![]() |
#غرام_الفارس
Part 1
كانت بغرفتهاا تتجهز فاليوم زفافها علي بلال ابن عمهاا لتسمع صوت طرق علي الباب
غرام : ادخل
لتدخل الخادمه عليهاا
الخادمه : سيدي ايمن بيسئلك خلصتي و لا لا لسه
غرام : عشر دقايق و اخلص اطلعي انتي
لتؤما لها الخادمه و تخرج من الغرفه لتظل غرام بغرفتهاا تفكر اتطيع عمهاا فهو من اخذها بعد وفاه والداها و والداتها فهي بقيت تحت جناحه لمده ٥ سنوات
لتتذكر ما حدث معها امس عندما طلبها خالهاا في مجلسه
Flashback...
دخلت غرام المجلس لتجده جالس هو و بلال ابنه لتنزل راسها ارضا و هي تقول
غرام : نعم يا عمي حضرتلك طلبتني
ايمن بصوت غليظ و بلهجته الصعيديه : انتي طبعاا عارفه اني انا اللي خدتك بعد موت اخوي و امك و جعدت اصرف عليكي فلوس ياما و دلوجتي انتي خلاص تميتي السن القانوني و انا عاوزك تمضيلي علي الورج دون
غرام و هي تنظر له : ورق ايه عمي
ليتحدث بلال بدلا من ابيه : دوق ورج تنازل منك عن املاكك لعمك اللي ربتكي
لتبتلع غرام ريقهاا : ايوه بس ده حقي انا و اكيد اللي عمه صرفه عليا السنين دي متجيش حاجه في الاملاك دي
بلال بغضب : يعني ايه يا بنت عمي هتعصي كلام ابوي
غرام : لا والله مش قصدي
بلال : اومال جصدك ايه هااا
ليضرب ايمن بعصاه علي الارض و يأمر ابنه بالسكوت و ينهض من مجلسه و يقترب من ابنه اخيه و بنظرات غامضه قال لها :
هتمضي و لا لا يا بنت اخوي
غرام بجراءه : لا يا عمي انتو كدا عاوزين تاخدو كل اللي ورايا و قدامي و
ليقاطع حديثها الكف الذي نزل علي وجهها
لتضع يدها مكان الصفعه و تتجمع الموع بعينيهاا : يا عمي انا
ايمن بمقاطعه لها : هتمضي علي الورج و لا لا سمعيني اجده جوابك
غرام و هي تشهق : يا عمي اسمعني
لينزل الكف الاخر علي وجهها لينزل الدماء من فمهاا
ايمن ببرود : ها يا بنت اخوي جولتي ايه مستني جرارك
غرام و هي تهز راسهاا فهي ليست المرة الاولي الذي يمد فيهاا يده عليها و هي تعلم بانها اذا رفضت الرضوخ له ماذا سيحدث لهاا
غرام : حاضر يا عمي
و بالفعل قامت غرام بالتنازل عن املاكهاا لعمهااا
Back.....
هي وافقت ليله امس علي التنازل عن املاكها فهي كانت تعلم بانه لن يتركها حتي يحصل علي ما يريد و لكنه فاجاءهاا عندما اخبرها بان عرسها علي ابنه بلال سيقام في الغد لتنصدم غرام من حديثه فهي لا تطيق ابن عمهاا بالمره فهو قاسي الطباع مثل والده
و عندما تذكرهاا جاءت عينيها علي الشباك المتواجد بغرفتها ففكرت بحل حتي تتخلص من هذه الزواجه و هو الهروب
لتبدل ملابسها سريعاا و تقوم بتغيير ملابسها فهي كانت ترتدي فستان الزفاف
لتتجه ناحيه الشباك و تقوم بفتحه و القفز خارجه و لحسن حظهاا لم يكن يتواجد اي من رجال عمهاا لتجري سريعا مبتعده عن المنزل و صوت طلقات النار الذي تضرب في الهواء احتفالا بزفافهاا
اما عن ايمن فنادي للخادمه لتنادي غرام حتي تذهب لمجلس الحريم و يحتلفوا بهاا
فذهبت الخادمه و طرقت الباب عده مرات و لكنها لم تتلقي جوابا لتفتح الباب فلم تجدها بغرفتهاا لتلطم علي وجهاا و هي تقول : يا مري يا مري
لتخرج من الغرفه لتجد ايمن في وجهها
ايمن للخادمه : هي فين بنت المركوب دي اتاخرت ليه
الخادمه بخوف : ستي غرام مش في اوضتها
ايمن و هو يبرق : انتي بتجولي ايه
الخادمه : باينها هربت من الشباك يا سيدي
ليزيحها من طريقه و يدخل غرفتهاا ليجد كلامها صحيح ليخرج من الغرفه و هو يصرخ علي رجاله
ايمن : بنت المركوب دي تروح تشوفوا هي فين و تجبوها اهنا تاني اكيد ملحجتش تبعد من اهنيه يلا اتحركوا و انتو ملكوش عازه اكده
ليخرج الرجال للبحث عنها تنفيذا لاوامر سيدهم لياتي له ابنه و هو يسئله : في ايه يا بوي
ايمن بغضب جحيمي : بنت المركوب هربت فاكره انها ممكن تخلص مني لسه متعرفنيش
بلال : هو مش خلاص خدنا منيهاا اللي احنا عاوزينو سيبها تغور
ايمن : لااا مش هسيبهاا كل ما بشوفها جدامي بتفكرني بابوهاا عشان اجده بحب اذل فيهاا
بلال : مخلاص يا بوي بقاا انسي و بعدين ده كان اخوك برضو
ايمن : بس ابن الخدامه في الجول و الاخر اللي ضحكت علي بوي و بسببها امي شافت المر الوان و جفل علي السيره بجاا كفايه هروب بنت المحروجه
.................................................................
كانت تجري مسرعه تحاول الفرار من رجال عمهاا الذين يلاحقونهاا بعد هروبهاا من زفافهاا علي ابن عمهاا و لكنهم علموا بهروبهاا و استطاعوا اللحاق بهاا و ها هي تحاول ان تفر منهم فهي لا تريد ان ترجع لجحيم عمهاا و خرجت علي الطريق بنفس الوقت الذي كان سياره فارس تمر من هذا الطريق للرجوع لمنزله بعد ان انهي كل اعماله وقام بتصفيه شركته المتواجده بالقاهره فهو يريد التفرغ لاعمال جده فكان يشعر بارهاق شديد و فجاءه ظهرت امام السياره فتاه يقوم بسحبها بعض الرجال و من الواضح انها لا تريد الذهاب معهم فقام بالضغط علي فرامل السياره لينزل من السياره و يتجهه ناحيتهم
فارس : ايه اللي بيحصل اهنه ممكن افهم
لينظر الرجال بخوف لفارس فمن في الصعيد لا يعرف فارس العمري كبير الصعايده
احد الرجال : مفيش يا بيه دي بنت اخو الحاج ايمن و انهارده دخلتها علي ابنه ايمن و هربت منينا و الحاج امرنا نجبهاا
فارس بملامح متهجمه و هو ينظر لهم : تجوموا سحبنها بالمنظر ده ليه بهيمه هي اياك
لتنظر له الفتاه بلهفه فهي لاحظت مدي خوفهم منه
لتقول له : الحقني ارجوك عاوزين يجوزوني غصب ارجوك ساعدني
لينظر للرجال و يامرهم ان يتركوها ليطيعوا اوامره
لتجري الفتاه عليه و تقوم بتخبئه نفسها خلفه و تقوم بمسك ذراعيه
ليقوم للرجال : روحو جولوا لايمن ان بنت اخوه حدانا في دوار العمري
ليبتلعو ريقهم و يغادرو
ليلتفت للفتاه و ينظر لها : انتي كويسه
لتهز راسها له و تقول : هو انا فعلا هروح الدوار
فارس و هو يؤما لها و يتجه للسياره : ايوه هتقعدي عندينا في الدوار لحد ما عمك يجي و نشوف ايه المشكله بيناتكو
لتهز راسها له و تركب بجانبه
لينظر لها فارس : انتي اسمك ايه
لتنظر له و هي تجيبه : غرام ......
.................................................................
في سياره فارس
كانت غرام تختلس النظرات له بين الحين و الاخر فكم سمعت عنه و عن شهامته و لكنها تراه للمره الاولي فعندما راته لم تعرفه لانها لم تراه من قبل و لكنها علمت هويته عندما اخبر رجال عمهاا ان يخبروه بانها بداره
لينظر لها فارس فيجدها شارده
فلزم الصمت حتي وصلو للدوار
لم تفق من شرودهاا الا عندما قام بهزها في كتفها
فارس : بقالي ساعه بنادي يلا وصلناا
لتهز له راسها بموافقه و تهبط معه من السياره ليسير امامها و يفتح الباب له ليدخل و يشاور لهاا ان تدخل و بمجرد ان دخلت غرام الدوار
سمعت صوت انثوي يقول بغل
مين دي يا فارس
لينظر لها فارس نظره اخرستهاا : اطلعي جوضتك يا فرح
لينظر ل غرام مره اخري و يشاور لها ان تتبعه فسار امامهاا و هي خلفه لتلتفت غرام حتي تنظر لفرح لتجدها تبادلها النظر و لكن بغيظ و غيره لتنظر امامها مره اخري و تسير خلف فارس لتتسئال غرام مع نفسهاا : اهذه زوجته فهي تعلم بانه متزوج احد بنات اعمامه
لتجد فارس يقف امام احدي الغرف ليفتحها و يشاور لها بالدخول للغرفه و بالفعل دخلت غرام الغرفه ليقول لها فارس و هو يقف علي الباب
فارس : هتباتي اهنه الليله لحد منشوف عمك هيعمل ايه
لتؤما له و كاد يغادر لتنادي عليه
غرام : فارس
ليقف فارس مكانه بعد ان سمعها تنادي باسمه ليلتفت لها و يقترب من الباب مره اخري
غرام بخجل : هو يعني الصراحه انا
فارس : عاوزه ايه متنطقي
غرام : انا مكلتش حاجه من الصبح و عصافير بطني يتصوصو
كادت ان تفلت ضحكه فارس و لكنه رسم الجديه علي وجهه
فارس : هقولهم يبعتولك وكل
لتبتسم له غرام : انا متشكره جدا لو مكنتش وقفت بعربيتك كان زماني متجوزه غصب بجد شكرا ليك جدا
فارس ببرود و هو يغادر : العفو
لتظل غرام واقفه مكانهاا تنظر عليه حتي اختفي و بعدخا دخلت الغرفه و اغلقت علي نفسها
.................................................................
انت بتجول ايه يا بن المركوبه انت
احد الرجال : يا حاج احنا مكناش نجدر نجوله لا ده كان ممكن يجتلنا فيهاا
ايمن بغضب بعد ان علم بوقوع غرام في يد فارس : و بعدين وياك يا بن العمري هتجعد تجفلي زي اللجمه في الزور كدا كتيرر
لياتي بلال : صحيح يا بوي ان ابن العمري خد غرام عنديه في الدوار
ايمن بغل : ايووه بس مش هسيبهاا حداه يلا بينا يا ولد
.................................................................
في غرفه فارس و فرح
فرح : مين دي يا فارس و جايبه اهنا ليه
فلم تجد رد منه
لتردد سؤالها مره اخري
و لكن هذه المره يغضب فارس بشده
اخرسي بجاا مش عاوز اسمع صوتك فاهمه و لا لا
فرح و هي تحاول امتصاص غضبه : انا مش جصدي حاجه والله انا بس عندي فضول اعرف مين دي اللي جبتها معاك و انت جاي من مصر
فارس و هو يغادر الغرفه : ملكيش صالح يا بنت عمي
.................................................................
بالاسفل وصل ايمن و ابنه بلال لدوار عائله العمري و طلب مقابله فارس
ليدخل الغفير الدوار و يدخل المجلس ليجد فارس جالسا بهيبته المعتاده
الغفير : الحاج ايمن بره يا كبير و طالب يجابل سعادتك
فارس : خليه يدخل
و بالفعل خرج الغفير و اصطحب معه ايمن و بلال
و بمجرد ان دخل ايمن المجلس ظل يتبادل النظرات مع فارس
فارس بصوت غليظ : هتفضل واقف عنديك كتير و لا ايه
ايمن بنظرات غامضه : ينفع يا كبير تاخد بنت اخوي و عروس ابني اكده
فارس : اولا انا مخدتش حد هي اللي هربت منيكو
بلال بانفعال : و رجالتنا لاحقوها و مسكوهاا و لولاك كانت زمانها مرتي دلوجت
فارس و هو يضرب بعصاه علي الارض بغضب : رجاله فين الرجاله دول عاد اللي كانو بيتشطرو علي حرمه و بيسحبوها كيف البقره
ايمن و هو يحاول تهدئه الجو المشحون : طيب يا كبير حجك عليناا ناديلي بنت اخوي بجاا عشان ترجع وياناا
فارس : هترجع وياكو بس بشرط تلغي جوازه ابنك منيها
ايمن : ازاي يعني الحديث ده لا طبعا مينفعش انت عاوز اهل البلد يجولوا ان مقصوفه الرقبه دي هربت من ابني يوم دخلتهم
فارس : و ده اللي عندي تلغي الجوازه تاخد بنت اخوك مش هتلغيهاا مش هتاخدهاا
ليغضب ايمن من تحكمه : لا انت زودتها جووي انا همشي دلوجت و هاجي بكره للحاج نبيل نشوف ايه الحكايه بالضبط
و يغادر ايمن و بلال تحت نظرات فارس البارده
.................................................................
بعد ان غادر ايمن القصر تبدلت ملامحه من الغضب للخبث ليستغرب بلال من تبدل والده
بلال : ممكن افهم في ايه بالضبط و انت ناوي علي ايه
ايمن بخبث : هجولك بعدين المهم دلوجتي عاوزك تنشر في البلد خبر ان غرام بنت اخوي هربت يوم دخلتها و اللي ساعدها علي اكده فارس العمري و مخليها في الدوار حداه خلينا نشوف ابن العمري هيعمل ايه في الفضيحه ديه و هيلمهاا كيف
.................................................................
ها يا جماعه البدايه عجبتكو و لا ايه و ايه هي توقعاتكو♥️🙈
#يتبع الحلقه 2
Part 2
في صباح يوم جديد
استيقظ فارس من نومه ليجد فرح ما زالت تغط في النوم لينهض من علي السرير و يمسك هاتفه ليجدهاا التاسعه صباحاا فدخل الحمام حتي يستعد للنزول و الفطار مع العائله و بالفعل استعد فارس و لبس جلبابه الصعيدي و عندما انتهي قام بايقاظ فرح من نومهاا
فارس : فرح فرح يلا جومي الساعه ٩
فرح و هي تستيقظ : خلاص صحيت
فارس : جومي البسي و حصليني علي تحت و متتاخريش زي كل يوم
فرح بتافف : مش هتاخر حاضر
لينزل فارس بالاسفل ليجد الجميع يفطرون
فارس بصوت غليظ : صباح الخير
الجميع : صباح النور
ليجلس فارس بمكانه بجانب جده و بدا بتناول طعامه حتي سئله جده عن زوجته
فارس : نازله يا جدي و بعدين انت عارفيها عادتها و لا هتشتريها
ليتذكر فارس غرام : لينادي فارس علي هنيه الخادمه
فارس بصوت عالي : يا هنيه
لتاتي الخادمه مسرعه : ايوه يا بيه
فارس : روحي جوضه الضيوف و بلغي الضيفه تيجي تفطر ويانا
هنيه : حاضر يا بيه
لينظر له الجميع باستفهام
نبيل الجد : مين الضيفه دي يا ولدي
فارس : دي تبقاا بنت راشد المنشاوي جابلتها امبارح و انا راجع علي الطريق كانت بتجري من رجاله عمها ايمن كان عاوز يجوزها غضب من ابنه بلال
ليرما نبيل له براسه و هو ينظر نظرات غامضه لفارس
لتاتي غرام اثناء حديثهم لينظر لها الجميع
فارس : تعالي اجعدي افطري يلا
لتقترب غرام من الطاوله
غرام : صباح الخير
ليرد عليها الجميع ما عدا الجد فظل ينظر لها نظرات غير مفهومه لتلاحظ غرام نظرات الجد فتتوتر بشده
ليشاور لها بفارس حتي تجلس لتقترب و تجلس معهم و تبدء في تناول الافطار معهم حتي دخل عليهم احد الغفر ليقترب من الجد و يهمس له ببعض الكلمات الذي جعلت الغضب يسيطر عليه
لينهض نبيل العمري من علي الطاوله و يضرب بعصاه علي الاوض و يقول بلهجه حاده و غاضبه : فارس جوم ورايا علي المكتب
لينهض فارس باستغراب و اندهاش من لهجه جده ليدخل خلفه المكتب
الجد : انت متاكد ان انت ساعدتهاا للحرمه اللي جاعده بره دي
فارس : انت بتشكك في كلامك و لا ايه يا جدي
الجد بغضب : البلد كلاتها بتتحدث عنك انت و ياها بيجولو ان فارس العمري هو اللي هرب بنت المنشاوي يوم دخلتها و جابها الدوار حداه و بيجولوا عليها انها عشيجتك
فارس بغضب : ايه الحديث الماسخ ده عاد ده هجطع لسان كل اللي اجرء يجيب سيرتي علي لسانه
و كاد فارس ان يخرج ليوقفه الجد
الجد بغضب : انت رايح فين دلوج
فارس بغضب اشد : رايح اجطع لسان كل واحد جاب سيرتي مش فارس العمري اللي يحصل معاه اجده
ليخرج من غرفه جده و هو ينوي ان ينهي هذا الموضوع
.................................................................
اما فرح فبعد نزول فارس للافطار مع العائله نامت مره اخري لتسمع صوت طرق علي الباب لتنهض فرح و تفتح الباب لتجد امامها والدتها وفاء
فرح بغيظ : في ايه ياما علي الصبح لتتجه ناحيه السرير مره اخري
وفاء بغيظ من تصرفات ابنتها : انتي نايمه اهنا و مش دريانه باللي بيحصل من ورا دهرك
فرح و هي تنخض من علي السرير مره اخري و تركز في كلام والدتها : ايه اللي حوصل ياما
وفاء بكره : ابنه فاطمه جايب واحده الدوار و مجعدها في اوضه الضيوف و البلد كلاتها بتحكي عليهم بيجولو انها من عيله المنشاوي و طان فرحها علي ابن عمها و انه جوزك هربهاا يوم الفرح و جابها اهنا و بيجولو كمان انها عشيقته
فرح بصدمه : انتي بتجولي ايه ياما لتكمل بغيظ و غل انتي متاكده من اللي بتحكيه ده
وفاء : انتي ايه مبتفهميش بجولك البلد كلاتها بيكلموا عليهم
.................................................................
خرج فارس من الدوار و اتجه ناحيه الغفر ليراه الغفر فيقومون من مجلسهم احتراما له
فارس بلهجه حاده و صوت غاضب : عاوز اللي مسئول عن اللي حصل يبجا عندي اهناا و تحت رجلي مفهوم و لا لا
الغفر : مفهوم جنابك
ليرحل فارس من امامهم راجعا للدوار مره اخري
.................................................................
بعد ان سمعت فرح هذا الحديث من والدتها غضبت كثيرا فقامت بفتح باب غرفتهاا و نزلت لغرفه الضيوف لتنزل وفاء خلفها و طرقت الباب بعنف و هي تقول
فرح : افتحي الباب
لتفزع غرام من هذا الطرق العنيف
فرح : بجولك افتحي يا و**
لتفتح لها غرام و تنصدم مما فعلته فرح بها فهي بمجرد ان فتحت لها الباب قامت بجذبها من شعرهاا و ظلت تكل لها الصفعات و الضربات هي و والدتهاا
وفاء : اه يا فاجره عاوزه تخربي علي بنتي وتخدي منيها جوزهاا
فرح : مش هسمحلها ياما سامعه مش هسمحلك تاخديه مني
كل هذا تحت صراخ غرام من عنفهم و ضربهم لها ليتجمع كل من بالمنزل ناحيه الصوت ليجدو وفاء و فرح يضربان الضيفه
فاطمه بغضب : في ايه يا وفاء بتضربوها ليه اجده
فرح : الهانم الحلوه تبجاا عشيجه جوزي و البلد كلاتها عرفت و بيكلمه عنيهم عرفتي بنضربها ليه يا خالتي
في نفس الوقت كان فارس يدخل للدوار ليستمع لصوت صريخ و اصوات عاليه قادمه من ناحيه غرفه الضيوف ليتجه بسرعه ناحيه الغرفه ليجد زوجته و والدتها يضربون غرام بعنف و هي علي الارض و تصرخ و كل من بالمنزل شاهدوا خذا ووالدته تحاول النزاع بينهم اما غرام فهي كانت مستسلمه تماما لهم
فارس بصوت عالي و غضب شديد : فرح بعدي عنيهااا
لتبعد فرح عنهاا و تقترب منه لتقول بغل : خايف عليها ليه هااا يبجاا الكلام مضبوط و بنت الكلب دي عشيجتك
ليصفعها فارس علي وجهاا و ينظر لخالته وفاء : خالتي طلعي بنتك جوضتهاا و خليها تخاف علي نفسهاا
لتبتلع وفاء ريقها بخوف منه فهي تعلم انه لن يمرء الامر مرور الكرام لتاخذ ابنتها من يديها و تصعد بهاا و هي تلعن تسرع ابنتها و تلعن نفسهاا لانها لم توقفها و تمادت معهاا
اما فارس فاتجه هو و والدته ناحيه غرام التي كانت اعتدلت في جلستها و ضمت ركبتيهاا و كانت تبكي بشده
لينظر لوالدته و هو يقول
فارس : امي لو سمحتي دخليها جوضتهاا و انا هبعتلك البت هنيه خليها تمسحلها وشهاا و تدهنو
لتؤما له والدته
فاطمه : جومي يا بنتي جومي
لتقوم معها غرام و يدخلون الغرفه
.................................................................
ايمن : عفارم عليكو يا رجاله هو ده الكلام الصوح
ليدخل بلال مجلس والده ليجده مجتمع برجالته
بلال بغضب : اطلعو برا
لينظرو لايمن ليؤما لهم براسه
بعد ان خرج الرجال تكلم بلال بانفعال
بلال : البلد كلاتها بتحكي عن غرام و فارس يا بوي بيجولو انها عشيجته
ليضحك والده بصوت عالي
ايمن : طب و انت ايه اللي مضايجك
بلال : ازاي يعني يا بوي دي بنت عمي في الاول و الاخر يعني من لحمنا و دمنا و احنا متفجناش علي اكده انت جولتلي انهم هيحكو انها هربت و اللي ساعدها فارس لكن عشيجته دي لا يا بوي كده سمعتها بجت علي كل لسان في البلد
ايمن : متتحمأجش اووي بس اكده و بعدين هو ده اللي انا عاوزه يحصل
بلال باستغراب : عاوز سمعتها تبجاا علي كل لسان ليه يا بوي
ايمن بخبث : عشان انضف شرفي بيدي و اجتلهم محدش يجولي تلت التلاته كام فهمت بجااا
بلال بانفعال : بس احنا مكناش متفجين علي اننا نموتهاا و بعدين عاوز تموتها ليه ما انت خدت اللي انت عاوزه
ايمن بغل : صحيح حدت اللي انا عاوزه بس انا مش هسيبها عايشه لازمن تحصل ابوهاا مش هطيج حاجه من ريحته تبجاا عايشه و فيها نفس لازمن تحصل ابوها و امها
.................................................................
دخل فارس الغرفه و قام برزع الباب خلفه ليجد خالته ما زالت مع زوجته بالغرفه و تحاول تهدئتها فهي ما زالت غاضبه
فارس : اطلعي بره يا خالتي
لتنظر لابنتها و تهز له راسها و تخرج من الغرفه
ليقترب فارس من فرح : انا عاوز افهم بجاا ايه اللي انتي عملتيه ده
فرح بغل : تفهم !
هو انت عاوزني اشوفك جايب عشيجتك لحد اهنا و اسكت و اسيبها اجدا في حالهاا
فارس بسخريه : لا اضربيها و بهدليهاا
ليقترب منها و يقوم بجذب شعرها
فارس بصوت كفحيح الافاعي : انتي عارفه كويس اني مبحبش امد يدي علي حرمه بس انتي زودتيها جوووي انهارده
فرح بوجع : اه يا فارس شعري
ليجذبه بقوه اكبر : عارفه يا فرح لو اللي حوصل ده اتكرر تاني
فرح بتوجع : خلاص بجاا سيب شعري يا فارس
ليفلتها فارس من يديه و يقوم برفع سبابته لهاا
فارس: انا جولتلك و انتي حره يا بنت عمي
ليخرج من الغرفه و يرزع الباب خلفه
.................................................................
ذهب ايمن مع رجاله بعد ان رفض بلال ان يذهب معه فهو لا يوافق علي ما يريد ابيه فعله بابنه عمه الي دوار العمري و طلب ان يقابل نبيل العمري
ليبلغ الغفير نبيل العمري بمجئ ايمن المنشاوي
فيقوم الغفير باصطحاب ايمن و لكن دون رجاله لحديقه الدوار ليمثل ايمن الغضب و هو يقترب من نبيل العمري
نبيل : تعال يا ايمن
ليقترب ايمن منه : انا عاوز بنت خوي يا حاج
ليؤما له نبيل : حجك طبعاا دي بنت اخوك
لياتي فارس من خلفهم
فارس : لا مش حجه لما يبقا عاوز يجوزها ابنه غصب يبجا لا مش حقه
ايمن بغل و غضب مصطنع : انت بذات متتكلمش بعد عملتلك السوده بجا اجيلك امبارح عشان اخدها من اهناا تجولي ياما الجوازه تتلغي ياما مش هاخدها و في الاخر تطلع بتعمل كله ده عشان الهانم نبجا عشيجتك
ليقترب فارس منه و هو يقوم بضربه : لما تتكلم مع فارس العمري تتكلم بادب فاهم و لا
ليضرب نبيل بعصاه علي الارض : كلام فارس مضبوط يا ايمن من امتي بتتكلم ويانا بالطريجه دي
ايمن : معاك حج يا حاج حجك عليا بس انا عاوز بنت اخوي لازمن ترجع معايا
فارس : مش هترجع و مش هتجوز غصب
ايمن بسخريه : هو انت فاكرني لسه عاوز اجوزها ابني و لا ايه
ليكمل بغل : لا انا عاوز اغسل عاري بايدياا
فارس : عار ايه اللي بتكلم عنيه يا راجل انت انا بنت اخوك اول مره اشوفها كانت امبارح
ايمن : اه و انا المفروض اصدق الكلام ده صوح
لينظر لنبيل : انت يا حاج كبير البلد دي و معروف بانك بتحكم بالعدل و انتو دلوجتي واخدين بنت اخوي و انا عاوزهاا لازمن اغسل عاري اللي اتلوث بسبب حفيدكم
نبيل و هو يقف من مكانه : لم لسانك يا ايمن و اعرف انت بتكلم عن مين و عند بعند بجاا بنت اخوك مش هتتحرك من اهنا
ايمن : يعني ايه الكلام ده هتتستر علي جريمه حفيدك و هتخليلو عشيقتجت اهناا
فارس بغضب و يمسكه من قميصه : بجولك ايه متستعبطش علينا و جول انك بتلكك عشان تجتل بنت اخوك و لقيتهاا حجه عشان تتخلص منيهاا
نبيل : ايه اللي انت بتجوله ده يا فارس
فارس : اصل بالعجل كده يا جدي رجالته كانو مسكينها يوم الفرح و بيرجعوها معاهم بالعافيه و انا شفتهم و انا راجع و خدتها منيهم و رجالته شاهده يبجا منين مصدق اني انا اللي هربتهاا و مش بعيد يكون هو اللي مطلع الاشاعه دي عشان عاوز يجتلها
لينظر لايمن : قولي بجا عاوز تجتلها ليه هاا
ايمن بكدب : ايه التخاريف اللي بتجولها دي انا رجالتي ممسكوش حد و محصلش اي حاجه من اللي انت بتجولها دي و بنت خوي هاخدها يعني هاخدهاا
فارس بغضب : و انا جولت كلمتي ووريني هتاخدها ازاي
لينادي فارس علي الغفر ليامرهم باخد ايمن و رجاله و طردهم من الدوار ليخرج ايمن من الدوار و هو يتوعد لهبانه سيعود و سياخذها المره القادمه فهو لن يعود الا بهاا
.................................................................
بعد رحيل ايمن جلس فارس مع جده حتي يجده حل لهذه المسئله
نبيل : ايمن مش هيسكت و الفضيحه دي لازمن تتلم
فارس : طب يبجا يوريني هيعمل ايه
نبيل بتفكير : مش هو اللي هيعمل اهل البلد هما اللي هيكلمو اكتر و اكتر و هيجولو انك طمعت في بنت اخوه و خدتها من ابنه و بعدين سمعه البت انضرت خلاص بعد ما جالو عليها عشيجتك و اسم عيله العمري هينضر من اللي حوصل ده
ليسكت فارس بغضب من ايمن و من اهل البلد اهذا جزاءه لمساعدته لهذه الفتاه اليتيمه
فارس : طب و بعدين يا جدي ايه الحل
نبيل بتفكير : مفيش حل غير انك تتجوزها.......
#يتبع الحلقه 3
Part 3
فارس باستغراب : انت بتقول ايه يا جدي ازاي عاوزني اجوزهاا انت ناسي اني متجوز ليكمل بسخريه لا و مش اي واحده دي بنت ابنك يعني حفيدتك
نبيل بمكر فهو يفكر بشئ ما : مقدمناش حل تاني غيره لو مجوزتهاش عمها مش هيسكت و انت سمعت بودنك انه عاوز يجتلهاا يا بني و مدام ساعدتهاا من البدايه يبجاا تكمل جميلك بجاا و تفضل معهاا للاخر
فارس و هو يفكر فكلام جده مضبوط فهو لن يترك مساعده اي حد من قبل لذلك سينهي معها ما بدءه و سيظل بجانبهااا
فارس بموافقه : ماشي يا جدي هتجوزهاا
ليهز نبيل له راسه : كنت متاكد انك هتوافج مفضلش دلوقتي الا مرتك لازم تعرفهاا
لينظر لجده و يؤما له و يستأذنه للذهاب لمباشره اعماله
بعد رحيل فارس دخل نبيل الدوار لينادي هنيه
هنيه : ايوه يا جنابك انا جيت اهوو
نبيل : اطلعي لفرح جوليلها اني عايزها باوضه المكتب
هنيه : حاضر جنابك
ليدخل نبيل المكتب و جلس علي مكتبه يفكر في شئ ما ليطرق الباب
نبيل : تعالي يا فرح
لتدخل فرح : البت هنيه جالتلي انك طلبتني يا جدي
نبيل : جربي يا فرح عاوز اكلم معاكي في موضوع مهم
لتغلق فرح الباب و تقترب منه بتوجس فجدها لاول مره يطلبهاا لامر هام
فرح بقلق ظاهر : خير يا جدي جلجتني
نبيل و هو ينظر لهاا : انتي بجالك قد ايه متجوزه انتي و فارس
لتبتلع فرح ريقهاا فهي الان تشك فيما يريد الجد الحديث عنه
ليقول الجد : هجولك انا بقالكو قد ايه بقالكو سنتين و نص يا فرح
سنتين و نص و انا نفسي في حفيد من صلبي انتي بتعرفي زين اني ولادي كلهم جابو بنات مفيش الا مصطفي الا جاب فارس
فرح بتوتر : ان شاء الله يا جدي هنفرحك جريب انا و فارس بالولد اللي نفسك فيه
ليضحك الجد بسخريه : عم تضحكي علي مين يا بنت حامد ليكمل كلامه الذي صدمهاا
اوعي تكوني فاكره اني نايم علي وداني و مش عارف انك عندك مشكله و متابعه مع دكتور عشان تعرفي تحملي
فرح بتلعثم : جدي انا
نبيل : انا طول السنتين و نص صابر عليكي يا فرح و مش عاوز اجرحك بس انا يا بنتي مش ضامن عمري و عاوز اشوف حفيدي جبل ما مموت
فرح بخوف : يعني ايه يا جدي
لينهض الجد من علي مكتبه و يتجه ناحيتهاا
نبيل : يعني فارس لازمن يجوز عشان يجبلي الحفيد اللي هيشيل اسم عيلتناا و انتي اتعالجي علي جل من مهلك (علم نبيل منذ اسبوعين من الطبيب المتابع لحاله فرح ان نسبه الحمل مازالت ضعيفه جدا ) و متقلقيش فارس مش هيعرف حاجه عن الموضوع ده
فرح بصدمه : يعني ايه يا جدي الكلام ده انت عاوز فارس يجوز عليا يجوز علي حفيدتك اللي شيله اسمك انت يا جدي اللي عاوز تعمل فيا اجده
نبيل : افهمي يا فرح هو هيجوز بس لحد ميجي الحفيد.و بعدين انا هتصرف مع ام الواد و نمشيهاا و انتي اللي هتربي الولد
فرح بصريخ : عيله صغيره انا اياك بتضحك عليا بكلمتين مين دي اللي هتقبل انها تمشي و تسيب ابنهاا هاا يا جدي
نبيل : موجوده و اهدي عشان نعرف نتفاهم
.................................................................
كانت غرام بغرفتهاا تبكي علي حالهاا فهي كانت الفتاه المدلله و المحبه لدي والديها و كانت تعيش في سعاده مع عائلتهاا حتي جاء اليوم الذي توفي فيها والداهاا في حادثه سياره و بقيت وحيده لياتي عمهاا و ياخذها معه الصعيد لتعيش معه و مع ابنه فعمها زوجته متوفاه و لا يوجد لديه اي ابناء سوي بلال و كان ايمن طوال تلك السنوات يعاملها بقسوه فهو كان لا يعدي يوم الا و يقوم بضربهاا فهو كان يكرهاا بشده و لم تشتكي ابدا من معاملته لها و كان يجعلها تعمل مع الخدم في المنزل و لم تشتكي ايضاا حتي اليوم الذي جعلها توقع علي اوراق التنازل عن ميراثها له و اليوم الذي هربت فيه منه و من جحيمه
ليقطع شرودهاا صوت طرقات علي الباب
غرام : اتفضل
لتدخل فاطمه والده فارس
فاطمه بابتسامه : ازيك يا بنتي عامله ايه دلوقت
غرام و هي تبادلها الابتسامه : الحمد لله احسن
فاطمه : طب يلا قومي عشان هنتغدا كلاتنا مع بعض
غرام برفض فهي لا تريد ان تري فرح بعد ما فعلته معها : لا معلش مش هقدر والله كفايه اوي انكو فتحين بيتكو لياا مش عارفه اردلكو الجميل ده ازاي
فاطمه : مينفعش متاكليش معانا عمي هو اللي آمر انك لازمن تطلعي تاكلي ويانا يلا بجاا
لتوافق غرام مضطره فهي لا تريد ان تخجل هذه السيده الجميله
.................................................................
رجع فارس من عمله و هو غاضب بشده فكلامه جده كان صحيح فجميع اهل البلد يتحدثون عنه و عن غرام و عن كيف يفعل الحفيد الوحيد لعيله العمري فعله شنيعه مثل هذه ليدخل الدوار و هو ينوي ان يبلغ غرام قرار زواجه منهاا فهم ليس لديهم حل اخر و لكن العقبه الكبيره ستكون فرح فخي لن تسكت ابدا علي قرار كهذا
ليدخل فارس الدوار : ليجد فرح في استقباله
فرح : حمدالله علي سلامتك يا حبيبي
ليتجاهلها فارس فهو لم ينس ما فعلته امس بغرام و يتجه ناحيه غرقته حتي يبدل ملابسه و ينزل لتناول الطعام مع عائلته
لتغتاظ فرح من تجاهله لهاا و لكنه لم تبين ذلك بتصعد خلفه و بمجرد ان دخل الغرفه اقتربت منه بدلال و هي تقول
فرح : حبيبي انت لسه زعلان مني اني اسفه بجد علي اللي حصل و كمان هتاسف لغرام انا غلطتها في حجها و مديت يدي عليها
لينظر فارس بترقب : ايه اللي حصل خلاكي غيرتي كلامك مش امبارح كانت عشيجتي و روحتي ضربيتها انتي و خالتي
لتبتبع ريقهاا و هي تقول : اصل جدي عرف باللي حصل و بعتلي و غلطني و حكالي علي اللي حصل مع غرام و بجد صعبت عليا معقول خالها عاوز يجتلها وهي معملتش حاجه واصل
فارس : طب كويس انك فتحتي الموضوع انا
كاد يكمل لتقاطعه فرح و هي بداخلها يغلي و لكنها مجبره علي ذلك : متجولش حاجه جدي قالي كل حاجه و اللي انت شايفه صح اعمله
فارس و هو لا يصدق ما تسمعه اذنيه : انتي واعيه للي بتجوليه ده
فرح : اكيد طبعا و يلا بجاا غير خلاجتك عشان تنزل تاكل لقمه
.................................................................
نزل فارس من غرفته برفقه فرح ليجد غرام امامه برفقه والدته لينادي عليهاا
فارس : غرام
لتنظر له فرح بغيظ : فل ماذا ينادي عليهاا الان
اما عن غرام فنظرت له و لفرح الذي بجانبه
غرام برقه : نعم
ليبتلع فارس ريقه ففرح ليست بهذه الرقه فهو لم يري واحده بهذه الرقه من قبل
فارس : احم كنت عاوز اكلمك معاكي شويه قبل الغدا
والدته و هي تنظر لفرح : تعالي يا فرح احنا نروح نشوف حطو الوكل و لا لسه
لتنظر فرح لخالتها بغيظ : حاضر يا خالتي
لتنظر لغرام
كنت بس عاوز اعتذر الاول لفرح عن اللي حصل مني
غرام باندهاش فمن يراها و هي تضربها لا يصدق بانها ستعتذر لهاا
فرح : انا اسفه يا غرام بس لما عرفت ان الناس كلها بتجول انك عشيجت جوزي مقدرتش استحمل
لتتجمع الدمرع بعين غرام ليلاحظ فارس دموعها لينظر لفرح بغيظ
فترس : روحي يلة فرح مع امي عقبال مكلم مع غرام في موضوع
لتؤما له فرح و تذهب مع والدته
ليقترب فارس من فرح و هو يقول : تعالي اوضه المكتب نتكلم
لتهز له راسها و تذهب معه ليدخل هو اولا المكتب و يجلس علي الكرسي المواجه للمكتب لتدخل بعده و تترك الباب مفتوح و تقترب من الكرسي الاخر و تجلس عليه
غرام بتوتر : خير ايه هو الموضوع اللي حضرتك عاوزني فيه
فارس بجديه شديده : غرام دلوقتي البلد كلهاا بتكلم عني انا و انتي و بيقولو اني انا اللي هربتك يوم الفرح و انه فيه حاجه بينا عشان كدا جبتك هنا الدوار
لتنزل دموع غرام و تظل صامته
ليكمل فارس : و عمك دلوقتي عاوز يقتلك عشان الكلام اللي بيتقال و في نفس الوقت انتي عارفه ان عيلتنا اكبر عائله في الصعيد و اللي حصل ده هيهز صورتنا قدام اهل البلد عشان كدا مقدمناش حل غير ان احنا نتجوز
لتنظر له غرام بصدمه : لا طبعا مينفعش
فارس بغضب : هو ايه اللي مينفعش بقولك مقدمناش حل غير ده و مينفعش ترفضي و بكره هكتب عليكي
غرام : بس انا مش موافقه و اذا كان علي الفضيحه فانا همشي من هنا و مش هقعد هنا و كام يوم و الناس هتنسا اللي حصل
فارس و هو يقترب منها ليقول بصوت كفحيح الافاعي : لا يا غرام محدش هينسا حاجه و انتي مش هتتنقلي من هنا و بكره هجوزك
ليبتعد عنهاا و هو ينظر في عيونها لتبادله النظر و يبقو علي هذا الوضع عده الثواني حتي رفع فارس انامله و اوشك ان يضعها حتي يمسح لها دموعها ليتقوم غرام بزق يديه و الابتعاد عنه و تخرج من الغرفه
ليقف مكانه مصدوم لا يصدق ما فعلته معه اقامت بزق يديه و ابتعدت عنه ليغمض عينيه بغضب و هو يحاول تهدئه نفسه ليجد الباب يفتح مره اخري لينظر للباب ليجدها فرح
فرح باستغراب : يلا يا فارس الوكل اتحط قاعد لحالك ليه
ليتجاهلها فارس مره اخري و يخرج من الغرفه باتجاه طاوله الطعام
ليصل للطاوله ليبحث بعينيه عن غرام ليجدها جالسه بجانب شقيقته اميمه وشهد تتحدث معهم فمن الواضح انها تعرفت عليهم (فاميمه و شهد يستيقظون متاخر لذلك كانت هذه المره الاولي الذي يرون فيها غرام فقامت فاطمه بتعريف غرام اليهم فاحبوهاا لتقاربهم في السن)
ليتجه فارس لكرسيه و خلفه فرح
و ظل يراقب غرام اثناء تناولها الطعام فلاحظ انها شارده فظن انها تفكر في كلامه و لكنه لم يعلم بانهاا تفكر كيف يمكنها الخروج من هذا الدوار و الهروب من هذا الفارس
اما عن وفاء و فرح فكانو ينظرون لغرام بكره شديد و لكنها لم تلاحظ هذا لعدم تركيزها معهم و لكن من لاحظت نظراتهم لها كانت اميمه و شهد فنظروا لبعض باستغراب فهم لا يعلمو لما ينظرون لها تلك النظرات
بعد ان انتهي الجميع من تناول الطعام طلب منهم الجد ان يظلو مكانهم فهو يريد ان يخبرهم بموضوع هام
و بمجرد ان قال الجد هذا نظرت غرام لفارس لتجدهظينظر لها لتبتلع ريقهاا
نبيل : في موضوع لازمن كلكو تعرفوه لانه هيتم بكره
مصطفي : خير يا بوي
وفاء و هي تنظر لغرام بكره : خير يا عمي ايه هو الموضوع (فهي لم تكن تعلم بعد)
نبيل و هو ينظر للجميع : فارس بكره هيتجوز غرام
لينظر الجميع له بصدمه ثم حولو انظارهم لفارس و غرام
لتقول وفاء بغضب : يبجا الكلام اللي بيتجال مضبوط و بنت *** تبجاا عشيجتك
لتنهض من مكانها و هي تحاول الوصول لغرام
وفاء : سبوني عليها عاوزني اشوفها بتاخد جوز بنتي منها و اجعد اتفرج عليهاا
فرح بتمثيل : ايه ياما اللي بتعمليه ده و بعدين انا موافقه علي الجوازه
لتنظر وفاء لابنتها : انتي اتجننتي عاوزه تخلي واحده تشاركك في جوزك
نبيل بغضب : وفاء اطلعي اوضتك
وفاء : بس يا عمي
نبيل بغضب شديد : وفاء
لتسمع كلامه غصبا و تصعد لغرفتها ليوجهه كلامه للكل
نبيل : الجوازه دي هتم يعني هتم سواء رضيتو او لا هتم مفهوم
.................................................................
دخلت غرام غرفتها بعد ان قال الجد للجميع بانها ستتزوج بفارس غداا لتتجه للسرير و تجلس عليه و هي تبكي فهي لا تريد ان تتزوج بتلك الطريقه و لا تريد ان تكون زوجه ثانيه و لا تريد الكثير و الكثير و لكن ليس باليد حيله لتظل تبكي و هي تفكر ماذا تفعل
لتمسح دموعها و تنهض من علي السرير و هي تقرر الهروب من هذا المنزل فهذه الزيجه لن تتم
.................................................................
في صباح يوم جديد
كان فارس نائما ليشعر بثقل علي جسده ليفتح عينيه ليجد فرح تنام علي صدره و تحتضنه بشده ليفك ذراعيها من عليه و ينهض من سريره ليدخل الحمام و يغسل وجهه ليجد نفسه يتذكر غرام و يفكر بهاا فهو لا يعلم لما يشعر بسعاده لانه سيتزوج بهاا ليفق لنفسه و ينفض هذه الافكار و يتجاهل هذا الشعور الذي يشعر به لاول مره
.................................................................
هبط فارس السلالم ليقابل والدته
فارس و هو يقبل جبهتها : صباح الخير يا امي
فاطمه : صباح النور يا جلب امك
فارس : الفطار جاهز
فاطمه : اه يا حبيبي يلا اومال مراتك فين
فارس بسخريه : كالعاده يعني لسه نايمه
ليكمل : عديتي علي غرام انهارده
فاطمه : فاكرتني انا كنت رايحه اصحيهاا عشان تفطر معانا
و بالفعل ذهبت فاطمه و ظلت تطرق علي باب الغرفه و لكنها لم تجد استجابه لتفتح الباب
فاطمه : انتي نومك تقيل ليه انهارده يا
كادت تكمل لتجد الغرفه فارغه لتخرج من الغرفه و نسئل الخادمه لتخبرها بانهم لم يروهاا
لتخبرها فاطمه ان يبحثوا عنها و بالفعل ذهبو ا للبحث عنها في الدوار و في حديقته و لكنهم لم يجدوها فاخبرو فاطمه بذلك لتدخل فاطمه غرفه الطعام سريعا
فاطمه : فارس الحق غرام مش في اوضتها و مش في البيت كله .......
#يتبع الحلقه 4
Part 4
كانت غرام تجلس علي الطريق المؤدي لخارج الصعيد تنتظر مرور سياره فهي تريد الهروب من هذا المكان و البدايه من جديد و اثناء جلوسها لمحت سياره قادمه لتسعد غرام كثيرا و تنهض من مكانهاا و ظلت تشاور للسياره حتي يقف سائقهااا و عند اقتراب السياره رائت غرام من داخلهاا لتنزل يديهاا و تبتلع ريقهاا بخوف ف بلال هو من يتواجد في السياره
.................................................................
عند فارس
عندما علم فارس من والدته غياب غرام آمر الخدم بالبحث مره اخري عنهاا و آمر الغفر بالبحث عنها بحديقه الدوار و بعد مرور بعض الوقت اخبروه الخدم بانها فعلا غير موجوده بالدوار ليخرج فارس من الدوار بغضب و يتجه ناحيه الغفر
فارس : لقيتوها
الغفر : لا جنابك مش موجوده شكلها اجده خرجت بره الدوار
فارس بغضب جحيمي و هو يمسك كبير الغفر من ملابسه : انا عاوز افهم انتو لازمتكو ايه هنا ها ازاي متهرفوش هي خرجت و لا لا انا عاوز افهم
احد الغفر بتلعثم : اكيد خرجت بليل و احنا نايمين جنابك
فارس بصوت عالي و غاضب : و هو احنا جايبنكو عشان تحرسونا و لا عشان تنامو يا بهايم
ليصمت الغفر بخذلان فهو معه كامل الحق فهم لم يقوموا بعملهم
فارس بحده و هو يتجه لسيارته : كلكم مطرودين عاوز ارجع ملقيكومش
.................................................................
عند فرح في غرفتهاا
كادت تطير من السعاده فغريمتهاا و من كانت ستشاركها زوجها لم تعد موجوده فظلت تضحك بصوت عالي فهي حتي الان لا تصدق بانها تخلصت من غرام بتلك السرعه و السهوله
ليقاطع تفكيرها فتح الباب بغضب و دخول وفاء
فرح و هي تضع يدها علي صدرها : ايه يا ماما فزعتيني
وفاء و هي تجذبها من ذراعيهاا : انا عاوزه افهم بجاا انتي اواي موافجه ان فارس يتجوز غيرك
فرح بضحكه خبيثه : يجوز ايه بجاا مخلاص العروسه هربت
وفاء بسخريه : و انتي فاكره ان فارس مش هيعرف يلجيهاا شويه و هتلاجيه داخل الدوار و هي في يده
لتتكأ فرح بغيظ علي اسنانهاا : هو انتي ليه بتحبي تضايجيني كل ما تشوفيني مبسوطه و لا فرحانه تنكدي عليا ليه ياما
وفاء بغيظ من تصرفات ابنتها : متجلجيش كدا كدا هيتنكد عليكي و انتي شايفاه داخل بيهاا و بيكتب عليها بليل
فرح بغل : مش هيلاجيها ياما ان شاء الله تكون غارت في داهيه
وفاء بتمثيل : جوليلي يا بنتي انا امك و محدش هيخاف علي مصلحتك غيري مين اللي لاعب في دماغك عششان توافجي فارس يتجوز فاطمه مش اجده
فرح و هي تتجه ناحيه السرير : معنديش حاجه اجولها ياما و بعدين سبيني انام بجاا
لتنظر لها وفاء بغيظ و تخرج من الغرفه و ترزع الباب خلفهاا
.................................................................
تحركت غرام من امام السياره لتبتعد و كادت تجري من امام السياره لينزل بلال بنفس الوقت و هو ينادي عليهاا
بلال : غرام
ليجري خلفها و يمسكها من ذراعها
غرام بخوف و تكاد تبكي : بلال بلال بالله عليك سيبني مش عاوزه ارجع عند عمي ارجوك
بلال و هو يحاول تهدئتها : غرام اهدي خلاص مش هرجعك عاد اهدي
لتنظر له و هي لا تستوعب كلماته فوجدها بلال هدئت لينزل يده من عليها
لتنظر له غرام بعدم تصديق و تمسح دموعها التي نزلت من عينيهاا : انت بتكلم جد يعني انت مش هترجعني عند عمي
ليؤما لها بلال بموافقه : ايوه يا غرام مش هرجعك متجلجيش بس انتي وجفتك دي خطر افرضي حد من رجاله ابوي هو اللي كان شافك مكنوش هيسيبوكي الا لما يرجعوكي و بعدين انتي بتعملي ايه اهنا في الوقت ده انتي مش كنتي في دوار العمري
غرام : انا هربت من الدوار
بلال باستغراب : هربتي ليه
غرام : عاوزين يجوزوني لفارس انهارده
بلال بصدمه : فارس هيتجوزك انتي
بس ده متجوز من بنت عمه
غرام بترجي : ارجوك يا بلال اقف جمبي و لو لمره واحده و ساعدني اهرب من هناا ارجوك
بلال : بس فارس الوحيد اللي هيعرف يحميكي من ابوكي يا غرام ابوي عاوز يجتلك
غرام ببكاء : انا مش عارفه عمي بيكرهني كده ليه انا معملتلوش حاجه والله
بلال بخجل من تصرفاته السابقه معهاا فهو كان يظن ان والده يفعل ما هو صحيح و لكن عندما اخبره والده بانه يريد قتل غرام لا يعلم لما شعر بان ما فعله مسبقا كان غير صحيح : بصي يا غرام انا جولتلك اللي عندي انا فارس الوحيد اللي هيحميكي من ابوي اتجوزيه يا غرام
في نفس الوقت كان فارس يسير بسيارته علي الطريق و عينيه تبحث عنهاا ليري من بعيد سياره واقفه في منتصف الطريق و عند اقترابه راي غرام واقفه مع بلال ليسرع من سرعه لسياره ليقف بجانبهم و ينزل من سيارته
فارس بغضب و هو يرفع سلاحهضد بلال و يوجهه كلامه له : عاوز منها ايه يا بلال
بلال بهدوء : مش عاوز حاجه يا بن العمري و ياريت تاخدها معاك دلوقت قبل محد يشوفها من رجاله ابوي
لينظر لغرام وهو يقول لهاا
بلال : ارجعي معاه الدوار يا غرام
غرام : فارس نزل سلاحك بلال معمليش حاجه متقلقش
لينزل فارس سلاحه و هو ينظر لبلال نظرات متفحصه
لينظر لفارس : خلي بالك منها يا بن العمري عشان لو ضايقتها مش هتلاقي غيري يوجفلك
فارس بسخريه : انت اللي هتوقفلي نسيت اللي عملته فيها انت و ابوك
بلال : اديك جولت عملته يعني ماضي يا بن العمري
ليتجه بلال لسيارته و يركبها و يغادر
ليلتفت فارس لغرام و يجذبها من ذراعها و يركبها سيارته
.................................................................
في سياره فارس
كان يقود و هو غاضب بشده من تصرف غرام و هروبها من الدوار
فارس بغضب : انا عاوز افهم انتي ازاي تهربي كداا و كلنا نايمين افرضي قابلك رجاله عمك عارفه كانو هيعملو فيكي ايه عارفه و لا لا
لتظل غرام تبكي بصمت
لينظر فارس فيجدها تبكي
فارس بهدوء بعض الشئ : هربتي ليه يا غرام
فلم ترد عليه ليتتافف فارس و يغضب مره اخري و لكنه هذه المره يفضل الصمت و ظل يفكر حتي توصل لاجابه سؤاله
فارس : هربتي عشان مش عاوزه تتجوزيني صح يا غرام
لتنظر له غرام
فارس : صح و لا لا
غرام : صح
فارس : طيب مدام ده السبب اللي خلاكي تهربي يبقا مفيش جواز مش هجوزك يا غرام خلاص حلو كده
غرام بطريقه طفوليه جعلت فارس ينسي غضبه منها : لا مش حلو عمي هيقتلني لو انت مجوزتنيش و غير كدا عشان اسم عيلتكو برضو
لتكمل غرام
انا موافقه اتجوزك بس ليا شروط
ليرفع فارس حاجبه بسخريه : شروط !
ايه هي بقا شروط جنابك
غرام بتلعثم و توتر : انت هتفضل في اوضتك مع مراتك و انا افضل في اوضتي يعني جوازنا هيكون صوري
فارس و هو ينظر للطريق : ماشي
غرام و هي تخرج تنهيده : تمام
فارس بضحكه جانبيه : في شروط تاني و لا خلاص كدا
غرام و هي تنظر من شباك السياره : لا خلاص كدا
.................................................................
دخل فارس الدوار برفقه غرام لتقابلهم فاطمه بلهفه
فاطمه : كنتي فين يا بنتي كده تجلجينا عليكي
غرام بخجل من هذه المراه الحنونه التي تذكرها بوالدتها : انا اسفه يا طنط
لتاتي وفاء : و انتي بجاا يا بنت المنشاويه متعوده تخرجي من الدوار اجده في نص الليالي و لا ايه
لينظر فارس لخالته نظره اسكتتهاا
لتصمت غرام بخجل من فعلتها و لن تلومها فهي من اعطتهم الفرصه لكي يتحدثو في حقهاا
فارس : غرام روحي اوضتك و هبعتلك هنيه بالفطار
غرام : بس انا مش جعانه انا هنام و
ليقاطعها فارس : روحي اوضتك يا غرام و هبعتلك الفطار
لتنظر له غرام بغيظ من تحكمه و تذهب من امامهم متجهه لغرفتهاا
فارس لوالدته : امي خلي هنيه تحضر الاوضه اللي فوج لغرام
وفاء برفعه حاجب : ليه بجاا ان شاء الله
فارس : عشان غرام هتجعد فيهاا اكيد مش هتفضل في اوضه الضيوف
فاطمه : ماشي يا بني روح شوف اشغالك و انت هعملك كل اللي انت عاوزه
ليقبل فارس جبينها و يغادر الدوار
و كادت فاطمه ان تذهب لتوجفها وفاء
وفاء : انتي بجاا اللي لاعبه في دماغ بنتي و مخلياهاا موافجه علي المسخره دي
فاطمه بحده : وفاء احترمي نفسك و انتي بتتحدثي معاي متنسيش اني اختك الكبيره
وفاء بغل : منستش يا فاطمه بس الظاهر انك انتي اللي نسيتي و موافجه ان ابنك يجيب ضره لبنتي
فاطمه : ربنا يهديكي يا وفاء ربنا يهديكي يا اختي
و تغادر من امامهاا لتظل وفاء مكانهاا تسب و تلعن و تصعد لغرفه ابنتهاا
.................................................................
صعدت وفاء غرفه ابنتها لتفتح الباب و تدخل الغرفه بعصبيه لتجد ابنتها نائمه لتتجهه ناحيته و تقوم بزقها اثناء نومها و هي تقول لهاا
وفاء : نفسي افهم انتي موراكيش حاجه غير النوم جومي شوفي اللي بيحصل من وراكي
لتستيقظ فرح من نومها و هي تقول : في ايه ياما انا بعد اجده هقفل باب اوضتي عليا
وفاء : جومي شوفي اللي بيحصل تحت
فرح بتذمر : اديني جومت اهوو في ايه بقاا ايه اللي حاصل يخليكي تصحيني بالمنظر ده
لتقترب وفاء و تجلس بجانبهاا : انا مش قولتلك ان المحروس هيرجعها
لتفتح فرح عينيها علي اخرهاا و هي تقول : انتي بتقولي ايه
وفاء : اللي سمعتيه فارس رجع غرام و هيجوزها بليل و كمان خلي هنيه توضبلها الاوضه اللي في الدور هناا
فرح بغضب : كمان ياربي و انا اللي افتكرت اني خلصت منهاا
وفاء : احكيلي يا بنتي اللي في دماغك و بدل متفكري لوحدك نفكر سواا
لتنظر فرح لها و تفكر فلما لا تخبر والدتها باتفاقهاا مع جدهاا فهي ايضاا والدتها و ستخاف علي مصلحتها
فرح بتافف : ماشي هحكيلك بس الموضوع ده هيبجاا سر يبنا
وفاء : سرك في بير يا حبيبتي جولي بجاا في ايه
.................................................................
في المساء
كان الجميع يجتمعون لحضور كتب كتاب فارس و غرام بامر من الجد فهم لم يستطيعو ان يرفضه ما امر به
و بالفعل بعد مرور بعد الوقت نفذ ما اراده الجد و تم جواز فارس بغرام
لتنهض شهد و اميمه و يباركو لفارس و غرام و كذلك فعلت فاطمه و مصطفي و احمد و زوجته
اما عن وفاء فهي لم تتحرك من مكانهاا كانت تنظر لهم نظرات غامضه اما عن فرح فكانت تشتعل من داخلهاا و لكنها ارادت عدم اظهار
نبيل : يلا يا ولدي خد مرتك و اطلعو اوضتكو
لتنصدم غرام مما سمعته و تنظر لفارس فهذا ليس ما اتفقو عليه
لينظر لها فارس : يلا يا غرام
غرام بغضب طفيف : يلا ايه
فارس بحده : بقولك يلا دلوقتي
لتصعد معه الغرفه مجبره و بمجرد ان دخلو الغرفه
غرام : ممكن افهم ايه اللي بيحصل ده مش انا متفقه معاك انك هتفضل مع اوضتك مع مراتك
فارس بزهق : عدي الليله يا غرام و بعدين متقلقيش مش هقربلك
غرام وهي تبتلع ريقها : ايوه بس انت وافقت علي
ليقاطعها فارس
غرام كفايه كلام قولتلك مش هقربلك عايزه اكتر من كده
غرام بتوتر : و انا ايه اللي يضمنلي انك كش هتقربلي
فارس بكذب : اللي يضمنلك اني بحب مراتي و استحاله ابص لغيرها ارتحتي بقاا
غرام بتريقه : بتحبها !
انت لو بتحبها مكنتش فكرت تجوز عليهاا
لينظر فارس لهاا و يقترب منها و هو يقول : هو انتي مفكره ان دي تتسمي جوازه
لتبتلع غرام ريقها : اومال تتسمي ايه
فارس و هو يبتعد مره اخري : دي مصلحه متبادله
غرام : يعني ؟
فارس و هو يتجه ناحيه الاريكه لينام عليها : يعني انتي اتجوزتيني عشان احميكي من خالك و انا اتجوزتك عشان اسم العيله
لينظر لهاا : فهمتي بقاا يعني ايه مصلحه متبادله
لتؤما له غرام : اهاا فهمت ........
#يتبع الحلقه 5
Part 5
في صباح يوم جديد
استيقظ فارس من نومه علي صوت هاتفه فامسك هاتفه وجده مراد صديقه
مراد : ايه يا فارس كل ده نوم عمال اتصل من بدري
فارس و هو ينهض من علي الاريكه فوجد غرام ما زالت غارقه بالنوم لينظر لها عده ثواني و بعدها يفق لنفسه و يبعد نظره عنهاا
مراد : فااااارس بكلمك
فارس و هو يخرج من الغرفه : في ايه يا مراد عامل قلق ليه علي الصبح
مراد : انا بره في العربيه قدام الدوار يلا اخرجلي بسرعه
فارس باستغراب : انت جيت امتي
مراد : لسه واصل
فارس : طب و مالك مستعجل كدا ليه هي حبيبه القلب وحشتك و لا ايه
مراد : ايوه يا سيدي وحشتني عندك مانع يلا بقاا انزل عاوزك في موضوع
فارس : طب ما تطلبها من اهلها و تخلص يا بني انت بقالك كام سنه بتحب فيهاا
مراد بتنهيده : شكله هو ده اللي هيحصل
و يلا بقاا خلصني هافضل متزنب كدا كتير
فارس : خلاص انا نازل يلا اقفل
مراد : سلام
ليغلق فارس الهاتف و يدخل الغرفه مره اخري ليجد غرام ما زالت نائمه ليتافف و يقترب منهاا
فارس : غرام
فلم يجد رد
ليقوم برفع صوته
فارس ببحه رجوليه و صوت عالي : غراااام
لتفق غرام من نومهاا و هي تنظر له
غرام بنوم : ايه في ايه
فارس : الساعه ١٠ يلا اصحي عشان ننزل نفطر معاهم تحت
غرام و هي تتاوب : حاضر انزل انت و انا هحصلك
فارس : ماشي
لياخذ ملابسه و يدخل الحمام
بعد مرور بعد الوقت خرج من الحمام ليجدهاا تغط في النوم مره اخري
فارس بغيظ : انتي نمتي تاني
ليقترب منها و يقوم بهزهاا
غرام هو انا هفضل اصحي فيكي كتير
غرام و هي تنهض من علي سريرها بتافف : يعني حضرتك المفروض تراعي ان انا نمت واخري امبارح
فارس : و انتي ايه اللي ينمك واخري احنا نايمين من بدري
غرام بتنهيده : اصلي مكنتش عارفه انام المكان غريب عليا و انا متعوده علي اوضتي
فارس بهدوء : طب يلا انزلي افطري معانا و بعدين اطلعي نامي تاني
غرام بخجل : طب ممكن تستناني ادخل اغير و اخرج علطول و ننزل سوا اصلي بصراحه هكسف انزل لوحدس
ليهز فارس راسه لهاا : ماشي يلا قومي
لتنهض غرام و تاخذ معها ملابس لهاا و تدخل الحمام
و بعد عده دقائق قليله خرجت من الحمام و هي ترتدي ملابسهاا
فارس : يلا بينا
كادوا يخرجوا من الغرفه ليسمعوا صوت طرقات علي باب الغرفه
ليفتح فارس باب الغرفه ليجد والدته امامه و معها هنيه تحمل صينيه الافطار
فارس باستغراب : تعبتي نفسك ليه يا امي احنا كنا هننزل نفطر معاكو
فاطمه و هي تآمر الخادمه : لا طبعا ايه اللي ينزلكو انتو لسه عرسان
في نفس الوقت كانت وفاء قد علمت من بقيه الخدم صعود فاطمه بصينيه الافطار لفارس و عروسته فصعدت هي الاخري فهي حتي بعد ان علمت سبب الزواج الحقيقي من ابنتها لن تقبل ان تتهني غرام بتلك الزيجه
وفاء بسخريه : طبعا يا حبيبي انتو لسه عرسان جداد مينفعش تنزلوا المفروض تجضوا وقت مع بعض
لتنظر لفارس : ها يا فارس فين المنديل
لتنظر لها غرام باستغراب و هي تقول
غرام : منديل ايه
وفاء بسخريه : المنديل اللي هيثبت شرفك يا حبيبتي
لتفهم غرام و تبتلع ريقهاا و تقترب من فارس و تمسكه من ذراعيه بخوف
فارس بغضب : ايه الكلام ده يا مرت عمي
وفاء ببراءه مزيفه : كلام ايه عاد احنا بس عاوزين نطمنوا و نشوف المنديل
فاطمه : يلا يا وفاء و بلاش الكلام الماسخ ده دلوقت
وفاء : هو لما نبقا عاوزين نطمنوا علي السنيوره يبقاا كلام ماسخ
لتخرج فرح من غرفتها لتجد باب غرفه فارس و غرام مفتوح و تخرج اصوات عاليه بعض الشئ
لتتجه و تدخل الغرفه و تسمع ما تطلبه والدتهاا
كان فارس ينظر لخالته وفاء بغضب شديد ليري فرح واقفه خلفهم
فارس بغضب جحيمي و صوت عالي : اظن ان غرام مرتي و انا حر معاهاا و محدش ليه انه يدخل في حاجه زي اكده
كادت تتكلم وفاء مره اخري ليقاطعها فارس باشاره من يده
فارس : اظن ان لما اتجوزت بنتك مجتيش طلبتي انك تشوفي شرف بنتك و اظن ان بنتك تهمك اكتر من غرام و يلا اتفضلي بقاا من هنااا
وفاء بغل : انت بتقارن دي لتشاور علي غرام المنكمشه في نفسها و مازالت تتمسك بفارس
ببنتي بحفيده عيله العمري يا بن فاطمه
لينظر لهاا فارس بغضب حجيمي لتعرف والدته تلك النظره
فاطمه : فارس خد غرام و انزل فرجها علي اسطبل الخيل دلوجت (رات فاطمه ان انسب حل ان يبتعد فارس في الوقت الحالي فهي تعرف ابنها حق المعرفه فهو لم يتهاون مع اي احد من قبل فلم تكن تريد ان تحدث مشاجره بينه و بين اختهاا فهي مهما فعلت تظل شقيقته )
كاد فارس ان يرفض : يلا يا فارس اسمع كلامي يا بني
فهم فارس رغبه والدته في ابعاده هو و غرام فاومأ لها و امسك غرام من يديهاا وخرج بها من الغرفه تحت انظار فرح المشتعله فها هو من اليوم الاول يدافع عنها و ما زادها غيظا هي يديهم المتشابكه
.................................................................
كان مراد في سيارته ينتظر فارس بتافف و ظل يتصل عليه و لكنه لم يجيب عليه
ليراه يخرج من الدوار و لكن ليس بمفرده فظنها اميمه اخته
فنزل من السياره و هو ينادي علي صديقه
مراد : فارس
فانتبه فارس له
ليجد مراد امامه و يقترب منه
مراد : ايه يا اخي كل ده لطعني حرام عليك و بعدين مش بترد علي موبايلك ليه
كل هذا و غرام خلف فارس لم يراها مراد بعد ففارس ببنيته العريضه كان يغطي عليهاا
فارس : مراد معلش امشي انت دلوقتي و انا هقابلك بليل
مراد و هو يلاحظ انزعاج صديقه : مالك يا فارس ايه اللي حصل
فارس : هحكيلك بعدين سلام دلوقتي
مراد : استني طيب انت رايح فين
فارس : رايح اسطبل الخيل
مراد : طب تعالو اوصلكو
لينظر فارس لغرام و بعدها مراد : توصلنا اليه ده هي ١٠ دقايق مشي
ليري مراد غرام ليبتلع ريقه و هو يسئل فارس
مراد : مين دي يا فارس
فارس : دي غرام مراتي
مراد بصدمه : مراتك ازاي يعني و فرح
فارس : هحكيلك بليل يا مراد قولت يلا سلام
ليؤما له مراد و يبتسم له ليتحرك فارس و غرام من امامه
لتتحول ملامح مراد الي الغضب و الغل
مراد : اتجوزتها يا فارس اتجوزت البني الادمه الوحيده اللي انا حبيبتهاا بس انا مش هسبهالك يا فارس مش هسيبها غرام دي ملكي انا
ليتكأ علي اسنانه : ملكي انا لوحدي
.................................................................
في الدوار
فاطمه : هو انتي ايه مفيش فايده فيكي هتفضلي غلاويه اكده علطول
وفاء : لمي لسانك يا فاطمه و هي بتكلمي معايا
فاطمه بغضب : لا ده انتي اللي تحترمي نفسك و متنسيش اني خيتك الكبيره ايه فاكره انك هتفضلي تضايجي في ابني و انا هسكتلك
ليخرج كل من بالمنزل علي اصواتهم
اميمه : في ايه يا ماما مالك
وفاء بغل : لا متسكتيش يا فاطمه و انا كمان مش هسكت انا مش موافجه علي المسخره اللي بتحصل دي يعني هو يبجا متجوز بنت عمه اللي هي في نفس الوقت بنت خاله و يروح يتجوز واحده غريبه و من مين من عيله المنشاويه اللي البلد كلاتها عارفين العيله دي كانت بتشتغل في ايه
فاطمه : غرام بجت من العيله يا وفاء خلاص و لازم تتقبلي الموضوع
فرح ببكاء و حزن مزيف : حرام عليكي يا ماما اللي انتي بتعمليه ده حرام
لتقترب كلا من شهد و اميمه من فرح و يطبطبون عليها
فاطمه : شهد اميمه خدو فرح اوضتهاا
شهد و اميمه : حاضر
لتقترب فاطمه من وفاء : وفاء لاخر مره هحذرك ملكيش دعوه بفارس و مرته فاهمه و لا لا
.................................................................
وصل كلا من فارس و غرام اسطبل الخيل المنفصل عن منزلهم فعائله العمري معروفين بحبهم للخيل لذلك كان هذا الاسطبل كبير و ملئ بالاحصنه بجميع انواعهاا لذلك هو منفصل عن منزلهم
اخذ فارس يسير مع غرام و هو صامت فهو مازال غاضباا و لكنه يعلم بانه سيهدء بعد قليل فهذا المكان يريحه كثيراا ففارس عندما يكون متضايق او غاضب ياتي الي هنا لذلك طلبت منه والدته ان ياتي الي هنا بصحبه غرام
لتقطع غرام هذا الصمت
غرام : انت هتفضل ساكت كتير
فارس : هكلم اققول ايه يعني
غرام و هي تقف : متقولش حاجه انا اللي المفروض اققول
ليقف فارس بجانبها و ينظر لعيونها : تقولي ايه
غرام : المفروض اشكرك يا فارس انت بتعمل معايا حاجات انت مش المفروض تعملهاا اولهم لما ساعدتني و انقذتني من رجال عمي و خدتني الدوار عندكم و قعدتني مع عايلتك وفوق كل ده وافقت تتجوزني و انهارده وقفت قدام خالتك عشاني انا بجد مش عارفه اققولك ايه بس انت شهم اووي يا فارس
كل هذا و فارس ينظر لعينيها و لحركه شفتيها و هي تتحدث
لاحظت غرام صمته لترفع عينيها لتجده ينظر اليهاا بطريقه لبكتهاا كثيراا
لتنظر حاولها تحاول ان تلهي نفسها باي شئ لتلاحظ حصان ابيض شديد الجمال لتتجهه ناحيته و تلمس علي راسه
غرام بانبهار من جماله : الله يا فارس حلو اووي الحصان ده
فارس و هو ينظر لها : عجبك
غرام بتلقائيه و سعاده : اوووي
فارس و هو يحرر الحصان و يخرجه من مكانه : طب يلا
غرام : يلا ايه انت فكيته ليه
فارس : عشان تركبيه يلا
غرام بخوف : بس انا اخاف اركبه انا مركبتش احثنه قبل كدا و بعظين اخاف اققع
فارس بنبره هادئه : متخافيش انا معاكي
لتسرح غرام في عينيه
ليمد فارس يديه لغرام : يلا
لتبتلع ريقها و تضع يديها بيده ليمسكها فارس و يساعدها علي ركوب الفرس
غرام بخوف طفولي : لا لا لا نزلني انا خايفه نزلني يا فارس الله يخليك
فارس : هششش اهدي خالص و متخافيش قولتلك
و بالفعل استمعت غرام لحديثه و بعد مرور القليل من الوقت وجدت نفسهاا اخذت عليه و احبته كثيراا و لاحظ فترس اختفاء الخوف و حل محله السعاده و الانسجام مع الفرس
غرام و هي فوق الفرس و يمشي بها و فارس بجانبهم : هو اسمه ايه الفرس ده
فارس : اولا ده مش فرس ده فرسه
ثانيا ملهوش اسم
غرام : يعني ايه ملهوش اسم
فارس : يعني فيه كام حصان مسمتهوش و دي واحده منهم
غرام بتسئاول : طب و مسمتهاش ليه
فارس : ملقتش اسم يليق عليهاا
لتؤما له غرام
فارس : يلا بقا نرجع كفايه كدا
غرام : ماشي
رجع فارس و غرام لنفس المكان الذي تحركوا منه مره اخري ليقوم فارس بامساك غرام من خصرها و انزالهاا من علي الفرس
لتتوتر غرام كثيرا من لمسه لها و اقترابه منهاا
غرام بعد ان نزلت من علي الفرس : شكرا يا فارس الييوم كان جميل اوووي
ليؤما لها فارس و يبتسم لها ابتسامه جانبيه و يتحركو للذهاب للدوار مره اخري
وبعد مرور بعض الوقت وصل فارس و غرام الدوار فدخل فارس معها من البوابه
فاؤس : ادخلي يلا يا غرام
غرام باستغراب : و انت
فارس : هروح اشوف واحد صاحبي
لتهز له راسها و تدخل المنزل اما هو فاتجه لسيارته و اتصل علي صديق عمره
فارس : ايوه يا مراد انت فين
مراد : في البيت
فارس : طب يلا انزل انا جايلك حصلني علي المكان اللي بنقعد فيه
مراد : تمام انا اصلا عاوزك في موضوع مهم
.................................................................
تقابل كلا من فارس و مراد في مكانهم المعتاد و هو مكان منعزل بعض الشئ امام بحيره
فارس بعد ان قص علي مراد كل شئ
بس يا سيدي هو ده اللي حصل
مراد بغل : بس ازاي فرح وافقت انك تجوز غيرها دي بتعشقك
فارس : اهي وافقت و معملتش مشاكل و دهواللي انا استغربته كنت متوقع انها هتقلب الدنياا بس جدي اقنعها و مش عارف اقنعها ازاي
مراد : جدك ده مش سهل برضو دماغو تتوزن
فارس بضحك : انت هتقر علي جدي و لا ايه
مراد : ابدا والله انا بحسد بس
المهم كنت عاوزك في موضوع مهم
فارس و هو ينتبه له : قول يا مراد ايه هو الموضزع المهم ده
مراد بخبث : فاكر البت اللي كنت قولتلك عليهاا.
فارس : اكيد طبعا البت اللي انت بتحبها
مراد : اهاا انا بقاا فكرت اتقدملها ايه رائيك
فارس : عين العقل طبعا مدام بتحبها يبقا لازم تاخد خطوه جد
مراد : و ده اللي انا ناوي عليه
ليكمل : عشان كدا انا بطلب منك ايد اميمه اختك يا فارس ...........
#يتبع الحلقه 6
#غرام_الفارس
2Part 6
نظر فارس لمراد بحده
فارس : انت بتقول ايه يا مراد
مراد بتنهيده : بقولك ان انا بحب اميمه يا فارس و كنت ساكت كل ده عشان هي اختك و عشان فرق السن اللي بيني انا و هي انا عارف يا فارس انا اميمه اصغر مني بكتير و بصراحه هو ده اللي كان مخليني ساكت كل ده بس خلاص فاض بياا انا عاوز اجوزها يا فارس
فارس بعتاب لصديقه : و مقولتش من الاول ليه مراد
مراد بسخريه : اققولك ايه يا فارس هو انت كنت عاوزني اجي اققولك انا بحب اختك فتقوم انت بقا واخدني بالحضن مش كداا
فارس بغضب : ايوه يا مراد المفروض كنت تيجي تقولي مش تعذب نفسك كل ده و بعدين انا ايه اللي هيخليني ارفض
مراد بكذب : يووه يا فارس هو انا بحكيلك عشان تعاتبني و بعدين اللي حصل حصل خلاص
فارس : ماشي يا مراد انا هكلملك جدي
مراد ببراءه مصطنعه : هو يعني ممكن يرفض يا فارس و يحرمني منها
ليطبطب فارس بيده علي كتفه : لا متقلقش جدي بيحبك
مراد : طمنتني الله يطمنك يا شيخ
ليكمل في سره : هانت يا حبيبتي هانت و هبقا علطول جمبك
.................................................................
كانت غرام بالغرفه شارده تتذكر الوقت الذي قضته برفقه فارس ليقطع تفكيرها فتح الباب بقوه
غرام و هي تضع يدها علي صدرهاا : بسم الله
لتنظر لمن فتح الباب فهي اعتقدت بانه فارس و لكنها لم تجده هو بل وجدتها فرح
غرام و هي تنهض من علي السرير : خير يا فرح في حاجه
فرح باستهزاء و هي تتفحص ملابسهاا : لا مفيش جيت اشوفك اصلك وحشتيني جوي
غرام بدهشه : انتي بتتريقي صح
فرح بضحكه خالعه : اكيد طبعا
انا جايه عشان اجولك كلمتين تسمعيهم و تحطيهم حلجه في ودانك
غرام : اتفضلي
لتقترب فرح منها لتتحدث بفحيح كالافاعي : فارس ده بتاعي لوحدي و لو كنت سمحت لوحده زيك انها تشاركني فيه فده عشان مصلحه العيله (كانت فرح تتحدث عن الحفيد الذي ستنجبه غرام و لكن غرام ظنت بمصلحه العيله هو سمعتهاا)
غرام بحزن شديد : متقلقيش انا مخدتش فارس منك و لا ناويه اني اخده فارس ليكي لوحدك يا فرح اطمني
فرح و هر ترفع يدها و تمسد علي شعرها : ايوه اكده شاطره خليكي اكده بقاا مطيعه علطول و انا هحبك جوووي
لتؤما لها غرام لتبتسم لها فرح بخبث و تحركت ناحيه الباب
فقالت قبل ان تخرج : صحيح فارس لما يجي انهارده عشان يبات عندك اطلبي منه يجي يبات عندي جوليلو اني كنت تعبانه انهارده اتفقناا
غرام : اتفقناا
لتخرج فرح من الغرفه لتتغير ملامح غرام من الحزن الي المكر و تبتسم ابتسامه جانبيه فهي تفكي بشئ ما عزمت علي تنفيذه
.................................................................
كان فارس ما زال جالس مع صديقه لياتي اليه احد الغفر لينادي علي فارس
الغفير : يا فارس بيه يا فارس بيه
لينهض فارس من مكانه : في ايه يا مسعود
مسعود و هو ينهج : ايمن المنشاوي جاعد علي القهوه و بيقلب اهل البلد عليك جنابك و بيجول انك هربت بنت اخوه يوم دخلتها و مقعدها عنديك في الدوار و انه هي يعني الصراحه
فارس بغضب : انت هتقعد تتهته كتير جول بيقول ايه كمان
مسعود بتلعثم : لمؤاخذه يعني انها عشيجتك
ليغضب فارس بشده و يتحرك ناحيه سيارته و ركب السياره ليركب بجانبه مراد
مراد بتمثيل : في ايه يا فارس و مين ايمن المنشاوي ده و مين دي اللي بيقول عليها عشيقتك
(كان مراد يعلم بان المقصوده غرام فهو يعرف عنها كل شئ و عندما سمع الغفير و يتحدث عن ايمن فهم بأن باقي الحديث عن غرام)
فارس بغضب : مش وقت اسئله يا مراد هتيجي معايا تبقاا تسكت خالص
.................................................................
احنا مش لازم نسكت يا رجاله ابن العمري لازم يلاجينا في وشه عشان ميتعداش حدوده و مش هنمش من قدام الدوار غير لما يسلمونا الفاجره اللي مقعدها عنديه
كان هذا كلام احد رجال ايمن المنشاوي
اما تيمن فكان يجلس و سعيد مما يسمعه من ردود افعال الناس حولهم
الرجال الذي تجمعوا حولهم وجده كلامه مضبوط ليقول احدهم
يلا يا رجاله بينا نطلع نطلع علي دوار العمري و مش هنمشي غير لما يشوفو طلبات ايمن بيه
فارس بغضب : و حفيد العمري هناا جالكم بنفسه
لينهض ايمن من مكانه : انا عاوز بنت اخوي يا بن العمري عاوز اغسل شرفي بيدي شرفي اللي انت لوثته
ليتهامسون الرجال بان ايمن كلامه مضبوط
فارس بغضب و صوت عالي ارعبهم : طب انا هحكمكو يا رجاله اللي يتكلم عن شرف و احده و يتهمها فيه المفروض اعمل فيه ايه
احد الرجال : تعمل فيه اللي تشوفه مدام غلطان يا كبير بس مش ده موضوعنا
فارس : لا موضوعنا اللي بتكلمه عليها دي و بتتهموها في شرفها تبجااا مرتي
ايمن بصدمه : انت بتجول ايه
فارس : اللي سمعته يا بن المنشاوي غرام المنشاوي تبجاا مرات فارس العمري يعني انتو غلطو في واحده من هايله العمري من غير اي وجه حق
ليخجل الرجال مما فعلوه
ايمن و هو يري صمتهم : انت هتصدقوه ده اكيد بيكدب ازاي يتجوزها و هو متجوز و بعدين دي عشقيجته في حد يتجوز عشيجته
فارس و هو يمسكه من ملابسه : بجولك مرتي انت ايه مبتفهمش ليقوم فارس بزقه و يتجه لسيارته و يقوم باخراج صوره من عقد الزواج
فارس بصوت عالي غاضب : دي قسيمه الجواز شفوهاا كويس ليقوم بحدفها لهم ليلتقطها احدهم و يقوم بتاكد مما يقوله فارس
ليقول : كلامه مضبوط يا رجاله غرام تبجاا مرته
ليقوم ايمن بشد الورقه منه و يقراهاا : اتجوزتها يا بن العمري طبعا تلاجيها حامل عشان اكده عاوزين
لم يكمل جملته بسبب هجوم فارس عليه و تسديد له الضربات ليقوم مراد بشد فارس عنه
مراد : خلاص بيا فارس هيموت في ايدك خلاص
فارس و هو يقوم بزق مراد ليقول بغضب جحيمي : اللي هيجيب سيره مراتي علي لسانه مره تانيه هقطعلو لسانه فاهمين و لا لا
.................................................................
وصل فارس الدوار و صعد لغرفته و كاد يدخل غرفته هو و فرح و لكنه تراجع و ذهب باتجاه غرفه غرام ليفتح الباب ليجدها جالسه علي السرير تقرء كتاب و عندما لاحظت قدومه نهضت من مكانهاا و اعتدلت فورا
غرام : حمدالله علي السلامه اتاخرت ليه كده
لينظر لهاا و يصمت
لتغتاظ غرام من صمته و تجاهله لهاا
غرام بغيظ : علي فكره بقاا من الذوق ان لما حد يكلمك ترد عليه مش تبصله و تسكت
فارس بارهاق : غرام ابعدي عني دلوقتي عشان انا مش طايق نفسي
و لا اققولك انا هروح اوضه فرح و نهض من مكانه ليخرج من الغرفه لتسرع غرام خلفه
غرام بلهفه : انا مش قصدي حاجه والله ارجوك خليك مش هعرف انام و انا لوحدي في الاوضه
لتكمل بصدق اكبر : و بعدين انا ببقا مطمنه و انت معايا
لترفع عينيها لتري تاثير كلماتها عليه لتلتقي عينيهم فتخجل غرام و تتوتر كثيرا فتنزل عينيها مره اخري و تسير مبتعده ناحيه الفراش
غرام بتوتر : علي العموم براحتك برضو انا مش هضغط عليك
فارس و هو يتجهه للاريكه مره اخري : طب هتعملي ايه في الايام اللي مش هبقا فيها معاكي هتنامي ازاي
غرام : مش عارفه بقاا ربنا يسهل ساعتهاا
ليؤما لها فارس و يدخل الحمام ليبدل ملابسه للنوم
بعد مرور بعض الوقت خرج فارس من الحمام ليجدها تغط في النوم
ليتجه ناحيه الاريكه و ينام عليها و ظل يحاول بعض الوقت ان ينام فالنوم جفاه فظل يتقلب علي الاريكه ليستقر بالنوم علي ظهره و ظل شارداً يتذكر يومه لتظهر الابتسامه علي وجهه عند تذكره للوقت الذي قضاه برفقه غرام باسطبل الخيل لينهض من علي الاريكه و ينظر عليها ليجدها غارقه في النوم ليقوم من مكانه و يقترب منهاا و يجلس بجانبها علي الفراش ليشرد بمعالم وجهاا فغرام تتميز بالملامح الطفوليه البريئه عكس زوجته فرح صارخه الانوثه فالفرق بين غرام و فرح كبير فهو لا ينكر بان فرح ذات انوثه و جمال عن غرام و لكنه هناك شيئا ما بهاا يجذبه اليها لا يعلم ما هو حتي الان
ليمد يده و يمسد علي وجهاا ثم ارتفعت يداه ليمسد علي شعرهاا و ظل يمسد علس شعرها بضعه ثواني ليجد عينيه تتزل ناحيه شفتيهاا ليمد يده و كاد يلمسهم
ليفق لنفسه و ينهض من مكانه و يخرج من الغرفه فهو كاد يفقد السيطره علي نفسه
ليدخل غرفه فرح ليجدها نائمه ليتجه ناحيه السرير و يزيح الغطاا و ينام بجوارها و لكن عقله مازال مع غرام فاراد ان يلهي نفسه عن التفكير فيها فاقترب من فرح و ضمهاا اليه لتستيقظ فرح من نومهاا
فرح بنوم : حبيبي انت جيت امتي
فارس : لسه جاي
لتقترب فرح من احضانه اكثر و تدفن وجهها بين حنايا عنقه ليظل فارس يمسد علي شعرهاا يريد ان يبعد غرام عن تفكيره و لكنه لم ينجح فحتي و فرح في احضانه كان يتذكر غرام
.................................................................
في صباح يوم جديد
استيقظت فرح من نومهاا فوجدت فارس يخرج من الحمام
فرح بدلع : صباح الخير يا حبيبي
فارس ببرود : صباح النور
لتنهض من مكانها و تدخل في احضانه
فرح : فارس انت وحشتني اووي
ليخرجهاا فارس من احضانه و هو يقول
فارس : عندي شغل يا فرح و مش فاضيلك
ليخرج من الغرفه لتغتاظ فرح من بروده معها فهو امس عندما اخذها في احضانه كانت تطير من السعاده فهي لاول مره تشعر بان فارس يبادلها نفس شعورهاا
.................................................................
نزل فارس من السلالم ليجد غرام جالسه مع كلا من شهد و اميمه تتساير معهم ليظل ينظر لهاا و هي تضحك معهم فكم ضحكتهاا جميله و طفوليه مثلهاا
لتلمح اميمه اخيهاا لتتجهه ناحيته و تحتضنه : صباح الخير يا حبيبي
فارس بابتسامه : صباح النور يا حبيبتي
لتصبح عليه شهد ايضاا
لينظر الغرام التي تغيرت ملامحهاا و يظهر عليها انها غاضبه منه لتركه لهاا بمفردها ليله امس
لتلاحظ اميمه و شهد الوضع ليتغامزوا فيما بينهم
فارس : غرام تعالي ورايا علي المكتب عشان عاوزك
غرام و هي تغتصب ابتسامه : حاضر عن إذنكو يا بنات
ليدخل فارس مكتبه و من بعده غرام لتذهب غرام و تجلس علي الكرسي المتواجد بالغرفه انا فارس فهو اتجه ناحيه الباب و اغلقه ليقترب منها و هي جالسه و يحاصرها بين ذراعيه
لتبتلع غرام ريقهاا من حركته المفاجئه التي وترتها كثيرا و شلت حركتهاا
فارس : مالك
غرام و هي تتفادي ان تتلاقي عينيهم
غرام بتلعثم : مالي يعني مش فهمالك و بعدين ممكن تبعد شويه مينفعش كداا
فارس بنبره ماكره : هو ايه اللي مينفعش بالضبط
غرام و هي تنهض لتقوم بزقه : اللي كنت عمله ده مينفعش و بعدين انا مش عاوزاك تقربلي كده تاني ممكن
فارس و هو ينظر نظرات غامضه لم تفهم غرام معناها و لكنها وترتها كثيراا
غرام : و بعدين هو انت جايبني هنا عشان تقولي مالك
فارس و هو يقترب منهاا : لا يا غرام
لتلاحظ غرام اقترابه منها لتظل ترجع بظهرها للخلف و هو يتقدم منهاا
غرام و هي تتراجع : طب بص انا هطلع بقاا و انت شوف شغلك
و كادت تفتح الباب ليمنعها فارس بامسكاها من يديها و جذبها من خصرهاا ليجد نفسه يقبلهاا بنهم
ظلت غرام مصدومه من فعلته هذه و لم تعرف ماذا تفعل و لكنها فاقت لنفسها عندما وجدته يتمادي معهاا و يتعمق في قبلته اكثر
لتقوم غرام بدفعه عنهاا و تصفعه علي وجهه
غرام بغضب : اوعي تفكر تلمسني تاني يا فارس انت سامع و لا لا
فارس و هو يحاول ان يهدء من نفسه : غرام انا اسف بجد
لتنظر له بغضب و تفتح باب المكتب و تخرج من غرفه المكتب لتصعد لغرفتهاا و بمجرد ان دخلت ظلت تسب و تلعن في فارس لتطاوله معهاا
.................................................................
اما فارس فلم يعرف كيف فعل هذا معها و كانه كان في غيبوبه و لم يفق منهاا الا عندما صفعته
فاغمض عينيه بغضب من نفسه و خرج من الغرفه المكتب ليري جده
في مجلس الدوار
كان الجد جالس و امامه الغفر يطلي عليهم اوآمره
لياتي فارس عليه
فارس بجديه شديده : جدي عاوزك في موضوع مهم
الجد.و هو يشاور للغفر حتي يرحلو
نبيل : تعالي يا ولدي اجعد و جول اللي انت عاوز تجوله
فارس : في عريس متقدم لاميمه و الصراحه انا مش هلاقي احسن منه لاميمه
نبيل : و مين هو بجاا العريس اللي عجبك ده
فارس : مراد صاحبي
نبيل : مراد !
بس مراد اكبر منيهاا بكتير يا فارس
فارس : و ايه يعني يا جدي مش دي المشكله اللي تخلينا نرفض شخص في اخلاق مراد
نبيل : انت شايف اكده
ليؤما له فارس
نبيل : علي خير الله خليه يجي مع اهله يتقدملها
.................................................................
في المساء
اراد فارس ان يدخل غرفه غرام فهو يريد ان يراها و ظل يقاوم رغبته الملحه في روئيتهاا
و لكنه قرر في النهايه ان يدخل اليهاا
كانت غرام بالحمام تبدل ملابسهاا و عند خروجها فوجئت بفارس يقف امامهاا
غرام بهدوء : انت ايه اللي دخلك هنا
فارس : غرام غاوز اكلم معاكي
لتقاطعه غرام و لم تعطيه فرصه لاكمال حديثه
غرام : انا مش عاوزاك تدخل الاوضه دي تاني يا فارس عندك اوضتك التانيه اشبع بيهاا
فارس برفعه حاجب : و كلام امبارح و مبعرفش انام لوحدي
لتقاطعه مره ثانيه : اديك قولت امبارح لما كنت مطمنالك لكن انا دلوقتي اطمنلك ازاي بعد اللي عملته معايا انهارده
فارس : كانت غلطه يا غرام و مش هكررها تاني
غرام : و انا ايه اللي يضمنلي انك متقررهاش تاني هاا
ليغضب فارس منهاا
فارس بغضب طفيف : و لو كررتها تاني ايه المشكله يعني انتي ناسيه انك مراتي و لياا حقوق عليكي
لتنظر له غرام بغضب و تضربه علي صدره : لا مش مراتك يا فارس و مش هكررها تاني و اطلع بره
ليتكأ فارس علي اسنانه و يخرج من الغرفه فهو قد قرر بانه سيلغي معاملته معها فهي قد تمادت معه كثيرا هو يعلم بانه اخطأ و لكنهاا قد زادت فيها كثيراا........
#يتبع الحلقه7
Part 7
بعد مرور اسبوعين
كان فارس طوال الاسبوعين يتجاهل غرام و لم يراها الا مرات قليله لا تذكر فكان دائما ما يتجنبها عندما يراها و هذا ما ازعجها كثيراا و حاولت عده مرات الحديث معه و لكنه كان يصدها و يتجنب الحديث معها فهي لا تنكر بانها زودتها معه كثيراا فهو اراد الاعتذار منها عما بدر منه و لكنها ماذا فعلت معه عندما اراد الاعتذار تطاولت عليه بالحديث و بالايادي تعترف بانها اخطات بالتصرف معه و لكنه كان عليه ان يعذرها فما فعله معهاا كان مفاجأه و صدمه بالنسبه لهاا
.................................................................
اما عن فارس فكان يلهي نفسه نهاراً باعماله و اراضيه و في المساء كان ينام بغرفه فرح و لم يفكر طوال الاسبوعين ان يدخل غرفتها مره اخري و كم لاحظ محاولات غرام لفتح اي حديث معه و لكنه لم يرد ان يتحدث معها مره اخري قهي قد جرحت كبرياءه و كرامته بفعلتهاا
و كان قد لاحظ ايضاا اهتمام فرح به و تجنبها لخلق اي مشكله بينهم
.................................................................
اما عن مراد فعندما اخبره فارس بموافقه جده علي جوازه من اميمه فرح كثيرا فهو صار قريب جدا من هدفه و هي غرام فهو يريد التقرب منها و ان يظل معها اطول وقت ممكن
ذهب مراد برفقه اهله و قاموا بطلب اميمه التي سعدت كثيرا فكم كانت تحب مراد عندما كانت تراه برفقه اخيها و ها هو حلمها يتحقق و تم تحديد الزواج و بالفعل تزوج مراد اميمه خلال اسبوعين و اقيم معهم بالدوار مثلما آمر نبيل فهو يعشق احفاده و يريدهم دائما حوله
.................................................................
في صباح يوم جديد
استيقظت غرام من نومهاا و هي تشعر شعور غريب فهي شعرت بتواجد شخص ما بالغرفه لذلك استيقظت لتظل تفكر اهذا الشعور حقيقي اما انه مجرد حلم لتنظر حولها في الغرفه فلم تجد احد لتتنهد بزهق فهي تشعر بذلك الشعور منذ عده ايام لتنهض من مكانهاا و تدخل الحمام لتستعد ليومها الجديد
.................................................................
استيقظت اميمه من نومها فلم تجد مراد بجوارها لتنادي عليه
اميمه : مراد انت في الحمام
فلم تجد رد
لتنهض و تاخذ ملابسهاا و تدهل الحمام و بعد مرور بعض الوقت خرجت اميمه من الغرفه لتتجهه لاسفل لتري زوجها
لتجده يجلس علي طاوله الطعام مع غرام و يحكي لهاا عن بعض من ذكرياته لتقوم برفع حاجبهاا و تتكأ علي اسنانها فها هي قد بدات تشعر بالغيره علي زوجها من غرام
غرام بابتسامه هادئه : صباح الخير يا اميمه
لتهز لها راسها دون الاجابه عليهاا
لتخجل غرام من رد اميمه عليهاا
غرام : احم طب بعد إذنكو انا شبعت الحمد لله
مراد بلهفه : بس انتي مكلتيش حاجه يا غرام اقعدي كملي اكلك
لتنظر له اميمه بغيظ : اقعدي يا غرام كلي بدل ما مراد يسيب الاكل هو كمان
لتفهم غرام غيره اميمه علي مراد فهي واضحه وضوح الشمس
غرام : لا يا اميمه انا شبعت و بعدين انتي معاه و هتفتحي نفسه بعد إذنكو
لتتركهم غرام بمفردهم
اميمه : ممكن افهم ليه مش بلاقيك جمبي كل يوم اول مبصحا
مراد ببرود و هو ياكل طعامه : عادي يعني انا بحب اصحا بدري فبنزل اتمشي شويه و برجع افطر لينظر لها و هو يكمل و بعدين انتي بتصحي متاخر كل يوم اكيد مش هفضل محبوس في الاوضه لحد ما جانبك تصحي
اميمه بدموع محبوسه و تمسك ذراعيه : بس انت ممكن تصحيني يا مراد
مراد و هو يسحبهم ذراعه و ينهض من مكانه : متعودتش اصحي حد من نومه يا اميمه
ليرحل و يتركهاا بمفردهاا علي الطاوله لتظل اميمه محلهاا و عينيها مليئه بالدموع لتنهض من مكانها و تصعد لغرفتهاا
.................................................................
اما عن فارس فكان يخرج من غرفته عندما راي غرام امامه لتتقابل عينيهم و لكنه سريعا ما انزل عينيه و اتجه ناحيه السلالم كي ينزل و لا يحتك بهاا لتقف امامه غرام بسرعه
غرام بلهفه : فارس استني
فارس و هو يحاول ان يزيحها من امامه : مش فاضيلك يا غرام خالص
غرام برفض : بس انا لازم اكلم معاك يا فارس تعالي نكلم في اوضه المكتب حتي
فارس باستهزاء : و مش هتخافي و انتي معايا لوحدك في اوضه المكتب
غرام بخجل : انا اسفه يا فارس انا
ليقاطعها فارس باشاره من يده
فارس : خلص الكلام يا غرام و مش عاوز اسمع منك حاجه
ليتركها و ينزل للاسفل و تكاد تدخل غرفتها لتجد فرح تخرج من الغرفه و الشماته تخرج من عينيهاا
فرح باسف مصطنع : لسه مش عاوز يكلمك متتصوريش انا زعلانه عشانك ازاي اصل انتي متعرفيش فارس لما بيقلب علي حد مبيرضاش عنه بسهوله
لتنظر لها غرام بصمت و تدخل الغرفه و هي تقسم بانها ستجعله يتحدث معها مره اخري
.................................................................
ارادت اميمه ان تخرج و تستنشق بعض الهواء و بالفعل خرجت من الدوار فهي لا تعلم لما يتعامل معها مراد بهذا الشكل يا ليته يعلم كم تحبه و تعشقه من الصغر لو كان يعلم مقدار حبها له لما تعامل معها بهذا الاسلوب و بذاك الشكل و اثناء سيرهاا لامحها بعض من رجال ايمن ليقول احدهم
احد الغفر : هي مش دي اميمه العمري
الاخر و هو يرد هليه : ايوه هي
ليقترح احدهم : طب ايه رائيكو يا رجاله نخطفوهاا و نسلموهاا لايمن باشاا
ليرد احدهم بخوف : يا وقعتك السوده انت عاوز تختطف اخت فارس العمري و حفيده عايله العمري
ليرد عليه : و فيها ايه يعني هما مش خطفوا بنت اخوه يوم فرحها علي ولده و بعدين احنا لو خطفناها ايمن باشا هيفرح جووي منينا
ليرد احدهم : طب والله فكره و مش بعيد يدينا قرشين حلووين
ليقول احدهم و هو يرمي سيجارته الذي يدخنها : طب يلا بينا يا رجاله
و بالفعل قام الرجال بالمشي وراء اميمه حتي وجدوهاا بمكان منعزل لا يوجد.به احد ليقتربوا منها و يقوم احدهم بتكميم فمهاا لتتفاجئ اميمه بشخص ما يضع يده علي فمهاا حتي لا تصرخ لياتي اخر امامها و يرفعها من قدمهاا و هي تظل ترفص و تقاوم حتي جاء صوت من خلفهم ارعبهم
بلال بغضب : انتو بتعملو ايه عنديكو منك ليه
ليتركوها الرجال لتظل تنهج اميمه و تنظر لهم بالخوف لتجري ناحيه بلال و هي تقول
اميمه ببكاء : كانو عاوزين يخطفوني الحقني لتتمسك بذراعه بخوف لينظر بلال لعينيها و لا يعلم لما تاثر من بكائها و دموعها
بلال : متخافيش محدش منيهم هيجربلك انتي اسمك ايه و من عايله مين
اميمه و هي تنظر له : انا اسمي اميمه بنت مصطفي العمري
لينظر لها بلال فعا قد علم هويتها فهي اخت فارس الذي كان فرحها منذ عده ايام
بلال :طيب تعالي هوصلك للدوار
اميمه و هي تمسح دموعها : لا مفيش داعي انا همشي لوحدي و شكرا ليك مره تانيه
بلال بنبره رجوليه : انا جولت انا اللي هوصلك يعني انا اللي هوصلك انفضلي
لتخاف اميمه من نبرته لتؤما لها براسه اما بلال فنظر للرجاله و هو يتوعد لهم و قال لهم قبل ان يرحل مع اميمه
بلال بغضب : حسابكم معايا لما ارجعلكم
.................................................................
في المساء
لم تنزل غرام للعشاء حتي تجعل فارس يسئل عليها و يتحدث معها و لكنه خيب ظنها فلم يسئل عنها فظلت تمشي بالغرفه ذهابا و ايابا بغضب لتسمع صوت طرقات علي الباب لتظنه هو فذهبت باتجاه السرير لتمثل بانها مريضه و لكنها وجدتها فاطمه
فاطمه و هي تغلق الباب خلفها : منزلتيش العشا ليه يا بنتي
غرام و هي تمثل المرض : مقدرتش انزل حاسه نفسي تعبانه اوووي
فاطمه و هي تتلمس جبينها : وريني اجده
فلم تجد حراره
فاطمه : مفيش حراره يا بنتي لتقترب فاطمه منها بمكر و هي تقول
جوليلي الحقيقه انتي بتمثلي عشان عاوزه فارس يرجع يتحدث وياكي مش اجده
لتنظر لها غرام بصدمه
لتكمل فاطمه حديثهاا : اوعي تكوني فاكره انه مفيش حد ملاحظ معامله فارس ليكي ابدا كلنا ملاحظين بس احنا عارفين فارس و عارفين انه مبيحبش حد يدخا في شئونه
لتبتلع غرام ريقها و هي تعتدل : انا غلطت فيه و زودتها معاه شوي و مش عارفه اعمل ايه معاه عشان يسامحني
فاطمه بخبث : انا هجولك تعملي ايه
غرام بلهفه : بجد يا طنط
فاطمه : لو جولتيلي ماما و بطلتي طنط دي هجولك
غرام بابتسامه لهذه المراه الحنونه : طب قوليلي يا ماما الله يباركلك
فاطمه بابتسامه بشوشه : بصي يا ستي انا هتفضلي تعبانه و انا هجول لفارس انك تعبانه و جبنالك الحكيم انهارده و جال انك حرارتك عاليه
غرام : بس انا حرارتي مش عاليه
فاطمه : محنا جبنا الحكيم خلاص و عطناكي الدوا نزل حرارتك بس انتي لسه جسمك وجعك برضو اتفجنا
لتبتسم لها غرام و تؤما لهاا : اتفقناا
.................................................................
كانت فاطمه نازله من السلالم تفكر كيف تخبر فارس بمرض غرام بطريقه غير مباشره لتجده برفقه فرح يصعدون السلم لتمثل الحزن علي وجهها
فارس : مالك يا امي تعبانه و لا حاجه
فاطمه : ابدا يا حبيبي غرام بس هي اللي كانت تعبانه انهارده و انا جبتلها الحكيم كشف عليها و طلع عندها حراره فعشان اكده طلعت بعد العشا اشقر عليها لقيت الحراره نزلت بس خي لساتها نايمه و تعبانه فهروح ابعتلها هنيه تقعد جوارهاا
فارس : و مقولتيليش من بدري يا امي
فرح بشك : تعبت امتي دي مكانت زي القرده الصبح
لينظر لها فارس و كذلك فاطمه بغضب
فارس لوالدته : متبعتيش هنيه يا امي انا هطلع اقعد جمبها
فرح بغيظ : و تقعد جمبها ليه ما هنيه هتبقاا معاهاا
لتبتسم فاطمه له : ماشي يا حبيبي
لتنزل السلالم و يكمل كلا من فارس و فرح الصعود ليتجهه فارس ناحيه غرفه غرام و كاد يغلق الباب ليجد فرح تمنع غلقه و تدخل خلفه
فرح بتلعثم من نظراته : في ايه هطمن عليها مش هاكلها متخافش
ليقترب فارس من غرام ليجدها نائمه فتملس جبينها فلم يجد حراره مثلما اخبرته والدته
ففعلت فرح المثل و تلمست جبهتها
فرح بغيط : مش قولتلك زي القرده و مفيهاش حاجه يلا بينا بجاا و سيبها نايمه بدل منقلقها
فارس بنظرات تفهمها فرح : اطلعي بره يا فرح و خدي الباب في ايدك
لتؤما له و تغلدر الغرفه بتافف و غيظ من هذه الغرام
ظل فارس طوال الليل بجانبها علي السرير يراقبها اثناء نومها و يملس علي شعرهااو ظل شارد بملامحها حتي نام مكانه
اما عن غرام فكان سعيده بسبب اقترابه منها و سعدت لاهتمامه بهاا و نامت دونزان تشعر ان جلوسه بجانبهاا و تلميسه علي شعرهاا
في الصباح استيقظت غرام علي نفس الشعور التي تشعر به لتنظر حولها لتري الباب و هو يغلق لتنظر بجانبها لتجد.فارس ينام بجانبهاا
لتقوم بايقاظه
غرام بخوف : فارس فارس
ليستيقظ فارس من نومه بفزع و هو ينظر لها : انتي كويسه فيكي حاجه
غرام و هي تبتلع ريقها : كان في حد في الاوضه هنا حسيت بيه و لما فتحت عيني كان خرج و شوفته و هو بيقفل الباب
فارس و هو يطمئنها : متقلقيش مفيش حد يقدر يدخل الاوضه و انا معاكي اكيد كان بيتهيئلك يا غرام
لتهز غرام راسها برفض : لا يا فارس مش بيتهيئلي انا بحس انه كل يوم بيبقا في حد في اوضتي بس لما بصحا مش بلاقي حد
فارس و هو يحاول طمئنتها : قولتلك متخافيش و بعدين لو في حد فعلا هتصحي تلاقيه لكن انتي بتقولي بتصحي مش بتلاقي حد معني كلامك انه انتي بتبقي بتحلمي يا غرام مش اكتر
لتبتلع غرام ريقها و تظل تنظر حولها و هي تحاول ان تصدق كلامه و لكن شيئا ما يخبرها بانه هذا حقيقي و هناك شخص يدخل غرفتها اثناء نومهاا.........
#يتبع الحلقه 8
#غرام_الفارس
Part 8
مر بعض الوقت و فارس ما زال يحاول تهدئه غرام لينجح في النهايه بتهدئتهاا باخبارها بان هذا مجرد حلم ليس اكثر فلا يوجد احد في الدوار يتجرء للدخول لغرفتها اثناء نومهاا
فارس بهدوء : يلا ادخلي غيري عشان ننزل نفطر
لتتذكر غرام بانه عليها ان تمثل المرض
غرام بتمثيل : لا يا فارس انا مش قادره انزل
لتتجهه ناحيه الفراش و تنام مره اخري ليمسكها فارس من ذراعيهاا و هو يقول
فارس : غرام هتنزلي تفطري و اطلعي نامي زي ما انتي عاوزه ماشي
غرام ووهي تكاد ترفض : بس انا
فارس و هو يشاور لها بيده حتي تصمت : مفيش بس يلا ادخلي غيري عشان ما تفطري تاخدي علاجك (اراد فارس ان ينزل غرام معه للافطار حتي لا تستلم للتعب فهو اراد ان تقاوم مرضهاا و تنزل معه )
.................................................................
علي طاوله الافطار
كان الجميع يجلس لتناول فطوره ما عدا غرام و فارس
و كان مراد يشتعل من نيران الغيره و الغل
Flashback.........
خرج مراد من غرفته في الصباح الباكر و ظل يتلفت و ينظر حوله حتي يتاكد من خلو الطريق و عندما تأكد اقترب من غرفه غرام و قام بفتحهاا مثلما يفعل كل يوم و دخل الغرفه و اغلق الباب خلفه و عندما اقترب من سرير غرام ليتاملها اثناء نومها مثل كل ليله تفاجئ من وجود فارس بجانبهاا فهو لم يلاحظه الا عندما اقترب بسبب قله الاضاءه المتواجده بالغرفه و لتعوده انها بمفردها كل ليله و بمجرد روئيته لفارس بجانبهاا اشتعلت نيران الغيره بقلبه و ظل ينظر لفارس بغضب و يتكأ علي اسنانه من شده الغيظ و عندما لاحظ حركه غرام خاف ان تستيقظ و تجده بالغرفه فقام بالتحرك تجاه الباب و خرج من الغرفه و قفل الباب خلفه و نزل للاسفل و هو يتوعد لفارس فهو يري بأن غرام ملك له فهو من رأها و حبهاا اولا
Back........
ظل يتناول طعامه بغيظ و غل مما رائه بعينيه
ليرفع راسه عندما سمع صوت فارس ليجدها بجانبه
فارس : صباح الخير
الجميع : صباح التور
نبيل : تعال يا ولدي اجعد افطر انت و مرتك
ليبتسم فارس له و ينظر لغرام ليمسمها من ذراعيها و يجلسها بجانبه مكان فرح ففرح لم تستيقظ بعد
لتنظر له غرام برفض فهي تعلم بان هذا مكان فرح
وفاء و هي تنظر لهم بغضب : ده مكان فرح ازاي عاوز تجعدها مكان بنتي
نبيل بحده : وفاء مش عاوز اسمع صوت و بعدين هي فين بنتك اصلا لما تبجاا تنزل
غرام بتأيد لكلام وفاء : لا طبعا مينفعش اقعد مكانهاا انا هقعد في مكاني
و كانت تذهب لتجلس علي الكرسي المقابل لمراد
ليجذبها فارس من ذراعها :و انا قولت هتقعدي هنا
ليحرك الكرسي من مكانه حتي تجلس و بالفعل جلست غرام مكان فرح
و اكمل الجميع تناول فطورهم بسلام حتي نزلت فرح من غرفتها
فرح و هي تلاحظ جلوس غرام في مكانها بجانب فارس : صباح الخير
الجميع : صباح النور
وفاء : ابجي انزلي بدري يا فرح بعد اجده لاحسن بالشكل ده مكانك هيتاخد كل يوم
فرح و هي تحاول ان تخفي غيظها و غضبهاا : عادي يا ماما محصلش حاجه و بعدين غرام برضو مراته
لينظر لها نبيل بفرح ظنا بانهاا تنفذ ما طلبه منه و لكنه لا يعلم حتي الان بان فرح تبحث عن فرصه للتخلص من غرام
فجلست مكانها لتتناول طعام الافطار و اثناء تناولها الطعام جاءت عينيهاا علي مراد لتلاحظ نظراته لغرام و مراقبته لهاا لتنظر لاميمه لتجدهاا شارده لتبتسم فرح بخبث فها قد علمت كيف ستتخلص من غرام
بعد الانتهاء من تناول الطعام جلس نبيل مع مصطفي و احمد و فارس ليتحدثون في شئون العمل و كيف يسير
و بعد ان انتهوا تحدث نبيل لولده احمد
نبيل : بجولك يا ولدي في عريس متجدم لبنتك شهد
احمد : مين يا بوي
نبيل : اسر الهلالي
فارس : هو رجع امتي
نبيل : لسه يا ولدي مرجعش
فارس : اومال طلب شهد ازاي
نبيل : مش هو يا والدي اللي طلبها جده هو اللي عاوز يناسبنا و انا في الحجيجه حابب اناسب عايله الهلالي
احمد : يعني اسر ده مسافر و ميعرفش انه جده طلبله شهد.
نبيل : ابوه هيجولوا لما يجي من السفر
مصطفي : مش ده الحفيد الكبير للهلالي اللي كان مسافر يتعلم بره
فارس : كان بيعمل دكتوراه يا بوي
احمد : انا مش موافج يا بوي علي الجوازه دي
نبيل : ليه يا ولدي
احمد : ده دماغه مفتحه و متعلم تعليم عالي يا بوي تفتكر هيوافق انه يجوز بالطريقه دي
ليصمت نبيل
ليكمل احمد : انا مش هستني لما يرفض بنتي جول للهلالي ان احنا مش موافجين يا بوي
مصطفي : احمد معاه حج يا بوي
فارس بموافقه : ايوه يا جدي انا عارف اسر كويس هو استحاله يوافج يجوز بالطريقه دي
نبيل باستسلام : خلاص اللي انت شايفينه اعملوه
.................................................................
كانت فرح تصعد لغرفتها لتقابل مراد و هي في طريقها ناحيه الغرفه لتبتسم له ليتجاهلها مراد
لتقول له
فرح : حلوه غرام مش كده
ليقف مراد و هو يلتفت لهاا و يعقد حاجبيه
مراد : نعم
فرح و هي تعيد سؤالها : بقولك حلو غرام مش كده
مراد : لا مش فاهم عاوز ايه يعني و بعدين انا مالي حلوه و لا مش حلوه
فرح و هي تتحدث بصوت كفحيح الافاعي : اصلك مشلتش عينك من عليها طول الفطار و بعدين انا عاوزاك تاخد بالك بعد كده المره دي انا اللي شوفتك افرض المره الجايه شافتك اميمه و لا افرض فارس هو اللي شافك هيبقاا وضعك بقاا
مراد و هو يقترب منها بخبث : انتي عاوزه ايه يا فرح
فرح : انا عاوزه فارس ليا لوحدي يا مراد و عاوزه اخلص من غرام
مراد : و انا مطلوب مني ايه بقاا
فرح : انا فهماك يا مراد نظراتك لغرام فضحاك و عارفه انك عاوز غرام عشان كداا انا هساعدك عشان تاخد غرام من فارس ودفي نفس الوقت عاوزاك تساعدني عشان فارس يبقاا ليا لوحدي
.................................................................
بعد ان انتهي الاجتماع مع نبيل صعد فارس لغرفه غرام حتي يطمئن عليهاا
فتح الباب بهدوء و دخل الغرفه ليجدها نائمه ليقترب منها و يضع يده علي جبينها ليتاكد من عدم ارتفاع حرارتها مره اخري و بالفعل لم يجد حراره فتنهد براحه و نزل لمستواها و قبلها من جبينهاا و هو يهمس : انا مش عارفه انتي عملتي فيا ايه
ليرفع نفسه مره اخري و ظل يتاملها عده قواني و بعدها خرج من الغرفه بهدوء ليجد فرح خارجه من غرفتها لتقترب منه و تعانقه من رقبته
فرح : حبيبي انت هتبات عندي انهارده صح
فارس و هو يزيح ذراعيها : فرح جولتلك قبل كدا اني مش بحب كداا
فرح و هي تمثل الزعل : طب خلتص حقك عليا ممكن بقا تنام عندي انهارده كفايه اوي انك نمت عندها امبارح
فارس : هشوف يا فرح لو غرام فضلت تعبانه هبات عندها لو بجت كويسه هبات عندك
فرح بابتسامه مصطنعه : ماشي يا حبيبي
ليتركها فارس و يغادر من امامها لتختفي ابتامتها و تدخل غرفه غرام لتجدها نائمه فظلت تنظر حولها تبحث عن شئ ما حتي وجدت ضالتهاا حيث قام بامساك ابريق الماء المتواجد بالغرفه و قام بسكبه علي غرام اثناء نومهاا
لتشهق غرام و تقوم بفزع : ايه ده في ايه
فرح بضحكه مستفزه : ابدا اصلي حبيت اتكلم معاكي شويه و لقيتك نايمه فقولت لازما و لا بد اني اصحيكي
غرام بغضب : انتي اتجننتي في حد يصحي حد كداا انتي اكيد مجنونه
لتقوم فرح بصفعها علي وجهه : عارفه يا حلوه لو فكرتي تطولي لسانك الحلو ده عليا تاني هعمل فيكي ايه
لتنظر لهاا غرام بغضب : عارفه انتي لو مديتي ايدك عليا تاني انتي اللي هيحصل فيكي ايه
لتضحك فرح بسخريه : لا مش عارفه عارفيني كده يا حلوه
غرام : تخيلي كدا لو فارس عرف انك دخلتي بتصحيني بابريق المايه هيعمل فيكي ايه لا و فوق كل ده بتبجحي و بتضربيني
لتغتاظ فرح منها فهي تهددها باخبار فارس عن افعالها معهاا
فرح : و هي تجذبها من شعرهاا : انتي بتهدديني يا و***
لتقوم غرام بدفعها بعيدا عنها و هي تقول لها : لا يا فرح انا مش بهدد و هقول لفارس علي اللي بتعمليه معايا ده
لتتجهه غرام ناحيه الباب و تقوم بفتح الباب : اطلعي بره اوضتي و مش عاوزه اشوف بتدخلي اوضتي هنا تاني
فرح بسخريه : اوضتك انتي صدقتي نفسك يا بت و لا ايه اوعي تكوني فاكره انك مرات فارس بجد تبقي اتجننتي
غرام : انا هوريكي انا مراته بجد و لا لا ازاي و يلا بقاا اطلغي بره
لتنظر لها فرح بغضب جحيمي فمن الواضح ان غرام لن تسكت عما حدث معهاا اليوم و ستخبر فارس عما فعلته معهاا اذا فلتسبقهاا و تعكس الحقائق امام فارس
.................................................................
في المساء
وصل فارس الدوار فصعد لغرفته حتي يتحمم و يبدل ملابسه و بمجرد ان دخل الغرفه وجد فرح تبكي بشده
فارس باستغراب : مالك يا فرح
فرح و هي تمسحها دموعها و تتجه ناحيته و ترتمي باحضانه : فارس شوفت يا فارس غرام عملت فيا ايه
فارس و هو يخرجها من احضانه : عملتلك ايه
فرح ببكاء حاد : بعد ما انت روحت الشغل دخلت اوضتي و لسه بقفل الباب لقيت اللي بتزق الباب و بتدخل بالعافيه لقيتها غرام باقولي انها سمعتني و انا بكلم معاك هشان تبات عندي انهارده و قعدت تقولي هو انتي فاكره انه لسه جوزك لوحدك لا فوقي فارس جوزي انا كمان و قعدت تهددني اني لو مخلتكش تبات عندها انهارده هتتبلي عليا و تقولك اني انا ضربتهاا
لتنظر لفارس بعينيه فتجده ينظر لهاا بغموض
فرح و هي تبتلع ريقها : فارس هو انت مش مصدقني و لا ايه
فارس بهدوء : لا ازاي طبعا مصدقك بس زي ما سمعت منك لازم اسمع من غرام
فرح : منا قولتلك هتتبلي عليا يا فارس و هتقولك كلام محصلش
ليخرج فارس من الغرفه و هو يقول : تعالي روايا يا فرح
ليطرق باب غرفه غرام لتفتح غرام الباب لتجد امامها فارس و فرح
غرام : خير يا فارس
فارس و هو يدخل الغرفه و خلفه فرح و بعدها يغلق الباب
فارس لغرام : احكي يا غرام علي اللي حصل انا سمعت فرح و عاوز اسمعك انتي كمان
لتنظر غرام لفرح لتفهم من ملامحها المتوتره بانهاا كذبت عليه لتنظر لفارس مره اخري و تقص عليه ما حدث بالتفصيل و لم تكذب في شئ عدا قولها بانها ستريها اذا كان فارس زوجها ام لا
فارس : طيب اولا كل واحده فيكو بتقول كلام غير التانيه عشان كده الموضوع ده انا هعتبره محصلش و انتو هتنسوه
لتنظر كلا من فرح و غرام لبعضهم البعض و تلزمان الصمت
ليكمل فارس : ثانيا كل يوم هنام عند واحده فيكو لينظر لغرام انا نمت امبارح عندك فانهارده يوم فرح
لتؤما له غرام
لينهض فارس و هو يحدث فرح : يلا يا فرح
فرح و هي تنظر لغرام بشماته : يلا يا حبيبي
.................................................................
بعد منتصف الليل
كانت غرام علي سريرها تحاول النوم فهي لا تعلم لما تشعر بنيران في قلبها لذهاب فارس مع فرح و تواجده الان في غرفتها و معهاا
في نفس الوقت نهض مراد من جانب اميمه بهدوء و حرص علي عدم اصدار اي صوت و تحرك لخارج الغرفه و ظل ينظر حوله لتتاكد من عدم وجود احد فدخل غرفه غرام
سمعت غرام صوت باب الغرفه يفتح لتغلق عينيهاا فما كانت تظنه حلم كان حقيقه فهناك شخص معها بالغرفه فظلت تفكر و هي مغلقه عينيها فهي تريد من هذا الشخص الاقتراب حتي تعلم هويته و بالفعل ظل مراد يقترب من السرير حتي اصبح امامهاا ليمد يده و يملس علي وجهها لتشعر غرام بملمس يد رجولي ففتحت عينيها ظناً بانه فارس لتتفاجئ بمراد امامهاا
غرام بصدمه و هي تشد الغطا عليها : انت بتعمل ايه هناا
مراد بتوتر فهو تفأجئ من استيقظهاا ليضع يده علي فمهاا : هششش
غرام و هي تنزع يديه : انت بتعمل ايه هنا انطق
لتسكت قليلا
غرام : هو انت اللي بتدخل هنا كل يوم مش كده
لينظر لها مراد و يصمت
لتقوم غرام بضربه علي صدره : رد عليا انت مش كداا
مراد و هو يدفعها للحائط و يحاصرهاا : ايوه انا يا غرام انا اللي بحبك من اول مره شوفتك فيهاا انا اللي بعشقك انتي المفروض تبقي مراتي انا مش مراته هو اول ما فارس صفي الشركه اللي انت كنت ماسكه في القاهره فرحت عشان هرجع و هشوفك و هوقدملك و هتبقي ملكي بس في نفس اليوم عرفت انك مرات فارس
غرام بصدمه : انت بتقول ايه
مراد : كنت جاي اجازه هنا من ٣ سنين و كنت سايق العربيه جالي تليفون مهم من عميل وقفت العربيه عشان اعرف اكلم معاه فجأه لمحت بنت كانت قاعده علي الارض الزراعيه فضلت طول المكالمه سرحان فيها و في برائتها اللي مشفتش زيها بعديهاا قامت البنت و قعدت تتلفت حوليها خايفه لحد يشوفهاا و فضلت تمشي ساعتها نزلت من العربيه و فضلت ماشي وراها عاوز اعرف مين دي حسيت اني مكنتش عاوز اضيعك من ايدي و فعلا عرفت مكان بيتك و عرفت كل حاجه عنك و عن معامله عمك ليكي بس مكنش ينفع اتقدملك عشان عارف ان عمك طماع و كان هيرفضني و كنت مستني الوقت المناسب ليكمل بغيظ بس فارس سبقني و خدك مني زي ما علي طول سبقني حتي انتي خدك مني خد البني ادمه الوحيده اللي حبيتهاا
غرام و هي تدفعه : انت اكيد مجنون اطلع بره يا مراد و متدخلش الاوضه دي تاني عشان لو دخلتها هقول لفارس و هقول للكل اللي في الدوار
مراد بسخريه : طب لو عرفتي تقوليلو قوليله انا مش همنعك و دي مش اخر مره يا غرام و هفضل اجيلك اشوف و انتي نايمه
ليخرج من الغرفه و يغلق الباب بهدوء و يدخل غرفته ليتفاجئ باميمه مستيقظه و تقول له
اميمه : كنت بتعمل ايه في اوضه غرام يا مراد
#يتبع الحلقه 9
#غرام_الفارس
Part 9
مراد ببرود : هكون بعمل ايه يعني
لينظر لها بسخريه و هو يكمل : واحد في اوضه واحده في نص الليل و الكل نايم تفتكري هنكون بنعمل ايه
اميمه بصدمه : انت بتقول ايه
انت بتعترف يا مراد انك بتخوني و بتخون صاحبك مع مراته
مراد و هو يجلس علي الاريكه : مهو اللي انتي متعرفيهوش ان انا متجوزك عشان ابقا قريب من غرام يعني غرام كانت هدفي من الاول مش انتي يا اميمه
اميمه و هي تتجه ناحيته : مراد انت اكيد بتهزر مش كده
مراد : لو كان طلوعي من اوضه غرام هزار يبقا كلامي هزار يا اميمه
لتظل اميمه مكانها مصدومه من حديثه و من لا مبالاته لمشاعرهاا اما مراد فكان سعيد و هو يراها بتلك الحاله
مراد بضحكه ساخره : هتفضلي واقفه عندك كتير
اميمه و هي تنظر له و الموع تنزل من عينيها : انت ازاي كده ازاي تعمل في صاحبك كدا هاا انا انا لازم اققول لفارس علي وساختك انت و غرام
و تتجه ناحيه الباب لتخرج من الغرفه ليمسكهاا من مراد قبل ان تخرج و هو يقول بجانب اذنيها
مراد بفحيح كالافاعي : والله عاوزه تقوليلو قوليلو بس اعرفي انك هتصدمي اخوكي صدمه عمره عشان اخوكي بيعشق غرام و غير كل ده لما يعرف انه مراته اللي هو بيعشقهاا بتعشق صاحبه
ليبتعد عنها ليري تاثير كلاماته عليها فشاهد ما اراده فاتجه ناحيه السرير لينام و هو يقول ببرود
مراد : والنبي يا اميمه اطفي النور عشان اعرف انام
.................................................................
في صباح يوم جديد
استيقظت غرام من نومها و ظلت بمكانهاا فتره تفكر ماذا عليهاا ان تفعل اتخبر فارس بما يفعله مراد معها و جرئته في الدخول لغرفتهاا و اخباره بحبه لهاا منذ سنوات فظلت تفكر عده دقائق و بالنهايه قررت بانه يجب ان يعرف افعال صديقه الدنيئه و يساعدها و يساعد اخته للتخلص منه
و بالفعل نزلت غرام فوجدت هنيه امامها
غرام : هو فارس خرج يا هنيه
هنيه : لا يا ستي انهارده اجازه البيه هو في اوضه المكتب دلوجت
لتشكرها غرام و تتجه ناحيه غرفه المكتب و وقفت امام الباب تستجمع شجاعتهاا لاخباره بافعال مراد
كان فارس بمكتبه يقوم باجراء بعض المكالمات المتعلقه بالعمل
فسمع طرق الباب يصاحبه دخول غرام الغرفه
فتقابلت عينيهم ليشاور لها فارس حتي تتقدم منه
فقامت غرام باغلاق الباب و تقدمت منه و جلست امامه
ظل فارس يتحدث في الهاتف ما يقارب النصف ساعه و طوال المكالمه كان يركز مع غرام الشارده امامه
اما عن غرام فهي تحاول ان تستجمع شجاعتهاا التي هربت منهاا عندما جلست امام فارس و ظلت تفكر ماذا اذا لم يصدقهاا فارس و قام بتكذيبها فهو ليس من السهل ان يصدق هذا الكلام علي صديقه ف اين دليلها علي افعال مراد معاهاا
لتفيق علي صوت فارس و علي حركه يديه : غرام
لتجده واقف امامها و قريب منهاا
غرام : هااا
فارس : بقالي ساعه بنادي عليكي سرحانه في ايه
لتنظر له غرام و تبتلع ريقها بتوتر و خوف : انا كنت عاوز يعني بصراحه عاوزه اروح اسطبل الاحصنه
فارس بانعقاد حاجبيه : هو ده اللي انتي عاوزاني فيه
غرام بايماءه بسيطه : ايوه اصلي عرفت من هنيه انه انهارده اجازتك و انا مبخرجش من البيت فكنت حابه توديني عند اسطبل الخيل
فارس بتنهيده : ماشي جهزي نفسك و انا هوديكي
غرام : ماشي
.................................................................
بعد ان خرجت غرام من مكتب فارس كادت تصعد غرفتها لتوقفهاا هنيه
هنيه : يا ستي
غرام و هي تلتفت لها : ايوه يا هنيه
هنيه : الحاج نبيل عاوزك تطلعيلو الاوضه جال انه عاوزك في موضوع ضروري
غرام باستغراب : ماشي يا هنيه هعدي عليه دلوقتي
لتتجهه غرام ناحيه غرفه نبيل
بعد ان ذهبت غرام خرجت وفاء من احد الغرف و اقتربت من هنيه
وفاء بخبث : عفارم عليكي يا بت يا هنيه خدي دول بجاا عشان انتي بتسمعي الكلام زين
هنيه و هي تاخذ منها النقود و تضعهم بصدرهاا : انتي تؤمري يا ستي
اما عن غرام فهي اقتربت من غرفه نبيل و كادت تطرق الباب و لكن ما منعها هو سمعته
فرح بغضب : هو انت مش جايلي انه متجوزها عشان يجيب العيل اللي نفسك فيه للعايله
نبيل : ايوه يا فرح
فرح بسخريه : طب و هيجي ازاي و هو مبيجربلهاش
نبيل بغضب : بطلي تخليه يبات عنديكي و هو يجربلهاا فاكرني معرفش يا بنت وفاء باللي بتعمليه
فرح بحزن مصطنع : يا جدي افهمني الله يباركلك دي واحده هتشاركني جوزي عاوزني اسيبهولهاا اجده بسهوله
نبيل : ده وضع مؤقت يا فرح عقبال متجبلنا العيل و بعدين هخلي فارس يطلجهاا و محدش هيشاركك فيه واصل و انتي كمان اللي هتربي العيل اللي معرفتيش تجيبه يا فرح
فرح : انت بتعايرني يا جدي
نبيل : انا مش بعايرك يا فرح انا بجول الحجيجه اللي انتي مش قادره تفهميها و هي انك صعب تحملي يا فرح و انا عاوزلي حفيد يشيل اسم العمري ياريت تفهمي كلامي زين و تحطيه حلجه في ودنك
فرح و هي تتكأ علي اسنانها : حاضر يا جدي هستحمل و اسكت لما نشوف اخرتهاا ايه
لتبتعد غرام عن الباب و تدخل غرفتها و تغلق الباب خلفها و هي مازالت مصدومه مما سمعته فهي يتم استغلالهاا لانجاب طفل يحمل اسم العمري و الاسوء هي صدمتها بفارس اتزوجها لهذا السبب لان زوجته لا تستطيع ان تحقق له حلمه بان تنجب له هذا الطفل اكان يحاول التقرب منها لهذا السبب ظلت تفكر و تفكر حتي قاطع تفكيرها دخول فارس الغرفه و هو ينظر لها
فارس باستغراب : انتي لسه مغيرتيش يا غرام
لتنظر له غرام و تصمت
فارس : متردي مش بكلمك
غرام و هي تنظر له بغضب و تقول بانفعال : مش رايحه في حته يا فارس مش عاوزه خلاص و لو سمحت سبني شويه دلوقتي
فارس بتعجب من انفعالها : مالك يا غرام في حاجه حصلت ضايقتك
لتتجمع الدموع بعين غرام فهي دائمه قليله الحظ و جميع من حولها يريدون استغلالهاا بدءاً من عمها و بلال حتي مراد و فرح و نبيل و حتي فارس الذي كانت تشعر بالاطمئنان و هو بجانبهاا يريد استغلالها ابشع استغلال
لتنزل الدموع من عينيها دون ادراك
فارس و هو يقترب منها : غرام بتعيطي ليه
و يمد يده و يمسح لهاا دموعها بانامله لتغمض غرام عينيها بتعب و ارهاق من كثره التفكير
غرام و مازالت تبكي : لو سمحت سبني لوحدي ارجوك لتنهار من البكاء و تجلس علي الارض فما يحدث معها ليس قليلا
لينزل فارس لمستواها و ياخذها باحضانه و يقول بقلق و خوف عليها : هششش اهدي خلاص قوليلي بس مين ضايقك و انا اجبلك حقك
لتستسلم غرام لاحضانه و تظل تبكي فهي تشعر بانها لم يعد لديها طاقه لاخراج ما بداخلها سوي البكاء
اما فارس فاستغرب حالتهاا كثيرا و كان القلق ينهش قلبه عليها لتظل بعض الوقت و هي تبكي ليجدها بعدها الهدوء يعم الغرفه و هي لا تزال في احضانه و هو يطبطب عليها حتي تعر بالامان
لترفع غرام راسهاا من علي صدره و تنظر لها
غرام : ممكن تسبني لوحدي
لتتلاقي عينيهم ليظل ينظر لهاا وفحاول ان يقترب ليقبلها من ثغرها فعلمت غرام نيته و خرجت من احضانه
غرام بغضب و قوه كانها لم تكن تلك الفتاه التي كانت تبكي منذ قليل : اطلع بره يا فارس
فارس و هو ينهض من علي الارض : في ايه يا غرام بالضبط شويه بتعيطي و بعدين تزعقي في ايه انا عاوز افهم
غرام : انا مش مضطره اشرحلك و كل واحد عارف كويس هو بيعمل ايه و اتفضل اطلع عشان عاوزه انام
فارس : روحي نامي يا غرام علي سريرك انا هنام علي الكنبه
غرام : هو انت ايه مبتفهمش بقولك مش طيقاك معاكي في الاوضه
ليغضب فارس و يمسكها من ذراعيها : غرام انا بعديلك كتير عشان مراعي اللي انتي مريتي بيه عشان كده افتكرتي اني هفضل اعديلك و اسكتلك
كادت ترد عليه ليقاطعها بقوله
فارس : روحي نامي علي سريرك لاني مش هخرج من الاوضه كل اللي في البيت فاكرين انه جوازنا طبيعي و كلهم لاحظوا اني ببات عند فرح بقالي فتره و انا قولت امبارح انه هيبقا يوم عندها و يوم عندك و انهارده يومك
و بعدين مش عاوزك تفتكري اني حابب اووي وجودي معاكي في اوضه واحده و نومتي علي الكنبه اللي بنامها كل ما ببقا هناا
لتنظر له غرام بغضب و تدخل الحمام و تغلق الباب خلفها بعنف
ظلت تغسل وجها بالماء مرارا و تكرار و هي تفكر كيف تنقذ نفسها من براثينهم فاليوم يطالبها بالنوم بالغرفه و غدا من الممكن ان يطالبها بحقوقه و هذا ما تخافه
لتغلق الماء بعد ان علمت كيف ستنقذ نفسهاا من هذه العائله التي تريد استغلالهاا
غرام و هي تنظر لنفسها في مرآه الحمام : مفيش غيره هو اللي هيساعدني
لتخرج من الحمام لتجده ينام علي الاريكه فتجاهلته و اتجهت ناحيه الفراش و ظلت طوال الليل تفكر اتلك الطريقه التي ستسلكها طريقه صحيحه اما بانها بتلك الطريقه ستقع في عواقب اخري
.................................................................
في صباح يوم جديد
كانت فرح و مراد يجلسون علي مائده الافطار فحتي الان لم يستيقظ احد
مراد بهمس : عملتي اللي اتفقنا عليه
فرح بابتسامه خبث : حصل و سمعتنا
مراد : و عرفتي منين انها سمعتكو الباب كان مقفول عليكو
فرح : بعد ما هنيه قالتلها انه جدي عاوزهاا ماما طلعت وراها عشان تتاكد انها سمعتناا و قالتلي انها اتصدمت لتكمل بشر كان نفسي اشوف وشها اوي بس يلا اهم حاجه انها كده مش هتخلي فارس يقربلهاا
مراد بخبث : هي وفاء هانم عارفه كل حاجه
فرح و هي تتناول طعامها : ايوه ماما عارفه كل حاجه من الاول
لتاتي عليهم اميمه و تجلس بهدوء بجانب مراد
مراد و هو يمسك يديها : ايه يا حبيبتي مفيش صباح الخير لمراد حبيبك و لا ايه
لتبتسم اميمه ابتسامه مجامله و تسحب يديها بهدوء لوجود فرح و حتي لا تشك بشئ : صباح الخير
فرح بغمزه لاميمه : طيب اسيبكو انا بقاا علي انفراد و تفطروا لوحديكو
لتصعد فرح غرفتهاا و ينظر مراد لاميمه : مالك يا حبيبتي مبوزه ليه كداا ده منظر عروسه
لتنظر اميمه لعينيه لتجدها مليئه بالسخريه لتقوم من علي طاوله الافطار بغضب
مراد باستفزاز : مالك يا حبيبتي قومتي ليه
.................................................................
استيقظ كلا من غرام و فارس علي صوت طرقات علي الباب ايقظت كلا منهما
لينهض فارس و يفتح الباب ليجدها فرح
فارس ببحه رجوليه : في ايه يا فرح بتخبطي ليه علي الصبح
فرح بدلع : ابدا يا حبيبي اصل انت اتاخرت علي الشغل فقولت اصحيك اظاهر انك نمت متاخر امبارح
فارس : روحي يا فرح اوضتك
ليغلق الباب في وجهه
لتغتاظ فرح و تنزل للاسفل
اما فارس فنظر لغرام التي كانت تنظر له ببرود
فتجاهلها و دخل الحمام و بعد مرور بعض الوقت خرج ليجدها تدخل سريعا للحمام قرفع حاجبه باستغراب فهي منذ امس تتصرف بغرابه شديده
بعد ان بدل ملابسه نزل للاسفل و غادر سريعاا فهو ليس لديه شهيه للافطار اما عن غرام فعندما دخلت الحمام بدلت ملابسها سريعا و اثناء ارتدائها الملابس سمعت صوت اغلاق الباب فعلمت بخروجه فاسرعت من سرعه ارتدائها فهي تريد ان تفعل ما خططت له و بالفعل نزلت غرام و لكنها لم تجد احد فظلت
تتآفف فهي بتلك الطريقه ستضطر ان تنتظر للمساء
و بالفعل مر الوقت ببطء علي غرام و هي في غرفتهاا فسمعت صوت سيارات بالخارج فنظرت فوجدت فارس و برفقته مراد فاسرعت ناحيه الباب فهي كانت تعلم بان فارس سيدخل غرفه فرح و ليس غرفتها و عندما سمعت دخول فارس الغرفه خرجت منها و نزلت السلالم سريعاا فهي تعلم بان مراد لا يصعد لغرفته بل يبقي بالاسفل بحجره الطعام و بالفعل وجدت مراد بمفرده و لم ياتي احد بعد لتجلس علي الكرسي المقابل له و هي تنظر ناحيه الباب
غرام : مراد انا عاوزاك تخرجني من هناا
مراد و هو يدعي عدم الفهم : من هنا اللي هو ايه الدوار يعني متخرجي هو في حد منعك
غرام و ما زالت تنظر ناحيه الباب : لا مش من الدوار و بس انا عاوزه اخرج من الدوار و من البلد هنا عاوزه ارجع القاهره
لينظر لها مراد بخبث : و انا ايه اللي مطلوب مني
غرام بتوتر : عاوزاك تساعدني انت الوحيد اللي هتقدر تساعدني
مراد : اكيد انا الوحيد اللي هقدر اساعدك و انتي عارفه كده و عارفه اني هساعدك عشان بحبك
غرام و هي تراقب الباب : يعني هتساعدني
مراد و هو يؤما لها : ايوه هساعدك بس بشرط
غرام و هي تنظر له باستغراب : شرط ايه ده
مراد بهمس : ههربك و هقنع فارس يطلقك بعد ما تهربي و نتجوز ..........
#يتبع الحلقه 10
تكملة الروايه من هنا
تعليقات
إرسال تعليق