القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت زوجتي من العالم الاخر كامله بقلم ياسر أبو الفتوح كامله


#زوحتي_من_العالم_الاخر

وعد الحب لم بتحب حد وتقول إنك مش هتسيبه مهما حصل يبقا لازم توفي  بي الوعد مهما حصل 

وهو ده الي هنتكلم في النهاردة وعد الحب  

انا ذكي احمد رمضان سني 27 سنة متوسط في كل حاجة تقدر تقول اني بحب   البساطة وبحب العيشة البسيطة عشان كده انا من اكتر الناس حظ علي الأرض يمكن الحياة آسيا شوية ويمكن الظروف صعبة شوية لكن لم يكون جواك رضا يبقا كل الصعب سهل والظلام يكون في شمعة تنور حياتك وانا في وسط الظلام اختارت النور  وهي فعلآ اسمها نور : نور الي بحبها من كل قلبي نور الي بنام واصحة علي صورتها هي  حلمي هي الروح الي نفسي اعيش معاها من وانا صغير انا وهي ساكنين في بيت واحد انا في الدور الثاني وهي في الدور الثالث من وانا صغير بحبها لكن كنت ديمآ بخاف اقولها اني بحبها لحد ما كبرت وبقا عندي 23 سنه ولسه بردو نور متعرفش اني بحبها يمكن تكون عارفه ويمكن  لا  الله اعلم   نسيت اعرفكم علي أهلي انا عندي 3 أخوات  اسماء و محمد وأحمد 

وابويا وامي عايشين عيشة بسيطة والحمدلله راضي بي كل حاجة 

وكل يوم اقف في البلكونة استنا نور لم تيجي من الجامعة اصل انا مكملتش تعليم بسبب الظروف والحمدلله دبلوم حلو مش وحش وشغال في مصنع احذية  و نور هي البنت الي نفسي اتجوزها حاولت اتكلم معاها لكن بخاف ترفض  وعشان كده بحبها في صمت وفي يوم كنت جاي من الشغل لقيت فرح معمول قدام البيت ولقيت نور هي العروسة انصدمت  وطلعت اجري علي البيت زاي الطفل الصغير وفضلت اعيط  و بعد مرور سنتين لقيت نور  فشكلت الخطوبة  وانا الصراحة كنت. فرحان جدا و بعد كام يوم قبلت نور علي السلم وقولت لها يا نور  

قالت لي 

نعم يا ذكي 

قولت لها انا سمعت انيك فركشتي الخطوبة الكلام ده بجد ولا اي 

قالت ليا 

اه بجد انا فركشت الخطوبة 

قولت لها طب ليه ده انتي كان باين عليكي بتحبي 

قالت ليا

انا فعلآ كنت بحبوا لكن هو مقدرش الحب ده وراح عرف عليا واحدة وانا شوفتهم مع بعض 

قولت لها 

ده إنسان  حمار هو حد يبقا معا أجمل وارق نور ف الدنيا و يعرف عليها واحدة ده اكيد إنسان حمار 

قالت ليا

والله يا ذكي انت اكتر واحد ف الدنيا طيب وانت الوحيد الي علي طول واقف جنبي كفاية بس كلامك لم تشوفني مديقة 

قولت لها 

والله يا نور انتي تستهلي اكتر من كده بكتير صدقيني انتي ملاك علي الأرض 

نور انا كان نفسي أقولك من بدري اني بحبك وكنت مستني الوقت المناسب لكن مقدرتش  اخبي حبي ليكي اكتر من كده نور تقبلي تتجوزيني 

قالت ليا 

ذكي انا مقدرة كلامك و شعورك انا اه بحبك بس زاي اخويا عمري ما فكرت فيك كده انا علي طول بعملك علي اساس انك اخويا الكبير عمري ما تخيلت نفسي في يوم مراتك أو حبيبتك انا عارفة اني كلامي صعب عليك لكن والله انا مش عايزة اعشمك اني بحبك وانا ما بحبكش سامحني يا ذكي  :


اول  ما سمعت الكلام ده منها حسيت اني اتكسرت من جوايا  ما بقتش عارف اقول اي لقيت دموعي هتفضحني نزلت من علي السلم ومش مصدق بعد كل ده تقول انها بتحبني زاي اخوها الكبير ياااا كتر خيرك يا نور  وبعد فترة طويلة من الحزن لقيت الباب بيخبط روحت فتحت الباب لقيت نور قدامي وبتقول ليا 

يا ذكي انت زعلان مني  طب والله ما قصدي ازعلك مني عشان خاطري متزعلش مني ذكي بص ف عيني ولا انت لسه زعلان 

قولت لها 

إتفضلي مينفعش نتكلم علي الباب 

ودخلت نور وقولت لها 

يا نور اعتذارك مقبول وانا مش زعلان منك انا زعلان من نفسي إني افتكرتك بتحبني زاي ما انا بحبك 

قالت ليا

ما انا كمان بحبك يا ذكي ولو فضلت ادور علي إنسان  يحبني نص حبك مش هلقي ارجوك تسامحني يا ذكي 

قولت لها 

يا نور انا مسمحك من غير اي حاجة ومفيش داعي تقولي بحبك لا أن انتي بتحبني زاي اخوكي الغلطة الوحية الي عملتها ف حياتي اني صدقت نفسي 

قالت ليا 

ليه بتقول كده انا والله بحبك والكلام الي قولتوا كان غصبن عني أنا كنت خايفة يا ذكي بسبب الي حصلي من خطيبي السابق يا ذكي ما تظلمش نفسك ولا تظلمني وصدق نفسك و صدقني ولا انت رجعت في كلامك وعايز تسبني 

قولت لها 

انا مستحيل اسيبك حته لو الموت هيفرقنا مش هسيبك هفضل ديمآ جنبك و هفضل ديمآ أحبك لي اخر يوم في عمري 

قالت لي 

وانا كمان عمري ما اسيبك وهفضل ديمآ بحبك ومعاك لي اخر العمر ومهما حصل هفضل معاك حته لو هكول ملح وعيش أنا موفقة يا ذكي انك تتحوزني 

قولت لها 

وانا هفضل معاكي لي اخر العمر نور انا هطلع اكلم ابوكي النهاردة و نتفق علي معاد الفرح ؛

وفعلاً طلعت لي ابو نور وقولت له انا جاي أطلب ايد بنتك نور قال ليا 

يا ذكي أنا موفق انت إنسان شهم وطيب و أبن حلال وانا واثق إنك هتشيل نور ف عينيك علي بركت الله يا ابني الخطوبة والدخلة  يوم الخميس الي جاي  

قولت له الله يكرمك يا عمي ويخليك يا رب و بنتك نور هشيلها جوة عيني و لف مبروك علينا كلنا نقرا  الفاتحة

وفعلاً اتجوزت نور حلم حياتي انا وهي كونا عايشين عيشة جميله جدآ فضلت 4سنين انا ونور في أجمل عيشه في الدنيا كلها ف خلال الاربع سنوات محصلش اي اختلاف بيني وبين نور وكونا مبسوطين و نور طلبت مني أننا نجيب ولد عشان بقالنا اربع سنين و من غير طفل وهي وانا نفسنا ف طفل روحنا انا ونور لي دكتور و الاسف الشديد انا طلعت ما بخلفش بعدها بدأت احس بي الذنب وقولت لي نور يا نور سبيني وروحي لي حد تاني انتي من حققك تبقي اوم ويبقا عندك اطفال يا نور والله انا ما هبقا زعلان لو سبتني ب العكس هبقا فرحان لم اشيل ولادك علي ايدي 

قالت لي 

يا ذكي أنا عمري ما اسيبك مهما حصل وده وعد مهما حصل عمري ما اسيبك يا ذكي أنا بحبك و يا ذكي أنا مش عايزة اطفال كفايه انت عندي  بالدنيا كلها انا ولا اطفال ولا اي حاجة ف الدنيا تفرحني غير اني اكون معاك اوعي تقول كده تاني يا ذكي انت ابوياو امي وحبيبي و ابني وكل حاجة ليا ف الدنيا كلها

 قولت لها 

يا نور انا مقدر كلامك واحساسك لكن ده حققك 

قالت لي 

يا ذكي أنا مش عايزة حاجة من الدنيا غيريك انا بحبك انت زاي ما انت مش عايزة اطفال ولا عايزة حاجة غيريك ويا ريت تقفل  الموضوع ده و متكلمش في تاني : 

وبعدها بقيت انا ونور عايشين في البيت زاي الاخوات مش عارف اي الي حصلي من بعد ما عرفت ان العيب مني بقيت حاسس اني مكسورة كل يوم احس بي احساس غريب جوايا و في يوم  اختي جات تزورني وقالت لها الي حصل قالت لي : يا ذكي في حل بس انت ممكن متوفقش عليه : قولت لها اي هو الحل ؟ ؛ قالت لي في شيخ معروف جدآ و في ناس اصحابي راحوا لي الشيخ ده وكانوا زايك مش بيخليفوا لكن علي ايد الشيخ ده خلفوا تحب اكلم صحبتي واخود منها العنوان ول لا : قولت لها انتي بتصدقي  الكلام ده  اكيد شيخ ده  نصاب : قالت لي : صدقني يا ذكي أنا عندي اصحابي اجوزهم مش بتخلف و لم راحوا لي الشيخ خلفوا وانا عمتن قولت لك برحتك يا ذكي الي يريحك اعملوا سلام انا همشي عشان متاخرش علي البيت وانت فاكر في كلامي كويس :

وبعدها اختي مشيت وما بقتش عارف اعمل اي 

كل يوم أشوف الاطفال  وهي خارجة من المدرسة احزن علي نفسي   وكل فترة اروح لي دكتور شكل وبردو مفيش امل اني اخلف ما بقتش عارف اعمل اي مكنش قدامي حل غير اني اروح لي الشيخ وفعلاً بعد تفكير كتير كلمت اختي و اخدت منها عنوان الشيخ و بعد يومين كنت اجازة من الشغل وقولت لي نوره اللي انا رايح مشوار  وجاي ونزلت من البيت وروحت لي الشيخ كان الشيخ قاعد في منطقة راقيه جدآ وكان ساكن في بيت كبير جدآ ولقيت حارس واقف علي البيت وقولت له هو ده بيت الشيخ سلطان 

قال لي 

اه هو حضرتك عايز حاجة : 

قولت له 

انا كنت جاي عايز الشيخ في موضوع ضروري :  

قال لي 

الشيخ دلوقتي مشغول تقدر تقعود في الاستراحة لحد ما الشيخ يخلص  : 

قولت له 

مفيش مانع استنا لحد ما الشيخ يخلص :

ودخلت البيت ولقيت ناس قاعدة كتير مستنين الشيخ فضلت قاعد اكتر من 3 ساعات لحد ما جاه دوري دخلت لي الشيخ وقولت له السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

قال لي 

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اتفضل اقعود وقول لي بتشتكي من اي ؟:

قولت له 

انا روحت لي دكاترة كتير عشان اخلف و فضلت كل فترة اروح لي دكتور غير تاني وبردو مفيش فايدة قول لي يا شيخ اعمل اي :

قال لي 

يا ابني المال والبنون زينات الحياة وربنا لم يبتلي واحد يبقا اكيد بيحبوا بص يا ابني انت تصلي وتدعي ربنا وهو عندوا الحل لكن انا كل الي قدر اعملوا اديك خلطة  سرية يمكن تنفعاك و يمكن ربنا يجعل الشفاء :


وبعدها اخدت الخلطة من الشيخ ومشيت وكنت عارف ان بردو مفيش امل  روحت البيت و دهنت الخلطة و بردو مفيش فايدة ولم نوره شافت الخلطة قالت لي اي ده 

قولت لها 

دي خلطة عرفتها من واحد شيخ بس بردو ما نفعتش 

قالت لي 

يا ذكي أنا قولت لك انا مش عايزة عيال ولا عايزة حاجة كفاية عليا انت عندي بي الدنيا كلها وعشان خاطري متفكرش ف الموضوع ده تاني 

قولت لها 

لو انتي مش عايزة عيال انا نفسي في طفل اسمع منو كلمت بابا 

و فضلت انا ونوره نتخانق بسبب الموضوع ده وبعد 3 سنين  كنت راجع من الشغل ولقيت نوره قالت لي يا ذكي أنا عايزه اقولك علي حاجة :

قولت لها 

مش دلوقتي يا نوره انا جاي من الشغل تعبان بكرة ابقي قوليلي 

قالت لي 

انا حامل يا ذكي 

قولت لها 

اي انتي حامل بجد انتي حامل 

قالت ليا 

اه يا ذكي أنا حامل منك :

فرحت جدآ وفضلت فرحان ومبسوط جدا اول ما عرفت ان نوره حامل  بس فكرت في الموضوع وقولت ازاي نوره حامل وانا مش مابخلفش  جيت بعد يومين اخدت نوره وروحت لي الدكتور علي اساس أننا نتأكد أنها حامل وانا اصلا كنت رايح لي الدكتور عشان اعرف الولد ده مني ولا لا  روحت لي الدكتور وكشف علي نوره وطلعت حامل وبعد كده كشفت انا والدكتور قال لي يا ذكي انت مين قالك انك مش بتخلف انت بتخلف والي قالك انك مش بتخلف اكيد ده دكتور حمار الف مبروك يا ابني ربنا أرض انك تخلف والحمدلله اشكر ربنا وربنا يباركلك في بنك الي جاي 

قولت له 

الف حمد وشكر ليك يا رب الف حمد وشكر ليك يا رب 

والله يا دكتور انا مش عارف اقولك ايه شكر والله علي كلامك 

وبعدها اخدت نوره وروحت البيت وكنت مخلي نوره قاعده في البيت مش بتتحرك انا كنت بعمل كل حاجة عشان احفظ علي ابني الي في بطنها وبعد شهر لقيت نوره وهي نايمة بتنزل دم  وقولت لها يا نوره نوره اصحي نوره فقدت الوعي اخدتها وجريت بسرعة علي المستشفى  و لقيت الدكتور خارج من الأوضة وقولت له 

خير يا دكتور هي نوره فيها أي 

قال لي 

شد حالك يا بني نوره توفت بسبب انها مستحملتش الحمل وكان عنده ضغط شديد وده سبب الوفاة البقاء لي الله يا ابني شد حالك :

قولت له

نوره ماتت نوره نوره لا لا نوره مامتتش انت كدب انا عايز اشوفها نوره مستحيل تسبني لوحدي لا انت كدب :

انا في الوقت ده كنت عامل زاي المجنون بزعق لي اي حد وكنت منهر من العيط و مكونتيش مصدق ان نوره تسبني ب السرعة دي يعني اول ما ربنا يكرمني بي ولد يموت هو و اموا يا ريتيني كنت سمعت كلامك يا نوره يا ريتني كنت سمعت كلامك انتي عندي بي الدنيا كلها انا مش عايز عيال ولا عايز حاجة انا عايزيك انتي يا نوره 

وبقيت بكلم نفسي جوة المستشفى والناس عماله تقول لا حولا ولا قوه الا بالله العلي العظيم معلش يا ابني اهي راحت لي الي خلقها ادعلها يا ابني ب الرحمة


وانا بقيت شايف شريط  عمري بيعدي قدامي وشايف نوره قدامي بتضحك مش مصدق نوره انتي فين قالت لي انا موجودةفي قلبك يا ذكي وفي عقلك أنا قولت لك مش هسيبك وانا فعلآ معاك ف قلبك وعقلك 

قولت لها مشيتي وسبتني ليه يا نوره انا محتاجلك 

قالت لي 

ابقا تعالي زورني يا ذكي أنا دلوقتي ف مكان احسن ولينا مقابلة تانية ف حياة اجمل من هنا :


وبعدها بقيت كل اسبوع اروح لي نوره القبر وافضل قاعد اتكلم معاها بي الساعات و بشوفها كل يوم وكل وقت قدامي و نوره كل يوم تيجي البيت وتفضل اقعود معايا والناس بقيت تقول عليا مجنون لكن انا مهمنيش كلام الناس انا الي يهمني نوره تكون معايا و نوره عايشة ف عقلي لسه مامتتش انا شايفة قدامي طول الوقت بتكلم معاها وهي كمان بتتكلم معايا  


بعد مرور 4 سنوات 


الناس لقيت ذكي  متوفي في قبر نوره و كان ذكي حاضن  جثة نوره وتحلل جثة ذكي وهو ف القبر 

وهذا مايوسمي العلامات وعد الحب ملحوظة

الوعد ينفذ حته لو كأنه مع العدو  

لا تخلف والوعد مهما كان السبب  ____":::؛

انا تعبت جدا ف التأليف والكتابة يا ريت الناس تعمل مشاركه لا اني تعبت جدا في الكتابه ويا ريت الناس تتفاعل مع القصه و اعملوا متابعه  لي الصفحه الشخصيه ليصلك كل جديد  ومتنسوش الايك 👍

 

تعليقات

التنقل السريع