● الجزء الخامس عشر ●
حكاية_قمر 🌜💕
بقلم_ياسمين_علي ••
نسترجع اخر احداث الجزء اللي فات مع بعض ..
سليم : زيين .. ياجدع بقا بعد كل الغيبة دي وتسبني ملطوع كل دا برا
زين حضنه : واحشني والله ياسليم ..
" قمر سمعت اسم سليم بصيت اتصدمت وعينها لمعت وديرت وشها بسرعة "
سليم : لا واضح اني وحشك فعلا
زين : بص خمس دقايق بس ..هوصل قمر بس وهاجي نرغي مع بعض براحتنا ... قمر تعالي .. قمررر بكلمك
قمر بتحاول تستجمع نفسها وراحت لزين و بعده عينها عن سليم : نعم يازين
سليم شافها : قمرر !!!
زين : انتو تعرفوا بعض ؟؟
قمر بتوتر : ل...
سليم قطع كلامها : اه طبعا اعرفها .. قمر كانت زميلتي ف المدرسة
زين : بجد .. طب كويس ..
سليم : انا مبسوط اوي اني شوفتك تاني من زمان اوي .. معرفش حاجة عنك
قمر : اه
زين : طيب انا هوصلها واجيلك نكمل كلامنا
قمر : خليك يازين مع صاحبك .. انا عارفة الطريق متقلقش
زين : مش هنتأخر عليه .. انا هوصلك بس ..
قمر : خليك يازين لو سمحت .. عن اذنك " مشيت"
( زين فضل باصصلها وحس انها اضايقت اول ماشافت سليم بس مش عارف ليه )
سليم : احم احم هنفضل واقفين هنا كتير
زين : لا طبعا اتفضل
________________________________
تونة و هدي قعدين بيتفرجوا ع فيلم ومندمجين .. ليل ف اوضتها صوتت فجأة . .. هدي اتخضت وطلعت تجري ع الاوضة
تونة بتخبط ع رجلها : استر يارب استر يارب
هدي : مالك ياليل في ايه .. حد عملك حاجة ردي في ايه
تونة : دي بتضحك ياماما بتك اتجننت ع الاخر
ليل : انا نجحت ياماما انا نجحتتت
هدي :الف مبروووك ياحبيبتي الف مبروك
تونة : وهو اللي بينجح بيصوت كدا ويفجع اللي حواليه .. انتي قطعتي خلفي
ليل زقتها : خلف ايه اللي قطعتهولك يامفعوصة انتي اسكتي
تونة : صبرني يارب علي البت دي علشان ممسكهاش اضربها
هدي : اتصلي بقمر فرحيها هي كمان وطمنينا عملت ايه .. ان شاءالله تكون اتقبلت والفرحة تبقا فرحتين
ليل : ان شاءالله ياماما
_________________________________
قمر راكبة العربية وسرحانة
عربي بيبصلها ف المرايا : مالك ياست قمر شكلك مش مبسوط ليه
قمر : مافيش يا عربي
عربي : لا ازاي وانا اول مرة اعرفك ياست قمر .. انتي ف حاجة مضايقاكي .. لتكوني متقبلتيش ف الشغل الجديد .. متزعليش نفسك دا هما اللي خسروا والله
قمر : لا ياعربي انا اتقبلت الحمدالله
عربي : اومال زعلانة ليه حد كلمك ولا ضايقك قوليلي
قمر : لا و ... " الموبايل رن " دي ليل ..
_ايوة ياليل في حاجة
ليل : انا نجحت يا قمر بتقدير امتياز كمان
قمر بفرحة : بجد ياليل .. انا كنت حاسة انك هتفرحيني وتجيبي التقدير دا .. الف مبروك ياحبيبتي الف مبروك ..
ليل : الله يبارك فيكي ياقمر .. وانتي عملتي ايه ..ماما قلقانة
قمر : انا اتقبلت ياليل الحمدالله طمنيها ..
ليل : بجد داحنا لازم نحتفل انهاردة بقا .. متتاخريش ياقمر
قمر : انا جاية ف السكة اهو .. يلا سلام ياحبيبتي
عربي : فينك ياليل من بدري .. الفرحة اللي ع وشك دي ظهرت ف نجاح ليل مش ف نجاحك انتي
قمر : فرحتي بنجاحها متتوصفش والله ياعربي
عربي : للدرجادي
قمر : واكتر بكتير. ليل دي بنتي مش بس اختي .. انت مش عارف انا كنت مستنية نتيجتها دي اكتر منها
عربي : ربنا يخليكم لبعض
قمر : يارب ياعربي .. المهم انت وراك حاجة انهاردة
عربي : لا انا كنت هوصلك وارجع ع الحارة
قمر : طيب حلو انت معزوم عندنا بقا انهاردة
عربي : كتر خيرك ياقمر .. بس
قمر : مافيش بس انت قولت موراكش حاجة صح
عربي : صح
قمر : يبقا انت هتتغدا معانا انهاردة وممنوع المعارضة نهائي . . وبالمرة تشوف تونة ولا هي موحشتكش
عربي ضحك : اه والله وحشتني العفريتة دي
قمر : يبقا تيجي تشوفها بقا
عربي : حاضر ياست قمر هاجي
__________________________________
فاروق داخل الفيلا مفجوع : خير يا نعمة في ايه .. مالها صافي
نعمة : الحقني يا فاروق بيه .. صافي عمالة تصرخ وتكسر ف الحاجة .. غُلوبت معاها ومش عاوزة تفتحلي الباب .. الحقها يافاروق بيه
فاروق طلع يجري ع أوضه صافي : صافي افتحي الباب
صافي بتصرخ : مش عاوزة حد ابعدو عني ..
فاروق : متوجعيش قلبي عليكي .. افتحي بس وانا هعملك كل اللي انتي عاوزة
" صافي فتحت الباب وهي عمالة تعيط "
فاروق حضنها : اهدي ياحبيبتي .. احكيلي مالك .. حد عملك حاجة .. قوليلي بس وشوفي هعمل فيه ايه
صافي بتعيط : محدش عملي حاجة يابابا .. انا لوحدي اصلا .. هفضل لوحدي لحد امتي .. انا تعبانة اوي يابابا
فاروق : وانا روحت فين ياحبيبتي انا معاكي اهو
صافي : محدش معايا انا لوحدي .. كلكم سيبني .. صحابي وسائر .. وماما .. ماما فين يابابا .. ازاي تسبني كل دا ..
فاروق : ماما مسافرة ياصافي زي ماقولتلك وقريب هترجع
صافي : لا يابابا انا عاوزة تيجي دلوقتي انا محتاجها اوي ..
فاروق : حاضر هكلمها تيجي حاضر بس اهدي أنتي ومتزعليش ..
صافي : انا سقطت يابابا
فاروق : ولا يهمك ياحبيبتي .. فداكي ميت سنة
صافي : بس اسر نجح ومش هبقا معاه اعمل ايه عاوزة اكون معاه
فاروق : بس كدا .. انا هكلم المسؤولين ف الكلية واخليهم ينجحوكي .. ان شاءالله يسقطوا غيرك وتاخدي مكانهم وهدفعلهم اللي هما عاوزينه .. حاجة تانية ياحبيبت بابا
صافي : اه خليك معايا متروحش الشغل وتسبني
فاروق : حاضر ياحبيبتي هكون معاكي .. بس هروح مشوار صغير بس وهرجعلك علطول مش هتأخر ..
_________________________________
مني : كلمتي ابوكي طمنتيه
سارة : اه ياماما لسه قافلة معاه
ريم بتتمطع : صباح الخير ..
مني : لسه بدري ياهانم
ريم : حاضر هخش اكمل نوم
مني : انتي يابنت تعالي هنا .. افطري وتعالي ساعديني يلا
ريم : اساعدك في ايه .. ما سارة عندك تساعدك هي
سارة : سبيها ياماما تنام هي ف اجازة .. انا هساعدك عاوزة ايه اعملوا
مني : لا انتي مش هتساعديني انتي هتدخلي تغيري هدومك .. وتظبطي نفسك كدا
ريم وسارة بصوا لبعض
سارة : اغير هدومي واظبط نفسي ليه احنا خارجين
مني : لا جيالنا ضيوف
ريم : ضيوف مين
مني : ضيوف وخلاص .. اعملوا اللي بقول عليه يلا
ريم : واشمعنا هي تلبس وانا لا يعني
مني بتلقائية : علشان هما جايين علش.... *سكتت*
سارة : في ايه ياماما انتي مخبية ايه
مني : بصراحة بقا انا عزمت خالتك وابنها انهاردة .. وجايين علشانك
سارة : انتي مقفلتيش الموضوع دا لحد دلوقتي ليه ياماما
مني : اقفلوا ليه وائل كويس والف واحدة تتمناه ..
سارة : وانا مش عاوزة لا وائل ولا غيره .. ولو سمحتي وقفي اللي بيحصل دا ..
مني : اوقفه ازاي يعني اتصل اقولهم متجوش وازعل اختي مني ..
سارة : لا متزعلهاش ياماما خليهم يجوا بس انا لا طالعة ولا هقابل حد .. ومتحاوليش تحطيني قدام الامر الواقع .. علشان هتزعلي من رد فعلي .. عن اذنك
مني : استغفرالله العظيم واتوبه اليه .. ادي اخرة تربية نادر ودلعه ليها
ريم : ماتسبيها براحتها ياماما مش عاوزة خلاص هو عافية
مني : مالكيش دعوة انتي وخشي نامي ولا شوفي كنتي رايحة فين
ريم : انا غلطانة اني صحيت اصلا ..
______________________________
قمر : احكيلي بقا ياعربي .. الحارة عاملة ايه .. والناس اللي فيها وحشوني والله كلهم ..
عربي : كويسين كلهم .. مافيش غير بوز الاخس بس هو اللي قرفنا .. امتا الحارة تنضف منه ..
قمر : قريب يا عربي باذن الله
هدي : يلا ياحبايبي الاكل جهز
تونة : هييييييه اخيرا هنأكل
هدي : عيب كدا ياتونة
قمر : لا ياماما متقلقيش عربي حافظ تونة مافيش احراج منه .. ياما عملت مصايب قدامه
عربي : اه ياما فتحت دماغ الناس وفقعت عين ناس
هدي : يلاهوي ياتونة انتي تعملي كدا
تونة : دول بيفتروا عليا ياماما متصدقهمش
عربي : بنفتري عليكي ايه يا تونة .. دي راس ابن ذكية لسه معلمة
تونة : تصدق بالله انت لو ماسكت لقوم اعلم ع راسك انت كمان
هدي : عيب ياتونة قولت خليكي بنت مؤدبة وجميلة
تونة : حاضر حاضر .. ممكن نأكل بقا
هدي : طبعا ياحبيبتي
*الجرس رن *
تونة : دا مين التنح اللي جاي دلوقتي
ليل : قومي شوفي مين
تونة : لا انا بأكل مش فاضية .. قومي انتي ولا ع رجلك نقش الحنة
ليل : يباي عليكي اسكتي خلاص هقوم
ليل فتحت : مين حضرتك
قمر : مين جه ياليل
فاروق : انتي ليل
ليل : اه .. انت مين
هدي : فاروق !!
_______________________________
كنزي بفرحة : ماما .. ماما حازم لسه قافل معايا وقالي انه. اتفق مع بابا الفرح الاسبوع الجاي
نجلاء : بدري كدا ليه مش كان يستنا شوية .. هنلحق نحجز الفساتين والقاعة امتا والحاجات اللي نقصاكي .. والمعازيم والناس هنلحق نعمل كل دا ف اسبوع
كنزي : متقلقيش ياماما بابا قالي هيجي انهاردة بدري وهننزل نكمل بقيت حاجتي .. وان كان ع الفستان والحاجات دي هنزل انا وحازم نحجزها عادي .. والمعازيم بقا ربنا يخلي الموبايل هنكلمهم كلهم عادي ياماما .. متقلقيش
نجلاء بزعل : ماشي ياكنزي اللي تشوفيه
كنزي : مالك ياماما .. انتي مش فرحانة اني هتجوز
نجلاء : لا ياحبيبتي فرحانة طبعا .. بس مش مصدقة انك هتمشي وتسبيني خلاص * عيطت*
كنزي حضنتها : و مين قال اني هسيبك ياماما .. دانا هنطلك كل شوية ومش هبعد عنك ابدا
نجلاء : لا ياحبيبتي ماهو انا مش هخلص منك علشان تجيلي كل شوية
كنزي : الله بقا .. يعني انتي هترتاحي مني زعلانة ليه بقا .. خلاص مش جاية خالص
نجلاء : بهزار معاكي ياكوكو هو انا ليا غيرك .. تنوري ف اي وقت بيت ابوكي
كنزي : ياحبيبتي ياماما .. ربنا يخليكم ليا يارب
____________________________________
هدي : خير يافاروق عاوز ايه
فاروق : مش تدخليني الاول ولا هنتكلم ع الباب
هدي : اتفضل
هدي وقمر قعدوا وليل قعدة متعصبة ومش طايقة فاروق ..
تونة : مين الراجل دا ياقمر
قمر : روحي كلي ياتونة ..
هدي : ها يافاروق قول سبب الزيارة دي ايه
فاروق : انا جاي اعرض عليكم عرض
ليل بعصبية : مش عاوزين حاجة منك واتفضل.....
قمر مسكتها : استني ياليل ..
ليل : استني ايه ياقمر .. مااحنا عارفين هو عاوز ايه .. عاوز ياخد ماما مننا تاني
تونة : مين دا اللي ياخد ماما مننا يوريني كدا هياخدها ازاي
قمر : ممكن تسكتي انتي وهي .. سيبوه يكمل كلامه
"هدي بصلها ومستغربة "
فاروق : شكلك انتي الكبيرة العاقلة اللي هتفهميني .. مع ان عرضي لو ليل سمعته هتغير رأيها ..
ليل بتريقة : وايه هو بقا العرض اللي هغير رأي لما اسمعه
فاروق : عرضي هو هخليكي تسافري تكملي تعليمك برا .. وهضمنلك مستقبلك لما تتخرجي وهخليكي تمسكي شركة من شركاتي اللي برا .. والعرض مش ليكي لوحدك قمر كمان هكتبلها شيك ب 2 مليون جنية .. وبنسبة للصغيرة انا هدخلها احسن المدارس وهضمنلها مستقبلها .. ها قولتو ايه
هدي : مش موافقين
فاروق : هما اللي يقرروا
ليل : انا مش موافقة ومش محتاجة مساعدتك
فاروق : قمر بتفكر شكلها موافقة ..
قمر : انا بفكر اه .. بس مش ف العرض اللي قولتو .. انا بفكر ف المقابل من كل دا .. فين الاستفادة بتاعتك
فاروق : طبعا ليا استفادة .. مش بعمل كدا لله وللوطن .. لما ليل تسافر وتبعد عن هنا خالص .. بنتي هتقدر ترجع لحبيبها وسعادتها هترجع تاني .. والفلوس اللي انتي هتاخديها مقابل انك هتسيبي هدي ترجع تعيش معانا وترعي صافي علشان صافي محتاجها .. وحياتي وأسرتي يرجعوا زي ماكانوا مستقرين
قمر : يعني انت جاي لحد هنا .. علشان تخلي اختي تسافر وتبعد عن الشخص الي بيحبها علشان بنتك تعيش مرتاحة وسعيدة .. وهتديني فلوس مقابل ان امي ترجعلك وترجع لبنتك علشان حياتك تكون مستقرة وتدمر حياتنا احنا بمقابل 2 مليون جنية
هدي : ع جثتي اني ارجعلك واسيب ولادي
ليل وقفت : انا حقيقي مشوفتش ف بجاحتك
تونة : دانا صدقت لما قولت مين التنح الي جيلنا دلوقتي
فاروق طلع الشيك : الشيك اهو معايا وممضي كمان .. ولو عاوزه اكتر انا موافق
" قمر خدت الشيك منه الكل بصلها باستغراب وفاروق فرح "
فاروق : انا كنت متأكد انك هتوافقي .. واحدة تعبت ف حياتها وشقيت طول السنين دي علشان تلقي تأكل اخواتها .. مش هترفض فلوس زي دي علشان امها
قمر قطعت الشيك ورميته ف وشه : عرضك مرفوض .. ووقتك انتهي تقدر تتفضل ومش عاوزين نشوف وشك هنا تاني
تونة صفرت : تعيش قمر تعيش .. يلا ياحبيبي ورينا عرض كتافك عاوزين نأكل
فاروق : الظاهر ان بُعد امكم وابوكم عنكم .. اثر ع تربيتكم
ليل وقفت قصاده : غريبة دي مانت علطول عايش مع صافي .. ومع ذلك صافي مش متربية
فاروق بعصبية : انتي نسيتي نفسك واتجرأتي تتكلمي ع بنتي انا " لسه بيرفع ايده يضربها قمر مسكت ايده وضربته بالقلم هي "
قمر : دا علشان يخليك تفكر الف مرة قبل ماتقرب لحد من اخواتي .. اطلع برااااا .. اياك اشوفك هنا تاني
عربي أتدخل ووقف قدام فاروق
فاروق بعصبية : اللي عملتيه دا هندمك عليه بقيت حياتك
قمر : اعلي ما في خيلك اركبه ..
عربي : يلا بقا يااستاذ من هنا كفاية عليك كدا
فاروق مشي وهو متعصب : انا هوريكم هعمل فيكم ايه .. مش هسيبك ياهدي انتي وبناتك فاهمة .. مش هسيبك
هدي : ليه عملتي كدا ياقمر .. دا مؤذي يابنتي
قمر : يعمل اللي يعمله ياماما .. عاوزني اشوف بيرفع ايده ع اختي واسيبه يمشي كدا
تونة : جدعة ياقمر .. لو كنتو سبتوني عليه كنت خزقتله عينه
ليل : اقعدي ياختي دانتي بوق وخلاص
تونة : تحبي تجربي
هدي : بس كفاية يابنات .. يلا قوموا كلوا
قمر : ماليش نفس .. انا داخلة ارتاح .. عن اذنكم
_________________________________
اسر : اخيرا الواحد خلص من سنة اولي .. والله انا لحد دلوقتي ابويا مش مصدق اننا نجحنا
وليد مركز ف الموبايل : اه فعلا
اسر : اه فعلا .. انت مش مركز معايا اصلا
وليد بضيق : هي مش بتنزل حاجة خالص ليه ..
اسر : هي مين دي
وليد : بقولك ايه .. هي ليل متعرفش سارة عملت ايه
اسر : مش عارف مسألتهاش .. بتسأل ليه
وليد : عادي يعني مش صاحبتنا ولا انت نسيت
اسر : اه صاحبتنا .. ماشي انا هقوم اتصل ب ليل واسألها
وليد : ماشي
* من ناحية تانية *
سارة قعدة ف اوضتها بتتفرج ع صور وليد ومبتسمة ..
مني دخلت : خالتك وابنها برا مش هتخرجي
سارة سرحانة ومش مركزة
مني : سارررة انتي بتضحكي لمين
سارة اتفجعت : في ايه ياماما انتي هنا من امتا
مني : من وانتي بتضحكي للموبايل اتجننتي ولا ايه
سارة : انا .. لا .. مضحكتش .. اصل انا شوفت حاجة تضحك ف ضحكت .. عادي .. هو انتي كنتي عاوزة حاجة
مني : اه بقولك خالتك وابنها برا مش هتطلعي
سارة : لا مش طالعة ياماما
مني : طب سلمي عليهم حتي ...عيب كدا دول جايين يشوفوكي
سارة : يوووة ياماما. .. ماشي هطلع بس هسلم بس
مني : ماشي .. اسيبك تغيري هدومك بقا ..
(سارة مسكت الموبايل وكتبت بوست .. " البعُد لا يقلل من المحبة ، العزيز يظل عزيز حتي وإن كان بعيد كل البعُد عن الأعيُن ." ❤️ .. و شيرته وابتسمت وحدفت الموبايل ع السرير )
_________________________________
* اسر قالب وشه *
وليد : في ايه مالك .. سارة منجحتش
اسر : لا نجحت
وليد فرح : طب الحمدالله .. قالب وشك ليه طيب
اسر : فاروق راح لليل البيت .. الراجل دا اتجنن زي بنته بالظبط. .. انا مش مصدق بجد .. هو فاكر لما يحاول يسفرها كدا هو بيبعدها عني .. ولا فاكر اني كدا هرجع لبنته مثلا
وليد : سفر ايه انا مش فاهم حاجة ..
اسر : عرض ع ليل تسافر تكمل تعليمها برا .. علشان ارجع لبنته .. وانا اللي كنت بستغرب تصرفات صافي .. دي عيلة مجنونة والله ..
" وليد قعد يضحك "
اسر : انت بتضحك ع ايه ونبي .. انا لازم القي حل .. انا مش هسمح له يبعدنا عن بعض
وليد جاله نوتيفيكيشن .. مسك الموبايل بسرعة
وليد فرح : دي سارة نزلت بوست
اسر باستغراب : وجتلك رنة ع الموبايل ليه
وليد ماسك الموبايل ومبتسم اوي .. واسر بصصله
وليد : انا عاوز اشوفها
اسر : تشوف مين
وليد : هيكون مين يعني .. سارة
اسر : وليد خليكم كدا احسن .. عاوز تشوفها لي طلما مبتحبهاش
وليد بتلقائية : ومين قالك اني مبحبهاش .. انا بحبها .. انا كنت بفكر غلط لما كانت قريبة مني .. كنت بقول لما تبعد هرتاح وهي هتنساني .. لا انا ارتحت ولا هي نستني
اسر : مين قالك انها منستكش
وليد عطاله الموبايل : بص اقرأ كلامها
اسر : ممكن ميكنش عليك .. ممكن متكنش قصده حد بيه خالص
وليد : انا متأكد ان البوست دا ليا .. انا عاوز اشوفها انا عاوزك تساعدني
اسر : وانا مش هساعدك ياوليد غير لما تاخد قرار صح ف العلاقة دي .. زي مانت صاحبي سارة هي كمان صاحبتي .. مش هرضا ليها يتكسر قلبها تاني
وليد : صدقني مش هكسر قلبها .. بس ترجع عاوز اتكلم معاها
اسر : طيب اساعدك ازاي
وليد : انا معرفش عنوانها ايه ف اسكندرية .. اعرفلي عنوانها او تكلمها تيجي هي هنا بس من غير ماتعرف ان انا اللي عاوزه
اسر : ماشي هحاول ياوليد .. بس موعدكش يعني
وليد : ماشي يااسر
______________________________
ريم : لسه مخلصتيش لبس
سارة : خلاص فضل شعري وطالعة
" موبايل ساره جاله نوتيفيكيشن "
ريم بصت ف الموبايل :
Walid Saad Reacted to ..
سارة شدت الموبايل بسرعة : يلهوي وليد عمل لاف ع البوست .. اكيد خد الكلام ع نفسه
ريم : كلام ايه وريني
سارة : استني بس ياريم .. اعمل ايه .. انا غلطانة اني نزلت البوست .. اوف انا بحاول ابعد وابين اني قوية .. وانا غبية
ريم : في ايه يامجنونة انتي متفهميني بوست ايه
سارة : بصي انا نزلت البوست دا عادي جدا .. مكنتش اقصد اي حاجة خالص
ريم قريته : لا والله متقصديش حاجة خالص فعلا
سارة : انتي مش مصدقاني
ريم : لا طبعا مصدقاكي .. كملي
سارة : راح وليد عمل لاڤ عليه .. معني كدا ان هو خد الكلام ع نفسه وانا مقصدهوش
ريم : عادي هو كمان عمل لاڤ وميقصدش حاجة خالص
سارة : انتي بتاخديني ع قد عقلي
ريم : انا .. ابدا .. محصلش
سارة : اطلعي برا ياريم
ريم : اقول لماما ايه طيب
سارة : قوليلها مش طالعة
ريم : احسن بردك ..
سارة : يلا اخرجي
ريم : انا طالعة اهو .. *رجعت خطوتين* بس انتي مقولتليش ان وليد قمر كدا
سارة : اطلععععي بررراااا
ريم : حاضر خارجة اهو متزقيش
_______________________________
" اسر وصل الڤيلا وكان بيفكر ف طريقة يقرب من ليل بشكل رسمي .. وازاي هيساعد وليد ف مشكلته .. كنزي شافته راحتله"
كنزي : اسر عامل ايه
اسر : الحمدالله وانتي هنفرح بيكي امتا
كنزي : قريب خلاص الفرح الاسبوع الجاي .. هي ليل مقالتلكش ولا ايه
اسر : لا مقالتليش .. الف مبروك ياكوكي
كنزي : الله يبارك فيك عقبالك
اسر ابتسم وشد كنزي من أيدها : تعاللييي عاوزك ف موضوع مهم
كنزي : استنا بس بتشدني ليه فهمني
اسر : اقعدي هفهمك
كنزي بتتاوب : بسرعة بس علشان هموت وانام ورايا حاجات كتير بكرا هعملها
اسر : لا فوقي الله يباركلك وركزي معايا .. انا دلوقتي هكلم واحدة و ..
كنزي : ينهارك ازرق هتكلم واحدة .. هتخون ليل يااسر .. وجايبني اشترك معاك ف الجريمة .. واخون ليل انا كمان لااا دا مش ممكن يحصل ابدا
اسر : اسكتتتيي اخون ايه .. اديني فرصة افهمك .. الواحدة دي تبقا سارة
كنزي عليت صوتها : وكماااان اسمها سارررة .. فيها ايه مش ف ليل دي فاهمني .. دي ليل مافيش زيها اصلا
اسر : الله يكون ف عونك ياحازم والله .. اترزعي بقا علشان افهمك .. سارة دي صاحبتنا وليل عارفها .. مافيش بيني وبينها حاجة دي زي اختي
كنزي قعدت : اه زي اختك .. مالها بقا ست سارة دي
اسر : انا عاوزك تعزميها ع الفرح بتاعك
كنزي : اعزمها ماشي .. بس قولي ليه
اسر : هفهمك ولا واني خايف تفضحيني .. بصي ياستي انا بصراحة كدا قررت استغل فرحك .. هتقدم لليل فيه
كنزي بفرحة : بتتكلم جد يا اسر
اسر : اه والله .. انا كنت جاي بالعربية عمال افكر ف الموضوع لحد ماقولتيلي ان فرحك الاسبوع الجاي .. قولت بااس هو دا .. المهم انتي متكنيش مضايقة
كنزي : اضايق ايه بس .. دانا فرحانة اكتر مافرحانة لنفسي .. ربنا يسعدكم ويفرحكم
اسر : يارب
كنزي : بس مفهمتش بردك سارة اعزمها ليه
اسر : ااه دانتي غبية وهتتعبيني بقا .. قولتلك سارة صاحبتنا كلنا .. واكيد هحب ان يكون صحابنا موجودين وبالاخص سارة
كنزي : ليه بقا بالاخص سارة
اسر : والله مش عارف بس هي صاحبة ليل الوحيدة و ..
كنزي : و.. ايه
اسر : وبس .. مش عارف .. انا طالب منك الطلب دا بس انك تعزميها علشان ترضا تيجي
كنزي : طب هي هتوافق تيجي فرحي وهي متعرفنيش
اسر : مانا هفهمها اللي فهمتهولك اني هعمل مفاجأة لليل ف الفرح وعاوزها تكون موجود .. ومن ناحية تانية انتي تقنعيها تيجي
كنزي : ماشي ياسيدي اي طلبات تانية
اسر : لا كتر خيرك انك فهمتيني لحد كدا
كنزي : طيب يلا كلمها
____________________________
سهر : فاروق انت مش كنت واخد اجازة تقعد فيها مع صافي
فاروق : زهقت من قعدت البيت .. قولت انزل الشركة شوية وكدا كدا صافي نايمة ..
سهر : طيب كويس انك جيت .. ف اجتماع مهم دلوقتي استاذ احمد عامله بالمرة تحضره
فاروق : طيب يلا بينا ..
" لمح قمر داخلة الاجتماع "
فاروق بعصبية راح لقمر شدها من ايديها : انتي ازاي تتجرأي تيجي شركتي
قمر زقت ايده : انت اتجننت
فاروق : انتي لسه شوفتي جنان ... ياااأمن
رجالة الامن : تحت امرك يافاروق بيه
فاروق : امسكوا البني ادمة دي وارموها برا الشركة فورا
الامن مسك قمر وهي بتحاول تشد نفسها وتزقهم : ابعدوووا عني
فاروق : مسمعش صوتك .. واحمدي ربنا اني هسيبك تخرجي سليمة
" سهر بتتفرج وفرحانة ف اللي بيحصل ف قمر "
قمر : بتتحمي ف شوية امن فاكر نفسك كدا راجل
فاروق بيرفع ايده يضربها .. زين مسك ايده
" وسهر واقفة مصدومة "
زين موجه كلامه للامن : سبوها .. واخر مرة اشوفكم تمدوا ايديكم عليها مفهموم
الامن : فاروق بيه اللي طلب مننا كدا
زين بعصبية : بقول مفهموووم
الامن : حاضر يازين بيه
فاروق : ايه اللي بتعملوا دا يازين .. البنت دي مش متربية .. وانا اعرف اربي الاشكال دي كويس
زين بعصبية : فااروق بيييه اتفضل نتكلم جوا ف المكتب مش قدام الموظفين !!!
* الكل دخل *
احمد : ايه الدوشه اللي كانت برا دي .. ايه اللي بيحصل
فاروق : انا اللي المفروض افهم ايه اللي بيحصل من ورايا .. البني ادمة دي بتعمل ايه ف شركتي
زين : شركتناا .. اسمها شركتنا
احمد : ايه اللي بتقولو دا من امتا في بينا الكلام دا
زين : لما يبقا في حد شغال معايا .. والقي فاروق بيه عاوز يطرده وبيحاول يمد ايده عليه .. يبقا لازم اوضحله لاحسن يكون ناسي
فاروق : لما تكون واحدة زي دي .. رباية حواري يبقا تستاهل اكتر من مد الايد كمان
احمد : انا مسمحلكش تتكلم عنها كدا .. عملتلك ايه قمر علشان تتكلم عنها بالاسلوب دا
فاروق : يرضيك عيلة زي دي تمد أيدها عليا
الكل اتصدم وبص لقمر
قمر : اللي يرفع ايده ف وش اختي يستاهل بدل القلم عشرة .. ورفعة ايدك ف وشي لسه محسبتكش عليها .. انا عاملة احترام للمكان اللي انا فيه بس
فاروق : سامع الكلام دا ياحمد .. عجبك كدا بتشغلوا ف الشركة ناس بالاسلوب دا .. ولا ايه رايك انت يازين ف الناس اللي مشغلها معاك
زين : انا ماليش دعوة ايه بينكم طلما حصل برا الشركة .. انما طول ماهي هنا وبتشتغل معايا ف اللي يمسها يمسني
" قمر بصتله وابتسمت وسهر بصالهم ومتغاظة "
فاروق : وانا مش عاوزها ف الشركة هنا شغلها معاك زي مانت عايز بعيد عن شركتي .. مش عاوز اشوف وشها قدامي
زين : والله حضرتك عندك اكتر من شركة تقدر تروح فيهم وسهر بتدير الشغل هنا وبكدا مش هتشوف وشها
فاروق : انت بتطردني من شركتي
زين : لا العفو . . انا بقدملك اقتراح بس .. لاني مش همشيها وهتشتغل معايا هنا
فاروق وقف بعصبية : ابنك هيخلي الشراكة الي بينا هتنتهي
سهر : ايه اللي بتقولو دا يافاروق !!
زين ببرود : شوف فاضي امتا ونجهز العقود وننهي كل حاجة
فاروق بصله وخرج ووراه سهر : فاروق استني
قمر : انا مكنتش عاوزة الموضوع يوصل لكدا .. انا اسفة يااستاذ احمد والله .. بس هو اللي اعترض طريقي
احمد : متتأسفيش ياقمر .. انتي معملتيش حاجة هو اللي غلط ف حقك .. وانا بعتذرلك بالنيابة عنه .. انسي اللي حصل واوعدك مش هيتكرر
قمر : حاضر .. عن اذنك هروح ع شغلي
زين : بابا انا جاهز اشتري نصيبه ف الشركة ..
احمد : مش اتسرعت شوية يازين
زين : عاوزني اشوفوا بيمد ايده علي حد شغال معايا واسكت
احمد : يعني انت عملت كل دا علشان مد ايده ع حد شغال معاك بس
زين اتوتر : اه وكمان قمر واحدة مننا ولا نسيت ..
احمد : لا منستش بس مستغرب ان انت اللي بتدافع عنها
زين : عادي يعني .. وبعدين انا اصلا مش طايقه من يوم موضوع نور .. زي ماتقول كدا بتلكك
احمد : ماشي يازين اعمل اللي تشوفوا صح وانا معاك
____________________
* يوم الفرح *
قمر : ياماما والله متقلقي مش هتأخر .. هروح بس مشوار اللي قولتلك عليه وهاجي مش هغيب .. انا هقفل بقا علشان اشوف عربي فين .. ماشي ياماما سلام ياحبيبتي
بتتصل ب عربي مبيردش
زين : هتمشي دلوقتي
قمر : اه يازين
زين : كويس علشان تلحقي تجهزي
قمر : اووف رد بقا
زين : مالك
قمر : عربي مش بيرد وانا عاوزة يوصلني
زين : عربي تاني
قمر : في ايه ماله عربي
زين : مالهوش .. تعالي اوصلك انا
قمر : لا علشان معطلكش
زين : انا كدا كدا كنت ماشي اوصلك ع البيت ع سكتي
قمر : اصل انا مش راحة البيت .. انا راحة الحارة
زين : ليه
قمر : هشوف البيت وصل لحد فين ف التوضيب وكدا .. مش عاوزة اعطلك انا هاخد تاكسي يوصلني
زين : لا مالهوش لازمة التاكسي انا هوصلك
قمر : هتروح معايا الحارة يازين
زين بتردد : اه اروح مروحش ليه .. يلا بينا
قمر ابتسمت : يلا
__________________________________
ريم : ماتقومي تلبسي يابنتي .. مستنية ايه
سلمي : شكلها غيرت رايها ومش هتروح
ريم : نععم متروحش ازاي يعني لا لازم تروح
سارة : سلمي صح انا غيرت رأي مش هروح
ريم : ايه الجنان دا بقا مانتي كنتي مقتنعة امبارح ونزلنا جبنا الفستان سوا .. ايه حصل انهاردة غير رايك
سارة : مش عاوزة اروح .. انا مش هقدر اقابل وليد .. واحنا كمان ف فرح مش بعيد اروح القي واقف مع واحدة
ريم : مايقف مع واحدة وانتي كمان روحي نقيلك واحد قمور كدا اقفي معاه انتي كمان
سلمي : وممكن اسر يكون عزمك علشان وليد ..
سارة : تفتكري ؟
ريم : ايوة صح .. ازاي تاهت عن بالنا .. اليوم اللي اتعزمتي فيه هو هو نفس اليوم اللي عملك في لاڤ ع البوست
سلمي : بوست ايه
ريم : مش وقته دلوقتي .. *شدت سارة * يلا قومي اللبسي مافيش وقت علشان متتأخريش
سارة : استني بس انا لسه مفكرتش
ريم : مش وقت تفكيررر يلااا قداامي
____________________________________
قمر : ايوة هنا
زين : هو دا بيتك
قمر : اه مش عجبك ولا ايه
زين : لا شكله لطيف بس محتاج شوية تظبطات .. وممكن تهديه وتستغلي الارض مساحتها كويسة
قمر : لا طبعا لايمكن اهده دا من ريحة ستي الله يرحمها
زين : الله يرحمها .. طب يلا بينا ننزل
قمر : يلا
سيد بفرحة : قمر انا مش مصدق عينيي .. انتي رجعتي امتا
قمر : عم سيد وحشني اوي .. عامل ايه وولادك عاملين ايه
سيد : انا بقيت كويس اول لما شوفتك يابنتي مش عارفة انا فرحان ازاي .. انا اسف يابنتي ع الموقف الاخير اللي حصل مني
قمر : اللي فات مات يا عم سيد ... لو مكنتش مشيت مكنتش وصلت للي انا فيه دلوقتي .. اعرفك دا زين صاحب الشركة الي بشتغل فيها ووالده كان صاحب بابا الله يرحمه
سيد : يااهلا وسهلا معلش يابني فرحتي بقمر نستني اقولكم اتفضلوا عندي ف الدكانة .. اشربوا حاجة
قمر : معلش ونبي ياعم سيد انا بس علشان متاخرة عاوزة اشوف البيت والحق امشي
سيد : وماله اشربوا الحاجة الساقعة الاول
قمر : مش ..
زين قطع كلامها : انا مش مستعجل ياعم سيد وممكن اشرب حاجة ساقعة عادي
قمر بصتله
زين : في حاجة
قمر : لا مافيش اشرب لحد مااطلع اشوف البيت وانزل .. خليبالك منه ياعم سيد
زين بصلها ورفع حاجبه : وانا عيل صغير هتوه
سيد : متقلقيش ياقمر دا في عيني .. اتفضل يا زين بيه
زين : تشكر ياراجل ياطيب
قمر طالعة البيت شافت ست من الحارة ماشية بتعيط راحتلها
قمر : مالك يا ام سهير بتعيطي ليه
ام سهير : ست قمر انتي رجعتي .. ازايك ياحبيبتي
قمر : انا كويسة المهم انتي مالك
ام سهير : طردوني من الشغل علشان بتأخر غصب عني بسبب انه بعيد عني .. ونزلت ادور ع شغل محدش قابل يشغلني خالص .. ومش عارفة هأكل العيال منين ..
قمر : طيب اهدي بس هتفرج ان شاءالله .. * حطيت ايدها ف الشنطة وطلعت فلوس* خدي دول يا ام سهير هاتي اكل للبيت .. ومش هسيبك والله لو احتجتي اي حاجة قولي لعربي وهو يقولي ..
ام سهير عيطت : كتر خيرك .. ربنا يباركلك ف صحتك وعافيتك .. ربنا يسترها عليكي دنيا واخرة
" زين بيبصلها ومبتسم "
سيد : الست قمر دي مافيش زيها ولا ف طيبة قلبها .. لو طلعوا الطيبة اللي جواها وفرقوها ع البلد كلها مش هتخلص .. بنت جدعة وبنت اصول بصحيح .. ميغركش عبده موته اللي بيطلع منها ساعات .. دا بس علشان تعرف تعيش وتحمي اخواتها ونفسها من اللي حواليها .. انما هي غير كدا خالص ..
زين : مكدبش عليك ف الاول كنت شايف عبده موتة دا .. بس بعد كدا عرفت ان اللي جواها طيب
سيد : لا دي فترة صغيرة اللي عرفتها فيها .. انا عارفها من وهي صغيرة اللي مرت بيه ف حياتها مش شوية .. ابوها وامها وجدتها
زين. : والدتها رجعتلهم الحمدالله
سيد بفرحة : بتتكلم بجد ... الف حمد وشكر ليك يارب .. انا كنت متأكد انها هترجع وقمر هتسامحها ..
زين : الحمدالله .. هي اتاخرت ليه انا هروح اشوفها .. وكتر خيرك ع الحاجة الساقعة دي
سيد : دا حاجة بسيطة يابني مش من مقامك
زين : متقولش كدا ياعم سيد قعدتي معاك دي بس ... مقامها كبير اوي عندي
زين داخل البيت وقمر نازلة اتقابلوا
قمر : خير يازين في حاجة
زين : لقيتك اتأخرتي قلقت عليكي
قمر : اتاخرت فين انا ملحقتش دا خمس دقايق ونزلت
زين : اه .. طيب يلا بينا
قمر : يلا
جعفر : اللله اللله .. انتي رجعتي تاني .. ومين اللي معاكي دا
قمر : وانت مالك ..ماتخليك ف حالك
جعفر : حالي ماهو دا حالي ياختي .. عاوزني اشوفك نازلة من البيت الفاضي مع راجل غريب واسكت ..
قمر بعصبية : انت اتجنننتتت ايه اللي بتقولو دا
جعفر : كمان هتجننيني تعالوا اشهدوووا يامنطقة .. الست الشريفة .. او اللي عاملة نفسها شريفة نازلة من بيتها مع راجل غريب .. والله اعلم كانوا بيعملوا ايه فوق
* الناس اتلمت *
قمر : والله العظيم لو مسكت لانزل اللي ف رجلي ع دماغك
سيد : ايه اللي بتقولو دا عيب عليك اختشي .. عاوز تشووهه سمعتها حرام عليك .. الراجل كان قاعد معايا
جعفر : اطلع منها انت احسنلك
ام سهير : لا ميسكتش عم سيد عنده حق .. انا شوفت قمر وهي طالعة لوحدها البيت .. حرام عليك يااخي حرقتلها بيتها وجاي دلوقتي تقول كدا ف حقها
جعفر : انتي اتجننتي ياولية .. انتي ناسية انتي بتكلمي مين
قمر وقفت قصادها بسرعة قبل مايعملها حاجة : اياك تقربلها
جعفر : هتعملي ايه بقا .. انتي اللي هتحميها .. انتي ناسية انا عملت فيكي ايه واقدر اعمل فيكي ايه
قمر : منستش انت عملت ايه ولا هنسا .. اطمن قريب نهايتك هتبقا ع ايدي .. يلا بينا يازين
ركبوا العربية ومشوا وجعفر بيبصلهم والغضب طالع من عينه : انتو بتتفرجوا ع ايه غوروا يلا ... كل حي يروح لحاله
__________________________________
زين سايق : مين الجدع دا
قمر : دا المعلم زفت
زين : ماله يعني بيعمل معاكي كدا ليه
قمر : علشان طلب يتجوزني ورفضته
زين : تتجوزيه ايه دا شكله كبيرر اوي
قمر : اهو حظي كدا
زين بصلها : هو اللي ولعلك ف البيت
قمر بعصبية : اه بس ورحمة ستي ماهسيب حقي
زين : طيب اهدي .. بس شكلك مدوبة قلوب الحارة .. مرة جعفر ومرة عربي
قمر : عربي ؟ ماله عربي
زين : مش عربي دا حبيبك
قمر ضحكت : عربي حبيبي دا مين قال كدا ..
زين : يعني انا بشوفوا بيوصلك ف كل مكان
قمر : عربي دا اصغر مني انا اللي مربيه و بثق فيه ... علشان كدا جبته يشتغل معايا بس
زين فرح : اااه قولتيلي بقا .. عاوزة تروحي فين بقا
قمر : ع الاوتيل هروح لكنزي
__________________________________
" الاوضة اللي فيها كنزي "
ليل : هي قمر لسه مجتش ياماما
هدي : لسه كلمتها قالت ف الطريق .. انتي لسه مالبستيش ياليل
ليل : عادي ماهي العروسة لسه ملبستش
هدي : العروسة بتحط ميكاب وهتلبس خلاص .. يلا انتي اجهزي
قمر : انا جيت
هدي : كويس انك جيتي انتي كمان يلا اجهزي وانا هلبس تونة واللبس
قمر : ايه الحلاوة دي .. مبروك ياعروسة
كنزي : الله يبارك فيكي ياقمر
قمر : اومال فين نور
ليل : نور بتلبس وهتيجي هي وكريم
تونة نطت : كريم جاي. . . بسرعة ياماما لبسيني الفستان
ليل : بسرعة لبسيها قبل عريسها ما يجي
هدي وقمر ضحكوا
هدي : يارب اللبسها فستان فرحها
ليل : طب لبسيني انا الاول فستان فرحي ..
هدي بصت لقمر : وانتي ياقمر منفسكيش تلبسي فستان فرحك انتي كمان
قمر : انا ادخل اللبس فستان فرح كنزي ونشوف حوار فستاني دا بعدين عن اذنكم
تونة : مش عاوزة تتجوز الهبلة هو الواحد طايل
هدي : تعالي يلا علشان تلبسي انتي
_________________________________
" في أوضة العريس.. حازم لبس وخلص "
فريال : لولولولولولوليييييي ... الف مبروك ياحبيبي .. ربنا يتمملك ع خير .. عشت وشوفتك عريس ياضنايا .. اهئ اهئ اهئ
حازم : بتعيطي ليه ياماما .. انتي زعلانة اني هتجوز
فريال : لا ياحبيبي دي دموع الفرحة .. انا فرحانة بيك بس
زين : عريسنا عامل ايه
حازم : تعالي يازين
زين : ايه الشياكة دي كلها
حازم : عريس بقا عقبالك
زين : ان شاءالله
فريال : اسيبكم انا واروح اشوف العروسة .. عملت ايه
____________________________________
سائر بيلبس موبايله رن
سائر : ايه ياسهر عاملة ايه
سهر : ايه ياحبيبي انت عامل ايه طمني
سائر : انا كويس الحمدالله .. خير في حاجة
سهر : انت هترجع امتا ياسائر .. كلنا محتاجنلك ف البيت
سائر : انا مش هرجع البيت دا تاني ياسهر .. لحد ما بابا يفهم اللي بيعملوا دا غلط
سهر : وهو من امتا فاروق بيسمع لحد .. انت لازم ترجع
سائر : بعدين ياسهر نتكلم علشان مش فاضي دلوقتي
سهر : انت خارج ولا ايه
سائر : اه رايح فرح حازم
سهر باستغراب : حازم ! وايه علاقتك بفرحه
سائر : اتعزمت اصل اسر عامل مفاجأة ل ليل وهيتقدملها ف الفرح .. وكان عزمني .. وبالمرة احاول ارجع ل نور تاني انتي فاهمة من ساعة اللي بابا عمله مش بنتكلم
سهر : اه ياحبيبي ان شاءالله ترجعوا
سائر : سهر اوعي تقولي لصافي حاجة عن موضوع اسر وليل
سهر : طبعا ياحبيبي مش هقول متقلقش .. يلا اسيبك انا تشوف وراك ايه باي
سهر للسواق : اطلع ع الفيلا
__________________________________
العروسة و البنات كلهم خلصوا
نجلاء مسكة ايد بنتها وبتعيط
كنزي : كفاية بقا ياماما .. والله اعيط انا كمان وابوظ الميك اب كله
قمر : لا ونبي بلاش عياط انهاردة فرح نفرح بقا ولا ايه يانوجة
نجلاء مسحت دموعها وحضنت كنزي : ربنا يتمملك ع خير ياحبيبتي
فريال دخلت : لولولولولولييي .. فين العروسة .. شافت كنزي قلبت وشها .. ايه كل اللي ف وشك دا ياكنزي
كنزي : ماله ياماما دا ميكاب
فريال : كتير ليه كدا .. لا امسحيه مش حلو
ليل : تمسح ايه بس مافيش وقت والميكاب جميل جدا .. هو ميكاب العروسة بيبقا كدا
فريال : طب تقلله حتي .. مش كدا
كنزي ع وشك تعيط : طيب انا ممكن اقلله
نجلاء : مافيش حاجة هتتقلل وبنتي كدا حلوة
فريال : انتي بتزعقي ليه يانجلاء انا بتكلم ع اللي شايفة
هدي : اهدوا ياجماعة وصلوا ع النبي ..
تونة : عمو سامح جاي ياخد العروسة يلا اجهزوا
قمر مسكت ايد كنزي : اهدي متخافيش مافيش حاجة هتحصل
سامح دخل باس رأس كنزي وحضنها : هتوحشيني يانور عين بابا .. *وبصلها ودمع* ايه الحلاوة دي بس .. جميلة ياحبيبتي
كنزي عيطت : وانت كمان هتوحشني اوي
قمر : يعني احنا ماسكين فيها من الصبح علشان متعيطش وانت تيجي تعيطنا كلنا ياعم سامح
سامح : غصب عني والله .. * مسح دموع كنزي * خلاص ياحبيبتي متعيطيش .. يلا بينا
_______________________________
حازم و الشباب كلها واقفين تحت مستنية العروسة تنزل
اسر : سارة جاية انهاردة .. انا عملت اللي عليا .. ظبط دنيتك انت
وليد : متقلقش انا مش هسيبها تبعد عني تاني .. كل حاجة هتخلص انهاردة ان شاءالله
اسر : ربنا يوفقكم ..
وليد حط ايده ع كتف اسر : ويوفقك انت وشاورله
اسر بيبص شاف ليل نازلة ورا العروسة وماسكة الفستان و فرحانة ابتسم
سامح : انت واخد اغلي حاجة عندي .. خليبالك منها
حازم : متقلقش ياعمي كنزي في عيني وفي قلبي
*مسك ايدها* وفضل بصصلها وفرحان
زين بيدور ع قمر لحد ما عينه لمحتها وفرح وراح وقف معاها وهدي شايفهم ومبسوطة
سائر : عاملة ايه
هدي : الحمدالله ياحبيبي .. تعالي معايا
راحت لنور واحمد .. ونور اتوترت اول لما شافت سائر وديرت وشها
احمد : ازيك ياسائر
سائر بص لنور : مش كويس والله .. قلبي تاييه مني بقاله فترة
احمد : نعم !
هدي : احمد بيه ممكن تيجي معايا شوية
احمد : اه طبعا اتفضلي
سائر قرب لنور : متعرفيش قلبي راح فين
نور بصتله باستغراب
سائر بصلها : ايه دا
نور : في ايه
سائر : معقولة قلبي واقف قصادي وانا بدور عليه
نور ابتسمت
سائر : وحشتيني
نور : وانت كمان
سائر مسك أيدها : يلا بينا ندخل
نور : يلا
___________________________________
صافي ف اوضتها بتاخد المهدأ بتاعها وهتنام
سهر دخلت فجأة : صاافي الحقي الكارثة اللي هتحصل
صافي : ف ايه
سهر : اسر هيتقدم لليل انهاردة
صافي : ايه اللي بتقوليه دا انتي اتجننتي .. استحالة دا يحصل .. بابا وعدني انه مش هيتجوز غيري
سهر : والله مش بكذب ياصافي .. سائر لسه قافل معايا وقالي انه هيتقدملها ف فرح كنزي انهاردة .. انتي واقفة مستنية ايه روحيلهم امنعيهم فورا .. اسر بيحبك انتي ياصافي .. ليل واخدة منك .. هتسيبي حبك بسهولة ولا ايه
صافي متلغبطة وبتعيط : انا مش عارفة اعمل ايه فين بابا
سهر : مش عارفة فين شوفي ف المكتب بتاعه كدا
صافي طلعت تجري تدور عليه : باااابااا .. يابابا انت فينن ..
"ملقتهوش ف الاوضة دخلت المكتب .. شافت مسدس ع المكتب خدته ونزلت بسرعة .. وسهر متابعها وبتضحك "
__________________________________
كنزي وحازم بيرقص سلو
حازم : انا مبسوط ان انهاردة فرحنا
كنزي : وانا كمان
حازم : شكلك مضايق .. مالك في حاجة حصلت
كنزي : لا .. حازم هو الميكاب شكله وحش عليا
حازم : بالعكس دا جميل جدا ولايق عليكي .. مين قالك انه وحش
كنزي : مافيش
حازم : اينكان مين قالك ميهمكيش رأيه .. المهم انك عجباني انا بالميكاب ومن غيره
*كنزي فرحت *
حازم : ايوة كدا اضحكي .. ليفتكروكي مجبورة ع الحواز
تونة : هما بيقولو ايه
ليل : مالكيش دعوة انتي باللي بيقولو
تونة : بصي البت بتضحكله ازاي
ليل : يخربيتك اسكتي .. دا جوزها
* الاغنية خلصت واشتغلت واحدة تانية للكابلز *
اسر : بعد اذنك ياتونة هانم ممكن اخد ليل نرقص
تونة : وتسبوني لوحدي لا مش مسموح وترقص معاك بتاع ايه انت .. عيب كدا اختشوا
اسر : ع فكرة كريم واقف هناك بيدور ع حد يرقص معاه
تونة : فينه فينه
اسر شاولها عليه وخد ليل يرقص معاها .. وسائر ونور راحوا يرقصوا
زين واقف جنب قمر : هتفضلي واقفة كدا
قمر : اعمل ايه يعني
زين : مش عاوزة ترقصي
قمر : ارقص مع مين .. مانت سامع بيقول للكابلز
زين : لا عادي مش لازم للكابلز .. عادي لو عاوزة ترقصي تعالي نرقص .. علشان متقفيش لوحدك. يعني مقصدش حاجة .. لو مش عاوزة خلاص براحتك
قمر : اه مش عاوزة
زين شدها : طب حلو يلا بينا
قمر : زين انت بتعمل ايه قولتلك مش عاوزة
زين : هيبقا شكلي وحش اوي لو سبتيني زي الاهبل كدا ومشيتي
" قمر اتكسفت ودمعت ومردتش "
تونة : قولي كلام يضحك
كريم باستغراب : كلام يضحك ازاي
تونة : زي ماالعريس كان بيضحك العروسة
كريم : معرفش بيضحكها ازاي
تونة : يمكن بيزغزغها
كريم : انتي بتقولي ايه ياتونة
تونة : ايوة هو حاطت ايده ف وسطها وبيزغزغها ..
كريم : عاوزني ازغزغك يعني
تونة : لا احسن ارقع بالصوت واعملك فضيحة
كريم خاف و سابها ومشي
تونة : استنا انت رايح فين الغنوة مخلصتش .. استنا
"وليد واقف عينه ع الباب ومستني سارة بفارغ الصبر "
ليل : بتبصلي وبتضحك ليه
اسر :. بصراحة مبسوط اوي
ليل : ليه
اسر : هقولك .. استني
ليل : رايح فين
اسر خد المايك والاغنية وقفت .. والكل بيبصله
اسر : حابب اخد من وقتكم شوية .. السنادي كانت مختلفة بنسبالي .. كانت احلي بكتير من اللي فاتوا .. حياتي اتغيرت 180 درجة * بص لليل* للاحسن طبعا .. وكل دا بفضل شخص. واحد بس .. لو اتكلمت عنه مهما اتكلم مش هقدر اوصفه .. الحد دا موجود معانا هنا .. وهو عارف نفسه .. كل اللي بتمني انه يفضل معايا العمر كله ..
قعد ع رجل قدام ليل وطلع علبة من جيبه فيها خاتم وفتحها : موافقة تحققيلي امنيتي وتفضلي معايا العمر كله
الكل سقف وليل مش مصدقة اللي بيحصل وفرحانة اوي ودمعت .. وبصيت ل قمر .. وقمر هزت رأسها بالموافقة
ليل : انا موواف....
صافي دخلت بتسقف : شاابووه بجد .. قصة ولا الافلام
اسر بعصبية : انتي ايه اللي جابك هنا
صافي : جاية اتفرج .. ولا انا ممنوعة من الفرجة ... اه فعلا مينفعش اشوف حبيبي وهو بيتسرق مني
اسر : انتي عايشة ف وهم ياصافي .. انا بحب ليل .. فوقي بقا
صافي : الوهم اللي انتو عايشين فيه دا .. مش هسمحلها تاخدك مني .. مهما كان التمن
هدي : صافي ياحبيبتي افهمي .. انتي بكرا تلقي الشخص اللي يحبك وتحبيه .. لسه الدنيا قدامك كبيرة ..
صافي عيطت : انتي بتعملي ايه هنا ياماما
ليل : مش من حقك تقوليلها ياماما .. دي امي انا مش انتي .. شوفتي بقا انك انتي اللي عايشة ف وهم
اسر : مش هتقدري تفرقي بينا مهما عملتي ياصافي .. اعقلي وامشي
صافي : لا هقدر يااسر * وطلعت المسدس*
* الكل اتصدم *
اسر : ايه اللي بتعمليه دا .. انتي اتجننتي رسمي
صافي : اتجننت بيك وبحبك.
اسر : واللي يحب حد يموتوا
صافي : ومين قال اني هموتك انت .. انا هخلص منها هي
قمر طلعت تجري زين جه يمسكها زقته .. وقفت قصاد ليل : مش هسمحلك تأذيها
صافي بتعيط بانهيار : وانا مش هسمحلها تعيش مهما حاولتي .. خدت مني كل حاجة .. سرقتهم مني .. سرقة سعادتي .. هي السبب ف اللي انا فيه
* زين وحازم شاوروا لبعض انهم يتحركوا ويستغلوا انها ملهية ف الكلام علشان ياخدوا منها المسدس *
هدي بتقرب منها وبتعيط من خوفها ع بناتها : صافي ياحبيبتي انا مستعدة ارجعلك بس نزلي المسدس .. علشان خاطري متعمليش ف نفسك كدا
ليل : انتي بتقولي ايه ياماما انا اهون عندي اموت ولا تبعدي عني
صافي : وانا هنفذ طلبك ياليل
سارة دخلت شافت المنظر طلعت تجري وقفت قدام صافي
سارة : انتي اتجننتي ايه اللي بتعمليه دا اعقلي ياصافي
صافي زقتها وقعت ف الارض : ابعدي عني
سارة قامت تاني : مش هبعد ومش هسيبك انتي اختي وصاحبتي مش هسيبك تضيعي نفسك ياصافي ... هاتي المسدس علشان خاطري
صافي : مش هديهولك قولتلك ابعدي بقا
سارة بتشد منها المسدس : قولتلك مش هبعد .. سبيه ياصافي
صافي بتشد المسدس منها جامد طلعت طلقة بالغلط ...الكل صرخ .. وسارة وقعت ف الارض
وليد بصدمة :ساررررةةةةة !!!!!!
_____________________________________________
وبعد ماوليد قرر يعترف لسارة ويقرب منها .. للاسف كان الوقت اتأخر .. ياتري ايه هيحصل ف الاجزاء الجاية .. تابعوا وهتعرفوا
حكاية_قمر 🌙💕
بقلم_ياسمين_علي ••
● الجزء السادس عشر ●
حكاية_قمر 💕🌙
بقلم_ياسمين_علي ••
نسترجع مع بعض احداث الجزء اللي فات ..
سارة دخلت شافت المنظر طلعت تجري وقفت قدام صافي
سارة : انتي اتجننتي ايه اللي بتعمليه دا اعقلي ياصافي
صافي زقتها وقعت ف الارض : ابعدي عني
سارة قامت تاني : مش هبعد ومش هسيبك انتي اختي وصاحبتي مش هسيبك تضيعي نفسك ياصافي ... هاتي المسدس علشان خاطري
صافي : مش هديهولك قولتلك ابعدي بقا
سارة بتشد منها المسدس : قولتلك مش هبعد .. سبيه ياصافي
صافي بتشد المسدس منها جامد طلعت طلقة بالغلط ...الكل صرخ .. صافي بتبص ف ايدها لقيت دم .. وسارة وقعت ف الارض
وليد بصدمة :ساررررةةةةة !!!!!!
الكل جري علي سارة .. و صافي مصدومة وجاية تقرب..
سائر شدها جامد : ليه عملتي كدااااا ليييه .. ضيعتييي نفسك
زين : الاسعااااف بسرعةةةة
وليد ماسك سارة وبيعيط : سارة متسبنيش .. انا اسف مش هبعدك عني تاني والله ولا هزعلك بس متسبنيش .. انا بحبك ياسارة مش هقدر اعيش من غيرك
" سارة بصيتلهم كلهم ورجعت بصيت لوليد وحطيت أيدها ع خده مسحت دموعه .. فجأة عينها قفلت وايدها بعدت عنه "
ليل صرخت وحضنت قمر .. وكنزي اغمي عليها
وليد مسك ايدها : سارة ... سارة ردي عليا .. متفقناش انك تسبيني لا .. فتحي عينك .. علشان خاطري فتحي عينك بس ... انا اسف والله ارجعيليييي .. ابوس ايدك متسبنيييش ياساررة *حضنها وقعد يصرخ * سااااااارررةةة
____________________________________
سهر : حمدالله ع سلامتك يافاروق اتاخرت ليه كدا
فاروق : كان فيه شوية شغل بس كنت بخلصهم ... انتي ايه اللي مقعدك لحد دلوقتي
سهر : اصلي كنت سهرانة مع صافي مسبتهاش غير لما نامت
فاروق : صافي نامت .. طب انا طالع اطمن عليها
سهر بخوف : لالالا بلاش
فاروق : بلاش اشوف بنتي .. انتي اتجننتي ولا ايه
سهر : لا مقصدش يافاروق .. اقصد ان انا تعبت لحد ماخليتها تنام .. فضلت تسأل عن هدي واسر وامتا هيرجعولها وكدا .. لو صحيتها تاني هتسألك .. يبقا الاحسن سيبها نايمة .. وبكرا ابقا شوفها
فاروق : عندك حق .. انا مبقتش عارف ارجعهملها ازاي والله حاسس اني متكتف ومش قادر اعملها حاجة
سهر : متقولش كدا بس .. ان شاءالله يرجعولها متقلقش اطلع انت بس استريح .. وبكرا كل حاجة هتتحل
فاروق : يارب ياسهر .. يلا تصبحي ع خير
سهر بابتسامة متصنعة : وانت من اهله يااخويا
___________________________________
مني : ريم .. بت ياريم اصحي
ريم : نعم ياماما
مني : هي اختك متصلتش تطمنا انها وصلت ليه .. انا قلقانة عليها
ريم : تلقيها بس انشغلت ف الفرح ونسيت تتصل
مني : طيب هي هترجع امتا الوقت اتأخر
ريم : لا ماهي قالت هتقعد عند صاحبتها مش هترجع انهاردة .. متقلقيش بقا ياماما وادخلي نامي وسبيني انام
" مني مشيت راحت ع اوضتها وهي قلقانة ومش مرتاحة وبتحاول تطمن نفسها بكلام ريم "
التليفون رن رقم سارة طلعت تجري ترد : الوو .. ايوة ياسارة .. انتي فين .. قلقتيني عليكي
ليل بتحاول تستجمع نفسها : انا ليل صاحبة سارة .. ممكن حضرتك تيجي بكرا القاهرة
مني : اييه .. اجي القاهرة ليه .. وسارة فين عاوزةة اكلمها .. اديني سارة اطمن عليها
ليل عيطت وقمر خدتها منها الموبايل : الو حضرتك والدة سارة
مني : ايوة انا
قمر : طيب لازم حضرتك تيجي القاهرة بكرا انتى ووالدلها
مني : انا مش فاهمة حاجة .. اجي ليه وبنتي فين حد يفهمنيي فين سارررة
قمر : البقاء لله .. بنت حضرتك اتوفت
مني : ايييييييييه !!!!!
_____________________________________
فاروق نايم .. موبايله رن
فاروق : الو ... ايوة ياسعد بيه خير في حاجة
سعد : انت فين يافاروق .. الدنيا مقلوبة هنا
فاروق : انا ف البيت .. ايه حصل
سعد : بنتك متهمة ف جريمة قتل .. وبيتحقق معاها دلوقتي
فاروق بصدمة : بنتي .. بنتي مين .. انت اتجنننت انا بنتي نايمة ف اوضتها .. اكيد مش هي .. بنتي متقتلش
سعد : بقولك بنتك بيتحقق معاها دلوقتي .. فوق يافاروق وتعالي بسرعة
فاروق الموبايل وقع من ايده وبيحاول يقوم مش عارف .. حاول يقوم ويروح لاوضة صافي وبينادي عليها بصوت عالي : صااافي .. بنتيي
سهر طلعت ع صوته : في ايه يافاروق مالها صافي
فاروق دخل الأوضة ملقاش صافي
سهر : ياخبر هتكون راحت فين دي
فاروق : بنتتتييي .. صافي هتضيع مني
سهر : أهدي يافاروق .. رايح فين بس استنا
"فاروق بيحاول ينزل ع السلم .. مش قادر يتحرك بيحاول يضغط ع نفسه لحد ماوقع ع الارض "
سهر : فاروق .. فارووف رد عليا فاروق
_______________________________
"في المستشفي ..مني و ريم وصلوا وهما منهارين"
مني : بنتيى فين .. عاوزة اشوفها ..
قمر : اهدي ياحبيبتي .. ممنوع الدخول عندها
مني : عاوزة اودعها دخلوني عندها هي فين
قمر راحت لزين : زين اعمل حاجة خليها تدخلها
زين : اعمل ايه قدامك قالوا ممنوع
قمر : دي امها يازين .. ازاي ممنوع لازم تشوفها .. انت مش شايفها عاملة ازاي .. الست هيجرالها حاجة
زين : لو دخلتلها هيجرالها حاجة بجد
قمر : لا هترتاح لما تودعها ... علشان خاطري خليهم يدخلوها
زين : حاضر ياقمر
____________________________________
سائر داخل يجري : ايه اللي حصل لبابا ياسهر انطقي
سهر بتمثل العياط : والله مااعرف ياسائر انا كنت نايمة .. لقيته بيزعق وبينادي ع صافي طلعت اشوفها معاه ملقتهاش وفجأة وقع ف الارض وجبته ع المستشفي
سائر : الدكتور مقالش حاجة
سهر : لا لسه مخرجش .. اهو
سائر : خير يادكتور بابا عامل ايه
الدكتور : مش خير خالص .. فاروق بيه جاتله صدمة عصبية شديدة اتسببت ف جلطة ف المخ ..
سهر : ياحبيبي ياخويا .. ياريتني كنت انا وانت لا
سائر : طيب ممكن نسافروا يتعالج برا
الدكتور : حالة فاروق بيه متسمحش ان هو يسافر حاليا
سائر : وايه الحل يادكتور وفي امل يرجع طبيعي ولالا
الدكتور : في نسبة صغيرة جدا بالعلاج يرجع طبيعي .. بس الاهم من انه يرجع طبيعي ولالا .. ان تحافظوا ع حالته دي ..
سهر : يعني ايه يادكتور نحافظ ع حالته
الدكتور : يعني ممنوع وصول ليه اي اخبار وحشة .. لحد مالخطر اللي عليه يزول .. والا ممكن لقدر الله اي خبر وحش يتسبب ف موته
سهر : بعد الشر .. متقلقش يادكتور انا هخلي بالي منه .. هو هيخرج امتا
الدكتور : يخرج ايه يااستاذة .. مينفعش خالص لازم يفضل تحت عنينا الفترة دي .. وانتو عليكم منع اي اخبار وحشة عنه وبس .. عن اذنكم
سائر : يارررب ايه اللي بيحصلي دا .. مش عارف القيها من صافي اللي ضيعت نفسها ولا من ابويا اللي بيضيع مني
سهر : مالها صافي ياسائر
سائر : صافي قتلت ياسهر
سهر : ايييه .. ازاي حصل كدا .. انا مش مصدقة .. طب هي فين دلوقتي
سائر : اتحقق معاها ومن كلامها هتتعرض ع طبيب نفسي والاكيد انها هتدخل مستشفي الامراض العقلية
سهر : يعني صافي مجنونة ؟
سائر : مش عارف ومش قادر استوعب اللي هي عملتوا امبارح .. دي لا يمكن تكون صافي اللي اعرفها .. صافي اتغيرت للاسوء
___________________________________
زين : خليها تدخل ياقمر بس متغيبش
قمر : حاضر
ست مني .. تقدري تدخلي تشوفيها ..
ريم : انا كمان عاوزة اشوفها
قمر مسكتها : تعالي ياحبيبتي .. سيبي ماما بس تدخل
ريم بتعيط : اشمعنا انا لا .. انا كمان عاوزة اشوفها .. عاوزة اعتذرلها انا السبب انا اللي قولتلها تروح .. ياريتني ماسيبتها تبعد عننا .. ياريتني كنت منعتها ..
قمر حضنتها : اهدي ياحبيبتي متحطيش الذنب ع نفسك .. دا قدر ومكتوب
ريم : هي هتوحشني اوي اوي
قمر : لا حول ولا قوة الا بالله .. ادعيلها ياحبيبتي هي محتاجة الدعاء
مني دخلت الاوضة اول لما شافت بنتها انفجرت من العياط
مني : ياحبيبتي يابنتي .. مين عمل فيكي كدا وحرمني منك .. دانا مصدقت اتجمعت بيكي .. ليه يخدوكي مني .. لسه بدري اوي ياسارة .. ملحقتش اشبع منك يابنتي ..
عاوزة اعرفك حاجة ياسارة .. انا مكنتش بعيدة عنك بمزاجي .. لا كان غصب عني .. والله كان غصب عني .. ومكنش سهل عليا .. بس كنت مطمنة .. ابوكي بيحبك كنت مطمنة عليكي معاه .. دلوقتي انا اعمل ايه من غيرك .. دانا مصدقت بقيتي معايا ياسارة .. حرموني منك يابنتي
________________________
هدي : كفاية لعب و يلا ياتونة ادخلي نامي .. انتي منمتيش من امبارح
تونة حضنتها : لا ياماما انا خايفة اوي .. مش عاوزة انام
هدي : خايفة. من ايه بس انا معاكي
تونة : خايفة البت تيجي تقتلني انا كمان
هدي : متخافيش هي اتقبض عليها خلاص ومش هتقتل حد تاني .. يلا ادخلي نامي
تونة : طب تعالي معايا
هدي : حاضر
" قمر وليل جم وهدي طلعت تجري عليهم "
هدي : عملتوا ايه اتدفنت خلاص
قمر : اه ياماما .. ربنا يرحمها ويصبر اهلها
هدي : ليل انتي كويسة
ليل : لا انا مش كويسة .. سارة كانت صاحبتي الوحيدة .. مكنتش تستحق يحصل فيها كدا .. سارة ماتت بدالي ياماما .. انا اللي كنت هموت مش هي ..
قمر : متقوليش كدا تاني .. انا مكنتش هسمح لحد يأذيكي
هدي : وكنتي هتعملي ايه بقا .. كنتي هتقفي قدامها زي ماعملتي علشان تحميها .. وبدل مااخسر واحدة اخسر التانية
قمر : مش مهم انا .. المهم محدش يأذي حد من اخواتي
هدي : ادخلوا ارتاحوا دلوقتي ونتكلم بعدين .. يلا ياقمر خدي اخواتك وادخلوا
قمر : ماشي
____________________________
فريال : جت الحزينة تفرح ملقتلهاش مطرح ... كان مستخبيلك فين دا بس يابني ... الفرح يتقلب جنازة .. وكله بسبب مين .. بسبب مجايبك .. بوظتي فرح ابني .. اقول ايه بس ماهو الغلط عند ابني .. لو كان خلاني انا اختارله مكنش حصل كل دا .. ماتردي ياختي انتي ساكتة ليه بكلم نفسي انا
كنزي : انا اسفة
فريال : واعمل ايه باسفك انا .. وابني حبيبي بايت برا البيت يوم فرحه ..
كنزي : عن اذنك
فريال : تعالي هنا رايحة فين .. اتصليلي بيه يجي دلوقتي
كنزي : حاضر هدخل اجيب الموبايل
* حازم جه *
فريال : حمدالله ع سلامتك ياحبيبي .. احطلك تأكل
حازم : الله يسلمك ياماما .. هي كنزي فين .. بقيت كويسة دلوقتي
فريال : كنزي ايه دلوقتي .. بقولك تأكل انت مأكلتش من امبارح
حازم : مش جعان عاوز اطمن عليها
فريال : طب اطمن عليا انا الاول
حازم : مالك ياماما انتي تعبانة
فريال : تعبانة دي شوية عليا
حازم : مالك حاسة بايه
فريال : نار جوايا .. ورأسي هتنفجر من اللي حصل انبارح .. بقا بعد مااستنا كل دا علشان اشوفك وانت بالبدلة يحصل كدا .. وكله منها اللي جوا دي هي السبب
حازم : وهي كنزي مالها ياماما .. هي اللي قالتلها تقتل .. متنسيش ان هي كمان فرحتها باظت بسبب اللي حصل مش احنا بس اللي ضحايا
فريال : لا ياحبيبي احنا مالنا بالناس دي .. انا معزمتهمش ف الفرح ولا اعرفهم
حازم : انتي معزمتيش بس انا عزمت ودول صحابي من قبل كنزي .. يعني هي مالهاش زنب .. اوعي ياماما تكوني قولتي لكنزي كلام يضايقها .. هي مش ناقصة
فريال : لا قولتلها ولا فتحت بوقي حتي ..
حازم : ماشي ياماما .. عن اذنك هدخل اشوفها
فريال : ادخل ياحبيبي .. اطمن عليها لاكون كلت منها حتة ولا حاجة
حازم : كنزي عاملة ايه طمنيني .. بقيت كويسة
كنزي : هي ماتت بجد
حازم : اه ياكنزي واتدفنت خلاص
كنزي عيطت : انا اللي جبتها .. انا السبب يا حازم .. ياريتني ما سمعت كلام اسر
حازم : اهدي ياكنزي .. اللي حصل دا مش بسببك دا نصيبها .. متحمليش نفسك فوق طاقتها .. ارتاحي دلوقتي ولما تصحي نتكلم
كنزي : مش عارفة .. مش بتغيب عن عيني لحظة .. ومش قادرة انسي لما كلمتها وكنت بقنعها تيجي الفرح .. ياريتها كانت رفضت
حازم : كنزي فوقي انتي مالكيش ذنب .. اظن مش انتي كمان اللي عزمتي صافي وعطتيها المسدس .. اهدي كدا وافهمي انتي معملتيش حاجة وحشة .. دا نصيبها ياحبيبتي .. ارتاحي بس انتي دلوقتي
كنزي : حاضر هحاول
________________________________
* بعد مرور اسبوع *
نجلاء : سامح .. اصحا ياسامح .. يلا قوم ياراجل
سامح : في ايه يانجلاء ع الصبح مالك .. انهاردة اجازة بتصحيني ليه
نجلاء : عاوزك توصلني
سامح : اوصلك .. انتي خارجة ولا ايه
نجلاء : اه وانت جاي معايا
سامح : علي فين كدا
نجلاء : هروح اشوف بنتي وحشتني بقالي اسبوع بحاله مشوفتهاش .. عاوزة اطمن عليها
سامح : تطمني عليها هي مع حد غريب .. ماتسبيهم يكملوا الشهر لازم تروحي تغلسي عليهم
نجلاء : ماهي مقصوفة الرقبة قعدة معاهم .. مرواحي هو اللي هيضايقهم يعني
سامح : مين مقصوفة الرقبة دي
نجلاء :. ام حازم .. هتكون مين غيرها مقصوفة رقبة
سامح : عيب كدا يانجلاء .. ميصحش نقول ع الناس كدا
نجلاء : اسكت دانا مبقوقة منها ع الاخر من يوم الفرح واللي عملتوا ف البت .. يرضيك تعكنن ع بتك وتقولها المكياچ بتاعك وحش يرضيك
سامح : معلش يا نجلاء عديها يمكن مبتفهمش ف المكياچ
نجلاء : طب مانت كمان مبتفهمش
سامح : بتقولي ايه يانجلاء
نجلاء : اقصد انك مبتفهمش ف المكياچ بس عجبك صح
سامح : الشهادة لله انا بنتي حلوة ف كل حالتها
نجلاء : ومين يشهد للعروسة
سامح : طب يلا ياام العروسة قومي حضريلي الهدوم علشان نروح للعروسة
نجلاء : من عنيا الاتنين
______________________________________
هدي : ليل اسر مستنيكي برا
ليل : ....
هدي : ليل انا بكلمك
ليل : حاضر ياماما طالعة
هدي : متتأخريش طيب
هدي : اهلا وسهلا بيك ياحبيبي .. تحب تشرب ايه لحد ماليل ...
ليل خرجت و شكلها متبهدل وتعبان
هدي : ليل انتي ايه مطلعك بالحالة دي
ليل : مالها حالتي .. انا كويسة اهو
تونة : اجري حطي في وشك حاجة ليطفش منك
اسر بيضحك : لا متقلقيش مش هطفش .. انا راضي بكل الحالات
" ليل حطيت علبة قدامه "
اسر : ايه دا
ليل : الخاتم بتاعك .. انا وانت مش هنكمل
اسر : نعم !! انتي بتقولي ايه
هدي : ايه اللي بتقوليه دا ياليل
ليل : زي ماسمعته .. انا واسر مش هنكمل مع بعض ..
اسر : طب ليه .. ممكن افهم انا عملت ايه يخليكي تقولي كدا
ليل : انا خدت قرار
اسر بعصبية : وانا من حقي ارفضه
ليل : لا مش من حقك
هدي : اهدوا بس وصلوا ع النبي .. العصبية مش هتحل حاجة
اسر : ليل ياحبيبتي انا مقدر انك متاثرة باللي حصل وموت سارة وكلنا متأثرين .. بس الوقت دا هيعدي .. القرار اللي بتاخديه دا غلط
ليل : لو متأثر بموتها فعلا .. كنت وافقت ع اللي بقولو .. انا وانت مش هننفع لبعض يااسر .. انا اتأخرت اوي ف القرار دا بسبب تأخير .. اتسببت ف موت اقرب واحدة ليا .. انا مش هستحمل حد تاني يحصله حاجة بسببي
هدي : مش بسببك ياليل قولتلك مليون مرة .. اللي حصل دا مكتوبلها .. انتي ليه مصممة تشيلي نفسك الذنب
ليل بتعيط : لا بسببي ياماما .. هما كانوا صحاب مع بعض .. من يوم ما دخلت بينهم وهما اتفرقوا .. انا مش بس السبب ف موت سارة .. انا السبب ف اللي حصل لصافي .. انا خدت منها كل حاجة .. عاوزين يحصلها ايه لما تشوف حبيبها مع حد غيرها .. انا مش قادرة اسامح نفسي
اسر بعصبية : مش حبيبها افهمي .. انا مش حبيبها ولا عمري كنت حبيبها .. كل الافكار دي ف دماغك وبس
ليل مسحت دموعها : وانا قولت اللي عندي يااسر .. مش هغير قراري .. لو سمحت ابعد عني
اسر : دا اخر كلام عندك ... ماشي ياليل اللي تشوفيه
هدي : اسر استنا بس يااسر
" ليل قعدت تعيط وتونة جريت عليها حضنتها "
هدي : مش عملتي اللي ف دماغك ومشيتي كلامك ..بتعيطي ليه دلوقتي
ليل : انا بحبه اوي
هدي : انتي هتجننيني ليه .. منين بتحبيه ومنين عاوزة يبعد عنك
ليل : مش عاوزة حد يتأذي بسببي ياماما ... انا خايفة اعمل ايه
هدي : طيب اهدي خلاص علشان خاطري
_______________________________________
" في المستشفي .. في الاوضة اللي فيها فاروق سهر داخلة تتسحب وفاروق مفتح عينه وشايفها "
سهر ابتسمت : حمدالله ع سلامتك يااخويا ياحبيبي ... يوة دانا نسيت انك مش بتتكلم ف مش هتعرف ترد عليا .. بس تصدق كدا احسن .. مرة بقا من نفسي اتكلم وانت تسمع وبس ..
* بصيتله * ياااه الرقدة دي شوفتها قبل كدا مش فاكرة مين .. اه افتكرت كانت امي الله يرحمها .. اللي ماتت لوحدها بعد ماطردتها وحرمتني منها بكل قسوة وجبروت ... وكل لما اقول سامحيه يابت دا مهما كان اخوكي بردك .. متشيليش منه .. القيك بتعمل عملة اوحش من اللي قبلها .. حتي الشخص اللي حبيته رفضت تجوزهوني .. ظلم ورا ظلم ورا ظلم .. لحد ماخلتني زي مانت شايف كدا واقفة قصادك وانا جوايا كرهه ليك يكفي العالم ويفيض منه كمان ... فاكر بنتي اللي حرمتني منها
" فاروق باصصلها ومستغرب وبيهز راسه "
سهر : بنتي اللي مسبتنيش حتي المحها .. اخدها ف حضني .. خطفتها مني .. كنت فاكر مش هعرف ان اللي عمل كدا يبقا انت .. كنت فاكر انا عايشة كل السنين دا خدامه عندك تقولي يمين يمين .. شمال شمال .. كنت فاكر كل دا ببلاش كدا ! تبقا عبيط يافاروق .. انا عشت كل دا علشان انتقم منك واخد حق كل ذرة وجع خلتني احس بيها .. انا جيلك دلوقتي ومبسوطة وبقولك انا خدت حقي منك .. ف بنتك الوحيدة .. نقطة ضعفك يافاروق هي صافي ..
"فاروق مبرقلها وعاوز يعرف حصل ايه لصافي ومش قادر يتحرك ولا يتكلم "
سهر ضحكت ع منظره : طبعا عاوز تعرف ايه اللي حصل لدلوعتك .. دلوعتك اللي انت دمرتها بحبك ليها .. خلتني مركزش غير معاها .. عاوز تعرف بنتك فين دلوقتي ؟ .. ف مستشفي المجانين .. جننتهالك ع الاخر .. كنت بخططلها من وهي صغيرة .. انا اللي زرعت حبها لاسر .. انا اللي كنت بعلقها بيه .. ومن الناحية التانية كنت بعرف اسر انها مش بتحبه .. وانه مجرد لعبة زي الالعاب اللي بتشبط فيهم بس .. انا اللي كنت بديها مخدرات ع انها مهدأ .. مخدرات تجننها .. وانا اللي حطيت المسدس ف مكتبك وكنت متأكدة انها هتاخدوا .. شوفت بقا انا كنت صبورة ازاي .. زي مابيقولو صبرت ونولت .. لا وانتو الاتنين تقعوا ف يوم واحد .. لا حقيقي انا امي دعيالي .. انت تعرف انا ممكن اخلص منك دلوقتي .. واطلع اصرخ واقول الحقوا اخويا بيموت
* قربت من الاجهزة .. وفاروق متابعها وعنيه مليانة دموع وخايف .. راجعت تاني قربت منه *
بس مش هعمل كدا عارف ليه يافاروق ؟ علشان انا مش هستفيد حاجة بموتك بالعكس انا كدا هريحك .. بس شكلك كدا احلي بكتير .. والخوف مالي عينك وقلبك .. مش قادرة ابعد نظري عنهم
الدكتور دخل : انتي بتعملي ايه هنا
سهر دمعت ولفت للدكتور : كنت داخلة اطمن ع اخويا .. مش قادرة اشوفوا وهو بالشكل دا يادكتور .. اتصرف اعمل حاجة اخويا لازم يرجع زي الاول .. انا ماليش غيره
الدكتور : طيب اهدي بس يااستاذة واتفضلي اخرجي برا .. مينفعش تدخلي هنا تاني غير باذن مني
سهر : اللي تشوفوا يادكتور عن اذنك .. * خرجت ومسحت دموعها وضحكت ومشيت *
________________________________________________
تونة مستخبية تحت اللحاف
تونة بصوت واطي : الوو
كريم : الو ياتونة عاملة ايه
تونة : انا كويسة ياكريم .. مش وقته مش وقته .. اديني اسر بسرعة
كريم : الو ياتونة مش سامع صوتك ... انتي بتتكلمي منين
تونة : انا مستخبية تحت اللحاف ... مش عاوزة حد يسمعني .. فين اسر يلا هاتو بسرعة .. ف موضوع خطيررر لازم اتكلم معاه فيه
كريم : مش عارف اسر فين .. تقريبا مجاش .. بس ايه هو الموضوع دا قوليلي واقولو
تونة : لالا مش هينفع اقولك .. اديني رقمه
كريم : خلاص طلما مش هينفع تقوليلي .. انا كمان مش هينفع اديلك رقمه .. يلا باي باي
تونة : استنا استنا متقفلش .. خلاص هقولك
كريم : يلا قولي
تونة : بص يا كريم انهاردة الواد اخوك دا جه عندنا .. والبت ليل اختي طلعتله منكوشة ومتبهدلة ورميت الدبلة ف وشه .. وقالتله انا مش عاوزة اشوف وشك هنا تاني
كريم : تووووونةة
تونة : خلاص خلاص هقول الحقيقة .. بصراحة هي عطيته الدبلة بس وقالتله مش هنكمل
كريم : وايه حصل
تونة : اخوك العرة مشي وسابها وهي قعدت تعيط .. وتقول بحبه بحبه
كريم : وانتي عاوزة اسر في ايه
تونة : عاوزه علشان اقولو ليل بتحبك بتحبك .. بس غاوية استعباط
كريم : اوعي تعملي كدا ياتونة
تونة : ليه يعني انت مش عاوزه يتجوز اختي .. ولا نكنشي مش قد المقام
كريم : لا مينفعش تقولي حاجة زي دي .. كدا انتي. يبقا اسمك فتانة
تونة : مش مهم فتون من فتانة مفرقتش
كريم : تونة اسمعي الكلام .. لو اسر عرف .. مش هكلمك تاني خالص .. مالكيش دعوا بالي اتقال قدامك .. هما هيرجعوا لوحدهم بس انتي متفتنيش
تونة : هحاول ماشي .. مش هتديني رقم اسر بقا
كريم : قولنا ايه
تونة : متفهمشي غلط دانا كنت هسمع الكولتون بس
_______________________________________
" بعد شهر "
سائر : حمدالله ع سلامتك يابابا .. نورت بيتك
سهر :. حمدالله ع سلامتك ياحبيبي
" فاروق مش عاوز يبصلها "
سائر : انا اسف يابابا انا هسيبك بس علشان عندي شغل .. بس متخافش هسيب سهر معاك .. والعلاج بتاعه اهو ياسهر تديهولو ف مواعيده
سهر : متقلقش دا ف عنيا
" فاروق فضل يعمل اصوات ويهز رأسه ويبعد عن سهر .. وسهر برقتله "
سائر : في ايه هو بيعمل ليه كدا .. كأنه مش عاوزك تقعدي معاه
سهر : ااه انا فهمتوا .. هو مش عاوزني اسيب الشغل لوحده .. حتي وانت ف تعبك يافاروق بتفكر ف الشغل ..
سائر : طب خلاص مافيش مشكلة .. انا هخلي نعمات تقعد معاك متقلقش وانا مش هتأخر
" فاروق هز رأسه بالموافقة "
________________________________________
قمر : صباح الخير يازين
زين : صباح النور .. فطرتي ولا لسه .. لو تحبي ننزل الكافتيريا نفطر سوا معنديش مشكلة
قمر ابتسمت : لا انا سبقتك فطرت معاهم ف البيت
زين : الف هنا ياستي .. طيب وراكي حاجة بعد الاجتماع نتغدا سوا ... ولا اتغديتي كمان معاهم ف البيت
قمر ضحكت : لا دي لسه معملتهاش
زين قرب عليها
قمر بعدت : في ايه يازين
زين مسك السلسلة اللي ف رقبتها : السلسلة دي جبتيها منين
قمر : دي كريم عطهاني
زين : للدرجة دي كريم بيحبك
قمر : ليه بتقول كدا
زين : علشان دي سلسلة ماما الله يرحمها
قمر : الله يرحمها
زين : حافظي عليها بقا
قمر : حاضر
زين : هستناكي بعد الاجتماع هنتغدا سوا زي مااتفقنا
قمر : حاضر .. ومشوا وهما مبسوطين
" وكان في عقربة من بعيد بتراقبهم و الغل طالع من عينها .. اكيد عرفتوا هي مين "
_____________________________________
هدي : نورتني ياحبيبي .. والدك عامل ايه
سائر : زي ماهو .. بس خرج من المستشفي انهاردة
هدي : وصافي
سائر : دا اللي كنت جيلك علشانه ..
هدي : خير ياحبيبي في ايه
سائر : انا لسه كنت جاي من عند الدكتور النفسي الي بيشرف ع حالة صافي .. وآكدلي انها كانت بتاخد نوع مهدأ مش موجود ف مصر هو دا اللي كانت بترتاح عليه ... والغريبة اني دورت عليه ف البيت ملقتش ليه اثر .. معندكيش معلومة اسمه ايه او شكله ( حاول يكدب وميقولش الحقيقة .. علشان ميقولش ان اخته كانت بتاخد مخدرات )
هدي : والله انا مش فاكرة اسمه .. مصدفتش اني شوفته قبل كدا .. ااه افتكرت .. انا سمعت سهر قبل كدا وهي بتقول لصافي انها هتجبهولها .. ممكن تسأل سهر هتقولك
سائر : سهر !!!
افتكر ريأكشن فاروق لما قالوا سهر هتقعد معاك .. وافتكر انه قال لسهر ع مفجأة اسر لليل ف فرح حازم
سائر : انا هستأذن
هدي : انت مشربتش العصير
سائر : معلش انا لازم امشي دلوقتي حالا .. عن اذنك
_____________________________________
*في الشركة*
" سائر فتح باب المكتب جامد"
سهر باستغراب : مالك ياسائر
سائر : ايه علاقتك بالعلاج اللي كانت بتاخده صافي
سهر اتوترت : علاج .. علاج ايه .. انا مش فاهمة حاجة
سائر : المخدرات ياسهر .. اللي كنتي بتجبيها لصافي .. اللي بسببها اتجننت
سهر : ايه اللي بتقولو دا ياسائر .. مخدرات ايه انا مش فاهمة انت بتتكلم عن ايه .. وايه علاقتي بجنان صافي انا
سائر : بلاش المخدرات .. صافي عرفت منين فرح حازم وان اسر هيفجأ ليل .. وعرفت منين مكان الفرح اصلا ... اكيد منك مانا الي زي الغبي قولتلك كل حاجة .. صح ولا غلط
سهر : غلط كل اللي بتقولو غلط .. انا اصلا مشوفتش صافي يوم الفرح .. انا مروحتش ع البيت .. انا كنت سهرانه برا .. انت ظالمني ياسائر
سائر : انا لسه جاي من عند هدي وقالت ان انتي اللي كنتي بتجيبي العلاج لصافي
سهر : اااه قول كدا بقا .. الست هدي هي اللي وقعت بينا .. ليه ميكنش هي وبتنتقم من ابوك ف اللي عملوا فيها زمان ... انا هعمل كدا ليه
سائر : علشان اللي عملوا فيكي زمان انتي كمان ..
"سهر اتصدمت انه عارف"
سائر : انا عارف كل حاجة .. امي كانت بتحكيلي كل حاجة ابويا عملها فيكي .. وكنت بستغرب هدوئك طول الوقت
سهر : محصلش .. انا معملتش حاجة .. دا اخويا وصافي بنته وكنت معتبراها بنتي .. استحالة اعمل فيهم حاجة .. هدي بتوقع بينا ياسائر فوق .. هدي دي ىتكرهك انت واختك .. مش بتحبكم .. انت طول عمرك بتكرهها اكيد مش هتصدقها وتكدبني انا
سائر : ماشي يا سهر انا مش هصدقها .. ومش هصدقك .. انا هعرف مين السبب ف كل دا بطريقتي .. بس من هنا لوقتها مشوفكيش لا ف الشركة ولا ف البيت .. وهكلم المحامي يديكي حقك كله
سهر : انت بتطردني
سائر : مش هستأمنك لا ع بابا ولا ع مالنا .. عن اذنك
سهر بصاله ومتعصبة : شكلك ناوي تحصل ابوك واختك
قامت راحت ع مكتب زين وشافت قمر جاية ع المكتب وماسكة ملفات بتبص فيها دخلت عند زين وهي بتعيط ومنهارة
زين : في ايه ياسهر مالك .. فاروق حصله حاجة
سهر حضنته وقعدت تعيط : شوفت للي حصلي يازين .. شوفت سائر عمل فيا ايه .. استغل رقدت ابوه وطردني من البيت والشركة
زين بيحاول يبعدها : طيب اهدي وفهميني عمل كدا ليه .. انتي عملتي ايه
سهر مسكت فيه اكتر : مش عارفة .. انا معملتش حاجة يازين .. كله سابني ف الاول بابا وبعدين ماما ودلوقتي صافي وفاروق وسائر بيطردني انا بقيت لوحدي يازين .. متسبنيش يازين انت كمان انا ماليش حد غيرك
" قمر فتحت الباب شافت المنظر وسهر شيفاها "
زين : اهدي مش هسيبك
*استجمعت نفسها و خبطت ع الباب .. زين اتصدم وزق سهر *
قمر : الملفات اللي طلبتها
" زين خدها منها ومش قادر يتكلم "
قمر : انا هستأذن ..
زين : مش هتحضري الاجتماع
قمر : لا
زين : طيب استني هنزل معاكي هوصلك .. وبالمرة نتغدا سوا
قمر : معلش مش هينفع .. انا عندي معاد مش عاوزة اتأخر عليه .. ابقا اتغدا مع سهر .. عن اذنك
زين مسك. ايدها : قمر استني انتي فاهمة غلط
قمر : مالهاش لازمة تبرر .. كأني مشوفتش حاجة .. " زقت ايده" عن اذنك
_________________________________
قمر واقفة قدام الشركة مستنية عربي وعنيها مليانة دموع
سليم شافها وقف العربية قدامها ونزل : قمر انتي كويسة .. ايه موقفك كدا
قمر : اه انا كويسة .. عن اذنك
سليم : مش هسيبك تمشي ف حالتك دي .. تعالي هوصلك
قمر : مافيش داعي .. انا مستنية حد
سليم : الحد شكله هيتاخر تعالي معايا اركبي .. يلا ياقمر
_________________________
زين رايح جاي ف المكتب ومتعصب ومش عارف يعمل ايه .. سهر جاية تقرب عليه تاني
سهر : انت زعلت يازين علشان قمر شافتنا
زين رفع ايده قدامها : ياريت متتكررش تاني ياسهر لو سمحتي
سهر : انا اسفة مكنتش عاوزة اتسببلك ف احراج .. انت شكلك معجب بقمر .. وانا مش هرضا افرق بينكم لو عاوزني اروح اعرفها الحقيقة دلوقتي وانك مالكش ذنب انا مستعدة
زين بيبص شاف قمر واقفة : ايه موقفها مع سليم
سهر جت تجري تبص اتعصبت : سليمم !! ايه علاقتهم ببعض
زين : انتي تعرفي سليم
سهر : لا معرفهوش .. بس كنت بشوفوا جيلك هنا بس مش اكتر .. عن اذنك انا لازم امشي
__________________________________
سليم : هتفضلي ساكتة .. مش عاوزة تعرفيني مالك
قمر : مافيش ضغط شغل بس
سليم : لو زين مضايقك .. انا ممكن اكلمهولك
قمر : ممكن تقف هنا
سليم : راحة فين
" قمر نزلت ووقفت ساكتة .. وسليم وقف جنبها "
سليم : كبرتي ولسه متغيرتيش
قمر : متغيرتش ازاي
سليم : لسه زي مانتي لما بتزعلي من حاجة اوي اوي .. تروحي اي مكان فاضي وتفضلي سرحانة وساكتة
قمر : وانت لسه فاكر كنت بعمل ايه زمان
سليم : انا منستش اي تصرف كنتي بتعملي ولو صغير حتي .. ولا نسيتك انتي .. حتي بعد ماقعدتي من المدرسة .. كنت عارف عنك كل حاجة .. وكنت بتابعك دايما .. بس مكنتش عارف اساعدك علشان كنت لسه صغير ... انا عارف انك نستيني من زمان .. بس حتي لو دا حصل انا هفضل ممتن للصدفة اللي جمعتنا ببعض تاني
قمر : مالهوش لازمة الكلام دا دلوقتي يا سليم .. احنا كنا صغيرين وقت ماكنا بنحب بعض .. احنا كبرنا دلوقتي والكلام دا عدي عليه كتير اوي
سليم : بنسبالك انتي بس ياقمر .. انا معرفتش الحب غير لما حبيتك .. جربت احب تاني بعدك فشلت ومنستكيش .. انا بس نفسي تديني فرصة بس نقرب تاني من بعض .. وانا هعوضك عن كل السنين اللي بعدنا فيها عن بعض ... انا مش عاوزك تردي دلوقتي خدي وقتك وفكري ..
قمر : انا جعت
سليم ضحك : وانا كمان والله .. تعالي هعزمك ع الغدا
قمر : مش هينفع علشان متفقة مع ماما اني هتغدا معاهم ..
سليم : ااه يعني هتغدا لوحدي
قمر ابتسمت : لا طبعا .. انت معزوم عندنا
سليم : مامتك اكلها حلو ؟
قمر : جدا
سليم : طب يلا اركبي بسرعة
قمر : يلااا
____________________________________
كنزي : صباح الخير
فريال : قولي مساء الخير .. داحنا بقينا العصر ياحبيبتي
كنزي : حازم بيجي متأخر هصحا بدري اعمل ايه
فريال : ايه ايه ايه ايه .. وانتي بتصحي بس لحازم .. دا كل مفهومك عن الجواز .. والأكل والشقة .... دا اللي نجلاء علمتهولك
كنزي : ماهو حضرتك مش بتحبيني ادخل مطبخك ولا بتحبيني اروق البيت .. اعمل ايه علشان ارضيكي
فريال : لا ياحبيبتي متعمليش حجتي .. المطبخ عندك اهو ادخلي اعملي اكل لجوزك قبل مايجي .. وريني بقا هتعملي ايه
كنزي قلقت : هو الاكل ايه الي هيتعمل ؟
فريال : ادخلي شوفي بنفسك .. انا مجهزالك كل حاجة
كنزي دخلت المطبخ لقيت كرنبة كبيرة و اطباق فيها بتنجان وكوسة وفلفل وورق عنب و فرختين ورقاق
كنزي : ينهار ابيض ايه دااا كله ..
فريال : ايه ياحبيبتي مالك .. اتخضيتي ليه .. دانا مردتش اطلعلك البطة كمان قولت اخليها يوم تاني
كنزي : هعمل كل دا ازاي .. حازم قرب يجي
فريال : محدش قالك اصحي العصر .. انا هسيبك بقا علشان المسلسل بدء
كنزي : اعمل ايه .. اعمل ايه .. اتصلت بامها
نجلاء : الو .. ايه ياكنزي عاملة ايه
كنزي : الحقينييي ياماما .. انا ف مصيبة
___________________________________
قمر : ايوة هنا
سليم : طيب هستأذنك دقيقة بس مش هتأخر
قمر : رايح فين
سليم : السوبر ماركت دا مش هتأخر
*عدي وقت وجه *
قمر : ايه دا
سليم : شوية حاجات لفتون
قمر باستغراب : فتون .. انت عرفتها منين
سليم بتوتر : ف مرة لما شوفتك ف الحارة كنتي بتنادي عليها .. وانا سمعت الاسم
قمر : بس انا مبقولهاش فتون انا بقولها تونة
سليم ضحك : ايوة مانا سمعت تونة .. و اكيد فهمت ان اسمها فتون
قمر : اه ماشي
سليم : مش هنطلع ولا غيرتي رايك ومش هتغديني
قمر : لا مغيرتش رأي اتفضل
هدي جت تجري ع الباب : حماتك بتحبك .. انا لسه مخلصة الاك .. انتي معاكي ضيوف
سليم ابتسم : ازيك ياهانم .. انا سليم زميل قمر ف ال...
قمر : زميلي ف الشغل .. وهو وصلني .. مكنش ينفع معزمهوش
هدي : ينور طبعا .. اهلا وسهلا .. اتفضل
قمر : طيب اسيبك انا ياسليم هدخل اغير بس .. البيت بيتك طبعا
سليم : اتفضلي
" تونة بترقبوا من بعيد .. وبتراقب الحاجات اللي معاه وهو شافها فرح اوي وشاورلها تيجي "
تونة جريت : انت بتشاورلي انا صح
سليم هز راسه : اه انتي .. عاملة ايه
تونة : انا كويسة .. وبتبص ع الكيسة
سليم ضحك وعطهالها : خدي الحاجات دي ليكي
تونة عينها لمعت : كلها كلها ليا
سليم : اه كلها كلها ليكي
تونة بتلقائية حضنته جامد : شكرا اوي ياعمو .. انا بحبك اوي
سليم بدالها الحضن وعينه دمعت : وانا بحبك اوي اوي ياحبيبتي
قمر : الظاهر ان تونة حبيتك اوي
هدي : جايبلها نقطة ضعفها لازم تحبه
قمر : الاكل جهز ياماما
هدي : اه ومستنيكم كمان
قمر : طب يلا ياسليم اتفضل
_____________________________________
نجلاء : مصيبة ايه ياكنزي انطقي .. في ايه
كنزي : انا لسه صاحية دلوقتي .. لقيت مامت حازم جيبالي اكل كتير اوووي وعاوزني اعمله قبل مايجي حازم .. وحازم كلها ساعتين ويخلص وممكن قبل كدا كمان ..
نجلاء : اعملي بانية ومكرونة
كنزي : ياريت كان ينفع بس دي مطلعالي كل انواع المحشي وفراخ ورقاق وحاجات كتير اوي .. دا مش بس مافيش وقت .. انا مش هعرف اعمل ولا حاجة من دول اصلا
نجلاء : تستاهلي علشان اقولك اتعلمي الاكل ياكنزي .. بصي عليا وانا بعمل يكنزي .. تقوليلي لا ياماما .. مامت حازم هتعمل كل حاجة .. اشربي بقا
كنزي : لا مش وقت شماته ياماما ساعديني .. حازم لو رجع ملقاش اكل هيضايق وهي هتقول ان انا اللي المفروض اعمل وهيزعل مني
نجلاء : شوفي الولية العقربة .. عاوزة توقع بين ابنها ومراته .. بس انا مش هسيبها تعمل اللي ف دماغها
كنزي : هتعملي ايه
نجلاء : ادخلي اللبسي .. وانا هكلم جوزك اقولو اني عزمكم وهصمم انه يجي ... انا الاكل عندي جاهز وكله تمام
كنزي : حاضر .. حاضر هدخل اللبس .. طب وهي هتأكل ايه
نجلاء : هي بقا تأكل في نفسها .. مالناش دعوة
___________________________________
هدي جايبة طبق فاكهة وقعدة : مقولتليش بقا ياقمر .. ايه حكاية سليم دا
قمر : مافيش حكاية عادي .. زميلي ف الشغل
ليل : سليم مين
تونة : اه مانتي ليل نهار مرزوعة ف اوضتك .. مانتيش دايرة باللي بيحصل
ليل : مش فيقالك .. لو فايقة كنت قمت جبتك من شعرك
تونة : انا فايقة تحبي اجيبك انا ياحبيبتشي
هدي : دول لو مولودين فوق رؤوس بعض والله ماهيعملوا كدا
قمر : اومال انا اعمل ايه اللي عايشة معاهم من زمان
ليل : مقولتوش بردك مين سليم
تونة : انا اقولك دا واد قمور ايه يابت ياليل .. طول بعرض وعينه ياخررابييي ملونة وحلوة وملعلطة كدا .. وجبلي حاجات حلوة كتير .. شكله مش بخيل يابت ياقمر .. وهيغنغك
ليل : هينغنغها .. لا ياقمر متضيعهوش من ايدك دا هينغنغك
هدي : طب وزين
قمر اتضايقت : ماله زين .. انا ماليش علاقة بيه .. كل الي بيني وبينه شغل وبس
هدي : مالك اتحولتي ليه .. هو حصل حاجة
قمر : لا ياماما محصلش انا داخلة انام .. تصبحوا ع خير
ليل وهدي بيبصوا لبعض ومستغربين
تونة : عليا النعمة الواد زين دا شكله عمل مصيبة
___________________________________
"سليم بيفتح الباب .. لقي سهر ف وشه "
سليم : انتي ايه جابك
سهر : اخص عليك ياسليم .. بدل ماتقولي وحشتيني
سليم : هقولها لو حاسسها .. خلصي ياسهر .. عاوزة ايه
سهر : انا جاية اقولك اني خلاص ياسليم .. هسمع كلامك .. وهسيب كل حاجة وحقي وهسافر وهنبعد عن كل دا
*سليم ضحك جامد *
سهر : انت بتضحك ع ايه
سليم : ع اللي بتقولي .. وعليكي فاكرة اني مش عارف انك انتقمتي خلاص وخدتي حقك .. وعاوزة تسافري علشان تهربي .. بس خلاص ياسهر .. انتي اختارتي من زمان .. وانا خلاص نهيت اللي بينا من زمان اوي .. بس انتي مش واخدة بالك
سهر اتعصبت : يبقا اللي شوفته صح بقا .. انت ايه علاقتك باللي اسمها قمر
سليم : انتي بتراقبيني
سهر : رد عليا .. ايه علاقتك بقمر
سليم : علاقتي بيها موجودة من قبل مااشوفك .. وياريتني فضلت معاها ومجربتش احب غيرها .. قمر دي اللي كنت بحكيلك عنها زمان وعن حبي ليها .. اللي كنتي بتحاولي بكل الطرق تنسيهاني .. عرفتي قمر مين
سهر : استحالة تحب غيري ياسليم .. مش هتنسا الي بينا علشان حب عيال كان بينكم
سليم : اهو حب العيال اتطور .. وقريب هيكون جواز
سهر : استحالة انت بتكدب عليا .. قمر بتحب زين مش بتحبك .. استحالة تتجوزك
سليم : هنشوف .. استأذنك بقا ممكن ادخل الحمام
" سهر قعدة بتحاول تهدي نفسها لحد ما موبايل سليم رن وشافت اسم قمر والشر طلع من عينها وردت "
قمر : الو ياسليم .. انا فكرت ف كلامك . . وموافقة ع اللي طلبته مني ..
____________________________________
سهر كانت فاكرة ان انتقامها خلص خلاص وهترتاح .. بس الظاهر الشر االي جواها مالهوش حد والمرة دي هيطول قمر .. ياتري ايه االي هيحصل .. هنعرف الاجزاء الجاية تابعوا...
حكاية_قمر 💕🌙
بقلم_ياسمين_علي ••● الجزء السابع عشر●
حكاية_قمر💕🌙
بقلم_ياسمين_علي••
نسترجع اخر احداث الجزء اللي فات مع بعض ..
سليم : انتي بتراقبيني
سهر : رد عليا .. ايه علاقتك بقمر
سليم : علاقتي بيها موجودة من قبل مااشوفك .. وياريتني فضلت معاها ومجربتش احب غيرها .. قمر دي اللي كنت بحكيلك عنها زمان وعن حبي ليها .. اللي كنتي بتحاولي بكل الطرق تنسيهاني .. عرفتي قمر مين
سهر : استحالة تحب غيري ياسليم .. مش هتنسا الي بينا علشان حب عيال كان بينكم
سليم : اهو حب العيال اتطور .. وقريب هيكون جواز
سهر : استحالة انت بتكدب عليا .. قمر بتحب زين مش بتحبك .. استحالة تتجوزك
سليم : هنشوف .. استأذنك بقا ممكن ادخل الحمام
" سهر قعدة بتحاول تهدي نفسها لحد ما موبايل سليم رن وشافت اسم قمر والشر طلع من عينها وردت "
قمر : الو ياسليم .. انا فكرت ف كلامك . . وموافقة ع اللي طلبته مني ..
* سهر قفلت الموبايل ومشيت وهي بتتوعد لقمر *
قمر : الو .. الو .. (بتكلم نفسها ) هو راح فين ..ممكن ميكنش سمع !!
(اتنهدت) الحمدالله .. انا ايه اللي كنت ههبببه دا بس .. ازاي موافقة اديلو فرصة وانا بحب زين ..
_ بس زين مش بيحبني ولسه بيحب الزفتة سهر دي ..
انا محتارة بس هو حتي لو مبيحبنيش .. انا بحبه مينفعش اعشم سليم وانا بحب حد تاني .. ( قطع تفكيرها دخول ليل. )
ليل : قمر انتي صاحية
قمر : اه ياليل تعالي
ليل قعدت جنبها ع السرير : كنت عاوزة اتكلم معاكي ..
قمر : اتكلمي ياحبيبتي ..
ليل : هو اللي انا عملتوا مع اسر دا صح ولا غلط ..
قمر : بصراحة ياليل انتي مكنش ينفع تعملي كدا .. اسر مالهوش ذنب ف اللي حصل ..
ليل : انا عارفة ان اسر مالهوش ذنب بس ..
قمر : مافيش بس .. كان المفروض تدي لنفسك وقت اكبر من كدا علشان نفسيتك ترتاح وتهدي وتعرفي تفكري صح .. اسر بيحبك بجد ياليل متخسرهوش
ليل : ماهو انا كمان بحبه بس مش عارفة اعمل ايه
قمر : اتصلي بيه واتأسفيلوا .. ولا اقولك الاحسن تروحي لحد عنده ومعاكي بوكية ورد حلو كدا وتصالحيه
ليل : نعم نعم .. هو انا اللي المفروض اصالحه
قمر : اه انتي
ليل : وليه ميكنش هو اللي يصالحني ..
قمر : انتي عبيطة يابت .. مش انتي اللي مزعله .. واتخنقتي معاه لما جه لحد عندك
ليل : اه بس دا حصل علشان انا كان المود بتاعي وحش .. كان المفروض يستحملني مش يمشي ويسبني .. وكل الفترة دي محاولش يطمن عليا
قمر : ع فكرة بقا انتي ظالمه .. علشان اسر كل يوم بيكلمني او بيكلم ماما وبيطمن عليكي
ليل : واشمعنا مبيكلمنيش انا بقا
قمر : يابنتي متجننيش مش انتي اللي قولتيلو يبعد عنك ..
ليل : وهو انا لما اقولو يبعد عني يبعد عني .. يعني لو قولتلو ارمي نفسك ف البحر هيسمع كلامي
قمر : استغفرالله العظيم يارب واتوب اليه ... ياليل افهمي انتي غلطتي ف حقه ودوستي ع كرامته عاوزة بعد اللي عملتيه هو الي يصالحك كمان ..
ليل : مش بيحبني يصالحني
قمر : لا لا كدا كتير بصراحة .. قومي ياليل اتكلي ع الله انا عاوزة انام
ليل : استني بس متزقيش هفهمك وجهة نظري
قمر : مش عاوزة افهم ... يلا من هنا
( موبايل قمر رن )
ليل : طب شوفي مين بيرن طب
قمر : مالكيش دعوة بالزفت
ليل : ايه دا وريني كدا .. دا سليم .. المز الجديد ( غمزتلها ) ايوة ياعم الله يسهله
قمر : اطلعي برا يابت
ليل : طب مش هتقوليلي بردك مين سليم
قمر بتوتر : مانا قولت زميلي ف الشغل
ليل : لا دا الكلام دا تقولي قدام ماما .. مش عليا انا .. لو زميلك ف الشغل بجد ردي عليه قدامي.
(قمر اتنهدت ومسكت الموبايل وردت )
قمر : ايوة ياسليم .. خير في حاجة
سليم : انا لقيتك كنتي متصلة بيا .. انا اسف والله كنت ف الحمام ..
قمر : بس في حد رد عليا
سليم فهم ان سهر هي اللي ردت : مش عارف .. ممكن يكون الموبايل فتح لوحده بتحصل .. كنتي عاوزة حاجة
قمر بتوتر : انا .. لالا .. انا كنت بطمن بس انك روحت
سليم : اه وصلت من بدري .. شكرا ع سؤالك
قمر : العفو .. تصبح ع خير بقا ..
سليم : وانتي من اهله
قمر قفلت وحدفت الموبايل : اهو كلمته قدامك اطمنتي ان مافيش حاجة بينا
ليل رفعت حاجبها : لا بردك
قمر : ليل امشي من وشي
ليل : انا غلطانة اني جيت افضفض معاكي
قمر :, اه غلطانة ويلا من هنا
ليل : ماشي .. ماشي
________________________________
{ في صباح يوم جديد }
كنزي : حازم .. حبيبي اصحا هتتأخر ع شغلك
حازم فتح نص عين : صباح الخير ياماما .. الساعة بقيت كام
كنزي : ماما ايه .. انا كنزي
حازم فتح عينه بخضة : كنزي ( نط من ع السرير ومسك ساعته بسرعة.. يشوف الساعة )
كنزي : في ايه مالك
حازم : الساعة 8 ونص
كنزي : اه في ايه
حازم : استغربت ان انتي اللي بتصحيني فكرت الساعة 4 العصر .. وراحت عليا نومة .. انتي صاحية بدري
كنزي ابتسمت : علشانك .. اصل انا قررت اني كل يوم هصحا بدري اصحيك تروح الشغل .. واعملك الفطار كمان ..
حازم باستغراب : كمان في فطار .. لا انا مش مصدق نفسي والله
كنزي : اه طبعا .. مش انت جوزي حبيبي .. لو مدلعتكش هدلع مين يعني
حازم غمزلها : ايوة بقا
كنزي : اه وكمان انا مش هستنا لما الست مروة تفطرك هي
حازم باستغراب : مروة مين
كنزي : مروة زميلتك ف الشغل
حازم : انتي جبتي الكلام دا منين
كنزي : من الفيس هما قالوا كدا .. فطري جوزك قبل مايروح الشغل ومروة زميلته تفطره هي
حازم : اااه قولتيلي بقا .. يعني انتي عاملة كدا علشان هما قالوا .. مش علشان جوزك حبيبك
كنزي : لا والله علشان الاتنين
حازم : ع العموم ياستي .. انا معنديش مروات ف الشغل ..
كنزي : اومال عندك مين ان شاءالله
حازم : عندي سيد وعبد العال وعم مصيلحي .. وكله شنبات وحياتك
كنزي ابتسمت : طيب الحمدالله طمنتني
حازم : ايه هتلغي الفطار
كنزي : لا طبعا .. انا مجهزة الفطار .. ادخل انت خد دش كدا وظبط نفسك وانا هروح اصحي ماما تفطر معانا
حازم مسك ايدها : استني بس انا عندي حل احلي
كنزي : ايه هو
حازم : انتي تيجي معايا دلوقتي و بعدين نروح نصحي ماما كلنا
كنزي : اجي معاك فين
حازم : انتي قولتيلي اروح فين
كنزي : قولتلك تروح تاخد دش
حازم : يبقا انتي هتيجي معايا فين
كنزي باستعباط : فين !
حازم : لا انتي بتتستعبطي بقا .. وانا بصراحة بحب الاستعباط ( شالها ) .. تعالي بقا نستعبط سوا
كنزي : لا لا حازم نزلني ..
حازم : مافيش نزول . .. علشان تبقا تستعبطي تاني
كنزي : اخر مرة والله .. انا اسفة نزلني بقا
حازم : لا
طب هروح اصحي ماما بسرعة وهجيلك تاني
حازم : لا بردك
كنزي بتستعبط ومسكت بطنها : استنا بس .. اه اه بطني وجعاني اه
حازم نزلها بسرعة : مالك .. فيكي ايه
كنزي : ماليش كنت بستعبط ( طلعتله لسانها و خرجت من الاوضة بسرعة )
حازم باستغراب : بتطلعلي لسانها ! .. انا متجوز طفلة والله .. خدي ياببتتت ( طلع وراها )
كنزي شافته جريت بعيد عنه : الله بقا ماتدخل تلبس هتتأخر ع الشغل
حازم بيجري وراها : مش رايح بقا انا قعدلك انهاردة ..
(واقفوا حوالينا السفرة هو ف ناحية وهي ف ناحية )
كنزي : لا ياحبيبي مينفعش انت تروح شغلك .. وانا هكمل نوم
حازم : مافيش نوم .. ومافيش شغل
كنزي : وبعدين معاك بقا .. انا داخلة اصحي ماما عن اذنك .. ( لسه بتمشي مسكها )
حازم : تعالي بقا .. كنتي بتقوليلي بطنك مالها
كنزي : مالهاش والله .. انا كنت بهزار معاك بس ..
حازم : لالا مش مصدقك لازم اتأكد بنفسي
فريال خرجت من اوضتها ع صوتهم لقيت حازم حضن كنزي اتعصبت : ايه المسخرة اللي بتحصل دي
كنزي اتفجعت وبعدت بسرعة : مافيش حاجة ياماما ..
فريال : مافيش ازاي واللي كان بيحصل دا ايه .. مافيش مرعاة خالص ان انا معاكم ف البيت
كنزي : انا بس كنت جاية اصحيكي و....
فريال : وايه كملي .. بنت قليلة الادب بصحيح
كنزي : انا !!
حازم : ايه اللي بتقولي دا ياماما .. دي مراتي وانا جوزها .. مغلطناش يعني .. وبعدين كنزي مالهاش ذنب .. كلميني انا مش هي
فريال :مالهاش ذنب ازاي .. انتو مش ليكم اوضة .. ثم ان هي ايه مصحيها دلوقتي اصلا ..
كنزي : انا والله كنت بحضر الفطار بس
حازم : انتي بتبرري ايه ياكنزي .. ماتصحي ف الوقت اللي انتي عايزه .. وبعدين ياماما متنسيش ان حضرتك اللي صممتي نعيش مع حضرتك ..
كنزي : بس ياحازم ميصحش تكلم مامتك كدا
فريال : وانتي بقا اللي هتفهميه يكلم مامته ازاي
حازم : استغفرالله العظيم يارب .. انا رايح اللبس علشان عندي شغل ( دخل الاوضة )
كنزي : حازم استنا
فريال مسكت ايدها : تاني مرة القرف اللي شوفتوا دا ميتكررش فاهمة ولالا
كنزي : حاضر .. ممكن ادخل اهديه بس
فريال : لا اتلقحي انتي هنا وانا هدخله .. انا عارفة ابني اكتر منك
كنزي : ماشي
__________________________________
ف مكتب زين
قمر : السكرتيرة قالتلي ان حضرتك عاوزني
زين : حضرتك ! .. ماشي ياقمر انا كنت بطمن عليكي .. اصلك معدتيش عليا زي كل يوم تبلغيني انك جيتي ف قلقت
قمر : لا اطمن انا كويسة .. عن اذنك
زين : استني ياقمر ( قرب منها ) انا كنت عايز اشرحلك سوء التفاهم اللي حصل امبارح ... انا والله ..
قمر قطعت كلامه : من غير حلفان ..انت حر تعمل اللي انت عايزه ... الموضوع ميخصنيش ..
زين : ميخصكيش تمام ..
قمر : تمام .. ممكن امشي
زين : لا استني .. انا شوفتك انبارح وانتي بتركبي عربية سليم .. هو في ايه بينكم
قمر : ميخصكش
زين بعصبية :. نعععم !!
قمر : زي ماسمعت
زين : لا يخصني بقا
قمر : دا ليه بقا
زين : علشان .. علشان ( كاد ان ينطق ولكن اتراجع ) علشان كان في بينا معاد وانتي لغتيه وقولتي ف البيت مستنينك .. وفجاة القي حضرتك بتركبي مع الاستاذ عربيته .. دا اسمه ايه بقا
قمر : وانا مكدبتش انا روحت البيت فعلا
زين : وتركبي معاه ليه وانا كنت هوصلك
قمر : معلش بقا اصل انا عندي نظر وخدت بالي انك مكنتش فاضي
زين : شوفتي يعني انتي اهو بتتكلمي عن اللي حصل .. يبقا اديني فرصة اشرحلك بقا
قمر بعصبية : وانا مش عاوزة اعرف
زين بعصبية اكتر : بس انا بقا عاوز اعرف اللي بينك وبين سليم
قمر : والله انا قولتلك دا حاجة متخصكش .. انت مالكش عندي غير انك تسألني ف الشغل وبس .. انما حياتي الشخصية لا يازين .. عن اذنك (خرجت)
زين اتعصب وزق الحاجة اللي ع المكتب : ماشي ياقمر .. ماشي لما نشوف حوار ميخصنيش دا
(من مكان اخر)
قمر داخلة مكتبها متعصبة وبتكلم نفسها : انسان مستفز .. قال يشرحلي قال .. يشرح ايه دا انا شايفة بعيني وهي ف حضنه .. وجاي يحاسبني علشان ركبت مع سليم العربية .. اومال لو عرف انه اتغدي معانا كمان هيعمل ايه
السكرتيرة دخلت : استاذة قمر .. في واحد اسمه عربي عاوز يقابلك
قمر : عربي دا ايه جابه دا ... دخليه طيب
السكرتيرة : تحت امرك يافندم
عربي : ست قمر .. روحتلك البيت ملقتكيش
قمر : ماحضرتك مختفي بقالك فترة معرفتش ان مواعيدي اتغيرت وانهاردة مبقاش اجازة
عربي : غصب عني والله ياست قمر .. انا كنت مشغول ف الموضوع اللي مكلماني عليه .. انا خلاص عرفت البضاعة هتدخل المخزن امتا
قمر : بتتكلم بجد يا عربي .. امتا امتا
عربي : انهاردة بليل ع الساعة 10 بالظبط البضاعة هتدخل المخزن ..
قمر : وعرفت الزفت دا هيكون موجود ولالا
عربي : اطمني المعلم جعفر اكيد هيكون موجود
قمر : ومين آكدلك وعرفت الكلام دا منين
عربي : كنت قاعد ع القهوة بالصدفة اتنين من صبيانه .. كانوا قعدين قريب مني وكانوا بيتكلموا وسمعتهم وقالوا ان البضاعة المرة دي غير كل مرة وهو هيكون موجود .. وحتي لو مش موجود ياست قمر المهم ان البضاعة انهاردة هتكون ف مخزنه .. يعني هيروح ف داهية
قمر : ما ممكن يلبسها لاي عيل من صبيانه ويبقا كأننا معملناش حاجة
عربي : متقلقيش ياست قمر .. انا متأكد ان هو هيكون موجود
قمر : ماشي ياعربي انا هكلم الظابط حازم دلوقتي أبلغه .. وانت ارجع الحارة واي جديد بلغني
عربي : من عنيا ياست قمر .. استاذن انا
____________________________________________________________________
الدكتور : اهلا اهلا استاذ سائر
سائر سلم عليه : ازاي حضرتك يادكتور
الدكتور : الحمدالله بخير .. تشرب ايه
سائر : انا متشكر اوي .. انا جاي بس اطمن ع صافي
الدكتور : والله حالتها بقيت تسوء .. و مبقتش بتتكلم
سائر بعصبية : يعني ايه مش بتتكلم وحالتها بتسوء .. ازاي الكلام دا
الدكتور : ممكن حضرتك تهدأ .. انا حاولت وعملت اللي اقدر عليه معاها .. ومافيش فايدة .. واخت حضرتك مش موجودة هنا من نفسها اخت حضرتك جاية هنا ف جريمة قتل
سائر : عارف وعارف كمان ان اختي هي او غيرها هنا علشان يتعالجوا
الدكتور : والله مش كل المجانين بيتعالجوا وبيخفوا
سائر : بس انا اختي مش مجنونة .. وانت بنفسك اللي قايلي ع موضوع العلاج اللي كانت بتاخده دا
الدكتور : اختك مكنتش مجنونة بس العلاج خلها تبقا كدا .. وعلشان تتحسن محتاجة فترة كبيرة ... وانا كلها كام يوم وهسافر بس متقلقش في دكتور مكاني هيجي يشرف ع حالتها ..
سائر : ماشي لما نشوف الدكتور التاني هو كمان هيقول ايه .. عن اذنك
__________________________________
{ كنزي خارجة من اوضتها .. وفريال قعدة مع واحدة جارتها }
سنية : هي دي عروستنا
فريال : اخيرا صحيتي ..
كنزي : اه ياماما صحيت
فريال : طب تعالي سلمي ع خالتك سنية جارتنا
كنزي مبتسمة : اهلا وسهلا
سنية : اهلا بيكي ياحبيبتشي .. طبعا انتي مكنتيش بتشوفيني كل الفترة دي .. اصلي كنت مشغولة ف فرح بنتي شوية
فريال : مقولتليش ياسنية البت سامية بنتك عاملة ايه ..
سنية : الحمدالله كويسة .. وحامل كمان ..
فريال : مشاءالله حامل .. ربنا يكملها ع خير
سنية : وانتي ياحبيبتشي مافيش حاجة جاية ف السكة
كنزي : حاجة ايه الي جاية
سنية : حامل يعني ياحبيبتشي
كنزي : لا مش حامل لسه ..
سنية شهقت : يامري .. كل دا ولسه .. طب ماتاخديها للدكتور يا فريال
كنزي : دكتور ايه ؟ انا مكملتش شهرين
سنية : وماله ياختي مانا بنتي لسه داخلة من اسبوعين .. ومشاءالله الله اكبر اهي حامل .. وبنتي التانية بردك اتجوزت وحملت علطول .. والبت بت تحيه اللي ف البيت اللي جنبنا متجوزة بعدك بكام يوم وحملت ..دا الطبيعي ياحبيبتشي انتي بس اللي شكلك مش فاهمة
فريال : ايوة صحيح يا كنزي .. انتي ازاي متحمليش لحد دلوقتي ..
كنزي : ايه اللي بتقوليه دا ياماما .. دي حاجة بتاعت ربنا مش بايدي
سنية : وربنا قال اسعي ياعبد وانا اسعي معاك .. يعني ياحبيبتشي تروحي للدكتور علشان تعرفي العيب من مين
فريال : فاااشر انا ابني مافيهوش حاجة ياسنية
سنية : وغلاوتك ياحبيبتشي مااقصد سي حازم .. هو في زي سي حازم ف شارعنا كله ..
كنزي : يعني حضرتك تقصديني انا
فريال : اللي ع رأسه بطحة بقا ..
سنية : انا من رأيي تفتحي حازم ف موضوع الدكتور دا
كنزي : انا شايفة ان دي حاجة بيني وبين جوزي ومش محتاجين رأي حد
سنية لوت بوقها : الحق عليا اني عاوزة مصلحتك .. خايفة ليطفش ويروح يتجوز عليكي
كنزي ( حاولت تتمالك اعصابها ) : انا داخلة اعمل حاجة تشربوها
سنية : خشي ياحبيبتي خشي ..
اقطع دراعي من هنا يافريال ان ما كانت البت دي مبتخلفش وخايفة تروح للدكتور وتتكشف
فريال : ايه اللي بتقوليه دا ياسنية اسكتي اسكتي .. نهار ازرق.. دانا مجوزة مخصوص علشان اشوف عياله .. يقوم جايبلي واحدة مبتخلفش .. دانا اخربها فوق دماغها
سنية : لا تخربيها ولا تعمليها .. ياست فريال حرام نخرب ع البت ليه .. هو سي حازم يتجوز تاني وخلاص
فريال : لسه هندور تاني ع عروسة
سنية : تدوري وانا موجودة .. عندك بنتي لوزة .. كبرت واحلوت وانتي عارفها .. ومضمونة وهتبقا خدامه تحت رجلك كمان
فريال : بجد يا سنية يعني هتوافقي ان بنتك تدخل ع ضرة
سنية : وموافقش ليه دا سي الاستاذ حازم ع سن ورمح .. هي بس بنتي اللي تطول
فريال : متقوليش كدا دي لوزة دي زي القمر .. بس بس
سنية : بس ايه
فريال : اصل حازم بيحب كنزي اوي .. مظنش انه هيوافق
سنية : لا ف دي بقا انا هقولك تعملي ايه بالظبط
فريال : يبقا اتفقنا
سنية : اتفقنا ياحبيبتشي .. الا مقولتليش هي البت دي حازم عرفها منين
فريال : شافها وهو عند صاحبه .. اصل امها وابوها عايشين هناك بحكم شغلهم وكدا
( كنزي خارجة من المطبخ والصنية ف ايدها )
سنية : شغل ايه دا ياختي
فريال : اصل ابو كنزي شغال سواق عند ابو صاحبه .. وامها مربية هناك
سنية : خدامة يعني .. امها خدامه وابوها سواق ومتعنطظة ف نفسها ع ايه
كنزي رميت الصنية من ايدها : انتي اتجننتي .. ازاي تتكلمي ع ماما وبابا كدا ..
(سنية وفريال اتفجعوا )
سنية : تف تف تف .. في ايه ياحبيبتشي انتي بتتصنتي علينا ..
كنزي بعصبية : ردي عليا .. ازاي تتكلمي ع اهلي بالشكل دا .. مين انتي علشان تجيبي سيرتهم ع لسانك ها
سنية : انا هتهزق في بيتك يا فريال ولا ايه
فريال : عيب اللي بتعمليه ياكنزي دي ضيفة
كنزي : واللي قالته مش عيب وحضرتك قعدة بتسمعيها وساكتة .. والضيف يقعد باحترامه ويحترم اهل البيت اللي هو فيه .. مش يغلط فيهم بكل بجاحة
سنية : بجاحة ! جرا ايه ياحبيبتشي انا سكتالك كل دا علشان خاطر الست فريال بس
كنزي : انتي مالكيش عين تتكلمي اصلا .. واحب اعرفك أنا ماما مش خدامة ولا بابا مجرد سواق وبس ماما وبابا ليهم مكانة كبيرة اوي ف البيت .. اونكل احمد نفسه عمره ماقال عليهم اللي انتي قولتي طول عمره بيعتبرنا اصحاب بيت واكتر .. تيجي واحدة زيك ف الاخر وتقولي كدا لا مش هسمحلك ولا هسكت كله الا اهلي
سنية : ومالها ياحبيبتشي اللي زيي
كنزي : امشي اطلعي برا
سنية ضربة أيدها ع صدرها : انتي بتطرديني يا مفعوصة انتي .. عجبك كدا يا ست فريال بنطرد من بيتك
فريال : حقك عليا يا سنية متزعليش .. كنزي ادخلي ع اوضتك
كنزي : مش داخلة غير لما الست دي تطلع برا .. مش هستحمل وجودها ف بيتي
فريال : بيت مين ياحبيبتي .. دا بيتي انا ولا شكلك نسيتي
كنزي بصيتلها والدموع في عينها ورجعت بصيت لسنية باستحقار .. ودخلت ع اوضتها وقعدت تعيط و مافيش حاجة بتيجي ف بالها غير كلام امها لما كانت بتحذرها
______________________________________
" قمر وليل وهدي وتونة قعدين كلهم و مندمجين مع المسرحية مشهد من (العيال كبرت) *
سلطان : بابا احنا قررنا
رمضان : انتو .. انتو مين ان شاءالله
سلطان : انا وسحر
سحر : ايوة يابابا قصده يعني اتفقنا بس بعد موافقة حضرتك
سلطان : ايوة واعتبرنا موافقة حضرتك موجودة .. يعني تحصيل حاصل.. اي كلام يعني .. انا وافقت بالنيابة عنك
رمضان : وافقت علي ايه
سلطان : اختي سحر مشاءالله مشاءالله هتتوظف
رمضان : من غير شهادة
سلطان : لا الشغلانة دي مش محتاجة شهادة .. دي محتاجة ليونة
رمضان : ايوة يعني هتشتغل ايه
سحر : هشتغل فنانة يابابا
سلطان : ماشاءالله ماشاءالله
رمضان : فنانة هترسمي ولا هتكتبي شعر
سلطان : ودا اسمه فن برده ياراجل ... ماشاءالله والله اكبر هترقص
رمضان : ااااه بااليه يعني
سلطان. باليه !!! موصلتش لسه ... لالا انت روحت فين .. دا البالية دا رقص راجعي .. دا مشاءالله هترقص ع واحدة ونص مشاءالله مشاءالله تسكر وتفتح مشاءالله مشاءالله وتجبلنا رجالة مشاءالله مشاءالله
هدي وتونة وليل : واقعين ع نفسهم من الضحك .. ماعدا قمر قعدة مركزة مع الموبايل ومستنية يرن "
تونة : وانا كمان ياماما عاوزة اشتغل رقاصة زي سحر
هدي : لا ياتونة انتي هتروحي المدرسة
تونة : لا مش عاوزة اتعلم انا عاوزة ارقص
ليل : اتوكسي دانتي لو اشتغلتي رقاصة هتوقفي حال الكبارية .. الناس هتطفش من وشك
تونة : يارب صبرني ع البت دي ... ومقومش افتح دماغها
هدي : انا مش هتكلم خلاص اتعودت .. اقولكم ع حاجة قوموا هاتوا بعض من شعركم (بصيت ع قمر) .. وانتي كمان سرحانة في ايه ومركزة ف الموبايل
قمر : ها .. لا انا مش سرحانة .. انا بس مستنية مكالمة مهمة
هدي : مكالمة من مين
تونة : من الاستاذ لولو
قمر : مين لولو دا
تونة : الاستاذ لولو ( وقفت و حطيت ايدها ع وسطها و هزت كتافها ووسطها ) تبع مدرسة الفن الراقي الملحقة بكبارية النجوم هيهيهيهيهيهييي
ليل سقفت جامد : العب ياتونة .. عليا النعمة البت دي هتنافس صافيناز
*موبايل قمر رن*
قمر نطيت بسرعة خدت الموبايل .. تحت نظرات واستغراب الكل
قمر : الو يا عربي .. طمني حصل
عربي : اطمني يا ست قمر .. جعفر اتقبض عليه خلاص
قمر بفرحة : انت بتتكلم بجد ياعربي .. احلف كدا انه خلاص اتقبض عليه
عربي : والله العظيم ياقمر اتقبض عليه .. دي الحارة كلها بتتكلم والدنيا مقلوبة هنا .. انا بس قولت اتصل اطمنك
قمر : الحمدالله .. الف حمد وشكر ليك يارب
هدي : في ايه ياقمر .. و مين الي اتقبض عليه ياقمر
قمر : جعفر الكلب .. حقي وحقك وحقكم رجع خلاص ..
تونة : غدنفر اتحبس .. لولولولوليي
ليل : انتي بتتكلمي بجد ياقمرر.. دا حصل ازاي
قمر : اتقبض عليه ف مخزنه وهو بيستلم شحنه مخدرات
هدي : وانتي عرفتي منين الكلام دا .. ولا تكوني انتي اللي ..
قمر : ايوة ياماما انا .. انا اللي بلغت عنه ..
هدي : لا حول ولا قوة الا بالله .. ليه كدا بس ياقمر .. مصممة تدخلي نفسك ف مشاكل ليه ..
قمر : دا حقي ياماما وحق اخواتي .. ضيعلي شق عمري والبيت الي كنا بنتحمي فيه ف غمضة عين لقيت نفسي انا واخواتي ف الشارع ... من يومها وانا عهدت نفسي اني مش هسيب حقي .. وهيجي يوم واخده .. واهو جه الحمدالله وخدته .. ومش حقنا احنا بس .. وحق كل الشباب اللي دمرهم بسبب الزفت اللي بيبيعوا .. حقك انتي كمان ولا نسيتي
هدي : منستش ياقمر .. بس انا خايفة عليكي ياحبيبتي
قمر : متخافيش ياماما .. خلاص هو اتقبض عليه .. واستحالة يعرف يخرج منها ابدا
___________________________________
* حازم داخل اوضته .. وكنزي شبه نايمة بس مازالت بتعيط .. وهو بيغير هدومه حس بيها *
حازم : كنزي .. كنزي انتي كويسة
كنزي ( حاولت تمسح دموعها وتعدل صوتها ) : اه ياحازم كويسة .. ( قامت وهي مديالو ضهرها ) .. انا هروح احضرلك تأكل
حازم : استني هنا .. اكل ايه اللي تحطيها انتي فيكي ايه ردي ..
كنزي ( حاطة وشها ف الارض) : مافيش حاجة ياحازم
حازم : لا فيه ياكنزي .. وبعدين انتي مش عاوزة تبصيلي ليه .. (رفع وشها ) .. انتي بتعيطي .. مالك ايه حصل .. ماما عملت حاجة تاني ؟؟
كنزي : لالا ماما معملتش حاجة .. انا بس اللي اتخنقت فجأة لوحدي .. هي مالهاش ذنب
حازم : اتخنقتي من ايه .. حصل ايه طيب فهميني
كنزي : معرفش يا حازم من ايه هو لوحدي كدا .. وكمان انت ايه اخرك كل دا
حازم : كان عندي شغل كتير انهاردة
كنزي : طيب كنت اتصلت قولت انك هتتأخر
حازم : يعني انتي اتخنقتي وكنتي بتعيطي علشان انا اتأخرت
كنزي : اه
حازم : ماشي ياكنزي هحاول اصدقك .. ع العموم انا اسف بعد كدا لما يبقا عندي شغل كتير هطمنك .. حاجة تاني
كنزي : اه .. حازم هو انت ممكن تتجوز عليا وتطفش علشان اتاخرت ف الحمل
حازم : ايه اللي بتقوليه دا ياكنزي .. جبتي الكلام دا منين
كنزي : عادي ياحازم .. دا مجرد سؤال بس
حازم : لا مش عاوزك تقولي الكلام دا تاني .. اولا احنا لسه متجوزين وانتي متأخرتيش ولا حاجة ... ثانيا انا مش مستعجل ثالثا بقا انا بحبك انتي واختارتك انتي ومش عاوز واحدة غيرك مهما كانت الاسباب ايه .. ف مش عاوزك تحطي الكلام دا ف دماغك وتزعلي .. وان شاءالله ربنا يرزقنا
كنزي بفرحة حضنته : وانا كمان بحبك اوي ياحازم ..
حازم : مش هتحكيلي بردك كان مالك
كنزي : مانا قولتلك يا حازم
حازم : عاوز اصدقك مش عارف انا بعرفك لما بتكدبي .. وعارف ان امي هي اللي زعلتك مع اني مش عارف هي عملت ايه .. بس انا عاوزك تستحمليها علشان خاطري انا .. والله انا امي طيبة بس هي ممكن تكون لسه متعودتش ع اني اتجوزت وكدا .. وبردك هفكرك انتي لو مش مرتاحة هنا احنا فيها لو عاوزة من بكرا ننقل شقتنا انا موافق
فريال واقفة وسمعت كلامه : بقا كدا ياحازم عاوز تبعد عني علشانها ... ماشي ياكنزي انا هوريكي ازاي تقومي ابني عليا ماشي ( مشيت)
كنزي : لا ياحازم انا مرتاحة هنا .. وبعدين مش هينفع نسيب ماما لوحدها .. وصدقني انا مستحملة عادي وهو محصلش حاجة أصلا .. وان كان ع اللي حصل الصبح ف احنا غلطانين فعلا .. كان المفروض نراعي وجودها .. هي معاها حق وانا مزعلتش منها وانت كمان متزعلش منها ولازم تعتذرلها ع طريقتك معاها ..
حازم ابتسم : حاضر هعتذرلها اول لما اصحا
كنزي : انا هنام بقا تصبح ع خير
حازم باس ايدها : وانتي من اهله ياحبيبتي
______________________________________
قمر : صباح الخير ياعلا
علا : صباح النور يافندم .. استاذة سهر ف انتظار حضرتك ف المكتب جوا
قمر باستغرب : سهر !! دي عاوزة ايه دي
علا : معرفش والله يافندم ..
قمر : طيب روحي انتي وانا هدخلها
علا : تحت امرك يافندم .. عن اذنك
سهر قعدة وحاطة رجل ع رجل .. وقمر داخلت قعدت ع المكتب
قمر : خير .. علا قالتلي انك عاوزني .. في حاجة ف الشغل عاوزة تتكلمي عنها
سهر : اه انا عايزاكي .. بس مش ف الشغل
قمر : اومال في ايه ؟
سهر : عاوزة اعرف ايه علاقتك ب سليم
قمر : افندم !!!
سهر : ايه مسمعتيش اعدلك كلامي تاني
قمر : لا سمعت بس مش فاهمة
.. يخصك في ايه علاقتي بسليم .. انتي مالك اصلا
سهر : لا يخصني ياحبيبتي .. ويخصني اوي كمان لما تبقي بتلفي حوالين جوزي يبقا ساعتها لازم اقفلك
قمر بصدمة : جوزك !! جوزك ازاي يعني
سهر : والله مش مهم تعرفي ازاي المهم تعرفي ان هو جوزي ومش هسمحلك تقربي منه .. وبلاش بقا شغل البنات المش محترمة واللف حوالين الرجالة دا عيب
قمر : والله المش محترمة بجد .. اللي تكون متجوزة وتروح ترمي نفسها ف حضن راجل تاني غيره ..
سهر اتعصبت : انا مافيش بيني وبين زين اي حاجة
قمر بابتسامة : والله انا مسألتكيش .. انا بديكي مثال بس بمين اللي مش محترمة ..
سهر : انا جاية هنا علشان انصحك .. ابعدي عنه احسنلك
قمر بابتسامة استفزاز : انا شايفة انك توفري نصيحتك لنفسك .. ولو فعلا زي ما بتقولي انك مراته .. روحي كلميه هو وخلي يبعد عني .. وجودك عندي مالهوش لازمة .. اتفضلي
سهر : انا قولت اجي بس علشان احذرك .. بس الظاهر اني غلط اني جيت لواحدة تربية حواري زيك
قمر : انا مش هرد عليكي احترام للمكان وشغلي بس مش اكتر .. انتي طبعا عارفة انا كان ممكن اعمل فيكي ايه .. اكيد منستيش صح ؟
سهر بابتسامة : لا منستش وعاوزكي انتي تفضلي فاكرة كويس اوي انك لسه مشوفتيش ردي ايه
قمر بتحدي : وانا مستنية اشوف .. ( بصيت ف الساعة) .. معلش بقا كنت حابة اضايفك بس انا عندي اجتماع ومش فاضية للكلام دا .. عن اذنك
___________________________________
فريال : كنزي تعالي عاوزكي
كنزي : نعم ياماما
فريال : انا مش عاوزكي تزعلي بسبب اللي حصل امبارح .. انا كنت هرد عليها بس انتي مدتنيش فرصة .. وكمان عيب ياحبيبتي لما تغلطي ف حد يكون ف بيتك .. متزعليش مني انا شديت عليكي قدامها بس علشان هي ضيفتي .. حقك عليا
كنزي : مش زعلانة ياماما حصل خير
فريال : طيب علشان اصدق بقا انك مش زعلانة ولا شايلة مني .. عاوزة اطلب منك خدمة صغيرة
كنزي : اتفضلي ياماما .. عاوزني اعملك حاجة
فريال : لا يااحبيبتي متتعبيش نفسك .. هو بس عاوزكي تشليلي الصندوق دا عندك ف الاوضة
كنزي : دا في ايه دا
فريال : دا في دهبي ..
كنزي : اشيلوا عندي ليه
فريال : اصل انا هجيب واحدة تنضفلي أوضتي وكدا .. علشان مش قادرة انضفها ومش عاوزة الدهب يكون موجود .. لاحسن تطمع فيه ولا حاجة .. ف قولت اخلي عند حد بثق فيه وملقتش احسن منك
كنزي : طب وليه ياماما تجيبي واحدة انا ممكن انضفهالك ..
فريال : لا ياحبيبتي انا مش عاوزة اتعبك .. واهي ام عبير بتيجي كل فترة كدا تسترزق حرام ست غلبانة
كنزي : ماشي ياماما هخليهم عندي
فريال : وحاجة كمان .. لو حازم شافهم وسألك .. اوعي تقولي انهم بتوعي ..
كنزي باستغراب : اومال اقول ايه
فريال : تقوليله انهم بتوعك انتي .. مامتك اديتهملك اي حاجة كدا .. المهم متقوليش ان دا دهبي .. اصل انا من يوم ماابو حازم مات الله يرحمه وانا مخليه حازم يعتمد ع نفسه ف كل حاجة .. ومكنتش بساعده لما يحتاجني علشان اخليه راجل وقد المسئولية .. لو عرف اني معايا الدهب دا كله ممكن يزعل
كنزي : يعني اكدب ع حازم
فريال : دي كدبة بيضة ياحبيبتي .. وبعدين مافيش فرق بينا انا وانتي واحد دهبي هو دهبك ولا ايه
كنزي : ماشي
فريال : يلا بقا ادخلي خبيه قبل ما حازم يجي
كنزي : حاضر
* الموبايل رن*
فريال : مين بيرن عليكي
كنزي : دا حازم
.. ايوة ياحازم .. انت جاي ياحبيبي احضرلك الاكل
حازم : انا جاي اه بس متحضريش حاجة .. انتي بس اجهزي
كنزي : اجهز ليه
حازم : هنخرج نتغدا برا .. وتغيري جو شوية
كنزي بفرحة : هتوديني الملاهي
حازم بضحك : هوديكي الملاهي حاضر ..
كنزي : هييييه .. اه صح طب وشغلك هتعمل فيه ايه
حازم : متقلقيش انا استأذنت بدري علشانك
كنزي : ياحبيبي ربنا يخليك ليا .. لا هلبس بسرعة متقلقش .. سلام
فريال : ماله حازم
كنزي بتلقائية : عاوزني اللبس علشان عازمني ع الغدا وهيوديني الملاهي
فريال قلبت وشها : والأكل اللي انا تعبانة فيه دا هيترمي
كنزي اتضايقت : لا ماهو احنا لما نيجي هنأكله .. لو حضرتك هتزعلي انا ممكن اتصل بيه والغيها
فريال : لا وازعل ليه روحوا وانبسطوا انتو لسه عرسان
كنزي : ماشي ياماما .. استاذن بقا اروح اشيل الحاجات دي واللبس .. عن اذنك
فريال : روحي ياحبيبتي وانبسطي .. اتهني بالكام يوم دول
________________________________
" في الشركة "
قمر : سليم .. كويس انك هنا كنت عايزك
سليم : انتي كمان عاوزني .. خير في حاجة
قمر : انا كمان ايه .. هو في حد غيري عاوزك
سليم : اه زين اتصل بيا وقال عاوزني ضروري
قمر باستغراب : زين عاوزك ليه
سليم : مش عارف .. طيب انتي كنتي عاوزة ايه
قمر : مش هينفع هنا .. هبقا اكلمك ونتقابل برا
"زين شافهم من بعيد اتعصب وراحلهم "
زين : الهانم خلصت الشغل اللي وراها ولا لسه
قمر : لا لسه
زين : اومال واقفة عندك بتعملي ايه
قمر : كنت خارجة بصور ورق بس و ...
زين : انا اول مرة اعرف ان تصوير الورق بقا عند استاذ سليم
قمر : لا يازين التصوير مش عند سليم بس انا قابلته صدفة وبحكم اللي بينا لازم اجي اسلم عليه
زين بعصبية : اللي بينكم دا يبقا برا الشركة .. انتي هنا جاية تشتغلي وبس ياهانم .. مش فاتحينها كافية
قمر بعصبية اكتر : انت ازاي تتكلم معايا كدا ..
زين : انا هنا مديرك ومن حقي اتكلم زي مانا عايز انتي فاهمة
قمر : لا مش من حقك ولا من حق اي حد يكلمني بالاسلوب دا ..
سليم : ممكن تهدوا .. المواظفين بيتفرجوا عليكم
قمر : لو الشغل هنا هيديك الحق انك تعاملني بالشكل دا ف بلاها .. واستقلتي هتكون عندك من بكرا .. عن اذنك
زين بعصبية : انتو بتتفرجوا ع ايه كل واحد يشوف شغله .. يلااا
سليم : قمر .. قمر استني
قمر : لو سمحت ياسليم سبني لوحدي
سليم : اسيبك لوحدك ازاي ف حالتك دي .. اركبي بس . . يلا ياقمر
__________________________________
" ف الملاهي "
كنزي : اللله انا عاوزة اركب دي ياحازم ونبي ونبي
حازم : حاضر حاضر استني هنا وهروح ادفع التذاكر وهجيلك
كنزي : هتركب معايا بجد
حازم : اه مع اني مش بحبها (غمزلها ) بس هركب معاكي
كنزي : هييييه .. يلا روح بسرعة
(ام وابنها واقفين )
الولد : يامامي بليز انا عاوز اركب دي يامامي
الام : مينفعش تركبها لوحدك ياحبيبي .. لازم حد كبير يكون معاك
الولد : طيب يامامي ماتركبي معايا بليز .. انا نفسي اركبها اوي
الام : ياحبيبي انت عارف اني مش بحبهم وبدوخ منهم .. تعالي بس نروح نشوف حاجة تانية تنفع تركبها
الولد : لا يامامي بليز انا عاوز دي
كنزي : انا اسفة انا كنت واقفة جنبكم وسمعت الكلام .. هو انا ممكن اطلب منك طلب
الام : اتفضلي ياحبيبتي
كنزي : ممكن اخده يركب معايا .. ومتخافيش والله هخلي بالي منه ..
الولد : بجد ياطنط .. هتاخديني معاكي
كنزي : بعد اذن مامي طبعا
الولد : مامي وافقي علشان خاطري .. ومش هعمل حاجة تزعلك تاني ابدا ابدا
الام ابتسمت : ماشي انا موافقة .. بس خليبالك منه انا معنديش غيره
كنزي بفرحة مسكت ايده : متقلقيش عليه خالص
حازم : انا حجزت التذاكر يلا بينا
كنزي : مش هنركب لوحدنا ( لعبت حواجبها ) بص جبتلك ايه
حازم : ايه دا يخربيتك خطفتي دا ولا ايه
كنزي : اخس عليك ياحازم .. خطفته ايه .. دا عاوز يركبها ومامته مكنتش عاوزة يركب لوحده .. وانا كلمتها ووافقت تركبه معانا
حازم : وخدتي موافقتي انا
كنزي بزعل : هو انت ممكن متوافقش
حازم (بص للولد) : اممم .. وانت اسمك ايه بقا
الولد : انا اسمي فارس
حازم : طيب يااستاذ فارس هات ايدك .. ( ابتسم ) يلا بينا
كنزي بفرحة : هييييييه .. يلا يلا بينا
_____________________________________
سليم : هديتي شوية اقدر اتكلم معاكي
قمر : متقلقش ياسليم انا كويسة
سليم : هو زين متعود يتعامل معاكي كدا
قمر : لا ... اه
سليم : لا ولا اه
قمر : مش عارفة .. ساعات بيكون كويس وهادي وحنين .. وساعات يكون زي القطر اللي بيدوس ع اي حاجة قدامه من غير مايحس
سليم : بس زين مش كدا . . واول مرة اشوفوا ف الحالة دي
قمر : هو مبيعملش كدا غير معايا انا بس
سليم ابتسم : طيب وانتي
قمر : انا ايه
سليم : ولا حاجة خلاص .. كنتي عاوزني ف اي صح
قمر : هو انت متجوز سهر
سليم : مين قالك كدا
قمر : مش مهم مين قالي المهم انت متجوزها
سليم : هي اللي قالتلك صح
قمر : يعني كلامها صح
سليم : لا مش صح .. انا اه اتجوزتها .. بس انا مطلقها من زمان اوي من قبل مااسافر وارجع ..
قمر : ممكن اعرف ايه السبب
سليم : مش عارف اقولك ايه .. بس سهر اللي اتجوزتها زمان او بمعني اصح اللي شوفتها اول مرة .. مالهاش علاقة تماما ببتاعت دلوقتي .. اتغيرت اوي .. ومكنتش قادر استحمل ولا اتعامل معاها بشخصيتها اللي اتكونت نتيجة حاجات حصلتلها ف حياتها .. كنت فاكر اني ممكن امحي كل حاجة وحشة حصلتلها بس فشلت وسيبتها
قمر : ومقولتليش ليه .. كنت بتقول انك منستنيش
سليم : علشان دي الحقيقة انا منستكيش .. وقولتلك جربت احب تاني بعدك وفشلت
قمر : انا اسفة ياسليم .. بس اللي طلبته مني مش موافقة عليه .. انا مش هينفع اديك فرصة ..
سليم : انا عارف و صدقيني مش زعلان .. انتي كبرتي ف نظري اكتر ..
قمر : ليه بتقول كدا
سليم : علشان انتي بتحبي زين . .
قمر بعصبية : انا مبحبش حد
سليم : عصبيتك دي اكبر دليل ع انك بتحبيه .. وع فكرة هو كمان بيحبك .. بس انتو الاتنين بتكابروا
قمر : هو مبيحبنيش ومش بيحب حد .. هو مش شايف غير نفسه وبس ..
سليم : صدقيني هو بيحبك .. انا كنت رايح ومش فاهم هو عاوزني في ايه .. بس طريقته معاكي لما شافك واقفة معايا فهمتني .. هو بيغير عليكي
قمر : والله والغيرة بنسباله بقا انه يهني قدام المواظفين
سليم : بس انتي خدتي حقك .. ردك عليه دا قلل منه وكأنك بتعرفي انه مش فارق معاكي
قمر : ......
سليم : بتحبيه صح
قمر : مش عارفة .. بس كل اللي اعرفه دلوقتي اني مش طايقة اشوف وشه .. علشان لو شوفتوا هفتحلوا دماغه ع رأي البت تونة
سليم ابتسم : انا مستعد اساعدك .. او اساعدكم بما انكم انتو الاتنين تعزوا عليا يعني
قمر : بلاش ياسليم خلي كل حاجة زي ماهي .. مش حابة حد يتدخل ف الموضوع دا .. وياسيدي انا متشكرة اوي انك دايما بتقف جنبي .. وانك احترمت قراري ومزعلتش
سليم : مينفعش ازعل منك انتي بالذات .. انا عندي استعداد انفذلك اي حاجة انتي تطلبيها .. انتي ليكي عندي جميل عمري ف حياتي ماهنسا ولا هقدر ارد جزء صغير منه
قمر باستغراب : جميل ؟ جميل ايه
سليم : هتعرفي كل حاجة ف وقتها .. دلوقتي انا هروحك البيت علشان متتاخريش اكتر من كدا
قمر : ماشي
___________________________________
حازم وكنزي وفارس خلصوا ونازلين
الام : ها مبسوط دلوقتي يافارس
فارس : جدا جدا يامامي .. اونكل حازم وطنط كنزي دول لذاذ اوي .. واتصورنا صور كتير وحلوة اوي
الام : انا متشكرة اوي انك فرحتي ابني
كنزي : والله انا اللي فرحت جدا انه شاركنا .. كانت هتبقى وحشة من غيره .. ربنا يخلهولك يارب
الام : يارب .. ويرزقك انتي وهو بولد حلو زيكم
كنزي : لو شبه فارس انا. موافقة والله
فارس : يعني لما تجيبوا ولد هتسموا ع اسمي صح
حازم : وعد مني اول ولد هيكون ع اسمك
كنزي بفرحة : و انا موافقة
الام : يلا يافارس بوس طنط واونكل علشان هنمشي خلاص
فارس : ماتخلينا شوية كمان يامامي .. انا لسه ماقعدتش معاهم
الام : ياحبيبي احنا اتاخرنا اوي .. علشان بابي ميقلقش علينا
حازم : طيب يافارس اسمع كلام مامي دلوقتي .. وخد رقمي اهو وكلمني ف اي وقت انت عايزه
فارس : اوكيه
( حازم وكنزي بصوا لبعض وهما فرحانين وخدوا ارقام بعض ومشوا )
_________________________________________
احمد : ايه الي انت هببتوا ف الشركة دا مع قمر
زين : هي لحقت تبلغك
احمد : قمر متصلتش ولا قالتلي حاجة
زين : اومال عرفت منين
احمد : المواظفين كلهم بيتكلموا ع اللي حصل واهانتك ليها
زين : ومعرفتش بردك انها قالت هتقدم استقالتها .. يعني الشغل مش فارق معاها اصلا
احمد : وعاوزها تقولك ايه يعني بعد اللي عملته .. عاوزة تقولك اوامرك يافندم هنفذ كل اللي تطلبه بالحرف .. ياغبي كل الوقت الي قضيتوا مع بعض ومفهمتهاش لسه .. وبعدين تعالي هنا .. اي التغير اللي حصل فجأة دا .. مش دي اللي وقفت قصاد فاروق علشانها .. دلوقتي انت بتعمل زيه
زين : اللي حصل بقا .. كنت متعصب وطلع عليها .. المهم كلمها قولها متقدمش استقالتها
احمد : وانا اكلمها ليه هو انا اللي زعلتها ولا انت .. قولها انت واتأسفلها
زين : مش هتأسف لحد انا .. وترجع مترجعش براحتها .. انا مالي اصلا هي حرة .. انا طالع انام .. تصبح ع خير
احمد : وانت من اهله
_________________________________
مر الايام ع ابطالنا
قمر سابت الشغل وزين بيحاول يبين انها مش فارقة معاه بس ع مين البيت كله فاهمه .. واسر ووليد لا حول لهم ولا قوة .. وليل بتقاوح مش معترفة بغلطها .. وسليم وقمر اتقربوا كأصحاب .. اما بقا حازم وكنزي فهما مبسوطين جدا ودا مزعل فريال ومخليها تصمم ع اللي هتعملوا .. ياتري بتخطط لايه ؟
____________________________________
" ف المستشفي "
عزيز : معقول سائر .. واحشني جدا يابني .. انت رجعت من السفر امتا
سائر : من فترة كدا يا عزيز .. انت كمان وحشني والله .. انت بتعمل ايه هنا
عزيز : بعمل ايه هنا .. انا دكتور يابني بس لسه منقول جديد .. انت اللي بتعمل ايه هنا
سائر بحزن : انا جاي هنا اطمن ع اختي
عزيز باستغراب : اختك هنا .. !!
سائر : اه يا عزيز ..
عزيز : مين هي .. اسمها ايه
سائر : صافي فاروق الكيلاني
عزيز : مش ممكن .. هي دي اختك .. اللي
سائر : اه هي .. اللي قتلت .. بس والله غصب عنها .. مكنتش ف وعيها ..
عزيز : اهدي ياسائر .. انا فاهم حالتها .. انا منقول مخصوص هنا علشانها .. انا دارس كويس اوي نوع المخدر اللي هي كانت بتاخده وخطورته .. بس مكنتش اعرف انها تبقا اختك .. متقلقش انا هعمل كل حاجة اقدر عليها علشان تقدر تتحسن
سائر : انا مش. عارف اشكرك ازاي والله
عزيز : مافيش بينا شكر .. انت شكل السفر نساك احنا قد ايه كنا اصحاب ..
___________________________________
الشاويش : جعفر السيد حسانين ..
جعفر : افندم
الشاويش : تعالي معايا في زيارة ليك
قمر قعدة ومديالوا ضهرها ..
جعفر : هي فين الزيارة
الشاويش : ماهي قعدة
قمر لفت وشها ونزلت النضارة وبابتسامة عريضة : جود مورنينج يا جعفر .. مفاجأة حلوة مش كدا
________________________________
كنزي : حازم .. حازم قوم يلا عاوزك ف حاجة مهمة .. قوم بقا
حازم : صباح الخير ياحبيبتي .. خير كنتي عاوزة ايه
كنزي : نور اتصلت بيا هي وليل وقالوا انهم هيتجمعوا انهاردة ف بيت قمر .. وهما وحشوني اوي وعاوزة اشوفهم
حازم : واهون عليكي تسبيني لوحدي يوم إجازتي كدا
كنزي : معلش بقا ياحازم نعوضها الاجازة الجاية
حازم : وهو انا باخد اجازة غير كل فين وفين
كنزي : طب اعمل ايه هما وحشني .. طب اقولك ع حاجة انا هروح ومش هتأخر
حازم : خلاص ماشي وانا موافق .. يلا طفي النور بقا علشان اكمل نوم
كنزي : تكمل نوم ايه قوم يلا الللبس علشان توصلني
حازم : دلوقتي !!!!
كنزي : اه دلوقتي .. يلا قوووم
__________________________________
جعفر : جاية تشمتي فيا يابت غادة
قمر : اخص عليك ياجعفر انا اشمت فيك بردك .. دانا جاية مخصوص ازورك .. ومش بس كدا انا جيبالك عيش وحلاوة .. اه انا اعرف الاصول كويس اوي
جعفر : متشكر .. الزيارة خلصت
قمر : استنا بس يامعلم .. مش لما اقولك الاول مين ابن الحلال اللي عمل فيك كدا
جعفر : من غير ماتقولي انا عرفته خلاص
قمر : لماح يامعلم طول عمرك لماح .. بس ايه كدا نبقا خالصين
جعفر : مش خدتي حقك ايه جايبك
قمر : اصل انت كان ليك عندي واجب كنت جتلي بعد مولعتلي ف البيت .. انا قولت ارد الواجب مش اكتر .. وبعدين انا مخدتش حقي ولا حاجة .. اوعا تقول كدا انا حقي عند ربنا بقا .. انت اللي انت فيه دلوقتي دا بسببك انت والحكومة بقا تاخد حقها براحتها انا يادوب بس بلغتهم بالمعاد
جعفر : ولما انتي سيبتي حقك للحكومة تجبهولك .. مبلغتيش عني ليه من زمان اني ولعتلك ف البيت
قمر : ليه يامعلم هو انا عبيطة .. ابلغ عليك ف حاجة زي كدا علشان تخلع منها او تدبس حد من صبيانك وتشيلوا الليلة هو .. لا انا استنيت استنيت استنيت .. لحد ما وقعتك انت بنفسك ف حفرة مش هتعرف تطلع منها بسهولة .. زي ماتقول كدا صبرت ونولت
جعفر : ومش خايفة بعد اللي قولتي دا ابعت حد يخلص عليكي انتي واهلك
قمر : لا من الناحية دي متقلقش خالص .. كل رجالتك اللي برا زي ماتقول كدا مصدقوا انك غورت .. شوف ياسبحان الله حتي القرايبين منك مكنوش بيطيقوك ومصدقوا .. دانا عملت جميل للحارة كلها والله
جعفر بعصبية : ياشاووييش تعالي غورني من هنا
قمر : استنا بس يامعلم .. مخدتش العيش والحلاوة
___________________________________
هدي : ياااه يابنات كنتو وحشني اوي .. لازم يعني قمر تتصل بيكم علشان تتجمعوا
نور : والله ياطنط انا كنت مشغولة اوي ف كام حاجة كدا .. وكمان سائر اللي هو فيه مزعلني اوي .. ياعيني هو محتاس من ناحية ابوه ومن ناحية اخته
هدي : ان شاءالله كل حاجة تتحل .. سائر قد المسئولية متقلقيش
قمر : انا جييت
هدي : كنتي فين .. شكلك مبسوط يعني
قمر : جدا جدا ياماما .. كنت بزور جعفر
هدي : تاني جعفر ياقمر
قمر : كان ليه عندي واجب بردهوله ياماما .. ماتشهدوا ياجماعة
نور : لا طلما ليه واجب لازم تروحلوا .. ولا ايه ياليل
ليل بتأكل لب : لا قمر عدها العيب وازح
هدي : ماشي بس دي اخر مرة .. خلاص كدا صفحة جعفر تتقفل
قمر : من عنيا ياروحي من غير ماتتعصبي بس .. ها كنتو بتتكلموا ع ايه بقا
ليل : كانت نور بتحكلنا ع سائر حبيب قلبها
نور : اتريقي اتريقي
ليل : لا والله مش بتريق .. بس عاوزة اعرف هنفرح امتا بقا
قمر : يابت انتي معندكيش دم .. ابوه تعبان واخته ف المستشفي .. اكيد مافيش حاجة هتحصل دلوقتي
نور : لا بصراحة هو سائر وعدني ان اول لما اخته حالتها تتحسن .. هيحدد مع بابا معاد الخطوبة
قمر : بجد يا نور الف مبروك ياحبيبتي
كنزي : الف مبروك يانوني ..
هدي : مبروك ياحبيبتي .. ( بصيت لليل وقمر) .. عقبال اللي ف بالي
" ليل بصيت للسقف وقمر كحيت "
هدي : مالك ياحبيبتي .. الكلام وقف ف زورك
قمر : اه حبت ماية الله يكرمك
هدي : ماشي ياقمر هجبلك ماية
نور : حرام عليكم والله اللي انتو بتعملوا دا .. هي عاوزة تفرح بيكم
قمر : هي لازم تفرح بيا بالجواز يعني .. ماتفرح بيا بحاجة تانية ياستي
ليل : اه مثلا تفرح بيها ع شغلها
هدي : اللي استقالت منه صح
ليل : يوة يوة انتي لحقتي تجيبي ماية
قمر : اه ياماما انا جيبالك خبر هيفرحك ..
هدي : ايه هو قولي
قمر : انا قررت اخلي بيتنا اللي ف الحارة مشغل .. في ستات كتير اوي ف الحارة محتاجة شغل .. يكون قريب منهم .. انا عاوزة اجمعهم كلهم واساعدهم .. ايه رايكم
ليل : انتي عمرك ماحكتيلي انك عاوزة تعملي كدا
قمر : بصراحة انا كنت بفكر ف الموضوع .. ومش عارفة فجاة كدا القرار جالي
هدي : هي الفكرة جميلة وعجبتني انك هتساعديهم .. بس بنسبالك انتي ايه مش هتساعدي نفسك وتشتغلي انتي كمان
قمر : متقلقيش ياماما .. انا قدمت ف شركة وان شاءالله هتقبل
نور : ايه اللي بتقوليه دا ياقمر .. انتي بجد هتسيبي الشغل ف شركتنا .. يعني مش يومين وهترجعي
قمر : لا يانور مش هرجع طول ما البني دا شايف ان ليه حق يعاملني بالشكل دا
نور : انا عارفة ان زين غلطان بس هو اكيد مكنش عاوزك تسيبي الشغل .. طب فكري شوية ممكن
قمر : ان شاءالله
ليل : ايه يا كنوزة قعدة ساكتة ليه
كنزي : بسمعكم
نور : واحنا عاوزين نسمعك .. انتي عاملة ايه ف حياتك وحازم عامل ايه معاكي
كنزي : انا كويسة الحمدالله وحازم كويس اوي معايا
ليل : والعقربة عاملة ايه
كنزي : ياعني .. شوية كويسة وشوية بتقلب .. بس مش مهم
يتبع
تكملة الروايه بعد قليل
تعليقات
إرسال تعليق