القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية خیانة خلفها سر کبیر الفصل الاول1 بقلم نور محمد حصريه

 


رواية خیانة خلفها سر کبیر الفصل الاول1 بقلم نور محمد حصريه 





رواية خیانة خلفها سر کبیر الفصل الاول1 بقلم نور محمد حصريه 





باس راسي عند الباب بابتسامة تدوب الحجر، وقال جملة واحدة بس: "أسبوع واحد في باريس يا حبيبتي، وراجع لك"... مكنتش أعرف إن الأسبوع ده هيبتدي في العناية المركزة، وينتهي بأكبر صدمة في عمري.


وقفت اتفرج عليه وهو بيسحب شنطته في الطرقة، بيباي-باي بنفس الإيد اللي فيها دبلتنا.


وقتها أقنعت نفسي إن ده العادي... سفريات شغل، طيارات رايحة جاية، ومكالمتين تلاتة بليل نطمن على بعض، وفي الآخر يرجعلي بـ "مج" عليه برج إيفل وحكاية جديدة.


بس الليلة دي مكنتش عادية. الساعة كانت 11:47 بالدقيقة لما موبايلي رن.


صوت غريب هادي ببرود يرعب اخترق سكون الشقة: "آلو... مدام؟ بنكلمك من مستشفى 'السلام'. جوز حضرتك، الأستاذ 'عمر'، عمل حادثة على الطريق الدائري. ياريت تشرفينا فوراً."


جسمي اتحرك قبل ما مخي يستوعب الكارثة. رميت عباية عليا، خطفت مفاتيح عربيتي ونزلت أجري كالمجنونة، بكسر كل إشارة تقابلني وقلبي هيتخلع من مكانه من كتر الدق. ولما وصلت الاستقبال، كنت لسه شامة ريحته اللي ودعني بيها... ميكس العود والهيل اللي كان دايماً يقولي إنه "وش السعد" عليه.


عند كاونتر التمريض، صوتي طلع مخنوق: "عمر... عمر الشريف! فين هو؟"


الممرضة بصتلي بأسف ورفعت عينها من على الكمبيوتر: "طوارئ ٢ يا فندم... بس أرجوكي، تمالكي أعصابك."


مسنتش تكمل الجملة. زقتها وجريت.

فتحت الستارة واتسمرت مكاني.


عمر كان ممدد قدامي، رقبته في دعامة وشاش ملفوف على راسه، قميصه الأبيض متقطع ومليان دم. بس مش ده اللي وقف الدم في عروقي.

اللي وقف قلبي بجد كانت الست اللي قاعدة جنبه.

"نهى".


مرات أخويا!


المصيبة مش إنها كانت جنبه... المصيبة إنها كانت قريبة أوي، ماسكة إيده ومكلبشة فيها كأنها حق مكتسب ليها، كحل عينيها سايح على خدودها، وفي خدش طويل واخد نص وشها.


"عمر؟" نطقت اسمه وصوتي بيترعش وكأنه طالع من بير. "إيه اللي بيحصل هنا؟"


نهى رفعت راسها بخضة، وشها مخطوف: "هند! اسمعيني"


وعمر فتح عينيه بتعب وألم: "هند... أبوس إيدك افهمي"


قربت منهم خطوة، وعيني مركزة على إيديهم المتشابكة: "أنت قلت باريس! قلت أسبوع شغل! إيه اللي مركبك عربية واحدة مع مرات أخويا في وقت زي ده؟"


نهى وقفت وجسمها كله بيترعش: "الموضوع مش زي ما أنتي فاهمة والله!"


ضحكت بوجع وحسيت نار قايدة في زوري: "غريبة... عشان المنظر بيشرح نفسه والحكاية واضحة وضوح الشمس."


عمر حاول يتعدل فالأجهزة جنبه عملت صوت إنذار عالي: "هند، والله العظيم..."


وقبل ما يكمل حلفانه الكداب، موبايلي رن برسالة.

طلعت الموبايل وبصيت للشاشة، رسالة من رقم مجهول، سطر واحد بس قلب كياني:

"فتشي في جيب الجاكيت بتاعه... واسألي عن الغرفة ٦١٤."


قلبي انقبض. رفعت عيني وبصيت لعمر نظرة أخيرة، وبعدين بصيت للجاكيت بتاعه المرمي بإهمال على الكرسي.


مديت إيدي وخدت الجاكيت بسرعة والكل مراقبني بأنفاس مكتومة. "عمر" حاول ينطق، لكن نظرة "نهى" ليه كانت مرعوبة وكأنها بتترجاه يسكت.


إيدي دخلت الجيب، وطلعت منها علبة قطيفة حمراء صغيرة.. وجنبها فاتورة من فندق مشهور.

فتحت العلبة بذهول.. كان فيها خاتم ألماس حر، بس مش ده اللي صدموني.


الصدمة كانت في الفاتورة: "حجز جناح ملكي باسم (السيد والسيدة الشريف) - الغرفة 614".


رفعت الفاتورة في وشهم وصوتي بقا هادي بطريقة مرعبة:

"سيد وسيدة الشريف؟ يا ترى مين فينا السيدة الشريف اللي كانت هتبات في الغرفة دي يا عمر؟ أنا.. ولا مرات أخويا؟"


نهى بدأت تنهار: "هند، أنا كنت هفهمك، عمر كان بيساعدني في مشكلة مع أخوكي، مكنش ينفع حد يعرف.."


"مشكلة مع أخويا؟" قطعت كلامها بضحكة هستيرية. "بتقابلي جوزي في فندق بقمـ*ـيص نو*م أنا شايفاه تحت العباية المقطوعة دي يا نهى- وبتقوليلي مشكلة مع أخويا؟"


فجأة، الباب اتفتح بقوة.. ودخل "ياسين" أخويا.

وشه كان شاحب، وعينه حمراء زي الدم. بص لعمر اللي على السرير، وبص لمراته نهى اللي كانت هتموت من الرعب، وبعدين بصلي وأنا ماسكة الفاتورة والخاتم.


ياسين مقربش من مراته، ولا نطق بكلمة معاها. قرب مني أنا، وخد الفاتورة من إيدي ببرود غريب، قرأها.. وبعدين طلع موبايله وفتح "فيديو" مسجل، ورماه على سرير عمر.


الفيديو كان من كاميرا مراقبة.. والي شفناه فيه خلي "نهى" تقع من طولها من الصدمة

یتبع.. 

تكملة الرواية من هناااااااا 


لمتابعة  باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا




تعليقات

التنقل السريع
    close