا
علامات تدل على الغنى وكنت ململمة شعري ومنظمة ورقي بدقة زي ما اتعودت في شغلي اللي هما ميعرفوش عنه حاجة. قعدت في ركن لوحدي من غير ما أسلم على حد لأني عارفة إن أي حركة مني هتتفسر غلط الكاتبه نور محمد
أبويا وأمي وصلوا ومعاهم المحامي بتاعهم وكانوا ماشيين بمنتهى الثقة. أول ما أمي شافتني بصت لي باحتقار وقالت بصوت عالي وهي قاصدة تسمعني
دي ما تستاهلش بريزة واحدة طول عمرها كانت وش فقر ومشاكل.
أبويا هز راسه وهو بيطبق شفايفه بحركة فيها حكمة مزيفة وقال للي قاعدين جنبه
عمرها ما كانت طبيعية دايما كتومة ومخبية وراها بلاوي الغدر باين في عينيها.
المحامي بتاعهم ابتسم بانتصار وكأنه ضامن القضية في جيبه. بالنسبة لهم أنا لسه
نهى البنت الهادية
المنكسرة اللي هيقدروا يسيطروا عليها بكلمتين أو بقرار محكمة.
فجأة الحاجب نادى محكمة!.. ودخل القاضي وبدأت الجلسة.
ماهي المفاجأة التي كشفها القاضي في الجلسة!
الكاتبه_نور_محمد
بدأت الجلسة والمحامي بتاعهم فضل يتكلم بنبرة مسرحية عن البنت العاقة اللي استغلت ضعف جدتها وعن حالتي النفسية المتدهورة اللي تخلي وجود مبلغ زي ده في إيدي خطړ على المجتمع. كان القاضي بيسمع وهو بيقلب في ورق قدامه بتركيز غريب وفجأة رفع عينه وبص لي وبعدين بص لأبويا وأمي وقال بهدوء
يا أستاذ إنت بتقول إن بنتك عاطلة وغير متزنة ومحتاجة وصاية.. مظبوطالكاتبه نور محمد
أبويا قام وقف بحماس أيوه يا سيادة القاضي دي مابتعرفش تصرف على نفسها وجدتها
الله يرحمها مكنتش في وعيها لما كتبت لها كل حاجة!
القاضي سكت للحظة وبعدين بص في الملف اللي قدامه وسأل السؤال اللي وقف الزمن في القاعة
طيب ممكن حد يفهمني إزاي واحدة مختلة وعاطلة تكون هي نفسها الدكتورة نهى المنشاوي رئيسة قسم التحليل المالي في واحدة من أكبر الشركات الاستشارية ومستشارة اقتصادية معتمدة من هيئة الرقابة المالية
القاعة سادها صمت قاټل. أمي بصت لأبويا بذهول والمحامي بتاعهم ورق وقعه من إيده.
القاضي كمل وهو بيبص لي بتقدير
أنا قدامي ملف ضريبي وسجل وظيفي بيقول إن الآنسة نهى مش بس مؤهلة دي بتدير محافظ استثمارية لشركات دولية بمليارات ومسجلة كخيرة اقتصادية.. والورق ده متقدم من جهة عملها الرسمية
ردا على استعلام المحكمة.
بصيت لأبويا وأمي كانوا بيبصوا لي كأنهم بيشوفوني لأول مرة. هما فعلا كانوا بيشوفوني لأول مرة. عمرهم ما سألوني بشتغل إيه عمرهم ما اهتموا يعرفوا أنا ليه كنت بنزل الصبح وبرجع متأخر كانوا فاكرين إني مجرد سكرتيرة أو موظفة غلبانة زي ما صورلهم خيالهم المړيض.
القاضي قفل الملف بقوة وقال كلمته الأخيرة
رفعت الدعوى لعدم الصحة وتحال الأوراق للنيابة للتحقيق في بلاغ كاذب وادعاءات باطلة ضد المدعى عليها. الجلسة انتهت الكاتبه نور محمد
خرجت من القاعة وأبويا جرى ورايا وهو بيحاول يغير لهجته يا نهى يا بنتي إحنا كنا خايفين عليكي مكنتش أعرف إنك وصلتي للمركز ده ده إحنا لحمك ودمك..
وقفت وبصيت له
بكل هدوء وقلت له
جدتي كانت عارفة كل حاجة يا بابا. كانت عارفة إني ناجحة وعارفة إنكم مش شايفين غير نفسكم عشان كده سابت لي الورث ده عشان تحميني منكم مش عشان تخليني أحتاج لكم. الميراث الحقيقي اللي سابتهولي مكنش الفلوس.. كان ثقتها فيا اللي أنتم حاولتوا تكسروها.
سبتهم واقفين في ممر المحكمة مصډومين مش بس من خسارة القضية لكن من اكتشافهم إن الخيبة اللي رسموها في خيالهم كانت هي الشخص الوحيد اللي شال اسم العيلة بجد.
النجاح الصامت هو أقوى رد على المشككين. أحيانا لا يحتاج الناس لشرح حقيقتك بل يحتاجون لموقف يجعل حقيقتك تصفع أوهامهم.


تعليقات
إرسال تعليق