#مركب_السلايف
#حقيقة_مجردة
#البارت_السادس # السابع
**_____***___***___&&&&
بعد انتهاء الاسبوع الثاني من زواج زياد ووفاء، في أخر ليلة لهم يدخل زياد اوضة نومه ليري وفاء بدلت قميصها بمنامة حريرية زهرية جميله ووقفت امام المراءه تتزين وتتعطر"
والقت قميصها المتسخ في سلة الغسيل لكنه وقع أرضا ، يحتضنها زياد من ضهرها ويهمس في ودنها بمعسول الكلام
تلتفت وتحتضنه بقوة " بقولك ايه كفاية الاسبوع اللي فات خدت حقك وزيادة يلا كده يا حبي ننام عندك شغل الصبح وعندي كلية وتسبقه الي السرير"
يضحك زياد ويجذبها لحضنه بقوة" مين قالك اني شبعت منك ، علشان كده لبستي منامه مش قميص ، خلاص الدلع راح وهتنشفيها عليا بذمتك بقي التعليم احسن ولا حضن زيكو ، تدفعه وفاء عنها " يوه يا زياد بطل دلع بجد انت بكره اول يوم تنزل الورشه من اسبوعين وانا بكره عندي موال تقديم المشروع وجدول المحاضرات اللي لسه معرفهوش وكمان هشتري الكتب يعني نقوم مرتاحين ولما ارجع لو كان فيا نفس هعوضك يلا اطفي النور وتعالي خدني في حضنك"
يكشر زياد ويقطب جبينه ، يعني شهر العسل خلص كده ماشي هنشوف وينحني يحمل قميصها اللي وقع علي الارض خارج سلة الغسيل ليضعه داخلها ، ليري ما لفت انتباهه ، يفرد القميص امام عين وفاء ويسالها بحدة وغضب" ممكن افهم ايه ده يا وفاء
تنظر وفاء لقميصها اللي بايد زياد وتشعر بالارتباك وتقرب منه وتاخذ من يده " ايه في ايه مش فاهمه
يضحك ساخرا " البقعه الحمرا ده من ايه
تضحك بتوتر " اه من الكاتشب وانا بعملك سندوتش الشاورما الكاتشب طرطش علي القميص مخدتش بالي لما ارجع الصبح من الكليه هغسله يلا يا حبي الساعه داخله علي ١١ وانتي بتصحي بدري وكمان وعدتني توصلني اول يوم ولا هتحمرق"
يلقي القميص في سلة الغسيلات ويضحك ويحضنها" لا طبعا هوصلك وهنصحي بدري وينيمها علي السرير ويطفي النور ويطلع بجوارها يجذبها له بس ده ميمنعش ندلع نفسنا نص ساعه مش ده اللي هياخر نومنا بالعكس بعد جوله سريعه هنام بسرعه وقلبنا سعيد ويجذبها لحضنه بقوة لتصطدم بصدره العاري بعد ان تخلص من ملابسه ويبدء في فك زراير منامتها لتحاول ان تنسيه لكنه ينتزعها وهو مستغرب مقاومتها"
ليستشيط غضبه في ايه مالك ، نفسي فيكي وهتوحشيني
بتمنعي نفسك عني ليه برفضك بتثريني اكتر ، اهدي يا حبي وبدل ما تبقي سهرة صباحي ولا هيبقي فوقه كليه ولا شغل تعالي لحضن حبيبك دلعيه وعوضيه ويشدها ليه اكثر ويلتهم شفايفها بقبله قوية وغيظ لرفضها ان ينزع باقي ثيابها عنها وهي تقومه بشده لتتفاجأ به يضحك بمرح ويضع يده بين فخديها ويقول مزمجرا " ممكن افهم ايه ده كمان هي بقعه ولا عذر يا مدام وفااء"
تنهض وفاء من جواره وتلبس منامتها ووجها يتعرق من الارتباك وجسمها ينتفض وشفتاها ترتعد وهي تقول"
بص هفهمك اصل انا انا
يضحك وهو يضع يده تحت راسه ويريحها وينظر لها بنظرات غامضه ومريبه " ها انا بسمع قولي انتي ايه وينهض فجأه
لترتعد وترجع الي الخلف كالفار المزعور"
عارفة انتي ايه كذابه وانانيه ومتكبرة ومبتحبيش غير نفسك ، الف خسارة يا وفاء كنت متخيله ان كذبتك مش هتتكشف من كذبك عليا بانك يوم زفافنا كان عندك العذر الشهري ، رغم ذكائك التعليمي نسيتي انها هتيجي تاني وفي فترة قريبه جدا واكيد هتتكشفي ولا كنتي تكملي كذب للنهاية بس قوليلي كنتي النهاردة هتتحججي باننا هنصحي بدري طيب وبكره وبعده والكام يوم اللي جايين " ولا ناسيه اني عريس وعايز افرح بعروستي " ليه يا وفاء ليه كنت معاكي وحش في ايه انا عملت المستحيل علشان ارضيكي وطلبت من امي تتنازل كتير علشان الجوازه متبوظش "
يمسكها من ذراعها يهزها بقوة" ازاي بتحبيني وهان عليكي المي وتعبي ، كنتي شيفاني بتعذب قدامك من شدة احتياجي ليكي وانتي كبريائك كان اكبر من انك تتنازلي علشاني هو ده حبك يا وفاء هو ده اخلاصك ليا ، لما في اول جوازنا وقبل ما ندخل في اختبارات الحياة بتعملي معايا كده يبقي عند اول مشكله تواجهنا هتتنازلي عني بسهوله انا مصدوم منك وبجد حاسس بالخيانه والغدر انتي طعنتيني بقلبي بسكينه بارده
بعد موقفك ده معايا بقي صعب اامن لحياتي معاكي يا وفاء"
وفاء انت " تضع يدها علي بقه ودموعها تنهمر كالشلال
اسفه انا فعلا غلطانه وشيطاني ركبني لكن اقسم برب العزه ما في حاجه باقيه عليها في الدنيا غير حبك رغم خوفي من معاشرة اهلك من اللي كنت بسمعه وبشوفه ايام ما كنت بجي لاختك لكن الخوف كله كان بيختفي مع نظره الحب اللي مليا عيونك ليا او احساسي بالامان وانا معاك او لهفتي اني اشوفك لما بتوحشني اغفرلي غبائي واوعدك اني بعد النهاردة عمري ما هكذب عليك بس بلاش تطلقني وتفضحني "
هيقولوا ايه بعد اسبوعبن تطلق ، محدش هيقول اني طاهرة
يصرخ فيها زياد بعصبية" اووف نفسك وسمعتك وانا انا يا وفاء معقول الحب عماني عن حقيقتك لدرجة دي انتي انانية ومبتفكريش غير في نظرة الناس ليكي بجد انا اتخدعت فيكي انا مش طايق ابص لوشك ازاي اختارتك زوجه ليا وشريكه لحياتي وانت مبيهمكيش مشاعري او احساسي"
اتا مش هقولك غير كلمة واحده تعرفك انتي ايه بالنسبالي
وفاء" تصرخ وهي بتحضنه لا لا يا زياد حتي لو قولتها انا هفضل مراتك وحبيبتك اللي عشته معاك بعمري كله انا مستحيل اتنازل عن حبك وعشقك وحنانك عليا اسمعني واعرف انا عملت كده ليه وعاقبني لكن تفارقني لاء"
انا استاهل العقاب مش الموت انت لو فارقتني يبقي بتقتلني
يبعدها عن حضنه ويمسك دراعها وهو بيبعدها عنه" وانتي مقتلتنيش لما شوفتيني بتعذب ومنعتي نفسك عني ، وانت موجعتنيش لما خونتي ثقتي وخدعتيني يا وفاء الزواج سكن وراحه وفاء واخلاص صدق وامان اخذ وعطاء تضحية وصبر
وكل ده ضاع في كذبة علشان نفسك" مهما يكون السبب كنتي شاركيني كنت هقدر وادلك ونفكر سوا احنا شركاء في الحياة ربنا جمعنا نكمل بعض"
مسالتيش نفسك ليه اغلب الجوازات بتنهار " لفقد الثقه والصراحه بين الزوجين ده اول مسمار بيندق في نعش العلاقة الزوجيه وانتي مكتفتيش بكذبتك وكنتي ناوية تستمري بيها بعد كل اللي كان بينا رميتيه بعد وقفتي جمبك دمرتي ثقتي بيكي كان قدامك اسبوع طويل توضحي وتبرري لكن تبريرك دلوقتي لانك انكشفتي "
بصي في عيوني واقسمي انك كنتي هتقوليلي علي كذبتك
تبص ليه وتداري وشها في الارض" مش هكذب تاني مكنتش ناوية اصارحك يمكن مش دلوقتي كنت هتحجج وبعدها لو حصل وجت هقولك حصل خلل بالهرمونات لو حصل حمل يبقي خلاص لكن كان صعب عليا اعيش معاك خسارة ثقتك
بعد عنها زياد وايدلها ضهره وهو بيضحك" الزوج اخر من يعلم عيشت معاكي كالمغفل اسف يا وفاء انا مقبلش علي نفسي
وكلامي معاكي بيجرح كرامتي ويسود قلبي منك انا بكره ال
تقطع كلامه وتحضنه بقوة من الخلف ودموعها تبلل ضهره " اسمعني وعقابني بعدها وتحكي ليه ما حصل من سلفتها ليله الحنه، وكلامها المستفز في اخر يوم بالاسبوع الاول لتشعر بتشنج عضلاته من خلال ذراعيها القابضه علي وسطه باستماته لاحتضانها له"
لينزع يداها بهدوء ويتركها ويمسك جلبابه تنزعه وفاء من يده
زياد انا عارفه اني غلطت بس وربي انا بعشقك كنت متخيله اني بحبك بس لكن حبك وحنانك علياعرفني يعني ايه العشق
ارجوك سامحني انا اموت لو فكرت تفارقني زياد رد عليا"
ينزع من يدها جلبابه ويقول لها بغضب مكتوم" هتعرفي حالا ردي يلتفت جهة الباب وينظر لها بحسرة" وفاء ردي هو انتي
وقبل ما يكمل كلامه تنهار وفاء تقع بالارض مغمي عليها"
___________
في الصباح تنزل وفاء قبل زياد وتدخل علي امه تقبل يدها وتصبح عليها تشدها تحيه وتخدها بحضنها" تفعص فيها وتضحك جيتي علي الجواز يا وفاء ادخلي مع اخواتك جهزوا الفطار للرجاله وافطري معاهم قبل ما تروحي كليتك يلا وتنادي يا هدي تعالي شوفي وفاء هتساعدكم في ايه"
تخرج هدي من المطبخ وتضحك ببشاشه في وجه وفاء
صباح الخير علي عروستنا ، خليها ياماما احنا خلصنا من بدري وكمان مش اول يوم كده الشغل كتير مبيخلصش خدي جهزي السفرة واحنا هنحط عليها الاكل"
تبتسم وفاء بود لهدي" حاضر وتبدء تاخد اطباق الاكل منهم وينزل زياد ويدخل يبوس ايد امه وتحضنه بشدة"
خمسه وخميسه عليك ماشاء الله والحارس الله عيني باردة عليكي يا ضنايا "" يضحك زياد بحب لامه " البركه فيكي يا حجه هو لولا اكلك الحلو كنت بقيت كده ويبص لوفاء بغموض ماما ابويا واخواتي صلو ولا لسه".
ترد عليه عديله ادخل بسرعه سمع ابويا الحج بينوي يلا
يقلع جزمته ويدخل الزاوية يصلي جماعه مع اخواته وبعد الانتهاء يخرجو الرجاله ويشوف سليمان وفاء يبتسم ليها
اخيرا مرات ابني خدت افراج وهتتجمع معانا تعالي يا وفاء
تروح ليه وتقبل ايده زي زياد ايوه يا بابا" ماشاء الله اسمعي انا معتمد عليكي تخلصي تعليمك وتلمي ولاد العفاريت دول وتعلميهم عايزهم زيك وزي زياد مش فاشلين زي اهلهم "
وانتي يا حجه الاوضتين اللي بره جهزيهم وافرشيهم وادي مفتاحهم لوفاء خليه مكان تعلم فيه الاولاد وليها مني مرتب كمان ها يا مرات ابني يرضيكي مرتب كام "
واوعي تقولي انهم ولادك ومينغعش تاخدي فلوس، انا عارف انك طموحه ونفسك تشتغلي وتحسي باستقلاليتك ، وابني رغم انه راجل بس مش هيوفرلك الاستقلاليه لان بياخد مصروف جيبه صحيح هزوده علشانك لكن بردك ميرضكيش يا مرات ابني يلا قولي هتاخدي كام"
يقرب منه زياد " طبيب يا حج ده مش وقته خليها لما ترجع يلا يا وفاء خلصي علشان الحق اوصلك قبل ما اروح للورشة بعد اذنك يا بابا اوصلها بس اول يوم "
عليكي يا ضنايا "" يضحك زياد بحب لامه " البركه فيكي يا حجه هو لولا اكلك الحلو كنت بقيت كده ويبص لوفاء بغموض ماما ابويا واخواتي صلو ولا لسه ".
ترد عليه عديله ادخل بسرعه سامعه ابويا الحج بينوي يلا
يقلع جزمته ويدخل الزاوية يصلي جماعه مع اخواته وبعد الانتهاء يخرجوا الرجاله ويشوف سليمان وفاء يبتسم ليها
اخيرا مرات ابني خدت افراج وهتتجمع معانا تعالي يا وفاء
تروح ليه وتقبل ايده زي زياد ايوه يا بابا" ماشاء الله اسمعي انا معتمد عليكي تخلصي تعليمك و تفضي لولاد العفاريت دول وتعليمهم عايزهم زيك وزي زياد مش فاشلين زي اهلهم "
وانتي يا حجه الاوضتين اللي بره جهزيهم وافرشيهم وادي مفتاحهم لوفاء خليه مكان تعلم فيه الاولاد وليها مني مرتب كمان ها يا مرات ابني يرضيكي مرتب كام "
واوعي تقولي انهم ولادك ومينغعش تاخدي فلوس، انا عارف انك طموحه ونفسك تشتغلي وتحسي باستقلاليتك ، وابني رغم انه راجل بس مش هيوفرلك الاستقلاليه لان بياخد مصروف جيبه صحيح هزوده علشانك لكن بردك ميرضكيش يا مرات ابني يلا قولي هتاخدي كام"
يقرب منه زياد " طيب يا حج ده وقته خليها لما ترجع يلا يا وفاء خلصي علشان الحق اوصلك قبل ما اروح للورشة بعد اذنك يا بابا اوصلها بس اول يوم للكلية واطمن عليها"
ياخدها ابوه بود بحضنه ، مين قال اول يوم كل يوم يا زياد مراتك مسئوله منك وراحتها لازم تكون علي ايدك انت قبل ما تخطبها وكنت بتروح تجيبها مش حال وهي مراتك كل يوم تنزل توصلها ولما تخلص تروح تجيبها الشغل مش هيقف علي ربع ساعه يلا نقعد ناكل قبل الفطار ما يبرد اخيرا اطمنت علي عيالي وشوفتهم فاتحين بيوت وهنتجمع كلنا "
تقبل وفاء ايد حماها ربنا يباركلنا في حياتك يا بابا"
وبعد الغدا يخرجوا جميعا وزياد يستعجل وفاء علي الذهاب
يخرجوا جميعا ويركب سليمان مع مصطفي ويحيي وفتحي وسراج مع بعض وزياد يركب عربيته وبجواره وفاء"
ينطلق واخواته الشباب يضحكون عليه خلي بالك من المزه اللي يتعرضلك اديله تحب نيجي نوصلك وينطلقوا مسرعين"
تنحني وفاء علي كتف زياد وتحتضنه " بجد اللي يسمع غير اللي يشوف ويعيش ، انا اتعلمت درس عمري في بيتكم"
طيب اتعدلي كده لحد ما نخرج وبلاش الدلع ده لارجعك لبيت ابوكي لحد عذرك ما ينتهي " تضحك وفاء وتقبله في خده
ومين قالك اني اقدر اتخلي عن حضنك ودفي حنانك "
وتسرح في ليلة الامس وتفتكر كلام زياد معها بعد ما خرج من الاوضة وظنت انه سيطلقها لتغمي عليها "
يحملها زياد ويرقدها علي السرير ، وياخد البرفان ويفوقها تفتح وفاء عيونها لتري بعين زياد حزن عميق وخوف ممزوج باللهفه والحب تقوم تحضنه وتقبله بقوة في سلسه طويله من القبلات المتفرقه علي خده وشفتاه وجبينه ورقبته" والله بحبك كنت غبيه لما فكرت ان انتصر علي سلايفي ونسيت انك جوزي وليك حق عليا واكيد هتقف جمبي وتساندني ومش هتسمح لحد يقهرني ، نسيت اني متعلمه وسمحت لكوني امراة يسيطر عليا المكر والدهاء سامحني ومتحرمنيش منك انا مستعدة اتنازل عن تكملة تعليمي وانزل اخدم امك عشان ترضي عليا بس سامحني واديني فرصه تانية اثبتلك حبي " يقوم زياد من جمبها لتمسك بذراعه بقوة
زياد رايح فين خلاص كده غلطه تضيع قصة حبنا"
يتملص منها ، ويبص ليها بتحدي ما انا لو فضلت جمبك دقيقه تانيه هفترسك انتي مش شايفه ثيرتيني ازاي " تبرق ليه
يضحك ويقعد جمبها ويضمها لصدره بقوة وحب" ممكن تسمحيلي اتكلم بقي لان كلامك بيوترني وبيخليني اضايق واحاول انتقم لكرامتي بس مش قادر لاني بعشقك " ده اللي عايز اقولهولك اطلقك ازاي يا هبله انا حاربت علشان تكوني ملكي عملت اضراب وبعدت عنهم لما رفضوا اتجوزك لانك اعلي مني في التعليم وقالولي هتتكبر عليك هي بطبعها مغروره ومتكبرة لكني اتمسكت بيكي علشان حبك بيسري في وجداني اطلقك ازاي وانتي روحي في حد بينفصل عن روحه ويعيش يا هبله انا سامحتك من اول يوم جواز واللي زعلني انتظرت يوم واتنين وتلاته وحبيت اعرف ايه اخرت كذبك متخيلتش انك بتاخري دخلتنا خفت تكوني اتجوزتيني وهتحرميني منك مكنتش اعرف السبب وحسبت انك مش بتحبيني ومعندكيش استعداد تكوني زوجتي كنت محتار نفسي اعرف اتجوزتيني ليه متوقعتش انك بذكائك مقدرتيش تغلبي دهاء سلايفك وكيدهم كنت غبي ونسيت انك ست علشان كده لما لقيتك جمبي بعد الاسبوع الاول مكنتش مصدق معقول وفاء بتوهبني نفسها تصدقي لو قولتلك كنت خايف اكون بحلم اثارتك ليا وعنفي معاكي كان تاكيد ليا اني مش بحلم يا عشق عمري انا مسامحك والله مسامحك"
تبص ليه بذهول عرفت ازاي وانت ملمستنيش اصلا"
يضحك ويضمها لصدره لتستكين عليه بارياحيه "
من عيونك اللي عمرها ما كذبت لما خرجت من الحمام ولقيتك بتبصيلي ودموع الذنب ماليه عيونك وبكيتي بحرقه اتاكدت انك مانعه نفسك بمزاجك لانه لو غصب عنك مكنتيش حسيت بالندم والحسرة لعذابي وعلشان كده عرضت عليكي تساعديني قلت يمكن خايفه ورغم انك ريحتيني لكن فضلتي مانعه نفسك عني ده وجعني كتير من كذبتك عليا"
لكن عوضتيني وزيادة وانتظرت تقوليلي ايه السبب لحد ما حسيت بيكي الصبح وحسيت ان في حاجه مش مظبوطه ولما اتاكدت ان ميعادك الشهري الاصلي قولت احاول ادفعك تقوليلي لكنك اصريتي تخبي وتخدعيني بس اصبري عليا اما طلعته علي عينك يلا نامي بدل ما اتوحش عليكي "
ويحضنها ويضمها لصدره " اسمعي يا وفاء الناس في الحارة بيتكلموا عن اهلي لانه معاشوش بينا لكن في حاجه لازم تعرفيها كرامتك من كرامتي لكن اخواتي واهلي ليهم الولاء وبالذات امي حاولي تكسبيها انا فاكر من يوم جواز سراج جمعتنا هي وبابا قبل ما نروح نجيب عروسته وقالولنا،
اسمعوا انتو الخمسه الكبير منكم قبل الصغير انتو ولادنا فرحتنا بالدنيا وتعبنا وثمرة حياتنا المال اللي تعبنا وكبرنا والبيت اللي ليكم بنيناه علشان يجمعنا لازم تفهمو يعني ايه بيت عيله يعني طبليه تلمنا واكله واحده لينا كلنا محدش يتميز عن التاني علشان الغيرة والحقد ميتملكش قلوبكم من بعض في حاجات اتفقت انا وامكم عليها علشان نحافظ علي ثروتنا اوعوا تفكروا ان المال والبيت هو الثروة لا الثروة هي حبكم لبعض وايدكم اللي من النهاردة تمسك بايد التاني اوعوا تسمحوا لست مهما كانت تفك ربطتكم انتو سند وعزوه لبعضكم طول ما انتو ايدكم في ايد بعض هتكونوا اقوياء لو اتفرقتوا هتضعفوا وهيضيع تعبنا فيكم عاهدونا ان من اليوم ومع اول عروسه هتدخل بيتنا انكم هتخلوا حبكم لبعض اقوي من اي محنه ومتسمحوش لمشاكل نسوانكم في المستقبل تضيع اللي بنيناه واذا كان علي شغل الحريم امكم كفيله بيه واللي يخالف شرعا يخرج من وسطنا قبل ما يهد شملنا وجمعنا "
من يومها عهدنا الله نكون السند والضهر لبعض عمر بابا ما ميز واحد منا علي التاني مش هنكر اني كنت مفضل عند ماما بسبب اني كنت هموت لما ولديتني لكن عمرها ما قللت في حب اخواتي وكل حاجه بينا بالتساوي "
اسمعي يا وفاء انا هحافظ علي كرامتك لانها من كرامتي انا لكن عمري ما هسمح ليكي تقلبيني علي اخ من اخواتي بسبب مراته حتي لو هو نفسه غلط فيا اخويا الكبير وليه حق الادب عليا "
اوعي تتخيلي ان حبي ليكي هيضعفني ويخليني اضيع حق الاخوه ياريت تستخدمي ذكائك في معاملتك مع مرتات اخواتي واكسبي حب امي لانها تستاهل ورضاها عليكي هيخليني دايما راضي عليكي بدون ما تتهاني او تقلل من كرامتك "
الكلام ده كان لازم اقولهولك من يوم جوازنا يمكن كان فرق كتير ماما تبان شديدة لكن مفيش اطيب من قلبها ولا حنانها لازم تكون شديدة معاكم علشان تقدر تسيطر علي تمردكم وانتي في الاول والاخر هتخدميني مش هتخدميها لان اكلنا واحد واللي بتعمليه ليه هتعمليه لخمسه ده غير اي واحده منكم هتعمل اللي بتعمله وغيرها تكمل يعني كملو بعض زي ما بنكمل بعض لو بقي عندك رضي هترتاحي وتريحي "
ماشي يا ست البنات مفيش غيرة ولا مكيدة انتي اكبر من كده وتقدري تكسري سمهم بذكائك وعلامك وليكي عندي اصونك واحميكي في الحق بس توعديني متزعليش لا امي ولا ابويا و وتحترمي اخواتي و تعتبريهم اخواتك لان احترامك ليهم من احترامك ليا ام النسوان امي كفيله بيهم اتفقنا ولا نقول كمان " تحضنه لا خلاص فهمت واتعلمت وعشقتك اكتر من الاول كمان ويخدها في حضنه وينام "
يهزها زياد برفق الجميل سرحان في ايه وصلنا الكليه"
تضحك سرحانه فيك واني اتجوزت اجدع واحن راجل في الدنيا وانا سعيدة اننا صفينا خلافنا كمان فتحت عيني علي جمال اسرتكم وحسن ترابطكم اللي اوعدك عمري ما هكون سبب في اي فرقه بينكم وهتحمل علشانك مهما يكون
يقبل راسها طيب يلا يا جميل انزلي علشان متاخرش علي الحج تنزل وفاء وزمايلها يجروا عليها يهنونها وزياد يضحك ليها ويشاور ليها باي باي وينطلق لينضم لاخواته"
_______________
في بيت الحج سليمان
تدخل زهرة وتحضن امها وتبوسها " صباح الخير ياست الكل
ها العروسة نزلت ولا لسه مدلعه فيها ومتبغدده"
تشدها امها وتقعدها قدامها" اتهدي يا زهرة البت معملتش ليكي حاجه لكل كرهك ده ومريحه اخوكي ومفرحه قلبه لو بتحبي اخوكي بجد افرحي ليه وبطلي غلك منها مش حال مكنتوش اصحاب طول عمركم وارتاحي وانبطي انتي ومرات اخوكي فتحي خرجت لكليتها واخوكي كمان نزل الورشه مع اخواتك خلاص ارتحتي قوليلي فين ابنك مجاش معاكي ليه"
تبتسم ابتسامه صفراء" اصلي مش فاضيه ليه فين سوسن كنت متففه معاها نعمل سويت وتنادي سوسن يا ام عدنان تخرج وهي مرتبكه ايوه يا عمتي "ها جهزتي السويت ولا اشتري جاهز " تبص لحماتها اه من بدري تجي في اوضه هنا ولا نطلع في الشقه فوق علي راحتنا"
تزقها امها طيب ياختي اطلعو فوق بدل ما العيال يفضحوكم وتخرج ايمان والنبي وانا كمان ياما من فترة عايز اعمل"
تبصلهم بغيظ طيب اطلعوا واتلحلحوا مقدمناش اليوم بطوله
تخرج زهرة وضحكه شريرة ترتسم علي شفايفها وتمسك ايمان فين النسخه اللي عملتيها علي مفاتيح شقه زياد"
تطلعها من صدرها جهز يلا بينا نطلع شقة سوسن وبعدها ننزل لشقة زياد ونشوف هنعمل ايه وفعلا يدخلو الشقه بعد ما العيال يبطلوا يخبطوا عليهم كل شويا"
وتدخل ايمان بغل تفتح الضرف والادراج وتمسك الشال الحقي ده شالها اهوه ظلمناها ياحرام تضحك زهرة هو ده المطلوب قصي حته منه بدمها وهاتي الازازه اللي ادهالك الشيخ شفاشق وترشيها علي الاطقم الداخليه لوفاء" ولما يخلص العمل الكبير هتطلق ونخلص منها" ترتبك سوسن وترتجف" بس مش حرام دي وليه ما كفاية نخلي جوزها يهجرها ومتحبلش منه انتي قولتي الرش ده هيشوفها عفريته بلاش تطلق هتبقي فضيحه وشكلها غلبان"
تدفعها زهرة في كتفها اتلمي يا وليه واكتمي خالص اقسم برب العزه لو حد عرف باللي عملاناه ما هتفضلي في البيت ده ساعه واحده فاهمه ولا لأ اتقي شري احسلك ويلا انجري لما نشوف هنرش فين تاني ويخلصوا رش العمل ويجوا يقفل الباب يشوفوا عيون غاضبه تنظر لهم وتقول بغيظ"
انتو بتعملوا ايه في شقة زياد وجبتوا المفتاح منين منك ليها
انتو نهاركم اسود ومطين علي دماغكم ل......"
☆☆☆☆☆●●●●●☆☆☆☆☆
يتبع
#سلمي_سمير
#مركب_السلايف
#شغل_أعمال
#البارت_السابع
**__***___***____**___&&&&&
تخرج زهرة وزوجات اخواته سوسن وإيمان وتغلق خلفها باب شقة اخيها زياد وتضحك بشر لتري عيون تنظر لهم وتوبخهم"
انتي بتعملي أيه منك ليها ، هما انتو كنتم جوه شقه زياد ، وقعتكم مطينه بطين ، ردوا عليا قبل ما أنزل اقول لام سراج
تقترب منها زهرة، مالك يا ام سليمان جره أيه وبره ايه أنتي مش شايفانا ولا الشمس اللي نازله من عندها قورت دماغك
وبوظت نظرك أحنا بره يا مرات اخويا ، كنا بنعمل سويت عند سوسن واحنا نازلين سمعنا صوت ميه وبضحك وبقول اخويا مش راحم نفسه لقيت ايمان بتقولي أنهم نزلوا ، فقلقت وحطيت ودني علي الباب ليكونوا نسيوا الميه مفتوحه ، تعالي كده اسمعي يمكن بتخيل"
تقوم عديله بأنزال مجور العجين من علي دماغها ، وتقرب ودنها للباب تسمع بلهفه وتقولهم اسكتوا خلوني أسمع يا ولية منك ليها تبقي مصيبه لو الميه مفتوحه هتغرق الشقه"
تبعد راسها وتبصلهم هو في شوشرة بس مش صوت مية يمكن مشغلين قران ، خير ان شاء الله يلا انزلوا مدام خلصتوا اللي وراكم والله كنت نفسي اعمل معاكم، بت يا سوسن ابقي اطبخي ليا حته وابعتهالي هعملها براحتي بليل ،يلا ننزل لأمي لاحسن تستعوقني وتسود عيشتنا كلنا "
تمسك زهرة ايد إيمان وتضغط عليها بفرح شفتي قدرت أبلف عديله أزاي المهم العمل التاني هو اللي هيفرقهم ده هيصدها بس لكن التاني مش هيطقها ويكرها وهي كمان هتكرهه"
وكده نخلص منها ونكسر نفسها وندوس علي كبريائها"
وتضحك ضحكه شيطانيه " تبقي توريني تعليمها وجمالها هينفعوها باية وهي راجعه بكحكها في السبت مطلقه هههههه"
تترد سوسن وهي تترجي زهرة" بلاش خراب البيوت يا عمتي
اخوكي بيحبها وكان بيموت عليها وهي كمان بتحبه مشوفتيش بيغير عليها ازاي ، ده ابويا الحج لما حضنها لقيت وشه اتقلب وكان هاين يشدها من حضن ابوكي"
بلاش والنبي يا عما احنا ولايه زينا زيها واللي بنعملو فيها لو متردش فينا هيقعد لعيالنا "
تمسكها زهرة من شعرها بغل" بصي يا مره انتي معانا للاخر
ولو كشفتي اتفاقنا هيتخرب بيتك انتي قبلنا ، كمان انا مش عايزاها تشيل من اخويا وتقعد في اربزنا بحملها ، بس ادعي متكنش حملت وهي كده كده خلاص اخويا من النهاردة مش هيلمسها ولا هيكون ليه نفس ليها، وهنجدد باستمرا لحد ما العمل التاني يشتغل ويديلها الصابونه :
تزقها يلا انزلي للحجه و اناهحصلك وحسك عينك بقك يتفتح والله بايدي هقطعلك لسانك يلا غوري كتك البلا:
تبص لإيمان بأمتنان" بت انتي متاكده من المقدس اللي عامل العمل ليكون كفته وضحك علينا"
تبتسم إيمان بخبث" لا والله يا عما دي مقدس مخاوي وبيعملي بالسفلي كمان وشديد أوي محدش بيقدر عليه اسأليني أنا، دي أعماله متخرش الميه وكلها سواد الليل ويبان عليهم العرسان الحلوين هيكون متعكرين وزي ما بيقولو علي وشك يبان يا نداغ اللبان ويضحكوا سوا علي حقارتهم"
_____________________
في المساء يذهب زياد لاخذ وفاء من كليتها ، تراه مقبلآ عليها تذهب إليه وتسلم عليه يفتح لها العربية ليقفل الزجاج حتي لا يراهم احد ويشدها لحضنه ويقبلها بقوة"
وحشتيني موووت يا قلبي طول اليوم بعد الدقايق والساعات
ملهوف اجيلك اول مره من يوم جوازنا تغيبي عن عيني
تضحك وفاء وتحضنه بعشق" نفس احساسي يلا نروح ولما نطلع هفضل بحضنك طول الليل يقبل فمها بقبله سريعه"
لا انسي النوم في حضنك خطر من النهاردة هنام في اوضة الاطفال ولما ينتهي عذرك هستناكي تفجأيني بحضورك زي المرة اللي فاتت وساعتها هعوض شوقي واشتياقي ليكي
تدفعه في كتفه ، لا تعبد عن حضني تاني لا بطل رخامه بقي نام بحضني وانا هكون مؤدبه "
يحك انفه في انفها بقوة تعويض عن تقبلها"واثقه من نفسك
تربع ايدها علي صدرها " اه واثقه في نفسي وفيك يلا بقي مشتاقه تضمني لصدرك وارتاح عليه "
يشغل العربية ويسالها" ماوحشكيش تزوري اهلك
تهز راسها بتردد " والله وحشوني بس مش اول يوم كده ااخرك علي اهلك نتغدا النهاردة معاهم واستاذن ماما اننا بكرة نعدي عليهم واحنا راجعين نتغدي معاهم أيه رايك"
يضمها لصدره بحنان" حبيبتي شغلت مخها وبتبهرني طبعا موافق كده اقدر ارتاح لاني واثق انك هتبقي المفضله عند ماما
وينطلق بالعربية الي بيت العائلة ليدخل هو و وفاء وكان الجميع بانتظارهم " تدخل وفاء جري تقبل راس حماتها ويد حماها وتعتذر" اسفه أني اخرتكم هو اول يوم بس أطلع يا زياد غير وانا هدخل اجهز معاهم السفرة"
تبتسم لها تحية " اطلعي مع جوزك غيري وانزلوا سوى الدنيا مش هتطير يلا روحي وراه ربنا يهديلكم الحال
تخجل وفاء منها بسبب دفع زياد لها لتصعد امامه الي شقتهم
يميل سليمان علي ودن تحية قائلا"دي اللي كنتي خايفه منها تاثر علي ابنك وتقلبه عليكي اديها بتتمنالك الرضي ترضي
تبتسم برضا وهي تري فرحة ابنها بزوجته تملأ وجهه "
هو انا عايزه ايه منهم غير سعادتهم وراحة بالهم قوم يلا علي السفرة نسوان ولادك حضروها علي ما ينزل زياد ومراته"
يفتح زياد الشقه ويجذب وفاء لحضنه ويغلق الباب وراه
ويقبلها بشغف مجنون قبلات متعدده وعميقه ليتنهد بعد ان تقاطع انفاسهم" ويبعد عنها مرغمآ هو الشوق ده اطفيه ازاي
بعدي عنك طول اليوم جنيني نفسي اكلك يا بت"
تحضنه من وسطه لو قولتلك ٣ ايام بس واكون ليك واكثر من الاول كمان كتير عليك يا عشقي ولا أيه و يلا ياجميل نغير وننزل عيب نتاخر عليهم اكثر من كده والكل بانتظارك"
يضمها زياد لحضنه بتودد "والله ما جعان غير لكي بس هعمل ايه لا عندك اللي يشبعني ولا قادر اتحمل اشتياقي وجوعي ليكي يلا الله يسهلك يا بنتي بينا ناكل ونغذي المعدة مدام مش عارفين نغذي ذاتنا ويضحكوا بمرح و ينزلوا سويا لتحت "
********
ليمر اليوم سريعا ويصعدوا العرسان سويا لياخذ زوجته وينام لاستقبال يوم جديد في حياتهم وينقضي الليل وفي الصباح"
تنهض وفاء من النوم وتنظر الي جسد زياد لتنحني عليه تقبل راسه وتبتسم له وهو يفتح عينه وتقوله" صباح السعادة
يبتسم لها بتكلف " متنهدا بعمق صباح النور ويغمض عينه بقوة ويهز راسه مش عارف ليه دماغي تقيله"
تقوم وفاء وتشده وهي تضحك" قوم ياكسلان تستاهل طول الليل بتتحرك زي ما يكون في جسمك اكلان ايه مالك
يبتسم ساخرا في ضيق " معرفش السرير بيشوكني ورغم اني قمت كذا مره ونفضته لكني كل ما انام كانه شوك
تحضنه وفاء" شوك ايه انا بغير الملاية كل يوم وبشمس الاوضه بس مش عارفه في ريحه مش حلوة بالشقه قوم اتوضي وصلي وانا هغير الفرش وافتح الشبابيك تهوي الشقه
يقوم زياد يقبل رأسها " لا انا هتوضي وهلبس وانزل اصلي مع اخواتي وانتي خلصي واجهزي وحصليني"
تقوم وفاء تنفض الشقه وتحس بالقرف وتروح ترجع يقابلها زياد وهو خارج من الحمام ويسالها بلهفه'" مالك فيكي ايه بترجعي ليه اللي يشوف كده يقول حامل"
تزقه وتدخل الحمام ترجع وتغسل وشها تفوق" وتضحك في وشه حامل اللي هو ازاي يعني ولا انت ناسي اللي انا فيه '"'
اكيد من سندوتشات ليلي اللي اديتهالي بالكلية انا هاخد مطهر وابقي زي الفل "
تنزل وفاء بعد ما خلصت وترفض تاكل لتعب معدتها "
تسالها حماتها بفرح " معقول حصل بسرعه كده طمنيني يا بت
توطي وفاء وشها في الارض" لا والله يا ماما ده برد ، انت عارفه حتي لو حصل مش هيظهر دلوقتي:
تطبطب عليها تحيه بحنان" طيب خلاص ادخلي اشربي حاجه دافيه ولو معندكيش محاضرات مهمه اطلعي ارتاحي
تحضنها وفاء بفرحه" لا يا ماما انا كويسه بس بستأذنك نتغدا عند ماما النهاردة وحشوني اوووي ممكن"
تبص لجوزها اللي يهز راسه ليها وتبتسم لزياد" ماشي روحي زوريهم وانتي راجعه من الكليه عدي عليهم وتمسك زياد من ودنه اسمع يا ولا خد معاك طبق حلويات او دستة جاتوه اوعي تدخل اول مره بعروستك بيت حماك بايدك فاضيه"
يمسك زياد ايد امه اللي مسكاه من ودنه ويقبلها " متقلقيش يا ست الكل ابنك بيعرف في الاصول تربية ايدك بقي
وبعد الفطار يوصلها للكلية وبعد العصر يذهب لياخذها. ويقضي بعض الوقت مع اهلها وبعد الغدا يطلب منها يروحوا ويدخل البيت يلقي السلام علي امه وابيه واخواته ويصعد لشقته ، واول ما يدخل يشعر بالضيق والخنقه والقرف "
يتركها بدون اي كلمه وياخد دوش وينام بدون ما يكلمها"
تتضايق وفاء من اسلوب زياد معها واهماله لها في ذنب مش
ذنبها ظنا منها لاشتياقه لها "
وفي الصباح التالي كانت ابتسامة ايمان تملاء وجهها وهي تري علامات الحزن علي فاء'وزياد وقلة كلامهم مع بعض غير كل يوم لتتاكد ان العمل اشتغل وتبتسم بشماته لوفاء اللي تتجنبها حتي لا تختلق معاها مشكله"
وبعد خروج زياد ومعه وفاء تحضر زهرة وتقبل يد ابيها وتسلم علي اخواتها قبل ذهابهم للورشه لتناديها ايمان "
تعالي تعالي شكل العمل اشتغل ها العمل التاني جهز ولا لسه خلينا نخلص منها ومن خلقتها"
الراجل قالي جاهز بس مش هينفعع لازم يكون الهلال طلع
وبالكتير مش هيطلع عليهم الهلال التاني ويكونو اتطلقوا
المهم متكنش شالت منه متعرفيش حصل ولا لأ
تدخل ليهم سوسن قائلة بحزن" لا مش حبله امك من يومين كانت نازله دايخه وبترجع وقالت ليها لسه بدري علي ما يظهر بس مظنش انه حصل شكل العمل تعب معدتها"
تصفق زهرة بفرحه زي العيال" كده اشتغل صح، المهم فاضل ٣ ايام علي الهلال يارب يفضلوا كده لحد ما نحط ليهم التاني وكده هنخلص منها ولا يربطنا بيها لا عيل ولا تيل "
تدخل عليهم تحيه وتبصلهم بحيرة" مالك منك ليها بوزكم في بوز بعض بتودودوا في ايه مش تقوموا تفزو نخلص اللي وراكم ولا زهرة تيجي من هنا وهاتك يا رغي ونسيب شغلنا
وانتي يا زهرة تعالي وتفتح بوكها وتطلع مبلغ كبير تديه ليها خدي دول ابوكي سيبهم ليكي لو عايزه تاني قولي"
تحضنها زهرة بقوة" لا ياما كفاية دول حتي زيادة ربنا ما يحرمني منكم بصراحه جم في وقتهم العيال عايزين كسوه
تطلع امها مبلغ كمان " طيب خدي دول ليكي وهاتيلك حته دهب تزين رقبتك ده خير ابوكي وليكي فيه زي اخواتك بالظبط ولا ناسيه انتي البنت الوحيدة اللي عليهم"
تحضنها امها وتاخد المبلغ وتقول لها" طيب انا هروح زمان صلاح رجع اصله هيسافر بليل وقالي هيرجع نص النهار
روحي يا ضنايا وابقي تعالي بدري مع ولادك افطري معانا مدام جوزك مسافر خلينا نتلم كلنا لو مرة"
تلبس عبايتها وتشكر امها " حاضر ياما من عيني سلام
تخرج زهرة وتنادي تحيه علي عديله " تدخل لها عديله بسرعه ايوه ياما خير " خدي يا بت انتي متعرفيش مال زياد ووفاء من امبارح شايفاهم ساكتين اول يوم نزلوا سوي كانوا ماشاء الله انشرح قلبي ليهم ومن اول امبارح وهما دايما ساكتين هو حد زعل وفاء من سلايفك ولا حاجه"
تقعد عديله جمبها " لا والله ياما انا بحب وفاء بصراحه هادية وطيبه وناصحه يمكن بس علشان كليتها والمذاكرة
او يمكن زياد مقريف من نزوله الشغل علشان فضل اسبوعين في حضنها شكله مشبعش منها "
تهز تحية راسها " فعلا مشبعش منها قومي خلصي اللي وراكي ولما يجي هساله
وبعد الغدا ياخد كل رجل زوجته ويطلب زياد من وفاء تحصله بفطور امه تناديله خد ياواد يا زياد عايزاك في كلمتين
وانتي يا وفاء اسبقي جوزك وفكي كده مش عاجباني خالص فين ضحكتك اللي متعودة عليها "
ترد عليها وفاء بحزن " حاضر يا ماما وتنظر لزياد بحيرة والم ما
تتاخرش عليا يا زياد تصبحوا علي خير"
تاخد تحيه زياد اوضتها وتساله" مالك يابني من كام يوم الضحكه كانت منوره وشك ومراتك كمان ليه فرحتكم اطفت وضحكتكم اختفت في ايه هي وفاء زعلتك في حاجه
يتنهد.زياد وتجري الدموع في عينه:" مش عارف ياما من يوم ما روحنا عند اهلها وانا حاسس بضيق وخنقه زي ما تكون حاجه كابسه علي قلبي وبقيت عايز ابعد عنها هتجنن عليها وخايف اقرب منها ااذيها انا تعبان اوووي ياما '"
تجذب امه راسه لصدرها وتقرء عليها قران وتبكي"
والعياذ بالله العين راشقه فيكم ، مكدبش المثل اللي قال ما يحسد المال الا صحابه اطلع اغسل جسمك وخد مراتك في حضنك اكسر النفس اللي رشقت فيكم وانا الصبح هرقيكم كل يوم واسمع من بكره انتي وهي البسو طقمكم الداخلي بالمقلوب علشان تعكسو العين والنفس اللي فيكم"
يبتسم زياد حاضر يا حجه ويقبلها ويمسي علي ابوه وكل ما يقرب من شقته يحس بخنقه وضيقه يدخل الشقه وهو يتنهد وياخد دوش ويخرج يشوف وفاء لابسه قميص مثير يضحك ليها"
ايه براءة ولا بيتهيالي " تروح تحضنه براءة بس ارضي عني يحملها وينيمها وينام جمبها وقبل ما يلمسها " لا مش معقول لسه واخد دش ومفيش فايد جسمي بيكلني ويبصلها معلش يا وفاء انا هروح انام في اوضه تانيه وكمان انا تعبان"
ويسيبها ويخرج وتفضل وفاء تعيط" ايه مغيرك ومبدل حالك انت حتي مش عايز تلمسني كاني مش مراتك"
وتنام ودموعها لا تتوقف وهي لا تعلم ما اثاب حبيبها"
**********
بعد ٣ ايام ينزل زياد لامه يبلغها بخروجه ويطلب من مصطفي يوصل وفاء للكليه لانه عنده مشوار لشغل للورشه لازم يسلم تصميم جديد لاحد العملاء المهمين قبل ما يسافر"
تنزل وفاء وتسال عن زياد وتحس بطعنه في قلبها لما عرفت انه خرج بدون حتي ما يقولها "
وتحضر زهرة كالعادة وتبلغها ايمان اللي حصل يفرح قلبها
وتقولهم انها هتروح تجيب العمل بكره علشان اول الشهر
تستغرب سوسن وايمان" احنا كنا بنحسبه معاكي النهاردة اول الشهر العربي " تخبط بايدها علي وشها يعني ايه كده خلاص ولا ينفع وممكن يتصالحوا وكل اللي عملناه يتهد"
تشدها ايمان من ايدها طيب تعالي نروح ونشوف هيعملنا ايه
بس استاذني من امك قوليلها تخليني اجي معاكي الصاغة تشتريلك حتة دهب ايه رايك خلينا نلحق نتصرف"
ترتبك زهرة وتنفخ ماشي البسي عبايتك وتعالي" وتخرج لامها وتدخل عليها بالدلع ليها" يا قطتي يا وزتي ممكن طلب
عايزه ايمان تيجي معايا اجيب حتة دهب قبل ما الفلوس اللي اديتهالي تضيع في مصروف البيت"
تكشر امها وتتهند بضيق" مالقيتيش غير ايمان طيب روحي معاها واتنصحي كده وانتي بتختاري هاتيلها حاجه مدملجه وعليها القيمه مش مفضيه من جوه ومنفوخه علي الفاضي"
تهز ايمان راسها بالموافقه" حاضر من عيني يلا بينا
يوصلو للمقدس ويدخلوله " وتحكي ليه زهرة اللي حصل وان النهاردة اول الهلال مش بكرة
يطلب منهم ١٠٠٠ جنيه وقالهم هيظبط ليهم العمل ومن الشهر الجاي يخدوه قبلها بيومين علشان اول ما تعرفوا ان الهلال بكره تحطوه ويشتغل بعدها بكام ساعه والعمل اللي فات ممكن يتفك في اي وقت وكنا عايزين نقويه بس مش مهم مجتش من يوم يلا اتوكلو علي الله
بكره الصبح قبل الشمس ما تشع حرارتها يكون مدفون في وسط هدومها ومتقلقيش علي المسا هيختفي "
يخرجوا وقلبهم بيرقص انهم هينفذوا خطتهم والفرصه ما ضاعتش عليهم وهانت وهيخلصوا من وفاء"
وهناك في كليتها تقعد طول محاضرتها مخنوقه ومضايقه لحد ما تخلص وتخرج ما تلاقيش زياد تبكي علي نفسها وتروح البيت وتسلم علي امه وتسألها عليه"
ترد امه من ساعة ما خرج مرجعش واخواته جم من بدري
تعالي يا ضنايا كلي لقمة وشك اصفر زي الليمونه ولما يرجع يحلها حلال ، تتنهد وتحاول ترضي حماتها رغم عدم قدرتها علي الاكل وتدخل تغسل وشها علشان تفوق"
تقعد تاكل بالعافيه وكانت شايفه كل واحد.مع مراته الا هي قاعدة في وسطهم زي العزول وتنفض اللمه وكل واحد.يروح لشقته وتقبل وفاء امه وتطلع شقتها تبكي هجر جوزها ليها وتتصل بامها تشكي لها همها "
امها بحزن " ليه كده بس ده زياد طول عمره بيتقي ربنا فيكي طيب يا بنتي ما تسالي امه ايه اللي جراله
تبكي بحرقه والله يا ماما انا احترت حتي امه مستغربه تصرفاته لولا اني متعلمه كنت قلت حد.عمله عمل
تصيح امها بخضه" بتقولي فيها وليه لأ انتي في بيت كله سلايف والغيرة والحق.تعمل اكتر من كده، بقولك ايه قومي خدي دش يفوقك واتوضي وصلي ركعتين وبعد كده كلميها واساليها هو فين "
تمسح وفاء دموعها ، حاضر يا ماما بس ادعيلي والنبي اصلي تعبانه ومخنوقه اوووي ، وتدخل تتوضي وتصلي وهي علي المصلية تفضل تدعي وتبكي اهمال زياد ليها ولحبها"
تحس فجاءة بضيق تنفس وتقع مغمي عليها من قلة الاكل"
بعد.مده لا تعلم كم طولها تري جسد محني عليها وهي علي السرير مجرده من جميع ملابسها وظل منكب عليها يلت....
☆☆☆☆●●●●●●☆☆☆☆
يتبع.......
#سلمي_سمير
فصل طويل اووي ٥٠٠٠ الاف كلمه تقريبا وزي ما وعدتكم رغم انكم مجبتوش حتي ٥٠٠ لايك
انا نزلت الفصل رغم انكم متغاعلتوش زي ما بتمنا
المهم زي ما عوضتكم ورضيتكم فرحوني بالتفاعل علي طول
اشوف الفصل ده ٦٠٠لايك علشان انزل التاسع ممكن
اتمني لكم الاستمتاع بحبكم كتير كتير💕💕💕💕
________
#مركب_السلايف
#من_درب_الخيال
#البارت_الثامن
**___**___**___**__&&&&&&
تفتح وفاء عينيها لتري من خلال الظلام المحاط بها ظل يتحرك بجوارها وينحني عليها، يقترب منها ويضع يده علي جسدها العاري الذي لا تعلم من وضعها علي السرير، وجردها من ملابسها ، تغمض عينيها بقوة لعله يختفي او تصحي من كابوسها لكننها تشعر بلمسته لجسدها بتملك لتصرخ من الرعب
ليكتم صرختها بوضع يده علي فمها، لتشعر بالنار تشتعل في جسدها كأن أصابتها حمي، ترفع راسها وتهب من نومها هاربه من يداه وترمي نفسها بحضنه وتبكي بحرقه "
يملس علي شعرها ويقبل راسها" أهدي يا وفاء ايه جرالك لولا اني واثق انك مش حامل كنت قلت اغمائك وترجيعك من يومين بسبب الحمل ممكن تهدي كده وتفهميني فيكي أيه"
ترفع وفاء راسها من علي صدره وتشد الغطاء علي جسدها وتبص ليه بحيرة وتساؤل" ليه قلعتني هدومي وقبلها كنت فين من الصبح جرالك أيه أنت يا زياد خلاص مليتني فين حبك وشوقك ليه بتبعد عني ليه وهاجر فرشتي لسه كذبتي عليك مزعلاك مني ولا بتعاقبني بطريقتي تحرمني منك زي ما حرمتك مني وتحضنه بقوة" والله ما قصدت احرمك مني طيب عاقبني بس خليك في حضني ولا مش مشتاق ليه"
يبتسم ويشد الغطاء من عليها " مين قالك اني هحرمك مني وإني مش مشتاق لحضنك ثم أنتي بتداري إيه الدنيا ضلمه كحل النور قاطع من بدري علشان كده محدش حس بيا وأنا طالع بس تعرفي انتي مغرية أوووي في الضلمه،"
يضمها ليه بشوق ورغبه ويمتص شفتاها بقوة ليفرغ بها قوة اشتياقه لها لتسلم له وفاء'جسدها كي يطفي نار شوقه لها"
يضئ النور فجاءة لتغمض وفاء عينها من شدة إنارته بعد تعود عينها علي ضلمة الاوضة وتفتحها ببطئ وتتفزع من الراقد فوقها بتملك وهو يفترس جسدها بشراهه "
لتصرخ وتبص عليه بذعر" يامصيبتي زياد ايه اللي في وشك ده يترك زياد حضنها ويرقد علي المخده ويشدها علي صدره العاري المتعرق ويقبل راسها بحنان "
ده ذنبك وحقك عليا و دفعت ضريبة حبي ليكي يا عشقي
ترفع وفاء راسها عن صدره وتملس بخوف علي جرح عميق في جبهته ،تقول ليه باكيه بلهفه عليه من إيه ده وحصل ازاي وامتي انت كنت كويس الصبح هو ده بقي السبب اللي اخرك قولي حصلك ايه يا زياد عملت حادثه ولا ايه وليه مخيطش الجرح بدل ما الجرح يتفتح وينزف ده غير لو متخيطش واتلم بسرعه هيسيب علامه في وشك الجميل "
وخد هنا انت قلعتني هدومي ليه مكنتش قادر تصبر لما افوق
يضحك ويشدها زياد لتنام علي صدره تاني وشعرها يمتزج بعرق صدره" يرفع راسه من تنهيده قوية تعلو بصدره "
اهدي يا حبي وانا هقولك كل حاجه وهعرفك إيه اخرني بره
انا من يوم رجوعي من عندكم حاسس بخنقه وضيقه بكون مشتاق ليكي بجنون واول ما اختلي بيكي نفسي تتسد واشعر البرود يسكن قلبي ، ومجرد ما ابعد عنك هموت علشان اضمك في حضني كنت حاسس اني هتجنن "
شوفت الحزن اللي بقي يسكن ملامح وشك وبقبت هتجنن عايز احتوي حزنك لكني عاجز بقيت ابعد عنك خايف ااذيكي بتصرفاتي الغريبه حتي ماما لاحظت امبارح اول مره في حياتي اخذ من زبون سيجارة كان مولعها بعد ما خلص شغله مع بابا ودفع الحساب لقيته بيشدني علي جمب واداني سيجارة ملفوفه ضحك وقالي" خد انت عريس السيجارة دي هتظبط مزاجك شكلك مش مبسوط في الجواز خدها وادعيلي طبعا رفضتها لاني وعدتك عمري ما هاخد اي حاجه من الحاجات دي تاني لما رفضت استغرب وقالي مالك يا صاحبي
اللي اعرفه انك اتجوزت اللي بتحبها احكيلي احنا شباب زي بعض فضفض خرج اللي جواك وصدقني هريحك"
خدته وخرجت بره الورشه علي اني هسلمه شغله ولقيتني بفضفض ليه عن كل اللي بيحصلي معاكي وقولته مش قادر اكلم اخواتي او امي واكبر الموضوع ولا عارف افسر اللي انا فيه " وقولتله تعرف اني نفسي دلوقتي اروح ليها واخدها بحضني واخبيها جوه ضلوعي لكن عارف اللي هيحصلي مجرد ما اخدها بحضني لا بحس بيها ولا ببقي طايق المسها"
ضحك وقالي اوعي تكون مربوط يا صاحبي تبقي مصيبه
بصيت ليه باستغراب يعني ايه مربوط انا كنت كويس جدا وعايش في حضنها احلي ايام حياتي لحد ما زرت بيت اهل مراتي ومن ساعتها مش طايق المسها او ارتاح معاها "
طبطب عليا وقالي طيب اهدي محلوله بإذن الله اسمع انا هأخر سفري لبكرة واخدك معايا طنطا هنزور اولياء الله وهوديك لواحد شيخ يعرف اللي فيك ايه ويريحك "
وطلع ليا كارت وقالي خد ده عنوان المنزل اللي ساكن فيه عدي عليا بكره الصبح علشان نلحق نروح وترجع انت بدري لمراتك
خدت منه الكارت وانا محتار ياتري هيكون فيا ايه لدرجة انها توصل لشيوخ ،قولت في نفسي ما اجرب اخدك في حضني لاخر مره يمكن الحال يتعدل لكن اما رجعت بقيت حاسس ان الشقه ضيقه كخرم الابرة ومش طايق نفسي ولاطايقك طول الليل مش قادر انام نفسي فيك و أول ما اجيلك احس زي ما يكون حاجه بتقيدني شفتك بتبكي وحزينه قلبي وجعني عليكي قولت لازم اشوف حل شيخ شيخ بقي وقررت اروح الصبح ونزلت جري قبل ما اكلمك او اسلم عليكي "
لكن وانا بالطريق بقت هتجنن عليكي نفسي ارجعلك واخدك بحضني واتأسف ليكي عن هجري لحضنك وسرحت وفجاءة لقيتني هدخل في سور مدرسة والحمد لله ربنا ستر و لحقت نفسي وفرملت لكن وشي لزق في الدريكسيون واتفتحت اورتي واغمي عليا لما فتحت عيني لقيت شباب ملمومين عليا بيفوقوني والدم نازل علي عيني مغرقني معرفش منين "
والدكتور قالي مش محتاجه تتخيط بس ابعد عن الحرارة وضمدها، حسيته ذنبك وبتحاسب عليه ولازم الحق نفسي وكفاية كده اهمال ليكي لأني بعذب نفسي من حرماني منك وبعذبك معايا وروحت لصاحبي خدته وسافرنا طنطا وصلته للمحل بتاعة نزل البضاعه وبعدها زورنا السيد البدوي وروحنا لصديقه الشيخ ، اللي فضل يسالني شوية حاجات عنك وعني
وبعد كده قالي ربك هو الحافظ وفضل يقرا قران علي راسي وجسمي وشربني مية مقري عليها انا شربتها من هنا محستش بنفسي غير علي المغرب اول ما صحيت قالي هم وانزاح ان شاء الله الكرب هيتفك الواضح يابني من كلامك ان أهل مراتك ناس طيبين ويعرفوا ربنا كويس وان بيت اهلك نفس الحال فا انت يا ابني اللي حصلك حاجه من اتنين لاما عمل مرشوش ليك وصابك لخطيت عمل غيرك واتعكس ليك ومدام مش كاره مراتك يبقي حاجه بسيطه مش سحر اسود او سفلي لانه لو كده كنت اول ما شفتك عرفتك وظهر عليك أصل النهاردة أول الهلال العربي يعني اللي بيعمل بالشر اتعمل وخلاص وأنت دلوقتي نظيف وممكن يكون حسد او نفس وحشه صابتكم " والحمد لله ربنا حفظك
المهم اعمل اللي قولتلك عليه وربنا يصلح حالكم باذن الله يلا قوم روح لمراتك وربنا هيهديلكم الحال باذنه وسبحانه"
بس مجرد ماخرجت من عنده حسيت انها كانت غمة وإنزاحت وجيت جري ليك يا قمر يا جميل واتصلت بماما طمنتها عليا وأول ما وصلت البيت لقيت النور قاطع طلعت بسرعه ليكي فتحت الشقه وفضلت انادي عليكي مرديتيش لحد ما اتكعبلت فيكي وانتي مرميه علي الارض مغم عليكي"
ترفع رأسها من علي صدره وتبصله بحب يعني خلاص مش هتبعد عن حضني تاني ياقلبي يبوسها انسي يا فوفو دا أنا
ما صدقت اتجوزك وغصب عني بعدت عنك والله "
تبوس صدره بعشق وهي ترتاح عليه وانا مقدرش استغني عنك ابدآ يا عمري بس قولي ليه قلعتني هدومي هو شوقك مكنش قادر يصبر عليه لحد ما اصحي وافوق يا مفتري"
يلف شعرها الاسود الحريري الثقيل علي كف ايده ويشدها تحته بقي انا مفتري ولا انتي اللي ظالمه "
انا من خضيتي عليكي دلقت ازازة مية متلجه فوقك كنت بحاول افوقك وفلتت من ايدي غرقتك خفت تاخدي نزلت برد قلعتك ونيمتك في السرير وجبت البرفان افوقك لقيتك بتفتحي عينك حطيت البرفان وبوطي اخدك بحضني لاقيتك بتصرخي بس ليه لما حطيت ايدي علي شفايفك سكتي"
تضحك وهي بتفك ايديه من شعرها وتقبلها ، حسيتك وشميت ريحتك اللي بعشقها و اتحرمت منها ٧ ايام بحالهم "
يبوسها بقوة زيديني عشقا زيديني وحضنها وتنفخ من عرقه
اللي لزقها و يزقها من حضنه " لحقتي دا انتي لسه قايله كلام عن رحتي وعشقك ليا طير قلبي كنتي بتثبتيني يا فوفو"
تبوسه وتضحك والله ابدآ بس الجو حر وعرقك مملح "
يهز راسه ليها وتغيم عينه " ماشي اتفضلي قومي البسي واشغلك التكيف ولا عايزه تاخدي برد في معدتك"
تقوم وفاء تلبس هدومها لكن زياد يشدها خدي هنا راحه فين
انتي قولتي اني مفتري تعالي شوفي الأفترى اللي بجد"
تحاول تهرب منه وتحتج لكنه يشدها ويتملكها " انسي مفيش حاجه هتخلصك مني علشان تعرفي مفتري ازاي"
تحاول تدفعه وهو مثبتها تحته زياد حرام عليكي عندي كلية بكرة ومحاضرة مهمه متهدش حيلي "
يضحك وهو بيبوسها حد قالك تخليني اعشقك واموت فيكي واشتاق ليكي كده اتحملي بقي عشقي المجنون "
ويخرسها قبل ما تقول كلمه تانية ،يقبلها قبله قوية يمتص فيها روحها المتمردة "
****************
في الصباح تحاول وفاء ان تقوم لكن جسد زياد محاوطها ويعتصرها بداخله عصر تبتسم وتقبل فمه بعذوبه وخجل"
يفتح عينه ويبتسم لها بحنان يضمها بشوق ويشدها ليه انتي بتلزقي طابع بوسته البوسه تبقي كده ويتعمق في قبلته لها
وتشعر بالاثارة تجتاح جسدها تدفعه عنها "
لا كده كتير اوعي يا زياد خليني الحق وقتي وكفاية انت فقت ورجعت مجنون ومتطلب مكنتش كده اول ايام جوازنا"
يقبلها بنهم ويرفع وجهه لها وعيونه تملأها الرغبه" لانك كنتي عروسة ومحبتش اتقل عليكى لكن بعد ما بعدت عنك الكام يوم اللي فاتوا وكنت محروم منك اشتقت ليكي وبصراحه معنديش نيه اتحرم منك يا عشقي بقولك ايه خليكي في حضني النهاردة لا شغل ولا كلية وانا اعيشك اللي ماعشتهوش قبل كده ويقبلها بقوة وشغف"
وتحتج وتحمحم وهو قابض عليها بقوة متملكها بشغف ورغبة
يضحك بعد ان تركها وهي تئن وتضربه في كتفه بضيق"
قوم يا زياد بقولك ايه انت ماتنامش جنبي تاني يلا بقي يا رخم يحضنها بحب رخم وبليل مفتري كل ده علشان بعشقك يا بنت الناس الطيبة والله كان حلال هجري ليكي"
تكشر وتزقه عنها وتقوم من جنبه وتلبس روبها تداري بيه جسدها المباح بغزارة " هو الحب بالنسبالك كده لا يا زياد انت كده بتختزل الحب والجواز في العلاقه وبس "
يقهقه زياد بمرح " بس يا هبله اختزل ايه انا بعشقك بجنون لو تعرفي حالي وانتي قدامي وفي لحظه رغبتي فيكي تموت هتعذريني شغفي وعشقي ليكي عامل زي الحلم مش مصدق نفسي اني رجعت لحضنك ولو علي العلاقه مش عايزها مدام بتزعجك مره كله شهر حلو ولا تحبيها كل سنه"
تبرق وفاء وتسكت يقوم بسرعه يضمها لصدره انتي اللي نفسك فيا يا بطة شوفتي هتموتي يا سوسو يتمنعن وهن الراغبات يلا ادخلي خدي دش علي ما اطهر الجرح وتشوفيلي طريقة ادريه بيها ليتفتح ليا محضر سين وجيم "
تبوسه رخم ومفتري بس بعشقك اعمل ايه بهواك يا عمري ، وراضيه بنصيبي معاك مهما يكون المهم ما تبعدش عن حضني ولا نفترق عن بعض ابدا لا أحياء ولا أموات"
يحضنها من ضهرها ويقبل رقبتها "طيب أحياء ماشي لكن أموات ازاي هو انتي ورايا ورايا وحور العين اوديهم فين"
تخبطه بالفوطه يا طفس عايز ابقي مراتك في الدنيا بس والاخرة بتفضل عليا حور العين طيب خليهم يرضوا غرايزك"
يضحك وهي بتحاول تخرج من حضنه يا بت اهبطي بلاش تثيريني عليكي انتي اجمل من حور العين يا نور العين كنت بنكشك انا لا عايز ولا بتمنى غيرك دنيا وآخرة"
صحيح نسيت ممكن اللي حصلنا حسد وغيره علشان كده هنفضل علي وضعنا تحت عند الجماعه لا ضحك ولا هزار وعيونك الحلوة دي تبطل تاكلني ولما يتقفل علينا بابا كلي ملكك وكلك ملكي وكمان طول ما احنا بره عايزين نشغل سورة البقرة هتحفظنا من كل شر وطقمك الداخلي اقلبيه انا وانتي ونشوف لو عدي الشهر وهل هلال جديد ومحصلش حاجه يبقي خلاص حسد وعين وخدت الشر وراحت "
تلتفت ليه وفاء" مش عارفه قلبي مقبوض لكن ماشي مفيش مشاكل هعمل كل اللي قولت عليه بس نشتري قرص سورة البقرة واحنا راجعين علشان مش عندي غير علي الموبيل
ثم ايه باكلك بعيني علي اساس انك مش بتكلني بعينك وبايدك وبكل ما فيك مفترس"
يضمها لصدره يا بت اتلمي " قاموسك اتملي رخم ومفتري وطفس ومفترس والله شكلي هفترسك لا كلية ولا غيره"
تبوسه لا انت عسل عسل وشربات انا اللي رخمة ومفترسة اوعي بقي لنتأخر ولا ناسي انك بتسبقني ومش بتنزل معايا من يومين علشان محدش ينشنا عين تاني "
وتدخل تاخد دش وتخرج تصلي وزياد ياخد دشه ويسبقها لتحت وكالعادة ينزلوا يفطروا و ياخدها ويمشوا
_________________
في بيت الحج سليمان
تنادي تحية لمرات ابنها عديله وتسالها" هي زهرة اتاخرت كدة ليه اتصلي بيها شوفيها جاية ولا لأ وخلي هدي تجهز"
تتصل عديله بزهرة ترد.عليها وهي بتنهج" ايوه يا ام سليمان
في ايه عايزه حاجه ياختي"
تستغرب عديله صوتها كانها بتمد او خايفه من حاجه تسالها"
انتي فين ياختي اما تحيه بتسال عليكي اتاخرتي ليه ولا مش جاية النهاردة اصلها خارجه خدي كلميها"
تاخد تحية الفون فينك يا زهرة جاية ولا لأ كنت عايزه اخدك معايا نزور خالتك صفية هتيجي ولا اتوكل انا علي الله"
تبتسم بشر وفرحه " لا ياما اتوكلي انتي علي الله انا هاجي بس اخد جوز فراخ شامورط وجوز حمام في ولا اشتري"
تقول لها تحيه" تعالي خدي اللي انتي عايزاه يا ضنايا هقول لعديله تدبحهم وتنضفهم وابقي اقعدي شويا لحد ما ارجع"
تصقف بايدها " حاضر ياما مع السلامة"
تنادي عديله لهدي سلفتها الصغير ومرات مصطفي " يا هدي انزلي اما بتقولك علشان تروحي معاها
تنزل هدي وابنها فهد علي ايدها وتاخدها حماتها وتخرج"
نص ساعه وتدخل زهرة وقلبها بيرقص من الفرحه تنادي علي سوسن وايمان يجو جري وترفع بايدها لفه"
عديت جيبتها وانا جيه علشان كده اتاخرت عليكم شوفو هي دي اللي هتخرج الزفته وفاء من البيت مش هايهل عليها شهر تاني يلا اطلعي شقتك يا سوسن وانا هحصلك انا وايمان"
ترتعش سوسن وتطلع مفتاح شقتها " خدي مفتاح الشقه اهوه انا لا طالعه ولا نازله وخرجوني من الموضوع ده والنبي يا عما
انا مش عايزه اتسبب في خراب البيوت والله هنكتم ولا هنطق ولا هقول لحد حاجه وكمان ام سليمان طلعت السطح ولو نزلت ملقتش حد منا هتدور علينا وتطلع لينا وهتقفشنا"
تشد منها زهرة المفتاح ماشي يا سوسن بس ورب العزه لو نطقتي بكلمه انتي عارفه هيجرالك مني ايه يلا يا ايمان "
وتاخدها وتطلع علي شقة زياد وتقفل بسرعه قبل ما حد يشوفهم وتدخل الشقه تلاقيها متروقه ومترتبه ونضيفه"
تضحك ياخسارة اهتمامك بيها وبتنضيفها خلاص كلها ايام وتتحرمي منها ومن حضن اخويا وتدخل اوضة نومها وتحط العمل تحت السرير وتروح تفتح كل الادراج بغل كان نفسها تحرقهم او تقطعها تمسكها ايمان" اهدي يا عما لما تترمي من اخوكي رميت الكلاب ويطلقها اوعدك نقطعهم سوا ونحرق قلبها عليهم، يلا بينا بقي ننزل قبل ما ام سليمان تنزل وتسال عليا صحيح هو المقدس قالك العمل هيشتغل امتي "
قالي اول ما يطلع عليه النهار تحت فرشتها هيشتغل علي طول ومتنسيش ان العمل التاني ساري وانتي قولتي دايما منكدين المهم ده هيولع النار بينهم وهيكرها وهيطلقها بعدها "
اخيرا هنتقم منها واكسر ليها غرورها واجيب مناخرها الارض علشان تعرف تتكبر علي اسيادها يلا بينا"
وينزلوا سوا وتشوفهم عديله" عمتي جيتي امتي وكنتي بتعملي ايه انتي وام عدنان علي فكرة انا دبحتلك الفراخ والحمام اللي طلبتيه ونضفتهم تحبي اعملهملك "
لا ربنا يخليكي يا مرات اخويا انا هشويهم في البيت انا كنت فوق بشوف القمصان الجديدة بتاعة ايمان وقولتلها تجيبلي زيهم بس ايه حلوين اوي يامرات اخويا"
تبص عديله لأيمان باستغراب وتسالها" انتي جبتي قمصان امتي وليه مقولتليش وورتهوملي يمكن كنت اجيب زيك اطلعي هاتيهم اشوفهم لو عجبوني اجيب زيهم"
تبتسم بتكلف " اجيبهم ايه لما نفضي ابقي اطلعي شوفيهم مش شايفه العيال قد ايه مش ناقصين فضايح "
تتنحنح عديله ماشي زي ما تحبي يلا تعالي معايا نخلص اللي ورانا لاما تحيه تيجي تبكتنا لو الاكل مخلصش"
تقولها زهرة طيب هاتي ليا انا الفراخ والحمام علشان اروح
وتخرج بعد ما اطمن قلبها ان ايام وفاء اصبحت معدوده"
وفي المسا الكل يرجع ويشتري زياد اسطوانة قران يمثل انه مخنوق قدامهم ويفضل ساكت ومبيكلمش وفاء "
وتحس تحية الضيق من فرحة العرسان اللي اطفت بدري"
وبعد العشا ياخد كل اخ زوجته ويطلع واخر واحد يطلع زياد ووفاء بعد ما قعدت معاهم امه وابوه وحاول يفهموا ايه مغير حالهم لكن حضن زياد لوفاء بعد طلوع اخواته طمن امه وريح باله شويا لكنها محتارة في امرهم وعايزه تفهم"
_______________
في الصباح تحاول وفاء ان تقوم لكن جسد زياد محاوطها ويعتصرها بداخله عصر تبتسم وتقبل فمه بعذوبه وخجل"
يفتح عينه ويبتسم لها بحنان يضمها بشوق ويشدها ليه انتي بتلزقي طابع بوسته البوسه تبقي كده ويتعمق في قبلته لها
وتشعر بالاثارة تجتاح جسدها تدفعه عنها "
لا كده كتير اوعي يا زياد خليني الحق وقتي وكفاية انت فقت ورجعت مجنون ومتطلب مكنتش كده اول ايام جوازنا"
يقبلها بنهم ويرفع وجهه لها وعيونه تملأها الرغبه" لانك كنتي عروسة ومحبتش اتقل عليكى لكن بعد ما بعدت عنك الكام يوم اللي فاتوا وكنت محروم منك اشتقت ليكي وبصراحه معنديش نيه اتحرم منك يا عشقي بقولك ايه خليكي في حضني النهاردة لا شغل ولا كلية وانا اعيشك اللي ماعشتهوش قبل كده ويقبلها بقوة وشغف"
وتحتج وتحمحم وهو قابض عليها بقوة متملكها بشغف ورغبة
يضحك بعد ان تركها وهي تئن وتضربه في كتفه بضيق"
قوم يا زياد بقولك ايه انت ماتنامش جنبي تاني يلا بقي يا رخم يحضنها بحب رخم وبليل مفتري كل ده علشان بعشقك يا بنت الناس الطيبة والله كان حلال هجري ليكي"
تكشر وتزقه عنها وتقوم من جنبه وتلبس روبها تداري بيه جسدها المباح بغزارة " هو الحب بالنسبالك كده لا يا زياد انت كده بتختزل الحب والجواز في العلاقه وبس "
يقهقه زياد بمرح " بس يا هبله اختزل ايه انا بعشقك بجنون لو تعرفي حالي وانتي قدامي وفي لحظه رغبتي فيكي تموت هتعذريني شغفي وعشقي ليكي عامل زي الحلم مش مصدق نفسي اني رجعت لحضنك ولو علي العلاقه مش عايزها مدام بتزعجك مره كله شهر حلو ولا تحبيها كل سنه"
تبرق وفاء وتسكت يقوم بسرعه يضمها لصدره انتي اللي نفسك فيا يا بطة شوفتي هتموتي يا سوسو يتمنعن وهن الراغبات يلا ادخلي خدي دش علي ما اطهر الجرح وتشوفيلي طريقة وبيها ليتفتح ليا محضر سين وجيم "
تبوسه رخم ومفتري بس بعشقك اعمل ايه بهواك يا عمري ، وراضيه بنصيبي معاك مهما يكون المهم انك ما تبعدش عن حضني ولا نفترق عن بعض ابدا لا أحياء ولا أموات"
يحضنها من ضهرها ويقبل رقبتها "طيب أحياء ماشي لكن أموات ازاي هو انتي ورايا ورايا وحور العين اوديهم فين"
تخبطه بالفوطه يا طفس عايزني ابقي مراتك في الدنيا بس والاخرة بتفضل عليا حور العين طيب خليهم يرضوا غرايزك"
يضحك وهي بتحاول تخرج من حضنه يا بت اهبطي بلاش تثيريني عليكي انتي اجمل من حور العين يا نور العين كنت بنكشك ، ثم لا عايز حور عين ولا بتمنى غيرك دنيا وآخرة"
صحيح نسيت ممكن اللي حصلنا ده حسد وغيره علشان كده هنفضل علي وضعنا تحت عند الجماعه لا ضحك ولا هزار وعيونك الحلوة دي تبطل تاكلني ولما يتقفل علينا بابا كلي ملكك وكلك ملكي وكمان طول ما احنا بره عايزين نشغل سورة البقرة هتحفظنا من كل شر وطقمك الداخلي اقلبيه انا وانتي ونشوف لو عدي الشهر وهل هلال جديد ومحصلش حاجه يبقي خلاص حسد وعين وخدت الشر وراحت "
تلتفت ليه وفاء" مش عارفه قلبي مقبوض لكن ماشي مفيش مشاكل هعمل كل اللي قولت عليه بس نشتري قرص سورة البقرة واحنا راجعين علشان مش عندي غير علي الموبيل
ثم ايه باكلك بعيني علي اساس انك مش بتكلني بعينك وبايدك وبكل ما فيك مفترس"
يضمها لصدره يا بت اتلمي " قاموسك اتملي رخم ومفتري وطفس ومفترس والله شكلي هفترسك لا كلية ولا غيره"
تبوسه لا انت عسل عسل وشربات انا اللي رخمة ومفترسة اوعي بقي لنتأخر ولا ناسي انك بتسبقني ومش بتنزل معايا من يومين علشان محدش ينشنا عين تاني "
وتدخل تاخد دش وتخرج تصلي وزياد ياخد دشه ويسبقها لتحت وكالعادة ينزلوا يفطروا و ياخدها ويمشوا
_____________
يطلع زياد لشقته واول ما يفتحها يقرأ آيه الكرسي والفاتحه والمعوذتين ويطلب من وفاء تعمل زيه وبعدها يشيلها "
اول ليلة جمعه لينا بعد ما نزلتي لكليتك وليلتك هتبقي ليلة"
ترفص برجلها نزلني يا زياد وامبارح كانت ايه بروفا انسي انا تعبانه وهنام وكفاية هديت حيلي الصبح انا طول النهار جسمي وجعني هو في كده "
ينزلها زياد ويبتسم ليها " نعم يا روح ماما ايه تنامي دي انسي يوم الخميس نفرح ونهيص انا كنت نفسي اتجوز علشان اعرف اشمعني الليله دي وانتي عايزه تضيعيها بعينك "
ويشدها بقوة ويفتح دولابها ويشد ليها بيبي دول خدي البسي ده واي اعتراض انتي حره ويبوسها هترقصيلي عشرة بلدي
ممكن وحياتي عندك وبعدها نامي افراج مني ماشي"
تضحك وتاخد البيبي دول وتشوفه هو مينفعش واحد محتشم غير ده ولا لازم كله يظهر ويبان"
يمسك زياد من ايدها البيبي دول " بلاشه خالص ملهوش لازم
تشده منه هو انت ما بتصدق متحرش بس صحيح"
بكره اول يوم هنقعد في البيت فهمني الوضع ايه مش عايزه ماما الحجه تزعل مني ونفسي اشرفك قدامها"
يبوس ايدها انتي مشرفاني بعقليتك الناضحه وهدوء نفسك
ورجاحة عقللك بصي يا ستي الوضع بيكون كالتالي "
احنا بننزل قبل الاذان نفطر كلنا سوا والحجه ابه مبتتوصاش بالفطار فطير وقشطه وبيض وكمان طعمية بيتي وفول مدمس عمايل ايد ست الكل "
ونخرج نروح الجامع نصلي صلاة الجمعه ونرجع نريح شويه لحد ما الحريم يجهزوا الغدا وننزل ساعة الغدا نتسلي مع بعض كوتشينه دومينو طاوله شطرنج ونتغدا وكل واحد يطلع لشقته يكمل يومه مع مراته والعيال بيفضلوا تحت مع الحج والحجه يسلوهم وعلي العشا بننزل نتعشي خفيف واللي عايز يتعشي في شقته هو حر يكمل سهرته هو حر وبس "
تحط ايدها تحت دقنها يعني كده انا هنزل واسيبك علشان اساعد في تجهيز الفطار وافضل تحت للغدا " تتهند ماشي
يشدها تحبي نفضل هنا وناكل في بعض ونلعب مع بعض زي الجمعه اللي فاتت "
تحط ايدها علي صدره وتبعده عنها" لا هنزل واعرفهم اني زيهم واشطر منهم وزي ما قولتلك عايزه اكسب رضي ماما
وتمسك البيبي دول وتقوله بابتسامه غامصة" بقي عايزني ارقصلك من عيني بس انتي اللي هتجيبه لنفسك"
يبصلها باستغراب ويسالها" هجيب ايه لنفسي"تدور وتربط وسطهاوتشغل مهرجان يابنات بابنات حلوين طعمين وتشعلل قلبه وتثيره بحركاتها الشقيه اللي تخليه مش علي بعضه"
يشد زياد الغطا علي وشه ويانب نفسه كان ايه قالي اخليها ترقص فعلا جبته لنفسي" يلاقي وفاء بتشد الغطا عنه حبيبي بيهرب مني ولا مش متحمل النار اللي ولعه في جسمه"
ويشد الغطا عليه ويشغل التكييف اطلعي نامي يا وفاء وبطلي رخامه ماشي علشان مزعلكيش"
تفك ربطه وسطها وتزقه تطلع جمبه وتلعب في انفه" وريني هتزعلني ازاي " يعني مش هتقولي متطلب ومتوحش وبتعبك " تضحك وهي بتطفي نور الابجوره " مدام سعدتك يبقي مش هقول غير انك حبيبي وروحي وقلبي"
ويحضنها بحب ويصيح" بركاتك يا شيخ فرحات
______________
وفي الصباح تنزل وفاء قبل الكل وتدخل لحماتها تسألها تعمل ايه وتجهز ايه"
تستغرب ليها تحية" انتي سايبه حضن جوزك ونازله ليه انا اتفقت معاكي ملكيش في شغل البيت غير لما تخلصي يلا اطلعي خليكي في حضن جوزك ربنا يهديلكم الحال"
تحضنها وفاء وتقبل ايدها" كفاية يا ماما ٣ اسابيع شايلني علي كفوف الراحه والنهاردة لا عندي كليه ولا محاضرات ولو علي المذاكرة ذكرت امبارح شويا وايه رايك انا اللي هقوم بالشغل كله ولا مش عايزه تجربي طبيخ مرات ابنك"
تطبطب عليها بفرحه" ماشي يا بنت الاصول تعالي ورايا ووريني همتك واشوف شطارتك في الدراسة ولا ست بيت
وتبدء وفاء تخلص قبل النسوان ما تنزل لانهم بيصحوا علي راحتهم وتشكر عديله في زوقها وطعامة اكلها "
تنزل ايمان وتتغاظ انها ما سبقتهاش في الصحيان علشان تتحكم وتتامر عليها وتكسر نفسها لكن وفاء ضيعت منها الفرصه وكبستها والكل يشكر في نفسها وتصر تعمل الحمام بنفسها للرجاله وكل ده وزياد شايفه ازاي هي شعلة نشاط والكل فرخان بيها الا سوسن وايمان وزهرة اللي جت قعدت معاهم بعد الصلاه هي وجوزها وروحت "وتعمل وفاء الحمام كما يجب لدرجة ان تحيه قالتلها فكرتيني بشبابي اسمعي من النهاردة محدش هيعمل اكلت الحمام غيرك"
تتدخل ايمان وتقولهم بغيظ" انتو عاملين تنفخوا فيها ليه كدهةما بقالنا سنين بنخدمكم وعمرنا ما سمعنا كلمه حلوة"
تقوم ليها تحيه" اقولك كلمه حلوة علي ايه با خايبه وانتي اكلك صايص ومايع وملوش طعم ولا ريحه احمد ربك دي لولا عديله بتلم وراكي مكنش حد من الرجاله هياكل بسببك
اسمعي يا ايمان انتي عرفاني مبحبش اجي علي حد ولا اميز واحده عن التانيه بس بأمانه الله انامادوقتش اكل في طعامة اكل وفاء ولعلمك عملته كله لوحدها وانا ما حطيتش ايدي معاها في حاجه بصراحه اكل وفاء زي السكر وريحته للجو نفسها حلو زي طبعها وروحها مش غلاوية زيك كفاية عليكي كافيه ابني علي وشه ومخلياه مش قادر يفتح بقه معاكي"
والله اللي مصبرني عليكي ولادك اللي ملهوش ذنب يتحرموا من ابوهم او امهم بسبب عمايلك السودة اللي بسكت عليها بمزاجي بس هيجيلك يوم واشيلك فيه الطين"
.يلا روحي جهزي السفرة خلي الرجاله تتغدا وانتي يا وفاء اطلعي اتشطفي وغيري هدومك وكملي يومك مع جوزك انتم لسه عرسان كفاية عليكي شغل وتعب النهاردة ، الله يعينك علي حق جوزك بعد الهدا اللي اتهدتيها بقي وتضحك "
تبص وفاء لايمان بالامبالاة وتطلع تغير وتلبس ترينج مريح وعليه الاسدال والكل يشكر في ذوقها بتجهيز الاكل وتجميل تقديمه ،بعدها ياخدها زياد ويطلع وهو سعيد وفخور بزوجته"
لكن الغل والحقد ملأ قلب ايمان اكثر عن الاول، وحقدت علي زيادة وبقي هاين عليها تقطعها بايدها او تاكلها بسنانها "ويتاكد ليهم ان العمل مأثرش فيها وبالذات بعد ما حسو انهم بخير مع بعض رغم سكوتهم في حضور الكل لكن دعاء تحية ليهم باستمرا اكد انهم بخير"
***************
تتاكد زهرة ان العمل لم يشتغل ، بعد ما راحت ليه تساله وتحاسبه،اكد ليه ان العمل منفعش لان الهلال كان هل خلاص ووعدها يعمل ليها واحد اشد هيعمل مع اول فجر في الهلال الجديد واسبوع ويكون مطلقها ووصاها تجي تخدها قبلها بيوم لتضعها قبل الهلال ويشتغل صح"
و تعد زهرة وإيمان الأيام كي يتخلصو من وفاء الذي زاد كرههم ليها وغلهم منها لحب ام سراج وتفضيلها عليهم "
وقبل بداية الشهر العربي بيومين كان موافق جمعه ونزلت كالعادة وفاء لتكون السباقه لكن كانت ايمان ليها بالمرصاد وبدأت تطلب منها تنفذ اومراها بما انها مرات الأكبر من جوزها وكان ذكاء وفاء هو الفيصل لتزيد من غل ايمان بان أظهرت ليهم سوء نية ايمان وسيطرتها علي سوسن في اتباعها "
لما طلبت ايمان منها تعمل خلطة الشاورما لتتحجج وفاء بانها عايزه تتعلم من إيمان بما انها اقدم منها لكن إيمان تتهرب وتأمر سوسن بعملها حتي لا تنكشف لكن حماتها شافت وشهدت اللي حصل وكرهت ان ايمان بتسيطر علي سلفتها زي ما بتسيطر علي ابنها وضعفت شخصيته "
واثناء تجهيز السفرة تقع وفاء ويلحقها زياد ويخدها بحضنه ويبصلها بحنان وحزن لانها بتجهد نفسها لارضاءهم علشانه
لكنها ترفض ان تخسر معركتها مع سلايفها و بالذات بعد ما اكتسبت حب حماتها وسلايفها عديله وهدي "
تسألها تحية بلهفة" دوختي ولا ايه يا مرات إبني ولا يمكن حصل أنتي داخله علي شهرين ولا ايه يا زياد"
يتنهد زياد ويقولها والله لسه يا حجه وكله بوقته"
تمسكها تحية من ايدها وتقولها في ودنها هي جت تاني ولا ايه يا وفاء طمنيني"
تخجل وفاء وتوطي وشها في الارض اه يا ماما وهبراء منها بكره باذن الله معلش ياماما ممكن الشهر الجاي "
تطبطب عليها ولا يهمك كل تاخيرة وفيها خيرة علي الاقل تركزي في مذاكرتك وكليتك وتخلصي "
وتشوف هدي وشها يصفر تنادي عليها"خدي يا هدي مالك
ترتبك أصل أصل أنا حامل يا ماما وخايفه تزعلي مني وتحسبيني بنافس سلفتي وباخد فرحتها والله ما قصدت"
تحضنها تحيه بس يا خايبة ده كله بأمر ربنا وتسرق فرحة مين ابن زياد لا انسي ابن زياد ده فرحة عمري يوم الهنا اللي اشيل فيها حفيدي منه وانتي يا خيبة افرحي وفرحي جوزك رغم انك هتظلمي الواد اللي علي ايدك بس ولا يهمك "
تضحك إيمان بحقد وتتصل بزهرة " افرحي يا عمه وفاء ما شالتش من اخوكي والعذر عليها كمان و هتبراء منه بكره يعني الحظ بيخدمنا وعقبال ما يطلع اول فجر عليها هيكون العمل اشتغل ومش هيكمل معاها ولا هيطيقها وايام ويطلقها "
بس المهم تروحي تجيبي العمل وانتي جاية نحطه ليها خلينا نخلص بقي منها ومن قرفها ودخلتها الشؤم علينا"
تضحك زهرة" شكل خلاص أن الأوان نفرح فيها والحظ بيخدمنا زي ما يكون القدر مش عايزهم يكملوا مع بعض"
يلا سلام والصبح بعد ما يمشو هكون عندك ونخلص عليها
يبارك زياد لأخوه ومراته علي حملها وأخوه مصطفي يتمناله ان ربنا يكرمه و يبارك ليه عن قريب باذن الله"
ينادي زياد لوفاء ويهمس ليها " بجد اللي قولتيه لماما "
تضحك " ايه مستعجل اه صحيح وتكلمه في ودنه وهو يضحك " ماشي يا حبي نصبر ورانا ايه"
ويمر اليوم بسلام ويصادف اليوم التالي اخر الشهر العربي
وفي الصباح كالمعتاد ياخد زياد وفاء كالعادة بعد الفطار يوصلها للكلية
بعد ما يمشو والنسوان تبدء تخلص أعمالها تفضل إيمان تنتظر زهرة علي اعصابها إللي اتاخرت علي غير العادة وبعد العصر تحضر بعد ما النسوان خلصوا شغلهم يطلعوا يغير هدوم الشغل ويستعدوا لاستقبال ازواجهم والحاجة تحيه تدخل تنام ساعه العصرية لحد ما اولادهم وجوزها يرجعوا "
تقابلها ايمان بلهفه " كل ده ايه اخرك حظك حلو الجماعه كلهم طلعوا لشققهم جبتي العمل ولا لاء"
تتنهد جبته جوزي كان مصر يوصلني جه وصلني ورجعت دبيت مشوار للمقدس وجبته يلا بينا قبل ما ينزلوا "
ويطلعوا يتسحبوا ويفتحوا شقة زياد ويدخلوا ويقفلوا وراهم بسرعه وزهرة وهي بتنهج المرادي نحطه تحت المرتبة المهم لازم نفكر في طريقه منخلهوش يلمسها بكره وبعدها خلاص ايام وهتطلق المقدس اكدلي انه سحر شديد محدش هيقدر يفكه وهيطلقها قبل ما يكمل اسبوع وتفك طرحتها خدي الواحد عرق من الحر" خليكي هنا هدخل احطه وانتي رقبي لحد يسمعنا وتبقي حوسه وتدخل تتسحب لاوضة النوم"
وثواني وتسمع ايمان صرخت زهرة ، تدخل تجري ليها
تلاقي شعر زهرة ف...........؟؟
☆☆☆☆☆●●●●●●☆☆☆☆☆
يتبع.....
#سلمي_سمير
#مركب_السلايف
#حقيقة_مدمرة
#البارت_التاسع#العاشر
**____**__***____&&&
تتأخر زهرة في الحضور لبيت ابيها بعد اصرار زوجها علي ان يوصلها بنفسه لبيت ابوها " لكنها بعد ما وصلها تعود تاني الي المقدس لاخذ العمل اللي هيفرق بين زياد ووفاء"
تدخل من الباب وتري ايمان زوجة اخيها في انتظارها علي نار
وتقولها بفرح ان الحظ خدمهم ، لان سلايفها طلعوا لشققهم وحماتها نامت ومحدش هيحس بيهم ويتسحبوا سويا الي شقة زياد ودخلوا الشقه وتقلع زهرة طرحتها لشعورها بالحر"
خدي الطرحه خليها معاكي وراقبي الوضع وخلي بالك من السلم للي طالع ونازل ليسمعونا وانا هدخل احطلها العمل ياه يافرحة قلبي مش مصدقه كلها ايام ورجلها تتقطع من البيت
ونرتاح منها بس احسن حاجه انها مش حامل من اخويا والعمل المرشوش الاول جاب معاها نتيجه ونكد عليهم "
تبصلها ايمان بسعادة اه فعلا بس بنت الايه محظوظه وعرفت تكسب امك يارب بس الحجه متقفش في وش زياد لما يطلقها ويرميها وكمان خايفه من الهبله سوسن تفتن علينا ما انتي عارفاها جبانه ومخبله في نفسها يلا ادخلي يا عما ومتنوريش النور لحد ياخد باله حطيه تحت السرير وتعالي علي ماراقب السلم علشان ننزل قبل ما حد ياخد باله"
تتسحب زهرة لاوضة النوم في الضلمه وتسمع صوت القرآن جسمها يقشعر لكنه لا يرجعها عن وضع العمل وتمد ايدها تحط العمل تحت المرتبه لتصرخ من الخضه من اللي حصل ليها وتدخل ايمان علي صوتها وتنور النور وتقف متسمره مكانها وهي شايفه شعر زهرة في ايد وفاء وعيونها بطق شرار وحقد وقرف منهم هما الاثنين"
في وقت سابق بالصباح تركب وفاء جمب زياد وتمسك دماغها وتميل راسها لقدام يسالها زياد" مالك يا فوفو
تمسك ايده وتضغط عليها بقوة" صداع فظيع مش متحملاه
ياخده ايده يتحسسها " جسمك دافي لتكوني اخدتي برد طيب بلاش كليه النهاردة واطلعي نامي وسامحيني انا السبب سهرتك كتير امبارح تراجعي معايا حسابات الورشه ، ده غير هدتك في الشغل تحت عند الجماعه مش عارف بتيجي علي نفسك ليه ماما وكسبتي حبها واحترامها وانا وسرقتي قلبي وروحي واخواتي وكلهم بيقدروكي ممكن بقي كفاية نزول تحت وتنتبهي لكليتك ومذاكرتك ولا عايزه تبلطي في الخط ويقولوا ان جوازنا سبب في سقوطك خلينا نفوق لنفسنا وتفرحيني ببيبي يجمعنا خلي في بالك ماما مش هتصبر عليكي اديكي شوفتي بتعد ليكي الايام "
تبتسم وفاء مغصوبه من شدة الالم" والله نفسي زيك يا زياد بس انت اللي قولت خليها دلوقتي لحد ما اخلص دراستي وكمان نتدلع قبل ما يجي بيبي يسرقنا من بعض وتضغط علي دماغها بقوة ليضمها زياد لحضنه"
طيب انزلي وانا هجيبلك حاجه من الاجزخانه للصداع واحصلك تمسك وفاء ايده لا عندي محاضرة مهمه مقدرش افوتها انا خدت برشامه للصداع ومعملتش حاجه ممكن تكون قلة نوم بص انا هحضر المحاضرة الاولي لو الصداع مفكش مش هكمل وهروح اتفقنا"
يحضن ايده في ايدها ويبوسها " ماشي بس مفيش مرواح لوحدك لو مش هتكملي اتصلي عليا اجيلك عارفه لو فكرتي تتحركي قبل ما ترجعيلي انتي حره"
تشد ايدها اللي بحضن ايده وتحطها علي قلبها وتحضنها بقوة انا بموت فيك يا زياد ربنا ما يحرمني منك ولا من حبك وحنانك يا عشقي كله واعرف ان انا مش باجي علي نفسي ولا حاجه مدام راضي عني ده بيكفيني انا كنت هخسرك بغبائي مره ومن يومها اخدت عهد علي نفسي اني معملش حاجه تزعلك مني ابدا بعدها واللي بعمله حاجه بسيط في نظرة الحب والرضي اللي بشوفها بعيونك ليا "
يشدها لحضنه بتملك يامجنونه انا قولتلك اني سامحتك وعرفتك ان اخواتي وامي وابويا بالنسبالي ايه ومدام بتحترميهم وتقدريهم يبقي خلاص مش محتاجه تثبتي حاجه لحد لان احترامي في حد ذاته هو احترامك وحبك ليا ممكن الجميل ابو عيون تهوس وتجنن نخف بقي شغل واجهاد تحت عند ماما ونحمل نفسنا فوق طاقتنا وناخد بالنا من نفسنا وصحتنا ونوفر مجهودنا للمذاكرة وليا انا لوحدي كفايه بهد حيلك ويضحك ولا ايه رايك تتعبي تحت واتحرم انا منك "
تزقه في كتفه مفيش فايدة فيك مجنون يلا وصلني لتاخر علي المحاضرة ولما اروح هاخد دش والبس ليك طقم تحفه
يوطي علي ودنها اه صح ويقهقه ما انتي قولتي هتبرئي النهاردة لماما مش كده بردك تدفعه وتربع بغيظ"
خلاص يا زياد انت ما بتصدق تمسك عليا كلمه يلا مشي
ويوصلها لكليتها وبعد ساعتين تتصل بيه بصوت مجهد
زياد الصداع هيفجر دماغي تعالي خدني ولا اركب تاكسي"
يرد عليها زياد بلهفه لا يا حبي عشر دقايق وجاي وراكي
وفعلا بعد عشر دقايق كان قدامها يخدها علي كتفه طول الطريق ويدخل بيها البيت وتشوفه عديله "
وفاء هي مالها ووشها اصفر كده ليه ، يحملها زياد بين ايده
عندها صداع وتعبانه من الصبح هي فين ماما وباقي سلايفك
ترد عليه بلهفه طلعوا يغيروا واما تحيه دخلت ترتاح ساعه طلعها انت لشقتكم وانا هديلها حقنه كانت بتريحني لما بيجيلي صداع وروح انت كمل شغلك وانا هفضل معاها لحد ما ترجعوا بالسلامه" يدخل زياد شقته حامل وفاء وينيمها علي السرير وتديلها عديله حقنه وتقولها ارتاحي بقي انا هنزل اغير للعيال واغير هدومي واطلع اقعد معاكي وانت يا زياد اتوكل علي الله " يجي اتصال لزياد من ابوه بيطمن علي وفاء
ولما عرف ان الصداع لسه تاعبها طلب منه يروح يجيب ليها دكتور ويفضل معاها وهما نص ساعه وهيحصلوه"
زياد روحي انتي يا ام سليمان انا هنزل اجيب ليها دكتور ويطبطب عليها ارتاحي يا حبي مش هتاخر عليكي مش عارف هلاقي دكتور فين دلوقتي"
تمسك عديله ايده تعالي نخرج هي بتنام خلاص لو عايز دكتور روح المستشفي هتلاقي كبشت دكاترة "
يصفق ليها زياد صح تاهت عن بالي خلاص انزلي انتي وانا هروح اجيب الدكتور واجي سلام ويخرج وعديله تنزل لشقتها" وتنزل ايمان من شقتها بعد ما غيرت لابنها وغيرت هي كمان وتنزل تستني زهرة اللي اتاخرت "
ويحصل اللي حصل لانها مشفتش زياد وهو راجع بوفاء "
لتصحي وفاء اول ما يدخلوا تعرف انهم كانوا بيخططو للتخلص منها وتدخل زهرة اوضة النوم تحط العمل لتمسكها وفاء من شعرها بعنف وتشده وتصرخ زهرة من الالم وتجري ايمان لشقتها مرعوبه من وفاء واللي هتعمله فيهم"
يا مجرمه يا واطيه هي وصلت معاكي للاعمال حسبي الله ونعمة الوكيل فيكي انا همرمطك وهفضحك وتشدها من شعرها وتنزل وهي بتنادي يا ماما يا ام سراج وتخرج عديله من شقتها وتشوف وفاء وهي جرا زهرة وراها وشعرها هيطلع في ايدها وتحاول تفكها عنها لكن وفاء ماسكه فيه كانه روحها هتطلع معاها وتصرخ كانت بتحطلي عمل عايزة زياد يطلقني نفسي اعرف عملت فيكي ايه وليه رشيتي لينا عمل قبل كده مش هتصدقي يا ام سليمان هي سوسن وايمان متفقين عليا واقسم برب العزه لافضحهم واخلي اللي ما يشتري يتفرج عليهم بتوع الاعمال والسحر"
تقوم تحيه من نومها مفزوعه علي صراخ بنتها وصوت وفاء
وتشوف وفاء نازله وساحبه بنتها من شعرها تشخط فيها"
ايه اللي انتي عملاه في عمتك ده يا وفاء انتي اتجننتي سيبي شعرها وعرفيني ايه اللي حصل" تصرخ وفاء اه اتجننت
اتجننت وانا بحترم الصغير قبل الكبير اه اتجننت وانا نسيت نفسي علشان ارضيكي وارضي ولادك علشان جوزي يرضي عليا وفي الاخر بنتك المجرمه السافله تحط ليا عمل بالفراق
وترميها قدمها بعد ما طلعته في ايدها "
_________
تاخذ تحيه بنتها في حضنها وتشوف شعرها في ايد وفاء
تشعر بالجنون وتشخط فيها هي حصلت تمدي ايدك علي بنتي ليلتك سودة ومطينه بطين معايا دا انا اللي هجيبك من شعرك وهسود عيشتك يا بنت انعام "
تروح ليها عديله تهديها وترجعها لرشدها وحكمتها "يا حجه بتقولك كانت بتعمل ليها عمل افهمي منها الاول وشوفي ايه اللي حصل وايه طلع زهرة لشقتها وشوفي اللي بايدها ده "
تشد تحيه من ايد بنتها العمل وتفتحه وتشوف الطلاسم وبنتها بتبكي بحرقه وتحسس مكان شعرها اللي اتقطع"
تمسكها امها من ايدها " ايه ده يا بنت سليمان ، هو احنا هنكفر بتعملي سحر لمرات اخوكي طيب لو انتي بتكرهيها فكري في اخوكي اللي طول عمره حنين عليكي وكان صاحبك وصديقك وعمره ما قصر معاكي زي باقي اخواتك"
انطقي ايه ده بدل ما انسل الشبشب ده علي دماغك عملتلك ايه وفاء لحقدك كل ده عليها ايه خدت جوزك منك دي حتي لو ضرتك مش هتعملي اللي بتعمليه انطقي يا بت"
تبعد عنها وتبص لوفاء بحقد وتصيح بعصبيه: يا ريتها خدت جوزي كنت ارتحت لكن سرقت اخويا مني وخدت حب جوزي كمان عايزه تعرفي بكرهها ليه رغم انها كانت صاحبتي " علشان انا السبب اللي خليت زياد يحبها ، كنا صغيرين وكان دايما يجي يلعب معانا وواحده واحده بقي يهتم بيها ويسيبني ياما كنت بتخانق معاه بسببها لحد ما قالي انه لو متجوزهاش مش هيتجوز ولو بحبه بجد اساعده انها تحبه
كانت دايما بتتباهي بجمالها اللي كان الكل بيحسدها عليه رغم اني مش وحشه بس مش جميله زيها ، لكن كمان شطارتها في المدرسة وتفوقها خلاني اغير منها كنت نفسي ابقي زيها "
ولما لقيتني مش هقدر كرهت المدرسة ومبقتش اروح علشان ميجيش زياد ياخدنا ويقرب منها ولما اتقدم ليا شوقي وافقت وقولت اختارني لاني احسن منها لكن لقيته بيقولي اني اقرب صديقه لوفاء هي بتحب ولا قافله قلبها"
يومها حسيت اني رغم اني غنيه لكن هي ملكت قلبه زي ما ملكت قلب اخويا وسرقته منها وكانت ليلة دخلتي اسود يوم في حياتي يومها جوزي غلط وقالي يا وفاء ولما اضايقت وفضلت اعيط طلب مني اسامحه لانه كان نفسه يتجوزها وهي عمرها معبرته بالعكس لما حاول يكلمها كانت هتفضحه
وقالي خلاص انتي مراتي وهي كانت حب وراح واتجوزته علشان اغيظها لكنه ندم لاني مستحقش يعاملني كده "
ووعدني انه مش هيجب سيرتها وانه فرحان بيا لاني هبقي مراته لكن يوم ما عرف ان زياد هيخطبها بقي زي المجنون
ويقولي زيها زي غيرها علشان معاه فلوس وبقي يلبس ويتشيك كل ما يجي يزورنا وحتي النهاردة كان من بدري بيقولي تعالي اوصلك عايزه ده كله واحبك انا نفسي تموتي واخلص منك يمكن اقدر اعيش بسلام ايوه يا وفاء عملت ليكي عمل وقبله رشيت ليكي واخويا هيطلقك لانك متستحقيش واحد.زي زياد ده احن واحد في اخواتي كان صديقي واخويا وانتي سرقتيه مني غوري بقي من بيتنا"
تلاقي قلم نازل علي وشها وزياد بيبص ليها بحزن"
اول مره امد ايدي عليكي بس علشان افوقك فوقي يا زهرة دي مراتي وحبيبتي عشقي واحلامي وروحي ونبض قلبي
بتكرهي وفاء قوليلي ذنبها ايه انها جميله " ما انت جميله لكن روحك الخبيثه ضيعت جمالك علشان شاطرة ما انتي غنيه ومتعلمه يعني متميزه عنها لكن هي نقيه وصادقه مش بتحمل كره لحد زيك لو انا اخوكي اللي بتحبيه وهي سرقتك مني كنتي ترجعيني لمودتك وحبك وترجعي صداقتك ليها تاني ونبقي زي زمان هي مراتي اللي ممكن تكون اي حد لكن انتي اختي اللي عمرك ما تكوني زي حد ياخسارة يا زهرة
مفكرتيش في وجعي لو حرمتيني منها انا قولتهالك زمان لو متجوزتش وفاء مش هتجوز كان يريحك اعيش طول عمري وحيد عارفه لو مراتي وحشه كان العمل اللي عملتيه ليا بعد اسبوعين من جوزانا فرق بينا لكن لو تعرفي ازاي قربنا من بعض اكتر وخلانا نعرف قيمة حبنا لبعض"
ويشدها لحضنه حقك عليا اني مديت ايدي عليكي لانك مهما عملتي هتفضلي اختي الوحيدة البونبونيه زي ما كنت بقولك
زمان لكن اسف مش هقدر اسامحك لانك وجعتيني "
ويسيبها ويروح ياخد وفاء بحضنه " حقك عليا ولكل حاجه وحشه حصلتلك في بيتنا بس علشان اريح الكل انا هسكن بره علشان لا حد ياذي مراتي ولا ياذيني فيها"
تصيح امه وهي بتبكي" ياسواد عيشتك يا تحيه هي حصلت تسيب بيت ابوك واخواتك علشان مشكله بين اختك ومراتك علي جثتي يا زياد لو سيبتك تطلع من بيت ابوك وحق وفاء علي راسي بنتي تستاهل اكسر لها رقبتها اللي ما ارضهوش علي بنتي ما ارضوش علي بنات الناس وتروح تبوس راسها حقك عليا انا بس لو هتاخدي ابني مني انا عمري نا هسامحك وتمسك ايد زياد اهدي كده يا ابني واذا كان علي اللي عملته زهرة معاكم انا هعرف اخدلك حقك وحق مراتك بس وحياة الغالي عندك ما تسيب البيت وتقهرني عليك
_____________
ليسمعوا صوت غاضب من خلفهم بيقول " مين اللي عايز يسيب البيت ، ويقف الحج سليمان امام زياد" ده عهدك معايا
ومع اخواتك هو ده قسمك علي كتاب اللي انكم هتفضلوا ايد واحده قدرت تقولها يا زياد يلي كنت بقول عليك العاقل اللي فيهم وحبك للمه العيله اكبر واغلي من اي حاجه"
ويبص لوفاء اللي كانت بتنتفض بغضب " يقف زياد قدام ابوه ويقوله بالم وحسره" بتبص ليها ليه وهي المجني عليها ليه عايزين تحرموني منها قبل ما تلومني وتلوموها شوف اختي اللي من دمي عملت فينا ايه نكدت عليها وكرهتني في فرشتي علشان تنتقم منها لحاجه ملهاش ذنب فيها"
يدخل الحج سليمان ووراه اولاده ويبص لمراته وبنته بغضب"
ايه اللي ابنك بيقوله ده وبنتك عملت ايه يا تحية"
انا سبت ليكي تربيتهم وشئون البيت لثقتي فيكي وفي حسن تربيتك وحكمتك بنتك عملت ايه في مرات اخوها واخوها"
تدخل زهرة تجري وتحاول تدور علي طرحتها وتفتكر انها سابتها مع ايمان تاخد طرحة امها وتخرج من البيت لكن يمسكها فتحي وتحاول تزقه وتصرخ فيه"
اسمع مش كلكم هتقلبوا عليا وتطلعوني شيطان وانتم ملايكه روح شوف مراتك هي اللي ولعت فيا وكبرتها في دماغي وكانت معايا خطوة بخطوة "
يسيبها فتحي وابوها يشخط فيها تعالي هنا يا بنت تحيه"
وانت يا فتحي هاتلي مراتك وبعدها تفهموني حصل ايه ام انتي يا تحيه فحسابك معايا بعدين لو كان اللي حصل كان تحت عينك وبدل ما تلميها سبتيها لما كبرت"
وانت يا يحيي اتصل بجوز اختك خليه يجي" تجري عليه زهرة بلاش يا بويا الا شوقي ده فيها طلاقي والنبي بلاش وتشوف يحيي بيتصل طيب مدام كده مراتك انت كمان هي اللي خدت المفاتيح وطلعت نسخه عليها وكانت بتاخدني في شقتها تراقب الوضع واسال ام سليمان هتقولك انها شافتنا احنا الثلاثه واقفين قدام شقة زياد اسالها لو مش مصدقني"
تنزل سوسن وهدي وايمان وتسمع كلام زهرة تلطم علي وشها
وتروح تمسك ايد جوزها وتبوسها" والله يا خويا قولتلهم بلاش بس انا مبقدرش علي عمتي زهرة وشر ايمان ولولا قالولي لو اتكلمتي هيقطعوا لساني كنت جيت وقولتلك"
تخبط تحية بايدها علي صدرها" يا نهار اسود كل ده كان بيحصل وانا نايمه علي وداني بقيتوا نسوان وبتخططوا انا هسود ليلتكم وتروح تسحب سوسن وايمان من شعرهم"
يشخط فيها سليمان " الأولي تربي بنتك مش بنات الناس
احكي يا وفاء اللي حصل خلوني نعرف مين الغلطان"
وتبدء تحكي وفاء اللي سمعته واللي عملته ويحكي زياد عن اللي جراله ومن نفوره من مراته يقوم سليمان ويسحب حزامه من بنطلونه وينزل علي زهرة بيه " انا يا بنت الكلب اللي هربيكي من جديد ويشوف شوقي داخل ويستغرب ضرب سليمان لبنته بعد دلعه ليها ويروح يحوش عنها "
لكن سليمان يمسك ايده ارمي يمين الطلاق عليها اللي زي بنتي ما تتأنيش في بيت راجل لما اربيها تبقي تتجوز"
طلقها يا شوقي وخد ولادك او سيبهم واحنا بارينك لكن بنتنا مش هتشوف الشارع غير لما تتربي وتعرف ان الله حق
وانت يا يحيي خد مراتك وديها بيت ابوها خليه يربيها وانت شرحه يا فتحي خلي البيت ينضف بيتي الطاهر اللي اتربينا فيه علي الصلاه والخوف من الله يروح للدجالين ويعملوا اعمال ليه كانت بتاكل اكلكم ولا خدت منكم ازيد من اللي خدتوه بالعكس زياد لولاه ولولا شغله مكنش شغل الورشه يكبر ولا الحسابات اللي فضلت مراته طول الليل سهرانه تظبطها لولاها كان جه ضرايب علي الورشه قسمت وسطنا
قولولي منك ليها عملتو انتو ايه غير اكلين شاربين نايمين دهب لابسين وولادكم احسن مدارس ومدرسين بيعلموهم
والله لولا اني بتقي الله فيكم لكنت دورت فيكم الضرب
سراج روح هات الماذون وانتي يا شوقي ارمي اليمين علي بنتي بنت الكلب اللي جابت راسي في الارض وخلتها قد السمسمه ويلا قولت ايه"
يبص شوقي لمراته " حاولت اكدب ودني امبارح وانتي بتكلمي مرات اخوكي واقول مستحيل مراتي تعمل كده دي بنت اصول ومتربيه لكن يظهر ان الغل وغيرة النسوان نسيتك ربنا وافتريتي علي مرات اخوكي كل ذنبها انها اجمل منك ومتعلمه عنك الف خسارة يا زهرة"
تروح تقف قدامه وهي بتتوجع وفمها بينزف دم من ضرب ابوها فيها" ايوه ذنبها ايه غير انها جميله وشاطرة شايفاها جميله وانا اللي عايشه تحت رجلك وبتمنالك الرضي ترضي
مش جميله ده وعدك ليا انك هتنساها رد لسه بتحبها"
يشخط فيها زياد وتحتج وفاء" اخرسي يا زهرة
تبصلهم بحقد" اخرس مراتك فرقتنا لولا دخولها بيتنا مكنش ده كله حصل اه شوقي بيحبها وعمره ما نسيها علشان كده اصر يجيبني هنا علشان عارف لو جيت ورجعت مشيت ورجعت تاني امي هتشك فيا كنت خايف عليها مش عليا
انا بكرهك يا وفاء اخرجي من بيتنا يا وش الخراب"
تضربها امها بالقلم اخرسي يا قليلة الادب والربايه " بقي هي وش الخراب والله الخراب في نفوسكم ليه حق ابوكي انتي لازم تتربي من جديد دلعي فيكي بوظ اخلاقك"
يقوم سليمان طلقها يابني بنتي متنفعكش ومدام الشك دخل بينكم يبقي الحياة بينكم مستحيله طلقها وسيبها لبيت ابوها يربيها من جديد " يقرب شوقي منها ويمسك الدم من علي فمها " سامحيني انا اللي غلطت في حقك ، للاسف مقدرتش اوصلك بعد خمس سنين جواز انك حبيبتي وام ولادي وحبي لوفاء زمان كان ماضي وراح وعلشان انا ليا جزء من الذنب مش هسيبك خليكي يومين لحد ما تهدي وهرجع اخدك"
ويبص لابوها اسف يا عم الحج لكن زي ما انت هتربي بنتك وده حقك انا كمان واجب عليا اديلها فرصه تانيه ليها وليا"
انا مش هقدر اطلق زهرة لاني كنت سبب في اللي عملته"
سامحوني انا مليش مكان بينكم دلوقتي ربنا يهديلكم الحال
تقع زهرة علي الارض وتصرخ بالم لانها خسرت جوزها حتي لو رجعت ليه كفاية انها فضحته قدام اخواتها"
يضحك ابوها بسخرية" رجاله ورق وانت يا يحيي خد مراتك لبيت ابوك وفتحي ياخد الزفته مراته لبيت ابوها مش طايق اشوفهم هنا تاني ياخد يحيي ايد مراته يلا غوري قدامي منك لله بقي هان عليكي تخربي علي وليه وانتي عندك ولاية انا اللي استاهل اني اتجوزت واحده ضعيفه الشخصية زيك "
تقعد علي الارض تندب حظها وتتلطم وتتحايل عليه يسامحها وتزحف لحد ما توصل لرجل ابوه وتوطي عليها تبوسها " انا محقوقه ليكم بس بلاش بيت ابويا هيبهدلوني اعملوا اللي انتو عايزينه فيا انا راضيه لكن متودنيش بيت ابويا وتقوم تروح لوفاء انا غلطانه ومحقوقه ليكي بس وحياة الغالي عندك سامحيني وقوليلهم انك سامحتيني انا لو خرجت من هنا اموت والله لما عرفت ان فيها اذيه ليكي وطلاق رفضت وبعدت عنهم لكنهم حلفوا ينتقموا مني لو نطقت هي ايمان السبب واللي قالت ليها علي الراجل اللي عملوا عنده العمل والله ما بكذب "
يشدها يحيي يلا قدامي ولو هما سامحوكي انا مش هسامحك تمسكها وفاء" بس انا مسامحاها الايام اللي فاتت كانت بتيجي تساعدني وكل شويا تقولي سامحيني وهي فعلا مغلوب علي امرها لكن اللي عايزه اعرفه فتحي هيعمل ايه مع ايمان هيطلقها ولا هيخليها تاذي في خلق الله"
ممكن تقوليلي عملتلك ايه علشان تاذيني نفسي اعرف قوليلي حاجه واحده بس تديلك الحق تاذيني بيها"
تضحك بسخرية"
طيب قوليلي حاجه واحده بس تديلك الحق تاذيني بيها"
تضحك بسخرية" وانا هاذيكي ليه ولا هو كلام والسلام. زهرة متغاظ مني لاني رفضت اساعدها وسوسن نفسها تدبسني وتخلص مني لاني بمشيها علي مزاجي لو ده ذنب اطلق عليه يبقي انتي كمان تطلقي علي اللي عملتيه لما رجعتي لوحدك من غير ما حد يعرف ويا عالم بتعملي ايه من ورا جوزك تاني اصلكم يا بتوع الكليات محدش يقدر عليكم"
تتعصب وفاء اخرسي يا كلبه يا حقيرة يا واطيه انا اشرف منك ومن عشرة زيك"
تشخط فيهم تحية" اخرسي منك ليها ايه هتمسكوا في بعض واحنا قاعدين لم مراتك يا فتحي وقولها عيب بنتي ايه اللي هتدبسها ولا سوسن الغلبانه اللي بتخاف من خيالها وانتي يا ايمان تلمي لسانك في بوقك وتتكتم احسلك بدل ما الشبشب ينزل عليكي يادبك اللي بتتكلمي عنها دي متربية في بيتنا وعلي ايدنا وعارفين اصلها وفصلها ومتربيه كويس يا بنت صباح لانها بنت اصول وبنات الاصول ما بتخونو ولا بيطلع منها العيبه يا عايبة صدق المثل مهو لو طلع العيب من اهل العيب ميبقاش عيب "
مراتك دي هي الحرباية اللي في البيت سامتحها كتير علشان خاطرك يلا غورها من هنا مبقاش ليها مكان في بيتنا"
يبص ليها فتحي ويتلجلج" ياما يمكن بيتبلوا عليها هي ايمان كانت عملت ايه قبل كده بقالها ٨ سنين في البيت اشمعني لما جت وفاء اختي اتقلب حالها وسوسن اللي مش بتعرف تأذي دبانه اتحالفت مع اختي علي الاذية وعايزين ياخدوا ايمان في رجلهم لانهم متغاظين منها "
تلطم وفاء علي وشها" بقي انا اللي في الاخر طلعت وش الشوم علي البيت وخربته ومراتك الحرباية اللي ولعت في زهرة ودلتها تعمل العمل هي البريئة انت واثق من اللي بتقوله
والله انا بشك انك راجل "
يبصوا كلهم لوفاء ويصيح فيها زياد وفاء احترمي نفسك"
لتثور وفاء احترم نفسي مع المحترم لكن اخوك ده دلدول بتاع مراته بتلعبه بايده زي عرايس المريونت ويستاهل اللي بتعمله فيه مدام مش قادر عليها ودايما شايف انها ملام"
يشدها زياد انتي اتجننتي ازاي تقولي كده لاخويا الكبير"
تصرخ من الهياج اللي اصابها بالعصبيه وفقدت السيطرة علي غضبها بسبب رد فعل فتحي علي افعال مراته"
الكبير كبير بافعاله لكن اخوك ده مش راجل احسن ليه يلبس طرحه ويتوكس علي وكسته الف خسارة علي الرجاله الراجل اللي تمشيه مره يبقي خرونج
وتسكت علي قلم قوي ينزل علي وشها من زياد يوقعها ارضآ"
ويقولها زياد بعصبيه اللي تغلط في اخويا وتهين كرامته اللي هي من كرامتي"متستاهلش تبقي مراتي او تقعد علي ذمتي دقيقة واحده وعلشان انا راجل مقبلش علي كرامتي مراتي تقل مني ومن اخويا الكبير مدام هان عليكي تغلطي فيا بعدم احترامك لكلمتي وانا حذرتك و رغم حبي ليكي يا وفاء انتي متلزمنيش "
وفاء. يجري عليه سراج يحط ايده علي فمه ليمنعه يتهور"
يشيل زياد ايد اخوه ويقولها وفاء انتي ط........؟؟؟؟
☆☆☆☆☆●●●●●☆☆☆☆☆
يتبع......
#سلمي_سمير
لايك قبل القراءة
#مركب_السلايف
#البارت_العاشر
#كسرت_قلب
**____**____***___&&&&
قالها زياد بصوت يملؤه الحزن والغضب" وفاء انتي طالق
تصرخ امه قبل ان ينطقها بتحذير قائله بصوت مرتاع" اوعي يا زياد لكن كلمته كانت اسرع من تحذيرها، انطلقت بسرعة الرصاصة اخرستهم جميعآ كتمت اصواتهم حتي انفاسهم
تقف في احلاقهم "
تنظر له وفاء ومازالت اثار الصدمة بادية عليها " لتقول بدموع عينيها ما لم تستطيع ان تنطق بها شفتاها، تنطق بصوت خافت كصوت قتيل يلفظ انفاسه الأخيرة قائلة له" طلقتني يا زياد طاوعك لسانك وقولتها ولو طوعك لسانك نبض قلبك اتحمل تنطقها كده بكل سهولة طلقتني وانا اللي اتظلمت واتامروا عليا بالاعمال والسحر من اول يوم دخلت بيتك وهما بيدمروا حبنا طلقتني وانا اللي اتسبيت في شرفي واتحط من كرامتي علي ايد اختك ومرات اخوك واخوك اللي دافع عنها رغم انه شايف بعينه حقارتها وخبثها واعمالها القذرة معانا خليه يسالها لو يقدر ويقولها كانت بتعمل ايه في شقتي
لو بنتبلي عليها زي ما بيقول "
انا في الآخر اللي اتطلقت علشان غلطت في اخوك ايوة غلطت ودي غلطتي الوحيدة معاكم كلكم لكن قولي مفيش حاجه عملتها تغفر ليا عندك غلطتي الاولي انا اتنازلت عن كبريائي وكرامتي وغروري علشان اكسب رضاك ورضي اهلك كل ده مشفعش ليا ذلة لساني في لحظة غضب لكن ليك حق تطلقني انا اللي استاهل يا زياد وحياة حبي ليك لاساعدك تتخلص من حبي اللي ساكن قلبك وبكي عينك مدام ملزمكش انا هخلع قلبي اللي بيعشقك من بين ضلوعي وهنزع حبي منك علشان تجف دموعك وترتاح والخنجر اللي غرسته في قلبي بلا رحمه جرحه هيفضل ينزف و عمره ما هيلتئم هيفضل مفتوح علشان يفكرني بغدرك بيا وبحبي "
وتمسك قميصه وتبكي بحرقه تمزق نياط قلب من حولها
انا من النهاردة هنسي كل لحظه عشتها معاك واقسم بالله من الساعه دي عيونك لا هتشوفني ولا تلمحني هخليها تنساك زي ما نسيتني علشان دموعك الغاليه ما تنزلش عليا تاني" لتهتز اقدامها ويرتعد جسدها شاهدا علي أنهيار مقاوتها وقدرة احتماله علي الصمود اكثر من ذلك لتخور قواها. و تمسك قميص زياد بقوة وهي تقع ليتمزق قميصه من علي صدره واظافرها
تترك اثار قوة تشبثها به لتنزل راكعه امامه مكسورة القلب جريحة الروح " يمد زياد يده يرفعها وقلبه يتقطع عليها وعلي حبها الذي اضاعه بيده اكراما لاخيه وعهد ابيه ودموعه تنزل علي طرحتها ليتشنج جسدها وتهب واقفه فجاءة تنفض عنها صعفها ، قائلة بشموخ وكبرياء تحسد عليه"قدرتوا تكسروا فرحتي وتضيعوا حبي الوحيد واستقراري مع جوزي لكن عمركم ما هتقدروا تكسروني وبكره تشوفوا وتندفع للخارج "
يصيح سراج في زوجته" الحقيها يا عديله ووصليها لبيتها لحد ما نشوف حل في الخراب اللي حصل في البيت "
تخرج عديله تلحقها لتراها تترنح كالطير الجريح وهي تحاول ان تداري المها الذي لا يحتمل كي لا تنهار وحضنتها عديله لتسندها حتي تصل لبيت اهلها يراها اخيها مجدي في هذه الحاله يسرع اليها وياخذها من عديله ويسالها" جرالها ايه وفين زياد وهي كانت فين وايه بهدلها كده" تمسك وفاء يده
طلعني لماما يامجدي انا تعبانه والصداع هيموتني "
يحملها اخيها لعدم قدرتها علي المشي وتتركها عديله وتعود بعد ان سلمتها لأخيها وتطلب منه يطمئنها عليها"
يدخل مجدي الشقه وهو حامل وفاء لتفزع امها وتدخل وراء ابنها وهو يرقدها علي السرير وتساله" في ايه يا مجدي
هي اختك كانت فين وحصلها ايه"
تميل وفاء علي صدر امها وتترك العنان للدموع تنهمر لتتخلص من شعور الالم الكامن علي صدرها وعدم قدرتها علي كبته اكثر من ذلك ويرفض مخها كل هذا الالم ليهوي بها الي عالم اللاوعي ويصيبها الاغماء كي ترتاح لبرهه من ألمها النفسي الذي فاق قدرة البشر فانهارت بعد ان شعرت بصدر حنون يحتويها بعد فقدها حبها الذي لم تقوي علي احتمال الم فراقه
___________
بعد خروج وفاء ينظر زياد لاخته ويقرب منها" هو ده اللي كنتي نفسك فيه ها سعيدة دلوقتي شافيتي غليلك منها كسرتيها لكن بصيلي كويس لو حد اتوجع هو انا لو حد اتكسر قلبه انا لو حد اتخرب بيته وانتهت حياته هو انا لو حد انكتب عليه الحزن والالم هو انا"
اتمنيتي تفارقينا واديها فارقتني بس بأيدي مش بأيدكم دبحتها قبل ما تدبحوها وقبلها قتلت روحي اللي ساكنه فيها خلصتي من وفاء لكن اخوكي كمان خلصتي منه لانه تاه انا هعيش لكن انسان بلا روح لان بأفعالكم حرمتوني من روحي
وسعادتي وحلمي اللي عشت علشانه وضيعته "
يروح لفتحي انا علشانك وعلشان وعدي مع ابويا حافظت علي كرامتك ودست علي قلبي لانك اخويا من دمي ولحمي واللي بينا ما يتعوضش" ويبكي بحزن لكن يا خويا يا ابن امي وابويا وفاء ما تتعوضش هي كمان انا دبحت نفسي بسكينه تلمه ومستني الدم يغسلني وروحي تفارقني"
ويروح لابوه انا اسف يا بابا علي غلطة وفاء، ياريت تقدر تسامحني لاني السبب في دخولها البيت لما بقت مراتي بس مش علشان متستحقش انها تكون مراتي لكن لاني انا اللي مستحقهاش ويارب اكون قدرت ارد كرامة اخويا وكرامتكم واكون قد العهد اللي خدته علينا وراجل في عينك "
ويقوم يقف انا اسف ليكم كلكم ولنفسي ولقلبي اللي جرحته بايدي ارضاءا للدم والاخوه " وكلمه اخيرة هقولها ليكم انا النهاردة طلقت وفاء وطلقت معاها الحياة والسعادة وراحة البال هي خدت روحي معاها وسابتني جسد شبه ميت بلا روح او احساس علشان كده حضنها وضمتها اللي فارقتهم دول ملكها هي وبس ويحرمو علي غيرها او بعدها ما يضمني غير ضمة القبر " تصرخ امه بعد الشر يا ضنايا لكن زياد يبص ليهم ويطلع علي شقته ليبكي حبه الضائع"
تدخل عديله وتطمنهم انها سلمت وفاء لاخوها يهز سراج راسه ويسال ابوه " هتتصرف ازاي ياحج في اللي حصل ده كله
يقوم الحج سليمان " اخوك خلص الكلام الرجال مش كلام الرجال افعال انا صحيح زعلت من وفاء لكن اخوك اتصرف برجوله
واثبت ليها ان كرامتة من كرامة اهله ولو حد مس شعره منهم هيدوس علي الكل علشانهم وعلشان مظلمش حد فيكم كل واحد يتصرف في حياته ويشوف نفسه هو راجل زي زياد ولا..
يلا كل واحد ياخد مراته ويطلع شقته ويمسك زهرة من شعرها ويقومها معاهم وانت من النهاردة مش هتعتبي برجلك بره الشقه لحد ما اربيكي من جديد وتقولي ان الله حق٠
لاننا دلعناكي زيادة علي اللزوم وده خلاكي تحسبي كل حاجه ملكك انتي وبس حتي اخوكي ويدخلها اوضتها ويقفل عليها بالمفتاح وينظر لمراته موجهآ لها حديثه" لو خرجت من اوضتها اعرفي انك هتخرجي وراها ومش هترجعي البيت ده تاني كفاية دلع بقي اللي خرب البيت وجاب عاليه واطيه"
خلاص بقينا علي اخر الزمن بنحل مشاكل حياتنا بالاعمال والاسحار ولا هو حقد وغل وانتقام بس نجستوا البيت ولعنتوه باستحضار شياطين الجن منهم لله وربنا يستر من اللي جاي اولها خراب بيت العريس ولسه الجاية أشد واقوي مدام فتحنا للشيطان باب يدخل بينا لازم يكون في عواقب كتير لافعالهم"
ويدخل اوضته وتحية تحط ايدها علي راسها وتشيل الهم
____________________________
يدخل زياد.شقته وينام علي السرير ويري شنطة وفاء ويتذكر وهو يحملها ويرقدها بنفس المكان ويشم ريحتها يبكي من عينه لكنه قلبه ينزف الم علي فراق عشيقة قلبه وروحه"
يمسك صورة زفافهم " خلاص يا وفاء مش هنتجمع تاني غير في صور اتحفرت في الوجدان وبقت من الذكريات ، دبحت حبي بايدي وقبل ما تهوني عليا كانت روحي فرفتني ايون يا وفاء انا اول ما مديت ايدي عليكي حسيت بروحي بتنفر مني بسبب ضربي ليكي هجرتني روحي ومات احساسي "
صحيح طلقتك لاني مش عايش علشان نقضتي عهدك معايا واهانتي كرامتي وخسرتي احترام اهلي اللي قدروكي وانصفوكي ، لكنك اندفعتي وغلطتي فيا وفي اخويا بعدم احترامك ليا لكن يا عشقي انا انقذتك منهم ومن غدرهم وقبل ما يطلبوا مني اطلقك طلقتك وقتلت نفسي بحرماني منك ابويا واخواتي مكنش حد منهم هيقبل غلطك في فتحي رغم انهم واثقين من غلطه بيدي لا بيد عمر"
عارف اني كسرت قلبك وهدمت ثقه بنيتها معاكي من سنين
خسرتك وخسرت نفسي ومبقاش عندي اللي اعوضك بيه لاني انتهيت انا انتهيت يا وفاء حاسس بفراغ جوايا كاني بلا قلب او روح ورغم اني عارف انه مستحيل ترجعيلي لكن لو عشت هعيش علي امل رجوعك ليا هو ده كل منايا في الحياة"
ويرقد مكان راسها ويبكي علي حبه الذي اضاعه بيده"
يسمع طرقات علي الباب ، يفتح الباب ليري اخواته سراج ويحي ومصطفي ، يطلب منهم الدخول " يحتضنه سراج
بصي يا زياد من الاخر كده وقبل الموضوع ما يكبر والخبر ينتشر قوم معايا نرد مراتك وبعدها نشوف حل في موضوع اختك وايمان مرات فتحي انا قولتله يطلع معانا لكنه قالي ملوش عين يحطها في وشك يعني هو عارف ان مراته سبب اللي حصل ويحيي انا مسكته بالعافيه قبل ما يطلق مراته وقولتله انه غلطان انه سابها لايمان تلعب بيها هنحاول نصلح اللي حصل بس المهم وفاء ترجع وتصون كرامتها قبل ما تبقي فضيحه ليها ووقف حال لاخواتها عروسه تطلق قبل ما تكمل شهرين واذا كان علي فتحي هو مقدر اللي عملته والحج والحجه انا هخليهم يسامحوها ومدام طلقتها علشان خاطرنا وتقديرنا للعهد وربطة الدم احنا نسامحها ونشيلها علي راسنا علشان خاطرك ها قلت ايه يا عريسنا "
يقف زياد ويمسح دموعه " مينفعش يا سراج نصيبي لحد هنا خلص مع وفاء الاذية اللي كانت هتتاذيها بسببي وانا واجبي احميها تصدق لولا تعبها وبابا اما عرف انها سهرت طول الليل تظبط حسابات الورشه وجالها صداع من قلة النوم "
مش عارف انا لو كنت فضلت معاها ومنزلتش اجيب دكتور ولولا الدكتور طلب اجيبها لانه نبطشي بالمستشفي ومفيش غيره ودخلت عليا اختك ومرات فتحي انا بصراحه ماعرفش كنت عملت فيهم ايه لكن اللي واثق منه انهم مكنوش هيمشو تاني لسنه قدام لاني هرميهم من بير السلم لكنه مقدر ومكتوب وان وفاء المتربية تغلط في حقي وتهين اخويا قدامي علشان اطلقها مش تسرع لكن انقاذ ليها من الاهانه
ورحمه بيها من اذية محتمله وطلاق كان هيحصل هيحصل"
يمسكه يحيي ويهزه" اسمع يا زياد انت بتعشق مراتك والرجل لما يبكي علي مره يبقي مش قادر يبعد عنها انا عن نفسي لو مرديتش وفاء اقسم بربي لاطلق سوسن لان حرام كل اللي اتامرو عليهم يعيشوا ويتهنوا وهي تطلق وتتفضح"
ويمسك مصطفي من دراعه ويشده يلا هنزل نجيبها بلاش تكون سبب في خراب بيت يحيي وبطل دماغك الناشفه"
يشد زياد ايده منهم لأ لأ انتو ليه مش عايزين تفهمو اللي بيني وبين وفاء انتهي النصيب خلص لحد هنا خلاص"
وفاء لو رجعتها بالكتير بكره او بعده هطلقها وهتبقي فضيحه ويمكن ااذيها واهينها احنا معمول لينا سحر لو هل هلال العربي هيشتغل كل ما كان قريب كل ما كان تاثيرة اسرع
لكن هيحصل هيحصل وساعتها هنطلق واحنا بنكره بعض انا بنقذخا وبنقذ نفسي من اني اكرها او ااذيها وااذي حبنا"
فهمتو ولا افهمكم تاني "
ويقوم ويحط راسه بين وشه انا من شهر فات كان العمل اللي رشته زهره وايمان اثر عليا وعلي علاقتي بيهاكان العمل اللي رشته زهره وايمان اثر عليا وعلي علاقتي بيها ، بقيت مش طايقها كل ما اقرب منها كان شوك ونار بتولع في جسمي بقيت اهرب منها خايف ااذيها بنفوري منها لحد ما زميل ليا دلني علي شيخ في طنطا ويومها قالي خلي بالك نجمكم خفيف واللي معمول ليكم عمل مرشوش لكن لو سحر او سفلي حياتكم مش هتدوم والخوف انك تقتلها لان العمل هيتعمل علي دمها ومتسالنيش عرفت منين بس خد حذرك وربنا يصونك وسورة البقرة من شقتك ما تتقطعش فاهم وربك هو الحافظ باذن الله و من يومها وانا خايف من اليوم ده وقلت يمكن عمل معكوس"
لكن بعد ما سمعت بوداني اختي وهي بتقول عن العمل عرفت ان وفاء معايا في خطر علشان كده كنت هاخدها واخرج قبل ما يصيبها اذي ولما ابوك نصفها سد عليا الطريق وملقتش غير ثورتها علي فتحي طريقه ارحمها من العذاب او الاذي غير اني اطلقها وطلقتها وحسيستها بالذنب علي انها هانت كرامتي باهانتها لاخويا ورحمتها من تأنيبكم ليها او زعلكم منها ، طلقتها وانا عارف ان الموت والفراق عنها واحد"
ويرتمي بحضن اخوه الكبير؛ انا بموت يا سراج ومش عارف هعيش من غيرها ازاي لكن ارحم ليا من اني ااذيها او اقتلها عرفت انا ليه ضربت زهرة لاني مش قادر اعمل فيها حاجه الاذي حصل وكلها ساعات والهلال يهل والعمل يمكن ربنا يكون كريم ويبطل لان الغرض المعمول ليه انتهي ويا عالم معمول بايه غير الفراق فهمتو ليه مقدرش اردها "
يتنهد اخوته بالم وسراج يحضنه ويمسح دموعه " يا الله
شايل كتير يا خويا وقلبك موجوع ، احنا لازم نشوف حل
استحاله اتحمل وجعك وفراقك لمراتك اللي بتعشقها بسببنا"
يخرجو ويتركو زباد يتجرع الم الحزن والحسرة وحدة""
_____________
_______
في شقه فتحي
يدخل فتحي ينام وهو مهموم ويسال نفسه لامتي هداري علي افعالك يا ايمان لامتي هبلع واسكت علي كل مصيبه بتعمليها اقول بكره تهدي ، من يوم ما دبستيني فيكي واتجوزتك وانتي دايما مسبب ليا مشاكل بتكرهك لكل الناس بسبب ومن غير سبب حتي عديله الغلبانه هي وهدي مبيسلموش من اذاكي ولولا الهبله سوسن كانت هتحصلهم لكن وفاء كان صعب عليكي تلذيها لحب زياد ليها ولانك مش هتقدري تسيطري عليها فقولتي اخلص منها احسن يا مفترية"
ويفتكر فتحي ايام معرفته بايمان"
كان بيوصل طلبيه للعميل في الرويعي واصطدم بفتاة ووقعت بين ايدي مغمي عليها صعبت عليا شيلتها وركبتها جمبي في العربية النص نقل ورجعت العامل ورا في صندوق العربيه ، ولما فاقت فضلت تعيط حاولت استفهم منها حكايتها ايه لكنها رفضت الكلام وهمست ليا لما نبقي لوحدنا وفعلا قبل الورشة بشارع نزلت العامل وقولته يرجع علي الورشة ، وقولهم اني بحجز شوية خامات ، وروحت معاها قولت اوصلها لشقتها ، وفي الطريق حكت ليا حكايتها" انا بنت يتيمه امي ماتت وهي بتولدني وابويا الله لا يسامحه
اتجوز خالتي علشان تربيني لكنها كانت قاسية عليا لان ربنا حرمها من الخلف كانت بتضربني وتعضني وتقولي يارب تموتي واخلص منك "
ولما مات ابويا خدمتني في البيوت قلت مايهمش المهم ربنا يسترها معايا لكن النهاردة حصلتلي مصيبه رجعت بدري لان الست طرديتني بسبب جوزها اللي كان عايز يغتصبني "
ولما دخلت عليها لقيتها مع راجل غريب بالسرير اتخضيت وخرجت اجري لكنها لحقتني مسكتني و كتفتني وقطعت هدومي زي ما انت شايف وقالتلي جسمك ده ياكلنا الشهد
بس الاول لازم تتجرئى وكتفتني للراجل اللي كان معاها
وفضلت اصرخ وهي تكتم في بوقي والتاني يلمسني بطريقه مقرفه لحد ما عضتها وخلصت نفسي وجريت ولقيتك في وشي والنبي خليني معاك انام بالعربية لكن مترجعنيش ليها
بصراحه صعبت عليا وكان ليا واحد زبون بأجر اوض شرك
حجزت ليها اوضه ودفعت ليها شهر مقدم وكل يوم كنت بزورها واجيب ليها الاكل لحد يوم ما روحت ليها لقيتها عملالي عشا واصرت اكل معاها ولاول مره في حياتي اشرب بيرا وسكرت معرفش ازاي ولما فوقت لقيتها بحضني عريانه ودمها علي قميصها اتجننت وخرجت اجري زي المجنون "
وطول الليل اعاتب نفسي واقول كانت بريئه وضيعتها ولازم انقذها من الوحل والعار اللي وقعتها فيه"
صحيت حكيت لامي عنها وقولتلها انها محتاجاني واني بحبها
قالتلي خلاص بكره اروح اشوفها ومدام غلبانه هتصونك وتحمد ربنا عليك لانك هتستتها وتخلي ليها شقه لوحدها"
فرحت اني هسترها وبالذات اني فعلا اتعلقت بيها"
ولما روحت اقولها اني هصلح غلطتي لقيتها سايبه ليا جواب مع صاحب الاوضه وبتقولي فيه بعد ما ضيعتني وهربت زي اي جبان وكل راجل خسيس هرجع لخالتي هي اولي بجسمي منك وكاتبه عنوانها"
زي المجنون روحت لبيت خالتها كان بيت قذر ورحته بشعه
وطلبت اشوفها رفضت وطرديتني لكني زقتها ودخلت الاوضة الوحيدة اللي موجوده بالشقه ولقيت ايمان مع ر.....
☆☆☆☆●●●●●☆☆☆☆☆
تعليقات
إرسال تعليق