رواية صغيره على الحب الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم ندى احمد
رواية صغيره على الحب الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم ندى احمد
البارت :- الاول من رواية ( صغيره على الحب)ندى احمد
*************
في منزل يوسف ...!!؟
تدخل فتاه تتميز بخفه ظلها تلك .. دخلت وألقت حقبيتها علي الاريكه واردفت بمرحها المعتاد قائله: -
:-بابي حبيب قلبي...!!
التفت يوسف علي اثر ذلك الصوت وهو يقول بحب بالغ: -
:- حمد لله علي سلامتك يا حور ....!!
قالت حور بتساؤل: -
امال مامي فين مش ظاهره يعني ...!!!
ضحك يوسف علي ابنته المجنونه وقال بضحك:-
في المطبخ المهم دلوقتي ... كنتي فين كده يعني ....!!
حور بطريقه كوميديه: -
حضرتك لسه قايلي حمدلله علي سلامتك يا حور ومكنتش تعرف انا فين ....!!
يوسف بهدوء: -
اهدي كده بس وخدي نفسك وقولي كنتى فين ....!!
حور بضحك: -
ما علينا المهم انهارده كان اخر يوم في الامتحان ...!!
يوسف بصدمه: -
انتي مش قايله يا بت انك خلصتي الاسبوع اللي فات ..!!؟
حور وهي تقطم التفاحه بتلذذ: -
لا ما انا مش بحسب اخر ماده دي اصلا ..!!
خرجت اماني علي اثر الكلام وقالت بدهشه: -
وكانت اي اخر ماده دي يا اخره صبري ..!!
حور بالامبالاه: -
ماده رخمه كده تحت مسمي الفزياء ..!!
اماني بخيبه امل: -
وعملتي اي يا ست حور ..!!؟
حور بتنهيده: -
اهو عملت اللي عملته بقا ربنا يستر ومش اعيد السنه ...!!
اماني وهي تلتقط شبشها:-
نعم يا روح امك تعيدي اي ده انا اقتلك..!!
حور بصدمه:-
بس اهدي كده انا اروح اقعد في اوضتي براحتي لا تقولي اقتلك ولا اعيد السنه يرضيك كده يا حاج يوسف ..!!
يوسف بضحك: -
انا رايح الشركه هموت ناقص عمر لو فضلت ثانيه كمان هنا ...!!
_ خرج يوسف وهو يضحك بشده،، حين دخلت حور غرفتها تبدل ملابسها الخاصه بالمدرسه تلك هي بطلتنا تتميز بخفه ظلها فتاه في الثامنه عشر ولكن عقلها يكبر سنها بمراحل لديها طموح عاليه لا تحت ان تعتمد علي والدها هي شئ .......!!
« « « « « « « « « «
في شركه جاسر الهواري ....!!
- دخل ذلك الشاب الذي قتل قلوب الكثير من الفتايات... مرتدي قميصه الابيض بيرز عضلات جسمه الفاتنه وجسده الرياضي ،، ايضا مرتدي بنطلون اسود شعره البني الكثيف تحت نظارته الشمسيه... لتدخل الشمس عيناه تظهر جمال لونها العسلي ونظراته التي تشبه نظرات الصقر و لونها الذي يسحر من نظر اليه ...... مشي بخطوات واثقه غير مبالي لتغزل الفتيات لدي شركته .. !!
دخل مكتبه وخلفه صديقه قائلا بمرح: -
:- الشركه نورت يا حاوي ..!!
اجابه جاسر ضاحكا: -
بنورك يا فارس ..!!
فارس بتساؤل مرح: -
ها هتسهر فين الليله ...!!؟
جاسر بهدوء جامد: -
مليش مزاج ...!!
فارس بضحك: -
خلص هتسهر فين يا هندسه ...!!
جاسر بصرامه: -
شوف شغلك ياض ال خلص ال هو انا فاضي للمسخره دي ...!!
فارس بضيق مصطنع: -
ده انت فصيل ..!!؟
جاسر بسخريه :-
اسمع يافارس بيه السهر ده بيكون بمزاجي انا محدش يمشيني علي مزاجه ...!!
فارس: -
لا وعلي اي ،، انا هطلع للبت الصاروخ اللي بره دي واطلب منها الملف بتاع شركه لبنان ...!!
- عقب جمله فارس دخلت فتاه جميله ولكنها تذهب ذلك الجمال بمساحيق التجميل الكثيره وسارت بخطوات دلال ،، ملابسها تفضح اكثر مما تخفي واردفت بدلع مبالغ: -
:- الملف جاهز يا بشمهندس جاسر ...!!
جاسر بصرامه وصوت حاد : -
حطيه عندك يا لمار واخرجي ..!!
لمار باطاعه خائفه: -
حاضر يا بشمهندس ...!!
-خرجت بنفس خطوات الدلال لها لتثير جاسر ولكنه لا يلتفت لها ونظراته لها بقرف واردف فارس لها وهي بجوار الباب: -
فارس بغمزه : -
انا الاسد اهو ...!!
-خرجت هي واردف جاسر قائلا بضيق من صديقه: -
اسد اي بلا نيله ... اتلم يا زفت انت ...!!
فارس بضحك: -
اي ده انت بتشك في قدراتي علي العموم ..انا رايح اسكندريه انهارده ...!!
جاسر باستغراب: -
وده ليه ان شاء الله ...!!!
فارس :-
امي واحشاني يا عم عايز اروح لها ...!!
جاسر: -
اوك ابقي سلملي عليها ..!!
فارس: -
مش ناوي تنزل اسكندريه بقا ...!!!
جاسر بتنهيده حزن : -
وانزل ليه عشان جدك يسمعنى كلمتين .. انا عمري ما هربت من المواجهه ..!!
فارس. بضحك محاولا التخفيف عنه : -
كله بيروح في الغسيل يا صاحبي..!!
خرج فارس عقب جمله صديقه: -
ابو الفاظك ..!!
« « « « « « «
في احد منازل مدينه الاسكندريه..!!
- في منزل ذو اثاث فخم يجلس رجل يظهر عليه علامات الصلابه وقال اخيرا بثبات رجولي :-
:-مراد ابنك مش ناوي يرجع بقا ..!!؟
مراد بهدوء عكس ما بداخله :-
يرجع ازاي يا حاج شلغه كله في مصر ...!!
سليم بثبات: -
اسمع يا مراد انا اديت ابنك الشركه عشان عايزو ينسي اللي حصل من بنت سامر اخوك الله يرحمه انما هو بقاله 7 سنين منزلش اسكندريه ولا مره ... انا قولت كلمه وهتتنفذ يا مراد ابنك خلال سنه يصفي شغله كله ويجي هنا وفرع القاهره اي حد من المدرين يمسكه انما ابنك يرجع يقف مع جده وابوه زي الاول ...!!
مراد وقد اقتنع: -
حاضر يا حاج امرك ،، بس بردو بنت سامر عملت معاه كتير اوي وهو بشر برضو .....!!
سليم: -
بنتنا مهما كان شايله اسم سليم الهواري مهما عملت هتفضل بنت اخوك وقولتلك هجيب حق ابنك بس من غير اذيه ....!!
مراد ولا يعلم ما يدور برأس ابيه: -
اللي عايزو ربنا هيكون يا حاج ...!!
سليم: -
ونعم بالله .. عرفت اخوك التاني جاي امتي ولا لا كالعاده ...!!
مراد :-
كلمته يا حاج مقالش يوم محدد بس قال لما نشطب شقته هايجي ...!!
سليم: -
لازم يرجع يا مراد لازم ....!!
مراد: -
ان شاء الله يا حاج ...!!
« « « « « « « « «
في الشقه المقابله من المنزل...!!
ناهد: -
ها يا لولي عملتي اي في الامتحان ...!!
ليله : -
مش فاكره. . انا رايحه النادي يلا باي ...!!
وتسمع صوت يقول بضحك: -
فاشله كالعاده ...!!
تلتفت وتنصدم .............
« « « «
البارت:- الثالث. من رواية ( صغيره على الحب )
****************
صدمت هي وقال بتردد: -
انا لازم امشي ..!!
نظر هو لها بعدم فهم ولكنه ابنتسم بانتصار ظنا منه انها ارهبت من اسمه ولكنه لا يعلم الحقيقه . . . . . ركب هو سيارته وانطلق بها منزعج من تلك الطفله كما اطلق عليها ..!!!
-اما عنها هي فقالت في نفسها: -
اكيد تشابه اسماء بابا قال ان عيلته في اسكندريه ايه هيجيبه هنا يعني ..!!!
-اقتنعت هي بتلك الكلمات الصغيره واوهمت حالها بذلك وذهبت مسرعه نحو منزلها ..!!
« « « « « « « « « « «
:-في اثناء الطريق ..!!
:- في سياره جاسر ..!!
كان يسير بسرعه جنونيه حانق من تلك الطفله التي لم ترهبه او تتغزل به كباقي النساء ولكن قاطع حنقه هاتفه المضئ اجاب هو بضحك: -
- اخيرا افتكرتي ان ليكي اخ ..!!
ليله بضحك: -
واحشني يا ابو نسب والله ..!!
جاسر باستغراب: -
ابو نسب ..!!؟
ليله ببراءه: -
مش انت ابوك متجوز امي نبقي نسايب ولا لا ..!!
ضحك بشده علي مرحها وقال: -
نتيجتك هتظهر امتي يا مجنونه ..!!
ليله بتنهيده : -
لسه مظهرتش بس قالو ظهرت في القاهره من ساعه تقريبا ..!!
جاسر: -
يبقي هتظهر في اسكندريه خلال يوم او اتنين ...!!
ليله بخوف: -
يارب انا نفسي اخلص ..!!
جاسر بضحك: -
هتدخلي طب صح ..!!
ليله بمرحها :-
طب مين يا ابو طب. . . مالها صيدله 4 او 5 سنين وانام في البيت هو انا ناقصه...!!
جاسر: -
يخربيت هبلك. . . المهم ماما فين دلوقتي ...!!
ليله بحزن: -
ماما عند جدو ..!!
جاسر وقد دب الرعب قلبه: -
ماله جدو ...!!
ليله بخوف: -
ها لا لا سلام دلوقتي ...!!
-اغلقت ليله وهي مرعوبه من اخيها
« « « « « « « « « «
:- في فيلا جاسر وفارس ...!!
- دخل جاسر المنزل هو لا يري امامه فمهما حصل هو جده وجاسر يعشقه واردف قائلا بصوت عال: -
-فاااااااارس ...!!
-انتفض فارس وخرج من غرفته بزعر قائلا: -
بتزعق كده ليه...!!
جاسر: -
جدي ماله .. انطق ...!!
فارس بحزن: -
جدو تعبان اوي يا جاسر ونفسه يشوفك ..!!
جاسر بصراخ له : -
ومقولتش ليه انا مش كنت معاك امبارح ...!!
فارس : -
يعني كنت هتاروح يا جاسر بعد 5 سنين هتنزل اسكندريه تاني ..!!
جاسر بهدوء مرعب: -
جهز تفسك هانروح دلوقتي..!!
فارس: -
انت اتجننت انت عارف الساعه كام ..!!
جاسر بعدم اهتام: -
خلص يا زفت ..!!
-استغرب فارس ولكنه ابتسم علي حب صديقه الشديد لعائلته .. صعد فارس لغرفته لكي يستعد وذهب جاسر لغرفته ل احضار بعض اغراض له ...!!
بعد قليل من الزمن ...!!
خرج فارس وتبعه جاسر يحمل شنطه صغيره بها بعض الاغراض المهمه له وقال بثبات رجولي: -
-يلا خلص عشان نلحق نوصل ..!!
فارس بسخريه: -
هنوصل والنهار لسه بيطلع ...!!
جاسر علي مضض: -
لخص ها لخص ...!!
- خرج الرجلان من المنزل وقام جاسر بفتح شنطه السياره لوضع احماله بها والتفت بعد ذلك ليركب سيارته وجلس بجانبه فارس الذي كان يريد قتله ولكنه شعر بسعاده لسبب .. وما هي الا لحظات وانطلق جاسر بسيارته الفخمه نحو عروس البحر المتوسط ...........
« « « « « « « « « « «
في فيلا يوسف ...!!
كانت هي تجلس علي اريكه غرفتها علي قدمها الحاسوب خاصها ولكنها انتفضت من شئ رأته وقالت بفزع: -
-مااااااااااماااااااااااا...!!
اماني بفزع وهي تفتح باب غرفتها: -
بسم الله الحفيظ ... خير يا بنتي ...!!
حور بخوف وارتباك: -
النتيجه .... النتيجه ظهرت ...!!
يوسف بفرح:-
عملتي اي..!!
حور بتردد: -
لسه مش كتبت رقم الجلوس بس خايفه .. خايفه اوي ...!!
اماني بحب واطمئنان: -
اكتبي يا حبيبتي وان شاء الله هندسه زي ما بتحلمي ...!!
-بدأت حور بكتابه ارقام جلوسها بيد مرتعشه وانتظرت حتي ظهرت لها النتيجه ... نظرت بصدمه للشاشه وقالت: -
-مش ممكن ...!!
اماني بفرحه: -
وريني كده ..!!
-نظرت اماني حتي استوعبت وقالت: -
مبروك يا يوسف بنتك جايبه 97.5% ...!!
يوسف بفرحه وهو يحتضن ابنته: -
طيب بتعيطي ليه دلوقتي ...!!
حور ببكاء: -
مش عارفه من الفرحه عيني دمعت ...!!
اماني: -
الف مبروك يا روح قلبي انتي،، وان شاء الله تبقي اشطر مهندسه في شركه بابي ...!!
حور بتردد: -
انا مش هشتغل في شركه بابا ...!!
يوسف باستغراب : -
وليه بقا ان شاء الله ...!!
حور بخجل وتردد: -
يا بابا انا لو رحت عند حضرتك الشركه الكل هيعاملني علي اساس بنت المدير ورسميه وكده .. انا مش عايزه كده عايزه ابني نفسي بنفسي ... يعني عايزه اشتغل وانا في الجامعه ..!!
يوسف بضحك ويبدو انه يعلم شئ ما :-
خلاص اوك اشتغلي عندي في الشركه وانتي في الجامعه ...!!
حور: -
حضرتك مش فاهم .. انا عايزه اقدم علي وظيفه عايزه اتقبل او اترفض .. يا بابا انا لحد دلوقتي مش بقول اسم عيلتي ديما بقول حور يوسف عمري ما قولت يوسف ايه ...!!
اماني باعجاب: -
ربنا يحميكي لشبابك يا بنتي ...!!
يوسف بدهشه: -
انتي موافقه يا اماني يبقي ابوها صاحب اكبر شركات مصر وتطلعي تشتغلي ...!!
اماني: -
سيبها براحتها خليها تخوض التجربه خلي الدنيا تعلمها يا يوسف ...!!
يوسف بتنهيده: -
اللي تشوفيه ... قوليلي بقا يا ست حور عايزه اي هديه نجاحك ...!!
حور بضحك:-
هديه نجاحي مش دلوقتي يا بوب ... انا دلوقتي عايزه اناااااام ...!!
اماني وهي تقبل رأسها: -
تصبحي علي خير يا حبيبتي ..!!
-خرج يوسف واماني من غرفتها وهي ذهبت في ثبات عميق من اثر الفرحه بها ما اجمل النجاح ...!!!
« « « « « « « « « «
في اسكندريه ...!!
قامت هي علي اثر طرقات علي باب الغرفه وقالت بنعاس: -
-خير يا ام ربيع ..!!
قالت ام ربيع من خلف الباب:-
يا هانم فارس بيه ومعاه واحد كمان بره ...!!
فزعت ناهد وقالت :-
طيب يا ام ربيع ..نازلين كمان خمس دقايق...
-مالت ناهد قليلا وقالت :-
مراد فارس برا ..
مراد بنعاس وفزع:-
برا .. دلوقتي ..؟
ناهد بابتسامه :-
قلبى بيقولى ان جاسر معاه ..
-طيب قومى يلا ..
قالها مراد وهو ينهض من الفراش ..
« « « « « « « « « « « « « « « « «
:- في صاله المنزل ...!!
- خرج مراد وجد فارس يجلس وبجواره جاسر تحدث مراد بفرحه: -
-حمد لله علي سلامتك يا جاسر ..!!
جاسر بتنهيده :-
الله يسلمك يا بابا جدي اخباره ايه ... عايز اشوفه ...!!
دخلت ناهد قائله :-
مفيش ازيك يا ماما ولا خلاص نسيت ان ليك ام يا بن الهواري ...!!
تقدم جاسر نحوها يقبل يديها بحب: -
واحشتيني جدا جدا جدا يا ست الكل ... !!
ربتت ناهد علي كتفه قائله بحب بالغ:-
وانت كمان يا حبيبي ..!!
جاسر بلهفه: -
عايز اشوف جدي ..!!
ناهد بحزن: -
نايم يا جاسر مينفعش دلوقتي .. النهار له عنين يا حبيبي ...!!
جاسر بحزن شديد: -
طيب هو كويس صح ..!!؟
فارس :-
ان شاء الله .. يلا دلوقتي عايز انااام ...!!
جاسر بضيق منه:-
طول الطريق قارفني كان هاين عليا ارميك في اي صندوق زباله والله ..!!
-ضحك الجميع وذهبوا الي غرفهم وايضا جاسر ..!!
« « « « « « « « « « « « « « « «
في غرفه جاسر ..!!
-دخل غرفته وجميع ذكرياته المؤلمه تهاجمه ود لو يخرج منها بل من المحافظه كامله .. ظل يتجول في تلك الغرفه المؤلمه كما اطلق عليهاامسك دفتر ذكرياته وتذكرها ..!!
-دخل الاثنان المنزل بيد بعضهما وذهبت هي نحو سليم تقبله قائله : -
-جدو واحشني جدا..!!
سليم بضحك: -
يا بت اعقلي بقا ..!!
قالت هي بغرور: -
انا عاقله يا جدو ..!!
-دلفت المرأه " ام ربيع " وهي بيديها الشاي ولكن تبعثر قدمها ووقع منها الصنيه قالت هي :-
- انتي غبيه اي اللي عملتيه ده ..!!
جاسر بحده: -
كارما ... احترمي نفسك دي في مقام مامتك ..!!
كارما بغرور: -
انت بتساوي دي بمامي .. وات ايفير يعني خلينا في الموضوع اللي احنا جاين عشانه ..!!
سامر بتساؤل: -
موضوع اي ..!!
جاسر: -
جوازي انا وكارما يا عمو ..!!
سامر بفرحه: -
انا عن نفسي موافق وانت يا كين ..!!
كين نظرات ذات معني لاخته : -
.. موافق ..!!
سليم بضحك: -
يوم الخميس الجاي كتب الكتاب ..!!
كارما بشئ خفي ومالت علي كين قليلا :-
اخيرا ...!!
كين بعيون خبيثه: -
اخيرا.....!!
جاسر فاق من شروده قائلا لنفسه: -
مكنتش فاهم معني الكلمه بس كله ظهر علي حقيقته ماشي يا عيال سامر الهواري ...!!!
-ذهب نحو فراشه وغاض في ثبات '' عميييق ..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:- في اليوم التالي ...!!
:- في منزل سليم الهواري ..!!
-كان الجميع يجلس في الصاله عدا سليم :-
قال جاسر:-
هدخل لجدي ..!!
- جاسر ولكنه دهش مما ا رأه ...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
البارت: - الرابع. من رواية. ( صغيره على الحب. )
~~~~~~~~~
:-في صباح اليوم التالي
:-في منزل "سليم الهواري "...
-كان الجميع يجلس في الصاله عدا "سليم "
قال جاسر: -
هدخل لجدي ..!!
-التفت جاسر ولكنه دهش مما راه .. حقا .. هو بتلك الصحه الجيده ... ايخدعوني ....!!
-دخل "سليم " بخطوات ثابته وبيده عصاته وقال بثبات جهوري: -
طبعا يا جاسر بيه انت مستغرب ازاي جدي صحته حلوه كده .. هما بيستغفلوني.. !!
جاسر بسخريه :-
كويس ان حضرتك عارف ..
ناهد محاوله تخفيف الوضع: -
جاسر كلم جدك كويس ...
-التفت سليم لهم وقال: -
سبيه يا ناهد ... اسمع يا جاسر انا جدك يا حبيبي واكتر واحد هيخاف علي مصلحتك يمكن اكتر من ابوك كمان ... بس انا يا بني خلاص مش ضامن عمري ... ولازم انت ترجع تاني اسكندريه ..!!
كانت دموع جاسر مهدده بالنزول ولكنه تماسك اكتر واجاب قائلا: -
- حضرتك عارف الموضوع ... مقدرش ...!!
سليم بقوه: -
اسمع انت حفيد سليم الهواري مفيش حاجه تكسرك مش حته بت تعمل فيك كده ... انت هترجع وهتنسي .. امال فين قسوتك فين الجبروت اللي مصر كلها بتحكي عنه ...!!
-كانت كلمات سليم كافيه بسترجاع جاسر ثقته بنفسه وقال : -
-يا جدي انا مش زعلان عشانها. ... انا زعلان عشان حبيت واحده زي دي ... مهما كانت هي مين وبنت مين بس هي مش زينا من مش من عليتنا اصلا يدوب اسم بس ... انا مش عايز افتح في القديم يا جدي ...!!
سليم بحنو: -
كارما وكين زي امهم مكنتش بتحب حد فينا وكانت مفهمه سامر ان انا بفضل اخواته عليه وديما تزرع الكره في قلبه ناحيتنا ولحد دلوقتي معرفش عن الولاد حاجه عرفت ان امهم ماتت في حادثه بعد سامر علي طول .. !!
جاسر بتنهيده: -
الخلاصه .. انا خلاص يا جدي قررت ارجع .. بس مش قبل سنه علي الاقل ..!!
سليم بفرحه: -
خد وقتك المهم ترجع ...!!
فارس موجهها كلامه ل ليله: -
نتيجتك ظهرت يا بت ولا لسه ...!!؟
ليله: -
بت اما تبتك .. هتظهر باليل ..!!
فارس: -
سبحان الله نفس تناحه اخوكي ..!!
جاسر وهو يحك ذقنه: -
بتقول حاجه يا فارس ...!!
فارس بفزع: -
بقولها قمر زي اخوكي ..!!
ليله بدهشه: -
يا جبااان....
فارس بضحك:-
مابلاش انتي ... اكتر واحده مجربه قفا اخوكي ...
ليله وهي تحك ظهر رقبتها بضيق: -
انت هتقولي ...
مراد بضحك: -
ليله ..يلا حضري الفطار كلنا هناكل من عقكك اقصد فطارك ...
ليله بتذمر: -
ما انا الخدامه الفلبينيه اللي مامي جابتها ...!!
-مرت هي من امام اخيها الذي سبقها وضربها بكف يده علي ظهر رقبتها ضاحكا بشده ... مررت هي يديها علي موضع الوجع وقالت بحنق: -
-ابو اشكالك يا جاسر ..!!
جاسر بصدمه: -
اي يا بت انتي في اي ... ده بيني وبينك 10 سنين المفروض تقوليلي يا ابيه كانوع من الادب .. ابقي اسألي صحابك بتقولو اي لخواتكم ...!!
ليله بضحك: -
ابيه .. انت قولت اهو المفروض ... وبعدين صحابي بيقولولي اخواتنا سكر مش بيضربونا ...!!
فارس بضحك: -
ليله .. خلصي يا ليله سوده ...!!
ليله بغضب :-
اسمي ليله بس ليله سوده دي ليلتك ان شاء الله ..!!
ناهد بضحك: -
سبحان الله رد جاهزط ...
-ضحك الجميع علي مرحهم ليقرر جاسر تغلبه علي الماضي .. يرجع الي بلده الي اصله الذي نشاء وتربي بينه ...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:-في منزل يوسف ..
-خرجت اماني من المطبخ وهي تضع الفطور علي السفره وقالت بصوت عال نسيبا: -
- حور يلا عشان الفطار ...
-خرجت حور وقالت بقله صبر: -
هو اللي هنقوله هنعيده تاني يا نوني .. قولت مبعرفش اكل غير قصاد التلفزيون مزاجي كده ....
اماني بضحك: -
ما انا حليت المشكله باباكي جاب امبارح واحد وركب شاشه عرض قصاد السفره اهو .. رغم انه مش ديكور وتخاريف بس كله يهون عشان المهندسه حور ..
ضحكت حور بشده علي امها وقالت: -
مهندسه مره واحده .. انا لسه مرحتش الجامعه يا ست الكل ....
يوسف وهو يجفف يده :-
انتي مهندسه محدش يقدر يقول غير كده ..
جلس علي مقده واكمل بحب :-
عارفه كان نفسي اوي اجيب ولد الاول عشان يسندي في شغلي ويشيل اسمي زي مابيقولو .. لما امك جابتك كنت فرحان بيكي اوي حتي مسألتش ولد ولا بنت ولما خالك الله يرحمه قالي بنت يا يوسف فرحت اكتر ... حتي انا استغربت من فرحتي دي ... مع ان اخواتي كلهم عندهم ولاد وكانوا مستغرببن فرحتي .. وقالو دي بنت فرحان علي اي ..بس قولتلهم البنت دي هتبقي مهندسه شاطره اوي ومش كل همها الفلوس وبس هتبقي دي سندي في الحياه .. دي هتبقي ذريه صالحه ليا .. دي اللي هتحمي اسمي وتشيله...دي هتبقي ب100 راجل .. هتبقي قويه ..
وانتي فعلا كل يوم بترفعي راسي اكتر من اللي قبله ...
-انهي يوسف كلامه بينما ارتمت حور في حضنه ببكاء قائله: -
-ربنا يخليك ليا احن اب في الدنيا كلها .. وبعدين ده كله بفضلك انت وماما عليا انتو اللي علمتوني كده ...
اماني بحب: -
بعد ما ولدتك تعبت وعملت عمليه استقصال الرحم كنت زعلانه اوي عشان مش هجيب الولد ليوسف وعرض عليه يتجوز ... بس قال كفايه علينا حور عينينا ....
-ضحكت حور وقالت بمرح: -
كنتي عايزه تفرطي في الراجل يا موني ...
يوسف بضحك: -
شفتي امك بيعاني ..
اماني بضحك: -
يلا خلص فطارك هتتأخر ...
-واكملو فطارهم وسط مرح حور وكان يوسف يحمد ربه علي عائلته الصغيره التي يعشقها عشقا ....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:- في المساء ...
:-في منزل سليم..
:-في الجنينه تحديدا ...
-كانت جميع العائله في المنزل عدا ليله التي دخلت وهي تتصنع الحزن قائله: -
- النتيجه ظهرت...
فارس بلهفه في عنينه: -
عملتي اي ... مال وشك ..لا متقوليش جبتي مجموع وحش ده انا كنت محفظك المنهج ....
مراد بخوف: -
انطقي عملتي اي ...
ناهد وهي تندب حظها: -
يا مليه بختك في بنتك يا ناهد
-كان الجميع سوف يجن من سكوتها عدا جاسر وسليم فهم يعلموا كل شئ ولم يتفاجؤا بها واخيرا تحدثت ليله قائله: -
-انا جايبه مجموع زباله ...
فارس: -
ايوه كام يعني ..
ليله ببكاء حقيقي: -
جبت 96.5
ناهد وهي تخلع الشبشب: -
وده مجموع زباله يا بنت الجزمه تعالي وحياه ابوكي ما انا سايباكي ...
ليله وهي تجري منها قائله بنهج : -
اهدي بس يا ماما ..
مراد باستغراب : -
تهدي وده مجموع زباله ليه بقا ...
ليله بخجل وتردد :-
كنت عايز اجيب 98% زي فارس ...
جاسر بخبث: -
واشمعني فارس بقا ...
ليله بتوتر: -
عش .. عشان ميقوليش عليا .. ف فاشله ..
قام سليم وتقدم نحوها مبارك لها: -
الف مبروك يا لولو عقبال التخرج يا دكتوره ....
مراد بضحك : -
صيدله يا ليله ان شاء الله ..
ليله: -
ان شاء الله يا بابي ..
ناهد بتوعد: -
اصبري بس اصبري ...
-ضحك الجميع عليهم وعلي مرحهم وحمدو الله جميعا جاسر وقرر ان يتغلب علي مخاوفه وليله سوف تكون طبيبه ماهره في الاسكندريه ونظر لهم سليم قائلا بخفوف وغموض معا :- " مش هسمحلك تهدي اللي بنيته يا بنت سامر "
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:- بعد مرور اسبوع ...
:- في منزل جاسر بالقاهره ...
-كان يجلس بغرفته وهو يتذكر اصعب مشاهد حياته ...
كارما بغرور: -
انا هسافر مع مامي وكين ...
جاسر بدهشه: -
تسافري .. شهر عسل جديد يعني مع بعض ..
كارما: -
تؤتؤ ... انا هسافر عشان ابوك وعمك كانوا سبب في موت ابويا وظلم جدك ل امي هو اللي خلاها تسيب البلد ..
جاسر: -
كلامك بيناقض بيعضه ... يعني مش مبرر يا كارما ...
كارما بتردد: -
انا مش بحبك يا جاسر ...
-دهش جاسر مما سمعه واعتصر قلبه الما ولكنه ظن انه يحلم،، هي من اوهمته بحبها له ولكنه تحدث بجمود: -
-في حد تاني في حياتك....
كارما بقوه: -
ملكش دعوه .. انا مش بحبك .. ورقتي توصلني لما اسافر لو سمحت ....
-تركته ورحلت هي واخيها وتلك الحيه امها
-فاق من شروده وهو يكسر تحف الغرفه وجسده يتصبب عرقا قائلا بعنف: -
-هقتلك يا كارما الزفت هقتلك ....
-دخل عليه فارس متعجبا من حاله ولكنه قال: -
-اهدي يا جاسر مفيش حد يستاهل تعمل في نفسك كده عشانه ... اهدي....
جاسر بصرامه :-
وديني وايماني ل اقتلها لو لمحتها بس
-كاد فارس ان يخرج ولكنه صدم مما رأه ...!!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
البارت: - الخامس ( من رواية صغيره على الحب )
" " " " " " " " "
تحدث فارس بدهشه كبيره وخوف ايضا: -
-جاسر .. ايدك مجروحه ...
جاسر بغضب اكثر :-
مش مهم .. المهم لازم النار اللي جوايا تنطفي لازم ...
فارس غضب منه ومن غبائه و اسرع لأحضار علبه "الاسعافات الاوليه " ورجع اليه مره اخري بها .. سحب منه يديه بحنق وهو لا يبالي بوجع يديه والم الجرح .. وبدأ فارس بفحص جرحه وتنظيفه وبعدها اردف حانقا منه: -
ما تفوق بقا ... بقالك اكتر من7 سنين منستش يا جاسر ... مع انها متستاهلش لكل ده .. هي مجرد واحده عايزه فلوسك بس .. ديما حاسه هي واخوها بالنقص ... معقول لسه بتحبها يا جاسر ...!!؟
جاسر بشرود وهو يسمك يديه : -
انا مبكرهش في حياتي زيها كرهت كل جنس حوا من وراها .... بس انا سايبها بمزاجي ..
فارس بسخريه: -
علي اساس انك تعرف هي فين اصلا بقالها سنين منعرفش عنها حاجه ...
جاسر بضحك وسخريه: -
هترجع .. و جدك عارف كمان انها هترجع ومتأكد عشان كده مبيدورش عليها ....
فارس بتنهيده حااره: -
انسي يا صاحبي ... ايدك لفتها خلاص متنساش تروح لدكتور يطهر الجرح اكتر ..
جاسر وقد تجاهل حديثه : -
انا عايز اخرج مخنوق .. اطلع البس ..
-اومأ فارس لأنه يعلم مدي ضيق صديقه ولكن لمتي سيهرب لمتي ....!!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:- في البار (مكان مشبوه)
-دخل جاسر ولم يتعجب فارس فهو يعرف عندما يتضايق صديقه يلجأ الي الحل الوحيد له هو السهر لكي ينسي .. نزل جاسر وتبعه فارس...،،
تقدم جاسر نحو المكان ودخل هو وصديقه وكان واضحا من ترحيب الناس بهم انهم ليس جدد في المكان ... مشي الاثنان وجلسوا علي الترابيزه وتقدم لهم افخم المشروبات وبعد قليل ..جاءت فتاه ترتدي ملابس تشبه قميص النوم الفاضح ... جلست بجوار جاسر وقالت بدلال :-
-ازيك يا فارس بيه ...
فارس بنظرات راغبه لها: -
-جميل اوي يا ملكه جمال مصر ...
واكملت هي بدلال انوثي اكثر لجاسر: -
وانت بقا يا حلو يا ابو عنين عسلي انت اسمك اي ...
ابعدها جاسر عنه ونظراته لها باشمزاز وقال بجمود : -
ابعدي بس كده ... ملكيش دعوه ...
ابعدت هي عنه وهي تفرقع اللبانه في فمها قائله: -
ماله يا اختشي ده ...
نهضت هي من جواره وقال فارس بدعوه: -
-اشوف فيك يوم يا قاطع اللحظات السعيده في حياتي ...
جاسر بجمود : -
مكانتش حلوه علي فكره .. بقولك تعالي نروح نتمشي بالعربيه احلي ...
فارس بذهول: -
نتمشي بالعربيه .. الواد مخه طق...
-مشي جاسر وتبعه فارس خارج ذلك المكان وذهبوا الي الكورنيش كما يطلق عليه وظلوا يتحدثون في امور عاديه ..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:- بعد مرور خمسه اشهر ....!!
:-في منزل حور ...!!
-خرجت هي من غرفتها بمرحها المعتاد فهي بدات جامعتها منذ فوات شهرين ركضت هي وجلست علي الاريكه بجوار والدها واردفت بجديه: -
-بابا ..
يوسف وهو ينظر لها: -
خير ..
اكملت حور حديثها قائله: -
خير ان شاء الله ... انا قدمت طلب علي النت وكان في شركه طالبه مهندسه معماريه وانا قدمت من اسبوع وردوا امبارح وقالي بكره الانترفيو. . .
يوسف بتنهيده :-
اوك يا حور روحي ...
-قبلت هي والدها ووالدتها كانت نائمه في غرفتها ... ثم ذهبت لغرفتها لتنعم بنوم عمييق ...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:- في اليوم التالي ...
:- في الشركه ...
-دخلت هي تلك الشركه ولم تنظر ل اسمها من شده فخامتها ... دخلت بخطوات واثقه من حالها لا تعرف من اين اتاها تلك الثقه فهي تموت خوفا بداخلها ولكنها رفعت نظارتها الشمسيه فوق شعرها واكملت خطواتها قابلت فتاه تجلس علي المكتب وقالت بثقه: -
-ممكن اعرف مين اللي هيعمل الانترفيو او فين قسم الموظفين المنتظرين ....
قالت الفتاه برسميه: -
اتفضلي يا فندم انتظري هنا .. معلشي .. ممكن اعرف اسمك ...
حور واجابتها بثقه اكثر: -
حور يوسف ...
الفتاه: -
تمام يا فندم .. حضرتك هتدخلي بعد الانسه اللي جوه ...
-جلست حور علي الكرسي وهي تدعي الله بداخلها ان تقبل ... بعد قليل من الانتظار ... خرجت البنت من الداخل ونهضت حور لتدخل .. كانت في بدايه الموقف خائفه ولكنها حاولت الثبات ... دخلت حور وجدت شاب في اواخر العشرينات لم تكن تتوقع انه شاب ولكنه قطع افكارها وقال: -
-اتفضلي ...
دخلت هي حتي اذن لها بالجلوس وقال هو: -
اعرفك بنفسي الاول .. انا فارس الشناوي ...
حور بابتسامه:-
اهلا بحضرتك ...
فارس بابتسامه ايضا: -
ال CV بتاعك يا انسه حور جميل بس انتي لسه صغيره جدا علي الشغل ...
حور بتردد: -
عادي يعني ...
فارس: -
الحكايه مش عادي .. لازم يكون في خبره .. لازم تكوني علي الاقل مخلصه او لسه سنه وتخلصي ...
حور وقد فهمت: -
افهم من كده انك مش هتقبلني ... وحضرتك الاول قريت ملفي ..
فارس: -
انسه حور احنا قبل ما بنقرأ الاسم حتي بنشوف المؤهل بنشوف الخبره وانتي مشتغلتيش قبل كده وكمان لسه اولي هندسه وجايه تشتغلي ... هل محتاجه الشغل .. لا طبعا حضرتك مش باين عليكي خالص ... انما موضوع الملف ده مش محتاج اقراه السكرتيره قالتلي المهندسه حور يوسف اولي جامعه وعايزاني اقرأ الملف كمان ...؟
حور وقد اقتنعت نوعا ما: -
شكرا جدا لنيصحتك .. واسفه لو عطلت حضرتك ...
نهض هو من مكانه قائلا: -
مفيش ازعاج ... والشركه مفتوحه في اي وقت ملف حضرتك بره تقدري تاخديه ...
-خرجت حور ودموعها مهدده بالنزول ..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:- في مكتب جاسر ...
دخل فارس وجلس بدون مقدمات رفع جاسر نظره اليه قائلا: -
-يا اخي انا الصراحه مشفتش بجاحه زي بجاحتك ...
فارس ببرود :-
اديك شوفت
جاسر وتجاهل حديثه قائلا: -
عملت اي في الانترفيو انهارده ..
فارس: -
اخترت مهندسه اسمها ليلي وكويسه ...
نهض جاسر وهو يرتدي نظارته الشمسيه وقال: -
طيب فرع الشركه هنا الاستاذ حسين صاحب ابويا هو اللي هيديره واحنا هنرجع اسكندريه. كمان شهرين ..
فارس بتعجب: -
مش قولتو سنه ..
جاسر: -
جدي اصر ان كمان شهرين وبيقول كفايه سبع شهور ...
فارس :-
اموت واعرف جدك بيفكر في اي ..
جاسر بضحك: -
الحال من بعضه يا صاحبي ..
فارس بتذكر: -
اه صح نسيت اقولك .. في بنت جاتلي انهارده الانترفيو ولسه في اولي هندسه...
جاسر باستغراب: -
ممكن تكون محتاجه الشغل ..
فارس باعتراض: -
لا لا شكلها مش باين عليه خالص ..
جاسر بعدم اهتمام :-
فكك يا فارس ... انت مهتم ليه كده
فارس :-
مش حكايه مهتم بس بنت زي دي شكلها باين عليه انها بنت ناس ليه تشتغل ..
جاسر وقد نظر له :-
اكيد بتلعب في الشمال .. الحريم كلهم صنف *** ...
فارس بقله حيله :-
ربنا يهديك يا صاحبي ....
-خرج فارس بينما تابع جاسر عمله باهتمام يحاول ان يشغل نفسه عن دوامه الذكريات ...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:-في المساء ..
:-في منزل حور ...
دخلت المنزل بعد وقت طويل وعينيها تفيض بالدموع .. نهضت اماني وقالت بقلق: -
-كنتي فين .. اتأخرتي ليه كده يا حور ...
-القت حور نفسها في احضان والدتها وقالت بدموع: -
-اترفضت يا ماما ...
حاولت اماني التخفيف عنها وقالت: -
ولا يهمك .. اشتغلي مع بابا ...
-جلست هي وقال يوسف: -
كنت عارف ان ده هيحصل ... يا حور مفيش شركه هتقبل تشغلك وانتي معندكيش خبره ...
حور بدموع: -
انا كنت عايزه ابني نفسي بنفسي ..
يوسف بضحك: -
انتي مش ولد يا حور انتي بنت وملزومه مني لحد ما تتجوزي .. انا مطلبتش منك تشتغلي تخلصي دراستك الاول وتشتغلي بشهادتك ...
حور: -
وحضرتك علمتني ان الولد زي بنت ..
يوسف: -
اه علمتك كده ... بس مش قولت اطلعي اشتغلي ...
حور وهي تمسح دموعها :-
انا هشتغل مع حضرتك يا بابي ... مش ده اللى حضرتك عايزه
يوسف بعقلانيه : -
اه ده اللي عايزه ... بس انا بجهز اوراقك عشان انقلك جامعه اسكندريه ...
اماني: -
خلاص هانروح بعد شهرين ...
حور وقد غلب عليها النعاس: -
هقوم انام ...
-ضحك كل من يوسف واماني علي تلك اامجنونه.... وتنهد يوسف سوف يذهب الي اسكندريه بعد غياب طوييل فقد تركها بعد الانتهاء من جامعته وامسك فرع من فروع شركات والده كانت شركه صغيره وبمجهوده اصبحت مجموعه شركات بني نفسه بنفسه
لذلك " حور " تصمم علي بني نفسها والاعتماد علي حالها مثل ابيها ولكن ماذا سيحدث بالاسكندريه وكيف ستتعايش حور مع الوضع ...؟
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
تكملة الرواية من هناااااااا


تعليقات
إرسال تعليق