روايه كيف لا اعشقها وهى طفلتى الفصل الاول والثاني والثالث بقلم اميرة
روايه كيف لا اعشقها وهى طفلتى الفصل الاول والثاني والثالث بقلم اميرة
البارت الاول
الشخصياات:
شمس /بنت ال 18 عام ،بشرتها خمريه ،قصيره الى حد ما ،عيونها عسلى فااتح مائله الى الرمادى ،شعرها اسود طويل يصل الى بعد خصرها ،جسدها متناسق ولكن نحيفه قليلاا.
كريم الجارحى / شاب ذو ال 28 عااام، وشعر الاسود، والعيون الرمادى، والبشره البيضاء واللحيه السوداء الكثيفه والجسم الرياضى والشخصيه القويه جدا حيث له مكاانه مرموقه ف المجتمع فهو يدير مجموعه شركات الجارحى بعد وفاه والده جمال الجارحى .
مهدى الانصارى /رجل متعجرف ف منتصف العقد الخامس من عمره،اصلع ودايما مايرتدى عمامه فوق رأسه ،حيث يعيش ف اسيوط وهو رجل متعصب،يكره البنات وبعتبر ان انجاب البنات عاار ولديه ولدان يحبهم كثيرا ويفتخر بكونهم اولااده وله مكانه كبيره ف القريه التى يعيش بها وغنى جدا.
ملحوظه"مهدى الانصارى هو والد شمس" (حظها الاسود😂)
احمد مهدى الانصارى/شاب ال 29 عام ذو السعر الاسود الكثيف والعيون الخضراء والجسم الرياضى وطويل القاامه .
عبدالله مهدى الانصارى /شاب ال 24 عاام شعره بنى كثيف جدا وعيونه عسلى كاتم وجسمه ريااضى فهو يمارس الرياضه رغم وجودهم ف قريه اقل مايقاال عنها متخلفه ولكنهم لديهم غرفه مجهزه باحدث الالات والادوات الرياضيه .
زيااد خليفه/ الصديق الصدوق لاحمد الانصاار. ،يعيش ف القااهره ،شااب خمرى البشره ذو ال 29 عام عيونه سوداء وشعره اسود لحيته سوداء خفيفه وطوله مناسب .
بااقى الشخصيات سيتم التعرف عليها مع الاحداث😉
ف اسيوط ف فيلا واسعه جدا ذو اساس فخم يحيط بها اراضى خضراء واسعه ومن الخلف سااحه كبير وبها اسطبل مليئ بالخيول الاصيله نعم انها فيلا بل سرايا الانصاارى.
داخل السراياا صوت كف مدوى ع وجه فتااه تردى اسود يتجمع ع اثر صدااه الخدم ولا احد يجرا ان يتدخل او يدافع عن هذه المسكينه فاانه مهدى الانصاارى من ينطق بحرف او يعدل عليه او يتدخل فيما لا يعنيه يتم طرده ف الحال ولا يجد مكان اخر ليعمل به فمن طرد من سرايا الانصاارى كمن حلت عليه اللعنه.
مهدى /بقاا انتى ياحته زباله عاايزه تجيبيلى العاار دا انا ادفنك مكاانك انا مهدى الانصارى بنتى بتحاول تهرب لا وجتلها الجراءه وحاولت تهرب انتى جرا لعقلك حااجه يابت انتى مهو الغلط علياا سمعت كلاام اخواتك وخليتك تكملى تعليمك ماشى ياشمس هانم اعملى حسابك فرحك ع بن الاسيوطى الخميس الجااى يعنى فاضل عليه اربع اياام مشوفش وشك فيهم طلعى اوضتك ومشوفكيش
وهناا يقطع كلاامه دخول شاب وسيم لا يدقق ف وجوه الموجودين يملي وجه الفرح ويقول بمرح/اخير خلصت واتخرجت نفسى ازغرط والله بس مينفعش طب زغرطى انتى يا شموسه .
وهنا يلااحظ وجه شمس المتورم اثر الكف ويرمى الحقائب من يده وحقيبه ظهره ويجرى تجاهها .
عبدالله/شمس حبيبتى ف ايه مين عمل فيكى كداا
ولكن شمس لا تقوى ع الكلاام وكل ماتفعله هو البكاء
مهدى ببرود/انا اللى ضربتها
عبدالله/ايه!!ليه كداا يابابا
مهدى /المحروسه كاانت عاايزه تهرب
عبدالله/نعم!!ازااى كداا
مهدى/اطلعى يابت ع اوضتك وزى مقولتلك مشوفش وشك وانت يا استاذ لا استاذ ايه دا انت بقيت بشمهندس خلاص
عبدالله/انا عايز افهم ايه اللى بيحصل
مهدى/طب متحمقش كداا بس يا بشمهندس وتعاال ورايا ع المكتب وانا اقولك ع اللى اختك المحروسه عملته ثم يذهب تجااه الغرفه ويلحق به عبدالله
اما ف مكاان اخر ف القاهره ف بناء ضخم جدا وهو المقر الرسمى والاساسى لمجموعه شركات الجارحى
ف غرفه تنم ع الزوق الرلقى يجلس خلف مكتب زجاجى كبير شااب وسيم يرفع سمااعه هاتفه
الشااب / بلغى كل الموظفين عن اجتمااع مفاجي بعد عشر دقايق
السكرتيره/حااضر يافندم
ثم تغلق وتبدا ف ابلااغ كل الموظفين
بعد عشر دقائق ف غرفه الاجتماعات يجلس الجميع حول الطااوله وهنااك كرسى واحد فاارغ وهو الكرسى الموجود ع رأس الطاوله الجميع يتهامسون حول هذا الاجتماع المفاجي وع وجه كل منهم علاامات القلق الشديد وللحظه يسود الصمت ويقف الجميع لتحيه الوسيم الذى دخل بطلته الرائعه يجلس ع كرسيه وياشر للجميع بالجلوس ثم يبدأ كلاامه
الشاب/عملت اجتماع مفاجئ عشاان لسه جايلى اتصال ان الشريك ف مشروع القريه السياحيه نازل مصر بكرا وبكدا المطلوب نخلص التصاميم ف اقرب وقت عارف ان الوقت مش كافى بس انا واثق من فريقى دلوقتى كل واحد هيروح مكتبه هيلاقى فايل باللى المطلوب منه ويبدأ ف تنفيذه حد عنده اى سؤال
الموظفين/لا يافندم
الشااب /تمام كدا اتفضلو
فيبدأ الجميع بالانصرف عدا السكرتيره
الشااب/ف حاجه يابسمه
بسمه/مريهان هانم اتصلت تبلغ حضرتك انها سافرت فرنسا
الشااب بشرود/ وايه الجديد مهى ديما كدا
بسمه/ف حاجه يافندم
الشاب /لا مفيش اتفضلى انتى
الشااب لنفسه /كل حياتها سفر وندوات واجتماعات وجمعياات انما انا وملك لا دى احتمال تكون نسيت شكلنا مش فاكر اخر مره شوفتك فيها امتى يا هههههه يامريهان هانم
ثم ينظر ف الورق الذى امامه ويبدأ ف عمله
ف اسيوط
عبدالله / يعنى ايه هتجوزها بن الاسيوطى
مهدى/ايوه هو كلمنى عليها كذا مره وانا اللى كنت باجل عشان خاطر تعليمها اللى انتو اجبرتونى عليه بس بعد اللى عملته دا لا مفيش تعليم كفاايه لحد الثانويه وتتجوز بقاا
عبدالله/ازاى انت وعدتنا انا واحمد انها هتكمل وهتدخل الكليه
مهدى/انا قولت كلمتى مفيش تعليم وهتتجوز
عبدالله/ماشى يابابا بعد اذنك
ثم يترك غرفه المكتب ويتجه الى السلم الكبير صاعدا الى اعلى ويتجه الى غرفه بل الى جناح ويدق الباب فيأتيه صوت بااكى من الداخل
شمس /اتفضل
عبدالله يدخل ويجلس الى جانبها ع السرير الكبير
عبدالله /اللى سمعته دا صح
شمس/والله معملتش حااجه ياعبدالله ساعدنى وانبى اكمل تعليمى ومش عاايز اجوز وتزيد ف البكاء
عبدالله /طب فهمينى ايه اللى حصل
شمس /........ تبدا ف سرد ماحدث (هتعرفو قريب متستعجلوش)
عبدالله/جهزى نفسك انتى مستحيل تفضلى هنا بابا خد قراره ومستحيل يغيره
شمس/هروح فين
عبدالله/هتسافرى جهزى نفسك والساعه 12 هجيلك
شمس/انا خايفه بابا يعرف
عبدالله/لا ان شاء الله مش هيعرف
انتهى البارت
روايه كيف لا اعشقها وهى طفلتى
الباارت الثانى والثالث
ف الحديقه الواسعه امام سرايا الانصارى
يقف عبدالله شاارد وممسك بهاتفه
عبدالله بهمس / رد بقاا رد ف مصيبه هتحصل
ولكن لا رد فيعاود الاتصال مره اخرى ولكن هذه المره يأتيه صوت شاب
عبدالله/ اخيرا ياخى
الشاب /ف ايه يا عبدالله كنت ف اجتماع
عبدالله/مش مهم المهم دلوقتى ف مشكله كبيره وانا مش عارفه اتصرف
الشاب /مشكله ايه ياخويا
عبدالله/ابوك عايز يجوز شمس وهيقعدها من التعليم ياحمد
احمد/نعم !!ازاى وجواز ايه ؟هو ايه اللى حصل بالظبط
عبدالله/ابوك مسك شمس بتحاول تهرب
احمد / انت اجننت ولا ايه شمس تهرب ازاى يعنى
عبدالله/ انا مصدقتش وطلعت قعدت مع شمس وحكتلى اللى حصل
احمد/قالتلك ايه ؟
عبدالله/شمس سمعت ابوك بيكلم مع فتحى الاسيوطى ف التلفون وبيتفق معااه ع جواز شمس وابنه وانا مكنتش هنا ولا انت وهى مكنتش عرفه تعمل ايه فحاولت تهرب بس الزفت اللى ابوك موقفه ع باب الفيلا شاافها ودخل قاال لابوك وابوك لحقها وقرر انها هتقعد من التعليم ووهيجوزها بن الاسيوطى الخميس الجاى
احمد/يانهار اسود خميس ايه يعنى بعد اربع اياام
عبدالله/ايوه انا قولتلها تجهز حاجتها انا اللى ههربها هى مستحيل تقعد هنا ابوك خد قرار ومستحيل يتراجع عنه
احمد/انت اتجنن ياعبدالله تهرب ايه وهتروح فين
عبدالله/مهو انا بتصل بيك عشان تقولى اوديها فين ف القاهره
احمد/ انت لازم تفضل ف السرايا عشان انت لو اختفيت ابوك هيعرف انك انت اللى هربتها
عبدالله/واسيب شمس تنزل القاهره لوحدها وهى متعرفش حااجه فيها
احمد/ملكش دعوه انا هتصرف
عبدالله/طب انت مش هترجع بقاا
احمد/انا جااى بكرا بس هاجى القاهره الاول عندى اجتمااع
عبدالله/طب انت هتيجى بكرا امال مين هيقابل شمس
احمد/انت ركبها القطار وانا هتصرف
عبدالله/انا اتفقت معاها هتجهز ع السااعه 12
احمد/خليها تلبس اسود ونقاب اسود وتركب قطار 12 اللى هيوصل القااهره 3 الفجر ووصيها تخلى بالها من نفسها وانا هتصرف وهخليها ف اماان
عبدالله/ان شاء الله بس انت مش نااسى حااجه
احمد ويسكت برهه كأنه يفكر ثم ينطق اخيراا /لا مش ناسى حااجه
عبدالله/ مش نااسى اى حاجه يعنى
احمد/اخلص يا عبدالله مش وقت هزارك
عبدالله/نسيت تقولى الف مبروك التخرج و.............. ولكن يصمت عند سمااع صوت انقطاع الخط
عبدالله بهمس /مفيش مبروك بردو اما اطلع للبت شموسه اشوفها هى كماان مش قاالتلى مبروك وهلقيها قلباها منااحه مش عاارف بقاا ف وااحده عندها اخ قمور وكيوت زىى وتعيط دا انا باتصاال وااحد حلتلها مشكلتهاا
اما ف المانيا
ف مبنى ضخم جدا فهو فرع اخر لشركات الانصارى
ف غرفه كبيره جدا رقيقه الالوان وكل شئ بها مرتب
احمد لنفسه /كدا لاازم اعمل كذا حااجه بس انا أأمن ع شمس مع مين
ثم يمسك هاتفه ويتصل باحد ما
احمد/السلام عليكم
الشاب /وعليكم السلام ازيك ياباشا
احمد/الحمدلله عاايزك ف موضوع مهم
الشااب/اكيد ف مصيبه
احمد/بس يااض واسمع كويس
الشااب/انا ودنى بتوجعنى
احمد/زفت زيااد انا مش بهزر
زياد/لا دا شكل الموضوع كبير ف ايه
احمد/شوفلى وااحد كويس ينزل اسيوط حالا ويستنى عند محطه القطار وع الساعه 11.5 هيلااقى بنت لاابسه نقااب جاايه ف عربيه جيب كبيره هتنزل وتركب قطار 12 هو بقاا مهمته يحميها ومحدش يقرب عليها فااهم
زياد/بالرغم من انى مش فاهم حااجه بس مااشى
احمد/تمام سلاام بقاا عشاان عندى شغل وصحيح انا نازل مصر بكرا ابقاا استنانى ف المطار
زياد/ياادى البهدله اللى انا فيها
احمد/بتقول حااجه يا زيزو
زياد/ابدا ياخويا يلاا روح لاشغاالك وانا هروح اشوف اللى انت بتقول عليه دا اعمله
احمد/مع السلاامه
ثم يغلق الخط ويتصل باحد اخر
احمد/اهلا بالعريس
الشااب /عريس ايه بقاا دا المدام حاامل
احمد/يااخاالد ياشقى
خالد /بس يااض
احمد/هههههههههههه الف مبروك ياحضرت الظابط
خالد/الله يباارك فيك يابوحميد وعقابلك
احمد/الشر برا وبعيد
خالد/هههههههههههه كنت بتتصل تسأل بس ولا ف موضوع تاانى حكم انا عرفك بتااع مصلحتك
احمد/امممم ف موضوع تاانى الصرااحه
خالد/هههههه انا بقول كدا بردو ف ايه ؟
احمد/جايبلك عزول
خالد/عزول ايه ؟
احمد/اختى هتنزل القاهره عاايزك تقابلها وتخليها عندك لحد بكرا بالليل
خالد/اختك ناازله القااهره
احمد/ايوه
خالد /وابوك سمحلها تنزل لوحدها
احمد/دا موضوع طويل هبقاا احكيهولك بس اما اجى عشاان عندى اجتماع وبعده هطلع ع المطار
خالد/تيجى بالسلاامه انا هقابلها فين وامتى
احمد/السااعه 3 الفجر هيوصل القطار اللى هى رااكبه فيه
خالد/تمام كدا
احمد/شمس هتبقا لابسه عبايه سودا ونقاب اسود
خالد /ليه يابنى دا كله
احمد/قولتلك هفهمك لما اجى سلاام بقاا عشاان الاجتماع هيبدأ
خالد/سلاام
ويغلق خالد الهاتف وينظر بجانبه يجد زوجته تنظر له نظره ذات معنى فيفهم هو ماتريد
خالد/اخت احمد جايه من اسيوط ومتعرفش حاجه هنا وانا هقابلها وهتقعد معانا هنا لحد بكرا بالليل وهيكون احمد نزل القاهره وهيجى يخدها
حيااه /تنور ياخالد هى هتيجى امتى
خالد/القطر هيوصل القاهره 3 الفجر
حيااه /طب هروح معاك
خالد /مبلااش عشان البيبى
حيااه /لا انا ......... ويقطع كلاامها رنين هاتف خالد مره اخرى فيمسك خالد بالهاتف وتظهر ع وجهه علامات القلق عندما يرى الاسم ويرد بسرعه
خاالد /ازيك ياعمر بابا عامل ايه
عمر /احجز ع اول طياره ياخالد وهاات مراتك وتعاالى حااله بابا اتدهورت جدا وطالب يشوفكم
خاالد /ازااى دا معااد العمليه بكرا
عمر /بابا مش موافق والدكاتره بيقولو ان نسبه نجاح العمليه ضئيله جدا
خالد/طب انا هجز ع اول طياره وهاجى انا وحيااه
عمر /مااشى ف رعاايه الله
خالد /مع السلاامه
ثم يغلق الهاتف ويقف مكانه فتقف معه حيااه
حيااه /عمو مااله ياخاالد
خالد/بابا تعباان جدا وعاايز يشوفنا انا هجز ع اول طيااره
حياه /طب والبنت اللى المفروض هنقابلها دى
خالد /قومى حضرى الشنط انتى وانا هتصرف
حياه /ماشى
ثم تصعد الى غرفتهم وتبدأ ف تحضير الشنط استعدادا للسفر اما خاالد فيتصل باحمد اكثر من مره ولكن الهاتف مغلق
خالد/يبقاا ف الاجتماع طب هعمل ايه دلوقتى
ثم يأتى ف بااله صديقه الصدوق فيمسك الهاتف ويتصل به
خالد/الحقنى انا ف مشكله
الشااب /من غير ولا سلاام ولا كلاام كداا
خاالد /بقولك مصيبه
الشااب /مصيبه ايه يااض متجمد كداا
خاالد /مفيش وقت انا مسافر المانيا النهاارده
الشااب بقلق /ليه يابنى ابوك حصله حاجه
خاالد /تعباان جدا وعاايز يشوفنى انا وحيااه
الشااب /طب خلى باالك من نفسك انت مش ضاامن ممكن يعملو فيك ايه دول نااس قاادره وكماان ممكن يستغلو وجودك من غير حراسه
خاالد /سيبها ع الله المهم عاايز منك خدمه
الشااب / اومر يا خاالد
خالد /عاايزك تروح محطه القطار النهارده الساعه 3 الفجر
الشاب /ليه
خالد /ف بنت هتبقاا لابسه عبايه سوداء ونقااب اسود خودها وخليها ف بيتك لحد بكرا وانا هتصل بيك اقولك تعمل ايه
الشااب /بغض النظر انى مش فاهم حاجه بس ماالها البنت دى اوعى تكون هرباانه او جاسوسه تبع العصاابه
خاالد /لا ولا هى هرباانه ولا جاسوسه هى اخت واحد صحبى ومتعرفش حااجه ف القااهره
الشااب /طب هو انا اى واحده لابسه اسود ونقاب هخودها معايا ولا ايه
خاالد /اسمها شمس ابقاا امسك ياافته او اسألها اى حااجه اتصرف يا كريم
انتهى الباارت
روايه كيف لا اعشقها وهى طفلتى
البارت الثاالث
كريم /خلااص يااخالد متتحمقش كدا
خالد /طيب سلاام بقاا عشاان نروح المطار
كريم/طب هلجى اوصلك
خالد /لا هخلى السواق يوصلنى خليك انت ف شغلك
كريم /تروح وترجع بالسلاامه وابقاا طمنى ع عمى
خالد /ان شاء الله
ثم يغلق الخط
عند كريم يرفع سمااعه الهاتف
كريم /الغى اى اجتماع النهاارده
السكرتيره/حاضر يافندم
وقد استعد للخروج من الشركه وركب سيارته الفخمه واتجه الى ڤلته
اما ف اسيوط ف غرفه شمس يدخل عبدالله بعد انا استأذن
عبدالله/شمس
شمس/ف ايه يا عبدالله بتزعق ليه
عبدالله/انتى مش ناسيه حاجه
شمس وهى تتصنع انها تفكر/امممممم مش فااكره (مع العلم انها تعرف انها يريدها ان تبارك له بس عاايزه تجننه )
عبدالله بزعل/مش نااسيه اى حااجه
شمس/لا يا عبدالله مش نااسيه حاجه دا حتى النهاارده كان يوم اسود
عبدالله/اسود كماان
شمس وكاادت ان تضحك/ ايوه يوم اسود واتضربت كماان ووشى باظ اهو
عبدالله/ صحيح اجهزى ع الساعه 11 هنمشى
شمس/وعزرائيل اللى برا دا
عبدالله/هههههههههههه لا سيبيهولى دا لعبتى انا
شمس/ياخوفى منك بابدران
عبدالله/بيقولك احمد البسى عبايه سودا ونقاب اسود
شمس/هو انت كلمت احمد ، طب هو قاالك ايه ؟
عبدالله/زعل اوى ووافق انك تتجوزى عشاان حاولتى تهربى وكاد انا يضحك عندما راى الدموع تجمعت ف عينيها ولكن اسر ع الاستمرار ف كذبع فتابع كلاامه بس انا اقنعته انك تكملى تعليمك وبعد اما اقنعته قرر يساعدنا هو هيتصرف وهيبعتلك حد يقابلك وهتروحى معااه
شمس ببكاء/حتى احمد ليه كدا يارب ليه كدا وتزيد ف البكاء
فينفجر عبدالله ف الضحك فتنظر له وتعرف ايه كان يكذب عليه فتقوم من مكانها وتهجم عليه وتبدأ ف ضربه بقبضتها الصغيره
شمس/وانا اللى كنت عايزه اقولك الف مبروك التخرج بس لا لان انت متستهلش
عبدالله/لا وانبى !! يعنى انتى فااكره ان النهاارده كان التخرج
شمس وهى تضربه /خلاص انا نسيت
عبدالله وهو يثبتها ويكبل كلتا يديها /اهمدى بقاا
شمس لااويه فمها /احمد قاالك ايه
عبدالله/هههههههههههه اول معرف وافق وهو اللى هيظبطلك القااعده ف القااهره وهو هينزل القاهره بكرا
شمس/هيجى بجد
عبدالله/ايوه يلا بقاا جهزى نفسك عشاان السااعه بقت 7 وانا هروح عشاان اشوف صرفه مع عزرائيل اللى برا دا
شمس/هههههههههههه مااشى
اما ف القااهره
ف ڤيلا شديده الجماال بها حديقه خضراء كبيره جدأ وبها ورود كثيره ورائعه ويوجد ف جانب من الحديقه شجره كبيره جدا والى جانبها مجموعه من الورود الجميله وارجيحه كبيره فهى ڤيلا تشبه القصر وذات زوق رفيع واساس فاخر وتصميمها يوحى بالفخامه ورقى من فيها
يدخل بسيارته الثمينه ويتجهه الى باب الڤيلا ويرن الجرس فتفتح الداده
كريم/ازيك ياداده
الداده/الحمدلله يابنى
كريم/امال ملك فين
الداده/فوق يابنى بتذاكر ماانت عارف بدأت دروس بقاا وثانويه وهى عاايزه تجيب مجموع وتبقاا زيك
كريم/طب قوليلهم يحضرو العشا وانا هشوفها وننزل
الداده/ماشى يابنى
ثم يصعد الى غرفتها ويدق الباب
ملك/اتفضل ياكيمو
كريم/وعاارفه انى انا اللى بخبط كماان
ملك/طبعا هو انا عندى كاام كيمو
ثم تبعد الكتب عنها وتقوم من ع السرير وتتجه اليه وتحتضنه ويقبلها من جبينها
استو9وب|√|
ملك::: فتااه جميله جدا بشرتها بيضاء ورديه وعيونها زرقاء صاافيه مثل البحر اثناء هدوئه شعرها اسود وفيه بعض الخصلات الذهبيه وجسمها متناسق ولكنها قصيره.
كريم /يلاا ننزل ناكل وبعدين عاايزك ف موضوع مهم
ملك/افهم ن كدا ان فيه مصيبه
كريم/هههههههههههه لا مصيبه ايه دا فيه كارثه قوميه
ملك/يالههههههوى ياكيمو اوعى تكون خونت الوطن
كريم/هههههههههههه خربيتك فصلتينى
ملك/روح افصل بعيد عنى ياخوياا ويلا عشاان انا جعاانه
كريم/يلاا
ثم ينزلو متجهين الى السفره ويجلسو لتناول العشاء
وبعد فتره ليست بطويله
ملك/هاا ف ايه بقاا
كريم/ف ضيفه هتيجى النهاارده وعاايزك تبقاا معاها
ملك/ضيفه مين
كريم/والله معرف
ملك/نعم ياخوياا انت بتهزر
كريم/والله مش بهزر بصى هحكيلك ..................(ويروى لها حديثه مع خاالد )
ملك/طاالما تبع خاالد اطمن وكماان هو قاال انها اخت واحد صااحبه خلااص الدنياا اماان ياكيمو
كريم/مش عاارف قلقاان ليه
ملك/امممم بداايه مبشره
كريم/هههههههههههههههه مش اللى ف باالك يالوكه هو انا لسه شوفتهاا
ملك/امممممم هنشوف هى هتيجى امتى صحيح
كريم /هروح اجيبها 3 الفجر
ملك /هااجى معااك
كريم/لا استنى هناا
ملك بزعل /مااشى
كريم/خلااص بقاا يالوكه
ملك/طب هطلع اذااكر شويه وانت ابقاا تعاال عشان عاايزه العب بلاايستيشن معااك واغلبك
كريم/هههههههههههه تغلبينى مره وااحده
ملك وهى تقف ع اطراف اصابعها محااوله ان تكون ف نفس طوله ولكن بدون جدوى فهى قصيره جدا يالنسبه له فتمسك خدوده
ملك/بتقول حاجه ياكيمو
كريم/بطلى بقاا الحركه دى ويلاا اطلعى ذاكرى وانا هشوف شغلى
ملك/اؤك
ف اسيوط
امام سرايا الانصارى يجلس عبدالله مع مرسى او مايسموه الاخوه الثلااث بعزرائيل
عبدالله/متعملنا كوبايتين شاى يامرسى بدل القاعده الناشفه دى
مرسى /انت تأمر يابيه
ويقوم من مكانه متجهاا الى الحديقه الخلفيه ويعود خلااص دقائق بكوبين شااى ويضعهم امام عبدالله
عبدالله/ايه دا ف خياال حد ف الجنينه الخلفيه
مرسى /انا لسه جااى من هناك ومكنش ف حااجه
عبدالله/لا انا شوفت خياال حد هنااك
مرسى /طب هروح اشوف
ويقوم من مكاانه متجهاا الى الحديقه الخلفيه اما عبدالله فيخرج شريط برشاام من جيبه ويضع حبه ف كوب مرسى
عبدالله لنفسه/لا دى مش هتعمل معاه حااجه
ثم يضع حبه اخرى
عبدالله لنفسه/بردو مش هتكفى
فيضع حبتين كماان ويقلبهم
وبعد فتره قصيره يجد مرسى اتٍ من بعيد
عبدالله لنفسه/تعاال ياخوياا يك ضربه ف بطنك
مرسى/مفيش حااجه يابيه
عبدالله/ازااى !! يمكن انا بيتهيألى طب يلاا اشرب الشااى احسن برد
ثم يمسك الكوب الذى امامه ويبدأ بارتشاافه ويمسك مرسى بكوبه ويبدأ هو الاخر بارتشاافه
وبعد فتره قصيره يناام مرسى مثل القتيل فيقوم عبدالله بسحبه ويجلسه ع كرسيه
ثم يصعد الى غرفه شمس ويدق الباب بهدوء فتفتح له وعندما يراها ينطرب ويرجع خطوتين للخلف
عبدالله/وديتى البت فين ياست انتى
شمس وهى ترفع النقاب /ف ايه يااض
عبدالله/ايه كدا ارجعى لطبيعتك
شمس/طب يلاا ياخوياا
عبدالله/يلاا يااختى ونزلى البتااع دا وخوفينى بقاا
ثم يتسحبو مثل الحراميه حتى ينزلو الى باب السرايا الداخلى
شمس/يالهههههوى يا عبدالله دا عزرائيل قااعد وهيشوفنا
عبدالله/هههههههههههه تعااالى ياهبله دا هيناام اما يشبع نوم
شمس/قااعد اهو ياابنى ثم تمسكه من ذفنه وتوجهه ناحيه مرسى
عبدالله/يابنتى والله عاارف انا اللى مقعده كدا يلاا
ويمسك يدها حتى يصلو الى باب السرايا الخارجى وتجد سيااره عبدالله فيركب وتركب هى بجانبه وينطلقو الى المحطه
اما ف المانياا فهذا معااد طائره احمد ولكن وهو ف طريقه الى المطار يفتح هااتفه فيجد الكثير من المكالمات من خالد فيحاول الاتصاال به ولكن هاتفه مغلق فيتصل بعبدالله
عبدالله/ازيك يااحمد
احمد/الحمدلله تمام هاا كله مااشى تمام
عبدالله/عيب عليك دا انا .......فيقااطعه احمد
احمد/انت لسه هترغى ادينى شمس
شمس/ازيك يااحمد
احمد/الحمدلله ياشمسى اخبااارك
شمس/الحمدلله
احمد/خلى باالك من نفسك وانتى ف القطار وهتلاقى واحد ديما مااشى وراكى وحااطط عينه عليكى ديماا دا عشاان يحميكى بس
شمس/ربنا يخليك لياا يااحمد
احمد/ويخليكى لياا ياشمسى ،،،، وكماان اما توصلى هتلااقى واحد صحبى مستنيكى عند المحطه اسمه خاالد روحى معااه وانا هجيلك بالليل اخدك
شمس/طب انا هعرفه ازاى
احمد /انا قاايله انك لاابسه عباايه سودا ونقااب اسود وهو هيسألك عن اسمك
شمس/اؤك يااحمد هقفل بقاا عشاان وصلنا المحطه
احمد/خلى باالك من نفسك ياشمسى
شمس /ان شاء الله ف رعاايه الله ياحبيبى
ثم تغلق الهااتف وتعطيه لعبدلله
عبدالله/وانا مليش من الحب جانب ولا ايه ثم يسحبها ويحضنها ويودعو بعضهم وتركب القطاار
اما عن خاالد لقد اقلعت طائرته متجهه الى المانياا لرؤيه والده
ف ڤيلاا الجاارحى
ينهى كريم اعمااله ف المكتب وكانت السااعه تعدت 12 منتصف الليل فيقرر الذهاب الى اخته ليلبى طلبها ويلعب معها بلايستيشن حتى يأتى وقت القطاار
اما شمس فهى منذ ركوبها القطار وهى تلااحظ شااب ذو جسم قوى يلااحقها اينما ذهبت حتى انه جلس الى جوارها ف القطاار
ويمر الوقت حتى تأتى السااعه 2 صبااحاا
شمس وكاانت ع وشك ان تغفو ولكن مازالت تقاوم حتى ينطق الشااب وهو لاينظر لها بل ينظر اماامه
الشااب /لو عاايزه تناامى ناامى الساعه اللى فااضله وانا هصحيكى لما نوصل
شمس/لا مفيش دااعى
اما ف ڤيلاا الجارحى
ملك /هيييييييييييح اخيراا كسبت وغلبتك
كريم/انا اصلاا سايبك بمزاجى
ملك/لا وانبى ثم تقع عيناها ع سااعه الحائط فتجدها 2.5
ملك/يالههههههههههوى ياكريم هتتأخر ع البنت السااعه بقت 2.5
كريم/يااااااه ازااى مخدتش باالى من الوقت
ثم يقوم من مكاانه
كريم /هروح انا عشاان الحق
ملك/اؤك مستنيااك
كريم/ف رعاايه الله
ثم يتجه الى اسفل ويركب سياارته وينطلق الى المحطه
اما عن شمس فمازال النوم يداعب جفونها ولازالت هى تقااوم وبعد دقائق توقف القطار
الشااب /اتفضلى انا كدا مهمتى خلصت بعد اذنك
شمس/اؤك شكرا
ثم تنزل من القطاار وتقف تنظر حول المكاان لعلها تجد صااحب احمد
وفجأه تجد من يقول لها من خلفها
الشااب /انتى انسه شمس
شمس وتلتفت لمصدر الصوت/ايوه انت خاالد
كريم/لا خالد سافر وهو اللى بعتنى اتفضلى
شمس/اتفضل ع فين
لكن كريم يتركها ويذهب تجااه سيارته وهى عندما رأته يمشى فمشت خلفه وهى تحمل الشنطه الثقيله
شمس لنفسها /ايه الغباء وقله الزوق دى
فتراه يصعد الى سيااره سوداء كبيره ويفتح لها الباب الامامى من الداخل يحسها ع الركوب فتركب ويسود الصمت
شمس لنفسها /انا عاايزه اسأله ع احمد بس هو شكله حد جاابره يجى ؛ يعنى هى كاانت نقصااك ونقصه ضربه البوز بتاعته دى ؛ايه القرف دا ياربى
وبعد فتره يصل الى القصر
شمس لنفسها /يانهار ابيض ايه القصر دا
كريم /يلا يا انسه
وعندما يجدها شاارده يحرك يده امام عينيها فتفوق من شرودها
كريم/اتفضلى
وينزل من السيااره ويتركها تعاانى نفس معااناه المحطه مع حقيبتها الثقيله
شمس لنفسها /هو انا قولت دا قليل الذوق مش يشيل الشنطه
كريم يرن الجرس فتفتح له ملك كأنها تجلس خلف الباب ف انتظاره
فيدخل كريم وخلفه شمس
ملك/اتفضلى واقفه ليه
فتكمل شمس السير داخل الڤيلا وتدخل معها ملك
ملك /انتى لابسه النقاب دا عطول
شمس/لا دا عشاان محدش يعرفنى
كريم لنفسه/محدش يعرفها والله شكلها هرباانه وهتجبلى مصيبه
ملك لنفسها /طب اسألها دلوقتى عن الكلاام دا وحكايتها ولا ايه ،،،،،،،، لا لا بلااش بكرا اما تستريح كدا
ملك/طب اقلعيه دا حتى الجو حر
فتقوم شمس برفع النقااب فيظهر وجهها الطفولى الجميل ولكن متورم اثر الكف
ملك/بسم الله مشاء الله عسوله
شمس/ميرسى انتى احلى
كريم لنفسه/ولا عسوله ولا حااجه بالبونيه اللى ف وشهاا دى ياترى ورااكى ايه ياست شمس انتى
انتهى الباارت
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق