القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ادم ولانا الجزء الأول والتاني في موسوعة القصص والروايات

الحقوووني 😭😭😭😭( قصة أدم ولانا )

أنا لسة متجوزة جديد جوزي أول ما وصلنا الشقة قالي إتفضلي يا عروسة بزهق دخلت وأنا مكسوفة بعدين قالي بصي بقي يا بنت الناس انا متجوزك بس عشان أرضي أهلي😮 إنتي عارفة كويس إني بحب جودي😦 قلتي إيه قلتله عارفة سيرتك سبقاك يا قريبي وبصتله بقرف راح طنش كلامي ودخل أوضة وقعد يكلم جودي .... دخلت أوضة النوم وقلعت الطرحة والفستان ولبست بيجامة حلوة وبصيت ع نفسي ف المراية بثقة وقفلت الاوضة بالمفتاح بعدين رحت نمت وأنا زعلانة صحيت الصبح ع تخبيط ع باب الأوضة سمعته بيقولي بتريقة إفتحي الناس وصلت عشان تباركلنا .. قمت م النوم وأنا مش حاسة بأي فرحة بالعكس حاسة بنار 🔥جوايا لأنه كسرني وكسر فرحتي فرحة أي عروسة بعريسها اللي هيموت عليها 😢فتحت باب الأوضة ومشيت م قدامه م غير حتي ما أبصله .. هو بصلي باندهاش اندهش م جمال شعري ورقة لبسي دي أول مرة يشوفني كدة وم غير طرحة فاق م اندهاشه ومسكني م دراعي وقالي رايحة فين انتي هتروحي تفتحيلهم كدة .. إتعصبت لما مسك كتفي وقلتله إبعد إيدك عني 😡

إتعصبت لما مسك كتفي وقلتله إبعد إيدك عني .. قالي خلاص إولعي بس إنتي مراتي وميرضنيش تخرجي كدة قدام حد إدخلي إلبسي أي حاجة يلا .. قلتله بعصبية وضعف أنا أصلا كنت رايحة أغسل وشي شيل إيدك عني بقي وبدأت أعيط .. قالي بس بس خلاص متعيطيش انا كنت بحسبك هتخرجي كدة وأهو شيلت دراعي اهو عديت م جنبه وأنا بمسح دموعي😢 وهو خرج يفتح ويرحب بالضيوف .. لبست لبس بيتي شيك أوي وحطيت ميكب خفيف بس تقلت الروچ والأيلاينر عشان يبان غرور شخصيتي وثقتي ف نفسي .. خرجت أرحب بالضيوف أول ما آدم جوزي شافني إتضايق أنا كنت جميلة جدا بس هو إتضايق لأني تقلت الروچ والأيلاينر  قعدنا مع الضيوف وقعدنا نهزر وبيننا للناس إننا زوجين مبسوطين وآدم قام باصصلي وقالي يلا بقي يا حبيبتي هاتي للضيوف حاجة يشربوها .. قلتله بإستسلام حاضر ودخلت المطبخ والدموع ف عيني مش مصدقة إني إتجوزت واحد مش عايزني وعايز غيري .. فجأة سمعت صوته م ورايا إتخضيت قالي خلصتي ؟ قلتله قربت أهو قالي وهو متعصب إيه القرف اللي حطاه ع وشك ده قلتله ببرود وإنت مالك .. إتعصب ومسكني م شعري بالراحة فزعلت وعيطت مش كفاية مش بيحبني لا وكمان بيمد إيده عليه .. قالي بعصبية تدخلي حالا وتشيلي القرف اللي ع وشك ده فاهمة .. قلتله بدموع وضعف قلت ميت مرة متلمسنيش قالي ما إنتي لو محترمة نفسك مش هقربلك متنسيش إنك مراتي يعني إحترامك م إحترامي وإتظبطي أحسنلك فاهمة .. قلتله أنا محترمة غصب عنك وعنها قالي بعصبية تقصدي مين قلتله بعناد معرفش قالي إنتي تطولي تبقي زيها قلتله بإنهيار أنا أحسن منها ع الاقل مش هكلم راجل متجوز ف نص الليل وسبته ومشيت💔.......😔😔 يتبع  👇👇👇👇👇👇الجزء الثاني 

قصة ادم ولانا 

لاانا :قاعده مش عارفة هي ليه زعلانه. لانا حاسه بنقص. حاسه أن جودي زيادة عنها بحاجات. 

لانا بدموع :يابختك يا جودي. محفوره ف قلب جوزي. و هتتحفري في قلب جوزك المستقبلي والاتنين هيبقوا بيحبوكي ودايما هتبقى حاجه جميله بالنسبة ليهم 

لانا بانهيار بس انا مفيش حد هيحبني... 

لازم تعدي سنين الأول سنتين تلاته اربعه لحد آدم ما ينساكي. 

انا عارفه أن الحب بذكرياته بتبقى جميله بس انا ذنبي ايييييييييه 

لانا بتريقه ياريتني انا كمان كنت عملت زيك يا جودي و سيبت نفسي للحب اكيد كنت هلاقي اللي يعشقني ويموت عليا. ومكنتش ههتم ب آدم. و مكنتش هغير عليه. 


لانا بهدوء :انا مش عارفه مين اللي مظلوم دلوقتي فينا احنا التلاته وعيطت بس اللي عارفاه انهم لسه بيحبوا بعض. 


لانا بتعب قررت تنام وترحم نفسها من التفكير. نامت وهي موجوعه. انوثتها محطمه. اصبحت شمعة منطفئه. و أصبح أنينها وشهقات بكاءها لحن حزين يتملكها..... 


آدم جه من الشغل و فتح الباب. لقي لانا نايمه ف الصالة. 

آدم قفل الباب و قرب عليها بحنيه وضحك ابتسامة خفيفة وملس ع شعرها ب أيده. 

آدم بهدوء :لانا لانا 

لانا صحيت ع صوته. أول ما شافته وجع قلبها خف شوية 

لانا ف سرها :أهدى يا قلبي. وجعك خف ليه؟ انت مفكر انك لما تواجهه هترتاح؟ لا طبعا. الرجاله دول بيقولوا عكس اللي جواهم ف المواضيع دي. 

لانا قامت من ع الكرسي ومشت بعدم اهتمام. 

آدم بحيرة :لانا! مالك 

وراح وراها 

لانا :مفيش حاجة وضحكت علشان مش يضغط عليها ف وقتها هتضطر تقوله. 


آدم وقف قدام المرايه و بدأ يغير هدومه. 

لانا قاعده ع السرير حزينه مكسورة 

آدم حاسس أنها زعلانه. هو متأكد من كده بس مش عارف ايه السبب.

راح قعد جمبها وحضنها 

آدم بحنيه : زعلانه ليه 

لانا قامت بعدت عنه وقامت من ع السرير ووقفت قدامة وهو عدل قعدته قصادها. 


آدم قاعد ع السرير و لانا واقفه قصاده. 

آدم بحيرة و هدوء :لانا مالك 

هو حس بزهقها وتنفسها مش طبيعي. و صدرها بيعلو ويهبط من عمليتي الزفير والشهيق بطريقه مخيفة. 

آدم مسك أيدها علشان يخفف حدة توترها وبيبصلها بعنيه ببراءه وحنيه. نظرات بتترجاها تقول مالها ايه اللي مدايقها. 


لانا بشراسة :طلقني يا آدم 


آدم بذعر وصوت واطي:ليه 

لانا :علشان انا مش مرتاحة معاك 

آدم :حط أيده ع وسط لانا وقربها منه وبصلها بهدوء ورقه كأنه بيترجاها مش تقسي عليه. كلامها قد ايه بيجرحه. وهو فهم ايه السبب.


آدم قام وقف و بقت رأس لانا هي اللي عند صدره 

آدم بوجع :انا عملت ايه 

لانا:بانهيار معملتش حاجه بس انا مش عايزه أعيش معاك. قرفانه منك. اتعقدت..... 

فجأه آدم حط أيده ع بوء لانا 

آدم بوجع :قرفانه مني!؟ 

لانا بشراسة وكبرياء :انا عايزه راجل يا آدم. راجل. لو ف يوم انكسرت يبقي هو ضهري مش هو اللي يبقي سبب كسرتي


آدم بعصبية :انا فهمت تقصدي ايه بس انا عايز اقولك انا مش خاين والا كنت كلمتها. وفضلت اكلمها انتي اللي معندكيش ثقه ف نفسك  

لانا بشراسة متقارنيش ب أي واحدة زباله عرفتها قبلي 

آدم :متغلطيش فيهم. حرام وعيب تغلطي ف بنات الناس 

لانا :انا بكرهك يا آدم بكرهك طلقني 

آدم بوحشيه :مش هطلقك يا لانا وهحاسبك ع تفكيرك دا و شكك فيا. و هأذيكي ف مشاعرك زي ما أذتيتي ف مشاعري. انا مش وحش يا لانا مش وحش 


لانا قاعده ع السرير حاضنة جسمها بايدها الاتنين وبتعيط و دموعها بتنزل بحرقه. وشهقات عياطها بتزيد. أول مره آدم يعاملها بعنف كده و أول مرة يغصبها ع كده 


لانا زعلها من آدم كان أكبر من زعلها من اللي قاله.... 


آدم خلص و دخل الاوضه يغير هدومه وهو صوت أنفاسه عاليه. 


لانا مدايقه اوى من صوت شهيقه وزفيره. حاسه انه برغم انه بعيد عنها خطوات بس حاسه انه لسه قريب منها. هي لسه حاسه بطعمهم. و بريحه أنفاسه وعبيره وريحته. ولمساته و تأوهاته... حاسه أنها لسة بين ايديه. 


خايفه تضعف خايفه لسانها يخونها و تنادي عليه علشان يجيلها وتصالحه هي ع كل كلمه زعلته بيها. 

قد ايه لما تشوفي أغلى الناس عندك زهقان ومخنوق و كاتم دموعه جواه وانتي قصاده بتشهدي ع لحظات عذابه حيرته ووجعه و توتره قد ايه إحساس مؤلم.. 


آدم أقسم خلاص ف سره انه مش هيلجألها تاني ولا هيقرب منها تاني و بدأل طالبه الطلاق ف انا هبعد عنها. بس مش هطلقك يا لانا. مش هطلقك.. 


خرج آدم من الاوضه وعيونه بتهرب من عيونها. عيونه اقسمت خلاص تخاصم عيونها. علشان لو ف مره آدم حس بضعف... لانا متعرفش و مش تذله .... 


زي ما زلته من شويه. وعلشان ايه. علشان شكوك و أوهام جواها... 


آدم راح الاوضه التانيه وقفل ع نفسه بالباب. 

آدم قعد ع السرير و فجأه نزلت دموعه بغزاره. آدم بوجع من جواه.... ليه بتعملي فيا كده! ليه مصره تكسريني وتكسري كل حاجه حلوه بقت بينا :انا اينعم حبيت جودي اوى بس بردو حبيتك انتي كمان. انا مقلتش أن جودي احسن منك لا بالعكس. وكمان انا لو هموت اوى ع جودي. مكنتش اقسمت ع نفسي اني أنساها. ومكنتش حبيتك. كل الحكايه أن مهما حصل مقدرش أكره جودي. و دا اللي انتي عايزاه. بس انا مش وحش يا لانا علشان انكره ناس كويسين ف حياتي واكرهم. آدم ب دموع ووجع والله بدأت ارسملك ليكي انتي وانا واطفالنا عالم تاني جديد اجمل. 


آدم بوجع انتي ليه مستهينه بالتفاصيل اللي حصلت بينا! دي لوحدها تنسى الواحد عقله كله. 


وفجأة باب الشقة خبط. 

آدم جسمه انتفض. ومسح دموعه بسرعه. أقسم خلاص مش هيبين ضعفه تاني ولا لنفسه حتى ولا ل لانا. لأن لانا بقت بتستمتع بأنها تكسره و تذله.... دا ع حسب عقل آدم ما ترجم... 


آدم فتح الباب 

آدم بدهشه :رامي؟ 

رامي:ايه يا عم انت نسيت ولا ايه 

آدم بإحراج :لا طبعا اتفضل. انا حتى كنت مستنيك. 

رامي دخل قعد ف الريسبشن. 

آدم قاله هروح أنادي للمدام 

آدم قبل ما يقرب من باب الاوضه اللي لانا فيها :وقف خاف قد ايه هو موجوع من لانا متوقعش منها كل القسوة دي استفزته بتحوله ل وحش بسبب غرورها و اوهامها 


آدم لقي باب الاوضه مفتوح :ولانا كانت قاعده لسه زي ما هي ع السرير. 


آدم زعل اوى من نفسه. حاسس انة لسه فايق دلوقتي أهو من نوبه الغضب بتاعته.👇👇👇👇👇علق 10 ملصقات لتصلك القصة


 تكملة الروايه من هنااااااا 

تعليقات

التنقل السريع