القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

هروب بلا عوده بقلم دوداا حوده كامله جميع الفصول مع البرنس محمد السبكي قصص وروايات كامله


 #هروب بلا عوده 

#الحلقه الأولي 


مرينا بنت عندها ٢٥سنه مخطوبه ل جورج دكتور امراض نفسيه وعصبيه بس حاجه كده مش هقدر اقول انه اطيب حد في الدنيا لان بابا اطيب حد في الدنيا بس هو طيب وبيحبني جدا كانو في يوم راجعين من فرح انجيل اخت جورج 

جورج :مرينا مش كل يوم لازم نكون متخانقين في 

مرينا :انت السبب عالفكره 

جورج :طيب انا عايز افهم ذنبي ان نانسي جت سلمت عليا 

مرينا :هي كانت بتحاول تحرق دمي وانت كنت بتساعدها 

جورج :بطلي اافتري ده خالتي كانت عايزه تركب معانا العربيه وانا قولت لا علشان نانسي متجيش 

مرينا :هو انت فاكر ان ده بمزاجك ده غصب عنك 

جورج :الفرح كان جميل عقبال فرحنا 

مرينا :اه اوي اوي وانجيل كانت عسوله اوي 

جورج.: هههههههههههه 

مرينا'ممكن افهم انت بتضحك علي اي 

جورج :بحس انك طفله 

مرينا :مهو انا طفتلك ياقلبي المهم هطلع بقي براحه لاحسن بابا وماما راجعين من بدري واكيد هيزعقوا ليا 

جورج : هانت ياقلبي بكره تبقي في بيتي 

مرينا :تصبح علي خير ابقي طمني عليك 

جورج :حاضر يا قلبي مع السلامه ونزلت مرينا من العربيه ودخلت البيت وسمعت صوت حاجه بتتحرك تحت السلم وفجاه خرجت بنت شعرها منعكش وهدومها مقطعه 

مرينا :بسم الصليب انتي مين 

البنت :ارجوكي وطي صوتك 

مرينا :انتي مين واي اللي جابك هنا 

البنت :انا معرفش اي حاجه خالص انا مش فاكره حتي اسمي انا تعبانه اوي 

مرينا :طيب اهدي انتي شكلك بنت ناس بس اي اللي عمل فيكي كده 

البنت :قولتك مش فاكره اي حاجه 

مرينا :طيب انتي محتاجه فلوس 

البنت :لا مش عايزه انا بس عايزه مكان انام فيه للصبح

مرينا :اه بس  ااااااا

البنت :ارجوكي انا مش هعرف امشي كده بوصي رجلي 

مرينا :وانتي اي اللي عمل فيكي كده 

البنت :انا هقولك اللي فكراه بس عطشانه اوي 

مرينا :طيب تعالي بقي وربنا يسترها بس براحه لبابا وماما يصحوا وطلعت مرينا براحه هي والبنت 

البنت:انا مش فاكره اي حاجه خالص غير اني كنت متكلبشه وحد كان ضربني وفي وحده هربتني 

مرينا :بس انتي لازم تعملي محضر 

البنت :ارجوكي مش دلوقتي خالص 

مرينا:بس انا اصلا مش هقدر اخليكي هنا كتير 

البنت :الصبح همشي والله 

مرينا:طيب أرتاحي تحبي اجبلك اكل 

البنت :,ياريت انا جعانه اوي 

مرينا :حاضر ودخلت مرينا تحضر اكل ودخلت الأوضه 

بوصي احنا جسمنا مش زي بعض بس خدي البيجامه دي 

البنت :كتر خيرك اوي 

مرينا :انتي مسلمه صح 

البنت :معرفش 

مرينا :السلسله اللي انتي لابسه بتقول انك مسلمه 

البنت :سلسله اه شكلي كده 

مرينا :يعني اللي كان حبسك ده مش سرقه بالدليل انك لابسه دهب 

البنت :انا تعبانه اوي وعايزه انام 

مرينا:معلش مافيش الا سرير واحد بس هنام جمب بعض 

البنت :شكرا ليكي ونامت البنت واتصل جورج 

جورج :اي فينك 

مرينا :معلش يا حبيبي كنت بعمل حاجه 

جورج :حاجه اي مش فاهم 

مرينا :كنت باخد شور 

جورج :مالك يا مرينا 

مرينا :مافيش تعبانه الصبح نتكلم 

جورج :الو الو مالها دي 

مرينا :هعمل اي لما بابا وماما يصحوا بس وتاني يوم صحيت مرينا دخلت الحمام وصحيت ايمان ومسكت فون مرينا واتصلت منه بصحبتها مياده 

مياده :الو ايوه مين 

ايمان :انا ايمان يا مياده 

مياده :حبيبتي طمنيني عليكي 

إيمان:تعبانه اوي 

مياده :انتي فين 

ايمان:في بيت ناس انا معرفهاش بس حاولي تجيبي ليا ورقي بسرعه لازم اسافر 

مياده :للاسف مش هينفع دلوقتي انا هفهمك 


وفي المطبخ كانت أم مرينا صحيت ودخلت تحضر فطار 

الام :اي ده مين اللي عمل في المطبخ كده ماشي يا مرينا وراحت علي اوضه مرينا 

الام :اصحي يا هانم اي ده انتي مين


#هروب بلا عوده 

#الحلقه الثانيه 


مرينا دخلت الاوضه 

الام :مين دي 

مرينا :تعالي وانا هقولك كل حاجه يا ماما 

الام :برضه مين دي 

مرينا :اخرجي بس قدامي وخرجت 

ايمان :انتي لسه علي التلفون 

مياده :هو انتي فين 

ايمان :قولتك عند ناس معرفهمش المهم طمني ماما عليا 

مياده :مش وقته يا ايمان مامتك انتي عارفه اصبري دلوقتي 

ايمان :اوعي ترني عالرقم ده انا المفروض فاقده الذاكره 

مياده :متخافيش حاضر امسحي انتي الرقم بس 

ايمان : حاضر وقفلت السكه ومسحت الرقم وراحت تسمع فيه اي 

الام :ها قولي مين دي 

مرينا :دي لقيتها تحت السلم 

الام :سلم مين 

مرينا  :سلمنا يا ماما امبارح بليل 

الام :انتي عبيطه يا مرينا وازاي تطلعيها هنا 

مرينا :حرام عليكي يا ماما مش شيفاه منظرها عامل ازاي 

الام :انا مش مصدقه دي لازم تمشي 

مرينا :ماشي حاضر بس ممكن لما تبقي كويسه علشان انتي شيفاه شكلها متعرض لضرب 

الام : ولو وراها مصيبه وروحنا في داهيه 

مرينا :عمر ما الخير يبقي قصده شر يا ماما 

الام :ادخلي قولي انتي لابوكي انا مليش دعوه

مرينا : هو صاحي 

الام :ايوه ياختي 

الام :هي اسمها اي 

مرينا :مش فاكره اي حاجه خالص يا ماما بقولك 

الام :ادخلي عقبال ما أحضر الفطار اه وخدي هنا صحيح مين اللي عمل في المطبخ كده 

مرينا :هي انا لو منك امشيها دلوقتي 

الام : هههههههههههه 

مرينا :ايوه كده يا منال اضحكي 

الام :طيب ادخلي ودخلت مرينا لابوها 

مرينا :صباح الخير يا حبيبي 

الاب :صباح الخير اي انتي وامك مالكم عالصبح 

مرينا :اسكت جايلك خير لحد بيتك وهي رافضه 

الاب :مهي كده دايما لازم تقف في كل حاجه اي نوع الخير بقي

مرينا : ثواب 

الاب :مصيبه حاسس أنه مصيبه اوعي تقولي أن جورج علشان أخته اتجوزت هيجي عندنا كل يوم 

مرينا معقول بنتك حبيبتك تعمل فيك كده اي نعم انا هتجوز في الشقه اللي قصاد منكم وكل يوم هكون عندك وجورج هياكل عندك كل يوم بس الكلام ده لسه بدري عليه 

الاب :قولتك الشقه دي بتاعت مينا شقتك انتي تحت 

مرينا :يخربيت مينا 

الاب :بنت لمي نفسك 

مرينا توافق أم مرينا حبيبه ابوها تقعد تحت 

الاب :مرينا احنا اتكلمنا كتير في الموضوع ده خلاص بقي وبعدين انتي فتره وهتمشي زي ما خطيبك قال 

مرينا :المهم خلينا في موضوعنا موضوع الخير 

الاب :اي الخير ده بقي 

مرينا :بوص وانا راجعه بليل لقيت بنت غلبانه اوي ومش فاكره اي حاجه وناس يعني ضربنها وحالتها النفسيه زي الزفت طلعتها 

الاب :طلعتيها فين 

مرينا :هنا معايا في الأوضه 

الاب :يا مرينا ازاي يعني افرضي وراها مصيبه 

مرينا :شكلها ميقولش والله كده خالص 

الاب :مرينا احنا ناس في حالنا ومش ناقصين مشاكل 

مرينا :اوعدك اول ما تكون كويسه هتمشي بس علاقل دلوقتي نخليها 

الاب :اسمها اي دي 

مرينا :مش فاكره اي حاجه عن حياتها 

الاب :مرينا مينفعش 

مرينا : صدقني لو حصل اي حاجه انا اللي في الوش

الاب :ماشي يا مرينا 

مرينا :حبيبي يا بابا ودخلت الام 

الام :شكلك وافقت 

مرينا :مالك مش كنتي موافقه اي اللي حصل 

الاب :خليها حرام طلما مش فاكره حاجه لاحسن متعرفيش ممكن يحصل ليها اي 

مرينا :هروح اكلمها بقي 

الام :وعرفيها الفطار جاهز 

الاب :كويس انا جعان جدا 

الام:هو انت ازاي توافق افرض وراها مصيبه 

الاب :اصبري بس حرام دي بنت ومتعرفيش ممكن يحصل ليها اي في الشارع 

الام :خليك كده برحتك يلا الاكل جاهز 

ودخلت مرينا لايمان 

مرينا :صباح الخير معلش متزعليش من ماما 

ايمان :مش زعلانه 

مرينا :والله ماما طيبه اوي بس هي اتخضت بس 

ايمان :انا مش عايزه اعمل ليكي مشاكل 

مرينا :مافيش مشاكل المهم يلا علشان نفطر وانزل الشغل 

ايمان :انتي بتشتغلي اي 

مرينا :بشتغل محاسبه في شركه مقولات 

ايمان :ربنا يوفقك 

مرينا :يارب انا مرينا 

ايمان :مرينا 😧

مرينا :اي عندك مشكله 

ايمان:لا خالص والله ما اقصد 

مرينا :طيب انا هقولك اي بقي 

ايمان :اي اسم مش  فارقه 

مرينا :امممممم مش عارفه 

ايمان :اي رايك في اسم ايمان 

مرينا :حلو اوي يلا علشان نفطر 

ايمان :بجد انا هتكسف اخرج 

مرينا :مافيش الا بابا وماما واخويا الصغير تعالي بس وخرجت 

ايمان:صباح الخير 

الاب :صباح الخير اتفضلي يا حبيبي 

ايمان :شكرا لحضرتك 

الام:اقعدي افطري 

مرينا:انا اتفقت معاها أن هقولها ايمان 

الاب :وانتي مين اللي عمل فيكي كده 

ايمان :انا مش فاكره اي حاجه والله خالص 

مرينا :مش وقته يا بابا يلا كلي 

مينا خرج من اوضته اقعد عاالاكل 

مرينا :يا ساتر الناس تقول صباح الخير 

مينا :بقولك اي فكك مني 

الاب :اي الالفاظ دي احفظ ادبك 

مينا :خطيبك كان شكله يضحك امبارح 

مرينا:عجبك كده يا بابا 

الاب : هههههههههههه بصراحه عنده حق 

مرينا :برضه طيب انا مش هاكل 

الام: اقعدي كلي بيهزر معاكي 

مينا :معلش هاتي طبق البيض ده من فضلك اي ده مين دي 

مرينا:صحبتي ملكش دعوه 

مينا :ومين اللي للاعب البخت كده في وشك 

الاب:لم نفسك 

مرينا :انتي عارفه أن بكره أول يوم رمضان 

ايمان :بقولك انا مش عارفه اي حاجه خالص ومش فاكره اي حاجه 

الاب :كل سنه وانتي طيبه 

مينا بيكلم مرينا بصوت واطي 

مرينا :مش سامعه 

مينا بيكلمها تاني 

مرينا :ما تقول عايز اي 

مينا :بقولك هي مسلمه 

ايمان :انا كلت ممكن ادخل الاوضه 

الام :انت مهزا وقليل الادب 

الاب:انت غبي يلا 

مرينا:انا قايمه ماشيه احسن 

مينا :كل ده علشان قولت هي مسلمه امال لو قولت هي بتعمل اي هنا كنتوا عملتوا اي 

ومرينا نزلت الشغل ومينا كمان وخرجت ايمان من الاوضه 

الام:عايزه حاجه 

ايمان :تحبي اعمل معاكي حاجه 

الام :شكرا يا حبيبتي 

ايمان : انا بتكلم بجد 

الام :خالص بس كنت عايزه اسالك هو اي اللي عمل فيكي كده 

ايمان :بجد انا مش فاكره اي حاجه خالص غير اني كنت مربوطه ووحده جت فكتني وقالتلي اهربي 

الام :يعني مش فاكره شكل البيت المنطقه اي حاجه 

ايمان :الجو كام ظالمه اوي 

الام :بس اي الحاجه اللي تكوني عملتيها للضرب ده كله 

ايمان::مش  فاكره الا اليوم اللي هربتني في مياده 

الام :مين مياده بقي وشمعنا فاكره اسمها 

يتبع


#هروب بلا عوده

#الحلقه الثالثه 

ايمان :ها هي 

الام :هي وهي بتهربك قالتك 

ايمان:لا هي متعرفش اني فقد الذاكره وهي جايه تفكني بقولها انتي مين قالتلي انا مياده اخلصي بسرعه قبل ما حد يشوفنا امشي ومترجعيش هنا تاني 

الام :اقولك حاجه يابنتي انا مش مرتاحه ليكي بصراحه 

ايمان :طيب ليه 

الام :مش عارفه في حاجه بتقولي انك وراكي حوار كبير اوي 

ايمان : انا هامشي والله مش عايزه اكون مصدر إزعاج ليكي 

الام :انا مقولتش انك تمشي بس بوصي انا بنتي غلبانه اوي وطيبه جدا لو بنتي حصل ليها حاجه بسببك انا مش هسكت 

ايمان :مرينا طيبه أنا عارفه والله بس بجد والله العظيم انا فعلا مش بتاعت مشاكل اي اللي حصل ومين عمل فيا كده انا مش عارفه بس بجد اللي اعرفه اني مش هكون السبب في اي مشاكل ليكم 

الام :اتمني كده بتعرفي تخرطي ملوخيه 

ايمان:نعم 

الام :مش قولتي عايزه تسعدني 

ايمان:اها طبعا تحت امرك 

الام :طيب خدي وانا هعمل لينا شاي 

ايمان:تسلم ايدك ودخلت ام مرينا المطبخ وكلمت ايمان نفسها ربنا يسترها بقي ويكلمها علي خير 

وفي شغل مرينا 

جورج :ها تحبي اروحك 

مرينا :لا امشي انت عالشان تحلق تروح تبارك لانجيل 

جورج :هو انتي مش جايه معايا 

مرينا :معلش يا جورج خليها بكره 

جورج :اشمعنا بقي 

مرينا :لاحسن انا حاسه أن ماما كلت ايمان دلوقتي 

جورج :بتقولي اي 

مرينا :بوص انا هقولك كل حاجه وكحت ليه مرينا مالك ساكت ليه 

جورج :مستني تقولي انك بتهزري 

مرينا :لا طبعا بتكلم جد 

جورج :لا لو بتتكلمي بجد يبقي انتي اتجننتي 

مرينا :, نعم انت بتقول اي 

جورج :يعني انتي دخلتي بيتك حد متعرفهوش وجايه تقولي بتكلم بجد 

مرينا :بقولك اي يا جورج انت كنت عايزني اسبها 

جورج :لا طلعيها اوضتك ونيمها علي سريرك 

مرينا :جورج افرض ان انا اتخطفت وفقد الذاكرة ومشيت في الشارع معرفش اي حاجه كنت هتكون فرحان وانا مرميه في الشارع 

جورج :اي الفيلم العربي ده 

مرينا :جورج حس بالناس 

جورج :منا بحس بيهم بس مش لدرجه اني اجيب حد معرفوش واقعدو في البيت 

مرينا :بجد صدقني دي شكلها طيب اوي وغلبانه 

جورج :مرينا هتفضل عندكم حد أمتي 

مرينا :مش عارفه ربنا يحلها وتمشي عالطول 

جورج :طيب عمي ومراته اللي جاين عندكم بكره 

مرينا :احمممم مش عارفه هخليها في الاوضه 

جورج :برحتك يا مرينا 

مرينا :خلاص بقي فكها شويه 

جورج :ماشي يلا علشان اروحك 

مرينا :عايزه اشتري حاجه الاول 

جورج :عنيا يا حبيبتي تحت امرك 

مرينا :عايزه اجيب فانوس 

جورج : هههههههههههه خاطب طفله 

مرينا :ده مش ليا ده لايمان 

جورج :ايمان مين 

مرينا :انت لحقت نسيت 

جورج :انزلي يا مرينا 

مرينا :هتخليني انا اسوق 

جورج :امال انزلي يا حبيبتي 

مرينا :بموت فيك يا قلبي ونزلت مرينا ومشي جورج بالعربيه 

جورج يا جورج اخص عليك واتصلت عليه 

جورج :نعم عايزه اي 

مرينا :حق الفانوس يا جورج يا لو سمحت قفل السكه في وشها ماشي يا جورج انا هوريك وراحت اشترت فانوس وراحت البيت 

مرينا :ماما يا ماما فينك 

الام :انا هنا يا ازعاج تعالي 

مرينا :وحشتني عامله اي 

الام :بخير امال فين جورج 

مرينا :هيروح لانجيل 

الام:مروحتيش معاه ليه 

مرينا :بعد بكره نروح ليها انا وانتي 

الام :وبكره ليه ليه 

مرينا :عمو عماد جاي عندنا 

الام:انا مش فاضيه بكره 

مرينا :ماما علشان خاطري معلش هي ساعه استحلمي فيها 

الام :مش بحب مراته مني رخمه اوي 

مرينا :علشان خاطري فين ايمان

الام :في المطبخ 

مرينا :يا جاحده شغلتي البت بقلمتها 

الام :ارخصي يا قليله الادب 

مرينا :ايمان يا ايمان انتي فين 

ايمان:ازيك يا مرينا 

مرينا :بخير خدي كل سنه وانتي طيبه 

ايمان:اي ده الله فانوس جميل جدا 

مرينا:كل سنه وانتي طيبه هدخل اخد دش وبعدين انام شويه 

ايمان بدأت تفتكر اخر  فانوس جوزها ياسر جابه ليها قبل ما يموت 

                      #فلاش باك 

ياسر :ايمان يا ايمي انتي فين 

ايمان :،,انا هنا في المطبخ يا حبيبي

ياسر : كل سنه وانت طيبه يا قلبي

ايمان : الله حلوه قوي الفانوس ربنا يخليك لي يا حبيبي

ياسر : ويخليك لي كنت عايز اقول لك على حاجه بس ما كنتش عايزك تزعلي 

ايمان : انا عمري ما ازعل منك يا ياسر

ياسر :رضا اخويا جاي يفطر معانا 

ايمان : اول يوم رمضان يا ياسر

ياسر : معلش انت عارفه ان هو ما لوش احد

ايمان: اللي تشوفه 

ياسر : انا مش عارف انت ليه بتكرهنى رضا قوي كده

ايمان: انا مش بكره يا ياسر والله بس هو بحس أنه مش بيحبنا 

ياسر : مين رضا ده بيموت فينا

ايمان : حبيبي عشانك اعمل اللي انت عايزه

ياسر :ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي وجه رضا العزومه وكان بيحاول أنه يتجنب ايمان خالص 

ياسر :قومي انتي علشان اوصلك تروحي مامتك 

ايمان::لا مش لازم خليها بكره 

ياسر :لا يا حبيبتي انا وعدتك انك هتروحي 

ايمان:حاضر 

رضا :كان في ورق مهم لازم تروح الشركه علشان تمضي 

ياسر :مش جبته معاك ليه 

رضا : كنت نازل مستعجل 

ياسر :رضا اي نعم انت بعت ليا نصيبك في الشركه بس انت اخويا برضه 

رضا  :واي لازمته الكلام ده 

ياسر :يعني الشركه دي بتعتنا احنا الاتنين 

رضا :اكيد طبعا بس برضه ليه الكلام ده 

ياسر :عايزك تخاف عالشركه شويه زي ما انا بخاف عليها 

رضا :ربنا يعلم انا بخاف علي مالك ازاي ونزلوا كلهم ووصلت  ايمان بيت ابوها 

ياسر :هخلص شغل واجي اخدك 

ايمان :تيجي بالسلامه

ياسر :ايمان خدي بالك من نفسك 

ايمان :ليه بتقولي كده 

ياسر :حاسس انك وحشاني اوي 

ايمان:بس اخوك في العربيه 

ياسر :بحبك يا ايمان 

ايمان: ولا انا كمان وراح ومضاه علي أوراق كتير 

ياسر :كفايه أما تعبت 

رضا :دي اهم ورقه 

ياسر :مش قادر اراجع تاني 

رضا :انا راجعت علي كل الشغل أمضي لان لازم اسافر بكره 

ياسر :ماشي ومضاه ونزلوا ركبوا العربيه وفي الطريق الصحراوي طلع عليهم عربيه وضربتهم بالنار 

وراحوا المستشفي وكان ياسر لسه عايش 

ياسر :عايز اكلم مراتي 

الممرضه حاول متتكلمش 

ياسر :ارجوكي 

الممرضه طيب افتح تلفونك وانا هتصل بيها واتصلت 

ايمان :اي يا حبيبي فينك 

الممرضه :حضرتك ممكن تيجي مستشفي السلام في الهرم 

ايمان:جوزي مالو حصلوا اي وجريت علي هناك 

مالك يا حبيبي 

ياسر : خدي بالك من نفسك يا ايمان 

ايمان :مين اللي عمل فيك كده 

ياسر :انا كنت بحبك أغلي من روحي حافظي علي ابننا اللي في بطنك ومات ياسر 

ايمان : لااااااا ياسر قوم ارجوك متوجعش قلبي عليك 

ورضا الطلقه كانت في دراعه بس 

رضا :اخويا لا متروحش وتسبني وعدا شهر علي موت ياسر 

ايمان:رضا انا عايزه اروح الشركه 

رضا :اكيد ده حقك طبعا 

ايمان:الشركه لازم تتفتح وشغل ياسر يمشي 

رضا :هو ياسر مقلش ليكي أنه باع نص الشركه بيع وشراء ليا 

ايمان :انت اكيد اتجننت صح امتي حصل الكلام ده عمر ما ياسر خباه عني حاجه 

رضا :اهي العقود وانا هكدب عليكي ليه 

ايمان :يستحيل 

رضا :وفي حاجه تانيه احنا فرحانه كمان كام شهر 

ايمان :لا انت شكلك بتخرف 

رضا :مهو انا مش هسيب ابن اخويا يتربي معاه راجل تاني 

ايمان :انا عمري ما هتجوز 

رضا :ده مش بمزاجك يا حلوه 

يتبع


#هروب بلا عوده 

#الحلقه الرابعه 

 

ايمان :انت ازاي بتتكلم كده 

رضا :عايز انا اللي اربي ابن اخويا 

ايمان:ربي وانت عمه 

رضا :مهو انا هبقي عمه وجوز أمه هههههههههههه 

ايمان مش موافقه 

رضا مسك ايمان من دراعها جامد :اسمعي يا يا حلوه انتي انا لو بتكلم معاكي بالذوق ده علشان اخويا الله يرحمه انما كلمه كمان هتشوفي مني وش تاني 

ايمان :انت لو فاكرني طيبه تبقي عبيط 

رضا متزعليش بقي يا حلوه من اللي هيحصل ومشي 

ايمان :لا الورق ده اكيد مش حقيقي صعب ان ياسر يعمل فيا كده وبعدين هو عارف ان اخو هيبع كل حاجه ازاي اكيد رضا كداب وعدا شهر ورضا مش بيسال خالص وراحت ايمان عند امها 

الام :مالك يا حبيبتي 

ايمان :تعبانه اوي يا ماما الحمل تعبني 

الام :ربنا يقومك بالسلامه ويرحمك يا ياسر 

ايمان:وحشني اوي يا ماما 

الاب :بتروحي الشركه بتاعك 

ايمان :لا 

الاب :ليه يابنتي مش تشوفي شغل جوزك 

ايمان:رضا من لله 

الاب :عمل اي الزفت ده 

ايمان :,بيقول ان ياسر كتب ليه نص الشركه 

الاب :الكلام ده كدب 

ايمان:الورق سليم يا بابا 

الاب :اكيد ياسر مكنش طبيعي لما عمل كده 

ايمان :اللي حصل حصل 

الاب :لا انا رايح اتكلم معاه 

ايمان:لا بابا ده انسان زباله 

الاب:وانا لازم اجيب حقك منه وراح الاب 

ايمان :ربنا يسترها يارب وعدا ٦ساعت وموبيل ابوها مقفول 

الام :انا خايفه 

ايمان :وانا انا هروح ليه 

الام :تروحي فين لا طبعا 

ايمان :ماما أنا لازم اشوف بابا فين 

الام : اصبري هاجي معاكي وراحت فيلا رضا 

ايمان :بابا فين 

رضا :اي ده هو انتي متعرفيش 

ايمان:عملت اي في بابا 

رضا :والله هما اللي عمله انا كنت في الشركه جيت لقيت بيقولوا ليا أنهم لقوه بابكي في مكتبي بيحاول يفتح الخازنه انا اسكت طبعا بلغت البوليس 

ايمان:انت بتقول اي 

رضا :انا مش وافقت حد من البودي جارد يمد أيده عليه علشان بابكي بس مش ضامن بصراحه ممكن يحصل معاه اي في الحبس 

ايمان :لو بابا حصله حاجه انا هقتلك 

رضا :عيب كده انتي عايزه تحصلي بابا 

ايمان :منك لله يا مفتري 

رضا :ابقي خدي عيش وحلاوه وانتي رايحه لبابا هههههههههههه 

وراحت ايمان القسم 

ايمان :بابا حبيبي عامل اي 

الاب :منه لله 

ايمان :قولت لحضرتك يابابا بلاش تروح 

الاب :معرفش والله إنه هيعمل كده

ايمان :ده انسان مش بيخاف ربنا مطلوب منه أي 

الاب :خدي بالك من امك 

ايمان :,حبيبي والله لاخرجك من هنا في اسرع وقت 

الاب :ربنا يسترها يابنتي وتاني يوم راحت ايمان ل رضا 

رضا :اي عايزه فلوس المحامي 

ايمان :انا موافقه نتجوز


رضا :معلش مش سامع بتقولي اي 

ايمان :موافقه نتجوز 

رضا :بس انا مش عايز 

ايمان :نعم 

رضا :اتحايلي عليا وانا اوافق 

ايمان :انت ليه مصمم تكون انسان وحش

رضا :ينفع كده ينفع تغلطي في خطيبوا 

ايمان:عايزه بابا يخرج من القسم بابا تعبان ومش حمل بهدله 

رضا :نكتب الكتاب دلوقتي 

ايمان :بس ده مينفعش 

رضا :خلاص برحتك خلي بابكي محبوس لحد ما ينفع 

ايمان :ده حرام 

رضا :عندي حلال

ايمان:واضمن منين انك هتخرج بابا 

رضا :مافيش ضمان برحتك لو مش عايزه 

ايمان :موافقه وفعلا اتجوزت ايمان رضا وخرج ابوها من القسم 

رضا :تعرفي انا كنت بحلم باليوم ده من بدري 

ايمان :ابعد عني دلوقتي انا مش قادره 

رضا :هو اي اللي ابعد عني انا جوزك 

ايمان :بس انا تعبانه اوي اليومين دول 

رضا :لااااا انا معنديش الكلام ده مليش دعوه انتي. حلالي وبعدين معايا انا في وضع تاني غير ياسر خالص الجواز مني ليه متعه كبيره 

ايمان:طيب ارجوك مش دلوقتي 

رضا :بوصي انا هبعت ليكي مياده هتكون معاكي وهتعرفك هتعملي اي وقدامك ساعه ومش عايز اقلب علي الوش التاني انا صعب ان حد يقولي لا 

ايمان:ياربي انقذني انا مش قادره ودخلت مياده 

مياده :مساء الخير انا في خدمه حضرتك 

ايمان : ارجوكي انا الحمل تعبني ومش قادره 

مياده :مش بايدي انا هنا مش بمزاجي 

ايمان :انتي بتعملي اي 

مياده :هكتف حضرتك اومر استاذ رضا 

ايمان :نعم انتي بتقولي اي 

مياده :انا راي تسمعي الكلام وبكره هتتعودي عالكلام ده وهو من النوع اللي بيزهق بسرعه واكيد شهر او شهرين وهيطلقك 

ايمان :ارجوكي انا حامل 

مياده :ومش رحمتي نفسك ليه ووافقتي تتجوزي 

ودخل رضا اي يا مياده اجيب ليمون 

مياده :لا تحت امرك حاضر خلصني بقي وربطت مياده ايمان ودخل رضا وفضل يضرب فيها وهو مبسوط أنه بيسمع صوت وجعها ونزل الجنين 

مياده :استاذ رضا مدام ايمان تعبانه اوي 

رضا :الدكتور بتعنا فين 

مياده :مسافر

رضا :ومطلوب مني اي 

مياده :لازم نلحقها قبل ما يحصل ليها حاجه 

رضا :عايزني اجيب دكتور تاني 

مياده :انا مش اقصد والله بس هي هتموت 

رضا : عادي هعرف ادفنها 

مياده :وازاي وباقي الشركه هتروح كده لأهلها 

رضا 'اول مره تفكري صح عندك حق وجاب دكتور زميل ليه برضه 

الدكتور :ده اي اللي عمل فيها كده 

رضا :انا عارف انك هتصون شرفي انا دخلت عليها لقيتها مع راجل تاني وطبعا زي اي راجل طبيعي معرفتش امسك اعصابي ودي اختها وكانت عارفه 

مياده :ايوه حصل فعلا 

الدكتور :بس لازم تروح مستشفي 

رضا :هجهز ليك كل حاجه هنا مينفعش تخرج 

الدكتور :ازاي بس مش هقدر 

رضا :قولتك اتصرف يا دكتور 

مياده :انا مع حضرتك في اي حاجه تعوزها وفعلا ساعتها الدكتور 

مياده :الفتره دي لازم ترتاح فيها 

رضا :مال قلبك ليه بقي حنين كده 

مياده :لا بس بجد اول مره حد يطول معاك كده 

رضا :بمزاجي ومتخنيش احطك في دماغي انتي الوحيده اللي مش عايز اقرب منك 

مياده : حاضر حاضر 

رضا :انا كده كده مسافر اسبوع 

مياده :تيجي بالسلامه 

رضا :عينك عليها يا مياده 

مياده : حاضر وسافر رضا 

ايمان :ااااه مش قادره 

مياده  : ليه اتجوزتي 

ايمان :انتي ملكيش دعوه بيا 

مياده :مش عارفه ليه قلبي وجعني عليكي 

ايمان :والله مهو واضح انتي شبهه 

مياده :والله ابدا ده غصب عني 

ايمان : منكم لله وحسبي الله ونعم الوكيل فيكم 

مياده :بقولك اي انا المفروض وخدا اجازه يومين رايحه لأهلي بجد انا مش قادره اسيبك كده 

ايمان :هتهربني يعني 

مياده :انا هخرج من قدام البودي جارد بس هرجعلك من باب تانيبسلو حد مسكك بالله عليكي انا مليش دعوه 

ايمان :موافقه ومشيت مياده ورجعت بليل 

مياده :اصحي انتي نائمه 

ايمان :فيه اي 

مياده :قومي لازم تمشي دلوقتي 

ايمان :بجد يلا 

مياده :خدي الرقم ده وكلمني عليه طمنيني عليكي 

ايمان :وياريت تخدي رقم ماما تطمنيها عليها 

مياده :هاتي بس مش وقته اياك تروحي لأهلك 

ايمان :طيب وانتي 

مياده :هتصرف امشي بقي بدل ما ارجع في راي وهربت ايمان 


                           #رجوع 

الام :مرينا اخلصي خطيبك زمانه جاي 

مرينا :ماما فين فلوس جورج اللي كانت في دولابي 

الام 'وانا من أمتي بدخل اشوف دولابك 

مرينا :ينهار اسود ده جورج عايزهم 

مينا :شوفي مين بقي اللي خدهم وبص لايمان 

ايمان : وربنا انا ما فتحت دولابك خالص 

يتبع


#هروب بلا عوده 

#الحلقه الخامسه


الام:الظلم الحرام البنت من يوم ما جت عندها مش نزلت الشارع خالص 

مينا:هو صعب يعني تديهم لحد من البلاكونه اوعي تكوني مصدقه أنها فاقده الذاكره ده مسلسلات يا حبيبتي 

ايمان :والله العظيم ما حصل انا ماخدتش الفلوس انتي مصدقه يا مرينا 

مرينا :انا مش عارفه افكر غير اني مش عارفه اقول لخطيبي اي دلوقتي 

ايمان:والله العظيم انا ما خد حاجه يا مرينا طيب معلش وريني موبيلك 

مينا :اي ناويه تخدي هو كمان 

الام :اخرس بقي وأقطع لسانك 

مينا :برحتكم انا نازل 

ايمان : ضاع منك قد اي 

مرينا :اعرف عايزه تعملي اي ب موبيلي 

ايمان : قولي بس ضاع منك كام 

مرينا:١٠الف جنيه 

ايمان:حاضر واتصلت ب مياده 

مياده :الو انا كنت عايزه اطمن عليكي بس خايفه اتصل 

ايمان:مش وقته ارجوكي افتحي الدولاب وهاتي منه ١٠ابف جنيه 

مياده :رضا يعرف مكانهم 

ايمان:لا والله انا كنت جايبهم معايا يوم ما جيت 

مياده :ارجوكي هو جاي بكره انا مش عايزه مشاكل

ايمان :متخافيش والله الموجود ١٥الف خدي ٥ليكي هبعتلك اللوكيشن 

مياده :تمام 

مرينا :معقول كلام مينا صح وانتي كدابه 

ايمان :والله العظيم لو عرفتي حكايتي هتعزرني 

الام :وتكدبي علينا لينا ليه مش فاهمه 

ايمان :هقولك كل حاجه وقالت ايمان موضعها 

مرينا :برضه ده مش يديك الحق انك تكدبي علينا 

ايمان :انتي شوفتي منظري يومها كان عامل ازاي والله ما ماقصد انتو ناس محترمين كفايه انك خلتني عندك من غير ما تعرفي عني حاجه انا هامشي بس والله مياده تيجي خدي الفلوس وبعدها هامشي 

الام :مين قالك أننا هنقبل الفلوس دي 

ايمان :انا زي مرينا وبجد وحشني حضن امي اوي ولقيت معاكي انك مش عامله فرق بيني وبين مرينا وحاسه اني اختها مع ان مش معاكو بقالي كتير 

مرينا :طيب الفلوس فين 

ايمان :والله العظيم ما اعرف 

الام:اخر مره عديتي الفلوس امتي 

مرينا :امبارح كان مينا عايز فكه ٢٠٠جنيه وكان مش معايا طلعا فلوس جورج وخد منهم الفكه وحطيت الصحيح 

الام :ماشي وبعدها بساعه جت مياده 

مياده :مساء الخير منزل مرينا 

مرينا :انا مرينا 

مياده :انا مياده صاحبه مرينا 

مرينا :ايوه تعالي اتفضلي هي جوا ودخلت ليها مياده 

ايمان :مياده ازيك 

مياده :بجد انا عمري ما عرض نفسي للخطر كده علشان حد 

ايمان :والله العظيم انا ماليا غيرك 

مياده :١٥الف اهم انا مش عايزه حاجه

ايمان:انتي ليه عايشه مع رضا 

مياده : ياااااه ده حوار كبير اوي 

ايمان:ده مفتري امشي وسيبي 

مياده : لما اخد ابني 

ايمان :وابنك معاه بيعمل اي 

مياده :انا اول زوجه ل رضا ومحدش يعرف قبل ما يبقي مريض وسادي وخلفت منه ولد وكل مره كنت بهرب فيها كان بيرجعني وخد ابني مني علشان افضل معاه لما يلاقي وحده تقدر تكمل معاه وطبعا محدش بيكمل معاه لان كلكم بعد شهر ييكونوا مشهوهين 

ايمان:وفين اهلهم 

مياده :هو بيجيب بنات من الارياف اهلهم غلابه اوي وبعدين بيدفع ليهم فلوس كويسه ولما فلوسه كانت قربت تخلص نزل الشغل مع جوزك ويجي الحظ أن جوزك يموت ويكتب ليه نص الشركه 

ايمان :لا استني هنا هو مش اشتري الشركه منه 

مياده :منين هو ده معاه حاجه 

ايمان :طيب هو لسه مش اتعامل معاكي زينا 

مياده :علشان بساعده بس والله قررت اني خلاص مش هعمل كده تاني 

ايمان :انا هساعدك تلاقي ابنك 

مياده : هههههههههههه والله طيب 

ايمان :بكره تشوفي 

مياده :وانا مستنيه انا ماشيه 

ايمان :هجيب موبيل واكلمك 

مياده :صحيح مش هما عارفين انك فاقده الذاكره 

ايمان :هبقي اقولك في التلفون 

مياده :ماشي ومشيت مياده وخرجت ايمان 

ايمان : خذي يا مارينا الفلوس

مرينا : انا قلت لك مش هاخذ هم انا هاشوف فلوسي راحت فين

ايمان : يا ستي لما تلاقيهم ابقى شيليهم لي وانا هابقى اجي اخذهم 

الام :تيجي فين 

ايمان:انا هامشي مش عايزه اعمل ليكم مشاكل 

الام :هتروحي فين 

مرينا:ايمان انا مقولتش انك خدتي الفلوس بس انا هتجنن 

ايمان:حصل خير بس والله العظيم انا ما خد حاجه لاني مش محتاجه انا كل خوفي بس اكون في مكان يعرفه رضا 

مرينا :خليكي يا ايمان 

الام :خليكي يا بنتي انا المره دي مصداقكي انك بتقولي الحقيقه 

مرينا:انا هاخد الفلوس دي لمده يومين لاني ما اقول لجورج ان فلوسك ضاعت من بيتنا 

ايمان :والله انا مش محتاجهم

مرينا :انا قولتك هااخدهم ولا اي 

ايمان:طيب هتيجبي فلوس منين 

مرينا :هعمل سلفه من الشغل 

ايمان :ماشي وجه جورج وخد الفلوس 

جورج :خالص بقي هروح ادفع مقدم العفش 

مرينا :ماشي 

جورج :اي ماشي دي مالك 

مرينا :مافيش حاجه 

جورج :لا فيكي مالك يا مرينا 

مرينا :قولتك مافيش بقي شويه مشاكل في الشغل 

جورج :تمام ماشي امال فين اللي قولتي عليها دي 

مرينا :نايمه بتسال ليه 

جورج :عمي جاي بكره ومش عايز حد يشوفها 

مرينا :متخافش قولتها متخرجش الاوضه 

جورج :ماشي هروح ادفع الفلوس ولما اقبض الجمعيه هدفع الباقي 

مرينا :تمام بس الحاجه اللي انا اخترتها 

جورج :عنيا سلام 

مرينا :سلام ياتري الفلوس دي راحت فين انا هتجنن 

وفي اوضه مينا دخلت الام 

مينا :كويس كنت لسه بفكر انده اقولك اعملي كوبيا شاي 

الام ضربت مينا بالقلم :فين فلوس اختك 

مينا بيزعق :انتي بتضربني يا ماما قولتك البت النااصبه اللي خدتهم 

الام :علي صوتك اكتر علشان ابوك يعرف فين الفلوس احسنلك 

يتبع


#هروب بلا عوده

#الحلقه السادسه 


مينا :لا بابا لا ارجوكي 

الام :تسرق اختك انت عبيط ازاي تعمل كده 

مينا :اصاحبي كانو خارجين وكانو عاملين يتريقوا عليا ويقولوا مش هتقدر تيجي معانا ولما اخد الفلوس قولت علشان لو خد ملبغ وسبت مبلغ هيتعرف ان انا قولت هاخد الفلوس ولما اتصرف في المبلغ اللي خدتو ابقي ارجعهم 

الام :انت يا مينا تعمل كده دي مرينا بتحبك وعمرها ما فكرت في نفسها بس قبل ما تفكر في نفسها بتكون انت اللي في بالها في العيد مكنش معاها تجيب هدوم ليها ولنا اتصرفت جابت ليك انت الاكل لو نفسك في وظروفنا وحشه بنزل تجيب من مرتبها الاكل اللي يعجبك انت سبب انها متاخره في الجواز انت يا مينا قالت زي ما خلصت شقتي شقه مينا لازم تكون خلصنا علشان لو اتجوزت جوزي ميعرفش اني بساعد ابويا تعمل كده فيها افرض مكناش عرفنا نتصرف في الفلوس كانت قالت لخطيبها اي تكسرنا قدامه ليه 

مينا :انا اسف ومش هعمل كده تاني 

الام :متحاولش تكلمني قدام حد علشان مش هرد عليك مفهوم الفلوس فين 

مينا : معايا ٨٠٠٠بس 

الام :صرفت ٢٠٠٠جنيه في يوم 

مينا :والله لرجعهم 

الام :قوم هات الفلوس

مينا : حاضر وقام جاب الفلوس وكانت مرينا وإيمان قاعدين في الاوضه 

مرينا:واضح انك كنتي بتحبي ياسر اوي 

ايمان :ياسر ده حياتي انا انا مكنتش حبيت قبله اول حب في حياتي ربنا يرحمه يارب 

مرينا :بس عايزه اسالك سؤال بس ياريت متزعليش مني 

ايمان:لا معاكي قولي 

مرينا :مش ممكن يكون رضا اللي قتل ياسر 

ايمان :صعب لانه اضرب بالنار زيه 

مرينا :عادي ممكن كان يتفق معاهم علي كده علشان محدش يعرف حاجه وانتي قولتي الطلقه كانت في كتفه وجوزك واخد ٨طلقات اشمعنا يعني 

ايمان :تصدقي يا مرينا عندك حق معقول يعمل كده

مرينا :واحد عمل كل ده ومش هيعمل كده وبعدين انا مش عايزكي تدي الثقه الزياده دي لمياده 

ايمان :والله مياده طيبه 

مرينا :بس جوزها مفتري ممكن يقولها لو عايزه ابنك قولي ليا مكان ايمان ومعلش انتي مش هتكوني عندها اغلي من ابنها 

ايمان :عندك حق طيب انا مينفعش اقعد هنا 

مرينا :صح بس هتكوني قدام عنينا برضه 

ايمان :مش فاهمه 

مرينا :يعني هتعيشي في شقه مينا اخويا الفتره دي 

ايمان :انا مش عايزه اعمل ليكم مشاكل 

مرينا:بتقولي اي متعرفيش انا بقيت حساكي اختي اوي 

ايمان :بجد انتي انسانه طيبه اوي 

ودخلت الام 

الام :لسه صاحيين 

مرينا:تعالي يا ماما اصل ايمان شويه وهتتسحر 

الام :بوصي يا ايمان انا كنت عامله جمعيه والمفروض كنت اقبضها كمان شهرين ومحدش كان يعرف بيها بس انا كلمت اللي مسكه الجمعيه وقلتها عايزه 

مرينا :لا يا ماما أنا هعمل سلفه 

ايمان:, والله العظيم ما هاخد حاجه 

الام :وانا مش هقبل بكده معلش 

ايمان : حضرتك بجد متعبراني زي مرينا 

الام :اكيد طبعا منا قولتك لو مش مرتاحه ليكي مكنتش قعدك هنا 

ايمان :خالص والله ما هاخد حاجه انا كنت محتاجه حد يخاف عليا كده ولقيتك انتي ومرينا 

مرينا :معلش يا ايمان ريحيني 

ايمان :ممكن نبطل كلام في الموضوع ده دلوقتي وعايزه اتسحر انا صايمه بكره 

الام :عنيا يا حبيبتي 

وخرجت الام 

مرينا :بوصي انا سكت بس علشان ماما مش تدفع الفلوس بس انا هدفعهم 

ايمان :ارجوكي يا مرينا بلاش كلام في الموضوع ده ياريت كل المشاكل فلوس 

مرينا:ربنا معاكي ويجيبلك حقك بس انتي لازم تروحي القسم 

ايمان:مش دلوقتي خالص لما اشوف مكان امان لماما وبابا 

مرينا :تمام ماشي هقوم احضر السحور مع ماما 

ايمان 'استني هاجي معاكي 


وفي بيت رضا 

رضا :مياده عامله اي وحشاني جبتلك هدايه كتير 

مياده :حمد لله علي سلامتك 

رضا :الله يسلمك ايمان عامله اي دلوقتي وحشتني اطلعي يلا كتفيها 

مياده :ايمان هربت 

رضا : هههههههههههه بطلي هزار بقي 

مياده :والله مش بهزر البهوات نايمين علي ودنهم والهانم هربت 

رضا :ازاي يعني وانتي كنتي فين 

مياده :انا كنت مشيت وجيت تاني يوم مش لقيتها 

رضا :ااااه ومش قولتي ليا ليه 

مياده :قولت لما تيجي ابقي اقولك 

رضا :ميااااااده لو ليكي يد بالحوار ده هقتلك 

مياده :خالص انا مليش دعوه 

رضا :عمري ما كنت اتمني اني اعمل كده مع ام ابني بس مليش غيرك دلوقتي 

مياده :تفصد اي 

رضا :اصل شوفت انواع جديده من التعذيب وكنت جاي اجربها مع ايمان بس ايمان هربت وانتي عارفه فمش قدامي غيرك 

مياده :لا انا لا ارجوك بلاش والنبي 

رضا : اطعلي قدامي وطلع وفضل يضرب في مياده وبعدها تغب ونام 

ومياده كانت تعبانه جدا ومش قادره تقوم من مكانها بس كانت بتحاول تقوم لحد ما نزلت تحت وبدأت أفكر هتعمل اي لا انا مش هستحمل كل يوم الضرب ده سامحني يا ايمان بقي 

وتاني يوم راحت لايمان عند مرينا فتحت مرينا 

مياده :مساء الخير عايزه ايمان دقيقه واحده 

مرينا :ايمان مشيت من يومين 

مياده :ينهار اسود راحت فين 

مرينا :منعرفش عنها حاجه 

مياده :انتي ليه مشتبها 

مرينا :حبيتي احنا منعرفاش  وقالت عايزه تمشي نقولها لا اقعدي بعد اذنك لاني كنت نازله 

مياده :اه تمام ونزلت لا اكيد لازم ارجعها ياما اجيب ليه بنت تانيه 

وطلعت مرينا تاني ودخلت شقه مينا 

ايمان انا بصيت من العين السحريه كانت مياده صح 

مرينا :ايوه وشكلها مضروبه 

ايمان :منه لله 

مرينا :انا لازم اروح لمامتك واحاول اجبها هنا لحد ما تشوفي مكان 

ايمان :هنا فين بس انا مش عايزه ليكم مشاكل 

مرينا :,اعتبري نفسك مأجره الشقه يا ستي هاتي العنوان 

ودخد العنوان وعرفت مرينا أن ام ايمان وأبوها ماتو من كام يوم في حادثه 

ايمان :لا بابا مات وماما ياقلبي 

مرينا :امسكي اعصابك مينفعش كده 

ايمان : انا السبب اكيد 

مرينا :يابنتي اهدي مش كده 

ايمان :عايزه اروح ليهم المقابر 

مرينا :انتي عبيطه صح لا مينفعش 

ايمان :ارجوكي يا مرينا لو بتحبني 

مرينا :طيب خليكي هنا ثواني وجايه 

ايمان:رايحه فين 

مرينا :هجيلك عالطول ونزلت مرينا وجت 

ايمان:فينك كل ده 

مرينا :خدي اللبسي دول 

ايمان:اي ده 

مرينا نقاب واسدال عجبك ولا نقعد 

ايمان:انتي خايفه من اي 

مرينا :خايفه عليكي يلا بقي علشان نيجي بسرعه 

وراحت مرينا وإيمان 

مرينا :يلا بقي يا ايمان 

ايمان :سبني شويه معاهم 

مرينا :كده هنتاخر 

ايمان:ماشي ومشيت مرينا وإيمان ومشي جنبهم راجل خبط في مرينا 

مرينا :مش تحاسب 

الراجل :معلش انا اسف 

ايمان:مش قادره لا مش معقول 

مرينا :في اي 

ايمان:ده رضا 

مرينا :ينهار اسود طيب يلا بسرعه 

رضا :وقف التاكسي اللي كانت ركبا اميره ومرينا 

رضا :ثواني يا اسطا 😧😧😧😧

يتبع 

ياتري وقف التاكسي ليه وكان في المقابر ليه اللي عايز يعرف يعلق ١٠,تعليقات علشان انزل جزء آخر


#هروب بلا عوده 

#الحلقه السابعه


مرينا:خ ي ر في حاجه 

رضا : موبيلك وقع منك 

مرينا:اه شكرا ليك 

رضا :علي اي تحت امرك 

مرينا : اطلع يا اسطا 

رضا : هو صليب ده صح 

مرينا :اه عندك اعتراض 

رضا :لا بس غريبه يعني وجودك في مقابر مسلمين 

مرينا :وحضرتك مش شايف صحبتي وبعدين انت مالك اطلع يا اسطا 

وطلع السواق 

ايمان :لا انا قلبي كان هيقف 

مرينا :بتعملي اي 

ايمان:مش عارفه اخد نفسي والله 

مرينا 'معلش خليكي لابسه النقاب بس 

السواق :ده اي ده هو انتي مش لابسه اصلا 

مرينا :وانت مالك 

السواق :لا وانا مالي ازاي مش يمكن جايبين عمل وجاين ترموا هنا 

مرينا :انت عبيط خليك في حالك إحسنلك 

ايمان:والله احنا ما جاين لكده خالص 

مرينا :المهم اطلع علي المهندسين 

ايمان :هنعمل ايه هناك 

مرينا ::لازم نروح لمحامي هناك ى

ايمان:انا مش معايا فلوس 

مرينا :متخافيش اصبري بس وراحت وكان مكلمه جورج يستنها 

جورج :مرينا ازيك 

مرينا :ازيك يا جورج ايمان صحبتي 

جورج :اهلا وسهلا 

ايمان :اهلا بحضرتك 

جورج :ها عايزه محمود  في اي 

ايمان :هنطلع ليه بس وفوق نتكلم 

جورج :ماشي تعالو وطلعوا للمحامي محمود 

محمود :جورج ازيك عامل اي 

جورج :بخير انت اخبارك اي 

محمود :اهو تمام 

جورج :احنا كنا جاين ليك في موضوع كده 

محمود : يااااا ياريت كل يوم يكون عندك موضوع علشان اقدر اشوفك 

جورج :حبيبي يا حوده ربنا يخليك ليا 

محمود :خير 

مرينا :دي صحبتي ايمان هي هتقولك عالموضوع احسن 

محمود:اهلا استاذه ايمان

ايمان:اهلا بحضرتك الموضوع وما فيه وكحت ل محمود عالموضوع 

محمود :ياساتر يارب معقول في حد كده 

ايمان :للاسف فيه 

مرينا :غير اني شكه أن هو اللي قتل ياسر 

ايمان :وماما وبابا اكيد عمل فيهم حاجه

محمود :طيب لازم نعمل محضر فيه

ايمان :انا عايزه اطلق منه بس هتقدر تساعدني في كده 

محمود :طبعا ده موضوع سهل جدا 

ايمان :انا بجد مش عايزه الا كده 

محمود:وحق جوزك هتسبي 

ايمان :لا مقصدتش بس ده مفتري اوي والله وانا مش عايزه مشاكل معاه تاني 

محمود :متخافيش سيبي الموضوع ده عليا انا وانا هخلصك منه وهعرف اجيب حق جوزك في حد يعمل كده لا اله الا الله 

جورج :هدي نفسك يا عم محمود مالك

محمود :بجد والله اعصابي بتتعبني من المواضيع دي 

جورج :امال محامي ازاي 

محمود :الانسانيه في المحامي والظابط وفي كل الناس يا جورج 

مرينا :عندك حق فعلا 

جورج :خلاص شوف هتعمل اي واحنا معاك 

محمود : باذن الله خلاص 


وفي فيلا رضا 

رضا :مياده تعالي هنا 

مياده :نعم تحت امرك 

رضا :انا عاااااايز ايمان 

مياده :والله ما اعرف هي فين 

رضا :رجعنا للكدب تاني ماشي مش انتي كنتي عايزه تشوفي ابنك عنيا حاضر تعالي معايا 

مياده :اه دراعي براحه طيب 

رضا :امشي قدامي قولتك 

مياده : حاضر ونزلت تحت البدروم 

مياده :احمد حبيبي 

احمد :ماما طلعني من هنا انا خايف 

مياده :ارجوك طلعه 

رضا :بعينك تعالي معايا فوق 

مياده :انا هعمل كل اللي انت عايزه والله وهسمع كلامك بس ارجوك عايزه ابني 

رضا :اخد ايمان واسيبك انتي وابنك 

مياده :هقولك ايمان فين حاضر والله وقالت ليه علي عنوان مرينا وراح هو ورجلته هنا وشافتهم مرينا 

مرينا :ماما علشان خاطري اللبسي الاسدال بتاع ايمان 

الام :شكلك اتجننتي صح 

مرينا :والله هقولك كل حاجه بس ارجوكي اعملي كده 

الام :لا يا مرينا 

مرينا : الناس طالعه عالسلم ولازم اروح شقه مينا ارجوكي 

الام :ناويه تودينا في داهيه انا عارفه ولبست الاسدال وراحت مرينا مع ايمان 

وفضل رضا يخبط وفتحت الأم

الام :نعم انت مين وعايز اي 

رضا :اوعي كده من قدامي 

الام :ينهار اسود انت مين وعايز اي 

رضا :فين ايمان 

الام :ايمان مين 

رضا :هتقولي فين ايمان ولا اتصرف تصرف مش هيعجبك 

الام :انا هطلب بوليس النجده 

رضا :,فين ايمان 

الام :قولتك مافيش حد هنا بالاسم ده وفضل يدور وبعدين نزل 

وكانت مياده في العربيه 

رضا :انتي عايزه ابنك يموت صح 

مياده :والله العظيم كانت هنا 

رضا :مافيش حد فوق الا ست وحده 

مياده :هتلاقي مرينا مشيتها 

رضا :مرينا مين دول مسلمين 

مياده::لا والله مش معقول اكون اتلغبط في البيت 

رضا :اطلع على البيت وحسابك معايا كبير 

ومشي رضا 

ايمان :تعالي نطمن علي ماما 

مرينا :يلا بسرعه وراحوا 

ايمان :انتي كويسه يا ماما 

الام :ارجوكي يا بنتي امشي بقي مش عايزين مشاكل اكتر من كده 

مرينا : انت بتقولي ايه يا ماما

الام : كفايه بقى احنا عمري ما حصل فينا كده

ايمان : انا اسفه ليكم والله حاضر هامشي

مرينا : يا ماما هي دلوقتي  ما لهاش احد غيرنا

الام : وانا ما ليش غيرك لو حصل لي حاجه ده انا اموت فيها

ايمان : حاضر والله انا ماشيه دلوقتي ونزلت ايمان 

وقبلت عالسلم ......🤔🤔

يتبع


#هروب بلا عوده 

#الحلقه الثامنه 


مينا :رايحه فين 

ايمان :مش عارفه انا مليش مكان اروحه 

مينا :طيب اي اللي نزلك من فوق 

ايمان :انا والله ما عايزه ليكم مشاكل بس انا مش عارفه حظي عمل كده ليه انا سبت كل حاجه فلوس جوزي ويمكن حق جوزي كمان وابني اللي نزل علشان مش عايزه مشاكل والله 

مينا :برضه مقولتيش اي اللي نزلك 

ايمان :رضا عرف مكاني هنا 

مينا :تمام وانتي ماشيه علشان كده 

ايمان :مش عايزه ليكم مشاكل 

مينا :اطعلي قدامي بس 

ايمان :ارجوك سبني امشي 

مينا :متخافيش انا جمبك اطلعي 

ايمان : مينا ارجوك 

مينا :قولتك انا هجيب ليكي حقك يلا بقي اطلعي ايمان عايز اسالك سؤال هو انتي ليه مقولتيش ل مرينا ان انا اللي خد الفلوس ما أن لما دخلت الاوضه كنت حاسس انك صاحيه 

ايمان :كنت حاسه ان انت هترجعهم وحتي لو مكنتش رجعتهم كنت حطاه في دماغي أن هديهم لمرينا والله 

مينا :طيب اطلعي 

وطلعت ايمان وخبطت 

ايمان :والله مينا اللي طلعني ...

الام :تعالي في حضني 

ايمان جريت في حضنها 

الام:حقك عليا يا بنتي انا خايفه علي عيالي بس والله 

ايمان :عارفه والله 

مينا :انا هجيب حقك منه وبكره تشوفي 

ايمان :لا انا مش عايزه غير اني اطلع منه 

مرينا :هو انتي فاكره أن هو هيطلقك بسهوله كده 

ايمان :انا مش بقيت بعرف افكر والله 

مرينا :هتصل بجورج وأشوف عمل اي مع المحامي 

ايمان :اه ارجوكي 

الام :هتحبي تفطري اي اي رايك نعمل صنيه مكرونه بالبشاميل غرقانه بالبشاميل كده 

ايمان :تصدقي ان ماما كانت دائما بتعملها ليا لاني بحبها 

الام :حقك عليا يا ايمان متزعليش 

ايمان :والله انا عارفه أن عملت ليكم مشاكل كتير بس انا بجد مش عارفه افكر 

الام :سبيها علي الله وهو هيحلها 


وفي فيلا رضا 

رضا :مياده هربتيها ليه 

مياده :انا غلطانه والله بس هي صعبت عليا 

رضا :صعبت عليكي انا هوريكي عذاب عمرك ما شوفتي والله علي الحركه دي 

مياده:ارجوك انا اسفه والله 

رضا : غوري من قدامي بقي خدوها نزلوها تحت وممنوعه من الاكل والشرب الا لما اقول 

مياده :ارجوك انا اسفه حقك عليا والله العظيم هرجعلك ايمان تاني 

رضا :دائما كده ربنا رزقني بالمتخلفين من صغيري وانا كده 


                           #فلاش باك 

رضا وياسر في الفيلا مع بابهم 

الاب :ياسر تعالي اقولك 

رضا قوم شوف فيه اي 

الاب :رضا اعمل اللي قولتك ليه 

رضا :يادي القرف أبدينا 

الاب :بتقول حاجه

رضا :لا خالص حاضر ماشي 

الاب :تعالي يا ياسر 

ياسر :حاضر يا بابا ودخل المكتب 

الاب :بكره هتسافر اسكندريه لازم تروح الفرع لينا اللي هناك علشان اخوك بوظ الدنيا هناك 

ياسر :حاضر يا بابا بس هو كده مش رضا يضايق 

الاب :يضايق ولا يتحرق كفايه كان هيخرب لينا الدنيا هناك 

ياسر :مش قولت لحضرتك هو ممكن يتجوز البنت دي والموضوع يتحل 

الاب :مش راضي والحمد لله البنت مجبتش سيرته خالص واتكفت بالفلوس اللي خدتها 

ياسر :هي خد فلوس 

الاب :اكيد امال هخليها تسكت ازاي المهن روح انت وخليك هناك 

ياسر :حاضر يا بابا بعد اذنك 

الاب :اتفضل وسافر ياسر 

رضا :انا عايز افهم بقي اي اللي حصل ده 

الاب :قله الذوق انك تدخل بالطريقه دي 

رضا :ازاي ياسر يسافر مكاني مش مكفيك أنه ماسك كل الفروع اللي هنا 

الاب :وناوي اكتب ليه كل الشركات باسمه لانك انسان لا يعتمد عليه 

رضا :علشان اقتلك يا فؤاد 

الاب :انت بتقول اي 

رضا :ايوه هقتلك لو نويت تعمل كده 

الاب :انت اكيد اتجننت 

رضا :محدش اتجنن زيك طول عمرك بتفضل ياسر عني كأن هو اللي ابنك وانا لا وانا مش هسكت من هنا ورايح 

الاب :اه قلبي مش قادر هات الدوا 

رضا :مافيش دوت خليك مذلول كده انت اي مافيش فايده فيك 

الاب :بموت يا رضا هات العلاج 

رضا :مش قبل ما تسمعني أن لازم تتغير جرب تحبني انا شويه مش حاجه رايحه ل ياسر ومات الاب 


                         #رجوع 

وكان رضا ماشي بالعربيه وبيفتكر كل الكلام ده وخبط بنت بالعربيه

رضا :,انتي فيكي حاجه 

البنت :رجلي مش قادره وجعاني اوي اااه 

رضا :عامل يبص علي البنت وعلي جسمها ومش مركز في اي حاجه 

البنت :,رجلي حرام عليك انا مش قادره اتحرك 

رضا :لا ازاي تعالي معايا معقول اسيبك كده انتي اسمك اي 

البنت :اسماء اااااه يارجلي 

رضا :تعالي يا اسماء 

اسماء :هنروح فين 

رضا :هقولك تعالي بس وشال اسماء وراح بيها الفيلا 

اسماء :احنا رايحين فين 

رضا :, ترضي اوديكي مستشفي وسيمن جيم هنا هجبلك احسن دكتور 

اسماء :حد عايش معاك في الفيلا 

رضا :خايفه من اي ده الدكتور هيكشف. عليكي وهروحك عالطول 

اسماء :ماشي وطلع بيها الاوضه 

رضا :خليكي هنا عقبال ما اجبلك دكتور 

اسماء ده انت شكلك غني اوي 

رضا :ثواني وجيلك ونشوف الموضوع ده وغاب هنا ساعه وخرجت اسماء من الاوضه لقت رضا مدبوح جريت عالتلفون 

اسماء :الله يخربيتك يا مينا الراجل مات 

مياده :انتي مين واي اللي جابك هنا

#هروب بلا عوده 

#الحلقه التاسعه 


اسماء :انا انا هو اللي جابني هنا 

مياده:وليه تعملي فيه كده 

اسماء :لا مش انا خالص 

مياده:اطلبوا البوليس 

اسماء :لا ارجوكي والله انا ما عملت حاجه 

مياده :يلا واقفين ليه وجه البوليس 

الظابط : ده الطريقه الوحشيه اللي مدبوح بيها دي 

مياده :انا معرفش حضرتك البودي جارد طلعوا شافوا ونزلوا فكوني وقالو ليا انو ادبح وطلعت لقيتها 

الظابط :اي مربوطه ومين بقي اللي ربطك 

مياده :هو رضا الله يرحمه 

الظابط :وربطك ليه 

مياده :نوع من أنواع العقاب لما اغلط 

الظابط ،:وفين الكاميرات اللي قدام الفيلا 

مياده ،:للاسف مافيش اي كاميرا الا اللي تحت في البدروم 

الظابط :اه اللي تذبت انك طلعتي امتي صح 

مياده :لا لان هو عينه دائما بتكون علي البدروم 

الظابط :ماشي هرجعلك تاني وانتي هنا بتعملي اي 

اسماء :الله يخربيتك يا مينا هو السبب يا باشا قالي أن الراجل ده مفتري وظالم وكان متجوز واحده واجي الفيلا هنا علشان احاول اجيب ليه بينات عنه 

مياده :ايوه صح كده يبقي هما اللي قتلوا 

الظابط :اخرسي انتي خالص مش عايز اسمع صوتك هاتهم كلهم علي القسم 

اسماء :وربنا انا ما عملت حاجه يا باشا وربنا ما عملت حاجه منك لله يا مينا 

وفي بيت مينا فتحت مرينا 

مرينا :خير 

الظابط :, عايزين مينا 

مينا :انا مينا 

الظابط :, تعالي معانا عالقسم 

الام :, قسم ليه انا ابني عمل اي 

الظابط :يلا يا مينا 

مرينا 'انا جايه معاه 

الظابط :ابقي حصلينا عالقسم اخلص يا مينا 

الام :لا ابني عملت اي الله يخربيتك 

وراح مينا القسم 

اسماء :ايوه هو ده مينا 

مياده :ودي مرات رضا التانيه يا باشا 

ايمان :هو فيه اي وازاي انتي هنا انتي ومينا 

مياده :اعمليهم عليها يابت مش انتي اللي بعتا البت دي علشان تقتل رضا 

ايمان :رضا مات 

الظابط : طلع كله برا وسيب مينا بس وفعلا كله خرج 

مينا :والله انا ما عملت حاجه 

الظابط :انت اللي بعت البت دي هناك 

مينا :ايوه انا اللي بعتها بس والله علشان اعرف عنه اي حاجه واقدر ابعدو عن ايمان 

الظابط : مين ايمان دي كمان 

مينا :بنت غلبانه جدا جت عندنا البيت هربانه من جوزها لانه كان سادي وكل تعامله ليها بالضرب ومكنش سباها في حالها عرف بينا من البنت اللي برا دي وجه رغم أنه سرق منها ميراث جوزها وسابت باقي الميراث علشان تعيش في امان 

الظابط :وليه مرحتش بيت اهلها 

مينا :قولت لحضرتك عرف بيتنا جه واكيد راح بيت اهلها برضه الله يرحمهم 

الظابط :أهلها ماتو 

مينا :ايوه بس انا مش قتلته ولا ليا في الكلام ده خالص 

الظابط :بعت يجيب ايمان وخرج مينا 

ايمان:والله مينا ده ميعملش كده 

الظابط :ليه بتقولي كده مش يمكن كان عايز يعملك مفاجاه ويخلصك من جوزك مقابل قرشين. حلوين 

ايمان :, لا طبعا انا معاهم في بيتهم وشوفت الناس دي عائشه ازاي دول ناس عندهم عزه نفس وكرامه وصعب يكونوا كده 

الظابط :والله كل حاجه هتبان في التقرير الطب الشرعي 

ايمان :وانا واثقه أن هتبان لان مينا مخرجش من البيت 

الظابط :هو هيفضل معانا هنا لحد ما التقرير يطلع 

ايمان :والله العظيم هو ما عمل حاجه 

وكان في سيد هات كتير في اوضه رضا الظابط خدهم وشاف أنه كان بيصور اي وحده يعمل معاها علاقه وكانت من ضمن البنات مياده بعت لمياده 

مياده :تحت امرك 

الظابط :اسمعي كده الفديو ده 

مياده :فاكره كويس وفاكره كل كلمه اتقالت فيه 

الظابط :انتي كنت مراته بس الفديو ده بيقول أنه عمره ما اتعامل معاكي بالوحشيه دي قبل كده اشمعنا انتي 

مياده :علشان انا ام ابنه وانا اللي كنت بساعده لما يتجوز 

الظابط :معقول مع اني شوفت حزن لما مات غير طبيعي علي وشك 

مياده :ايوه طبعا مش ابو ابني 

الظابط :انتي هتجنني واحد كان بيتعامل كده وبيجيب بنات قدامك وعادي كده سمحتي 

مياده :عارف اللي اتعود علي الاهانه وحبها هو انا انا كان ممكن اسيب رضا بس مكنتش بقدر كنت بحب اشوفه قدام عيني زي ما هو مريض انا كمان بقيت مريضه بيه 

الظابط :لا مش مصدق اول جريمه اشوفها بالطريقه دي 


ودخل محمود عالشان يشوف المحضر بتاع مينا 

وبعدين خرج 

مرينا :عملت اي 

محمود :هيفضل هنا ٤ايام علي زمه التحقيق 

مرينا :ليه انا اخويا معملش حاجه 

محمود :يلا يا جورج وجودكم هنا ملوش لازمه 

ايمان:طيب اي انا حاسه أن مياده اللي عملت كده 

محمود :روحوا انتو بس وانا هستني تقرير الطب الشرعي واجي وراكم 

جورج :انا هاجي معاك 

مرينا :وانا مش هسيب اخويا هنا 

جورج : روحي شوفي مامتك وبابكي 

ايمان :يلا بينا يا مرينا وروحت 

الام :, مينا فين 

ايمان باذن الله هيخرج 

الام :ايوه خدوا ليه مش فاهمه 

مرينا :مينا بعت حد بيت رضا 

الام :ايوه وبعدين 

مرينا :مينا اتقتل 

الام :ينهار اسود ابني عمل كده 

مرينا :لا يا ماما انتي عارفه مينا ميعملش كده 

الام :قلبي يا ابني وجه محمود جورج 

مرينا :, عملتوا اي 

محمود : لسه مافيش حاجه 

مرينا:يعني اي 

ايمان:طيب والحل 

الام :لا انتي غاليه عندي بس مش هتكوني اغلي من اولادي 

ايمان:والله العظيم انا معرفش مينا ليه عمل كل 

مرينا :لا مينا ميعرفش يقتل حد انا عارفه اخويا يستحيل يعمل كده 

جورج :بس لابس التهمه لان البنت اللي كانت هناك اعترفت عليه 

ايمان :مياده هي مياده اللي ليها مصلحه أن رضا يموت 

الام : انا مليش دعوه بالعك ده انا حياتي كانت كويسه ولادي كانو في حضني انتي السبب 

محمود :اهدي بس يا امي وانا عارف هطلع مينا ازاي 

مرينا :هتعرف تعمل كده واللي قتل رضا مسبش غلطه ورا 

محمود :مافيش جريمه كامله في غلطه طبعا 

ايمان:انت بتتكلم بجد اي هي 

محمود:اللي قتل رضا مش مياده اللي قتل رضا راجل مش بنت لانه دبحه بطريقه مافيش بنت تقدر عليها وواضح أن مياده دي ضعيفه 

مرينا :اي الغلطه اللي قولت عليها 

محمود:عرفت ان كان في شعر دقن حد في ايد رضا شكله كان بيحاول يخنقه

محمود : ايمان انا عايز اروح الشركه ممكن 

ايمان:طبعا بس هو الشركه هتكون شغاله بعد موت رضا 

محمود :هنشوف وراحت ايمان الشركه هي ومحمود وقابله مدير الشركه 

ايمان: هي ازاي الشركه شغاله وولسه رضا ميت 

رؤوف المدير :حضرتك مافيش حد يديني اومر أن نقفل الشركه بعد موت استاذ رضا 

محمود :انا كنت عايز شويه معلومات عن رضا 

رؤوف :بلاش تسأل حد في الشركه لان محدش يطيقه خالص 

محمود فين مكتب رضا 

رؤوف :اهو اتفضل ودخل المكتب 

ايمان:انت ممكن توصل لاي معلومه من هنا 

محمود :والله بحاول اي ده موبيلي فين شكلي نسيته في العربيه 

ايمان :وانا مش معايا موبيل هستخدم تلفون الشغل لازم اكلم جورج 

ورافع السماعه وكان رؤوف بيتكلم 

رؤوف :مش قولتك متتصلش هنا 

مرات  رؤوف :بتصل بموبيلك مش بترد انا عرفت ان رضا مات اوعي تكون انت اللي عملت كده عيالك وبيتك عايزينك انا غلطانه ان قولت ليك 

رؤوف :وانتي عايزه مكونتيش تقولي علي اللي عمله 

يتبع 

علق ب١٠تعليقات علشان يوصلك اخر جزء بعد الفطار


#هروب بلا عوده 

#الحلقه الاخيره 


مرات رؤوف:لا انا مقولتش كده بس ليه تضيع مستقبلك علشان واطي زي ده وفي الاخر معرفتش مكان السي دي

رؤوف بقولك اي انا مش عايز كلام كتير واقفلي السكه لما اشوف المصيبه اللي انا فيها دي 

ايمان:مالك يا محمود فيك اي 

محمود :اششششش 

ايمان :طيب براحه وقفل السكه 

محمود :معقول ربنا بيحبك اوي كده 

ايمان :فيه اي

محمود :مافيش لو سمحت ينفع تمشي دلوقتي 

ايمان:انا مش هامشي الا لما افهم فيه اي 

محمود :قولتك ثقي فيا ومينا انهارده هيخرج 

ايمان : معقول بتتكلم بجد 

محمود :ايوه بس قومي روحي دلوقتي 

ايمان:حاضر 

محمود :لو سمحت ابعتي ليا استاذ رؤوف 

ايمان :حاضر وخرجت ودخل رؤوف 

رؤوف :حضرتك عايزني 

محمود:اه عايزين نتكلم شويه 

رؤوف :تحت امرك 

محمود :انت اي رايك في رضا 

رؤوف :مش فاهم السؤال 

محمود :يعني كام أسلوبه ازاي مع البنات هنا 

رؤوف :كان مش محترم 

محمود:اممممم يعني ممكن اللي قتل رضا يكون حد من هنا 

رؤوف :لا والله انا معرفش حاجه 

محمود :ازاي مدير أعماله ومتعرفش عنه حاجه 

رؤوف :هو حضرتك عايز اي بالظبط 

محمود :عايز اوصل للي قتل رضا 

رؤوف :ومش المباحث شغاله في القضيه 

محمود:بس حد عزيز عليا هو اللي مدبس فيها 

رؤوف :,أعداء رضا كتير 

محمود:زي مين يعني 

رؤوف :معرفش بس كنت عارف ان الدنيا كلها بتكره 

محمود:وانت اي 

رؤوف :مش فاهم 

محمود :كنت بتكرو 

رؤوف :ولا كنت بكرو ولا بحبه انا واحد شغال عنده مش اكتر 

محمود :وبالنسبه لمراتك 

رؤوف :مالها مراتي 

محمود :انت كنت رايح تاخد السي دي بتاعها صح 

رؤوف :انا مراتي معملتش حاجه هو اللي واطي وجبان وهو اللي حط ليها منوم في العصير وصورها وحاول أنه يستغلها 

محمود  :روحت انت قتلته 

رؤوف :كام لازم يموت 


                     #فلاش باك 

رؤوف راح فيلا رضا من غير ما حد من البودي جارد يشوفه ودخل الأوضه يدور علي السي دي وبعدها دخل رضا 

رضا :مدير مكتبي بيعمل اي في اوضه نومي 

رؤوف :, انت اوطي انسان انا شوفته في حياتي 

رضا :انت فاكر اني شغلتك عندي علشان انت انسان شاطر لا علشان انت كنت شارط بس إن لو مراتك تشتغل تكونوا سوا 

رؤوف :فين السي دي اللي بتذل بيه مراتي 

رضا :بالساهل كده فاكر انك هتخدو 

رؤوف :انا عايز السي دي بدل ما أبلغ عنك الشرطه 

رضا :اه تمام مافيش مشكله بلغ واذبت زي مانا هثبت انك انسان حرامي ونصاب ولما كشفتك بتحاول تطلع سمعه عليا 

وبرضه هاخد مراتك 

رؤوف :,انت اي مش بتخاف من ربنا 

رضا :انت عايز اي دلوقتي طلقها وهديك مليون جنيه 

رؤوف :, انت فاكر كل الناس زيك 

رضا :انا محدش يعرف يبقي زي اصلا فوق لنفسك يا واطي 

رؤوف :,انا واطي وطلع السكينه ودبح رضا ورضا كان بيحاول يخنق رؤوف شد شعر من دقنه وفضل في ايدو ومسح رؤوف البصماته ومش بص في ايد رضا 

                      #رجوع 

محمود :علشان كده قتلته 

رؤوف :لو مكنش مات كان دبر ليا اي مصيبه 

محمود :سلم نفسك يا رؤوف وأما هدافع عنك 

رؤوف :, أزاي 

محمود :ده شغلي انا سلم نفسك بس 

رؤوف :مافيش حاجه تخلني اخرج من السجن 

محمود :انا محامي وهعرف ازاي اخرجك منها لان ده كلب وحرام تتحبس بسببه 

رؤوف :لا مش هعمل كده 

محمود :انا عايزك انت اللي تروح تسلم نفسك انا اقدر اثبت التهمه عليك بشعر دقنك اللي في ايد رضا بس انا مش عايز كده انا عايز انت اللي تروح بنفسك 

محمود :انا والله لو اعرف ان شغل مراتي معاه هيعمل كده مكنتش خليتها اشتغلت معاه 

محمود :السي دي في النيابه وهيبان أن مراتك كانت تحت تأثير مخدر وانا هقدر اخرج منها وفعلا راح رؤوف وسلم نفسه وخرج مينا وروح البيت 

الام :مينا ابني حبيبي 

مينا :حبيبتي يا امي 

ايمان :نورت بيتك يا حبيبي 

مرينا :حبيبي يا اخويا والله 

محمود :كان شيطان عايش عالارض 

ايمان :بس انت هتقدر تخرج رؤوف 

محمود :سبيها علي الله المهم انتي ناويه علي اي 

ايمان :انا مش عايزه اي حاجه من ورثي في رضا 

مرينا :بس ده كان حقك وهو سرقه 

ايمان :مش عايزه منه حاجه 

مرينا :برحتك 

محمود :عالعموم شوفي عايزه اي وانا معاكي 

والباب خبط مياده 

ايمان :انتي اي اللي جابك هنا 

مياده :انا مسافره برا مصر انا وابني وجيت أسلم عليكي واقولك سامحني قبل ما امشي 

ايمان :اسمحاك علي اي انك كنتي عايزني اتعدم 

مياده :بجد انا غلطانه في حقك وكان لازم اعتزر ليكي 

الام :ربنا اللي يسامحك علي اللي عملتي فينا 

مياده :بجد الدنيا مش مستهله زعل من حد أما غلطان 

مع السلامه 

ونزلت وركبت عربيتها مع ابنها وبدأت تفكر في آخر يوم كان ليها في الفيلا لما اللي كان ربطها كان سايب الحبل وطلعت الاوضه علشان تجيب المفتاح تفتح لابنها ولقت رضا مرمي عالارض 

رضا :الحقني يا مياده 

مياده :مين اللي عمل فيك كده 

رضا :, انتي لسه هتسالي اطلبي الاسعاف انا بموت اخلصي 

مياده فكرت ونزلت المطبخ وجابت سكينه وطلعت كلمت علي رضا وفضلت جنيه لحد ما مات 

مياده :الحمد الله أن الكل ارتاح من شره 

وفي القسم 

الظابط :انت حاولت دبحه مرتين 

رؤوف :لا والله انا دبحته مره 

الظابط :بس التقرير بيقول ان كانت مرتين 


تمت 

ياتري مياده هتسافر برا مصر ولا هتتمسك هتعرف في الجزء التاني من هروب بلا عوده اول جزء هيكون اول يوم العيد كل سنه وانتم طيبين


الجزء الثاني من الرواية من هنا كامل 


تعليقات

التنقل السريع