القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جاهلة الجزء الثاني البارت الخامس والسادس والسابع بقلم زوزه


#جاهله_الجزء_الثاني
#البارت_الخامس والسادس والسابع 👇👇
#بقلم_زوزه

قبل اي حاجه اللي بينشرروا الروايه ياريت تنشروها بعدي بيوم يعني فيه ناس بتنشر بعدي ع طول لا ياريت النشر يكون بعدي بيوم بحيث اني لو غبت يوم انتم لتكونوا في جروبات ملتزمه جدا بالنشر وشكرا لاي حد بيقدر تعبي وبينشر الرواية باسمي وغلافي ❤️❤️❤️❤️❤️❤️

#جاهله_الجزء_الثاني
#البارت_الخامس
#بقلم_زوزه (Thę Quëëŋ).

خرجت إلي الخارج وهي تركض وتقول قمر القديمه مااااتتت وتركتهم وغادرت بسرعه كبييييييرة الي منزل صديقتها رزان .

نظرت لهم رزان بهدوء ثم تحدثت وقالت : انا ملقيش حق اتكلم بس حبيت اتكلم معاكم انتم الاتنين اعتبروا قمر اختكم يعني حاولوا تفرحوها كاخت مش حبيبه لا اولا انت يا عدي قمر طول الوقت بتحسك اخوها اللي اتحرمت منه لأنها مكنش ليها اخوات وحبت تحس بإحساس الاخوات فحسته معاك فأنت لازم تحسها قمر اختك مش قمر صحبتك لازم تفهم ده لازم تعتبرها اخت ليك زي ما هي بتعتبرك ثم نظرت إلي حسام وقالت انت بقا محبتش قمر لانه كان اعجاب وممكن حب بس حب اناني حب تملك حب شكل مش روح اه استنتها اربع سنين بس أول ما جيت شكيت فيها ظنيت فيها ظن وحش وبعدها روحت خطبت يبقي لازم تتأكد الاول من مشاعرك قبل اي حاجه ياريت تعتبروها اخت ليكم قمر حساسه جدااا ثم قامت وقالت عن اذنكم واه هي في المنحه بتاعت امريكا يا عدي ثم تركتهم وذهبت الي صديقتها .

ظلوا ينظرون لبعدهم لا يفهمون شئ كل شخص منهم به مشاعر متلخبطه إلي أن قام عدي وقف وقال : قمر اختي من هنا ورايح اختي اللي من قلبي ولو جيت عليها بكلمه واحده يا حسام هنصفك ثم تركه وغادر .

_ ظل هو بمفرده جالس يفكر هل حقا كان اعجاب هل حقا لم يحبها هل حقا هو اناني ولكن هل هم دخلوا قلبه هل هم روا ما في قلبه لها ثم سأل نفسه سؤال خطبت ميار ليه اتمسكت بيها ليه البنت بتحاول ترضيك بكل حاجه طيب لما قمر ظهرت هتسيب ميار هتبقي اناني طيب انا بحب قمر والا ميار ظل يفكر ويفكر وهو يقول يااااااااااارب ثم دخل الي المنزل وذهب الي غرفة قمر القديمه ونام بها وهو يشتم رائحتها في الغرفه بعد كل هذه المدة هو لا يعلم ما به ولكن يرتاح لقربها منه تهدأ قلبه نام وذهب الي سبات عميق .

كان حسام يقف في مكان هادئ جداا وجميل ملئ بالورود ويقف علي جمبه اليمين فتاة ايه من الجمال ولكن تبكي بصمت تنظر له وتبكي وفي الجهة الأخري تقف فتاة تضحك له وتبتسم له بحب ظل ينظر إلي الفتاتان وهو غير مدرك لما حوله فالاثنين آية من الجمال ولكن فتاة تضحك بشدة واخري تبكي بشدة وبصمت تالم قلبه إلي تلك التي تبكي وكان قلبه يقول له اذهب لها ولكن خطي الخطوة الأولي ثم رجع قرر عقله وقال له بان هذه نكديه وتبقي دائما وسري الحزن معها يجب أن يذهب الي تلك التي تضحك فهي معها الفرحة ظل يفكر كثيرا فقلبه يقول له اذهب وخطي الخطوة الأولي باتجاهها وعقله يقول له لا أذهب الجهه الأخري ظل يفكر كثيرا وفي النهاية انتصر العقل وذهب باتجاه الفتاة التي تضحك وهو ينظر علي تلك التي تبكي بصمت ظل ينظر عليها إلي أن اختفت نظر أمامه وجد الفتاة التي تضحك مسكت يده وهي تضحك بشدة ومشوا معا في طريق بدأ الطريق الورود تدبل وكل شئ من حوله يدبل ظل ينظر حوله وهو لا يفهم ما حدث حوله ثم اتي لينظر الي الفتاة التي تمسك يده صدم بشدة من منظرها فهي أصبحت مثل اللعنة ماهذا الشكل لما أصبحت قبيحة هكذا لما أصبحت بهذا الشكل فشعرها أصبح م نار وشكلها أصبح ابشع مما يتخيل والطريق الذي يمشي به قبيح ويملؤه الحفر المليئة بالنار اتي لينظر خلفه لعله يري تلك الجميله التي تبكي لم يراها اتي ليترك يد تلك الفتاة ويركض منها ولكنه وجدها تلقيه في حفرة من نااار صرخ بشدة وهو يقول قمررررررررررررررر.

استيقظ من حلمه وهو ينهج بشدة لا يعلم ما الذي رآه من هذه ولكن لما نطق اسم قمر هل تكون هذه قمر ظل يفكر ويفكر وهو لا يفهم شئ غير لماذا نطق اسم قمرر .

___$_$_____$_$_________________________
عادت قمر  إلي امريكا واكملت دراستها  ثانيا .

عادت رزان مع صديقتها ولكنها تختلف عن قبل فهي أصبحت اكثرر حيوية لم تعود تشرد وتبكي ثانية لا شئ يشغل بالها .

عاد عدي الي عمله وهو يحاول قنع نفسه أن قمر أخته فقط واشتري فيلا في مصر خاصه للفرع الجديد .

أما حسام فكان يحاول أن يقنع نفسه أن طريق قمر هو الملئ بشر وان هذا الحلم إشارة إليه من الله ويجب أن يتركها وينظر الي عروسته .

أما ميار فكانت في تغير واضح ولكن كانت تغير جداااا من قمر ولكن أقنعها حسام أن صفحتها قفلت نهائيا وبدأت في حديث الفرح مع حسام فهم بقالهم مده طويله في خطوبه وهو لم يأخذ أي إجراء يدل علي الزواج .

___________________________________

بعد مرور شهر .

في منزل عائلة.

كان يجلس حسام مع ميار ووالديها ووالدته ويحددوا موعد الزفاف وفي النهايه اتفقوا علي أن يكون آخر خميس في هذا الشهر  بعد مدة قام حسام وميار الي الحديقه الخاصه بالمنزل وكانوا يجلسون سويا .

' ميار بفرحه قالت : مش مصدقه أنه خلاص فرحنا اخر الشهر ده يااااه يا حسام واخير هنبقي مع بعض ديما في بيت واحد .

_ نظر لها بهدوء وتحدث : فرحانه اووي والا ايه .

' نظرت له بحب وتحدثت : ايوه اووووي اخيرا هنكون في بيت واحد مع بعض وانت مش فرحان والا ايه .

_ لا اكيد فرحان المهم قوليلي اللي نفسك فيه وانا هنفذهولك .

' بجدد يا حساااام اي حاجه نفسي فيها.

_ ايوه قولي اللي عايزاه وتعالي شوفي الفيلا عندي لو عايزه اي تغير في الجناح بتاعي قولي وانا هغيرهولك .

' ماشي اتفقنا وعايزين نشوف الفستان م دلوقتي ممكن .

_ ممكن ياستي اللي انت عايزاه انا معاكي فيه .

ظلوا يتحدثوا فترة عن ما ينقصهم ثم قالت ميار فجأة : حسام .

_ نظر لها وقال نعم .

' تحدثت ببراءة مصطنعه وقالت ممكن اطلب طلب منك .

_ ايوه اطلبي اللي انتي عايزاه .

' ممكن تعزم قمر بنت عمتك علي الفرح .

_ نظر لها باستغراب وقال : أعزم قمر اشمعنا .

' كده يا حسام حابه اشوفها اوووي وبعدين مش هي بنت عمتك يعني لازم تعزمها دي زي اختك .

_ امممم زي اختي واعزمها انتي مبتحبهاش يعني .

' تحدثت بهدوء وقالت الماضي انتهي يا حسام وانا حابه اشوفها بجد .

_ بس دي في امريكا ايه اللي هيجبها مصر .

' جرب تعزمها وشوف .

_ ماشي يا ميار هعمل اللي انتي عايزاه وهكلم خالها اجيب رقمها اكلمها اقولها .

' ماشي وأمسح الرقم ها .

_ نظر لها بضحك وقال بتغير ي .

' مش اووي يعني بس اه .

_ ماشي يا ستي هعمل اللي انتي عايزاه .

'تسلملي كتييير يا حسامي .

وظلت تتحدث معه فترة طوووويله .

____$___________$$$$__$__$$_________

في لبنان .

في منزل عائلة عدي .

كان يجلس عدي ووالديه .

تحدث عدي وهو يجلس مع والديه وقال : مااما بابا انا هنزل مصر الاسبوع الجاي هتيجوا معايا والا ايه انا هقعد هناك شهر او اكتر عشان الفرع الجديد .

" تحدثت والدته بفرحه وقالت:  يااااريت يا عدي انا مصر وحشتني اووووي وكل حبايبي اللي فيها وحشووووني ونفسي تشوفهم .

.. تحدث والده بضحك وقال : حبايبك مين بقا اله انتي هتحبي غيري والا ايه .

" تحدثت وقالت بحب  : انا أقدر احب غيرك بردو ده انت اللي بقيلي من بعد ما سبت عيلتي كلها عشان انت وحاربت الكل عشانك .

: نظر لهم عدي بحب وقال : ايوه بقا يا ماما يا جامدة سبتي عيلتك كلها عشان بابا .

" نظرت إلي زوجها بحب وقالت : بعت الدنيا كلها وجيت معاه وهو قدر ده وبقا ليا الاب والاخ الحنين والام وكل حاجه .

: صحيح يا ماما انتي كان ليكي اخوات أو كده .

: ايوه ياحبيبي كان ليا اخت بس ماتت وكان ليا اخ في الرضاعه وده كان اخويا بمعني الكلمة يعني في كل حاجه هو اللي وقف معايا انا وابوك .

: نظر لها باندهاش وقال : اخوات في الرضاعه ازاي مش فاهم وانت تعرفه يا بابا .

.. نظر له والده وقال : انا للاسف عمري ما قابلته لأن اهل والدتك كانوا جبروني اسافر واسيب مصر كل اللي اعرفه انه اسمه محمد وهو اللي ركبها في طياره وبعتها ليا لبنان لما عرف أننا بنحب بعض بس عمري ما قابلته .

" تحدثت وقالت بحب اخوي :
محمد ده كان ونعمه الاخ كان ربنا عوضني بيه في الدنيا دي .

: طيب ليه منعرفش عنه حاجه او يزورنا او حاجه .

" انقطع بينا التواصل بعد ما خلفتك وكان يقول ديما بكرا أما اتجوز واجيب بنت هجوزها ابنك بس وانقطع التواصل بينا ومعتش اعرف عنه حاجه .

؛ طيب انتم اخوات في الرضاعه ازاي يا ماما .

" بص هقولك كانت والدته مسافرة البلد بتاعتنا كانت جمب بلدهم المهم هي كانت مسافره وكده وهو معاها علي أيدها وايجت البلد بتاعتنا وكانت جايه تزور واحدة جارتنا المهم وقعت من طولها مره واحده وهو معاها فجيرانه دول اخدوها وكده المستشفي وسابو محمد ده من بنتهم كان عندها ١٨ سنه فالمهم هو فضل يعيط كتيييير وهي مش عارفه تعمله ايه فراحت جايه لماما فماما رضعته وكده عشان جعان .

: يااااه يا ماما يعني اهلكم مكنش يعرفوا بعض .

" لا .

: طيب وفضلتم علي تواصل ازاي .

" مفيش كانت والدته بتيجي تزور الناس اللي جمبهم دول وعرفنا بعض ولما كبرنا بقا فضل في تواصل بينا ديما .

؛ طيب وهو مكنش ليه اخوات غيرك .

" لا كان ليه اخت بس عمري ما شوفتها .

: اشمعنا بقا يعني ماهما كانوا بيجوا عندكم ع طول .

" اللي عرفته بعدين من محمد أن حماة والدته كانت شديدة شويه علي البنت كانت بتخاف عليها جدااا وبتخاف تطلع من البيت وكده أو تسيبها تروح أو تيجي مع امها كانت ديما البنت دي في حضن جدتها وعشان كده عمري ما شوفتها .

: ايوه فهمت اول ما ننزل مصر ايه رايك نروح نزوره .

" اكيد ده انا عايزه انزل مصر عشان اسال عليه .

.. تحدث والده وقال : انزلوا انتوا مصر وانا هنهضكوا بعد مخلص شويه شغل في الشركه بتاعتي .

: ماشي يا بابا بس لازم تحضر افتتاح الفرع الجديد في مصر .

.. ماشي متخفش .

وظلوا يتحدثوا مع بعضهم 
_________________&&&__________________$___$$_$_$_
بعد اسبوع .

ذهب عدي الي مصر هو والدته واستقروا في الفيلا الجديدة .

ذهب حسام وعزم خال قمر وأخذ منه رقم قمر بعد أن اعلمه أنه قابلها وعرف مكانها .

حدث حسام قمر وعزمها علي فرحه هي وصديقتها وقال لها أنه يقول لها من الان لكي تعرف أن تأتي .

كانت قمر منتظمة بالدراسه دائما وكانت لا تفكر بأحد وكان عدي مع تواصل معها بعد أن عرف أن يوصل لها عن طريق اهل رزان وكان يسأل عن قمر دائما وأحوالها .

تابعووووو الأحداث اللي جايه ناااااار 😈🔥🔥🔥🔥🔥

تفااااااعل حلووووو بقا يا حلوين ❤️❤️❤️

#جاهله_الجزء_الثاني 
#البارت_السادس
#بقلم_زوزه (Thę Quëëŋ).

في امريكا .

في المنزل الخاص بقمر ورزان .

كانت تجلس قمر ورزان ومعهم صديقتهم مروة .

" نظرت رزان إلي قمر بفرحه وقالت وهي تقفز : يعني هننزل مصر هي هي هي وظلت تقفز مثل الاطفال.

'نظرت لها مروة ياندهاش وقالت : مالها دي فرحانه كل ده عشان هتنزل مصر .

نظرت قمر إلي مروة وتحدثت بضحك علي رزان وهي تقول : اصلا هي بتنزل مصر تعمل مصايب وترجع تاني .

نظرت لها رزان بضحك وقالت : اله مش كان عشان انقذك والا ايه .

- ضحكت قمر وقالت : ااه فروحتي قائله ليه انا معجبه بيك صح طيب سيبك من موقف حسام فاكره موقف الأهرامات واكملت بضحك أكثر وقالت والا موقف الجمل ها بلاش يا بنتي تنزلي تعملي مصائب وتيجي تأني .

نظرت لهم مروة باندهاش وقالت لا احكيلي بقا هي بتعمل ايه في مصر .

- نظرت قمر إلي رزان ثم ضحكت بشده وقالت بضحك : ابدا كانت رايحه تركب حمار علي أنه حصان وركبت الجمل واول ما ايجه يقوم بيها راحت مصرخه وفضلت تشتم بقا باللبناني والراجل صاحب الجمل مفكرها بتعاكسه وهي كانت بتشتمه .

" نظرت لها رزان بضحك وقالت :وفي الاخر قولتله لك تقبرني وسبلت ليه عنيا كان هيقع من طوله .

ضحكت قمر بشدة وهي تقول : وكان عايز يعرف هي ساكنه فين ويجي يتجوزها .

" ضحكت رزان وهي تقول : قولتله رح اجي الك مره تانيه مع امي وبأي ونتجوز وفرح وطار م الفرحه .

نظرت لهم مروة بضحك وقالت اه لو شافك تاني هناك هيمسك فيكي ويقول عروستي اهي .

نظرت لها رزان بضحك وقالت لا منا معتش هروح هناك بس هروح اعمل مصيبه في اي مكان تاني .

نظرت قمر إلي مروة وقالت ما تيجي ننزل كلنا سوا يا قمر تعالي معانا احنا كده كده هنحضر فرح حسام وافتتاح شركة عدي تعالي معانا .

نظرت لهم مروة بتفكير ثم قالت لا بلاش اروح .
class="separator" style="clear: both;">
تحدثت رزان وقالت: يابنتي تعالي نقضي وقت سوا .

ردت مروة بتفكير : لا بلاش خليني هنا حتي اشوف المحاضرات عشان انتي عارفه في دكتور غلس مش بيطقني انا ولا قمر .

- نظرت لها قمر بضحك وقالت : عشان حطينا عليه احنا والاتنين المصريين التانين .

' ردت عليها مروة بتفكير : ايوه بس بقالي فتره مشوفتهمش .

- تحدثت قمر بتفكير وقالت : ممكن مش فاضي هو صاحب شركة واكيد بيجي في المحاضرات المهمة بس .

' عندك حق قالتها مروة وهي تاكل محشي من التي أعدته قمر لهم ثم قالت : انا بحب المحشي بتاعك اووي يا قمر تسلم ايدك .

مسكت رزان أيضا طبقها وأخذت منه وقالت: قمر دي احسن واحده تعمل محشي ده انا محظوظه بقعدتي معاها هنا هي بتاكلني احلي اكل .

نظرت لهم قمر بتفاخر ثم أكملت بضحك : معاكم شيف قمر شيف محشي اكل بلدي اللي يحبه بطنك واه غسيل المواعين عليكم انتم انا اطبخ بس .

نظرت لها رزان بغيظ وقالت : علي طول بتخليني اغسل المواعين يا مروة يرضيكي .

مروة بضحك قالت : معلش يا رورو عشان تعملك الاكل اللي بتحبيه .

نظرت لها قمر بضحك وقالت : لا ما انتي هتغسلي معاها .

نظرت لها مروة بغيظ وقالت ؛ وانا مالي انا ياختي انا ضيفه هنا .

نظرت لها قمر بضحك وقالت : لا ده كان في الاول دلوقتي غسيل المواعين عليكم وانا هقعد بس اتفرج والا معتش هعمل محشي هاا .

نظروا لها بغيظ ثم ضحكوا وقضوا الوقت سويا وهم يضحكون ثم غسل المواعين رزان ومروة وظلت تضحك عليهم قمر ...

____________________________________

في مصر 

بعد اسبوع .

في الفيلا الخاصه بعدي .

تحدث عدي مع والدته وقال : انتي متأكدة من العنوان يا ماما .

' تحدثت والدته بفرحه وقالت ايوه يا ابني انا لما هربت من بيتنا قعدت عندهم لغاية ما سفرت .

- ماشي يا ماما انا قولت للسواق علي العنوان وهو هيودينا هو الطريق ساعتين .

- تحدثت بفرحه ماشي يا عدي .

- اخذها عدي بيده وذهبوا معا الي السيارة التي بها السائق وذهبوا الي بلد محمد اخو ام عدي .

- كان عدي يتحدث مع والدته ثم وسط الحديث قال : هي اخت محمد مكانتش هناك وانتي قاعده عندهم .

- نفيت الحديث والدته وقالت : لا كانت متجوزه في القاهره ولما كنت هناك كانت في بيت جوزها فعشان كده عمرنا ما اتقابلنا .

- ماشي يا ماما بس افرض ملقناهم في البيت ده يا ماما يعني جايز يكون باعه أو أتهد أو اي حاجه .

- نفيت الحديث وقالت لا مظنش يا عدي لانه كان بيت عيله يعني بيت دورين بس والناس دي مبتسبش بيوتها لانه بيبقي ملكهم من زمن الجد .

- تحدث بتفهم وقال: ايوه إن شاء الله نلاقيه .

تحدثت بفرحه وقالت : لو شوفته هتحبه اوووي يا عدي ده كان طيب جدا وكان حلو يسلام بقا لو عنده بنات هيعجبوك اكيد .

نظر إلي والدته بضحك وقال ؛ ويطلعوا متجوزين ويبقي انا مطولتش ولا واحدة منهم .

- نظرت إلي ولدها بضحك وقالت : يا ولا يا بكاش يعني مش هتموت علي قمر يعني .

نظر لها بحزن وقال بابتسامه يحاول رسمها : قمر دي اختي وبس وهي اللي قالت كده يا ماما وانا هحترم رغبتها وهفضل معاها ديما وسندها ديما واكونلها الاخ سند .

نظرت اليه وعلي حزنه وعلي عشقه الواضح وقالت : ربنا يصبر قلبك يا ابني يااارب ثم قالت بمزاح هجوزك بنت خالك محمد هو كان نفسه في كده .

نظر إلي احلام واالدته ومحاولة تخفيفها عنه وقال : لو حلوة شبهك يبقي ماشي اتجوزها هو انا أطول حد يبقي قمر زيك انت .

نظرت إلي والدها وضحكت وقالت : يا ولا يا بكاش كل بعقلي حلاوة .

- تحدث بضحك وقال : انا أقدر بردو يا ست الكل ده انتي قمر القمرات ده بابا لغاية دلوقتي شايفك ملكة جمال وكل ما يكلمني يقولي خد بالك من امك يا عدي اوعي تزعلها اعملها اللي نفسها فيه اللي لغاية ما اجي .

تحدثت بحب وقالت : ابوك ده احلي حاجه في حياتي كلها .

تحدث بضحك وقال : ياسيدي يا سيدي علي الحب .

وظلوا يضحكون طول الطريق ...

_______$_____________$___________$_

في منزل عائلة ميار .

في غرفة ميار خاصة .

كانت تجلس ميار مع أخاها احمد وهو يقول : مبروووووك يا عروووسه .

نظرت له بفرحه : الله يبارك فيك يا احمد عقبالك ياارب .

نظر لها بضحكه وقال : بعد الشر عني انا مالي كده مية فل وعشرة .

نظرت له بهدوء ثم قالت : هتفضل طائش كده كتير وبعدين افرض انكشفت مره انت بتكلم اكتر من عشرة مع بعض وبتواعدهم افرض عرفوا هتعمل ايه .

نظر لها بمبالاة وقال : عادي ما يعرفوا هو انا يعني وعدت واحده اني هتجوزها وبعدين ده هما اللي بيترموا عليا .

نظرت له بصدمه وقالت : يارااااجل علي اختك بردو ثم نظرت له بمكر وقالت : ده فيه موزه هتيجي الفرحه هتعجبك يا احمد .

نظر لها بمكر وقال : الموزه اللي كان عريسك مارطسك عشانها .

نظرت له بعصبيه وقالت : متقولش كده يا احمد اله .

نظر لها بمكر وقال : يعني مش لوليا ولولا نصائحي كان فاته اداكي الصابونه لولا أني حذرتك منه .

نظرت له بكره وقالت : كان مفكر هو وأمه العقربه يضحكوا عليا عشان ايه ست قمر بتاعتهم قال تغير قال بس اهو هياخدني وانا اللي ضحكت عليه .

نظر لها بضحك وقال : بس لازم تعرفيني علي قمر دي .

نظرت له بشر وقالت : اكيييييد زي ما كنت بسمع وصف حسام ليها زمان أنها ملكة جمال .

نظر إلي أخته نظرت مكر ثم فكر بشهوة وهو يتحسس علي صدره وقال : اي حاجه تيجي من الحبايب حلوة .

نظرت له بمكر وقالت : هقدمهالك علي طبق من فضه .

- ضحك بشر وقال : ايوه بقا يا اختي يا جامده حبك انا .

- ظلوا يخططوا سويا لما سيفعلونه ....

#جاهله_الجزء_الثاني.
#بقلم_زوزه.

تفاعلوا عشان التفاعل ضعييييف جدااااا 🥺🥺
البارت صغير عشان التفاعل وحش وصلوا البارت ده ٤٠٠٠ كومنت والف لايك هنزلكم بارت بكرا كبييييير وفيه مفجاااات كتيره تفاعلوا عشان الروايه بتنسرق وبتجيب تفاعل اعلي م ده بكتير 💔🥺

#جاهله_الجزء_الثاني 
#البارت_السابع
#بقلم_زوزه (Thę Quëëŋ).

في مصر .

وصل عدي ووالدته الي منزل محمد .

نظر عدي إلي والدته ثم تحدث وقال : ده العنوان اللي مليته ليك يا عم طه .

نظر له طه السائق وقال : ايوه يابني ده العنوان بالظبط وده البيت المفروض يكون في العنوان .

نظر عدي إلي والدته وقال : ده البيت يا ماما والا ايه .

هزت راسها وقالت : ايوه هو البيت مع أنه اتغير شويه بس انا عارفه المكان .

نظر عدي إلي السائق وقال : شكر يا عم طه هننزل احنا نشوف حد موجود والا لا وانت استنانا هنا .

هز طه رأسه وقال : اللي تؤمر بيه يا بيه .

نزل عدي ووالدته من السياره وذهبوا باتجاه المنزل الذي كان عباره عن دورين ولكن لونه اختلف عن السابق ذهبوا باتجاه باب المنزل الكبير ولكن وجدوه مقفل من الخارج بقفل .

نظر عدي إلي والدته بخيبة أمل وقال : باين مفيش حد هنا وسابوا البيت يا ماما .

نظرت له بحزن وقالت : تعال نسال حد من جيرانهم والا اقولك تعال نسال في السوبر ماركت اللي هنا .

تحدث عدي وقال : وده هيكون عارف منين يا ماما .

تحدثت ببصيص امل صغير وقالت : المصريين بيبقوا عارفين كل حاجه عن بعض يعني الجار قبل ما يمشي في حته بيكون قايل لجاره تعال نسال بقي يا عدي .

تحدث عدي وقال : تعالي نسال وان شاء الله هنلاقيهم .

قالت بأمل : يااااااارب .

ذهب عدي ووالدته باتجاه السوبر ماركت الذي كان بجوار المنزل .

دخل عدي ووالدته السوبر ماركت ووجدوا به شاب ثلاثيني .

رمي السلام عدي وقال : السلام عليكم كنا عايزين نسأل علي عم محمد صاحب البيت الأبيض اللي جمبك هو راح فين .

نظر الشاب لهم وقال : قصدك عم محمد الله يرحمه ده توفي بقاله اكتر من الخمس سنين اهو .

نظرت له بصدمه وقالت : انت بتهزر صح محمد اخويا مماتش محمد اخويا عايش انت بتضحك صح هو نقل من هنا بس .

نظر لها الشاب بحزن وقال : ولله عم محمد موتة قطعت فينا كلنا ويعيني ماات هو ومراته وسابوا بنتهم في الدنيا لوحدها الله يكون في عونها..

نظرت له بدموع وقالت : يعني محمد مات طيب ازاي ايه اللي حصل ده انا مودعتهوش يعني اخويا مات وظلت تبكي ولم تستطيع أن تقف فمالت قليلا علي عدي الذي مسكها وسندها واجلسها علي كرسي ثم تحدث بحزن علي والدته التي تبكي وتقول : ياحبيبي يا محمد يا حبيبي ياخويا بقا موت وانت صغير كده ياعيني عليك يا خويا ومات هو ومراته ازاي .

نظر لها الشاب بحزن وقال : عم محمد الله يرحمه مات هو ومراته في حادثة  وسابوا بنتهم الوحيده .

نظرت له بحزن وقالت : طيب فين بيت بنتهم ده هي قاعده فين ياعيني بعد موت أهلها اكيد متجوزه .

تحدث الشاب بحزن وقال : لا دي كانت لسه صغيره لأنها معرفتش تستلم حقها في اي حاجه وخالها بقي واصي عليها .

نظرت إلي ابنها بدموع وقالت : انا عايزه بنت اخويا يا عدي دي اللي فضلالي من ريحه محمد عايزه اوصلها باي طريقه يا عدي انا عايزه بنت اخويا اللي فضلالي من ريحته اتصرف يابني .

نظر لها مطمأنن ومسح دموعها بحنان بيده وقال : اهدي يا ماما هوصلها واجيبهالك كمان اهدي ثم نظر إلي الشاب وقال : انا لو عايز اوصل للبنت دي اوصلها ازاي .

دله الشاب علي الطريق وقال : بص هتلاقيها في أول البلد بيت تالت ادور علي محاره مش مدهون بس بيت كبير وحواليه اراضي كتيره وهو وسطهم كده ده بيت خالها الحاج احمد اسالوا عليه في أول البلد الف مين هيوصلك لغاية البيت .

نظر له عدي بابتسامه وقال : شكرا جدا ليك ثم اتي ليعيطه مال شكر لمساعدته لهم فنظر له الشاب بحزن وقال: لا يا باشا انا يساعدكم لله في لله مش عشان حاجه .

نظر له عدي بابتسامه : وشكره مرة أخري .

ذهب عدي ووالدته الي السيارة وقال إلي السائق علي العنوان وفعلا أحد الأهالي دلهم علي المنزل .

وصل عدي الي المنزل هو والدته ودخلوا الي المنزل ورحبت بهم زوجه الحاج احمد ثم بعد مدة دخل الحاج احمد ورحب بهم ثم عرفته والدة عدي علي نفسها وقالت : انا اخت محمد جوز اختك بس أخته في الرضاعه وكنت مسافره ولسه راجعه.

نظر لها الحاج احمد بابتسامه وقال : ايوه عارفك اتفضلي يا غالية ده انتي كنتي غالية اووي علي قلب محمد وكان نفسه يوصلك بس معرفش يلا الله يرحمه .

نظرت له بحزن وقالت بدموع : وانا من يوم التواصل بينا انقطع وانا نفسي أوصله بس منزلتش مصر غير لسه الفتره دي واول منزلت جيتله بس ملاقتوش ثم اجهشت في البكاء .

نظر لها الحاج احمد بحزن وقال : معلش ده قضاء ربنا ادعيله هو دلوقتي شايفك وزعلان عليكي بلاش عياط ادعيله كل ما تفتكريه.

نظرت له بحزن ودموع وقالت : انا كنت ديما بدعيله عمره ما غاب عني ده كان اخويا وسندي .

نظر لها عدي بابتسامه وقال : طيب بلاش دموع بقا ده لو بابا عرف هيقتلني فيها اهدي عشان نطمن علي بنته .

نظرت للحاج احمد بنظرة امل وقالت : فين بنت محمد نفسي اشوف الحاجه اللي فاضله من ريحته واشمها بقلم زوزه.

نظر لها بحزن وقال : قمر بنت اختي للاسف مهياش هنا .

نظرت له بخيبة أمل وقالت : يعني حتي الحاجه اللي فضلالي من ريحة اخويا مش هشوفها واجهشت في البكاء .

نظر عدي إلي والدته ثم نظر إلي الحاج وقال : طيب هي فين يا حاج احنا ممكن نروحلها أي مكان هي موجوده فيه المهم ماما تطمن عليها .

- تحدث الحاج احمد باحراج منهم وقال : ولله يا ابني هي لو في مصر كنت هجبها لغاية عندكم امك عمتها بردو لكن هي مش في مصر ولله .

نظر له عدي باندهاش وقال : امال هي فين يا حاج .

- تحدث الحاج احمد بفخر وقال : اصلا هي بتدرس طب في الجامعه الامريكيه وهتبقي دكتوره كبيره .

تحدث عدي باستغراب : اشمعنا امريكا يعني.

- تحدث الحاج احمد وقال : لا دي حكاية طويله بعدين احكيهالك انتوا هتقعدوا فين انا البيت عندي واسع .

تحدث عدي بهدوء وقال : لا احنا لينا بيت هنا في القاهره لاني فتحت فرع للشركه في مصر في هنستقر هنا شويه .

- تحدث وقال : طيب هي قمر بنت اختي هتيجي الاسبوع الجاي انا ممكن اجبهالكم بس قولي العنوان .

تحدثت بفرحه وقالت : يعني هشوفها يا حاج واسمها قمر اكيد قمر زي محمد اخويا اه نفسي اشوفها اوووي .

تحدث الحاج احمد وقال : انا هجبها ليكم الاسبوع الجاي اول ما تيجي أن شاء الله ولو عايزه تشوفيها هي ليها صور هنا معايا علي المحمول ثم اتي بصورة إلي قمر ابنة أخته واراها لها وقال : اهي قمر بنت اخوكي محمد .

مسكت الهاتف ونظرت الي الصورة بصدمه وقالت : دي قمر يا عدي دي قمر اللي عاشت وسطنا اربع سنين وانا معرفتهاش معرفتش بنت اخويا يا عدي وازدادت في البكاء وهي تقول : كنت بحضنها واحس انها مني بس كنت بقول عشان هي تدخل القلب علي طول .

نظر عدي إلي الصورة بصدمه وقال : يعني قمر كل ده وطلعت بنت خالي انا ثم نظر إلي الحاج احمد وقال : انت خال قمر صح انا اول مره اشوفك وانت عمرك ما شوفتني بس اكيد سمعت عني انا عدي اللي كنت مع قمر علي طول وهي في لبنان .

نظر له بفرح وقال : يعني انت اللي كانت قمر تحكيلي عليه واللي سندت قمر في كل حاجه ووقفت جمبها ثم قام واخذوه بالحضن وهو يقول تشكر يا ابني انك اخدت بالك من بنت اختي وهي في الغربه .

ظلوا هكذا مده  وعرفوا بعضهم ثم قال عدي : انا هكلم قمر واقولها .

نظر له الحاج احمد وقال : لا يا بني لان قمر كانت تسمع ابوها وهي صغيره يتحدث عن امك بس مكانتش تفهم ومهياش عارفه أن ليها عمة تانيه غير عمتها بس فسيبني انا افهمها الموضوع وبعد أكده اجبهالكوا .

قال عدي: اللي تشوفه يا حاج .

ظلوا يتحدثون سوايا ولم يتركهم الحاج احمد الا واتغدوا معا جميعا حتي السائق لم يتركه واتي به الحاج احمد وجعله يتغدا معهم ثم بعد مرور  وقت  رجع عدي ووالدته الي القاهره وهم زعلانين علي وفاة محمد ولكن عدي كان فرح بشدة لان قمر تكون ابنة خاله .

_________________________________

في مصر 

في فندق خاص بزفاف ميار وحسام كانوا يجلسون في المطعم الخاص بالفندق عن كل التجهيزات ثم طلبوا اكلهم لهم وبدوا في الاكل وبعد مدة شعر حسام بدوار فأخذته ميار وطلعت الي غرفة في الفندق لكي يرتاح .

ميار وهي تسند حسام الذي لا يقدر حتي علي الوقوف وقالت بقلق : مالك يا حسام تعالي اطلع ريح في اوضه فوق طلما تعبان كده وانا هطلبلك دكتور .

تحدث وهو لا يري أمامه شئ : ها م..م..ماشي  .

صعدت ميار بحسام الي الغرفة فوق واجلسته علي السرير وهي تمسك الهاتف وتقول هرن علي الدكتور اهو يا حسام .

قام حسام وهو يشعر بدوار شديد وحرارة شديدة بجسده ثم قال : لاا سيبك من الدكتور .

تركت ميار الهاتف من يده ثم نظرت له وقالت : طيب اهو .

نظر لها حسام بشهوة ودوار شديد وقال : انتي بقيتي جامدة اوووي يا قمر .

نظرت له بصدمه وقالت : قمر مين يا حسام .

نظر لها علي حسام علي انها قمر وقال من شدة الحرارة التي به وهو يتقرب منها فقال : انا بحبك اوووي انتي ليه سبتنيي عشان عدي انا احلي منه بكتير بس انا مش هسيبك لا انا هاخدك انتي هتكوني ليا انا وبس انتي هتكوني ملكي انا وبس انا مش هسيبك ليه انتي هتكوني ليا ثم بدأ في التهجم عليها وتقطيع ملابسها ثم مسكها ورماها علي السرير وهي تبكي وتقول : ليه كده يا حسام ابعد عني حرام عليك انا هكون مرات بعد اسبوعين  حرام عليك ابعد عني .

كان حسام لا يري أمامه غير قمر فقط ولا يستطيع حتي تميييز ما كانت تقوله ميار بدا في التهجم عليها وميار تبكي  فقط .............

بعد مدة طويله .

بدأ حسام يستيقظ وهو يحس بصداع رهيب في رأسه بدأ يفيق ويستكشف هذا المكان الغريب الذي حوله اتي لينظر بجواره وجد ميار نائمه ملابسها مقطعه يبدوا عليها آثار تهجم ثم نظر إلي ملابسه وجده بدون ملابس ظل ينظر إلي ميار بصدمه ما الذي اتي بها هنا .

- بدا حسام في لبس ملابسه وهو لا يفهم شئ لما هو بهذا الوضع ولما ميار بهذا الشكل ظل يفكر ويفكر ولا يتذكر اي شئ ولما اتي الي الغرفة اصلا ظل يفكر ويفكر ولكن عقله لم يساعده علي ڜئ .

ارتدي حسام ملابسه ثم بدأ في إيقاظ ميار التي عندما استيقظت بدأت ترتجف وتبكي وتقول : ابعد عني حرام عليك ابعد عني حرام عليك ليه تستغلني كده وظلت تبكي بشده .

نظر لها حسام بصدمه وقال : مين اللي عمل فيكي كده يا ميار .

نظرت لها بعنيان باكيتان بشدة وقالت : انت حيوان ومعندكش رحمه استغلتني ربنا ينتقم منك يا حسام استغلتني وضحكت عليا ده انا كنت هيبقي مراتك كمان اسبوعين حرام عليك يا حسام وظلت تبكي .

ظل حسام ينظر إلي ميار وما تقوله بصدمه ثم قام وقف وقال بصدمه : انا معملتش حاجه انا مش فاكر حاجه انتي بتقولي ايه انا عمري ما اعمل كده .

نظرت له ميار بدموع وكسرة وقالت : انت ضيعتني يا حسام ضيعت شرفي وضيعتني واستغلتني وانا اللي كنت خايفه عليك وكنت بطلبلك الدكتور  وانت طلعت عامل عليا لعبة تعبك دي واستغلتني ابشع استغلال حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا حسام حسبي الله ونعم الوكيل فيك وظلت تبكي .

نظر لها حسام بصدمه وهو لا يفهم شئ ثم قال : هنزل اخلي حد من الفندق يجبلك هدوم ثم خرج من الغرفة وهو تائه إلي يفهم شئ مما حدث ظل يفكر ويفكر ولكن لم يفهم شئ نهائي ....

___________________________

في امريكا.

رزاااااااان قالتها قمر بعصبيه .

نظرت لها رزان بهدوء وقالت : حاولت اطبخ معرفتش .

نظرت لها قمر بعصبيه وقالت : تقومي تخلي المطبخ زي الزريبه يا جاموسه يا بقره .

ضحكت رزان بشدة وقالت : لك يقبرني هادا الجاموس لك عم حبه كتييير .

نظرت لها بعصببه وهي تمسك المكنسه بيدها وتقول : يا رزان الكلللللب ثم بدأت في الركض خلفها .

بعد مدة هبط الاثنين من الركض فقالت قمر : روحي نضفي المطبخ ده منظر ده .

نظرت لها رزان بضحك وقالت : لا ما انا هبطت من شرف المحاوله اني ادخل اطبخ .

ضحكت قمر وقالت : الله يكون في عونك اللي هياخدك ياختي .

ضحكت رزان وقالت : لا انا حلوه كده بلا أرتباط يلا وجع قلب .

ضحكت قمر ثم قالت : باين عليكي هتقع في الراجل بتاع الجمل .

نظرت لها رزان بضحك : لاااااااااا  الا الراجل ده .

ظلوا يضحكون سويا مدة طويله فهم أصبحوا مثل الإخوات وأكثر .

توقعااااتكووووو.

يا جماعه تفاعلوا بعشر كومنتات

تعليقات

التنقل السريع