الجزء الاول والثاني
قصه للكبار فقط
#سميحه
سميحه بنت غلبانه الدنيا جت عليها حصلها حادث قديم خلاها تهرب من البيت وتروح علي مصر تشنغل خدامه في البيوت عشان تقدر نعيش زي الناس من عرق جبينها
بس الطمع لما بيدخل قلب حد بيدمرة
هاديلك 50 جنيه بس شوفي ليا عروسه حلوة تكون عندها 25سنه مش اكتر
بس انت سنك كبير ياسي مسعد واللي انت طالبه ده هايبقي حلاوته كبيره بس انتي هاتيها الاول وبعدين نتفق مش هانختلف ابدا بس انتي انجزي ياست نعيمه
فوت عليا بكرة يا سي مسعود وربنا يسهل
*******
بكم الكيلو يامعلم
عشانك انتي يا سميحه ببلاش ربنا يخليك يا معلم تسلمهات اربعه كيلو واتنين طماطم واتنين كوسه وشوف حسابك كام
سميييييحه بت يا سميحهنعم يا خاله نعيمه بعد ماتخلصي ابقي عدي عليا عايزاكي في شغلانه حلوة يابت انتي بنت حلال وتستاهلي تبقي ست بيت
هاعدي عليكي كمان شويه
نعم يا حاله نعيمه
انتي عامله ايه واخبارك ايه مع الناس اللي انتي شغاله عندهم مبسوطه معاهم يابت يا سميحه
اهو الحمد لله بدل ما اترمي في الشارع وكلاب السكك تنهش في لحمي انا بقول يا حيطه داريني مش كفايه اللي جرالي في البلد قبل ما اجي هنااحكي يابنتي انتي شايله هم علي قلبك كبير فضفضي يا سميحه انا زي امك
انا مش عايزة افتكر حاجه انا ما صدقت نسيت احكي يا سميحه احنا قاعدين ولا الناس اللي انتي شغاله عندهم هايزعقولكم انك اتاخرتي ﻻ ولا هايتكلموا انا اصلا ولا هايقولولي حاجه دول بيحبوني اوووي ونفسهم اني اطلب اي طلب هايعملوة علي طول
طيب طالما كده يبقي اهو احنا قاعدين وبنفضفض مع بعض شويه عايزة تعرفي ايه
انا من المنوفيه من بلد عاديه خالص معيشتش حياتي زي الناس كل اللي كنت اتمناه اني الاقي ابن الحلال اللي يسترني ويريحني من جوز امي الظالم المفتري اللي كان بيضربني وبيهيني ولو اتاخرت برا البيت شويه كانت الدنيا تقوم وماتقعدش خالص
ها كملي
اتعرفت علي واحد كان شغال في مكتب محامي علي قده كان بيحبني اوووي وطلب مني انه يجي يفاتح امي ويطلبني رسمي خصوصا انه عنده شقه والدته الله يرحمها كان بيوضبها وبيعمل فيها شغل جديد بيبضها
روحت قلت لامي اللي راحت قالت لجوزها علي الموضوع ده وهو قال اقابله واقعد معاه
لما عبد الرحمن جه واتكلم مع جوز امي فضل شويه والاخر طرده وقال انه مش بتاع جواز وبيلعب ببنتك ومش هايتجوزها وبداء يسالني في الرايحه والجايه بروح فين وباجي منين لعند ما زهقت وقرفت
واتفقت مع عبد الرحمن اننا نهرب ونسيب البلد خالص ونروح اي مكان ونبدا مع بعض من جديد
بس معرفش ايه اللي حصل وعرف جوز امي اللي دخل البيت وشه بيدخن ونادي علي امي وقالها جهزي العشا وانا هاعمل العصير
بعد شويه كان اﻻكل جاهز وهو بياكل عينه منزلتش من عليا لعند ما شبع جاب العصير من التلاجه وقال اشربوا
امي شربت بس انا مشربتش حاجه امي دخلت نامي وهو قعد ينفرج علي التلفزيون وانا دخلت انام قالي متناميش عايزك روحتله لقيته بيقرب مني وحركاته تخوف
قلتله عايز ايه قالي بقي انتي بتسغفليني وعايزة تسيبي البيت وتهربي مع صبي المحامي يابنت الكلب
ورفع ايده وضربني بالقلم
جريت علي اوضتي وقبل ما اقفل الباب هو رده بايده منعني اني اقفله قلتله انت عايز ايه مني سيبني في حالي اختار اللي هاعيش معاه واحس انه هايسعدني
قال بقي انا اللي مربيكي علي ايدي من صغرك ودلوقتي عايزة تمشي وتسيبي البيت ياخي هاؤووووووو
هجم عليا ومكنتش قادره اقاومه خالص ولقيت نفسي بقفد اعز ما تملكه البنت بقيت اصرخ اصرخ الحقيني يا ماما بس امي كانت نايمه ومش عارفه تصحي
بعد شويه لقيته بيلبس هدومه وانا اندبحت كنت بنزف دم ومش قادره اتحرك خالص
هو بصلي وضحك وقبل ما يخرج قالي اهو دلوقتي انا اخدت حق تربيتي فيكي لو عايزة تروحي لصبي المحامي روحييييله هههاؤؤووووو مش المعلم صبيح اللي ينضحك عليه
وقف الباب
مكنتش عارفه اعمل ايه بعد ما خسرت كل حاجه ومبقاش عندي اي حاجه ابكي عليها كان عبد الرحمن مستني اني انزل ليه عشان نمشي بس هاروح اقوله ايه
تقوله اني خلاص مبقيتش انفعه ولا عندي اللي اسعده بيه
وهو هايقبل كده مفيش راجل بيقبل ان مراته يكون ليها ماضي
فكرت انتحر بس انا هابقي اللي خسرت نفسي
قلت مفيش غير حل واحد
اني اهرب واسيب عبد الرحمن يتجوز اللي تستاهله ربنا يسهله حياته ويكرمه
سيبت البلد وركبت اول قطار جاي علي مصر واول يوم ليا في مصر كانت صعبه كنت قاعده علي رصيف محطه اتوبيس وكل اللي رايح واللي جاي بيلمز وبيغمز بالكلام عليا
ايه يا جميل قاعد لوحدك ليه
هو هايتاخر لو هايتاخر بيتي قريب اهو وكلام تاني صعب بنت تسمعه
لعند ما لقيت عربيه بتقرب وفيها ست كبيره ومعاها راجل كباره بيقلولي تعالي ياشاطره انتي اسمك ايه
سميحه
قاعده كده ليه والدنيا ليل والجو برد
قلتلهم مفيش حته اروحها الست بصت ناحيتي وقال لاحول وﻻ قوة الا بالله اركبي يا سميحه يابنتي تعالي معانا
الست الله يكرمها من يوم ما روحت معاهم وهي بتعاملني زي بنتهم واكتر يا خاله نعيمه
صعبتي عليا يا بت يا سميحه شوفي انتي بقالك كم شهر هنا وانا اول مره اعرف قصتك دي
مقولتليش انتي عايزاني ليه
عايزاكي عشان تبقي متستته وليكي راجل تاكلي من خيره وتعيشي معاه في بيت يلمك وتبطلي لف وشقي وخدمه في البيوت
وهو فيه حد هايرضي بيا
هو فين ده
موجووووووود بس انني وافقي بس
اوافق علي ايه علي واحد لا اعرفه وﻻ يعرفني يا خالتي يفتح الله
استني بس ماترفصيش النعمه برجلك
هاقولك علي كل حاجه بصي يا سميحه انتي هاتيجي هنا بعد بكرة هاوريهولك لو عجبك يبقي علي بركه الله لو كده يبقي بلاش انا بدور علي مصلحتك
بس ماتنسنيش بقي تحليلي بوقي
وقامت سميحه روحت البيت علي امل انها تلاقي ابن الحلال اللي يسعدها .......
الجزء الثاني
للكبار فقط
#سميحه
بعد ما قعدت سميحه مع الخاله نعيمه وحكتلها قصتها قالت ليها انها هاتريحك من القرف ده والتعب ده كله بس اهم حاجه انها تلبس هدوم حلوة وتيجي بعد بكرة هنا عشان فيه واحد عاوز عروسه بنت حلال وطيبه تملي عليه دنيته وانا بصراحه شايفه انك احسن واحده مناسبه ليه
روحت سميحه البيت وخلصت شغلها ودخلت ترتاح مكنتش بتفكر غير ان فعلا ربنا يكون رايد ليها الراحه من بعد القرف ده كله وهاتتستر في بيت عدالها
بس لو الراجل ده عجبها هاتحتاج مصاريف وعفش هاتجيب الفلوس منين بقي
نامت قبل الفجر ولما المدام صحيت لقتها نايمه لسه نادت عليها سميحه انتي لسه نايمه يابنتي
معلش والله يا مدام انا نمت متاخر مكنش جايلي نوم كنت بفكر في موضوع كده
خير يابنتي
خير والله. انا بس كنت بفكر في كلام خالتي نعيمه صاحبه القهوة اللي في السوق قالتلي ان فيه واحد بيدور علي عروسه وانها بتقولي يعني عشان يشوفني واشوفه
ربنا يصلح حالك يا بنتي انتي طيبه وبنت حلال وتستاهلي كل خير لو احتاجتي حاجه قولي ما تتكسفيش يابنتي
حاضر كتر الف خيركم
**********
واد يا كنكه روح جاري عارف مكتب الاسطي حنفي ناديه بسرعه وماترجعش الا لما تجيبه في ايدك يا واد
عنيا يا معلمه
ياسطي حنفي المعلمه عايزاك ضروري
حنفي وصل وكان عارف ان المشوار ده هايكون فيه خير ليه وممكن تكون لاقت العروسه كمان
ايوة يا معلمه طب خد نفسك واشرب الشاي
بكره يا اسطي حنفي تيجي هنا العصر عشان العروسه تشوفك وتشوفها. بجد والنبي. اه بجد والله
ومتنساش الحلاوة بتاعتي لو عجبتك. عنييييا ليكي ياست نعيمه
*****
خاله نعيمه انا كده هتاخر والست قالتلي متتاخريش
اصبري يا بنتي الغايب حجته معاه
دخل عليهم واحد لابس قميص وبنطلون ومعاه قزازه ريحه بيغرق نفسه منها
سلامو عليكو. معلش اتاخرت شويه عليكم بس غصب عني الواد سواق التاكسي نمرة ٧كان متاخر واستنيته
بص لنعيمه وقالها هي دي ال....
ايوة هي ال.....
هاسيبكم مع بعض شويه وارجعلكم. ربنا يهدي سركم ويجعلكم من نصيب بعض
انا اسمي حنفي يا ست سميحه عندي بيت علي قدي وعندي كم تاكسي بدورهم واخر النهار بستني الفلوس من السواقين بحاسبهم وبيروحوا
لا ليا في اللف ولا الدوران
وانتي بقي
انا ايه
انتي منين ولا اهلك مين عشان اطلبك منهم
انا ماليش حد. ابويا وامي ماتوا وعشان ماليش حد سيبت البلد وجيت هنا قلت اشتغل واهو اعيش زي الناس
ولا يهمك انا مش هاسالك عن حاجه انا عايزك تبقي مطمنه خالص لو فيه نصيب ربنا يوفقنا مش هاخلي في نفسك حاجه ابدا
بس عايز اسالك سؤال محرج شويه ولا مؤاخذه
اتفضل
انتي اتجوزتي قبل كده
انا ..... ردت نعيمه اللي كانت واقفه ومتابعه الكلام من الاول
لا ياسطي حنفي. سميحه بنت بنوت لسه بخيرها
بصت سميحه ناحيتها واستغربتها وسكتت
خلاص يا سميحه شوفي. رائيك ايه وابقي عرفيني
ومشي حنفي وسابهم لوحدهم
انتي ليه يا خالتي قولتي اني بنت بنوت وانا مش عايزة اخدعه ولا اكدب عليه
يابت انتي متبقيش غبيه. الراجل عمرة ٤٧سنه ومتجوزش قبل كده. وانا هاعرفك لو فيه نصيب تبقي بنت بنوت ازاي
انا مش هاكدب عليه
خلاص انتي حرة الراجل عايز يتجوز واحده بنت بنوت وكان طلبه يتجوز واحده عمرها ٣٦سنه عشان ما تبقاش صغيره عليه والناس تبصلها
خلاص يا سميحه انتي ومزاجك بقي. وسحبت خرطوم الشيشه. وكركركركركر وطلعت دخان ولا قطر الساعه ٣اللي جاي من قنا
بس ده كبير في السن يا خاله نعيمه
اه هو كبير بس كسيب ودخله من التكوسه اللي عنده وبتاعته فوق ال٥٠٠جنيه ده غير البيت اللي الخيل يرمح فيه مايجيبش اخره
وبعدين الست ليها ايه غير اللي يريحها ويلبي طلباتها كلها وماتنسيش ان مفيش حد هايقبل يتجوزك وانتي وانتي قصدك يعني مش بنت بنوت. انا حكيتلك عشان انا مبقاش مخبيه عليكي
انا عارفه يابنتي بس ماتنسيش لما الجوازة دي تتم تبقي تحليلي بوقي. انا بتعب معاكي قد ايه عشان
فاهمه ومقدرة
*******""""""
عملتي ايه يا سميحه. شوفتي العريس
اه شوفته
عجبك
شكله مش بطال. اهو عريس والسلام وضل راجل ولا ضل حيطه
بصي يا سميحه لو مش عجبك يبقي سيبك منه هو كم سنه
هو ٤٧سنه. يا خبر ابيض ده كبير عليكي يابنتي
هاعمل ايه بس
خلاص ربنا يقدم اللي فيه الخير
********
فكرتي يا سميحه ولا لسه
انا بفكر يا خالتي لسه
الراجل مستعجل لو وافقتي عرفيني ابلغه لو موافقتيش يبقي يشوف غيرك
بس ياخالتي لو اتجوزنا انا مش بنت بنوووت
متحملش هم للموضوع ده بس انتي قولي اه وانا هاتصرف
خلاص ماشي
لووووولووووووي
الف الف مبروك
********
ياسطي حنفي البت غلبانه ومكسورة الجناح ومالهاش حد خالص ماتزعلهاش ولا ليك بركه الاهي
عنيا ياست نعيمه وادي خمسين جنيه ليكي
الفرح هايكون الجمعه اللي جايه تمام كده
تمام اووووي الحق اوضب البيت بقي سلامو عليكو
بت يا سميحه. يوم الدخله هابقي اديلك حاجه عشان تبقي بنت بنوت فاهمه
تعليقات
إرسال تعليق