القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جعلتني ملتزما بقلم بنت الصعيد 11_12_13_14_15 في موسوعة القصص والروايات

الفصل الحادي عشر:

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ البارت الحادي عشر

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ رنا راحت علي طول ع الشركة

واول ما وصلت راحت دافعت الباب ودخلت

أدم اتفاجئ وقام ناحيتها وشاف الشرار بيطق من عينيها

أدم ……رنا ايه اللي جابك وازاي بتتصرفي كده

قامت رنا بصت ف عينيه وراحت ضرباه بحتة قلم

أدم. ….. مسك أيدها …وجاب اخره…..انتي اتجننتي

رنا ….بغضب اكبر …انت لسة شوفت جنان يا خاين ..بقا خلاص مش هتطلقها

وبدأت تبكي بجد بقا …..كده يا آدم هونت عليك هان عليك حبي ليك ..دانا تقريبا اديتك كل حاجة انا ترميني كده وتدير ضهرك ولا كأنه كان فيه بنا حاجة

أدم مسك رنا من كتافها ….رنا أنا اسف بس والله ماكنت مخطط لأي حاجة هي جات كده لقيت نفسي حبيت حبيبة ومش متخيل اني اعيش من غيرها اعمل ايه

بقلمي :إيزيس بنت الصعيد

رنا ….طب وانا ..لما انت حبيتها اومال أنا ايه بالنسبة لك

أدم ….رنا أنا كنت فاكر اني بحبك ..بس في الحقيقة أنا كنت معجب باندفاعك وتحررك اللي زايد عن حده شقوتك طريقة استقلالك عن اهلك وعيشتك بعيد عنهم كنت منبهر بكل دا…عمري ما حسيت بغيرة علي لبسك وحتي لما كنتي بترقصي مع شباب ما كنتش بغير عليكي

بس لما قابلت حبيبة وعرفت أنه جمال البنت في حشمتها وأخلاقها بقيت مش عايز حد يلمح حتي وش حبيبة

حتي انتي كان نفسي احولك نسخة منها كل حاجة فيها بتعجبني ….أنا اسف يا رنا بس دي الحقيقة

رنا …ضحكت ….لا يا آدم دي مش الحقيقة .الحقيقة أن انت منبهر بحبيبة حاجة كده جديدة عليك وبعد شوية هتزهق وترميها وترجعلي أنا واثقة

أدم ……رنا ارجوكي افهمي اني خلاص مش عايزك في حياتي

قامت رنا ف لحظة اتجننت و مسكته من لياقة قميصه وشدته لمستوي طولها وباسته بغل هو انصدم ولسة هيشيل ايديها ويبعدها عنه سمع صوت حاجة وقعت ع الأرض عند الباب بص لمح حبيبة بتجري ووقعت علبة الغدا

قام دافع رنا ووقعت ع الأرض ونزل يجري ورا حبيبة اللي نزلت بالاسانسير ..ونزل هو ع السلالم

بقلمي: إيزيس بنت الصعيد

حبيبة خارجة من الشركة بتجري مش شايفة قدامها ولسة هتروح عشان تركب العربية بتاعتها وفجأة عربية جاية بسرعة كانت هتخبط حبيبة قام أدم دافع حبيبة وقعت ع الأرض واخد هو صدمة العربية بس السواق قدر يسيطر ع الوضع ف أدم ما تأذاش وقع ع الأرض بس ..طبعا حبيبة في ثانية حست أنه قلبها هيوقف من كتر خوفها علي أدم ونسيت زعلها وجريت عليه

حبيبة ….اداام …أدم حبيبي انت كويس رد عليا يا آدم

أدم كان ماسك دماغه وبصلها وهز رأسه يعني ايوا

حبيبة خلاص اطمنت أنه بخير لسة هتقوم لقيته ماسك أيدها وقال بصوت كله رجاء ….حبيبة ما تسبنيش

حبيبة عيطت …ومسكت أيده وقومته وسندته وركبوا عربية حبيبة وساق بيهم السواق الخاص بها

بقلمي: إيزيس بنت الصعيد

&&&&&&&&&&&&&&&&

في الشقة

أدم قاعد ف الصالة هيموت خايف من ردت فعل حبيبة اللي مش عارف هتكون عاملة ازاي وحبيبة دخلت تغير هدومها اللي اتعفرت بالتراب

حبيبة خرجت في الصالة ومعاها شنطة هدومها

أدم ….اتصدم لما شافها ماسكة الشنطة وقام رايح عندها .

أدم ….حبيبة انتي رايحة فين .انتي مش هتمشي من بيتك

حبيبة ….ارجوك سيبني يا آدم أنا مش هقدر اتكلم ف اي حاجة

أدم …مسك أيدها …حبيبة لازم نتكلم لازم تعرفي اني ماليش ذنب في اللي حصل

حبيبة …..عيطت عارفة يا آدم أنا سمعت كل حاجة بس المنظر اللي انا شفته جرحني اوي يا آدم ..آدم أنا عمري ما سمحت لحد يمسك ايدي أو حتي اسلم علي حد

أدم ….برجاء ….حبيبة عاقبيني ماتكلمنيش خدي جمب بعيد عني بس ارجوكي ما تمشيش أنا مش هقدر اقعد هنا لحظة وانتي مش ف الشقة

حبيبة ….أدم ما تضغطش عليا أنا محتاجة أبعد شوية ..هاروح اقعد يومين عند ماما وبعدها هارجع

أدم …خلاص يا حبيبة إذا كان كده ماشي تعالي اوصلك بس والله يا حبيبة لو ماجيتي بعد يومين أنا هاجي اخدك انتي فاهمة

حبيبة ….فاهمة

وفعلا أدم وصل حبيبة بيت اهلها وباس جبينها ومشي

ركب عربيته وماقدرش يروح شقته ف طلع علي شقة مروان

بقلمي :إيزيس بنت الصعيد

&&&&&&&&&&&&

وصل أدم عند مروان خبط ع الباب فتحله ودخل مروان شاف منظره كده وقلق عليه شكله مش مهندم كالعادة وعنيه حمرة وعنده كدمات في وشه

مروان …بقلق. أدم مالك فيه ايه انت شكلك متخانق مع حد

حكي أدم لمروان علي كل حاجة من اول ما رنا راحتله الشركة لغاية ما وصل حبيبة بيت والدها

مروان ….مسك تذكرتين كان ساندهم علي الطرابيزة وقال لادم ….تصدق انت عيل فقري ..كنت حاجزلك رحلة ل شرم خد بفقر اهلك وقام مديله التذكرتين

أدم …ماهو طول مانت مركز معايا بأم عينك الوحشة دي أنا مش هاسلك …قرك عليا جايبني ورا

مروان …قر ايه بس دا نحس بعيد عنك

مروان سكت شوية وبعدين بص لادم بعين واحدة وقاله

مروان…ابو دوومة …هو أنا لو سألتك عن حواري أنا وكارما ابقي كده ما عنديش احساس مثلا

أدم بصله بتركيز ….متهيألي تبقي ماعندكش دم افضل

مروان …صح عندك حق ….وسكت شوية وبعدين قال …..بس انا بقي فعلا ما عنديش دم وهاسألك ..ايه الاخبار طمني يا بيبي

أدم ….ابتسم ….مع أنه خسارة ف جتتك بس هطمنك كارما وافقت تضحي بنفسها وتتجوزك

مروان ..باستهزاء …..تضحي بنفسها مرة واحدة دانا اللي هضحي بنفسي وهاتجوز اختك المفجوعة اللي بطنها فيها مجاعة مش بتخلص ابدا

ضحك أدم …تصدق فعلا الله يعينك والله ..وبعدها سرح شوية وقاله ..مروان شكرا بجد ع اللي عملته مع كارما من اربع سنين

مروان ..عامل نفسه ناسي ..عملت ايه انت هتلبسني تهمة ولا ايه

أدم ….ابتسم …وبص لمروان وقاله ..حبيبة واحشتني يا مروان عايز اروح اجيبها

مروان…..اهدي كل حاجة هتبقي كويسة أن شاء الله

&&&&&&&&&&&&

في فيلا العدلي

حبيبة قاعدة هي ووالدتها بيتكلموا بس حبيبة ما حكتش اي حاجة عن مشكلتها مع أدم هي قالت لوالدتها أنها اشتاقت لهم وجاية تقعد يومين وتمشي تاني

دخل والدها ….حبيبة قلب بابا عاملة ايه

حبيبة بابتسامة مكسورة…الحمدلله يا بابا

كمال…. حبيبة اوعي يكون ابن الالفي مزعلك

حبيبة…لا يا بابا ابدا يا ريت كل الناس زي أدم

كمال….يعني أدم بيعاملك كويس يا حبيبة

حبيبة …تعرف يا بابا قبل ما اتجوز أدم ماكنتش بعترف أنه في حاجة اسمها حب ..كنت فاكرة اني أنا اللي بايدي اني احب حد أو محبوش ..بس لما شفت أدم يوم فرحنا حسيت قلبي اتعلق بيه من اول لحظة شفته فيها ..ورغم اني عرفت أنه هو شكله اصلا لا كان بيصلي ولا ملتزم من الاساس لكن مزعلتش وعافرت لغاية ما خليته يحب الصلاة ويلتزم فيها

وهو كان بيعمل المستحيل عشان يخليني مبسوطة أنا بجد يا بابا بتمني من ربنا أنه ما يحرمني من أدم ابدا ربنا يحفظه ليا

الكلام دا طبعا اثر جدا ف كمال وقال في نفسه ازاي أنا عشان الفلوس عايز احرم بنتي من الشخص الوحيد اللي حبته ..حبيبة طول عمرها رافعة راسي وعمرها ما غلطت وصاحبت حد ولا حد جاب سيرتها..عرفت تحافظ علي نفسها وتعفها لجوزها وبس يبقي دي جزاتها اني احرمها منه اد ايه أنا اناني ومش بفكر غير ف نفسي بس لا أنا مش هسكت

بقلمي: إيزيس بنت الصعيد

وبعدين قال لحبيبة ….ربنا يخليكوا لبعض يا بنتي ..أنا خارج ورايا مشوار مهم خلي بالك من نفسك يا حبيبة

حبيبة مش عارفة ليه ف اللحظة دي حست بغصة ف قلبها

وقالت له ….ربنا معاك يا حبيبي

&&&&&&&&&&&&&&&

خرج كمال العدلي وراح ع الشركة وكلم هشام اللي راحله بسرعة

كمال….هشام أنا لغيت فكرة الانتقام من أدم الالفي

هشام….نعم دا اللي هو ازاي يعني هو بمزاجك

كمال…هشام افهم حبيبة بتحب جوزها وانا مستحيل اكسر قلب بنتي حتي لو عشان نفسي

هشام …اممممم .دا قرارك لوحدك لكن أنا هنتقم ومش بس كده حبيبة هتبقي ليا غصب عنك وعنها وعن أدم الالفي

كمال…انت اتجننت بنتي لو حاولت تلمس شعرة منها أنا همحيك من علي وش الدنيا أنا عارف كل بلاويك وقذراتك

هقول لادم انك انت اللي بدلت الاسمنت بواحد مغشوش

وتجارة المخدرات اللي انت ماشي فيها .

هشام ….وضيف عليهم قتلك

حصل اشتباك بين كمال وهشام كمال قدر يهرب بس لسة ف الشركة وأثناء ما كان مستخبي ف ركن مسك فونه وبعت رسالة لادم بس فجأة لقي هشام مسكه تاني

&&&&&&&&&&&

في شقة مروان

وصلت رسالة لادم قام بلهفة كان فاكرها حبيبة بس اتفاجئ

فتح الرسالة كان نصها

(حبيبة أمانة ف رقبتك هش) بالشكل دا ومش كاملة

مروان ….مين اللي بعتلك رسالة

أدم ….شكلها حبيبة حكت لباباها علي مشكلتنا عشان كده بعتلي رسالة بيقولي حبيبة أمانة ف رقبتك

مروان ….امممم ..ربنا يستر

بقلمي إيزيس بنت الصعيد:

-&&&&&&&&&&&&&&&&

في شركة العدلي

هشام جرجر عمه وبدأ يخنق فيه ….قلتلك اسكت اسكت ليه مابتسمعش الكلام ..بس خلاص أنا هسكتك للابد

وفعلا قدر الحقد والكره يعمي قلب هشام وقتل عمه

هشام قتل عمه وطلع فونه …الو جهزلي طيارة عمي الخاصة ومن غير ما حد يعرف انت فاهم……………..يتبع

يتبع


الفصل الثاني عشر:

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ في شركة العدلي

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ هشام جرجر عمه وبدأ يخنق فيه ….قلتلك اسكت اسكت ليه مابتسمعش الكلام ..بس خلاص أنا هسكتك للابد

وفعلا قدر الحقد والكره يعمي قلب هشام وقتل عمه

هشام موت عمه وطلع فونه …الو جهزلي طيارة عمي الخاصة ومن غير ما حد يعرف انت فاهم

قفل المكالمة ومسك عمه قام سانده علي كرسي المكتب وسند راسه ع المكتب ومسح البصمات من علي اماكن كتيرة بس اكيد مافيش جريمة بتبقي كلملة ..خلص الحاجات اللي عملها دي وم

&&&&&&&&&&&&&&&

في فيلا العدلي

فاتت ساعة واتنين وتلاتة وكمال ماجاش واميرة بدأت تقلق وكمان فونه مقفول وحبيبة قلقانة اكتر بس بتحاول تخبي عشان مامتها وبعدين اميرة كلمت حارس الشركة اللي قالها انه هيروح يدور عليه ف الشركة

&&&&&&&&&&&&&&

بعد لحظات اتصل الحارس وبلغهم انه لقي كمال ميت ع المكتب

الخبر اللي هز اركان فيلا العدلي اميرة وحبيبة انهاروا من البكا وكلموا مريم اللي جات هي واطفالها وجوزها سليم

كانت ليلة صعبة جدا عليهم كلهم

&&&&&&&&&&&&&

في الفجر

أدم صحي الفجر وعمل حجة أنه يكلم حبيبة يصحيها تصلي

أدم اتصل كتير مافيش رد وبعدين اتصل علي تليفون البيت ردت مريم وكانت منهارة

أدم …..بقلق ….حبيبة انتي كويسة

مريم ….وهي بتعيط جامد …حبيبة مغمي عليها فوق يا آدم

بابا مات مات ااااه يا بابا

أدم قفل بسرعة وصلي الفجر وكان نازل بس مروان سأله

مروان ….ايه يا آدم ايه اللي حصل

أدم ….كمال العدلي مات ..أنا هاروح لحبيبة شكلها تعبانة

مروان ….هاجي معاك

أدم …لا خليك يا مروان لو احتجتلك هاكلمك

نزل أدم بسرعة وركب عربيته واتجه لبيت كمال العدلي

بقلمي :إيزيس بنت الصعيد

&&&&&&&&&&&&

في فيلا العدلي

وصل أدم ودخل الفيلا لقي الكل قاعد الا حبيبة

أدم …البقاء لله يا طنط

أميرة منهارة….كمال مات مات يا آدم واترمت في حضنه حضنها …وقال ..

أدم…….ربنا يرحمه ..فين حبيبة ؟؟!!!

أميرة …. فوق أغمي عليها والدكتورة ادتها مهدئ ونايمة

أدم …….مريم البقاء لله مريم وهي بتعيط…سبحان من له الدوام

أدم ….انا هاطلع اطمن علي حبيبة

وطلع أدم أوضة حبيبة لاقاها نايمة ودموعها نازلة علي خدها

قرب مسك أيدها وباسها وقعد جمبها

عدي بعض الوقت وفجأة حبيبة صرخت ….بابااااااااا

أدم قام مفزوع .بصت لقت أدم جمبها ..وعيطت

أدم حضنها

أدم…..حبيبة اهدي ربنا يرحمه اكيد هو ف مكان احسن

حبيبة ….وهي بتعيط …بس لسانها خلاص اتعود ع الاذكار

لا حول ولا قوة الا بالله ..لا حول ولا قوة الا بالله .بابا قبل ما يخرج من البيت قالي خلي بالك علي نفسك يا آدم ..هو كان حاسس

أدم ……افتكر الرسالة اللي وصلته وحس أنه في حاجة غلط

ربنا يرحمه يا حبيبة قومي يلا صلي الفجر

قامت حبيبة سندت علي أدم وصلت وعيطت كتير وهي بتصلي ودعت لوالدها

كانت ليلة صعبة جدا عدت علي أبطالنا وجي الصبح قام أدم ساب حبيبة نايمة وخرج

&&&&&&&&&&&&&&&&

بقلمي: إيزيس بنت الصعيد

في قسم الشرطة وصل أدم وقابل الظابط سيف

سيف….اهلا يا بشمهندس

أدم ….اهلا يا يا سيادة المقدم ..بصراحة كنت عايز اوريك دي

واداله المسج اللي وصلته ع الفون من عمه كمال

سيف ….قصدك أنه ممكن يكون كمال العدلي اتقتل

أدم …بالظبط ..ممكن بقا تتصرف وتشوف الموضوع دا .. وبالمناسبة أنا شاكك في هشام العدلي بخصوص قضية الاسمنت المغشوش

سيف …عندك دليل

أدم …لا ماعنديش دي مهمتك انت يا حضرت الظابط اسيبك أنا بقا

أدم رجع تاني فيلا كمال العدلي ولقي هشام وصل وبعيط طبعا دموع التماسيح

هشام ….يا حبيبي يا عمي .انا مش مصدق اول ما سمعت ركبت الطيارة وجيت علي طول من تركيا

أدم بصله بشك …شد حيلك يا هشام ربنا يرحمه ..اصل الحكومة هتبدأ تحقيق في موضوع موت عمي لأنهم شاكين أنه اتقتل

هشام ..انصدم …ايه اتقتل ..مين قتله دانا هشرب من دمه لو عرفته

&&&&&&&&&&&&&&&

بدأ الظابط سيف يحقق في قضية قتل كمال العدلي

عدي اسبوع كئيب جدا علي عيلة حبيبة وحبيبة كانت قاعدة عند والدتها وادم كل يوم يروح بعد الشغل يقضي شوية وقت معاها وجه في يوم

أدم……حبيبة كفاية كده قعاد عند مامتك .اجهزي انهاردة عشان هنروح بيتنا أنا هاجي من الشغل واخدك ونراوح اوكي

حبيبة ….حاضر يا آدم

بقلمي: إيزيس بنت الصعيد

أدم خرج راح شغله وحبيبة كانت قاعدة في التراث وبتقرا قرآن كانت محجبة بس مش لابسة نقاب وفجأة

….ازيك يا حبيبة

حبيبة شهقت واترعبت من الصوت خاصة أنها مش لابسة نقاب

حبيبة بصوت متقطع وبتحاول تدور علي اي حاجة عشان تداري وشها

هش هشام ا أن ت ازاي ت دخ ل عليا كده اتفضل اخ ر ج

هشام ….ياااااه يا حبيبة أنا محروم من الوش الجميل دا بقالي خمس سنين مش بشوف وشك مخبياه عني

حبيبة بخوف…اطلع يا هشام بالله عليك ..ولا اقولك خليك أنا هطلع ..وجات تمشي مسك دراعها..وهي عيطت

حبيبة …ماااااماااااا انتي فين

هشام بغضب ….ما تهدي شوية انتي شايف وحش قدامك خايفة من ايه أنا هاكلك

حبيبة …ابعد ايدك عني.. سابها هشام وهي ما صدقت جريت منه

هشام ….مااااشي يا حبيبة مسيرك تبقي ليا ف يوم من الايام وساعتها هتعرفي اد ايه أنا بحبك

&&&&&&&&&&&&&&&&

بقلمي :إيزيس بنت الصعيد

بالليل بقا

خلص أدم شغله واخد حبيبة ومشيوا

وصلوا شقتهم دخلت حبيبة وفضلت تبص للمكان كأنها كانت مفتقداه

أدم ….نورتي بيتك يا حورية

حبيبة ..ابتسمت بس ما اتكلمتش

أدم …قرب منها …وحشتيني

حبيبة …أدم ممكن ادخل أنام حاسة اني تعبانة جدا

أدم…..حاسة بايه يا حبيبة اجيبلك دكتور

حبيبة …لا يا آدم أنا لو نمت هابقي كويسة

أدم …خلاص يا قلبي ادخلي نامي ..أنا هاخد شاور واصلي واصحيكي نتعشا سوا

حبيبة …اوك

عدي اسبوع كمان والتحقيقات لسة شغالة في قضية القتل

أما عن أدم مش مخلي حبيبة تتنفس نفس واحد إلا وهي جمبه حتي بقا بياخدها معاه الشغل كل يوم ويدخل معاها للمطبخ مش يطبخ لا يدردش معاها المهم ما تبقاش لوحدها عشان ما تفكرش وتعيط

وفي يوم

حبيبة بتحضر الغدا

أدم دخل المطبخ…..اجي اساعدك

حبيبة …ابتسمت …ليه هو انت بتعرف تطبخ

أدم ….لا طبعا انا ممكن انشفلك العرق مثلا

حبيبة …هو أنا بعمل عميلة جراحية

أدم ….ابتسم…..طب ممكن اعمل السلطة ايه رأيك

حبيبة …ضحكت …بس اوعي تحط فيها سكر زي اول امبارح

أدم ضحك …بس تنكري أنها كانت زي العسل هه تنكري

حبيبة .ضحكت …هي من ناحية عسل فكانت فعلا عسل اسود

وبعدين سكتوا شوية

حبيبة …أدااام أدم …عيون أدم نعم

بصتله …..انت طويل كده ليه انزل شوية عايزاك

أنحني أدم لمستوي طولها

أدم ….نعم يا اوزعتي

حبيبة حوطت رقبة أدم بايديها ….أنا تمام .اهدي ..أنا اتخطيت خلاص موت بابا وربنا يرحمه ريح نفسك شوية

انت بتتعب اوي ف الشغل وكمان شاغل نفسك بيا بالطريقة دي انت تقريبا بتصحي خمس مرات تطمن عليا بالليل إذا أنا صاحية وبعيط ولا لا

أدم ….ركز ف عينيها …تعرفي يا حبيبة لما بتعيطي ومعرفش اسكتك بحس اني عاجز بجد وبحس الدنيا سودة ف وشي ف بلييييز يا حورية ما تعيطيش تاني لو كنتي عايزاني اهدي

حبيبة …ربنا يخليك ليا يا آدم أنا اكيد عملت حاجة كويسة ف حياتي عشان ربنا يرزقني بزوج زيك

أدم ….بهزار ….طبعا يا بنتي شايفة الشقلبة اللي انتي بتعمليها دي كلها صلاة وصوم وزكاة وصدقة اهم دول كلهم في مقابل أنا ..ربنا كرمك بيا

حبيبة ضحكت …مش هتتغير ابدا يا آدم

أدم ….هو أنا اخر مرة قلتلك بحبك كانت امتي

حبيبة …انت كل يوم بتقولي بحبك

أدم……. انهاردة لسة ما قلتش صح

حبيبة ..اممم .. أدم…..بحبك

حبيبة ….شهقت ياااالهووي الاكل اتحرق ..الله يهديك يا آدم

دم ضحك ….بحب عصبيتك اوي بتطلعي مواهب بصراحة

ومشي وهو بيتمايل وقلد حبيبة (الله يهديك يا آدم )

بقلمي :إيزيس بنت الصعيد

&&&&&&&&&&&&&&&&

في شقة رنا

رنا قاعدة ف حضن صاحبتها ميرنا ومنهارة وبتعيط

رنا ….بجد يا ميرنا في حاجات مش بنعرف قيمتها غير لما نخسرها …انا قلبي واجعني يا ميرنا أنا ما كنتش متخيلة اني بحب أدم كده أنا كنت واهمة نفسي اني لسة متعلقة بمروان بس لا كره مروان ليا عمره ما وجع قلبي كده أنا مش قادرة استحمل اني ما اشوفش أدم عايزة أشوفه يا ميرنا

ميرنا ..بتمسد علي شعر رنا ….اهدي يا رنا يا حبيبتي كل حاجة ف بدايتها صعبة بس بعد كده كل حاجة بتكون طبيعية وبنتعود ع البعد قومي كلي حاجة عشان خاطري انتي الفترة دي مش بتاكلي خالص حرام عليكي نفسك

رنا ….كل ما افتكر أنه أدم خيرني اني البس الحجاب أو اسيبه وانا اخترت اني اسيبه بكون هتجنن يا ميرنا

وفجأة باب شقة رنا يخبط

ميرنا فتحت….نعم في حاجة

هشام ….عايز اقابل رنا لو سمحتي

ميرنا …اتفضل

دخل. هشام وشاف رنا اللي الحزن غير ملامحها خالص

هشام …ايه جو الكأبة اللي انتي عايشة فيه دا مالك انتي ماكنتيش كده ابدا من أيام الجامعة. كنتي البنت المرحة اللي ضرباها طناش …ياعيني ع الحلو لما تبهدله الايام

بقلمي :إيزيس بنت الصعيد

رنا …بزهق…..عايز ايه يا هشام

هشام …عندي ليكي ديل(اتفاق) ايه رأيك ف اللي يرجعلك أدم لغاية عندك

رنا بلهفة …ازاي

هشام …عايزك توقعي بينه وبين حبيبة تفضلي وراه لغاية ما يحن وانا عارفه قلبه رهيف ومش هيستحمل وظهورك ف حياته تاني هيفرق اوي معاه

رنا…هشام أنا غلطت غلطة زمان لما بعت أدم بالفلوس ليك فاكر لما ضحكت عليا وقولتلي انك هتسرق بضاعة من مخزنه وانا جبتلك مفاتيح المستودع ومفاتيح غرفة المراقبة مقابل نص مليون جنيه

عارف ايه اللي حصل بعد كده شركة أدم انهارت وبسبب انهيارها أدم اتجوز حبيبة وضاع من أيدي يعني أنا اللي ضيعت أدم يا هشام بسبب طمعي

هشام ….وجاتلك الفرصة ترجعيه قلتي ايه بقا فكري ما تتصرعيش انا لولا باقي عليكي ما كنتش جتلك مانا ممكن اجيب واحدة من الشارع توقع بينهم لكن انتي ليكي سحرك الخاص علي أدم

رنا ………………..يتبع

يتبع


الفصل الثالث عشر:


في شقة رنا 

هشام ...عندي ليكي ديل(اتفاق) ايه رأيك ف اللي يرجعلك أدم لغاية عنك

رنا بلهفة ...ازاي 

هشام ...عايزك توقعي بينه وبين حبيبة تفضلي وراه لغاية ما يحن وانا عارفه قلبه رهيف ومش هيستحمل وظهورك ف حياته تاني هيفرق اوي معاه 

رنا...هشام أنا غلطت غلطة زمان لما بعت أدم بالفلوس ليك فاكر لما ضحكت عليا وقولتلي انك هتسرق بضاعة من مخزنه وانا جبتلك مفاتيح المستودع ومفاتيح غرفة المراقبة  مقابل نص مليون جنيه 

عارف ايه اللي حصل بعد كده شركة أدم انهارت وبسبب انهيارها أدم اتجوز حبيبة وضاع من أيدي يعني أنا اللي ضيعت أدم يا هشام بسبب طمعي 

هشام ....وجاتلك الفرصة ترجعيه قلتي ايه بقا فكري ما تتصرعيش  انا لولا باقي عليكي ما كنتش جتلك مانا ممكن اجيب واحدة من الشارع توقع بينهم لكن انتي ليكي سحرك الخاص علي أدم

رنا ....بهدوء....اطلع برا يا هشام انا بعت أدم مرة ليك مش هبيعه تاني

هشام ....انتي غبية المرة دي أنا مش قاصد أدم يا رنا أنا عايز حبيبة فكري مش هتندمي 

رنا حطت ايديها علي ودانها وغمضت عينيها ...وقال بصوت عالي .....اطلع برا يا هشام برا برا انت شيطان

قام هشام ماسك رنا من شعرها وهي بصتله وبرقت وكانت ببتتألم....

هشام ....اسم الله علي الملاك اللي طالع منك يا روح امك انتي هتوافقي غصب عنك بالذوق بالعافية هتوافقي 

في اللحظة دي كانت ميرنا خارجة بالعصير قامت رمته علي الارض وجريت مسكت ف هشام

ميرنا ....سيبها يا حيوان انت مين اصلا سيبها .كانت بتضرب فيه بقبضتها

هشام دفع ميرنا وقال لرنا  ...أنا هاسيبك تفكري وهجيلك تاني ...سلام يا قطة 

بقلمي :إيزيس بنت الصعيد 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

طبعا أدم بدأ تنفيذ مشروع ارض الاحلام وهو دلوقتي مشغول جدا مش هادي ابدا بيجري يمين وشمال في موقع البناء رغم أنه عنده مكتب مكيف هناك إلا أنه بيقضي يومه كله وسط العمال تحت الشمس بيشرف علي كل حاجة بنفسه...وطبعا دي حاجة طبيعية لما يكون شغلك هو شغفك وادم عنده شغف كبير بالهندسة ومبدع بجد 

وفي يوم رجع أدم بعد يوم طويل من شغله وكان ظاهر عليه الإرهاق الشديد شكله كان واخد ضربة شمس

في شقة أدم

وصل أدم الشقة 

أدم ...السلام عليكم. يا حورية

حبيبة ...حمدالله ع السلامة يا حبيبي اكلت 

أدم ...اممم..اكلت مع العمال 

حبيبة....انت دماغك ناشفة يا آدم أنا قلتلك ميت مرة خد علبة الغدا معاك انت رافض

أدم .... حبيبة هو أنا ف كي جي تو عشان اخد علبة غدا وبعدين هبقي محرج وسط العمال ..ريحي نفسك يا حوريتي أنا بتصرف ماتقلقيش 

حبيبة...أدم ليه حاسة انك مرهق وتعبان 

أدم ....أنا كمان حاسس اني عايز انام .أنا هادخل اخد شاور وصلي المغرب وبعدين انام ..ماتصحنيش إلا لما  اصحي  لوحدي تمام 

حبيبة ...اوك  يا حبيبي

وفعلا أدم نام وحبيبة استنت كتير بس أدم ما فاقش قلقت عليه ودخلت الأوضة تشوفه لقت وشه احمر وجبينه كله عرق حطت ايدها علي جبينه لقته سخن جدا قامت جابت ميه ساقعة وعملتله كمادات وفجأة.....

أدم بدأ يهلوس ويتكلم وهو نايم .....رنا لا رنا تعالي رنااا

حبيبة سمعت أدم بيقول اسم رنا حست بسكين طعنتها ف قلبها كملت كمادات بس كانت مقهورة اوي لدرجة أنها بكت 

معقول أدم لسة بيحب رنا 

وبعد مرور وقت 

أدم بدأ يفوق بص لقي حبيبة قاعدة علي كرسي ونايمة وفي كمادات علي راسه (صاحي بعد ما عكيت الدنيا 🤣🤣)

أدم مسك ايد حبيبة .....حبيبة حبيبة اصحي 

حبيبة نومها خفيف صحيت علي طول وقامت ساحبة أيدها من أيده وقالت بحزن

.....انت كويس دلوقتي 

أدم ...هو أنا كنت تعبان

حبيبة ....كان عندك حرارة بس الحمد لله شكلها نزلت وقامت وقفت 

أدم ....حبيبة رايحة فين تعالي نامي شكلك مانمتيش 

حبيبة .....بنفس الحزن.....أنا هقرا قرآن في الصالة

أدم ....لا تعالي اقري هنا جمبي

حبيبة خلاص مش قادرة تضغط علي أعصابها .....فقالت بصوت عالي

..........لا أنا هاقرا برا ولا كل حاجة انت عايزها تمشي بمزاجك

أدم انصدم هي مش بتتعصب بسهولة وصوتها مابيعلاش  ابدا

.......حبيبة مالك هو حصل حاجة انا زعلتك 

حبيبة ......بغضب وبصوت عالي برضو.....لا مافيش اي حاجة وانت عمرك ما بتزعل حد ولسة هتمشي بس اترعبت من صوت أدم اللي فقد أعصابه من المجنونة دي 

أدم......انتي بتزعقي ليه دلوقتي مالك اتجننتي ولا ايه  

حبيبة ...... ممكن أسألك سؤال يا آدم ...انت اتجوزتني ليه انت عمرك ما شفتني ولا كنت تعرفني  قبل كده

أدم......ممكن أنا أسألك سؤال      حبيبة ...لا جاوب الاول

أدم ....لا هسأل انتي ايه اللي خلاكي تسألي عن الموضوع دا

حبيبة ...عايزة اعرف انت اتجوزتني ليه 

أدم ....عشان ابوكي يساعدني اني انقذ شركتي 

حبيبة .....امممم ...قول كده جواز مصلحة يعني 

أدم ....كان كده ف البداية بس  انتي عارفة اني حبيتك

حبيبة....حبتني اه فعلا....عمتا يا آدم الشخص اللي انت كنت عامل حساب لزعله مات خلاص طلقني واتجوز البنت اللي انت لسة بتحبها 

أدم ...هيتجنن ...ومين بقا أن شاء الله اللي انا لسة بحبها 

حبيبة ...رنا ...اول ما قالت رنا أدم ابتسم لأنها بتغير عليه 

بس هي فهمت أنه ابتسم لما سمع اسم رنا 

فنزلت دموعها تلقائي

أدم مش بيستحمل يشوفها بتعيط بتبقا زي الاطفال قام اتحامل علي نفسه ووقف وراح ناحيتها وحضنها بهدوء كأنها بنته 

أدم .....ايه اللي خلاكي تفكري في رنا دلوقتي

حبيبة وهي بتعيط .....الاستاذ اللي طول الليل بيحلم بيها ويقول ف اسمها

أدم ابتسم ....طب هو أنا لو حلمت بعفريت وصرخت وقلت عفريت ابقي بحبه 

حبيبة .....بصت له وقالت. ......لا

أدم...ابتسم الحمدلله انك بدأتي تفهمي ..وبعدين أنا كنت بحلم حلم وكنت هحكيه للشيخة حبيبة عشان تفسره 

حبيبة......حد قالك اني أنا الشيخ ابو زر المغربي 

أدم ضحك .....مش انتي من أولياء الله الصالحين 

حبيبة....ما اقدرش اقول كده عن نفسي (ولا تزكوا أنفسكم هو أعلم بمن اتقي )

بس انت حلمت ايه 

أدم ...حلمت أنه رنا بتلعب وتتنطط جمب حفرة فيها نار وانا بزعقلها عشان تبعد عن النار بس هو دا كل الموضوع يا مدام

حبيبة ...احم ..اقدر اقولك انها ممكن تكون واقعة ف مشكلة وانت هتحاول تساعدها

أدم ....بركاتك يا شيخة حبيبة

حبيبة ضحكت وضربته ....أنا مش عارفة ازاي انت بتمتص غضبي كده 

أدم قام قرب وباسها ببطء شديد وقال لها ...بامتصه كده 

حبيبة اتصنمت من رقته 

وهو ضحك واتجه للحمام وهو بيقول

.....حبيبة فوقي  وتمالكي اعصابك وروحي اتوضي الفجر بيأذن ...

حبيبة ...ها اه الفجر صح

بقلمي :إيزيس بنت الصعيد 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

في الصبح بقا 

أدم راح الشركة اللي كان مرحاهش من أسبوع لانه مشغول في موقع مشروع ارض الاحلام

طلب من السكرتيرة ميرنا تجيبله ملفات الأسبوع كله وأثناء ماهو بيطلع عليها 

الباب خبط دخلت بنت لابسة دريس محتشم ولابسة حجاب رقيق

أدم بص واتفاجئ لما شافها

 ادم وقف مكانه .....رنااا انتي اتحجبتي مبروك ربنا يثبتك

رنا والحزن اثر فيها بجد ....الله يبارك فيك يا آدم ممكن اقعد

أدم ....اتفضلي 

رنا ......ادم أنا عايزة أقولك علي حاجة ..خلي بالك علي حبيبة 

أدم .....بقلق ...انتي بتقولي كده ليه

رنا ....هشام جا لي البيت امبارح وكان عايزني أوقع بينكم ولما رفضت هددني وقالي أنه هيخليني اوافق غصب عني 

أدم كور أيده وخبطها علي المكتب......لااااا هشام الكلب دا زودها اوي أنا هروحله

رنا ....لا يا آدم أنا عارفة حاجة علي هشام تدخله السجن بس مش هقدر اقول اي حاجة دلوقتي الا لما اخلص إجراءات سفري ..أنا مسافرة ل بابا ومراته وأخواتي قررت اعيش معاهم في السعودية لذلك عشان اكون في امان مش هقول حاجة الا لما اكون هسافر ف نفس اليوم

أدم......رنا بجد شكرا بس نصيحة مني لو جالك هشام تاني وطلب منك نفس الطلب انك توقعي بيني وبين مراتي وافقي عشان يبعد عنك

رنا سمعت كلمة مراتي وحست بوجع ف قلبها ودموعها خلاص هتنزل فلحقت نفسها

رنا ....وقفت بسرعة ..أنا هامشي يا آدم وبصت له شوية ومشيت علي طول وهي خارجة كان مروان داخل

رنا ....ازيك يا مروان          مروان ....كويس مبروك الحجاب يارب تعملي بيه 

رنا .....مروان أنا آسفة علي اي حاجة عملتها وضايقتك 

مروان اندهش دي رنا بجد ولا شبهها ....حصل خير 

رنا مشيت علي طول

مروان دخل لادم المكتب 

مروان بشك ....ياتري الباشا له علاقة بالحجاب 

أدم .....انت بتلمح لايه فاكر اني أنا اللي قلت لرنا تتحجب 

مروان ....اسمع يا آدم انت معاك بنت جوهرة اوعي تغلط يا صاحبي وتخونها 

أدم ......انت بتقول ايه مالك كده قالبها دراما يابني كل الموضوع ........وحكي أدم لمروان كل اللي قالته حبيبة 

مروان .....يابن ال****** بقا كده ..بس رنا شكلها مكسور اوي 

أدم ....ربنا يوفقها ف حياتها مسافرة لوالدها 

مروان .....بقلك امتي هتحنوا عليا واجي أخطب ست الحسن والبغال اختك

أدم .....ما تحترم نفسك يالا ...والله لاقولها 

مروان .....لا يا صاحبي ارجوك هو احنا فينا من كده هنفتن علي بعض علي اخر الزمن 

أدم ....اه عشان تتربي 

مروان ...مانا لو رايح اخطب الاميرة ديانا مش هتركن الركنة السودة دي 

ادم......خلاص بابا مستنيك انهاردة بالليل 

مروان ......هتيجي انت وابلة حبيبة عشان تبقي ولي امري صح

ادم ...ابلة حبيبة!!!!! دانت قد أبوها ..وبعدين ايه ولي امري دي أحنا في مدرسة السعدية بويز(boys )

خلاص بالليل اجهز وكلمني وانا وحبيبة هنسبقك علي هناك

مروان بهزار......داكور يا حج.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

أدم خلص شغله وركب عربيته وراح ع البيت 

وصل الشقة طلع مفاتيحه ودخل الشقة 

أدم ....حبيبة .....حورية .....يا حورية  ....أدم اتصدم لما شاف حبيبة واقعة ع الأرض عند المطبخ ومغمي عليها 

أدم ....حبيبةااااااااااااااااا...

يتبع


الفصل الرابع عشر:


ادم خلص شغله وركب عربيته وراح ع البيت 

وصل الشقة طلع مفاتيحه ودخل الشقة 

أدم ....حبيبة .....حورية .....يا حورية  ....أدم اتصدم لما شاف حبيبة واقعة ع الأرض عند المطبخ ومغمي عليها 

أدم ....حبيبةااااااااااااااااا

قام جري عليها بسرعة وشالها وحطها ع السرير وجري علي دكتور جارهم هو في اللحظة دي نسي أنه حبيبة منتقبة ومش بتتكشف علي دكاترة رجالة 

أدم خبط علي الدكتور نادر اللي في الدور اللي تحت شقتهم ....

أدم وهو بياخد نفسه بالعافية .....دكتور نادر لو سمحت الحقني مراتي مغمي عليها فوق 

نادر اخد معداته وطلع مع أدم

في الشقة 

كشف الدكتور علي حبيبة واثناء ما بيكشف عليها هي بدأت تفوق واتصدمت لما  شافت شخص غريب وهي نايمة قدامه وبصت لادم بعتاب 

الدكتور ....مبروك يا باشمهندس المدام حامل 

أدم ...ايه حامل ..قول والمصحف 

الدكتور ....نعمممم؟؟؟؟!!! تمالك اعصابك  يا باشمهندس وخد هات لها الادوية دي .يلا سلام عليكم 

الدكتور خرج ومعاه أدم وصله لغاية الباب ورجع تاني لحبيبة جري لقاها منهارة في البكاء 

بقلمي: إيزيس بنت الصعيد 

أدم بدهشة ...مالك يا حورية دي دموع الفرح ولا ايه

حبيبة ....أنا مش مسمحاك يا آدم انت ازاي تخلي دكتور يكشف عليا ما جبتش ليه دكتوره 

أدم ......يااا حورية انا كنت ف ايه ولا ايه دانا كنت هتجنن لما لقيتك واقعة ع الأرض جه ف دماغي الف سيناريو 

حبيبة وعياطها زاد هيرمونات الحمل بقا منكدة عليها 

...لا مش هسمحك مش هسمحك وابعد عني 

أدم قام حضنها ....كده برضو يا حوريتي عايزة تحرميني من اجمل لحظة اي حد بيتمناها 

حبيبة ....وهي بتعيط ...أنا آسفة يا آدم بس مش عارفة ليه عايزة اعيط وخلاص 

أدم .....عادي يا حورية تعالي تعالي ف حضني وعيطي براحتك تعالي يا ختي 

حبيبة حضنته ..وفجأة بعد ما كانت بتعيط ضحكت وقالت. 

أدم أنا هبقي أم مش مصدقة الحمدلله الحمدلله يارب 

أدم ...يا بخته             حبيبة ....البيبي ليه يعني

أدم .....طبعا ما هو اللي يبقي أمه البسكوتة دي يبقي يا بخته

حبيبة ابتسمت ....ربنا يخليك ليا يا آدم ..

أدم ....حبيبة هو انتي حاسة كده كام بيبي في بطنك

حبيبة ...بصدمة ....نعم يعني ايه كام بيبي هو اكيد واحد 

أدم ....لا أنا عايز اتنين ماليش فيه اتصرفي لازم يبقو اتنين

حبيبة...يا سلام ولو واحد يبقي لا ..قول الحمدلله يا آدم أنه ربنا كرمنا

أدم حضنها وباس راسها....أنا بهزر يا قلبي ...الحمدلله انك ف حياتي اصلا

أدم .....بالحق هتقدري تروحي معايا عند بابا انهاردة مروان هيقرا الفاتحة علي كارما وكان عايزني ابقي معاه هو مالوش حد هنا ف مصر غيري

حبيبة ...طبعا يا حبيبي اقدر أنا هاقوم البس

أدم ...اعملي حسابك يا حبيبة جهزي شنطتك احنا هنقعد عند اهلي لغاية ما تولدي أنا مش هقدر أسيبك لوحدك تاني 

هكون قلقان عليكي 

حبيبة ...بفرحة ..بجد يا آدم الله انا بحب اوي اقعد عند ماما زهرة وكارما 

أدم .....بهزار ...طب وادم لا ما بتحبيش تقعدي معاه 

حبيبة .....لا ما بحبش انت دمك تقيل 

أدم ....كده ماااااشي يا حبيبة أنا هاروح لرنا 

حبيبة ...سمعت كده وكانت هتتجنن وبدأت تضرب ف أدم وهو يضحك

بقلمي: إيزيس بنت الصعيد 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&

في المساء 

في فيلا الالفي 

وصل أدم وحبيبة وكان معاهم شنط كتير واول ما قالوا خبر حمل حبيبة كلهم فرحوا جدا وبيدلعوها دلع  مافيش بعده

وبعد فترة جه مروان استقبلوه وقعد مروان وادم ومنير وزهرة أما عن كارما وحبيبة فكانوا في أوضة كارما مستنين حد ينادي لهم 

في الصالة

الكل ساكت الصمت هو سيد الموقف وادم ومروان بيبوصوا لبعض وساكتين 

منير ....احم نورت يا مروان

مروان ....شكرا يا منير بيه 

منير ....لا منير بيه ايه بقا قلي يا عمي 

أدم .....بص يا حج الحوار اللي يفقع المرارة دا فكك منه انت وهو  أحنا كلنا عارفين انه مروان جي يتقدم ويقرا فاتحة فيلا نقرأ الفاتحة علي كده وبلاش رسميات

وفعلا فروا الفاتحة وجات كارما وحبيبة وقعدوا قعدة عائلية جميلة 

مروان ....عمي أنا عايز اكتب كتابي علي كارما

منير ...وليه مستعجل البنت لسة في اولي جامعة 

مروان ....أنا عارف بس بصراحة يا عمي ابنك هيعقدني ف حياتي ومش هيخليني لا اكلم كارما ولا اخرج معاها

منير وزهرة ضحكوا وادم بص لمروان ورفع حواجبه وقال 

..بقي كده عايز تكتب كتاب عشان تتحداني برضو مش هخليها  تخرج معاك يا مروان يا شاكر 

مروان ...لا كده كتير بقا انا عايز اتجوز يا عمي 

منير ....اهدي يا آدم وانت يا مروان خد خطيبتك واقعدوا ف التراث الجو جميل برا 

مروان اخد كارما اللي كانت مكسوفة ووشها ف الأرض وقعدوا ف التراث 

مروان ....الحمدلله انك وافقتي كنت خايف تعانديني وترفضي يا كرملة

كارما ....انت بتحبني بجد يا مروان ولا خطبتني عشان أدم 

مروان .....خطبتك عشان أدم 

كارما بصتله بصدمة.....ايه

مروان .......انتي عبيطة في حد بيجامل صاحبه فيتجوز أخته .

كارما انا بحبك بحبك من لما كنتي طفلة صغيرة بس ما كانش ينفع اخون صاحبي اللي فتح لي بيته واقولك اني بحبك. فهمتي أنا ليه اتصرفت معاكي بقسوة زمان لاني حطيت نفسي مكان آدم لو كان عرف ..

كارما ......توعدني انك تنسيني اهانتك ليا زمان 

مروان بحب ...اوعدك اني انسيكي اسمك لو عايزة كمان

وتمت خطوبة مروان وكارما ف جو عائلي جميل 

بقلمي :إيزيس بنت الصعيد 

&&&&&&&&&&&&&

في الصبح 

في شركة العدلي

........يا باشا بقلك تقريبا المعمل الجنائى اتوصل لحاجة ومش بعيد الحاجة دي تضرك انت أنا ما قدرتش اعرف هما اتوصلوا لايه بس هحاول اعرف 

هشام ....يعني ايه يعني أنا ف خطر دلوقتي انطق 

احد رجاله....ماعرفش يا باشا بس لازم تاخد احتياطك 

هشام .....اسمع انا هسافر برا مصر بس قبل ما اسافر لازم اخدها معايا 

لذلك اسمع انا هكلفك بمهمة تنفذها بالحرف الواحد انت  فاهم مش عايز غلطة لأنها فيها روحك

....تمام يا باشا انت تؤمر

هشام..........

&&&&&&&&&&&&&&&&&&

في الفيلا 

أدم كان خلاص لابس وخارج ع الشغل 

أدم ....حبيبة جبتلك هدية بمناسبة انك هتبقي ماما 

حبيبة فرحت ...بجد يا آدم 

أدم ...طلع سلسلة من جيبه مكتوب عليها أدم ولبسها لحبيبة  وقالها .بتحذير .....اوعي يا حبيبة تقلعي السلسلة دي مهما حصل انتي فاهمة

حبيبة ....خافت من طريقة كلامه .....حاضر 

وسابها وراح الشغل 

بقلمي :إيزيس بنت الصعيد 

طبعا أدم راح الموقع الاول وبعدها رجع الشركة اذن الضهر صلي أدم ولسة هيقف لقي حبيبة جابت له الغدا وجاية 

أدم اتعصب.....حبيبة ايه اللي جابك أنا مش قلتلك قبل كده مش عايز زفت غدا  وماتخرجيش تاني من البيت لوحدك

حبيبة عيطت ....أنا غلطت ف ايه يا آدم لما بهتم باكلك 

أدم .....أنا اسف يا حبيبة انتي ماغلطيش  بس انا خايف عليكي يا حورية وبعدين انتي دلوقتي حامل يعني لازم تاخدي بالك من نفسك اكتر من كده وبعدين يا سيتي خلاص أنا هبقي اخد علبة الغدا معايا كل يوم وانا خارج خلاص بقا متزعليش

حبيبة ....انا مش بقدر ازعل منك ابدا وانت عارف 

أدم ....ولا انا بعرف ازعل من حوريتي خلاص تعالي اوصلك للعربية عشان عندي اجتماع مهم دلوقتي اوك 

حبيبة ابتسمت واتشعبطت ف دراعه ...اوك

وفعلا أدم وصل حبيبة لغاية عربيتها ووصي حسن السواق أنه يمشي بهدوء لأنها حامل

بقلمي: إيزيس بنت الصعيد 

اثناء ما السواق ماشي بالعربية طلع فجاءة قدامه واحد غرقان بدمه حبيبة قلبها طيب طلبت من عم حسن يوقف

حبيبة ....عم حسن وقف بسرعة أنقذ الشاب يا عيني شكله عامل حادثة خد المية دي يمكن تحتاجها 

حسن سمع كلامها ونزل واول ما نزل الشاب اللي غرقان بدمه ضرب حسن علي دماغه بشومة ورماه علي جمب وراح لحبيبة رشلها حاجة فقدت وعيها علي طول وشالها واخدها في عربيته وطلع بيها علي مكان بعيد جدا

&&&&&&&&&&&&&&

في مكان مجهول الشاب اخد حبيبة ونيمها ع السرير وكانت لسة فاقدة الوعي وفجأة 

هشام..........اخير وصلتي مكانك الحقيقي يا حبيبة قلبي..

يتبع


الفصل الخامس عشر:

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ في مكان مجهول

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ الشاب اخد حبيبة ونيمها ع السرير وكانت لسة فاقدة الوعي وفجأة

هشام……….اخير وصلتي مكانك الحقيقي يا حبيبة قلبي

هشام قلع حبيبة النقاب وفضل باصص في ملامحها لانه من خمس سنين من لما لبست النقاب ف أولي جامعة وهو ما لمحش حتي وشها

وبعد فترة مش طويلة اوي بدأت حبيبة تفتح عينيها وماسكة راسها من الالم

بصت لقت هشام قدامها فقدت النطق مش قادرة تتكلم عينيها بس بتتكلم ف صمت دموعها شلالات وقلبها هيقف من الرعب حطت أيدها علي وشها ما لقيتش النقاب وهو باصص لها بنظرة كده بتقول انا عاشق مجنون

حبيبة ف اللحظة دي مش قادرة تتكلم بس قلبها المؤمن هو اللي بيتكلم حطت ايديها علي بطنها ورددت الآية الكريمة

(إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا)

اي ايمان ف قلبك يا حبيبة ..ثقتها في ربنا أنه عمره ما هيضيعها إيمانها بالآية الكريمة

(وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا ۖ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ (48) ) هي اللي بقت مسيطرة عليها

هشام قرب من السرير اللي هي قاعدة عليه وقال بكل حب وهدوء

هشام ….حبيبة اناااا……بس هي ما خلتهوش يكمل كلامه بدأت تتكلم بصوت عالي وتردد الآية الكريمة

(۞ وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ) فضلت ترددها من غير توقف الرعب دب ف قلب هشام هو كان نفسه يلمس وشها بايده بس مش عارف ليه دلوقتي مش قادر

هشام …فقد أعصابه ….واتكلم بصوت مرعب….بس كفاية كده أنا مش هأذيكي أنا هخيرك بين حاجتين وانتي اللي هتختاري بدون ما اجبرك علي حاجة انتي بنت عمي يا حبيبة وعمري ما أذيكي

بقلمي: إيزيس بنت الصعيد

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

عند أدم

أدم كان في العربية بيسوق زي المجنون متجه للمكان اللي حبيبة مخطوفة فيه ازاي بقا عرف ؟؟؟!!!!!

&&&&&&& فلااااااااش باااااااك -&&&&&&&&

قبل خطف حبيبة وبعد ما نزلت من شركة أدم بنص ساعة بالظبط

في مكتب أدم

أدم بيتصل بحبيبة يطمن هي وصلت البيت ولا لسة بس مافيش رد أدم قلق رن ع حسن السواق برضو مافيش رد كان هيتجنن هو حاسس أنه في حاجة غلط رن علي مامته

اللي قالتله لسة ما وصلتش

مروان ….ايه يا آدم لسة ما عرفتش توصل لحبيبة

أدم ماردش واخد مفاتيح عربيته وجري ومروان وراه

وهو سايق ع الطريق لقي عربية حبيبة وجمبها حسن اللي فاق بس رأسه بتنزف

نزل أدم زي المجنون من العربية وراح ل حسن اللي حكاله كل حاجة

أدم في اللحظة دي مش عارف يفكر وبعدين واخيرا افتكر حاجة.

أدم…….السلسلة وجري ع العربية جاب تليفونه

مروان …..سلسلة ايه أنا مش فاهم حاجة

أدم ……السلسة اللي جبتها لحبيبة.فيها GPS (جهاز تتبع)

أدم بص ف الفون بتاعه لقي حبيبة متجهة للمنصورة ولسة ف الطريق

أدم …..يلا يا مروان أنا عرفت المكان

مروان ….أنا هكلم الظابط سيف يجيب قوة ويحصلنا

أدم …يلا مافيش وقت

&&&&&&& باااااااك. &&&&&&&&&&

بقلمي :إيزيس بنت الصعيد

أدم بيسوق زي المجنون ….وديني يا هشام لو اذيت حبيبة لاشرب من دمك كان متوتر وأيديه بترتعش شافه مروان اللي خلاه وقف العربية وساق مروان بداله لانه كان فاقد اعصابه

مروان ….اهدي يا آدم ربنا هيستر إن شاء الله ( صنائع المعروف تقي من مصانع السوء) وحبيبة ملتزمة وتعرف ربنا اكيد هيحفظها

أدم حابس دموعه بالعافية كل ما يتخيل أنه مراته عند هشام المختل عقليا بدأ يدعي ربنا ف سره أنه يحفظله حبيبة

&&&&&&&&&&&&&&&&

عند هشام

حبيبة بعد ما سمعت هشام بيقول انها بنت عمه استجمعت قوتها وقدرت تتكلم

حبيبة ..باستهزاء ….. ابن عمي …بجد انت ابن عمي ..ابن العم هو الاخ ..انت عمرك ما حسستني انك اخويا انت كنت بتخوفني بنظراتك من وانا طفلة

انا واختي مالناش اخ كان المفروض تبقا انت اخونا تبقا سندنا وبابا كان بيحبك زي ما تكون ابنه بالظبط بس انت عمرك ما قدرت دا

هشام ….بصوت عالي …..غلط عمي عمره ما اعتبرني اكتر من خدام عنده دراعه اليمين اللي بيستر علي بلاويه كلها

استخسرك فيا وادكي لادم رغم أنه كان عارف أنه أدم صايع ومقطع السمكة وديلها …بس وافق عشان مصلحته عشان يستغل تصاميم أدم وانا اللي كنت زي الكلب عنده بخدمه بإخلاص ركني ع الرف ولا كأني كنت خاطبك منه

اسمعي يا حبيبة قدامك خيارين تسافري معايا بارادتك واسيب أدم ف حاله ولا اسيبك تمشي دلوقتي بس قبل ما هتوصلي البيت هكون قاتل أدم زي ما قتلت عمي لما حب يحرمني منك

حبيبة صرخت لما عرفت أنه هشام قتل باباها هي كل دا وفاكرة باباها مات موتة عادية مش مقتول أدم خبي عليها عشان يخفف المها

انت مجنون انت مش بني ادم حرام عليك هتروح من ربنا فين ربنا مش هيسيبك يمهل ولا يهمل …وقالت الاية الكريمة

وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ ۚ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ (42)

هشام ….حبيبة أنا مش عايز اسمع غير جملة واحدة اخترتي ايه

حبيبة ….أنا هاروح معاك

هشام ….بحب .. ..بجد يا حبيبة..طب يلا بسرعة مافيش وقت لازم نمشي بسرعة من هنا الشرطة اكيد بتدور عليا أنا هجيب طيارة عمي ونسافر علي طول

حبيبة ..بهدوء ..ماشي بس بشرط

هشام …ايه شرطك

حبيبة ….عايزة اتوضي واصلي العصر

هشام …بس كده عادي صلي يا ستي براحتك

وفعلا اتوضت حبيبة وبدأت تصلي عدت نص ساعة وحبيبة لسة بتصلي

دخل هشام فضل مستني حبيبة تخلص صلاة بس مافيش هي بتصلي متواصل من غير ما تسلم

هشام هيتجنن مش عارف يتصرف طب يشلها وياخدها غصب عنها بس هو مش عايز يخوفها منه اكتر

هشام بصوت مرعب …….حبيبة كفاية صلاة

حبيبة اترعبت من صوته وجسمها كله ارتعش لكن اتجاهلت كلامه ولسة هيمسكها من أيدها سمع صوت هز اركان الفيلا المهجورة اللي كان قاعد فيها

أدم …..هشاااااااااام ..اطلع يا جبان أنا عارف انت اللي خطفت حبيبة …هشااااااااااااام

في اللحظة دي حبيبة انهارت علي سجادة الصلاة بس برضو ما بطلتش تصلي فضلت تعيط بصوت عالي وتشهق وهي بتصلي وتردد الحمدلله الحمدلله

هشام طلع مسدسه ونزل ….اهلا اهلا بالشيخ أدم

أدم….كان هيموت من الخوف علي حبيبة بس حب يظهر

برود أعصابه…….يااااااه بقا هشام العدلي اللي بيخاف من البمب (قنابل لعبة مش بتأذي) يمسك مسدس مش مصدق اوعي يكون لعبة

هشام ….ما تختبرش صبري يا آدم لحسن افرغه دلوقتي ف دماغك

مروان …..فين حبيبة يا هشام

هشام ……حبيبة خلاص ما بقيتش ليك يا آدم بقت بتاعتي أنا أنا خلاص اخدت اللي انا عايزه ..طبعا هو بيستفز أدم

أدم …حس أنه دماغه هتتشل مش قادر يستوعب أنه هشام اذي حوريته

مروان …..انت كداب

وفجأة يدخل الظابط سيف ومعاه قوة

الظابط ……سلم نفسك يا هشام يا عدلي انت مطلوب القبض عليك ف قضايا كتير جدا أهمهم قتل عمك والاسمنت المغشوش رنا اعترفت عليك .ف سلم نفسك احسن

هشام في اللحظة دي اتجنن حس أنه الدنيا ضاقت عليه صوب مسدسه ناحية أدم وقال بصوت عالي …هموتك يا ادم

وضرب رصاصة بس بحركة سريعة من مروان عشان يبعد أدم فجات الرصاصة فيه ووقع ع الأرض في اللحظة دي حبيبة سمعت صوت هشام وهو بيقول هموتك يا لدم وسمعت صوت الرصاص فوقعت مغمي عليها وهي بتصلي

..هشام حب يهرب بس في قوة لفتله من ورا الفيلا ومسكوه

أدم مسك مروان وصرخ …مروووووواااااان. ..مروان ودموعه نزلت دا صاحب عمره وأخوه واقرب إنسان لقبله ازاي يخسره ف لحظة بس مروان قاله

مروان بضعف …ما تقلقش يا صاحبي هبقا كويس مش هتخلص مني بسهولة روح شوف مراتك

سيف اتصل بالإسعاف وسند مروان وادم طلع يشوف حبيبة

أدم وصل لقي حبيبة واقعة علي سجادة الصلاة ومغمي عليها وفيه اثار دم مكانها ودا اللي خلاه يصدق كلام هشام اللي قاله انه اذي حبيبة أدم حس بنار قايدة ف قلبه شال حبيبة ونزل بيها بسرعة وهو مش قادر يستوعب اللي قاله هشام

وبسرعة جات عربية إسعاف واخدت مروان وحبيبة وادم ركب معاهم. …………يتبع

يتبع



 

تعليقات

التنقل السريع