القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حبيبي_سبب_عذابي بقلمي_Rahma_Essam روح_قلم البارت 1_2_3_4_5_في موسوعة القصص والروايات

1

_هتفضل معايا يامراد؟

=مستحيل اسيبك ياحنين

_وعد؟

=وعد💜

_____________________________

_بعياط: غببي غبييي، سبتني ليييه، بعدت ومشيت لييه وانت عارف اني مليش غيرك وحياتي كلها معتمده علييك، لي تعمل فيا كده ليي

=بخضه: حنين مالك فيكِ ايه

_بدموع: سابني ياندي، سابني ومشي بعد ماوعدني انه مش هيسبني

=بحُزن: يااه ياحنين، انتي لسه بتفكرِ! كل يوم اسيبك لوحدك ارجع الاقيكِ كده! فوقِ بقا وارحمي نفسك وارحميني


محدش قادر يفهمني...انا حبيته بكل طاقه فيا، ليه يسمح أن احنا نبعد ويمشي؟ ليه خلف بوعده وقدر على فُراقي! وانا....انا مش قادره أعيش منغيره مش قادره اتحمل، بس ازاي...هفضل كده؟ زمانه عايش حياته وانا هنا حزينه وعايشه على ذكراه! مش ممكن انا لازم افوق لازم انساه لازم محبوش"


انا حنين....عندي 23 سنه....خريجه تجاره انجلش،"مراد" كان حب حياتي....لا مش كان هو لسه حب حياتي اللي مدمرني ومش قادره اعيش منغيره، حبيته وانا صغيره، ساعتها اهلي سافروا وسابوني مع قرايبي وهو كان معايا،  أكبر مني بـ خمس سنين وكان بيزاكرلي وينزل يجيب معايا هدومِ ويوصلني دروسِ وكل حاجه، كان حياتي، بس للأسف مكملناش....لما تميت الـ 18 اهلي رجعوا وقرروا ياخدوني اعيش معاهم في أمريكا بحكم اني كبرت ولازم اعيش معاهم واشوف حياتي.....وعدني انه مش هيسبني بس سابني! لما قولتله كان عادي ومش فارق معاه! كان تعابير وشه بارده! يعني ايه؟ يعني مكنش بيحبني؟!


رجعت مصر بس مشيي....مش لقياه ولا عارفه طريقه، طيب مفكرش يجي ناحيه البيت يشوفني جيت ولا لا! مش حابب يشوفني؟! يـ ترى شكلك عامل ايه دلوقتي، اوووف يارب ريح قلبي بقا يارب"


_سرحانه في ايه

=بحُزن: مفيش حاجه ياندي

_على أساس اني معرفكيش؟!

=بعصبيه: اوووف، خلاص بقاااا سبيييني

_جايلك عريس وابوكِ موافق

=ماشي

_بصدمه: بتتكلمِ بجد؟!!!

=بغضب: يعني افكر فيه مش عجبك! احاول انساه مش عجبك! اعملك اييييه؟؟؟!

_بحُزن: خلاص ياحنين انا اسفه، تصبحِ على خير


دي ندى صاحبتي معايا عالمُره قبل الحلوه، بطلع غضبِ كله فيها وعمرها مـ اشتكت، لو هلف العالم كله مش هلاقي زيها ابدا


_خدِ هنا يا حنين

=نعم يـ بابا

_في عريس متقدملك، اسمه يوسف المجيدي مهندس بترول و... 

=بمقاطعه: موافقه اقابله يـ بابا

_بأندهاش: بتهزرِ؟!

=ببرود: لا يـ بابا بجد، بعد اذنك


كل واحد هيندهش ويقولِ بتهزرِ! هعمل ايه مينفعش أوقف حياتي عليه ده ميستاهلش، زمانه عايش حياته"


في اليوم اللي العريس جاي فيه....قومت بدري وكنت في قمه نشاطي، حبيت اكون في أقصى مراحل جمالي، مكنش في دماغي العريس ولا اي حد كان اللي في دماغي اني عايزه اهدي، عايزه اعيش حياتي واكون بخير عايزه انساه"


عدي الوقت بسرعه وعرفت أن يوسف جه وانا قلبي بيدق بسرعه، مش مكسوفه ولا اي حاجه بس حاسه بحاجه غريبه، بحاجه غلط في الموضوع ومش قادره أفهمها، قولت عادي ده اكيد توتر مش اكتر، طلعت بره....ريحه غريبه ومألوفه، نفس ضربات قلبي لما كان بيكون جمبي رفعت راسي بصدمه....."


_بصدمه: م م مراد

=حنيين!!

_يوسف بأستغراب: انتوا تعرفوا بعض!؟

=بأرتباك: ا ا د م

وووو

يتبع.....

الروايه الجديده اتمنى انها تعجبكوا💜

هل حنين هتقول انها تعرف مراد؟ هل هتوافق على يوسف؟ توقعاتكوا💜💜💜


#حبيبي_سبب_عذابي

#بقلمي_Rahma_Essam

2

_بصدمه: م م مراد

=حنييين!!!

_يوسف بأستغراب: تعرفوا بعض!؟

=حنين بأرتباك: اا ا لا ا لا ده كان معرفه قديمه


بصيت لـ مراد لقيت الحُزن باين عليه وفي عنيه نظره عتاب، بصيت في الأرض ومقدرتش ارفع راسي، قلبي بيدق بسرعه لدرجه اني حسيت انه هيقف!، معقوله الإنسان الوحيد اللي حبيته واللي بحلم بيه طول عمري هكون لغيره!! لا وكمان مين ده على ما اعتقد صاحبه أو قريبه، مش عارفه اتصرف ازاي، الذنب مش ذنبي هو اللي سابني من الاول يبقى هو اللي يتحمل نتيجه اخطاؤه، فوقت من سرحاني على صوت بابا وهو بيقول الجمله المُعتاده"نسيب العرسان لوحدهم شويه"، قلبي دق ورفعت راسي لقيت مراد وشه احمر وباين في عنيه لمعه وجعتني بس ده القدر...."


_يوسف بمرح: احم، نحن هنا

=حنين بأرتباك: اا ا ه ه هو انت تعرف مراد منين

_يوسف بأستغراب: بتسألي لي!!

=حنين بأرتباك: ها لا عادي انا بس عايزه اعرف

_يوسف بأبتسامه: ده صاحبي واخويا وحبيبي وكل حاجه ليا


"حنين لـ نفسها: ياختاااي ياادي النيله خرربت خرررربااات" 


=حنين بأرتباك: اه تمام ربنا يخليكوا لبعض

_تسلمي، مش حابه تسألي عن حاجه؟

=لا كده تمام، ردي هيوصلك مع بابا بعد اذنك


عند مراد.....

_كبرت يامراد ماشاء الله عليك، انا بقالي كام سنه مشوفتكش

=مراد بحُزن: والله ياعمي ليكوا وحشه، انا لما جيت هنا مع يوسف مصدقتش أن ان أن اللي يوسف هيخطبها حنين

_الأب بحُزن: ربنا يقدم اللي فيه الخير يابني ويجعل في وشه القبول، ده البت مش راضيه تقبل بأي حد زي مايكون معمولها عمل


"مراد لـ نفسه: يارب المرادي متقبلش بيه يااااارب"


_انت معايا يابني

=بأرتباك: ها اه معلش ياعمي سرحت شويه، مش هنشوف يوسف ولا اي شكلهم طولوا


دخلوا....كنت لسه خارجه وبصيت على مراد باصه اخيره عيني جت في عنيه وضربات قلبي زادت، عنيه كانت باينه فيها نظرات عتاب ولوم وحُزن، طالما زعلان كده متمسكتش بيا ليه! لي مقولتليش استناك لي بعدت، دخلت اوضتي وانهارت تمامًا، مش قادره اخبي اكتر من كده، اتصلت بـ ندى تهون عليا شويه لقيت فونها مُغلق، حاولت اهدي عشان بابا ميشوفنيش كده بعد فتره مشيوا ولقيت بابا داخل عليا والفرحه ماليه عينه....."


_الاب بفرحه: هاا اي رأيك، أظن مفيش احسن منه ومفيهوش عيب عشان يترفض

=اتنهدت: انا موافقه يـ بابا

_______________________________

_ندى بعصبيه: وافقتِ!! انتِ غبييه؟! أي اللي انتِ عملتيه ده

=حنين ببرود: عملت اييه، عريس اتقدملي وانا وافقت

_ندى بغضب: حنييين، بصي انا هتكلم بهدوء وهحاول متعصبش عليكِ تمام؟ انتتِ دلوقتي بتحبِ واحد، اييي اللي يخليكِ توافقي على صاحبه هاا!!!!

=حنين ببرود: كده، مش عارفه اعمل ايه انا لقيت نفسي بقول كده، بدموع: انا لازم امشي سلام

_______________________________

عند مراد.....

_يوسف بفرحه: مراااااد، يـ مراااااااد

=مراد بأستغراب: اي ياض مالك في اي

_يوسف بفرحه: حنين واافقت وهنروح نحدد الخطوبه

=مراد بحُزن: ا ا م مبروك يصاحبي


دخلت اوضتي وانا مصدوم....صاحب عمري واخويا هيتجوز حبيبتي! ازاي اعيش ده كلها بحبها وبتعذب على فُراقها وهو يجي ياخدها على الجاهز! منكرش اني غلطان لما سيبتها بس كان ليا اسبابي، انا انا مش هسيبها تضيع مني تاني مش هسمح بكده "


صحيت تاني يوم خدت شاور ونزلت بدري روحت الكافيه اللي كنا بنقعد فيه زمان، بصيت لقيتها موجوده وقاعده في نفس الطربيزه اللي كنا بنقعد عليها وملامح الحُزن باينه عليها، قربت وقعدت قدامها لقيتها بصتلي بصدمه وقالت..."


_اا ا م مراد! خير في حاجه؟

=وافقتِ ليه وانتِ لسه بتحبيني؟

_حنين بأرتباك: اا ا ا انت بتقول ايه 

=مراد بغضب: قولتلك وافقتِ ليه وانتِ لسه بتحبيني

_حنين بعصبيه: اتكلم معايا بطريقه احسن من كده وكمان مين قال ان انا لسه بحبك ها! انا نسيتك من زمان اصلا

=مراد بهدوء: قوليها وانتي باصه في عيني

_حنين بأرتباك: اا ا انا انا انا لازم امشي


جت تقوم مسكتها من أيديها وسحبتها ورايا وهي فضلت تصرخ والناس بتبصلنا بأستغراب، كان غضب الدنيا كله اتجمع فيا ومش شايف قدامي، ركبتها العربيه وخدتها على الشقه اللي انا قاعد فيها وعلامات الذهول باينه على وشها... "


_حنين بذهول: مراد انت جايبني هنا ليه

=..

_بأرتباك: م م مراد


مردتش عليها ونزلتها من العربيه وشدتها لحد ماوصلنا السلم ومن هنا بدأت تعيط، شلتها وطلعنا الشقه

 وووو

يتبع

ياترى مراد هيعمل ايه في حنين؟ وهل هيكون في نصيب انهم يرجعوا تاني لبعض ولا لا؟


لو لقيت تفاعل هنزل واحد كمان💜

#حبيبي_سبب_عذابي

#بقلمي_Rahma_Essam

#روح_قلم


2

_بصدمه: م م مراد

=حنييين!!!

_يوسف بأستغراب: تعرفوا بعض!؟

=حنين بأرتباك: اا ا لا ا لا ده كان معرفه قديمه


بصيت لـ مراد لقيت الحُزن باين عليه وفي عنيه نظره عتاب، بصيت في الأرض ومقدرتش ارفع راسي، قلبي بيدق بسرعه لدرجه اني حسيت انه هيقف!، معقوله الإنسان الوحيد اللي حبيته واللي بحلم بيه طول عمري هكون لغيره!! لا وكمان مين ده على ما اعتقد صاحبه أو قريبه، مش عارفه اتصرف ازاي، الذنب مش ذنبي هو اللي سابني من الاول يبقى هو اللي يتحمل نتيجه اخطاؤه، فوقت من سرحاني على صوت بابا وهو بيقول الجمله المُعتاده"نسيب العرسان لوحدهم شويه"، قلبي دق ورفعت راسي لقيت مراد وشه احمر وباين في عنيه لمعه وجعتني بس ده القدر...."


_يوسف بمرح: احم، نحن هنا

=حنين بأرتباك: اا ا ه ه هو انت تعرف مراد منين

_يوسف بأستغراب: بتسألي لي!!

=حنين بأرتباك: ها لا عادي انا بس عايزه اعرف

_يوسف بأبتسامه: ده صاحبي واخويا وحبيبي وكل حاجه ليا


"حنين لـ نفسها: ياختاااي ياادي النيله خرربت خرررربااات" 


=حنين بأرتباك: اه تمام ربنا يخليكوا لبعض

_تسلمي، مش حابه تسألي عن حاجه؟

=لا كده تمام، ردي هيوصلك مع بابا بعد اذنك


عند مراد.....

_كبرت يامراد ماشاء الله عليك، انا بقالي كام سنه مشوفتكش

=مراد بحُزن: والله ياعمي ليكوا وحشه، انا لما جيت هنا مع يوسف مصدقتش أن ان أن اللي يوسف هيخطبها حنين

_الأب بحُزن: ربنا يقدم اللي فيه الخير يابني ويجعل في وشه القبول، ده البت مش راضيه تقبل بأي حد زي مايكون معمولها عمل


"مراد لـ نفسه: يارب المرادي متقبلش بيه يااااارب"


_انت معايا يابني

=بأرتباك: ها اه معلش ياعمي سرحت شويه، مش هنشوف يوسف ولا اي شكلهم طولوا


دخلوا....كنت لسه خارجه وبصيت على مراد باصه اخيره عيني جت في عنيه وضربات قلبي زادت، عنيه كانت باينه فيها نظرات عتاب ولوم وحُزن، طالما زعلان كده متمسكتش بيا ليه! لي مقولتليش استناك لي بعدت، دخلت اوضتي وانهارت تمامًا، مش قادره اخبي اكتر من كده، اتصلت بـ ندى تهون عليا شويه لقيت فونها مُغلق، حاولت اهدي عشان بابا ميشوفنيش كده بعد فتره مشيوا ولقيت بابا داخل عليا والفرحه ماليه عينه....."


_الاب بفرحه: هاا اي رأيك، أظن مفيش احسن منه ومفيهوش عيب عشان يترفض

=اتنهدت: انا موافقه يـ بابا

_______________________________

_ندى بعصبيه: وافقتِ!! انتِ غبييه؟! أي اللي انتِ عملتيه ده

=حنين ببرود: عملت اييه، عريس اتقدملي وانا وافقت

_ندى بغضب: حنييين، بصي انا هتكلم بهدوء وهحاول متعصبش عليكِ تمام؟ انتتِ دلوقتي بتحبِ واحد، اييي اللي يخليكِ توافقي على صاحبه هاا!!!!

=حنين ببرود: كده، مش عارفه اعمل ايه انا لقيت نفسي بقول كده، بدموع: انا لازم امشي سلام

_______________________________

عند مراد.....

_يوسف بفرحه: مراااااد، يـ مراااااااد

=مراد بأستغراب: اي ياض مالك في اي

_يوسف بفرحه: حنين واافقت وهنروح نحدد الخطوبه

=مراد بحُزن: ا ا م مبروك يصاحبي


دخلت اوضتي وانا مصدوم....صاحب عمري واخويا هيتجوز حبيبتي! ازاي اعيش ده كلها بحبها وبتعذب على فُراقها وهو يجي ياخدها على الجاهز! منكرش اني غلطان لما سيبتها بس كان ليا اسبابي، انا انا مش هسيبها تضيع مني تاني مش هسمح بكده "


صحيت تاني يوم خدت شاور ونزلت بدري روحت الكافيه اللي كنا بنقعد فيه زمان، بصيت لقيتها موجوده وقاعده في نفس الطربيزه اللي كنا بنقعد عليها وملامح الحُزن باينه عليها، قربت وقعدت قدامها لقيتها بصتلي بصدمه وقالت..."


_اا ا م مراد! خير في حاجه؟

=وافقتِ ليه وانتِ لسه بتحبيني؟

_حنين بأرتباك: اا ا ا انت بتقول ايه 

=مراد بغضب: قولتلك وافقتِ ليه وانتِ لسه بتحبيني

_حنين بعصبيه: اتكلم معايا بطريقه احسن من كده وكمان مين قال ان انا لسه بحبك ها! انا نسيتك من زمان اصلا

=مراد بهدوء: قوليها وانتي باصه في عيني

_حنين بأرتباك: اا ا انا انا انا لازم امشي


جت تقوم مسكتها من أيديها وسحبتها ورايا وهي فضلت تصرخ والناس بتبصلنا بأستغراب، كان غضب الدنيا كله اتجمع فيا ومش شايف قدامي، ركبتها العربيه وخدتها على الشقه اللي انا قاعد فيها وعلامات الذهول باينه على وشها... "


_حنين بذهول: مراد انت جايبني هنا ليه

=..

_بأرتباك: م م مراد


مردتش عليها ونزلتها من العربيه وشدتها لحد ماوصلنا السلم ومن هنا بدأت تعيط، شلتها وطلعنا الشقه

 وووو

يتبع

ياترى مراد هيعمل ايه في حنين؟ وهل هيكون في نصيب انهم يرجعوا تاني لبعض ولا لا؟


لو لقيت تفاعل هنزل واحد كمان💜

#حبيبي_سبب_عذابي

#بقلمي_Rahma_Essam

#روح_قلم

4

_حنين بخوف: هنعمل ايييه

=مراد بأرتباك: مش عارف مش عارف


_يوسف بأستغراب: مراد....مراد، مالك قافل على نفسك كده ليه افتح عايزك

=مراد بأرتباك: اا ا ا اي يـ يوسف محتاج حاجه؟!

_يوسف بأستغراب: ايوه عايزك، انت قافل على نفسك كده لي، بمرح: معاك حد؟؟، اه ياخلبووووص

=مراد بضيق: لا مش معايا زفت اخرج انت استناني على الكافيه وانا هغير واجيلك

_يوسف بزهق: يابني افتح عايزك كافيه اي بس

=مراد بزعيق: فيي ايي يا يوسف قولتلك هقابلك في الكافيه انزل بقا

_يوسف بأستغراب: ماشي يامراد مستنيك

=سلام


بعد ما يوسف خرج بصيت على مراد لقيت على وشه علامات ضيق وزهق اسكت؟؟! كملت علييه....."


_حنين بعصبيه: انت ازاي تكلمه كده؟! بتزعقله ليه ها

=مراد ببرود: و انتِ مالك؟!

_حنين بغضب: مالي ايه مش هيكون خطيبي؟!


وشه احمر اوووي وعلامات الغضب بانت عليه وفضل يقرب مني وباين كده انه هيقتلني"


=مراد بغضب: بتقولي اييه؟؟

_حنين بأرتباك: اا ا اي ايه في اي هيكون خطيبي، انت بتقرب ليه ابعد شويه

=مراد بعصبيه: انا ماسك نفسي بالعافيه، صدقيني لو جبت أخرى هتندمي

_حنين بضيق: بعد اذنك عايزه اروح وحركه زي دي متتكررش تاني، ومش عايزه اعرفك تاني افتح الباب

=مراد ببرود: تمام


خرجت وروحت لـ ندى، مش هقدر اروّح كده مينفعش ابان بالشكل ده، اول ماشوفتها اترميت في حضنها وفضلت اعيط، يمكن عشان حسيت ان مراد بعد عني من جديد، مع اننا مش قربنا أصلًا بس مش قادره لكل ده، كل حاجه بقت صعبه مش عارفه اعديها ولا عارفه اتأقلم عليها، اتمنى ان اخلص الموضوع ده في أقرب وقت لأنه لو مخلصش انا اللي هخلص، حكيت لـ ندى كل حاجه وهي كانت في حاله من الصدمه بس كان غصب عني انا مكنتش عارفه امنعه ولا اتصرف، انا مليش ذنب في الموضوع وذنبي الوحيد اني حبيتــــــه...."


_حنين بحُزن: اعمل ايه ياندي

=بعد اللي حكتيه ده مفيش قُدامك غير حلّين وأصعب من بعض، الأول هو انك تكملِ مع يوسف وتنسى مراد خالص، ياتفركشِ مع يوسف وبرضوا تنسى مراد لأن باين ان يوسف بيحبك ولو فركشتِ مراد ممكن ميبصلكيش تاني عشان صاحب عمره، ده إذا كان مخلص يعني

_حنين بيأس: انتِ شايفه ايه؟

=تكملي مع يوسف، باين عليه لطيف وطيب وبيحبك وهيكون مُخلص ليكِ

_حنين بدموع: بس مراد عيشت معاه من وانا صغيره وهو اللي مربيني

=شششش خلاص انتِ هتعيطِ مفيش غير الحلّين دول هنعمل ايه بقا؟

_حنين ببرود: ولا اي حاجة هروح انام

=ندى بقلق: استنى طيب، انتِ كويسه؟

_ايوه ايوه انا بس محتاجه انام، سلام

=ندى بقلق: خدي بالك من نفسك طيب، سلام

________________________________

عند مراد.... 

_ها ياسيدي عايزني في ايه

=..

_رُد يابني

=..

_مراد بحُزن: عارف اني زعقت جامد حقك عليا يسطا كُنت مخنوق شويه بس

=مراد....انت كُنت جايب حد؟

_مراد بضيق: يابني لا، قول في ايه قلقتني

=يوسف بفرحه: خطوبتي انا وحنين الخميس الجاي

_مراد بثبات انفعالي: بجد....ألف مبروك ياصاحبي

=بس انا زعلان منك، لي مقولتليش أن انت وحنين قرايب

_مراد بحُزن: مجاش فرصه بقا، مبروك يسطا، هروح انا عشان هموت وانام، سلام

=ماشي، وانا هخلص كام حاجه وهجيلك عشان برضوا محتاج انام


مشيت وانا تايه مش عارف اعمل ايه.....خلاص كده حبيبتي هتضيع مني وانا مش عارف اتحرك، ولو اتحركت هتكون ايه النتيجه!؟ هخسر صاحب عمري؟ انا مش هقدر اخسرها لا انا عيشت عمري معاها اكتر من ابوها اسيبها ازاي، بس يوسف باين عليه انه بيحبها كده انا هكسره، صراااع بيدمرني وممكن ينهيني في اي وقت"

________________________________

عند حنين...


روحت وبابا قالي على معاد الخطوبه وانا معارضتش معاه كده كده هتخطب وهسمع كلام ندى، هو اه انا مش هقدر اكلمه بس على الاقل هقدر اشوفه.....اوف ايه اللي انا بقوله ده انا كده هكون خاينه ومستحيل اعمل كده انا خلاص هنساه واحاول أدى فرصه لنفسي مع يوسف، عدت الايام منغير اي حاجه جديده، بصحي أفضل افكر ندى تجيلي تهون عليا وتمشي تاني، لحد يوم الخطوبه.....كنت بلبس الفُستان منغير فرحه زي اي عروسه يوم خطُبتها، كان نفسي ألبسه مع مراد كنا هنكون كلنا مبسوطين"


عدت الخطوبه ومراد كان باين في عنيه الحُزن والكسره لدرجه ان يوسف خد باله ومستغرب أن صاحبه زعلان كده والمفروض انه اكتر واحد يفرحله! حاولت اتجنبه ومبصلوش انا دلوقتي في حياتي حد تاني مينفعش افكر فيه ومستحيل نكون لبعض ...."


بعد الخطوبه بيومين لقيت يوسف جه وفضل بهزر معايا وانا كنت قافشه بس كان بيضحكني، بعدها قال لـ بابا انه عايزه في كلمتين، استغربت بس محطيتش في دماغي، بعد مامشي لقيت بابا جاي وباين على وشه أن في حاجه بس معرفتش افسرها حلوه ولا وحشه....."


_بقولك ياحنين

=حنين بأستغراب: مالك يـ بابا في حاجه؟!

_حضري شنطه هدومك

حنين بأرتباك: ا ا اي اي يـ بابا اللي انت بتقوله ده


ووووو

يتبع...

ياترى حنين هتروح فين؟؟ وهل مراد هيضحي بصاحبه وهيختارها ولا هيختار صاحبه وهيضحي بيها؟ توقعاتكوا💜


لو حصل تفاعل حلو هنزل بارت كمان يلا جوو😂💜

#حبيبي_سبب_عذابي

#بقلمي_Rahma_Essam

#روح_قلم

5

_حنين بأرتباك: اا ا ش شنط اي يبابا اللي انت بتقولي احضرها

=يوسف قالي ان جاله سفريه تبع الشغل لراس البر وعايز يكتب الكتاب وياخدك عشان تكونوا على راحتكوا

_حنين بضيق: ايوه بس انا موافقتش هو قرر كده من نفسه؟

=الأب بأستغراب: خلاص ياحبيبتي في اي نقوله لا، اي رأيك نطلع معاه كلنا نغير جو

_اللي انت شايفه يـ بابا عن اذنك


دخلت وانا تايهه وحاسه اني ضايعه، قررت أن أنسى مراد بس مش قادره كل ماحاول ابعد اتعب واكون محتاجاه اكتر، انا ازاي عملت كده ووافقت على صاحب عمره وكسرته، قد ايه انا وحشه وربنا بيعاقبني على كده، سامحني يارب انت اللي عالم بحالي"


_ايوه يا يوسف يابني، كلمتها بس هي موافقتش، اي رأيك نطلع كلنا مع بعض واهو تتعرفوا؟

=معنديش مانع خالص ياعمي هقول لمراد ونطلع سوا


" في اللحظه دي دخل مراد" 


_مراد بأبتسامه: مراد اهو، ماله مراد ياعم

=يوسف بمرح: تعالى احكيلك، كنت عايزه ااقدم كتب الكتاب واعمله اليومين دول واخدها واسافر السفريه اللي قولتلك عليها عشان انت عارف شغلي والإجازات صعبه وكده

_مراد بأرتباك: اا اه اه و وهما قالوا ايه

=يوسف بحُزن: باباها وافق لكن هي لا

_مراد بأرتياح: طيب هتعمل اي

=ولا حاجه اتفقنا أن هنفضل مخطوبين بس هنسافر كلنا اجهز بقا

_مراد بأرتباك: هو هو هو انا لازم اجي؟

=يوسف بأبتسامه: اكيد، السفريه متحلاش منغيرك يصاحبي، يلا اجهز وانا هخش اريح شويه


ياااا الله....يعني لما أقرر ابعد واتجنبها عشان صاحبي تحصل اي حاحه عشان اشوفها! ودي هتعامل معاها هناك ازاي بقا مش هقدر اخبي نظراتي وكده يوسف هياخد باله، يارب انا كل ماحاول ابعد بتقربني منها لو ليا خير فيها قربهالي منغير مشاكل يارب..."

________________________________

جه معاد السفريه وانا مش قادره، حاسه ان الدنيا كلها ضلمه ومفيش مفر منها...كل ماحاول ابعد الظروف بتجبرني أن أكون معاه في مكان واحد، مش قادره أدى يوسف فرصه مش قادره"


كلمت ندى قولتلها تيجي معايا عشان مش هقدر اكون لوحدي هناك امال مين هيواسيني؟؟ رفضت في الأول اقنعتها ودلوقتي جه معاد السفريه ووجع قلبي، اتقابلتا هناك وكان باين عليه انه بيتجنب النظر ليا بس انا مش قادره اتجنبه، مش قادره أفضل معاه في مكان واحد ومبصلوش، ركبنا الأتوبيس كنت انا جنب ندى وهما في الكرسيين اللي جمبنا وبابا ورا معرفش مين اللي بيتكلم معاه بس شكله لطيف اوووي، ماعلينا، سيبت ندى ونزلت من الأتوبيس وروحت السوبرماركت عشان محتاجه حبه حاجات نسيت اقول لبابا عليها، رجعت لقيت يوسف جمب ندى ومراد لوحده!!"


_حنين بأستغراب: انت قعدت هنا ليه

=يوسف بأرتباك: اا ا معلش يا حنين خليكِ جمب مراد لحد ماسأل ندى على حاجه

_تسألها على اي!!!!!

=ياحنين متبقيش رخمه بقا

_حنين بضيق: اه تمام، بس خليك قاعد عندك بقا مش هقوم تاني


قعدت جمب مراد وانا مضايقه، مش غيره عليه بس مش عايزه احتك بـ مراد أو اكلمه كفايه احساس الخيانه اللي جوايا"


_ندى بأستغراب: مالك يا يوسف عايزني في ايه؟!

=عايز اعرف منك حنين بتحب ايه وبتكره ايه عشان معملوش

_اه تمام، بص ياسيدي........


_بتحاول تتهرب مني ليه

=مراد ببرود: مبتهربش، مفيش حاجة اتهرب منها اساسًا

_حنين بطفوله: انا عايزه اقعد جمب الشباك


لقيته ابتسم وقام قعدني مكانه وفضل ساكت وانا سرحت فيه وفـ تفاصيله اللي وحشتني...."


=هتفضلي بصالي كده كتير!!

_حنين بتلقائيه وسرحان: وحشتني اووي يامراد


فضلت 5 ثواني استوعب اللي انا قولته ده ومش عارفه ارد اقول ايه ولا اعمل اي غير اني ابص في الأرض واخرس خالص"


_مراد بحُزن: حنين

=حنين بدموع: اسفه

_مراد بحُزن: مبقاش ينفع ياحنين خلاص، كلها شويه وهتكوني مرات صاحبي مينفعش نكمل

=بطلت تحبني؟؟


بصلي بنظره استغربتها ومردش عليا وبص قدامه تاني، اي المتكبر ده!! طنشته واستغليت وجوده جمبي وسندت راسي على الشباك ونمت من كتر التفكير فيه مبنامش محتاجه انام"


صحيت من النوم بعدها بشويه لقيتني نايمه على كتفه وهو صاحي باصصلي والاتوبيس كله نايم...."


_حنين بأحراج: اسفه، انا نمت هنا ازاي

=مراد بأبتسامه: ولا يهمك عادي، بعد مانمتي بشويه اتحركتي ونمتي على كتفي عادي

_مش هتنام طيب

=لا مش عايز انام


فضلنا ساكتين طول الطريق لحد ماوصلنا، نزلت معاهم وكان يوسف وندي وبابا معايا ومراد بيتكلم في الفون بعيد، استأذنت منهم اني حابه اتمشى لوحدي شويه قبل مانطلع الفندق..... في الأول يوسف وندي عرضوا عليا يمشوا معايا بس رفضت واصريت امشي لوحدي، بابا قالهم يسبوني على راحتي وهما يطلعوا يرتاحوا، كنت بتمشي عادي وبعد فتره مش كبيره لقيت مراد ورايا....."


_حنين بأستغراب: انت ايه اللي جابك هنا؟

=مش عايز اطلع الاوضه فقولت اتمشى شويه، وانتِ

_زيك بالظبط


بصلي وكان باين عليه انه عايز حاحه بس متردد سهلت عليه الموضوع وبدأت انا...."


_محتاج حاجه؟

=مراد بتردد: امممم يعني لو ينفع نتمشي سوا

_حنين بفرحه: اكيد معنديش مانع يلا


اتمشينا وكان أحلي يوم في حياتي، فضلنا نجري ورا بعض ونهزر ونضحك. نرش بعض بالميه وكان يوم لطيف بس الحلو مبيكملش، واحنا بنهزر فجأه منغير مقدمات اغمى عليا وانا مش حاسه بحاجه*

________________________________

كنت معاها وحاسس اني فرحان، مش فرحان لا انا طاير من الفرحه كأن روحي رجعتلي تاني والدنيا ضحكتلي ، كنت مقرر أن أقول ليوسف اني بحبها، مقدرش ابعد عنها روحي فيها اصلا، وانا سرحان وبفكر بصيت عليها لقيت علامات التعب باينه عليها ووقعت فجأه وانا مصدوم ومش عارف اعمل ايه،جريت عليها شيلتها وروحت أقرب مستشفى واتصلت على يوسف وبابلها، استغربوا انها معايا بس عدوا الموضوع وبعد ربع ساعه لقيتهم قدامي وكمان الدكتور خرج"


_مراد بقلق: ها يادكتور مالها طمني

=الحمدلله بس هي أكلها ضعيف جدا وصحتها في النازل ياريت تهتموا بيها، بعد اذنكوا


دخلتلها وكان باين علي ملامحها التعب والإرهاق بس لسه جميله، كنت واقف جمبها ولقيتها بتهلوس بأسمي ويوسف باصصلي بصدمه وانا مش عارف اعمل ايه" 


_مراد بقلق: اا ا انا انا اهو ياحنين فوقي

=حنين بهلوسه: مرااد... متسبنيش يامراد انا مصدقت لقيتك، متسبنيش يامراد


فضلت تكرر جمله "متسبنيش يامراد" دي كتير، لقيت يوسف بصلي بضيق وشدتي من دراعي وخرجنا بره.." 


_يوسف بضيق : انا عايزه افهم منك كل حاجه دلوقتي حالًا

مراد: اا ا

ووووو

يتبع.... 

تفتكروا مراد هيقولوا كل حاجه ولا هيخبي عليه؟ وساتري رد فعل يوسف هيكون ايه؟ توقعاتكوا💜


حبيبي_سبب_عذابي

بقلمي_Rahma_Essam

روح_قلم


البارت 6_7_8_9_10من هنا 




 

تعليقات

التنقل السريع