القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

انتي واحدة خاينة وكداااابة . /لا والله انا مش كدابة والله ماخونتكش مخونتكش 💔💔البارت الثالث في موسوعة القصص والروايات


الجزء الثالث قبل الأخير تفاعل عشان انزل الأخير 

..

عاصم : حلا حامل من عشيقها.

عصام : نعممممممممممم!!!!!

عاصم: اانا قولتلك من الاول يبني انهاا بتنافقك ومش بتحبك ومش محترمة وانا توأمك وخايف عليك بس انت فضلتها علياا.

عصام: ربنا يخليك ليا والله مش عارف منغيرك كنت عملت ايه.

نزل عصام من بيته وكان عامل زي العيل الصغير عايز يعيط ف حضن أمه لحد ما يستكفي... معقولة حلا حب طفولته تحمل من حد غيره! فقرر أنه يبين نفسه قوي ويروح يباركلها ع الحمل ويعزمها ع خطوبته بس قلبه مكانش جايبه.

راح البحر المكان اللي اتعودوا حلا وعصام دايما يقعدوا فيه عشان يراجع ذكرياته معاها لاخر مرة بس القدر طلب أن يجمعهم تاني.

عصام: احم احم حلا.

حلا ونظرات الللوم والعتاب ف عنيها: افندم ي عصام عايز ايه مش كفاية صدقت اخوك الخروف دا وطردتي وبهدلتني.

ضربها بالقلم: اخرصيييييي اخويا اشرف منك يخاينه وعموماً كنت جاي اباركلك ع حملك واعزمك ع خطوبتي بس كنت غلطان .

فجأة شهقت : حملي!! ا انتت عرفت منين !!!

عصام: ايه مالك مكنتيش عايزة اعرف ولا ايه يخاينه؟

حلا: خاينة ايه وزفت ايه بس بقولك عرفت منين!!

عصام : عاصم قالي انتي هتستفيدي ايه يعني؟

حلا: الله يحرقك انت واخوك ف يوم واحد ياشيخ وجريت ع بيتهم.

اول ما وصلت

حلا: بابا بابا بابا 

الاب: ايه يبنتي مالك؟

حلا: عاصم يبابا.

الاب: ماله سي زفت.

حلا: عرف بحملي منين الله واعلم احنا مينفعش نسافر!!

الام: يعني ايه وعرف منين!!

حلا: اهو اللي حصل بقي هنعمل ايه؟!!

الاب: خسارة ابن عمك متخرج من كلية الشرطة بقالوا تلات سنين كنت بكلمه عشان يعرفنا نعمل ايه ف قضيتك كان هيساعدنا.

الام: ما تكلمهم ييجواا يا حاج هما.

الاب: فكرة كويسة انا هروح اكلمهم.

اتصل الاب ع اخوه.

الاب: السلام عليكم

اخوه : وعليكم السلام ايوة يا ابو حلا ركبتوا؟

الاب: لا للاسف عاصم عرف بحمل حلا .

اخوه: ازاي حصل الكلام دا !!

الاب: مش وقته المهم ينفع تيجي انت ورحيم وسما ؟ ( ولاد اخوه)

اخوه: طبعا النهاردة الفجر هنركب ونكون عندك .

الاب : تمام متشكر جدا ♥️

حلا: ها يبابا؟

الاب: جايين يبنتي متقلقيش خشي نامي وارتاحي انتي دلوقتي.

حلا شغلت قرآن قبل ما تنام وصادفتها آية بتقول:

بسم الله الرحمن الرحيم

واصبر وما صبرك الا بالله ولا تحزن عليهم ولا تك ف ضيق مما يمكرون أن الله مع اللذين اتقوا واللذين هم مؤمنون♥️

صدق الله العظيم.

وقتها حست براحه نفسيه رهيبة من كلام ربنا ليها ونامت.

اما عصام رجع البيت متأخر واول ما رجع كل البيت اتلم عليه.

الام: كنت فين يبني وايه اللي اخرك كدا؟!!

عصام: كنت بشم هوا يا ماما انا داخل انام تصبحوا ع خير.

عاصم كان خايف أنه يكون راح البحر لان كل ما بيدايق بيروح هناك وبيقابل حلا .

عاصم: عصام.

عصام نعم ي عاصم عايز ايه .

عاصم: كنت فين كلمني بصراحه.

عصام كنت مع حلا قابلتها بالصدفة ع البحر .

عاصم بلع ريقه بصعوبة: وبعدين!

عصام: باركتلها ع حملها وعزمتها ع خطوبتي.

عاصم: عملت ايه!!

عصام : ايه مالك فيه ايه؟

عاصم : انت ليه بتدخل ف اللي ملكش فيه ؟ بوظت كل حاجه طول عمرك تلقائي ومتسرع يغبي!!

ورزع الباب.

عصام: يووه مش فايق لتوحدك ي عاصم ونام.

تاني يوم عم حلا وولاده وصلوا واستقبلوهم وطبعا كلهم كانوا زعلانين ع حلا اوي وحضنوها وسما كانت صحبتها بتخفف عنها.


سما بنت عم حلا بنت جميلة اصغر من حلا بسنتين وطالعالها ف الحلاوة وحسن اخلاقها♥️.

اما رحيم ابن عم حلا شاب إنما ايه اوعي وشك طول ايه وعيون ايه وجمال ايه😂♥️.

قعدوا ياكلوا.

رحيم: اي مشكلتك يعمي دلوقتي

ابو حلا: يبني مشكلتي  بنتي حامل من عاصم ومش عارفين نحبسه.

رحيم : بنتك حامل صح؟

ابو حلا :اه 

رحيم : طب حلو جداا

ابو حلا : ايه هو اللي حلو جدا يبني!!

رحيم هقولك......

يتبع .... الجزء القادم هيكون الاخير


البارت الأخير من هنا 


 

تعليقات

التنقل السريع